abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11391982
Uitgegeven: 26 juni 2003 14:55 bron:nu.nl

ROTTERDAM - Nederlandse Marokkanen in psychische nood kunnen deze zomer in Marokko een beroep doen op hulpverleners van Riagg Rotterdam.
Het hulpteam reist de cliënten voor het eerst achterna, bevestigde donderdag een woordvoerder van Riagg Rijnmond noordwest.

Een bezoek aan familie en vrienden blijkt vaak zo emotioneel en stressvol dat migranten een terugval kunnen beleven.
Dat geldt vooral voor Marokkanen die in Nederland als gevolg van migratie worden behandeld voor depressies of angsten.
De hulpverleners willen met hun aanwezigheid voorkomen dat ze na de zomervakantie met hun therapie weer van voren af aan moeten beginnen.

Spreekuur

Het Rift-project is primair bedoeld voor Rotterdamse cliënten en hun gezinnen, tussen de 150 en tweehonderd mensen.
Zij kunnen in juli en augustus in de grote steden een spreekuur bezoeken en medicijnen krijgen.
Andere Marokkanen op vakantie kunnen ook bij de hulpverleners terecht. Als het project succesvol is, wil Riagg de service eveneens aan Turkse migranten aanbieden.

Marokko

De hulpverleners die naar Marokko gaan, zijn een maatschappelijk werker en een sociaal psychiatrisch verpleegkundige van Marokkaanse afkomst.
Ze houden spreekuren in grote steden als Rabat, Casablanca en Tanger, waar veel Nederlandse Marokkanen tijdens hun vakantie verblijven.
De hulpverleners hebben hun cliënten al ingelicht en onder Rotterdamse Marokkanen zijn folders verspreid.

Geen overbodige luxe

Volgens Riagg is het mobiele hulpteam geen overbodige luxe. "Het is al jaren zo dat migranten van een bezoek aan hun geboorteland aardig in de knoop kunnen raken. Het is voor hen emotioneel om familie en vrienden te zien", aldus de woordvoerder.
Fractievoorzitter Ronald Sörensen van Leefbaar Rotterdam reageerde woedend op het initiatief. "Dit is belachelijk.
Typisch de softe sector om die mensen tot in het vliegtuig te verzorgen.
Aan dit soort dingen gaat Nederland kapot.
Die hulpverleners zijn hard nodig in Rotterdam. Daar hebben we gigantische wachtlijsten. Los die eerst eens op."

Sörensen gaat de zaak aan de kaak stellen in de commissie voor veiligheid. "Geen cent van Rotterdam mag er naar dit project gaan.
Zijn die hulpverleners Marokkanen? Nou, dan hebben ze een lekkere vakantie."

Het ministerie van Volksgezondheid en de inspectie gezondheidszorg willen geen oordeel vellen over het Rift-project.
"De behandelmethode valt onder de eigen verantwoordelijkheid van het Rotterdamse Riagg", zegt een woordvoerder van het ministerie.

Sörensen heeft volgens mij gelijk.. dit soort wantoestanden moet aan de kaak worden gesteld.

donderdag 26 juni 2003 @ 15:26:14 #2
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_11392018
Zet geld en buitenlanders in 1 zin en je hebt de leefbaren op je dak
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  donderdag 26 juni 2003 @ 15:27:54 #3
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_11392064
Wat een verschrikkelijk mutserig en fraude-gevoelig plan van het RIAGG is dit zeg.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_11392087
Waaaat? Het is toch niet waar hè... Je moest eens weten waar ik allemaal moeite mee heb...
pi_11392109
Het is idd te gek voor woorden.
Dat ze eerst hier de wachtlijsten eens wegwerken.

Misschien moeten die marokkanen maar in eigen land blijven als ze zo graag hun familie zien.
Als ze al psychies in de knoop raken wanneer ze hun familie weer zien hadden ze misschien niet weg moeten gaan daar.
Wat een kut excuus om bij het Riagg te gaan zitten terwijl er veel ergere zaken zijn.
Zijn ze zeker ook nog afgekeurd en vangen ze een arbeidsongeschiktheids uitkering. Bah.

[Dit bericht is gewijzigd door Bloemkool op 26-06-2003 15:31]

De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_11392123
Er zijn genoeg autochtonen die bij het riagg lopen en op vakantie gaan....komt er ook een 'steunpunt' in Spanje of Frankrijk ?
  donderdag 26 juni 2003 @ 15:33:15 #7
14627 deurmat
Best een leuke user.
pi_11392162
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:31 schreef Koos Voos het volgende:
Er zijn genoeg autochtonen die bij het riagg lopen en op vakantie gaan....komt er ook een 'steunpunt' in Spanje of Frankrijk ?
Vergelijking van niks.
het overgrote deel van die autochtonen bezoekt geen familie, dus voor hen zal zo'n luxe-vakantie echt geen emotionele toestanden opleveren.
Later word ik mijzelf in het groot.
pi_11392190
Zou wel saai zijn op Fok en in de kranten als alle Marokkanen spontaan het land uitgekegeld zouden worden. Is er opeens niks meer te melden
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_11392223
Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies op tegen is?

De kreten van Sorensen zijn niet zo veelzeggend, typisch Nederlands enzo..........?

donderdag 26 juni 2003 @ 15:43:48 #10
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_11392380
Even de eerste paar offtopic reacties verwijderd.

Weer open.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_11392621
Ja joh, smijt maar weer lekker de belastingcenten over de balk.
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:03:39 #12
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11392823
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:24 schreef Koos Voos het volgende:
Sörensen gaat de zaak aan de kaak stellen in de commissie voor veiligheid. "Geen cent van Rotterdam mag er naar dit project gaan.
Zijn die hulpverleners Marokkanen? Nou, dan hebben ze een lekkere vakantie."

Het ministerie van Volksgezondheid en de inspectie gezondheidszorg willen geen oordeel vellen over het Rift-project.
"De behandelmethode valt onder de eigen verantwoordelijkheid van het Rotterdamse Riagg", zegt een woordvoerder van het ministerie.

Sörensen heeft volgens mij gelijk.. dit soort wantoestanden moet aan de kaak worden gesteld.

Volgens mij zou elke gemeente eens moeten kijken naar de zogenaamde reisjes die mensen maken op kosten van....

Scholen waar leraren een golfweekend hebben en dit declareren als ..
Gemeentes die dure feestjes hebben..
Gemeenteraadsleden die hun vriendjes allerlei onderzoekjes toeschuiven om te *monitoren*
Reisjes (vakanties!) uit een potje..

Tis allemaal megatriest en dit verhaaltje staat niet op zichzelf.

† In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:05:07 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11392868
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:35 schreef SCH het volgende:

De kreten van Sorensen zijn niet zo veelzeggend, typisch Nederlands enzo..........?

Het is *typisch* Nederlands om op kosten van een ander weg te gaan en leuke dingen te ondernemen..

In dat opzicht verschillen deze ingeburgerde mW-ers niet zoveel van de doorsnee Nederlander, zij passen zich slechts aan en gebruiken ook geld van de overheid ..

100%AB dus.

pi_11392957
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:05 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Het is *typisch* Nederlands om op kosten van een ander weg te gaan en leuke dingen te ondernemen, in dat opzicht verschillen deze ingebrugerde mW-ers niet zoveel van de doorsnee Nederlander, zij passen zich slechts aan en gebruiken ook geld van de overheid ..

Ze betalen hun vakantie zelf hoor
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:08:30 #15
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11392969
quote:
Een bezoek aan familie en vrienden blijkt vaak zo emotioneel en stressvol dat migranten een terugval kunnen beleven.
Dat geldt vooral voor Marokkanen die in Nederland als gevolg van migratie worden behandeld voor depressies of angsten.
De hulpverleners willen met hun aanwezigheid voorkomen dat ze na de zomervakantie met hun therapie weer van voren af aan moeten beginnen.
Dan moet je ze als behandelaar gewoon aangeven dat ze er niet heenmogen. En als ze zoveel heimwee hebben, dan kunnen ze er toch ook voor kiezen daar te blijven. Het is niet alsof ze terug moeten, ze zijn hier vrijwillig heengekomen.

Maar goed, geef maar weer belastingcenten aan labiele allochtonen die zonodig situaties uit moeten lokken. Zaken zoals onderwijs en gezondheidszorg wachten wel weer.

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:09:23 #16
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11392989
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:03 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Volgens mij zou elke gemeente eens moeten kijken naar de zogenaamde reisjes die mensen maken op kosten van....

Scholen waar leraren een golfweekend hebben en dit declareren als ..
Gemeentes die dure feestjes hebben..
Gemeenteraadsleden die hun vriendjes allerlei onderzoekjes toeschuiven om te *monitoren*
Reisjes (vakanties!) uit een potje..

Tis allemaal megatriest en dit verhaaltje staat niet op zichzelf.

je bent weer lekker genuanceerd bezig. Heb je bronnen voor dit soort verhalen? Alsof het feit dat zoiets 1 keer gebeurt gelijk betekent dat elke school, elke gemeente dit soort dingen uithaalt.

En wat voor jou een 'snoepreisje' mag lijken, kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_11393024
Ok, dat er een hulpprogramma voor Marokkanen met psychische nood in Nederland bestaat (wel meerdere trouwens), maar dat ze nu ook de potentiele immigranten gaan opzoeken vind ik een beetje heel erg overdreven.
Do what thou wilt shall be the whole of the Law.
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:12:45 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11393092
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:09 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

je bent weer lekker genuanceerd bezig. Heb je bronnen voor dit soort verhalen? Alsof het feit dat zoiets 1 keer gebeurt gelijk betekent dat elke school, elke gemeente dit soort dingen uithaalt.

Ja, maar die kan ik moeilijk gaan overleggen hier hé??
quote:
En wat voor jou een 'snoepreisje' mag lijken, kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.
Kijk en dat weet je als burger dus helemaal niet..
bron!
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:12:48 #19
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_11393093
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze betalen hun vakantie zelf hoor

De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.
Dus dat 'zelf betalen' is erg relatief ...
zonnig Brasil
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:14:15 #20
27383 poktor
10101011010110
pi_11393130
Sorry hoor, maar het is natuurlijk van de zotte dat het Riagg buitenlanders in hun eigen land op ONZE kosten gaat lopen "helpen". Krijg ik ook "hulp" ter plekke als ik mijn nichtje in australië die ik 20 jaar niet gezien heb, ga opzoeken daar?
Laat ze eerst maar eens in ons eigen land hun zaakjes op orde zien te krijgen!
If you see a bomb technician running, try to keep up with him.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:16:42 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11393202
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef qwerty_x het volgende:

De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.

Tja, misschien een werkende vrouw? Ik vind het wel uitlokken als je problemen hebt en tegen advies in toch ze gaat verergeren. Als ik mijn been heb gebroken ga ik toch ook niet parachutespringen?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_11393292
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Ze betalen de vakantie zelf, zoals jij zegt. Ook een uitkering is je eigen geld en je hoeft geen verantwoording aan rechtse fokkers af te leggen wat je daarmee doet.
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:24:13 #23
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_11393355
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze betalen de vakantie zelf, zoals jij zegt. Ook een uitkering is je eigen geld en je hoeft geen verantwoording aan rechtse fokkers af te leggen wat je daarmee doet.

Wat is dat toch voor een gewoonte van je om alles direkt in het links/rechts hoekje te gooien.
Conclusies door nuchter nadenken lijken me zinniger.
zonnig Brasil
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:25:05 #24
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11393372
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef Loedertje het volgende:

Kijk en dat weet je als burger dus helemaal niet..

Als zoon van een wethouder denk ik dat ik er aardig kijk op heb, thank you.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_11393401
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:24 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor een gewoonte van je om alles direkt in het links/rechts hoekje te gooien.
Conclusies door nuchter nadenken lijken me zinniger.

Dat is een logische conclusie omdat jij ze stigmatiseert en doet alsof deze mensen geen baan hebben en dat ze niet de baas over hun eigen geld beschikken. Hoe moet ik die zienswijze anders typeren? Gewoon als dom?
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:27:23 #26
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11393417
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Neen dan pluk je er alleen de rijpe vruchten van en steek je voor de rest ook je hoofd in het zand.
pi_11393430
Als de geestelijke gezondheidszorg in Nederland prima in orde zou zijn, dan zou ik er nog niets een zo veel moeite mee hebben.
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:33:21 #28
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_11393572
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is een logische conclusie omdat jij ze stigmatiseert en doet alsof deze mensen geen baan hebben en dat ze niet de baas over hun eigen geld beschikken. Hoe moet ik die zienswijze anders typeren? Gewoon als dom?

Ik stigmatiseer helemaal niet, gezien het profiel lijkt de kans me gewoon heel groot dat we over (langdurig) werkelozen praten.
Dat heeft nix met links, rechts of dom te maken.
zonnig Brasil
pi_11393573
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:27 schreef Halinalle het volgende:
Als de geestelijke gezondheidszorg in Nederland prima in orde zou zijn, dan zou ik er nog niets een zo veel moeite mee hebben.
Maar naar ik begirjp is het juist de bedoeling om die gg op niveau te houden en beter te maken, in die zin is het wel een begrijpelijk project. Ik denk dat hier de problematiek van deze mensen nogal wordt onderschat. Je zou wel kunnen zeggen dat het wat vreemd is dat ze toch op vakantie gaan, maar misschien is dat juist noodzakelijk om op de been te blijven.
pi_11393672
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:33 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Ik stigmatiseer helemaal niet, gezien het profiel lijkt de kans me gewoon heel groot dat we over (langdurig) werkelozen praten.
Dat heeft nix met links, rechts of dom te maken.

Dan moet je leren om betere profielen te maken - en om de link hiermee aan te geven. Iemand zonder baan mag toch wel op vakantie?
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:42:50 #31
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11393793
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan moet je leren om betere profielen te maken - en om de link hiermee aan te geven. Iemand zonder baan mag toch wel op vakantie?

Als een hulpverlener aangeeft dat er gevaar is voor de gezondheid als je op vakantie gaat naar die omgeving, en ze gaan toch, dan mogen daar imo sancties aan verbonden worden. Tegen willens en wetens in een situatie veroorzaken wat een langere verzuimduur kan veroorzaken is imo reden genoeg om te korten op uitkering.

Nogmaals, ik ga ervan uit dat de mensen tegen beter weten in, een voor hun schadelijke situatie opzoeken. Ik vind het prima dat ze daarheen gaan, ipv mensen hierheen halen trouwens.

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:44:50 #32
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11393834
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:42 schreef freud het volgende:

[..]

Als een hulpverlener aangeeft dat er gevaar is voor de gezondheid als je op vakantie gaat naar die omgeving, en ze gaan toch, dan mogen daar imo sancties aan verbonden worden. Tegen willens en wetens in een situatie veroorzaken wat een langere verzuimduur kan veroorzaken is imo reden genoeg om te korten op uitkering.

Nogmaals, ik ga ervan uit dat de mensen tegen beter weten in, een voor hun schadelijke situatie opzoeken.

Het vreemde is dat ook nog dat als je MW-er achter deze (schadelijke??) vakantie staat er fonsjes zijn om deze vakantie te financieren..
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:45:45 #33
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_11393859
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Dit leek me toch een duidelijk genoeg profiel:
"De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil."

En het gaat er niet om of iemand zonder baan op vakantie mag ja/nee. Het gaat erom of de hulpverlening achter hem aan moet hobbelen ja/nee.

zonnig Brasil
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:47:05 #34
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11393889
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:45 schreef qwerty_x het volgende:

En het gaat er niet om of iemand zonder baan op vakantie mag ja/nee. Het gaat erom of de hulpverlening achter hem aan moet hobbelen ja/nee.

Neen.
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:47:56 #35
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11393906
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:44 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Het vreemde is dat ook nog dat als je MW-er achter deze (schadelijke??) vakantie staat er fonsjes zijn om deze vakantie te financieren..

Is dat zo? Staat dat ergens in de wetgeving of zo? Ik weet wel dat bij bepaalde zaken zoals longaandoeningen, reizen gesubsidieerd worden. Ik heb nog nooit gehoord dat ze geld krijgen om op vakantie te gaan. Ze kunnen wel een premie krijgen als ze weer teruggaan. Waar heb jij deze info vandaan, ben wel geintresseerd naar de bron.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_11393963
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:45 schreef qwerty_x het volgende:

Waarom niet? Omdat wij het niet zo prettig vinden?
De RIAGG heeft er redenen voor maar wij weten het beter?
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:57:43 #37
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11394107
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik denk dat het de meeste mensen erom gaat dat ze zich afvragen waarom de staat extra kosten moet maken omdat ze zonodig op vakantie willen tegen advies in. Ze hebben problemen die er niet beter op worden door die vakantie, dus moeten ze gewoon niet op vakantie gaan. SIM-PEL
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 26 juni 2003 @ 17:01:33 #38
27383 poktor
10101011010110
pi_11394190
quote:
Welke redenen kun jij bedenken om dit WEL te doen? Het slaat gewoon nergens op om die lui achterna te hobbelen, TENZIJ je graag een door de staat (door ONS dus!) betaalde, en ook DOORbetaalde vakantie wil hebben in Marokko! Enig idee wat dit geintje ons kost?
If you see a bomb technician running, try to keep up with him.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
pi_11394260
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:57 schreef freud het volgende:

[..]

Ik denk dat het de meeste mensen erom gaat dat ze zich afvragen waarom de staat extra kosten moet maken omdat ze zonodig op vakantie willen tegen advies in. Ze hebben problemen die er niet beter op worden door die vakantie, dus moeten ze gewoon niet op vakantie gaan. SIM-PEL

Als het RIAGG het kan betalen van hun budget dan zie ik het probleem niet.
pi_11394329
Of ik het moet goedkeuren of afkeuren weet ik niet maar wat ik wel weet is dat het hier gewoon om Nederlanders gaat, welliswaar van Marokkaanse afkomst maar mogen deze mensen daarom niet geholpen worden? Ik ga ervan uit de het RIAGG dit niet zomaar doet dus wat is dan het probleem?

Geld, yeah right. Er wordt nog meer ophef gemaakt over deze plannen dan over de bouwfraude of het gigantisch uit de hand lopen van de kosten van de Betuwelijn.

† In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 17:18:57 #41
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11394550
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 17:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft ook het RIAGG wachtlijsten (mijn buurman die regelmatig op het balkon staat te schreeuwen dat hij er een eind aan maakt wacht al een half jaar op hulp)
Gelukkig hebben we de politie nog die toch nix beters te doen heeft en af en toe zijn voordeur intrapt als de buurman de gaskraan weer eens heeft opengezet.
  donderdag 26 juni 2003 @ 17:27:40 #42
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_11394706
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:09 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

En waarom zou dat niet voor deze situatie gelden?

Maar goed, of dit snoepreisje nou wel of geen toegevoegde waarde kan hebben, ik ben er in ieder geval geen voorstander van. Naar mijn weten draaien instanties als het Riagg in eigen land al niet optimaal, dus los eerst die problemen op.

Krekker is de bom!
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 17:31:21 #43
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11394795
quote:

[..]

Tja, het lijkt mij dat het geld dringender te besteden is. Als ik al hoor hoeveel kinderen met problemen op de school van mijn vriendin zitten, dan lijken die kids me een beter doel dan een labiele marokkaan met heimwee. Maar goed, iedereen verschilt, dus hun prioriteiten ook.
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 17:08 schreef Twiggy het volgende:

Geld, yeah right. Er wordt nog meer ophef gemaakt over deze plannen dan over de bouwfraude of het gigantisch uit de hand lopen van de kosten van de Betuwelijn.

Daar wordt ook ophef over gemaakt hoor, alleen niet in dit topic . Dit topic ligt alleen wat dichterbij de users dan een treinlijn of snelweg. Ik ben met je eens dat daar door incompetente mannetjes veeeeeel meer geld verspilt wordt.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_11394878
quote:

[..]

Ik wel: in mijn woonplaats is de wachtlijst voor een psychiater van het RIAGG iets van 6 tot 8 maanden. Daar zou ook iets aan gedaan kunnen worden.
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 17:36:16 #45
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11394923
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 17:34 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ik wel: in mijn woonplaats is de wachtlijst voor een psychiater van het RIAGG iets van 6 tot 8 maanden. Daar zou ook iets aan gedaan kunnen worden.

Maar dan wel een andere maand, ze zitten nu in Marokko, zakdoekjes uit te delen .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 26 juni 2003 @ 18:23:31 #46
55450 cigarman
" life is too short "
pi_11395738
Het is natuurlijk vd gekke dat men dit gaat doen he...
Maar wel als andere Nederlanders komen vragen om een minimale bijdrage voor hun levensonderhoud niet thuis geven omdat " ach gut we moeten die arme stressgevoelige Marokkaantjes wel helpen hoor anders konden wij weleens d i s c r i m i n e r e n. en dat willen wij als land niet op ons geweten hebben.."

Gaan ze mij dan ook helpen,want ik ga komende week naar Antartica en gezien de kou en stilte zou ik weleens lichterlijk gestoord/gestressed kunnen geraken.

" Always look on the bright side of life "
  donderdag 26 juni 2003 @ 18:43:21 #47
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_11396158
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 18:23 schreef cigarman het volgende:
Maar wel als andere Nederlanders komen vragen om een minimale bijdrage voor hun levensonderhoud niet thuis geven omdat " ach gut we moeten die arme stressgevoelige Marokkaantjes wel helpen hoor anders konden wij weleens d i s c r i m i n e r e n. en dat willen wij als land niet op ons geweten hebben.."
Bah, ik word spuugziek van die mensen die alles altijd meteen gooien op het zogenaamde 'alles is discriminatie' of het 'niet mogen discrimineren'
Krekker is de bom!
pi_11396553
Ik vond het toen ik het las ook niks maar nu ik er wat langer over nadenk kan het wel nuttig uitpakken en geld besparend worden.
  donderdag 26 juni 2003 @ 21:56:08 #49
16625 robh
pi_11400557
Ik vind dit dus echte flauwekul.

Die terugval is er ook nog wel als die mensen weer terug zijn uit Marokko, dus het is gewoon een snoepreisje.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_11400791
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 21:56 schreef robh het volgende:
Ik vind dit dus echte flauwekul.

Die terugval is er ook nog wel als die mensen weer terug zijn uit Marokko, dus het is gewoon een snoepreisje.

Fijn dat je het zo goed weet. Je werkt bij de RIAGG ofzo?
  donderdag 26 juni 2003 @ 22:10:52 #51
16625 robh
pi_11400850
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:08 schreef SCH het volgende:

Fijn dat je het zo goed weet. Je werkt bij de RIAGG ofzo?

Nee, maar ik baal er wel van dat als ik bij het RIAGG op bezoek zou willen dat niet kan omdat de psychiaters in Marokko zitten te wachten op de terugval van hun andere clienten...
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_11400933
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:10 schreef robh het volgende:

[..]

Nee, maar ik baal er wel van dat als ik bij het RIAGG op bezoek zou willen dat niet kan omdat de psychiaters in Marokko zitten te wachten op de terugval van hun andere clienten...

Oh maar je mag best balen.
Maar die wachtlijsten bij het RIAGG komen echt niet door deze actie. Ik heb goed naar de RIAGG-meneer geluisterd en volgens hem bevordert dit juist de doorstroming omdat ze de clienten beter kunnen helpen. Hij zal er toch wel iets van weten, denk ik dan.

Misschien ook niet - maar het verbaast me wel dat zoveel Fokkers meteen weten dat niet goed is.

donderdag 26 juni 2003 @ 22:16:24 #53
52589 sjun
uit solidariteit
pi_11400968
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:35 schreef SCH het volgende:

Ik ben zeer benieuwd naar het kosten-baten plaatje voordat ik er een oordeel over los laat.

Kunnen we binnenkort ook (Rotterdamse) hulpverlening in Turkije, Iran, Irak, Somalië, Venezuela, Bosnië en Libië en vooral niet te vergeten Suriname en de Nederlandse Antillen verwachten om eens enkele andere gebieden van herkomst te belichten?

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_11400971
Echt absurd dit. Weer een voorbeeld wat mij betreft waar de Marokkaanse bevolking gewoonweg voor gek wordt gezet, met dit soort tuttelpraktijken.
  donderdag 26 juni 2003 @ 22:19:40 #55
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_11401050
en trouwens: wie staat er dan al die gefrustreerde en naar geestelijke bijstand hunkerende plaatselijke Marokkaanse psychiaters bij, na deze toch wel zeer duidelijke hint vanuit het altijd beter wetende NL ?
zonnig Brasil
pi_11401061
Ik lees het bericht nog eens door en walg opnieuw van die Sorensen. Die man heeft echt niks om zich mee bezig te houden, gadverdamme - wat een hypocriete leuterkoek. "Hey, het gaat over Marokkanen, daar kan ik mee scoren - ik ben toch overal al boos over, want ik ben boos geboren - dus laat ik hier ook maar boos over worden".

Zo'n opmerking: "hier gaat Nederland kapot aan" - dat is toch van de ratten besnuffeld. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar Nederland gaat er echt niet aan kapot. Nederland gaat helemaal niet kapot - of het moet zijn aan de hoge zuurgraad van mensen als Sorensen.

pi_11401080
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:14 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh maar je mag best balen.
Maar die wachtlijsten bij het RIAGG komen echt niet door deze actie. Ik heb goed naar de RIAGG-meneer geluisterd en volgens hem bevordert dit juist de doorstroming omdat ze de clienten beter kunnen helpen. Hij zal er toch wel iets van weten, denk ik dan.

Voor mensen die psychisch flink in de knoop zitten is het in de regel helemaal niet zo goed om uitgebreidt op (een verre) vakantie te gaan. Dus waar blijft nou weer die eigen verantwoordelijkheid? Zo blijf je natuurlijk voortdurend achter de feiten aanhobbelen.
  donderdag 26 juni 2003 @ 22:23:07 #58
52589 sjun
uit solidariteit
pi_11401135
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

We kunnen het natuurlijk ook eens aan Bram Peper vragen. Die heeft als burgemeester van Rotterdam menig buitenlands reisje gemaakt op kosten van de Rotterdamse gemeenschap vanwege die toegevoegde waarde. Hji zou ons iets op weg kunnen helpen met het kweken van begrip voor toegevoegde waarden van verre, door de gemeenschap bekostigde, reizen...
pi_11401151
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:20 schreef SCH het volgende:
Zo'n opmerking: "hier gaat Nederland kapot aan" - dat is toch van de ratten besnuffeld. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar Nederland gaat er echt niet aan kapot.
Nee, alleen de solidariteit is een leeg begrip _en dus kapot_ als op deze manier niemand meer verantwoordelijkheid wenst te nemen.
  donderdag 26 juni 2003 @ 22:27:13 #60
52589 sjun
uit solidariteit
pi_11401223
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:20 schreef SCH het volgende:
Ik lees het bericht nog eens door en walg opnieuw van die Sorensen. Die man heeft echt niks om zich mee bezig te houden, gadverdamme - wat een hypocriete leuterkoek. "Hey, het gaat over Marokkanen, daar kan ik mee scoren - ik ben toch overal al boos over, want ik ben boos geboren - dus laat ik hier ook maar boos over worden".

Zo'n opmerking: "hier gaat Nederland kapot aan" - dat is toch van de ratten besnuffeld. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar Nederland gaat er echt niet aan kapot. Nederland gaat helemaal niet kapot - of het moet zijn aan de hoge zuurgraad van mensen als Sorensen.

Zo is dat. Er kan gemakkelijk bezuinigd worden op verzorging en vervoer van bejaarden, gehandicapten en zwakzinnigen of op bijstand aan bijstandsmoeders of om- her- en bijscholingstrajecten om deze zonnige experimenten te kunnen bekostigen.
pi_11401300
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:27 schreef sjun het volgende:

[..]

Zo is dat. Er kan gemakkelijk bezuinigd worden op verzorging en vervoer van bejaarden, gehandicapten en zwakzinnigen of op bijstand aan bijstandsmoeders of om- her- en bijscholingstrajecten om deze zonnige experimenten te kunnen bekostigen.

Twee mensen die daar gaan werken, het is me wat idd
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:20 schreef fokje het volgende:

[..]

Voor mensen die psychisch flink in de knoop zitten is het in de regel helemaal niet zo goed om uitgebreidt op (een verre) vakantie te gaan. Dus waar blijft nou weer die eigen verantwoordelijkheid? Zo blijf je natuurlijk voortdurend achter de feiten aanhobbelen.

Dat hangt er maar vanaf. Die regel die jij stelt, is een zelfgebreide, het is net zo vaak wel goed om een andere omgeving op te zoeken of zoals in dit geval het land van herkomst op te zoeken.
pi_11401432
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:30 schreef SCH het volgende:
Dat hangt er maar vanaf. Die regel die jij stelt, is een zelfgebreide, het is net zo vaak wel goed om een andere omgeving op te zoeken of zoals in dit geval het land van herkomst op te zoeken.
Nou, deze Marokkanen niet dus.
Kennelijk kunnen de mensen waar het om gaat toch maar beter een caravan op de veluwe huren ofzo.
pi_11401477
ik zag op tv rijnmond een interview met ene Peter van Loon van het Riagg.. kwam enigzins als patient over maar goed.

Hij vond het vrij normaal dat met de patienten word meegereisd want Marokkaanse familie leden in Marokko sparen slecht nieuws nogal eens op en als dan de riagg patient al dit 'slechte nieuws' in een keer te horen krijgt dan moet er een hulpverlener in de buurt zijn.

Om het eea wat beter te verantwoorden heeft hij voor 150 mensen alvast afspraken gemaakt in Marokko... dus (lachend), 'het word geen vakantie reisje voor de hulpverleners.', die gaan na de zomervakantie op vakantie.

Op de vraag van de verslaggever of het dan niet beter was dat deze labiele patienten niet naar Marokko op vakantie gaan antwoorde hij.. 'het blijven mensen en we kunnen ze niets verbieden'

Het blijft een vreemde zaak met de lange wachtlijsten voor het riagg in je achterhoofd.. ik hoop dat LR deze belachelijke en onwenselijke richting van 'hulpverlening op locatie' tot de bodem uitzoekt.
Want een verloskundige, tandarts of fysiotherapeut wordt toch ook niet meegestuurd.

[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 26-06-2003 22:41]

donderdag 26 juni 2003 @ 22:40:57 #64
52589 sjun
uit solidariteit
pi_11401498
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Twee mensen die daar gaan werken, het is me wat idd
[..]

--knip--

Probleem zit hem ook meer in de vergoedingen van reis en verblijfskosten. Twee keer vliegtuigticket Marokko tikt aardig aan. Ga vervolgens nog eens ff tellen wat het kost als je voor je werk enkele weken in het buitenland gedetacheerd wordt, dat tikt zeer hard aan op je maandloon. Buiten dat zijn die extra mensen elders hier afwezig.

Allemaal extra kosten. Juist daarom wil ik graag weten wat deze kosten zijn en wat het aan verwachte baten oplevert.

pi_11401703
Het kan goed uitpakken als die mensen zo beter geholpen worden waardoor ze niet langer op die wachtlijst drukken. Dan sla je misschien wel een goede slag. Mochten ze terug vallen en weer in Nederland komen en alsnog geholpen worden omdat ze terug vallen doordat tijdig hulp ontbrak dan ben je weer verde rvan huis dan je was.
pi_11401734
  donderdag 26 juni 2003 @ 22:52:11 #67
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_11401774
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:50 schreef Dr.Nikita het volgende:

Ik persoonlijk vind het meer
zonnig Brasil
  Trouwste user 2022 donderdag 26 juni 2003 @ 22:53:52 #68
7889 tong80
Spleenheup
pi_11401822
Mensen in bepaalde vormen van Therapie mogen niet eens op vakantie. Dat onderbreekt hun behandeling nadelig. Dat mag wel, maar dan stopt de therapie. Er zijn genoeg mensen die hun vakantie met graagte laten schieten om van de wachtlijst te komen en aan een therapie te kunnen beginnen.

Nee, we reizen ze achterna. Stel je voor dat ze een Marokaanse psych moeten bezoeken. Missen ze plots de geitenwollen sokken. Kan ook voor stress zorgen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 26 juni 2003 @ 22:54:42 #69
262 Re
Kiss & Swallow
pi_11401847
doen ze eens een keer aan opvang in de regio is het nog niet goed
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_11401994
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:52 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Ik persoonlijk vind het meer

Sja, ik vind het hele initiatief zo triest dat ik in een deuk lig.
pi_11415201
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:59 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Sja, ik vind het hele initiatief zo triest dat ik in een deuk lig.

weet je om hoeveel mensen het gaat? want dat is denk ik wel doorslaggevend. We lopen allemaal wel te lachen maar als het gaat om een grote groep mensen die zwaar zouden drukken op de wachtlijsten van het RIAGG dan is dit zeker geen slecht plan.
  † In Memoriam † vrijdag 27 juni 2003 @ 17:43:10 #72
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11416708
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 22:23 schreef sjun het volgende:

[..]

We kunnen het natuurlijk ook eens aan Bram Peper vragen. Die heeft als burgemeester van Rotterdam menig buitenlands reisje gemaakt op kosten van de Rotterdamse gemeenschap vanwege die toegevoegde waarde. Hji zou ons iets op weg kunnen helpen met het kweken van begrip voor toegevoegde waarden van verre, door de gemeenschap bekostigde, reizen...

vrijdag 27 juni 2003 @ 17:52:34 #73
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_11416826
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 16:24 schreef Chadi het volgende:

[..]

weet je om hoeveel mensen het gaat? want dat is denk ik wel doorslaggevend. We lopen allemaal wel te lachen maar als het gaat om een grote groep mensen die zwaar zouden drukken op de wachtlijsten van het RIAGG dan is dit zeker geen slecht plan.

Asjeblief zeg, ga soliciteren bij het Riagg
Hevig kunne kwatsu is een gave
  vrijdag 27 juni 2003 @ 17:54:46 #74
57743 heal_me_ffs
-Act Normal-
pi_11416865
Ik zag het op het ochtendnieuws! Wat een onzin is dit.
Pure verspilling van geld en Riagg capaciteit.
ßlï©k® ßlëë ßlüë ßläh, ßlï©k® ßlëë ßläh, Hïßßë® Ðï wHõë ßläh (You talk a lot of bullshit)
pi_11417105
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 17:52 schreef Midioot het volgende:

[..]

Asjeblief zeg, ga soliciteren bij het Riagg

Hoezo sta je op de wachtlijst?
pi_11417123
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 17:54 schreef heal_me_ffs het volgende:
Ik zag het op het ochtendnieuws! Wat een onzin is dit.
Pure verspilling van geld en Riagg capaciteit.
ik neem aan dat jij bekend bent met het aantal mensen die het RIAGG daar gaatvolgen? zo niet dan wil ik wel weten waarop je je conclusie basseert.
  vrijdag 27 juni 2003 @ 18:18:38 #77
16625 robh
pi_11417148
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 18:16 schreef Chadi het volgende:

ik neem aan dat jij bekend bent met het aantal mensen die het RIAGG daar gaatvolgen? zo niet dan wil ik wel weten waarop je je conclusie basseert.

