abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fossiel donderdag 24 juli 2003 @ 23:00:39 #1
2628 Karin
pi_11998114
Vervolg op [centraal] borstvoeding
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 20:27 schreef Karin het volgende:
Hoe gaat het met jou coolbabe? En gaat het bij jou ook nog steeds goed Phileine?
Lekker Melonovy dat je er nog maar 1 keertje uithoeft 's nachts. Ik hoop voor je dat ze binnenkort helemaal gaat doorslapen, daar knap je zo van op.
Bram komt 's morgens altijd om de 3 uur en hoe later het wordt hoe vaker hij komt. 's Avonds vaak om de 1,5 uur. Nouja geeft niets, is ook wel lekker knus. Hij krijgt meestal rond een uurtje half 11 zijn laatste voeding en dan wordt hij 's ochtends rond een uurtje of 8 wakker. Of als ik eerder op moet wordt hij wakker van mijn wekker (type luchtalarm). Dat is wel lekker, kan ik eerst hem voeden en rustig wakker worden.
pi_11998251
Ik ga ook zo hopen dat het mij dalijk gaat lukken
De kolf van knorretje gaat lekker mee naar het kraamhotel en hopelijk heb ik hem niet eens nodig, zou het natuurlijk fijner vinden als het zonder lukt. Maar moet nu toch nog steeds aan dat irritante gevoel aan me tepel niet denken hoor.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_11998711
Jessie, sommige baby's drinken heel voorzichtig. De kolf voel ik goed, en die voelt na een tijdje zelfs wat irritant. Als Jennifer drinkt voel ik dat soms bijna niet eens. Ze is ook zo handig, dat ze soms de tepel al heeft voor ik goed zit en haar goed heb gelegd, ze pakt hem gewoon in het voorbijgaan

Ik hoop zo voor je dat het gaat lukken! En geef liever niet dalijk op als het niet helemaal goed gaat, in het ziekenhuis of in bijzijn van de kraamhulp voeden is zo heel anders dan thuis onder elkaar.
Je kunt gebruik maken van hun deskundigheid om goed te leren aanleggen zodat je je kunt redden, maar hoe het echt is weet je pas als je alleen lekker ontspannen bent met je kindje.

Zolang er was is, is er leven.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 11:29:23 #4
30488 coolbabe
My little pwny
pi_12005836
Alles gaat hier nu een stuk beter met de bv gelukkig. Ik heb geen kloofjes meer (ze zijn nog wel een beetje gevoelig maar ook dat gaat steeds beter) en Tom is een stuk behendiger geworden in het happen. Ik weet nu ook waarom hij zo aan het stunten was, de melk schoot zijn mond in en hij kon het gewoon niet bijhouden met drinken. Als ik nu voel dat ik zo op klappen sta wacht ik eerst tot de toeschietreflex is geweest voor ik hem aanleg. Alles wat er uit stroomt vang ik op in een doekje en zo gaat het goed.
Tom groeit trouwens erg goed, hij was in 4 weken tijd 670 gram en 3 cm gegeroeid *trots is*
Oh ja, er komt nu zelfs een ritme in; zowel overdag als `s nachts. Hij komt `s nachts 1 keer voor een voeding en slaapt nu weer in zijn eigen bedje en niet meer bij ons en ik ben zo al een stuk minder moe
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 11:34:31 #5
34891 melonovy
La Kutschie
pi_12005945
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 11:29 schreef coolbabe het volgende:
Alles gaat hier nu een stuk beter met de bv gelukkig. Ik heb geen kloofjes meer (ze zijn nog wel een beetje gevoelig maar ook dat gaat steeds beter) en Tom is een stuk behendiger geworden in het happen. Ik weet nu ook waarom hij zo aan het stunten was, de melk schoot zijn mond in en hij kon het gewoon niet bijhouden met drinken. Als ik nu voel dat ik zo op klappen sta wacht ik eerst tot de toeschietreflex is geweest voor ik hem aanleg. Alles wat er uit stroomt vang ik op in een doekje en zo gaat het goed.
Tom groeit trouwens erg goed, hij was in 4 weken tijd 670 gram en 3 cm gegeroeid *trots is*
Oh ja, er komt nu zelfs een ritme in; zowel overdag als `s nachts. Hij komt `s nachts 1 keer voor een voeding en slaapt nu weer in zijn eigen bedje en niet meer bij ons en ik ben zo al een stuk minder moe
fantastisch joh dat het zo goed gaat met de BV! Zeker als het pijnloos gaat, is het heerlijk!
Vaak kun je wel de problemen achterhalen als het even minder goed gaat, dat zie je maar weer...

Ik vind het zo heerlijk om BV te geven, het wordt steeds leuker. Chiara ligt nu gezellig te kletsen tussen het drinken door. Ze lacht, drinkt, kletst en gaat weer verder drinken, het is een echt gezellig moment, ik geniet er echt van!

Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 13:49:21 #6
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_12009428
Wat heerlijk, al die positieve verhalen over borstvoeding! Daar teken ik ook voor .

Ik heb trouwens een paar vraagjes (niet urgent, gewoon nieuwsgierig):
Toen ik Daan borstvoeding gaf, begon de andere borst altijd gigantisch te lekken. Nu deed ik daar meestal zakdoeken of zoogcompressen voor, maar die waren binnen de kortste keren doorweekt. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Zijn er andere oplossingen om de melk op te vangen (mijn schoonmoeder, zelf kraamverzorgster geweest, had het over 'lekglaasjes')? Wordt het lekken na verloop van tijd minder?

"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_12009725
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 13:49 schreef Grijs het volgende:
Wat heerlijk, al die positieve verhalen over borstvoeding! Daar teken ik ook voor .

Ik heb trouwens een paar vraagjes (niet urgent, gewoon nieuwsgierig):
Toen ik Daan borstvoeding gaf, begon de andere borst altijd gigantisch te lekken. Nu deed ik daar meestal zakdoeken of zoogcompressen voor, maar die waren binnen de kortste keren doorweekt. Hebben jullie daar ook last van (gehad)? Zijn er andere oplossingen om de melk op te vangen (mijn schoonmoeder, zelf kraamverzorgster geweest, had het over 'lekglaasjes')? Wordt het lekken na verloop van tijd minder?

In het hele begin toen ik echt veel lekte terwijl ik voedde deed ik het opvangen met maandverband daarna toen het minder werd met borstschelpen van avent. (voordeel is dat je de opgevangde melk evt kunt gebruiken voor van de kleine beetje die je nodig hebt, voor bv de oogjes)
  FOK!fossiel zaterdag 26 juli 2003 @ 18:03:32 #8
2628 Karin
pi_12033493
Coolbabe wat fijn dat het nu goed gaat!

Grijs ik lekte ook enorm in het begin. Alhoewel de zoogcompressen het wel aardig hielden. Alleen 's nachts was altijd een probleem, geen bh met zoogcompressen aan. Als Bram 's nachts wakker werd en ik hem eerst ging verschonen dreef mijn pyama/shirt, maarja om hem pas te verschonen na het eten was ook nooit zo slim want als hij in slaap was gevallen werd hij daar wakker van. En de eerste paar keren dat Bram wat langer door ging slapen werd ik ook kleddernat wakker.
Nu heb ik nog steeds een hydrofiel luier liggen naast mijn bed voor de eerste voeding om tegen de andere borst te doen (spuugdoekjes waren te klein).

pi_12045857
Het volgende artikel kwam ik tegen en verbaasde mij over de lengte van het geven van borstvoeding.
quote:
Moet ik stoppen met voeden nu ik weer zwanger ben?
Ik heb een dochtertje van 2 die nog borstvoeding krijgt en ben nu 5 weken zwanger van ons tweede kindje. Moet ik de borstvoeding nu gaan afbouwen, of kan ik dit blijven geven? En als ik doorga, hoe moet dat dan bij mijn andere kindje?

**************, Delft

Antwoord
Beste mevrouw **********,

In de meeste gevallen kan er gewoon gevoed worden tijdens de zwangerschap. Alleen bij bepaalde medische problemen moet u stoppen, waaronder:

vroeggeboorte bij een vorige zwangerschap;
bloedingen en pijn aan de baarmoeder;
voortdurend gewichtsverlies bij de moeder.
Eén van de voordelen om door te gaan met voeden tijdens de zwangerschap, is de welkome rust die het kan geven. Een tweede of volgende zwangerschap kan namelijk extra vermoeiend zijn; af en toe 'gedwongen' worden om te gaan zitten of liggen met een peuter die aan de borst wil, is dan een welkom rustpunt.

Ongeboren leven gaat voor
Veel moeders maken zich zorgen om het kindje dat zich in hun buik ontwikkelt. Deze zorgen zijn echter onterecht, omdat de natuur het zo heeft geregeld dat het ongeboren leven voor gaat. Veel moeders merken daarom dat na een paar maanden de melkproductie omlaag gaat, of zelfs helemaal stopt. Dit is het gevolg van de veranderende hormoonspiegels in het moederlichaam.

Een ouder kind aan de borst zal zich soms op dit moment spenen, soms ook blijft het kind voor troost af en toe aan de borst zuigen. Na de bevalling, wanneer er weer volop melk is, genieten deze kinderen weer van de borstvoeding als voorheen.

Het kan ook voorkomen dat het kind schrikt van grote hoeveelheid melk, en dan alsnog stopt met drinken. Alle varianten die hiertussen liggen zijn ook mogelijk.

Bijvoeding
Wanneer er nog een jonge baby aan de borst is als de moeder zwanger wordt, kan de melkproductie zodanig omlaag gaan, dat bijvoeden noodzakelijk is. De maatregelen die normaal de melkproductie weer ophogen (zoals: vaker aanleggen, voldoende tijd nemen voor de voedingen, en beide borsten aanbieden bij elke voeding) blijken dan niet afdoende te zijn.

Ook in dit geval kan de moeder echter blijven voeden voor zover er melk is en daarnaast aanvullen met ander voedsel, een melkproduct, of bij baby's onder de 6 maanden kunstmatige zuigelingenvoeding.

Let op je lichaam
De moeder dient er wel voor te zorgen dat zij haar eigen lichaam niet tekort doet. Overleg daarom met de arts, de verloskundige of een diëtist, of het voedingspakket misschien aangepast of aangevuld moet worden.

De verloskundige zal de gewichtstoename van de moeder en de groei van de baby in de gaten houden. Indien de moeder niet voldoende aankomt, kan het dieet worden aangepast.

Gevoelige tepels en borsten
De moeder kan tijdens de zwangerschap last krijgen van zeer gevoelige tepels. Het kan dan pijnlijk zijn om een kind aan de borst te hebben. Zorgvuldig aanleggen kan wat verlichting geven, maar zal het probleem meestal niet volledig oplossen.

Moeders merken ook wel eens dat ze de aanraking van de borst door hun kind ineens niet meer kunnen verdragen. Ook kunnen ze onrustig worden tijdens de voedingen.

Mogelijk: voorzichtig afbouwen
De moeder kan zelf bekijken in hoeverre ze die pijn of overgevoeligheid kan verdragen. Als ze voelt dat pijn en onrust het voeden in de weg staan, kan ze voorzichtig afbouwen. Hoe geleidelijker dit gaat, des te minder moeite haar kind ermee zal hebben.

Ook kan het helpen bij kinderen waarmee al te communiceren valt om uit te leggen dat er niet meer zo veel of zo vaak gevoed kan worden, omdat dat mama pijn doet. Er moet dan wel duidelijk worden gemaakt aan het kind dat het niet aan hem of haar ligt.

Na de geboorte
Als de nieuwe baby geboren is, zal de melkproductie van de moeder zich daaraan aanpassen. De eerste dagen wordt colostrum geproduceerd, die geleidelijk overgaat in rijpe moedermelk.

Omdat de nieuwe baby alleen moedermelk als voedingsbron heeft, zal deze voorrang moeten hebben bij de voedingen. Met het oudere kind kunnen afspraken worden gemaakt wanneer en hoeveel deze mag drinken nadat de baby klaar is. Het voeden van twee kinderen die in leeftijd verschillen wordt tandem-voeden genoemd.

En tot slot: moeders kunnen zich aan het begin van de zwangerschap al flinke zorgen maken over de vraag hoe het straks, na de bevalling, allemaal moet. Dat is begrijpelijk, maar maak dan niet de fout om de toekomstige situatie gelijk te stellen met de huidige situatie. Over acht maanden ziet alles er weer heel anders uit. Acht maanden zijn veel, in het leven van een peuter, waardoor hij of zij heel anders zal omgaan met afspraken dan nu. Ook zal het drinkpatroon van een peuter in acht maanden veranderen, of de moeder zwanger is of niet.

Nanny Gortzak

--------------------------------------------------------------------------------

Nanny Gortzak is lactatiekundige IBCLC. Ze woont en werkt in de VS en begeleidt daar informatiegroepen voor zwangere en borstvoedende vrouwen.

IBCLC is een internationale organisatie voor certificering (International Board of Certified Lactation Consultants).

Bron: Ouders.nl

Ook op Borstvoeding.com wordt aangegeven dat het beter is om voor langere tijd borstvoeding te geven. Hier worden eveneens links gegeven naar de Amerikaanse Academie van Kinderartsen, die minimaal 1 jaar aanraden en UNICEF die in ieder geval 2 jaar aanraden.

Wat vinden jullie daar nu van en twee jaar lang borstvoeding geven is wel erg lang! Tenminste voor Nederlandse begrippen, want in het buitenland is het minder ongewoon (bijvoorbeeld Noorwegen). Soms gebeurd het zelfs, dat vrouwen in de familie (bijvoorbeeld een zus, of een dochter (minimaal 13 jaar, maar meestal ouder) bijspringt door geïnduceerde lactatie* of relactatie.

* Wanneer een vrouw die nooit is bevallen, probeert om melk te produceren, dan heet dit geïnduceerde lactatie.

Wanneer een vrouw wél ooit is bevallen, dan heet dit relactatie. Van relactatie (opnieuw gaan voeden) kan bijvoorbeeld ook sprake zijn bij een moeder die in het ziekenhuis heeft gelegen en haar kind opnieuw gaat voeden na een tijd van 'onthouding'.

Bij relactatie is het voordeel dat de borsten al eens eerder de klier-ontwikkeling hebben doorgemaakt die normaal aan de borstvoedingsperiode vooraf gaat. Bij geïnduceerde lactatie bestaat dit voordeel niet. Maar nogmaals: zelfs dán is het wel mogelijk om door middel van regelmatige stimulatie de borsten melk te laten produceren

† In Memoriam † zondag 27 juli 2003 @ 14:42:39 #10
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12046046
quote:
Op zondag 27 juli 2003 14:34 schreef Vesper het volgende:
Het volgende artikel kwam ik tegen en verbaasde mij over de lengte van het geven van borstvoeding.
wat leuk dat een man hiermee komt; vanwaar jouw belangstelling?

Ik vind dat een moeder gewoon net zo lang borstvoeding moet geven totdat zij of het kind er geen zin meer in hebben. Is het nu 6 weken, 6 maanden of 6 jaar

Nederland is wat het geven van borstvoeding betreft een beetje ontwikkelingsland hoor, het is pas sinds kort dat vrouwen in Nederland weer langer borstvoeding aan het geven zijn in tegenstelling tot andere landen.

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12046978
Ik interesseer me in uiteenlopende onderwerpen. Geen speciale reden en mijn vriendin en ik hebben de komende jaren nog geen kinderen gepland, dus dat is het ook niet. Maar het is wel een van de fundamentele dingen van het leven.

Gisteren een artikel gelezen dat in Amerika er vaak raar wordt gekeken naar vrouwen die in het openbaar borstvoeding geven. Borstvoeding is toch juist iets wat heel normaal zou moeten zijn en ik vind het dus ook niet raar dat het voor langere tijd wordt gedaan, hoewel het ook mijn opvatting was, dat je er na ongeveer een half jaar mee stopt.

† In Memoriam † zondag 27 juli 2003 @ 15:59:26 #12
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12047417
Ik ken toevallig de schrijfster van het artikel, zij is van Nederland naar Amerika verhuisd

In nederland wordt vaak tot 6 maanden volledig borstvoeding gegeven en daarna wordt ander voedsel geintroduceerd zodat je op een langzame natuurlijke manier de borstvoeding kunt afbouwen.

Ik heb zelf mijn kinderen 6 maanden volledig bv gegeven en ben tot ongeveer 1,5 jaar doorgegaan met alleen een ochtendvoeding

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  maandag 28 juli 2003 @ 09:56:17 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_12061518
Ik vind borstvoeding iets prachtigs (hoewel ik zelf nog niet weet of ik het ooit zou doen) maar mijn buurjongetje van 3 (!) krijgt het nog steeds. Die komt gewoon zelf om 'mellekie' vragen. Nou dat vind ik dus wel wat te ver gaan hoor. Zijn boterhammetje staat er dan gewoon naast.
pi_12069501
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind borstvoeding iets prachtigs (hoewel ik zelf nog niet weet of ik het ooit zou doen) maar mijn buurjongetje van 3 (!) krijgt het nog steeds. Die komt gewoon zelf om 'mellekie' vragen. Nou dat vind ik dus wel wat te ver gaan hoor. Zijn boterhammetje staat er dan gewoon naast.
Scheelt wel in de afwas

Ik vind het wel zwaar hoor borstvoeding! mevrouw basset is bijna alleen bezig met voeden, ik weet niet of za dat een jaar vol kan houden, aangezien ze bijna nergens meer aan toe komt. Hoewel ik geen ervaring heb met flesvoeding dat wellicht nog langer duurt.

mevr basset gebruikt ook die schelpen, die zitten ook meestal helemaal vol, niet normaal hoeveel melk je produceerd.

Wat ik me eigenlijk afvraag: Slapen jullie met of zonder een BH? want ik zei ook al dat het mij niet goed lijkt om die dingen continue aan te hebben. Maar ja, als je ze uitdoet wordt het weer zo'n kliederboel.

maandag 28 juli 2003 @ 16:04:14 #15
34891 melonovy
La Kutschie
pi_12069836
Ik slaap zonder BH, ten eerste knelt een BH de klieren af (bij de 1 erger dan bij de ander) en ten tweede vind ik het niet lekker liggen met BH aan. Ik slaap in een hemdje die ik dagelijks verwissel voor een schone en droge. Met dit hete weer slaap ik naakt onder een laken en die verschoon ik ook wat vaker dan anders.
Ik lek 's nachts wel melk, maar meestal niet enorm veel.
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 28 juli 2003 @ 16:06:11 #16
34891 melonovy
La Kutschie
pi_12069904
quote:
Op zondag 27 juli 2003 14:34 schreef Vesper het volgende:
Ik vind het erg prettig om BV te geven, het is voor ons een mooi momentje samen, ik geniet er van. Zolang Chiara (3mnd) er ook van blijft genieten wil ik er graag mee doorgaan. We zien wel hoe lang we het beide leuk vinden...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_12186429
Ik heb heel veel melk, maar krijg Merlyn heel moeilijk aangelegd.
Bij Brian ging dit altijd heel makkelijk.

In het ziekenhuis zeiden ze dat het dingetje onder de tong bij Merlyn heel kort is en dat dat meespeelt.

Iemand hier ervaring mee ?

Ikzelf wordt helemaal gestoord van het lekken.. het lekt de hele dag door en ik kan om de 1,5 uur de zoogcompressen vervangen en nòg lekt het dan door tot mijn kleding.
Waarschijnlijk stoort het mij zo erg omdat mijn lichaam ook " vreemd " is. Een opgezette baarmoeder..dus buik... op een dergelijke manier dat het niet in verhouding staat met de rest van je lichaam... en dat terwijl er neit eens meer ene kindje in je buik zit...dan ben je de hele dag ook nog eens kleddernat als je niet tig keer per dag douched of omkleed..of compressen verschoond...

oeps ik wilde alleen vragen naar ervaringen en eventuele oplossingen vooor het " aanleg" probleem..

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_12186933
Grappig, ik wou juist gaan vragen hoe jullie dat doen met slapen. Ik slaap naakt, en wil inderdaad ook liever geen bh aan omdat die tepels anders nooit eens lucht krijgen, maar die melkplas steeds vind ik een ramp. Ik moet eigenlijk elke dag mijn lakens verschonen, maar omdat ik daar geen zin in heb leg ik dan een flanellen luier onder me, en een hydrofiele naast me om zo snel mogelijk af te vegen als ik iets voel. Soms komen er echt stralen uit tot in mijn gezicht (of in het gezicht van Isa, die daar dan heel boos van wordt en woest gaat trappelen).

Zou er een markt zijn voor moedermelk? Ik voel me ook net een melkfabriek Mirage, die borstcompressen zijn binnen no time doorweekt. Ik kolf nu elke ochtend om een beetje te oefenen en een voorraadje in de vriezer op te bouwen (en zodat Max en Kramnik ook eens een flesje kunnen geven), en dan zie ik het er ook allemaal uitstromen. Binnen 5 minuten haal ik er 100cc uit, of is dat normaal?

Behalve dat ik dus de hele dag plakkerig ben en steeds moet douchen en al mijn kleren onder de vlekken zitten, vind ik het borstvoeden heerlijk. Ik ga ermee door zo lang als ik me er prettig bij voel, en tot nu toe wil ik volgens mij nog niet stoppen.

ps. heeft iemand een tip om die melkvlekken ergens makkelijk uit te halen, zodat mijn kleren niet steeds in de wasmachine moeten na twee minuten dragen?

mooi he, alles
pi_12190412
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:57 schreef phileine het volgende:
ps. heeft iemand een tip om die melkvlekken ergens makkelijk uit te halen, zodat mijn kleren niet steeds in de wasmachine moeten na twee minuten dragen?
werkt niet met alle billendoekjes, maar met de meeste goedkope soorten wel. Gewoon even een beetje erover heen halen en weg vlek. (werkt ook op de kleding van isa als ze een mondje teruggeeft) We hebben enorm veel pakken op die manier verslonden.
pi_12194403
Bestaat er niet zoiets als een donorbank voor moedermelk? Dat je zegt maar 'overtollige' melk afkolft en daar inleverd voor moeders die te weinig hebben, of voor baby's zonder moeder?
pi_12194451
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 10:45 schreef Vesper het volgende:
Bestaat er niet zoiets als een donorbank voor moedermelk? Dat je zegt maar 'overtollige' melk afkolft en daar inleverd voor moeders die te weinig hebben, of voor baby's zonder moeder?
Soms wordt er melk gekolfd voor een kindje in het ziekenhuis, laatst stond er nog een oproepje op de mailgroep over bv
pi_12194504
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb gehoord (ben nog jong, denk nog niet eens aan kinders nemen ) dat hoe langer je borstvoeding krijgt hoe minder kans op ziektes je hebt.

Op mijn leeftijd kan ik dat natuurlijk nog niet merken, maar ik weet wel dat ik nergens last van heb. Geen allergie enzo. Volgens mij heb ik borstvoeding gehad tot mijn 2.5'e ofzo.

FOK!fossiel zondag 3 augustus 2003 @ 13:32:31 #23
2628 Karin
pi_12195860
Jullie kunnen lekker een voorraadje opbouwen in de vriezer! Het is 3 maanden houdbaar in de vriezer en je weet nooit wat er in die 3 maanden gebeurd. Ik dacht ook dat ik een flinke voorraad had maar doordat het kolven niet zo goed ging op mijn werk was mijn voorraad er al snel doorheen. Nu moet ik bijna elke dag extra kolven om het tekort een beetje bij te werken zodat Bram iig nog 2 flesjes moedermelk meekrijgt op de dagen dat ik werk (en dus 1 flesje Nutrilon).

Dat lekken wordt echt minder hoor. Tenminste bij mij wel. Sinds kort heb ik geen zoogcompressen meer nodig terwijl ik ze voorheen ook elke 3 uur moest vervangen.

Mirage mijn oma vertelde laatst dat bij mijn moeder ook het tongriempje wat tekort was om te kunnen drinken. Dat hebben ze toen doorgeknipt en daarna ging het drinken een stuk beter. Maarja dit is dus ruim 50 jaar geleden, weet niet of ze dat nog steeds doen. Misschien kan je bij het consultatiebureau eens vragen wat je er aan kunt doen?

pi_12203047
Dat lekken wordt inderdaad minder. Tenminste...bij mij heeft het nog 6 maanden geduurd
Oké, het was wel een geruststellende gedachte dat ik altijd genoeg had maar na een half jaar werd ik die dingen zo zat! Altijd dat getut ermee! En de helft van mijn kleren kon ik niet aan omdat je ze dan zag zitten. Zeer flatteus!

Bij de nachtvoedingen deed ik de andere borst altijd met een spuugdoekje deppen als hij ging lekken. Na 6 maanden stopte het lekken gewoon.

Basset, na verloop van tijd heeft jullie kleintje steeds minder voedingen nodig en zal het voeden dus ook minder tijd kosten. Ik vond eigenlijk alleen de eerste 3 maanden echt intensief. Na een tijdje kon Jonas ook veel sneller drinken en ipv 20 minuten aan de borst waren 10 ook genoeg.

Mirage, vervelend probleem. Ik dacht dat ik er pas ergens iets over had gelezen. Zal eens zoeken of ik het terug kan vinden.

pi_12203290
Vervelend die lekproblemen. Gelukkig heeft niet iedereen er erg last van. Ik lek eigenlijk alleen maar (afgezien van de allereerste weken) als ik veel later voed dan de borst verwacht. En als ik dan ook nog op die borst slaap heb ik een natte plek. Maar dit komt misschien 1 x per twee weken voor.

Ik heb de eerste paar dagen met bh aan geslapen, maar daar was ik al snel zat van, en lekken deed het toch. En oh wonder, het lekken stopte toen ik weer in m'n niks sliep.
Als tijdens het voeden de andere kant toch gaat lekken druk ik er even tegen met de handpalm en het stopt meteen.
Als er veel melk zit, laat ik jennifer eerst even van beide kanten een paar teugjes drinken en is het ook over.

ik snapte nooit dat er verenigingen en mailgroepen over bv waren, maar nu wel, je kan er boeken over schrijven

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')