quote:Lekker Melonovy dat je er nog maar 1 keertje uithoeft 's nachts. Ik hoop voor je dat ze binnenkort helemaal gaat doorslapen, daar knap je zo van op.
Op donderdag 24 juli 2003 20:27 schreef Karin het volgende:
Hoe gaat het met jou coolbabe? En gaat het bij jou ook nog steeds goed Phileine?
Ik hoop zo voor je dat het gaat lukken! En geef liever niet dalijk op als het niet helemaal goed gaat, in het ziekenhuis of in bijzijn van de kraamhulp voeden is zo heel anders dan thuis onder elkaar.
Je kunt gebruik maken van hun deskundigheid om goed te leren aanleggen zodat je je kunt redden, maar hoe het echt is weet je pas als je alleen lekker ontspannen bent met je kindje.
quote:fantastisch joh dat het zo goed gaat met de BV! Zeker als het pijnloos gaat, is het heerlijk!
Op vrijdag 25 juli 2003 11:29 schreef coolbabe het volgende:
Alles gaat hier nu een stuk beter met de bv gelukkig. Ik heb geen kloofjes meer (ze zijn nog wel een beetje gevoelig maar ook dat gaat steeds beter) en Tom is een stuk behendiger geworden in het happen. Ik weet nu ook waarom hij zo aan het stunten was, de melk schoot zijn mond in en hij kon het gewoon niet bijhouden met drinken. Als ik nu voel dat ik zo op klappen sta wacht ik eerst tot de toeschietreflex is geweest voor ik hem aanleg. Alles wat er uit stroomt vang ik op in een doekje en zo gaat het goed.
Tom groeit trouwens erg goed, hij was in 4 weken tijd 670 gram en 3 cm gegeroeid *trots is*
Oh ja, er komt nu zelfs een ritme in; zowel overdag als `s nachts. Hij komt `s nachts 1 keer voor een voeding en slaapt nu weer in zijn eigen bedje en niet meer bij ons en ik ben zo al een stuk minder moe
Ik vind het zo heerlijk om BV te geven, het wordt steeds leuker. Chiara ligt nu gezellig te kletsen tussen het drinken door. Ze lacht, drinkt, kletst en gaat weer verder drinken, het is een echt gezellig moment, ik geniet er echt van!
Ik heb trouwens een paar vraagjes (niet urgent, gewoon nieuwsgierig):
Toen ik Daan borstvoeding gaf, begon de andere borst altijd gigantisch te lekken. Nu deed ik daar meestal zakdoeken of zoogcompressen voor, maar die waren binnen de kortste keren doorweekt. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Zijn er andere oplossingen om de melk op te vangen (mijn schoonmoeder, zelf kraamverzorgster geweest, had het over 'lekglaasjes')? Wordt het lekken na verloop van tijd minder?
quote:In het hele begin toen ik echt veel lekte terwijl ik voedde deed ik het opvangen met maandverband daarna toen het minder werd met borstschelpen van avent. (voordeel is dat je de opgevangde melk evt kunt gebruiken voor van de kleine beetje die je nodig hebt, voor bv de oogjes)
Op vrijdag 25 juli 2003 13:49 schreef Grijs het volgende:
Wat heerlijk, al die positieve verhalen over borstvoeding! Daar teken ik ook voor.
Ik heb trouwens een paar vraagjes (niet urgent, gewoon nieuwsgierig):
Toen ik Daan borstvoeding gaf, begon de andere borst altijd gigantisch te lekken. Nu deed ik daar meestal zakdoeken of zoogcompressen voor, maar die waren binnen de kortste keren doorweekt. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Zijn er andere oplossingen om de melk op te vangen (mijn schoonmoeder, zelf kraamverzorgster geweest, had het over 'lekglaasjes')? Wordt het lekken na verloop van tijd minder?
Grijs ik lekte ook enorm in het begin. Alhoewel de zoogcompressen het wel aardig hielden. Alleen 's nachts was altijd een probleem, geen bh met zoogcompressen aan. Als Bram 's nachts wakker werd en ik hem eerst ging verschonen dreef mijn pyama/shirt, maarja om hem pas te verschonen na het eten was ook nooit zo slim want als hij in slaap was gevallen werd hij daar wakker van. En de eerste paar keren dat Bram wat langer door ging slapen werd ik ook kleddernat wakker.
Nu heb ik nog steeds een hydrofiel luier liggen naast mijn bed voor de eerste voeding om tegen de andere borst te doen (spuugdoekjes waren te klein).
quote:Ook op Borstvoeding.com wordt aangegeven dat het beter is om voor langere tijd borstvoeding te geven. Hier worden eveneens links gegeven naar de Amerikaanse Academie van Kinderartsen, die minimaal 1 jaar aanraden en UNICEF die in ieder geval 2 jaar aanraden.
Moet ik stoppen met voeden nu ik weer zwanger ben?
Ik heb een dochtertje van 2 die nog borstvoeding krijgt en ben nu 5 weken zwanger van ons tweede kindje. Moet ik de borstvoeding nu gaan afbouwen, of kan ik dit blijven geven? En als ik doorga, hoe moet dat dan bij mijn andere kindje?**************, Delft
Antwoord
Beste mevrouw **********,In de meeste gevallen kan er gewoon gevoed worden tijdens de zwangerschap. Alleen bij bepaalde medische problemen moet u stoppen, waaronder:
vroeggeboorte bij een vorige zwangerschap;
bloedingen en pijn aan de baarmoeder;
voortdurend gewichtsverlies bij de moeder.
Eén van de voordelen om door te gaan met voeden tijdens de zwangerschap, is de welkome rust die het kan geven. Een tweede of volgende zwangerschap kan namelijk extra vermoeiend zijn; af en toe 'gedwongen' worden om te gaan zitten of liggen met een peuter die aan de borst wil, is dan een welkom rustpunt.Ongeboren leven gaat voor
Veel moeders maken zich zorgen om het kindje dat zich in hun buik ontwikkelt. Deze zorgen zijn echter onterecht, omdat de natuur het zo heeft geregeld dat het ongeboren leven voor gaat. Veel moeders merken daarom dat na een paar maanden de melkproductie omlaag gaat, of zelfs helemaal stopt. Dit is het gevolg van de veranderende hormoonspiegels in het moederlichaam.Een ouder kind aan de borst zal zich soms op dit moment spenen, soms ook blijft het kind voor troost af en toe aan de borst zuigen. Na de bevalling, wanneer er weer volop melk is, genieten deze kinderen weer van de borstvoeding als voorheen.
Het kan ook voorkomen dat het kind schrikt van grote hoeveelheid melk, en dan alsnog stopt met drinken. Alle varianten die hiertussen liggen zijn ook mogelijk.
Bijvoeding
Wanneer er nog een jonge baby aan de borst is als de moeder zwanger wordt, kan de melkproductie zodanig omlaag gaan, dat bijvoeden noodzakelijk is. De maatregelen die normaal de melkproductie weer ophogen (zoals: vaker aanleggen, voldoende tijd nemen voor de voedingen, en beide borsten aanbieden bij elke voeding) blijken dan niet afdoende te zijn.Ook in dit geval kan de moeder echter blijven voeden voor zover er melk is en daarnaast aanvullen met ander voedsel, een melkproduct, of bij baby's onder de 6 maanden kunstmatige zuigelingenvoeding.
Let op je lichaam
De moeder dient er wel voor te zorgen dat zij haar eigen lichaam niet tekort doet. Overleg daarom met de arts, de verloskundige of een diëtist, of het voedingspakket misschien aangepast of aangevuld moet worden.De verloskundige zal de gewichtstoename van de moeder en de groei van de baby in de gaten houden. Indien de moeder niet voldoende aankomt, kan het dieet worden aangepast.
Gevoelige tepels en borsten
De moeder kan tijdens de zwangerschap last krijgen van zeer gevoelige tepels. Het kan dan pijnlijk zijn om een kind aan de borst te hebben. Zorgvuldig aanleggen kan wat verlichting geven, maar zal het probleem meestal niet volledig oplossen.Moeders merken ook wel eens dat ze de aanraking van de borst door hun kind ineens niet meer kunnen verdragen. Ook kunnen ze onrustig worden tijdens de voedingen.
Mogelijk: voorzichtig afbouwen
De moeder kan zelf bekijken in hoeverre ze die pijn of overgevoeligheid kan verdragen. Als ze voelt dat pijn en onrust het voeden in de weg staan, kan ze voorzichtig afbouwen. Hoe geleidelijker dit gaat, des te minder moeite haar kind ermee zal hebben.Ook kan het helpen bij kinderen waarmee al te communiceren valt om uit te leggen dat er niet meer zo veel of zo vaak gevoed kan worden, omdat dat mama pijn doet. Er moet dan wel duidelijk worden gemaakt aan het kind dat het niet aan hem of haar ligt.
Na de geboorte
Als de nieuwe baby geboren is, zal de melkproductie van de moeder zich daaraan aanpassen. De eerste dagen wordt colostrum geproduceerd, die geleidelijk overgaat in rijpe moedermelk.Omdat de nieuwe baby alleen moedermelk als voedingsbron heeft, zal deze voorrang moeten hebben bij de voedingen. Met het oudere kind kunnen afspraken worden gemaakt wanneer en hoeveel deze mag drinken nadat de baby klaar is. Het voeden van twee kinderen die in leeftijd verschillen wordt tandem-voeden genoemd.
En tot slot: moeders kunnen zich aan het begin van de zwangerschap al flinke zorgen maken over de vraag hoe het straks, na de bevalling, allemaal moet. Dat is begrijpelijk, maar maak dan niet de fout om de toekomstige situatie gelijk te stellen met de huidige situatie. Over acht maanden ziet alles er weer heel anders uit. Acht maanden zijn veel, in het leven van een peuter, waardoor hij of zij heel anders zal omgaan met afspraken dan nu. Ook zal het drinkpatroon van een peuter in acht maanden veranderen, of de moeder zwanger is of niet.
Nanny Gortzak
--------------------------------------------------------------------------------
Nanny Gortzak is lactatiekundige IBCLC. Ze woont en werkt in de VS en begeleidt daar informatiegroepen voor zwangere en borstvoedende vrouwen.
IBCLC is een internationale organisatie voor certificering (International Board of Certified Lactation Consultants).
Bron: Ouders.nl
Wat vinden jullie daar nu van en twee jaar lang borstvoeding geven is wel erg lang! Tenminste voor Nederlandse begrippen, want in het buitenland is het minder ongewoon (bijvoorbeeld Noorwegen). Soms gebeurd het zelfs, dat vrouwen in de familie (bijvoorbeeld een zus, of een dochter (minimaal 13 jaar, maar meestal ouder) bijspringt door geïnduceerde lactatie* of relactatie.
* Wanneer een vrouw die nooit is bevallen, probeert om melk te produceren, dan heet dit geïnduceerde lactatie. Wanneer een vrouw wél ooit is bevallen, dan heet dit relactatie. Van relactatie (opnieuw gaan voeden) kan bijvoorbeeld ook sprake zijn bij een moeder die in het ziekenhuis heeft gelegen en haar kind opnieuw gaat voeden na een tijd van 'onthouding'. Bij relactatie is het voordeel dat de borsten al eens eerder de klier-ontwikkeling hebben doorgemaakt die normaal aan de borstvoedingsperiode vooraf gaat. Bij geïnduceerde lactatie bestaat dit voordeel niet. Maar nogmaals: zelfs dán is het wel mogelijk om door middel van regelmatige stimulatie de borsten melk te laten produceren
quote:wat leuk dat een man hiermee komt; vanwaar jouw belangstelling?
Op zondag 27 juli 2003 14:34 schreef Vesper het volgende:
Het volgende artikel kwam ik tegen en verbaasde mij over de lengte van het geven van borstvoeding.
Ik vind dat een moeder gewoon net zo lang borstvoeding moet geven totdat zij of het kind er geen zin meer in hebben. Is het nu 6 weken, 6 maanden of 6 jaar
Nederland is wat het geven van borstvoeding betreft een beetje ontwikkelingsland hoor, het is pas sinds kort dat vrouwen in Nederland weer langer borstvoeding aan het geven zijn in tegenstelling tot andere landen.
Gisteren een artikel gelezen dat in Amerika er vaak raar wordt gekeken naar vrouwen die in het openbaar borstvoeding geven. Borstvoeding is toch juist iets wat heel normaal zou moeten zijn en ik vind het dus ook niet raar dat het voor langere tijd wordt gedaan, hoewel het ook mijn opvatting was, dat je er na ongeveer een half jaar mee stopt.
In nederland wordt vaak tot 6 maanden volledig borstvoeding gegeven en daarna wordt ander voedsel geintroduceerd zodat je op een langzame natuurlijke manier de borstvoeding kunt afbouwen.
Ik heb zelf mijn kinderen 6 maanden volledig bv gegeven en ben tot ongeveer 1,5 jaar doorgegaan met alleen een ochtendvoeding
quote:Scheelt wel in de afwas
Op maandag 28 juli 2003 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind borstvoeding iets prachtigs (hoewel ik zelf nog niet weet of ik het ooit zou doen) maar mijn buurjongetje van 3 (!) krijgt het nog steeds. Die komt gewoon zelf om 'mellekie' vragen. Nou dat vind ik dus wel wat te ver gaan hoor. Zijn boterhammetje staat er dan gewoon naast.
Ik vind het wel zwaar hoor borstvoeding! mevrouw basset is bijna alleen bezig met voeden, ik weet niet of za dat een jaar vol kan houden, aangezien ze bijna nergens meer aan toe komt. Hoewel ik geen ervaring heb met flesvoeding dat wellicht nog langer duurt.
mevr basset gebruikt ook die schelpen, die zitten ook meestal helemaal vol, niet normaal hoeveel melk je produceerd.
Wat ik me eigenlijk afvraag: Slapen jullie met of zonder een BH? want ik zei ook al dat het mij niet goed lijkt om die dingen continue aan te hebben. Maar ja, als je ze uitdoet wordt het weer zo'n kliederboel.
quote:Ik vind het erg prettig om BV te geven, het is voor ons een mooi momentje samen, ik geniet er van. Zolang Chiara (3mnd) er ook van blijft genieten wil ik er graag mee doorgaan. We zien wel hoe lang we het beide leuk vinden...
Op zondag 27 juli 2003 14:34 schreef Vesper het volgende:
Het volgende artikel kwam ik tegen en verbaasde mij over de lengte van het geven van borstvoeding.
In het ziekenhuis zeiden ze dat het dingetje onder de tong bij Merlyn heel kort is en dat dat meespeelt.
Iemand hier ervaring mee ?
Ikzelf wordt helemaal gestoord van het lekken.. het lekt de hele dag door en ik kan om de 1,5 uur de zoogcompressen vervangen en nòg lekt het dan door tot mijn kleding.
Waarschijnlijk stoort het mij zo erg omdat mijn lichaam ook " vreemd " is. Een opgezette baarmoeder..dus buik... op een dergelijke manier dat het niet in verhouding staat met de rest van je lichaam... en dat terwijl er neit eens meer ene kindje in je buik zit...dan ben je de hele dag ook nog eens kleddernat als je niet tig keer per dag douched of omkleed..of compressen verschoond...
oeps ik wilde alleen vragen naar ervaringen en eventuele oplossingen vooor het " aanleg" probleem..
Zou er een markt zijn voor moedermelk? Ik voel me ook net een melkfabriek Mirage, die borstcompressen zijn binnen no time doorweekt. Ik kolf nu elke ochtend om een beetje te oefenen en een voorraadje in de vriezer op te bouwen (en zodat Max en Kramnik ook eens een flesje kunnen geven), en dan zie ik het er ook allemaal uitstromen. Binnen 5 minuten haal ik er 100cc uit, of is dat normaal?
Behalve dat ik dus de hele dag plakkerig ben en steeds moet douchen en al mijn kleren onder de vlekken zitten, vind ik het borstvoeden heerlijk. Ik ga ermee door zo lang als ik me er prettig bij voel, en tot nu toe wil ik volgens mij nog niet stoppen.
ps. heeft iemand een tip om die melkvlekken ergens makkelijk uit te halen, zodat mijn kleren niet steeds in de wasmachine moeten na twee minuten dragen?
quote:werkt niet met alle billendoekjes, maar met de meeste goedkope soorten wel. Gewoon even een beetje erover heen halen en weg vlek. (werkt ook op de kleding van isa als ze een mondje teruggeeft) We hebben enorm veel pakken op die manier verslonden.
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:57 schreef phileine het volgende:
ps. heeft iemand een tip om die melkvlekken ergens makkelijk uit te halen, zodat mijn kleren niet steeds in de wasmachine moeten na twee minuten dragen?
quote:Soms wordt er melk gekolfd voor een kindje in het ziekenhuis, laatst stond er nog een oproepje op de mailgroep over bv
Op zondag 3 augustus 2003 10:45 schreef Vesper het volgende:
Bestaat er niet zoiets als een donorbank voor moedermelk? Dat je zegt maar 'overtollige' melk afkolft en daar inleverd voor moeders die te weinig hebben, of voor baby's zonder moeder?
quote:Ik heb gehoord (ben nog jong, denk nog niet eens aan kinders nemen
Op maandag 28 juli 2003 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind borstvoeding iets prachtigs (hoewel ik zelf nog niet weet of ik het ooit zou doen) maar mijn buurjongetje van 3 (!) krijgt het nog steeds. Die komt gewoon zelf om 'mellekie' vragen. Nou dat vind ik dus wel wat te ver gaan hoor. Zijn boterhammetje staat er dan gewoon naast.
Op mijn leeftijd kan ik dat natuurlijk nog niet merken, maar ik weet wel dat ik nergens last van heb. Geen allergie enzo. Volgens mij heb ik borstvoeding gehad tot mijn 2.5'e ofzo.
Dat lekken wordt echt minder hoor. Tenminste bij mij wel. Sinds kort heb ik geen zoogcompressen meer nodig terwijl ik ze voorheen ook elke 3 uur moest vervangen.
Mirage mijn oma vertelde laatst dat bij mijn moeder ook het tongriempje wat tekort was om te kunnen drinken. Dat hebben ze toen doorgeknipt en daarna ging het drinken een stuk beter. Maarja dit is dus ruim 50 jaar geleden, weet niet of ze dat nog steeds doen. Misschien kan je bij het consultatiebureau eens vragen wat je er aan kunt doen?
Bij de nachtvoedingen deed ik de andere borst altijd met een spuugdoekje deppen als hij ging lekken. Na 6 maanden stopte het lekken gewoon.
Basset, na verloop van tijd heeft jullie kleintje steeds minder voedingen nodig en zal het voeden dus ook minder tijd kosten. Ik vond eigenlijk alleen de eerste 3 maanden echt intensief. Na een tijdje kon Jonas ook veel sneller drinken en ipv 20 minuten aan de borst waren 10 ook genoeg.
Mirage, vervelend probleem. Ik dacht dat ik er pas ergens iets over had gelezen. Zal eens zoeken of ik het terug kan vinden.
Ik heb de eerste paar dagen met bh aan geslapen, maar daar was ik al snel zat van, en lekken deed het toch. En oh wonder, het lekken stopte toen ik weer in m'n niks sliep.
Als tijdens het voeden de andere kant toch gaat lekken druk ik er even tegen met de handpalm en het stopt meteen.
Als er veel melk zit, laat ik jennifer eerst even van beide kanten een paar teugjes drinken en is het ook over.
ik snapte nooit dat er verenigingen en mailgroepen over bv waren, maar nu wel, je kan er boeken over schrijven
quote:Ah, vandaar dat Noa soms maar 4 a 5 keer per dag komt ipv 7 keer de eerste 3 weken
Basset, na verloop van tijd heeft jullie kleintje steeds minder voedingen nodig en zal het voeden dus ook minder tijd kosten. Ik vond eigenlijk alleen de eerste 3 maanden echt intensief. Na een tijdje kon Jonas ook veel sneller drinken en ipv 20 minuten aan de borst waren 10 ook genoeg.
Trouwens....wat kunnen babies ver poepen zeg! We waren haar gisteren aan het verschonen en ze poepte zo van de tafel tot tegen de bank (1.5 meter en het is dat de bank in de weg stond!)
quote:***proest***
Op dinsdag 5 augustus 2003 12:23 schreef basset het volgende:
Trouwens....wat kunnen babies ver poepen zeg! We waren haar gisteren aan het verschonen en ze poepte zo van de tafel tot tegen de bank(1.5 meter en het is dat de bank in de weg stond!)
Dit was er echt eentje voor funniest home video's!
quote:Ja inderdaad, zeker als het een kindje van andere ouders is *proest*
Op woensdag 6 augustus 2003 10:55 schreef basset het volgende:Dit was er echt eentje voor funniest home video's!
Jeniffer deed weer moeilijk bij het drinken van een flesje. Geen trek zogenaamd. Ze vind het gewoon minder lekker en gezellig terecht
Maar wat de truuk nu doet, is haar de fles gewoon voor de neus houden, dan pakt ze hem toch wel zelluf. Maar goed ook, want ik had deze week geen zin in kolven en heb dus maar 1 flesje bv voor morgen als ik moet werken.
Wat werkt zo'n toeschietreflex toch grappig he. Ik droomde vannacht de hele tijd over Isa, toen ik wakker werd was mijn dekbed echt zeiknat en spoot de melk in enorme stralen uit mijn borsten. Gewoon door die droom, niets anders. Belachelijk he!
Mijn borsten zijn trouwens veel zachter geworden. Er komt nog wel heel veel en heel makkelijk melk uit, alleen staan ze dus niet meer zo strak. Is dat normaal of krijg ik een probleem?
quote:oja bedankt.
Op dinsdag 19 augustus 2003 15:37 schreef phileine het volgende:
bepanthen zalf. Je hebt dus creme en zalf, maar alleen de zalf helpt tegen kloven en luieruitslag. Heb je het al nodig (sprak zij opgewonden), of haal je het preventief in huis?
Phil dat klopt hoor dat het lijkt dat je wat minder voeding hebt. Nu gaat de voeding zich echt aanpassen aan de hoeveelheid die Isa drinkt en wordt het lekken en strak staan wat minder. lekker hoor zulke dromen.
quote:Rond de 6 weken en dan om de +/- 6 weken heb je regeldagen, dan wordt het systeem van vraag en aanbod weer even geregeld. Het kan heel goed dat Isa dan wat vaker aan de borst wil, dat ze 's nachts wat vaker wakker wordt en misschien wat meer huilerig is. Dit duurt een dag of 2. Je borsten kunnen na die regeldagen idd wat rustiger aan voelen, maak je geen zorgen, het hoort dus zo!
Op dinsdag 19 augustus 2003 15:37 schreef phileine het volgende:
Mijn borsten zijn trouwens veel zachter geworden. Er komt nog wel heel veel en heel makkelijk melk uit, alleen staan ze dus niet meer zo strak. Is dat normaal of krijg ik een probleem?
En, is het normaal dat mijn tepels en borsten jeuken?
En, word dat ontzettend irritante lekken op den duur minder????
(Ik geef voor het eerst borstvoeding, het is trouwens pas de 8e
dag na de geboorte, dus misschien moeten mijn tepels gewoon
wennen?? of is het wat anders??? help!!! )
http://www.vbn.borstvoeding.nl/
hier staan ook veel tips (over bijvoorbeeld aanleggen) en er staat een telefoonnummer van de telefonische hulpdienst. Die heb ik ook een keer gebeld en daar ben ik zo goed geholpen. Anders was ik waarschijnlijk al gestopt.
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:32 schreef melonovy het volgende:
Ik heb ook een keer gebeld naar de VBN, ik ben er echt goed geholpen ze heeft echt de tijd voor me genomen echt geweldig goed!
ik ben nog steeds blij als mensen goede contacten met mijn ouwe-cluppie hebben!
Heeft iemand hier ervaring mee??
Hoe weet ik dat hij genoeg binnen krijgt?
Ik heb trouwens gehoord dat je regeldagen krijgt ...
We zitten nu op de 10e dag, kan dit zoiets zijn?
vraen .. vragen ... vragen ..
( ps je hebt Tom toch ook ff geborstvoed??)
zoen en bel anders ff..
quote:je werk?? vertel!!
Op donderdag 21 augustus 2003 17:48 schreef AnnaLeah het volgende:
dan ben je bij mij aan het goede adres, je weet het he, ik heb beide keren lang gevoed en het is me werk,
quote:Mmmm jou wmoeder mede-oprichter en ik al 20 jaar lid
Op donderdag 21 augustus 2003 21:35 schreef AnnaLeah het volgende:
Ik werk als zwangeren voorlichtster en geef ook voorlichting over borstvoeding. Ik ga binnenkort de kadertraining voor borstvoeding natuurlijk doen, en mijn ouders zitten allebei in het vak, moeder is zelfs mede oprichtster van de org. borstvoeding natuurlijk!
quote:is er geen andere groep in de buurt waar je eerder terecht kunt?
Op donderdag 21 augustus 2003 22:45 schreef Grijs het volgende:
Ik hoop dus echt dat ik in sept. terecht kan.
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 23:26 schreef just me het volgende:[..]
Mmmm jou wmoeder mede-oprichter en ik al 20 jaar lid
ik zou je moeder ws moeten kennenow jee.. ik ben eigenlijk hartstikke nieuwsgierig van wie je de dochter bent!!
was je op de bijeenkomst in Amersfoort??
quote:Even dit nog oppikken. Logician, het is een beetje moeilijk aangeven wat normaal is en wat niet. Mijn tepels kriebelden wel een beetje. Abnormale jeuk kan echter duiden op spruw. Dat is een schimmelinfectie die Jasper in het geboortekanaal opgepikt kan hebben en nu met z'n mondje overbrengt op jouw tepels (waarna je hem weer infecteert, etc.). Check voor de zekerheid zijn mondje even op witte vlekjes die je niet weg kunt vegen (en die dan soms beginnen te bloeden). Als je spruw vermoedt -> naar de dokter voor een vies drankje en een zalfje.
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:13 schreef Logician het volgende:En, is het normaal dat mijn tepels en borsten jeuken?
quote:Ik heb tom 5wk gevoed, maar alleen met een tepelhoedje en kolven
Op donderdag 21 augustus 2003 17:48 schreef AnnaLeah het volgende:
Lieve Chanti, als je hierom vragen hebt, dan ben je bij mij aan het goede adres, je weet het he, ik heb beide keren lang gevoed en het is me werk, dus brand maar los... ps heb ff niets van me laten horen, omdat Roos weer in het zh lag, zie topic verderop..( ps je hebt Tom toch ook ff geborstvoed??)
zoen en bel anders ff..
Goaxing: De mevrouw van het consultatie bureau was hier net en ik
heb haar meteen gevraagd of het spruw kon zijn, en volgens haar zag
ze niets wat daar op zou kunnen duiden .. *opluchting*
Ze dacht zelf dat het kwam omdat hij te vaak aan de borst wou
(hij wil soms om het uur ...)
Ik voed nu nog steeds op verzoek, maar ik word dus wel om de 2 / 2,5 uur verzocht... dagelijks 8 voedingen bij elkaar(klein en grote). Ik accepteer wel dat het zo gaat, toch af en toe wens ik dat ik wat minder vaak hoef klaar te staan.
De kinderarts op het CB vertelde me dat kinderen die op verzoek worden gevoed ook langer 's nachts een voeding willen, net als bij Chiara die iedere nacht nog een voeding krijgt ( ze is bijna 4 mnd oud).
En nog wat anders, Chiara accepteert de fles totaal niet! Niet met diksap of kruidenthee, zelfs niet met afgekolfde melk! Elke dag proberen we het, maar gaat ervan kokken, doet haar lippen dicht op elkaar en draait haar hoofd weg.
Wie heeft hier tips voor? Ze mag namelijk straks wat diksap hebben, maar ja, dat gaat nu wel erg moeilijk zo...
Een pasgeboren baby heeft ook vaak een sterke zuigbehoefte en dat is wat anders dan hongerhebben, en je bent geen lopende speen voor meneer natuurlijk.
Doe iig waar JIJ je goed bij voelt, vind het het okee om om het uur te voeden ( hoe merk je dat hij 'nonger heeft btw??) ga er dan vooral mee door. Voor je tepels kan je purelan nemen, een creme met lanoline en wolvet, ( heb ik hier nog wel liggen). Maar normaliter zou ik adviseren, zeker met zere tepels een max vaN 7 keer per etmaal aan tehouden ( waarvan ook echt gedronken wordt en niet gesabbelt. Verder, haal Jasper onmiddellijk van de borst, dmv je pink, het vacuum telaten verbreken, als je merkt dat hij niet meer zuigt, maar sabbelt, dit voorkomt onnodige pijn. Laat je borsten lekker in de openlucht drogen en smeer een drupje moedermelk eroverheen. gebruik geen borstcompressen, deze gaan broeien en zijn voedingsbodems voor bacterieen, ze plakken aan je tepels, die je vervolgens weer opehaalt etc.
Voeden op schema hoeft niet, maar het is wel lekker om, als was het maar in je hoofd, een soort lijdraad aan te houden, zodat jij en Jasper weten waar jullie aan toe zijn.
Sterkte ermee, bellen mag nog steeds he!!!( 'k ben d'r zo!!)
quote:Volgende week is ze 4 maaden, de gedachten om haar diksap te geven komt voort uit het feit dat ik dan wat minder vaak de borst hoef te geven.
Op vrijdag 22 augustus 2003 14:36 schreef AnnaLeah het volgende:
Melonovy, Rosa van bijna 1 jaar drinkt nog steeds geen diksap of iets dergelijks, wil alleen maar wat melk of slokjes water, waarom puchen?, het is toch niet nodig. Hoe oud is je dochtertje??
[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 22-08-2003 14:41]
Ik heb geregeld geprobeerd om het aantal voedingen te verminderen door hem af te leiden, maar dat is dus geen optie. Hij brult alles bij elkaar, zoekt met open mondje naar een tepelachtig iets en zuigen, zuigen!!! Dit is volgens mij toch echt wel honger, dus geef ik hem gewoon maar weer.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij nu eenmaal vaak wil drinken. En ondertussen hoop ik nog wel dat het later steeds minder gaat worden hoor...
Wat ik wel vervelend vind is dat ik me vaak 'moet' verdedigen over de vele voedingsmomenten. "Wat, krijgt hij nu ALWEER? Volgens mij krijgt hij veels te veel. Verwen je hem niet?"
Bah bah, dat vind ik dus echt niet leuk. Ik weet zelf wel dat ik goed bezig ben, maar leuk is anders. Heeft jouw omgeving hierover ook vaak wat te mekkeren?
Scheelt het wel dat ik in Duitsland woon, dus de zeurende familieleden en kennissen zie ik niet zoveel, haha.
groetjes.
quote:Ja herkenbaar, ik krijg vaak opmerkingen er over, nou ja, dat is dan haar systeem denk ik dan. Ze groeit goed en is verder erg tevreden.
Op vrijdag 22 augustus 2003 15:08 schreef PluizZzje het volgende:
Heeft jouw omgeving hierover ook vaak wat te mekkeren?
quote:Oke, dat sapje probeer ik later dan wel weer. Ik weet het wat er gezegd wordt over bijvoeden, maar er wordt ook gezegd dat als een kind interesse krijgt in mijn voedsel en eetgedrag dat je dan ook wel eens een hapjekan gaan proberen, dat doe ik dus nu wel en dat vind ze wel erg lekker. Ik heb niet de indruk dat dit leid onder de behoefte aan moedermelk.
Op vrijdag 22 augustus 2003 15:28 schreef AnnaLeah het volgende:
Borstvoeding kun je NOOIT teveel geven. Dus laat iedereen maar lekker lullen als ze vinden dat je hem verwent, je doet het toch nooit goed, zeiken doen ze toch wel! Ow over dat sap he, er wordt altijd afgeraden om niet te gaan bijvoeden onder de 6 maanden, sap valt daar ook onder. Het is ook bewezen dat als je eenmaal sap bijgeeft, kinderen er niet minder vaak van aan de borst willen. Ff lekker laten nog maar dus, over 2 maanden nog maar eens proberen.groetjes.
quote:Tuurlijk respecteer dat je haar naam niet wilt zeggen hier! Ik peins en peins wel verder
Op vrijdag 22 augustus 2003 09:57 schreef AnnaLeah het volgende:
Nee ik was niet in Amersfoort. Uit respect, ik weet niet hoe mijn ma hierover denkt nml, laat ik haar naam ff in het midden voor nu, ze is momenteel werkzaam als verpleegkundige, docente Hbo-v en kraamdocente, is het vak nimmer ontroeid he....:)
quote:Een vriendin van mij had exact hetzelfde probleem met haar dochtertje en daar begon de tijd te dringen omdat ze naar het kinderdagverblijf moest. Ze heeft haar dochter toen twee dagen naar haar ouders gebracht. Haar ouders zijn gepensioneerd en hadden heel veel tijd en (nog belangrijker) heel veel geduld. Die hebben haar met eindeloos geduld aan het flesje laten wennen. Dat ging echt cc voor cc. Na twee dagen dronk ze gewoon vlot uit een flesje. Wat natuurlijk ook hielp was dat Mama met haar aantrekkelijke borsten niet direct in de buurt was.
Op vrijdag 22 augustus 2003 14:34 schreef melonovy het volgende:En nog wat anders, Chiara accepteert de fles totaal niet! Niet met diksap of kruidenthee, zelfs niet met afgekolfde melk! Elke dag proberen we het, maar gaat ervan kokken, doet haar lippen dicht op elkaar en draait haar hoofd weg.
Wie heeft hier tips voor? Ze mag namelijk straks wat diksap hebben, maar ja, dat gaat nu wel erg moeilijk zo...
Ik vind het wel heel aandoenlijk als ze als een klein roofdiertje de borst zoekt dwars door de kleren heen als ik van m'n werk kom
We gaan dus weer een beetje gelijk op. Ik vind het niet meer te doen werken en borstvoeding. Ik heb nu 2 weken vakantie en dan ga ik nog 2 weken 2 dagen werken en daarna dus 3 dagen. Ik heb met die 2 dagen kolven al vreselijk veel moeite. Ik merk echt dat daarna de voeding behoorlijk is teruggelopen. Bram ligt ongeveer elke 2 uur (in de ochtend dan, soms is het later op de dag nog vaker) aan de borst en dat is een paar maanden leuk maar nu trek ik het gewoon niet meer. En als hij dus flesjes krijgt bij de oppas zit er dus wel 3 - 4 uur tussen een voeding (thuis na een flesje trouwens ook). Ook het kolven lukt al een tijdje niet meer zo best.
Het zal wel lastig zijn om hem straks in slaap te krijgen want hij valt heel regelmatig aan de borst in slaap, is zo makkelijk he. En als ie een keertje 's nachts wakker wordt is het ook lekker makkelijk om hem even aan de borst te troosten.
Maargoed ik wil eigenlijk ook wel weer me lijf weer terug en lijnen als je borstvoeding geeft is natuurlijk niet zo goed dus heb ik dat niet gedaan. De kilo's gingen er echt niet vanzelf af ondanks de borstvoeding. Ik heb honger als een paard en daar geef ik dus enorm aan toe want "Bram moet goed eten". Sinds Bram 1 maand is is er geen kilo meer vanaf gegaan.
Oftewel ik ga weer eens stoppen (kijken hoe snel ik er nu weer op terugkom). Bram is nu bijna een half jaar, ik heb het dus echt veel langer volgehouden als ik ooit gedacht had.
Dus in principe zou je een of 2 voedingen nog best lang vol kunnen houden. Maar goed, geeneen borst is hetzelfde zeg maar.
De ochtendvoeding wilde ik er nog even inhouden, maar ook daar slaapt ze nog niet een half uur op, dus vanochtend heeft ze meteen een flesje gehad en sliep nog 1,5 uur. ( na de 1e voeding van 6 uur)
We rommelen dus nog wat aan voor de gezelligheid en om de spanning wat van de borsten af te halen. Zo kunnen we mooi ontwennen, het was een mooie tijd. Ik krijg het bijna te kwaad ik als ik bedenk dat het nu misschien nooit weer terugkomt tenzij we een derde kindje krijgen
Hopelijk lukt het bij jou Karin, om de ochtendvoeding er nog een tijd in te houden!
En laten we hopen dat het nog het een en ander in gang gaat zetten ook!
Zijn hier ook mensen met ervaring met Nutrix als toevoeging bij de laatste voeding?
We zijn hier nog steeds aan het afbouwen. Vanaf gisteren geef ik alleen nog de laatste en eerste voeding borstvoeding (ik had vanacht toch plofborsten!). Alleen het flesje drinken gaat niet echt geweldig. Zeker niet als ik hem geef. Af en toe ben ik echt in staat om hem dan maar gewoon aan de borst te leggen, dat gaat tenminste wel goed. Maarja dan denk ik weer aan alle frustraties van het elke keer weer op peil brengen van de voeding na 2 dagen werken, dat ik hem zeker elke 2 uur aan de borst heb. Op het kinderdagverblijf zeiden ze dat hij de flesjes met borstvoeding veel makkelijker dronk dan de flesvoeding. Het is nog steeds een dubbel gevoel.
Ik moet ook zeggen dat ik het helemaal geen lekker gevoel vind dat ik nu ongeveer weet wat hij drinkt. Als hij aan de borst snel klaar was, nouja ook goed, het zal wel. Maar als ik nu zie dat hij maar 60 cc gedronken heeft ga ik toch veel meer proberen om dat flesje er toch in te krijgen met alle frustraties van dien.
Maargoed ik weet dat ik een goede keuze heb gemaakt rationeel. Emotioneel vind ik het nog steeds erg moeilijk om er afstand van te doen.
Hoe is het met alle andere borstvoeders?
Cas krijgt het ook, nou ik wist niet wat spuitluiers waren, René was ook een flessenkind, maar nu weet ik het wel
Omneo is wel een stuk duurder, ongeveer 3 a 4 euro
Ik ben vanmorgen meteen op zoek gegaan naar een winkel die open was en het verkocht. En het was drinken zonder huilen
Hij viel ook tijdens het drinken in slaap, net als aan de borst. Het lijkt wel een stukje dikker want hij heeft heel hard gedronken en niet zoveel binnen gekregen. Ik zal zo meteen de spenen een maatje groter, die ik gelukkig al heb liggen uitkoken.
Piet wisselt gelukkig wel vrij makkelijk tussen fles & borst, hij drinkt uit allebei even gulzig. maar de borstvoeding kost hem duidelijk wel veel meer moeite, dus ben ik wel wat bezorgd dat hij dat nu sneller op gaat geven. het was vanaf 't begin al zo dat hij niet vaak genoeg slikte; hij moet wel 5x zuigen voor er een 'slikje' komt. daardoor is hij gauw moe, neemt veel pauzes tussendoor. dus duurt 't voeden erg lang en twijfel ik toch of ik wel genoeg heb en of dit nou wel haalbaar is: het advies is om 'm om de twee uur aan te leggen. dat betekent bij een voeding die vaak wel een uur duurt (2x aan elke kant) dat er telkens maar 1 uur tussen zit om aan de 'gewone' dingen toe te komen. dat is echt weinig! bovendien is 't erg vermoeiend, dat continu voeden. Piet wordt er volgens mij af en toe ook chagrijnig van.
nou, ik koppel mezelf maar weer es aan dat machientje.
berta47.
Bij mij ging het voeden en groeien direct heel goed, dus da's onvergelijkbaar, maar ik heb de eerste 6 weken ook wel ongeveer permanent met Isa aan mijn borst gezeten. Heb me daar op een gegeven moment gewoon bij neergelegd. Dus stapel boeken naast me, stapel dvd's gehuurd en gewoon maar nog even genieten van de rust en de tijd met Isa.
quote:Ondertussen ben ik al naar de avonden geweest, er kwam gelukkig nog een plekje vrij in september.
Op donderdag 21 augustus 2003 22:45 schreef Grijs het volgende:
Ik heb me vandaag aangemeld voor de minicursus borstvoeding van Borstvoeding Natuurlijk. Ik heb het aanmelden alleen veel te lang uitgesteld: september zit al vol en oktober wordt wel erg krap (ik ben 29 okt. uitgerekend). Maar misschien kan ik op de wachtlijst voor sept. In okt. kan ik sowieso terecht, maar dat is op een woensdagavond en dan heb ik eigenlijk andere verplichtingen. Ik hoop dus echt dat ik in sept. terecht kan.
quote:Ik had gistermiddag de presentatie van de videofilm "Goede zorg werkt" de voorlichtingsvideo over certificering van het borstvoedingsbeleid. Dit was in het Mesos in Utrecht. Na de binnenkomst met koffie, het openingspraatje kwam er een toespraak van een half uur over de gezondheidseffecten en kostenbesparing bij het geven van BV. Daarna ging een kinderarts een praatje houden over de transmurale aanpak van borstvoedingsbeleid in de regio Utrecht. En toen eindelijk werd de film vertoont, en ja hoor, in flits kwam ik voorbij, ik sta er op
Op donderdag 4 september 2003 11:54 schreef melonovy het volgende:
Een maand of 2 geleden heb ik samen met Chiara mee gewerkt aan een voorlichtingsfilmpje over borstvoeding. In een groep met allemaal voedende moeders staan we op de film als een groep voedende moeders die een bijeenkomst van VBN bijwonen.![]()
We zijn uitgenodigd om eind deze maand het resultaat, de film van een kwartier, te bekijken. Vermoedelijk staan we er in een flits op, misschien wel helemaal niet, maar goed, het is wel leuk.... ik heb er wel zin in...
Helaas geen beeldmateriaal om hier te plaatsen, ik heb zelfs niet eens een exemplaar meegekregen, maar ik zal er binnenkort wel 1 krijgen... Misschien dat ik wat kan regelen met een screenshotje ofzo...
quote:Hehe Isa staat bovenaan hoor
Op woensdag 1 oktober 2003 19:28 schreef phileine het volgende:
Het voedingscentrum en ikvader.nl organiseren samen een fotowedstrijd over borstvoeding. Het gaat om foto's die op welke manier dan ook gerelateerd zijn aan bv, er hoeft dus niet per se een borst op te staan. Er zijn best leuke prijzen te winnen (digitale camera, weekendje weg). Misschien leuk idee? En kunnen jullie anders even op Isa stemmen (foto "die verre blik"), want ik heb net ingestuurd en sta nu zo sneu nog niet geklasseerd.
quote:Tuurlijk!
Op donderdag 2 oktober 2003 01:03 schreef CarOnline het volgende:[..]
Hehe Isa staat bovenaan hoor
[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 02-10-2003 10:15]
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 10:13 schreef moussy het volgende:
Ik heb gestemd hoorVoor het gemiddelde heb ik de rest allemaal een 1 gegeven
ik heb Isa een 10 gegeven en de rest nix... of is dat niet netjes?
Het was al laat en ik wilde naar bed
quote:Ik heb ook een foto ingezonden en gestemd, gewoon mooie foto's kregen een mooi cijfer.
Op woensdag 1 oktober 2003 19:28 schreef phileine het volgende:
Het voedingscentrum en ikvader.nl organiseren samen een fotowedstrijd over borstvoeding. Het gaat om foto's die op welke manier dan ook gerelateerd zijn aan bv, er hoeft dus niet per se een borst op te staan. Er zijn best leuke prijzen te winnen (digitale camera, weekendje weg). Misschien leuk idee? En kunnen jullie anders even op Isa stemmen (foto "die verre blik"), want ik heb net ingestuurd en sta nu zo sneu nog niet geklasseerd.
quote:Zo heb ik het idd ook gedaan. Wel gewoon eerlijk. Maar Isa kreeg van mij een 10!
Op donderdag 2 oktober 2003 11:20 schreef melonovy het volgende:[..]
Ik heb ook een foto ingezonden en gestemd, gewoon mooie foto's kregen een mooi cijfer.
quote:ik ga nog wel even een rondje stemmen
Op donderdag 2 oktober 2003 21:25 schreef phileine het volgende:
Nou niet iedereen stemt zo blijkbaar, want ik heb nu maar een 3,1. En er staan veel minder mooie foto's boven me. Naja, heb toch al een digicam, maar t ging om de waardering.
-edit-
8,3
Dinus hoe is het bij jou met de borstvoeding? Al helemaal gestopt?
Bram krijgt nu alleen nog 's nachts en 's ochtends. Vind het nog te makkelijk. Om dan helemaal naar beneden te moeten om een flesje te maken is zoveel meer werk als hem bij me in bed leggen, shirt omhoog en weer verder pitten. Bram vind nu heel goed zelf de borst, daar hoef ik niet meer voor wakker te blijven. Nouja zolang er nog uitkomt is het lekker makkelijk.
leuke foto's hoor, ik heb ook gestemd.
quote:
Ik heb trouwens een vervelend borstvoedingsprobleem: mijn linkerborst wil niet goed meedoen. Ik leg haarheel vaak aan, maar die borst blijft weinig melk produceren en ik heb vaak geen toeschietreflex aan die kant. Dit heb ik sinds een dag of 5. Die andere borst doet het overvloedig goed, dus op zich is er niets aan de hand. De wijkverpleegkundige heeft haar gisteren gewogen en ze is in 2 weken tijd 350 gr aangekomen dus ze heeft er geen last van. Maar ik heb nu dus al een grote rechter borst en een veel kleinere linker borst. Beetje stom gezicht. Ik moet nog op zoek gaan naar tips om die borst te stimuleren. Ben jij dit probleem ergens tegen gekomen?
De fotowedstrijd op ikvader.nl verloopt vaag, eerst stond ik bovenaan (niet eens zelf voor gezorgd) nog geen 12 uur later ben ik hartstikke naar beneden gekelderd... Maar goed, verder maakt het me niet uit, meedoen is belangerijker dan winnen ....
Lekker dat Piet toch gegroeid is! Goed nieuws hoor!!! Misschien kun je met de tijd de productie verhogen en volledig BV gaan geven, dat is echt niet onmogelijk hoor, maar je moet het wel willen en je er goed bij voelen. Succes!
phileine, geen idee voor het probleem van je vriendin, behalve wat ze zelf al doet en wat melonovy zegt: veel aanleggen aan die kant.
en nog wat algemene borstvoedingbevorderende hulpmiddelen die mij van diverse kanten aangeraden zijn:
- thee van 'zogvormende kruiden' drinken
- urtica druppels van dr. Vogel
- cashewnoten eten
- een pond druiven koken in wat water, zeven, en 't sap drinken.
wie weet er nog meer?
ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!
Hoe lang doet Piet er per keer over?
quote:Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:49 schreef bixister het volgende:
ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!
Ik heb dus ook gestemd in de fotowedstrijd, en ik heb aan bijna alle fotoos hoge cijfers gegeven....
hoe werkt dat nu eigenlijk...
quote:Ik had dit ook met Damon.. en toch bleek het voldoende.... het is alleen erg vermoeiend voor de moeder
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten toteen uur
. hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. .
quote:Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten toteen uur
. hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. het lijkt erop dat hij na 5 minuten weinig meer uit een borst krijgt, maar intussen loopt de andere borst dan weer wat vol, dus leg ik hem nu steeds om en om 5 minuten aan elke borst; op deze manier krijgt hij tenminste redelijk snel de nodige voeding binnen. soms is het dan voldoende om elke borst 2x te geven, maar er zijn ook keren dat we maar blijven draaien.
just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?
quote:Dr klopt geen zak van, er komen nog steeds foto's bij, dat is dan toch neit eerlijk, die maken in principe minder kansen dan de foto's die er vanaf de eerste dag staan. Je kan ook al tig keer achter elkaar stemmen
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:59 schreef melonovy het volgende:[..]
Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.
Elise wil eigenlijk best wel aan de borst. Nee, dat is een verkeerde omschrijving. Ze wil drinken en toont dat door te zoeken naar een tepel. Maar als ze die tepel in haar mond krijgt, doet ze er verder niets mee. En als het te lang duurt, dan gaat mevrouw zelf wel klagen.
We hebben in het egin vingervoeden gedaan en zijn daarna toch maar overgestapt naar kolven en fles.
Maar dat kost zoveel extra tijd, je kunt zo ook moeilijker ergens naartoe. We zouden het lieft zien dat Elise gewoon aan de borst drinkt.
Is er een oplossing voor het probleem dat ze niet begrijpt dat e moet zuigen als ze de borst voelt? Met het flesje doet ze het wel.
Geprobeerd:
- wangstrelen
- kin strelen
- keeltje strelen zodat ze zou gaan zuigen
- tepelhoedje (zit in haar mond, maar ze sabbelt niet eens)
- verschillende houdingen zoals liggend, zittend, buik-aan-buik
Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.
quote:Haha - econoom??
Op maandag 6 oktober 2003 08:46 schreef bastardhost het volgende:
Productie frequentie en duur opvoeren teneinde de voorraad te laten groeien. (ofwel, langer en desgewenst ook een keer vaker kolven, vooral langer stimuleert de productie, althans bij Astrid)Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.
Oh, je bent in het rijtje het plassen vergeten:
Plassen, bierglas water pakken, bierglas leegdrinken, bierglas vullen, handen wassen, kolven...
Hmm... ik dacht ook altijd dat als de vraag toeneemt, ook de productie toeneemt, maar dat is toch blijkbaar niet geheel zo...
Het belangrijkst blijft dus langer kolven...... En ze zit soms al 3 kwartier te lurken. Tja, misschien moet er een manier zijn om haar meer aan de kleine te laten denken? Die kleine op schoot nemen is ook niet zo'n goed idee met slechts 2 handen die al nodig zijn voor het kolven alleen.
quote:oops ik lees dit nu pas. phileine, als ik niet wissel, doet Piet er gewoon 3x zo lang over: hij pauzeert dan de minuten dat ik 'm nu aan de andere borst leg. mij is verteld dat hij op deze manier wel aan z'n achtermelk zou komen. maar zeker weten doe ik 't ook niet. toch maar eens dat nummer van VBN bellen. en inderdaad, het zou helemaal niet erg zijn als de productie nog wat toe zou nemen.
Op vrijdag 3 oktober 2003 23:49 schreef phileine het volgende:[..]
Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Aan de andere kant, het werd mij ook afgeraden omdat ik dan enorm veel melk zou gaan maken, en ik had al zoveel last van stuwing en teveel melk. In jouw geval zou dat natuurlijk misschien wel goed zijn, meer melk opwekken. Maar je hebt dus ook kans dat Piet meer bevredigd raakt als hij meer "achtermelk" te drinken krijgt.just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?
oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?
quote:over bierglazen gesproken: oud bruin schijnt ook goed te zijn voor BV!
Op maandag 6 oktober 2003 10:20 schreef Bright het volgende:
bierglas leegdrinken, bierglas vullen
quote:Mama heeft inderdaad d'r buik vol van't kolven...
Op maandag 6 oktober 2003 13:16 schreef bixister het volgende:[..]
over bierglazen gesproken: oud bruin schijnt ook goed te zijn voor BV!
Oud bruin: 1 pint per dag (neemt papa een lekker bokbiertje of zo )
Ook anijsmelk: 1 per dag (papa drinkt mee)
trouwens dat van dat oud bruin schijnt niet zo te zijn. Alleen het feit dat er veel wordt gedronken helpt goed mee. Een oud bruin is tenslotte veel meer dan een glaasje water.
Mevrouw Bright drinkt ook ettelijke kannen kabouterthee (da's ook goed voor de BV zegt men; zit ook anijs in)
edit: fieptouwtje
[Dit bericht is gewijzigd door Bright op 06-10-2003 13:36]
Daar zakt de moed toch van in je schoenen. Nou maar hopen dat ik niet zoveel problemen krijg. Ik vindt het trouwens wel heel moedig dat jullie zo door blijven tobben. Volgens mij zijn er genoeg die de moed al snel opgeven als het allemaal zo moet.
quote:Nou, de BV komt wel op gang hoor... om de 2 uur ong. 70 tot 80 cc.
Op maandag 6 oktober 2003 15:31 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Getver hey Bright het lijkt me toch wel heel vervelend voor Mevr Bright als die borstvoeding maar niet goed op gang wil komen.
Trouwens voor jouw ook Bixister.Daar zakt de moed toch van in je schoenen. Nou maar hopen dat ik niet zoveel problemen krijg. Ik vindt het trouwens wel heel moedig dat jullie zo door blijven tobben. Volgens mij zijn er genoeg die de moed al snel opgeven als het allemaal zo moet.
Vanmiddag wegen!! Ben benieuwd naar haar gewicht. Terugrekenend vanuit de benodigde melk zou ze ong. 4kg zijn!
Wegen kan daar ook, dus dat komt vanavond wel.
Knap trouwens hoor van mw. Bright dat ze nog steeds kolft, ik denk niet dat ik dat volgehouden zou hebben.
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:56 schreef Karin het volgende:
Wat goed Bright dat jullie een afspraak hebben gemaakt! Wie weet kan Elise met haar hulp wel gewoon aan de borst leren drinken, dan hoeft mw. Bright niet meer te kolven. Het vraag/aanbodsysteem komt toch het beste op gang als het kindje echt aan de borst drinkt.
Ik hoop echt dat ze jullie goed kan helpen.
quote:Zei de lacteuse (
Knap trouwens hoor van mw. Bright dat ze nog steeds kolft, ik denk niet dat ik dat volgehouden zou hebben.
* Bright is wel van z'n werk af als Elise de natuurlijke verpakking prefereerd boven een flesje
Wat de kracht bij pompen aangaat. Met Storm en Sverre heeft Astrid lang gekolfd, maanden. Bij Sverre met een duo-pomp. Kracht half beginnen ivm pijn bij eerste paar keer zuigen en het plaatsen, daarna bijna vol en dat dan 10 minuten tot een kwartier per keer. Om de drie uur, gerekend vanaf begin kolven.
's Ochtends had ze altijd behoorlijk veel, gemiddeld 200cc... 100cc+ rechts en zo'n 70cc links. Naar de middag, avond snel afnemend. We hadden ook al snel de DV vol liggen met echt LITERS melk.
Overigens, maak er geen martelgang van. Borstvoeding is beter, maar het moet wel leuk blijven en te doen zijn. Beter met plezier de helft van de voeding bv en de rest oplosmelk dan jezelf en je omgeving plagen. Lukt het niet dan groeien ze evengoed van flesvoeding hoor!!
Heeel veel suc6..
quote:Dit is precies wat ik al tegen mijn vrouw heb gezegd. Zo krijgt ze toch belangrijke afweerstoffen binnen en groeit goed. Maar zolang het alleen met BV gaat, doen we het zo.
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:37 schreef bastardhost het volgende:
...
Overigens, maak er geen martelgang van. Borstvoeding is beter, maar het moet wel leuk blijven en te doen zijn. Beter met plezier de helft van de voeding bv en de rest oplosmelk dan jezelf en je omgeving plagen. Lukt het niet dan groeien ze evengoed van flesvoeding hoor!!Heeel veel suc6..
200cc?? Goh, daar zijn we dus nog lang niet
quote:Bright, toen ik voor Sverre ben gaan kolven (direct na zijn geboorte met 29 weken en dus wetende dat ik lange tijd alleen moedermelk via een sonde kon laten geven) raden ze mij in het ziekenhuis in Zwolle aan om direct met een dubbele kolf te werken omdat dat 1) beter voor het op gang brengen van de melk was en 2) veel tijd zou besparen omdat ik toch een week of 10 zou moeten kolven voor Sverre uberhaupt uit de borst kon drinken.
Op maandag 6 oktober 2003 12:13 schreef Bright het volgende:
even over dat advies aan phileine:
Zou het niet beter zijn om, als er gekolft moet worden, dan een dubbele kolf te gebruiken en toch 20 minuten door te kolven? Wordt daarmee de productie opgevoerd (omdat elke borst een dubbele tijd wordt afgekolft) of juist verminderd (omdat de zuigkracht wordt verminderd)oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?
Elise doet haar tong niet naar voren als ze wil gaan drinken. Dat schijnt een speen-borst-verwarring te zijn, maar de allereerste keer dat ik haar 'bezag', deed ze dat al niet. Ze heeft het dus nooit gedaan, tenzij ze in het ziekenhuis de nachtvoeding toch met een flesje hebben gedaan.
Het kan zijn dat bepaalde babies in de baarmoeder duimen en dat daardoor deze verwarring ontstaat.
Het komt er dus in ieder geval op neer dat het consult met de lactatiedeskundige niet heeft gezorgd voor een baby die uit de borst zal gaan drinken, helaas
We hebben wel zo'n T-stuk gehad zodat mama beide borsten tegelijk kan afkolven. Ze had wel het idee dat dat vannacht sneller ging.
Vanochtend sliep ze nog toen ik wakker werd/wegging, dus ik heb maar heel voorzichtig gedaan en haar lief laten slapen. (ik mis nu wel mijn ochtend-
)
Gisteravond waren we pas om half 10 thuis. Nou, dan moet je nog zoveel doen... eer dat we echt gaan slapen, komen we slaap tekort. Vandaag krijgt ze visite en is ze alleen; ik ga maar iets eerder naar huis, ik hoop echt dat ze het aankan... (De kraamtranen zijn nog neit helemaal over...)
Al is Elise heel erg lief, dit is echt een hele zware tijd. Het is echt afzien met zo weinig slaap, al die drukte en dan wordt het huishouden eigenlijk nog verslonsd en is er nie eens zoveel visite...
We beginnen de mensen te begrijpen die de baby weleens bij opa/oma dumpen om er lekker even tussenuit te gaan... (Gaan wij ook doen hoor!)
quote:Hoi Bright, begrijp ik hieruit dat Elise voorlopig nog niet aan de borst gaat drinken of dat het helemaal niet gaat gebeuren???
Op woensdag 8 oktober 2003 07:44 schreef Bright het volgende:
Nou, een update dan maar...Elise doet haar tong niet naar voren als ze wil gaan drinken. Dat schijnt een speen-borst-verwarring te zijn, maar de allereerste keer dat ik haar 'bezag', deed ze dat al niet. Ze heeft het dus nooit gedaan, tenzij ze in het ziekenhuis de nachtvoeding toch met een flesje hebben gedaan.
quote:Ik kan niet wachten!!
Op woensdag 8 oktober 2003 13:49 schreef Genuivere het volgende:[..]
Over een paar weken zullen jullie je draai ook wel hebben gevonden en loopt het allemaal weer....
Ach, het gaat eigenlijk wel redelijk zo. Ik weet nog niet hoe lang we het vol gaan houden, maar vandaag lijkt een goede dag te worden
quote:Ach, er zijn wel wat traantjes gevallen, maar zolang zij wilt, steun ik haar met 110%!
Op woensdag 8 oktober 2003 21:56 schreef Karin het volgende:
Bright wat vreselijk jammer dat Elise niet aan de borst kan drinken. Maar troost je, ook als ze wel aan de borst zou drinken is het ook enorm zoeken naar een ritme in het begin. Bram kwam de ene keer om de 3 uur en dan opeens kwam hij weer een uur later alweer. Juist omdat hij borstvoeding dronk kon ik absoluut niet in de gaten houden wat hij precies dronk dus legde ik hem maar weer aan omdat ik dacht dat hij misschien wel heel weinig gedronken zou hebben.
Ik vind het heel knap van je vrouw dat ze, ondanks deze mededeling, nog steeds gemotiveerd is om borstvoeding te geven. Denk dat heel veel vrouwen na zo'n bericht ermee zouden stoppen.
Ik lurk hier altijd mee, maar begrijp iets niet. Waarom gaat de bv soms boven bijna alles? Met flessenvoeding worden kindjes toch ook groot?
Ik kan geen bv geven en heb me daar gewoon bij neergelegd, oke met een heleboel kunst en vliegwerk kan ik wel bv geven, maar ik vind mijn rust en relatie met de rest van het gezin zo ontzettend belangrijk, misschien dat ik het daarom niet snap hoor.
Mij valt deze discussie ook wel vaak op, moet ik zeggen. Het lijkt soms wel een borstvoedingsmaffia!
Nu geef ik zelf ook bv en ik promoot het ook. Naar mijn idee IS borstvoeding ook gewoon beter voor een kindje. (antistoffengedoe enzovoorts)
Daarmee bedoel ik dus niet dat kunstvoeding slecht is. Maar gewoon iets minder goed. In mijn omgeving zijn de aantallen borstvoedres en kunstvoeders ongeveer gelijk verdeeld. En we respecteren elkaars keuze gewoon: geen gedoe!
Maar kan me voorstellen dat je je kan storen aan sommige fanatiekelingen, doe ik ool wel es.
Moussy, je hebt gelijk dat flessenkinderen ook gezond groot worden, maar de voordelen van borstvoeding zijn enorm. Het is bewezen dat het beter voor je kind is dan kunstvoeding. Dit motiveert de moeder vaak om door te zetten bij mindere momenten.
quote:Kijk, je antwoord aan Moussy geeft ook ons antwoord aan je eerste paragraaf; wij vinden het belangrijk, niet omdat flesvoeding slecht is, maar omdat BV gewoon een betere start geeft aan de kinderen.
Op donderdag 9 oktober 2003 12:59 schreef melonovy het volgende:
Ik wil mevr. Bright erg veel sterkte wensen met de borstvoeding en het kolven. Ik vind het hartstikke knap dat je het op deze manier wil gaan proberen, maar waak er wel voor dat het niet ten koste van alles gaat. Ik zou het niet kunnen, maar dat is persoonlijk, daarom extra dapper dat jij (zij) het wel doet!Moussy, je hebt gelijk dat flessenkinderen ook gezond groot worden, maar de voordelen van borstvoeding zijn enorm. Het is bewezen dat het beter voor je kind is dan kunstvoeding. Dit motiveert de moeder vaak om door te zetten bij mindere momenten.
Trouwens, de reden dat je de eerste 2 dagen moet oppassen voor o.a. herpes (dacht ik, kan ook voor andere ziekten gelden), is omdat de baby dan nog geen BV geeft en nog geen eigen afweer. De BV voorkomt een ernstige uitbraak (als het goed is), dus als de baby goed drinkt, is dat gevaar geweken.
quote:Nou, wij genieten wel hoor!
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef easy-going het volgende:
Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven, en als ik hier zo lees wat sommigen er voor over hebben, daar neem ik mijn petje voor af.
Alleen denk ik dat je wel uit moet kijken dat je het niet ten koste van veel vol moet willen houden.
Ik heb bij een vriendin van mij gezien dat ze er zelf bijna aan onderdoorging en ook daardoor de eerste maand helemaal niet van haar kleintje heeft genoten.
Alleen de ene keer meer dan de andere keer
quote:Ik stoor me er helemaal niet aan, dat staat er ook niet volgens mij.
Op donderdag 9 oktober 2003 12:53 schreef PluizZzje het volgende:
Maar kan me voorstellen dat je je kan storen aan sommige fanatiekelingen, doe ik ool wel es.
Ik zou het alleen niet op kunnen en willen brengen, omdat ik voor de rest ook graag met mijn oudste bezig ben.
Ik zou bijv. net als mevr. Bright moeten kolven. Maar dan ben je zo dubbel op bezig met het voeden dat het me zou nekken. Ook omdat ik dan in de ogen van de oudste extra lang met de nieuwe baby bezig ben. Kolven is voor de baby én het voeden... tussen de voedingstijden. Het is zo dubbel. Een baby is al zo intensief.
Of vreselijk huilende baby's die om de weet ik veel heel kort aangelegd moeten worden. Dan zou je net een lopend buffet zijn.. ergens moet je toch ook een beetje aan jezelf denken?
quote:De baby kijgt van de moeder een behoorlijke weerstand mee.
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef Bright het volgende:
Trouwens, de reden dat je de eerste 2 dagen moet oppassen voor o.a. herpes (dacht ik, kan ook voor andere ziekten gelden), is omdat de baby dan nog geen BV geeft en nog geen eigen afweer. De BV voorkomt een ernstige uitbraak (als het goed is), dus als de baby goed drinkt, is dat gevaar geweken.
Zo was 2 dagen na de geboorte van Cas bij mijn vader een koortslip uitgebroken. Ik helemaal in paniek, tot jankens aan toe. Mijn moeder heeft meteen de arts in het verzorgingstehuis waar zij werkt opgebeld, die vertelde van de weerstand.
quote:Er is mij verteld dat de weerstand ophoudt zodra de navelstreng is doorgesneden. Die weerstand wordt pas weer doorgegeven zodra de baby BV krijgt (en de moeder aan dezelfde ziekten wordt blootgesteld als de baby!!)
Op donderdag 9 oktober 2003 13:48 schreef moussy het volgende:[..]
De baby kijgt van de moeder een behoorlijke weerstand mee.
Zo was 2 dagen na de geboorte van Cas bij mijn vader een koortslip uitgebroken. Ik helemaal in paniek, tot jankens aan toe. Mijn moeder heeft meteen de arts in het verzorgingstehuis waar zij werkt opgebeld, die vertelde van de weerstand.
Wat ik alleen zo vreemd vind is dat je bij BV vitamine A en D bij moet geven... je zou toch zeggen dat je dat als moeder zijnde toch ook mee geeft...
quote:Nou, het is vitamine K en D hoor
Op donderdag 9 oktober 2003 14:20 schreef Angel22 het volgende:
Ik lurk hier ook aardig mee en wi nu toch even reageren op jouw berichtje bright.
Weerstand wordt door de moeder meeggeven in de gehele zwangerschap en die weesrtand blijft het babietje houden. Tis nl niet zo dat de weerstand ineens weg is als de navelstreng wordt doorgeknipt.
Door BV geef je kind nog meer weerstand mee.Wat ik alleen zo vreemd vind is dat je bij BV vitamine A en D bij moet geven... je zou toch zeggen dat je dat als moeder zijnde toch ook mee geeft...
Trouwens, deze vitaminen zitten wel al in 'kunstvoeding'...
Over Herpes, kraambezoek met een koortslip kan in uitzonderlijke gevallen meningitis veroorzaken bij een jonge zuigeling.
Om dus het zekere voor het onzekere te nemen wordt aangeraden visite met een koortslip de eerste weken te weren.
quote:YEAH! We have a winner
Op donderdag 9 oktober 2003 15:17 schreef Brighteyes het volgende:
D was toch voor botten.Of zeg ik nu iets heel doms
quote:Ik bedoelde ook niet dat je dan maar gewoon iemand met een koortslip op bezoek kon laten komen hoor. Ik was gewoon bang dat hij Cas na de geboorte of zo gezoend had en besmet. Daarna zijn mijn ouders amper op bezoek geweest, helaas, door die lip.
Op donderdag 9 oktober 2003 15:27 schreef Leah het volgende:
Over Herpes, kraambezoek met een koortslip kan in uitzonderlijke gevallen meningitis veroorzaken bij een jonge zuigeling.
Om dus het zekere voor het onzekere te nemen wordt aangeraden visite met een koortslip de eerste weken te weren.
Flessenkindjes krijgen trouwens ook vitamine K na de geboorte
Volgens mij is het helemaal niet zo heel duidelijk dat bv zoveel beter is dan flesvoeding. Er zijn aanwijzingen dat kinderen die lang bv krijgen later minder last hebben van allergieën, maar er zijn ook onderzoeken die dat weerleggen. De belangrijkste afweerstoffen zitten in de melk van de eerste drie dagen na de geboorte (bij prematuren wat langer), maar er is nooit gezegd dat een kind die afweer niet opbouwt als het geen bv krijgt. In Nederland moet iedereen en alles vooral bv promoten (ook nutricia mag bijvoorbeeld niet zeggen dat flesvoeding beter is), maar een feit is wel dat fleskinderen vrijwel altijd in het eerste jaar sneller groeien dan bvkinderen (dat kan ook wel een probleem zijn, overgewicht komt met bv nauwelijks voor, met flesvoeding wel). De kracht van de bv hangt ook volledig van de moeder, haar eetpatroon en haar gezondheid af. Als je goed in de onderzoeken duikt en niet alleen de publieke opinie en de propaganda volgt, zie je dat het allemaal niet zo eenduidig is. Als het al beter is, zijn de verschillen echt minimaal. Ik denk dat het effect van "overspannen" ouders slechter is dan flesvoeding.
Ik geef bv omdat ik het enorm leuk vind om te doen en omdat het hier heel goed gaat en dus ontzettend makkelijk is (altijd klaar, altijd op temperatuur, geen gedoe met flesjes en speentjes uitkoken), maar als het niet zo makkelijk zou gaan zou ik er direct mee stoppen. Het is echt niet heilig jongens, maak jezelf niet gek.
quote:Amen.
Op donderdag 9 oktober 2003 18:52 schreef phileine het volgende:Het is echt niet heilig jongens, maak jezelf niet gek.
Mouss, ik begreep wel dat jij er niet zo over dacht!
Maar ik denk dat Bright er naast zit met zijn theorie, dan zou je ieder ziek, zwak en misselijk kraambezoek maar zo toe laten omdat je denkt dat je baby nergens last van krijgt omdat je BV geeft, vandaar.
quote:Klopt. er mag ook niet geadverteerd worden voor flesvoeding tot 6 maanden, en dit mag ook niet met kortingen worden verkocht. Reclames in de folders zijn ook altijd met vb Nutrilon 2.
Op donderdag 9 oktober 2003 18:52 schreef phileine het volgende:In Nederland moet iedereen en alles vooral bv promoten (ook nutricia mag bijvoorbeeld niet zeggen dat flesvoeding beter is)
quote:
De kracht van de bv hangt ook volledig van de moeder, haar eetpatroon en haar gezondheid af.
quote:dat had ik mezelf ook zeer ingeprent van te voren, maar ik blijk het toch heel moeilijk te vinden om ermee te stoppen, ook al gaat het hier niet zo heel makkelijk. ik weet niet of het aan de BV-propaganda ligt maar het is inderdaad zo fijn om te geven, ik ben blij dat ik het in ieder geval deels kan doen. Piet krijgt nu wel wat meer bijvoeding, omdat hij meer honger heeft, en ik hem niet wil uithongeren. maar helemaal stoppen zou ik nu nog niet willen hoor. (ik heb dan ook geen last van pijnlijke tepels oid, dat scheelt natuurlijk wel; mijn 'enige' probleem is dat ik niet genoeg melk heb, ook niet na dagenlang zowat continu aanleggen & kolven, en maximale rust buiten het voeden om).
Op donderdag 9 oktober 2003 18:52 schreef phileine het volgende:
Het is echt niet heilig jongens, maak jezelf niet gek.
Chiara en ik hebben dus spruw (gehad). Donderdag zag ik witte vlekjes in haar mond, maar had zelf nog niets. De nacht erop kreeg ik zere tepels. Die vrijdag heb ik zalf gekregen die ik aanbreng op mijn tepel vlak voor het voeden, zodat we er beide van kunnen profiteren. Nu is de witte aanslag in het mondje van Chiara al sinds maandag verdwenen, maar mijn zere tepel, gaat met pieken en dalen nog steeds niet over. Vooral na het voeden kan deze enorm pijn doen. Maar af en toe voel ik ook niets, geen pijn. Het is alleen mijn linker tepel die zeer doet.
Ik smeer nog steeds de zalf om Chiara niet weer terug te infecteren, maar bij mij gaat het niet over.
Wie weet raad?!
quote:En ik ben niet eens mama! Niet eens in de buurt ook.
Op donderdag 9 oktober 2003 15:36 schreef Bright het volgende:[..]
YEAH! We have a winner
Hmmm, gefocussed, obsessie? Misschien maar goed dat ik niet kan komen naar Ballorig, want anders had ik toch Tootjes boodschappen tassen moeten lenen. Was alleen voor de moeders dan een beetje angstige tijd geworden.
Ik vind het ook zeker niet heilig. Rust in de tent is veel belangrijker. En een relaxte moeder al helemaal. Ik hoop niet dat jullie mij een "fanatiekeling" vinden. Probeer alleen juist de mensen die het nodig hebben een beetje een steuntje te geven omdat ik het ook in dit topic heb gehad. En ik denk dat dat ook de bedoeling is van alle andere posters hier.
Ik heb een borstverkleining gehad. Bij mijn zwangerschap had ik nooit dat ik wat melk verloor. Ook na de bevalling 'lekte' ik niet en de kraamverzorgsters en de verloskundige hadden me aangeraden om gewoon fles-voeding te geven, omdat ik zeer wsl toch geen (of iig zeer moeilijk) melk kon geven.
Ik was toch al van plan om de fles te geven dus het maakte me verder niet uit. (over het schuldgevoel zal ik het even niet hebben)
Nu vraag ik me af (Zomaar. For no reason. Echt zomaar. . ) of het toch zou kunnen bij een volgend kind en of het nou wat zegt als je tijdens de zwangerschap nooit eens lekt en na de bevalling niets verliest.
Iemand een idee?
Melonovy, een vriendin van me had precies 't zelfde. toen bleek na een hele tijd smeren dat de spruw inmiddels eigenlijk het probleem niet meer was, deze was allang weg. maar zij had inmiddels last van wat verstopte kliertjes dicht onder de tepel. een warme washand & wat masseren bij elke voeding hebben 't pijnlijke gevoel toen opgelost.
bix(is nog even aan 't kolven).
quote:als ex-bv voorlichter (nee geen bv-maffia) die nog wel regelmatig literatuur leest zou ik weleens willen weten over wat voor onderzoeken je het hebt.
Op donderdag 9 oktober 2003 18:52 schreef phileine het volgende:Als je goed in de onderzoeken duikt en niet alleen de publieke opinie en de propaganda volgt, zie je dat het allemaal niet zo eenduidig is. Als het al beter is, zijn de verschillen echt minimaal. Ik denk dat het effect van "overspannen" ouders slechter is dan flesvoeding.
En ik ben het helemaal met je eens dat je beter ontspannen de fles kunt geven dan gespannen de borst!
quote:Wel, het is niet mijn theorie, maar wat je nu zegt klopt ook niet; het is meer dat je in de eerste dagen moet oppassen met ziek bezoek, dus niet dat je maar alles kunt toelaten als je BV geeft!
Op donderdag 9 oktober 2003 19:11 schreef Leah het volgende:[..]
Amen.
Mouss, ik begreep wel dat jij er niet zo over dacht!
Maar ik denk dat Bright er naast zit met zijn theorie, dan zou je ieder ziek, zwak en misselijk kraambezoek maar zo toe laten omdat je denkt dat je baby nergens last van krijgt omdat je BV geeft, vandaar.
Trouwens, de moeder kan zelf ook goed ziek worden (net als de vader en alle mensen) en dat lijkt me al helemaal slecht! Ik weet niet of iemand vatbaarder is na zo'n traumatische belevenis als een bevalling, maar enige reserve van de visite mag toch wel worden verwacht.
Edit:
Phileine: we maken ons niet gek hoor, maar het ligt er maar net aan welke studies je bekijkt om na te gaan of BV wel of niet goed is; er zijn zelfs studies waarbij 'bewezen' is dat BV-kinderen later juist meer last van astma ed. hebben.
Ik heb trouwens met beide kinders geprobeerd om borstvoeding te geven maar bij Damien kreeg ik na een week een zware borstontsteking waardoor ik vrij zware antibiotica moest slikken dus toen mocht ik niet meer. Nou vond ik dat op zich niet zo erg omdat Damien de tepel niet goed pakte en mij dus behoorlijk pijn deed.
Met Duncan heb ik het na twee dagen al opgegeven omdat hij volledig in paniek raakte aan de borst. Met een fles had ie dat niet dus die keus was snel gemaakt.
Al moet ik zeggen dat ik de stuwing die ik had ook niet fijn vond!!! Ik heb twee weken hele zere borsten gehad.
quote:Bright... dit zeg jij....
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef Bright het volgende:[..]
quote:ook hier weer mijn vraag.. wat voor studies? wat voor onderzoeken, ik vraag dat niet om te zeuren of zo maar ook ik kan nog dingen leren op bv gebied
Op vrijdag 10 oktober 2003 07:39 schreef Bright het volgende:.
Phileine: we maken ons niet gek hoor, maar het ligt er maar net aan welke studies je bekijkt om na te gaan of BV wel of niet goed is; er zijn zelfs studies waarbij 'bewezen' is dat BV-kinderen later juist meer last van astma ed. hebben.
ook mijn kind heeft langdurig bv gehad en heeft/had last van astma dus ik weet dat bv niet zaligmakend is
quote:mee eens; studies (bronvermelding) is altijd belangrijk...
Op vrijdag 10 oktober 2003 13:43 schreef just me het volgende:[..]
ook hier weer mijn vraag.. wat voor studies? wat voor onderzoeken, ik vraag dat niet om te zeuren of zo maar ook ik kan nog dingen leren op bv gebied
ook mijn kind heeft langdurig bv gehad en heeft/had last van astma dus ik weet dat bv niet zaligmakend is
Hier iets wat aangeeft dat BV minimaal 4 maanden moet worden gegeven:
Conclusion A significant reduction in the risk of childhood asthma at age 6 years occurs if exclusive breast feeding is continued for at least the 4 months after birth. These findings are important for our understanding of the cause of childhood asthma and suggest that public health interventions to optimise breast feeding may help to reduce the community burden of childhood asthma and its associated traits.
Hier echter een studie waarin het verband niet kon worden aangetoond (de studie kan ik niet helemaal lezen...)
De titel: 2003 Study Finds No Asthma Protection From Breast-Feeding or Pets
En hier wordt het veolgende geconcludeerd:
In fact, researchers found that of the more than 1,000 children they followed to age 26, those who were breast-fed for at least 4 weeks were more likely to develop asthma or various types of allergies.
Dit is gewoon via AltaVista opgezocht. Zoek gewoon naar 'breast feeding asthma' en je vindt genoeg artikelen, de 1 positief, de ander negatief over BV. Zelfs in de medische wereld schijnt men het niet met elkaar eens te zijn.
De belangrijkste tip blijft dus gelden: Doe wat je zelf denkt wat goed is.
Heb jij ondertussen misschien nog een tip voor die vriendin van mij met de "voorkeursborst" (heb een stukje terug daar iets over gepost). Ze begint nu altijd met de "moeilijke" borst bij het voeden, maar er komt nog steeds niet zoveel uit en die andere is nog steeds een stuk groter. Kindje is inmiddels 3 weken oud.
MUUS: is de tepel ook verplaatst? In dat geval is namelijk meestal de verbinding niet meer intact dacht ik. En het kan inderdaad moeilijker zijn als er veel melkklierweefsel is weggehaald. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Phil ik zal vanavond even nalezen en proberen antwoord te geven!
quote:Yup, is ook helemaal verplaatst/verkleind/veranderd/blabla. Ik heb geen idee wat ze precies hebben weggehaald.
Op vrijdag 10 oktober 2003 14:34 schreef phileine het volgende:MUUS: is de tepel ook verplaatst? In dat geval is namelijk meestal de verbinding niet meer intact dacht ik. En het kan inderdaad moeilijker zijn als er veel melkklierweefsel is weggehaald. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Tja, ik kan het gewoon proberen, maar ik ben zo bang dat het een grote teleurstelling wordt. Ik had bij Isabel al een heel groot schuldgevoel. Slaat nergens op natuurlijk, maar overal wordt er over bv gesproken alsof het heilig is.
Wel eens op een blik flesvoeding of op de verpakking van een speen voor de fles gekeken? "Borstvoeding is het beste voor een kind" .
Werkt ook lekker als je al een schuldgevoel hebt. .
Ach, mijn kraamverzorgster zei dat ze het belangrijkste kreeg : vitamine L. .
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 16:21 schreef MUUS het volgende:
Ach, mijn kraamverzorgster zei dat ze het belangrijkste kreeg : vitamine L..
quote:I know, maar als je in je kraamtijd zit ben je zo emotioneel en onzeker hè?
Op vrijdag 10 oktober 2003 16:22 schreef just me het volgende:[..]
en daar kunnen ze nooit genoeg van krijgen!
Ik schot ZO vol toen de kraamverzorgster dat tegen me zei! En nog word ik er huilerig van. Zo stom. .
quote:zo moeder-zijn
Op vrijdag 10 oktober 2003 16:29 schreef MUUS het volgende:Ik schot ZO vol toen de kraamverzorgster dat tegen me zei! En nog word ik er huilerig van. Zo stom.
.
quote:Ja, ik had je berichtje gelezen, dat was echt een ogenopener voor me, ik ben toen even wat alerter met de toestand om gegaan. Het was idd geen spruw meer, het leek idd op een verstopt melkkanaaltje wat ik nooit niet had opgemerkt. Dit kan overslaan in een ontsteking.
Op maandag 13 oktober 2003 22:27 schreef bixister het volgende:
melonovy, wat vervelend zeg! (en had je mijn bericht van afgelopen vrijdag wel gelezen? daarin vertelde ik dat 'n vriendin van mij 'tzelfde heeft gehad). hopelijk ben je er nu snel van af. gelukkig kun je kennelijk zelfs met 1 borst genoeg melk voor Chiara produceren! (*jaloers is*)
Als het goed is, dan kunnen we het zaterdag ophalen! Instructies etc. krijgen we dan. Dus ervaringen zijn welkom tot zaterdag
quote:Ik had er eentje gehuurd bij Babyrent 38 euro voor 9 maanden, wat betalen jullie dan voor de huur ???
Op woensdag 15 oktober 2003 08:53 schreef Bright het volgende:
We huren nu een borstkolfapparaat, maar de prijs om dat te huren voor een half jaar is zo ongeveer gelijk aan een mooie 'Traveller', een soort backpack die op batterijen en op het lichtnet werkt. Er zit een koeltas met koelelement in en is zowel in kracht als in snelheid instelbaar. Het is bijna geruisloos. Het kolft ook 2 borsten tegelijk af.
Heeft nog iemand ervaring met deze?Als het goed is, dan kunnen we het zaterdag ophalen! Instructies etc. krijgen we dan. Dus ervaringen zijn welkom tot zaterdag
(was een medela electric, voor 2 borsten tegelijk, zonder koeldinges en tas)
quote:idd erg cool!
Op woensdag 15 oktober 2003 12:44 schreef Lois het volgende:
ene borst had, en de kolf aan de ander kreeg ik eindelijk het tsr.
Er ligt nu een ijsklontjeshouder met 3 klontjes in de vriezer en ik vind het zo stoer!!!
Zonder gekheid, lekker voor je dat het begin er is, hopelijk gaat het goedkomen!
Hier lijkt het ook weer beter te gaan, ik klim hard uit het BV-dalletje. Geen pijn meer en een kind dat weer goed en regelmatig wil drinken, echt, alsof er niets aan de hand is geweest...
Zo wil ik wel weer doorgaan met de BV, ik zat al echt te bedenken wanneer en hoe ik zou gaan afbouwen...
quote:Ik dacht ook een medela electric, voor 1.60 euro per dag. Uitgerekend is dat voor een half jaar dus al bijna 300 euro. Nu dacht ik wel dat de volgende maanden iets goedkoper waren, maar je eigen spullen kun je ook voor een tweede kind weer gebruiken (Goh, heb ik het nu al over de 2e?
Op woensdag 15 oktober 2003 22:03 schreef Dinus het volgende:[..]
Ik had er eentje gehuurd bij Babyrent 38 euro voor 9 maanden, wat betalen jullie dan voor de huur ???
(was een medela electric, voor 2 borsten tegelijk, zonder koeldinges en tas)
edit: even wat weggehaald wat in zwangerschap thuishoort
[Dit bericht is gewijzigd door Lewis.de.boxer op 16-10-2003 09:11]
quote:Is ook een idee, maar dat zien we dan eigenlijk wel weer. We zijn er wel over uit dat huren of kopen niet bar veel scheelt. Dan heb ik toch echt liever kopen, want dan heb je nog wat na afloop (wat je inderdaad zou kunnen verkopen)
Op donderdag 16 oktober 2003 09:03 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Bright, dat is wel een verschrikkelijk dure bezigheid zeg om zo'n apparaat te huren. Ik zou er dan volgens mij nog eens over nadenken of zelf eentje kopen die je dan vervolgens weer verkoopt zodra je hem niet meer nodig hebt. Dat is volgens mij nog veel goedkoper.edit: even wat weggehaald wat in zwangerschap thuishoort
quote:Ik ben het met je eens, maar 'call me stupid', we hebben toch liever nieuw (Zal wel iets spiegisch zijn
Op donderdag 16 oktober 2003 13:21 schreef bixister het volgende:
bright, kijk ook eens op marktplaats.nl, daar worden regelmatig goede kolf-apparaten aangeboden voor relatief weinig geld. vaak zijn ze maar kort gebruikt of helemaal niet, en je kunt de onderdelen uitkoken, zodat je niet bang hoeft te zijn dat 't niet schoon is. ik heb op die manier een prima medela-mini-electric-plus (of hoe heet dat ding waar Dinus 't ook over had) gekocht, voor de helft van de nieuwprijs. en er zijn ook prima koeltassen los te koop.
Trouwens, ik heb wel even gekeken, maar daar staan ook dingen tussen...
Een handkolf voor 50 euro!
Nee, eigenlijk niets bijzonders gezien daar. (Alleen herriemakers, handkolven, of de (eenvoudige) electrische kolf die wij ook al thuis hebben) Maar natuurlijk wel bedankt voor het meedenken. Kan ook een tip zijn voor anderen
we hebben een minipoesje gekregen, verstoten van de mama en krijgt nu kittenmelk van de dierenarts, maar hir zouden minder antistoffen in zitten dan de eigenlijke moedermelk. Die antistoffen geven het beestje weerstand natuurlijk en dat kan hij best wel goed gebruiken. Je raadt al waar ik heen wil, heeft dat beestje iets aan mijn melk ?? Kan ik me op die manier nog nuttig maken met mijn melk als bijvoeding ?
Ik ga morgen hier ook nog wel eventjes mee in conclaaf met wat dierenartsen, maar wie weet zit hier iemand die het weet, of ervaring mee heeft.
quote:knorretje weet je dat ik daar gisteren ook aan heb lopen denken of jouw mm iets voor dat kleintje zou zijn! Maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten! Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts erover te zeggen heeft.
Op donderdag 23 oktober 2003 00:20 schreef Knorretje het volgende:
Ik ga morgen hier ook nog wel eventjes mee in conclaaf met wat dierenartsen, maar wie weet zit hier iemand die het weet, of ervaring mee heeft.
quote:Daar wil ik een foto van; een kitten bij jou aan de borst
Op donderdag 23 oktober 2003 00:20 schreef Knorretje het volgende:
just me of anderen die denken hier iets zinnigs over te weten (en nee het hoeft geen hele discussie te worden, weeg zelf de voor en nadelen wel af)we hebben een minipoesje gekregen, verstoten van de mama en krijgt nu kittenmelk van de dierenarts, maar hir zouden minder antistoffen in zitten dan de eigenlijke moedermelk. Die antistoffen geven het beestje weerstand natuurlijk en dat kan hij best wel goed gebruiken. Je raadt al waar ik heen wil, heeft dat beestje iets aan mijn melk ?? Kan ik me op die manier nog nuttig maken met mijn melk als bijvoeding ?
quote:nee ok, maar ik wil de kunstvoeding ook niet vervangen, maar aanvullen/bijvoeden het krijgt nu nog maar tussen de 2.5 en de 5ml per voeding dus 1 maal kolven zou voldoende zijn voor de aankomende weken, misschien 1 keer bij kolven nog voor hij op de rijstebloempap mag. En aangezien dat laatste door de dierenarts geadviseerd wordt en in principe ook niets met kittenvoeding te maken heeft. (het gaat om de rijstebloempap waar vele kindjes op zitten en hebben gezeten, met daar dus ook de toegevoegde waarden aan ijzer en andere mineralen afgestemd op baby's ipv kittens bracht me op het idee)
Op donderdag 23 oktober 2003 08:35 schreef Bright het volgende:
Niet zinvol ten opzichte van kunstvoeding.
quote:dat wist z niet te vertellen, wel dat onze mm veel vetter is en nog niet te verteren valt voor zo'n hummeltje en het dus beter is om er mee te wachten. Ik mag de rijstebloempap er wel mee aanmaken als hij daar strakkies aan toe is. Nog ffies wachten dus.
Op donderdag 23 oktober 2003 09:28 schreef moussy het volgende:
Zou een kitten er niet vreselijk van aan de diaree gaan? Ivm de koemelkproducten die jij binnenkrijgt? Van normale mensen melk gaat een kat meestal ook aan de diaree.
Wel lief van je dat je je poesje wil voeden met jouw melk!
quote:Een kat en een kitten zijn niet met elkaar te vergelijken; een kat mag geen melk inderdaad, maar een kitten moet melk. Ook koemelk zou de kitten moeten kunnen verdragen (met dezelfde mogelijke 'problemen' als babies, denk ik)
Zou een kitten er niet vreselijk van aan de diaree gaan? Ivm de koemelkproducten die jij binnenkrijgt? Van normale mensen melk gaat een kat meestal ook aan de diaree.
quote:Nou, een kitten is een kat en mag ook géén gewone koemelk. Ook de darmen van een kitten kunnen dat niet verdragen, net als bij een baby.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:02 schreef Bright het volgende:[..]
Een kat en een kitten zijn niet met elkaar te vergelijken; een kat mag geen melk inderdaad, maar een kitten moet melk. Ook koemelk zou de kitten moeten kunnen verdragen (met dezelfde mogelijke 'problemen' als babies, denk ik)
Dus geen diaree, lijkt me.
Het beestje kreeg ook nachtvoedingen (een week of 4) en kwam uiteindelijk toen ie een half jaar oud was onder een auto de sukkel, snik
quote:Mijn melkproductie is nooit gestopt en heb na de onderbreking van 2 maanden geprobeert alicia weer op de ochtend en avond borst te krijgen maar dat zag zij niet zitten, toen hoopte ik de ochtendborst alleen te kunnen geven maar ook dat was niet volgens haar plan en uiteindelijk is het een troostborst geworden. Als ze ziek is, niet lekker is, dreinerig hangerig of gewoon au heeft komt ze graag even als een heel klein meisje in mijn armen liggen "lurken"
Op donderdag 23 oktober 2003 12:29 schreef melonovy het volgende:
Geef je nog steeds BV aan Alicia, of houd de productie van BV niet op als je kind er volledig af is?Wel lief van je dat je je poesje wil voeden met jouw melk!
quote:koemelk ZOU de dood van een kitten kunnen betekenen. Niet alle kittens kunnen er tegen en daarnaast zijn de vetten, ijzerwaarden en suiker waarden in de melk die ze er uit halen lang niet geschikt voor de damrpjes. Ze hoeven er niet perse van aan de diarree te gaan maar krampjes krijgen en andere ontlasting problemen wel Wordt dus echt afgeraden, maar bij nood wel te gebruiken (niet iedereen heeft kittenpoeder ala minuut in huis of andere vervangbare producten)
Op donderdag 23 oktober 2003 13:02 schreef Bright het volgende:quote:Een kat en een kitten zijn niet met elkaar te vergelijken; een kat mag geen melk inderdaad, maar een kitten moet melk. Ook koemelk zou de kitten moeten kunnen verdragen (met dezelfde mogelijke 'problemen' als babies, denk ik)
Dus geen diaree, lijkt me.
quote:Klopt, net zoals bij babies dus; die kunnen er ook dodelijk ziek van worden (koemelk-allergie), maar het kan ook heel goed gaan.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:10 schreef Knorretje het volgende:[..]
koemelk ZOU de dood van een kitten kunnen betekenen. Niet alle kittens kunnen er tegen en daarnaast zijn de vetten, ijzerwaarden en suiker waarden in de melk die ze er uit halen lang niet geschikt voor de damrpjes. Ze hoeven er niet perse van aan de diarree te gaan maar krampjes krijgen en andere ontlasting problemen wel Wordt dus echt afgeraden, maar bij nood wel te gebruiken (niet iedereen heeft kittenpoeder ala minuut in huis of andere vervangbare producten)
quote:geen idee maar voorlopig fles ik hem wel met de kittenmelk die ik heb van de DA en zodra we op de 400 gr zitten en over mogen op de rijstebloempap zien we wel weer verder.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:29 schreef Bright het volgende:[..]
Klopt, net zoals bij babies dus; die kunnen er ook dodelijk ziek van worden (koemelk-allergie), maar het kan ook heel goed gaan.
Overigens, dat verhaal over de verschillende waarden van de verschillende elementen, dat klopt ook. Maar het lijkt met dat ook moedermelk (van een moeder die al langere tijd BV geeft!!) ook de verkeerde waarden bevat. Welke dan beter is (lees: waardenverhouding die dichter bij de voeding van de moederpoes zitten) weet ik niet.
quote:flesje klaarmaken als jullie naar bed gaan en die naast het bed te samen met de flessenwarmer zetten... (en bij gebrek aan flessenwarmer, hem inwikkelen met alu folie en een dikke handdoek en de fles iets warmer maken dan je standaard doet, ff uittesten gewoon hoeveel hij in de nacht afkoelt)
Op donderdag 23 oktober 2003 21:23 schreef Karin het volgende:
Van de week de laatste borstvoeding gegeven. Weer een stukje loslaten... Alhoewel ik het er minder moeilijk mee heb dan dat ik van te voren dacht.
Hij kreeg dus alleen nog 's ochtends maar hij had erna steeds eerder honger. Nadat hij maandag ruim 3 kwartier had gelurkt en daarna nog 120 cc uit een fles had gekregen en toen pas voldaan was heb ik maar besloten helemaal te stoppen.
Valt me trouwens wel enorm tegen om nu 's ochtends helemaal naar beneden te moeten om een fles klaar te maken. Hem lekker in bed nemen en even kroelen en langzaam wakker worden in bed is toch een stuk fijner.
Ik hoop wel dat die plofborsten snel verdwijnen, mijn borsten zijn het er nog niet helemaal mee eens geloof ik.
quote:Lijkt me niet zo verstandig, een gemaakt flesje mag maar 2 uur ongekoeld bewaard blijven. Water en poeder dan maar apart?
Op donderdag 23 oktober 2003 21:28 schreef Knorretje het volgende:[..]
flesje klaarmaken als jullie naar bed gaan en die naast het bed te samen met de flessenwarmer zetten... (en bij gebrek aan flessenwarmer, hem inwikkelen met alu folie en een dikke handdoek en de fles iets warmer maken dan je standaard doet, ff uittesten gewoon hoeveel hij in de nacht afkoelt)
quote:ah dat wist ik niet. (das de tweede keer deze week al dat ik iets stom zeg door gebrek aan ervaring met flesvoeding
Op donderdag 23 oktober 2003 21:30 schreef moussy het volgende:[..]
Lijkt me niet zo verstandig, een gemaakt flesje mag maar 2 uur ongekoeld bewaard blijven. Water en poeder dan maar apart?
Mijn oma nam gewoon de waterkoker mee naar boven (voor thee ) Als je daar nou al gekookt water in doet en die aanzet als je een flesje nodig hebt en het gewoon stopt als het op de juiste temp is? Dat gaat best wel snel, vooal als je deze niet volpompt.
Of een thermoskannetje met gekookt water en een flesje met afgekoeld water? zodat je kan mixen tot de juiste temperatuur?
Ik las op de site van similac dat je ook gewoon warm kraanwater mag gebruiken... Bram is natuurlijk wat ouder dan Cas, dus die darmen kunnen al wat meer hebben. Maar nadat ik het 1x voor Cas had gedaan barstte hij bijna van de krampen.
Hij krijgt nu 's morgens een flesje pap (op aanraden van het cb) en daarvoor moet hij aardig rechtop zitten anders verslikt hij zich zo. Als ik het nog dikker maak krijgt hij het niet goed weg.
Bedankt voor het meedenken hoor, ik waardeer het enorm! Ik ga het gewoon morgen nog een keer proberen in bed, ik vind dat altijd zo gezellig lekker met zijn drietjes wakker worden in bed.
quote:En als je zelf wat rechter gaat zitten, je knieen optrekt en Bram tegen je bovenbenen legt? zodat hij jou aankijkt zeg maar.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:21 schreef Karin het volgende:We gaan lekker offtopic in een borstvoedingstopic over flesjes
Hij krijgt nu 's morgens een flesje pap (op aanraden van het cb) en daarvoor moet hij aardig rechtop zitten anders verslikt hij zich zo. Als ik het nog dikker maak krijgt hij het niet goed weg.
Bedankt voor het meedenken hoor, ik waardeer het enorm! Ik ga het gewoon morgen nog een keer proberen in bed, ik vind dat altijd zo gezellig lekker met zijn drietjes wakker worden in bed.
Ben jij er al uit of je borstvoeding wilt gaan geven? Ik zou je willen aanraden om er nu al flink over te gaan lezen, heeft mij echt enorm geholpen. Zeker omdat je ook niet altijd op je kraamverzorgster kan vertrouwen of mocht je in het ziekenhuis belanden, daar weten ze het al helemaal niet. En ik had toen Peet ook wat stukjes laten lezen, was heel fijn dat hij mij flink steunde en hielp, anders had ik het ook niet gered.
Als je nou in kleermakerszit gaat zitten en Bram in het holletje legt, met zijn hoofd op een been?
Ik zit ook vaak met mijn voeten plat tegen elkaar en in dat holletje van mijn voeten (middenvoet) ligt Cas zijn hoofd.
ik bedenk me net dat Bram hardstikke lang kan zijn, dan past dat niet
quote:Ik ga borstvoeding geven. Ben daar heel vastberaden en resoluut in. Is ook nooit een punt van enige twijfel geweest hier in huis. Ook voor Jeroen is het altijd de normaalste zaak van de wereld geweest dat ik gewoon borstvoeding ga geven. Punt.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:35 schreef Karin het volgende:
Hee dat is een goed idee! Dankjewel ET!Ben jij er al uit of je borstvoeding wilt gaan geven? Ik zou je willen aanraden om er nu al flink over te gaan lezen, heeft mij echt enorm geholpen. Zeker omdat je ook niet altijd op je kraamverzorgster kan vertrouwen of mocht je in het ziekenhuis belanden, daar weten ze het al helemaal niet. En ik had toen Peet ook wat stukjes laten lezen, was heel fijn dat hij mij flink steunde en hielp, anders had ik het ook niet gered.
Ik heb me(ons) opgegeven voor een informatieavond hier in het ziekenhuis over borstvoeding. Wordt gegeven door iemand van LLL (maar de mevrouw van VBN verbaasde zich al zo over mijn vastberadenheid en vertelde me dat 't inhoudelijk geen moer uitmaakt of iemand van LLL of iemand van VBN voor een groepje a.s. moeders staat.. ze vertellen in principe hetzelfde)
En ik wil nog wel iets van een boek ofzo scoren. Iemand aanraders voor leesvoer? Heb wel al het hele borstvoedingsforum doorgelezen (daar lopen wel vreselijke fanatiekelingen hoor.. die echt anti-anti-anti-flesvoeding zijn)
En over een kolf.. hebben jullie die van te voren gekocht, of pas als 't zover is?
quote:Als het goed is vertelt de VBN en LLL hetzelfde, vroeger was er een verschil in aanpak, sterker nog grote rivaliteit tussen de 2 verenigingen
Op donderdag 23 oktober 2003 22:53 schreef E.T. het volgende:Ik heb me(ons) opgegeven voor een informatieavond hier in het ziekenhuis over borstvoeding. Wordt gegeven door iemand van LLL (maar de mevrouw van VBN verbaasde zich al zo over mijn vastberadenheid en vertelde me dat 't inhoudelijk geen moer uitmaakt of iemand van LLL of iemand van VBN voor een groepje a.s. moeders staat.. ze vertellen in principe hetzelfde)
quote:Ik zal vanmiddag eens kijken wat ik nog aan leesvoer in de kast heb staan en het zijn geen borstvoedings-maffia boeken hoor
Op donderdag 23 oktober 2003 22:53 schreef E.T. het volgende:En ik wil nog wel iets van een boek ofzo scoren. Iemand aanraders voor leesvoer? Heb wel al het hele borstvoedingsforum doorgelezen (daar lopen wel vreselijke fanatiekelingen hoor.. die echt anti-anti-anti-flesvoeding zijn)
quote:en anders leen je hem eerst hiero, jessie zal tegen de tijd dat jij begint vast al klaar zijn.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:53 schreef E.T. het volgende:
En over een kolf.. hebben jullie die van te voren gekocht, of pas als 't zover is?
Bij de voorlichtingsavond zal je ook info krijgen over kolven, als je meer dan 3 dagen in de week gaat werken is een electrische dubbelkolf erg handig heb ik me laten vertellen. Als je meer dan 1 kindje wenst, kun je overwegen om er zelf een kolf aan te schaffen. Je kan ook een of meerder kolven eerst huren en kijken of je het wat vindt.
Succes verder!
edit: typo
[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 24-10-2003 12:36]
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 12:35 schreef melonovy het volgende:
Goed zo E.T. lekker overtuigd van de BV is gewoonweg goed! Niets niet twijffelen of ter discussie stellen, gewoon doen! That's the spirit!![]()
quote:Is een goede tip
Bij de voorlichtingsavond zal je ook info krijgen over kolven, als je meer dan 3 dagen in de week gaat werken is een electrische dubbelkolf erg handig heb ik me laten vertellen. Als je meer dan 1 kindje wenst, kun je overwegen om er zelf een kolf aan te schaffen. Je kan ook een of meerder kolven eerst huren en kijken of je het wat vindt.
Elise begint langzaam aan aan de borst te lurken. Of ze er veel uithaalt, vraag ik me af, maar ze ligt dan wel lekker, dus laat'r maar gaan. Het ziet er in ieder geval al schattig uit.
Maar oh wee, als de tepel uit haar mondje schiet! Ze begint gelijk te klagen dat'ie te glad is en ze zo nooit aan haar drinken toekomt
Dus moet mama snel weer te hulp schieten. Nou ja, gelukkig is mama dan nooit ver weg
Het kolven gaat nog steeds niet zo geweldig als ik zou willen, de eerste 40 cc gaat meestal wel, daarna gaat het druppelen en dan wordt het irritant. Is er iets wat ik kan doen om de hoeveelheden te vergroten? Een andere (elektrische) kolf misschien? Vaker doen?
Ik ga al heel ontspannen zitten, probeer het soms met Iris aan de ene en de kolf aan de andere borst (voor het tsr) maar meer als 50 cc per keer krijg ik er niet uit.
Nou hoef ik nog niet aan het werk maar dit moet toch echt verbeteren want anders ben ik zo van de bv af vrees ik
Nog 1 vraagje, ik zoek me suf in oude topics maar kan het nergens meer vinden:
Ik moet vrijdag naar de gyneacoloog voor de nacontrole en dan gaat het natuurlijk ook over anticonceptie.
Nou wilde ik nog vragen, Knor had het over een bepaalde pil die wel kon? Welke was dat ook weer? En weet iemand of de Mirena kan als je bv geeft? (want dat is misschien ook nog een optie)
ik wil echt eventjes geen 3e dus het moet allemaal wel superveilig gebeuren
quote:cerazette, mini pil. Alleen geschikt als je supernauwkeurig en consequent bent in slik gedrag (elke dag, geen stopweek, ongeveer zelfde tijdstip)
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:16 schreef Lois het volgende:
Ik moet vrijdag naar de gyneacoloog voor de nacontrole en dan gaat het natuurlijk ook over anticonceptie.
Nou wilde ik nog vragen, Knor had het over een bepaalde pil die wel kon? Welke was dat ook weer?
quote:Hmmmm, volgende optie
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:18 schreef Knorretje het volgende:[..]
cerazette, mini pil. Alleen geschikt als je supernauwkeurig en consequent bent in slik gedrag (elke dag, geen stopweek, ongeveer zelfde tijdstip)
quote:Ja daar zit ik me dus ook suf over te piekeren. Ik weet alleen dat het betrouwbaarder moet dan condooms alleen want "behaalde resultaten uit het verleden geven kindgarantie voor de toekomst"
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:20 schreef melonovy het volgende:
Lois, ik las van de week ergens dat de kans om zwanger te worden zonder anticonceptie ligt op 1,6% bij volledige borstvoeding, zonder bijvoeding in de eerste 6 maanden. Over de pil waar je op doelt heb ik geen idee, ik heb het wel gelezen, maar niet de naam onthouden.
Misschien is het een idee om een anticonceptie zonder hormonen te kiezen?!?
Naja ik zal wel even overleggen met de gyn vrijdag wat de beste optie is, steriliseren zijn we nog niet klaar voor, de deur zo definitief dichtgooien willen we nog niet maar een 3e toch ook niet op korte termijn.
quote:http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/nefarma/231_ceraz_22734.html linkje iver cerazette. Ik ben toen trouwens gestopt vanwege continue bloedingen terwijl ik wel goed slikte. (stomme was dt toen ik stopte ik 3 of 4 maanden heb gewacht voor ik weer ongesteld werd en die tussentijdse bloedingen dus erg raadselachtig waren en puur door die pil kwamen)
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:19 schreef Lois het volgende:[..]
Hmmmm, volgende optie
Dit gaat mij niet lukken weet ik nu al.
Met borstvoeding als anticonceptie moet je enorm uitkijken. Dat werkt alleen bij volledige borstvoeding en als je dus echt elke drie uur voedt. Een keertje wat langer kan nog wel, maar als er ook maar één keer 6 uur of meer tussenzit kun je al een eisprong krijgen en dus zwanger worden. Dus als je kind per ongeluk een keertje doorslaapt ben je al de lul. Geen handige optie lijkt me.
Het advies dat ik heb gekregen is Mirena. Koperspiraal kan natuurlijk ook, maar dat wil ik zelf liever niet meer omdat ik daarmee zulke zware menstruaties had. Met Mirena heb je zelfs kans dat de menstruatie helemaal wegblijft. Dus over twee weken gaat ie er bij mij in, als de uitstrijkjes goed zijn.
quote:Ik ben de vrouw van en ik ben kraamverzorgster.
Op dinsdag 14 oktober 2003 13:30 schreef melonovy het volgende:[..]
Ja, ik had je berichtje gelezen, dat was echt een ogenopener voor me, ik ben toen even wat alerter met de toestand om gegaan. Het was idd geen spruw meer, het leek idd op een verstopt melkkanaaltje wat ik nooit niet had opgemerkt. Dit kan overslaan in een ontsteking.
Nu heb ik geen koorts of verhoging meer, maar wel een zere plek in mijn borst, mijn borst voelt niet ontspannen aan. Alleen als ik er even een warme hittepit kussen erop heb gelegd, dan gaat het wel even.
Die borst leeg kolven lukt niet, in een kwartiertje rustig kolven zit ik op amper 10 cc daar hou ik het bij, om zere tepels te vookomen.
Tja en die andere kant wordt nu wat minder afgetapt door Chiara, simpelweg omdat ik haar telkens aan de andere kant aanleg... als ik die ga afkolven, dan kost me het weinig moeite om een flesje te vullen.
En dan het goede nieuws, ze heeft gisteren de fles geaccpeteert en (wel) 50 cc uit het flesje gedronken... daar was ik wel weer even blij om!
Ik las nu pas jou berichtje met je probleem. Als een hittepit jou helpt om de pijn van de borst een beetje dragelijker te maken, heb je dan al eens een warme douche geprobeerd en onder de douche je borst te masseren zodat deze toch "leeg" raakt en het wat ontspannener aan voelt. ook zou je eventueel een warm washandje op de pijnlijke plek neer kunnen leggen, als je even geen zin of tijd hebt om onder de douche te gaan staan. Zijn maar wat adviesjes die je zou kunnen uitproberen. Sucses ermee.
Vooral dat doorslapen is erg fijn, kan ik je vertellen
[Dit bericht is gewijzigd door just me op 30-10-2003 23:45]
Ik heb een beetje een borstvoedingscomplex geloof ik. Ik ben zo jaloers als ik ik borstvoedende moeders zie. En baal dan ook dat ik niet doorgezet heb. Ik voelde me zo brak en emotioneel in me kraamtijd. En toen Janneke ook nog eens slecht haptte (wat ze nu aan de fles af en toe nog doet) en na 2 dagen onder de kloofjes zat ben ik er mee gestopt. Dat de verloskundige het al over bijvoeden en niet lukken had omdat de eerste moeizaam ging steunde me zel. Maar achteraf had ik toch liever gehad als ze me wat meer gesteund hadden in het doorgaan. Maar nu zie ik dus dat je hulpstukken heb flesje met slangetje eraan. Om of de borstvoeding alsnog op gang te krijgen of om het zeg maar na te apen zodat je met je kindje toch dat intieme gevoel krijg. Als een baby van nu 8 weken een fles gewend is gaat dat dan lukken denk je? Ik voel me geestelijk nu sterk om het te doen. Heb geen kraamtranen meer ben weer een beetje in het ritme van alle dag enzo. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Just Me heb jij mensen gekend die dat deden?
Vandaag ook weer op visite geweest. Moeder met een kindje van 4 weken. Hup shirt omhoog en het kind lag te drinken. Grrr wat was ik jaloers. Niet terecht natuurlijk, maar het gevoel had ik wel.
quote:je hebt nogmaals mail
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:03 schreef jessie het volgende:
bv perikelen
quote:ach jessie... borstvoeding is niet zaligmakend hoor, probeer alsjeblieft te genieten van wat je hebt
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:03 schreef jessie het volgende:
Just Me heb jij mensen gekend die dat deden?
Ik heb via de VBN idd gehoord van mensen die toch weer begonnen zijn met borstvoeding geven. Het kost veel tijd en doorzettingsvermogen. Hier is een link waar wat verhalen op staan http://www.vbn.borstvoeding.nl/relactatie.html
http://www.prettymum.nl/reindex.asp?FileName=http://www.prettymum.nl/scripts/shop/showproduct.asp?ProductID=56 is de afbeelding van de borstvoedingshulpset.
Heb je nog dat telefoonnummer van die VBN-er in Rotterdam?
quote:coolbabe probeer Tom eens aan te leggen op een moment dat hij nog half aan het slapen is, misschien pakt hij dan automatisch de tepel. Probeer anders eens lekker met hem onder de douche of in bad te gaan, het warme water geeft ontspanning en misschien pakt hij dan wel.
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:47 schreef coolbabe het volgende:
HELP! Tom wil de borst niet meer pakken. Hij was al een paar dagen aan het kloten aan een kant en wilde die ook steeds slechter pakken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |