abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 juli 2003 @ 13:25:22 #76
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11725874
Ah, bij het opnemen van een echte gitaar klinkt het ook aanzienlijk beter als je een redelijke speaker-simulator/amp-modeller gebruikt, zoals hierboven al staat uitgelegd Tenzij je alleen clean speelt, dan gaat het nog wel redelijk zonder.
  zaterdag 12 juli 2003 @ 21:40:16 #77
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_11733461
Gisteren ben ik ff met wat kabeltjes en een soldeerbout in de weer geweest... Ik heb een stereo condensator microfoon en het moest een mono signaal worden... ik heb maar gewoon een kanaal gepakt en de andere niet verbonden.

Vandaag ff op mijn mixer getest en de klank is op zich super... alleen is het wel een beetje jammer dat je de ruis van de versterker er goed doorheen hoor als je niet speelt... misschien komt het omdat ik de versterker niet op een geaard stopcontact heb aangesloten.

Kan niet wachten tot we gaan opnemen... in augustus... bummer...

Ik zie nog geen heil in het apart opnemen eigenlijk... ik zat te denken om met mijn keyboard in CoolEdit vast een metronoom een hele poos op te nemen zodat elke partij zich daarop kan concentreren... anders loopt het vast mis...

...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zaterdag 12 juli 2003 @ 22:32:49 #78
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11734289
Die ruis valt redelijk goed weg te poetsen met CoolEdits noise-reduction

Wel mooi dat de klank nu wel goed is trouwens.

pi_11844751
Ik maak mijn drums altijd in Reason, daar zitten wel redelijke samples tussen maar niet echt heel goede. Nou importeer ik die loops in Cubase, en als je daar dan een effect overheen gooit wat "Quadrafuzz" heet gaan je drums opeens stukken beter klinken! Als je dat effect selecteert, kan je bovin in kiezen tussen 'Guitar', 'Bas' en 'Drums', selecteer drums en speel nog wat met de knopjes (wat 'Hi' eruit en wat 'Low' erin) et voila, één fantastisch geluid!
Aldus.
  donderdag 17 juli 2003 @ 22:31:10 #80
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11846057
Cool!

Kun je een "before" en "after" sample posten?

Zelf haal ik trouwens niet per definitie hoog uit mn drums en stop ik er laag bij, maar maak ik tegenwoordig gebruik van het EQ-schema wat Zander postte. Vooral de snare kun je er met een boost op 200/250 Hz lekker uit laten knallen.

pi_11846645
voor en na, dat is wel een heel liedje.En nog een na ook een heel liedje .... wel zelfde drumkit gebruikt in Reason.
Aldus.
pi_11850099
quote:
Op dinsdag 8 juli 2003 01:56 schreef Tijn het volgende:
Ok, ik ben de hele dag bezig geweest met een ballad. Ik ben niet echt een ballad-kinda-guy en ik kreeg het dan ook bij vlagen akelig benauwd tijdens het opnemen, maar tis min of meer gelukt. Ik wil misschien nog wat dingen toevoegen, zang sowieso natuurlijk, maar misschien ook een piano ofzo. Ik zie wel. Voorlopig is dit 'em in elk geval, de 7 minuten durende Tijn-ballad.

klik

Ondanks dat er een flinke distortion op de gitaar zit tijdens het refrein, heb ik het enigszins kunnen beperken door de hoge en lage tonen eruit te filteren. Hij klinkt daardoor een beetje alsof je 'em door een telefoon hoort ofzo, maar het werkt wel. En het lowbudget-soundje wat je erdoor krijgt vind ik juist wel aardig Verder heb ik lekker aan de panning zitten rommelen, eens een keer niet alles in het midden zetten is toch ook wel 'es leuk

De cleane gitaar was niet helemaal zuiver gestemd, maar dat heb ik redelijk kunnen verdoezelen door de boel rond de 3 KHz wat te dempen in de EQ. Deze tip stond in de link van Zander en het werkt echt!


Misschien een beetje laatste reacties, maar ik heb een paar opmerkingen.

De bas staat veel te hard en ook te hard op vervelende frequenties, hij dreunt als de neten, absoluut niet fijn voor als je buren hebt. Misschien dat je dat niet zo hoort op jou installatie maar ik merk het wel en ik hoor de bas hier en daar ook een beetje clippen. Verder klinken de gitaar sounds niet echt lekker. De clean gitaar lijkt wel direct in je geluidskaart te zijn geplugd en de distortion gitaar... tja, die kun je er imo beter uitlaten en vervangen door wat strings ofzo? Of een wat gedefineerder smoother distortion geluid en niet zo rauwe goedkope transistor distortion als je nu hebt, past niet bij het nuummer.

Ondanks dat ikl alleen de negatieve punten heb uitgeligd hoef je niet te denken dat ik het echt slecht vond.

  vrijdag 18 juli 2003 @ 03:58:09 #83
18617 sam_the_man
is on it again.....
pi_11851739
Een goede manier om iets lekker in de mix te krijgen is EQ-en: als de gitaar in een bepaald frequentie-gebied modderig wordt dan kun je bij andere instrumenten dit gebiedje wat lager zetten daar wordt de boel veel helderder van. Als je gaat mixen is het handig om het voor jezelf ook visueel te maken: een 3D plaatje als het ware met als:
x-as links rechts
y-as frequenties
z-as volume
Ga met dit voor ogen ook eens goed naar je referentie cd's te luisteren; waar hebben ze die gitaar geplaatst, voor in de mix of juist achterin m.a.w. hard of zacht, hoe zit hij in de frequenties hoor je alleen het mid hoog en hoor of ook behoorlijk wat laag m.a.w. vult hij de y-as of heeft hij een gebiedje, waar zit hij iets naar links of iets naar rechts.
Grofweg zijn er twee soorten van mixen: veel overlappende frequenties van de diverse instrumenten hetgeen een muur van geluid maakt of juist alles zoveel mogelijk zijn eigen plek geven wat de mix juist erg helder maakt.
Mix liever niet over je hoofdtelefoon, je zal de eerste niet zijn die denkt na een intensieve nacht een tegekke mix te hebben om vervolgens in huilen uit te barsten als je het over een 'gewone' stereo afspeelt. Mix niet te lang, na twee uur zijn je oren moe en hoor je dingen niet meer goed, loop je het risico teveel te gaan schroeven, stop liever en ga de volgende dag met frisse oren weer verder misschien kom je dan wel op betere ideeen. En leer de speakers waarover je mixed goed kennen (waar overdrijven ze, waar schieten ze tekort, waar zijn ze te eerlijk) en blijf je mix controleren op een huis tuin en keuken stereo.
Mixen blijft een van de moeilijkste dingen die er zijn en het maakt niet uit of de muzikanten of jijzelf de sterren van de hemel hebben gespeeld, als de mix klote is dan heb je nog niets. Andersom is het veel gehoorde ' dat fixen we wel in de mix' ook gelul, als een parij er niet goed opstaat kun je dat in de mix zonder gigantisch veel werk niet verdoezelen.
En oh ja EQ-en is vooral weghalen en niet boosten en bedenk dat plus of min 4 Db al erg veel is.
Ennnnn Vast!
  vrijdag 18 juli 2003 @ 11:30:51 #84
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11855107
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 00:55 schreef LenL het volgende:

[..]

Misschien een beetje laatste reacties, maar ik heb een paar opmerkingen.

De bas staat veel te hard en ook te hard op vervelende frequenties, hij dreunt als de neten, absoluut niet fijn voor als je buren hebt. Misschien dat je dat niet zo hoort op jou installatie maar ik merk het wel en ik hoor de bas hier en daar ook een beetje clippen. Verder klinken de gitaar sounds niet echt lekker. De clean gitaar lijkt wel direct in je geluidskaart te zijn geplugd en de distortion gitaar... tja, die kun je er imo beter uitlaten en vervangen door wat strings ofzo? Of een wat gedefineerder smoother distortion geluid en niet zo rauwe goedkope transistor distortion als je nu hebt, past niet bij het nuummer.

Ondanks dat ikl alleen de negatieve punten heb uitgeligd hoef je niet te denken dat ik het echt slecht vond.


Hey, bedankt voor je commentaar! Misschien heb je zelf nog een bas-verhogende EQ ofzo, want al zou het kunnen dat de bas verhoudingsgewijs te hard staat, van clipping is iig geen sprake. In CoolEdit blijft 'ie iig overal netjes groen.

Wat de sounds betreft, tsja, denk niet dat ik daar veel aan kan doen. Zo klinkt het gewoon. Als je nog tips hebt om de cleane gitaar beter te laten klinken hoor ik het natuurlijk graag. Voor strings kies ik iig niet want alleen al omdat iets bij het nummer past, wil ik het eigenlijk juist niet doen En eigenlijk geldt voor de distortion hetzelfde, als je tips hebt hoe ik het beter kan laten klinken hoor ik het graag, maar ik ben bang dat het gewoon komt door de goedkope spullen. En eigenlijk vind ik dat ook wel z'n charmes hebben.

Al met al issie alles behalve perfect trouwens ofzo hoor en commentaar is altijd welkom

  vrijdag 18 juli 2003 @ 21:25:28 #85
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11867748
Ik ben nu Ozone's Mastering Guide aan het volgen en daar staan ook hele goeie tips in. Check it out: http://www.izotope.com/products/audio/ozone/OzoneMasteringGuide.pdf

Verder heb ik het idee dat de sounds in mn synth al behoorlijk ge-EQ'd zijn van zichzelf, of ik ben een hele slechte mixer/masterer (waarschijnlijk beiden ) want eigenlijk vind ik de boel altijd nog het beste klinken als de EQ gewoon flat is als het om de sounds gaat die uit dat apparaat komen (alles behalve de gitaar en zang).

pi_11870699
hey tijn bedankt voor die link!
  zaterdag 19 juli 2003 @ 23:39:52 #87
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11884422
Oei, het terugluisteren van je eigen stem is alles behalve prettig. Daar moet ik echt ff flink aan gaan wennen zeg. Gelukkig doet een beetje reverb al wonderen. Iemand nog goeie EQ-tips voor zang?
pi_12033666
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 23:39 schreef Tijn het volgende:
Oei, het terugluisteren van je eigen stem is alles behalve prettig. Daar moet ik echt ff flink aan gaan wennen zeg. Gelukkig doet een beetje reverb al wonderen. Iemand nog goeie EQ-tips voor zang?
Update: vandaag een Shure SM-58 microfoon bijgekocht en in navolging van Tijn besloten dat er nog het een en ander aan de stem bijgesleuteld kan worden.

voorlopig maar acoustische gitaar mee opnemen dus

"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 4 augustus 2003 @ 16:08:51 #89
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_12217560
(kick)

Heej luitjes... aankomend weekend gaat het dan eindelijk beginnen... we gaan de drums opnemen. Maar ik zit met een aantal probleempjes...

We hebben 7 microfoons tot onze beschikiing, maar ik heb maar 4 ingangen op de mixer met Phantom-power. De overige 8 ingangen hebben dit niet... nou zijn het dynamische microfoons, en ik weet niet zeker of deze nou phantom-power nodig hebben.

En CoolEdit Pro begint een beetje te zieken... Als ik een track heb opgenomen en ik sla het op als PCM (raw data) dan klinkt het de volgende keer veel trager als ik het bestandje terugzet in de mix... er is dus iets met het tempo...

Iemand suggesties?

...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_12220195
3 vraagjes

1: Als ik mijn vocals opneem (tja, niemand anders wil zingen en dan ben ik helaas de lul), dan zit er altijd wat verschil in het volume. Hoe kan ik dat redelijk recht trekken? (ik heb maar een simpele mic, geen mixer of wat dan ook, en gebruik Cool Edit Pro).

2. Met diezelfde mic neem ik ook mijn gitaar op (voor de versterker hangen), en dan zit er altijd best wel wat ruis in (geld ook voor de vocals natuurlijk). Het probleem is alleen als ik dan de Hiss-reduction gebruik, dan valt erook wat weg van de hoge tonen van de gitaar en de vocals.

3. Wat moet ik aan de EQ instellen (in cool edit pro) om de gitaar wat minder schel te laten klinken?

BVD

  maandag 4 augustus 2003 @ 18:49:12 #91
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_12220287
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 18:43 schreef FiZz het volgende:

1: Als ik mijn vocals opneem (tja, niemand anders wil zingen en dan ben ik helaas de lul), dan zit er altijd wat verschil in het volume. Hoe kan ik dat redelijk recht trekken? (ik heb maar een simpele mic, geen mixer of wat dan ook, en gebruik Cool Edit Pro).


Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zijn compressors hiervoor bedoeld.
quote:
2. Met diezelfde mic neem ik ook mijn gitaar op (voor de versterker hangen), en dan zit er altijd best wel wat ruis in (geld ook voor de vocals natuurlijk). Het probleem is alleen als ik dan de Hiss-reduction gebruik, dan valt erook wat weg van de hoge tonen van de gitaar en de vocals.
Je moet ook niet de hiss-reduction gebruiken, maar de noise-reduction. Eerst selecteer je een stukje met ALLEEN ruis. Dan kies je via de noise-reduction voor "get profile from selection". Vervolgens klik je op OK, selecteer je je hele stuk en pas je de noise-reduction toe. Standaard staat 'ie op 100 en haalt 'ie alles weg, zelf schuif ik 'em meestal terug naar 70 of 80 om te voorkomen dat ik mn originele stuk kwijt raak.
quote:
3. Wat moet ik aan de EQ instellen (in cool edit pro) om de gitaar wat minder schel te laten klinken?
Minder hoog lijkt me, zie ook de link van Zander elders in dit topic voor wat goeie EQ-afstellingen.
pi_12221331
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 18:49 schreef Tijn het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zijn compressors hiervoor bedoeld.


Ja dat weet ik
MAAR hoe doe je dat softwarematig? (via Cool Edit als het even kan), want ik heb echt geen rooie cent, en ik denk toch wel dat dit sofware matig te doen moet zijn?
quote:
Je moet ook niet de hiss-reduction gebruiken, maar de noise-reduction. Eerst selecteer je een stukje met ALLEEN ruis. Dan kies je via de noise-reduction voor "get profile from selection". Vervolgens klik je op OK, selecteer je je hele stuk en pas je de noise-reduction toe. Standaard staat 'ie op 100 en haalt 'ie alles weg, zelf schuif ik 'em meestal terug naar 70 of 80 om te voorkomen dat ik mn originele stuk kwijt raak.
OOOOOOOOOOW :p
Laat ik dat dat maar eens proberen. Bedankt voor de tip!
quote:
Minder hoog lijkt me, zie ook de link van Zander elders in dit topic voor wat goeie EQ-afstellingen.
Jah leek mij ook, maar kreeg het maar niet goed. Hoe doen jullie dat precies? Welke EQ gebruiken jullie etc.
  maandag 4 augustus 2003 @ 21:13:28 #93
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_12222856
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 16:08 schreef Doodkapje het volgende:
(kick)

Heej luitjes... aankomend weekend gaat het dan eindelijk beginnen... we gaan de drums opnemen. Maar ik zit met een aantal probleempjes...

We hebben 7 microfoons tot onze beschikiing, maar ik heb maar 4 ingangen op de mixer met Phantom-power. De overige 8 ingangen hebben dit niet... nou zijn het dynamische microfoons, en ik weet niet zeker of deze nou phantom-power nodig hebben.

En CoolEdit Pro begint een beetje te zieken... Als ik een track heb opgenomen en ik sla het op als PCM (raw data) dan klinkt het de volgende keer veel trager als ik het bestandje terugzet in de mix... er is dus iets met het tempo...

Iemand suggesties?


Niemand?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_12413357
Het valt een beetje dood hier he

Laat ik maar weer even wat vragen


Ik heb een laptop met een Mic ingang. Leuk en aardig om thuis een beetje nummertjes mee op te nemen. Maar ik heb nu een mooie oefenruimte waar dus ook het drumstel etc. in komt te staan.

Nu willen wij ook wel iets ... IETS... professioneler gaan opnemen. Het buget is uhm... niks

Dit is een beetje wat ik denkt nodig te hebben.
1 x Mic. voor de zang,
2 x Mic. voor de gitaar
8 x mic voor drumstel?
1 x Mixertje
1 x usb(of firewire) geluidskaartje voor laptop.

Wat zouden jullie adviseren. Het hoeft echt niet professioneel ofzo. En zoals ik al zei, we hebben weinig geld.

Ik heb al een beetje rond gekeken, maar vroeg me af of jullie nog wat adviesjes hadden.

pi_12414702
Vet dat er net een topic over wordt geopend! Wij gaan over 2 dagen een paar dagen flink nummers schrijven etc. en als het even kan ook opnemen met Quad. Ik zal de posts eens even goed doorspitten, zitten vast wat tips bij.
Wat me al opviel met wat CoolCazt tot nu toe heeft geprobeerd is dat de distortion van zijn gitaar best cheap klinkt op een opname terwijl hij juist een hele vette distortion in het echt heeft. Zijn hier methodes voor om een krachtige distortion te behouden?
Bvd
  zondag 17 augustus 2003 @ 23:16:17 #96
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_12511070
Ik heb net opnames ontvangen van het bandje waarin ik speelde. Vlak voordat ik eruit ging hebben we nog een demootje opgenomen en deze wilde ik jullie niet onthouden. Helaas ontbreekt de zang (twas altijd tobben met zang en dat bandje) maar tis toch wel leuk vind ik zelf. Kmoet 'em nog wel beter (lees: uberhaupt) masteren en de mix is ook niet je-van-het, maar ach, tis lowbudget he. Want that is what home-recording is all about

  • Track 1
  • Track 2
  • Track 3
  • Track 4
  • Track 5
  • Track 6
  •   zaterdag 4 oktober 2003 @ 14:48:58 #97
    12820 Doodkapje
    CyanideCookies
    pi_13644943
    *Superkick*

    Heej Luitjes... we zijn nu bezig met het opnemen van gitaren, maar CoolEdit doet opeens iets heel naars... als we de mix van 5 verschillende tracks opslaan als sessie en we openen de sessie daarna weer, dan kloppen de tracks op de een of andere manier niet meer... sommige tracks lijken dat 'uitgerekt', waardoor het niet meer synchroon loopt... weet iemand waarom ie dit doet en hoe je dit weer recht kunt zetten...

    BVD

    ...kan het geen beat schelen...
    D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
      zaterdag 4 oktober 2003 @ 14:54:15 #98
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_13645031
    Geen idee, maar ik denk dat dit topic meer bedoeld is voor de manier waarop je opneemt en wat de kneepjes van het vak zijn enzo. Tis geen CoolEdit helpdesk-topic ofzo, dat lijkt meer wat voor DIG

    Op school leer ik nu trouwens een hoop over opnemen en productie en dat is best nuttig, ook voor mn eigen opnametjes! Laatst hebben we bv naar ABBA geluisterd en gelet op de manier waarop alles gefilterd is. De 4 stemmen kun je vrij goed los van elkaar horen, omdat ze bij de vrouwen al het laag eruit hebben gefilterd (flinke highpass dus) en bij de mannen juist al het mid eruit, zodat je alleen extreem laag en hoog (voor de articulatie) overhoudt. Daardoor storen de sporen elkaar minder en wordt het geen brei. Bovendien hebben ze ook niet iedereen in het midden gezet, maar een man en een vrouw op het linkerspoor en een man en een vrouw op het rechterspoor, wat de duidelijkheid vergroot. Flinke compressie erbij en dat is ABBA Best leuk om zo wat platen te analyseren!

    pi_13661495
    Kben zelf ook wel eens wat op het nemen, maar das alleen gitaar en drums verzin ik wat met een programma erbij.

    Dit is mijn config zeg maar:

    Gitaar -> Boss MetalZone 2 -> Zoom 505 -> Ibanez Toneblaster 25W ( headphone uitgang ) -> PC ( Mic op Soundkaart )

    Maar ik krijg als ik met distortion speel, een vet stofzuiger geluid, met andere woorden, nix zinnigs uit op te maken.
    voorbeeldje van mn laatste "opname":
    http://members.home.nl/timmingers/DOS-2.mp3

    Ook krijg ik als ik wat clean dingen speel, veel ruis:
    http://members.home.nl/timmingers/DOS-1.mp3

    Geld voor mengpaneel of andere apparatuur heb ik niet.

    Heeft er toch iemand wat tip?

    <a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
    <a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
      zondag 5 oktober 2003 @ 13:15:13 #100
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_13662031
    Direct de koptelefoonuitgang opnemen werkt ook niet, je hebt iets nodig wat voor speakersimulatie zorgt bij een directe opname. Er zijn verschillende apparaten die dat kunnen, een aantal effecten hebben speakersimulatie ingebouwd, er zijn ook gespecialiseerde kastjes zoals de V-Amp of de POD. Er zijn zelfs DI-boxen met speakersimulatie te koop. Een alternatief is een microfoon te gebruiken om je echte speaker op te nemen. Dan zul je echter wel een condensator-mic willen hebben voor een beetje fatsoenlijk geluid en dus ook een mixer met phantom power op de XLR-ingangen.

    Met je huidige spullen kan het helaas dus niet. Een alternatief wat je wellicht kunt proberen is om de gitaar clean op te nemen en daar software-matig een distortion aan toe te voegen, maar welke software dat een beetje fatsoenlijk kan weet ik niet.

    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')