FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Distributieriem knapt --> motor kapot?
Scalleyvrijdag 4 juli 2003 @ 15:36
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
ReSievervrijdag 4 juli 2003 @ 15:37
ze slaan meestal de kleppen kapot...
KonnieKipkevrijdag 4 juli 2003 @ 15:38
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Als de distributieriem knapt, gaan de kleppen niet meer open of dicht en blijven in de stand staan toen de riem knapte. Het hangt van je auto af of de zuiger dan tegen de open kleppen ramt. Als je een "hoge" cylinder hebt, kan het zijn dat de zuigers er niet tegenaan komen..
noutievrijdag 4 juli 2003 @ 15:44
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.

Kogandovrijdag 4 juli 2003 @ 15:47
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.


Ultimoravrijdag 4 juli 2003 @ 15:49
hoeft niet in de soep te lopen, bij een kennis is een keer de distributie geknapt zonder motorschade te krijgen (vraag me niet hoe) dat was zo'n opel/nissan/renault bestel bus. maar ik zal de gok niet nemen, om de distributie later te vervangen dan aangegeven, als dat indirect je vraag is. want als die knapt en het gaat mis ben je stevig gebokt...
beware_reageerdvrijdag 4 juli 2003 @ 15:49
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
ShaoliNvrijdag 4 juli 2003 @ 15:50
In praktijk sneuvelt de motor 9 van de 10 keer volgens mij.
Die_Rooievrijdag 4 juli 2003 @ 15:51
als die tijdens het rijden knapt moet je je koppeling in trappen en gelijk je motor uit gooien en langs de kant en hopen dat er nix aan de hand is

Pray.... Pray like never Prayed before

Scalleyvrijdag 4 juli 2003 @ 15:56
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.


Hmm heeft die Kadett 1.3 zo´n bijzondere motor dan? Nou ja, binnenkort de motorkap maar es open en kijken of dat ding al aan het slijten is.
LordAngervrijdag 4 juli 2003 @ 15:56
Meestal zit er een cilinderkop-revisie aan vast; hangt o.a. van de leeftijd en dagwaarde van je auto af of het het geld nog waard is om te laten repareren of dat je beter een andere motor kunt halen op de sloop... Net als bij elke andere schade dus eigenlijk
Jeukaanmenaatvrijdag 4 juli 2003 @ 15:57
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Bij een Kadett met 8 kleppen is er niets aan de hand terwijl bij een 16V de kleppen in je zuigerkop slaan.

Of dit voor een 323 ook geldt...geen idee...

Gurbvrijdag 4 juli 2003 @ 16:12
hangt ook erg af van de snelheid en toerental op het moment van breken

bij mijn vader brak de distributieriem toen hij de auto startte, toen was er (gelukkig) geen probleem, maar las hij al had gereden, was de motor naar zijn grootje

Qarinxvrijdag 4 juli 2003 @ 16:14
Bij de auto van m'n vriend (alfa romeo) is hoogstwaarschijnlijk ook de distributieriep geknapt.. als er naar gekeken is zal ik wel ff posten of de rest ook beschadigd is.
Dominator2050vrijdag 4 juli 2003 @ 16:44
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.^O^
SliderTPPvrijdag 4 juli 2003 @ 16:46
Mijn vorige Astra kon iig weg na het knappen, zoals de ouwe Primera die ik eens had
Patrick281vrijdag 4 juli 2003 @ 17:12
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 16:44 schreef Dominator2050 het volgende:
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.
Er zijn ook motorblokken met een tandwiel aandrijving, maakt alleen wel veel lawaai.
Ik zou geen auto weten zo snel waar het in toegepast wordt, wel een aantal motorfietsen.
Waarom ze dat niet vaker toepassen ..

On topic : Mijn moeder heeft het ook een keer gehad, kostte 550 Euro voor een paar nieuwe kleppen ..en riem natuurlijk.

Herr.Flickzaterdag 5 juli 2003 @ 00:46
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.


4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....

Suc6

Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom

In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )

#ANONIEMzaterdag 5 juli 2003 @ 00:51
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 00:46 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....

Suc6

Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom

In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )


Een vakman. .
StefanPzaterdag 5 juli 2003 @ 13:52
Volgens mij heeft het ook te maken met of je een motor hebt die van het interferentie type is of niet.

Dat wil zeggen dat, per definitie, ongeacht de timing, als de paden van de kleppen en zuigers elkaar kruisen, dat het een interferentie motor is. Als het aandrijf systeem voor de nokkenas (de distributieriem) breekt, en er op dat moment kleppen open of deels open staan, dat de kans groot is dat er kleppen, zuigers en andere dingen stuk gaan.

Als het geen interferentie motor is dan stop de motor gewoonweg, en is er geen schade.

De supra mk4 twin turbo heeft bijvoorbeeld een non-interference motor.

Stefan, pseudo expert.

bonfiezaterdag 5 juli 2003 @ 22:57
Hoezo kan de koppeling intrappen je auto redden volgens somige mensen?

Bij idle gaan je zuigers ook tegen de kleppen aan ...

Non-expert met knowledge uit boekies

Herr.Flickzondag 6 juli 2003 @ 21:12
In ieder geval : riem kapot en je twijfelt of er (direkte) schade is?? Compressie meten.

Een klep die maar een klein beetje krom is zorgt al voor veel compressieverlies,indirekte schade kun je dus niet meten,hiermee bedoel ik dus,scheurjes in de klep/kop/zuiger ect.

Herr Flick, gewone automonteur....

Rancorzondag 6 juli 2003 @ 22:10
kapot!
ThaFreakzondag 6 juli 2003 @ 22:38
golf 2 1.6 precies hetzelfde gehad....
helemaal niets aan het handje....

Gewoon eve laten nakijken!

tuanniemaandag 24 april 2006 @ 14:46
Hallo,

Ik heb problemen met me motor.. 1 cilinder doet het niet heb alles geprobeerd maar ben bang dat de kleppen kapot zijn.. Wie weet ongeveer hoeveel dat gaat kosten het vervangen van nieuwe kleppen voor een opel tigra..

Thanx
PNGmaandag 24 april 2006 @ 14:56
Ligt idd eraan of de zuiger de kleppen raakt.

Globaal:
Bij veel 16 klappers is dat sowieso het geval.
Veel grotere 8 kleppers is dat niet het geval.
En bij veel kleinere 8 kleppers kan dat weer wel het geval zijn.
speedrockmaandag 24 april 2006 @ 15:05
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 13:52 schreef StefanP het volgende:
wat dat betreft maakt(e) toyota best goede motoren, mijn 4AGE is ook een 16 klepper en heeft ook geen schade als de distributieriem breekt (praktijkervaring)
yupmaandag 24 april 2006 @ 17:23
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 17:12 schreef Patrick281 het volgende:
Volgens mij hadden bepaalde ouwe Mercedessen tandwielaandrijving als distributie.

Verder was zoeits bij ons ook gebeurt. Space Wagon 2.0i 16v ohc (dus enkel nokkenas)... Balansas heeft apart riem, die was aan gort geklapt en heeft ervoor gezorgd dat de hoofdriem was verschoven

Gelijk 8 kleppen aan gort

Cylinderkop uit andere auto opgezet maar auto doet eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal goed. Maarja in de zomer zal dat allemaal wel worden bekeken...

Motor heeft een trilling over het gehele toerenbereik en een heel nare brom. Heeft 30.000 km gereden met dit zooi zonder problemen, maar uiteraard wil ik die trillingen en brom weghebben omdat het dus echt niet relaxed is om op de snelweg zo te rijden (je oren gaan suizen door het lawaai)
Diepvriezdinsdag 25 april 2006 @ 20:41
Ik had een tijdje geleden een Honda Civic waarbij mijn Dist.riem geknapt is op de A27, kwam lekker stil te staan.
Auto naar huis gesleept, volgende dag nieuwe riem gehaald, gemonteerd en starten. Helemaal geen problemen mee gehad. Maar ik had dan ook geluk.

Het hangt inderdaad van de auto af of die wel of niet schade loopt bij het knappen. Sommige modellen hebben meer ruimte voor gevallen zoals dit. Andere modellen slaan ook meteen kapot. Je moet zorgen dat alles in ieder geval mooi op tijd staat, als je auto aanslaat en lekker stationair draait, heb je ook mazzel.
Als je het dus meemaakt dat je D.riem knapt terwijl je rijd. Auto lekker uit laten rollen en vooraal niet proberen te starten

Trouwens, je koppeling heeft niks te maken met je kleppen, dus als die kapot moet slaan, dan slaat ie ook echt kapot.
-chefke-dinsdag 25 april 2006 @ 20:47
motoren met een hoge compressie verhouding hebben sneller dode kleppen omdat de zuiger dichter bij de kop komt.

Der zijn zat motoren die met een ketting werken kwa distributie ( bijna alle nissans BV) and ik like it zolang de olie druk goed is en de spanners de ketting strak houden werken kettingen perfect gaan zonder mokken 3 ton mee en vaak nog meer.
casejunkiedinsdag 25 april 2006 @ 21:05
Ik dacht dat je met een 8 klepper een grote kans hebt dat je geen schade hebt. Bij een 16 klepper zijn meestal de helft van de kleppen kapot
boemboemdonderdag 4 mei 2006 @ 09:30
hmmm... heb ooit zelf gehad dat die riem knapte (in een Peugeot 306 1.6i). Hierna moest de motor dus gereviseerd worden, kosten? 1000euro...
456donderdag 4 mei 2006 @ 10:56
Zelfde bij auto van mijn vader, hij stond stil bij stoplicht:
Peugot 406 2.0
Hele koppendeksel vervangen, kostte een lieve duit (distributieriem lag er nog 'maar' 50000km' op.
ChopperMickmaandag 8 mei 2006 @ 20:08
Heb het zelf twee keer gehad, een keer met een Fiat Panda waar de spanner brak (dus riem er af). Schade: een nieuwe spanner á ¤ 8,- bij de wegenwacht. Andere keer was met een Espace. Daar brak de plaat waar de spanner op zat (riem en spanner 15.000 km daar voor vervangen ) Schade dik ¤ 2000,- (tuimelaars, een niuwe klep, en hééél veel arbeidsloon) en Renault deed daar niets mee... auto was 5 jaar oud.
spectrumanalysermaandag 8 mei 2006 @ 21:28
Renault .... pukey.gif!

in de vraagbaak/auto sleutelhandboek van je auto staat om de hoeveel kilometer je riem vervangen moet worden. je kunt ook de riem laten controlleren op scheurtjes, dan weet je ieder geval al iets.
DonJamesmaandag 8 mei 2006 @ 21:38
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Renault .... pukey.gif!

in de vraagbaak/auto sleutelhandboek van je auto staat om de hoeveel kilometer je riem vervangen moet worden. je kunt ook de riem laten controlleren op scheurtjes, dan weet je ieder geval al iets.
Als je scheurtjes in de riem ziet had 'ie al lang vervangen moeten zijn!
rameijerdinsdag 9 mei 2006 @ 10:36
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je scheurtjes in de riem ziet had 'ie al lang vervangen moeten zijn!


Gewoon aan het schema houden...ikzelf doe dat soort grote dingen altijd ruim voor het schema. Better safe than sorry...
t0ndinsdag 9 mei 2006 @ 11:49
de meeste 16v's klappen kapot idd.

maarja, ding goed onderhouden, dan hoeft hij theoretisch gesproken nooit kapot te gaan.
Giemdinsdag 9 mei 2006 @ 11:59
Inderdaad sommige 8 kleppige motoren van opel kunnen er tegen.. (riem knap dan ook vaak) De 1.4 uit onze corsa kan er ook tegen. Mijn opa en oma hebben dat al 2 keer gehad met die van hun, niks aan de hand.
5chaap2kdinsdag 9 mei 2006 @ 15:16
bij opel heb je met een 8v 9 van de 10x geluk, en met een 16v 9 van de 10x pech (moet de eerste 16v nog tegen komen die een knapper overleeft)
-chefke-dinsdag 9 mei 2006 @ 18:10
dat komt omdat 16V motoren meestal sportiever zijn meer vermogen uit dezelfde inhoud wat word bereikt word door een hogere compresie wat weer zorgt voor een zuiger die dichter bij de kop en kleppen komt in het bovente dodepunt.
yupdinsdag 9 mei 2006 @ 19:12
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 18:10 schreef -chefke- het volgende:
dat komt omdat 16V motoren meestal sportiever zijn meer vermogen uit dezelfde inhoud wat word bereikt word door een hogere compresie wat weer zorgt voor een zuiger die dichter bij de kop en kleppen komt in het bovente dodepunt.
Toyota heeft dat niet heur Meeste 16 kleppers raken de zuigers niet...
stifmeister18zaterdag 3 juni 2006 @ 19:41
nog even een vraagje over dit onderwerp
ik heb een bmw 320i cabrio, waar ongeveer elk jaar 7500 km mee gereden wordt
alleen moet de distrubieriem wel elke 3 jaar of 60000 vervangen worden.
lijkt jullie dit ook noodzakelijk voor mijn auto (staat altijd binnen)
thnx voor de hulp :p!
Tommy_Kuklinskizaterdag 3 juni 2006 @ 19:45
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 19:12 schreef yup het volgende:

[..]

Toyota heeft dat niet heur Meeste 16 kleppers raken de zuigers niet...
Toyota heeft inderdaad vanaf 85 veel non-interference motoren (zoals 3\5S, A motoren en sommige E's)
de rest sneuvelt wel
Hyperdudezaterdag 3 juni 2006 @ 19:47
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 19:41 schreef stifmeister18 het volgende:
nog even een vraagje over dit onderwerp
ik heb een bmw 320i cabrio, waar ongeveer elk jaar 7500 km mee gereden wordt
alleen moet de distrubieriem wel elke 3 jaar of 60000 vervangen worden.
lijkt jullie dit ook noodzakelijk voor mijn auto (staat altijd binnen)
thnx voor de hulp :p!
Zou ik wel doen. Bij de m20 kan je er gemakkelijk bij, dus echt duur wordt het ook niet. En een 320 draait zo mooi in de hoge toeren, lullig als ie dan in de prak draait.
GSizondag 4 juni 2006 @ 12:28
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:56 schreef Scalley het volgende:
Oude Kadettjes hebben geen distributieriem, maar een distributieketting, als het een CIH blok betreft.. Deze zal ook wel kunnen breken denk ik haast. Maar wat dan de gevolgen zijn.. zal wel duur geintje worden aangezien de ketting inwendig is enzo.
DonJameszondag 4 juni 2006 @ 12:32
Anders quote je een post van 3 jaar oud..
GSizondag 4 juni 2006 @ 13:14
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:32 schreef DonJames het volgende:
Anders quote je een post van 3 jaar oud..
Nou en?
Bloody_Hellzondag 4 juni 2006 @ 16:19
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
Bij sommige 1300 en 1600 toyota motoren heb je ook geen schade, en zo zijn er nog wel meer op te noemen. Kadett 1300 is echt niet de enige.