abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juli 2003 @ 16:51:08 #1
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_11600066
Hoewel ik vroeger best verlegen was, heb ik mezelf de laatste jaren toch wel erg goed ontwikkeld. Ik speel mee in een studententoneelvereniging, vind het geweldig om op het podium te staan voor al die mensen, heb er ook totaal geen moeite mee om voor een grote groep mensen een presentatie te houden op school.

Echter, er is iets wat mij eigenlijk al mijn hele leven dwars zit. Als ik met mensen aan het praten ben, merk ik dat ik ze vaak niet aankijk. Een soort van verlegenheid, schaamte? Vooral als het een superdeluxe mooi meisje is heb ik dat probleem (heb sowieso redelijk laag zelfvertrouwen met meisjes), maar ook met gewone mensen. Ik merk dan dat mijn stem en lichaamshouding wel erg assertief en zelfverzekerd overkomen, maar dat mijn ogen maar niet willen meewerken! Ik probeer daar nu wat meer op te letten en mensen aan te kijken als ik met ze in gesprek ben.

Herkent iemand anders dit ook?

Confidence through competence
  zondag 6 juli 2003 @ 16:56:50 #2
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_11600168
Ik heb het soms, maar alleen bij mensen die ik niet mag of mensen tegen wie ik onbewust opkijk. Verder heb ik het ook bij situaties waar ik me niet op mijn gemak voel. Volgens mij is dat heel normaal. Ik realiseer het me vaak wel en dan dwing ik mezelf om terug te kijken.
pi_11600173
Probeer eens niet in de ogen te kijken, maar naar de neus. Klinkt misschien raar, maar de mensen merken het echt niet.
Tenzij je natuurlijk op 10cm afstand staat natuurlijk.

Na een tijdje is het kijken in de ogen een stuk minder moeilijk.

pi_11600192
Ik heb het "geleerd" om iemand aan te kijken. In sommige gesprekken is het zelfs noodzakelijk om iemand aan te kijken. Zo zien ze of je iets meent, of je bang bent of dat je ze echt begrijpt. Als iemand mij niet aankijkt twijfel ik wel s of ze begrijpen wat ik bedoel. T is soms "eng" maar als je toneelspeelt is dat vele malen enger (k speel ook toneel)

Aankijken kan juist positief werken Go for it and try

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet.
  FOK!Fotograaf zondag 6 juli 2003 @ 17:00:47 #5
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11600238
vroeger keek ik nooit in de ogen van iemand tijdens een gesprek...
maar op 1 of andere manier heb ik het me aangeleerd....

ik denk; dat ik denk dat ik iets in de ogen kan zien ofzo..

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_11600270
Iemand niet aankijken is ook erg irritant.

Er werkt bij mij op het werk zo'n meisje die zit echt hele tijd naar je voeten/buik etc te kijken terwijl je met haar praat, vreselijk vind ik dat.

No offence!!
  zondag 6 juli 2003 @ 17:05:12 #7
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_11600328
Ik heb er soms last van, vooral als ik me niet voor de persoon interesseer (vooral bij leugenaars of mensen die goed advies in de wind hebben geslagen).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 6 juli 2003 @ 17:06:34 #8
55709 Stereotomy
pi_11600352
quote:
Er werkt bij mij op het werk zo'n meisje die zit echt hele tijd naar je voeten/buik etc te kijken terwijl je met haar praat, vreselijk vind ik dat.
Dat heb ik alleen als ik mijn Marillion Anoraknophobia T-shirt aanheb. Vrouwen gaan dan naar mijn borsten staren, best raar gevoel als man zijnde.

Maar over die tip om naar de neus te kijken, da's inderdaad een goeie, dat doe ik soms ook wel. Ogen hebben gewoon iets. Het spreekt boekdelen. Het kan door je heen boren of je laten smelten. Neuzen niet, gek genoeg....

Het getuigt ook niet van romantiek door te zeggen... "Schat, je hebt de mooiste neus van de wereld...

pi_11600355
Zet dan een zak over hun gezicht.
  zondag 6 juli 2003 @ 17:08:42 #10
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_11600384
quote:
Op zondag 6 juli 2003 16:57 schreef AlvaK het volgende:
Probeer eens niet in de ogen te kijken, maar naar de neus. Klinkt misschien raar, maar de mensen merken het echt niet.
Tenzij je natuurlijk op 10cm afstand staat natuurlijk.

Na een tijdje is het kijken in de ogen een stuk minder moeilijk.

Dit doe ik dus al mijn hele leven. Kwam ik paar jaartjes geleden achter. Er zijn maar heel weinig mensen die ik echt in de ogen kijk. En als ik dat wel doe, is het niet lang.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_11600538
Ik kijk een enkele keer mensen niet aan als ik me niet op mijn gemak voel, maar meestal wel.
Erg verevelend als mensen het niet doen en mensen met een zonnebril op waar je mee praat vind ik er irritant
Als ik dan echt een gesprek heb vraag ik ze altijd hun zonnebril af te zetten.
Zoals bij mijn vader, die heeft em wel eens op als ik met hem praat.

Grtx

zondag 6 juli 2003 @ 17:20:00 #12
27648 Weakling
available in strong mint
pi_11600582
Het blijft een balanceer act, mensen in de ogen kijken. Doe je het niet of nauwelijks, dan vinden mensen je te verlegen en introvert. Doe je het te lang, dan vinden mensen je te opdringerig en verdacht.

Ikzelf heb er vroeger ook wat problemen mee gehad, maar door er bewust mee bezig te zijn en er aan te werken kun je uiteindelijk jezelf wel zover krijgen dat je gemakkelijker in iemands ogen kijkt. Als ik het zo hoor ben ik er ook wel van overtuigd dat jou dat ook gaat lukken. De drive om het te kunnen heb je in ieder geval al en dat is de eerste stap.

Overigens: dit is wel een typische situatie van de westerse cultuur, in andere culturen wordt het juist wel gewaardeerd als je iemand niet aankijkt en getuigd het van respect. Maar goed, we leven in het westen. Veel succes met het in de ogen kijken de komende tijd en oefen anders maar wat met mijn avatar

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 6 juli 2003 @ 17:33:16 #13
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_11600824
quote:
Op zondag 6 juli 2003 17:20 schreef Weakling het volgende:
Het blijft een balanceer act, mensen in de ogen kijken. Doe je het niet of nauwelijks, dan vinden mensen je te verlegen en introvert. Doe je het te lang, dan vinden mensen je te opdringerig en verdacht.
Daar heb je dus niet zo'n last van als je naar de neus van de mensen kijkt ipv hun ogen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 6 juli 2003 @ 17:35:25 #14
54031 Levensgenieter
De Grijzen komen eraan!!!!!!!!
pi_11600854
Ik kijk mensen gewoon aan. Niet opdringerig. Gewoon kijk ik ze aan in de ogen. Omdat ik dat het makkelijks vind. Waar moet ik anders naar kijken dan

Dat trucje om naar de neus te kijken dat lijkt me behoorlijk klote.

Vanzelf kijk ik mensen dus in de ogen aan tijdens een gesprek.

Als ik merk dat de ander problemen heeft met oogcontact dan hou ik daar vanzelf rekening mee en zal ik ze niet meer aankijken. Om de ander het niet onnodig moeilijk te maken.

ADOS: soms zeg je dat gewoon. En soms geloof je niets dan duisternis. En hoe moet je dan verder?
pi_11601378
quote:
Op zondag 6 juli 2003 16:51 schreef Stereotomy het volgende:

Als ik met mensen aan het praten ben, merk ik dat ik ze vaak niet aankijk. Een soort van verlegenheid, schaamte? Vooral als het een superdeluxe mooi meisje is heb ik dat probleem (heb sowieso redelijk laag zelfvertrouwen met meisjes), maar ook met gewone mensen.

Grappig dat heb ik ook. ik hoef mensen niet in de ogen te kijken om goed contact te hebben . Althans vanuit mijn oogpunt. Als jochie deed ik dat al niet. Ben niet heel verlegen ofzo, gemiddeld.

Als ik er op let en probeer vind ik het om de ene of andere reden heel onnatuurlijk

zondag 6 juli 2003 @ 18:15:03 #16
40632 rubstar
rustig an dennis..
pi_11601608
quote:
Op zondag 6 juli 2003 16:51 schreef Stereotomy het volgende:

jah, heb ik ook "last" van. Tegenwoordig let ik er wel meer op, als ik dan met iemand aan het praten ben, denk ik van ow, wel ff aankijken, dat is "netjes".

Ik heb het overigens alleen bij sommige mensen.. bijvoorbeeld mensen waar ik tegen opkijk, of "mooie" meisjes etc...

zondag 6 juli 2003 @ 18:27:59 #17
60122 Kaye
Hubba bubba
pi_11601774
Heb ik ook wel last van.. voornamelijk bij mensen die ik niet goed ken en in gezelschappen van meer dan 4 mensen, maar soms ook met goeie vrienden als het gesprek diep gaat..

Hm.. heeft misschien toch te maken met intimiteit - zoals al eerder gezegd, ogen zeggen zoveel meer..... denk dus ook niet dat het vreemd is dat je niet iedereen recht aankijkt.

pi_11601804
Heb ik ook wel ja... Een echte remedie heb ik nog niet gevonden... Ik probeer dan ook maar naar iets in hun gezicht te kijken waardoor ik tenminste niet afwezig lijk, want ik weet hoe vervelend het is om met iemand te praten die steeds de andere kant op staat te kijken. Dan krijg je soms echt het gevoel dat je tegen de muur staat te praten.
Are you pondering what I'm pondering?
  zondag 6 juli 2003 @ 18:57:36 #19
58010 sony_vaio
Is een newbie :'(
pi_11602151
Gewoon aankijken zeikbak!

Word je man van probeer het eerst bij je ouders, broer, zus ?

[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/351489/]Als ik jou ooit krijg....[/url]
pi_11602196
De hele tijd je gesprekspartner aankijken is ook niet goed hoor!
Ik vind dat iig heel erg irritant. Ik word echt zenuwachtig van staarders.
Tijdens een gesprek is het dus: aankijken, even wegkijken, dan weer aankijken.
  zondag 6 juli 2003 @ 19:07:01 #21
55709 Stereotomy
pi_11602259
quote:
Gewoon aankijken zeikbak!
Met mensen zoals jij heb ik daarmee totaal geen moeite. Uit deze en andere threads op fok! kan ik wel zien dat je je heel wat voelt op internet. Reageer op een nettere manier of reageer niet. Dahaag.
  zondag 6 juli 2003 @ 19:08:43 #22
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_11602277
Ik heb weleens in een redelijk zakelijk gesprek met een leuke blonde meid gehad dat ik 'per ongeluk' naar dr koplampen keek Werd helemaal rood
... hier geweest te zijn!!!!
  zondag 6 juli 2003 @ 19:13:01 #23
54031 Levensgenieter
De Grijzen komen eraan!!!!!!!!
pi_11602343
quote:
Op zondag 6 juli 2003 19:00 schreef cinnamongirl het volgende:
De hele tijd je gesprekspartner aankijken is ook niet goed hoor!
Ik vind dat iig heel erg irritant. Ik word echt zenuwachtig van staarders.
Tijdens een gesprek is het dus: aankijken, even wegkijken, dan weer aankijken.
Is dat een ongeschreven regel van omgangsvormen

Wat is er mis met iemand blijven aankijken

Bij mensen die de ander niet durven aan te kijken heb ik vaker het idee dat ze wat te verbergen hebben.

ADOS: soms zeg je dat gewoon. En soms geloof je niets dan duisternis. En hoe moet je dan verder?
pi_11602440
Ik keek nooit mensen aan als ik een gesprek met ze had. Het gaat me steeds wat beter af, maar ik blijf er moeite mee hebben. In een standaard gesprek is het nog altijd makkelijker dan in een serieus of moeilijk gesprek.Ik kijk naar iets in het gezicht, beetje net langs de ogen kijken, kan dus idd ook naar de neus.
Wanneer je oefent en er bewust van bent dat het nodig is om mensen in de ogen aan te kijken, zal je als het goed is merken dat het ook steeds makkelijker voor jezelf wordt.
pi_11602530
quote:
Op zondag 6 juli 2003 19:13 schreef Levensgenieter het volgende:
Is dat een ongeschreven regel van omgangsvormen
Wat is er mis met iemand blijven aankijken
Bij mensen die de ander niet durven aan te kijken heb ik vaker het idee dat ze wat te verbergen hebben.
Het is denk ik wel zo, dat als je iemand te lang aan blijft kijken dat degene zich daar ook beetje onprettig bij gaat voelen. Maar is denk ik ook wel weer persoonsgebonden.
Ik moet er zelf niet aan denken als iemand me de hele tijd echt recht in mn ogen aankijkt.

En als mensen je niet in je ogen aan durven te kijken, vind ik dat je eerst moet kijken naar de (gehele) persoonlijkheid, om bij voorbaat al te gaan zeggen dat je het idee hebt dat ze iets te verbergen hebben. En ik denk dat je aan de manier waarop degene tegen je praat, je ook wel op kan maken of het een persoon is die moeite heeft met oogcontact of niet.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')