abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16488072
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:36 schreef JB80 het volgende:
Overigens zou ik het absoluut niet erg vinden als Kerry of Edwards president zou worden. Allebei rechtse democraten. Clark mag ik niet en ik hoop dat hij niet de kandidaat wordt.
Ik zou niet zo ver durven gaan om Kerry en Edwards rechts te noemen. Ze zijn eerder centristisch ingesteld, zoals Clinton dat met name in zijn tweede termijn was. Fiscaal gezien zijn alle kansrijke Democratische kandidaten conservatief. Zoals je je misschien kan herinneren ging het vier jaar geleden in de debatten tussen Bush en Gore om hoeveel de belastingen verlaagd moesten worden, niet of dat überhaupt wel zou moeten.
Is trouwens het creëren van een gigantisch begrotingsoverschot rechts? Reagan en de beide Bushen hebben dat tot kunst verheven. Ik denk dat de VS fiscaal gezien meer baat heeft bij een centristische Democraat.
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
  donderdag 22 januari 2004 @ 15:10:40 #227
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16488501
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:53 schreef Potus het volgende:

[..]

Ik zou niet zo ver durven gaan om Kerry en Edwards rechts te noemen. Ze zijn eerder centristisch ingesteld, zoals Clinton dat met name in zijn tweede termijn was. Fiscaal gezien zijn alle kansrijke Democratische kandidaten conservatief. Zoals je je misschien kan herinneren ging het vier jaar geleden in de debatten tussen Bush en Gore om hoeveel de belastingen verlaagd moesten worden, niet of dat überhaupt wel zou moeten.
Is trouwens het creëren van een gigantisch begrotingsoverschot rechts? Reagan en de beide Bushen hebben dat tot kunst verheven. Ik denk dat de VS fiscaal gezien meer baat heeft bij een centristische Democraat.

Centristisch kan nog relatief rechts zijn.

Het creëren van een begrotingsoverschot danwel tekort is denk ik niet iets rechts/links. Het ligt ook aan de insteek. Als je denkt dat de economie een boost nodig heeft op moeilijke tijden dan kun je twee dingen doen, dit door de staat (links) laten doen, of door de consument (rechts).

En ik ben van mening dat de VS het best gebaat is, fiscaal en economisch, met een republikein.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_16488767
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:10 schreef JB80 het volgende:
En ik ben van mening dat de VS het best gebaat is, fiscaal en economisch, met een republikein.
Dat is zo, als er geen oorlog was geweest was er nu een miniem tekort. (iets wat in een resessie onvermijdelijk is)
pi_16488772
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:10 schreef JB80 het volgende:

[..]

Centristisch kan nog relatief rechts zijn.

Vanuit Dennis Kucinich en Ralph Nader gezien wel
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
pi_16488895
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:20 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Dat is zo, als er geen oorlog was geweest was er nu een miniem tekort. (iets wat in een resessie onvermijdelijk is)

Kul. Ook zonder de oorlog had de belastingteruggave (die nog steeds slechts 134 nieuwe banen heeft opgeleverd) er hardhandig ingehakt. Met de nieuwe plannen van Bush (Mars, structurele belastingverlaging) zal het tekort nog meer toenemen en dan heeft Amerika weer een Clinton nodig om de rotzooi weer recht te trekken.
Ik vind trouwens de langetermijnproblemen die Bush aan het creëren is eigenlijk nog veel erger: onderwijs, milieu, om maar wat te noemen.
pi_16493010
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 18:34 schreef DonStefano het volgende:
Tijd voor John Edwards om zich te gaan profileren. Rustige, intelligente kerel met een optimistische campagne.
Nou, dan vind ik dit artikel van ABC News hier niet helemaal in passen:
quote:
Mr. Positive Gone Negative?

ABCNEWS has obtained an official "John Edwards for President" precinct captain packet that includes myriad personal attacks for Edwards caucus-goers to make against his Democratic opponents, perhaps belying this claim.

The document marked "CONFIDENTIAL AND PRIVILEDGED" (sic) and "NOT FOR DISTRIBUTION" and signed by the senator encourages Edwards supporters to tell undecided caucus-attendees that former Vermont Gov. Howard Dean is a "Park Avenue elitist from New York City" and say Sen. John Kerry of Massachusetts has "the stale record of a Washington insider" and "has been a part of the failed Washington politics for too long."