Zolang die mensen daar heen gaan omdat de kans aanwezig is dat er een terugval is maakt het mij niet uit.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_11417178
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 18:18 schreef robh het volgende:

[..]

Zolang die mensen daar heen gaan omdat de kans aanwezig is dat er een terugval is maakt het mij niet uit.

Dat is dus een ander argument dan roepen dat het geld kost of de wachtlijsten te lang zijn.
pi_11420014
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 18:20 schreef Chadi het volgende:

[..]

Dat is dus een ander argument dan roepen dat het geld kost of de wachtlijsten te lang zijn.

Indirect natuurlijk wel; het gaat in deze ook om in hoeverre hulpverleners eisen kunnen/willen stellen aan hun cliënten teneinde de behandeling zo effectief mogelijk te maken. Uiteraart is er een grens.
pi_11420165
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 16:24 schreef Chadi het volgende:

[..]

Weet je wel hoeveel mensen met psychische problemen op vakantie gaan naar Spanje en Frankrijk? Gaat daar dan ook een horde hulpverleners dan naar toe? Het is en blijft te belachelijk voor woorden,
pi_11423087
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 21:22 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Weet je wel hoeveel mensen met psychische problemen op vakantie gaan naar Spanje en Frankrijk? Gaat daar dan ook een horde hulpverleners dan naar toe? Het is en blijft te belachelijk voor woorden,

dat zeg je heel goed dat weet jij dus niet dus ben je ook niet in staat om te oordelen of dit wel of geen goed besluit is op die gronden.
pi_11423118
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 21:12 schreef fokje het volgende:

[..]

Indirect natuurlijk wel; het gaat in deze ook om in hoeverre hulpverleners eisen kunnen/willen stellen aan hun cliënten teneinde de behandeling zo effectief mogelijk te maken. Uiteraart is er een grens.

probleem met de hulpverlening is dat ze geen eisen kunnen stellen. De effectiviteit van een behandeling is in veel gevallen sterk afhankelijk van de compliantie van een patient.
pi_11423210
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 23:57 schreef Chadi het volgende:

[..]

probleem met de hulpverlening is dat ze geen eisen kunnen stellen. De effectiviteit van een behandeling is in veel gevallen sterk afhankelijk van de compliantie van een patient.

Blijkbaar lopen er in Rotterdam een hoop gestoorde Marokkanen rond.. en als overheid reizen wij ze gewoon achterna mochten ze ergens behoefte aan hebben..
pi_11469433
Als je psychisch erg in de knoop zit en je zonder professionele hulp in de problemen komt ga je niet op vakantie lijkt me...

Doe je dat wel dan is dat je eigen verantwoordelijkheid en houdt wat mij betreft de taak van de behandelend arts op.

Trouwste user 2022 maandag 30 juni 2003 @ 20:47:40 #85
7889 tong80
Spleenheup
pi_11471674
Is er al iets bekend over de behandelingsresultaten ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_11519698
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:24 schreef Koos Voos het volgende:
Uitgegeven: 26 juni 2003 14:55 bron:nu.nl
Deze mensen worden in Nederland al behandeld voor depressie en voor angsten. Deze mensen moeten imo eerst hun therapie in Nederland zodanig onder controle hebben, voordat zij in het buitenland op vakantie gaan. Als men depressief is, en dan naar Marokko gaat wordt de kans op verergering van deze depressie groter. Want de wetenschap is er dat men weer terug moet. Dus eerst is er een kleine verbetering, die teniet wordt gedaan, zodra de datum dichterbij komt dat zij naar huis moeten. Deze hulpverlening zal dus ook geen nut hebben, omdat deze depressie in Nederland het ergst is, omdat zij dan weer terug in hun eigen leventje zitten.

Beter is dan, om eerst de depressie te behandelen, voordat men sterk genoeg is om op vakantie te gaan. Dit is imo dweilen met de kraan open en een leuk snoepreisje voor de medewerkers van het RIAGG.

Verder heeft het RIAGG al hoge werkdruk, dit is niet alleen bij het RIAGG maar in de hele zorgsector. Dan vind ik het sowieso raar, dat er gesneden wordt in hulpverleners in Nederland. Deze mensen kunnen IMO beter eerst de mensen die in Nederland hulp nodig hebben behandelen. Ook kan men dan beter een behandelend arts in Marokko zelf waarschuwen, zodat men eventueel daar geholpen kan worden.

Trouwens, zoals al eerder is gezegd, in Spanje gaan altijd veel Nederlanders op vakantie, maar ik heb nog nooit een hulpverlener van het RIAGG daarnaartoe zien gaan. Dus ik vind het vreemd, dat er dan wel twee naar Marokko gaan.

dinsdag 11 mei 2004 @ 16:15:28 #87
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_19048760
quote:
Riagg mag niet naar cliënten in buitenland

Uitgegeven: 11 mei 2004 13:49
Laatst gewijzigd: 11 mei 2004 13:50

DEN HAAG - Het is niet de bedoeling dat instellingen hun patiënten op vakantie nareizen om daar zorg te verlenen op kosten van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Dat heeft minister Hoogervorst (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer geschreven.

Hij wil een streep halen door het project van de Riagg in Rotterdam die patiënten nareist naar Marokko, maar ook door plannen van verzorgingshuizen die dependances in het buitenland willen opzetten. Hoogervorst vreest dat dit te duur wordt.

De minister reageert daarmee op vragen van de Tweede Kamer over hulpverlening van therapeuten van de Riagg in Rotterdam. Deze stuurde vorig jaar zomer twee medewerkers naar Marokko om patiënten tijdens hun vakanties te begeleiden. In totaal hielpen zij 145 personen, begeleidden ze vijftien crisisgevallen zonder dat dit tot opname leidde en gaven ze driehonderd keer telefonisch consult. Het project kostte 20.000 euro.

Hulpverleners

AWBZ-zorg in het buitenland door Nederlandse hulpverleners is momenteel wettelijk mogelijk. Hoogervorst vindt echter dat de Rotterdamse RIAGG zich op een hellend vlak begeeft. Als het Rotterdamse voorbeeld navolging krijgt, kan het bieden van AWBZ-zorg op vakantie tot hoge kosten leiden en bovendien de behandelcapaciteit in Nederland uithollen. De minister zoekt naar een mogelijkheid om het leveren van AWBZ-zorg in bepaalde gevallen te beperken tot Nederland.

J. Lame, directeur Riagg Rijnmond noordwest, stelt dat de argumenten van de minister niets te maken hebben met de kwaliteit van de zorg en vreest dat de klok wordt teruggezet naar 1950. "Mensen blijven tegenwoordig niet altijd op dezelfde plaats, ook autochtone Nederlanders zitten veel in het buitenland. Als ambulante instelling moeten wij daar op inspelen."

Het zogeheten Rif-project krijgt komende zomer een vervolg. "Het zorgkantoor heeft ons gevraagd ermee door te gaan. Bovendien was het een succes. Er is deze zomer niemand opgenomen, alleen dat is al een besparing."
Bron: www.nu.nl

In wat voor een triest, hopeloos sloom kutland leven we eigenlijk, dat hier nu pas kamervragen over worden gesteld? Kan iemand me dat uitleggen?

Leve de polder
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:49:41 #88
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19049758
Jep nu pas.. maar kijk zoals jij ook al gemerkt hebt het gaat de goede kant op steeds meer van dit soort dingen worden tegengehouden en geevalueerd.
mai pen rai
pi_21167403
quote:
Riagg wil cliënt in Turkije helpen
HILVERSUM Het Riagg in Rotterdam wil in
de zomer van 2005 ook psychiatrische
hulp verlenen aan cliënten in Turkije.
Dat zegt Riagg-directeur Lamé in het
tv-programma Nova.Of dit doorgaat,hangt
af van de steun van zorgverzekeraars.

Het Rotterdamse Riagg is in de zomer
van vorig jaar al met hulpverlening aan
ongeveer 150 chronische psychiatrische
Marokkaanse patiënten begonnen,tijdens
hun vakantie in het Rifgebergte.

Minister Hoogervorst van VWS vindt dat
de kosten te hoog zijn en dat het Riagg
zich op een hellend vlak begeeft.Hij
gaat na of de AWBZ aangepast kan worden
om dergelijke projecten te verhinderen.
(NOS Teletekst)

Ja, dat is natuurlijk van de zotte. Als mensen psychisch niet helemaal in orde zijn moeten ze maar gewoon thuis blijven. Zo voorkom je, heel simpel, het probleem wat als argument wordt gegegeven. Namelijk dat men aldaar stopt met medicatie en dat men zich de weg baant naar alternatieve genezers door toedoen van familie.

Laat ze maar op vakantie gaan wannneer ze echt op eigen benen kunnen staan. Niet door het handje vast te houden.
  maandag 9 augustus 2004 @ 23:21:26 #90
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_21167465
Ook Marokkanen betalen belasting, dus waarom zouden ze er geen recht op hebben ?

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_21167508
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:19 schreef schatje het volgende:

[..]

(NOS Teletekst)

Ja, dat is natuurlijk van de zotte. Als mensen psychisch niet helemaal in orde zijn moeten ze maar gewoon thuis blijven. Zo voorkom je, heel simpel, het probleem wat als argument wordt gegegeven. Namelijk dat men aldaar stopt met medicatie en dat men zich de weg baant naar alternatieve genezers door toedoen van familie.

Laat ze maar op vakantie gaan wannneer ze echt op eigen benen kunnen staan. Niet door het handje vast te houden.
Schatje dan toch! Hoorde zojuist op Nova: Marokkaanse patiënt wordt geplaatd door djinns die met zijn piemeltje spelen.
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_21167564
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:21 schreef BansheeBoy het volgende:
Ook Marokkanen betalen belasting, dus waarom zouden ze er geen recht op hebben ?

Natuurlijk hebben zij recht op een behandeling. Echter wel gewoon in Nederland.
  maandag 9 augustus 2004 @ 23:29:51 #93
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_21167732
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:21 schreef BansheeBoy het volgende:

Wat heeft dat er nu mee te maken? Jij laat ook geen gelegenheid voor bij gaan om je gediscrimineerd te voelen. Het Riagg is toch Artsen zonder Grenzenachtige organisatie?? Geestelijke gezondsheidzorg in Marokko kan gebeuren door de autoriteiten aldaar, net zoals de geestelijke gezondheidszorg in Oostenrijk ook door de Oostenrijkers gebeurd.

Ik vind het pure arrogantie van zo'n RIAGG. Zoals ik in een ander topic net al postte van: "wij zullen jullie - arme en domme 3e wereldlanders - eens laten zien en leren, hoe jullie dingen moeten doen. Zelf kunnen jullie nu eenmaal niets"
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  maandag 9 augustus 2004 @ 23:32:41 #94
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_21167827
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:29 schreef Tarak het volgende:

Ik vind het pure arrogantie van zo'n RIAGG. Zoals ik in een ander topic net al postte van: "wij zullen jullie - arme en domme 3e wereldlanders - eens laten zien en leren, hoe jullie dingen moeten doen. Zelf kunnen jullie nu eenmaal niets"

Das geen arrogantie, das waarheid.

P.S. Het is dus niet serieus bedoeld, mocht je hem niet snappen.
I mean no harm
  maandag 9 augustus 2004 @ 23:33:19 #95
13462 BansheeBoy
pi_21167846
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:25 schreef schatje het volgende:

[..]

Natuurlijk hebben zij recht op een behandeling. Echter wel gewoon in Nederland.
Het maakt toch niks uit WAAR je geholpen wordt ? De ANWB werkt toch ook buiten de landsgrenzen ? Maar daar hoor je niemand over omdat niemand dat uitkomt

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  maandag 9 augustus 2004 @ 23:35:07 #96
94405 Tarak
pi_21167906
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:33 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Het maakt toch niks uit WAAR je geholpen wordt ? De ANWB werkt toch ook buiten de landsgrenzen ? Maar daar hoor je niemand over omdat niemand dat uitkomt

De ANWB wordt toch niet door de belasting gefinancierd.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  maandag 9 augustus 2004 @ 23:36:59 #97
13462 BansheeBoy
pi_21167952
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:35 schreef Tarak het volgende:

[..]

De ANWB wordt toch niet door de belasting gefinancierd.
Dus ? Het rode kruis, artsen zonder grenzen, giro555, worden wel allemaal door belastingnotulen betaald, daar hoor je ook niemand over !

Ik begin steeds meer te denken dat de Marokkanen de zondeboek moeten zijn/worden '

Gelukkig kan iedereen hier op Fok! beamen dat ik geen huilie ben die altijd "racisme" of "discriminatie" roept om het minste geringste. Ik weet dus waar ik het over heb

maandag 9 augustus 2004 @ 23:38:59 #98
94405 Tarak
pi_21168019
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:36 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dus ? Het rode kruis, artsen zonder grenzen, giro555, worden wel allemaal door belastingnotulen betaald, daar hoor je ook niemand over !

Ik begin steeds meer te denken dat de Marokkanen de zondeboek moeten zijn/worden '

Gelukkig kan iedereen hier op Fok! beamen dat ik geen huilie ben die altijd "racisme" of "discriminatie" roept om het minste geringste. Ik weet dus waar ik het over heb

pi_21168572
Hehe... wat een heerlijk topic weer. Een Nederlandse gereguleerde instelling (dus betaald uit belastinggeld en/of premies) smijt het geld over de balk opdat het eigen personeel zichzelf belangrijk kan voelen en de usual suspects komen het weer verdedigen omdat er marokkaanse huilies in het nova-item zijn geinterviewd.
pi_21168712
Overigens, het Riagg in Utrecht (Altrecht) gooit mensen die in deeltijd behandeling zitten er zomaar uit als ze te vaak/ te lang met vakantie gaan. A
  † In Memoriam † dinsdag 10 augustus 2004 @ 00:01:55 #101
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21168731
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 23:19 schreef schatje het volgende:

Wie zegt eigenlijk dat die mensen niet dolgraag gewoon alleen zonder begeleiding op vakantie gaan
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 00:11:36 #102
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_21169031
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 00:01 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Wie zegt eigenlijk dat die mensen niet dolgraag gewoon alleen zonder begeleiding op vakantie gaan
Als je de uitzending zou hebben bekeken had je dit kunnen zien, dat ze dat zeiden.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  FOK!fotograaf dinsdag 10 augustus 2004 @ 09:24:05 #103
18921 freud
Who's John Galt?
pi_21173825
Ik vraag me echt af welke therapeutische werking een vakantie heeft als je ziek bent. De klachten zijn veelal fysiek, en dan maakt het niet uit waar je ziek bent. Het is ook wel erg verdacht dat een hoop mensen ziek worden op vakantie en dan als verzuimadres opgeven marokko, turkije of een van de antillen. En ja, ik kan dat weten, ik werk bij een arbodienst waar ik die gegevens uit een database kan halen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 11:36:30 #104
92279 N.icka
Windforce 11
pi_21176182
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 00:01 schreef HiZ het volgende:
Overigens, het Riagg in Utrecht (Altrecht) gooit mensen die in deeltijd behandeling zitten er zomaar uit als ze te vaak/ te lang met vakantie gaan. A
En terrecht , de wachtlijsten zijn enorm , als je zo vaak op vakantie gaat ben je gewoon niet ziek genoeg , voor jou 3 anderen die die plaats wel nodig hebben
pi_21176822
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 11:36 schreef N.icka het volgende:

[..]

En terrecht , de wachtlijsten zijn enorm , als je zo vaak op vakantie gaat ben je gewoon niet ziek genoeg , voor jou 3 anderen die die plaats wel nodig hebben
Novum 10 - 08 - '04: Pieter Idemburg [woordv. Volksgezondh.]: " De plannen van Riagg Rijnmond Noordwest om twee maanden per jaar een vaste plek in Marokko in te richten zijn onwenselijk. Zorg moet zo dicht mogelijk bij de burgers worden georganiseer en dat is in Nederland."

Jos Lamé [dir Riagg]: " De minister hangt de oude structuur aan, de verzekeraars kijken met visie naar de toekomst Verzekeraars stellen dat de zorg dáár moet zijn waar de klant er het meeste aan heeft, als het niet teveel geld extra kost. En het kost bijna niets. Voor patiënten die psychiatrische zorg behoeven is het essentieel dat 'klanten' ondersteuning krijgen uit het thuismilieu.

Het ministerie is bezig met het opstellen van voorwaarden aan de AWBZ - verzekerden Een voorwaarde zou kunnen zijn: alléén in Nederland kan aanspraak worden gemaakt op de verzekering. Idemburg [woordv. Volksgez.] verwacht dat het ministerie nog dit jaar een antwoord heeft op de AWBZ - problematie. [einde samenvatting]
pi_21179432
10 - 08 - '04: Standpunt NL Stelling: het is goed dat het Riagg psychiatrische hulp in het buitenland biedt [Marokko] Sjors Fröhlich in gesprek met Jos Lamé [dir. Riagg]

Jos Lamé: Eens met stelling, groot deel cliëntele komt na familiebezoek zieker terug. Continuering zorgbeleid overheidsspeerpunt. Dus ook voor vakantiegangers e.d. ABWZ - gelden goed besteed. Nauwelijks duurder dan zorg in Nederland. Spaart uiteindelijk geld uit. Stoppen met medicatie betekent dat ziektebeeld nóg erger terugkomt. Hulp uit het vakantieland? Marokko kent slechts 300, goed gekwalificeerde, psychiaters. Plaatsgebonden denken is ouderwets. Verzekeraars achten goede kwaliteit belangrijk, ondanks verblijfplaats.

Telefoon: Waarom tegen zijn, selectieve verontwaardiging omdat het Marokkanen betreft? Vergelijkenderwijs: mensen met longontsteking kunnen dus een eigen longarts meenemen!
Zieken moeten in eigen land blijven, AWBZ zijn door ons opgehoeste gemeenschapsgelden.
Het betreft hele bijzondere gevallen die altijd en overal verzorging behoeven.
Omscholen tot psychiater, beloning prachtige snoepreisjes.
Te ziek? Gewoon thuisblijven.
Marokkanen worden niets gegund. Diit i,.t.t. tot rijke vakantiegangers naar Spanje e.d.
Landen zélf moeten zorgen voor voldoende psychiaters.
Riagg moet eerst wachtlijsten wegwerken.
Uitbreiding zorgaanbod in andere landen dan Marokko en mogelijk Turkije.

Uitslag: voor 12% tegen 88%
pi_21179486
Het is een curieuze kwestie. In eerste instantie vond ik het een onzinnig plan, maar de directeur van de RIAGG heeft wel weer een goed verhaal met sterke argumenten. Bovendien heeft hij de verzekeraars achter zich.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 14:26:55 #108
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21180219
Ik blijf het gewoon te zot voor woorden vinden. Je kunt met nog zoveel argumenten voor komen, feit blijft dat het RIAGG zich op een hellend vlak begeeft. waar houdt dit dan op?

Bovendien klopt er sowieso al iets niet: waarom gaan mensen op 'vakantie' naar Marokko als ze dat emotioneel blijkbaar niet aankunnen of er anderszins niet aan toe zijn? Er bestaat ook nog eens zoiets als 'eigen verantwoordelijkheid', die blijkbaar weer volkomen wordt genegeerd door de zorgsector.

Het gaat hier over volwassenen, laat ze het lekker zelf uitzoeken. Of laat ze lekker thuisblijven, in het veilige Holland waar wel voor je wordt gezorgd.
pi_21180283
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 14:26 schreef Lemmeb het volgende:
Ik blijf het gewoon te zot voor woorden vinden. Je kunt met nog zoveel argumenten voor komen, feit blijft dat het RIAGG zich op een hellend vlak begeeft. waar houdt dit dan op?
Wat is het hellend vlak dan? Wat is het probleem als de verzekeringsmaathscappijen er geen probleem mee hebben.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 14:35:39 #110
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_21180489
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 14:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat is het hellend vlak dan? Wat is het probleem als de verzekeringsmaathscappijen er geen probleem mee hebben.
Het probleem is dat die mensen toch wel gaan. Je kan ze niet dwingen om thuis te blijven ook al weet je dat het slecht voor hun gezondheid is als ze daar heen gaan. Wat de verzekeringsmaatschapijen doen is proberen de kosten in te dammen. Ik geef ze gelijk maar ik vind dat als je ziek bent je niet op vakantie moet gaan. Hiermee zadelen dus deze mensen de maatschappij op met hogere kosten.
mai pen rai
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 14:46:46 #111
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21180814
quote:
Wat is het hellend vlak dan?
Het hellend vlak is dat, op het moment dat je hier aan gaat beginnen, je straks de hele wereld wel kunt gaan uitrusten met Nederlandse RIAGGs. Waarom wel in Marokko, maar niet in, bijvoorbeeld, Dubai waar toch ook heel wat Nederlanders zitten?

En waarom alleen voor psychische klachten? Waarom ook geen wereldwijde Nederlandse tandartsen, kaakchirurgen, fysiotherapeuten enz enz allemaal betaald door de verzekering (en dus door ons)? We moeten blijkbaar allemaal op vakantie kunnen, hoe slecht we er geestelijke of lichamelijk ook aan toe zijn. Het maakt allemaal niet uit, de Nederlandse zorgsector neemt je wel aan het handje mee naar je exotische bestemming!
quote:
Wat is het probleem als de verzekeringsmaathscappijen er geen probleem mee hebben.
Wat die verzekeringsmaatschappijen wel of niet willen doet mij niet zoveel. Die hebben het makkelijk, leggen gewoon weer een eurootje bovenop Lemmebs en SCH's ziektekostenpremie en hoppa, weer een RIAGG in 1 of ander exotisch oord.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 14:57:58 #112
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21181149
Kunnen we het RIAGG niet gewoon afschaffen ofzo? Scheelt weer ellende.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_21181457
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 14:46 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het hellend vlak is dat, op het moment dat je hier aan gaat beginnen, je straks de hele wereld wel kunt gaan uitrusten met Nederlandse RIAGGs. Waarom wel in Marokko, maar niet in, bijvoorbeeld, Dubai waar toch ook heel wat Nederlanders zitten?
Daar zal het RIAGG wel een reden voor hebben, als ze veel clienten uit Dubai hadden, gingen ze daar wellicht wel naar toe. Ik heb niet gehoord dat ze de hele wereld overwillen maar het beperken tot Marokko en wellicht Turkije. Ik heb er ook wel vraagtekens bij maar ik zie er ook de positieve kanten wel van. Bijvoorbeeld dat artsen ervaring op doen in het land waar een substantieel deel van hun clienten vandaan komt, dat ze meer leren over Djinn en de achtergronden van hun clienten. Verder heeft die RIAGG-directeur een vrij sterk verhaal, heb je dat gehoord?

En waarom alleen voor psychische klachten? Waarom ook geen wereldwijde Nederlandse tandartsen, kaakchirurgen, fysiotherapeuten enz enz allemaal betaald door de verzekering (en dus door ons)?[/quote]
Dat gebeurt allang, in Benidorm en adnere oorden.
quote:
We moeten blijkbaar allemaal op vakantie kunnen, hoe slecht we er geestelijke of lichamelijk ook aan toe zijn. Het maakt allemaal niet uit, de Nederlandse zorgsector neemt je wel aan het handje mee naar je exotische bestemming!
Overdrijving is geen erg fijne discussietechniek. Voorlopig gaat het over de genoemde landen.
quote:
Wat die verzekeringsmaatschappijen wel of niet willen doet mij niet zoveel. Die hebben het makkelijk, leggen gewoon weer een eurootje bovenop Lemmebs en SCH's ziektekostenpremie en hoppa, weer een RIAGG in 1 of ander exotisch oord.
Kun je dat aantonen? Zij zeggen namelijk dat ze het uit kostenbesparing doen.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 15:23:23 #114
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21181879
Een beetje rare vraag misschien, maar hoe willen ze dat in hemelsnaam uitvoeren. Hebben die mensen nou echt behoefte in hun vakantie even langs RIAGG te gaan?
pi_21185237
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 15:23 schreef Flumina het volgende:
Een beetje rare vraag misschien, maar hoe willen ze dat in hemelsnaam uitvoeren. Hebben die mensen nou echt behoefte in hun vakantie even langs RIAGG te gaan?
Marktwerking denk ik. Het Riagg biedt, zonder last of ruggenspraakm patiënten tijdens vakantie hulp aan. Kwestie van creëren van aanbod, vraag komt vanzelf.

Nova 09 - 08 - '04: in Marokko verblijvende man tegen Nederlandse zielenknijper: " Ik heb last van mijn piemeltje."

Wellicht een pijpende djinn?
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 17:40:08 #116
36221 Kopstoot
pi_21185857
Het is toch van de gekke dat mensen met psychische klachten en pijn aan hun piemeltje op vakantie gaan als ze dat zonder hulp niet kunnen. Eerst genezen, mét hulp, dan op vakantie, óf op vakantie zonder hulp. De keuze is aan de psychotische Marokkanen.
pi_21186410
Een psychiatrische aandoening is geen gebroken arm, kopstoot, waar je zomaar even van geneest.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 18:12:18 #118
92279 N.icka
Windforce 11
pi_21186666
Als ik ziek ben mag ik niet eens op vakantie
pi_21186689
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 18:12 schreef N.icka het volgende:
Als ik ziek ben mag ik niet eens op vakantie
Van wie niet?
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 18:19:51 #120
262 Re
Kiss & Swallow
pi_21186877
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 18:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Van wie niet?
waarschijnlijk van de ARBO niet
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 18:40:37 #121
36221 Kopstoot
pi_21187423
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 18:01 schreef SCH het volgende:
Een psychiatrische aandoening is geen gebroken arm, kopstoot, waar je zomaar even van geneest.
En daarom moeten die mensen de keuze maken: Op vakantie zonder hulp (dus geen genezing), of thuisblijven en hulp krijgen waardoor de genezing voorspoedig verloopt.

Het meest erge vind ik nog dat deze regelingen alleen gelden voor Marokko, zelfs daar alleen voor mensen met een Marokkaanse achtergrond, dat is simpelweg discriminatie!
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 19:05:21 #122
92279 N.icka
Windforce 11
pi_21188045
Als ik ziek ben moet ik thuisblijven van de arbo, ik kan me niet voorstellen dat een arts het goedkeurt dat je op vakantie gaat als je er slechter van terugkomt
pi_21188860
Als het RIAGG dan zo nodig contact wil blijven houden met haar cliënten tijdens een vakantie in Marokko zou dan ook gewoon via de telefoon kunnen gaan. Laat een patiënt maar dagelijks of een paar keer in de week belllen zou ik zeggen.

Of stel iemand aan die als buddy dient .
pi_21199828
quote:

[..]

Het hellend vlak zou horizontaal zijn indien er uitsluitend en alleen sprake zou zijn van particuliere verzekering plaats zou zijn. Het gaat echter om AWBZ - dus gemeenschapsgelden.
Zielenknijper naar land van herkomst? Mooi, patiënt betaalt zelf.
pi_21200755
quote:
Minister wil einde aan Riagg-reisjes

Het probleem van de met patiënten naar Marokko meereizende Riagg-medewerkers heeft de volle aandacht van minister Hoogervorst (Volksgezondheid). De bewindsman zint op maatregelen om dergelijke praktijken in de toekomst in te perken. De Tweede Kamer en Leefbaar Rotterdam willen dat de minister daar haast mee maakt.
Al in mei dit jaar liet Hoogervorst weten 'niet erg gelukkig te zijn' dat medewerkers van de Riagg Rijnmond in het kader van het zogeheten Rifproject met hun patiënten meereizen naar Marokko als die op vakantie gaan.
Chronisch psychiatrische patiënten kunnen als ze op vakantie gaan naar Marokko een therapeut meekrijgen. Dit is al het tweede jaar dat de Rijnmondse Riagg haar medewerkers meestuurt naar het Rifgebergte.
VVD-Kamerlid Schippers wijst de praktijken van het Riagg vierkant af. "Hoogervorst moet dit probleem vóór volgend jaar opgelost hebben. Dit is maar een klein project, maar we hebben migranten uit Marokko, Turkije en Suriname en nog meer landen en veel ouderen wonen permanent in Spanje of Portugal. Het kan niet zo zijn dat, terwijl de zorg hier wordt uitgekleed en er een tekort aan personeel in de zorg is, we het als onze missie zien om over de hele wereld zorg te verlenen aan inwoners van ons land", fulmineert het VVDKamerlid. "Als het via een private verzekering gaat, prima, maar niet uit de collectieve awbzgelden."

Eenvoudig is het echter niet om paal en perk te stellen aan de praktijken, weet CDA-Kamerlid Joldersma. "Volgens de wet heeft iedereen namelijk recht op zorg in het buitenland als daar een medische noodzaak voor is."
Het argument dat nu gebruikt wordt, is dat de psychiaters in Marokko niet genoeg kennis in huis hebben zodat er een medische noodzaak is om een Riagg-medewerker mee te sturen.
"Medische noodzaak is echter iets anders dan iemand gewoon een psychiater in de achterzak meegeven", vindt Joldersma.
De Rotterdamse wethouder van Volksgezondheid, Marianne van den Anker, kondigde gisteren aan dat zij de maatschappelijk gevoelige kwestie namens het Rotterdamse college van B en W in een gesprek met het Riagg-bestuur gaat aankaarten.
bron
  woensdag 11 augustus 2004 @ 09:50:32 #126
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21200866
Wat ik ook heel bezonder maakt: kunnen die mensen niet 2 weekjes zonder RIAGG?

o nee, ze kunnen 2 maanden met vakantie. Wat dat is hun 'goed recht'
  woensdag 11 augustus 2004 @ 09:56:15 #127
92279 N.icka
Windforce 11
pi_21200961
Ik ga denk ik maar bij de riagg werken , vraag dan een client uit Hawai , en zeker te weten dat die op vakantie moet , ga ik wel mee
pi_21206875
sinds wanneer is "op vakantie gaan" een recht geworden?
Het gaatje is niet te klein, mijn rijksdaalder is te groot
pi_21206977
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 09:56 schreef N.icka het volgende:
Ik ga denk ik maar bij de riagg werken , vraag dan een client uit Hawai , en zeker te weten dat die op vakantie moet , ga ik wel mee

Of naar Turkije!
Nova 10 - 08 - '04: Jos Lamé Riaggdirecteur: " Het Riagg Rijnmond Noord West [R'dam] wil komende zomer ook psychiatrische hulp bieden aan de eigen patiënten in Turkije. Als de verzekeraars de hulp willen vergoeden kan het project beginnen. [tot dusver]
Vergoeden door verzekeraars, dus geen AWBZ - gelden aanwenden. Niet meer met de tengeltjes in de gemeenschappelijk [financiële] suikerpot?

Han Hoogervorst [min. volksgez.]: " Te dure zorg, de Rotterdamse Riagg bevindt zich op een hellend vlak. [einde samenvatting]

Hoe verhoudt de ministeriële houding zich tot: Bedden in Spaanse verpleeghuizen voor Nederlandse senioren. Te betalen uit AWBZ - gelden. [bron radiokourn. H'sum 1]
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 14:41:48 #130
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21282947
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 15:08 schreef SCH het volgende:
Daar zal het RIAGG wel een reden voor hebben, als ze veel clienten uit Dubai hadden, gingen ze daar wellicht wel naar toe. Ik heb niet gehoord dat ze de hele wereld overwillen maar het beperken tot Marokko en wellicht Turkije. Ik heb er ook wel vraagtekens bij maar ik zie er ook de positieve kanten wel van. Bijvoorbeeld dat artsen ervaring op doen in het land waar een substantieel deel van hun clienten vandaan komt, dat ze meer leren over Djinn en de achtergronden van hun clienten. Verder heeft die RIAGG-directeur een vrij sterk verhaal, heb je dat gehoord?
Noop niet gehoord. Wat waren z´n argumenten dan? Ik las hierboven een soort van argument vóór, 'dat mensen ertegen zijn, komt alleen omdat we dat die Marokkanen niet gunnen', maar dat is geen argument maar goedkope stemmingmakerij.
quote:
Dat gebeurt allang, in Benidorm en adnere oorden.[/quote
Verschil is wel dat het in Benidorm gaat om mensen die ziek worden als ze al op vakantie zijn (wat je dus niet vantevoren kunt weten), terwijl het bij dat RIAGG in veel gevallen gaat om mensen die ziek op vakantie gaan. Bovendien gaat het in Benidorm ook veelal om privéklinieken en zijn al die oudjes in Benidorm particulier verzekerd en draaien ze dus veelal zelf voor de kosten op.
[quote]Overdrijving is geen erg fijne discussietechniek. Voorlopig gaat het over de genoemde landen.
Overdrijving Wat ik schreef is EXACT wat er nu gebeurt door het RIAGG.
quote:
Kun je dat aantonen? Zij zeggen namelijk dat ze het uit kostenbesparing doen.
Kunnen zij dat aantonen? Het allergoedkoopste lijkt me nog altijd dat die mensen helemaal niet op vakantie gaan en gewoon thuisblijven en werken aan hun herstel. Zoals ieder verstandig mens zou doen.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 15:09:20 #131
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21283538
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 14:41 schreef Lemmeb het volgende:
Kunnen zij dat aantonen? Het allergoedkoopste lijkt me nog altijd dat die mensen helemaal niet op vakantie gaan en gewoon thuisblijven en werken aan hun herstel. Zoals ieder verstandig mens zou doen.
Curieus he. Natuurlijk is het goedkoper als ze thuisblijven. Maar als je er sowieso rekening mee houdt dat die patiënten twee maanden in de zomer weggaan, ja dan is het 'goedkoper' om mee te reizen.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 15:32:06 #132
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21283997
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 15:09 schreef Flumina het volgende:
Curieus he. Natuurlijk is het goedkoper als ze thuisblijven. Maar als je er sowieso rekening mee houdt dat die patiënten twee maanden in de zomer weggaan, ja dan is het 'goedkoper' om mee te reizen.
Ja ik geloof dat dat wel de algemene teneur is in Nederland, waar zwakheid en zieligheid de dienst uit lijken te maken. Zieke mensen zijn ook zielig en moet je koesteren, ze betekenen immers zoveel voor de maatschappij. Daarom moeten ze 2 maanden op kosten van de bijzondere bijstand op vakantie kunnen naar hun thuisland. En het RIAGG reist met ze mee voor het geval dat men de confrontatie met de ellende waar men ooit voor is weggevlucht niet trekt.

Volgens mij zouden andere maatregelen (zoals het uit het ziekenfonds trappen van de betreffende 'patient' wegens onverantwoordelijl gedrag) hier beter op z'n plaats zijn, magoed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')