abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 juli 2003 @ 14:54:56 #26
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_11834891
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 14:53 schreef HeyFreak het volgende:
die chinezen kunnen ook wel engels leren, maar wat heeft dat te maken met het supermacht zijn? In de USSR was toch ook niemand die engels sprak (bijna)
In de tegenwoordige internet-wereld kan ik me voorstellen dat het gebruik van de Engelse taal een pre kan zijn. Zeker wanneer een land een economische grootmacht wenst te worden.
  donderdag 17 juli 2003 @ 14:55:59 #27
25106 Kesh
Mmmm, free goo!
pi_11834910
Rusland en/of China

Rusland is rijk aan grondstoffen als ze uit de economische problemen komen denk ik dat ze ver zullen komen (waarvoor de grondstoffen kunnen zorgen). Ze zijn ook in staat om hoogwaardige technologische producten te maken op militair gebied.

China heeft volgens mij meer dan 1mld mensen en is voor veel bedrijven interessant als exportmarkt. Veel bedrijven zullen zich er willen vestigen waardoor er een geldstroom zal ontstaan naar het land toe wat weer zal zorgen dat China rijker en rijker wordt.

Daarnaast beschikken beide landen over een groot leger en zijn beiden een atoommacht.

Homer: Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
  donderdag 17 juli 2003 @ 14:57:51 #28
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_11834943
Europa will rule again.
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  donderdag 17 juli 2003 @ 14:59:43 #29
25106 Kesh
Mmmm, free goo!
pi_11834979
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 14:57 schreef Chilly_Willy het volgende:
Europa will rule again.
Europa is nog veel te verdeeld en zal dat ok nog wel geruime tijd blijven verwacht ik. Fransen en Engelsen zijn behoorlijk nationalistisch en daarnaast door de toetreding van de vele armere landen
Homer: Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
pi_11835214
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 14:55 schreef Kesh het volgende:
Rusland en/of China

Rusland is rijk aan grondstoffen als ze uit de economische problemen komen denk ik dat ze ver zullen komen (waarvoor de grondstoffen kunnen zorgen). Ze zijn ook in staat om hoogwaardige technologische producten te maken op militair gebied.

China heeft volgens mij meer dan 1mld mensen en is voor veel bedrijven interessant als exportmarkt. Veel bedrijven zullen zich er willen vestigen waardoor er een geldstroom zal ontstaan naar het land toe wat weer zal zorgen dat China rijker en rijker wordt.

Daarnaast beschikken beide landen over een groot leger en zijn beiden een atoommacht.

ja daar heb je een punt (wat China betreft bedoel ik) maar dat is met zo'n beetje alle aziatische landen zo (de Tijgers?) landen ook, en ook India. voorlopig is het nog afwachten want het is wel het simpelste werk vaak, en heel weinig betaald, zodat de mensen wat te eten kunnen kopen enzo. (voorzover ik weet dan) Rusland maakt volgens mij ook een goede kans, als ze moderniseren. een heel groot deel van het land loopt nog haske achter.

(nu vind ik dit een haske interresant topic, maar het zou wel handig zijn wat info bij te voegen voor je enhousiast roept dat land X de volgende wereldmacht word, want zo kan ik er niks mee )

donderdag 17 juli 2003 @ 15:23:57 #31
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_11835529
Dat de V.S. van hun voetstuk als (i.c. enige) supermacht zullen vallen omdat met andere supermachten hetzelfde gebeurd is ruikt naar historicisme (de idee dat er beoaalde onveranderlijke wetmatigheden de geschiedenis sturen, en dat wie ze kent de geschiedenis kan voorspellen), waarover mijn maat Karl Popper een interessant boekje heeft geschreven.

Verder vind ik de notie van "ingestorte wereldrijken" ook wat vreemd. Het Verenigd Koninkrijk is z'n British Empire kwijt, maar bijna elk land is z'n formeel koloniaal rijk kwijt, het V.K. had gewoon het grootste en dus vakt het het meest op. Voorts staat het V.K. er op elk vlak beter voor dan in 1960, dus van chaos kan niet echt sprake zijn.

Dat de V.S. gaat instorten of verdwijnen is wishfull thinking van mensen die gefrustreerd zijn door de enorme macht van de V.S. Wat me blijft verbazen is dat de V.S. zo machtig blijft ondanks het feit de verwaarlozing van bv. het onderwijs en de enorme macht van het military-industrial en prison-industrial complex. Maar ze lossen het op door een brain drain en het verzekeren van "key strategic interests" met de M-16 in de hand.

Als nieuwe supermachten zie ik de Volksrepubliek China en India nog wel aantreden, omwille van de enorme economische groei in beide landen, wat resulteert in een enorm economisch potentieel wanneer we rekening houden met het feit dat het de werelds meest volkrijke landen zijn.

-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_11836756
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 14:54 schreef Maerycke het volgende:

[..]

In de tegenwoordige internet-wereld kan ik me voorstellen dat het gebruik van de Engelse taal een pre kan zijn. Zeker wanneer een land een economische grootmacht wenst te worden.

De verwachtingen zijn dat chinees binnenkort het meest gebruikte taal op internet zal zijn ...

edit: linkje

[Dit bericht is gewijzigd door DaForZz op 17-07-2003 16:20]

donderdag 17 juli 2003 @ 16:12:10 #33
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_11836773
ja vast
Wat je vindt, ...
pi_11839161
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 16:11 schreef DaForZz het volgende:

[..]

De verwachtingen zijn dat chinees binnenkort het meest gebruikte taal op internet zal zijn ...

edit: linkje

Het is nu in ieder geval al de meest gesproken taal, alleen is Engels meer verspreid ( en is er dus meestal wel iemand die ook Engels kan ).

Maar on-topic :
Inderdaad, China wordt de nieuwe macht.

De EU zal denk ik tweede worden, gewoon omdat sommige landen inzien dat ze wel moeten samenwerken om nog enige invloed uit te blijven oefenen.
Rusland zal of heel heel heel sterk moeten bijdraaien, anders blijft het een puinhoop daar.
En de VS ? Tsja, ze zijn bezig aan de aftocht, alleen hebben ze dat zelf niet in de gaten. ( Dat is door de geschiedenis heen bijna altijd zo geweest met supermachten, dus op zich niet vreemd. Ze zullen allicht belangrijk blijven, maar China en de EU zullen de VS voorbijstreven. )

Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_11839204
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 14:59 schreef Kesh het volgende:

[..]

Europa is nog veel te verdeeld en zal dat ok nog wel geruime tijd blijven verwacht ik.

Nee India en Rusland niet zeker!
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_11839249
On topic:

Het Kaiserreich komt natuurlijk terug.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  donderdag 17 juli 2003 @ 18:00:31 #37
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_11839386
De VS blijft nummer 1, de nummer twee zal China,India of CIS worden.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_11839628
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:00 schreef BAZZA het volgende:
De VS blijft nummer 1, de nummer twee zal China,India of CIS worden.
CIS = ?

( Central Islamic State ofzo ? )

Untill I awake - / - Elu Elensar
  donderdag 17 juli 2003 @ 18:19:27 #39
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_11839671

Nee de islamieten kunnen niks.

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_11839701
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:19 schreef BAZZA het volgende:
[afbeelding]

Nee de islamieten kunnen niks.

Correct. .

Maar het word wel tijd dat dat stukje Noord-Pruisen terug gegeven wordt aan Duitsland. Wat heeft die Russische enclave nog voor bestaansrecht? En Kalinggrad gaat dan gewoon weer Koningsberg heten, zoals het hoort. .

pi_11839764
er komt geen supermacht meer denk ik. De VS zullen er alles aan doen om hun status als enige supermacht te behouden. De kans dat de 3de wereld 'terugslaat' lijkt me gering.
pi_11839785
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:21 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Correct. .

Maar het word wel tijd dat dat stukje Noord-Pruisen terug gegeven wordt aan Duitsland. Wat heeft die Russische enclave nog voor bestaansrecht? En Kalinggrad gaat dan gewoon weer Koningsberg heten, zoals het hoort. .

waarom boeit je dat zo eigenlijk?
pi_11839803
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

waarom boeit je dat zo eigenlijk?

Omdat dat enorme stuk onrecht nog steeds rechtgetrokken moet worden.
pi_11839825
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:26 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Omdat dat enorme stuk onrecht nog steeds rechtgetrokken moet worden.

ja, maar volgens mij liggen de Duitsers er zelfs niet van wakker. Waarom jij als Hollander dan wel?
pi_11839838
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

ja, maar volgens mij liggen de Duitsers er zelfs niet van wakker.

.

Check wat voor enorm stuk er nog steeds onder Poolse en Russische bezetting is

Omlijnig is het originele grondgebied, grijs + rood het huidige

[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 17-07-2003 18:30]

pi_11839855
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:28 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

.

echt waar? wat proberen ze er nu nog aan te doen dan?

Overigens lijkt het me niet echt een vooruitgang voor de Duitse economie op korte termijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 17-07-2003 18:32]

pi_11839859
Irak will kill them all as normally
pi_11839909
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:29 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

echt waar? wat proberen ze er nu nog aan te doen dan?

Opkopen als Polen bij de EU komt.

De grens is pas in 1990 geaccepteerd trouwens (met heeeeeel veel tegenzin), omdat dit een door de Sovjets gestelde voorwaarde was voor de eenwording.

pi_11840004
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:32 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Opkopen als Polen bij de EU komt.

De grens is pas in 1990 geaccepteerd trouwens (met heeeeeel veel tegenzin), omdat dit een door de Sovjets gestelde voorwaarde was voor de eenwording.

ik neem toch aan de meeste mensen in dat gebied toch geen Duits meer spreken? Net zoals de mensen in Zuid-Limburg inmiddels ook gewoon Nederlands spreken. (als we het dan toch hebben over geannexeerde gebieden)
pi_11840183
waarom niet alles terug zoals voor WO I

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')