quote:Heel slim jongens, blijf allemaal maar lekker in de vorige eeuw hangen!
Metallica wil zijn muziek niet in webwinkel AppleVrijdag, 4 juli 2003 - Metallica en de Red Hot Chili Peppers willen niet dat Apple hun muziek per nummer via internet verkoopt.
Door Maarten Reijnders
Dat heeft een woordvoerder van de twee bands tegenover persbureau Reuters verklaard. Het aanbieden van losse muzieknummers zou het einde van het muziekalbum kunnen inluiden, zo vrezen de bands.Apple ging eind april van start met zijn iTunes Music Store. Amerikanen kunnen daar tegen betaling van 99 dollarcent losse muzieknummers downloaden. Apple heeft sinds de introductie meer dan vijf miljoen nummers verkocht.
Behalve Metallica en de Red Hot Chili Peppers zouden ook Green Day en Linkin Park tegen de verkoop van losse nummers zijn.
Metallica heeft al een lange geschiedenis in het debat over de verspreiding van muziek via internet. Eerder was de band een van de drijvende krachten achter de strijd tegen de muziekuitwisseldienst Napster.
http://www.webwereld.nl/nieuws/15545.phtml
quote:
METALLICA, LINKIN PARK Against Legal Downloading - July 2, 2003
Rolling Stone reports that METALLICA and LINKIN PARK are among the artists that are refusing to make their songs available for download via online music services such as Apple's recently launched iMusic Store.The bands and their managers claim that their concerns are artistic, not monetary. "Certain songs might not fit on radio for one reason or another but are just as important an artistic statement," said Marc Reiter of Q-Prime, the management company that handles METALLICA. "We refuse to kowtow to the fact that it's a singles market for downloads."
A source at Apple told the magazine that iTunes won't accommodate artists such as METALLICA and LINKIN PARK because their requests go against consumer demand. "People want individual songs," said the source. "And we want to be consistent. We respect these artists' points of view, but we want every song available as singles."
The online services, whose success depends on their ability to offer as much music as possible, insist that artists who refuse to offer singles are contributing to the very problem they complained about during the days of Napster. "If you fail to make songs available legally, you're basically telling people to go ahead and download it illegally," said Matt Graves, spokesman for Listen.com, the company behind the Rhapsody subscription service. "You're shooting yourself in the foot."
quote:
Het aanbieden van losse muzieknummers zou het einde van het muziekalbum kunnen inluiden, zo vrezen de bands.
Gewoon een heel album kopen en niet zeiken.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 04-07-2003 09:54]
quote:Je kunt je ook afvragen in hoeverre ze artistiek bezig zijn ja
Op vrijdag 4 juli 2003 09:53 schreef Shivo het volgende:
Tjsa, dat Metallica uit artistieke overwegingen bezwaar maakt verbaast me niet (arrogantie ten top - again) maar Linkin Park dat uit artistieke overwegingen bezwaar maakt, daar valt me de bek wel een beetje van open. Dat zijn toch bij uitstek plaatjes voor op de radio? Of begrijp ik het concept LP verkeerd?
Metallica maakt daarentegen (bij mijn weten althans; ik heb sinds 'The Black Album' nog maar sporadisch nummers van hen gehoord) heel duidelijk losse nummers, en daar zat vaak een hele hoop crap tussen - dan wil je inderdaad niet de artiest gaan belonen voor alle vullertjes - al dat materiaal dat eigenlijk niet is uitgewerkt, maar wel op de CD is gedumpt zodat er maar weer een track bij is.
Then again, ik wil Metallica zowiezo niet meer gaan belonen. Ik denk... ik vin David Bowie beter. En die verkoopt gewoon via Internet, zodat je de platenmaatschappijen niet onnodig hoeft te spekken.
quote:ja daar zijn ze toch juist pissig over geworden destijds met Napster?
Op vrijdag 4 juli 2003 09:59 schreef MSXUser het volgende:
Metallica is duidelijk in de ijzertijd blijven hangen
Zijn ze er inmiddels al achter dat vrijwel al hun 'muziek' via internet is te downloaden?
Stomme zet, ze kunnen het beter via die applewebwinkel doen want dan zien ze er nog wat van terug. MP3's van hun muziek zijn er toch genoeg.
Moet iedere artiest toch lekker zelf weten... waarom zou Apple hun muziek moeten verkopen online! Kunnen de bands toch lekker zelf op hun eigen manier.
Downloaden zal toch altijd blijven...
quote:Tsja, waarom hebben ze dan ook www.metallicavault.com bedacht ?
Op vrijdag 4 juli 2003 09:48 schreef MikeyMo het volgende:[..]
Heel slim jongens, blijf allemaal maar lekker in de vorige eeuw hangen!
quote:Klopt
Op vrijdag 4 juli 2003 10:13 schreef MikeyMo het volgende:
ja daar zijn ze toch juist pissig over geworden destijds met Napster?
quote:Wat ik me nog herinner was dat er toen tijdens zo'n adwards show de gast van Napster opkwam met een Metallica t-shirt
Op vrijdag 4 juli 2003 10:13 schreef MikeyMo het volgende:[..]
ja daar zijn ze toch juist pissig over geworden destijds met Napster?
quote:Tijdens MTV en dan werd er ingezoomd op Lars van Metallica
Op vrijdag 4 juli 2003 13:13 schreef DJ_Robbie het volgende:[..]
Wat ik me nog herinner was dat er toen tijdens zo'n adwards show de gast van Napster opkwam met een Metallica t-shirt
nyway, ik ben iig met ze eens dat je album als een geheel moet zien. Singles zijn eigenlijk ook stom. Het enige wat ze zouden moeten doen is je aandacht trekken. en je naar de cd-winkel trekken om het hele album te luisteren/kopen.
Ik luister dan ook bijna alleen maar hele albums. Zo zijn ze bedoelt.
quote:Dat was afgesproken werk met napstergast - mtv - metallica/lars
Op vrijdag 4 juli 2003 13:14 schreef MikeyMo het volgende:[..]
Tijdens MTV en dan werd er ingezoomd op Lars van Metallica
maargoed...
Tis niet alleen Metallica hier he jongens..
quote:precies want metallica de grond in boren daar zijn al 6 topic`s van gevult.
Op vrijdag 4 juli 2003 13:48 schreef Betse het volgende:
grappig dat niemand het over rhcp heeft.... maar metallica wel... want ach zeiken daarover klinkt stoer
maar het zau natuurlijk heel dom zijn al metallica hier wel mee instemt
na al dat gezeik.
quote:Nee, maar het was wel metallica dat toen die rechtszaak tegen napster had aangespannen omdat ze geen geld kregen voor de rechten erover, dat krijgen ze hier wel en dan is het nog niet goed.
Op vrijdag 4 juli 2003 13:53 schreef Tunerd het volgende:[..]
Dat was afgesproken werk met napstergast - mtv - metallica/lars
Lars deed daarna nog een blije commercialmaargoed...
Tis niet alleen Metallica hier he jongens..
quote:Ja.. dat snap ik... maar ik had het over het feit dat die gast met een metallica shirt kwam aanlopen... ha die heus niet zelf gedacht
Op vrijdag 4 juli 2003 14:58 schreef erikh het volgende:[..]
Nee, maar het was wel metallica dat toen die rechtszaak tegen napster had aangespannen omdat ze geen geld kregen voor de rechten erover, dat krijgen ze hier wel en dan is het nog niet goed.
Hoe duur zijn die mp3's? 1 dollar ofzo right? (= 1 euro)
Voor een beetje cd betaal je ook 20 euro (ongeveer 1 eur per track)
Dus ook voor de mindere tracks vangen ze dan 1 eur (ff los van hoeveel artiest daar uiteindelijk zelf van ziet).
Oplossing, losse tracks kopen duurder maken / albums goedkoper maken?!
quote:Ja hoor, net nu het goed gaat met iTunes gaan ze echt niet het risico lopen de meeste onlinekopers te verliezen.
losse tracks kopen duurder maken
Ik kan me goed voorstellen dat ze dat niet willen.
Als er door de internetverkoop van losse nummers straks bijna geen 'ouderwetse' albums meer worden gemaakt zou ik dat erg jammer vinden en zeker een vorm van muzikale vervlakking.
quote:Kennelijk denkt het publiek daar anders over en hebben andere artiesten het er naar gemaakt.
Op zaterdag 5 juli 2003 22:51 schreef menjo het volgende:
Op bijna elk meesterlijk album staan wel een paar nummers die op zichzelf staand niks voostellen maar perfect binnen de rest van het abum passen.Als er door de internetverkoop van losse nummers straks bijna geen 'ouderwetse' albums meer worden gemaakt zou ik dat erg jammer vinden en zeker een vorm van muzikale vervlakking.
Ik ben het trouwens wel enigzins met je eens dat je anders naar singles (of in mijn geval 12"es) luistert dan naar albums.
De Beatles ook niet.
quote:Ik vind het een goede beslissing.
De overgebleven Beatles zijn niet van plan om hun muziek via internetdiensten te koop aan te bieden. De weigering wordt gezien als een tegenslag voor de muziekindustrie die de dalende cd-verkopen probeert tegen te gaan door legale internetdiensten op te zetten.
Wat een rukkers.
quote:Das anders, die cd's heeft iedereen toch al.
Op woensdag 15 oktober 2003 20:29 schreef Jane het volgende:
ff crossposten...De Beatles ook niet.
[..]Ik vind het een goede beslissing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |