Nu is het zo dat deze fantastisch leuke pup, een teefje, lekker groeit en er gezond uitziet.
Het enige dat een beetje zorgen baard is de achterhand. Wanneer ze opstaat zie je dat ze moeite heeft om de achterpoten goed onder het lichaam te krijgen. Het opstaan gaat wat moeizaam zegmaar. Wanneer ze eenmaal staat gaat het prima en loopt en rent ze ook prima.
De fokker had aangegeven dat dit inderdaad een zwakke plek is op lage leeftijd. Deze had niet gezegd tot op welke leeftijd..
Mijn vraag is of dit normaal is bij een pup van deze leeftijd, dit ras en formaat? Wanneer zou dit weg moeten gaan?
Natuurlijk kan de fokker/dierenarts hier ook antwoord op geven, maar ik vraag het in eeste instantie hier.
het is ook verstandig om een boekje te kopen dat specifiek voor je ras is geschreven
Informeer dus zo veel mogelijk en niet alleen bij de fokker, hoe aardig en 'vakkundig' hij ook lijkt. Leonbergers zijn nu eenmaal grote honden en HD komt helaas vaak voor bij dit ras. Ik hoop dat het allemaal meevalt.
Pups van grote rassen groeien eigenlijk te snel, je moet ze dan ook zodra je ze thuis hebt op volwassen hondenvoer zetten ipv op puppyvoer.
Dit om de extreme groei iets in banen te leiden, ze zullen er uiteindelijk geen centimeter kleiner door worden, het duurt alleen iets langer(een hond van die grootte groeit door tot 2, 2 1/2 jaar, helemaal uitgegroeid zijn ze pas met 5 jaar, maar dat is alleen wat uitzwaren).
Omdat pups van grote rassen zo enorm hard groeien is het zo dat hun gestel(spieren) eigenlijk nog niet sterk genoeg is voor hun gewicht.
Als je een pasgeboren pup van een klein ras en een pasgeboren pup van een groot ras naast elkaar zet dan zal je zien dat dat niet veel verschil maakt in grootte, veel minder als je zou verwachten iig.
Ze zijn dan ook echte slungels, alles slungelt aan ze, het lichaam is totaal uit verhouding.
Dit maakt ze onhandig, onhandig in opstaan, onhandig in remmen, onhandig in bochten maken enz enz enz
Als jou pup verder een gezonde indruk maakt, goed beweegt, niet pijnlijk is bij het opstaan, ouders zijn getest en goed bevonden dan zou ik me niet teveel zorgen maken.
Het is ook erg warm, denk eraan dat de grote rassen en vooral de harige rassen het dan best soms wel moeilijk hebben met de warmte, daar erg sloom en hangerig van worden.
Waar je wel op moet letten....
Geef de pup niet teveel beweging, vele korte wandelingetjes op een dag maken, geen lange wandelingen, dat kan zijn gestel nog niet aan, de lange wandelingen zal je moeten bewaren totdat de pup ongeveer een jaar is, dan komen zijn spieren wat bij.
Jouw pup is 5 maanden, hij mag dus maximaal 25 minuten lopen, aangezien het een groot ras is zou ik daar voorzichtig mee zijn en zeer zeker niet langer lopen als 20 minuten(kwartiertje zou ik zelf als de max. zien), let goed op dat hij zichzelf niet uitput, pups hebben de neiging om door te gaan tot ze er letterlijk bij neer vallen, dit is niet goed, dit moet je verkomen.
Geen trap lopen, dit is een enorme belasting voor de voorhand, voor de ellebogen, in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het dus niet zo direct kwalijk voor de achterhand, maar juist voor de voorhand(het naar beneden lopen).
Als hij van zwemmen houdt, laat hem zwemmen, dit mag hij zoveel doen als hij wil, dit versterkt de spieren gigantisch goed zonder het gestel te belasten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |