Eerst even een korte samenvatting van de policy die we hanteren ten aanzien van centrale topics:
Roy en ik zijn van mening dat kwaliteit niet ten kosten van kwantiteit moet gaan, dus we willen voorkomen dat goede inhoudelijke posts ondergesneeuwd raken in baggertopics. Onder baggertopics verstaan we dubbele posts, posts met een magere openingspost of posts die gewoon nergens over gaan. Om dit tegen te gaan hebben we een aantal centrale posts geopend. Naar ons idee zijn het er niet zoveel, de verhouding ten opzichte van normale posts ligt ongeveer op 80-20.
Niet alles hoeft overigens in een centraal topic, ben je van mening dat een spel of onderwerp een eigen topic verdient dan kan dit uiteraard. Voorwaarde hierbij is dat de openingspost ruimte biedt voor discussie, het maken van een goede openingspost is de verantwoordelijkheid van de topicstarter, niet van de mod! We kunnen een discussie desnoods bijsturen maar van een drol kunnen we geen appeltaart maken.
Het staat overigens allemaal iets uitgebreider in de FAQ
Games & Consoles FAQ (Laatste Update: 27/06/03)
De belangrijkste centrale topics zijn:
Het PS2-topic
Het grote PS2 topic deel X
Het GC-topic
Het Grote GameCube Topic deel XXXII
Het GBA-topic
Het grote GBA (SP) topic deel 11
De Xbox-topics
XBOX live topic -deel 3-
XBOX deel 33, Met bruut geweld!
Slowchat
The Scumm Bar [Het GAM Café] Deel 2
Problemen met het aan te praat krijgen met games
[centraal] Help hij doet het niet! -deel 1-
Vast zitten in een game
[centraal] Help! Ik zit vast! -deel 1-
Retro
Centraal Verzamel en Reparatie topic, deel 4
Gratis online Games
[Centraal] Post hier al je leuke online games (IE)
Er zijn er nog een paar, maar dit zijn de belangrijkste. Topics over specifieke games die vaak uit tig delen bestaan beschouw ik niet als centrale topics. Die topics zijn meer een verzamelplaats voor mensen die met een bepaalde game bezig zijn. Momenteel zijn er zon 500 mensen met GTA:VC bezig, als die voor elke vraag een apart topic zouden openen zou Games in korte tijd helemaal vol lopen.
Dit beleid houdt in dat we de teugels behoorlijk strak houden, maar het uiteindelijke doel is te voorkomen dat inhoudelijk goede topics ondergesneeuwd raken in een zee van bagger. Mods zijn ook maar mensen, soms maken we fouten en gooien we een topic te snel op slot of lezen we ergens overheen. Zijn users van mening dat hun topic toch bestaanrecht heeft dan kunnen ze dit melden in het FB-topic: [Centraal] Feedback en Zeiktopic GAM Hierbij staat overigens voorop dat users fatsoenlijk reageren en dat tig posts lang doorzeiken over een beslissing geen nut heeft.
Naar ons idee kunnen de meeste vaste users van games zich wel vinden in deze maatregelen en stellen zij het op prijs dat Games een overzichtelijk forum is. Maar we kunnen het mis hebben, vandaar dit evaluatie-topic.
Dus spui hier je mening over de policy in Games!
quote:*Zich bij aansluit*
Op vrijdag 4 juli 2003 13:41 schreef Bastard het volgende:
Mag ik ook zeggen dat er geen verbetering behoeft te zijn als vast GAM poster?
quote:En daar is alles mee gezegd wat mij betrefd. Centrale topics zijn goed. TS is verantwoordelijk voor een fatsoenlijke en mooie OP. Duidelijk en fair.
Op vrijdag 4 juli 2003 13:29 schreef Strolie75 het volgende:
... maar van een drol kunnen we geen appeltaart maken...
Ik vind het gewoon prima gaan zoals het nu gaat.
Aanvulling: Alhoewel het nu wel eens hoog tijd wordt dat jullie een xbox aanschaffen.
Ik ben blij dat je niet meer hoeft te thumbnailen. Ik vind mooie openingspost mooi.. (gek he)
Ga zo door zou ik zeggen!
quote:Daarom zijn ze ook mooi
Op vrijdag 4 juli 2003 13:55 schreef FluxC5 het volgende:Ik ben blij dat je niet meer hoeft te thumbnailen. Ik vind mooie openingspost mooi.. (gek he)
quote:Betaal jij???
Op vrijdag 4 juli 2003 13:51 schreef Zooi het volgende:[..]
En daar is alles mee gezegd wat mij betrefd. Centrale topics zijn goed. TS is verantwoordelijk voor een fatsoenlijke en mooie OP. Duidelijk en fair.
Ik vind het gewoon prima gaan zoals het nu gaat.
Aanvulling: Alhoewel het nu wel eens hoog tijd wordt dat jullie een xbox aanschaffen.
IMO is het net iets te streng. Ik heb een hekel aan dubbeltopics en zo, maar ik ben ook niet zo dol op centrale topics. Er moet gewoon een topic over een spel geopend kunnen worden, zonder dat je daar heel veel plaatjes bij hoeft te doen. Dingen als [centraal]voetbalspellen of [centraal]ik zoek een spel vind ik nogal overdreven. Okee, je moet oppassen dat er niet echt voor elk wissewasje een topic geopend wordt, maar het moet wel iets soepeler kunnen.
Verder vind ik dat de mods hier het uitstekend doen, en dat ik daar ook absoluut geen aanmerkingen op heb.
*lurkt verder*
overigens, algemeen ->
Maar voor de rest vind ik het allemaal prima hoor
De games topicreeksen blijken te bestaan bij de gratie van de mods. Als je een topic opent over een spel dan wordt er al snel gewezen naar centrale topic, vooral als de openingspost niet bijster sterk is. Vaak zie ik dat een nieuwe gamesreeks start vanuit de post "Goh, dat zou een mooie openingspost zijn voor ...." terwijl een ander topic over dat spel al eens gesloten is. De spontaniteit vervalt zo.
Ook van de spoilertopics vind ik beter dat die gescheiden blijven van de topics over de game zelf. Zelda is daar een enorm mooi voorbeeld van. Sinds het spoilertopic verviel verviel ook het Zelda topic in een "hoe moet dit, hoe moet dat" topic. Erg jammer.
Overigens ben ik het niet eens met de 80-20 verdeling die er nu schijnt te zijn. De gamestopics zijn in mijn ogen wel zeker centrale topics. Vragen over het niet aan de praat kunnen krijgen worden al snel gesloten en wordt er verwezen naar het topic van dat spel en ook add-ons topics worden gesloten en verwezen naar het topic van het originele spel (raar trouwens dat er nog steeds een Counterstrike topic loopt, tis immers een md van Half-Life). Vaak zijn dat dus oudere topics waar iedereen alles al gezegt heeft en je niet zomaar iemand meer warm kan maken voor de add-on, terwijl dit wel een enorme add-on is (In dit geval gaat het over Warcraft 3 Frozen Throne. Het nodigt veel minder uit.)
En nog iets om over te zeiken
quote:Dit is natuurlijk wel een HELE foute uitspraak. Alsof je pas wat te vertellen hebt als je hier veel post.
De bedoeling van dit topic is om eens bij de vaste posters van Games te peilen wat hun mening is ten aanzien van het gebruik van centrale topics.
Persoonlijk gezegt staat het hele gamesforum me meer en meer tegen, juist door de overkill aan moderatie en hokjesgeest. Ik kan wel zeggen dat vroeger alles beter was, maar toen hier nog de DIG sfeer hing (met Tijn en Raven als mod) vond ik het veel pretiger om zomaar wat over games te lullen dan nu.
quote:Een interessante gedachte, waar ik nog even geen mening over heb. Enerzijds kan het wel interessante discussies opleveren waar je wat uit kunt leren maar anderzijds merk ik steeds weer hoe ontzettend niet-stimulerend zo'n slechte openingspost werkt, waarbij de eerste 10 reacties dan wel een "_O_"-reactie opleveren dan wel een vraag, waardoor het allemaal erg onoverzichtelijk wordt. De discussietopics die wél met een uitgebreide openingspost starten lopen naar mijn mening vaker goed (de topics "ouder worden en games" en de warez-discussie vond ik daar goede voorbeelden van)
Op vrijdag 4 juli 2003 16:02 schreef Lexie het volgende:
*knip*
topics die niet specifiek over games gaan, maar meer over het gebeuren eromheen, zoals het werken in de gamesindustrie, verdienen ook een kans vind ik, ook als de openingspost niet zo mooi is. Een topic kan ook in kwaliteit groeien na een tijdje. Gebeurt dat niet, dan gooi maar dicht.
Maar ik vind wel dat je het topic even een kans moet geven, en niet meteen dicht moet gooien. Het kan best dat deze discussie pas na een aantal posts op gang komt, en ik vind dat je het topic deze kans best mag gunnen.Maar voor de rest vind ik het allemaal prima hoor
De eerste gedachten die bij me opkomen zijn:
- testperiode invoeren om te kijken of het interessante topics oplevert
- compromis: de topics op slot gooien met de standaardmededeling dat ze weer open kunnen gaan als de openingspost wat uitgebreid wordt? (zoals nu ook wel vaker gebeurt nadat users in het feedback-topic hun zaak aanhangig gemaakt hebben).
quote:Ik ben het wel eens met mvt. Lurkers
Op vrijdag 4 juli 2003 16:30 schreef mvt het volgende:
*knip*
Belangrijker is om te weten hoe mensen die hier niet posten het vinden. Lurken die alleen maar?? Komen die helemaal niet vanwege de vele centrale topics en gamesreeksen?? Of interesseren die zich totaal niet voor het Games forum. Als je een groot publiek wilt aanspreken moet je niet alleen weten wat er speelt onder de mensen die er komen, maar vooral onder de mensen die er niet komen.
I.R.
Je hebt gelijk wat [Game] Schippers van de Kameleon! betreft, deze was te snel op slot en had gewoon open moeten blijven. Zoals ik al zei, ook wij maken af en toe fouten. En dat voetbalspel, ik kan me herinneren dat net rond die tijd iemand een topic had geopend over oude voetbalgames. Jou topic was wat dat betreft een beetje dubbelop.
En een openingspost hoeft echt niet super uitgebreid, gewoon even kort aangeven waar het spel over gaat een een paar plaatjes zodat iedereen zich er een voorstelling van kan maken. Als het een oud spel betreft is het misschien ook leuk om aan te geven waarom jou dat spel, na zoveel jaren nog steeds boeit.
Lexie
Zelda in tweeën splitsen ivm met het spoileren was een noodgreep aangezien de game veel eerder in de VS uitkwam en sommige mensen hem al hadden. Als er weer een spoilergevoelig spel uitkomt zullen we dat zeker nog eens doen. Maar het is tijdelijk, we hebben achter de schermen gevraagd of het mogelijk is om zogenaamde spoilertags te gebruiken (dus een lap tekst zwart maken, als je met je muis de tekst selecteerd wordt het wel zichtbaar) en er wordt aan gewerkt!
Er is een centraal PC topic, maar dat is meer bedoeld voor nieuws en geruchten. Aparte PC Games topics zullen altijd een kans krijgen, mits voorzien van een goede openingspost. En daarmee komen we meteen op het punt dat we van mening verschillen. Ik vind dat wanneer iemand een topic opent, zeker over een serieus onderwerp hij moet zorgen dat de openingspost in orde is. Is dit niet het geval dan zal ik zo'n topic op slot gooien, want zoals Vagere_Hein al aangaf, een slechte openingspost lokt alleen "bagger" posts uit. Dat is bij een gametopic misschien niet zo erg maar voor een wat serieuzer onderwerp is het funest.
Ik ben wel bereid gametopics een 2e kans te geven, dus niet meteen op slot gooien maar de Topicstarter de kans geven een mooiere openingspost te maken.
mvt
De games-topics zijn geen centrale topics, zo hebben naast BF1942 ook twee BF mods een eigen topic, dat geld voor meer mods en add-ons. Waarom heeft CS geen apart topic? Simpel, niemand speelt HL meer dus kunnen die twee topics wel gecombineerd worden. Dat geld ook voor bijvoorbeeld Warcraft en MOH, over het oorspronkelijke spel was iedereen al lang uitgepraat, dus kan men in hetzelfde topic vrolijk verder over de uitbreiding. Overigens kijk ik daar zeker kritisch naar, als het oorspronkelijke spel en een mod beiden populair blijven krijgen ze gewoon een eigen topic (zie BF1942).
