Vooruit, iets langer dan een week.
Nou, Sardinië dus.Begin november zijn we voor 10 nachten daar naar toe gegaan. We vlogen naar en van Olbia, waar we ook een auto huurden (Sicily by Car leverde ons een mooie ruime Peugeot 3008). We zijn in de noordelijke helft van Sardinië gebleven:
3 nachten Cannigione (Noordoostkust)
4 nachten Alghero (Noordwestkust)
3 nachten Orosei (Oostkust)
Cannigione (Noordoostkust)In Cannigione verblijven we in een mooi en groot appartement met uitzicht op de baai geboekt via booking.com.
Kat kwam bij het appartement.We komen 's avonds aan en het is gelijk duidelijk: in november is het hier uitgestorven. Af en toe regen, af en toe zon. Niet dat ons dat iets uitmaakt, alleen zijn alle supermarkten gesloten en qua restaurants is dat ook al niet veel beter. Gelukkig weet de verhuurder nog een pizzeria aan te raden die open was op die eerste avond. Cannigione is duidelijk geen mooie oude plaats met een rijk verleden en moet het vooral hebben van het toeristische seizoen.
RestaurantsPizzeria Serafino e Giovanni - Heerlijke pizza's, veel lokalen (hier zit kennelijk iedereen uit het dorp) en redelijk goedkoop geprijsd. 9,5/10
Pizza met geitenkaas en vijgenjam Bar Linus - Standaard restaurant (volgens mij heeft ieder restaurant hetzelfde menu). De pizza Rocco Siffredi laat ik voor wat het is.
. 7/10
Riva Azzurra - Standaard restaurant (volgens mij heeft ieder restaurant dus hetzelfde menu). 7/10
ActiviteitenVanuit Cannigione kun je de kustweg volgen naar Palau. Onderweg kom je langs diverse kleine strandjes. Wij stopten toevallig bij Li Piscini. Schitterend gelegen, maar weinig zand om eventueel te liggen. 8/10
Wel even met de voeten in de zee gestaan, maar te koud voor meer.Vanuit Palau kun je een bezoek brengen aan de eilandengroep La Maddalena. Na een rondrit over La Maddalena zijn we over de brug naar het wandeleiland Caprera gegaan. Op dit eiland wonen geen mensen. Wij zijn naar het noordelijkste puntje gewandeld, waar je een mooie kleine baai hebt (Cala Napoletana). Leuke wandeling door mooie natuur. En je kan Corsica zien liggen. 9,5/10
UIO_AMS en een strakblauwe hemel. Uurtje daarvoor hadden we nog een horizontale stortbui.Cala NapoletanaNabij Palau heb je ook een rots die lijkt op een beer, Roccia dell'Orso. We zijn er drie keer geweest, maar telkens is het gesloten. Tijd van het jaar hè. De rit erheen is wel leuk. Mooi uitzicht wel. 6/10
De BeerWaardering totale rondrit: 9/10
Kaartje van de rit in het noordoosten:
Waardering Cannigione: 7/10
Waardering omgeving: 8,5/10
Waardering appartement: 9/10
Cannigione – AlgheroWe hebben alle tijd voor de rit van vandaag. Dus nemen we de toeristische route:
Het plan is om zoveel mogelijk attracties onderweg te bezoeken. Vanuit Cannigione rijden we dan ook eerst naar Arzachena. Daar vinden we bij de afslag van de SP 14 de Tomba dei giganti di Coddu Vecchiu. Het graf van een reus. Waarschijnlijk het graf van een edelman/stamhoofd uit de pré-Romeinse tijd. Helaas is de toegang gesloten. Kennelijk de verkeerde tijd van het jaar ...
In de buurt is ook een archeologische opgraving van een Nuraghe dorp: Nuraghe la Prisgiona. De Nuraghi leefden in het bronzen tijdperk op Sardinië en overal zijn overblijfselen van hun aanwezigheid nog terug te vinden. Als we daar ons geluk beproeven, blijkt het helaas gesloten. Kennelijk de verkeerde tijd van het jaar …
Niet getreurd, onderweg zijn meer attracties een kleine omweg waard. Zoals de duizend jaar oude olijfboom aan de noordkant van het Lago del Liscia waar wij toch aan de zuidkant langs rijden. Dus pakken we even de SP 137 naar die oude olijfboom. Helaas staan we 8 km later voor een hek. De weg is gesloten. Kennelijk de verkeerde tijd van het jaar …
De volgende stad die we aan willen doen, is Tempio Pausania. Een mooie oude stad in de noordelijke binnenlanden van Sardinië, waar kurk geteeld wordt. In het centrum zit een galerie van een mode-ontwerpster die kleding van kruk maakt. Dat willen we wel zien natuurlijk. De galerie blijkt gesloten. Kennelijk de verkeerde tijd van het jaar …
In de Living Club, één van de weinige restaurants die open is, nemen we pannenkoeken. Ik een hartige, mijn aanstaande één met amarena’s. Goed en goedkoop. 9/10
Vanuit Tempio Pausania vervolgen we onze weg zuidwaarts over de SS 392. Een schitterende weg door een groene vallei. 9/10
Groen, groener, groenst.Na een stuk snelweg pakken we weer een provinciale weg, de SS 131bis in de hoop dat deze net zo mooi is als de SS 392. Dat is niet zo. 6/10
In de stromende regen arriveren we in Alghero.
Alghero (Noordwestkust)In Alghero verblijven we in een mooi en groot appartement aan de rand van de stad geboekt via airbnb. We komen 's avonds aan en het is gelijk duidelijk: Dit is een levendige stad. Een mooie oude plaats met een rijk verleden en van enige omvang. We komen dus aan in de stromende regen, maar al snel klaart het op.
RestaurantsCribu’s Pizza – Standaard pizzeria. Niet heel goed, maar zeker niet slecht. 7/10
Bar Ciau Ciau – Broodje kipschnitzel met patat (op het brood). Apart, geen aanrader. 6/10
Prosciutteria Sant Miquel – Uitstekende wijnen, hammen en kazen. Heerlijk. 9,5/10
Vingers aflikken geblazen. Ristorante di Pesce Gioberti - Standaard restaurant (volgens mij heeft ieder restaurant dus hetzelfde menu). Wel iets betere kwaliteit en een mooie setting. 8/10
Ristorante Pizzeria Il Corallo – Wij namen alleen een pizza, smaakte naar meer. 8,5/10
ActiviteitenWandeling door het oude centrum is zeker de moeite waard. Wij liepen verder naar de stranden aan de andere kant van de marina, maar dat was nou net niet de moeite waard. Het kleine, oude centrum is leuk met kleine winkeltjes (een hele goede leermaker zorgde voor een nieuwe rits en het stikken van wat losgeraakte stiksles van mijn leren jas voor maar ¤ 12), terrasjes, kerkjes en nauwe doorgangetjes. 8,5/10
Roze was dag.Vanuit Alghero kun je de kustweg naar het noorden volgen naar de grotten van Neptunus. Onderweg kom je langs de overblijfselen van een Nuraghe-dorp (Nuraghe Palmavera – uiteraard gesloten in deze tijd van het jaar …). Verder komen we langs een Romeinse Villa van Saint Imbenia. Uiteraard ook gesloten als wij er langs gaan … Sowieso is zo’n beetje alles maar beperkt open in deze tijd van het jaar. De grotten zelf zijn mooi en zeker een bezoek waard. Wij kwamen buiten het seizoen en dan gaat de boot niet, waardoor we via de trappen moesten gaan. Een aardige wandeling. 8/10
Aardig trappetje ook langs de rotsen naar de ingang van de grot. Zomers kun je dus de boot nemen.Maar dan heb je ook wel wat.Bij wijnboer Sella & Mosca even langsgaan. Mooie locatie en lekkere, betaalbare wijnen. Naast de boerderij is ook nog een archeologische opgraving (Necropolis of Anghelu Ruju), maar die was uiteraard gesloten. 8/10
De Peugeot in de wijngaardTot slot hebben wij ook in het noordwesten van Sardinië een rit gemaakt. Vanuit Alghero langs de kust naar Bosa over de spectaculaire SP 105 / SP 49. 10/10
Mooi stukje weg.Bosa is een mooie oude plaats, waar we rustig doorheen struinen en een kop thee drinken. 9/10
Uitzicht vanaf de brug.Hierna zijn we doorgereden naar het schiereiland Sinis meer naar het zuiden. Daar heb je zoutvlaktes / binnenmeren waar je veel flamingo’s kunt zien (wij zagen ze natuurlijk niet). 8/10
Zoutvlakte zonder flamingo'sVerder heb je op Sinis hele mooie stranden zoals Is Arutas met zandkorrels als rijstkorrels die je voeten heerlijk masseren. Gezeten op een rots en met onze voeten in het masserende zand eten we daar een broodje. 9,5/10
Aan het uiterste einde van Sinis is een Romeinse site genaamd Tharros en een uitkijktoren die zowaar open waren.
. 9,5/10
Zuilen in de zonWaardering totale rondrit: 9,5/10
Kaartje van de rit in het noordwesten:
Waardering Alghero: 9/10
Waardering omgeving: 9/10
Waardering appartement: 9,5/10
Alghero – OroseiWe hebben nog steeds alle tijd voor de rit van vandaag. Dus nemen we weer de toeristische route:
Het plan is wederom om zoveel mogelijk attracties onderweg te bezoeken en zo min mogelijk de snelweg te volgen. Dat lukt door de SS 292 in zuidoostelijke richting te nemen. Wat volgt is een mooie rit door de heuvels / bergen. In Villanova Monteleone moeten we een hachelijk bochtje in een nauw straatje nemen, maar verder is het zeer prettig rijden op deze mooie weg. 9/10
Onderweg stoppen we bij de Necropoli di Puttu Codinu, een begraafplaats uit de Bronstijd. Uiteraard gesloten. Kennelijk de verkeerde tijd van het jaar … 5/10
In het dorp Cossoine stoppen we bij wat muurschilderingen en een klein parkje waar we wat drinken en een broodje eten. Leuk dorpje. 8/10
Levensecht, nietwaar?Na een klein stukje snelweg in noordelijke richting slaan we af bij de Nuraghe Santu Antine aan de SP 21. Tot onze verbazing is deze archeologische site open! De Santu Antine is een préhistorisch fort van indrukwekkende omvang. Het is één van de grootste bouwwerken uit die tijd in Europa en we vermaken ons daar een uurtje. 9,5/10
Het fort is donker van kleur. In een straal van ongeveer een kilometer om het fort was de grond bezaaid met witte kalk, zodat het in de pré-historie nog veel imposanter moet zijn geweest.Donkere gangen in het fort.We vervolgen de SP 21 in oostelijke richting door het bos van Burgos en langs het kasteel van Burgos. Een hele mooie route weer. 9/10
Na elke bocht werden we getrakteerd op een schitterend uitzicht.Aangezien we voor het donker wordt in Orosei willen zijn, pakken we de snelweg naar Nuore en door naar Oliena waar we via de SP 46 en de SS 125 naar Orosei willen gaan. Na 10 km op de SP 46 blijkt de weg afgesloten. Kennelijk de verkeerde tijd van het jaar … 4/10.
Na een stuk terug te zijn gereden en via een klein weggetje achteraf komen we op de SS 129 die we volgen naar Orosei. Ons appartement is zo gevonden op het moment dar de zon net onder is gegaan.
Orosei (Oostkust)In Orosei verblijven we in een groot appartement in de benedenverdieping van een villa die we de dag ervoor geboekt hebben via airbnb. Het is een aardig plaatsje met een oud centrum aan de kust waar de rivier de Cedrino in de Tyrreense Zee stroomt.
RestaurantsSu Barchile – Goede kwaliteit, wel iets duurder dan de standaard restaurants. 8,5/10
Sas Animas Pane e Vino – Kleine wijnbar met gerechten / tapas die geselecteerd worden op basis van de wijn en niet andersom. Heerlijk eten en uitstekende wijnen. 9,5/10
Yep, goed voer is goed te vinden. Als het open is.Ristorante Pizzeria Sa Marina – Redelijke pizzeria. En ze waren open, in tegenstelling tot vele andere zaken. 7,5/10
Bakkerij Paneozzu di Murru Sara – Speciale vermelding voor deze bakkerij vanwege heerlijk volkoren brood.9,5/10
ActiviteitenWandeling door het centrum is wel aardig. Er valt niet veel bijzonders te zien, maar er hangt een prettige sfeer. 8/10
Veel kleine doorgangetjes is standaard op Sardinië.Dagje strand. Ondanks dat het al half november was, zijn we toch naar het strand en de omgeving daar geweest. Mooi strand, helder water en schitterende omgeving. Er zijn twee stranden (het makkelijk bereikbare Spiaggia di Marina di Orosei en het wat verder gelegen Spiaggia di Su Barone dat bereikbaar is door een mooie route langs de lagune waar we wat flamingo’s zagen!) 9,5/10
Mooi.Mooier met flamingo's.Mooist.Uiteraard hebben we ook in het oosten een rondritje gemaakt, waarbij we tot doel hadden de Gorropu-kloof te bezoeken.
Onderweg gaan we eerst langs de Grotta di Ispinigoli, waar een stalagtiet-stalagmiet-kolom staat van 38m hoog, de hoogste van Europa. Wij komen daar om 11 uur aan, wat ruim op tijd is volgens de boekjes met rondleidingen in november en december om 11, 12 en 13 uur, maar dit is natuurlijk Italië buiten het seizoen, wanneer alles anders is. We zijn de enigen daar en wat blijkt: om 11 uur start ook de laatste tour van de dag.
. De grot is indrukwekkend en de gids vertelt enthousiast zijn verhaal en antwoordt al onze vragen. 9,5/10
Binnen mochten we geen foto's maken. Dan maar buiten.Onze gids weet ook te vertellen dat we met het toegangskaartje voor de grot ook naar het archeologisch museum in Dorgali kunnen. Daar rijden we toch langs op weg naar de Gorropu-kloof, dus dat pakken we mee. Of niet, want dit is natuurlijk de verkeerde tijd van het jaar. Ondanks dat de gids ons verzekerde dat het open zou zijn, blijkt het museum toch gesloten.
De route door het dorp blijkt trouwens ook afgesloten vanwege de markt. De lokale politieagente laat ons wel langs de afsluiting om de auto te kunnen parkeren. Bij de markt komen we er achter dat die natuurlijk net voorbij is. In een café kunnen we gelukkig nog net een koffie to go meekrijgen als ook hij zijn deuren sluit. Dorgali: 6,5/10
Er zit niets anders op dan om te keren en via wat achterafsteegjes op de route naar de kloof terecht te komen. Een paar kilometer verder blijkt de SS 125 naar de kloof afgesloten te zijn …
Niet voor de eerste keer op Sardinië worden we gedwongen om om te keren. De kloof blijft onbereikbaar. Ervaring: 3/10
Aan de andere kant van Dorgali zien we op de kaart langs de SP 38 een archeologische site: Villaggio Nuragico di Serra Orrios. We zijn nu toch lekker bezig, dus waarom niet een poging wagen? In de stromende regen staan we voor een gesloten ticketoffice. Volgens de borden zou het toch al een minuut of 10 open moeten zijn, maar helaas. We besluiten hier nog even te schuilen voor de regen, als plotseling een pick up truck voor komt gereden. Een vriendelijke Italiaan stapt uit en biedt zijn excuses aan dat hij te laat is.
. Als goedmakertje mogen we voor de helft van de prijs naar binnen. Eindelijk bezoeken we een Nuraghi-dorp.
. De regen, die al behoorlijk is afgenomen, kan ons niet zoveel schelen. We vermaken ons prima. 9/10
De Nuraghi's houden van ronde vormen.De man van de ticketoffice wijst ons ook op een andere site in de buurt. Een giganten-graf. Op mijn vraag of het wel open is, lacht hij. We hoeven alleen het hek open te duwen en bij vertrek weer achter ons dicht te trekken. Zo gezegd, zo gedaan. De Tomba dei Giganti S'Ena e Thomes is zeker een bezoekje waard als je toevallig in de buurt bent. De ingang zit wel vrij plotseling na een heuvel en uiteraard hangt net op dat moment weer een mintgroene Fiat Panda in mijn uitlaat.
. Op de site zelf is het even zoeken hoe we moeten lopen, als we plotseling de pijlen van stenen in het zand opmerken. 8,5/10
Best een groot graf.Enigszins in de buurt (helemaal in de buurt als we de SP 46 richting Oliena hadden kunnen nemen, nu moeten we weer om via de SS 129) zit ook een bron die uit een kleine kloof / grot komt: De Sorgente Su Gologone. Het ligt in een mooie omgeving waar je een aardige wandeling kunt maken. Voor ons volstaat de directe route langs het kapelletje. De bron is ontzettend helder en als we een steentje erin gooien, kunnen we het heel lang volgen tot het uit het zicht is. 8/10
Heerlijk helder water.Waardering van de totale rit: 9/10
Kaartje van de rit in het oosten:
Waardering Orosei: 8/10
Waardering omgeving: 9/10
Waardering appartement: 8/10
Orosei – OlbiaOok op de laatste dag hebben we ruim de tijd om ons naar het vliegveld te begeven. Dus weer rijden we niet over de snelweg en volgen we een meer toeristische route:
Eigenlijk valt er niet veel over te melden. Het eerste deel van de rit is wel mooi, maar naarmate we dichter bij Olbia komen wordt de kustweg een stuk eentoniger. Even ten noorden van San Teodore stoppen we wel nog bij een lagune waar we meerdere flamingo’s zien.
Vele flamingo's.Ruim op tijd zijn we op het vliegveld, waar we afscheid nemen van onze Peugeot 3008. Waardering rit: 8/10.
En verder:
Waardering huurauto: 9,5/10
Waardering kleine mintgroene Fiat Panda’s uit de jaren 80 die vreemd genoeg altijd en overal vanuit het niets plotseling in je nek kunnen hangen: 2,5/10
Waardering Sardinië: 9/10 (Als er toch eens wat meer open zou zijn geweest …)
Waardering vluchten met Transavia: 8/10
[ Bericht 2% gewijzigd door UIO_AMS op 09-02-2018 16:18:35 ]