Als er één onderwerp is voor de ultieme game dan zijn het wel piraten. Als klein Tijntje was ik al verslaafd aan het nobele vak van roven, kielhalen en schatgraven dankzij Sid "Civilization" Meier's klassieker Pirates! (1987), die op o.a. de Apple II, C=64, Atari, NES en ook de PC verscheen.
Yohoho en een fles met rum! *hik*
Schatgraven is een dure hobby
Kijk! Achter je! Een 3-koppige aap!
Dit spel had het allemaal: actie, adventure, strategy, RPG, humor, liefde en de ultieme vrijheid om de oceaan onveilig te maken, steden te plunderen of de hele dag in de kroeg te hangen zoals het een zeebonk betaamt. Briljant!
Maar ja, tijden veranderen en games blijven niet houdbaar, dus ik moest verder. Ik heb lang gezocht naar vergelijkbare games voor mn steeds moderner wordende systemen. Gelukkig kwam er in 1992 een remake van Pirates! uit onder de naam "Pirates! Gold". Het spel was exact hetzelfde als het origineel, maar aangepast aan de modere tijd. Geluid kwam opeens uit de speakers in plaats van uit de kast van mn PC, mn scherm was gevuld met schitterende SVGA 256-kleurige piraterij en ik had opeens een muiscursor om me te assisteren bij het moeilijke beroep van een professionele zeecrimineel. Vele jaren heb ik me hiermee kunnen vermaken, maar helaas, de ICT zit niet stil en met de komst van Windows95 en het verdwijnen van DOS was ook dit spel ten dode opgeschreven.
Ja rustig dorpje, geniet nu nog maar even van je rust in 256-kleurige SVGA ondersteund door AdLib midi-muziek, want daar zul je weinig tijd meer voor hebben zodra ik klaar met je ben
Ik wou graag 4 porties scheepskaak, hier opeten
Er zijn sindsdien nog wel andere spellen geweest die de vrijheid van Pirates! enigszins wisten te evenaren. De vele Elite-klonen om wat te noemen, waarvan Freelancer een van de recensten is. Maar goed, dat is outerspace en zo'n hyperdrived spacecruiser voelt toch anders aan dan een 16e eeuws fregat.
Nou las ik laatst al het goede bericht dat Sid Meier's nieuwe bedrijf: Firaxis bezig is met een remake van het originele Pirates!. Een geschenk uit de hemel als je het mij vraagt. Maar goed, het ziet er nog niet erg uit dat dit binnenkort voltooid zal zijn, en op wachten heeft natuurlijk niemand zin ("Hey, iemand de nieuwe Duke Nukem al gespeeld?") dus tot die tijd zullen we ons anders moeten vermaken. En ik kan me geen betere manier voorstellen om je alvast voor te bereiden op de nieuwe zeeschuimers gloriedagen dan door het spelen van:
*potsierlijk heroïsch trompetgeschal*
Als je op de titel af zou gaan, zou je denken dat dit spel iets te maken had met de gelijknamige Disney-film die binnenkort uitkomt. Op zich gok je dan niet zo heel gek, want Disney heeft inderdaad dit spel gesponsord en er zijn logo opgeplakt. Maar verder dan de naam heeft het niets te maken met Disney of met de film, maar is Pirates of the Caribbean feitelijk het vervolg van Seadogs. Tot een korte tijd geleden heette dit spel dan ook nog gewoon "Seadogs 2". Geen idee wat de precieze achterliggende reden is van deze actie, maar ik denk dat Disney gewoon een game ter ondersteuning van de film nodig had ofzo. En ik kan me voorstellen dat Bethseda (het bedrijf achter Seadogs en ook PotC) geen problemen had met een extra zakcentje zonder verder het spel inhoudelijk te hoeven wijzigen.
Niet te geloven, reis je godverdomme de halve wereld rond, heb je nog geen zon!
Je begint PotC met een handige tutorial die je wegwijs maakt in de besturing van het spel. Tevens wordt je uitgelegd hoe bepaalde zaken werken, zoals het onderhouden van je schip, het aannemen van nieuwe crew en het verhandelen van goederen.
Nee, een tikkie naar links, ja, naar boven, juist daar zittie
Zodra je deze zaken onder de knie hebt en net denkt "zo, nu kan de pret beginnen" kom je in het verhaal terecht. PotC kent in tegenstelling tot Pirates! namelijk wel een grote verhaallijn, maar deze hoef je niet te volgen. Het is slechts een leiddraad in het spel en tevens een quickstart om direct in een web van leugens, moord en vooral veel rum te belanden. Zeker als je het spel voor het eerst speelt is het aan te raden hier gebruik van te maken, om te voorkomen dat je doelloos rondvaart en daarmee je jezelf alvast verzekert van een zeemansgraf.
Iemand een idee hoe ik dit ding in z'n eerste versnelling krijg?
Waar je in Pirates! alleen maar een bootje en een lijstje gegevens bent, brengt PotC je wat dichter tot de piraat en krijg je je eigen character te zien, welke je kan besturen op een typische 3D action/adventure-manier. De pofmouwen voorkomen gelukkig dat het allemaal een te gelikt tintje krijgt. De boel krijgt een RPG-tintje omdat je je eigen character kunt ontwikkelen op bepaalde piraten-skills. De benodigde experience punten hiervoor kunnen zoals gebruikelijk worden verzameld door spannende dingen te doen, zoals het varen door een storm, het lekschieten van andermans schepen of het voltooien van een opdracht. Grote bug wat mij betreft is dat je voor het zuipen van rum geen punten krijgt.
Hoi, ik ben Tijn en ik doe een piraat na
Het varen kan op 2 verschillende manieren. Voor grote afstanden heb je de kaart, waarop alle eilanden staan aangegeven. Simpelweg de zeilen hijsen en sturen is genoeg om ergens te komen. Kom je onderweg bijvoorbeeld een piraat tegen die niet het beste met je voor heeft dan wordt er overgeschakeld naar de 3rd person view van je schip. De besturing blijft min of meer hetzelfde, maar je kunt nu ook schieten. Makkelijk is het echter ondanks de eenvoudige besturing niet, maar ervaring leert. Gelukkig heeft je schip in PotC wel rondom het hele schip kanonnen geplaatst in plaats van alleen aan de zijkant, zodat je niet meer precies haaks op een ship hoeft te draaien om 'em te kunnen raken. Helaas hoeft de vijand dit ook niet De graphics hier zijn overigens werkelijk wonderschoon, ik heb nog nooit zulke mooi zonnereflectie in het water gezien als tijdens een goed potje zeeknokken in dit spel. Daar kan Moeder Natuur nog wat van leren!
Zeg Laurens-Jan, heb je mn nieuwe jacht gezien? Heeft airco en een minibar aan boord, moeten we eens lekker mee gaan dobberen, kerel!
Al met al is Pirates of the Caribbean een knaller van een game en meer dan een tussendoortje wat mij betreft. De lat ligt hoor, maar het blijft allemaal overzichtelijk en speelbaar dankzij de eenvoudige besturing en de overzichtelijke, doeltreffende menu's en daardoor is het lekker speelbaar. Vaak saven is geen overbodige luxe, want het leven van een buccaneer kan op plotselingen momenten voorbij zijn, maar dat houdt jou en je zwaard scherp.
Meer info is te vinden op de site van de makers: http://pirates.bethsoft.com (die op het moment even down schijnt te zijn ). Diverse previews zwerven ook al over het net, mocht je meer willen lezen. Het is de bedoeling dat dit spel de eerste helft van juli al in de winkels ligt, dus lang gewacht hoeft er niet te worden!
Tevens verschijnt er een versie voor de X-Box overigens.
Sail ho!
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 12-07-2003 23:02]
er is niets mooier dan je vijand met een 'broadside' naar de zeebodem te sturen.
quote:Holy shit, das kut!
Op zaterdag 12 juli 2003 22:24 schreef azaroth het volgende:
in europa is de pc-versie pas in augustus verkrijgbaar...
Gelukkig issie in de VS al wel te bestellen, klik
En augustus staat ook al om de hoek.
quote:Ben je al ver? Zo ja, ik ben nu op zoek naar ene meneer Rheims op het Pirate Island. Enig idee waar dat is?
Op zaterdag 12 juli 2003 22:06 schreef Spectral het volgende:
Jup, ik heb de xbox versie hier, hij's helemaal te gekGegarandeerd uren verslaafd spelen.
Khoop dat dat nog gefixed kan worden met een patch.
Gelukkig ligt de Pirates! remake wel in het verschiet, want een echte vervanger is dit duidelijk niet. Tis daar teveel adventure/RPG voor
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 13-07-2003 03:31]
quote:Net als Tomb Raider en Enter the Matrix dus.
Op zondag 13 juli 2003 02:24 schreef Tijn het volgende:
Ik lees trouwens net dat het spel dankzij Disney niet helemaal voltooid isVanwege de release van de film en alles moest het spel begin juli in de Amerikaanse winkels liggen. Hierdoor zijn bepaalde dingen niet uitgewerkt.
Lijkt me een leuke game, maar ben een beetje huiverig de laatste tijd voor de koppeling tussen gamesproducent en filmmaatschappij.
quote:Ja, en blijkbaar terecht dus
Op zondag 13 juli 2003 11:57 schreef Zooi het volgende:Lijkt me een leuke game, maar ben een beetje huiverig de laatste tijd voor de koppeling tussen gamesproducent en filmmaatschappij.
Desalniettemin is het een hele gave adventure/RPG, maar verwacht geen gigantisch freeform-spel zoals Pirates! dat wel is. Zonde, want die potentie had het namelijk wel.
Echt gaaf dit spel moet ik hebben
Zijn er trouwens hier mensen die Pirates hebben uitgespeeld??
quote:Je kon het niet uitspelen. Na een tijdje ging je gewoon met retirement en dan kreeg je punten op basis van hoe goed je het had gedaan (treasures, teruggevonden famillieleden etc).
Op dinsdag 15 juli 2003 12:27 schreef R_B het volgende:Zijn er trouwens hier mensen die Pirates hebben uitgespeeld??
Ik had mijn ma en mijn zus teruggevonden...
quote:Nee hoor. Kheb ze meer dan eens allevier teruggevonden en das goed voor je stats, maar das alles
Op dinsdag 15 juli 2003 13:05 schreef R_B het volgende:
Ik dacht dat je nadat je je familie had teruggevonden het spel had uitgespeeld...Ik had mijn ma en mijn zus teruggevonden...
btw, ik probeer dit spel al een tijdje te downloaden kopen, maar het lukt niet echt
Lijkt me wel supergaaf, alleen kut om te lezen dat het eik maar half af is
quote:En minder buggy
Op dinsdag 15 juli 2003 16:54 schreef Da_Koen het volgende:
Alleen deze is mooier en uitgebreider
quote:Ja, het zou zoveel meer kunnen zijn, maar dat is het niet
Op dinsdag 15 juli 2003 16:52 schreef vosss het volgende:Lijkt me wel supergaaf, alleen kut om te lezen dat het eik maar half af is
Ik hoop stiekem dat er alsnog een Seadogs 2 uitkomt eigenlijk. Of een uitbreiding hierop ofzo. Want dit is best heel erg jammer, zeker omdat Seadogs 1 het wèl had.
quote:Jij hebt hem dus al?!
Op dinsdag 15 juli 2003 17:02 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, het zou zoveel meer kunnen zijn, maar dat is het niet
Ik hoop stiekem dat er alsnog een Seadogs 2 uitkomt eigenlijk. Of een uitbreiding hierop ofzo. Want dit is best heel erg jammer, zeker omdat Seadogs 1 het wèl had.
quote:Mwah. Een beetje. Zo krijg je bijvoorbeeld vanwege het verhaal opdrachten van de Engelse gouverneur. Andere nationaliteiten hebben ook gouverneurs, daar kun je ook mee praten, maar die delen nooit opdrachten uit dus daar heb je eigenlijk niks aan. Het was van origine de bedoeling dat het een non-lineair freeform-spel zou zijn, dus dat je voor iedereen opdrachten zou kunnen doen, maar nu kan dat dus niet en moet je het verhaal van de Engelse gouverneur volgen.
Op dinsdag 15 juli 2003 18:24 schreef vosss het volgende:[..]
Merk je dat nou ook echt onder het spelen, zegmaar dat als niemand gezegd had dat ie eik maar half af is dat je dan niks in de gaten had gehad??
![]()
Verder valt het kleine aantal eilanden ook wel op. De caribbean is ongeveer zo groot als het waddengebied Maar ik moet wel zeggen dat elk eiland erg gedetailleerd en goed is uitgewerkt, dus wat mij betreft is dat niet echt een gemis. Een beperkt aantal locaties is in een adventure/action/RPG-game toch al niet echt een probleem, want je volgt gewoon het verhaal en komt overal vanzelf langs.
bij mij heet het "Pirates! Gold"
Heb ik ooit een keer legaal gekocht, jawel, legaal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |