http://www.anti-piracy.nl/main.html
Een site van brein met een heleboel dreigende taal:
quote:Een leuke, maar wat zegt de wet hiervan?
Mag ik zogenaamde back-ups maken van mijn computerspellen en andere software?
Nee. Computerspellen mogen niet worden gekopieerd. Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd, MP3-muziekbestand of film. Deze uitzondering geldt echter niet voor computerspellen en andere software.
quote:Mijns insziens mag je dus wel degelijk van je eigen spullen een backup maken. Overigens vind ik het grappig dat ze (brein) het hier over mp3's hebben. Dus ik mag, als ik ooit een illegale mp3 download, hiervan gewoon een backup maken?
Artikel 45jTenzij anders is overeengekomen, wordt niet als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige verkrijger van een exemplaar van eerder genoemd werk, die noodzakelijk is voor het met dat werk beoogde gebruik. De verveelvoudiging, als bedoeld in de eerste zin, die geschiedt in het kader van het laden, het in beeld brengen of het verbeteren van fouten, kan niet bij overeenkomst worden verboden.
Artikel 45k
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Goed, volgende stap, de modchips. We beginnen weer met een citaat uit de FAQ van anti-piracy.nl
quote:Goed, en nu dat artikel:
Mag ik mijn Playstation spelcomputer om laten bouwen met een zogenaamde modchip?
Indien u een modchip in laat bouwen in uw PlayStation spelcomputer geeft u opdracht tot het verrichten van een strafbare handeling. De modchip wordt namelijk ingebouwd om daarmee de beveiliging van PlayStationspellen te omzeilen. Het verspreiden van dit soort middelen is strafbaar gesteld in art. 32a van de auteurswet. Dit geldt overigens niet alleen voor PlayStation maar ook voor andere beveiligde spelcomputers.
quote:
Artikel 32aHij die opzettelijk middelen die uitsluitend bestemd zijn om het zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende verwijderen van of het ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken
a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,
b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,
c. invoert, doorvoert, uitvoert of
d. bewaart uit winstbejagwordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie.
quote:Goed, een modchip die dient om illegale software te gebruiken is dus echt illegaal.
Artikel 10[1.] Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:
[...snippit...]
12°. computerprogrammas en het voorbereidend materiaal;
Maar hoe zit het nu met het grijze gebied, de regio locks? Zowel Brein (anti-piracy) en de wet laten niet echt daarover uit, voor zover ik kan zien.
Mijns insziens (maar ik heb geen MR. voor mijn naam staan) is dat het regio locks omzeilen best mag (Nintendo heeft toch ook de diverse freeloader achtige zaken al jarenlang verloren, en regiovrije dvd spelers mogen ook gewoon).
Maar nu is er nog een probleem: homebrew werk. Sommigen houden er van, anderen moeten het niet. Het enige is, om dat soort werken te kunnen bekijken moet je dus je console ombouwen. Hoe ziet het dan hiermee?
Denk mee en help deze onduidelijkheid op te lossen.
Resources:
Stichting Brein
De Auteurswet
Google
Denk ook aan andere wetten en rechten die wij hebben (recht op vrije media vergaring? Verdrag van Rome? Grondwet?). Hoe zit het met software licenties, staat er nadrukkelijk op de verpakking dat ze hier niet gebruikt mogen worden ofzo?
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 20-07-2003 00:39]
quote:Nee dus, lees je eigen quote van de wet eens:
Overigens vind ik het grappig dat ze (brein) het hier over mp3's hebben. Dus ik mag, als ik ooit een illegale mp3 download, hiervan gewoon een backup maken?
quote:Als je illegaal een MP3 download ben je geen rechtmatige eigenaar. Dus mag je niet kopieren.
Tenzij anders is overeengekomen, wordt niet als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige verkrijger van een exemplaar van eerder genoemd werk, die noodzakelijk is voor het met dat werk beoogde gebruik.
quote:I stand corrected. Dommigheid. Maar dat MP3 bestand jeukte zo...
Op zondag 20 juli 2003 00:37 schreef Lucille het volgende:
Laat ik even 1 ding er uit pakken:
[..]Nee dus, lees je eigen quote van de wet eens:
[..]Als je illegaal een MP3 download ben je geen rechtmatige eigenaar. Dus mag je niet kopieren.
quote:Die conclusie is juist.
Goed, een modchip die dient om illegale software te gebruiken is dus echt illegaal.
Dit om even de discussie in perspectief te zetten.
quote:Maar: Wat nou als ik een modchip oid nodig heb om mijn eigen creativiteit op die console los te laten (dus zelf software ontwikkel)? Voor de rest is mijn hele collectie spellen helemaal legaal. Alleen die modchip. Hoe zit dat?
Op zondag 20 juli 2003 00:39 schreef Lucille het volgende:[..]
Die conclusie is juist.
quote:Dit is inderdaad een grijs gebied. Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken tussen een hardwarematige unlock (chip modificatie) en een softwarematige unlock (de toetsen combinatie om in een geheim menu te komen om zo met de voorzieningen die de fabrikant al zelf er in heeft gestopt). Dat laatste is voor zover ik dat kan nagaan geheel legaal, immers de voorziening is geen modificatie aan het apparaat. Het is alleen een andere instelling die het apparaat vanaf de fabriek al heeft.
Maar hoe zit het nu met het grijze gebied, de regio locks? Zowel Brein (anti-piracy) en de wet laten niet echt daarover uit, voor zover ik kan zien.Mijns insziens (maar ik heb geen MR. voor mijn naam staan) is dat het regio locks omzeilen best mag (Nintendo heeft toch ook de diverse freeloader achtige zaken al jarenlang verloren, en regiovrije dvd spelers mogen ook gewoon).
quote:Klopt! Maar wat de meeste mensen niet weten zijn de subtiele verschillen in mod categorieën:
Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens, en dit terzijde, Fok! is een prive-forum en mag dus de eigen regels bepalen. Dat de wet bepaalde dingen toestaat, betekent niet dat Fok! deze dingen ook moet toestaan. En in dit geval, zeker gezien de verwarring die er overal over dit soort zaken heerst, kunnen de Powers that Be van Fok! besluiten, alle mod-items gewoon te verbieden.Dit om even de discussie in perspectief te zetten.
1) Een draadje doorknippen
2) Een chipje plaatsen
3) Een geprogrammeerd chipje plaatsen.
(grofweg natuurlijk)
Sommige trucs zijn alleen voor regio locks, andere voor de helaas onuitstaanbare mentaliteit van mensen dat alles maar gratis moet.
quote:Behalve dat het niet gaat om wat FOK wel of niet toelaat, want daar gaat deze discussie niet om, is er dan nog de vraag wat modden precies is zodat we weten wat niet mag op FOK.
Overigens, en dit terzijde, Fok! is een prive-forum en mag dus de eigen regels bepalen. Dat de wet bepaalde dingen toestaat, betekent niet dat Fok! deze dingen ook moet toestaan. En in dit geval, zeker gezien de verwarring die er overal over dit soort zaken heerst, kunnen de Powers that Be van Fok! besluiten, alle mod-items gewoon te verbieden.Dit om even de discussie in perspectief te zetten.
Dus :
quote:Maar ik mag toch gewoon aan mijn eigen apparaat knutselen? Wie denken ze wel niet dat ze zijn? Ik heb al mijn consoles (behalve de ps/2 en de cube) zo'n beetje open geschroeft, en ik heb bij m'n nes een aanpassing gemaakt aan de hardware (draadje doorgeknipt) zodat ik ook US games kan spelen. En dat is volgens mij absoluut niet illegaal (het 'ombouwen' zelf dan, of US games hier mogen laat ik even terzijde)
Op zondag 20 juli 2003 00:44 schreef Lucille het volgende:[..]
Dit is inderdaad een grijs gebied. Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken tussen een hardwarematige unlock (chip modificatie) en een softwarematige unlock (de toetsen combinatie om in een geheim menu te komen om zo met de voorzieningen die de fabrikant al zelf er in heeft gestopt). Dat laatste is voor zover ik dat kan nagaan geheel legaal, immers de voorziening is geen modificatie aan het apparaat. Het is alleen een andere instelling die het apparaat vanaf de fabriek al heeft.
quote:Als Fok besluit dat alles waar aan gemod is niet mag, maakt het verder niet uit wat volgens de wet wel of niet mag.
Op zondag 20 juli 2003 00:45 schreef mvt het volgende:[..]
Behalve dat het niet gaat om wat FOK wel of niet toelaat, want daar gaat deze discussie niet om, is er dan nog de vraag wat modden precies is zodat we weten wat niet mag op FOK.
Dus :
Wat is modden volgens de wet en mag niet Wat is modden volgens FOK en mag niet.
quote:De softwarematige unloack is natuurlijk ook de biosflash waardoor je het apparaat een instelling geeft die niet in Nederland vrij verkrijgbaar is. Veel gebruikt bij DVD-ROM spelers.
Op zondag 20 juli 2003 00:44 schreef Lucille het volgende:[..]
Dit is inderdaad een grijs gebied. Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken tussen een hardwarematige unlock (chip modificatie) en een softwarematige unlock (de toetsen combinatie om in een geheim menu te komen om zo met de voorzieningen die de fabrikant al zelf er in heeft gestopt). Dat laatste is voor zover ik dat kan nagaan geheel legaal, immers de voorziening is geen modificatie aan het apparaat. Het is alleen een andere instelling die het apparaat vanaf de fabriek al heeft.
quote:Je eigen creativiteit ontwikkelen staat niet in de wet omschreven. Je hebt dan nog steeds te maken met wat de wet zegt:
Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Khadgar het volgende:[..]
Maar: Wat nou als ik een modchip oid nodig heb om mijn eigen creativiteit op die console los te laten (dus zelf software ontwikkel)? Voor de rest is mijn hele collectie spellen helemaal legaal. Alleen die modchip. Hoe zit dat?
quote:Hoewel jij vreselijk creatief wilt zijn is het gewoon inbreuk op de bescherming van het werk. Dus bij de wet verboden.
Artikel 32a
Hij die opzettelijk middelen die uitsluitend bestemd zijn om het zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende verwijderen van of het ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken
quote:En dan nog maakt dat voor dit topic niet uit aangezien het hier gaat over wat er in de echte wereld niet mag. Als FOK normbepalend zou zijn voor de echte wereld zou Playboy in Nederland alleen nog maar via het criminele circuit verkrijgbaar zijn.
Op zondag 20 juli 2003 00:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Als Fok besluit dat alles waar aan gemod is niet mag, maakt het verder niet uit wat volgens de wet wel of niet mag.
quote:Daar gaat t niet om. De hele discussie begon vanwege een topic dat gesloten werd omdat er iets gemod gevraagd of aangeboden werd. In de hele wereld mag misschien dat soort dingen wel, maar als Fok besluit dat het hier niet mag, mag het hier niet.
Op zondag 20 juli 2003 00:49 schreef mvt het volgende:[..]
En dan nog maakt dat voor dit topic niet uit aangezien het hier gaat over wat er in de echte wereld niet mag. Als FOK normbepalend zou zijn voor de echte wereld zou Playboy in Nederland alleen nog maar via het criminele circuit verkrijgbaar zijn.
quote:Heb jij de handleiding van je apparaat bij de hand? Daar staat toch echt in dat jij als koper een gebruikersovereenkomst aan gaat mbv tot de integriteit van de console. Ofwel, door het kopen van het apparaat, het openen van de doos, het aansluiten van de console ga je een zekere overeenkomst aan. En die wordt dus geschonden door het modificeren van de hardware, of dit nu een draadje doorknippen is (met als doel om de werking van het apparaat zodanig te beinvloeden dat deze niet meer volgens de specs gaat werken), of een complete mod chip die er in wordt gesoldeerd.
Op zondag 20 juli 2003 00:46 schreef Khadgar het volgende:[..]
Maar ik mag toch gewoon aan mijn eigen apparaat knutselen? Wie denken ze wel niet dat ze zijn? Ik heb al mijn consoles (behalve de ps/2 en de cube) zo'n beetje open geschroeft, en ik heb bij m'n nes een aanpassing gemaakt aan de hardware (draadje doorgeknipt) zodat ik ook US games kan spelen. En dat is volgens mij absoluut niet illegaal (het 'ombouwen' zelf dan, of US games hier mogen laat ik even terzijde)
quote:Zie mijn vorige post
Maar nu is er nog een probleem: homebrew werk. Sommigen houden er van, anderen moeten het niet. Het enige is, om dat soort werken te kunnen bekijken moet je dus je console ombouwen. Hoe ziet het dan hiermee?
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:48 schreef Lucille het volgende:[..]
Je eigen creativiteit ontwikkelen staat niet in de wet omschreven. Je hebt dan nog steeds te maken met wat de wet zegt:
[..]Hoewel jij vreselijk creatief wilt zijn is het gewoon inbreuk op de bescherming van het werk. Dus bij de wet verboden.
quote:En wat als ik een onafhankelijk programma wil maken wat interoperabel is met het playstation OS? En alle informatie die ik ontdekt heb geheim houd?
Artikel 45m1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, worden niet beschouwd het vervaardigen van een kopie van dat werk en het vertalen van de codevorm daarvan, indien deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogrammas tot stand te brengen, mits:
a. deze handelingen worden verricht door een persoon die op rechtmatige wijze de beschikking heeft gekregen over een exemplaar van het computerprogramma of door een door hem daartoe gemachtigde derde;
b. de gegevens die noodzakelijk zijn om de interoperabiliteit tot stand te brengen niet reeds snel en gemakkelijk beschikbaar zijn voor de onder a bedoelde personen;
c. deze handelingen beperkt blijven tot die onderdelen van het oorspronkelijke computerprogramma die voor het tot stand brengen van de interoperabiliteit noodzakelijk zijn.
2. Het is niet toegestaan de op grond van het eerste lid verkregen informatie:
a. te gebruiken voor een ander doel dan het tot stand brengen van de interoperabiliteit van het onafhankelijk vervaardigde computerprogramma;
b. aan derden mede te delen, tenzij dit noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de interoperabiliteit van het onafhankelijk vervaardigde computerprogramma;
c. te gebruiken voor de ontwikkeling, de produktie of het in de handel brengen van een computerprogramma, dat niet als een nieuw, oorspronkelijk werk kan worden aangemerkt of voor andere, op het auteursrecht inbreuk makende handelingen.
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 20-07-2003 00:53]
quote:Inderdaad. De PSX met Ceatla is een bekend voorbeeld. ik heb zelfs een BASIC interpreter voor de PSX, alleen werkt dat enkel indien de betreffende console is voorzien van een modchip.
Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Khadgar het volgende:
Maar: Wat nou als ik een modchip oid nodig heb om mijn eigen creativiteit op die console los te laten (dus zelf software ontwikkel)? Voor de rest is mijn hele collectie spellen helemaal legaal. Alleen die modchip. Hoe zit dat?
quote:Maar, daar zit deels een loophole. Aangezien dat crea bea werk voor eigen gebruik is en eventueel voor anderen zonder ook maar enige hinder te gebruiken is (freeware) dan is het niet beschermt en kan is de aanpassing niet illegaal. Natuurlijk maak je daarmee de weg vrij voor illegaal werk, maar hier is het weer een probleem dat de goede onder de kwade lijden.
Op zondag 20 juli 2003 00:48 schreef Lucille het volgende:[..]
Je eigen creativiteit ontwikkelen staat niet in de wet omschreven. Je hebt dan nog steeds te maken met wat de wet zegt:
[..]Hoewel jij vreselijk creatief wilt zijn is het gewoon inbreuk op de bescherming van het werk. Dus bij de wet verboden.
quote:Er zijn nogal wat juristen die hier zeer weinig waarde aan zullen hechten omdat:
Op zondag 20 juli 2003 00:51 schreef Lucille het volgende:[..]
Heb jij de handleiding van je apparaat bij de hand? Daar staat toch echt in dat jij als koper een gebruikersovereenkomst aan gaat mbv tot de integriteit van de console. Ofwel, door het kopen van het apparaat, het openen van de doos, het aansluiten van de console ga je een zekere overeenkomst aan. En die wordt dus geschonden door het modificeren van de hardware, of dit nu een draadje doorknippen is (met als doel om de werking van het apparaat zodanig te beinvloeden dat deze niet meer volgens de specs gaat werken), of een complete mod chip die er in wordt gesoldeerd.
- je dit niet voor de aankoop wordt gemeld
- je hiervoor geen handtekening zet, en dus geen rechtsgeldige overeenkomst aangaat
Ik denk dat die gebruksrechtovereenkomst in de Nederlandse wet weinig kans maakt voor een rechter, als aan te tonen valt dat de modchip nodig is om bewuste beperkingen ongedaan te maken...
quote:Sterker nog, bij mijn legaal via Sony verkregen PS/2 zat geeneens een handleiding oid. Ik weet van niks!
Op zondag 20 juli 2003 00:55 schreef Jalu het volgende:[..]
Er zijn nogal wat juristen die hier zeer weinig waarde aan zullen hechten omdat:
- je hiervoor geen handtekening zet, en dus geen rechtsgeldige overeenkomst aangaatIk denk dat die gebruksrechtovereenkomst in de Nederlandse wet weinig kans maakt voor een rechter, als aan te tonen valt dat de modchip nodig is om bewuste beperkingen ongedaan te maken...
quote:Als je de door jou gevolgde redenering doortrekt, is zelfs het verkopen van een RGB kabeltje voor een PS2 dat niet door Sony zelf is gemaakt en ook niet goedgekeurd, al illegaal, ben ik bang...
Er zijn nogal wat juristen die hier zeer weinig waarde aan zullen hechten omdat:
- je hiervoor geen handtekening zet, en dus geen rechtsgeldige overeenkomst aangaatIk denk dat die gebruksrechtovereenkomst in de Nederlandse wet weinig kans maakt voor een rechter, als aan te tonen valt dat de modchip nodig is om bewuste beperkingen ongedaan te maken...
quote:Ik zie de link tussen vrije media en het kopieren van software niet zo. Vrije media bedoeld in het verdrag van Rome gaat over vrijheid van meningsuiting. Het is niet vrijheid van digitale media. Bovendien gaat die wet niet op als je een zekere overeenkomst afsluit met een bedrijf/instelling/whatever. Even een voorbeeld: stel je gaat ergens bij een bedrij werken en je tekent een arbeidsovereenkomst dat de informatie die jij verzamelt bedrijfsgeheim is. Dan zou je dus volgens jouw redenatie die informatie zomaar openbaar kunnen maken onder het mom van vrije meningsuiting, verdrag van Rome, enz.... Dat is dus niet zo, omdat je een overeenkomst bent aangegaan met de andere partij. Zo zit het dus ook met het kopen van een game console.
Denk ook aan andere wetten en rechten die wij hebben (recht op vrije media vergaring? Verdrag van Rome? Grondwet?). Hoe zit het met software licenties, staat er nadrukkelijk op de verpakking dat ze hier niet gebruikt mogen worden ofzo?
quote:Je kan ook gewoon lezen wat hier staat en inzien waar het om draait. Een topic over een wet heeft altijd bestaansrecht, ookal schrijft de wet voor wat wel en wat niet mag.
Op zondag 20 juli 2003 00:50 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Daar gaat t niet om. De hele discussie begon vanwege een topic dat gesloten werd omdat er iets gemod gevraagd of aangeboden werd. In de hele wereld mag misschien dat soort dingen wel, maar als Fok besluit dat het hier niet mag, mag het hier niet.
Als er een wet wordt besproken over plaatjes in sexboekjes waar geslachtsdelen worden getoont dan maakt het niet uit of je dat soort plaatjes wel of niet in B&H mag posten en al helemaal niet of dat nav een gesloten topic in B&H is waar die plaatjes gepost waren. Het gaat om de wet. En aangezien iedere Nederlander geacht wordt de wet te kennen is dit een zeer educatief topic die de Fokker bewust maakt van de Nederlandse wetgeving.
Dus of het nou nav een topic is van iets wat niet mag op FOk. Khadgar doet zijn burgerplicht om mensen te informeren over de Nederlandse wetgeving.
quote:Ok, heeft iemand de manuals van de consoles en games bij de hand? Kom maar op met de citaten. Eens even kijken welke fabrikanten zich ingedekt hebben!
Op zondag 20 juli 2003 00:57 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik zie de link tussen vrije media en het kopieren van software niet zo. Vrije media bedoeld in het verdrag van Rome gaat over vrijheid van meningsuiting. Het is niet vrijheid van digitale media. Bovendien gaat die wet niet op als je een zekere overeenkomst afsluit met een bedrijf/instelling/whatever. Even een voorbeeld: stel je gaat ergens bij een bedrij werken en je tekent een arbeidsovereenkomst dat de informatie die jij verzamelt bedrijfsgeheim is. Dan zou je dus volgens jouw redenatie die informatie zomaar openbaar kunnen maken onder het mom van vrije meningsuiting, verdrag van Rome, enz.... Dat is dus niet zo, omdat je een overeenkomst bent aangegaan met de andere partij. Zo zit het dus ook met het kopen van een game console.
quote:Dan moet je vaak rechten afdragen aan Sony zodat je gerbuik mag maken van de daarvoor beschikbare apparatuur en ondersteuning krijgt.
Op zondag 20 juli 2003 00:52 schreef Khadgar het volgende:[..]
[..]En wat als ik een onafhankelijk programma wil maken wat interoperabel is met het playstation OS? En alle informatie die ik ontdekt heb geheim houd?
quote:Ben ik het toch niet mee eens. Als je een console koopt, dan koop je een stuk fysieke hardware, het wordt jouw eigendom. En er is m.i. in Nederland geen wet die je kan verbieden een produkt te gebruiken naar je eigen goeddunken, mits je anderen er geen schade mee toebrengt. Ik denk dan ook dat de consolefabrikanten zich op glad ijs bevinden als het om het MOD-chip gebeuren gaat. Helaas is het in het verleden al meermaals gebleken dat juristen en rechters weinig verstand hebben van dit soort zaken, waardoor er nogal eens zeer kromme uitspraken komen te liggen.
Op zondag 20 juli 2003 00:57 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik zie de link tussen vrije media en het kopieren van software niet zo. Vrije media bedoeld in het verdrag van Rome gaat over vrijheid van meningsuiting. Het is niet vrijheid van digitale media. Bovendien gaat die wet niet op als je een zekere overeenkomst afsluit met een bedrijf/instelling/whatever. Even een voorbeeld: stel je gaat ergens bij een bedrij werken en je tekent een arbeidsovereenkomst dat de informatie die jij verzamelt bedrijfsgeheim is. Dan zou je dus volgens jouw redenatie die informatie zomaar openbaar kunnen maken onder het mom van vrije meningsuiting, verdrag van Rome, enz.... Dat is dus niet zo, omdat je een overeenkomst bent aangegaan met de andere partij. Zo zit het dus ook met het kopen van een game console.
De fabrikant van een auto kan je ook niet verbieden om er te snel mee te rijden...
quote:Wat een onzin, bij het kopen van software voor een computer zet ik ook geen handtekening. En toch is het aangaan van de overeenkomst rechtsgeldig. Stilzwijgende overeenkomst heet dat in vaktermen.
En bij het kopen van een muziek CD wordt ik er in de winkel ook niet op geattendeerd dat verspeiding niet mag en dat ik geld moet betalen als ik het in een openbare ruimte laat klinken of op de radio gaat draaien. In dit opzicht wordt de koper geacht de wet te kennen.
quote:Nee, want sony zegt eerst dat ik met een flinke zak met poen over de brug moet.
Op zondag 20 juli 2003 01:00 schreef mvt het volgende:[..]
Dan moet je vaak rechten afdragen aan Sony zodat je gerbuik mag maken van de daarvoor beschikbare apparatuur en ondersteuning krijgt.
Stukjes handleiding laten verschillende meningen van verschillende fabrikanten zien. Activision dekt zich in de Tony Hawk Pro Skater 2 (n64) in tegen reverse engeneeren en exporteren enzovoort. Dus dat spel mag NIET naar het buitenland, of gehackt.
Nintendo's Mario 64 handleiding zegt alleen dat je geen garantie krijgt op je software/hardware als je backup devices en game altering devices gebruikt. Ook zijn ze tegen backup exemplaren. Maar NIETS over export. Deze zou dus zo de grens over mogen.
quote:Dus als een autofabrikant in de handleiding voorschrijft dat ik, om het milieu te sparen, niet meer dan 10000 km per jaar mag rijden heb ik me daar maar aan te houden omdat hij het in de handleiding schrijft?
Op zondag 20 juli 2003 01:03 schreef Lucille het volgende:[..]
Wat een onzin, bij het kopen van software voor een computer zet ik ook geen handtekening. En toch is het aangaan van de overeenkomst rechtsgeldig. Stilzwijgende overeenkomst heet dat in vaktermen.
quote:Kijk maar eens op een willekeurige CD, je zult PRECIES een tekst van die strekking vinden...
En bij het kopen van een muziek CD wordt ik er in de winkel ook niet op geattendeerd dat verspeiding niet mag en dat ik geld moet betalen als ik het in een openbare ruimte laat klinken of op de radio gaat draaien. In dit opzicht wordt de koper geacht de wet te kennen.
En tussen de door jou genoemde voorbeelden en een console is toch een groot verschil: een console is slechts een middel om het uiteindelijke doel te bereiken: het spelen van spellen, de door jouw genoemde voorbeelden zijn het uiteindelijk doel.
quote:Zolang de auto binnen de specs rijdt van de fabrikant is er niks aan de hand. Maar ik lees wel in mijn instructieboekje dat als ik met mijn auto gaat rally rijden dat alle garantie dan alvast verdwijnt (het staat er echt in). En modificaties aanbrengen zoals chip tuning is heel erg aan regels gebonden. Sommige fabrikanten laten het toen, de meeste echter niet.
Op zondag 20 juli 2003 01:02 schreef Jalu het volgende:De fabrikant van een auto kan je ook niet verbieden om er te snel mee te rijden...
quote:Dus jij zegt dat ik niet aan mijn SB-Live mag solderen? Oei, ben ik nou strafbaar? Ik heb een paar ic's van een andere SB-Live overgezet zodat er eentje het iig weer doet.
Op zondag 20 juli 2003 01:03 schreef Lucille het volgende:[..]
Wat een onzin, bij het kopen van software voor een computer zet ik ook geen handtekening. En toch is het aangaan van de overeenkomst rechtsgeldig. Stilzwijgende overeenkomst heet dat in vaktermen.
quote:Garantie vervallen. Nou ja daar moet de gebruiker dan maar mee leven. Maar het is dus niet verboden. Ze geven je alleen geen garantie er op. Kan ik mee leven. Klooien is leuk.
Op zondag 20 juli 2003 01:08 schreef Lucille het volgende:[..]
Zolang de auto binnen de specs rijdt van de fabrikant is er niks aan de hand. Maar ik lees wel in mijn instructieboekje dat als ik met mijn auto gaat rally rijden dat alle garantie dan alvast verdwijnt (het staat er echt in). En modificaties aanbrengen zoals chip tuning is heel erg aan regels gebonden. Sommige fabrikanten laten het toen, de meeste echter niet.
Natuurlijk is het vervallen van garantie nog niet hetzelfde als iets wettelijk verbieden. Maar goed, je voorbeeld was dan ook erg krom.
Want ze mogen ook geen mobiele telefoon abo, toch?
quote:Dit is een voorbeeld dat niet bestaat, dus is niet relevant voor de diskussie.
Op zondag 20 juli 2003 01:06 schreef Jalu het volgende:[..]
Dus als een autofabrikant in de handleiding voorschrijft dat ik, om het milieu te sparen, niet meer dan 10000 km per jaar mag rijden heb ik me daar maar aan te houden omdat hij het in de handleiding schrijft?
quote:Dat was dus precies mijn punt, je hoort het niet bij de verkoop, maar de informatie staat er wel bij en wordt stilzwijgend aangenomen tijdens de koop.
Kijk maar eens op een willekeurige CD, je zult PRECIES een tekst van die strekking vinden...
quote:Middel en doel zijn termen die niet in de wet omschreven staan. Waar het om gaat is het aangaan van een overeenkomst en het handelen tegen de regels van die overeenkomst en de wet.
En tussen de door jou genoemde voorbeelden en een console is toch een groot verschil: een console is slechts een middel om het uiteindelijke doel te bereiken: het spelen van spellen, de door jouw genoemde voorbeelden zijn het uiteindelijk doel.
quote:Hoezo? We hebben het over een vergelijkbare zaal, nl. het al of niet toestaan van (vermeend) illegale zaken met het verkochte produkt.
Op zondag 20 juli 2003 01:08 schreef Lucille het volgende:[..]
Zolang de auto binnen de specs rijdt van de fabrikant is er niks aan de hand. Maar ik lees wel in mijn instructieboekje dat als ik met mijn auto gaat rally rijden dat alle garantie dan alvast verdwijnt (het staat er echt in). En modificaties aanbrengen zoals chip tuning is heel erg aan regels gebonden. Sommige fabrikanten laten het toen, de meeste echter niet.
Natuurlijk is het vervallen van garantie nog niet hetzelfde als iets wettelijk verbieden. Maar goed, je voorbeeld was dan ook erg krom.
Stel ik koop een auto die is begrensd op 120 km/h omdat je in Nederland niet harder mag. Dan zou de fabrikant mij dus wettelijk kunnen verbieden die begrensing te verwijderen omdat ik weleens in Duitsland rij, waar ik wel sneller mag?
Zo krom vind ik vergelijking dus niet.
Let wel: ik probeer geen illegale zaken goed te praten oid, maar ik vind het feit dat een fabrikant mij een produkt verkoopt waar ik vervolgens ALLEEN maar dat mee mag doen wat de fabrikant toevallig leuk vind(lees: aan verdient), nogal twijfelachtig, zachtgezegd.
quote:Nee, dat zeg ik niet. Bij de aanschaf van jou SB-Live kaart zit geen gebruikersovereenkomst waarin staat dat hardware modificaties zijn verboden.
Op zondag 20 juli 2003 01:08 schreef Khadgar het volgende:[..]
Dus jij zegt dat ik niet aan mijn SB-Live mag solderen? Oei, ben ik nou strafbaar? Ik heb een paar ic's van een andere SB-Live overgezet zodat er eentje het iig weer doet.
quote:Maar waar is die van de PS/2 dan? Ik heb geen handleiding dus ik kan het niet opzoeken, maar ik ben erg benieuwd. Ik ga even m'n cube boekje opzoeken.
Op zondag 20 juli 2003 01:13 schreef Lucille het volgende:[..]
Nee, dat zeg ik niet. Bij de aanschaf van jou SB-Live kaart zit geen gebruikersovereenkomst waarin staat dat hardware modificaties zijn verboden.
Cube boekje gevonden. Er is NIETS over een regel dat ik niet mag knutselen aan dat ding.
edit2: Oja, alleen dat de garantie vervalt. Verder niets.
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 20-07-2003 01:17]
quote:Dit zou zomaar kunne gebeuren met de wet in de hand, schijnbaar...
Op zondag 20 juli 2003 01:12 schreef Lucille het volgende:[..]
Dit is een voorbeeld dat niet bestaat, dus is niet relevant voor de diskussie.
[..]
quote:Ja en nogmaals, ik denk dat het nogal krom is dat wanneer je een console koopt, je niet met de hardware mag doen wat jij wilt. Strict genomen krijg je het apparaat volgens jouw redenatie dus in bruikleen.
Dat was dus precies mijn punt, je hoort het niet bij de verkoop, maar de informatie staat er wel bij en wordt stilzwijgend aangenomen tijdens de koop.
[..]Middel en doel zijn termen die niet in de wet omschreven staan. Waar het om gaat is het aangaan van een overeenkomst en het handelen tegen de regels van die overeenkomst en de wet.
Het is denk ik nu al wel duidelijk dat de wet voor velerlei uitleg vatbaar is. Daar zou dus duidelijkheid over moeten komen, en ik kan je eerlijk zeggen dat ik nog steeds geen duidelijkheid heb over of ik nu wel of niet een modchip in mijn PS2 mag solderen omdat ik weleens een Japans spel wil spelen dat niet in Europa uitkomt...
quote:De modchips van tegenwoordig zijn helaas allemaal illegaal omdat er gehackte firmware in zit. Een regio cd schijnt wel te mogen. En of je import mag spelen hangt af van de regels in de handleiding.
Op zondag 20 juli 2003 01:16 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het is denk ik nu al wel duidelijk dat de wet voor velerlei uitleg vatbaar is. Daar zou dus duidelijkheid over moeten komen, en ik kan je eerlijk zeggen dat ik nog steeds geen duidelijkheid heb over of ik nu wel of niet een modchip in mijn PS2 mag solderen omdat ik weleens een Japans spel wil spelen dat niet in Europa uitkomt...
quote:Bij mijn moeder der vorige PC (p120) zat trouwens wel een stickertje waarop stond dat als de sticker verwijderd werd of stuk ging (bij het openen van de kast dus) de garantie zou vervallen.
Op zondag 20 juli 2003 01:13 schreef Lucille het volgende:[..]
Nee, dat zeg ik niet. Bij de aanschaf van jou SB-Live kaart zit geen gebruikersovereenkomst waarin staat dat hardware modificaties zijn verboden.
Een modem erbij zeten mocht dus niet.
Volgens de wetgeving zou het openmaken van een computerkast en het bijplaatsen van een CD-R of CD-RW (of DVD varianten) verboden zijn, aangezien je iets veranderd aan de PC voor het mogelijk maken van het verspreiden van de inhoud van CD's.
Recht is nou eenmaal altijd krom
quote:Ik vermoed ook dat dat het enige is wat wettelijk hard te maken is.
Op zondag 20 juli 2003 01:14 schreef Khadgar het volgende:[..]
Maar waar is die van de PS/2 dan? Ik heb geen handleiding dus ik kan het niet opzoeken, maar ik ben erg benieuwd. Ik ga even m'n cube boekje opzoeken.
Cube boekje gevonden. Er is NIETS over een regel dat ik niet mag knutselen aan dat ding.
edit2: Oja, alleen dat de garantie vervalt. Verder niets.
Maar goed ook, anders zou het met de wet in de hand ook mogelijk zijn om computers te verkopen waarop ALLEEN maar MS-Windows mag draaien en alle andere OS'sen illegaal zijn, alleen omdat dat ergens in de manual of op de doos staat. Wat zou MS blij zijn met een dergelijke wet, zeg...
quote:Ja maar met die cd-r brander kun je wel je eigen werk backuppen (jouw recht immers) en je eigen werk verspreiden (wederom jouw recht).
Op zondag 20 juli 2003 01:19 schreef mvt het volgende:[..]
Bij mijn moeder der vorige PC (p120) zat trouwens wel een stickertje waarop stond dat als de sticker verwijderd werd of stuk ging (bij het openen van de kast dus) de garantie zou vervallen.
Volgens de wetgeving zou het openmaken van een computerkast en het bijplaatsen van een CD-R of CD-RW (of DVD varianten) verboden zijn, aangezien je iets veranderd aan de PC voor het mogelijk maken van het verspreiden van de inhoud van CD's.Recht is nou eenmaal altijd krom
quote:Dat denk ik dus niet .... (zie beneden)
Op zondag 20 juli 2003 01:12 schreef Jalu het volgende:[..]
Hoezo? We hebben het over een vergelijkbare zaal, nl. het al of niet toestaan van (vermeend) illegale zaken met het verkochte produkt.
quote:Want ik ken geen auto's die begrensd zijn op 120 km/h omdat j in Nederland niet harder mag. Het is een voorbeeld van iets dat niet bestaat en ook nooit zal bestaan. Omdat onder normale gebruiksomstandigheden te verwachten is dat de auto op plaatsen kan komen waarbij je wettelijk harder mag rijden.
Stel ik koop een auto die is begrensd op 120 km/h omdat je in Nederland niet harder mag. Dan zou de fabrikant mij dus wettelijk kunnen verbieden die begrensing te verwijderen omdat ik weleens in Duitsland rij, waar ik wel sneller mag?
Zo krom vind ik vergelijking dus niet.
quote:Dat mag jij twijfelachtig vinden. Zolang de wet en de mensen die de wet moeten uitvoeren maar een idee hebben of het mag.
Let wel: ik probeer geen illegale zaken goed te praten oid, maar ik vind het feit dat een fabrikant mij een produkt verkoopt waar ik vervolgens ALLEEN maar dat mee mag doen wat de fabrikant toevallig leuk vind(lees: aan verdient), nogal twijfelachtig, zachtgezegd.
quote:Garantie vervallen is iets anders dan verboden zijn overigens.
Op zondag 20 juli 2003 01:19 schreef mvt het volgende:[..]
Bij mijn moeder der vorige PC (p120) zat trouwens wel een stickertje waarop stond dat als de sticker verwijderd werd of stuk ging (bij het openen van de kast dus) de garantie zou vervallen.
Volgens de wetgeving zou het openmaken van een computerkast en het bijplaatsen van een CD-R of CD-RW (of DVD varianten) verboden zijn, aangezien je iets veranderd aan de PC voor het mogelijk maken van het verspreiden van de inhoud van CD's.Recht is nou eenmaal altijd krom
quote:Ik zal het nog eens nakijken, maar je maakt het mogelijk om blablablabla.
Op zondag 20 juli 2003 01:20 schreef Khadgar het volgende:[..]
Ja maar met die cd-r brander kun je wel je eigen werk backuppen (jouw recht immers) en je eigen werk verspreiden (wederom jouw recht).
Overigens haal jer artkel 45 aan mbt modchips. Dit artikel is geldt alleen voor filmmateriaal (bijvoorbeeld de tussenfilmpjes )
a) het schenden van een recht
b) het schenden van een overeenkomst
In principe is het illegaal kopieren van software het schenden van een recht.
Het verklappen van millitaire geheimen terwijl je een geheimhoudingsverklaring hebt getekend, is het schenden van een overeenkomst.
quote:Hoho, een modchip die *uitsluitend* dient om 'ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken' is illegaal.
Op zondag 20 juli 2003 00:32 schreef Khadgar het volgende:
Goed, een modchip die dient om illegale software te gebruiken is dus echt illegaal.
Maar daar kan geen sprake van zijn in het geval van een modchip. Zoals je zelf al opmerkte is daar het 'grijze gebied' van regiolocks (waar het nederlandse gerecht zich nog niet over gebogen heeft - in australië bijvoorbeeld reeds ontoelaatbaar verklaard). Of bijvoorbeeld de mogelijkheid de XBox of PS2 te gebruiken als mediaspeler - vele scenario's zijn denkbaar waarbij er geen enkele sprake is van illegaal gebruik. Een nog beter voorbeeld is het gebruik van Linux op een XBox. Hierdoor krijgt het apparaat op een volkomen legale basis een zeer diverse functionaliteit.
Een koopovereenkomst die stelt dat een aangeschaft apparaat niet opengemaakt of gemodificeerd mag worden zal als puntje bij paaltje komt als een ontoelaatbare restrictie de rechtbank uitgelachen worden. Uiteraard staat het de rechtmatige eigenaar van een apparaat te allen tijde vrij om zo iets te doen. Dat de garantie komt te vervallen is een 2e.
quote:Weet ik, maar het ging even om het 2e punt duidelijk te maken.
Op zondag 20 juli 2003 01:23 schreef Lucille het volgende:[..]
Garantie vervallen is iets anders dan verboden zijn overigens.
Het ging erom dat de garantie zou vervallen wegens het aanpassen van de PC (door iemand anders dan de verkoper). Dit doortrekkend naar de CD-R, je mod je PC voor illegaal werk.
quote:Is toch een iets ander geval denk ik: er staat keihard in de wet dat auto's NA een bepaald bouwjaar een katalysator moeten hebben om een TYPEGOEDKEURING te krijgen. Er worden geen wettelijke eisen aan een console gesteld betr. wat er wel en niet mogelijk mee is/moet zijn. De katalysator is door de overheid verplicht gesteld uit overwegingen van algemeen belang, er is geen enkele overheid die Sony verbiedt een PS2 te produceren die alle PS2 spellen uit alle regio's probleemloos speelt, omdat dat geen algemeen belang dient.
Op zondag 20 juli 2003 01:22 schreef Lucille het volgende:[..]
Dat denk ik dus niet .... (zie beneden)
[..]Want ik ken geen auto's die begrensd zijn op 120 km/h omdat j in Nederland niet harder mag. Het is een voorbeeld van iets dat niet bestaat en ook nooit zal bestaan. Omdat onder normale gebruiksomstandigheden te verwachten is dat de auto op plaatsen kan komen waarbij je wettelijk harder mag rijden.
Maar ik zal even een ander voorbeeld geven. De katalysator. Die is wettelijk verplicht. En is onder normale omstandigheden ook altijd noodzakelijk. Echter, voor zeer speciale gebruiksomstandigheden is het toegestaan om de katalysator tijdelijk af te koppelen. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het rijden in gebieden waar geen loodvrije benzine te koop is. Je krijgt dan een tijdelijke ontheffing en mag voor een bepekte tijd dus in Nederland zonder katalysator rijden. Mits dit allemaal wordt gedaan binnen de kaders van de wet, met goedkeuring van Verker & Waterstaat. En mits de modificatie is gedaan met toestemming van de fabrikant.
[..]
quote:Yeah, en de praktijk leert helaas maar al te vaak dat dat bepaald niet het geval is... Dat is wat mij nogal eens beangstigd; de rechtsstaat wordt aan alle kanten ingehaald door de techniek en heeft schijnbaar geen enkele kans om het tempo van de ontwikkelingen bij te benen...
Dat mag jij twijfelachtig vinden. Zolang de wet en de mensen die de wet moeten uitvoeren maar een idee hebben of het mag.
quote:Mooi, dit lijkt veel op wat ik eigenlijk duidelijk probeerde te maken: de restricitie die wordt opgelegd is onredelijk.
Op zondag 20 juli 2003 01:25 schreef Vibromass het volgende:[..]
Hoho, een modchip die *uitsluitend* dient om 'ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken' is illegaal.
Maar daar kan geen sprake van zijn in het geval van een modchip. Zoals je zelf al opmerkte is daar het 'grijze gebied' van regiolocks (waar het nederlandse gerecht zich nog niet over gebogen heeft - in australië bijvoorbeeld reeds ontoelaatbaar verklaard). Of bijvoorbeeld de mogelijkheid de XBox of PS2 te gebruiken als mediaspeler - vele scenario's zijn denkbaar waarbij er geen enkele sprake is van illegaal gebruik. Een nog beter voorbeeld is het gebruik van Linux op een XBox. Hierdoor krijgt het apparaat op een volkomen legale basis een zeer diverse functionaliteit.
Een koopovereenkomst die stelt dat een aangeschaft apparaat niet opengemaakt of gemodificeerd mag worden zal als puntje bij paaltje komt als een ontoelaatbare restrictie de rechtbank uitgelachen worden. Uiteraard staat het de rechtmatige eigenaar van een apparaat te allen tijde vrij om zo iets te doen. Dat de garantie komt te vervallen is een 2e.
quote:Zeker kan dat, is dit al gebeurd? Ik meende dat deze restrictie tot op heden slechts geldt voor GAM en V&A.
Overigens zou ik een restrictie die verder gaat dan de geldende rechtssituatie toch opmerkelijk vinden.
quote:Dat komt omdat het heel snel net over het randje gaat, denk ik zo.
Op zondag 20 juli 2003 01:31 schreef Vibromass het volgende:[..]
Zeker kan dat, is dit al gebeurd? Ik meende dat deze restrictie tot op heden slechts geldt voor GAM en V&A.
Overigens zou ik een restrictie die verder gaat dan de geldende rechtssituatie toch opmerkelijk vinden.
quote:Oeps, ik heb scheef gekeken. Tis al laat. Hier de goede, bijna dezelfde set:
Op zondag 20 juli 2003 01:25 schreef mvt het volgende:[..]
Ik zal het nog eens nakijken, maar je maakt het mogelijk om blablablabla.
Overigens haal jer artkel 45 aan mbt modchips. Dit artikel is geldt alleen voor filmmateriaal (bijvoorbeeld de tussenfilmpjes
)
quote:
Artikel 45kAls inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Artikel 45l
Hij die bevoegd is tot het verrichten van de in artikel 45i bedoelde handelingen, is mede bevoegd tijdens deze handelingen de werking van dat werk waar te nemen, te bestuderen en te testen teneinde de daaraan ten grondslag liggende ideeën en beginselen te achterhalen.
Artikel 45m
1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, worden niet beschouwd het vervaardigen van een kopie van dat werk en het vertalen van de codevorm daarvan, indien deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogrammas tot stand te brengen, mits:
a. deze handelingen worden verricht door een persoon die op rechtmatige wijze de beschikking heeft gekregen over een exemplaar van het computerprogramma of door een door hem daartoe gemachtigde derde;
b. de gegevens die noodzakelijk zijn om de interoperabiliteit tot stand te brengen niet reeds snel en gemakkelijk beschikbaar zijn voor de onder a bedoelde personen;
c. deze handelingen beperkt blijven tot die onderdelen van het oorspronkelijke computerprogramma die voor het tot stand brengen van de interoperabiliteit noodzakelijk zijn.
2. Het is niet toegestaan de op grond van het eerste lid verkregen informatie:
a. te gebruiken voor een ander doel dan het tot stand brengen van de interoperabiliteit van het onafhankelijk vervaardigde computerprogramma;
b. aan derden mede te delen, tenzij dit noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de interoperabiliteit van het onafhankelijk vervaardigde computerprogramma;
c. te gebruiken voor de ontwikkeling, de produktie of het in de handel brengen van een computerprogramma, dat niet als een nieuw, oorspronkelijk werk kan worden aangemerkt of voor andere, op het auteursrecht inbreuk makende handelingen.
quote:Moeten messen verboden worden omdat er iemand mee neergestoken kan worden? Moet de PTT verboden worden omdat iemand een bombrief zou kunnen versturen?
Op zondag 20 juli 2003 01:32 schreef Khadgar het volgende:[..]
Dat komt omdat het heel snel net over het randje gaat, denk ik zo.
In alle gevallen geldt dat uitsluitend het misbruik bestraft dient te worden.
Ik zou pleiten voor dezelfde redelijke grens bij Fok-discussies. Discussie over technische aspecten zou moeten kunnen, discussie over illegale activiteiten niet.
quote:Inderdaad. 'onschuldig tot schuldig bewezen' toch?
Op zondag 20 juli 2003 01:38 schreef Vibromass het volgende:[..]
Moeten messen verboden worden omdat er iemand mee neergestoken kan worden? Moet de PTT verboden worden omdat iemand een bombrief zou kunnen versturen?
In alle gevallen geldt dat uitsluitend het misbruik bestraft dient te worden.
Ik zou pleiten voor dezelfde redelijke grens bij Fok-discussies. Discussie over technische aspecten zou moeten kunnen, discussie over illegale activiteiten niet.
http://www.tweakers.net/nieuws/21586/?highlight=playstation+ombouwen
quote:Deze discussie loopt nav een discussie in GAM. Maar er is een algemene regel op Fok, dat dingen die naar illegaliteit ruiken, niet mogen. En omdat modjes geen afgestudeerde juristen zijn, is er voor gekozen de 'botte bijl' methode op dit gebied te hanteren. Dus: Als het lijkt op modden, illegaal of verboden, mag het niet.
Op zondag 20 juli 2003 01:31 schreef Vibromass het volgende:[..]
Zeker kan dat, is dit al gebeurd? Ik meende dat deze restrictie tot op heden slechts geldt voor GAM en V&A.
quote:Waarom? Die regel is er al. De rechter mag dan wel zeggen dat het toegestaan is, homo's uit te schelden voor varkens, een user die dat op Fok! doet krijgt minimaal een note, de post wordt ge-edit en meestal volgt er wel een ban op.
quote:nogmaals : Wat is het nut om dit de hele tijd te herhalen. Worden hier dingen besproken die niet mogen op FOK?? Worden hier dingen besproken die iets goed willen praten wat eigenlijk niet mag op FOK??
Op zondag 20 juli 2003 11:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Deze discussie loopt nav een discussie in GAM.
NEE!!!
Dus als je mee wilt discussieren doe dat dan op basis van de OP, niet op basis van " jamaar, iemand zei ooit wat op FOK wat niet mag en daar is dit uit voort gekomen, en dat ga ik nu 100x herhalen"
Je betrekt toch ook niet iedere keer Hitler in een discussie wanneer er gesproken wordt over een onbemande ruimtereis naar Mars (Hitler -> von Braun -> NASA)
quote:Ik kan deze stelling van jou niet vinden in de policy. Staat dit ergens nauwer omschreven?
Op zondag 20 juli 2003 11:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Deze discussie loopt nav een discussie in GAM. Maar er is een algemene regel op Fok, dat dingen die naar illegaliteit ruiken, niet mogen. En omdat modjes geen afgestudeerde juristen zijn, is er voor gekozen de 'botte bijl' methode op dit gebied te hanteren. Dus: Als het lijkt op modden, illegaal of verboden, mag het niet.
Dichterbij dan dit zie ik niet: - Het plaatsen van links naar illegale zaken als warez, mp3's, simlocks etc of links daarnaar.
Er staat toch duidelijk om 'illegale zaken'. Er staat nergens 'dingen die naar illegaliteit ruiken' of 'zaken die mods niet interessant vinden en waar ze zich niet in wensen te verdiepen'.
quote:Dat is dan ook kwetsend. Er is hier niemand slachtoffer.
Waarom? Die regel is er al. De rechter mag dan wel zeggen dat het toegestaan is, homo's uit te schelden voor varkens, een user die dat op Fok! doet krijgt minimaal een note, de post wordt ge-edit en meestal volgt er wel een ban op.
Hierdoor ben ik dus van mening dat zodra ik iets koop (o.a. pc hardware) dan is het mijn eigendom en kan ik ermee doen wat ik wil. Besluit ik het te gaan oc'en of te modden ben ik me garantie kwijt (jammer maar niet onoverkoombaar).
Ik ben ook bezitter van enkele retro console's en om deze aan te gang te krijgen/ te houden is het soms noodzakelijk ze aan te passen (en of te repareren) met niet conventionelde onderdelen. Vooral lockout chips e.d. zijn hier een gewillig onderwerp. Want veel games zijn hier in deze regio niet uitgebracht en om ze toch te kunnen spelen zijn die aanpassingen nodig. Hier zie ik geen probleem in omdat de fabrikant en of uitgeven geen "inkomsten derving" ondervind, ik ben de enige die een risico loopt (omdat ik het kan slopen zeg maar)
Het gebruik van modchips daarintegen heb ik (nog) weinig ervaring mee. Maar als ik bijvoorbeeld een backup maak van een PS1 spel (voor eigen gebruik wat mijn goed recht is) dan kan ik die niet gebruiken op de PS1 omdat die geen gekopierde cd's aankan, dus moet je modden. Hier zit je dus met een probleem, je mag wel backuppen maar kan ze niet afspelen omdat modden niet mag, dit is krom (en zo dus een grijs gebied).
Verder wat ik me ook afvraag hoe zit het met nocd patches e.d. ik heb aardig wat originele games maar haat het om met cd's te swappen e.d. (en virtuele drives aanmaken al helemaal niet) dus gebruik ik geregeld deze "oplossingen"
quote:Oke geen auto's maar er zijn genoeg vrachtwagens die weldegelijk begrenst zijn op de 85 a 90km/u, dit omdat ze in nederland niet harder mogen dan 80km/u, maar hoe zit het met de chauffeur's die internationaal rijden en ik gebieden komen waar 90 en harder geoorloofd zijn!? dus op zich niet z'n gek gegeven (alleen verkeerde voorbeeld)
Op zondag 20 juli 2003 01:22 schreef Lucille het volgende:
Want ik ken geen auto's die begrensd zijn op 120 km/h omdat j in Nederland niet harder mag. .
quote:Ik weet ook niet precies waar het uit voortkomt. Er worden regelmatig topics gesloten in V&A omdat het een console betreft waar toevallig een modchip in zit. In GAM worden postings verwijderd die betrekking hebben op zulke triviale zaken als het vervangen van een XBox harddisk-kabel door een snellere ATA66-kabel, met de verwijzing dat dergelijke discussie maar naar het het centrale Warez-discussie topic moet, waar het helemaal niets mee te maken heeft.
Op zondag 20 juli 2003 17:08 schreef HeyFreak het volgende:
dit topic komt toch niet voort uit mijn gesloten topics waar ik een adres zoek voor het in laten bouwen van een 60 Hz schakelaar hè
Er is kennelijk toch veel behoefte om over modchips en andere modificatie te praten. Vandaar dat het wel goed is dat er nu een topic is waar deze kwestie wordt aangekaart. Wellicht zou het overigens beter op zijn plaats zijn in feedback.
[Dit bericht is gewijzigd door donald_dick op 20-07-2003 19:21]
quote:Nou ik heb het gestart oa door jouw vraag, maar ook uit eigen interesse en irritatie.
Op zondag 20 juli 2003 17:08 schreef HeyFreak het volgende:
dit topic komt toch niet voort uit mijn gesloten topics waar ik een adres zoek voor het in laten bouwen van een 60 Hz schakelaar hè
quote:ik deel je irritatie
Op zondag 20 juli 2003 17:32 schreef Khadgar het volgende:[..]
Nou ik heb het gestart oa door jouw vraag, maar ook uit eigen interesse en irritatie.
een beetje mod zou dacht ik wel een beetje verstand moeten hebben van de ins en outs van de games-industrie.
De mod zoals ik die wil is totaal niet illegaal, het is puur om balken in beeld te verwijderen en de boel een beetje te versnellen, maar de moderator leest dus dat er iets veranderd wordt en associeert dit gelijk met het spelen van back-ups, ondanks dat ik het duidelijk in de openingspost heb gezet dat dit niet de bedoeling was.
quote:Wat is voor jou de reden dat er niet over gepraat zou mogen worden?
Op zondag 20 juli 2003 17:27 schreef donald_dick het volgende:
ik ben blij dat ik niet meer de enige ben die vind dat er niet meer over modchips mag gepraat worden
quote:sorry...heb hem al aangepast..beetje teveel rose op
Op zondag 20 juli 2003 19:08 schreef Vibromass het volgende:[..]
Wat is voor jou de reden dat er niet over gepraat zou mogen worden?
En bovendien is cover art stoerder dan een cdr
Als ze consoles nou gewoon regiovrij maken ben je van het gezeik af, dan hoeft de gamer die alleen mod omdat hij wil importeren geen extra geld over de balk te smijten en snij je de legale gamers niet in de vingers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |