2.5 L injectie 6 cilinder. (BMW 325i)
Danku.
quote:Da's toch slecht voor het milieu?
Op vrijdag 11 juli 2003 12:00 schreef Kogando het volgende:
het verwijderen van de katalysator.
quote:Inderdaad, echt veel PK's meer zal je niet winnen
Op vrijdag 11 juli 2003 12:02 schreef Immor3 het volgende:
Nou.....Een kleine 10 PK denk ik?
Echt niet bruut veel hoor...
quote:Nee hoor
Op vrijdag 11 juli 2003 12:04 schreef bas-beest het volgende:
katalysator verwijderen is dus strafbaar...
quote:Nou ja, strafbaar?
Je komt er niet meer door je APK, das waar!
quote:dat niet idd, maar als je een holle pijp ertussen zet volgens mij wel ofniet?
Op vrijdag 11 juli 2003 12:04 schreef DOHC-VTEC het volgende:[..]
Nee hoor
quote:gewoon terug zetten bij apk keuring!
Op vrijdag 11 juli 2003 12:05 schreef _VoiD_ het volgende:
Volgens mij is dat verschil dus echt minimaal.
sim-pel!
Ik moest laatst mijn auto ook weer helemaal origineel terugbouwen voor de apk!
RVS pijpje, hmmmmmmmmmmm
Is boren de enige lekkere oplossing...
En inderdaad, hollepijp tot je einddemper, klarie.
Brrommmm brrommmmm
[Dit bericht is gewijzigd door Immor3 op 11-07-2003 12:10]
quote:Je kan er een katvervanger tussen zetten. Als je je dempers eronder vandaan haalt dan komt er inderdaad een holle pijp voor terug.
Op vrijdag 11 juli 2003 12:06 schreef vosss het volgende:[..]
dat niet idd, maar als je een holle pijp ertussen zet volgens mij wel ofniet?
Moet je toch ipv de kat een demepr ertussen zetten
(kweet effe het jaar niet meer dacht '92 ofzo)
quote:"t is wel een ouwe bak, dus waarschijnlijk zo'n ouwe kat..
RENDEMENT:Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.
quote:Jups RVS roeleert
Op vrijdag 11 juli 2003 12:09 schreef _VoiD_ het volgende:
Doe het dan meteen goed en vervang je complete uitlaatsysteem ipv alleen je einddemper.RVS pijpje, hmmmmmmmmmmm
Maar goed.
Of je je kat. zomaar kunt vervangen hangt af van een paar dingen. Staat er op het kenteken dat er een kat onder zit?
Wat voor bouwjaar heeft je BMW?
En om op je vraag terug te komen denk ik dat 10 pk no gerg ruim is. Zal vooral een stuk met het geluid te maken hebben.
In elk geval, probeer het zou ik zeggen, ben benieuwd, vooral in combinatie met een powerfilter, zou toch iets moeten uitmaken in trekkracht (Nm, geen Pk's dus)
Een leuk geluid, ja dat wel, maar meer extra geluid dan kracht hoor.
Wil je aan dat soort upgrades echt iets hebben dan moet je een geblazen motor nemen, die hebben er meer aan dan een ongeblazen motor, en zoals bekend heeft bmw zeeeeer weinig auto's gemaakt met turbo.
Kat weghalen enzo is dus niet strafbaar op zich, en het apk verhaal is bekend. waar ze je wel op kunnen pakken is geluidshinder. je moet het gebral uit de uitlaat onder een bep. aantal DB's laten daarvoor.
Succes iig.
Kat verwijderen, merk je zeker... scheelt zo'n 7 pk, maar je auto reageerd beter... Bekijk het zo:
Adem jij beter met 'n filter voor je snuffert? (ik nie).
Als je je tussendemper en je kat verwijderd... En zet B.v. 'n EPS of HKS einddemper op je auto, dan ga je zo'n 15pk vooruit...
Maar goed...
Als je helemaal stoer wilt zijn...
Vervang je spruitstuk voor spaggeti..
Doe van voor naar achter holle buis (eps) En zet 'n jap style demper er op...
Klaar
bron?
10 kratten Fanta !
Ik heb soms het idee dat mensen echt niet weten wat 15 pk vermogenswinst betekent.
Er zijn mensen die betalen kapitalen om een motor te laten tunen, voor 20 PK te winnen, en er zijn mensen die "denken" dat ze met een stukje buis van 1 tientje, en een K&N filtertje hetzelfde resultaat boeken.
NIET DUS.
Je kat weghalen merk je gewoonweg NIET.(behalve geblazen motoren) Met de nadruk op MERK !
Ik heb het zelf al vaker gedaan.
En van een open luchtfilter merk je ook niks, alleen geluid, mits je originele luchtfilter niet al 15 jaar oud was, en verstopt tot en met.
Want daarmee vergelijken de meeste.
dat is mijn mening.
greetz
quote:Als ik jou was zou ik nog een keer mijn post lezen...
Op vrijdag 11 juli 2003 12:31 schreef Tjabbo het volgende:
beste t0n, ik wil wel eens zien hoe je uit zo'n motor 15 pk meer krijgt door een cai. dat lukt je haast bij geen enkele auto zonder turbo bij mijn weten.bron?
quote:Hier moet ik toch wel een beetje om lachen..
Op vrijdag 11 juli 2003 13:01 schreef AsconaB-16V het volgende:
De Bron is10 kratten Fanta !
Ik heb soms het idee dat mensen echt niet weten wat 15 pk vermogenswinst betekent.Er zijn mensen die betalen kapitalen om een motor te laten tunen, voor 20 PK te winnen, en er zijn mensen die "denken" dat ze met een stukje buis van 1 tientje, en een K&N filtertje hetzelfde resultaat boeken.
NIET DUS.
Je kat weghalen merk je gewoonweg NIET.(behalve geblazen motoren) Met de nadruk op MERK !
Ik heb het zelf al vaker gedaan.
En van een open luchtfilter merk je ook niks, alleen geluid, mits je originele luchtfilter niet al 15 jaar oud was, en verstopt tot en met.
Want daarmee vergelijken de meeste.dat is mijn mening.
greetz![]()
Maar op 'n atmosferische motor moet zeker de 10 pk haalbaar zijn, als we hier over turbo's gaan praten ga je al snel richting de 20pk..
Maar goed, even lullig doen:
Kijk je nickname
Verders, wacht ik gewoon de posts af van de tuners hier @ PTA.
quote:Ik ook...
Op vrijdag 11 juli 2003 13:05 schreef t0n het volgende:
quote:Ja maar puur alleen de kat en filtertje zal hem geen 10pk opleveren....ik denk dat je eerder rond de 5 pk zit...
Op vrijdag 11 juli 2003 13:05 schreef t0n het volgende:[..]
Hier moet ik toch wel een beetje om lachen..
De betere Tuners die hier op 't forum rond hangen weten zeker wel dat als je je uitlaat systeem veranderd, daarmee bedoel ik:
Kat/Middenpijp/eind-demper..
Dat icm CAI, moet je écht wel rond de 10 / 15 pk winst hebben, hang er helemaal van af wat voor motor je auto heeft..Maar op 'n atmosferische motor moet zeker de 10 pk haalbaar zijn, als we hier over turbo's gaan praten ga je al snel richting de 20pk..
Maar goed, even lullig doen:
Kijk je nickname![]()
quote:Ik word zo moe van niet lezenden mensen, ik zeg toch ook niet 'kat en filtertje'...
Op vrijdag 11 juli 2003 15:05 schreef ThaFreak het volgende:[..]
Ja maar puur alleen de kat en filtertje zal hem geen 10pk opleveren....ik denk dat je eerder rond de 5 pk zit...
Voor je gevoel zal het best 10pk kunnen zijn door geluid en beter reagerende motor.
LEZEN MENSE!
quote:T0n,
Op vrijdag 11 juli 2003 15:37 schreef t0n het volgende:[..]
Ik word zo moe van niet lezenden mensen, ik zeg toch ook niet 'kat en filtertje'...
LEZEN MENSE!
jij hebt het direct over complete in en uitlaatsystemen. dat wordt hier niet gevraagd. alleen powerfilter en katvervanger. en dat levert echt geen 10 laat staan 15pk winst op.
Zoals jij het wilt doen, misschien ja, maar niet door alleen de dingen te vervangen die de topicstarter bedoelt.
zo beter?
Wil je echt vermogenswinst dan moet je je hele in- en uitlaatsysteem onder handen nemen en dan haal je max 15 a 10 pk.
maar dan is t dus niet een 57i erop en een devil uitlaat met katvanger en klaar.
nee dan bedoel ik dus dat alles aangepast is aan elkaar. zowel de inlaat als het uitlaatsysteem vanaf het spruitstuk.
@topicstarter:
is Someren zit een speciale BMW tuner: Hollanders, schijnen goed te zijn in wat ze doen heb ik me laten vertellen.
quote:ts heeft het daar dus wel over....
Op vrijdag 11 juli 2003 15:37 schreef t0n het volgende:[..]
Ik word zo moe van niet lezenden mensen, ik zeg toch ook niet 'kat en filtertje'...
Even wat dat betreft, als je die kat er tussen uit haalt is het geluid dan al gelijk heel anders? Of moet er nog meer tussenuit.
En ohja, even ter informatie.. een beetje lassen en rommelen ben ik wel van plan. Maar echt laten tunen en dure aanpassingen is niet de bedoeling.
Een K&N powerfilter heb ik al dus dat kost me niks...
quote:Kat ertussenweg = flink geluid.
Op vrijdag 11 juli 2003 15:55 schreef Kogando het volgende:
Goed, het is me inmiddels wel duidelijk dat ik geen spectaculaire vooruitgang moet verwachten wat betreft koppel en vermogen. Maargoed, het geluid is wel mooi dan natuurlijk.Even wat dat betreft, als je die kat er tussen uit haalt is het geluid dan al gelijk heel anders? Of moet er nog meer tussenuit.
En ohja, even ter informatie.. een beetje lassen en rommelen ben ik wel van plan. Maar echt laten tunen en dure aanpassingen is niet de bedoeling.
Een K&N powerfilter heb ik al dus dat kost me niks...
zoals de post hierboven ook al beschreven, als je het verkeerd doet, dan KOST het je pk's ipv dat het wat oplevert.
Maar geluid is ook leuk
quote:Ik kan de TS gerust stellen, de lambdasonde zit voor de KAT (duuuuhuuu)
Op vrijdag 11 juli 2003 12:18 schreef Argenta het volgende:
Zonde, kat haalt tot 90% van de schadelijke stoffen uit je uitllaatgassen.
Maar ja, de klepgeleiders van BMW kennende, is die toch al naar zijn mallemoer doordat er olie doorheen gegaan is, dus dan kun je net zo goed die kat eruitpleuren.
Vraag mij trouwens af of het motormanagement er dan nog instinkt, niet bij alle auto's kun je zomaar de kat verwijderen en BMW is vrij vooruitstrevend geweest met die techniek, dus dat wordt proberen, maar de kans op knallen in je uitlaatpijp, verhoogd brandstof gebruik etc is aanwezig.
en het vermogen winst verhaal is ondertussen al duidelijk..
quote:mee eens!
Op vrijdag 11 juli 2003 16:04 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Kat ertussenweg = flink geluid.
oppassen zelfs, bij sommige auto's teveel geluid. (denk aan overlast)zoals de post hierboven ook al beschreven, als je het verkeerd doet, dan KOST het je pk's ipv dat het wat oplevert.
