quote:Als de distributieriem knapt, gaan de kleppen niet meer open of dicht en blijven in de stand staan toen de riem knapte. Het hangt van je auto af of de zuiger dan tegen de open kleppen ramt. Als je een "hoge" cylinder hebt, kan het zijn dat de zuigers er niet tegenaan komen..
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.
quote:Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Pray.... Pray like never Prayed before
quote:Hmm heeft die Kadett 1.3 zo´n bijzondere motor dan? Nou ja, binnenkort de motorkap maar es open en kijken of dat ding al aan het slijten is.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:[..]
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
quote:Bij een Kadett met 8 kleppen is er niets aan de hand terwijl bij een 16V de kleppen in je zuigerkop slaan.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:36 schreef Scalley het volgende:
Ik hoor regelmatig verhalen dat als je distributieriem knapt, dat je de motor ook wel weg kan gooien. Klopt dit wel? Bij sommige auto´s zou dit niet zo zijn, bijv. bij een Opel Kadett.
Nu vraag ik me af of dat bij mijn auto ook zo zal zijn, dat als de distributieriem mocht knappen de motor kapot gaat. Heb een Mazda 323F 1.6i 8V uit 1990.
Of dit voor een 323 ook geldt...geen idee...
bij mijn vader brak de distributieriem toen hij de auto startte, toen was er (gelukkig) geen probleem, maar las hij al had gereden, was de motor naar zijn grootje
quote:Er zijn ook motorblokken met een tandwiel aandrijving, maakt alleen wel veel lawaai.
Op vrijdag 4 juli 2003 16:44 schreef Dominator2050 het volgende:
Sommige auto's hebben een kettingriem en die zijn niet stuk te krijgen.
On topic : Mijn moeder heeft het ook een keer gehad, kostte 550 Euro voor een paar nieuwe kleppen ..en riem natuurlijk.
quote:4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef noutie het volgende:
Of je bent heel snel met de koppeling en dan komt ie misschien niet meer door de compressie.Ik weet niet of het werkt, tis maar een theorie.
Suc6
Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen krom
In het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )
quote:Een vakman.
Op zaterdag 5 juli 2003 00:46 schreef Herr.Flick het volgende:[..]
4000 toeren per minuut,je reactiesnelheid is ongeveer 1 seconde....
Dit deel je dus met elkaar, en dan kom je tot de conclusie dat je zuigertje al bijna 70 keer tegen een klep aangerost is voordat jij je koppeling ingedrukt hebt....Suc6
Welke motor kapot loopt is per type verschillend,de oudere opels bijvoorbeeld(8 kleppers) raken de kleppen eigenlijk nooit,behalve de 1400 cc benzine en alle diesels.
Als de riem bij zo'n diesel knapt,breken meestal alleen de tuimelaars,die je zo kunt vervangen,nieuwe riem erop en starten dat kreng.(geen ISUZU)De 1400 benzine slaat meestal meteen 4 uitlaatkleppen kromIn het algemeen geldt : riem kapot = kop eraf.
Een ketting kan ook kapot,al gebeurt dat niet zo vlug,maar als een ketting knapt,dan kan je meestal de hele motor vervangen.(ketting slaat alles kapot als ie knapt zoals geleiders,carter ect. )
Dat wil zeggen dat, per definitie, ongeacht de timing, als de paden van de kleppen en zuigers elkaar kruisen, dat het een interferentie motor is. Als het aandrijf systeem voor de nokkenas (de distributieriem) breekt, en er op dat moment kleppen open of deels open staan, dat de kans groot is dat er kleppen, zuigers en andere dingen stuk gaan.
Als het geen interferentie motor is dan stop de motor gewoonweg, en is er geen schade.
De supra mk4 twin turbo heeft bijvoorbeeld een non-interference motor.
Stefan, pseudo expert.
Bij idle gaan je zuigers ook tegen de kleppen aan ...
Non-expert met knowledge uit boekies
Een klep die maar een klein beetje krom is zorgt al voor veel compressieverlies,indirekte schade kun je dus niet meten,hiermee bedoel ik dus,scheurjes in de klep/kop/zuiger ect.
Herr Flick, gewone automonteur....
Gewoon eve laten nakijken!
wat dat betreft maakt(e) toyota best goede motoren, mijn 4AGE is ook een 16 klepper en heeft ook geen schade als de distributieriem breekt (praktijkervaring)quote:Op zaterdag 5 juli 2003 13:52 schreef StefanP het volgende:
Volgens mij hadden bepaalde ouwe Mercedessen tandwielaandrijving als distributie.quote:Op vrijdag 4 juli 2003 17:12 schreef Patrick281 het volgende:
Als je scheurtjes in de riem ziet had 'ie al lang vervangen moeten zijn!quote:Op maandag 8 mei 2006 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Renault .... pukey.gif!
in de vraagbaak/auto sleutelhandboek van je auto staat om de hoeveel kilometer je riem vervangen moet worden. je kunt ook de riem laten controlleren op scheurtjes, dan weet je ieder geval al iets.
quote:Op maandag 8 mei 2006 21:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je scheurtjes in de riem ziet had 'ie al lang vervangen moeten zijn!
Toyota heeft dat niet heurquote:Op dinsdag 9 mei 2006 18:10 schreef -chefke- het volgende:
dat komt omdat 16V motoren meestal sportiever zijn meer vermogen uit dezelfde inhoud wat word bereikt word door een hogere compresie wat weer zorgt voor een zuiger die dichter bij de kop en kleppen komt in het bovente dodepunt.
Toyota heeft inderdaad vanaf 85 veel non-interference motoren (zoals 3\5S, A motoren en sommige E's)quote:Op dinsdag 9 mei 2006 19:12 schreef yup het volgende:
[..]
Toyota heeft dat niet heurMeeste 16 kleppers raken de zuigers niet...
Zou ik wel doen. Bij de m20 kan je er gemakkelijk bij, dus echt duur wordt het ook niet. En een 320 draait zo mooi in de hoge toeren, lullig als ie dan in de prak draait.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:41 schreef stifmeister18 het volgende:
nog even een vraagje over dit onderwerp
ik heb een bmw 320i cabrio, waar ongeveer elk jaar 7500 km mee gereden wordt
alleen moet de distrubieriem wel elke 3 jaar of 60000 vervangen worden.
lijkt jullie dit ook noodzakelijk voor mijn auto (staat altijd binnen)
thnx voor de hulp :p!
Oude Kadettjes hebben geen distributieriem, maar een distributieketting, als het een CIH blok betreft.. Deze zal ook wel kunnen breken denk ik haast. Maar wat dan de gevolgen zijn.. zal wel duur geintje worden aangezien de ketting inwendig is enzo.quote:Op vrijdag 4 juli 2003 15:56 schreef Scalley het volgende:
Nou en?quote:Op zondag 4 juni 2006 12:32 schreef DonJames het volgende:
Anders quote je een post van 3 jaar oud..
Bij sommige 1300 en 1600 toyota motoren heb je ook geen schade, en zo zijn er nog wel meer op te noemen. Kadett 1300 is echt niet de enige.quote:Op vrijdag 4 juli 2003 15:49 schreef beware_reageerd het volgende:
Bij een kadett met een 1.3 motor kan het zonder schade. de rest heeft wel schade. In welke mate in afhankelijk van meerdere factoren.
Snelheid waarmee hij klapt. Toerental op dat moment. Moment van breken etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |