abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:36:55 #1
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_11562729
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
No One Knows
pi_11562740
ze slaan meestal de kleppen kapot...
Mangs moj de koo 's bie de heurns vat'n
pi_11562764
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Als de distributieriem knapt, gaan de kleppen niet meer open of dicht en blijven in de stand staan toen de riem knapte. Het hangt van je auto af of de zuiger dan tegen de open kleppen ramt. Als je een "hoge" cylinder hebt, kan het zijn dat de zuigers er niet tegenaan komen..
pi_11562923
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.

  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:47:03 #5
14827 Kogando
Modelprutser
pi_11562995
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.


Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_11563052
hoeft niet in de soep te lopen, bij een kennis is een keer de distributie geknapt zonder motorschade te krijgen (vraag me niet hoe) dat was zo'n opel/nissan/renault bestel bus. maar ik zal de gok niet nemen, om de distributie later te vervangen dan aangegeven, als dat indirect je vraag is. want als die knapt en het gaat mis ben je stevig gebokt...
2825cc Single Turbo Beast
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:49:41 #7
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_11563058
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:50:02 #8
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_11563070
In praktijk sneuvelt de motor 9 van de 10 keer volgens mij.
pi_11563114
als die tijdens het rijden knapt moet je je koppeling in trappen en gelijk je motor uit gooien en langs de kant en hopen dat er nix aan de hand is

Pray.... Pray like never Prayed before

  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:56:19 #10
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_11563277
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.


Hmm heeft die Kadett 1.3 zo´n bijzondere motor dan? Nou ja, binnenkort de motorkap maar es open en kijken of dat ding al aan het slijten is.
No One Knows
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:56:46 #11
35798 LordAnger
Heeft geen smaak
pi_11563287
Meestal zit er een cilinderkop-revisie aan vast; hangt o.a. van de leeftijd en dagwaarde van je auto af of het het geld nog waard is om te laten repareren of dat je beter een andere motor kunt halen op de sloop... Net als bij elke andere schade dus eigenlijk
(T): LordAnger gains a sense of humour until end of turn.
pi_11563328
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Bij een Kadett met 8 kleppen is er niets aan de hand terwijl bij een 16V de kleppen in je zuigerkop slaan.

Of dit voor een 323 ook geldt...geen idee...

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_11563767
hangt ook erg af van de snelheid en toerental op het moment van breken

bij mijn vader brak de distributieriem toen hij de auto startte, toen was er (gelukkig) geen probleem, maar las hij al had gereden, was de motor naar zijn grootje

  vrijdag 4 juli 2003 @ 16:14:40 #14
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11563816
Bij de auto van m'n vriend (alfa romeo) is hoogstwaarschijnlijk ook de distributieriep geknapt.. als er naar gekeken is zal ik wel ff posten of de rest ook beschadigd is.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_11564561
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.^O^
Mixje van alles indisch, braziliaans, nederlands en ?
pi_11564595
Mijn vorige Astra kon iig weg na het knappen, zoals de ouwe Primera die ik eens had
When does the hurting stop ? ...
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:12:48 #17
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_11565150
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 16:44 schreef Dominator2050 het volgende:
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.
Er zijn ook motorblokken met een tandwiel aandrijving, maakt alleen wel veel lawaai.
Ik zou geen auto weten zo snel waar het in toegepast wordt, wel een aantal motorfietsen.
Waarom ze dat niet vaker toepassen ..

On topic : Mijn moeder heeft het ook een keer gehad, kostte 550 Euro voor een paar nieuwe kleppen ..en riem natuurlijk.

  zaterdag 5 juli 2003 @ 00:46:57 #18
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_11573416
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.

Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.


4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....

Suc6

Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom

In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_11573471
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 00:46 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....

Suc6

Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom

In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )


Een vakman. .
  zaterdag 5 juli 2003 @ 13:52:15 #20
46960 StefanP
polemicist
pi_11578605
Volgens mij heeft het ook te maken met of je een motor hebt die van het interferentie type is of niet.

