abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11539893
Aangifte tegen Henk Bakker na mishandeling
BART MIDDELBURG

AMSTERDAM - De politie en justitie onderzoeken een aantal aangiftes die onlangs zijn gedaan tegen de Amsterdamse politicus en marktkoopman Henk Bakker senior (63). Het gaat daarbij om ernstige strafbare feiten, waaronder poging tot doodslag en/of zware mishandeling, en bedreiging met de dood. Bakker zit, met zoon Henk Bakker jr., in de gemeenteraad voor het door hemzelf opgerichte Leefbaar Amsterdam.

De aangiftes tegen Bakker zijn deze en vorige week gedaan door een ex-vriendin van het raadslid, de 28-jarige voormalige raamprostituee Leilah Miller, en door zijn vroegere lijfwacht, de 51-jarige Chris de Vries. Beiden zeggen in hun aangiftes letterlijk als de dood voor Bakker te zijn: ''Ik houd er sterk rekening mee dat Bakker mensen op mij afstuurt die mij mogelijk mishandelen c.q. vermoorden,'' aldus De Vries. Bakker senior en junior ontkennen alle beschuldigingen, en zeggen niets van de aangiftes te weten.

De Amsterdamse politie heeft vorige week al, na de eerste aangifte tegen Bakker, het kabinet van burgemeester Job Cohen op de hoogte gesteld van het lopende onderzoek, bevestigt woordvoerder Mirjam Otten van de gemeente Amsterdam. ''Cohen is geïnformeerd over deze zaak door de politie en het openbaar ministerie. Hij zal op korte termijn een gesprek met Bakker hebben.''

Chris de Vries, een Amsterdamse crimineel met een lange staat van dienst, kwam in de jaren tachtig bij Bakker 'in dienst' als bodyguard. Officieel runde Bakker destijds al zijn meubelhandel 'Henk en Bep' in de Ten Katestraat.

''Hij vergokte toen al enorme bedragen in illegale gokhuizen, soms rustig een ton op een avond,'' aldus De Vries. ''Op een gegeven moment is-ie een keer in een café beroofd van z'n gokgeld, en toen heeft-ie mij als lijfwacht en gelddrager in dienst genomen. Ik zei wel eens tegen hem: hoe kom je aan al dat geld? Toch niet van die paar bankstelletjes die je verkoopt?''

Vijf jaar geleden kreeg De Vries een relatie met Leilah Miller; de twee trouwden en kregen samen een dochtertje. Tweeënhalf jaar geleden draaide De Vries voor geruime tijd de gevangenis in wegens zware mishandeling. Bakker senior nam daarop Leilah Miller onder zijn hoede en begon vervolgens ook een relatie met haar. ''Ik was op dat moment heel onstabiel, want ik ben verslaafd aan de cocaïne,'' aldus Miller in haar aangifte.

Ze had 'veel schulden', was 'overspannen', had ook tal van andere 'problemen', maar Bakker zou die wel voor haar oplossen. Bakker zou haar wel 'onderhouden', en 'ik geloofde hem want hij was toch een man met veel ervaring en contacten'. ''Henk vertelde mij dat hij persoonlijk mensen kende bij justitie en de rechtbank.''

Zo maakte Bakker zich, recentelijk nog, sterk voor herziening van de voogdij over Millers dochter, nadat het kind op last van kinderrechter N. Schimmel uit huis was geplaatst. In een brief aan Schimmel sprak Bakker zijn verbazing uit over de gang van zaken, en schroomde niet daarbij gebruik te maken van zijn status als raadslid. 'Om mij even voor te stellen: mijn naam is Henk Bakker en ik ben Gemeenteraadslid van de gemeente Amsterdam. Ik hou mij al reeds meerdere maanden bezig met de zorg voor het kind en Leilah Miller.' Was getekend: 'H. Bakker, Stadhuis, Amstel 1.'

Al snel ontdekte Leilah Miller echter dat Bakker er vooral op uit was om van haar, aldus de aangifte, 'een soort privé-hoer' te maken. ''Ik begrijp nu dat Henk mij als een soort bezit ziet.'' Bakker zou haar bankpas, haar paspoort, haar telefoon en haar meubels hebben ingenomen, en liet haar wonen op een flatje van hem in de Delistraat.

Daarnaast voorzag Bakker haar, volgens de aangifte, dagelijks van drugs. ''Ik zal u vertellen dat Henk elke dag op mij inpraatte en ook zelf cocaïne voor mij haalde. Ik weet dat Henk bij R., een jongen die bij hem had gewerkt, mijn cocaïne haalde.''

Bakker zou zelf overigens ook stevig drinken, 'flessen wodka', en rohypnol en valium slikken. Miller had uiteindelijk ook seks met Bakker, zij het 'vreemde seks'. ''Ik moest ammoniak en nagelremover gebruiken bij de seks. Ik moest zelfs naalden bij hem zetten op allerlei plaatsen.''

Volgens Miller, inmiddels van de coke af, zag Bakker haar ten slotte zozeer als zijn 'bezit' dat het raadslid dreigde dat als zij bij hem weg zou gaan, hij haar zou 'vermoorden'. ''Als ik terug zou gaan naar mijn ex-man Chris, zou hij die ook vermoorden.'' Een paar keer liep Miller weg bij Bakker, en als straf werd vervolgens haar keel dichtgeknepen.

Vorige week woensdag escaleerde de zaak in de Delistraat in Bakkers rode Mercedes cabrio. ''Ik wist dat Henk gezopen had en met alcohol op reed.'' Bakker greep haar opnieuw bij de keel 'en kneep heel hard'. ''Ik kon geen adem meer halen en dacht dat hij mij zou vermoorden. Ik stikte bijna, en spartelde met mijn armen.''

Miller wist uit de auto te vluchten en deed een dag later aangifte. Daarbij zijn door de politie ook foto's gemaakt van haar verwondingen. Een forensisch arts van de GG en GD constateerde dagen later dat er nog steeds 'restanten van vingerafdrukken, met name rechts naast het strottenhoofd' zaten.

Miller vluchtte na het incident naar haar ex Chris de Vries, pas weer vrij, maar vervolgens werd ook hij bedreigd. De Vries heeft aangifte gedaan dat Bakker hem een 'kamper' op zijn dak heeft gestuurd. Bakker zou De Vries en Miller afgelopen dinsdag in de De Clercqstraat ook vanuit zijn cabrio hebben bedreigd: ''Met zijn rechterhand wees hij eerst naar mij en vervolgens naar Leilah. Toen haalde hij zijn rechterhand over zijn eigen keel.''

Bakker senior wil zelf niet op de zaak ingaan en laat de woordvoering over aan zijn zoon. Bakker junior zegt 'beide personen' inderdaad te kennen, 'maar van aangiftes weten wij niets'. Volgens junior klopt het dat zijn vader een relatie met Miller heeft gehad, maar heeft hij niet geprobeerd haar te wurgen. ''Mevrouw Miller is verslaafd en dat heeft mijn vader geprobeerd enigszins bij te sturen, maar daaraan is geen geweld te pas gekomen.''

Ook zou Bakker sr nooit coke voor haar hebben gehaald. ''Dat is volkomen uit de lucht gegrepen, hij heeft juist geprobeerd haar te laten afkicken. Mijn vader is gewoon een goede man die iedereen probeert te helpen.''

© Het Parool, 3-7-2003

When everything is coming your way, you're in the wrong lane.
  donderdag 3 juli 2003 @ 17:59:13 #2
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_11540009
Zes kilometer nieuws dumpen ... en nu?
yankee charlie dinges
pi_11541164
Nieuws dumpen doe je maar op de frontpage, als je een topic in POL opent is het op zijn minst de bedoeling dat je met enige beargumentering een eigen mening toevoegt en daarmee een aanzet geeft tot een discussie.

Overigens is dit nieuwsbericht al vermeld in [Slowchat] - Politieke borrelpraat 11.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')