Maar geluid is ook leuk
je krijgt ook van die klappertjes als je goed door gast
quote:Vet! Sowieso tof om in zo'n ding te rijden.. in z'n 2 zonder met de koppeling te spelen, door een flinke dot gas je achterwielen laten spinnen... bruut!
Op vrijdag 11 juli 2003 16:13 schreef t0n het volgende:
mee eens!je krijgt ook van die klappertjes als je goed door gast
Een openair-filter heeft wel zin bij motoren met carbs. Op mijn BX Sport zit een dubbele carb. Als ik mijn standaard-setup vergelijk met die van een kennis met andere Sport (met dezelfde carbs maar met openlucht filter) merk je dat zijn motor een stuk krachtiger is. Uiteraard verbruikt het ook meer benzine
Als je een echt goede uitlaat wilt: http://www.uitlaten.com
of installeer een goeie Sebring/Remus/Devil
quote:AST, automat, halfords, you name it.
Op vrijdag 11 juli 2003 21:07 schreef Darknezz het volgende:
Nu er toch een topic is over power filters...
Wat kosten die dingen, en waar ken ik ze kopen??
Merk auto zie Sign..
quote:niet helemaal waar, als je auto voor een bepaald bouwjaar is, mag het nog wel. Ik ben er zelf nu ook mee bezig, heb namelijk een Suzuki Swift GTI uit '89. Ik wil de kat er ook uitknallen en een vervanging ertussen, zodat ie beter kan ademen (lees: optrekken/hernemen
Ik heb gesproken met een collega van me die een Golf II GTI heeft en hij heeft het ook gedaan en noemde het bouwjaar '92 als cruciaal. Vanaf dat jaar moet je een kat hebben...
Ik weet het alleen nog niet cker of het ook dat jaar is.
anyone?
Is gewoon een buisje, van je huidige luchtfilter, naar ergens voor bij je bumper, dan wordt en koelere lucht(van buiten) in je motor gezogen, en hoe koeler de lucht, hoemeer pk's.
Deze mod kan je wat pk 's opleveren, als je de intake nu dicht bij de motor hebt zitten. En het kost bijna nix.
Ik weet niet hoe dat bij BMW zit, maar bij de Probe zit het zo:
http://www.performanceprobe.com/doityourself/upgrades/airram22.htm
quote:Heb jij het hele topic nou niet doorgelezen of ben je gewoon eigenwijs?
Op zondag 13 juli 2003 20:02 schreef bonfie het volgende:
Erg goedkoop: een Cold Air Intake.Is gewoon een buisje, van je huidige luchtfilter, naar ergens voor bij je bumper, dan wordt en koelere lucht(van buiten) in je motor gezogen, en hoe koeler de lucht, hoemeer pk's.
Deze mod kan je wat pk 's opleveren, als je de intake nu dicht bij de motor hebt zitten. En het kost bijna nix.
Ik weet niet hoe dat bij BMW zit, maar bij de Probe zit het zo:
http://www.performanceprobe.com/doityourself/upgrades/airram22.htm
quote:Hahah.. lekker belangrijk...
Op zondag 13 juli 2003 17:35 schreef scollon het volgende:
Beetje het milieu vervuilen door de kat weg te halen. Dat ding is niet voor niks verplicht geworden ooit.
quote:Als je geluk hebt 2 pk, als je pech hebt, verlies je zelfs vermogen, vooral bij warm weer....
Op vrijdag 11 juli 2003 12:00 schreef Kogando het volgende:
Weet iemand hoeveel PK's extra je krijgt met het aanbrengen van een powerfilter en het verwijderen van de katalysator.2.5 L injectie 6 cilinder. (BMW 325i)
Danku.
Vermogenswinst door een filter 3 tot 5 pk en net zoiets voor je kat, dus zo'n 10 pk totaal.
Ga er dan wel vanuit dat je middendemper ertussenuit is en je een sportpijp hebt.
Bij mijn auto scheelt het in ieder geval 20 km topsnelheid...
specs..
Standaard Ford Scorpio 2.9i, 5 bak, geen automaat dus
Zou 145 pk in moeten zitten, top 205 km/u
Ik heb een RamAir filter op maat laten maken en een lege kat + Peco einddemper.
Top snelheid zit nu op bijna 230 km/u
en het maffe is..
Als je een beetje normaal rijdt, loopt ie nog zuiniger ook.
Grootste verschil maakt het luchtfilter hier trouwens.
Het originel filter heeft namelijk een dusdanig kleine inlaat dat dat enorm afremt (diameter van de inlaat is maar de helft van de inlaat van het inlaatspruitstuk)
Ik moet zeggen, wel leuk als je die "stoere Sjonnies" met hun Golfjes GTI en Calibraatjes voorblijft met optrekken..
(ok, VR6 is wat te snel....)
quote:vanaf 92 is het bij iedereen verplicht.. Heb je een oudere auto met kat ben je verplicht hem te laten zitten.. anders kom je niet door de APK
Op zondag 13 juli 2003 18:07 schreef aramdin het volgende:[..]
niet helemaal waar, als je auto voor een bepaald bouwjaar is, mag het nog wel. Ik ben er zelf nu ook mee bezig, heb namelijk een Suzuki Swift GTI uit '89. Ik wil de kat er ook uitknallen en een vervanging ertussen, zodat ie beter kan ademen (lees: optrekken/hernemen
) Kheb nu al een Sebring uitlaat, een sebring middendemper en een k&n 57i openluchtfilter erop. Op zich een leuk geluidje, maar ik streef naar zuiver diepe tonen over het gehele toerenbereik, wat ik nog niet heb
Ik heb gesproken met een collega van me die een Golf II GTI heeft en hij heeft het ook gedaan en noemde het bouwjaar '92 als cruciaal. Vanaf dat jaar moet je een kat hebben...
Ik weet het alleen nog niet cker of het ook dat jaar is.
anyone?
mijn auto rijdt op LPG en daar heb je ongeveer 10% vermogens verlies mee tov benzine. nou is dat in mijn geval ongeveer 10 - 12 pk vermogensverlies. maar om nou te zeggen dat ik het merk of ik 115 of 125 pk heb. nah nie echt. ok ben net terug uit Italie en met caravan erachter, lichten aan en airco aan en bergje op merk je iets verschil maar nog altijd nog schrikbarend veel.
powerfilter moet je alleen voor de akkoestiek nemen en niet voor de pk's
dan heb je meer aan een turbo of chiptuning.
maar dat ben ik weer
quote:idd alleen KAT weghalen is minder voor het milieu... MAAR als je een goede sportuitlaat er onder legt en een sportluchtfilter monteert dan heb je vaker rond de 10% meer koppel en pk's... en wat veel mensen dan denken is dat het nog slechter is voor het milieu want er zijn genoeg sportuitlaten zonder KAT maar dat is niet zo!! want door lichtjes tunen wordt de verbrandingstemperatuur in de motor een stuk heter waardoor er meer troep verbrandt wordt! en vaker resulteert dat in ongeveer net zo veel CO uitstoot als met een KAT.... mits het goed gebeurt natuurlijk....
Beetje het milieu vervuilen door de kat weg te halen. Dat ding is niet voor niks verplicht geworden ooit.
bij brommers is dit overigens nog VELE MALEN erger.... een begrensd scootertje vervuilt 10x zo veel als een auto dat komt door het totaal verneukte motormanagement van die dingen door alle begrenzers omdat ze maar 45 mogen... een onbegrensd scootertje zal waarschijnlijk evenveel vervuilen als een auto....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |