quote:Je vraagt je toch af wat voor malloten ons land besturen. Ik ben op zich niet tegen defferentatie van collegegelden, maar ik denk niet dat je meer beta-studenten trekt door hun opleding goedkoper te maken. Want de je kiest vaak al als scholier voor een beta-richting of alfa-richting, de maatregelen om meer beta's te trekken komen dus te laat in het opledingstraject en zullen dus niet werken. En wie kiest er nou vanwege de lagere kosten voor een technische studie om dat bijvoorbeeld een studie geschiedenis duurder is.
AMSTERDAM - Het ministerie van Onderwijs onderzoekt of studies aantrekkelijker worden voor studenten als ze minder collegegeld moeten betalen of meer studiefinanciering krijgen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het buitenland omdat het in Nederland taboe is verschillende collegegelden te vragen voor vergelijkbare studies.Differentiatie in collegegeld en studiefinanciering is een beladen onderwerp. De betrokken partijen vrezen voor rechtsongelijkheid als studenten voor de ene studie minder hoeven te betalen of een hogere beurs krijgen dan voor de andere. Bovendien bestaat de vrees dat dan op de langere termijn zeer gewilde studies duurder worden gemaakt door het collegegeld te verhogen.
Hoewel een technische studie de universiteit nu al meer kost dan een talenstudie, verschillen de kosten niet voor de studenten. Beiden hebben onderdak en voeding nodig en hun studieboeken kosten ongeveer hetzelfde.
Dat er nu toch een onderzoek is ingezet, komt doordat het ambtenaren van drie departementen niet is gelukt gezamenlijke voorstellen te doen om het bèta-onderwijs aan meer studenten te helpen. De ambtenaren van Onderwijs, Economische Zaken en Sociale Zaken zaten in een werkgroep die onorthodoxe maatregelen moest bedenken voor de instroom in het technisch onderwijs.
In de gesprekken opperden vertegenwoordigers van Economische Zaken, aldus bronnen rond de werkgroep, de mogelijkheid van differentiatie van studiefinanciering of collegegeld. Zij denken dat alleen met financiële prikkels voor studenten de 'technische barrière' kan worden doorbroken. Een wiskundestudie zou dan beduidend goedkoper kunnen worden dan bijvoorbeeld een studie geschiedenis. Het departement Onderwijs verzet zich daartegen.
Ook in het bedrijfsleven wordt betwijfeld of de instroom in het techniekonderwijs wordt vergroot door de desbetreffende studies goedkoper te maken voor studenten. Een aantal topmannen heeft Economische Zaken laten weten meer heil te zien in betere en vooral meer aansprekende technische lessen in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Als docenten hun enthousiasme voor techniek kunnen overbrengen, volgen de studenten vanzelf wel, menen zij.
Vertegenwoordigers uit bedrijfsleven en onderwijs becijferden deze week in een brief aan het kabinet dat de komende zes jaar minstens 180 miljoen euro nodig is om technieklessen weer 'sexy' te maken. Dat geld is er, want het kabinet heeft honderden miljoenen extra uitgetrokken om te investeren in de kenniseconomie.
Persoonlijk zie ik meer in de weg die de topmanagers met hun bedrijven zijn ingeslagen. Zoals uitstapjes organiseren naar Pernis of een middagje verf maken bij Akzo, op die manier breng je de technische richting al in beeld op de middelbare school ipv pas op het hoger onderwijs (want dan ben je te laat). Tevens komen de mogelijkheden die je na een technische studie hebt goed in beeld, zodat men weet waar je voor kiest.
Aan wat voor oplossing denken jullie voor het oplossen van het beta-tekort?
quote:Als ze nou eens beginnen met stoppen met roepen op middelbare scholen dat beta-studies moeilijk zijn. Voor alfa's misschien, maar ik moet er ook niet aan denken om geschiedenis te gaan studeren.
Op donderdag 10 juli 2003 16:41 schreef Steijn het volgende:
quote:Misschien zijn de beta-studies wel veel te weinig uitdagend voor een flinke groep, aangezien vooral het niveau van de beta-studies zijn verlaagd.
Op donderdag 10 juli 2003 16:58 schreef freako het volgende:[..]
Als ze nou eens beginnen met stoppen met roepen op middelbare scholen dat beta-studies moeilijk zijn. Voor alfa's misschien, maar ik moet er ook niet aan denken om geschiedenis te gaan studeren.
quote:Niet helemaal waar. Op het vwo heeft 45% van de leerlingen een beta-profiel, terwijl slechts 27% een beta-studie gaat doen. Ook daar zijn nog een heleboel potentiele beta's te vergaren. Zo slecht is het voorstel dus nog niet. Desondanks ben ik tegen: ik vraag me af of het zoveel gemotiveerde leerlingen geeft. Beter lijkt het me om het "imago" van techniek op te poetsen. Dat lijkt me echter zéér moeilijk.
Op donderdag 10 juli 2003 16:41 schreef Steijn het volgende:
Je vraagt je toch af wat voor malloten ons land besturen. Ik ben op zich niet tegen defferentatie van collegegelden, maar ik denk niet dat je meer beta-studenten trekt door hun opleding goedkoper te maken. Want de je kiest vaak al als scholier voor een beta-richting of alfa-richting, de maatregelen om meer beta's te trekken komen dus te laat in het opledingstraject en zullen dus niet werken. En wie kiest er nou vanwege de lagere kosten voor een technische studie om dat bijvoorbeeld een studie geschiedenis duurder is.Persoonlijk zie ik meer in de weg die de topmanagers met hun bedrijven zijn ingeslagen. Zoals uitstapjes organiseren naar Pernis of een middagje verf maken bij Akzo, op die manier breng je de technische richting al in beeld op de middelbare school ipv pas op het hoger onderwijs (want dan ben je te laat). Tevens komen de mogelijkheden die je na een technische studie hebt goed in beeld, zodat men weet waar je voor kiest.
M.i. kun je beter op een 'natuurlijkere' wijze de bètastudies aantrekkelijk maken door vooroordelen uit de weg te ruimen en (het te brede vakkenpakket van) de tweede fase afschaffen. Wat moet een N&T'er nu met ckv ?
quote:Het niveau van het beta onderwijs op de middelbare school wordt verlaagd op dit moment. Het niveau op de Universiteit of HBO blijft echter even hoog als daarvoor. En dat is maar goed ook want anders gaat Nederland zeer snel zijn naam verliezen op gebieden als verkeersmanagement en natuurkunde.
Op donderdag 10 juli 2003 22:23 schreef fokje het volgende:[..]
Misschien zijn de beta-studies wel veel te weinig uitdagend voor een flinke groep, aangezien vooral het niveau van de beta-studies zijn verlaagd.
Trouwens toen ik op de middelbare school zat vonden heel veel mensen dat ik samen met nog vier anderen (uiteindelijk kozen 5 van de 70 mensen NT!!!) een zeer moeilijk profiel (NT) had gekozen. Dus dat mensen in een beta richting geen uitdaging zouden zien omdat het te makkelijk is absolute onzin. Ze zijn eerder te moeilijk dan te makkelijk voor veel mensen.
Overigens ben ik zeer tegen de 2e fase (dus ook tegen de nu voorgenomen wijzigingen). We moeten terug naar het oude systeem, dus zonder deelvakken en het VWO moet moeilijker worden zodat men goed voorbereid aanlandt op het WO. Maar daarvoor een ander topic:
De kwaliteit van het VWO onderwijs holt achteruit.
quote:Feit blijft dat de meeste leerlingen bètavakken de moeilijkste vakken vinden. Daarom moet je de interesse ook niet kunstmatig gaan verhogen.
Op donderdag 10 juli 2003 22:23 schreef fokje het volgende:[..]
Misschien zijn de beta-studies wel veel te weinig uitdagend voor een flinke groep, aangezien vooral het niveau van de beta-studies zijn verlaagd.
quote:Ow dat wist ik niet. Dan vindt 18% de beta richting toch te moeilijk of te weinig aantrekkelijk om er op door te gaan. Dat had ik niet gedacht! Maar het blijft bij mij toch de vraag of men kiest voor een studie omdat de collegelden zo laag zijn. Misschien dat het in de zeer ernstige twijfel gevallen zou kunnen werken maar verder dan ook niet.
Op donderdag 10 juli 2003 23:50 schreef Kordotium het volgende:[..]
Niet helemaal waar. Op het vwo heeft 45% van de leerlingen een beta-profiel, terwijl slechts 27% een beta-studie gaat doen. Ook daar zijn nog een heleboel potentiele beta's te vergaren. Zo slecht is het voorstel dus nog niet. Desondanks ben ik tegen: ik vraag me af of het zoveel gemotiveerde leerlingen geeft.
quote:Ja ik snap ook wel dat die werkgroep van OC&W en EZ er het hoofd over breekt want imago veranderingen zijn altijd zeer moeilijk te bewerkstelligen. Ik weet op dit moment ook nog niet echt een manier hoe dit kan worden aangepakt, maar ik vermoed het een hoop tijd en moeite gaat kosten om het imago op te poetsen.
Beter lijkt het me om het "imago" van techniek op te poetsen. Dat lijkt me echter zéér moeilijk.
En dat het met het imago mis zit blijkt wel uit het feit dat veel mensen niet weten dat je met een technische opleiding ook een prima leidinggevende kunt zijn. Ze denken dat je na je studie altijd achter die rekenmachine zit gekluisterd of dagenlang in laboratoria verblijft, natuurlijk kan dat ook met een technische opleiding ook maar het hoeft niet.
quote:Inderdaad. Helemaal mee eens. Het hele onderwijssysteem moet terug naar voor de tweede fase, alleen het werken met planwijzers mag blijven. De kwaliteit van het VWO onderwijs holt achteruit.
Op donderdag 10 juli 2003 23:51 schreef LB06 het volgende:
M.i. kun je beter op een 'natuurlijkere' wijze de bètastudies aantrekkelijk maken door vooroordelen uit de weg te ruimen en (het te brede vakkenpakket van) de tweede fase afschaffen. Wat moet een N&T'er nu met ckv?
Al jaren is de beta-arbeidsmarkt al slap, zeker sinds de ICT-crash. De studies staan als moeilijk bekend en als er dan ook een slechte werkgelegheid is dan weet ik het wel.
Multinationals roepen al jaren dat er een schrijnend tekort dreigt te ontstaan. Ik heb ze toch nauwelijks vacatures zien plaatsen ittt andere studierichtingen.
Laat ze zichzelf maar bedruipen ipv het op de belastingbetaler af te schuiven. Als ze zograag beta's willen moeten ze maar baangaranties oid bieden
quote:Ach, het gaat op de basisschool al mis... Daar is 90% van de onderwijzers van die pabo-truzen die nauwelijks de tafels t/m 10 uit hun hoofd kennen. Hoe moet je dan affectie met techniek en/of rekenen krijgen?
Op vrijdag 11 juli 2003 00:07 schreef Steijn het volgende:
Ja ik snap ook wel dat die werkgroep van OC&W en EZ er het hoofd over breekt want imago veranderingen zijn altijd zeer moeilijk te bewerkstelligen. Ik weet op dit moment ook nog niet echt een manier hoe dit kan worden aangepakt, maar ik vermoed het een hoop tijd en moeite gaat kosten om het imago op te poetsen.En dat het met het imago mis zit blijkt wel uit het feit dat veel mensen niet weten dat je met een technische opleiding ook een prima leidinggevende kunt zijn. Ze denken dat je na je studie altijd achter die rekenmachine zit gekluisterd of dagenlang in laboratoria verblijft, natuurlijk kan dat ook met een technische opleiding ook maar het hoeft niet.
Ach, mijn oplossing voor het beta-probleem is altijd: maak de alfa-vakken moeilijker. Alleen op die manier kan er weer een evenwicht ontstaan. Op dit moment is het gewoon zo dat als je een relatief slechte leerling bent die geen speciale voorkeuren heeft dat je dan naar de alfa-richting gaat. Simpelweg omdat dat wel makkelijk te halen is.
De paniekreactie om dan maar de beta-vakken makkelijker te maken is de meest stupide oplossing die denkbaar is. Maak de alfa-vakken moeilijker en maak het onderwijs weer uitdagend!
quote:De toekomstperspectieven voor beta's zijn anders uitstekend hoor.
Op vrijdag 11 juli 2003 00:22 schreef ghettoman het volgende:
Al jaren is de beta-arbeidsmarkt al slap, zeker sinds de ICT-crash. De studies staan als moeilijk bekend en als er dan ook een slechte werkgelegheid is dan weet ik het wel.
quote:Onder andere omdat veel mensen uit het buitenland gehaald worden. En waar lees jij trouwens de vacatures??? Momenteel zijn er idd wat minder door de economische toestand, maar relatief zijn er veel meer vacatures hoor!
Multinationals roepen al jaren dat er een schrijnend tekort dreigt te ontstaan. Ik heb ze toch nauwelijks vacatures zien plaatsen ittt andere studierichtingen.
quote:Ook goed. Dan verlagen we gewoon de studiefinanciering van de andere studies. Dan is de belastingbetaler ook weer tevreden
Laat ze zichzelf maar bedruipen ipv het op de belastingbetaler af te schuiven. Als ze zograag beta's willen moeten ze maar baangaranties oid bieden
quote:Wel opvallend dat bijvoorbeeld 99% van de afgestuurde Civiel Ingenieurs binnen een jaar een baan heeft die meer dan ¤ 2650 verdiend. Bij bijna alle technische studie zijn de baanperspectieven vergelijkbaar en dat zal niet komen omdat er zoveel beta's zijn.
Op vrijdag 11 juli 2003 00:22 schreef ghettoman het volgende:
Beta-tekort?
Welk beta-tekort?Al jaren is de beta-arbeidsmarkt al slap, zeker sinds de ICT-crash. De studies staan als moeilijk bekend en als er dan ook een slechte werkgelegheid is dan weet ik het wel.
Overigens zou het mij eigenlijk een zorg zijn of er meer beta's komen. Zolang er weinig blijven, heb je als beta de banen voor het uitzoeken. Maar ik zie ook het hoger belang in, Nederland moet wil niet een lage lonen land zijn (de vakbonden mopperen zelf nu al) dus dan is de enige mogelijkheid dat we een kenniseconomie moeten opbouw, die nieuwe technieken ontwikkeld. Alleen zo kan de economie van Nederland blijven groeien.
Technische studies bestaan trouwens niet alleen uit ICT.
quote:LOL. Als er weinig beta's zijn dan worden de beta's uit het buitenland gehaald. Net zolang totdat er te veel buitenlandse beta's zijn en de volledige bedrijven zelfs naar het buitenland gaan. DAT is de realiteit van de vrije markt.
Op vrijdag 11 juli 2003 00:39 schreef Kaalhei het volgende:
Laat de markt haar werk maar doen. Als er weinig aanbod van Beta's is dan neemt hun prijs (salaris dus) toe. Hierdoor zullen er meer mensen voor een Beta-richting kiezen. De markt vervult deze taak veel beter dan de overheid kan voldoen.
quote:Dat is ook waar ja
Op vrijdag 11 juli 2003 00:33 schreef Steijn het volgende:
Overigens zou het mij eigenlijk een zorg zijn of er meer beta's komen. Zolang er weinig blijven, heb je als beta de banen voor het uitzoeken.
quote:En hoeveel jaar roepen ze dat al?
Op vrijdag 11 juli 2003 00:32 schreef Kordotium het volgende:[..]
De toekomstperspectieven voor beta's zijn anders uitstekend hoor.
Ik denk nog langer dan dat ze roepen dat de huizenmarkt gaat instorten
quote:Ik kijk bij meerdere verschillende bedrijven (multinational/MKB). en de beta vacatures zijn echt niet oververtegenwoordig hoor.
[..]Onder andere omdat veel mensen uit het buitenland gehaald worden. En waar lees jij trouwens de vacatures??? Momenteel zijn er idd wat minder door de economische toestand, maar relatief zijn er veel meer vacatures hoor!
Ben jaren geleden afgestudeerd, toen was er weinig werk en toen vervolgopleiding gedaan en nog steeds weinig werk. En nu is het helemaal niks. En in de tussentijd was het niet veel beter dan nu.
quote:Andere studierichtingen hoor je niet zo zeiken over dit soort onzin.
[..]Ook goed. Dan verlagen we gewoon de studiefinanciering van de andere studies. Dan is de belastingbetaler ook weer tevreden
quote:Waar haal ji vandaan dat andere studies dezelfde perspectieven hebben?
Op vrijdag 11 juli 2003 00:33 schreef Steijn het volgende:[..]
Wel opvallend dat bijvoorbeeld 99% van de afgestuurde Civiel Ingenieurs binnen een jaar een baan heeft die meer dan ¤ 2650 verdiend. Bij bijna alle technische studie zijn de baanperspectieven vergelijkbaar en dat zal niet komen omdat er zoveel beta's zijn.
Dit zal eerder de uitzondering zijn die de regel bevestigd. Van onze richtingen hier op school heeft het merendeel geen baan gevonden in zijn richting, zelfs niet van jaren geleden.
Bij ons lag het geloof ik op nog geen 20%.
Letterlijke woorden van onze studieloopbaancoordinator:
Werk vinden in deze richting? Vergeet het maar. En met de recessie wordt het er echt niet beter op.
quote:Klopt, maar ze zeuren al jaren en een tekort is er echt niet, misschien op enkele vakgebieden na.
Overigens zou het mij eigenlijk een zorg zijn of er meer beta's komen. Zolang er weinig blijven, heb je als beta de banen voor het uitzoeken.
quote:I know, ik doe zelf ook geen ICT btw. Maar voor WTB, TNW, ICT zijn er echt geen grote tekorten
Technische studies bestaan trouwens niet alleen uit ICT.
quote:Kletspraat, dan waren Luxemburg, Zwitserland, Singapore en Hong Kong al compleet leeg geweest.
Op vrijdag 11 juli 2003 00:43 schreef Kordotium het volgende:[..]
LOL. Als er weinig beta's zijn dan worden de beta's uit het buitenland gehaald. Net zolang totdat er te veel buitenlandse beta's zijn en de volledige bedrijven zelfs naar het buitenland gaan. DAT is de realiteit van de vrije markt.
Belastingen bepalen waar bedrijven zich vestigen. Personeel verhuisd wel mee. Alle bovenstaande landen hebben grote percentage buitenlanders/allochtonen in de hogere sectoren werken.
quote:Misschien omdat de toekomstperspectieven al goed ZIJN.
Op vrijdag 11 juli 2003 01:05 schreef ghettoman het volgende:
En hoeveel jaar roepen ze dat al?
Ik denk nog langer dan dat ze roepen dat de huizenmarkt gaat instorten
quote:Dan moet je misschien bij beta-bedrijven zoeken
Ik kijk bij meerdere verschillende bedrijven (multinational/MKB). en de beta vacatures zijn echt niet oververtegenwoordig hoor.![]()
quote:Dan ben ik benieuwd waarin je bent afgestudeerd...
Ben jaren geleden afgestudeerd, toen was er weinig werk en toen vervolgopleiding gedaan en nog steeds weinig werk. En nu is het helemaal niks. En in de tussentijd was het niet veel beter dan nu.
quote:Bij de PABO en bij de gezondheidszorg zeuren ze net zo hoor.
Andere studierichtingen hoor je niet zo zeiken over dit soort onzin.
quote:Wat is TNW? En dat er niemand op fietsenmakers zit te wachten is natuurlijk volstrekt logisch
I know, ik doe zelf ook geen ICT btw. Maar voor WTB, TNW, ICT zijn er echt geen grote tekorten
Maar is het toekomstperspectief daarvoor echt zo slecht dan?
quote:Ok, klopt voor een deel. Alleen wat dat betreft is Nederland ook geen uitblinker...
Op vrijdag 11 juli 2003 01:07 schreef ghettoman het volgende:
Kletspraat, dan waren Luxemburg, Zwitserland, Singapore en Hong Kong al compleet leeg geweest.Belastingen bepalen waar bedrijven zich vestigen. Personeel verhuisd wel mee. Alle bovenstaande landen hebben grote percentage buitenlanders/allochtonen in de hogere sectoren werken.
quote:en wat is hier het probleem van?
Op vrijdag 11 juli 2003 00:43 schreef Kordotium het volgende:[..]
LOL. Als er weinig beta's zijn dan worden de beta's uit het buitenland gehaald. Net zolang totdat er te veel buitenlandse beta's zijn en de volledige bedrijven zelfs naar het buitenland gaan. DAT is de realiteit van de vrije markt.
quote:Duh, ik ben ingenieur, niet achterlijk.
Op vrijdag 11 juli 2003 01:11 schreef Kordotium het volgende:[..]
Misschien omdat de toekomstperspectieven al goed ZIJN.[quote]Dat zeiden ze zes jaar geleden ook al.
Het zal ook vast wel en keer een tekort komen, maar dat moeten ze zelf maar eerst eens oplossen.
[quote]
[..]Dan moet je misschien bij beta-bedrijven zoeken
Bij de buurtsuper zullen ze idd weinig beta's nodig hebben...
Elke multinational binnen reisafstand heeft nu een stop in mijn studierichting en het is nooit veel geweest, ik ben gewoon in een andere richting begonnen, of ik ooit nog switch weet ik niet.
Die "propaganda" van ze hoor ik al jaren en ze zitten onder mijn nagels onderhand. We hebben een tekort, sure. Van jaren geleden hebben er nog nauwelijks mensen een baan gevonden in mijn richting.
quote:TNW
[..]Dan ben ik benieuwd waarin je bent afgestudeerd...
quote:Niet om verlaging van studiegeld, wel om andere dingen (marktgerelateerd)
[..]Bij de PABO en bij de gezondheidszorg zeuren ze net zo hoor.
quote:Technische natuurwetenschappen.
[..]Wat is TNW? En dat er niemand op fietsenmakers zit te wachten is natuurlijk volstrekt logisch
Maar is het toekomstperspectief daarvoor echt zo slecht dan?
Daar vallen alle chemie/scheikunde, biologie en natuurkunde studies onder.
quote:Toch niet en helamaal niet voor de hoger opgeleiden. Als je kijkt bij het bedrijf waar ik werk, dan zitten er onderhand meer buitenlanders dan nederlanders te werken op R&D. Zeker binnen multinationals is dit het geval, (tijdelijk) verhuizen is meestal niet zo'n groot probleem.
Op vrijdag 11 juli 2003 01:14 schreef Kordotium het volgende:[..]
Ok, klopt voor een deel. Alleen wat dat betreft is Nederland ook geen uitblinker...
Alleen de wereldarbeidsmarkt is absoluut niet flexibel. Dat personeel gewoon meeverhuisd is onzin. Er zijn meerdere criteria wat betreft vestiging.
quote:Ik haal deze getallen uit de baanmonitor van de UTwente. Ze geven elk jaar een rapport uit waarin staat hoe snel hun afgestuurden aan een baan zijn gekomen en wat zij dan verdienen. Vooral de studies Toegepaste Wiskunde, Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek, Bestuurskunde en Civiele Techniek scoren altijd zeer hoog in deze monitor.
Op vrijdag 11 juli 2003 01:05 schreef ghettoman het volgende:
Waar haal ji vandaan dat andere studies dezelfde perspectieven hebben?Dit zal eerder de uitzondering zijn die de regel bevestigd. Van onze richtingen hier op school heeft het merendeel geen baan gevonden in zijn richting, zelfs niet van jaren geleden.
Bij ons lag het geloof ik op nog geen 20%.
quote:Waarom klopt het verhaal van mij dan? Ik beweer juist dat je als beta makkelijk aan een baan komt omdat er een tekort is (dat steeds verder gaat oplopen).
Klopt, maar ze zeuren al jaren en een tekort is er echt niet, misschien op enkele vakgebieden na.
* Steijn is confused
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |