abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11942183
hier verder
  † In Memoriam † dinsdag 22 juli 2003 @ 18:26:37 #2
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_11942197
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

tuurlijk, maar dit was voor de aanval grotendeels ook al het geval

ik kan me nog wat amnesty raporten herinneren over het effect van de VN sanctie\'s op de gezondheidszorg in Irak bijvoorbeeld, dit wordt er idd niet beter op als je er bommen opgooit maar als je er nix meer aan doet ook niet, dan wordt het een soort Congo en daar moeten we ook niet naar streven

Klopt, de hoogste standaard die ze daar ooit gekend hebben was voor de oorlog met Koeweit en de sancties die daarop volgden. Irak was toen verreweg het meest ontwikkeld in de hele regio.

Maar zelfs totaan de aanval hadden de mensen nog tenminste 6 dagen per week elektriciteit, stromend water en ruim voldoende voedsel. Straten waren veilig en zorg en onderwijs gingen zo goed en zo slecht als kon gewoon door.

Ik begrijp de VS ook niet. Je kunt zoveel goodwill kweken door de mensen eten en veiligheid te geven, maar ze hebben de elektriciteit nog niet eens gefixed. Het lijkt wel onderdeel van een strategie ofzo. Zolang mensen bezig zijn met overleven kunnen ze niets anders doen oid.

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 22-07-2003 18:28]

pi_11942203
laatste nieuws:

volgens verschillende bronnen (ccn.com nieuws.nl whitehous) zijn de zoons van saddam even geleden waarschijnlijk gedood tijdens een vuurgevecht dat vier uur duurde in en rond de villa van een neef.

[Dit bericht is gewijzigd door _The_General_ op 22-07-2003 18:32]

Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 18:28:55 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11942231
Lynch is idd weer naar huis ja, die heeft meer geluk gehad dan die gasten die niet gewond geraakt zijn I guess
quote:
Private Lynch to return home

Jessica Lynch was awarded two medals

The American soldier Jessica Lynch, who was rescued by US special forces after being taken prisoner in Iraq, is to return to her home in West Virginia.
Residents of her home town Palestine are planning celebrations for the 20-year-old's return after three months in a US army medical hospital.

Private Lynch was badly injured when her convoy was ambushed near the city of Nasiriya in March - controversial footage of her rescue turned her into a national hero.

On Monday, military chiefs awarded her the Bronze Star for meritorious combat service, a Prisoner of War medal and the Purple Heart medal which is usually awarded to those wounded in combat.

News management

Private Lynch is expected to arrive back in the rural farming community by military helicopter and will speak briefly in public for the first time since her ordeal.

Hundreds of media have descended to cover what promises to be an emotional homecoming, while continuing to vie for her exclusive story.

She was captured along with six other soldiers after an ambush by Iraqi troops which left 11 Americans dead.

Private Lynch is said to remember little about her capture and is still unable to walk unassisted.

Initial reports that she had been shot and stabbed as she fought fiercely against her attackers later turned out to be untrue.

An investigation by the BBC's Correspondent programme said the story of the rescue was "one of the most stunning pieces of news management ever conceived".

But Pentagon spokesman Bryan Whitman said any claims that the facts of Private Lynch's rescue were misrepresented by the US military were "void of all facts and absolutely ridiculous".

BBC correspondent Emma Simpson - who is in Palestine - says local residents care little that her story has had to be rewritten and have decked out the town with yellow ribbons and American flags.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3085965.stm

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_11942246
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:26 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ik begrijp de VS ook niet. Je kunt zoveel goodwill kweken door de mensen eten en veiligheid te geven, maar ze hebben de elektriciteit nog niet eens gefixed. Het lijkt wel onderdeel van een strategie ofzo. Zolang mensen bezig zijn met overleven kunnen ze niets anders doen oid.

dat snap ik inderdaad ook niet, door die dingen te maken, of in iedergeval proberen te maken konden ze de burgers van hun goede bedoelingen overtuigen. of dit te maken heeft met een strategie geloof ik niet. denk dat de amerikanen de noodhulp en het herstel gewoon slecht gepland hebben.
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 18:30:31 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11942260
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:26 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Klopt, de hoogste standaard die ze daar ooit gekend hebben was voor de oorlog met Koeweit en de sancties die daarop volgden. Irak was toen verreweg het meest ontwikkeld in de hele regio.

Maar zelfs totaan de aanval hadden de mensen nog tenminste 6 dagen per week elektriciteit, stromend water en ruim voldoende voedsel. Straten waren veilig en zorg en onderwijs gingen zo goed en zo slecht als kon gewoon door.

hoe staat dat eigenlijk met de elektriciteit en het water, dat zal toch wel hersteld zijn inmiddels lijkt me?
is in de Britse sector iig wel het geval
pi_11942266
Dat hele Lynch verhaal wordt expres aangedikt aangezien er straks een film over gemaakt wordt. De andere mensen die terug zijn gekeerd na een ontvoering zijn vergeten omdat die niet zo'n knap smoeltje hebben.
pi_11942277
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:30 schreef Disorder het volgende:
Dat hele Lynch verhaal wordt expres aangedikt aangezien er straks een film over gemaakt wordt. De andere mensen die terug zijn gekeerd na een ontvoering zijn vergeten omdat die niet zo'n knap smoeltje hebben.
in het begin werd er ook gezegd dat ze neergeschoten en gestoken was. dit bleek later niet waar te zijn.
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 18:35:34 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11942352
ja boeie, zou ik ook doen als ik in charge was

in de tweede wereldoorlog is heel het Karel Doorman verhaal ook sterk aangedikt, is goed voor het moraal

dinsdag 22 juli 2003 @ 18:36:37 #10
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_11942368
quote:
American air war commanders carried out a comprehensive plan to disrupt Iraq's military command and control system before the Iraq war, according to an internal briefing on the conflict by the senior allied air war commander.

Known as Southern Focus, the plan called for attacks on the network of fiber-optic cable that Saddam Hussein's government used to transmit military communications, as well as airstrikes on key command centers, radars and other important military assets.

The strikes, which were conducted from mid-2002 into the first few months of 2003, were justified publicly at the time as a reaction to Iraqi violations of a no-flight zone that the United States and Britain established in southern Iraq. But Lt. Gen. T. Michael Moseley, the chief allied war commander, said the attacks also laid the foundations for the military campaign against the Baghdad government.

http://www.nytimes.com/2003/07/20/international/20MILI.html?ei=1&en=9c604e7e13df3a0b&ex=1059650248&pagewanted=print&position=

Nu kan het mij helemaal niets schelen dat ze al veel eerder de oorlog zijn begonnen, maar het liegen gaat ze, vrees ik, toch een keer duur te staan.

Dat "network of fiber-optic cable" is trouwens aangelegd door de Chinezen, dat toont wel hoe de situatie in de wereld ligt.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_11942696
3 maanden mediatraining gehad... en straks miljonair, dat kan alleen in de VS
pi_11942812
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:29 schreef _The_General_ het volgende:
dat snap ik inderdaad ook niet, door die dingen te maken, of in iedergeval proberen te maken konden ze de burgers van hun goede bedoelingen overtuigen. of dit te maken heeft met een strategie geloof ik niet. denk dat de amerikanen de noodhulp en het herstel gewoon slecht gepland hebben.
Veel hulporganisaties zijn het land inmiddels al ingetrokken in een poging de bevolking te voorzien van voedsel en schoon water maar lopen nog steeds veel risico“s vanwege de vrij instabiele toestand in Iraq.

Nu pas blijkt ook hoe verwoest het land is na de oorlog met Iran, de sancties van het Westen en de bombardementen. Dergelijke ravages kun je niet zomaar in een paar maanden opbouwen, daar gaat tijd en heel veel geld inzitten en daarvoor moeten mensen (en dit zijn geen gewapende soldaten die zich nog enigzins kunnen verdedigen) veilig kunnen werken, iets wat op dit moment gewoonweg niet mogelijk is.

Ik vraag me ook serieus af of je een dergelijke operatie "goed" kunt plannen als je erbij stilstaat dat het land jarenlang vrijwel hermetisch gesloten is geweest (en er dus geen complete inventarisatie beschikbaar is van de ravage) en dat er nog steeds veel Irakezen zijn die de Westerse "bevrijders" niet als bevrijders maar bezetters zien.

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  dinsdag 22 juli 2003 @ 19:03:47 #13
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_11942906
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:59 schreef thoth het volgende:

[..]

Veel hulporganisaties zijn het land inmiddels al ingetrokken in een poging de bevolking te voorzien van voedsel en schoon water maar lopen nog steeds veel risico“s vanwege de vrij instabiele toestand in Iraq.

Nu pas blijkt ook hoe verwoest het land is na de oorlog met Iran, de sancties van het Westen en de bombardementen. Dergelijke ravages kun je niet zomaar in een paar maanden opbouwen, daar gaat tijd en heel veel geld inzitten en daarvoor moeten mensen (en dit zijn geen gewapende soldaten die zich nog enigzins kunnen verdedigen) veilig kunnen werken, iets wat op dit moment gewoonweg niet mogelijk is.

Ik vraag me ook serieus af of je een dergelijke operatie "goed" kunt plannen als je erbij stilstaat dat het land jarenlang vrijwel hermetisch gesloten is geweest (en er dus geen complete inventarisatie beschikbaar is van de ravage) en dat er nog steeds veel Irakezen zijn die de Westerse "bevrijders" niet als bevrijders maar bezetters zien.

De VN mįg niet van de VS, ik denk dat als het wat meer internationaler zou zijn met die wederopbouw, dat er ook minder bodem is voor Anti-VS-extremisten.
De VS snijdt zichzelf in de vingers door het zelf zo in de hand te willen houden. Dat was van te voren al bekend.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_11942936
dat is het probleem juist ze willen alles in amerikaanse handen houden. ze hadden gehoopt hun economie een beetje op te peppen met grote bouwprojecten in irak en dergelijke
pi_11943066
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:03 schreef elcastel het volgende:
De VN mįg niet van de VS, ik denk dat als het wat meer internationaler zou zijn met die wederopbouw, dat er ook minder bodem is voor Anti-VS-extremisten.

De VS snijdt zichzelf in de vingers door het zelf zo in de hand te willen houden. Dat was van te voren al bekend.

Ik kan me voorstellen dat de Irakzen niet erg anders tegen de lieve aardige altruisten van de VN aan zullen kijken.

Het draait niet alleen om anti-Amerikaanse sentimenten (ook al spelen die op zich een rol) maar de Engelsen zijn ook bepaald geen vreemden daar en wie gaat een doorsnee Irakees uitleggen dat de motieven van laten we zeggen, een Nederlander anders zijn dan die van een Amerikaan?

Het principe blijft hetzelfde, er komen een stelletje buitenlanders (die deels verantwoordelijk zijn voor de puinhopen daar) hun land opbouwen...uit de goedheid van hun hart? Ik zou aanleiding zien om alle buitenlanders te argwanen en terecht.

dinsdag 22 juli 2003 @ 19:15:19 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_11943148
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:05 schreef _The_General_ het volgende:
dat is het probleem juist ze willen alles in amerikaanse handen houden. ze hadden gehoopt hun economie een beetje op te peppen met grote bouwprojecten in irak en dergelijke
En ze laten dat maar al te goed blijken. Er wordt al veel te snel gepraat over orders aan Bush-bevriende-bedrijven (BBB nieuw begrip) en olie. Dit had nooit naar voren mogen komen, zeker nu de harde feiten niet hard worden gemaakt.
De VS acht ik toch capabel om een opinie naar hun hand te krijgen, maar tot nu toe krijgen ze geen grip op de berichtgeving, zelfs niet binnen de westerse samenleving.
Het is een beetje door de mand vallen zo, deze oorlog had veel nadrukkelijker op het humane aspect moeten leunen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † dinsdag 22 juli 2003 @ 19:18:42 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_11943237
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:30 schreef Disorder het volgende:
Een paar Irakies hadden haar gewond gevonden. (gewond door een ongeluk, niet door gevechtshandelingen)
Wilden haar terugbrengen naar de Amerikanen maar werden direct beschoten toen ze in de buurt van het kamp kwamen.
Hebben ze haar maar weer meegenomen en zelf wat verzorgd, tot een paar dagen later de special forces haar met veel kabaal kwamen "bevrijden" (cameraploeg erbij etc.)

Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 19:19:14 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11943250
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:15 schreef elcastel het volgende:

[..]

En ze laten dat maar al te goed blijken. Er wordt al veel te snel gepraat over orders aan Bush-bevriende-bedrijven (BBB nieuw begrip) en olie. Dit had nooit naar voren mogen komen, zeker nu de harde feiten niet hard worden gemaakt.
De VS acht ik toch capabel om een opinie naar hun hand te krijgen, maar tot nu toe krijgen ze geen grip op de berichtgeving, zelfs niet binnen de westerse samenleving.
Het is een beetje door de mand vallen zo, deze oorlog had veel nadrukkelijker op het humane aspect moeten leunen.

Ze hadden het van het begin af aan al uitsluitend op het humane aspect moeten laten leunen dat had een aantal voordelen meegebracht
Ten eerste waren er dan veel minder tegenstanders van de oorlog geweest (je slaat wel een heel erg pleefiguur als je tegen actie's om humanitaire redenen bent) en je kunt achteraf het tegendeel niet bewijzen.

dan waren die foto's van juichende Irakezen bij dat beeld van Irak en huilende Irakezen bijd e gevangenissen en massagraven voldoende geweest

pi_11943571
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:19 schreef sp3c het volgende:
Ze hadden het van het begin af aan al uitsluitend op het humane aspect moeten laten leunen dat had een aantal voordelen meegebracht
Tja, ze hadden wel meer zaken anders aan moeten pakken. Maar hadden ze deze operatie op humanitaire gronden gedaan dan was automatisch de volgende vraag geweest: en welke bevolking gaan "ze", we? nu met militair ingrijpen helpen? En waarom dan niet?
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 19:34:09 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11943608
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:32 schreef thoth het volgende:

[..]

Tja, ze hadden wel meer zaken anders aan moeten pakken. Maar hadden ze deze operatie op humanitaire gronden gedaan dan was automatisch de volgende vraag geweest: en welke bevolking gaan "ze", we? nu met militair ingrijpen helpen? En waarom dan niet?

Congo, Zimbabwe keuzes zat

maar dan zat je daar tenminste met een grotere strijdmacht internationale troepen, kunnen mensen tenminste niet meer hun vingertje naar 1 bepaald land wijzen want iedereen doet er aan mee, en het brengt nog meer geld met zich mee ook en dat is ook zeker belangrijk

pi_11943656
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ten eerste waren er dan veel minder tegenstanders van de oorlog geweest (je slaat wel een heel erg pleefiguur als je tegen actie's om humanitaire redenen bent) en je kunt achteraf het tegendeel niet bewijzen.

dan waren die foto's van juichende Irakezen bij dat beeld van Irak en huilende Irakezen bijd e gevangenissen en massagraven voldoende geweest

Er is alleen in groot nadeel aan deze redenatie van inhumane leiding in irak. Deze soorten bestuur zijn er veel meer op deze wereld, en dan zouden ze gewoon met de weeg factor op de inhumane feiten toch eerder in sommige afrikaanse landen hebben moeten invallen.

Maar ja daar zit geen/ weinig olie, dus moesten ze toch andere redenen verzinnen om in toch in onze oliebehoefte te kunnen blijven voorzien.

Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 19:40:29 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11943749
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er is alleen in groot nadeel aan deze redenatie van inhumane leiding in irak. Deze soorten bestuur zijn er veel meer op deze wereld, en dan zouden ze gewoon met de weeg factor op de inhumane feiten toch eerder in sommige afrikaanse landen hebben moeten invallen.

Maar ja daar zit geen/ weinig olie, dus moesten ze toch andere redenen verzinnen om in toch in onze oliebehoefte te kunnen blijven voorzien.

er zijn landen zat met inhumaan bestuur waar veel te halen valt dus dat is een slecht argument
  dinsdag 22 juli 2003 @ 19:43:38 #23
50671 Strijder
In Extremis
pi_11943833
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 18:35 schreef sp3c het volgende:
ja boeie, zou ik ook doen als ik in charge was

in de tweede wereldoorlog is heel het Karel Doorman verhaal ook sterk aangedikt, is goed voor het moraal

[conspiracy-thinking aan]
Maar ze komt "toevallig" wel uit Palestine .
[conspiracy-thinking uit]

[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 22-07-2003 19:52]

Untill I awake - / - Elu Elensar
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 19:49:36 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_11943945
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 19:43 schreef Strijder het volgende:

[..]

[conspiracy-thinking aan]
Maar ze komt "toevallig" wel uit Palestine.
[conspiracy-thinking uit]

lol strax heeft Israel dr nog bevrijd
  dinsdag 22 juli 2003 @ 19:52:15 #25
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_11944000
WASHINGTON (CNN) -- U.S. officials said they are "reasonably confident" that Saddam Hussein's two sons have been killed in what they characterize as an "intense firefight" Tuesday with American troops.

Uday and Qusay -- key members of Saddam's regime -- are thought to be among four people killed during a dramatic four-hour battle in Mosul, northern Iraq.

While there has been no official confirmation of the deaths one U.S. official told CNN: "We are reasonably certain they could have met their maker."

Intelligence reports indicated Uday and Qusay, who both have $15 million bounties on their heads, were in the Mosul area and the official added: "We didn't just stumble across them." (Map)

A special military task force formed to hunt for Saddam and his top supporters led the raid, supported by extensive armor and air cover, officials said.

Two hundred members of the 101st Airborne Division swept onto the scene in the assault, and no one was captured, a U.S. official told CNN Pentagon Correspondent Barbara Starr.

The military went in and engaged in a "big firefight," the official said. "We have bodies that could very well be them," said the U.S. official. (Gallery: The firefight scene)

The charred bodies were recovered in the home of a wealthy contractor after the gun battle, Miral Fahmy, a Reuters correspondent in Mosul, told CNN. One U.S. soldier was wounded, she added.

Military sources in Baghdad said the bodies were those of high-ranking allies of Saddam.

A senior Pentagon official said one of the two other bodies appeared to be that of a teenage boy. U.S. officials noted that Qusay has a teenage son. The other body recovered appeared to be that of a bodyguard.

A U.S. official said, there were "indicators" that "prominent figures," possibly Uday and Qusay Hussein, were in the area. The official said Saddam Hussein was not among them.

CNN Correspondent Rym Brahimi said it was possible DNA tests would be carried out on the bodies. She added that Uday had a series of medical conditions that could be used to help identify him

Pentagon officials told CNN that all four bodies have been flown out of the Mosul area so work can begin on formally identifying them.

U.S. Defense Secretary Donald Rumsfeld briefed President Bush about the Mosul operation after it was over, a senior defense official told CNN, but he cautioned not to read too much into that.

"Part of the reason he discussed this operation in particular was because he knew it would get a lot of attention, and that first reports are often wrong," the official said.

The initial White House reaction was cautious, although one official said confirmation that the two sons were killed would "brighten" spirits in an administration that has been under sharp criticism recently from those who accuse the White House of exaggerating the threat posed by the former Iraqi regime.

"There is reason for that optimism but for now I am constrained in what I can say," the official said.

Both in deck of cards
Saddam and his sons have been fugitives since their government collapsed after a U.S.-led invasion in March.

Mosul is a Kurd-controlled city in northern Iraq, about 110 miles from both Syria and Iran. Intelligence officials told CNN they are looking at the possibility that -- should the bodies prove to be those of Uday and Qusay -- the brothers were attempting to find a way out of Iraq.

U.S. officials have said they need to capture the former ruling family in order to break resistance to U.S. occupation forces and encourage cooperation by ordinary Iraqis fearful that Saddam could return to power.

Retired Army Brigadier General David Grange told CNN that should the deaths of Uday and Qusay be confirmed it would deal a psychological blow to those Saddam loyalists still attacking U.S. troops in Iraq.

Qusay and Uday are the second- and third-most wanted fugitive Iraqi leaders and both are in the playing card deck of most wanted Iraqis issued to U.S. troops in Iraq. Uday is the Ace of Hearts and Qusay the Ace of Clubs. (Flash interactive: Iraq's most-wanted)

Qusay is the son widely perceived as most likely to succeed Saddam.

As Iraq prepared its defenses in the run-up to the Second Gulf War, Qusay was put in charge of four key areas including Baghdad and Tikrit - the family's tribal home.

When the war began he was in charge of the country's vast intelligence network, the 80,000-strong Republican Guard and 15,000-member Special Republican Guard, who were charged with protecting Saddam and his family.

Uday has a reputation for violence that includes torturing Iraqi athletes who do not meet expectations. He also ran the dreaded Saddam Fedayeen security force.

He was also in charge of the nation's Olympic committee, edited a leading newspaper, Babel, and head of Youth TV, the country's most popular channel.

Just before the second Gulf War, Uday warned Iraqi troops would make the mothers of U.S. soldiers "weep blood instead of tears."

Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')