abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:48:29 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_11553469
quote:
Metallica wil zijn muziek niet in webwinkel Apple

Vrijdag, 4 juli 2003 - Metallica en de Red Hot Chili Peppers willen niet dat Apple hun muziek per nummer via internet verkoopt.

Door Maarten Reijnders

Dat heeft een woordvoerder van de twee bands tegenover persbureau Reuters verklaard. Het aanbieden van losse muzieknummers zou het einde van het muziekalbum kunnen inluiden, zo vrezen de bands.

Apple ging eind april van start met zijn iTunes Music Store. Amerikanen kunnen daar tegen betaling van 99 dollarcent losse muzieknummers downloaden. Apple heeft sinds de introductie meer dan vijf miljoen nummers verkocht.

Behalve Metallica en de Red Hot Chili Peppers zouden ook Green Day en Linkin Park tegen de verkoop van losse nummers zijn.

Metallica heeft al een lange geschiedenis in het debat over de verspreiding van muziek via internet. Eerder was de band een van de drijvende krachten achter de strijd tegen de muziekuitwisseldienst Napster.

http://www.webwereld.nl/nieuws/15545.phtml

Heel slim jongens, blijf allemaal maar lekker in de vorige eeuw hangen!
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:50:17 #2
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11553506
Tja, dat was gisteren al bekend, ik zal ook even een artikel pasten waarin (een deel van) hun argumentatie staat:
quote:
METALLICA, LINKIN PARK Against Legal Downloading - July 2, 2003

Rolling Stone reports that METALLICA and LINKIN PARK are among the artists that are refusing to make their songs available for download via online music services such as Apple's recently launched iMusic Store.

The bands and their managers claim that their concerns are artistic, not monetary. "Certain songs might not fit on radio for one reason or another but are just as important an artistic statement," said Marc Reiter of Q-Prime, the management company that handles METALLICA. "We refuse to kowtow to the fact that it's a singles market for downloads."

A source at Apple told the magazine that iTunes won't accommodate artists such as METALLICA and LINKIN PARK because their requests go against consumer demand. "People want individual songs," said the source. "And we want to be consistent. We respect these artists' points of view, but we want every song available as singles."

The online services, whose success depends on their ability to offer as much music as possible, insist that artists who refuse to offer singles are contributing to the very problem they complained about during the days of Napster. "If you fail to make songs available legally, you're basically telling people to go ahead and download it illegally," said Matt Graves, spokesman for Listen.com, the company behind the Rhapsody subscription service. "You're shooting yourself in the foot."

vrijdag 4 juli 2003 @ 09:52:01 #3
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11553540
quote:
Het aanbieden van losse muzieknummers zou het einde van het muziekalbum kunnen inluiden, zo vrezen de bands.

Ik vind het ook nogal krenterig om maar enkele nummers van een nieuw album op een cd te zetten "omdat er toch maar een paar goeie opstaan". Pfff, na de eerste keer luisteren misschien. Als er echt "telkens maar een paar goeie op staan" zou ik willen aanraden eens andere muziekstijlen te proberen

Gewoon een heel album kopen en niet zeiken.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2003 09:54]

pi_11553556
Tjsa, dat Metallica uit artistieke overwegingen bezwaar maakt verbaast me niet (arrogantie ten top - again) maar Linkin Park dat uit artistieke overwegingen bezwaar maakt, daar valt me de bek wel een beetje van open. Dat zijn toch bij uitstek plaatjes voor op de radio? Of begrijp ik het concept LP verkeerd?
Jesus saves but death prevails.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:55:12 #5
58289 Phantomfish
You sneeze we please!
pi_11553587
mja zo kun je bij albums ook je slechte nummers kwijt en men betaald er ook nog voor niet dom opzich...
To resolve this problem, the application has to be modified to close the registry key when it is done with it.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:55:34 #6
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11553596
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:53 schreef Shivo het volgende:
Tjsa, dat Metallica uit artistieke overwegingen bezwaar maakt verbaast me niet (arrogantie ten top - again) maar Linkin Park dat uit artistieke overwegingen bezwaar maakt, daar valt me de bek wel een beetje van open. Dat zijn toch bij uitstek plaatjes voor op de radio? Of begrijp ik het concept LP verkeerd?
Je kunt je ook afvragen in hoeverre ze artistiek bezig zijn ja
pi_11553665
OK maar ik wil Metallica ook zijn muziek niet op de radio of tv. inferieure shitzooi
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:59:48 #8
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_11553688
Metallica is duidelijk in de ijzertijd blijven hangen
Zijn ze er inmiddels al achter dat vrijwel al hun 'muziek' via internet is te downloaden?
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_11553876
Ik begrijp best dat er bands zijn die soms een CD maken die je gewoon in z'n geheel moet horen, of gewoon helemaal niet - neem nou bijvoorbeeld Alan Parsons Project - die maakten platen waarop je van begin tot eind 1 verhaal kreeg voorgeschoteld, met terugkerende thema's - tsja, als je van zo'n plaat alleen losse tracks gaat verkopen is inderdaad het hele concept zoek.

Metallica maakt daarentegen (bij mijn weten althans; ik heb sinds 'The Black Album' nog maar sporadisch nummers van hen gehoord) heel duidelijk losse nummers, en daar zat vaak een hele hoop crap tussen - dan wil je inderdaad niet de artiest gaan belonen voor alle vullertjes - al dat materiaal dat eigenlijk niet is uitgewerkt, maar wel op de CD is gedumpt zodat er maar weer een track bij is.

Then again, ik wil Metallica zowiezo niet meer gaan belonen. Ik denk... ik vin David Bowie beter. En die verkoopt gewoon via Internet, zodat je de platenmaatschappijen niet onnodig hoeft te spekken.

vrijdag 4 juli 2003 @ 10:13:34 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_11553956
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:59 schreef MSXUser het volgende:
Metallica is duidelijk in de ijzertijd blijven hangen
Zijn ze er inmiddels al achter dat vrijwel al hun 'muziek' via internet is te downloaden?
ja daar zijn ze toch juist pissig over geworden destijds met Napster?
[..]
pi_11553959
Prima toch, blijven we het toch zo downloaden

Stomme zet, ze kunnen het beter via die applewebwinkel doen want dan zien ze er nog wat van terug. MP3's van hun muziek zijn er toch genoeg.

vrijdag 4 juli 2003 @ 10:18:20 #12
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_11554062
Ik ben geen MetallicA of Linkin Park fan maar ik kan ze toch geen ongelijk geven
pi_11554860
Tis wel goedkoper
Maarja

Moet iedere artiest toch lekker zelf weten... waarom zou Apple hun muziek moeten verkopen online! Kunnen de bands toch lekker zelf op hun eigen manier.

Downloaden zal toch altijd blijven...

pi_11556632
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:48 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Heel slim jongens, blijf allemaal maar lekker in de vorige eeuw hangen!

Tsja, waarom hebben ze dan ook www.metallicavault.com bedacht ?
Daar ken je ook hun muziek d/l met je code uit het nieuwe Metallica Album.
Als je daarvan een beetje op de hoogte ben, rip je gewoon zon kaartje uit de cd in een cdwinkel.
Of is dit pas stom ?
pi_11557205
Ik kan het me wel voorstellen dat ze er tegen zijn. Zo'n band werkt aan een album en ze denken goed na over welke tracks erop moeten komen en in welke volgorde.
En is dat ouderwets? Nou sorry hoor, maar als band werk je aan een album en dat geeft ook een indruk waar je op dat moment staat als band.Net zoals je een boek niet uit elkaar moet trekken, moet je dat met een album ook niet doen. Ik kan me goed voorstellen dat dat frustrerend kan werken voor een artiest.
Hmmzz....
  vrijdag 4 juli 2003 @ 12:27:26 #16
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_11557304
Wat een bullshit zeg...
Zeker na al het gezeik met Metallica & NApster!!
Komt er iemand met een oplossing, krijgen ze nog meer geld, willen ze niet
maar dan moeten ze ook niet meer huilen dat ze illegaal gedownload worden!!
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
  vrijdag 4 juli 2003 @ 13:07:04 #17
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_11558459
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 10:13 schreef MikeyMo het volgende:
Klopt
Wat ik zo lees is dat een album van Metallica voor het grootste deel uit opvullers bestaat. Logisch dat ze dan tegen zijn. Je zou als band eens een album vol kwaliteitsmuziek moeten maken... verschrikkelijk toch?
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_11558639
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 10:13 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Wat ik me nog herinner was dat er toen tijdens zo'n adwards show de gast van Napster opkwam met een Metallica t-shirt
  vrijdag 4 juli 2003 @ 13:14:53 #19
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_11558690
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 13:13 schreef DJ_Robbie het volgende:

[..]

Wat ik me nog herinner was dat er toen tijdens zo'n adwards show de gast van Napster opkwam met een Metallica t-shirt

Tijdens MTV en dan werd er ingezoomd op Lars van Metallica
[..]
pi_11559833
grappig dat niemand het over rhcp heeft.... maar metallica wel... want ach zeiken daarover klinkt stoer

nyway, ik ben iig met ze eens dat je album als een geheel moet zien. Singles zijn eigenlijk ook stom. Het enige wat ze zouden moeten doen is je aandacht trekken. en je naar de cd-winkel trekken om het hele album te luisteren/kopen.
Ik luister dan ook bijna alleen maar hele albums. Zo zijn ze bedoelt.

pi_11560001
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 13:14 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Tijdens MTV en dan werd er ingezoomd op Lars van Metallica

Dat was afgesproken werk met napstergast - mtv - metallica/lars
Lars deed daarna nog een blije commercial

maargoed...
Tis niet alleen Metallica hier he jongens..

pi_11560921
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 13:48 schreef Betse het volgende:
grappig dat niemand het over rhcp heeft.... maar metallica wel... want ach zeiken daarover klinkt stoer
precies want metallica de grond in boren daar zijn al 6 topic`s van gevult.

maar het zau natuurlijk heel dom zijn al metallica hier wel mee instemt
na al dat gezeik.

pi_11561787
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 13:53 schreef Tunerd het volgende:

[..]

Dat was afgesproken werk met napstergast - mtv - metallica/lars
Lars deed daarna nog een blije commercial

maargoed...
Tis niet alleen Metallica hier he jongens..

Nee, maar het was wel metallica dat toen die rechtszaak tegen napster had aangespannen omdat ze geen geld kregen voor de rechten erover, dat krijgen ze hier wel en dan is het nog niet goed.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:00:17 #24
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_11561840
idd, Metallica zeikt het meest. Dr Dre had ook een rechtszaak tegen Napster aangespannen destijds maar hoor je hierover ook niet klagen...
[..]
  vrijdag 4 juli 2003 @ 15:01:55 #25
2889 Zander
He's gone
pi_11561881
Als ze nou op het volgende album gewoon maar 1 nummer van 70+ minuten zetten, dan is 't probleem opgelost. Ik kan me trouwens best vinden in hun argumenten, gezien de kwaliteit van sommige nummers op St. Anger..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_11563044
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 14:58 schreef erikh het volgende:

[..]

Nee, maar het was wel metallica dat toen die rechtszaak tegen napster had aangespannen omdat ze geen geld kregen voor de rechten erover, dat krijgen ze hier wel en dan is het nog niet goed.

Ja.. dat snap ik... maar ik had het over het feit dat die gast met een metallica shirt kwam aanlopen... ha die heus niet zelf gedacht iig afgesproken!
pi_11564341
Als ze alleen geld krijgen voor de echt toffe nummers, verdienen ze niet genoeg i guess....

Hoe duur zijn die mp3's? 1 dollar ofzo right? (= 1 euro)

Voor een beetje cd betaal je ook 20 euro (ongeveer 1 eur per track)
Dus ook voor de mindere tracks vangen ze dan 1 eur (ff los van hoeveel artiest daar uiteindelijk zelf van ziet).

Oplossing, losse tracks kopen duurder maken / albums goedkoper maken?!

vrijdag 4 juli 2003 @ 17:46:59 #28
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_11565662
quote:
losse tracks kopen duurder maken
Ja hoor, net nu het goed gaat met iTunes gaan ze echt niet het risico lopen de meeste onlinekopers te verliezen.
pi_11566419
Laat ze dat lekker zelf beslissen of ze dat wel of niet willen.

Ik kan me goed voorstellen dat ze dat niet willen.

zaterdag 5 juli 2003 @ 22:51:08 #30
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_11587305
Ja, misschien zijn het wel net de verkeerde bands die protesteren maar ik vind eigenlijk dat ze groot gelijk hebben. Door het los aanbieden van alle liedjes ondermijn je het hele idee van een album waar het geheel meer is dan de som der delen. Op bijna elk meesterlijk album staan wel een paar nummers die op zichzelf staand niks voostellen maar perfect binnen de rest van het abum passen.

Als er door de internetverkoop van losse nummers straks bijna geen 'ouderwetse' albums meer worden gemaakt zou ik dat erg jammer vinden en zeker een vorm van muzikale vervlakking.

pi_11605699
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 22:51 schreef menjo het volgende:
Op bijna elk meesterlijk album staan wel een paar nummers die op zichzelf staand niks voostellen maar perfect binnen de rest van het abum passen.

Als er door de internetverkoop van losse nummers straks bijna geen 'ouderwetse' albums meer worden gemaakt zou ik dat erg jammer vinden en zeker een vorm van muzikale vervlakking.

Kennelijk denkt het publiek daar anders over en hebben andere artiesten het er naar gemaakt.

Ik ben het trouwens wel enigzins met je eens dat je anders naar singles (of in mijn geval 12"es) luistert dan naar albums.

woensdag 15 oktober 2003 @ 20:29:35 #32
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_13904450
ff crossposten...

De Beatles ook niet.

quote:
De overgebleven Beatles zijn niet van plan om hun muziek via internetdiensten te koop aan te bieden. De weigering wordt gezien als een tegenslag voor de muziekindustrie die de dalende cd-verkopen probeert tegen te gaan door legale internetdiensten op te zetten.
Ik vind het een goede beslissing.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 16 oktober 2003 @ 17:11:10 #33
24054 search64
Avec le grande
pi_13924321
Buiten het feit dat ze kutmuziek maken zijn het gewoon een stel commerciele geldwolven.

Wat een rukkers.

"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
  donderdag 16 oktober 2003 @ 17:12:17 #34
24054 search64
Avec le grande
pi_13924358
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 20:29 schreef Jane het volgende:
ff crossposten...

De Beatles ook niet.
[..]

Ik vind het een goede beslissing.

Das anders, die cd's heeft iedereen toch al.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_13924564
vanavond komt iTunes voor Windows uit volgens Tweakers.net en MacOSX.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')