abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11982032
Hoi,

Ik heb alle topics over dit onderwerp zo'n beetje doorgelezen. Binnenkort heb ik salarisonderhandelingen bij een van de 5 grote accountantskantoren.

Mijn gegevens:
-Afgeronde studie Bedrijfseconomie WO
-Ervaring met MKB klanten, het kantoor werkt veel met MKB klanten (zelf vennoot geweest bij bedrijf)
-Erv. met administratie, jaarverslagen, jaarrekening e.d.
-Verdiende vorig jaar 2500 euro bruto per maand (dus incl . vakantietoeslag en exclusief alle extrat's)
-Ik zal zal NIVRA-Nijenrode gaan doen om RA te worden.
-Ik hoef geen leasebak (die krijg je geloof ik als gev. ass. acc.), heb liever OV
-vanaf volgend jaar moet ik mij stufi lening af gaan betalen.
-kwam zeer goed uit de assessment (ik stond met mijn oren te klapperen
-ik zal starten als gev. ass. accountant, met direct al clienten die ik in mijn eentje afhandel.

Ik zag in 1 topic staan dat je bij Deloitte 2200 euro bruto ontvangt.

Wat is reeel om in te zetten als salaris uitgangspunt?

Alvast dank!

Love is blindness
  donderdag 24 juli 2003 @ 12:04:25 #2
45786 Mirties
Mischief, Mayhem, Soap
pi_11982166
Hoe oud ben je?
Hoeveel jaar relevante werkervaring heb je?
Heb je goede referenties?
Heb je mensen onder jouw verantwoordelijkheid?

En sorry dat ik het vragen moet, 8 van de 10 bedrijven houden er rekening mee:

Ben je man of vrouw?

Na deze vragen, kan ik wel een redelijke inschatting maken...

You're the all-dancing, all-singing crap of the world!
pi_11982173
Ik heb geleerd om jezelf te waarderen en dat te vragen. Als jij vindt dat je 3.000bruto/maand waard bent omdat jij vindt dat je geweldige prestaties neerzet, doe dat gewoon. Als je er zelfverzekerd mee bent is dat zo geregeld.

Verkoop jezelf, zet je neer, da's eigenlijk wat ik zou doen (het liefste, dat is namelijk niet altijd makkelijk om te doen )

yeah!
pi_11982501
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:04 schreef Mirties het volgende:
1. Hoe oud ben je?
2. Hoeveel jaar relevante werkervaring heb je?
3. Heb je goede referenties?
4. Heb je mensen onder jouw verantwoordelijkheid?

En sorry dat ik het vragen moet, 8 van de 10 bedrijven houden er rekening mee:

5. Ben je man of vrouw?

Na deze vragen, kan ik wel een redelijke inschatting maken...

1. 25 jaar
2. 1 jaar direct relevante werkervaring, daarnaast 5 jaar ervaring interpersoonlijke relaties, wat ook goed van pas komt bij de baan.
3. 5 goede referenties (ook 5 interessante banen op niveau gehad, waarvan 1 met echt relevante ervaring), ook bestuurservaring bij een professionele stichting (helaas niet accountancy gerelateerd)
4. ik gaf leiding aan 2 mensen
5. vrouw, maar ik sta mijn mannetje en volgens mij zien ze mij als zo'n succesvol carrieremiepje

of ik 3000 euro kan vragen weet ik niet als het gemiddeld rond de 2200 a 2300 ligt... zou natuurlijk wel top zijn

Love is blindness
  donderdag 24 juli 2003 @ 12:28:06 #5
32601 oxorpoxe
Tot de schijt ons doodt
pi_11982670
Lijkt me dat je wel 3000 kunt vragen, als ze je dan dan toch zien als zo'n succesvol carrieremiepje.....
  donderdag 24 juli 2003 @ 12:28:32 #6
45786 Mirties
Mischief, Mayhem, Soap
pi_11982682
Nou, ik heb het even nagekeken (ik heb daar een heel handig gidsje voor 0-) )

Mensen met jouw profiel verdienen tussen de ¤ 32.000 en ¤ 38.000 per jaar, dit is inclusief 13e maand en vakantiegeld. Je zou hierbij uitkomen op ongeveer ¤ 2200 - ¤ 2500 bruto per maand.

Ik zou wel inzetten op een leaseauto, ook al wil je die niet per se. Dit is dan je 'onderhandelpost'. Als je dan bijvoorbeeld inzet op 2500 en auto, kun je altijd de auto nog laten gaan. Als compensatie kun je dan misschien wel betere secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen.

Ik hoop je wat geholpen te hebben :-) succes met je sollicitatie.

donderdag 24 juli 2003 @ 12:29:40 #7
45786 Mirties
Mischief, Mayhem, Soap
pi_11982715
Oh ja, en als je nu al 2500 euro verdient, dan zou ik zeker niet voor minder komen.
pi_11984031
Dank voor de reacties!

groetjes weer

Love is blindness
pi_11992201
Ik vind het bijzonder dat je zonder directe controle-ervaring start met klanten die je in je eentje afhandelt, maar dat terzijde. Het is dat je een WO studie hebt, maar als ik bij mij op kantoor zie wat HEAO-BE'ers presteren dan is dat werkelijk om te huilen. ("Hoe boek ik overlopende rente?")

Het NIVRA rept met geen woord over WO-starters, maar ik neem aan dat je een adaptiepakketje Accountancy 2 vakken zult volgen en vervolgens instroomt in Accountancy 3. In de praktijk zul je met vier jaar je titel wel binnen hebben, of in ieder geval kunnen hebben.

HEAO-starters bij ons op kantoor starten rond de 2.000 euro. Zoals ik al zei, daar komt het eerste jaar _echt_ nog niets uit, ik heb ze tenminste nog niet mee mogen maken. Ondertussen hangt er wel een uurtarief aan die mensen van zestig euro. Met jouw bestuurservaring, een universitaire studie en het feit dat je als gevorderd assistent binnenstroomt, zou ik tussen de 2.400 en 2.700 euro vragen. Ik weet niet hoe het bij Deloitte is geregeld, maar let wel op de wezenlijke verschillen tussen "maandsalarissen": veel grotere kantoren verdisconteren je dertiende maand in je maandsalaris en dan zit je effectief dus een dikke 8% lager dan bij een kantoor met een aparte dertiende maand. Ook winstdelingsregelingen verschillen sterk, maar zullen over het algemeen pas relevant zijn als je een aantal jaren werkt. Neemt niet weg dat je er natuurlijk naar kunt informeren. KPMG'ers met drie jaar plus werkervaring ontvingen na de verkoop van de consultingtak aan Atos Origin bijvoorbeeld een maandsalarisje extra en zo gaat dat met elke grote meevaller.

Een leasebak lijkt me overigens onmisbaar als accountant. Met het OV reizen mag prettig zijn, het is wel een uitermate tijdrovende factor. Vooral als je je op het MKB richt in niet-dichtbevolkte gebieden. Je baas zal het ook minder prettig vinden om je niet "even" direct weg te kunnen sturen om een inventarisatie af te handelen bijvoorbeeld. Je kunt dan beter zelf een auto kopen. Op mijn kantoor is het zo, dat als je zelf een eigen auto rijdt, het leasebudget (plm 600 euro) aan je wordt uitgekeerd; ook dat is iets wat je in overweging zou kunnen nemen.

Vergeet tenslotte niet dat je 50 % van de tijd dat je colleges attendeeert zelf zal moeten bijleggen. Dat betekent 10 % van je brutomaandsalaris als je elke vrijdag studeert.

In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_11992308
Welke regio gaat het om? Als het een van de grote 4 gaat, moet je er vanuit gaan dat het westen bijvoorbeeld beter betaald dan het oosten (en nee da's geen bullshit).
Ik ken alleen de situatie in Oost-Nederland en zou inzetten op een ¤ 24.000 bruto per jaar (dus incl vakantiegeld/13e maand e.d., maar exclusief onkostenvergoeding, auto van de zaak e.d.), tel hierbij een premievrij pensioen op en dan zit je redelijk goed.
pi_11994387
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 18:40 schreef Bart-man het volgende:
Welke regio gaat het om? Als het een van de grote 4 gaat, moet je er vanuit gaan dat het westen bijvoorbeeld beter betaald dan het oosten (en nee da's geen bullshit).
Ik ken alleen de situatie in Oost-Nederland en zou inzetten op een ¤ 24.000 bruto per jaar (dus incl vakantiegeld/13e maand e.d., maar exclusief onkostenvergoeding, auto van de zaak e.d.), tel hierbij een premievrij pensioen op en dan zit je redelijk goed.
Als gevorderd assistent-accountant lijke me dat wel erg weinig. Ik zit zelf zonder vooropleiding na drie jaar rond de 29.000 euro bruto exclusief (variabele) winstdeling. Als WO'er daar zo ver onderduiken lijkt me een beetje scheef.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_13745629
Ik heb 6 Accountancy-1 vakken binnen, ik vroeg me af wat ik ongeveer zou kunnen vragen. Iemand een idee?

Ik kom van de Belastingdienst, dus controle-ervaring heb ik wel, alleen enigszins anders.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')