The Edwards document also slams Sen. Joe Lieberman of Connecticut and retired Gen. Wesley Clark, who opted not to participate in the Iowa caucus, for trying to take "shortcuts to the nomination." The document adds: "Strong, national candidates do not skip states."

Rep. Dick Gephardt of Missouri is called "a good man" who led Congressional Democrats to lose control of the House of Representatives. "We can't afford another losing national campaign," the document says.

Other information in the packet slams Dean for balancing Vermont budgets "on the backs of the poor and sick," cites "another Kerry exaggeration," and goes after Clark for praising President Bush's "neo-conservative foreign policy team."

"Senator Edwards was not aware of this document," Edwards' Communication Director David Ginsberg told ABCNEWS, adding. "Once he found out about it, he takes full responsibility for it. He thinks it was wrong and has instructed the staff not to do anything like that again."

Ginsberg also stressed that the part of the document that attacked his rivals "was a small piece of a 50-page caucus training memo including instructions on how caucuses work and the senator's policy proposals." Ginsberg denied any hypocrisy.

"This was a book prepared by the field staff to help them get through the caucus process," he said. "This was prepared for field staffers who had to defend themselves while the campaign was under a barrage of attacks, phone calls, and negative mail."

Same Dirty Tricks?

But Dean spokesman Jay Carson noted: "It's unfortunate that they say that they're running a positive campaign and yet it appears that they're working from the same dirty tricks playbook as the other Washington candidates."

Campaign snipes are nothing new or remarkable, but such information coming from Edwards seems to deviate from his claim to a mantle of cleanliness.

http://abcnews.go.com/sections/politics/US/edwards_positive_040121.html

Dit wil niet zeggen dat ik Edwards het niet gun om te winnen, maar helemaal fair is het niet van Edwards.

pi_16494117
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 17:35 schreef Linkpagina het volgende:

[..]

Nou, dan vind ik dit artikel van ABC News hier niet helemaal in passen:
[..]

Dit wil niet zeggen dat ik Edwards het niet gun om te winnen, maar helemaal fair is het niet van Edwards.

Maargoed, dat doen alle kandidaten eigenlijk wel. Maar 't valt me wel tegen van hem

[Dit bericht is gewijzigd door DonStefano op 22-01-2004 18:19]

pi_16494751
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:19 schreef DonStefano het volgende:

[..]

Maargoed, dat doen alle kandidaten eigenlijk wel. Maar 't valt me wel tegen van hem

Lawyers......
pi_16495453
Hee, niks tegen advocaten heh!
pi_16512310
Howard Dean en zijn vrouw Judy Dean waren gisteravond voor het eerst samen op TV voor een interview. Het ABC interview duurde 22 minuten en is nu online:

De video URL's:

Low / Med / High : RealPlayer
Low / Med / High : WindowsMedia
Low / Med / High : QuickTime

[Dit bericht is gewijzigd door Linkpagina op 23-01-2004 12:13]

vrijdag 23 januari 2004 @ 12:19:40 #236
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16513398
quote:
Dean wil af van schreeuwlelijk-imago

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse Democratische presidentskandidaat Howard Dean heeft donderdagavond gepoogd om zijn imago van schreeuwlelijk kwijt te raken. Na afloop van de voorverkiezingen in Iowa eerder deze week toonde hij zijn strijdlustigheid in een onstuimige toespraak.

Na zijn derde plaats in Iowa verscheen hij op een podium met rood aangelopen hoofd om hard schreeuwend te verkondigen dat zijn strijd om het Witte Huis nog maar net is begonnen.

Zijn opvallende uitbarsting op Martin Luther King-dag wordt al de ,,I Have a Scream-speech' genoemd, maar de wereldberoemde 'I Have a Dream'-toespraak van King. Veel Amerikanen zijn kennelijk een beetje geschrokken van zijn optreden, want sinds 'Iowa' gaat het niet zo goed meer met de populariteit van de ex-gouverneur van Vermont.

Dean haalde donderdag zijn vrouw voor de camera's van de Amerikaanse zender ABC om haar te laten zeggen dat de Democraat eigenlijk een hele zachtaardige man is. Zelf gaf hij toe dat zijn opgewonden rede ,,geen moment presidentieel was''. ,,Maar ik ben ook geen perfect persoon'', zei hij. Zijn echtgenote Judy Steinberg Dean voegde er voor alle zekerheid aan toe dat haar man ,,vooral erg aardig en voorkomend is''.