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 17:39 schreef Strolie75 het volgende:
mvt, met vaste Games-users bedoel ik de mensen die in Games posten en lurken, geen kliek ofzo. Rest van het verhaal reageer ik zo wel op. Maar ik kan wel zeggen dat ik me grotendeels kan vinden in het betoog van IR en lexie.
quote:
De bedoeling van dit topic is om eens bij de vaste posters van Games te peilen wat hun mening is ten aanzien van het gebruik van centrale topics.
quote:Waarom?? Waarom moet je meteen met veel dingen aankomen en plaatjes plaatsen als je het niet kan vinden, vraagt of iemand het het kent, of wat dan ook. Niet elk topic hoeft voor mij een feest voor het oog te zijn. Als je dat eist krijg je dus dat vele users geen zin meer hebben om wat te openen. Bijvoorbeeld
Op vrijdag 4 juli 2003 18:02 schreef Strolie75 het volgende:
Even iets uitgebreider antwoord:I.R.
En een openingspost hoeft echt niet super uitgebreid, gewoon even kort aangeven waar het spel over gaat een een paar plaatjes zodat iedereen zich er een voorstelling van kan maken. Als het een oud spel betreft is het misschien ook leuk om aan te geven waarom jou dat spel, na zoveel jaren nog steeds boeit.
quote:Dan bloed zo'n topic toch gewoon dood, net als overal op het forum. Maar waarom zou je het in hemelsnaam niet toelaten?? En topic hoeft echt niet een minimum aantal posts te hebben, het kan eens een tijdje op de plank blijven liggen tot er weer iemand langs komt. Zo gaat het ook in C&H en K&L, om maar twee subfora op te noemen. Niets mis mee.
mvt
De games-topics zijn geen centrale topics, zo hebben naast BF1942 ook twee BF mods een eigen topic, dat geld voor meer mods en add-ons. Waarom heeft CS geen apart topic? Simpel, niemand speelt HL meer dus kunnen die twee topics wel gecombineerd worden. Dat geld ook voor bijvoorbeeld Warcraft en MOH, over het oorspronkelijke spel was iedereen al lang uitgepraat, dus kan men in hetzelfde topic vrolijk verder over de uitbreiding. Overigens kijk ik daar zeker kritisch naar, als het oorspronkelijke spel en een mod beiden populair blijven krijgen ze gewoon een eigen topic (zie BF1942).
En over het wel of niet centraal zijn van gametopics?? Lees eens je eigen sluitposts.
bijvoorbeeld : GTA ViceCity - De auto's!
Daarnaast hebben 9 vd 10 gamestopic de tag [centraal] in hun titel. En als je topics sluit omdat er een topic over dat spel is dan neem ik aan dat je alles CENTRAAL wilt houden. Dat je ze niet zo noemt is misschien wat anders, het zijn wel centrale topics.
quote:Inderdaad, het mag best wel een beetje losser. Of de database moet bijna vol zijn of zo.
Op vrijdag 4 juli 2003 15:44 schreef I.R.Baboon het volgende:
Even de slotjes door te kijken, en ik vind dat [Game] Schippers van de Kameleon! b.v. niet gesloten had hoeven te worden. Niemand gaat zo'n gratis games topic zoeken om over dat spel te kunnen praten, en zo'n eigen topic is gewoon geinig zonder dat het meteen een forum vervuilt. Vind ik dan.
quote:Ik ga toch inhoudelijk in op je post. Tering zeg. Als jij eerst zegt dat je van alle posters een reactie wilt en dit opeens ontkent dan wijs ik je op je woorden. Das een puur inhoudelijk reactie. Anders edit je je openingspost maar, aangezien je nogal veel waarde hecht aan een goede openingspost
Op vrijdag 4 juli 2003 19:27 schreef Strolie75 het volgende:
Zucht gaan we inhoudelijk verder of val je over een woord? Ik heb het toch toegelicht of niet?
quote:Hierin verschillen wij dus van mening, ik vind dat de topicstarter best wat moeite kan doen. En zo moeilijk is het niet om wat meer info over een spel te vinden. Het kost in elk geval minder moeite dan er eindeloos over door te zeuren in FB.
Op vrijdag 4 juli 2003 19:43 schreef mvt het volgende:
Waarom?? Waarom moet je meteen met veel dingen aankomen en plaatjes plaatsen als je het niet kan vinden, vraagt of iemand het het kent, of wat dan ook.
Ik kan het topic inderdaad wel open laten en dood laten bloeden, maar dat raakt de topiclijst wel ontzettend vervuild, iets wat ik juist wil voorkomen.
quote:Ik verzin die titels niet, voor een gametopic hoeft echt geen "centraal" te worden geplakt. Als ik het zie haal ik het meestal weg.
Daarnaast hebben 9 vd 10 gamestopic de tag [centraal] in hun titel. En als je topics sluit omdat er een topic over dat spel is dan neem ik aan dat je alles CENTRAAL wilt houden. Dat je ze niet zo noemt is misschien wat anders, het zijn wel centrale topics.
quote:Misschien kun je ook normaal proberen te reageren? Ik bedoel dat alle mensen die in games posten of meelezen welkom zijn om te reageren. Als je regelmatig hier leest of post ben je in mijn ogen een "vaste" user.
Op vrijdag 4 juli 2003 19:46 schreef mvt het volgende:
Ik ga toch inhoudelijk in op je post. Tering zeg. Als jij eerst zegt dat je van alle posters een reactie wilt en dit opeens ontkent dan wijs ik je op je woorden. Das een puur inhoudelijk reactie. Anders edit je je openingspost maar, aangezien je nogal veel waarde hecht aan een goede openingspost
quote:Als je niet alles weet, of als je meer met een vraag komt, ipv met een antwoord, dan kan je geen topic van 10 kantjes openen.
Op vrijdag 4 juli 2003 19:49 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Hierin verschillen wij dus van mening, ik vind dat de topicstarter best wat moeite kan doen. En zo moeilijk is het niet om wat meer info over een spel te vinden. Het kost in elk geval minder moeite dan er eindeloos over door te zeuren in FB.
Dat is wat je zo bevorderd, topics die nu geopend worden zijn steeds meer topics waarin 1 persoon preekt, de waarheid bied en eventueel wat discussie mogelijk is, maar de openingspost, "de waarheid", blijft bestaan. Het lijkt alsof je niet meer als een niet expert op het gebied van games wat kan openen, juist omdat je geen top openingspost kan maken.
Hier door krijg je een steeds kleiner groepje die wat opend, maar de rest heeft er al geen zin meer in.
Misschien is dat niet de waarheid, maar dat is wel het gevoel wat ik er van krijg
quote:Wat is het probleem dan?? Alsof een topic dagenlang in de topiclijst blijft staan?? Ik kan het je nog sterker vertellen : De slotjes gaan tot een verder tijdstip terug dan de topics die NIET op slot zijn gegaan. Ik moet nu al scrollen voor topics langer dan 3 uur geleden. Lijstvervuiling zal nooit zo'n groot probleem zijn als je nu schetst.
Ik kan het topic inderdaad wel open laten en dood laten bloeden, maar dat raakt de topiclijst wel ontzettend vervuild, iets wat ik juist wil voorkomen.
quote:En dan gaat het nieteens om de naam, het gaat om het gevoel, juist doordat alle topics gesloten worden die ook maar iets te maken hebben met een spel worden of naar het betreffende topic verwezen, ook al gaat het in die topics totaal niet over wat er in het nieuwe topic staat. Dat gevoel wat dat uitstraalt is een enorme hokjesgeest. Dan maakt het niet uit of er wel of niet centraal voor staat, het is gewoon een centraal topic. En juist dat gevoel is voor velen beklemmend en nekt alle creativiteit om tot een topic te komen. Vooral als het afwijkt van het standaardformat van een GAM topic
Ik verzin die titels niet, voor een gametopic hoeft echt geen "centraal" te worden geplakt. Als ik het zie haal ik het meestal weg.
quote:zeg dan ook in je openingspost dat je dit vraagt aan iedereen die in GAM komt ipv post.
Op vrijdag 4 juli 2003 19:52 schreef Strolie75 het volgende:
Als je regelmatig hier leest of post ben je in mijn ogen een "vaste" user.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |