abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11688438
Een artikel dat vandaag in de Volkrant stond. Om de beta-studies aantrekkelijker te maken is er door EZ het plan geopperd bij deze studies het collegegeld te verlagen of studenten die voor een beta-studie kiezen meer stufi te geven...
quote:
AMSTERDAM - Het ministerie van Onderwijs onderzoekt of studies aantrekkelijker worden voor studenten als ze minder collegegeld moeten betalen of meer studiefinanciering krijgen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het buitenland omdat het in Nederland taboe is verschillende collegegelden te vragen voor vergelijkbare studies.

Differentiatie in collegegeld en studiefinanciering is een beladen onderwerp. De betrokken partijen vrezen voor rechtsongelijkheid als studenten voor de ene studie minder hoeven te betalen of een hogere beurs krijgen dan voor de andere. Bovendien bestaat de vrees dat dan op de langere termijn zeer gewilde studies duurder worden gemaakt door het collegegeld te verhogen.

Hoewel een technische studie de universiteit nu al meer kost dan een talenstudie, verschillen de kosten niet voor de studenten. Beiden hebben onderdak en voeding nodig en hun studieboeken kosten ongeveer hetzelfde.

Dat er nu toch een onderzoek is ingezet, komt doordat het ambtenaren van drie departementen niet is gelukt gezamenlijke voorstellen te doen om het bèta-onderwijs aan meer studenten te helpen. De ambtenaren van Onderwijs, Economische Zaken en Sociale Zaken zaten in een werkgroep die onorthodoxe maatregelen moest bedenken voor de instroom in het technisch onderwijs.

In de gesprekken opperden vertegenwoordigers van Economische Zaken, aldus bronnen rond de werkgroep, de mogelijkheid van differentiatie van studiefinanciering of collegegeld. Zij denken dat alleen met financiële prikkels voor studenten de 'technische barrière' kan worden doorbroken. Een wiskundestudie zou dan beduidend goedkoper kunnen worden dan bijvoorbeeld een studie geschiedenis. Het departement Onderwijs verzet zich daartegen.

Ook in het bedrijfsleven wordt betwijfeld of de instroom in het techniekonderwijs wordt vergroot door de desbetreffende studies goedkoper te maken voor studenten. Een aantal topmannen heeft Economische Zaken laten weten meer heil te zien in betere en vooral meer aansprekende technische lessen in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Als docenten hun enthousiasme voor techniek kunnen overbrengen, volgen de studenten vanzelf wel, menen zij.

Vertegenwoordigers uit bedrijfsleven en onderwijs becijferden deze week in een brief aan het kabinet dat de komende zes jaar minstens 180 miljoen euro nodig is om technieklessen weer 'sexy' te maken. Dat geld is er, want het kabinet heeft honderden miljoenen extra uitgetrokken om te investeren in de kenniseconomie.

Je vraagt je toch af wat voor malloten ons land besturen. Ik ben op zich niet tegen defferentatie van collegegelden, maar ik denk niet dat je meer beta-studenten trekt door hun opleding goedkoper te maken. Want de je kiest vaak al als scholier voor een beta-richting of alfa-richting, de maatregelen om meer beta's te trekken komen dus te laat in het opledingstraject en zullen dus niet werken. En wie kiest er nou vanwege de lagere kosten voor een technische studie om dat bijvoorbeeld een studie geschiedenis duurder is.

Persoonlijk zie ik meer in de weg die de topmanagers met hun bedrijven zijn ingeslagen. Zoals uitstapjes organiseren naar Pernis of een middagje verf maken bij Akzo, op die manier breng je de technische richting al in beeld op de middelbare school ipv pas op het hoger onderwijs (want dan ben je te laat). Tevens komen de mogelijkheden die je na een technische studie hebt goed in beeld, zodat men weet waar je voor kiest.

Aan wat voor oplossing denken jullie voor het oplossen van het beta-tekort?

donderdag 10 juli 2003 @ 16:58:29 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_11688832
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 16:41 schreef Steijn het volgende:
Als ze nou eens beginnen met stoppen met roepen op middelbare scholen dat beta-studies moeilijk zijn. Voor alfa's misschien, maar ik moet er ook niet aan denken om geschiedenis te gaan studeren.
pi_11694783
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 16:58 schreef freako het volgende:

[..]

Als ze nou eens beginnen met stoppen met roepen op middelbare scholen dat beta-studies moeilijk zijn. Voor alfa's misschien, maar ik moet er ook niet aan denken om geschiedenis te gaan studeren.

Misschien zijn de beta-studies wel veel te weinig uitdagend voor een flinke groep, aangezien vooral het niveau van de beta-studies zijn verlaagd.
pi_11697153
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 16:41 schreef Steijn het volgende:
Je vraagt je toch af wat voor malloten ons land besturen. Ik ben op zich niet tegen defferentatie van collegegelden, maar ik denk niet dat je meer beta-studenten trekt door hun opleding goedkoper te maken. Want de je kiest vaak al als scholier voor een beta-richting of alfa-richting, de maatregelen om meer beta's te trekken komen dus te laat in het opledingstraject en zullen dus niet werken. En wie kiest er nou vanwege de lagere kosten voor een technische studie om dat bijvoorbeeld een studie geschiedenis duurder is.

Persoonlijk zie ik meer in de weg die de topmanagers met hun bedrijven zijn ingeslagen. Zoals uitstapjes organiseren naar Pernis of een middagje verf maken bij Akzo, op die manier breng je de technische richting al in beeld op de middelbare school ipv pas op het hoger onderwijs (want dan ben je te laat). Tevens komen de mogelijkheden die je na een technische studie hebt goed in beeld, zodat men weet waar je voor kiest.

Niet helemaal waar. Op het vwo heeft 45% van de leerlingen een beta-profiel, terwijl slechts 27% een beta-studie gaat doen. Ook daar zijn nog een heleboel potentiele beta's te vergaren. Zo slecht is het voorstel dus nog niet. Desondanks ben ik tegen: ik vraag me af of het zoveel gemotiveerde leerlingen geeft. Beter lijkt het me om het "imago" van techniek op te poetsen. Dat lijkt me echter zéér moeilijk.
pi_11697176
Ik denk niet dat dit aan gaat slaan. En doet dat het wel, dan krijg je eerder een averechts effect, omdat ze het om het financiële aspect gaan doen en niet omdat ze het leuk/interessant vinden/goed kunnen/etc. Op de lange termijn zal dit de Nederlandse kenniseconomie dus niet ten goede komen, en daar gaat het tenslotte om. Je krijgt net zoiets als in de IT-wereld. Men deed het om de auto en niet om de interesse en kijk eens hoeveel mensen er in deze tijd ineens de brui aan geven, en dat ligt echt niet alleen aan de recessie.

M.i. kun je beter op een 'natuurlijkere' wijze de bètastudies aantrekkelijk maken door vooroordelen uit de weg te ruimen en (het te brede vakkenpakket van) de tweede fase afschaffen. Wat moet een N&T'er nu met ckv ?

pi_11697224
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 22:23 schreef fokje het volgende:

[..]

Misschien zijn de beta-studies wel veel te weinig uitdagend voor een flinke groep, aangezien vooral het niveau van de beta-studies zijn verlaagd.

Het niveau van het beta onderwijs op de middelbare school wordt verlaagd op dit moment. Het niveau op de Universiteit of HBO blijft echter even hoog als daarvoor. En dat is maar goed ook want anders gaat Nederland zeer snel zijn naam verliezen op gebieden als verkeersmanagement en natuurkunde.

Trouwens toen ik op de middelbare school zat vonden heel veel mensen dat ik samen met nog vier anderen (uiteindelijk kozen 5 van de 70 mensen NT!!!) een zeer moeilijk profiel (NT) had gekozen. Dus dat mensen in een beta richting geen uitdaging zouden zien omdat het te makkelijk is absolute onzin. Ze zijn eerder te moeilijk dan te makkelijk voor veel mensen.

Overigens ben ik zeer tegen de 2e fase (dus ook tegen de nu voorgenomen wijzigingen). We moeten terug naar het oude systeem, dus zonder deelvakken en het VWO moet moeilijker worden zodat men goed voorbereid aanlandt op het WO. Maar daarvoor een ander topic:
De kwaliteit van het VWO onderwijs holt achteruit.

pi_11697408
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 22:23 schreef fokje het volgende:

[..]

Feit blijft dat de meeste leerlingen bètavakken de moeilijkste vakken vinden. Daarom moet je de interesse ook niet kunstmatig gaan verhogen.
pi_11697631
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 23:50 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. Op het vwo heeft 45% van de leerlingen een beta-profiel, terwijl slechts 27% een beta-studie gaat doen. Ook daar zijn nog een heleboel potentiele beta's te vergaren. Zo slecht is het voorstel dus nog niet. Desondanks ben ik tegen: ik vraag me af of het zoveel gemotiveerde leerlingen geeft.

Ow dat wist ik niet. Dan vindt 18% de beta richting toch te moeilijk of te weinig aantrekkelijk om er op door te gaan. Dat had ik niet gedacht! Maar het blijft bij mij toch de vraag of men kiest voor een studie omdat de collegelden zo laag zijn. Misschien dat het in de zeer ernstige twijfel gevallen zou kunnen werken maar verder dan ook niet.
En inderdaad het dan ook nog maar de vraag of deze studenten dan ook zijn gemotiveerd.
quote:
Beter lijkt het me om het "imago" van techniek op te poetsen. Dat lijkt me echter zéér moeilijk.
Ja ik snap ook wel dat die werkgroep van OC&W en EZ er het hoofd over breekt want imago veranderingen zijn altijd zeer moeilijk te bewerkstelligen. Ik weet op dit moment ook nog niet echt een manier hoe dit kan worden aangepakt, maar ik vermoed het een hoop tijd en moeite gaat kosten om het imago op te poetsen.

En dat het met het imago mis zit blijkt wel uit het feit dat veel mensen niet weten dat je met een technische opleiding ook een prima leidinggevende kunt zijn. Ze denken dat je na je studie altijd achter die rekenmachine zit gekluisterd of dagenlang in laboratoria verblijft, natuurlijk kan dat ook met een technische opleiding ook maar het hoeft niet.

pi_11697771
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 23:51 schreef LB06 het volgende:
M.i. kun je beter op een 'natuurlijkere' wijze de bètastudies aantrekkelijk maken door vooroordelen uit de weg te ruimen en (het te brede vakkenpakket van) de tweede fase afschaffen. Wat moet een N&T'er nu met ckv ?
Inderdaad. Helemaal mee eens. Het hele onderwijssysteem moet terug naar voor de tweede fase, alleen het werken met planwijzers mag blijven. De kwaliteit van het VWO onderwijs holt achteruit.
  vrijdag 11 juli 2003 @ 00:18:21 #10
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_11697868
Toch vind ik dat het geprobeerd mag worden, we hebben wel genoeg psychologen en andere troep rondrennen in Nederland. Haal daar maar wat geld weg en probeer wat Beta's te lokken, als het niet werkt draaien we het over 5 jaar toch terug.
  vrijdag 11 juli 2003 @ 00:22:53 #11
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11697984
Beta-tekort?
Welk beta-tekort?

Al jaren is de beta-arbeidsmarkt al slap, zeker sinds de ICT-crash. De studies staan als moeilijk bekend en als er dan ook een slechte werkgelegheid is dan weet ik het wel.

Multinationals roepen al jaren dat er een schrijnend tekort dreigt te ontstaan. Ik heb ze toch nauwelijks vacatures zien plaatsen ittt andere studierichtingen.

Laat ze zichzelf maar bedruipen ipv het op de belastingbetaler af te schuiven. Als ze zograag beta's willen moeten ze maar baangaranties oid bieden

Tsja .....
pi_11698093
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:07 schreef Steijn het volgende:
Ja ik snap ook wel dat die werkgroep van OC&W en EZ er het hoofd over breekt want imago veranderingen zijn altijd zeer moeilijk te bewerkstelligen. Ik weet op dit moment ook nog niet echt een manier hoe dit kan worden aangepakt, maar ik vermoed het een hoop tijd en moeite gaat kosten om het imago op te poetsen.

En dat het met het imago mis zit blijkt wel uit het feit dat veel mensen niet weten dat je met een technische opleiding ook een prima leidinggevende kunt zijn. Ze denken dat je na je studie altijd achter die rekenmachine zit gekluisterd of dagenlang in laboratoria verblijft, natuurlijk kan dat ook met een technische opleiding ook maar het hoeft niet.

Ach, het gaat op de basisschool al mis... Daar is 90% van de onderwijzers van die pabo-truzen die nauwelijks de tafels t/m 10 uit hun hoofd kennen. Hoe moet je dan affectie met techniek en/of rekenen krijgen?
Het is niet voor niets zo dat vooral kinderen met ouders met een beta-achtergrond weer in de beta-richting terechtkomen. De andere kinderen krijgen alleen maar te horen dat exacte vakken vies en moeilijk zijn.

Ach, mijn oplossing voor het beta-probleem is altijd: maak de alfa-vakken moeilijker. Alleen op die manier kan er weer een evenwicht ontstaan. Op dit moment is het gewoon zo dat als je een relatief slechte leerling bent die geen speciale voorkeuren heeft dat je dan naar de alfa-richting gaat. Simpelweg omdat dat wel makkelijk te halen is.

De paniekreactie om dan maar de beta-vakken makkelijker te maken is de meest stupide oplossing die denkbaar is. Maak de alfa-vakken moeilijker en maak het onderwijs weer uitdagend!

pi_11698139
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:22 schreef ghettoman het volgende:
Al jaren is de beta-arbeidsmarkt al slap, zeker sinds de ICT-crash. De studies staan als moeilijk bekend en als er dan ook een slechte werkgelegheid is dan weet ik het wel.
De toekomstperspectieven voor beta's zijn anders uitstekend hoor.
quote:
Multinationals roepen al jaren dat er een schrijnend tekort dreigt te ontstaan. Ik heb ze toch nauwelijks vacatures zien plaatsen ittt andere studierichtingen.
Onder andere omdat veel mensen uit het buitenland gehaald worden. En waar lees jij trouwens de vacatures??? Momenteel zijn er idd wat minder door de economische toestand, maar relatief zijn er veel meer vacatures hoor!
quote:
Laat ze zichzelf maar bedruipen ipv het op de belastingbetaler af te schuiven. Als ze zograag beta's willen moeten ze maar baangaranties oid bieden
Ook goed. Dan verlagen we gewoon de studiefinanciering van de andere studies. Dan is de belastingbetaler ook weer tevreden
pi_11698152
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:22 schreef ghettoman het volgende:
Beta-tekort?
Welk beta-tekort?

Wel opvallend dat bijvoorbeeld 99% van de afgestuurde Civiel Ingenieurs binnen een jaar een baan heeft die meer dan ¤ 2650 verdiend. Bij bijna alle technische studie zijn de baanperspectieven vergelijkbaar en dat zal niet komen omdat er zoveel beta's zijn.

Overigens zou het mij eigenlijk een zorg zijn of er meer beta's komen. Zolang er weinig blijven, heb je als beta de banen voor het uitzoeken. Maar ik zie ook het hoger belang in, Nederland moet wil niet een lage lonen land zijn (de vakbonden mopperen zelf nu al) dus dan is de enige mogelijkheid dat we een kenniseconomie moeten opbouw, die nieuwe technieken ontwikkeld. Alleen zo kan de economie van Nederland blijven groeien.

Technische studies bestaan trouwens niet alleen uit ICT.

vrijdag 11 juli 2003 @ 00:39:18 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11698251
Laat de markt haar werk maar doen. Als er weinig aanbod van Beta's is dan neemt hun prijs (salaris dus) toe. Hierdoor zullen er meer mensen voor een Beta-richting kiezen. De markt vervult deze taak veel beter dan de overheid kan voldoen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_11698338
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:39 schreef Kaalhei het volgende:
Laat de markt haar werk maar doen. Als er weinig aanbod van Beta's is dan neemt hun prijs (salaris dus) toe. Hierdoor zullen er meer mensen voor een Beta-richting kiezen. De markt vervult deze taak veel beter dan de overheid kan voldoen.
LOL. Als er weinig beta's zijn dan worden de beta's uit het buitenland gehaald. Net zolang totdat er te veel buitenlandse beta's zijn en de volledige bedrijven zelfs naar het buitenland gaan. DAT is de realiteit van de vrije markt.
pi_11698358
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:33 schreef Steijn het volgende:
Overigens zou het mij eigenlijk een zorg zijn of er meer beta's komen. Zolang er weinig blijven, heb je als beta de banen voor het uitzoeken.
Dat is ook waar ja
  vrijdag 11 juli 2003 @ 01:05:01 #18
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11698670
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:32 schreef Kordotium het volgende:

[..]

De toekomstperspectieven voor beta's zijn anders uitstekend hoor.

En hoeveel jaar roepen ze dat al?

Ik denk nog langer dan dat ze roepen dat de huizenmarkt gaat instorten

quote:
[..]

Onder andere omdat veel mensen uit het buitenland gehaald worden. En waar lees jij trouwens de vacatures??? Momenteel zijn er idd wat minder door de economische toestand, maar relatief zijn er veel meer vacatures hoor!

Ik kijk bij meerdere verschillende bedrijven (multinational/MKB). en de beta vacatures zijn echt niet oververtegenwoordig hoor.

Ben jaren geleden afgestudeerd, toen was er weinig werk en toen vervolgopleiding gedaan en nog steeds weinig werk. En nu is het helemaal niks. En in de tussentijd was het niet veel beter dan nu.

quote:
[..]

Ook goed. Dan verlagen we gewoon de studiefinanciering van de andere studies. Dan is de belastingbetaler ook weer tevreden

Andere studierichtingen hoor je niet zo zeiken over dit soort onzin.
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:33 schreef Steijn het volgende:

[..]

Wel opvallend dat bijvoorbeeld 99% van de afgestuurde Civiel Ingenieurs binnen een jaar een baan heeft die meer dan ¤ 2650 verdiend. Bij bijna alle technische studie zijn de baanperspectieven vergelijkbaar en dat zal niet komen omdat er zoveel beta's zijn.

Waar haal ji vandaan dat andere studies dezelfde perspectieven hebben?

Dit zal eerder de uitzondering zijn die de regel bevestigd. Van onze richtingen hier op school heeft het merendeel geen baan gevonden in zijn richting, zelfs niet van jaren geleden.

Bij ons lag het geloof ik op nog geen 20%.

Letterlijke woorden van onze studieloopbaancoordinator:
Werk vinden in deze richting? Vergeet het maar. En met de recessie wordt het er echt niet beter op.

quote:
Overigens zou het mij eigenlijk een zorg zijn of er meer beta's komen. Zolang er weinig blijven, heb je als beta de banen voor het uitzoeken.
Klopt, maar ze zeuren al jaren en een tekort is er echt niet, misschien op enkele vakgebieden na.
quote:
Technische studies bestaan trouwens niet alleen uit ICT.
I know, ik doe zelf ook geen ICT btw. Maar voor WTB, TNW, ICT zijn er echt geen grote tekorten
Tsja .....
  vrijdag 11 juli 2003 @ 01:07:24 #19
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11698712
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:43 schreef Kordotium het volgende:

[..]

LOL. Als er weinig beta's zijn dan worden de beta's uit het buitenland gehaald. Net zolang totdat er te veel buitenlandse beta's zijn en de volledige bedrijven zelfs naar het buitenland gaan. DAT is de realiteit van de vrije markt.

Kletspraat, dan waren Luxemburg, Zwitserland, Singapore en Hong Kong al compleet leeg geweest.

Belastingen bepalen waar bedrijven zich vestigen. Personeel verhuisd wel mee. Alle bovenstaande landen hebben grote percentage buitenlanders/allochtonen in de hogere sectoren werken.

Tsja .....
pi_11698769
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:05 schreef ghettoman het volgende:
En hoeveel jaar roepen ze dat al?
Ik denk nog langer dan dat ze roepen dat de huizenmarkt gaat instorten
Misschien omdat de toekomstperspectieven al goed ZIJN.
quote:
Ik kijk bij meerdere verschillende bedrijven (multinational/MKB). en de beta vacatures zijn echt niet oververtegenwoordig hoor.
Dan moet je misschien bij beta-bedrijven zoeken Bij de buurtsuper zullen ze idd weinig beta's nodig hebben...
quote:
Ben jaren geleden afgestudeerd, toen was er weinig werk en toen vervolgopleiding gedaan en nog steeds weinig werk. En nu is het helemaal niks. En in de tussentijd was het niet veel beter dan nu.
Dan ben ik benieuwd waarin je bent afgestudeerd...
quote:
Andere studierichtingen hoor je niet zo zeiken over dit soort onzin.
Bij de PABO en bij de gezondheidszorg zeuren ze net zo hoor.
quote:
I know, ik doe zelf ook geen ICT btw. Maar voor WTB, TNW, ICT zijn er echt geen grote tekorten
Wat is TNW? En dat er niemand op fietsenmakers zit te wachten is natuurlijk volstrekt logisch

Maar is het toekomstperspectief daarvoor echt zo slecht dan?

pi_11698817
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:07 schreef ghettoman het volgende:
Kletspraat, dan waren Luxemburg, Zwitserland, Singapore en Hong Kong al compleet leeg geweest.

Belastingen bepalen waar bedrijven zich vestigen. Personeel verhuisd wel mee. Alle bovenstaande landen hebben grote percentage buitenlanders/allochtonen in de hogere sectoren werken.

Ok, klopt voor een deel. Alleen wat dat betreft is Nederland ook geen uitblinker...
Alleen de wereldarbeidsmarkt is absoluut niet flexibel. Dat personeel gewoon meeverhuisd is onzin. Er zijn meerdere criteria wat betreft vestiging.
  vrijdag 11 juli 2003 @ 01:26:40 #22
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11698966
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 00:43 schreef Kordotium het volgende:

[..]

en wat is hier het probleem van?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 11 juli 2003 @ 01:33:42 #23
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11699050
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:11 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Misschien omdat de toekomstperspectieven al goed ZIJN.[quote]Dat zeiden ze zes jaar geleden ook al.

Het zal ook vast wel en keer een tekort komen, maar dat moeten ze zelf maar eerst eens oplossen.
[quote]
[..]

Dan moet je misschien bij beta-bedrijven zoeken Bij de buurtsuper zullen ze idd weinig beta's nodig hebben...

Duh, ik ben ingenieur, niet achterlijk.

Elke multinational binnen reisafstand heeft nu een stop in mijn studierichting en het is nooit veel geweest, ik ben gewoon in een andere richting begonnen, of ik ooit nog switch weet ik niet.

Die "propaganda" van ze hoor ik al jaren en ze zitten onder mijn nagels onderhand. We hebben een tekort, sure. Van jaren geleden hebben er nog nauwelijks mensen een baan gevonden in mijn richting.

quote:
[..]

Dan ben ik benieuwd waarin je bent afgestudeerd...

TNW
quote:
[..]

Bij de PABO en bij de gezondheidszorg zeuren ze net zo hoor.

Niet om verlaging van studiegeld, wel om andere dingen (marktgerelateerd)
quote:
[..]

Wat is TNW? En dat er niemand op fietsenmakers zit te wachten is natuurlijk volstrekt logisch

Maar is het toekomstperspectief daarvoor echt zo slecht dan?

Technische natuurwetenschappen.

Daar vallen alle chemie/scheikunde, biologie en natuurkunde studies onder.

Tsja .....
  vrijdag 11 juli 2003 @ 01:41:56 #24
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11699123
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:14 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Ok, klopt voor een deel. Alleen wat dat betreft is Nederland ook geen uitblinker...
Alleen de wereldarbeidsmarkt is absoluut niet flexibel. Dat personeel gewoon meeverhuisd is onzin. Er zijn meerdere criteria wat betreft vestiging.

Toch niet en helamaal niet voor de hoger opgeleiden. Als je kijkt bij het bedrijf waar ik werk, dan zitten er onderhand meer buitenlanders dan nederlanders te werken op R&D. Zeker binnen multinationals is dit het geval, (tijdelijk) verhuizen is meestal niet zo'n groot probleem.
Tsja .....
pi_11700819
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:05 schreef ghettoman het volgende:
Waar haal ji vandaan dat andere studies dezelfde perspectieven hebben?

Dit zal eerder de uitzondering zijn die de regel bevestigd. Van onze richtingen hier op school heeft het merendeel geen baan gevonden in zijn richting, zelfs niet van jaren geleden.

Bij ons lag het geloof ik op nog geen 20%.

Ik haal deze getallen uit de baanmonitor van de UTwente. Ze geven elk jaar een rapport uit waarin staat hoe snel hun afgestuurden aan een baan zijn gekomen en wat zij dan verdienen. Vooral de studies Toegepaste Wiskunde, Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek, Bestuurskunde en Civiele Techniek scoren altijd zeer hoog in deze monitor.
quote:
Klopt, maar ze zeuren al jaren en een tekort is er echt niet, misschien op enkele vakgebieden na.
Waarom klopt het verhaal van mij dan? Ik beweer juist dat je als beta makkelijk aan een baan komt omdat er een tekort is (dat steeds verder gaat oplopen).

* Steijn is confused

pi_11700886
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:11 schreef Kordotium het volgende:
LoL, met die fietsenmaker krijg een aantal collega studenten altijd op de kast , zij doen namelijk WTB.
pi_11701047
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:33 schreef ghettoman het volgende:
Niet om verlaging van studiegeld, wel om andere dingen (marktgerelateerd)
Je hoort de beta's toch ook niet zeuren. Alleen het ministerie komt aanzetten met een plan om de beta-opleding goedkoper te maken voor de student. Ze hopen op deze manier meer beta-studenten te trekken. IK betwijfel of ze dat op deze manier lukt. Dus waar haal jij vandaan dat de beta's al jaren zeuren over de hoge kosten van hun studie (die nu natuurlijk net zo hoog zijn bijvoorbeeld bij een studie Frans).
quote:
Technische natuurwetenschappen.

Daar vallen alle chemie/scheikunde, biologie en natuurkunde studies onder.

Hmmzz dat is natuurlijk heel erg breed, misschien dat dat veel invloed heeft op het banen aanbod voor jou? Waarin ben je trouwens afgestudeerd, toch niet in alle 3 de richtingen?
pi_11701103
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 01:26 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

en wat is hier het probleem van?

Voor de beta-afgestudeerde hoeft dit inderdaad geen probleem te zijn, de kunnen inderdaad wel mee verhuizen. Maar voor Nederland als land natuurlijk wel vervelend want de economie van Nederland groeit dan niet meer. De overheid heeft dit ook door en zoekt nu naar een oplossing voor deze tekorten, zodat volgens het principe van de onzichtbare de prijs van 1 beta op WO of HBO niveau weer gaat zakken.
pi_11701780
Het grote tekort aan Beta's waarover gerept wordt is er wel maar niet in de procesmatige tak. Het tekort is veel groter op R&D-gebied. Daarom bijvoorbeeld, besteed Philips nu al 25% procent meer bij een belgisch onderzoeksinstituut dan alle bestedingen in NL aan R&D.

Beta's minder collegegeld laten betalen is nonsense, ik denk dat het verstandiger is om meer Beta's als AIO/Onderzoekers te laten werken. Biedt ze uitdagende projecten en je houdt ze echt waar!

Mentaliteit is ook iets: een manager staat hoger aangeschreven dan een toponderzoeker. Toponderzoekers krijgen vaak na verloop van tijd een managementfunctie aangeboden (en kunnen dan keihard falen). Dat moet afgelopen zijn, toponderzoekers moeten een nog uitdagender onderzoek krijgen. Geef die mensen extra salaris, een leuk budget voor onderzoek en je bent klaar!

Het tekort aan MBO-beta's is overigens schrijnend! Van HBO weet ik het niet, en onderzoekers op WO niveau zin overal welkom! Daarnaast, kijk in de Elsevier van een paar weken terug. Ik zal eens kijken wat de beste banen waren, volgens mij allemaal technisch hoor

Danmark... more usefull every day!
pi_11713297
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 10:16 schreef Blommetje het volgende:
Het grote tekort aan Beta's waarover gerept wordt is er wel maar niet in de procesmatige tak. Het tekort is veel groter op R&D-gebied. Daarom bijvoorbeeld, besteed Philips nu al 25% procent meer bij een belgisch onderzoeksinstituut dan alle bestedingen in NL aan R&D.

Beta's minder collegegeld laten betalen is nonsense, ik denk dat het verstandiger is om meer Beta's als AIO/Onderzoekers te laten werken. Biedt ze uitdagende projecten en je houdt ze echt waar!

Mentaliteit is ook iets: een manager staat hoger aangeschreven dan een toponderzoeker. Toponderzoekers krijgen vaak na verloop van tijd een managementfunctie aangeboden (en kunnen dan keihard falen). Dat moet afgelopen zijn, toponderzoekers moeten een nog uitdagender onderzoek krijgen. Geef die mensen extra salaris, een leuk budget voor onderzoek en je bent klaar!

Maar je kunt pas AIO/Onderzoeker worden als je je studie heb afgerond. Dus hoe wil de leerlingen op de middelbare school er toe bewegen om die beta-richting te kiezen? En hoe zorg je dat je die beta aan het eind van de middelbare ook vasthoudt zodat de leerling kiest voor een beta-opleiding ipv van die economie of rechtenstudie? (ik ga hierbij af op de cijfers van Kordotium enkele posts eerder).

Of bedoel je te zeggen dat er wel genoeg beta's zijn maar dat zij, door een tekort aan uitdagende onderzoeken in de management richtingen verdwijnen zodat R&D een tekort krijgt.

quote:
Het tekort aan MBO-beta's is overigens schrijnend! Van HBO weet ik het niet, en onderzoekers op WO niveau zin overal welkom!
Wat gek dat je dan nooit iets leest (althans ik dan ) over tekorten aan technische MBO'ers. Overigens kan ik me wel voorstellen dat weining VMBO'ers kiezen voor een technische MBO opleiding. Want met een een technische MBO'er verdient volgens mij een stuk minder dan zijn collega MBO'er die kiest voor een meer bedrijfskundige opleiding, dus iets in de richting van management of boekhouden.
quote:
Daarnaast, kijk in de Elsevier van een paar weken terug.
Ik zal eens kijken wat de beste banen waren, volgens mij allemaal technisch hoor
Heb je al gekeken?
  vrijdag 11 juli 2003 @ 20:09:27 #31
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11715596
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 09:32 schreef Steijn het volgende:

[..]

Je hoort de beta's toch ook niet zeuren.

Ik had het ook niet over de studenten, maar over de bedrijven/instellingen die beta's willen.
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 18:07 schreef Steijn het volgende:

Want met een een technische MBO'er verdient volgens mij een stuk minder dan zijn collega MBO'er die kiest voor een meer bedrijfskundige opleiding, dus iets in de richting van management of boekhouden.

Juist niet MTS-ers verdienen in het begin van hun carriere zeker meer dan MEAO-ers. En je moet wel heel goed zijn (of veel vriendjes hebben) wil je met MBO echt kunnen gaan managen.
Tsja .....
pi_11717749
Er wordt al jaren stompzinnig geblaat over dit onderwerp. Vanuit mijn oorspronkelijke vakgebied (Scheikunde), kan ik stellen dat die vermeende tekorten door het bedrijfsleven zelf worden veroorzaakt.

Scholieren zijn niet stom, wanneer er weinig werk is in een branche of het erg onzeker is, dan gaan minder mensen die richtingen kiezen, zeker wanneer het nog eens lastige studies zijn, waarbij je prestatiebeurs ook al niet echt leuk is.

Wanneer je kijkt naar NL dan is het grote probleem mijns inziens dat veel bedrijven research naar andere plaatsen verschuiven, het aantal arbeidsplaatsen hier neemt af (in de chemie).

Het AIO/OIO gebeuren aanhalen als belangrijk is mijns inziens niet verstandig, dat is mijns inziens juist zo fout op het moment. AIO/OIO is een "baan" met een laag salaris en lange werkdagen en om nu te zeggen dat het je positie op de arbeidsmarkt verbetert?

Verder is het aantal scholieren lager dan enige jaren terug, dus relatief gezien (wel absoluut) is het logisch dat er minder beta-studenten zijn.

In plaats van stompzinnige plannen kunnen ze beter zorgen voor banen en dan komen de studenten vanzelf.

zaterdag 12 juli 2003 @ 10:49:46 #33
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11723801
Sgopje naar SES
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zaterdag 12 juli 2003 @ 12:30:42 #34
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_11725077
Ik studeer Wiskunde en hoewel ik het niet erg zou vinden om minder te hoeven betalen aan mijn studie denk ik dat dit niet de oplossing is.
(meer beta studenten maar hogere kosten is verschuiving van het probleem dus geen volledige oplossing!)

Ik denk dat je beter kunt kijken waar het probleem vandaan komt en volgens mij ligt dat in het middelbaar onderwijs. Ik denk dat Beta vakken leuk worden voor leerlingen als je het enigzins leuk en uitdagend maakt. Als ik me nu alleen tot Wiskunde beperk, dan vind ik dat het niveau en vooral ook de uitdagendheid drastisch is achteruit gegaan. Door de invoering van formule bladen en grafische rekenmachines, lijkt het veel minder om inzich te gaan, maar meer om "zoek de juiste getalletjes in de opgave en vul die in in je GR of formule" (ik zeg het nu vrij zwart wit, dus pin me er niet op vast dat het niet precies zo is). Als ik op deze manier wiskunde had gekregen weet ik niet of ik Wiskunde zo leuk had gevonden om het te gaan studeren.

Ook is door de invoering van de tweede fase een heleboel stof geschrapt in de Beta vakken. Nu zou de
tweede fase te zwaar zijn geworden, en waar wil men het eerst op schrappen? Juist de Beta vakken.

Wat bij mij ook belangrijk is geweest, is dat ik naast een aantal wat mindere ook twee hele goede docenten heb gekregen. Goed niet alleen in de zin van "goed kunnen uitleggen", maar ook om mensen enthousiast te maken voor het vak. Dus niet alleen de stof uit het boek behandelen, maar die af en toe betrekken op voorbeelden uit de praktijk, of zo maar eens een puzzeltje uit het wiskunde tijdschrift Pythagoras tussendoor.
Op deze manier krijg je door dat wat je aan Wiskunde krijgt op het VWO slechts het topje is van de ijsberg; er is nog zo veel meer!
-edit- Als je vak steeds maar weer oninterressanter wordt gemaakt, blijf dan als docent ook maar eens gemotiveerd!

Dan hebben we ook nog de televisie. Ik vind het altijd interessant om te kijken naar technische programma's, of programma's over onderwerpen waarin techniek een grote rol speelt. Gelukkig hebben we tegenwoordig het kanaal Discovery waarop veel van dit soort dingen te zien zijn.
Ik denk dat Nederland er goed aan zou doen als we op de publieke omroepen wat meer (populaire) wetenschaps programma's zouden hebben. Jules Unlimited vond ik altijd te gek bijvoorbeeld. Ik denk dat er zat jongeren zijn die soortgelijke programma's willen zien, maar dan met een iets minder "jeetje dat gaat wel hard zeg" gehalte, maar meer uitleg over hoe dingen werken. Ook is een belangrijk verschil tussen een Nederlands programma tegenover iets op Discovery, dat de onderwerpen dichter bij huis zullen zijn. Geweldig hoor wat ze allemaal doen in Amerika, maar als je de interessantere dingen in Nederland wat meer zult belichten op tv, zullen er meer mensen zijn die concreet na gaan denken over "hee bij dat bedrijf zou ik ook wel willen werken, wat voor opleiding heb ik daar eigenlijk voor nodig?".

Geld is niet de basis voor een studie keuze, interesse wel. Ik kan me echter wel goed voorstellen dat iemand die zit te twijfelen tussen een exacte studie of iets anders, gemiddeld vaker zal kiezen voor de exacte studie. Dus als LAATSTE optie is het een mogelijkheid.

Ik vind het echter wel zeer zorgwekkend dat dit later als excuus kan worden ingevoerd om andere studies duurder te maken. Stel dat extra geld voor beta studenten inderdaad de gewenste positieve uitwerking zal hebben, dan is dit een argument voor politici om te kunnen zeggen: "collegegeld differentiatie werkt!". Ik ben van mening dat elke studie toegankelijk moet zijn voor iedereen. Geld investeren omdat je latere meer gaat verdienen, terwijl je geen geld hebt is krom. Wie meer verdient zal veel meer belasting betalen dus waarom je dan ook nog meer studie kosten zou moeten hebben is me niet duidelijk!

Gratis boeken lijkt me een betere optie dan minder collegegeld. Op die manier kan ik geen argument bedenken om andere studies duurder te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door Metamorphozis op 12-07-2003 12:38]

[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_11725822
Ik denk ook niet dat het veel zal helpen als het collegegeld lager wordt, niemand gaat toch een bepaalde studie doen omdat die in de aanbieding is?
Maar er zijn ook andere projecten bezig, zo is er ook een stichting die op basisscholen en op de pabo's de mensen in techniek proberen te interesseren door een soort van hobby middagje. Of dat helpt, geen idee, maar ik vindt het iig wel een beter idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')