Dat wil zeggen dat, per definitie, ongeacht de timing, als de paden van de kleppen en zuigers elkaar kruisen, dat het een interferentie motor is. Als het aandrijf systeem voor de nokkenas (de distributieriem) breekt, en er op dat moment kleppen open of deels open staan, dat de kans groot is dat er kleppen, zuigers en andere dingen stuk gaan.

Als het geen interferentie motor is dan stop de motor gewoonweg, en is er geen schade.

De supra mk4 twin turbo heeft bijvoorbeeld een non-interference motor.

Stefan, pseudo expert.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_11587464
Hoezo kan de koppeling intrappen je auto redden volgens somige mensen?

Bij idle gaan je zuigers ook tegen de kleppen aan ...

Non-expert met knowledge uit boekies

  zondag 6 juli 2003 @ 21:12:09 #22
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_11605197
In ieder geval : riem kapot en je twijfelt of er (direkte) schade is?? Compressie meten.

Een klep die maar een klein beetje krom is zorgt al voor veel compressieverlies,indirekte schade kun je dus niet meten,hiermee bedoel ik dus,scheurjes in de klep/kop/zuiger ect.

Herr Flick, gewone automonteur....

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_11606574
kapot!
pi_11607317
golf 2 1.6 precies hetzelfde gehad....
helemaal niets aan het handje....

Gewoon eve laten nakijken!

Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_37244877
Hallo,

Ik heb problemen met me motor.. 1 cilinder doet het niet heb alles geprobeerd maar ben bang dat de kleppen kapot zijn.. Wie weet ongeveer hoeveel dat gaat kosten het vervangen van nieuwe kleppen voor een opel tigra..

Thanx
pi_37245163
Ligt idd eraan of de zuiger de kleppen raakt.

Globaal:
Bij veel 16 klappers is dat sowieso het geval.
Veel grotere 8 kleppers is dat niet het geval.
En bij veel kleinere 8 kleppers kan dat weer wel het geval zijn.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  maandag 24 april 2006 @ 15:05:20 #27
106648 speedrock
speedrock in my veins
pi_37245442
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 13:52 schreef StefanP het volgende:
wat dat betreft maakt(e) toyota best goede motoren, mijn 4AGE is ook een 16 klepper en heeft ook geen schade als de distributieriem breekt (praktijkervaring)
pi_37249813
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 17:12 schreef Patrick281 het volgende:
Volgens mij hadden bepaalde ouwe Mercedessen tandwielaandrijving als distributie.

Verder was zoeits bij ons ook gebeurt. Space Wagon 2.0i 16v ohc (dus enkel nokkenas)... Balansas heeft apart riem, die was aan gort geklapt en heeft ervoor gezorgd dat de hoofdriem was verschoven

Gelijk 8 kleppen aan gort

Cylinderkop uit andere auto opgezet maar auto doet eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal goed. Maarja in de zomer zal dat allemaal wel worden bekeken...

Motor heeft een trilling over het gehele toerenbereik en een heel nare brom. Heeft 30.000 km gereden met dit zooi zonder problemen, maar uiteraard wil ik die trillingen en brom weghebben omdat het dus echt niet relaxed is om op de snelweg zo te rijden (je oren gaan suizen door het lawaai)
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:41:28 #29
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_37291613
Ik had een tijdje geleden een Honda Civic waarbij mijn Dist.riem geknapt is op de A27, kwam lekker stil te staan.
Auto naar huis gesleept, volgende dag nieuwe riem gehaald, gemonteerd en starten. Helemaal geen problemen mee gehad. Maar ik had dan ook geluk.

Het hangt inderdaad van de auto af of die wel of niet schade loopt bij het knappen. Sommige modellen hebben meer ruimte voor gevallen zoals dit. Andere modellen slaan ook meteen kapot. Je moet zorgen dat alles in ieder geval mooi op tijd staat, als je auto aanslaat en lekker stationair draait, heb je ook mazzel.
Als je het dus meemaakt dat je D.riem knapt terwijl je rijd. Auto lekker uit laten rollen en vooraal niet proberen te starten

Trouwens, je koppeling heeft niks te maken met je kleppen, dus als die kapot moet slaan, dan slaat ie ook echt kapot.
zo goed..?
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:47:47 #30
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_37291827
motoren met een hoge compressie verhouding hebben sneller dode kleppen omdat de zuiger dichter bij de kop komt.

Der zijn zat motoren die met een ketting werken kwa distributie ( bijna alle nissans BV) and ik like it zolang de olie druk goed is en de spanners de ketting strak houden werken kettingen perfect gaan zonder mokken 3 ton mee en vaak nog meer.
pi_37292424
Ik dacht dat je met een 8 klepper een grote kans hebt dat je geen schade hebt. Bij een 16 klepper zijn meestal de helft van de kleppen kapot
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  donderdag 4 mei 2006 @ 09:30:33 #32
91868 boemboem
Eeuwig duurt het langst
pi_37535794
hmmm... heb ooit zelf gehad dat die riem knapte (in een Peugeot 306 1.6i). Hierna moest de motor dus gereviseerd worden, kosten? 1000euro...
that's just me :)
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:56:05 #33
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_37538002
Zelfde bij auto van mijn vader, hij stond stil bij stoplicht:
Peugot 406 2.0
Hele koppendeksel vervangen, kostte een lieve duit (distributieriem lag er nog 'maar' 50000km' op.
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  maandag 8 mei 2006 @ 20:08:09 #34
116541 ChopperMick
houdt z'n hoofd er bij
pi_37668161
Heb het zelf twee keer gehad, een keer met een Fiat Panda waar de spanner brak (dus riem er af). Schade: een nieuwe spanner á ¤ 8,- bij de wegenwacht. Andere keer was met een Espace. Daar brak de plaat waar de spanner op zat (riem en spanner 15.000 km daar voor vervangen ) Schade dik ¤ 2000,- (tuimelaars, een niuwe klep, en hééél veel arbeidsloon) en Renault deed daar niets mee... auto was 5 jaar oud.
NEKSCHOT!
Ah hell. We had more fun in a week than those weenies had in a lifetime.- Pancho Barnes
pi_37671359
Renault .... pukey.gif!

in de vraagbaak/auto sleutelhandboek van je auto staat om de hoeveel kilometer je riem vervangen moet worden. je kunt ook de riem laten controlleren op scheurtjes, dan weet je ieder geval al iets.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_37671779
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Renault .... pukey.gif!

in de vraagbaak/auto sleutelhandboek van je auto staat om de hoeveel kilometer je riem vervangen moet worden. je kunt ook de riem laten controlleren op scheurtjes, dan weet je ieder geval al iets.
Als je scheurtjes in de riem ziet had 'ie al lang vervangen moeten zijn!
pi_37684100
quote:
Op maandag 8 mei 2006 21:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je scheurtjes in de riem ziet had 'ie al lang vervangen moeten zijn!


Gewoon aan het schema houden...ikzelf doe dat soort grote dingen altijd ruim voor het schema. Better safe than sorry...
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_37686339
de meeste 16v's klappen kapot idd.

maarja, ding goed onderhouden, dan hoeft hij theoretisch gesproken nooit kapot te gaan.
pi_37686684
Inderdaad sommige 8 kleppige motoren van opel kunnen er tegen.. (riem knap dan ook vaak) De 1.4 uit onze corsa kan er ook tegen. Mijn opa en oma hebben dat al 2 keer gehad met die van hun, niks aan de hand.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 15:16:45 #40
9761 5chaap2k
JoSchaap (fluitje!)
pi_37691319
bij opel heb je met een 8v 9 van de 10x geluk, en met een 16v 9 van de 10x pech (moet de eerste 16v nog tegen komen die een knapper overleeft)
|- Is ook een tweakert *O* -|- Overal: JoSchaap :w behalve hier :+ -| |- pjoeturtje: Inventaris -| |- Speelhokje :Y) -|
  dinsdag 9 mei 2006 @ 18:10:20 #41
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_37695327
dat komt omdat 16V motoren meestal sportiever zijn meer vermogen uit dezelfde inhoud wat word bereikt word door een hogere compresie wat weer zorgt voor een zuiger die dichter bij de kop en kleppen komt in het bovente dodepunt.
pi_37697067
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 18:10 schreef -chefke- het volgende:
dat komt omdat 16V motoren meestal sportiever zijn meer vermogen uit dezelfde inhoud wat word bereikt word door een hogere compresie wat weer zorgt voor een zuiger die dichter bij de kop en kleppen komt in het bovente dodepunt.
Toyota heeft dat niet heur Meeste 16 kleppers raken de zuigers niet...
pi_38510691
nog even een vraagje over dit onderwerp
ik heb een bmw 320i cabrio, waar ongeveer elk jaar 7500 km mee gereden wordt
alleen moet de distrubieriem wel elke 3 jaar of 60000 vervangen worden.
lijkt jullie dit ook noodzakelijk voor mijn auto (staat altijd binnen)
thnx voor de hulp :p!
"You wanna get it on? Get it on!"
pi_38510774
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 19:12 schreef yup het volgende:

[..]

Toyota heeft dat niet heur Meeste 16 kleppers raken de zuigers niet...
Toyota heeft inderdaad vanaf 85 veel non-interference motoren (zoals 3\5S, A motoren en sommige E's)
de rest sneuvelt wel
  zaterdag 3 juni 2006 @ 19:47:33 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38510829
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 19:41 schreef stifmeister18 het volgende:
nog even een vraagje over dit onderwerp
ik heb een bmw 320i cabrio, waar ongeveer elk jaar 7500 km mee gereden wordt
alleen moet de distrubieriem wel elke 3 jaar of 60000 vervangen worden.
lijkt jullie dit ook noodzakelijk voor mijn auto (staat altijd binnen)
thnx voor de hulp :p!
Zou ik wel doen. Bij de m20 kan je er gemakkelijk bij, dus echt duur wordt het ook niet. En een 320 draait zo mooi in de hoge toeren, lullig als ie dan in de prak draait.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 4 juni 2006 @ 12:28:15 #46
129276 GSi
Sluit af met een hekje.
pi_38525418
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:56 schreef Scalley het volgende:
Oude Kadettjes hebben geen distributieriem, maar een distributieketting, als het een CIH blok betreft.. Deze zal ook wel kunnen breken denk ik haast. Maar wat dan de gevolgen zijn.. zal wel duur geintje worden aangezien de ketting inwendig is enzo.
Ik wil je naast mij op de bank, tegen mij aan. Alsof ik een kat op mijn schoot heb, maar het niet erg vind dat ik op dat moment niet bij de chips kan en je lekker laat liggen.
pi_38525518
Anders quote je een post van 3 jaar oud..
  zondag 4 juni 2006 @ 13:14:28 #48
129276 GSi
Sluit af met een hekje.
pi_38526616
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:32 schreef DonJames het volgende:
Anders quote je een post van 3 jaar oud..
Nou en?
Ik wil je naast mij op de bank, tegen mij aan. Alsof ik een kat op mijn schoot heb, maar het niet erg vind dat ik op dat moment niet bij de chips kan en je lekker laat liggen.
pi_38531823
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
Bij sommige 1300 en 1600 toyota motoren heb je ook geen schade, en zo zijn er nog wel meer op te noemen. Kadett 1300 is echt niet de enige.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')