abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11613254
Het doel is gitaar leren spelen, het middel is de computer (we laten de discussie leraar/autodidact even buitenwege). Afgezien van muzikale aanleg en doorzettingsvermogen zijn er volgens mij voldoende hulpmiddelen en informatiebronnen op het internet te vinden om dit voor een beginnende gitaarspeler mogelijk te maken.

Ik zie hierbij een drietal categorieen waarin de computer je bij kan staan: online lessen, de theorie (het liefst met ondersteuning in de vorm van samples) en applicaties a la guitar pro.

Uiteraard heb ik al enige research gedaan en een van de sites die me aanspreken is http://www.akkoord.be Op deze site staat een 'cursus', waarbij je stukjes voorgespeeld krijgt en je deze met begeleiding mee kunt gaan spelen. Mede dankzij het lage niveau van de eerste lessen is dit erg leuk om te doen. Dit valt dus onder de eerste categorie.

Wat betreft duidelijke theorie (inclusief samples) ben ik nog niet veel nuttigs tegengekomen.

Qua applicaties heb ik Guitar Pro en Power Tab Editor bekeken. Beide goede applicaties en voor beiden zijn er sites met errug veel tabs die je voor de betreffende applicatie kunt downloaden.

Meer is natuurlijk beter, dus welke sites hebben jou geholpen of kun je me aanraden? Waar heb je goede theoretische achtergronden kunnen vinden en welke applicaties werken het best voor je? Andere suggesties of ideeen zijn natuurlijk ook welkom.

Thanx!

ps: andere topics over gitaarlessen hadden naar mijn idee teveel de focus op wel/niet zelf leren, het type gitaar om mee te beginnen of wel/niet noten leren lezen. Vandaar een nieuw topic.

Op een nacht lag ik in mijn bed naar die vele sterren in de lucht te kijken en dacht bij mezelf: "Waar is mijn dak naartoe?"
pi_11613399
Mijn ervaringen zijn dat je gewoon zelf met wat simpels mee moet spelen, en aan het begin tips van een meer ervaren iemand krijgt (hoeft dus absoluut geen leraar te zijn maar iemand die al wat jaartjes speelt)!

Zeer belangrijk, anders leer je je verkeerde dingen en grepen aan.

Voor de rest heb je helemaal niks aan hulp nodig, gewoon met leuke tablatures werken

maandag 7 juli 2003 @ 10:17:12 #3
43110 an3s
Bonsoir!
pi_11613435
http://www.angelfire.com/super/wimdenherder/guitarlesson.html

Deze site gaat een beetje over de gitarist zelf maar heeft een hoop informatie over gitaar (leren) spelen.

Have fun!

----------------------------
pi_11613469
quote:
Op maandag 7 juli 2003 10:15 schreef Orion-666- het volgende:
Mijn ervaringen zijn dat je gewoon zelf met wat simpels mee moet spelen [...]
Klinkt goed. Heb je een suggestie wat simpel genoeg is (en toch nog leuk) voor een beginner?
Op een nacht lag ik in mijn bed naar die vele sterren in de lucht te kijken en dacht bij mezelf: "Waar is mijn dak naartoe?"
  maandag 7 juli 2003 @ 10:19:11 #5
48695 Grollie
Run Forrest, Run!
pi_11613472
Goed idee denk ik om mbv de PC te leren gitaarspelen! Ik heb zelf vorig jaar een akoestische gitaar gekocht een een boekje erbij om het te leren, maar ik merk dat ik er eigenlijk weinig mee gedaan heb. Misschien dat dit een goede stimulans geeft om wel verder te gaan met leren spelen!
Mijn probleem is dat ik graag gitaar wil leren spelen, maar eigenlijk wel een stok achter de deur nodig heb om me te "dwingen" te oefenen... daarom zat ik er meer aan te denken op les te gaan
Carpe Diem
pi_11613591
quote:
Op maandag 7 juli 2003 10:17 schreef an3s het volgende:
http://www.angelfire.com/super/wimdenherder/guitarlesson.html

Deze site gaat een beetje over de gitarist zelf maar heeft een hoop informatie over gitaar (leren) spelen.

Have fun!

Thanx! Erg interessante site (vooral vanwege de midi/mp3 voorbeelden), maar wellicht nog iets te hoog gegrepen voor me. Slides, sweepers, legato en tappen...erm...slow down please!
pi_11613609
quote:
Op maandag 7 juli 2003 10:19 schreef Grollie het volgende:
Mijn probleem is dat ik graag gitaar wil leren spelen, maar eigenlijk wel een stok achter de deur nodig heb om me te "dwingen" te oefenen... daarom zat ik er meer aan te denken op les te gaan
Klinkt bekend. Ik hoop ook dat ik doorzettingsvermogen genoeg heb. Het probleem is dat ik hier in de buurt (Utrecht) niet veel heb kunnen vinden qua gitaarlessen van een leraar. Degene die me aanspraken hebben een wachttijd van ruim een jaar, zucht.
pi_11617288
www.cyberfret.com
www.guitar.com
voor tabs etc zou ik powertab downloaden, is een h eel hjandig programma.
  maandag 7 juli 2003 @ 16:20:11 #9
2889 Zander
He's gone
pi_11621624
Ik vind de lessen op http://www.wholenote.com ook wel erg aardig, de moeilijkheidsgraad varieert van beginners-stof tot dingen waar zelfs een aardig gevorderde gitarist nog een flinke kluif aan heeft. Het is alleen jammer dat de moeilijkheidsgraad niet echt duidelijk staat aangegeven, maar verder is 't een goede site.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_11621979
quote:
Op maandag 7 juli 2003 16:20 schreef Zander het volgende:
Ik vind de lessen op http://www.wholenote.com ook wel erg aardig, de moeilijkheidsgraad varieert van beginners-stof tot dingen waar zelfs een aardig gevorderde gitarist nog een flinke kluif aan heeft. Het is alleen jammer dat de moeilijkheidsgraad niet echt duidelijk staat aangegeven, maar verder is 't een goede site.
Wauw, dit is een perfecte site! Inderdaad lastig om de juiste lessen eruit te pikken, maar het is te vinden (Christopher Sung heeft een aantal hele goede, ideaal voor een leek zoals ik).

Bedankt!

pi_11622040
Verreweg niet noodzakelijk, maar als leertool toch best handig: de Line 6 Guitarport. Meespelen met zelfgekozen muziek (mp3 of cd) met de mogelijkheid om bepaalde secties te loopen en/of op halve snelheid af te spelen (voor het leren van de snelle solo's).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 7 juli 2003 @ 18:09:22 #12
59768 Leander
Here for the world
pi_11624041
aye... ik ben ook al een tijdje bezig om een beetje te leren spelen, wel elektrisch dan... wat ik doe is tabs van nummers die me wel leuk lijken proberen te spelen... op http://www.olga.net staan er best wel een hoop, staan ook oefeningen e.d.... misschien heb je er wat aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')