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_16514439
Ik geef Dean nog wel een kans tegen Bush, als je ziet wat voor crap Bush op z'n hompage heeft staan...
quote:
For Immediate Release
Office of the Press Secretary
January 22, 2004

Remarks by the President to the Press Pool
Nothin' Fancy Cafe
Roswell, New Mexico

11:25 A.M. MST

THE PRESIDENT: I need some ribs.

Q Mr. President, how are you?

THE PRESIDENT: I'm hungry and I'm going to order some ribs.

Q What would you like?

THE PRESIDENT: Whatever you think I'd like.

Q Sir, on homeland security, critics would say you simply haven't spent enough to keep the country secure.

THE PRESIDENT: My job is to secure the homeland and that's exactly what we're going to do. But I'm here to take somebody's order. That would be you, Stretch -- what would you like? Put some of your high-priced money right here to try to help the local economy. You get paid a lot of money, you ought to be buying some food here. It's part of how the economy grows. You've got plenty of money in your pocket, and when you spend it, it drives the economy forward. So what would you like to eat?

Q Right behind you, whatever you order.

THE PRESIDENT: I'm ordering ribs. David, do you need a rib?

Q But Mr. President --

THE PRESIDENT: Stretch, thank you, this is not a press conference. This is my chance to help this lady put some money in her pocket. Let me explain how the economy works. When you spend money to buy food it helps this lady's business. It makes it more likely somebody is going to find work. So instead of asking questions, answer mine: are you going to buy some food?

Q Yes.

THE PRESIDENT: Okay, good. What would you like?

Q Ribs.

THE PRESIDENT: Ribs? Good. Let's order up some ribs.

Q What do you think of the democratic field, sir?

THE PRESIDENT: See, his job is to ask questions, he thinks my job is to answer every question he asks. I'm here to help this restaurant by buying some food. Terry, would you like something?

Q An answer.

Q Can we buy some questions?

THE PRESIDENT: Obviously these people -- they make a lot of money and they're not going to spend much. I'm not saying they're overpaid, they're just not spending any money.

Q Do you think it's all going to come down to national security, sir, this election?

THE PRESIDENT: One of the things David does, he asks a lot of questions, and they're good, generally.

END 11:29 A.M. MST

http://www.whitehouse.gov/news/releases/2004/01/20040122-5.html
  vrijdag 23 januari 2004 @ 13:10:54 #238
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16514824
Damn! Daar is een ambtenaar voor gebruikt.
Bush beheert de kunst van de satire wel een stuk beter dan onze Nederlandse vriend
pi_16514997
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:57 schreef Murray het volgende:
Ik geef Dean nog wel een kans tegen Bush, als je ziet wat voor crap Bush op z'n hompage heeft staan...
[..]

Geweldig Go Bush.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  vrijdag 23 januari 2004 @ 14:37:30 #240
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16517388
pi_16519717
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:57 schreef Murray het volgende:
[..]

omg!

Heeft hij net geleerd wat een markteconomie met vraag/aanbod inhoudt?!
De hele tijd daar over doorradelen....echt te triest dit

vrijdag 23 januari 2004 @ 16:00:58 #242
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_16520119
Veel mensen onderschatten Bush met lulkoek zoals de mening dat hij dom is. Maar de mensen kennen zijn biografie nog geenééns Hij is afgestudeerd en is gevechtspiloot geweest. Denk niet dat iemand zonder verstand dat rustig nadoet.

Wellicht dat hij soms dom overkomt maar dat is schijn.

Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_16521101
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 14:37 schreef JB80 het volgende:
[afbeelding]

Zo praat de pop

Conferatievlag ? Is Dean stiekem een Zuidelijke redneck ?

Op de Daily Show zeiden ze het mooi, je hebt Smeagol-Dean en Gollum-Dean.

pi_16522567
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 16:00 schreef sanniejj het volgende:
Veel mensen onderschatten Bush met lulkoek zoals de mening dat hij dom is. Maar de mensen kennen zijn biografie nog geenééns Hij is afgestudeerd en is gevechtspiloot geweest. Denk niet dat iemand zonder verstand dat rustig nadoet.
Ik ken zijn biografie wel en hij was niet het helderste licht van de familie.
Hij studeerde eerst in Andover, waar hij alleen maar binnenkwam omdat zijn vader daar alumnus was. Zijn studieresultaten waren met een beetje goede wil middelmatig te noemen.
Hij ging darna naar Yale, waar hij alleen maar binnen kwam... inderdaad, omdat zijn vader daar alumnus was. Van studieresultaten kan eigenlijk niet meer gesproken worden. Zij drankgebruik heeft hij te Yale geperfectioneerd.
Inderdaad heeft hij zich ook nog in Harvard begeven. De wijk in Boston bedoel ik dan, want hij ging niet naar Harvard University, maar naar Harvard Business School. Dat is nogal een verschil.
Toen begon de oorlog in Vietnam. Gewonen jongens werden opgeroepen voor de dienstplicht, maar gelukkig voor W. was hij geen gewone jongen, maar telg uit de Bush-familie. Daarom mocht hij lekker in de Texas National Guard met vliegtuigjes spelen en verdween hij in het laatste jaar dat hij moest dienen zonder dat iemand daar iets aan deed.
Moet ik verder gaan? OK.
Al zijn bedrijfsactiviteiten waren een mislukking. De meeste bedrijven werden om een of andere duistere reden gekocht voor veel meer dan ze waard waren. Bush kreeg doorgaans een leuk bedrag en mocht vaak in de board of governors blijven zitten. Dat deed het namelijk goed, een Bush in het bedrijf.
Toen werd Bush gouverneur van Texas. Mooie staat, maar de gouverneur is daar niet zo'n belangrijuke functie. De luitenant-gouverneur (vooral hij), de Leider van Huis van Afgevaardigden en van de Senaat en de Attorney General van Texas hebben meer macht dan de gouverneur, die niet eens de macht heeft om een ter dood veroordeelde gratie te verlenen. De gouverneur heeft zo weinig macht omdat na de burgeroorlog een gouverneur van Texas zijn macht zo misbruikte dat na diens bewind de macht van de gouverneur is verdeeld over de andere hoge functies in de staat. Bush kan daar natuurlijk weinig aan doen, maar een denderende voorbereiding voor het presidentschap kan het toch niet echt genoemd worden.
Tot zover de biografie van Bush. Mensen die hem dom vinden overdrijven natuurlijk, maar niet zoveel als sommige andere mensen denken. Hij is op het sociale vlak namelijk vrij briljant. Dat zie je als je hem met mensen ziet omgaan. En dat is op dit moment ook zijn grote kracht.
pi_16527582
Kerry kan blijkbaar niet zo goed tegen veel media aandacht?
quote:
From ABC News Kerry campaign reporter Ed O'Keefe:

LACONIA, NH, Jan 22-- 400 people filled the Elks Lodge with an overflow crowd. Kerry, who arrived nearly a half hour late for his first and only event of the day, abbreviated his stump to a twelve minute presentation, then took forty-four minutes worth of audience questions. After the event, as is quickly becoming custom, a media swarm engulfed the candidate, eventually forcing Kerry to Wade step-by-step into a throng of immovable reporters, cameras, and stills.

Having finally broken through the crush of media, Kerry stormed onto the "Real Deal Express", ripped off his Timberland Barn Coat, and tossed it into the gray and red striped seat by his side.

"Don't they get it?," Kerry bellowed to no one in particular. "I can't have this," he continued, referring to the media horde now watching his every move.

David Wade, traveling press secretary, entered the bus and immediately faced the Senator's wrath. Thrashing his arms, Kerry asked several times, "Where are my boots?"

http://abcnews.go.com/sections/politics/TheNote/TheNote.html

pi_16527679
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 17:11 schreef Potus het volgende:

[..]

Ik ken zijn biografie wel en hij was niet het helderste licht van de familie.
Hij studeerde eerst in Andover, waar hij alleen maar binnenkwam omdat zijn vader daar alumnus was. Zijn studieresultaten waren met een beetje goede wil middelmatig te noemen.
Hij ging darna naar Yale, waar hij alleen maar binnen kwam... inderdaad, omdat zijn vader daar alumnus was. Van studieresultaten kan eigenlijk niet meer gesproken worden. Zij drankgebruik heeft hij te Yale geperfectioneerd.
Inderdaad heeft hij zich ook nog in Harvard begeven. De wijk in Boston bedoel ik dan, want hij ging niet naar Harvard University, maar naar Harvard Business School. Dat is nogal een verschil.
Toen begon de oorlog in Vietnam. Gewonen jongens werden opgeroepen voor de dienstplicht, maar gelukkig voor W. was hij geen gewone jongen, maar telg uit de Bush-familie. Daarom mocht hij lekker in de Texas National Guard met vliegtuigjes spelen en verdween hij in het laatste jaar dat hij moest dienen zonder dat iemand daar iets aan deed.
Moet ik verder gaan? OK.
Al zijn bedrijfsactiviteiten waren een mislukking. De meeste bedrijven werden om een of andere duistere reden gekocht voor veel meer dan ze waard waren. Bush kreeg doorgaans een leuk bedrag en mocht vaak in de board of governors blijven zitten. Dat deed het namelijk goed, een Bush in het bedrijf.
Toen werd Bush gouverneur van Texas. Mooie staat, maar de gouverneur is daar niet zo'n belangrijuke functie. De luitenant-gouverneur (vooral hij), de Leider van Huis van Afgevaardigden en van de Senaat en de Attorney General van Texas hebben meer macht dan de gouverneur, die niet eens de macht heeft om een ter dood veroordeelde gratie te verlenen. De gouverneur heeft zo weinig macht omdat na de burgeroorlog een gouverneur van Texas zijn macht zo misbruikte dat na diens bewind de macht van de gouverneur is verdeeld over de andere hoge functies in de staat. Bush kan daar natuurlijk weinig aan doen, maar een denderende voorbereiding voor het presidentschap kan het toch niet echt genoemd worden.
Tot zover de biografie van Bush. Mensen die hem dom vinden overdrijven natuurlijk, maar niet zoveel als sommige andere mensen denken. Hij is op het sociale vlak namelijk vrij briljant. Dat zie je als je hem met mensen ziet omgaan. En dat is op dit moment ook zijn grote kracht.

wow...jij weet vrij veel van hem af

Weet jij wellicht wat er waar is van de roddels dat hij vroeger veelvuldig cocaine en drank gebruikte??

pi_16533658
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:22 schreef DonStefano het volgende:

[..]

wow...jij weet vrij veel van hem af

Weet jij wellicht wat er waar is van de roddels dat hij vroeger veelvuldig cocaine en drank gebruikte??

Dat hij veel dronk staat vast. Hij heeft tot zijn veertigste alle kenmerken van een alcoholist gehad, waarschijnlijk omdat h ijer een was. Op zijn veertigste verjaardag heeft hij van de ene dag op de andere de alcohol laten staan (zijn dochters schijnen het stokje overgenomen te hebben).
Over zijn vermeend cocaïnegebruik gaan veel geruchten, maar meer ook niet. Er zijn in zijn bio wat momenten aan te wijzen die niet passen in zijn normale leventje. Zo is hij toen hij in de National Guard zat het laatste jaar "verdwenen" en de geruchten gaan dat hij die tijd vooral feestend heft doorgebracht. Het sterkste gerucht ivm het cocaïnegebruik is het jaar dat hij opeens tussen alle activiteiten in het bedrijfsleven door een jaar lang achtergestelde kinderen is gaan helpen in Dallas. Dat zou een taakstraf zijn omdat hij is aangehouden wegens cocaïnebezit. Taakstraf? Geregeld door pa Bush die destijds (jaren zeventig) al een invloedrijk politicus was.
Maar ja, geruchten hè? Wat moeten we er van geloven? Ik ga toch maar van zijn onschuld uit.Anders was er al lang iets boven water gekomen.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 00:13:37 #248
572 Sniper
Gull Catcher
pi_16534706
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 14:37 schreef JB80 het volgende:
[afbeelding]

Zo praat de pop

Hehe, lol

Schuimbekkend schreeuwt Dean zich naar de afgrond..

zondag 25 januari 2004 @ 18:10:54 #249
53149 MasterPeace
Venus in Steenbok
pi_16572853
Skull & Bones: The Secret Society That Unites John Kerry and President Bush

A little-known fact unites Democratic frontrunner John Kerry and President Bush: they are both members of Yale's secret society Skull and Bones. We speak with the author of "Secrets of the Tomb: Skull and Bones, the Ivy League, and the Hidden Paths of Power" that reveals details about the secret society and its members.

The New Hampshire primary is just a few days away and Howard Dean's status as the frontrunner has almost totally dissipated. The latest Boston Herald poll now shows that John Kerry holds a 10 point lead - a major surge for the Massachusetts Senator. Still reeling from his victory in Iowa, Kerry is starting to act like the frontrunner, shifting his focus from comparing himself to the other Democrats to putting his record up against President George W. Bush, saying he is the only candidate who can beat Bush and who represents a real difference from the current occupant of the White House.

But there is a fact about Kerry's past that brings him closer to Bush than any of the other candidates. Both Bush and Kerry are members of a secretive society dating back to their respective days at Yale University - Skull and Bones. This fact has not been widely reported but when Kerry's campaign spokesperson was asked about it, she said, "John Kerry has absolutely nothing to say on that subject. Sorry."

Interview; http://www.commondreams.org/headlines04/0122-10.htm

[Dit bericht is gewijzigd door MasterPeace op 25-01-2004 18:16]

"Veel naoorlogse Nederlandse architecten moeten ervan overtuigd zijn
dat iemands levensgeluk evenredig toeneemt met de omvang van zijn ramen."
Benno Barnard
pi_16674722
quote:
Profiel: Howard Dean

Hij afficheert zichzelf als de democraat die niet bang is om weer democraat te zijn. Howard Dean was aanvankelijk de populairste kandidaat van de Democraten, maar de laatste weken lijkt hij op zijn retour te zijn.

Dean is met gemak de meest linkse kandidaat van de Democraten. Hij is nog feller anti-Bush dan zijn concurrenten, en wil ook een radicale stijlbreuk in de politiek bewerkstelligen. Deans manier van campagne voeren is al een breuk met de conventies; als eerste en enige kandidaat wist hij de mogelijkheid van internet te benutten om een aanzienlijk deel van zijn fondsen te werven.

De oud-gouverneur van de staat Vermont maakte in mei 2002 als eerste zijn kandidatuur bekend en staat in alle peilingen aan kop. Dean gaat prat op zijn status als buitenbeentje in Washington, wat hem het imago van een frisse wind geeft. Veel partijgenoten roemen zijn no-nonsense uitgesproken kritiek op de regering Bush. Vooral de invasie in Irak, het belastingbeleid en het oplopende begrotingstekort zijn Dean een doorn in het oog. Dean valt met name in de smaak bij de linkse en progressieve kiezers. Hij ziet zich gesteund door de voormalige vice-president Al Gore.

Dean studeerde af aan de prestigieuze Yale universiteit en ging op Wall Street werken. Maar de financiële wereld was niets voor Dean en hij ging medicijnen studeren. Jarenlang werkte Dean als huisarts. Intussen hield Dean zich al bezig met politiek. In 1982 kwam hij in het Huis van Afgevaardigden van Vermont en groeide uit tot vice-fractievoorzitter van de Democraten. In 1986 schopte hij het tot vice-gouverneur. Intussen werkte Dean nog steeds als arts. Toen gouverneur Richard Snelling in 1991 overleed, nam Dean zijn functie over.

Zijn twaalf jaar durende gouverneurschap was een succes. Hij werkte het begrotingstekort - 64 miljoen dollar, een record voor een klein staatje met slechts zeshonderdduizend inwoners - weg en schiep zelfs een overschot. Hij gaf volledige ziektekostenvergoeding voor kinderen onder de 18. Ook was hij de eerste gouverneur in de VS die het groene licht gaf aan samenlevingscontracten voor homostellen.

Maar een klein staatje besturen is wat anders dan president zijn van het machtigste land ter wereld. Deans critici verwijten hem dan ook een gebrek aan ervaring, vooral op het gebied van buitenlands beleid. Zijn grootste handicap is dat hij voor het merendeel van de Amerikanen te progressief is. Ook heeft hij diverse bevolkingsgroepen beledigd, wat hem de diagnose van mad-mouth disease opleverde.

Dat is te merken in de peilingen. Ging Dean voorheen aan kop, bij de caucus in Iowa op 19 januari en de primary in New Hampshire op 27 januari eindigde Dean respectievelijk als derde en tweede. Zijn populariteit is dus tanende. Waarschijnlijk is zijn shoot from the hip stijl een foot in his mouth geworden.

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=437450/sc=7cb76b

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')