abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fossiel donderdag 24 juli 2003 @ 23:00:39 #1
2628 Karin
pi_11998114
Vervolg op [centraal] borstvoeding
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 20:27 schreef Karin het volgende:
Hoe gaat het met jou coolbabe? En gaat het bij jou ook nog steeds goed Phileine?
Lekker Melonovy dat je er nog maar 1 keertje uithoeft 's nachts. Ik hoop voor je dat ze binnenkort helemaal gaat doorslapen, daar knap je zo van op.
Bram komt 's morgens altijd om de 3 uur en hoe later het wordt hoe vaker hij komt. 's Avonds vaak om de 1,5 uur. Nouja geeft niets, is ook wel lekker knus. Hij krijgt meestal rond een uurtje half 11 zijn laatste voeding en dan wordt hij 's ochtends rond een uurtje of 8 wakker. Of als ik eerder op moet wordt hij wakker van mijn wekker (type luchtalarm). Dat is wel lekker, kan ik eerst hem voeden en rustig wakker worden.
pi_11998251
Ik ga ook zo hopen dat het mij dalijk gaat lukken
De kolf van knorretje gaat lekker mee naar het kraamhotel en hopelijk heb ik hem niet eens nodig, zou het natuurlijk fijner vinden als het zonder lukt. Maar moet nu toch nog steeds aan dat irritante gevoel aan me tepel niet denken hoor.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_11998711
Jessie, sommige baby's drinken heel voorzichtig. De kolf voel ik goed, en die voelt na een tijdje zelfs wat irritant. Als Jennifer drinkt voel ik dat soms bijna niet eens. Ze is ook zo handig, dat ze soms de tepel al heeft voor ik goed zit en haar goed heb gelegd, ze pakt hem gewoon in het voorbijgaan

Ik hoop zo voor je dat het gaat lukken! En geef liever niet dalijk op als het niet helemaal goed gaat, in het ziekenhuis of in bijzijn van de kraamhulp voeden is zo heel anders dan thuis onder elkaar.
Je kunt gebruik maken van hun deskundigheid om goed te leren aanleggen zodat je je kunt redden, maar hoe het echt is weet je pas als je alleen lekker ontspannen bent met je kindje.

Zolang er was is, is er leven.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 11:29:23 #4
30488 coolbabe
My little pwny
pi_12005836
Alles gaat hier nu een stuk beter met de bv gelukkig. Ik heb geen kloofjes meer (ze zijn nog wel een beetje gevoelig maar ook dat gaat steeds beter) en Tom is een stuk behendiger geworden in het happen. Ik weet nu ook waarom hij zo aan het stunten was, de melk schoot zijn mond in en hij kon het gewoon niet bijhouden met drinken. Als ik nu voel dat ik zo op klappen sta wacht ik eerst tot de toeschietreflex is geweest voor ik hem aanleg. Alles wat er uit stroomt vang ik op in een doekje en zo gaat het goed.
Tom groeit trouwens erg goed, hij was in 4 weken tijd 670 gram en 3 cm gegeroeid *trots is*
Oh ja, er komt nu zelfs een ritme in; zowel overdag als `s nachts. Hij komt `s nachts 1 keer voor een voeding en slaapt nu weer in zijn eigen bedje en niet meer bij ons en ik ben zo al een stuk minder moe
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 11:34:31 #5
34891 melonovy
La Kutschie
pi_12005945
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 11:29 schreef coolbabe het volgende:
Alles gaat hier nu een stuk beter met de bv gelukkig. Ik heb geen kloofjes meer (ze zijn nog wel een beetje gevoelig maar ook dat gaat steeds beter) en Tom is een stuk behendiger geworden in het happen. Ik weet nu ook waarom hij zo aan het stunten was, de melk schoot zijn mond in en hij kon het gewoon niet bijhouden met drinken. Als ik nu voel dat ik zo op klappen sta wacht ik eerst tot de toeschietreflex is geweest voor ik hem aanleg. Alles wat er uit stroomt vang ik op in een doekje en zo gaat het goed.
Tom groeit trouwens erg goed, hij was in 4 weken tijd 670 gram en 3 cm gegeroeid *trots is*
Oh ja, er komt nu zelfs een ritme in; zowel overdag als `s nachts. Hij komt `s nachts 1 keer voor een voeding en slaapt nu weer in zijn eigen bedje en niet meer bij ons en ik ben zo al een stuk minder moe
fantastisch joh dat het zo goed gaat met de BV! Zeker als het pijnloos gaat, is het heerlijk!
Vaak kun je wel de problemen achterhalen als het even minder goed gaat, dat zie je maar weer...

Ik vind het zo heerlijk om BV te geven, het wordt steeds leuker. Chiara ligt nu gezellig te kletsen tussen het drinken door. Ze lacht, drinkt, kletst en gaat weer verder drinken, het is een echt gezellig moment, ik geniet er echt van!

Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 13:49:21 #6
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_12009428
Wat heerlijk, al die positieve verhalen over borstvoeding! Daar teken ik ook voor .

Ik heb trouwens een paar vraagjes (niet urgent, gewoon nieuwsgierig):
Toen ik Daan borstvoeding gaf, begon de andere borst altijd gigantisch te lekken. Nu deed ik daar meestal zakdoeken of zoogcompressen voor, maar die waren binnen de kortste keren doorweekt. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Zijn er andere oplossingen om de melk op te vangen (mijn schoonmoeder, zelf kraamverzorgster geweest, had het over 'lekglaasjes')? Wordt het lekken na verloop van tijd minder?

"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_12009725
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 13:49 schreef Grijs het volgende:
Wat heerlijk, al die positieve verhalen over borstvoeding! Daar teken ik ook voor .

Ik heb trouwens een paar vraagjes (niet urgent, gewoon nieuwsgierig):
Toen ik Daan borstvoeding gaf, begon de andere borst altijd gigantisch te lekken. Nu deed ik daar meestal zakdoeken of zoogcompressen voor, maar die waren binnen de kortste keren doorweekt. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Zijn er andere oplossingen om de melk op te vangen (mijn schoonmoeder, zelf kraamverzorgster geweest, had het over 'lekglaasjes')? Wordt het lekken na verloop van tijd minder?

In het hele begin toen ik echt veel lekte terwijl ik voedde deed ik het opvangen met maandverband daarna toen het minder werd met borstschelpen van avent. (voordeel is dat je de opgevangde melk evt kunt gebruiken voor van de kleine beetje die je nodig hebt, voor bv de oogjes)
  FOK!fossiel zaterdag 26 juli 2003 @ 18:03:32 #8
2628 Karin
pi_12033493
Coolbabe wat fijn dat het nu goed gaat!

Grijs ik lekte ook enorm in het begin. Alhoewel de zoogcompressen het wel aardig hielden. Alleen 's nachts was altijd een probleem, geen bh met zoogcompressen aan. Als Bram 's nachts wakker werd en ik hem eerst ging verschonen dreef mijn pyama/shirt, maarja om hem pas te verschonen na het eten was ook nooit zo slim want als hij in slaap was gevallen werd hij daar wakker van. En de eerste paar keren dat Bram wat langer door ging slapen werd ik ook kleddernat wakker.
Nu heb ik nog steeds een hydrofiel luier liggen naast mijn bed voor de eerste voeding om tegen de andere borst te doen (spuugdoekjes waren te klein).

pi_12045857
Het volgende artikel kwam ik tegen en verbaasde mij over de lengte van het geven van borstvoeding.
quote:
Moet ik stoppen met voeden nu ik weer zwanger ben?
Ik heb een dochtertje van 2 die nog borstvoeding krijgt en ben nu 5 weken zwanger van ons tweede kindje. Moet ik de borstvoeding nu gaan afbouwen, of kan ik dit blijven geven? En als ik doorga, hoe moet dat dan bij mijn andere kindje?

**************, Delft

Antwoord
Beste mevrouw **********,

In de meeste gevallen kan er gewoon gevoed worden tijdens de zwangerschap. Alleen bij bepaalde medische problemen moet u stoppen, waaronder:

vroeggeboorte bij een vorige zwangerschap;
bloedingen en pijn aan de baarmoeder;
voortdurend gewichtsverlies bij de moeder.
Eén van de voordelen om door te gaan met voeden tijdens de zwangerschap, is de welkome rust die het kan geven. Een tweede of volgende zwangerschap kan namelijk extra vermoeiend zijn; af en toe 'gedwongen' worden om te gaan zitten of liggen met een peuter die aan de borst wil, is dan een welkom rustpunt.

Ongeboren leven gaat voor
Veel moeders maken zich zorgen om het kindje dat zich in hun buik ontwikkelt. Deze zorgen zijn echter onterecht, omdat de natuur het zo heeft geregeld dat het ongeboren leven voor gaat. Veel moeders merken daarom dat na een paar maanden de melkproductie omlaag gaat, of zelfs helemaal stopt. Dit is het gevolg van de veranderende hormoonspiegels in het moederlichaam.

Een ouder kind aan de borst zal zich soms op dit moment spenen, soms ook blijft het kind voor troost af en toe aan de borst zuigen. Na de bevalling, wanneer er weer volop melk is, genieten deze kinderen weer van de borstvoeding als voorheen.

Het kan ook voorkomen dat het kind schrikt van grote hoeveelheid melk, en dan alsnog stopt met drinken. Alle varianten die hiertussen liggen zijn ook mogelijk.

Bijvoeding
Wanneer er nog een jonge baby aan de borst is als de moeder zwanger wordt, kan de melkproductie zodanig omlaag gaan, dat bijvoeden noodzakelijk is. De maatregelen die normaal de melkproductie weer ophogen (zoals: vaker aanleggen, voldoende tijd nemen voor de voedingen, en beide borsten aanbieden bij elke voeding) blijken dan niet afdoende te zijn.

Ook in dit geval kan de moeder echter blijven voeden voor zover er melk is en daarnaast aanvullen met ander voedsel, een melkproduct, of bij baby's onder de 6 maanden kunstmatige zuigelingenvoeding.

Let op je lichaam
De moeder dient er wel voor te zorgen dat zij haar eigen lichaam niet tekort doet. Overleg daarom met de arts, de verloskundige of een diëtist, of het voedingspakket misschien aangepast of aangevuld moet worden.

De verloskundige zal de gewichtstoename van de moeder en de groei van de baby in de gaten houden. Indien de moeder niet voldoende aankomt, kan het dieet worden aangepast.

Gevoelige tepels en borsten
De moeder kan tijdens de zwangerschap last krijgen van zeer gevoelige tepels. Het kan dan pijnlijk zijn om een kind aan de borst te hebben. Zorgvuldig aanleggen kan wat verlichting geven, maar zal het probleem meestal niet volledig oplossen.

Moeders merken ook wel eens dat ze de aanraking van de borst door hun kind ineens niet meer kunnen verdragen. Ook kunnen ze onrustig worden tijdens de voedingen.

Mogelijk: voorzichtig afbouwen
De moeder kan zelf bekijken in hoeverre ze die pijn of overgevoeligheid kan verdragen. Als ze voelt dat pijn en onrust het voeden in de weg staan, kan ze voorzichtig afbouwen. Hoe geleidelijker dit gaat, des te minder moeite haar kind ermee zal hebben.

Ook kan het helpen bij kinderen waarmee al te communiceren valt om uit te leggen dat er niet meer zo veel of zo vaak gevoed kan worden, omdat dat mama pijn doet. Er moet dan wel duidelijk worden gemaakt aan het kind dat het niet aan hem of haar ligt.

Na de geboorte
Als de nieuwe baby geboren is, zal de melkproductie van de moeder zich daaraan aanpassen. De eerste dagen wordt colostrum geproduceerd, die geleidelijk overgaat in rijpe moedermelk.

Omdat de nieuwe baby alleen moedermelk als voedingsbron heeft, zal deze voorrang moeten hebben bij de voedingen. Met het oudere kind kunnen afspraken worden gemaakt wanneer en hoeveel deze mag drinken nadat de baby klaar is. Het voeden van twee kinderen die in leeftijd verschillen wordt tandem-voeden genoemd.

En tot slot: moeders kunnen zich aan het begin van de zwangerschap al flinke zorgen maken over de vraag hoe het straks, na de bevalling, allemaal moet. Dat is begrijpelijk, maar maak dan niet de fout om de toekomstige situatie gelijk te stellen met de huidige situatie. Over acht maanden ziet alles er weer heel anders uit. Acht maanden zijn veel, in het leven van een peuter, waardoor hij of zij heel anders zal omgaan met afspraken dan nu. Ook zal het drinkpatroon van een peuter in acht maanden veranderen, of de moeder zwanger is of niet.

Nanny Gortzak

--------------------------------------------------------------------------------

Nanny Gortzak is lactatiekundige IBCLC. Ze woont en werkt in de VS en begeleidt daar informatiegroepen voor zwangere en borstvoedende vrouwen.

IBCLC is een internationale organisatie voor certificering (International Board of Certified Lactation Consultants).

Bron: Ouders.nl

Ook op Borstvoeding.com wordt aangegeven dat het beter is om voor langere tijd borstvoeding te geven. Hier worden eveneens links gegeven naar de Amerikaanse Academie van Kinderartsen, die minimaal 1 jaar aanraden en UNICEF die in ieder geval 2 jaar aanraden.

Wat vinden jullie daar nu van en twee jaar lang borstvoeding geven is wel erg lang! Tenminste voor Nederlandse begrippen, want in het buitenland is het minder ongewoon (bijvoorbeeld Noorwegen). Soms gebeurd het zelfs, dat vrouwen in de familie (bijvoorbeeld een zus, of een dochter (minimaal 13 jaar, maar meestal ouder) bijspringt door geïnduceerde lactatie* of relactatie.

* Wanneer een vrouw die nooit is bevallen, probeert om melk te produceren, dan heet dit geïnduceerde lactatie.

Wanneer een vrouw wél ooit is bevallen, dan heet dit relactatie. Van relactatie (opnieuw gaan voeden) kan bijvoorbeeld ook sprake zijn bij een moeder die in het ziekenhuis heeft gelegen en haar kind opnieuw gaat voeden na een tijd van 'onthouding'.

Bij relactatie is het voordeel dat de borsten al eens eerder de klier-ontwikkeling hebben doorgemaakt die normaal aan de borstvoedingsperiode vooraf gaat. Bij geïnduceerde lactatie bestaat dit voordeel niet. Maar nogmaals: zelfs dán is het wel mogelijk om door middel van regelmatige stimulatie de borsten melk te laten produceren

† In Memoriam † zondag 27 juli 2003 @ 14:42:39 #10
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12046046
quote:
Op zondag 27 juli 2003 14:34 schreef Vesper het volgende:
Het volgende artikel kwam ik tegen en verbaasde mij over de lengte van het geven van borstvoeding.
wat leuk dat een man hiermee komt; vanwaar jouw belangstelling?

Ik vind dat een moeder gewoon net zo lang borstvoeding moet geven totdat zij of het kind er geen zin meer in hebben. Is het nu 6 weken, 6 maanden of 6 jaar

Nederland is wat het geven van borstvoeding betreft een beetje ontwikkelingsland hoor, het is pas sinds kort dat vrouwen in Nederland weer langer borstvoeding aan het geven zijn in tegenstelling tot andere landen.

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12046978
Ik interesseer me in uiteenlopende onderwerpen. Geen speciale reden en mijn vriendin en ik hebben de komende jaren nog geen kinderen gepland, dus dat is het ook niet. Maar het is wel een van de fundamentele dingen van het leven.

Gisteren een artikel gelezen dat in Amerika er vaak raar wordt gekeken naar vrouwen die in het openbaar borstvoeding geven. Borstvoeding is toch juist iets wat heel normaal zou moeten zijn en ik vind het dus ook niet raar dat het voor langere tijd wordt gedaan, hoewel het ook mijn opvatting was, dat je er na ongeveer een half jaar mee stopt.

† In Memoriam † zondag 27 juli 2003 @ 15:59:26 #12
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12047417
Ik ken toevallig de schrijfster van het artikel, zij is van Nederland naar Amerika verhuisd

In nederland wordt vaak tot 6 maanden volledig borstvoeding gegeven en daarna wordt ander voedsel geintroduceerd zodat je op een langzame natuurlijke manier de borstvoeding kunt afbouwen.

Ik heb zelf mijn kinderen 6 maanden volledig bv gegeven en ben tot ongeveer 1,5 jaar doorgegaan met alleen een ochtendvoeding

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  maandag 28 juli 2003 @ 09:56:17 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_12061518
Ik vind borstvoeding iets prachtigs (hoewel ik zelf nog niet weet of ik het ooit zou doen) maar mijn buurjongetje van 3 (!) krijgt het nog steeds. Die komt gewoon zelf om 'mellekie' vragen. Nou dat vind ik dus wel wat te ver gaan hoor. Zijn boterhammetje staat er dan gewoon naast.
pi_12069501
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind borstvoeding iets prachtigs (hoewel ik zelf nog niet weet of ik het ooit zou doen) maar mijn buurjongetje van 3 (!) krijgt het nog steeds. Die komt gewoon zelf om 'mellekie' vragen. Nou dat vind ik dus wel wat te ver gaan hoor. Zijn boterhammetje staat er dan gewoon naast.
Scheelt wel in de afwas

Ik vind het wel zwaar hoor borstvoeding! mevrouw basset is bijna alleen bezig met voeden, ik weet niet of za dat een jaar vol kan houden, aangezien ze bijna nergens meer aan toe komt. Hoewel ik geen ervaring heb met flesvoeding dat wellicht nog langer duurt.

mevr basset gebruikt ook die schelpen, die zitten ook meestal helemaal vol, niet normaal hoeveel melk je produceerd.

Wat ik me eigenlijk afvraag: Slapen jullie met of zonder een BH? want ik zei ook al dat het mij niet goed lijkt om die dingen continue aan te hebben. Maar ja, als je ze uitdoet wordt het weer zo'n kliederboel.

maandag 28 juli 2003 @ 16:04:14 #15
34891 melonovy
La Kutschie
pi_12069836
Ik slaap zonder BH, ten eerste knelt een BH de klieren af (bij de 1 erger dan bij de ander) en ten tweede vind ik het niet lekker liggen met BH aan. Ik slaap in een hemdje die ik dagelijks verwissel voor een schone en droge. Met dit hete weer slaap ik naakt onder een laken en die verschoon ik ook wat vaker dan anders.
Ik lek 's nachts wel melk, maar meestal niet enorm veel.
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 28 juli 2003 @ 16:06:11 #16
34891 melonovy
La Kutschie
pi_12069904
quote:
Op zondag 27 juli 2003 14:34 schreef Vesper het volgende:
Ik vind het erg prettig om BV te geven, het is voor ons een mooi momentje samen, ik geniet er van. Zolang Chiara (3mnd) er ook van blijft genieten wil ik er graag mee doorgaan. We zien wel hoe lang we het beide leuk vinden...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12186429
Ik heb heel veel melk, maar krijg Merlyn heel moeilijk aangelegd.
Bij Brian ging dit altijd heel makkelijk.

In het ziekenhuis zeiden ze dat het dingetje onder de tong bij Merlyn heel kort is en dat dat meespeelt.

Iemand hier ervaring mee ?

Ikzelf wordt helemaal gestoord van het lekken.. het lekt de hele dag door en ik kan om de 1,5 uur de zoogcompressen vervangen en nòg lekt het dan door tot mijn kleding.
Waarschijnlijk stoort het mij zo erg omdat mijn lichaam ook " vreemd " is. Een opgezette baarmoeder..dus buik... op een dergelijke manier dat het niet in verhouding staat met de rest van je lichaam... en dat terwijl er neit eens meer ene kindje in je buik zit...dan ben je de hele dag ook nog eens kleddernat als je niet tig keer per dag douched of omkleed..of compressen verschoond...

oeps ik wilde alleen vragen naar ervaringen en eventuele oplossingen vooor het " aanleg" probleem..

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_12186933
Grappig, ik wou juist gaan vragen hoe jullie dat doen met slapen. Ik slaap naakt, en wil inderdaad ook liever geen bh aan omdat die tepels anders nooit eens lucht krijgen, maar die melkplas steeds vind ik een ramp. Ik moet eigenlijk elke dag mijn lakens verschonen, maar omdat ik daar geen zin in heb leg ik dan een flanellen luier onder me, en een hydrofiele naast me om zo snel mogelijk af te vegen als ik iets voel. Soms komen er echt stralen uit tot in mijn gezicht (of in het gezicht van Isa, die daar dan heel boos van wordt en woest gaat trappelen).

Zou er een markt zijn voor moedermelk? Ik voel me ook net een melkfabriek Mirage, die borstcompressen zijn binnen no time doorweekt. Ik kolf nu elke ochtend om een beetje te oefenen en een voorraadje in de vriezer op te bouwen (en zodat Max en Kramnik ook eens een flesje kunnen geven), en dan zie ik het er ook allemaal uitstromen. Binnen 5 minuten haal ik er 100cc uit, of is dat normaal?

Behalve dat ik dus de hele dag plakkerig ben en steeds moet douchen en al mijn kleren onder de vlekken zitten, vind ik het borstvoeden heerlijk. Ik ga ermee door zo lang als ik me er prettig bij voel, en tot nu toe wil ik volgens mij nog niet stoppen.

ps. heeft iemand een tip om die melkvlekken ergens makkelijk uit te halen, zodat mijn kleren niet steeds in de wasmachine moeten na twee minuten dragen?

mooi he, alles
pi_12190412
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:57 schreef phileine het volgende:
ps. heeft iemand een tip om die melkvlekken ergens makkelijk uit te halen, zodat mijn kleren niet steeds in de wasmachine moeten na twee minuten dragen?
werkt niet met alle billendoekjes, maar met de meeste goedkope soorten wel. Gewoon even een beetje erover heen halen en weg vlek. (werkt ook op de kleding van isa als ze een mondje teruggeeft) We hebben enorm veel pakken op die manier verslonden.
pi_12194403
Bestaat er niet zoiets als een donorbank voor moedermelk? Dat je zegt maar 'overtollige' melk afkolft en daar inleverd voor moeders die te weinig hebben, of voor baby's zonder moeder?
pi_12194451
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 10:45 schreef Vesper het volgende:
Bestaat er niet zoiets als een donorbank voor moedermelk? Dat je zegt maar 'overtollige' melk afkolft en daar inleverd voor moeders die te weinig hebben, of voor baby's zonder moeder?
Soms wordt er melk gekolfd voor een kindje in het ziekenhuis, laatst stond er nog een oproepje op de mailgroep over bv
pi_12194504
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb gehoord (ben nog jong, denk nog niet eens aan kinders nemen ) dat hoe langer je borstvoeding krijgt hoe minder kans op ziektes je hebt.

Op mijn leeftijd kan ik dat natuurlijk nog niet merken, maar ik weet wel dat ik nergens last van heb. Geen allergie enzo. Volgens mij heb ik borstvoeding gehad tot mijn 2.5'e ofzo.

FOK!fossiel zondag 3 augustus 2003 @ 13:32:31 #23
2628 Karin
pi_12195860
Jullie kunnen lekker een voorraadje opbouwen in de vriezer! Het is 3 maanden houdbaar in de vriezer en je weet nooit wat er in die 3 maanden gebeurd. Ik dacht ook dat ik een flinke voorraad had maar doordat het kolven niet zo goed ging op mijn werk was mijn voorraad er al snel doorheen. Nu moet ik bijna elke dag extra kolven om het tekort een beetje bij te werken zodat Bram iig nog 2 flesjes moedermelk meekrijgt op de dagen dat ik werk (en dus 1 flesje Nutrilon).

Dat lekken wordt echt minder hoor. Tenminste bij mij wel. Sinds kort heb ik geen zoogcompressen meer nodig terwijl ik ze voorheen ook elke 3 uur moest vervangen.

Mirage mijn oma vertelde laatst dat bij mijn moeder ook het tongriempje wat tekort was om te kunnen drinken. Dat hebben ze toen doorgeknipt en daarna ging het drinken een stuk beter. Maarja dit is dus ruim 50 jaar geleden, weet niet of ze dat nog steeds doen. Misschien kan je bij het consultatiebureau eens vragen wat je er aan kunt doen?

pi_12203047
Dat lekken wordt inderdaad minder. Tenminste...bij mij heeft het nog 6 maanden geduurd
Oké, het was wel een geruststellende gedachte dat ik altijd genoeg had maar na een half jaar werd ik die dingen zo zat! Altijd dat getut ermee! En de helft van mijn kleren kon ik niet aan omdat je ze dan zag zitten. Zeer flatteus!

Bij de nachtvoedingen deed ik de andere borst altijd met een spuugdoekje deppen als hij ging lekken. Na 6 maanden stopte het lekken gewoon.

Basset, na verloop van tijd heeft jullie kleintje steeds minder voedingen nodig en zal het voeden dus ook minder tijd kosten. Ik vond eigenlijk alleen de eerste 3 maanden echt intensief. Na een tijdje kon Jonas ook veel sneller drinken en ipv 20 minuten aan de borst waren 10 ook genoeg.

Mirage, vervelend probleem. Ik dacht dat ik er pas ergens iets over had gelezen. Zal eens zoeken of ik het terug kan vinden.

pi_12203290
Vervelend die lekproblemen. Gelukkig heeft niet iedereen er erg last van. Ik lek eigenlijk alleen maar (afgezien van de allereerste weken) als ik veel later voed dan de borst verwacht. En als ik dan ook nog op die borst slaap heb ik een natte plek. Maar dit komt misschien 1 x per twee weken voor.

Ik heb de eerste paar dagen met bh aan geslapen, maar daar was ik al snel zat van, en lekken deed het toch. En oh wonder, het lekken stopte toen ik weer in m'n niks sliep.
Als tijdens het voeden de andere kant toch gaat lekken druk ik er even tegen met de handpalm en het stopt meteen.
Als er veel melk zit, laat ik jennifer eerst even van beide kanten een paar teugjes drinken en is het ook over.

ik snapte nooit dat er verenigingen en mailgroepen over bv waren, maar nu wel, je kan er boeken over schrijven

pi_12233188
quote:
Basset, na verloop van tijd heeft jullie kleintje steeds minder voedingen nodig en zal het voeden dus ook minder tijd kosten. Ik vond eigenlijk alleen de eerste 3 maanden echt intensief. Na een tijdje kon Jonas ook veel sneller drinken en ipv 20 minuten aan de borst waren 10 ook genoeg.
Ah, vandaar dat Noa soms maar 4 a 5 keer per dag komt ipv 7 keer de eerste 3 weken

Trouwens....wat kunnen babies ver poepen zeg! We waren haar gisteren aan het verschonen en ze poepte zo van de tafel tot tegen de bank (1.5 meter en het is dat de bank in de weg stond!)

pi_12236313
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 12:23 schreef basset het volgende:
Trouwens....wat kunnen babies ver poepen zeg! We waren haar gisteren aan het verschonen en ze poepte zo van de tafel tot tegen de bank (1.5 meter en het is dat de bank in de weg stond!)
***proest*** mooi man!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12252390
Was idd heel grappig alleen had ik net de camera weggelegt

Dit was er echt eentje voor funniest home video's!

pi_12256498
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 10:55 schreef basset het volgende:

Dit was er echt eentje voor funniest home video's!

Ja inderdaad, zeker als het een kindje van andere ouders is *proest*

Jeniffer deed weer moeilijk bij het drinken van een flesje. Geen trek zogenaamd. Ze vind het gewoon minder lekker en gezellig terecht

Maar wat de truuk nu doet, is haar de fles gewoon voor de neus houden, dan pakt ze hem toch wel zelluf. Maar goed ook, want ik had deze week geen zin in kolven en heb dus maar 1 flesje bv voor morgen als ik moet werken.

pi_12546407
't is vast al eens genoemd in 't vorige deel maar ik kan 't niet meer vinden: hoe heet nou ook weer dat middeltje dat je op je tepels kunt smeren tegen kloven (geloof ik)?
pi_12552126
bepanthen zalf. Je hebt dus creme en zalf, maar alleen de zalf helpt tegen kloven en luieruitslag. Heb je het al nodig (sprak zij opgewonden), of haal je het preventief in huis?

Wat werkt zo'n toeschietreflex toch grappig he. Ik droomde vannacht de hele tijd over Isa, toen ik wakker werd was mijn dekbed echt zeiknat en spoot de melk in enorme stralen uit mijn borsten. Gewoon door die droom, niets anders. Belachelijk he!

Mijn borsten zijn trouwens veel zachter geworden. Er komt nog wel heel veel en heel makkelijk melk uit, alleen staan ze dus niet meer zo strak. Is dat normaal of krijg ik een probleem?

mooi he, alles
pi_12552539
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 15:37 schreef phileine het volgende:
bepanthen zalf. Je hebt dus creme en zalf, maar alleen de zalf helpt tegen kloven en luieruitslag. Heb je het al nodig (sprak zij opgewonden), of haal je het preventief in huis?
oja bedankt. nèh nog niet nodig, maar ik ben alle handige tips aan 't verzamelen. voor 't geval dat.
  FOK!fossiel dinsdag 19 augustus 2003 @ 15:57:59 #33
2628 Karin
pi_12552749
Ik had Calendulan zalf tegen een heel hardnekkige kloof. Hielp ook perfect! Met een paar dagen was het over terwijl die kloof er al 3 weken zat ofzo (dacht dat ie zelf wel weg zou gaan toen het aanleggen wat beter ging, niet dus).

Phil dat klopt hoor dat het lijkt dat je wat minder voeding hebt. Nu gaat de voeding zich echt aanpassen aan de hoeveelheid die Isa drinkt en wordt het lekken en strak staan wat minder.
lekker hoor zulke dromen.

pi_12559207
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 15:37 schreef phileine het volgende:
Mijn borsten zijn trouwens veel zachter geworden. Er komt nog wel heel veel en heel makkelijk melk uit, alleen staan ze dus niet meer zo strak. Is dat normaal of krijg ik een probleem?
Rond de 6 weken en dan om de +/- 6 weken heb je regeldagen, dan wordt het systeem van vraag en aanbod weer even geregeld. Het kan heel goed dat Isa dan wat vaker aan de borst wil, dat ze 's nachts wat vaker wakker wordt en misschien wat meer huilerig is. Dit duurt een dag of 2. Je borsten kunnen na die regeldagen idd wat rustiger aan voelen, maak je geen zorgen, het hoort dus zo!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12560705
Elke keer als Jasper begint met drinken steekt het ontzettend
alsof er iemand keihard in mijn tepels bijt, na een paar 'trekjes'
word dit geleidelijk minder en na een poosje drinken doet het
geen pijn meer;
Is het normaal dat ik elke keer pijn heb in het begin?

En, is het normaal dat mijn tepels en borsten jeuken?

En, word dat ontzettend irritante lekken op den duur minder????

(Ik geef voor het eerst borstvoeding, het is trouwens pas de 8e
dag na de geboorte, dus misschien moeten mijn tepels gewoon
wennen?? of is het wat anders??? help!!! )

FOK!fossiel dinsdag 19 augustus 2003 @ 21:59:21 #36
2628 Karin
pi_12562036
Logician bij mij heeft het ook een tijdje (weet niet meer precies een paar weken iig) erg veel pijn gedaan bij de eerste slokken. Vooral de eerste 2 weken zat ik bij de het eerste aanzuigen met tranen in mijn ogen tegen het plafond. Als het bijna etenstijd was en Bram begon te huilen zat ik af en toe een beetje tijd te rekken gewoon om nog even niet de pijn te hoeven hebben. Jeuk heb ik nooit gehad maar het was allemaal wel vreselijk gevoelig. De douche op mijn borsten deed erg veel pijn enzo.
Let goed op dat Jasper goed aangelegd is, dus ook een stuk tepelhof in zijn mondje en zijn lipjes moeten naar buiten gekruld zijn. Als hij niet goed aangelegd is doet het nog meer pijn en kan je kloven krijgen. Als hij niet goed aangelegd is met je pink in zijn mondje om het vacuum los te krijgen en hem opnieuw aanleggen. Dat doet ook wel pijn maar helpt op de lange duur een hoop problemen voorkomen. (soms had ik de moed niet om Bram los te maken en opnieuw aan te leggen maar daardoor kreeg ik juist kloven en deed het nog veel meer pijn)
Het wordt echt beter, nu voel ik het nieteens meer. Ook het lekken wordt minder.

http://www.vbn.borstvoeding.nl/
hier staan ook veel tips (over bijvoorbeeld aanleggen) en er staat een telefoonnummer van de telefonische hulpdienst. Die heb ik ook een keer gebeld en daar ben ik zo goed geholpen. Anders was ik waarschijnlijk al gestopt.

pi_12562692
Karin hardstikke bedankt!
pi_12563095
Ik heb ook een keer gebeld naar de VBN, ik ben er echt goed geholpen ze heeft echt de tijd voor me genomen echt geweldig goed!
Het deed bij mij in de eerste periode ook best wel pijn, ik zat de eerste paar seconden met kiezen op elkaar en ogen stevig dicht geknepen. Dit ging in de 2e week over.
Lekken, tja vooral 's nachts lek ik, maar dat iriteert me niet. Overdag valt het lekken bij mij erg mee, alleen als mijn borsten langer moeten wachten voordat Chiara komt, kunnen ze wel eens gaan lekken.
Je zou zoogcompressen kunnen gebruiken.
Verder heb ik geen ervaring met jeukende borsten, alhoewel, ik ben in het weekend gestoken door een mug naast mijn tepel, dus dat was wel even jeuk!
Succes er mee! En echt hoor, als je een vraag hebt moet je bellen, je moet gewoon plezier blijven houden in de borstvoeding! En het wordt steeds leuker!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12563703
volgens mij moet iedereen gewoon een beetje eelt op zijn tepels krijgen. Bij mij deed het in het begin ook vreselijk pijn, en met die toeschietreflex erbij was het helemaal niet om te harden! Ging gelukkig vrij snel over (binnen twee weken). Toen dacht ik zelfs nog een tijdje dat het niet goed ging met voeden, omdat mijn tepels geen pijn deden. Maar da's dus gelukkig de normale gang van zaken. Dat begin is wel erg ja, vreselijk met die stuwing enzo. Dat lekken is bij mij nog steeds niet over zoals je hierboven leest (ik slaap dan ook maar op een flanellen luier), maar de pijn en jeuk en spanning zijn weg.
mooi he, alles
  † In Memoriam † dinsdag 19 augustus 2003 @ 22:54:13 #40
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12563756
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:32 schreef melonovy het volgende:
Ik heb ook een keer gebeld naar de VBN, ik ben er echt goed geholpen ze heeft echt de tijd voor me genomen echt geweldig goed!

ik ben nog steeds blij als mensen goede contacten met mijn ouwe-cluppie hebben!

Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_12599071
Jasper heeft nu iets
Elke keer als ik hem aanleg sabbelt hij wat ipv te gaan drinken, wat ik ook doe hij drinkt gewoon niet ... terwijl het wel voedings tijd is, dit tot grote frustratie van mij met een flinke portie slaaptekort op de koop toe ...

Heeft iemand hier ervaring mee??

Hoe weet ik dat hij genoeg binnen krijgt?

Ik heb trouwens gehoord dat je regeldagen krijgt ...
We zitten nu op de 10e dag, kan dit zoiets zijn?

vraen .. vragen ... vragen ..

pi_12609375
Lieve Chanti, als je hierom vragen hebt, dan ben je bij mij aan het goede adres, je weet het he, ik heb beide keren lang gevoed en het is me werk, dus brand maar los... ps heb ff niets van me laten horen, omdat Roos weer in het zh lag, zie topic verderop..

( ps je hebt Tom toch ook ff geborstvoed??)

zoen en bel anders ff..

† In Memoriam † donderdag 21 augustus 2003 @ 19:14:13 #43
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12610961
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:48 schreef AnnaLeah het volgende:
dan ben je bij mij aan het goede adres, je weet het he, ik heb beide keren lang gevoed en het is me werk,
je werk?? vertel!!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_12614706
Ik werk als zwangeren voorlichtster en geef ook voorlichting over borstvoeding. Ik ga binnenkort de kadertraining voor borstvoeding natuurlijk doen, en mijn ouders zitten allebei in het vak, moeder is zelfs mede oprichtster van de org. borstvoeding natuurlijk!
  donderdag 21 augustus 2003 @ 22:45:49 #45
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_12617142
Ik heb me vandaag aangemeld voor de minicursus borstvoeding van Borstvoeding Natuurlijk. Ik heb het aanmelden alleen veel te lang uitgesteld: september zit al vol en oktober wordt wel erg krap (ik ben 29 okt. uitgerekend). Maar misschien kan ik op de wachtlijst voor sept. In okt. kan ik sowieso terecht, maar dat is op een woensdagavond en dan heb ik eigenlijk andere verplichtingen. Ik hoop dus echt dat ik in sept. terecht kan.
  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2003 @ 23:26:33 #46
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12618438
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 21:35 schreef AnnaLeah het volgende:
Ik werk als zwangeren voorlichtster en geef ook voorlichting over borstvoeding. Ik ga binnenkort de kadertraining voor borstvoeding natuurlijk doen, en mijn ouders zitten allebei in het vak, moeder is zelfs mede oprichtster van de org. borstvoeding natuurlijk!
Mmmm jou wmoeder mede-oprichter en ik al 20 jaar lid
ik zou je moeder ws moeten kennen
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2003 @ 23:36:29 #47
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12618762
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 22:45 schreef Grijs het volgende:
Ik hoop dus echt dat ik in sept. terecht kan.
is er geen andere groep in de buurt waar je eerder terecht kunt?
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2003 @ 23:56:42 #48
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12619415
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 23:26 schreef just me het volgende:

[..]

Mmmm jou wmoeder mede-oprichter en ik al 20 jaar lid
ik zou je moeder ws moeten kennen

ow jee.. ik ben eigenlijk hartstikke nieuwsgierig van wie je de dochter bent!!

was je op de bijeenkomst in Amersfoort??

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 00:14:24 #49
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_12619955
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:13 schreef Logician het volgende:En, is het normaal dat mijn tepels en borsten jeuken?

Even dit nog oppikken. Logician, het is een beetje moeilijk aangeven wat normaal is en wat niet. Mijn tepels kriebelden wel een beetje. Abnormale jeuk kan echter duiden op spruw. Dat is een schimmelinfectie die Jasper in het geboortekanaal opgepikt kan hebben en nu met z'n mondje overbrengt op jouw tepels (waarna je hem weer infecteert, etc.). Check voor de zekerheid zijn mondje even op witte vlekjes die je niet weg kunt vegen (en die dan soms beginnen te bloeden). Als je spruw vermoedt -> naar de dokter voor een vies drankje en een zalfje.
pi_12624300
Nee ik was niet in Amersfoort. Uit respect, ik weet niet hoe mijn ma hierover denkt nml, laat ik haar naam ff in het midden voor nu, ze is momenteel werkzaam als verpleegkundige, docente Hbo-v en kraamdocente, is het vak nimmer ontroeid he....:)
pi_12628055
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 17:48 schreef AnnaLeah het volgende:
Lieve Chanti, als je hierom vragen hebt, dan ben je bij mij aan het goede adres, je weet het he, ik heb beide keren lang gevoed en het is me werk, dus brand maar los... ps heb ff niets van me laten horen, omdat Roos weer in het zh lag, zie topic verderop..

( ps je hebt Tom toch ook ff geborstvoed??)

zoen en bel anders ff..

Ik heb tom 5wk gevoed, maar alleen met een tepelhoedje en kolven
nog nooit "normaal" en dat is toch heel andere koek ...

Goaxing: De mevrouw van het consultatie bureau was hier net en ik
heb haar meteen gevraagd of het spruw kon zijn, en volgens haar zag
ze niets wat daar op zou kunnen duiden .. *opluchting*
Ze dacht zelf dat het kwam omdat hij te vaak aan de borst wou
(hij wil soms om het uur ...)

pi_12631138
Vraagje, voeden jullie op verzoek of op een vast schema?

Ik voed nu nog steeds op verzoek, maar ik word dus wel om de 2 / 2,5 uur verzocht... dagelijks 8 voedingen bij elkaar(klein en grote). Ik accepteer wel dat het zo gaat, toch af en toe wens ik dat ik wat minder vaak hoef klaar te staan.
De kinderarts op het CB vertelde me dat kinderen die op verzoek worden gevoed ook langer 's nachts een voeding willen, net als bij Chiara die iedere nacht nog een voeding krijgt ( ze is bijna 4 mnd oud).

En nog wat anders, Chiara accepteert de fles totaal niet! Niet met diksap of kruidenthee, zelfs niet met afgekolfde melk! Elke dag proberen we het, maar gaat ervan kokken, doet haar lippen dicht op elkaar en draait haar hoofd weg.

Wie heeft hier tips voor? Ze mag namelijk straks wat diksap hebben, maar ja, dat gaat nu wel erg moeilijk zo...

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12631149
Weet je wel zeker dat ie dan ook echt aan de borst wil? Leid hem eens af met wat anders, laat hem op je pink sabbelen, je hebt Jasper toch ook een fop gegeven?, misschcen issie daar ff stil mee?? Om het uur is niet lekker voor je wennende tepels. Er moet zich nog een zgn eeltlaagje vormen, en kloofjes e.d hebben zo niet de kans om te helen.

Een pasgeboren baby heeft ook vaak een sterke zuigbehoefte en dat is wat anders dan hongerhebben, en je bent geen lopende speen voor meneer natuurlijk.

Doe iig waar JIJ je goed bij voelt, vind het het okee om om het uur te voeden ( hoe merk je dat hij 'nonger heeft btw??) ga er dan vooral mee door. Voor je tepels kan je purelan nemen, een creme met lanoline en wolvet, ( heb ik hier nog wel liggen). Maar normaliter zou ik adviseren, zeker met zere tepels een max vaN 7 keer per etmaal aan tehouden ( waarvan ook echt gedronken wordt en niet gesabbelt. Verder, haal Jasper onmiddellijk van de borst, dmv je pink, het vacuum telaten verbreken, als je merkt dat hij niet meer zuigt, maar sabbelt, dit voorkomt onnodige pijn. Laat je borsten lekker in de openlucht drogen en smeer een drupje moedermelk eroverheen. gebruik geen borstcompressen, deze gaan broeien en zijn voedingsbodems voor bacterieen, ze plakken aan je tepels, die je vervolgens weer opehaalt etc.

Voeden op schema hoeft niet, maar het is wel lekker om, als was het maar in je hoofd, een soort lijdraad aan te houden, zodat jij en Jasper weten waar jullie aan toe zijn.

Sterkte ermee, bellen mag nog steeds he!!!( 'k ben d'r zo!!)

pi_12631188
Melonovy, Rosa van bijna 1 jaar drinkt nog steeds geen diksap of iets dergelijks, wil alleen maar wat melk of slokjes water, waarom puchen?, het is toch niet nodig. Hoe oud is je dochtertje??
pi_12631315
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 14:36 schreef AnnaLeah het volgende:
Melonovy, Rosa van bijna 1 jaar drinkt nog steeds geen diksap of iets dergelijks, wil alleen maar wat melk of slokjes water, waarom puchen?, het is toch niet nodig. Hoe oud is je dochtertje??
Volgende week is ze 4 maaden, de gedachten om haar diksap te geven komt voort uit het feit dat ik dan wat minder vaak de borst hoef te geven.

[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 22-08-2003 14:41]

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12632059
Goh Melonovy, grappig te lezen dat je ongeveer hetzelfde voedt als ik.
Lars is nu ruim 3 maanden en komt overdag ook gemiddeld om de 2 uur en 's nachts 1 keer (meestal). ik voed volledig op verzoek.
Op zich bevalt dat heel erg goed (Lars groeit ook geweldig en daar ben ik reuzetrots op ), maar soms zou ik ook wel eens willen dat hij met minder voedingen tevreden is.

Ik heb geregeld geprobeerd om het aantal voedingen te verminderen door hem af te leiden, maar dat is dus geen optie. Hij brult alles bij elkaar, zoekt met open mondje naar een tepelachtig iets en zuigen, zuigen!!! Dit is volgens mij toch echt wel honger, dus geef ik hem gewoon maar weer.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij nu eenmaal vaak wil drinken. En ondertussen hoop ik nog wel dat het later steeds minder gaat worden hoor...

Wat ik wel vervelend vind is dat ik me vaak 'moet' verdedigen over de vele voedingsmomenten. "Wat, krijgt hij nu ALWEER? Volgens mij krijgt hij veels te veel. Verwen je hem niet?"
Bah bah, dat vind ik dus echt niet leuk. Ik weet zelf wel dat ik goed bezig ben, maar leuk is anders. Heeft jouw omgeving hierover ook vaak wat te mekkeren?

Scheelt het wel dat ik in Duitsland woon, dus de zeurende familieleden en kennissen zie ik niet zoveel, haha.

pi_12632690
Borstvoeding kun je NOOIT teveel geven. Dus laat iedereen maar lekker lullen als ze vinden dat je hem verwent, je doet het toch nooit goed, zeiken doen ze toch wel! Ow over dat sap he, er wordt altijd afgeraden om niet te gaan bijvoeden onder de 6 maanden, sap valt daar ook onder. Het is ook bewezen dat als je eenmaal sap bijgeeft, kinderen er niet minder vaak van aan de borst willen. Ff lekker laten nog maar dus, over 2 maanden nog maar eens proberen.

groetjes.

pi_12632922
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 15:08 schreef PluizZzje het volgende:
Heeft jouw omgeving hierover ook vaak wat te mekkeren?
Ja herkenbaar, ik krijg vaak opmerkingen er over, nou ja, dat is dan haar systeem denk ik dan. Ze groeit goed en is verder erg tevreden.
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 15:28 schreef AnnaLeah het volgende:
Borstvoeding kun je NOOIT teveel geven. Dus laat iedereen maar lekker lullen als ze vinden dat je hem verwent, je doet het toch nooit goed, zeiken doen ze toch wel! Ow over dat sap he, er wordt altijd afgeraden om niet te gaan bijvoeden onder de 6 maanden, sap valt daar ook onder. Het is ook bewezen dat als je eenmaal sap bijgeeft, kinderen er niet minder vaak van aan de borst willen. Ff lekker laten nog maar dus, over 2 maanden nog maar eens proberen.

groetjes.

Oke, dat sapje probeer ik later dan wel weer. Ik weet het wat er gezegd wordt over bijvoeden, maar er wordt ook gezegd dat als een kind interesse krijgt in mijn voedsel en eetgedrag dat je dan ook wel eens een hapjekan gaan proberen, dat doe ik dus nu wel en dat vind ze wel erg lekker. Ik heb niet de indruk dat dit leid onder de behoefte aan moedermelk.
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † vrijdag 22 augustus 2003 @ 20:07:52 #59
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12639845
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 09:57 schreef AnnaLeah het volgende:
Nee ik was niet in Amersfoort. Uit respect, ik weet niet hoe mijn ma hierover denkt nml, laat ik haar naam ff in het midden voor nu, ze is momenteel werkzaam als verpleegkundige, docente Hbo-v en kraamdocente, is het vak nimmer ontroeid he....:)
Tuurlijk respecteer dat je haar naam niet wilt zeggen hier! Ik peins en peins wel verder
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 20:22:17 #60
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_12640228
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 14:34 schreef melonovy het volgende:

En nog wat anders, Chiara accepteert de fles totaal niet! Niet met diksap of kruidenthee, zelfs niet met afgekolfde melk! Elke dag proberen we het, maar gaat ervan kokken, doet haar lippen dicht op elkaar en draait haar hoofd weg.

Wie heeft hier tips voor? Ze mag namelijk straks wat diksap hebben, maar ja, dat gaat nu wel erg moeilijk zo...

Een vriendin van mij had exact hetzelfde probleem met haar dochtertje en daar begon de tijd te dringen omdat ze naar het kinderdagverblijf moest. Ze heeft haar dochter toen twee dagen naar haar ouders gebracht. Haar ouders zijn gepensioneerd en hadden heel veel tijd en (nog belangrijker) heel veel geduld. Die hebben haar met eindeloos geduld aan het flesje laten wennen. Dat ging echt cc voor cc. Na twee dagen dronk ze gewoon vlot uit een flesje. Wat natuurlijk ook hielp was dat Mama met haar aantrekkelijke borsten niet direct in de buurt was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_12640534
Tja, een kind dat aan de borst zit kan ik niet zomaar 2 dagen uit logeren doen... Voordat ik alles gekolfd heb, ben ik heel wat weken verder...
* melonovy vindt kolven niet echt leuk om te doen
Ik ga morgen een andere fles met een andere speen proberen.
Euh, Remco mag 'm geven, want idd, zodra Chiara bij mij op schoot zit gaat ze met dr mondje naar mijn bordt... De eigenwijs!
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 22 augustus 2003 @ 21:34:13 #62
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_12642177
Mijn vriendin gaf ook borstvoeding, dat was dan ook onderdeel van het probleem. Zij heeft dan ook wel gekolfd en is tussendoor ook nog wel even langs geweest om nog extra gekolfde melk te brengen. Haar ouders woonden dan ook niet heel ver weg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_12642433
wij hebben het ook ongeveer op die wijze gedaan die livelink schreef. Alicia had al eens een flesje gehad maar dronk er maar mondjesmaat uit en zeker niet een complete voeding. De voorkeur ging uit naar borst. Maar hadden weinig keus. Ze moest een fles accepteren of ze nou wou of niet omdat ik geen voeding mocht geven gedurende 48 uur (ik was radioactief). En bij gebrek aan iets anders en toch trek/honger hebben heeft ze hem toch dankbaar in ontvangst genomen. Dit weliswaar bij oma (ik mocht niet bij haar in de buurt) dus ze kon ook niet in de verleiding komen toch aan de borst te willen
pi_12663127
Jennifer wil zo nu en dan de fles wel en dan weer es niet. Langzamerhand gaat het nu weer beter. Zoals ik ook in flesv. topic schreef, ik hou haar wel eens een beetje voor de gek. Leg haar neer zoals ik haar aan de borst heb, en laat haar met haar wang tegen de borst uit de fles drinken. Als het moeilijk gaat drinkt ze soms eerst even uit de borst en dan wissel ik die snel voor de fles.

Ik vind het wel heel aandoenlijk als ze als een klein roofdiertje de borst zoekt dwars door de kleren heen als ik van m'n werk kom

pi_12663712
Je bent dus een beetje aan het afbouwen Dinus? (anders zou je niet zelf een flesje geven)

We gaan dus weer een beetje gelijk op. Ik vind het niet meer te doen werken en borstvoeding. Ik heb nu 2 weken vakantie en dan ga ik nog 2 weken 2 dagen werken en daarna dus 3 dagen. Ik heb met die 2 dagen kolven al vreselijk veel moeite. Ik merk echt dat daarna de voeding behoorlijk is teruggelopen. Bram ligt ongeveer elke 2 uur (in de ochtend dan, soms is het later op de dag nog vaker) aan de borst en dat is een paar maanden leuk maar nu trek ik het gewoon niet meer. En als hij dus flesjes krijgt bij de oppas zit er dus wel 3 - 4 uur tussen een voeding (thuis na een flesje trouwens ook). Ook het kolven lukt al een tijdje niet meer zo best.
Het zal wel lastig zijn om hem straks in slaap te krijgen want hij valt heel regelmatig aan de borst in slaap, is zo makkelijk he. En als ie een keertje 's nachts wakker wordt is het ook lekker makkelijk om hem even aan de borst te troosten.
Maargoed ik wil eigenlijk ook wel weer me lijf weer terug en lijnen als je borstvoeding geeft is natuurlijk niet zo goed dus heb ik dat niet gedaan. De kilo's gingen er echt niet vanzelf af ondanks de borstvoeding. Ik heb honger als een paard en daar geef ik dus enorm aan toe want "Bram moet goed eten". Sinds Bram 1 maand is is er geen kilo meer vanaf gegaan.

Oftewel ik ga weer eens stoppen (kijken hoe snel ik er nu weer op terugkom). Bram is nu bijna een half jaar, ik heb het dus echt veel langer volgehouden als ik ooit gedacht had.

pi_12664832
Karin, je hoeft natuurlijk niet volledig te stoppen, waarom niet de ochtend en een avondvoeding van de borst en de rest uit de fles?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12665634
Jahoor ga ik zeker proberen om nog een tijdje de eerste en laatste voeding te geven. Maar hoor ook veel om me heen dat dat na een tijdje ook terugloopt dus ik hoop er niet te veel op dat dat lang blijft lukken.
  zondag 24 augustus 2003 @ 09:49:12 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_12672715
Nou ja, mijn buurjongetje is 3 1/2 en die krijgt nog steeds af en toe uit de borst, als hij verdrietig is... (Of als hij weer eens volledig over de rooie is en z'n moeder hem niet stil kan krijgen).

Dus in principe zou je een of 2 voedingen nog best lang vol kunnen houden. Maar goed, geeneen borst is hetzelfde zeg maar.

pi_12673818
Ik ben inderdaad stevig aan het afbouwen nu, het is voor m'n gevoel genoeg geweest nu.
Zo nu en dan drinkt Jennifer nog een slokje bij mij tussendoor, maar de "echte" voedingen krijgt ze nu uit de fles.

De ochtendvoeding wilde ik er nog even inhouden, maar ook daar slaapt ze nog niet een half uur op, dus vanochtend heeft ze meteen een flesje gehad en sliep nog 1,5 uur. ( na de 1e voeding van 6 uur)

We rommelen dus nog wat aan voor de gezelligheid en om de spanning wat van de borsten af te halen. Zo kunnen we mooi ontwennen, het was een mooie tijd. Ik krijg het bijna te kwaad ik als ik bedenk dat het nu misschien nooit weer terugkomt tenzij we een derde kindje krijgen

Hopelijk lukt het bij jou Karin, om de ochtendvoeding er nog een tijd in te houden!

pi_12673831
Ik vergeet er nog even bij te vertellen dat m'n voeding waarschijnlijk ook terugloopt omdat ik met de pil ben begonnen, daar hebben we zo voor gekozen.
pi_12777828
Gisterenavond heb ik weer even met de kolf geoefend (had gelezen dat dat daarbij de zelfde stof vrij kan komen als met strippen wat ook weeen op kan wekken, helaas dat is niet gebeurd )
Tot mijn verbazing deed het nog veel minder pijn als in het begin. Er kwamen zelfs op 1 tepel gele witte doorzichtige druppels. Melk dus!!!!!! Dit vond ik zo prachtig!!! Bij Bo had ik dit helemaal neit gezien en heb ik dus ook amper kunnen geven omdat het niet toeschoot. Nu met een kolf lukt dat dus en dat terwijl de kleine er helemaal nog niet is. Dit geeft me wel moed voor strakkies. Het is bij die druppies gebleven, maar ik kon niet stoppen met kijken ernaar
Vanavond weer ff proberen.
Het voelt heerlijk!!!!
pi_12777941
Leuk Jessie, borstvoeding geven: go for it!
Ik hoop zo voor je dat de zwangerschap spontaan gaat beginnen, en inderdaad misschien wel door het kolven!
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 28 augustus 2003 @ 11:15:48 #73
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_12777963
He, wat goed Jessie! Wie weet gaat het nu wel lukken.
Zou wel heel fijn zijn, toch?

En laten we hopen dat het nog het een en ander in gang gaat zetten ook!

pi_12934220
Karin, hoe gaat het nu bij jou? Geef je nog steeds borstvoeding, of ben je aan het afbouwen?

Zijn hier ook mensen met ervaring met Nutrix als toevoeging bij de laatste voeding?

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12934348
Een maand of 2 geleden heb ik samen met Chiara mee gewerkt aan een voorlichtingsfilmpje over borstvoeding. In een groep met allemaal voedende moeders staan we op de film als een groep voedende moeders die een bijeenkomst van VBN bijwonen.
We zijn uitgenodigd om eind deze maand het resultaat, de film van een kwartier, te bekijken. Vermoedelijk staan we er in een flits op, misschien wel helemaal niet, maar goed, het is wel leuk.... ik heb er wel zin in...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12978465
Ben heel benieuwd hoe die film geworden is.

We zijn hier nog steeds aan het afbouwen. Vanaf gisteren geef ik alleen nog de laatste en eerste voeding borstvoeding (ik had vanacht toch plofborsten!). Alleen het flesje drinken gaat niet echt geweldig. Zeker niet als ik hem geef. Af en toe ben ik echt in staat om hem dan maar gewoon aan de borst te leggen, dat gaat tenminste wel goed. Maarja dan denk ik weer aan alle frustraties van het elke keer weer op peil brengen van de voeding na 2 dagen werken, dat ik hem zeker elke 2 uur aan de borst heb. Op het kinderdagverblijf zeiden ze dat hij de flesjes met borstvoeding veel makkelijker dronk dan de flesvoeding. Het is nog steeds een dubbel gevoel.
Ik moet ook zeggen dat ik het helemaal geen lekker gevoel vind dat ik nu ongeveer weet wat hij drinkt. Als hij aan de borst snel klaar was, nouja ook goed, het zal wel. Maar als ik nu zie dat hij maar 60 cc gedronken heeft ga ik toch veel meer proberen om dat flesje er toch in te krijgen met alle frustraties van dien.

Maargoed ik weet dat ik een goede keuze heb gemaakt rationeel. Emotioneel vind ik het nog steeds erg moeilijk om er afstand van te doen.

FOK!fossiel zondag 7 september 2003 @ 22:26:18 #77
2628 Karin
pi_13011883
Vandaag was het echt een ramp met de fles drinken. Met heel veel pijn en moeite kreeg ik er per fles 100 cc in. Lopend de fles geven met een kind van 8 kilo wordt na een tijdje echt zwaar. Maar dat was de enige manier om er wat in te krijgen. Als ik hem op zijn zij legde (de houding waarin hij altijd aan de borst drinkt) ging het ook wel even goed maar dan begon hij weer naar de borst te zoeken.
Totdat ik opeens bedacht dat ik nog wat borstvoeding had staan. Eerst 100 cc opgewarmd, ging erin als koek en huilen toen het op was. Nog 2 x 60 cc ging er ook nog in. Meneer heeft dus een duidelijke voorkeur
Ik ben vorige week overgestapt op opvolgmelk omdat het melkpoeder op was. Ik ga morgen dus maar weer gewoon Nutrilon 1 halen, misschien gaat dat toch beter.
Maar ben toch bang dat hij vandaag te kort heeft gedronken en dus vanacht weer komt net zoals de afgelopen nachten. Ik probeer hem niet te geven 's nachts zodat het geen gewoonte gaat worden maar als hij na een tijdje nog steeds niet te troosten is dan ga ik weer om. Het enige waar ik dan aan denk is slapen en na een voeding gaat dat meestal weer heel goed (en de borst geven is dan zo makkelijk dus geef ik ook geen flesje). Dit blijft natuurlijk wel een lekker cirkeltje zo.

Hoe is het met alle andere borstvoeders?

† In Memoriam † zondag 7 september 2003 @ 22:56:10 #78
7074 moussy
kuttekop
pi_13012636
Karin, volgens de huisarts en het cb én mn kraamverzorgster ligt Omneo vlak naast bv. ook qua smaak. Ze krijgen er ook bv-luiers van.

Cas krijgt het ook, nou ik wist niet wat spuitluiers waren, René was ook een flessenkind, maar nu weet ik het wel

Omneo is wel een stuk duurder, ongeveer 3 a 4 euro

Je zou er haast een boek over schrijven!
  FOK!fossiel maandag 8 september 2003 @ 10:52:57 #79
2628 Karin
pi_13017965
Onwijs bedankt voor de tip Moussy

Ik ben vanmorgen meteen op zoek gegaan naar een winkel die open was en het verkocht. En het was drinken zonder huilen
Hij viel ook tijdens het drinken in slaap, net als aan de borst. Het lijkt wel een stukje dikker want hij heeft heel hard gedronken en niet zoveel binnen gekregen. Ik zal zo meteen de spenen een maatje groter, die ik gelukkig al heb liggen uitkoken.

pi_13324291
hier maar even verder over de borsvoedingsperikelen: Karin je vroeg hoe 't kolven gaat. nou, nog niet fantastisch, maar ik trek me er nu wel wat minder van aan. (en ik leg Piet vaker aan ipv kolven). het is heel raar, als ik rechts kolf stroomt m'n linkerborst leeg, terwijl er rechts zowat niks uit te persen is. andersom dito. alleen tijdens de eerste paar seconden kolven komen er druppels (zelfs straaltjes) uit, daarna lijkt 't ie weer acuut droog te vallen. maar het gekke is dat als ik het apparaat er dan even afhaal, en na 'n minuut weer opnieuw erop zet, het weer precies 'tzelfde gaat. er zit dus echt wel wat in, maar dat kolf-apparaat lijkt wel een averechtse werking te hebben! herkent iemand dit?
nu zou je zeggen: kolf beide kanten tegelijk (ik heb immers zo'n dubbele medela-kolf-set) maar dan slaan ze ook allebei tegelijk dicht. dus ik doe 't nu om & om (heel snel/vaak wisselen) om er toch wat uit te krijgen. het stimulatie-effect is er wel, ik voel meteen weer wat meer 'stuwing', dus helemaal voor niets is 't niet.

Piet wisselt gelukkig wel vrij makkelijk tussen fles & borst, hij drinkt uit allebei even gulzig. maar de borstvoeding kost hem duidelijk wel veel meer moeite, dus ben ik wel wat bezorgd dat hij dat nu sneller op gaat geven. het was vanaf 't begin al zo dat hij niet vaak genoeg slikte; hij moet wel 5x zuigen voor er een 'slikje' komt. daardoor is hij gauw moe, neemt veel pauzes tussendoor. dus duurt 't voeden erg lang en twijfel ik toch of ik wel genoeg heb en of dit nou wel haalbaar is: het advies is om 'm om de twee uur aan te leggen. dat betekent bij een voeding die vaak wel een uur duurt (2x aan elke kant) dat er telkens maar 1 uur tussen zit om aan de 'gewone' dingen toe te komen. dat is echt weinig! bovendien is 't erg vermoeiend, dat continu voeden. Piet wordt er volgens mij af en toe ook chagrijnig van.

nou, ik koppel mezelf maar weer es aan dat machientje.

berta47.

pi_13328861
Bix, je kunt van Avent van die borstschelpen kopen, daarmee vang je de melk op die uit de "andere" borst lekt. Bij mij werkte het niet echt, maar misschien bij jou wel.
Ik ben met kolven heel relaxed begonnen, toen het niet nodig was om er veel uit te krijgen. Dat heeft waarschijnlijk geholpen bij het ontspannen, waardoor het vrij snel heel goed ging. Ik kan nu zelfs zonder kolf er heel veel melk uitkrijgen, gewoon met mijn vingers. Misschien dat eens proberen om het op gang te krijgen? Ach, je wordt vast ook gek van al die tips.

Bij mij ging het voeden en groeien direct heel goed, dus da's onvergelijkbaar, maar ik heb de eerste 6 weken ook wel ongeveer permanent met Isa aan mijn borst gezeten. Heb me daar op een gegeven moment gewoon bij neergelegd. Dus stapel boeken naast me, stapel dvd's gehuurd en gewoon maar nog even genieten van de rust en de tijd met Isa.

mooi he, alles
  FOK!fossiel zondag 21 september 2003 @ 19:43:04 #82
2628 Karin
pi_13341389
Heb je wel een toeschietreflex bij het kolven Bixis? Daar ontbrak het mij dus wel eens aan. Het klinkt bij jou ook alsof je alleen de voormelk kolft. Ik heb toen de huisarts gebeld voor een recept Syntocinon. Dat is een neusspray met hormonen die de toeschietreflex opwekt. Sinds ik die ben gaan gebruiken ging het kolven ook een stukje beter.
Maargoed ik ben absoluut geen deskundige, dit was wat ik dacht toen ik je stukje las.
pi_13343687
ik heb 't idee dat ik wel een toeschietreflex heb, Karin, althans, de melk stroomt/spuit er in 't begin vaak uit. maar dat is toch juist ook nog voormelk, of vergis ik me nu? want daarna houdt 't dus weer op. ook als ik Piet voed is 't trouwens vaak zo dat als hij rechts drinkt, de boel links juist begint te stromen/druppelen, en andersom. ik heb geen idee of er dan toch genoeg uitkomt aan de kant waar hij drinkt.
bedankt voor de tip van de borstschelpen, phileine, dat lijkt me wel wat voor mij!
pi_13452975
Bright ga eens door dit topic heen, hier staan echt wel handige tips in hoor. Misschien dat je er wat aan hebt. En het lijkt mij dat als je vrouw problemen heeft met geven van bv dan zou ik dat nummer bellen wat ze hierin dit topic hebben vermeld. Net zo makkelijk en je hebt gelijk een deskundige aan de lijn.
  zaterdag 27 september 2003 @ 22:12:13 #85
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_13486728
quote:
Op donderdag 21 augustus 2003 22:45 schreef Grijs het volgende:
Ik heb me vandaag aangemeld voor de minicursus borstvoeding van Borstvoeding Natuurlijk. Ik heb het aanmelden alleen veel te lang uitgesteld: september zit al vol en oktober wordt wel erg krap (ik ben 29 okt. uitgerekend). Maar misschien kan ik op de wachtlijst voor sept. In okt. kan ik sowieso terecht, maar dat is op een woensdagavond en dan heb ik eigenlijk andere verplichtingen. Ik hoop dus echt dat ik in sept. terecht kan.
Ondertussen ben ik al naar de avonden geweest, er kwam gelukkig nog een plekje vrij in september.
Ik vind het echt een aanrader! Hoewel ik het meeste al wel wist, vond ik het toch erg interessant. Ik vind het jammer dat ik tijdens de zwangerschap van Daan niet naar die informatie-avonden ben geweest.
Er wordt tijdens die avonden ontzettend veel info gegeven, o.a. over problemen die je tegen kunt komen en wat je daaraan kan doen, over verschillende manieren van aanleggen en over kolven. Veel van die dingen heb ik ik wel gehoord en gelezen tijdens de kraamtijd, maar toen kwam er zoveel op me af, dat ik er maar vanuit ging dat de kraamverpleegster alles wel wist (wat dus -achteraf- zeker niet het geval was).
Nog een voordeel vind ik dat ik nu iemand van VBN heb gezien en dat ik daardoor eerder zal bellen als ik vragen heb.
Ik weet nu zeker dat ik weer ga proberen borstvoeding te geven (ik verwacht er alleen nog niet al teveel van...).
pi_13578999
quote:
Op donderdag 4 september 2003 11:54 schreef melonovy het volgende:
Een maand of 2 geleden heb ik samen met Chiara mee gewerkt aan een voorlichtingsfilmpje over borstvoeding. In een groep met allemaal voedende moeders staan we op de film als een groep voedende moeders die een bijeenkomst van VBN bijwonen.
We zijn uitgenodigd om eind deze maand het resultaat, de film van een kwartier, te bekijken. Vermoedelijk staan we er in een flits op, misschien wel helemaal niet, maar goed, het is wel leuk.... ik heb er wel zin in...
Ik had gistermiddag de presentatie van de videofilm "Goede zorg werkt" de voorlichtingsvideo over certificering van het borstvoedingsbeleid. Dit was in het Mesos in Utrecht. Na de binnenkomst met koffie, het openingspraatje kwam er een toespraak van een half uur over de gezondheidseffecten en kostenbesparing bij het geven van BV. Daarna ging een kinderarts een praatje houden over de transmurale aanpak van borstvoedingsbeleid in de regio Utrecht. En toen eindelijk werd de film vertoont, en ja hoor, in flits kwam ik voorbij, ik sta er op !!!

Helaas geen beeldmateriaal om hier te plaatsen, ik heb zelfs niet eens een exemplaar meegekregen, maar ik zal er binnenkort wel 1 krijgen... Misschien dat ik wat kan regelen met een screenshotje ofzo...

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13579058
Het voedingscentrum en ikvader.nl organiseren samen een fotowedstrijd over borstvoeding. Het gaat om foto's die op welke manier dan ook gerelateerd zijn aan bv, er hoeft dus niet per se een borst op te staan. Er zijn best leuke prijzen te winnen (digitale camera, weekendje weg). Misschien leuk idee? En kunnen jullie anders even op Isa stemmen (foto "die verre blik"), want ik heb net ingestuurd en sta nu zo sneu nog niet geklasseerd.
mooi he, alles
pi_13579363
Oja dames, het is deze week internationale week van de borstvoeding!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13587758
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 19:28 schreef phileine het volgende:
Het voedingscentrum en ikvader.nl organiseren samen een fotowedstrijd over borstvoeding. Het gaat om foto's die op welke manier dan ook gerelateerd zijn aan bv, er hoeft dus niet per se een borst op te staan. Er zijn best leuke prijzen te winnen (digitale camera, weekendje weg). Misschien leuk idee? En kunnen jullie anders even op Isa stemmen (foto "die verre blik"), want ik heb net ingestuurd en sta nu zo sneu nog niet geklasseerd.
Hehe Isa staat bovenaan hoor
Screw them.
We're going home.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 09:29:39 #90
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_13589962
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 01:03 schreef CarOnline het volgende:

[..]

Hehe Isa staat bovenaan hoor

Tuurlijk!
  † In Memoriam † donderdag 2 oktober 2003 @ 10:13:28 #91
7074 moussy
kuttekop
pi_13590795
Ik heb gestemd hoor Voor het gemiddelde heb ik de rest allemaal een 1 gegeven Oh ja en volgens mij zag ik nog een bekende voorbij komen en die kreeg uiteraard niet een 1

[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 02-10-2003 10:15]

pi_13590834
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 10:13 schreef moussy het volgende:
Ik heb gestemd hoor Voor het gemiddelde heb ik de rest allemaal een 1 gegeven

ik heb Isa een 10 gegeven en de rest nix... of is dat niet netjes?
Het was al laat en ik wilde naar bed

Screw them.
We're going home.
pi_13592201
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 19:28 schreef phileine het volgende:
Ik heb ook een foto ingezonden en gestemd, gewoon mooie foto's kregen een mooi cijfer.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 2 oktober 2003 @ 11:22:06 #94
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_13592234
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 11:20 schreef melonovy het volgende:

[..]

Ik heb ook een foto ingezonden en gestemd, gewoon mooie foto's kregen een mooi cijfer.

Zo heb ik het idd ook gedaan. Wel gewoon eerlijk. Maar Isa kreeg van mij een 10!
Maar dat is ook omdat ik dat gewoon een supermooie foto vind.
pi_13607992
Nou niet iedereen stemt zo blijkbaar, want ik heb nu maar een 3,1. En er staan veel minder mooie foto's boven me . Naja, heb toch al een digicam, maar t ging om de waardering.
mooi he, alles
  † In Memoriam † donderdag 2 oktober 2003 @ 21:26:58 #96
7074 moussy
kuttekop
pi_13608053
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 21:25 schreef phileine het volgende:
Nou niet iedereen stemt zo blijkbaar, want ik heb nu maar een 3,1. En er staan veel minder mooie foto's boven me . Naja, heb toch al een digicam, maar t ging om de waardering.
ik ga nog wel even een rondje stemmen

-edit-

8,3

FOK!fossiel donderdag 2 oktober 2003 @ 21:34:09 #97
2628 Karin
pi_13608254
Je staat lekker bovenaan hoor!

Dinus hoe is het bij jou met de borstvoeding? Al helemaal gestopt?
Bram krijgt nu alleen nog 's nachts en 's ochtends. Vind het nog te makkelijk. Om dan helemaal naar beneden te moeten om een flesje te maken is zoveel meer werk als hem bij me in bed leggen, shirt omhoog en weer verder pitten. Bram vind nu heel goed zelf de borst, daar hoef ik niet meer voor wakker te blijven. Nouja zolang er nog uitkomt is het lekker makkelijk.

pi_13620396
Piet bleek de afgelopen tijd gelukkig goed te zijn aangekomen, hoera! we geven nog steeds een klein beetje flesvoeding bij (150 ml per dag, verdeeld over 2 flesjes), maar m'n BV kan dus niet zo waardeloos zijn als ik eerst vreesde. kolven levert nog steeds erg weinig op, doe 't nu ook alleen af en toe even direct na een voeding, om de productie nog wat te stimuleren. heb nl. wel 't idee dat Piet per keer nog wat te weinig krijgt, omdat hij nog relatief vaak 'komt' (soms om 't uur!).

leuke foto's hoor, ik heb ook gestemd.

pi_13621516
Bix wat heerlijk dat Piet goed is aangekomen. Geeft je toch weer wat zelfvertrouwen he?
Als ik zo lees van al die problemen (en ook hoorde op de reunie van mijn pufcursus) besef ik eigenlijk pas hoeveel mazzel ik heb gehad dat het hier gelijk zo goed ging en ook blijft gaan. Die Piet van jou wordt vast ook nog wel een borstenman, let maar op.
k heb de laatste dagen weer vreselijk last van stuwing, geen idee hoe dat nou weer komt. Heb niet het idee dat Isa meer of minder drinkt dan normaal, maar na drie uur sta ik echt op springen.
mooi he, alles
pi_13622628
8.8 momenteel phileine....
tis ook wel een geweldig mooie foto....
pi_13628391
vinnik ook! (mooie foto). Lief dat jullie allemaal stemmen. Het wisselt enorm, maar de uitslag wordt uiteindelijk niet bepaald door de stemmen, maar door een jury ontdekte ik pas later. Was anders ook niet helemaal eerlijk. Er zitten trouwens ook wel een paar andere hele mooie foto's bij vind ik.
mooi he, alles
pi_13628527
Een vriendin mailt me net het volgende, heeft iemand tips?
quote:
Ik heb trouwens een vervelend borstvoedingsprobleem: mijn linkerborst wil niet goed meedoen. Ik leg haarheel vaak aan, maar die borst blijft weinig melk produceren en ik heb vaak geen toeschietreflex aan die kant. Dit heb ik sinds een dag of 5. Die andere borst doet het overvloedig goed, dus op zich is er niets aan de hand. De wijkverpleegkundige heeft haar gisteren gewogen en ze is in 2 weken tijd 350 gr aangekomen dus ze heeft er geen last van. Maar ik heb nu dus al een grote rechter borst en een veel kleinere linker borst. Beetje stom gezicht. Ik moet nog op zoek gaan naar tips om die borst te stimuleren. Ben jij dit probleem ergens tegen gekomen?
mooi he, alles
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 20:23:07 #103
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13631480
Hmmm, ik denk dat het goed is om vaak aan die moeilijke kant aanleggen wel de productie zou kunnen verhogen, echter weet ik niet in welke mate het niet goed wwerkt. Veel vrouwen hoor je over een goede en een slechte kant. Als het echt problemen gaat leveren is een bezoek aan de lactatiekundige misschien een idee.

De fotowedstrijd op ikvader.nl verloopt vaag, eerst stond ik bovenaan (niet eens zelf voor gezorgd) nog geen 12 uur later ben ik hartstikke naar beneden gekelderd... Maar goed, verder maakt het me niet uit, meedoen is belangerijker dan winnen ....

Lekker dat Piet toch gegroeid is! Goed nieuws hoor!!! Misschien kun je met de tijd de productie verhogen en volledig BV gaan geven, dat is echt niet onmogelijk hoor, maar je moet het wel willen en je er goed bij voelen. Succes!

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13633469
melonovy ik zou niets liever willen, maar dit is momenteel het maximale dat ik 'eruit' kan halen, m'n dagen worden nog steeds bijna helemaal bepaald & in beslag genomen door het -bijna continu- voeden, en Piet heeft vaak nog steeds honger als hij beide borsten al leger dan leeg gedronken heeft. ik zou niet weten hoe de productie nog meer gestimuleerd zou kunnen worden. als hij hier nu eerst maar eens duidelijk wat verzadigerd van zou zijn zou ik allang blij zijn, nu twijfel ik steeds of we wel genoeg bijvoeden. het feit dat ie genoeg gegroeid was (360g in twee weken) is het enige dat mij geruststelt. daarnaast is het ook fijn dat hij 's nachts tenminste wel flinke stukken slaapt tussen de voedingen door, anders zouden we allebei(/drie) niet genoeg uit kunnen rusten.

phileine, geen idee voor het probleem van je vriendin, behalve wat ze zelf al doet en wat melonovy zegt: veel aanleggen aan die kant.

en nog wat algemene borstvoedingbevorderende hulpmiddelen die mij van diverse kanten aangeraden zijn:
- thee van 'zogvormende kruiden' drinken
- urtica druppels van dr. Vogel
- cashewnoten eten
- een pond druiven koken in wat water, zeven, en 't sap drinken.

wie weet er nog meer?

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:48:19 #105
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13633698
Knap van je dat je door zet! Het is echt te hopen dat Piet met de tijd aan minder voedingen voldoende heeft, zodat hij niet ieder uur moet bijtanken... Zo is het voor jou ook prettig. Chiara kwam tot voor kort ook om de 2 uur, de hele dag door, behalve 's nachts, dan komt ze meestal 1 keer. Ik zat op ongeveer 8 voedingen op een dag, ik vond het niet vervelend, maar het was wel wenselijk dat ze iets minder vaak zou komen.
Het lijkt nu iets te verbeteren, nu kan er met gemak 3 (soms 4) uur tussen 2 voedingen zitten. Ik zit nu op +/- 7 maal BV op een dag (incl. 1 in de nacht) en af toe een fruithapje. Chiara is nu 5 maanden oud.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13633738
en hoe lang doe je over 1 voeding?

ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!

vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:54:36 #107
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13633884
Soms is ze na 5 minuten al klaar en voldaan ook! Soms duurt het 10 minuten, meestal overdag niet langer dan 10 minuten.
's Avonds, voor het slapen gaan en de nachtvoeding duren meestal wat langer, tussen de 15 en 30 minuten. Maar daarna zijn mijn borsten ook helemaal leeg en teert ze er weer uren op.

Hoe lang doet Piet er per keer over?

Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:59:43 #108
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13634021
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:49 schreef bixister het volgende:
ps wat die foto-stem-toestand betreft: ik vind 't maar raar dat die gemiddelde waarderingen zo laag zijn, het zijn toch bijna allemaal mooie foto's, of minstens 'wel aardig'. snap niet goed waarom mensen er kennelijk zulke lage scores aan toekennen!
Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13634805
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten tot een uur . hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. het lijkt erop dat hij na 5 minuten weinig meer uit een borst krijgt, maar intussen loopt de andere borst dan weer wat vol, dus leg ik hem nu steeds om en om 5 minuten aan elke borst; op deze manier krijgt hij tenminste redelijk snel de nodige voeding binnen. soms is het dan voldoende om elke borst 2x te geven, maar er zijn ook keren dat we maar blijven draaien.
pi_13634886
Mijn borstvoedingperiode is alweer wat geleden (ook veel perikelen gehad) maar goed.

Ik heb dus ook gestemd in de fotowedstrijd, en ik heb aan bijna alle fotoos hoge cijfers gegeven....

hoe werkt dat nu eigenlijk...

pi_13634923
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten tot een uur . hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. .
Ik had dit ook met Damon.. en toch bleek het voldoende.... het is alleen erg vermoeiend voor de moeder
pi_13636799
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 22:29 schreef bixister het volgende:
de duur van de voedingen van Piet varieert van 20 minuten tot een uur . hij neemt veel pauzes en valt soms ook in slaap. het lijkt erop dat hij na 5 minuten weinig meer uit een borst krijgt, maar intussen loopt de andere borst dan weer wat vol, dus leg ik hem nu steeds om en om 5 minuten aan elke borst; op deze manier krijgt hij tenminste redelijk snel de nodige voeding binnen. soms is het dan voldoende om elke borst 2x te geven, maar er zijn ook keren dat we maar blijven draaien.
Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Aan de andere kant, het werd mij ook afgeraden omdat ik dan enorm veel melk zou gaan maken, en ik had al zoveel last van stuwing en teveel melk. In jouw geval zou dat natuurlijk misschien wel goed zijn, meer melk opwekken. Maar je hebt dus ook kans dat Piet meer bevredigd raakt als hij meer "achtermelk" te drinken krijgt.

just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?

mooi he, alles
pi_13636894
ps. melonovy, de uiteindelijk uitslag wordt toch bepaald door een vakjury, die stemming is alleen voor de lol. Dus maak je verder maar niet druk. Doe ik ook niet.
mooi he, alles
  † In Memoriam † zaterdag 4 oktober 2003 @ 00:59:07 #114
7074 moussy
kuttekop
pi_13638186
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:59 schreef melonovy het volgende:

[..]

Tja, dat vind ik ook raar, ik heb gewoon gestemd, zoals ik al schreef mooie foto's heb ik een mooi cijfer gegeven. Ik denk dat er veel van die Moussy-mensen zijn die veel 1-en hebben gegeven op 1 foto na (die van zichzelf of bekende). Daarbij twijfel ik een beetje aan het stemsysteem, volgens mij zit dat niet helemaal pluis in elkaar... Maar goed, het kan me weinig schelen verder, de meeste foto's zijn leuk, ik misgun het niemand.

Dr klopt geen zak van, er komen nog steeds foto's bij, dat is dan toch neit eerlijk, die maken in principe minder kansen dan de foto's die er vanaf de eerste dag staan. Je kan ook al tig keer achter elkaar stemmen

pi_13645939
Misschien heeft AnnaLeah wel een oplossing (hoop)...

Elise wil eigenlijk best wel aan de borst. Nee, dat is een verkeerde omschrijving. Ze wil drinken en toont dat door te zoeken naar een tepel. Maar als ze die tepel in haar mond krijgt, doet ze er verder niets mee. En als het te lang duurt, dan gaat mevrouw zelf wel klagen.
We hebben in het egin vingervoeden gedaan en zijn daarna toch maar overgestapt naar kolven en fles.
Maar dat kost zoveel extra tijd, je kunt zo ook moeilijker ergens naartoe. We zouden het lieft zien dat Elise gewoon aan de borst drinkt.
Is er een oplossing voor het probleem dat ze niet begrijpt dat e moet zuigen als ze de borst voelt? Met het flesje doet ze het wel.
Geprobeerd:
- wangstrelen
- kin strelen
- keeltje strelen zodat ze zou gaan zuigen
- tepelhoedje (zit in haar mond, maar ze sabbelt niet eens)
- verschillende houdingen zoals liggend, zittend, buik-aan-buik

pi_13673847
Een vraagje: Is er iemand die ervaring heeft met het geval dat de stuwing opgang komt (erg veel pijn in de borsten, bijna ondragelijk) en de baby die continu in slaap valt.
Een kolf apparaat heb ik niet en kan ik nu ook niet kopen aangezien het zondagavond is.
Is er iemand die een goede tip heeft? Het doet namelijk erg veel pijn!
  FOK!fossiel zondag 5 oktober 2003 @ 21:36:05 #117
2628 Karin
pi_13674486
Je kan proberen om met de hand de ergste spanning eraf te kolven. Onder de warme douche gaat dat waarschijnlijk het makkelijkst. Je kan ook wat kraamverbanden nat in de vriezer leggen en die bevroren in boterhamzakjes op je borsten leggen. Schijnt ook goed te helpen tegen de stuwing.
Sterkte! Ik hoop dat het helpt!
pi_13674873
ik heb natte spuugdoekjes in mijn bh gestopt tegen de ergste fik, dat hielp goed maar ik kreeg wel op mijn lazer van de kraamhulp. Meer kans op verstoppingen met kou (dus ook bevroren dingen). Naja, jammer dan hoor. De warme douche erop en dan een beetje "melken" (eigenlijk net op je zo'n slagroomspuitzak leegknijpt) kan ook goed ipv kolven. Succes, het is echt een vreselijk gevoel. Gelukkig duurt het maar een dagje.
mooi he, alles
pi_13681535
Goh, dat jullie wel stuwing hebben...
Mijn vrouw heeft dat niet gehad. ok, ze moet kolven omdat Elise niet direct aan de borst wil , maar d at is toch niet echt een reden. Vreemd genoeg blijft de 'productie' nu ook zo rond de 70 tot 80 cc steken, elke keer om ong. 2 tot 3 uur kolven. Maar ja, de kleine vraagt inmiddels wel meer, dus soms kan de productie de vraag niet aan.
Wat nu te doen? (een macro-economisch antwoord: maak de melk duurder...)
Hoe kunnen we de productie opvoeren? (jaja, expansie )
Dit wordt wel een echt probleem als de kleine straks zoveel vraagt dat er echt een tekort dreigt. Nu kunnen we soms nog iets uit de vriezer halen, maar daar ligt nu slechts een voorraad van ong. 100ml, dus slinkt dat (te) snel.
  maandag 6 oktober 2003 @ 08:46:43 #120
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_13681585
Productie frequentie en duur opvoeren teneinde de voorraad te laten groeien. (ofwel, langer en desgewenst ook een keer vaker kolven, vooral langer stimuleert de productie, althans bij Astrid)

Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.

Shaven..... not furred
pi_13682881
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 08:46 schreef bastardhost het volgende:
Productie frequentie en duur opvoeren teneinde de voorraad te laten groeien. (ofwel, langer en desgewenst ook een keer vaker kolven, vooral langer stimuleert de productie, althans bij Astrid)

Daarnaast zorgen voor voldoende pauze en rust zodat je productie personeel uitgerust aan het werk kan gaan (voedende vrouwen hebben meer rust nodig).
Een gezonde werkplek (hang een foto op de van de kleine, of zorg dat deze zichtbaar is vanaf de plek waar gekolft wordt)
Last but not least: Vocht, laat ze per keer dat ze kolft tenminste één vol glas water EXTRA drinken. Dit is dus naast het gebruikelijke koffie/thee/melk/water/sap/fris gebruik. Een goede gewoonte voor kolven heeft As altijd gevonden in: Glas water drinken, handen wassen, spullen pakken en kolven.

Haha - econoom??
Ze kolft al in de overuren, want slechts 10 minuten per kant is duidelijk onvoldoende.
Ze krijgt genoeg betaald middels de aanwezigheid van de vragende markt (in casu Elise) en als ik 1 glas drink, dan zet ik voor haar een thermoskan neer. Ze drinkt dus meer dan genoeg.
Verder heeft deze werkneemster voldoende vrije tijd, een slaapuurtje ergens tussen 12 en 3 en een goede coordinator (in casu Bright genaamd)

Oh, je bent in het rijtje het plassen vergeten:
Plassen, bierglas water pakken, bierglas leegdrinken, bierglas vullen, handen wassen, kolven...

Hmm... ik dacht ook altijd dat als de vraag toeneemt, ook de productie toeneemt, maar dat is toch blijkbaar niet geheel zo...

Het belangrijkst blijft dus langer kolven...... En ze zit soms al 3 kwartier te lurken. Tja, misschien moet er een manier zijn om haar meer aan de kleine te laten denken? Die kleine op schoot nemen is ook niet zo'n goed idee met slechts 2 handen die al nodig zijn voor het kolven alleen.

pi_13683944
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 23:49 schreef phileine het volgende:

[..]

Op het gevaar af je gek te maken met tegenstrijdige adviezen: mij werd dringend geadviseerd niet steeds te wisselen. Ik had in het begin ook het probleem dat Isa elk kwartier wou drinken. De arts bij het cb en mijn vk raadden toen aan om juist minimaal twee uur lang steeds dezelfde borst aan te bieden. Anders krijgen ze alleen maar die voormelk en daar zitten minder voedingsstoffen in (en zorgt ook voor meer krampjes, omdat het rijker is aan lactose), dus krijgen ze sneller weer honger.
Aan de andere kant, het werd mij ook afgeraden omdat ik dan enorm veel melk zou gaan maken, en ik had al zoveel last van stuwing en teveel melk. In jouw geval zou dat natuurlijk misschien wel goed zijn, meer melk opwekken. Maar je hebt dus ook kans dat Piet meer bevredigd raakt als hij meer "achtermelk" te drinken krijgt.

just me, je springt toch in als ik uit mijn nek klets he?

oops ik lees dit nu pas. phileine, als ik niet wissel, doet Piet er gewoon 3x zo lang over: hij pauzeert dan de minuten dat ik 'm nu aan de andere borst leg. mij is verteld dat hij op deze manier wel aan z'n achtermelk zou komen. maar zeker weten doe ik 't ook niet. toch maar eens dat nummer van VBN bellen. en inderdaad, het zou helemaal niet erg zijn als de productie nog wat toe zou nemen.
pi_13685499
even over dat advies aan phileine:
Zou het niet beter zijn om, als er gekolft moet worden, dan een dubbele kolf te gebruiken en toch 20 minuten door te kolven? Wordt daarmee de productie opgevoerd (omdat elke borst een dubbele tijd wordt afgekolft) of juist verminderd (omdat de zuigkracht wordt verminderd)

oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?

maandag 6 oktober 2003 @ 12:25:12 #124
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13685739
Dat maakt niet zoveel uit volgens mij, Bright. Ik begon altijd op de zachte stand en dan voerde ik het na een paar minuten op. Gewoon even kijken wat het beste bevalt.
Hebben jullie al overwogen om contact op te nemen met een lactatiekundige? Er zijn vast wel manieren om Elise aan de borst te krijgen en die dames hebben er zo ontzettend veel verstand van!
Scheelt een hoop getob want dat kolven gaat de mama van Elise vermoedelijk wel de keel uithangen nu.... Sprak zij uit ervaring
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_13686776
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 10:20 schreef Bright het volgende:
bierglas leegdrinken, bierglas vullen
over bierglazen gesproken: oud bruin schijnt ook goed te zijn voor BV!
pi_13686924
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 13:16 schreef bixister het volgende:

[..]

over bierglazen gesproken: oud bruin schijnt ook goed te zijn voor BV!

Mama heeft inderdaad d'r buik vol van't kolven...

Oud bruin: 1 pint per dag (neemt papa een lekker bokbiertje of zo )
Ook anijsmelk: 1 per dag (papa drinkt mee)

trouwens dat van dat oud bruin schijnt niet zo te zijn. Alleen het feit dat er veel wordt gedronken helpt goed mee. Een oud bruin is tenslotte veel meer dan een glaasje water.
Mevrouw Bright drinkt ook ettelijke kannen kabouterthee (da's ook goed voor de BV zegt men; zit ook anijs in)

edit: fieptouwtje

[Dit bericht is gewijzigd door Bright op 06-10-2003 13:36]

pi_13690279
Getver hey Bright het lijkt me toch wel heel vervelend voor Mevr Bright als die borstvoeding maar niet goed op gang wil komen.
Trouwens voor jouw ook Bixister.

Daar zakt de moed toch van in je schoenen. Nou maar hopen dat ik niet zoveel problemen krijg. Ik vindt het trouwens wel heel moedig dat jullie zo door blijven tobben. Volgens mij zijn er genoeg die de moed al snel opgeven als het allemaal zo moet.

pi_13706174
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 15:31 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Getver hey Bright het lijkt me toch wel heel vervelend voor Mevr Bright als die borstvoeding maar niet goed op gang wil komen.
Trouwens voor jouw ook Bixister.

Daar zakt de moed toch van in je schoenen. Nou maar hopen dat ik niet zoveel problemen krijg. Ik vindt het trouwens wel heel moedig dat jullie zo door blijven tobben. Volgens mij zijn er genoeg die de moed al snel opgeven als het allemaal zo moet.

Nou, de BV komt wel op gang hoor... om de 2 uur ong. 70 tot 80 cc.
Als Elise dan om de 3 uur rond de 100cc wilt, dan moet't toch genoeg zijn.
Gisteravond hebben we echt 'bewezen' (empirisch dan he) dat ze echt 100cc per voeding wilt hebben. Die laatste druppels moet je er wel zo ongeveer in proppen, maar doe je dat niet, dan gaat ze echt na een half uur bleren.

Vanmiddag wegen!! Ben benieuwd naar haar gewicht. Terugrekenend vanuit de benodigde melk zou ze ong. 4kg zijn!

pi_13708469
Vanavond hebben we een afspraak met een lactatiedeskundige. Even aanhoren wat ze te vertellen heeft... Misschien heeft ze nog goede tips qua houding of zo. Natuurlijk zal ik die tips hier 'sharen'.

Wegen kan daar ook, dus dat komt vanavond wel.

FOK!fossiel dinsdag 7 oktober 2003 @ 10:56:03 #130
2628 Karin
pi_13708547
Wat goed Bright dat jullie een afspraak hebben gemaakt! Wie weet kan Elise met haar hulp wel gewoon aan de borst leren drinken, dan hoeft mw. Bright niet meer te kolven. Het vraag/aanbodsysteem komt toch het beste op gang als het kindje echt aan de borst drinkt.
Ik hoop echt dat ze jullie goed kan helpen.

Knap trouwens hoor van mw. Bright dat ze nog steeds kolft, ik denk niet dat ik dat volgehouden zou hebben.

pi_13708728
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:56 schreef Karin het volgende:
Wat goed Bright dat jullie een afspraak hebben gemaakt! Wie weet kan Elise met haar hulp wel gewoon aan de borst leren drinken, dan hoeft mw. Bright niet meer te kolven. Het vraag/aanbodsysteem komt toch het beste op gang als het kindje echt aan de borst drinkt.
Ik hoop echt dat ze jullie goed kan helpen.
quote:
Knap trouwens hoor van mw. Bright dat ze nog steeds kolft, ik denk niet dat ik dat volgehouden zou hebben.
Zei de lacteuse ( ) ook al. We merken wel dat het heel intensief is.
Maar hoelang moet Elise dan 'normaal gesproken' aan de borst? Is dat dan ook 10 minuten per kant?

* Bright is wel van z'n werk af als Elise de natuurlijke verpakking prefereerd boven een flesje

FOK!fossiel dinsdag 7 oktober 2003 @ 11:11:06 #132
2628 Karin
pi_13708835
Verschilt per kind en per voeding hoelang ze drinken volgens mij. Bram was de ene keer in 5 minuten klaar, de keer erop dronk hij wel een half uur. Maar het scheelt enorm veel werk, je hoeft de flesjes en kolf niet schoon te maken en je bent maar 1 x tijd kwijt, alleen het voeden. Ik zat altijd heerlijk op bed, beetje drinken ernaast en afstandsbediening in mijn vrije hand. Vond het heerlijk relaxte momenten.
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 11:37:09 #133
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_13709339
Lune drinkt per kant ongeveer 15 minuten, dat zijn er 5 meer dan aangeraden. Leegdrinken doet ze ze niet, althans de eerste borst wel, de tweede is een toetje. Hoeveel CC ze per keer drinkt weten we niet en interesseert ook niet zoveel. BV kan heel erg verschillen in samenstelling. Waar de een slagroom produceert komt een ander met water. Vanzelfsprekend heeft dat ook zijn weerslag op de hoeveelheid *in ml* die het kind nodig heeft. Belangrijkste is dat ze happy zijn en groeien. Overigens is ook de warmte belangrijk voor groei. Des te meer warmte JIJ toevoegt aan het bedje en kind des te minder ze zelf hoeven te maken. Warmte maken kost energie die ten koste van groei gaat...
Astrid heeft wel sterk het gevoel dat kolven en borstdrinken heel veel uitmaken voor het regelen. Bij borstvoeden is dat uitstekend afgemeten aan de vraag. Bij kolven is dat extreem moeilijk goed afgestemd te krijgen

Wat de kracht bij pompen aangaat. Met Storm en Sverre heeft Astrid lang gekolfd, maanden. Bij Sverre met een duo-pomp. Kracht half beginnen ivm pijn bij eerste paar keer zuigen en het plaatsen, daarna bijna vol en dat dan 10 minuten tot een kwartier per keer. Om de drie uur, gerekend vanaf begin kolven.
's Ochtends had ze altijd behoorlijk veel, gemiddeld 200cc... 100cc+ rechts en zo'n 70cc links. Naar de middag, avond snel afnemend. We hadden ook al snel de DV vol liggen met echt LITERS melk.

Overigens, maak er geen martelgang van. Borstvoeding is beter, maar het moet wel leuk blijven en te doen zijn. Beter met plezier de helft van de voeding bv en de rest oplosmelk dan jezelf en je omgeving plagen. Lukt het niet dan groeien ze evengoed van flesvoeding hoor!!

Heeel veel suc6..

Shaven..... not furred
pi_13710334
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 11:37 schreef bastardhost het volgende:
...
Overigens, maak er geen martelgang van. Borstvoeding is beter, maar het moet wel leuk blijven en te doen zijn. Beter met plezier de helft van de voeding bv en de rest oplosmelk dan jezelf en je omgeving plagen. Lukt het niet dan groeien ze evengoed van flesvoeding hoor!!

Heeel veel suc6..

Dit is precies wat ik al tegen mijn vrouw heb gezegd. Zo krijgt ze toch belangrijke afweerstoffen binnen en groeit goed. Maar zolang het alleen met BV gaat, doen we het zo.
Ben wel heel erg benieuwd of het vanavond zal gaan lukken...

200cc?? Goh, daar zijn we dus nog lang niet

dinsdag 7 oktober 2003 @ 15:18:08 #135
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_13715389
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 12:13 schreef Bright het volgende:
even over dat advies aan phileine:
Zou het niet beter zijn om, als er gekolft moet worden, dan een dubbele kolf te gebruiken en toch 20 minuten door te kolven? Wordt daarmee de productie opgevoerd (omdat elke borst een dubbele tijd wordt afgekolft) of juist verminderd (omdat de zuigkracht wordt verminderd)

oh, nog een vraag die hiermee te maken heeft: Die kolf heeft een variabele zuigkracht. Moet die juist hard of juist zacht zuigen? Iemand ervaring in deze hoek?

Bright, toen ik voor Sverre ben gaan kolven (direct na zijn geboorte met 29 weken en dus wetende dat ik lange tijd alleen moedermelk via een sonde kon laten geven) raden ze mij in het ziekenhuis in Zwolle aan om direct met een dubbele kolf te werken omdat dat 1) beter voor het op gang brengen van de melk was en 2) veel tijd zou besparen omdat ik toch een week of 10 zou moeten kolven voor Sverre uberhaupt uit de borst kon drinken.
En over de zuigkracht, zet hem zo hard dat het (net) niet pijnlijk voelt. Wat ik zelf altijd deed was even rustig beginnen en dan langzaam steeds een stukje hoger draaien, je went aan het gevoel van die kolf.Zelf kolvde ik in die tijd de eerste keer rond de 210 ml en daarna zo'n 150 ml en rond etenstijd rond de 100ml. Voor Sverre heb ik toen een diepvries vol gekolfd want die kreeg in het begin maar heel weinig natuurlijk.
Overigens over het (veel langer) doorkolven werd mij later gezegd dat dat minder werkte als je normale tijd kolven en dan vaker. bv enkele dagen iedere 2 uur kolven, dan zou de produktie toe moeten nemen...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 18:36:35 #136
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13720882
Ik heb 6 weken gekolfd voor Freek (ook prematuur) en ik merkte zelf wel wanneer het zo ongeveer op was. Als er weinig tot niets meer uit een borst kwam stopte ik.
pi_13732483
Nou, een update dan maar...

Elise doet haar tong niet naar voren als ze wil gaan drinken. Dat schijnt een speen-borst-verwarring te zijn, maar de allereerste keer dat ik haar 'bezag', deed ze dat al niet. Ze heeft het dus nooit gedaan, tenzij ze in het ziekenhuis de nachtvoeding toch met een flesje hebben gedaan.
Het kan zijn dat bepaalde babies in de baarmoeder duimen en dat daardoor deze verwarring ontstaat.

Het komt er dus in ieder geval op neer dat het consult met de lactatiedeskundige niet heeft gezorgd voor een baby die uit de borst zal gaan drinken, helaas
We hebben wel zo'n T-stuk gehad zodat mama beide borsten tegelijk kan afkolven. Ze had wel het idee dat dat vannacht sneller ging.
Vanochtend sliep ze nog toen ik wakker werd/wegging, dus ik heb maar heel voorzichtig gedaan en haar lief laten slapen. (ik mis nu wel mijn ochtend- )

Gisteravond waren we pas om half 10 thuis. Nou, dan moet je nog zoveel doen... eer dat we echt gaan slapen, komen we slaap tekort. Vandaag krijgt ze visite en is ze alleen; ik ga maar iets eerder naar huis, ik hoop echt dat ze het aankan... (De kraamtranen zijn nog neit helemaal over...)
Al is Elise heel erg lief, dit is echt een hele zware tijd. Het is echt afzien met zo weinig slaap, al die drukte en dan wordt het huishouden eigenlijk nog verslonsd en is er nie eens zoveel visite...

We beginnen de mensen te begrijpen die de baby weleens bij opa/oma dumpen om er lekker even tussenuit te gaan... (Gaan wij ook doen hoor!)

woensdag 8 oktober 2003 @ 13:49:21 #138
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_13738589
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 07:44 schreef Bright het volgende:
Nou, een update dan maar...

Elise doet haar tong niet naar voren als ze wil gaan drinken. Dat schijnt een speen-borst-verwarring te zijn, maar de allereerste keer dat ik haar 'bezag', deed ze dat al niet. Ze heeft het dus nooit gedaan, tenzij ze in het ziekenhuis de nachtvoeding toch met een flesje hebben gedaan.

Hoi Bright, begrijp ik hieruit dat Elise voorlopig nog niet aan de borst gaat drinken of dat het helemaal niet gaat gebeuren???
Ontzettend jammer, maar jullie hebben er ontzettend veel aan gedaan om het wel te laten slagen maar als je kleintje niet meewerkt dan kun je niet veel anders meer. Dat had ik hier met Storm ook hoor, die wilde niet drinken, begon te huilen als ik hem alleen al aan wilde leggen. Hij is na de bevalling 2 dagen thuis geweest, dronk toen nog niet, spuugde weer uit wat wij er moeizaam via een spuitje in hadden gebracht, en is toen een weekje opgenomen geweest in het ziekenhuis wegens uitdroging. Daar bleek later dat hij gewoon ontzettend veel last van zijn nekje had door de bevalling, die zwaar is geweest. Eenmaal weer thuis wilde bv nog altijd niet en toen zijn we overgegaan op de fles. Bij de eerste keer flesgeven heb ik verschrikkelijk gehuild, vond het zo erg, maar gaf ook wel weer een stukje rust in huis terug. Na een paar weken kolven heb ik toen ook het kolven afgebouwd, even leek het er toen op dat hij alsnog aan de borst ging drinken, maar opbouwen van de voeding ging niet lekker en toen ben ik helemaal gestopt en alleen fles gedaan. En toen kwam er ook weer een ritme in de dag, een regelmaat, en was alles wat beter te overzien.
Over een paar weken zullen jullie je draai ook wel hebben gevonden en loopt het allemaal weer....
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_13739052
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:49 schreef Genuivere het volgende:

[..]
Over een paar weken zullen jullie je draai ook wel hebben gevonden en loopt het allemaal weer....

Ik kan niet wachten!!

Ach, het gaat eigenlijk wel redelijk zo. Ik weet nog niet hoe lang we het vol gaan houden, maar vandaag lijkt een goede dag te worden

FOK!fossiel woensdag 8 oktober 2003 @ 21:56:47 #140
2628 Karin
pi_13751529
Bright wat vreselijk jammer dat Elise niet aan de borst kan drinken. Maar troost je, ook als ze wel aan de borst zou drinken is het ook enorm zoeken naar een ritme in het begin. Bram kwam de ene keer om de 3 uur en dan opeens kwam hij weer een uur later alweer. Juist omdat hij borstvoeding dronk kon ik absoluut niet in de gaten houden wat hij precies dronk dus legde ik hem maar weer aan omdat ik dacht dat hij misschien wel heel weinig gedronken zou hebben.
Ik vind het heel knap van je vrouw dat ze, ondanks deze mededeling, nog steeds gemotiveerd is om borstvoeding te geven. Denk dat heel veel vrouwen na zo'n bericht ermee zouden stoppen.
pi_13760664
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 21:56 schreef Karin het volgende:
Bright wat vreselijk jammer dat Elise niet aan de borst kan drinken. Maar troost je, ook als ze wel aan de borst zou drinken is het ook enorm zoeken naar een ritme in het begin. Bram kwam de ene keer om de 3 uur en dan opeens kwam hij weer een uur later alweer. Juist omdat hij borstvoeding dronk kon ik absoluut niet in de gaten houden wat hij precies dronk dus legde ik hem maar weer aan omdat ik dacht dat hij misschien wel heel weinig gedronken zou hebben.
Ik vind het heel knap van je vrouw dat ze, ondanks deze mededeling, nog steeds gemotiveerd is om borstvoeding te geven. Denk dat heel veel vrouwen na zo'n bericht ermee zouden stoppen.
Ach, er zijn wel wat traantjes gevallen, maar zolang zij wilt, steun ik haar met 110%!
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 12:40:24 #142
7074 moussy
kuttekop
pi_13761630
Niet om iemand aan te vallen of zo hoor....

Ik lurk hier altijd mee, maar begrijp iets niet. Waarom gaat de bv soms boven bijna alles? Met flessenvoeding worden kindjes toch ook groot?

Ik kan geen bv geven en heb me daar gewoon bij neergelegd, oke met een heleboel kunst en vliegwerk kan ik wel bv geven, maar ik vind mijn rust en relatie met de rest van het gezin zo ontzettend belangrijk, misschien dat ik het daarom niet snap hoor.

pi_13761896
Hmm, waarom gaat borstvoeding voor velen boven alles?

Mij valt deze discussie ook wel vaak op, moet ik zeggen. Het lijkt soms wel een borstvoedingsmaffia!
Nu geef ik zelf ook bv en ik promoot het ook. Naar mijn idee IS borstvoeding ook gewoon beter voor een kindje. (antistoffengedoe enzovoorts)
Daarmee bedoel ik dus niet dat kunstvoeding slecht is. Maar gewoon iets minder goed. In mijn omgeving zijn de aantallen borstvoedres en kunstvoeders ongeveer gelijk verdeeld. En we respecteren elkaars keuze gewoon: geen gedoe!

Maar kan me voorstellen dat je je kan storen aan sommige fanatiekelingen, doe ik ool wel es.

pi_13762006
Ik wil mevr. Bright erg veel sterkte wensen met de borstvoeding en het kolven. Ik vind het hartstikke knap dat je het op deze manier wil gaan proberen, maar waak er wel voor dat het niet ten koste van alles gaat. Ik zou het niet kunnen, maar dat is persoonlijk, daarom extra dapper dat jij (zij) het wel doet!

Moussy, je hebt gelijk dat flessenkinderen ook gezond groot worden, maar de voordelen van borstvoeding zijn enorm. Het is bewezen dat het beter voor je kind is dan kunstvoeding. Dit motiveert de moeder vaak om door te zetten bij mindere momenten.

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13762124
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 12:59 schreef melonovy het volgende:
Ik wil mevr. Bright erg veel sterkte wensen met de borstvoeding en het kolven. Ik vind het hartstikke knap dat je het op deze manier wil gaan proberen, maar waak er wel voor dat het niet ten koste van alles gaat. Ik zou het niet kunnen, maar dat is persoonlijk, daarom extra dapper dat jij (zij) het wel doet!

Moussy, je hebt gelijk dat flessenkinderen ook gezond groot worden, maar de voordelen van borstvoeding zijn enorm. Het is bewezen dat het beter voor je kind is dan kunstvoeding. Dit motiveert de moeder vaak om door te zetten bij mindere momenten.

Kijk, je antwoord aan Moussy geeft ook ons antwoord aan je eerste paragraaf; wij vinden het belangrijk, niet omdat flesvoeding slecht is, maar omdat BV gewoon een betere start geeft aan de kinderen.

Trouwens, de reden dat je de eerste 2 dagen moet oppassen voor o.a. herpes (dacht ik, kan ook voor andere ziekten gelden), is omdat de baby dan nog geen BV geeft en nog geen eigen afweer. De BV voorkomt een ernstige uitbraak (als het goed is), dus als de baby goed drinkt, is dat gevaar geweken.

pi_13762128
Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven, en als ik hier zo lees wat sommigen er voor over hebben, daar neem ik mijn petje voor af.
Alleen denk ik dat je wel uit moet kijken dat je het niet ten koste van veel vol moet willen houden.
Ik heb bij een vriendin van mij gezien dat ze er zelf bijna aan onderdoorging en ook daardoor de eerste maand helemaal niet van haar kleintje heeft genoten.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_13762182
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef easy-going het volgende:
Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven, en als ik hier zo lees wat sommigen er voor over hebben, daar neem ik mijn petje voor af.
Alleen denk ik dat je wel uit moet kijken dat je het niet ten koste van veel vol moet willen houden.
Ik heb bij een vriendin van mij gezien dat ze er zelf bijna aan onderdoorging en ook daardoor de eerste maand helemaal niet van haar kleintje heeft genoten.
Nou, wij genieten wel hoor!

Alleen de ene keer meer dan de andere keer

† In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 13:43:21 #148
7074 moussy
kuttekop
pi_13763047
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 12:53 schreef PluizZzje het volgende:
Maar kan me voorstellen dat je je kan storen aan sommige fanatiekelingen, doe ik ool wel es.
Ik stoor me er helemaal niet aan, dat staat er ook niet volgens mij.

Ik zou het alleen niet op kunnen en willen brengen, omdat ik voor de rest ook graag met mijn oudste bezig ben.

Ik zou bijv. net als mevr. Bright moeten kolven. Maar dan ben je zo dubbel op bezig met het voeden dat het me zou nekken. Ook omdat ik dan in de ogen van de oudste extra lang met de nieuwe baby bezig ben. Kolven is voor de baby én het voeden... tussen de voedingstijden. Het is zo dubbel. Een baby is al zo intensief.

Of vreselijk huilende baby's die om de weet ik veel heel kort aangelegd moeten worden. Dan zou je net een lopend buffet zijn.. ergens moet je toch ook een beetje aan jezelf denken?

† In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 13:48:21 #149
7074 moussy
kuttekop
pi_13763186
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef Bright het volgende:
Trouwens, de reden dat je de eerste 2 dagen moet oppassen voor o.a. herpes (dacht ik, kan ook voor andere ziekten gelden), is omdat de baby dan nog geen BV geeft en nog geen eigen afweer. De BV voorkomt een ernstige uitbraak (als het goed is), dus als de baby goed drinkt, is dat gevaar geweken.
De baby kijgt van de moeder een behoorlijke weerstand mee.

Zo was 2 dagen na de geboorte van Cas bij mijn vader een koortslip uitgebroken. Ik helemaal in paniek, tot jankens aan toe. Mijn moeder heeft meteen de arts in het verzorgingstehuis waar zij werkt opgebeld, die vertelde van de weerstand.

pi_13763419
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:48 schreef moussy het volgende:

[..]

De baby kijgt van de moeder een behoorlijke weerstand mee.

Zo was 2 dagen na de geboorte van Cas bij mijn vader een koortslip uitgebroken. Ik helemaal in paniek, tot jankens aan toe. Mijn moeder heeft meteen de arts in het verzorgingstehuis waar zij werkt opgebeld, die vertelde van de weerstand.

Er is mij verteld dat de weerstand ophoudt zodra de navelstreng is doorgesneden. Die weerstand wordt pas weer doorgegeven zodra de baby BV krijgt (en de moeder aan dezelfde ziekten wordt blootgesteld als de baby!!)
pi_13764090
Ik lurk hier ook aardig mee en wi nu toch even reageren op jouw berichtje bright.
Weerstand wordt door de moeder meeggeven in de gehele zwangerschap en die weesrtand blijft het babietje houden. Tis nl niet zo dat de weerstand ineens weg is als de navelstreng wordt doorgeknipt.
Door BV geef je kind nog meer weerstand mee.

Wat ik alleen zo vreemd vind is dat je bij BV vitamine A en D bij moet geven... je zou toch zeggen dat je dat als moeder zijnde toch ook mee geeft...

pi_13765290
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 14:20 schreef Angel22 het volgende:
Ik lurk hier ook aardig mee en wi nu toch even reageren op jouw berichtje bright.
Weerstand wordt door de moeder meeggeven in de gehele zwangerschap en die weesrtand blijft het babietje houden. Tis nl niet zo dat de weerstand ineens weg is als de navelstreng wordt doorgeknipt.
Door BV geef je kind nog meer weerstand mee.

Wat ik alleen zo vreemd vind is dat je bij BV vitamine A en D bij moet geven... je zou toch zeggen dat je dat als moeder zijnde toch ook mee geeft...

Nou, het is vitamine K en D hoor
K is om (interne) bloedingen tegen te gaan en is eigenlijk helemaal niet nodig; wordt alleen voor de zekerheid gegeven (bloedstolling werkt dan beter, omdat die bij babies nogal traag is)
Vitamine D was ook ergens voor ... Kan vast wel iemand aanvullen?

Trouwens, deze vitaminen zitten wel al in 'kunstvoeding'...

donderdag 9 oktober 2003 @ 15:17:53 #153
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_13765776
D was toch voor botten.

Of zeg ik nu iets heel doms

donderdag 9 oktober 2003 @ 15:27:24 #154
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13766021
Ik heb voor Freek 6 weken gekolfd, en mezelf ook die 6 weken als limiet gesteld. Hij moest voor mijn gevoel daarna volledig aan de borst zijn en anders was ik overgegaan op flesvoeding.
Misschien dat deze houding er wel toe heeft bijgedragen dat het toch gelukt is, ik zat er vrij relaxt in.
Verder heeft Freek altijd 's nachts een flesje gehad, met meestal poedermelk erin en de eerste 6 weken heeft Hub alle (! de lieverd) nachtvoedingen gedaan zodat ik de tijd kreeg om te herstellen.
Borstvoeding is goed, en in mijn geval leuk om te geven, maar het "heilige moeten" is voor mij van ondergeschikt belang...

Over Herpes, kraambezoek met een koortslip kan in uitzonderlijke gevallen meningitis veroorzaken bij een jonge zuigeling.
Om dus het zekere voor het onzekere te nemen wordt aangeraden visite met een koortslip de eerste weken te weren.

pi_13766290
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 15:17 schreef Brighteyes het volgende:
D was toch voor botten.

Of zeg ik nu iets heel doms

YEAH! We have a winner
pi_13767686
Ow ja... K en D .... das waar ook.....

Nou ja de klank was goed

† In Memoriam † donderdag 9 oktober 2003 @ 17:31:23 #157
7074 moussy
kuttekop
pi_13769393
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 15:27 schreef Leah het volgende:
Over Herpes, kraambezoek met een koortslip kan in uitzonderlijke gevallen meningitis veroorzaken bij een jonge zuigeling.
Om dus het zekere voor het onzekere te nemen wordt aangeraden visite met een koortslip de eerste weken te weren.
Ik bedoelde ook niet dat je dan maar gewoon iemand met een koortslip op bezoek kon laten komen hoor. Ik was gewoon bang dat hij Cas na de geboorte of zo gezoend had en besmet. Daarna zijn mijn ouders amper op bezoek geweest, helaas, door die lip.

Flessenkindjes krijgen trouwens ook vitamine K na de geboorte

pi_13771267
Alle kindertjes moeten extra vitamine K na de geboorte. Vitamine D is omdat de meeste kindertjes hier niet genoeg direct zonlicht krijgen. Het heeft te maken met de groei van de botten, bij gebrek aan D kan het kind rachitis krijgen, dat leidt tot vreselijke pijn en vergroeiïngen. Bij flesvoeding is het al aan het poeder toegevoegd.

Volgens mij is het helemaal niet zo heel duidelijk dat bv zoveel beter is dan flesvoeding. Er zijn aanwijzingen dat kinderen die lang bv krijgen later minder last hebben van allergieën, maar er zijn ook onderzoeken die dat weerleggen. De belangrijkste afweerstoffen zitten in de melk van de eerste drie dagen na de geboorte (bij prematuren wat langer), maar er is nooit gezegd dat een kind die afweer niet opbouwt als het geen bv krijgt. In Nederland moet iedereen en alles vooral bv promoten (ook nutricia mag bijvoorbeeld niet zeggen dat flesvoeding beter is), maar een feit is wel dat fleskinderen vrijwel altijd in het eerste jaar sneller groeien dan bvkinderen (dat kan ook wel een probleem zijn, overgewicht komt met bv nauwelijks voor, met flesvoeding wel). De kracht van de bv hangt ook volledig van de moeder, haar eetpatroon en haar gezondheid af. Als je goed in de onderzoeken duikt en niet alleen de publieke opinie en de propaganda volgt, zie je dat het allemaal niet zo eenduidig is. Als het al beter is, zijn de verschillen echt minimaal. Ik denk dat het effect van "overspannen" ouders slechter is dan flesvoeding.

Ik geef bv omdat ik het enorm leuk vind om te doen en omdat het hier heel goed gaat en dus ontzettend makkelijk is (altijd klaar, altijd op temperatuur, geen gedoe met flesjes en speentjes uitkoken), maar als het niet zo makkelijk zou gaan zou ik er direct mee stoppen. Het is echt niet heilig jongens, maak jezelf niet gek.

mooi he, alles
  donderdag 9 oktober 2003 @ 19:11:51 #159
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13771701
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 18:52 schreef phileine het volgende:

Het is echt niet heilig jongens, maak jezelf niet gek.

Amen.

Mouss, ik begreep wel dat jij er niet zo over dacht!
Maar ik denk dat Bright er naast zit met zijn theorie, dan zou je ieder ziek, zwak en misselijk kraambezoek maar zo toe laten omdat je denkt dat je baby nergens last van krijgt omdat je BV geeft, vandaar.

pi_13771821
quote:

In Nederland moet iedereen en alles vooral bv promoten (ook nutricia mag bijvoorbeeld niet zeggen dat flesvoeding beter is)

Klopt. er mag ook niet geadverteerd worden voor flesvoeding tot 6 maanden, en dit mag ook niet met kortingen worden verkocht. Reclames in de folders zijn ook altijd met vb Nutrilon 2.
quote:
De kracht van de bv hangt ook volledig van de moeder, haar eetpatroon en haar gezondheid af.

Aangezien mijn eetpatroon vooralsnog niet echt altijd even gezond is moet dit toch eens veranderen is het misschien maar goed dat ik de fles geef
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_13775108
quote:
Het is echt niet heilig jongens, maak jezelf niet gek.
dat had ik mezelf ook zeer ingeprent van te voren, maar ik blijk het toch heel moeilijk te vinden om ermee te stoppen, ook al gaat het hier niet zo heel makkelijk. ik weet niet of het aan de BV-propaganda ligt maar het is inderdaad zo fijn om te geven, ik ben blij dat ik het in ieder geval deels kan doen. Piet krijgt nu wel wat meer bijvoeding, omdat hij meer honger heeft, en ik hem niet wil uithongeren. maar helemaal stoppen zou ik nu nog niet willen hoor. (ik heb dan ook geen last van pijnlijke tepels oid, dat scheelt natuurlijk wel; mijn 'enige' probleem is dat ik niet genoeg melk heb, ook niet na dagenlang zowat continu aanleggen & kolven, en maximale rust buiten het voeden om).
pi_13775343
Hoe zit dat met spruw... iemand ervaring met het volgende?

Chiara en ik hebben dus spruw (gehad). Donderdag zag ik witte vlekjes in haar mond, maar had zelf nog niets. De nacht erop kreeg ik zere tepels. Die vrijdag heb ik zalf gekregen die ik aanbreng op mijn tepel vlak voor het voeden, zodat we er beide van kunnen profiteren. Nu is de witte aanslag in het mondje van Chiara al sinds maandag verdwenen, maar mijn zere tepel, gaat met pieken en dalen nog steeds niet over. Vooral na het voeden kan deze enorm pijn doen. Maar af en toe voel ik ook niets, geen pijn. Het is alleen mijn linker tepel die zeer doet.
Ik smeer nog steeds de zalf om Chiara niet weer terug te infecteren, maar bij mij gaat het niet over.

Wie weet raad?!

Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 9 oktober 2003 @ 22:06:32 #163
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_13776538
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 15:36 schreef Bright het volgende:

[..]

YEAH! We have a winner

En ik ben niet eens mama! Niet eens in de buurt ook.

Hmmm, gefocussed, obsessie? Misschien maar goed dat ik niet kan komen naar Ballorig, want anders had ik toch Tootjes boodschappen tassen moeten lenen. Was alleen voor de moeders dan een beetje angstige tijd geworden.

FOK!fossiel donderdag 9 oktober 2003 @ 22:38:40 #164
2628 Karin
pi_13777517
Ik snap helemaal wat je bedoelt Bixis. Ook ik had best wat problemen maar kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om te stoppen. Ookal had ik voor de bevalling het idee dat ik het maar een paar weken zou doen, zag het helemaal niet zitten om te gaan kolven op mijn werk enzo. Maar die knop om zetten om te stoppen, neehoor daar heb ik echt heel lang over moeten doen. Heb zelfs nog een keertje weer opgebouwd toen ik al aan het afbouwen was.

Ik vind het ook zeker niet heilig. Rust in de tent is veel belangrijker. En een relaxte moeder al helemaal. Ik hoop niet dat jullie mij een "fanatiekeling" vinden. Probeer alleen juist de mensen die het nodig hebben een beetje een steuntje te geven omdat ik het ook in dit topic heb gehad. En ik denk dat dat ook de bedoeling is van alle andere posters hier.

pi_13777538
Ik heb een vraagje. Zomaar. For no reason. Gewoon zomaar. .

Ik heb een borstverkleining gehad. Bij mijn zwangerschap had ik nooit dat ik wat melk verloor. Ook na de bevalling 'lekte' ik niet en de kraamverzorgsters en de verloskundige hadden me aangeraden om gewoon fles-voeding te geven, omdat ik zeer wsl toch geen (of iig zeer moeilijk) melk kon geven.
Ik was toch al van plan om de fles te geven dus het maakte me verder niet uit. (over het schuldgevoel zal ik het even niet hebben)

Nu vraag ik me af (Zomaar. For no reason. Echt zomaar. . ) of het toch zou kunnen bij een volgend kind en of het nou wat zegt als je tijdens de zwangerschap nooit eens lekt en na de bevalling niets verliest.

Iemand een idee?

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  FOK!fossiel donderdag 9 oktober 2003 @ 22:42:54 #166
2628 Karin
pi_13777650
Ik heb tijdens mijn zwangerschap en na mijn bevalling ook nooit melk gelekt. Pas nadat het echt goed op gang gekomen was (dag of 6 later) begon ik pas te lekken.
Maarja hoe dat zit met een borstverkleining, geen idee. Ligt het er ook niet aan hoeveel klierweefsel ze weggehaald hebben? En of ze de tepel verplaatst hebben? Zoiets staat mij bij, maar weet er eigenlijk niet veel vanaf.
pi_13777726
Er is bij mij behoorlijk wat geknutseld. (Ook aan mijn tepelhof idd) Ik heb ook praktisch geen gevoel meer in mijn tepels, maar dat zegt weinig. Denk ik. Ik had ook niet zo heel veel last van mijn borsten na de bevalling. Ik heb een dag of twee een wat vervelend gevoel gehad af en toe. (Ehm, dat heet toch stuwing? Ben er al zo lang uit. .)
Oi!
pi_13780925
MUUS: ik heb wel eens gehoord dat 't soms nog mogelijk is na zo'n operatie, dus wellicht de moeite van het proberen waard?

Melonovy, een vriendin van me had precies 't zelfde. toen bleek na een hele tijd smeren dat de spruw inmiddels eigenlijk het probleem niet meer was, deze was allang weg. maar zij had inmiddels last van wat verstopte kliertjes dicht onder de tepel. een warme washand & wat masseren bij elke voeding hebben 't pijnlijke gevoel toen opgelost.

bix(is nog even aan 't kolven).

† In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2003 @ 07:25:45 #169
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_13782134
quote:

Als je goed in de onderzoeken duikt en niet alleen de publieke opinie en de propaganda volgt, zie je dat het allemaal niet zo eenduidig is. Als het al beter is, zijn de verschillen echt minimaal. Ik denk dat het effect van "overspannen" ouders slechter is dan flesvoeding.

als ex-bv voorlichter (nee geen bv-maffia) die nog wel regelmatig literatuur leest zou ik weleens willen weten over wat voor onderzoeken je het hebt.

En ik ben het helemaal met je eens dat je beter ontspannen de fles kunt geven dan gespannen de borst!

Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_13782186
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 19:11 schreef Leah het volgende:

[..]

Amen.

Mouss, ik begreep wel dat jij er niet zo over dacht!
Maar ik denk dat Bright er naast zit met zijn theorie, dan zou je ieder ziek, zwak en misselijk kraambezoek maar zo toe laten omdat je denkt dat je baby nergens last van krijgt omdat je BV geeft, vandaar.

Wel, het is niet mijn theorie, maar wat je nu zegt klopt ook niet; het is meer dat je in de eerste dagen moet oppassen met ziek bezoek, dus niet dat je maar alles kunt toelaten als je BV geeft!
Jij draait de boel om, maar dat klopt niet! (Als een getal positie is en je draait het teken om, dan is het niet automatisch een negatief getal geworden)

Trouwens, de moeder kan zelf ook goed ziek worden (net als de vader en alle mensen) en dat lijkt me al helemaal slecht! Ik weet niet of iemand vatbaarder is na zo'n traumatische belevenis als een bevalling, maar enige reserve van de visite mag toch wel worden verwacht.

Edit:
Phileine: we maken ons niet gek hoor, maar het ligt er maar net aan welke studies je bekijkt om na te gaan of BV wel of niet goed is; er zijn zelfs studies waarbij 'bewezen' is dat BV-kinderen later juist meer last van astma ed. hebben.

pi_13782745
Of het echt zo is dat moeders na de bevalling vatbaarder is voor van alles en nog wat weet ik ook niet zeker, maar ik weet wel dat ik in beide zwangerschappen vrijwel niet ziek ben geweest en na de bevalling meteen verkouden was... en das erg vervelend voor je pasgeborene....

Ik heb trouwens met beide kinders geprobeerd om borstvoeding te geven maar bij Damien kreeg ik na een week een zware borstontsteking waardoor ik vrij zware antibiotica moest slikken dus toen mocht ik niet meer. Nou vond ik dat op zich niet zo erg omdat Damien de tepel niet goed pakte en mij dus behoorlijk pijn deed.

Met Duncan heb ik het na twee dagen al opgegeven omdat hij volledig in paniek raakte aan de borst. Met een fles had ie dat niet dus die keus was snel gemaakt.
Al moet ik zeggen dat ik de stuwing die ik had ook niet fijn vond!!! Ik heb twee weken hele zere borsten gehad.

pi_13786632
Ik heb 1 jaar lang bv gehad van mijn moeder, en ben astmatisch en heb behoorlijk wat allergieen. Dus welke theorie er ook klopt, bij mij is het ene grote stoornis en veroorzaakt heel vaak dat ik ziek zwak of misselijk ben. En dit is al jaren het geval.
Maar mijn vader is ook zo en het komt volgens hem ook echt bij zijn kant van de familie vandaan.
pi_13787066
Tja, Lewis, het zijn alleen maar statistieken, dus er wordt natuurlijk veel van afgeweken. Jammer dat jij toch problemen hebt; kans op allergie is inderdaad helaas erfelijk.
pi_13787247
Ja daar ben ik dan mooi klaar mee, ik hoop echt van ganser harte dat mijn kleintje het straks niet zo errug krijgt als ik. Mijn hubby is echt lichamelijk gewoon heel gezond en sterk, dus die genen zijn goed. Ik daarentegen heb echt een wachtlijst van ziek zijn in het verleden en de meest rare ontstekingen ook nog eens. Dus ik duim al 31 weken hiervoor.
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 13:40:27 #175
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_13788194
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 13:04 schreef Bright het volgende:

[..]

Bright... dit zeg jij....
Dat haalde ik dus ook aan. Maar goed, je moet het allemaal lekker zelf weten, ik reageerde er alleen even op zodat mensen dit niet als feit gaan aannemen.
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2003 @ 13:43:33 #176
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_13788285
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 07:39 schreef Bright het volgende:

.
Phileine: we maken ons niet gek hoor, maar het ligt er maar net aan welke studies je bekijkt om na te gaan of BV wel of niet goed is; er zijn zelfs studies waarbij 'bewezen' is dat BV-kinderen later juist meer last van astma ed. hebben.

ook hier weer mijn vraag.. wat voor studies? wat voor onderzoeken, ik vraag dat niet om te zeuren of zo maar ook ik kan nog dingen leren op bv gebied

ook mijn kind heeft langdurig bv gehad en heeft/had last van astma dus ik weet dat bv niet zaligmakend is

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2003 @ 14:18:14 #177
7074 moussy
kuttekop
pi_13789193
Misschien waren de allergiën of astma wel véél erger geweest als er geen bv was gegeven.
pi_13789517
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 13:43 schreef just me het volgende:

[..]

ook hier weer mijn vraag.. wat voor studies? wat voor onderzoeken, ik vraag dat niet om te zeuren of zo maar ook ik kan nog dingen leren op bv gebied

ook mijn kind heeft langdurig bv gehad en heeft/had last van astma dus ik weet dat bv niet zaligmakend is

mee eens; studies (bronvermelding) is altijd belangrijk...

Hier iets wat aangeeft dat BV minimaal 4 maanden moet worden gegeven:
Conclusion A significant reduction in the risk of childhood asthma at age 6 years occurs if exclusive breast feeding is continued for at least the 4 months after birth. These findings are important for our understanding of the cause of childhood asthma and suggest that public health interventions to optimise breast feeding may help to reduce the community burden of childhood asthma and its associated traits.

Hier echter een studie waarin het verband niet kon worden aangetoond (de studie kan ik niet helemaal lezen...)
De titel: 2003 Study Finds No Asthma Protection From Breast-Feeding or Pets

En hier wordt het veolgende geconcludeerd:
In fact, researchers found that of the more than 1,000 children they followed to age 26, those who were breast-fed for at least 4 weeks were more likely to develop asthma or various types of allergies.

Dit is gewoon via AltaVista opgezocht. Zoek gewoon naar 'breast feeding asthma' en je vindt genoeg artikelen, de 1 positief, de ander negatief over BV. Zelfs in de medische wereld schijnt men het niet met elkaar eens te zijn.

De belangrijkste tip blijft dus gelden: Doe wat je zelf denkt wat goed is.

pi_13789599
Ik zal weer eens gaan speuren just me, heb tijdens mijn zwangerschap er veel over uitgezocht (ivm mijn seroxat-gebruik), maar heb inmiddels een herinstallatie gedaan van windows, dus favo's kwijt. Ik ga het voor je opzoeken en kom er nog op terug. Ik neig trouwens wel naar het idee dat bv inderdaad iets beter is, maar ik bedoelde dus alleen te zeggen dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

Heb jij ondertussen misschien nog een tip voor die vriendin van mij met de "voorkeursborst" (heb een stukje terug daar iets over gepost). Ze begint nu altijd met de "moeilijke" borst bij het voeden, maar er komt nog steeds niet zoveel uit en die andere is nog steeds een stuk groter. Kindje is inmiddels 3 weken oud.

MUUS: is de tepel ook verplaatst? In dat geval is namelijk meestal de verbinding niet meer intact dacht ik. En het kan inderdaad moeilijker zijn als er veel melkklierweefsel is weggehaald. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

mooi he, alles
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2003 @ 16:05:23 #180
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_13791818
Bedankt voor de links enzo.. ik ga nu eerst even JustHuishouden doen en vanaf volgende week dinsdag heb ik een paar dagen vrij en beloof dat ik er in ga duiken

Phil ik zal vanavond even nalezen en proberen antwoord te geven!

Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_13792193
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 14:34 schreef phileine het volgende:

MUUS: is de tepel ook verplaatst? In dat geval is namelijk meestal de verbinding niet meer intact dacht ik. En het kan inderdaad moeilijker zijn als er veel melkklierweefsel is weggehaald. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Yup, is ook helemaal verplaatst/verkleind/veranderd/blabla. Ik heb geen idee wat ze precies hebben weggehaald.

Tja, ik kan het gewoon proberen, maar ik ben zo bang dat het een grote teleurstelling wordt. Ik had bij Isabel al een heel groot schuldgevoel. Slaat nergens op natuurlijk, maar overal wordt er over bv gesproken alsof het heilig is.
Wel eens op een blik flesvoeding of op de verpakking van een speen voor de fles gekeken? "Borstvoeding is het beste voor een kind" .
Werkt ook lekker als je al een schuldgevoel hebt. .

Ach, mijn kraamverzorgster zei dat ze het belangrijkste kreeg : vitamine L. .

Oi!
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2003 @ 16:22:55 #182
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_13792226
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 16:21 schreef MUUS het volgende:

Ach, mijn kraamverzorgster zei dat ze het belangrijkste kreeg : vitamine L. .

en daar kunnen ze nooit genoeg van krijgen!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_13792395
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 16:22 schreef just me het volgende:

[..]

en daar kunnen ze nooit genoeg van krijgen!

I know, maar als je in je kraamtijd zit ben je zo emotioneel en onzeker hè? . Je bent zo bang dat je iets fout doet of dat je kindje iets tekort komt.

Ik schot ZO vol toen de kraamverzorgster dat tegen me zei! En nog word ik er huilerig van. Zo stom. .

Oi!
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2003 @ 16:30:51 #184
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_13792445
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 16:29 schreef MUUS het volgende:

Ik schot ZO vol toen de kraamverzorgster dat tegen me zei! En nog word ik er huilerig van. Zo stom. .

zo moeder-zijn
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_13795293
Joh, bij mij gingen ze opeens van alle kanten op me inpraten dat ik vooral géén bv moest geven vanwege die seroxat. Ik had het allemaal uitgebreid uitgezocht en besproken met gynaecologen en neurologen die zich veel bezighouden met onderzoeken naar die medicatie. Dus ik had alles heel goed afgewogen en besloten dat ik het toch erg graag wou doen en de specialisten hadden mij verzekerd dat het geen kwaad kon. Maar ja, in het ziekenhuis wisten ze er niet zo veel van, en als ze niet veel van een medicijn weten wordt het altijd afgeraden. Vlak na die bevalling achter elkaar drie verpleegsters of ik het nou echt wel zeker wist, en zou ik niet eerst gewoon een flesje geven en kolven dan kon ik er nog eens goed over nadenken. Ik wist wel zeker dat ik het wel wou, maar voelde me toen ook vreselijk schuldig. Tot er een verloskundige langskwam met wie ik een tijdje heb gepraat. Die zei: je besluit staat vast, en ik zie ook geen reden om het af te raden, dus ik zal in je dossier zetten dat ze er niet meer over moeten zeuren (want er zou dan ook weer een kinderarts langskomen ofzo om erover te praten met me, maar dat vond ze toen niet nodig). Ik kon dat mens wel zoenen. Je wordt echt altijd vreselijk onzeker van die dingen en zeker als je net bevallen bent.
De arts bij het cb zei trouwens later ook dat ze tegenwoordig mensen die anti-depressiva slikken adviseren om over te stappen op seroxat, en dat seroxat en bv prima samen kan.
mooi he, alles
  maandag 13 oktober 2003 @ 21:22:05 #186
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13860314
Zo, hier even een berichtje van mij, ik heb gisteren koorts gehad, pijn aan mijn borst, duizelig en geen eetbehoefte . Waarschijnlijk een lichte borstontsteking, omdat ik voldoe aan alle kenmerken. Ik denk dat het ontstaan is na de spruw, toen het bij Chiara over was, bleef ik last houden van een zere tepel, vermoedelijk een verstopt melkkanaaltje. Ik heb dagen lang niet opgemerkt, in de veronderstelling dat het de spruw was. Zaterdag had ik een melkblaar op mijn tepel en zondagnacht was ik duizelig en warm, ik voelde me niet goed. Ik bleek dus koorts te hebben en vermoedelijk een lichte borstontsteking.
Ik heb de hele dag rust genomen en in bed blijven liggen, met warmte compressen aan de gang geweest, die borst goed leeg laten drinken en de ander een beetje gekolfd. Halverwege de dag mijn tepel minder pijn bij het dinken, dus dat was wel weer prettig.
's Avonds was eindelijk de koorts gezakt en vandaag had ik geen verhoging meer. Ik heb alleen nog pijn in de borst, maar niet meer op mijn tepel. Ik heb weer geprobeerd om Chiara de zere borst goed te laten leeg drinken, maar ze heeft vandaag niet zo veel trek. Het kolven lukt voor geen meter aan die zere borst, dus goed leeg en ontspannen kan ik 'm niet krijgen. Wat erg vervelend is.
Ondertussen spuit de melk aan de andere kant er flink uit, die heb ik 2x leeg gekolfd vandaag.
Ik ga zo nog maar even proberen de zere borst te kolven, dat lijkt me verstandig zo voor het slapen gaan. Hopelijk is dit snel over!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13862146
melonovy, wat vervelend zeg! (en had je mijn bericht van afgelopen vrijdag wel gelezen? daarin vertelde ik dat 'n vriendin van mij 'tzelfde heeft gehad). hopelijk ben je er nu snel van af. gelukkig kun je kennelijk zelfs met 1 borst genoeg melk voor Chiara produceren! (*jaloers is* )
pi_13867557
Melonovy - vervelend zeg! Jammer dat zoiets weleens gebeurt. Is een borstontsteking een extra probleem/verschijnsel bij spruw? Of is dat toeval?
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 13:30:05 #189
34891 melonovy
La Kutschie
pi_13873612
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 22:27 schreef bixister het volgende:
melonovy, wat vervelend zeg! (en had je mijn bericht van afgelopen vrijdag wel gelezen? daarin vertelde ik dat 'n vriendin van mij 'tzelfde heeft gehad). hopelijk ben je er nu snel van af. gelukkig kun je kennelijk zelfs met 1 borst genoeg melk voor Chiara produceren! (*jaloers is* )
Ja, ik had je berichtje gelezen, dat was echt een ogenopener voor me, ik ben toen even wat alerter met de toestand om gegaan. Het was idd geen spruw meer, het leek idd op een verstopt melkkanaaltje wat ik nooit niet had opgemerkt. Dit kan overslaan in een ontsteking.
Nu heb ik geen koorts of verhoging meer, maar wel een zere plek in mijn borst, mijn borst voelt niet ontspannen aan. Alleen als ik er even een warme hittepit kussen erop heb gelegd, dan gaat het wel even.
Die borst leeg kolven lukt niet, in een kwartiertje rustig kolven zit ik op amper 10 cc daar hou ik het bij, om zere tepels te vookomen.
Tja en die andere kant wordt nu wat minder afgetapt door Chiara, simpelweg omdat ik haar telkens aan de andere kant aanleg... als ik die ga afkolven, dan kost me het weinig moeite om een flesje te vullen.
En dan het goede nieuws, ze heeft gisteren de fles geaccpeteert en (wel) 50 cc uit het flesje gedronken... daar was ik wel weer even blij om!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13891415
We huren nu een borstkolfapparaat, maar de prijs om dat te huren voor een half jaar is zo ongeveer gelijk aan een mooie 'Traveller', een soort backpack die op batterijen en op het lichtnet werkt. Er zit een koeltas met koelelement in en is zowel in kracht als in snelheid instelbaar. Het is bijna geruisloos. Het kolft ook 2 borsten tegelijk af.
Heeft nog iemand ervaring met deze?

Als het goed is, dan kunnen we het zaterdag ophalen! Instructies etc. krijgen we dan. Dus ervaringen zijn welkom tot zaterdag

Jubileum moderator woensdag 15 oktober 2003 @ 12:44:46 #191
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_13895711
Eindelijk, na dagen klooien, is het dan gelukt: Ik heb 30 cc afgekolft vanmorgen
Doordat ik Iris aan de ene borst had, en de kolf aan de ander kreeg ik eindelijk het tsr.
Er ligt nu een ijsklontjeshouder met 3 klontjes in de vriezer en ik vind het zo stoer!!!
Nu maar hopen dat dit steeds beter gaat want 30 cc is voor later niet genoeg natuurlijk.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_13896033
Yeah Lois Lois Lois!!
En nu maar veel aan haar denken bij het kolven, zodat de TSR ook dan komt
pi_13906455
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 08:53 schreef Bright het volgende:
We huren nu een borstkolfapparaat, maar de prijs om dat te huren voor een half jaar is zo ongeveer gelijk aan een mooie 'Traveller', een soort backpack die op batterijen en op het lichtnet werkt. Er zit een koeltas met koelelement in en is zowel in kracht als in snelheid instelbaar. Het is bijna geruisloos. Het kolft ook 2 borsten tegelijk af.
Heeft nog iemand ervaring met deze?

Als het goed is, dan kunnen we het zaterdag ophalen! Instructies etc. krijgen we dan. Dus ervaringen zijn welkom tot zaterdag

Ik had er eentje gehuurd bij Babyrent 38 euro voor 9 maanden, wat betalen jullie dan voor de huur ???

(was een medela electric, voor 2 borsten tegelijk, zonder koeldinges en tas)

pi_13906876
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 12:44 schreef Lois het volgende:
ene borst had, en de kolf aan de ander kreeg ik eindelijk het tsr.
Er ligt nu een ijsklontjeshouder met 3 klontjes in de vriezer en ik vind het zo stoer!!!
idd erg cool!

Zonder gekheid, lekker voor je dat het begin er is, hopelijk gaat het goedkomen!

Hier lijkt het ook weer beter te gaan, ik klim hard uit het BV-dalletje. Geen pijn meer en een kind dat weer goed en regelmatig wil drinken, echt, alsof er niets aan de hand is geweest...

Zo wil ik wel weer doorgaan met de BV, ik zat al echt te bedenken wanneer en hoe ik zou gaan afbouwen...

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_13912246
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 22:03 schreef Dinus het volgende:

[..]

Ik had er eentje gehuurd bij Babyrent 38 euro voor 9 maanden, wat betalen jullie dan voor de huur ???

(was een medela electric, voor 2 borsten tegelijk, zonder koeldinges en tas)

Ik dacht ook een medela electric, voor 1.60 euro per dag. Uitgerekend is dat voor een half jaar dus al bijna 300 euro. Nu dacht ik wel dat de volgende maanden iets goedkoper waren, maar je eigen spullen kun je ook voor een tweede kind weer gebruiken (Goh, heb ik het nu al over de 2e? )
En zo kun je het apparaat nog eens uitlenen aan broer of zus, indien nodig.
Misschien is'ie ook wel handig om een insectensteek uit te zuigen
En zo is het ook handiger om op 't werk te kolven, gewoon omdat het zo lekker handzaam is, alles bij elkaar in een mooie tas, geen koelkast nodig.
pi_13912505
Bright, dat is wel een verschrikkelijk dure bezigheid zeg om zo'n apparaat te huren. Ik zou er dan volgens mij nog eens over nadenken of zelf eentje kopen die je dan vervolgens weer verkoopt zodra je hem niet meer nodig hebt. Dat is volgens mij nog veel goedkoper.

edit: even wat weggehaald wat in zwangerschap thuishoort

[Dit bericht is gewijzigd door Lewis.de.boxer op 16-10-2003 09:11]

pi_13913278
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 09:03 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Bright, dat is wel een verschrikkelijk dure bezigheid zeg om zo'n apparaat te huren. Ik zou er dan volgens mij nog eens over nadenken of zelf eentje kopen die je dan vervolgens weer verkoopt zodra je hem niet meer nodig hebt. Dat is volgens mij nog veel goedkoper.

edit: even wat weggehaald wat in zwangerschap thuishoort

Is ook een idee, maar dat zien we dan eigenlijk wel weer. We zijn er wel over uit dat huren of kopen niet bar veel scheelt. Dan heb ik toch echt liever kopen, want dan heb je nog wat na afloop (wat je inderdaad zou kunnen verkopen)
pi_13918251
bright, kijk ook eens op marktplaats.nl, daar worden regelmatig goede kolf-apparaten aangeboden voor relatief weinig geld. vaak zijn ze maar kort gebruikt of helemaal niet, en je kunt de onderdelen uitkoken, zodat je niet bang hoeft te zijn dat 't niet schoon is. ik heb op die manier een zogoedalsnieuwe medela-mini-electric-plus (of hoe heet dat ding waar Dinus 't ook over had) gekocht, voor de helft van de nieuwprijs. en er zijn ook prima koeltassen los te koop.
pi_13918428
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 13:21 schreef bixister het volgende:
bright, kijk ook eens op marktplaats.nl, daar worden regelmatig goede kolf-apparaten aangeboden voor relatief weinig geld. vaak zijn ze maar kort gebruikt of helemaal niet, en je kunt de onderdelen uitkoken, zodat je niet bang hoeft te zijn dat 't niet schoon is. ik heb op die manier een prima medela-mini-electric-plus (of hoe heet dat ding waar Dinus 't ook over had) gekocht, voor de helft van de nieuwprijs. en er zijn ook prima koeltassen los te koop.
Ik ben het met je eens, maar 'call me stupid', we hebben toch liever nieuw (Zal wel iets spiegisch zijn ), dus dat maar niet.

Trouwens, ik heb wel even gekeken, maar daar staan ook dingen tussen...
Een handkolf voor 50 euro!
Nee, eigenlijk niets bijzonders gezien daar. (Alleen herriemakers, handkolven, of de (eenvoudige) electrische kolf die wij ook al thuis hebben) Maar natuurlijk wel bedankt voor het meedenken. Kan ook een tip zijn voor anderen

pi_14069246
just me of anderen die denken hier iets zinnigs over te weten (en nee het hoeft geen hele discussie te worden, weeg zelf de voor en nadelen wel af)

we hebben een minipoesje gekregen, verstoten van de mama en krijgt nu kittenmelk van de dierenarts, maar hir zouden minder antistoffen in zitten dan de eigenlijke moedermelk. Die antistoffen geven het beestje weerstand natuurlijk en dat kan hij best wel goed gebruiken. Je raadt al waar ik heen wil, heeft dat beestje iets aan mijn melk ?? Kan ik me op die manier nog nuttig maken met mijn melk als bijvoeding ?

Ik ga morgen hier ook nog wel eventjes mee in conclaaf met wat dierenartsen, maar wie weet zit hier iemand die het weet, of ervaring mee heeft.

† In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 08:09:05 #201
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14071868
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:20 schreef Knorretje het volgende:

Ik ga morgen hier ook nog wel eventjes mee in conclaaf met wat dierenartsen, maar wie weet zit hier iemand die het weet, of ervaring mee heeft.

knorretje weet je dat ik daar gisteren ook aan heb lopen denken of jouw mm iets voor dat kleintje zou zijn! Maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten! Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts erover te zeggen heeft.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_14072053
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:20 schreef Knorretje het volgende:
just me of anderen die denken hier iets zinnigs over te weten (en nee het hoeft geen hele discussie te worden, weeg zelf de voor en nadelen wel af)

we hebben een minipoesje gekregen, verstoten van de mama en krijgt nu kittenmelk van de dierenarts, maar hir zouden minder antistoffen in zitten dan de eigenlijke moedermelk. Die antistoffen geven het beestje weerstand natuurlijk en dat kan hij best wel goed gebruiken. Je raadt al waar ik heen wil, heeft dat beestje iets aan mijn melk ?? Kan ik me op die manier nog nuttig maken met mijn melk als bijvoeding ?

Daar wil ik een foto van; een kitten bij jou aan de borst
- sorry -
Het lijkt me dat de samenstelling heel anders is dan wat het kitten verwacht. Ook zouden jou afweerstoffen al bedoeld zijn voor hele andere ziekten dan de ziekten die zo'n kitten kunnen krijgen. Het lijkt me dan ook niet echt zinvol. Niet zinvol ten opzichte van kunstvoeding.
pi_14072649
-
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 08:35 schreef Bright het volgende:
Niet zinvol ten opzichte van kunstvoeding.
nee ok, maar ik wil de kunstvoeding ook niet vervangen, maar aanvullen/bijvoeden het krijgt nu nog maar tussen de 2.5 en de 5ml per voeding dus 1 maal kolven zou voldoende zijn voor de aankomende weken, misschien 1 keer bij kolven nog voor hij op de rijstebloempap mag. En aangezien dat laatste door de dierenarts geadviseerd wordt en in principe ook niets met kittenvoeding te maken heeft. (het gaat om de rijstebloempap waar vele kindjes op zitten en hebben gezeten, met daar dus ook de toegevoegde waarden aan ijzer en andere mineralen afgestemd op baby's ipv kittens bracht me op het idee)
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 09:28:13 #204
7074 moussy
kuttekop
pi_14072728
Zou een kitten er niet vreselijk van aan de diaree gaan? Ivm de koemelkproducten die jij binnenkrijgt? Van normale mensen melk gaat een kat meestal ook aan de diaree.
pi_14072968
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 09:28 schreef moussy het volgende:
Zou een kitten er niet vreselijk van aan de diaree gaan? Ivm de koemelkproducten die jij binnenkrijgt? Van normale mensen melk gaat een kat meestal ook aan de diaree.
dat wist z niet te vertellen, wel dat onze mm veel vetter is en nog niet te verteren valt voor zo'n hummeltje en het dus beter is om er mee te wachten. Ik mag de rijstebloempap er wel mee aanmaken als hij daar strakkies aan toe is. Nog ffies wachten dus.
pi_14076519
Geef je nog steeds BV aan Alicia, of houd de productie van BV niet op als je kind er volledig af is?

Wel lief van je dat je je poesje wil voeden met jouw melk!

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_14077277
quote:
Een kat en een kitten zijn niet met elkaar te vergelijken; een kat mag geen melk inderdaad, maar een kitten moet melk. Ook koemelk zou de kitten moeten kunnen verdragen (met dezelfde mogelijke 'problemen' als babies, denk ik)
Dus geen diaree, lijkt me.
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 13:37:09 #208
7074 moussy
kuttekop
pi_14078096
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 13:02 schreef Bright het volgende:

[..]

Een kat en een kitten zijn niet met elkaar te vergelijken; een kat mag geen melk inderdaad, maar een kitten moet melk. Ook koemelk zou de kitten moeten kunnen verdragen (met dezelfde mogelijke 'problemen' als babies, denk ik)

Nou, een kitten is een kat en mag ook géén gewone koemelk. Ook de darmen van een kitten kunnen dat niet verdragen, net als bij een baby.
  donderdag 23 oktober 2003 @ 13:42:07 #209
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_14078229
Toch heb ik ooit een spaans kitten in leven gehouden met halfvolle melk.. Je moet wat als er niets anders voorhanden is.

Het beestje kreeg ook nachtvoedingen (een week of 4) en kwam uiteindelijk toen ie een half jaar oud was onder een auto de sukkel, snik

pi_14079035
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 12:29 schreef melonovy het volgende:
Geef je nog steeds BV aan Alicia, of houd de productie van BV niet op als je kind er volledig af is?

Wel lief van je dat je je poesje wil voeden met jouw melk!

Mijn melkproductie is nooit gestopt en heb na de onderbreking van 2 maanden geprobeert alicia weer op de ochtend en avond borst te krijgen maar dat zag zij niet zitten, toen hoopte ik de ochtendborst alleen te kunnen geven maar ook dat was niet volgens haar plan en uiteindelijk is het een troostborst geworden. Als ze ziek is, niet lekker is, dreinerig hangerig of gewoon au heeft komt ze graag even als een heel klein meisje in mijn armen liggen "lurken"
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 13:02 schreef Bright het volgende:
quote:
koemelk ZOU de dood van een kitten kunnen betekenen. Niet alle kittens kunnen er tegen en daarnaast zijn de vetten, ijzerwaarden en suiker waarden in de melk die ze er uit halen lang niet geschikt voor de damrpjes. Ze hoeven er niet perse van aan de diarree te gaan maar krampjes krijgen en andere ontlasting problemen wel Wordt dus echt afgeraden, maar bij nood wel te gebruiken (niet iedereen heeft kittenpoeder ala minuut in huis of andere vervangbare producten)
pi_14079524
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 14:10 schreef Knorretje het volgende:

[..]

koemelk ZOU de dood van een kitten kunnen betekenen. Niet alle kittens kunnen er tegen en daarnaast zijn de vetten, ijzerwaarden en suiker waarden in de melk die ze er uit halen lang niet geschikt voor de damrpjes. Ze hoeven er niet perse van aan de diarree te gaan maar krampjes krijgen en andere ontlasting problemen wel Wordt dus echt afgeraden, maar bij nood wel te gebruiken (niet iedereen heeft kittenpoeder ala minuut in huis of andere vervangbare producten)

Klopt, net zoals bij babies dus; die kunnen er ook dodelijk ziek van worden (koemelk-allergie), maar het kan ook heel goed gaan.
Overigens, dat verhaal over de verschillende waarden van de verschillende elementen, dat klopt ook. Maar het lijkt met dat ook moedermelk (van een moeder die al langere tijd BV geeft!!) ook de verkeerde waarden bevat. Welke dan beter is (lees: waardenverhouding die dichter bij de voeding van de moederpoes zitten) weet ik niet.
pi_14079550
Kun je niet iets van paardenmelk gebruiken? Ik dacht dat dat wat minder 'scherp' was en iig. de babies er wat beter tegen kunnen. (Of was dat nou geitenmelk?)
pi_14079625
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 14:29 schreef Bright het volgende:

[..]

Klopt, net zoals bij babies dus; die kunnen er ook dodelijk ziek van worden (koemelk-allergie), maar het kan ook heel goed gaan.
Overigens, dat verhaal over de verschillende waarden van de verschillende elementen, dat klopt ook. Maar het lijkt met dat ook moedermelk (van een moeder die al langere tijd BV geeft!!) ook de verkeerde waarden bevat. Welke dan beter is (lees: waardenverhouding die dichter bij de voeding van de moederpoes zitten) weet ik niet.

geen idee maar voorlopig fles ik hem wel met de kittenmelk die ik heb van de DA en zodra we op de 400 gr zitten en over mogen op de rijstebloempap zien we wel weer verder.
  FOK!fossiel donderdag 23 oktober 2003 @ 21:23:49 #214
2628 Karin
pi_14089919
Van de week de laatste borstvoeding gegeven. Weer een stukje loslaten... Alhoewel ik het er minder moeilijk mee heb dan dat ik van te voren dacht.
Hij kreeg dus alleen nog 's ochtends maar hij had erna steeds eerder honger. Nadat hij maandag ruim 3 kwartier had gelurkt en daarna nog 120 cc uit een fles had gekregen en toen pas voldaan was heb ik maar besloten helemaal te stoppen.
Valt me trouwens wel enorm tegen om nu 's ochtends helemaal naar beneden te moeten om een fles klaar te maken. Hem lekker in bed nemen en even kroelen en langzaam wakker worden in bed is toch een stuk fijner.
Ik hoop wel dat die plofborsten snel verdwijnen, mijn borsten zijn het er nog niet helemaal mee eens geloof ik.
pi_14090059
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 21:23 schreef Karin het volgende:
Van de week de laatste borstvoeding gegeven. Weer een stukje loslaten... Alhoewel ik het er minder moeilijk mee heb dan dat ik van te voren dacht.
Hij kreeg dus alleen nog 's ochtends maar hij had erna steeds eerder honger. Nadat hij maandag ruim 3 kwartier had gelurkt en daarna nog 120 cc uit een fles had gekregen en toen pas voldaan was heb ik maar besloten helemaal te stoppen.
Valt me trouwens wel enorm tegen om nu 's ochtends helemaal naar beneden te moeten om een fles klaar te maken. Hem lekker in bed nemen en even kroelen en langzaam wakker worden in bed is toch een stuk fijner.
Ik hoop wel dat die plofborsten snel verdwijnen, mijn borsten zijn het er nog niet helemaal mee eens geloof ik.
flesje klaarmaken als jullie naar bed gaan en die naast het bed te samen met de flessenwarmer zetten... (en bij gebrek aan flessenwarmer, hem inwikkelen met alu folie en een dikke handdoek en de fles iets warmer maken dan je standaard doet, ff uittesten gewoon hoeveel hij in de nacht afkoelt)
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 21:30:55 #216
7074 moussy
kuttekop
pi_14090159
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 21:28 schreef Knorretje het volgende:

[..]

flesje klaarmaken als jullie naar bed gaan en die naast het bed te samen met de flessenwarmer zetten... (en bij gebrek aan flessenwarmer, hem inwikkelen met alu folie en een dikke handdoek en de fles iets warmer maken dan je standaard doet, ff uittesten gewoon hoeveel hij in de nacht afkoelt)

Lijkt me niet zo verstandig, een gemaakt flesje mag maar 2 uur ongekoeld bewaard blijven. Water en poeder dan maar apart?
pi_14090197
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 21:30 schreef moussy het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo verstandig, een gemaakt flesje mag maar 2 uur ongekoeld bewaard blijven. Water en poeder dan maar apart?

ah dat wist ik niet. (das de tweede keer deze week al dat ik iets stom zeg door gebrek aan ervaring met flesvoeding )
  FOK!fossiel donderdag 23 oktober 2003 @ 21:39:13 #218
2628 Karin
pi_14090435
Dat is wel een goed idee Knor om gewoon een flesje warm water in een thermodingest naast het bed te zetten. We zaten al te grappen om boven een magnetron neer te zetten (flessewarmer duurt erg lang met een heel hongerig kereltje).
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 21:46:11 #219
7074 moussy
kuttekop
pi_14090623
Dat kan jij toch ook niet ruiken, Knor?!

Mijn oma nam gewoon de waterkoker mee naar boven (voor thee ) Als je daar nou al gekookt water in doet en die aanzet als je een flesje nodig hebt en het gewoon stopt als het op de juiste temp is? Dat gaat best wel snel, vooal als je deze niet volpompt.

Of een thermoskannetje met gekookt water en een flesje met afgekoeld water? zodat je kan mixen tot de juiste temperatuur?

Ik las op de site van similac dat je ook gewoon warm kraanwater mag gebruiken... Bram is natuurlijk wat ouder dan Cas, dus die darmen kunnen al wat meer hebben. Maar nadat ik het 1x voor Cas had gedaan barstte hij bijna van de krampen.

FOK!fossiel donderdag 23 oktober 2003 @ 22:00:56 #220
2628 Karin
pi_14091060
Ja je mag in principe wel kraanwater gebruiken maar liever geen water uit boiler of geiser. Dus ik neem geen enkel risico, ik gebruik altijd gekookt water. Heel af en toe als ik geen vers gekookt water heb gebruik ik wel eens kraanwater hoor (maar dan wel koud en opwarmen in de magnetron) maar ik vind het gewoon een fijner idee om het water van te voren te koken.
Het is trouwens toch wel gedoe om een flesje te geven in bed, op de bank heb ik kussens die mij lekker ondersteunen. Het is best al een flinke kerel op je arm en om dan zelf je arm 10 minuten hoog te houden krijg je flinke kramp van. De borstvoeding gaf ik de laatste tijd altijd liggend. Nu kan ik natuurlijk wel kussens klaarleggen enzo maarja we kunnen er wel een heel feestje van gaan maken. Denk toch dat ik maar naar beneden toe moet.
  † In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 22:04:56 #221
7074 moussy
kuttekop
pi_14091202
Een flesje kan toch ook liggend? Doe ik eigenlijk wel, op een waterbed zit je al zo rottig en al helemaal met een kind in je armen.
  FOK!fossiel donderdag 23 oktober 2003 @ 22:21:20 #222
2628 Karin
pi_14091692
We gaan lekker offtopic in een borstvoedingstopic over flesjes

Hij krijgt nu 's morgens een flesje pap (op aanraden van het cb) en daarvoor moet hij aardig rechtop zitten anders verslikt hij zich zo. Als ik het nog dikker maak krijgt hij het niet goed weg.
Bedankt voor het meedenken hoor, ik waardeer het enorm! Ik ga het gewoon morgen nog een keer proberen in bed, ik vind dat altijd zo gezellig lekker met zijn drietjes wakker worden in bed.

donderdag 23 oktober 2003 @ 22:26:14 #223
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_14091830
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 22:21 schreef Karin het volgende:
We gaan lekker offtopic in een borstvoedingstopic over flesjes

Hij krijgt nu 's morgens een flesje pap (op aanraden van het cb) en daarvoor moet hij aardig rechtop zitten anders verslikt hij zich zo. Als ik het nog dikker maak krijgt hij het niet goed weg.
Bedankt voor het meedenken hoor, ik waardeer het enorm! Ik ga het gewoon morgen nog een keer proberen in bed, ik vind dat altijd zo gezellig lekker met zijn drietjes wakker worden in bed.

En als je zelf wat rechter gaat zitten, je knieen optrekt en Bram tegen je bovenbenen legt? zodat hij jou aankijkt zeg maar.
Dat scheelt gewicht op je armen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  FOK!fossiel donderdag 23 oktober 2003 @ 22:35:33 #224
2628 Karin
pi_14092073
Hee dat is een goed idee! Dankjewel ET!

Ben jij er al uit of je borstvoeding wilt gaan geven? Ik zou je willen aanraden om er nu al flink over te gaan lezen, heeft mij echt enorm geholpen. Zeker omdat je ook niet altijd op je kraamverzorgster kan vertrouwen of mocht je in het ziekenhuis belanden, daar weten ze het al helemaal niet. En ik had toen Peet ook wat stukjes laten lezen, was heel fijn dat hij mij flink steunde en hielp, anders had ik het ook niet gered.

† In Memoriam † donderdag 23 oktober 2003 @ 22:39:32 #225
7074 moussy
kuttekop
pi_14092186
sorry hoor, ikd oe nog even een rondje fles.

Als je nou in kleermakerszit gaat zitten en Bram in het holletje legt, met zijn hoofd op een been?

Ik zit ook vaak met mijn voeten plat tegen elkaar en in dat holletje van mijn voeten (middenvoet) ligt Cas zijn hoofd.

ik bedenk me net dat Bram hardstikke lang kan zijn, dan past dat niet

FOK!fossiel donderdag 23 oktober 2003 @ 22:45:04 #226
2628 Karin
pi_14092366
Ook een heel goed idee! Ik begrijp wat je bedoelt, mogelijkheden te over.
We gaan lekker stoeien morgenochtend. Hij houdt nu bijna zelf zijn flesje vast, is ook lekker makkelijk. Alleen heeft hij nog niet goed door dat hij het flesje omhoog moet houden.
  donderdag 23 oktober 2003 @ 22:53:27 #227
3011 E.T.
pi_14092653
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 22:35 schreef Karin het volgende:
Hee dat is een goed idee! Dankjewel ET!

Ben jij er al uit of je borstvoeding wilt gaan geven? Ik zou je willen aanraden om er nu al flink over te gaan lezen, heeft mij echt enorm geholpen. Zeker omdat je ook niet altijd op je kraamverzorgster kan vertrouwen of mocht je in het ziekenhuis belanden, daar weten ze het al helemaal niet. En ik had toen Peet ook wat stukjes laten lezen, was heel fijn dat hij mij flink steunde en hielp, anders had ik het ook niet gered.

Ik ga borstvoeding geven. Ben daar heel vastberaden en resoluut in. Is ook nooit een punt van enige twijfel geweest hier in huis. Ook voor Jeroen is het altijd de normaalste zaak van de wereld geweest dat ik gewoon borstvoeding ga geven. Punt.
(En ja, gevallen van drama en/of er zelf aan onderdoor gaan ofzo.. we gaan er gewoon voor het gemak van uit dat ons dat niet overkomt)

Ik heb me(ons) opgegeven voor een informatieavond hier in het ziekenhuis over borstvoeding. Wordt gegeven door iemand van LLL (maar de mevrouw van VBN verbaasde zich al zo over mijn vastberadenheid en vertelde me dat 't inhoudelijk geen moer uitmaakt of iemand van LLL of iemand van VBN voor een groepje a.s. moeders staat.. ze vertellen in principe hetzelfde)
En ik wil nog wel iets van een boek ofzo scoren. Iemand aanraders voor leesvoer? Heb wel al het hele borstvoedingsforum doorgelezen (daar lopen wel vreselijke fanatiekelingen hoor.. die echt anti-anti-anti-flesvoeding zijn)

En over een kolf.. hebben jullie die van te voren gekocht, of pas als 't zover is?

I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_14093640
E.T. ik had al vooraf een kolfapparaat aangeschaft, via marktplaats.nl om 't betaalbaar te houden. maar je kunt ook prima eerst een tijdje zo'n ding huren bij de thuiszorgwinkel of babyrent oid, en daarna pas beslissen of je er zelf één wil hebben (en welke).
  † In Memoriam † vrijdag 24 oktober 2003 @ 07:30:55 #229
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14097268
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 22:53 schreef E.T. het volgende:

Ik heb me(ons) opgegeven voor een informatieavond hier in het ziekenhuis over borstvoeding. Wordt gegeven door iemand van LLL (maar de mevrouw van VBN verbaasde zich al zo over mijn vastberadenheid en vertelde me dat 't inhoudelijk geen moer uitmaakt of iemand van LLL of iemand van VBN voor een groepje a.s. moeders staat.. ze vertellen in principe hetzelfde)

Als het goed is vertelt de VBN en LLL hetzelfde, vroeger was er een verschil in aanpak, sterker nog grote rivaliteit tussen de 2 verenigingen
quote:

En ik wil nog wel iets van een boek ofzo scoren. Iemand aanraders voor leesvoer? Heb wel al het hele borstvoedingsforum doorgelezen (daar lopen wel vreselijke fanatiekelingen hoor.. die echt anti-anti-anti-flesvoeding zijn)

Ik zal vanmiddag eens kijken wat ik nog aan leesvoer in de kast heb staan en het zijn geen borstvoedings-maffia boeken hoor
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_14097473
quote:
En over een kolf.. hebben jullie die van te voren gekocht, of pas als 't zover is?
en anders leen je hem eerst hiero, jessie zal tegen de tijd dat jij begint vast al klaar zijn.
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 09:13:29 #231
3011 E.T.
pi_14098004
jullie zijn geweldig!
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 12:35:40 #232
34891 melonovy
La Kutschie
pi_14102926
Goed zo E.T. lekker overtuigd van de BV is gewoonweg goed! Niets niet twijffelen of ter discussie stellen, gewoon doen! That's the spirit!

Bij de voorlichtingsavond zal je ook info krijgen over kolven, als je meer dan 3 dagen in de week gaat werken is een electrische dubbelkolf erg handig heb ik me laten vertellen. Als je meer dan 1 kindje wenst, kun je overwegen om er zelf een kolf aan te schaffen. Je kan ook een of meerder kolven eerst huren en kijken of je het wat vindt.

Succes verder!

edit: typo

[Dit bericht is gewijzigd door melonovy op 24-10-2003 12:36]

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_14166259
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 12:35 schreef melonovy het volgende:
Goed zo E.T. lekker overtuigd van de BV is gewoonweg goed! Niets niet twijffelen of ter discussie stellen, gewoon doen! That's the spirit!
quote:
Bij de voorlichtingsavond zal je ook info krijgen over kolven, als je meer dan 3 dagen in de week gaat werken is een electrische dubbelkolf erg handig heb ik me laten vertellen. Als je meer dan 1 kindje wenst, kun je overwegen om er zelf een kolf aan te schaffen. Je kan ook een of meerder kolven eerst huren en kijken of je het wat vindt.
Is een goede tip

Elise begint langzaam aan aan de borst te lurken. Of ze er veel uithaalt, vraag ik me af, maar ze ligt dan wel lekker, dus laat'r maar gaan. Het ziet er in ieder geval al schattig uit.

Maar oh wee, als de tepel uit haar mondje schiet! Ze begint gelijk te klagen dat'ie te glad is en ze zo nooit aan haar drinken toekomt
Dus moet mama snel weer te hulp schieten. Nou ja, gelukkig is mama dan nooit ver weg

Jubileum moderator dinsdag 28 oktober 2003 @ 10:14:01 #234
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_14191007
Iris heeft gisteravond voor het eerst een flesje afgekolfde melk gedronken en dat ging eigenlijk gelijk prima. Ze kreeg 90 cc, bij elkaar gesprokkeld over de dag, en dronk dat in 1 keer op. Mama trots, papa omwijs trots en die was ook blij dat hij eindelijk iets kon doen en Iris lag erna voor jaffa Die sliep als een roosje erna

Het kolven gaat nog steeds niet zo geweldig als ik zou willen, de eerste 40 cc gaat meestal wel, daarna gaat het druppelen en dan wordt het irritant. Is er iets wat ik kan doen om de hoeveelheden te vergroten? Een andere (elektrische) kolf misschien? Vaker doen?
Ik ga al heel ontspannen zitten, probeer het soms met Iris aan de ene en de kolf aan de andere borst (voor het tsr) maar meer als 50 cc per keer krijg ik er niet uit.
Nou hoef ik nog niet aan het werk maar dit moet toch echt verbeteren want anders ben ik zo van de bv af vrees ik

Eva ♥ en Iris ♥
pi_14193472
lois, volgens mij is dit helemaal niet zo slecht hoor zo in 't begin. (ik kom nog steeds niet veel verder dan dat trouwens). wat ook schijnt te helpen: een warme washand of doek op de te kolven borst.
  Jubileum moderator dinsdag 28 oktober 2003 @ 14:16:12 #236
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_14197299
Ow dat ga ik gelijk vanavond proberen, dank je wel bix!

Nog 1 vraagje, ik zoek me suf in oude topics maar kan het nergens meer vinden:

Ik moet vrijdag naar de gyneacoloog voor de nacontrole en dan gaat het natuurlijk ook over anticonceptie.
Nou wilde ik nog vragen, Knor had het over een bepaalde pil die wel kon? Welke was dat ook weer? En weet iemand of de Mirena kan als je bv geeft? (want dat is misschien ook nog een optie)
ik wil echt eventjes geen 3e dus het moet allemaal wel superveilig gebeuren

Eva ♥ en Iris ♥
pi_14197364
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:16 schreef Lois het volgende:
Ik moet vrijdag naar de gyneacoloog voor de nacontrole en dan gaat het natuurlijk ook over anticonceptie.
Nou wilde ik nog vragen, Knor had het over een bepaalde pil die wel kon? Welke was dat ook weer?
cerazette, mini pil. Alleen geschikt als je supernauwkeurig en consequent bent in slik gedrag (elke dag, geen stopweek, ongeveer zelfde tijdstip)
  Jubileum moderator dinsdag 28 oktober 2003 @ 14:19:34 #238
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_14197394
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:18 schreef Knorretje het volgende:

[..]

cerazette, mini pil. Alleen geschikt als je supernauwkeurig en consequent bent in slik gedrag (elke dag, geen stopweek, ongeveer zelfde tijdstip)

Hmmmm, volgende optie
Dit gaat mij niet lukken weet ik nu al.
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 14:20:49 #239
34891 melonovy
La Kutschie
pi_14197441
Lois, ik las van de week ergens dat de kans om zwanger te worden zonder anticonceptie ligt op 1,6% bij volledige borstvoeding, zonder bijvoeding in de eerste 6 maanden. Over de pil waar je op doelt heb ik geen idee, ik heb het wel gelezen, maar niet de naam onthouden.
Misschien is het een idee om een anticonceptie zonder hormonen te kiezen?!?
Het voelt goed hè?
A je to!
  Jubileum moderator dinsdag 28 oktober 2003 @ 14:24:01 #240
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_14197534
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:20 schreef melonovy het volgende:
Lois, ik las van de week ergens dat de kans om zwanger te worden zonder anticonceptie ligt op 1,6% bij volledige borstvoeding, zonder bijvoeding in de eerste 6 maanden. Over de pil waar je op doelt heb ik geen idee, ik heb het wel gelezen, maar niet de naam onthouden.
Misschien is het een idee om een anticonceptie zonder hormonen te kiezen?!?
Ja daar zit ik me dus ook suf over te piekeren. Ik weet alleen dat het betrouwbaarder moet dan condooms alleen want "behaalde resultaten uit het verleden geven kindgarantie voor de toekomst"

Naja ik zal wel even overleggen met de gyn vrijdag wat de beste optie is, steriliseren zijn we nog niet klaar voor, de deur zo definitief dichtgooien willen we nog niet maar een 3e toch ook niet op korte termijn.

Eva ♥ en Iris ♥
pi_14197539
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 14:19 schreef Lois het volgende:

[..]

Hmmmm, volgende optie
Dit gaat mij niet lukken weet ik nu al.

http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/nefarma/231_ceraz_22734.html linkje iver cerazette. Ik ben toen trouwens gestopt vanwege continue bloedingen terwijl ik wel goed slikte. (stomme was dt toen ik stopte ik 3 of 4 maanden heb gewacht voor ik weer ongesteld werd en die tussentijdse bloedingen dus erg raadselachtig waren en puur door die pil kwamen)
pi_14201692
heb het hier toevallig vandaag ook over gehad met de huisarts. Had eerst de nuvaring, maar die bevalt toch niet zo goed (ik voel m zitten en heb heel erg veel last van afscheiding). Die cerazette heb ik ook niet gedaan omdat ik nu al weet dat dat mis gaat. Je moet ze precies 12 uur na elkaar slikken, 14 uur mag ook nog wel maar meer niet. Dus dat gaat dan hardstikke mis.

Met borstvoeding als anticonceptie moet je enorm uitkijken. Dat werkt alleen bij volledige borstvoeding en als je dus echt elke drie uur voedt. Een keertje wat langer kan nog wel, maar als er ook maar één keer 6 uur of meer tussenzit kun je al een eisprong krijgen en dus zwanger worden. Dus als je kind per ongeluk een keertje doorslaapt ben je al de lul. Geen handige optie lijkt me.

Het advies dat ik heb gekregen is Mirena. Koperspiraal kan natuurlijk ook, maar dat wil ik zelf liever niet meer omdat ik daarmee zulke zware menstruaties had. Met Mirena heb je zelfs kans dat de menstruatie helemaal wegblijft. Dus over twee weken gaat ie er bij mij in, als de uitstrijkjes goed zijn.

mooi he, alles
pi_14234639
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 13:30 schreef melonovy het volgende:

[..]

Ja, ik had je berichtje gelezen, dat was echt een ogenopener voor me, ik ben toen even wat alerter met de toestand om gegaan. Het was idd geen spruw meer, het leek idd op een verstopt melkkanaaltje wat ik nooit niet had opgemerkt. Dit kan overslaan in een ontsteking.
Nu heb ik geen koorts of verhoging meer, maar wel een zere plek in mijn borst, mijn borst voelt niet ontspannen aan. Alleen als ik er even een warme hittepit kussen erop heb gelegd, dan gaat het wel even.
Die borst leeg kolven lukt niet, in een kwartiertje rustig kolven zit ik op amper 10 cc daar hou ik het bij, om zere tepels te vookomen.
Tja en die andere kant wordt nu wat minder afgetapt door Chiara, simpelweg omdat ik haar telkens aan de andere kant aanleg... als ik die ga afkolven, dan kost me het weinig moeite om een flesje te vullen.
En dan het goede nieuws, ze heeft gisteren de fles geaccpeteert en (wel) 50 cc uit het flesje gedronken... daar was ik wel weer even blij om!

Ik ben de vrouw van en ik ben kraamverzorgster.

Ik las nu pas jou berichtje met je probleem. Als een hittepit jou helpt om de pijn van de borst een beetje dragelijker te maken, heb je dan al eens een warme douche geprobeerd en onder de douche je borst te masseren zodat deze toch "leeg" raakt en het wat ontspannener aan voelt. ook zou je eventueel een warm washandje op de pijnlijke plek neer kunnen leggen, als je even geen zin of tijd hebt om onder de douche te gaan staan. Zijn maar wat adviesjes die je zou kunnen uitproberen. Sucses ermee.

Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  woensdag 29 oktober 2003 @ 22:21:31 #244
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_14235968
De borstvoeding gaat goed!!!!!
Judith pakt de borst keurig en drinkt lekker . De stuwing heb ik ook overleefd (ik kreeg wel bijna 40 graden koorts, we weten niet waarvan, maar sinds vandaag ben ik weer koortsvrij).
Judith heeft ook al door dat het fijn is, als mama even tussendoor op adem kan komen (ze komt ongeveer om de 4 uur) en dat je 's nachts moet slapen (afgelopen nacht heeft ze om half 3 gedronken en vanmorgen hebben we haar om 9 uur wakker gemaakt!) Nu hopen dat het vannacht ook zo lekker gaat.
Ik heb eindelijk gemerkt dat voeden helemaal geen pijn hoeft te doen, zelfs niet als je al kapotte tepels hebt. Het valt me allemaal zo ontzettend mee, ik heb hier niet op durven hopen, gezien de ervaring die ik had met Daan.
Ik ben ontzettend blij dat ik toch een poging gewaagd heb.
pi_14236075
wat goed Grijs!
mooi he, alles
pi_14243506
Grijs, toppie hoor! Fijn om zulke goede verhalen te horen

Vooral dat doorslapen is erg fijn, kan ik je vertellen

† In Memoriam † donderdag 30 oktober 2003 @ 23:44:33 #247
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14264311
dubbel

[Dit bericht is gewijzigd door just me op 30-10-2003 23:45]

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2003 @ 23:45:10 #248
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14264330
Deze link kreeg ik vandaag door, misschien dat iemand er iets aan heeft, het gaat over een nieuwe kolf:

http://www.prettymum.nl/reindex.asp?FileName=http://www.prettymum.nl/scripts/shop/showproduct.asp?ProductID=201

Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_14276720
He Grijs wat goed.

Ik heb een beetje een borstvoedingscomplex geloof ik. Ik ben zo jaloers als ik ik borstvoedende moeders zie. En baal dan ook dat ik niet doorgezet heb. Ik voelde me zo brak en emotioneel in me kraamtijd. En toen Janneke ook nog eens slecht haptte (wat ze nu aan de fles af en toe nog doet) en na 2 dagen onder de kloofjes zat ben ik er mee gestopt. Dat de verloskundige het al over bijvoeden en niet lukken had omdat de eerste moeizaam ging steunde me zel. Maar achteraf had ik toch liever gehad als ze me wat meer gesteund hadden in het doorgaan. Maar nu zie ik dus dat je hulpstukken heb flesje met slangetje eraan. Om of de borstvoeding alsnog op gang te krijgen of om het zeg maar na te apen zodat je met je kindje toch dat intieme gevoel krijg. Als een baby van nu 8 weken een fles gewend is gaat dat dan lukken denk je? Ik voel me geestelijk nu sterk om het te doen. Heb geen kraamtranen meer ben weer een beetje in het ritme van alle dag enzo. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Just Me heb jij mensen gekend die dat deden?

Vandaag ook weer op visite geweest. Moeder met een kindje van 4 weken. Hup shirt omhoog en het kind lag te drinken. Grrr wat was ik jaloers. Niet terecht natuurlijk, maar het gevoel had ik wel.

Het voelt heerlijk!!!!
pi_14277396
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:03 schreef jessie het volgende:
bv perikelen
je hebt nogmaals mail
pi_14279948
jessie, ik heb wel eens gehoord dat het nog wel mogelijk zou kunnen zijn om de borstvoeding opnieuw op gang te brengen. je kunt het allicht proberen? misschien een lactatiekundige in de arm nemen (verzekeringen vergoeden dit vaak wel). succes!
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 16:47:33 #252
30488 coolbabe
My little pwny
pi_14280125
HELP! Tom wil de borst niet meer pakken. Hij was al een paar dagen aan het kloten aan een kant en wilde die ook steeds slechter pakken, vandaag is het echt om te huilen.
Hij heeft vanmorgen gedronken om 7.30 (10 minuten) en om 13.00 uur (4 minuten). Meer wil hij niet, hij geeft ook niet echt honger aan en kluift wel op zijn handjes en alles wat hij te pakken krijgt. Spruw heeft hij niet, ik zie niets raars in zijn mondje in ieder geval.
Wat moet ik nou? Gisteravond wilde hij wel uit een flesje drinken maar ik vertik het om met bv te stoppen en fulltime de fles te gaan geven. Vanmiddag wilde hij de fles ook weer niet trouwens, dus hij zit sowieso moeilijk te doen
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  † In Memoriam † vrijdag 31 oktober 2003 @ 19:15:14 #253
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14283872
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:03 schreef jessie het volgende:
Just Me heb jij mensen gekend die dat deden?
ach jessie... borstvoeding is niet zaligmakend hoor, probeer alsjeblieft te genieten van wat je hebt

Ik heb via de VBN idd gehoord van mensen die toch weer begonnen zijn met borstvoeding geven. Het kost veel tijd en doorzettingsvermogen. Hier is een link waar wat verhalen op staan http://www.vbn.borstvoeding.nl/relactatie.html

http://www.prettymum.nl/reindex.asp?FileName=http://www.prettymum.nl/scripts/shop/showproduct.asp?ProductID=56 is de afbeelding van de borstvoedingshulpset.

Heb je nog dat telefoonnummer van die VBN-er in Rotterdam?

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  † In Memoriam † vrijdag 31 oktober 2003 @ 19:17:47 #254
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_14283959
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:47 schreef coolbabe het volgende:
HELP! Tom wil de borst niet meer pakken. Hij was al een paar dagen aan het kloten aan een kant en wilde die ook steeds slechter pakken
coolbabe probeer Tom eens aan te leggen op een moment dat hij nog half aan het slapen is, misschien pakt hij dan automatisch de tepel. Probeer anders eens lekker met hem onder de douche of in bad te gaan, het warme water geeft ontspanning en misschien pakt hij dan wel.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  Jubileum moderator vrijdag 31 oktober 2003 @ 20:10:56 #255
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_14285362
we gaan hier verder:

Borstvoeding, deel 3

Eva ♥ en Iris ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')