Weet je ook waarom er gepest wordt?
quote:Ja, dat sowieso.. maar daar kun je helaas ook niet altijd op rekenen.
Op donderdag 26 juni 2003 12:54 schreef jurn het volgende:
school bestuur/ of juf of meester gaan en daarmee praten
quote:en als je weet wie pest, naar de moeder of vader die gene gaan
Op donderdag 26 juni 2003 12:54 schreef jerney het volgende:[..]
Ja, dat sowieso.. maar daar kun je helaas ook niet altijd op rekenen.
quote:het enige wat je er aan kan doen is het zelf vertrouwen van je kind hoog houde meer valt er niet zoveel aan te doen. want bemoeien word het alleen erger
Op donderdag 26 juni 2003 12:53 schreef jerney het volgende:
Pfffff moeilijk.. als je je ermee bemoeit, kan het ook verergeren. Maar je kan het ook niet zomaar laten gebeuren.
pssssssssst dan zouden ze het vast geen 2de keer proberen.
Ik kan toch zo kwaad worden om pestende mensen
quote:Naar de leerkracht gaan, de meeste scholen hebben tegenwoordig 'veildig naar school projecten' ...Dat betekent dat ze een antipest beleid hebben. Als je denkt dat het komt omdat je dochter niet weerbaar genoeg is, kun je overwegen om haar een cursus sociale vaardigheden te laten volgen. Daar leert ze via hele leuke en gezellig spelletjes hoe je iets kunt zeggen tegen andere kinderen....
Op donderdag 26 juni 2003 12:52 schreef Funny het volgende:
Mijn dochter wordt de laatste tijd regelmatig gepest op school. Wat zouden jullie als ouder zijnde doen als dit jullie kind zou overkomen?
Mijn dochter is 9 jaar en gaat volgend jaar naar groep 6.
een voorbeeld:
Als je vraagt om mee te spelen, en ze zeggen nee: wat doe je dan?
Als je boos wordt, vinden ze je niet leuk en mag je misschien wel nooit meer meedoen.
Als je niks zegt, durf je het de volgende keer helemaal niet emer!
Als je het stevig vraagt ("die en die: mag ik meedoen? Nee? Waarom niet? Oke, dan doe ik de volgende keer wel mee!") en vervolgens stevig wegloopt (rechtop), dan heb je de beste kansen dat ej de volgende keer wel mee kan doen.
[Dit bericht is gewijzigd door pierce op 26-06-2003 12:59]
quote:Ja precies, maar hangt ook nog van het karakter van het kind af of dat een beetje te bereiken is.
Op donderdag 26 juni 2003 12:56 schreef SirPsycho het volgende:[..]
het enige wat je er aan kan doen is het zelf vertrouwen van je kind hoog houde meer valt er niet zoveel aan te doen. want bemoeien word het alleen erger
En op een zelfverdedigingssport zoals aikido doen? Daar zit waarschijnlijk weer een hele groep andere kinderen en hangt een andere sfeer dan op school waardoor het makkelijker is vriendjes te maken. Helpt misschien weer de sociale vaardigheden, leert ze wellicht van zich af te bijten en geeft haar zelfvertrouwen mogelijk een boost.
En proberen je kind meer voor zich zelf te laten opkomen.
[Dit bericht is gewijzigd door TechXP op 26-06-2003 13:01]
quote:Ik ben ook wel eens gepest als ukkie. Helaas lichtte mijn moeder toen de leraar in die de klas vervolgens een preek gaf, en die onverlaat noemde mij met naam en toenaam. Nou toen was ik natuurlijk helemaal de klos.
Mijn dochter wordt de laatste tijd regelmatig gepest op school. Wat zouden jullie als ouder zijnde doen als dit jullie kind zou overkomen?
Kort daarop deed mijn moeder het beter: ze overtuigde me ervan dat het pesten kwam doordat mijn plaaggeesten jaloers op me waren. Of dat waar was of niet weet ik niet maar dat deed er niet toe; ik geloofde het en het pesten kon me niets meer schelen. Toen was het ook snel afgelopen.
quote:Nou ik denk dat jouw manier ook niet echt zal helpen het pesten te laten ophouden eigenlijk.
Op donderdag 26 juni 2003 13:01 schreef TechXP het volgende:
Als je naar de school gaat, dan zal je kind in sommige gevallen alleen maar meer gepest worden. Je moet gewoon die kinderen er op aan spreken. Ze even lekker laten schrikken (vooral met omstanders).
En natuurlijk ook even de ouders.
Dan zul je weer pesterijen krijgen als "moederskindje".
Het verdiepen in het waarom kan nooit kwaad.
Het belangrijkste is dat ze thuis een veilige basis heeft, en iemand heeft die ze altijd kan vertrouwen.
Je moet je er niet in vergissen wat voor impakt pesten op een kind (persoon) heeft, zeker als het lang duurt.
Succes er mee !
quote:Waarom ze precies gepest wordt weet ik niet. Ze is een normaal meisje wat meestal haar mondje wel klaar heeft. het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze zich altijd overal mee wil bemoeien, maar dat kan de reden van het pesten denk ik niet zijn.
Op donderdag 26 juni 2003 12:53 schreef jerney het volgende:
Pfffff moeilijk.. als je je ermee bemoeit, kan het ook verergeren. Maar je kan het ook niet zomaar laten gebeuren.Weet je ook waarom er gepest wordt?
De school heeft ons al gebeld en stelde voor om onze dochter in gedragstherapie te laten gaan. Met het gedrag van haar is helemaal niets mis. Wat ik wel kan voorstellen is dat ze zich anders gaat gedragen doordat ze dus gepest wordt. Degene die gedragstherapie moeten hebben zijn is de groep die haar pest. Zo lijkt het net dat het slachtoffertje zelfs de dader wordt. Net zoals gisteren. Had dat groepje besloten om mijn dochter uit scholl in elkaar te gaan slaan. Dit hoorde de juf en toen mocht mijn dochter iets eerder naar huis, zodat de groep nog in de klas zou blijven zitten en haar niets kon doen.
Dit vind ik dus echt van de zotte... de juf weet ervan, maar het enige wat ze er aan doet is mijn dochter eerder naar huis te laten gaan.
Ik been in ieder geval blij dat ze nog steeds met "plezier" naar school gaat...
quote:Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik ben zelf gepest en het helpt echt niet als ouders zich ermee gaan bemoeien, daar wordt het juist erger van. Verplaats je daarvoor even in de pester. Je hebt het op iemand gemund en die persoon zorgt ervoor dat je straf kijgt. Da's dan nog meer reden om die persoon te pesten.
Op donderdag 26 juni 2003 12:56 schreef SirPsycho het volgende:[..]
het enige wat je er aan kan doen is het zelf vertrouwen van je kind hoog houde meer valt er niet zoveel aan te doen. want bemoeien word het alleen erger
Het is gewoon belangrijk dat je je kind leert er mee om te gaan en dat je je kind leert dat hij/zij zich daar niks van aan moet trekken. Doe je kind desnoods op een vechtsport voor het zelfvertrouwen zodat hij/zij eens een keer een klap uit kan delen. Dat werkt veel beter dan ervoor zorgen dat de pester straf krijgt.
quote:Dat is inderdaad erg vervelend.
Succes!
quote:Klopt, ze pesten niet meer als ze merken dat het je niets doet.. maar ik kan me voortellen dat het voor zo'n kleintje moeilijk is om zich dat niet aan te trekken.
Op donderdag 26 juni 2003 13:01 schreef Philosocles het volgende:[..]
Ik ben ook wel eens gepest als ukkie. Helaas lichtte mijn moeder toen de leraar in die de klas vervolgens een preek gaf, en die onverlaat noemde mij met naam en toenaam. Nou toen was ik natuurlijk helemaal de klos.
Kort daarop deed mijn moeder het beter: ze overtuigde me ervan dat het pesten kwam doordat mijn plaaggeesten jaloers op me waren. Of dat waar was of niet weet ik niet maar dat deed er niet toe; ik geloofde het en het pesten kon me niets meer schelen. Toen was het ook snel afgelopen.
quote:idd
Op donderdag 26 juni 2003 13:03 schreef jerney het volgende:[..]
Nou ik denk dat jouw manier ook niet echt zal helpen het pesten te laten ophouden eigenlijk.
Dan zul je weer pesterijen krijgen als "moederskindje".
quote:Jezus, het is ook echt weer de omgekeerde wereld. Laat die pesters maar eens een gedragstherapie volgen inderdaad.
Op donderdag 26 juni 2003 13:03 schreef Funny het volgende:[..]
Waarom ze precies gepest wordt weet ik niet. Ze is een normaal meisje wat meestal haar mondje wel klaar heeft. het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze zich altijd overal mee wil bemoeien, maar dat kan de reden van het pesten denk ik niet zijn.
De school heeft ons al gebeld en stelde voor om onze dochter in gedragstherapie te laten gaan. Met het gedrag van haar is helemaal niets mis. Wat ik wel kan voorstellen is dat ze zich anders gaat gedragen doordat ze dus gepest wordt. Degene die gedragstherapie moeten hebben zijn is de groep die haar pest. Zo lijkt het net dat het slachtoffertje zelfs de dader wordt. Net zoals gisteren. Had dat groepje besloten om mijn dochter uit scholl in elkaar te gaan slaan. Dit hoorde de juf en toen mocht mijn dochter iets eerder naar huis, zodat de groep nog in de klas zou blijven zitten en haar niets kon doen.
Dit vind ik dus echt van de zotte... de juf weet ervan, maar het enige wat ze er aan doet is mijn dochter eerder naar huis te laten gaan.Ik been in ieder geval blij dat ze nog steeds met "plezier" naar school gaat...
En heeft heeft dat groepje die haar heeft geslagen helemaal geen straf gekregen ofzo? Dat is toch van de zotte.
Maar dat ze nog steeds met plezier naar school gaat is wel een teken dat het een sterk meisje is.
Al weet je natuurlijk nooit zeker wat er zich van binnen afspeelt.
Suc-6
quote:Het is een groepje wat haar pest. 3 kinderen uit 1 familie en een paar meelopertjes erbij. Bij die ouders van die 3 kinderen is mijn vrouw al geweest. Die kinderen hebben toen flink op hun donder gehad, maar dat heeft niet geholpen. Ook hebben we de ouders van die meelopertjes verteld wat er aan de hand was en die ouders wisten dus nergens van en schrokken heel erg. Met die meelopertjes gaat het nu gelukkig wat beter en die wisten ook niet dat onze dochter zo erg gepest werd door de groep van 3 kinderen...
Op donderdag 26 juni 2003 12:55 schreef jurn het volgende:[..]
en als je weet wie pest, naar de moeder of vader die gene gaan
quote:Dan heb je nog geluk gehad dat die ouders jullie geloofden en ook actie hebben ondernomen.
Op donderdag 26 juni 2003 13:08 schreef Funny het volgende:[..]
Het is een groepje wat haar pest. 3 kinderen uit 1 familie en een paar meelopertjes erbij. Bij die ouders van die 3 kinderen is mijn vrouw al geweest. Die kinderen hebben toen flink op hun donder gehad, maar dat heeft niet geholpen. Ook hebben we de ouders van die meelopertjes verteld wat er aan de hand was en die ouders wisten dus nergens van en schrokken heel erg. Met die meelopertjes gaat het nu gelukkig wat beter en die wisten ook niet dat onze dochter zo erg gepest werd door de groep van 3 kinderen...
quote:ze heeft nog geen klappen gekregen, maar dat waren ze dus van plan om te gaan doen.
Op donderdag 26 juni 2003 13:07 schreef jerney het volgende:[..]
Jezus, het is ook echt weer de omgekeerde wereld. Laat die pesters maar eens een gedragstherapie volgen inderdaad.
En heeft heeft dat groepje die haar heeft geslagen helemaal geen straf gekregen ofzo? Dat is toch van de zotte.
Maar dat ze nog steeds met plezier naar school gaat is wel een teken dat het een sterk meisje is.
Al weet je natuurlijk nooit zeker wat er zich van binnen afspeelt.
Ze is inderdaad van buiten een heel sterk meisje, alleen kan je wel zien dat ze van binnen heel veel pijn en verdriet erom heeft.:'(
JE zou eens aan haar kunnen vragen waarom ze gepest wordt, en wat ze tegen haar zeggen?
-ligt het aan dr kleding
-ligt het aan hoe ze doet
-is ze gewoon erg onzeker
enh dan zou je kunnen proberen samen met haar er iets aan te doen.
Vaak staan kinderen die af en toe gepest worden als veel steviger in hun schoenen als ze een aantal goeie vriendiinnen hebben.
Heeft ze die? Anders zou je eens aan dr kunnen vragen welke meisjes, of jongens, in de klas aardig zijn tegen dr, en gewoon is een middagje(woensdag middag?) iets leuks gaan doen. Dat geeft dr weer wat meer zelfvertrouwen, en dat is vaak iets wat kinderen missen die gepest worden.
quote:
quote:Oh, verkeerd gelezen. Gelukkig dat het toch niet gebeurd is, maar wat niet is kan helaas nog komen.
Op donderdag 26 juni 2003 13:11 schreef Funny het volgende:[..]
ze heeft nog geen klappen gekregen, maar dat waren ze dus van plan om te gaan doen.
Ze is inderdaad van buiten een heel sterk meisje, alleen kan je wel zien dat ze van binnen heel veel pijn en verdriet erom heeft.:'(
Maar is bv aikido niet een idee? Ik heb er vroeger zelf op gezeten, omdat ik, hoewel ik niet gepest werd, nogal timide was en over me heen kon laten lopen.
Het heeft mij wel geholpen en ik vond het erg leuk.
zoals bv zie je nu wel nu heb je wel vriendjes....
weet je hoe dat komt?
Omdat deze van jouw eigen leeftijd zijn...zie je nu wel?
Die andere zijn veels te groot om mee te spelen daarom plaagden ze jou...
Enne....hebben zij wel eens vriendjes van school om mee te spelen?
Zie jij ze?
Nee ik ook niet....hoe komt dat denk je?
Ja juist omdat ze niet zo lief zijn...
Nou zie hem groeien...en denk dat dat de issue is...
waar of niet waar...
Zijn ziel is growing...
en daar vaart ie op de rest van zijn leven en dat is voor mij enige dat telt nml..
grtzzzz
quote:Ze zit al op judo, dus dat scheelt wel.
Op donderdag 26 juni 2003 13:15 schreef jerney het volgende:[..]
Oh, verkeerd gelezen. Gelukkig dat het toch niet gebeurd is, maar wat niet is kan helaas nog komen.
Altijd jammer om te zien hoe een groepje een vrolijk meisje onzeker kunnen maken.Maar is bv aikido niet een idee? Ik heb er vroeger zelf op gezeten, omdat ik, hoewel ik niet gepest werd, nogal timide was en over me heen kon laten lopen.
Het heeft mij wel geholpen en ik vond het erg leuk.
Verder gaat mijn vrouw vanmiddag met de leerkracht praten. We hebben zo het idee dat de school er niet veel aan wil doen, omdat het volgende week toch de laatste school week is. Dit vind ik zeer kwalijk van de school als dit zo is. Ik denk dat de school denkt dat het tijdens de vakantie wel overgaat en dat er begin van het nieuwe schooljaar niets meer aan de hand is...
enne andere school zou dan nog een optie zijn want ik zou mijn kid niet bij aso's op school willen hebben...
simpel...
*hopelijk voelt niemand zich aangesproken hier *
quote:Ik ben er natuurlijk zelf niet bij geweest en je gaat dit vast niet leuk vinden, maar zou het heel misschien een heel klein beetje kunnen dat jij niet helemaal objectief bent als het gaat om zaken die jouw eigen kind aangaan? Het zou natuurlijk helemaal niet gek zijn dat een ouder vindt dat er met het gedrag van zijn/haar kind niks mis is. Heeft 'de school' ook gezegd waarom ze denken dat je dochtertje in gedragstherapie zou moeten. Zou het misschien een heel klein beetje kunnen dat er ergens een miniscuul kerntje van waarheid aan zit?
Waarom ze precies gepest wordt weet ik niet. Ze is een normaal meisje wat meestal haar mondje wel klaar heeft. het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze zich altijd overal mee wil bemoeien, maar dat kan de reden van het pesten denk ik niet zijn.
De school heeft ons al gebeld en stelde voor om onze dochter in gedragstherapie te laten gaan. Met het gedrag van haar is helemaal niets mis. Wat ik wel kan voorstellen is dat ze zich anders gaat gedragen doordat ze dus gepest wordt. Degene die gedragstherapie moeten hebben zijn is de groep die haar pest. Zo lijkt het net dat het slachtoffertje zelfs de dader wordt.
...
Los daarvan is pesten natuurlijk zwaar en kan ik me voorstellen dat je daar als ouder goed wanhopig van wordt. Ik hoop dat je een goede oplossing weet te vinden. Succes, ook voor je dochtertje.
quote:Ohhh ok.. de tip van angelwings was ook goed trouwens, maar ik ging ervan uit dat jullie dit wel al deden
Op donderdag 26 juni 2003 13:22 schreef Funny het volgende:[..]
Ze zit al op judo, dus dat scheelt wel.
Verder gaat mijn vrouw vanmiddag met de leerkracht praten. We hebben zo het idee dat de school er niet veel aan wil doen, omdat het volgende week toch de laatste school week is. Dit vind ik zeer kwalijk van de school als dit zo is. Ik denk dat de school denkt dat het tijdens de vakantie wel overgaat en dat er begin van het nieuwe schooljaar niets meer aan de hand is...
En wel raar van die school ja
Erg laks. Goed dat jullie blijven doorzetten.
quote:Dat zou ik nooit doen.. Op bijna elke school zitten wel een paar van de gasten. Wat denk je dat er gaat gebeuren als die gasten op de nieuwe school te horen krijgen dat je kind vanwege het pesten van school is veranderd? Dan wordt het op de nieuwe school echt niet beter dan op de oude school, plus daarbij heeft je kind dan helemaal geen vriendjes en vriendinnetjes meer als er gepest wordt. Slecht idee dus.
Op donderdag 26 juni 2003 13:22 schreef AngelWings het volgende:
enne andere school zou dan nog een optie zijn want ik zou mijn kid niet bij aso's op school willen hebben...
simpel...
quote:Daar kan natuurlijk een kern van waarheid in zitten. Alleen staat op elk rapport wat ze gekregen heeft dat ze goed met de andere kinderen kan opschieten. Haar gedrag is pas veranderd sinds ze gepest wordt. Waar ligt dat dan aan? aan haarzelf, of aan die pestertjes? Ik weet het wel hoor...
Op donderdag 26 juni 2003 13:25 schreef Parabola het volgende:[..]
Ik ben er natuurlijk zelf niet bij geweest en je gaat dit vast niet leuk vinden, maar zou het heel misschien een heel klein beetje kunnen dat jij niet helemaal objectief bent als het gaat om zaken die jouw eigen kind aangaan? Het zou natuurlijk helemaal niet gek zijn dat een ouder vindt dat er met het gedrag van zijn/haar kind niks mis is. Heeft 'de school' ook gezegd waarom ze denken dat je dochtertje in gedragstherapie zou moeten. Zou het misschien een heel klein beetje kunnen dat er ergens een miniscuul kerntje van waarheid aan zit?
Los daarvan is pesten natuurlijk zwaar
en kan ik me voorstellen dat je daar als ouder goed wanhopig van wordt. Ik hoop dat je een goede oplossing weet te vinden. Succes, ook voor je dochtertje.
quote:ja dat doen we inderdaad al. We geven haar gelukkig het gevoel dat ze bij ons veilig is en dat ze bij ons altijd haar verhaal kwijt kan. gelukiig verteld ze alles aan ons en gelukkig ook de waarheid...
Op donderdag 26 juni 2003 13:26 schreef jerney het volgende:[..]
Ohhh ok.. de tip van angelwings was ook goed trouwens, maar ik ging ervan uit dat jullie dit wel al deden
En wel raar van die school ja
Erg laks. Goed dat jullie blijven doorzetten.
Sommige mensen stralen nu eenmaal iets uit, waardoor zij het pispaaltje worden. Ik weet niet of je in dienst bent geweest, maar daar kan je bij de 1e lichting meteen al zien wie het pispaaltje gaat worden. De ergste gevallen worden er dan zelfs uit gehaald om dat die de groep niet gaan "overleven" en worden dan chaufeur van de commandant ofzo.
De reden dat er gedrags therapie wordt voorgesteld is dat een kleine verandering in het uiterlijke gedrag al heel veel kan schelen met pesten. (weerbaarder gedrag.)
Zelfs al zou ze naar een andere school gaan, dan zul je zien dat ze daar weer gepest wordt. Het klinkt heel lullig, maar op een of andere manier roept ze dit gedrag over haar zelf uit. En om dit te doorbreken zou je haar op gedrags therapie kunnen doen.
Het aanspreken van de groep of het proberen te veranderen van het gedrag van de groep zal alleen aan averechts effect hebben. Maar uit je posts the lezen had je dat ook al gemerkt nadat je de ouders gesproken had.
Ik begrijp je redenatie dat er met je dochter niks mis is. In een volwassenen wereld is dat ook zo, maar helaas zijn de 'regels' op haar leeftijd anders. Ze is (verbaal) niet weerbaar genoeg tegen haar leeftijds genoten (denk ik.)
quote:Dit vind ik de omgekeerde wereld. Dus omdat iemand er wat anders uitziet (zo is degene gewoon), is dat eik een vrijbrief om maar te gaan pesten? Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, zulke mensen ken ik ook, maar dat geeft nog geen reden om te gaan pesten en dus ook niet om het slachtoffer te veranderen. De pesters zitten nl. fout, niet de gepeste!
Op donderdag 26 juni 2003 13:35 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Als de school aangeeft dat gedrags therapie wellicht helpt, waarom ga je daar dan niet op in?Sommige mensen stralen nu eenmaal iets uit, waardoor zij het pispaaltje worden.
Ik denk dat de oplossing moet liggen bij het aanspreken op het gedrag van de pesters. Misschien zou de school eens een project daar over kunnen houden? Want ik denk dat je op school het meeste bereikt. Maar dan moet je niet zo'n halfzacht wijf voor de klas hebben staan.
quote:En dan geschorst worden op karate
Doen wat mijn ouders hebben gedaan: op zelfverdediging zetten... Is het zo afgelopen :-) Karateschop voor je bakkus, bully!
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 26-06-2003 13:46]
quote:Jah tuurlijk joh
Op donderdag 26 juni 2003 12:57 schreef Catootje het volgende:[..]
Naar de leerkracht gaan, de meeste scholen hebben tegenwoordig 'veildig naar school projecten' ...Dat betekent dat ze een antipest beleid hebben. Als je denkt dat het komt omdat je dochter niet weerbaar genoeg is, kun je overwegen om haar een cursus sociale vaardigheden te laten volgen. Daar leert ze via hele leuke en gezellig spelletjes hoe je iets kunt zeggen tegen andere kinderen....
een voorbeeld:
Als je vraagt om mee te spelen, en ze zeggen nee: wat doe je dan?
Als je boos wordt, vinden ze je niet leuk en mag je misschien wel nooit meer meedoen.
Als je niks zegt, durf je het de volgende keer helemaal niet emer!
Als je het stevig vraagt ("die en die: mag ik meedoen? Nee? Waarom niet? Oke, dan doe ik de volgende keer wel mee!") en vervolgens stevig wegloopt (rechtop), dan heb je de beste kansen dat ej de volgende keer wel mee kan doen.
Das een optie voor een kind weglopen.. het is 1 van de zieligste dingen die je kunt doen. En waar naar toe dan?? Naar de vriendjes en de vriendinnetjes die het kind niet heeft?
toen heb ik een assertiviteits curses gehad en dat hielp onwijs goed.. en een 2e ding wat ik heb gedaan ik ben op een vecht sport gegaan en dan moet je niet denken dat ik nu gevaarlijk ben maar wel dat je houding veranderd je gaat meer rechtoplopen straalt meer zelfvertrouwen uit enzo..
dus suc6 ermee
quote:Hulde aan deze post!! Ik ben dus zelf gepest en wat Spaceman_Spiff zegt, klopt als een bus. Ik zat eraan te denken om zoiets te gaan zeggen en deze post bevat alles wat ik wilde zeggen.
Als de school aangeeft dat gedrags therapie wellicht helpt, waarom ga je daar dan niet op in?Sommige mensen stralen nu eenmaal iets uit, waardoor zij het pispaaltje worden. Ik weet niet of je in dienst bent geweest, maar daar kan je bij de 1e lichting meteen al zien wie het pispaaltje gaat worden. De ergste gevallen worden er dan zelfs uit gehaald om dat die de groep niet gaan "overleven" en worden dan chaufeur van de commandant ofzo.
De reden dat er gedrags therapie wordt voorgesteld is dat een kleine verandering in het uiterlijke gedrag al heel veel kan schelen met pesten. (weerbaarder gedrag.)
Zelfs al zou ze naar een andere school gaan, dan zul je zien dat ze daar weer gepest wordt. Het klinkt heel lullig, maar op een of andere manier roept ze dit gedrag over haar zelf uit. En om dit te doorbreken zou je haar op gedrags therapie kunnen doen.
Het aanspreken van de groep of het proberen te veranderen van het gedrag van de groep zal alleen aan averechts effect hebben. Maar uit je posts the lezen had je dat ook al gemerkt nadat je de ouders gesproken had.
Ik begrijp je redenatie dat er met je dochter niks mis is. In een volwassenen wereld is dat ook zo, maar helaas zijn de 'regels' op haar leeftijd anders. Ze is (verbaal) niet weerbaar genoeg tegen haar leeftijds genoten (denk ik.)
Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen door gedragsverandering (groepstraining bij RIAGG). Het klinkt hard, maar als je gepest wordt, ligt de fout bij jezelf. Je trekt het jezelf aan, je voelt je bij alles persoonlijk aangevallen (daarom zei ik in mijn eerste post dat je je kind moet leren er mee om te gaan, je kind moet leren het zichzelf niet aan te trekken en dat is wat je kind kan leren bij zo'n cursus).
quote:Ik zit nu ook een aantal jaren op karate en het is zeker goed voor je zelfvertrouwen. Al had ik dat genoeg op de basisschool...
Op donderdag 26 juni 2003 13:43 schreef Zebigboss het volgende:toen heb ik een assertiviteits curses gehad en dat hielp onwijs goed.. en een 2e ding wat ik heb gedaan ik ben op een vecht sport gegaan en dan moet je niet denken dat ik nu gevaarlijk ben maar wel dat je houding veranderd je gaat meer rechtoplopen straalt meer zelfvertrouwen uit enzo..
quote:ja maar daarmee ook voor je uitstraling op straat..
Op donderdag 26 juni 2003 13:47 schreef ChrisJX het volgende:
Ik zit nu ook een aantal jaren op karate en het is zeker goed voor je zelfvertrouwen. Al had ik dat genoeg op de basisschool...
quote:dat vind ik dus ook de omgekeerde wereld. Met het gedrag van mijn dochter was niets mis, totdat ze gepest werd. Alhoewel ik zelf geen gedragsverandering bij mijn dochter kan ontdekken thuis.
Als de school aangeeft dat gedrags therapie wellicht helpt, waarom ga je daar dan niet op in?
quote:Het is misschien vervelend dat het meisje op gedragstherapie moet tewijl ze zelf niet de schuldige is van het probleem, maar het zou wel eens de enige oplossing kunnen zijn. Meestal kun je twee dingen doen: zelf veranderen, of de wereld om je heen veranderen. Dat laatste is meestal niet te doen. Je kunt niet alle pesters veranderen in lieverdjes. Als het meisje door gedragstherapie zelfverzekerder overkomt, is ze wel van het pesten af waarschijnlijk.
Op donderdag 26 juni 2003 13:40 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Dit vind ik de omgekeerde wereld. Dus omdat iemand er wat anders uitziet (zo is degene gewoon), is dat eik een vrijbrief om maar te gaan pesten? Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, zulke mensen ken ik ook, maar dat geeft nog geen reden om te gaan pesten en dus ook niet om het slachtoffer te veranderen. De pesters zitten nl. fout, niet de gepeste!
Ik denk dat de oplossing moet liggen bij het aanspreken op het gedrag van de pesters. Misschien zou de school eens een project daar over kunnen houden? Want ik denk dat je op school het meeste bereikt. Maar dan moet je niet zo'n halfzacht wijf voor de klas hebben staan.
[..]En dan geschorst worden op karate
Succes!
PS: heb de andere reply's niet gelezen, dus kan zijn dat dit dubbel is.
quote:Dat vetgedrukte klopt gewoon niet. Ik heb zelf vroeger ook flink wat gepest
Op donderdag 26 juni 2003 13:46 schreef Semoi het volgende:Hulde aan deze post!! Ik ben dus zelf gepest en wat Spaceman_Spiff zegt, klopt als een bus. Ik zat eraan te denken om zoiets te gaan zeggen en deze post bevat alles wat ik wilde zeggen.
Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen door gedragsverandering (groepstraining bij RIAGG). Het klinkt hard, maar als je gepest wordt, ligt de fout bij jezelf. Je trekt het jezelf aan, je voelt je bij alles persoonlijk aangevallen (daarom zei ik in mijn eerste post dat je je kind moet leren er mee om te gaan, je kind moet leren het zichzelf niet aan te trekken en dat is wat je kind kan leren bij zo'n cursus).
quote:Kun je nagaan hoe eigenwijs ik ben
Op donderdag 26 juni 2003 13:50 schreef Zebigboss het volgende:ja maar daarmee ook voor je uitstraling op straat..
offtopic : hmm ik dacht altijd dat jij meer eigenwijs was dan dat je zelfvertrouwen had
En natuurlijk erachter komen wat de rede is van de pesterijen
quote:Maar als je zelf niet fout zit, waarom zou je je dan veranderen???? Je moet de oorzaak veranderen, niet het gevolg proberen te verminderen!
Op donderdag 26 juni 2003 13:52 schreef Toeps het volgende:Meestal kun je twee dingen doen: zelf veranderen, of de wereld om je heen veranderen.
quote:Dat vind ik dus ook. Er was met haar totaal niets aan de hand en haar gedrag was ook normaal. totdat ze begonnen met haar te pesten.
Op donderdag 26 juni 2003 14:01 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Maar als je zelf niet fout zit, waarom zou je je dan veranderen???? Je moet de oorzaak veranderen, niet het gevolg proberen te verminderen!
quote:De oorzaak ligt, hoe lullig het ook klinkt, niet alleen bij de pesters. Zij zijn wel begonnen, maar de escalatie van het probleem is gekomen door de manier waarop de gepeste persoon reageerde. Ik het begin wordt iedereen een beetje gepest. Alleen bij de persoon bij wie het aanslaat gaan ze door.
Op donderdag 26 juni 2003 14:01 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Maar als je zelf niet fout zit, waarom zou je je dan veranderen???? Je moet de oorzaak veranderen, niet het gevolg proberen te verminderen!
quote:Je bevestigt zelf wat volgens jou niet klopt. Die persoon wilde bij jullie groepje horen, maar dat wilden jullie niet. Die persoon trok zich dat aan en tja, daar heb je het al..
Op donderdag 26 juni 2003 13:59 schreef Drac het volgende:[..]
Dat vetgedrukte klopt gewoon niet. Ik heb zelf vroeger ook flink wat gepest
en de fout lag echt niet bij degenen die gepest werden. Tenzij je 'je past niet binnen ons bestaande groepje' als fout aan wil merken...
Je kan wel zeggen dat je dingen niet moet aantrekken, maar als jij zonder reden in elkaar wordt geslagen, trek je je dat wel degelijk aan (die kant ken ik nl. ook, ook al heb ik zelf nooit iemand geslagen).
En over dat slaan, ik gaf in mijn eerste post al aan dat het een goed idee is om je kind op zelfverdediging te doen.
Dr. Bob van der Meer heeft veel onderzoek gedaan naar het verschijnsel pesten en een vijfsporenaanpak en stappenplan ontwikkeld. Voor meer informatie daarover wil ik je echt aanraden www.pesten.net te lezen.
Ik wil hier niet mee zeggen dat het altijd maar de schuld van de gepestte is als er gepest wordt maar je kan er wel door in een visieuze (hoe schrijf je dat?) cirkel terecht komen doordat je je anders gaat gedragen.
Daarom zou ik je op zijn minst aanraden om je diochter eens naar jeugdmaatschappelijk werk te sturen... al is het alleen maar omdat ze haar verhaal dan eens aan een objectief (voor zover dat kan) iemand kwijt kan. Misschien durft ze ook dingen niet te vertellen aan jullie... ze kan het soms ( kinderen blijven kinderen) ook weleens uitlokken.
Ik zou je dochter in ieder geval adviseren om gewoon bij die pestkoppen uit de buurt te blijven... loop maar een straatje om, neem verschillende routes naar huis maar ga dan niet de confrontatie aan.
Praten met school kan idd een oplossing zijn maar zeker niet altijd. De bully's konden wel weer eens een nieuwe stok( figuurlijk) hebben om mee te slaan dan.
Heel erg veel succes ermee!!!!
OFFTOPIC--- hoe is het trouwens met dat meisje wat jullie toen hebben opgevangen????? // OFFTOPIC---
quote:Ik weet ook wel hoe pesters in elkaar zitten, maar die pesters zijn begonnen met pesten. Dat iemand daar 'raar' of 'anders' op reageert vind ik volstrekt logisch. Pesten is immers niet normaal, dus kun je daar niet normaal op reageren.
Op donderdag 26 juni 2003 14:04 schreef Toeps het volgende:De oorzaak ligt, hoe lullig het ook klinkt, niet alleen bij de pesters. Zij zijn wel begonnen, maar de escalatie van het probleem is gekomen door de manier waarop de gepeste persoon reageerde. Ik het begin wordt iedereen een beetje gepest. Alleen bij de persoon bij wie het aanslaat gaan ze door.
Maar als je dat meisje nou naar gedragstherapie doet en stel: de pesters zouden ophouden. Denk je dan niet dat die personen een ander slachtoffer gaan zoeken? Je verplaatst dus gewoon het probleem!
quote:Toch begrijp ik nog steeds niet waarom het gedrag van mijn dochter moet veranderen terwijl er NIETS mis is met haar. Haar gedrag veranderen omdat anderen daar een probleem mee hebben vind ik echt te gek voor woorden. Een ander kind van je dochter maken dmv gedragstherapie omdat ze door een stelletje van die kloothommels gepest wordt is echt zot. maar dat is mijn mening hierover natuurlijk.
Op donderdag 26 juni 2003 14:11 schreef Angel22 het volgende:
Ik ben zelf ook jarenlang gepest op de basisschool en nog twee jaar op de mavo derachteraan.
Waarom? Als sla je me vierkant rondik weet het niet.
Ik weet wel dat ik na de hel op de basisschool zodanig veranderd was van een leuk vrolijk meisje naar een schuchter neerslachtig grietje die alles over zich heen liet komen. IK heb ook jaren op judo gezeten maar daar veranderde mijn houding niet mee omdat ik in mijn eentje nix kon uitrichten tegen de hele klas.
Op de mavo kwam ik dus door mijn eigen houding weer in die pestcirkel terecht en daar kwam mijn mentor ook met het idee om gedragstherapie te gaan doen. Ik wilde dat ook niet want in mijn ogen (toen) en mijn ouders ogen was er niets mis met mij maar met degene die aan het pesten waren.
Ik heb toen eerst een aantal gesprekken met een maatschappelijk werkster gehad en daar ben ik er achter gekomen dat ik dus duidelijk wel moest gaan veranderen omdat de pesters er toch nix aan deden om te veranderen.
Ik ben toen heel erg mijn best gaan doen om zekerder over te komen en heb op een gegeven moment ( t heeft me helaas wel een schorsing opgeleverd van 2 weken...) de grootste en sterkste gozer uit de klas te grazen genomen en toen was het in 1 keer over.
Tis niet zo dat ik er meteen bijhoorde maar het pesten was over omdat ze bang van me waren geworden.Ik wil hier niet mee zeggen dat het altijd maar de schuld van de gepestte is als er gepest wordt maar je kan er wel door in een visieuze (hoe schrijf je dat?) cirkel terecht komen doordat je je anders gaat gedragen.
Daarom zou ik je op zijn minst aanraden om je diochter eens naar jeugdmaatschappelijk werk te sturen... al is het alleen maar omdat ze haar verhaal dan eens aan een objectief (voor zover dat kan) iemand kwijt kan. Misschien durft ze ook dingen niet te vertellen aan jullie... ze kan het soms ( kinderen blijven kinderen) ook weleens uitlokken.Ik zou je dochter in ieder geval adviseren om gewoon bij die pestkoppen uit de buurt te blijven... loop maar een straatje om, neem verschillende routes naar huis maar ga dan niet de confrontatie aan.
Praten met school kan idd een oplossing zijn maar zeker niet altijd. De bully's konden wel weer eens een nieuwe stok( figuurlijk) hebben om mee te slaan dan.
Heel erg veel succes ermee!!!!OFFTOPIC--- hoe is het trouwens met dat meisje wat jullie toen hebben opgevangen????? // OFFTOPIC---
Offtopic.
Dat meisje mocht uiteindelijk niet met ons mee op vakantie vorig jaar en is toen via haar zus en vader uiteindelijk in een kindertehuis terecht gekomen waar ze het goed naar haar zin heeft. voor zover dat kan natuurlijk. Ze gaat bijna elk weekend naar haar vader en komt af en toe ook nog eens bij ons om met mijn dochter te spelen. Het gaat dus naar verhouding goed met haar.
Leuk dat je daar naar vraagt trouwens.
Offtopic.
quote:Ja dan zoeken ze waarschijnlijk iemand anders uit om te pesten. Dat kun je niet voorkomen. Maar als ouder van een gepest kind kun je niet zomaar even de pesters heropvoeden. Als het de ouders al niet lukt...
Op donderdag 26 juni 2003 14:15 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Ik weet ook wel hoe pesters in elkaar zitten, maar die pesters zijn begonnen met pesten. Dat iemand daar 'raar' of 'anders' op reageert vind ik volstrekt logisch. Pesten is immers niet normaal, dus kun je daar niet normaal op reageren.
Maar als je dat meisje nou naar gedragstherapie doet en stel: de pesters zouden ophouden. Denk je dan niet dat die personen een ander slachtoffer gaan zoeken? Je verplaatst dus gewoon het probleem!
quote:Ik heb nergens gezegd dat diegeen bij ons groepje wilde horen. Wij hadden een groepje (op een sportclub) en je werd alleen geaccepteerd als wij vonden dat je er wel bij paste. Of je nou wou of niet. En vonden wij dat je teveel x of y deed, dan was het
Op donderdag 26 juni 2003 14:06 schreef Semoi het volgende:Je bevestigt zelf wat volgens jou niet klopt. Die persoon wilde bij jullie groepje horen, maar dat wilden jullie niet. Die persoon trok zich dat aan en tja, daar heb je het al..
quote:Vind ik ook hoor. Maar dan nog: als je 10 ben en je wordt in elkaar geslagen door mensen van 14 helpt je vechtsport niet zo veel.
En over dat slaan, ik gaf in mijn eerste post al aan dat het een goed idee is om je kind op zelfverdediging te doen.
quote:Ik zal mijn verhaal nog leuker maken: op de basisschool behoorde ik tot de populaire groep. Op de middelbare school niet meer. Waarschijnlijk omdat ik me niet bezig hield met vriendinnetjes, maar liever mijn huiswerk op tijd af had. Ik ben in die tijd veel gespest, maar heb er eik weinig van aan getrokken. Ik had mijn vrienden op de sportclub (en daar kon ik wel de stoere jongen uithangen...
Op donderdag 26 juni 2003 14:11 schreef Angel22 het volgende:
Ik ben zelf ook jarenlang gepest op de basisschool en nog twee jaar op de mavo derachteraan.
Waarom? Als sla je me vierkant rondik weet het niet.
Ik weet wel dat ik na de hel op de basisschool zodanig veranderd was van een leuk vrolijk meisje naar een schuchter neerslachtig grietje die alles over zich heen liet komen. IK heb ook jaren op judo gezeten maar daar veranderde mijn houding niet mee omdat ik in mijn eentje nix kon uitrichten tegen de hele klas.
quote:Het is niet zo dat je hele dochter moet veranderen, maar er moet wel iets gebeuren zodat het pesten ophoudt. En wat heb je nou liever, dat ze daar zelf de controle over heeft, of dat ze maar moet afwachten wanneer die anderen ophouden met pesten?
Op donderdag 26 juni 2003 14:17 schreef Funny het volgende:[..]
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom het gedrag van mijn dochter moet veranderen terwijl er NIETS mis is met haar. Haar gedrag veranderen omdat anderen daar een probleem mee hebben vind ik echt te gek voor woorden. Een ander kind van je dochter maken dmv gedragstherapie omdat ze door een stelletje van die kloothommels gepest wordt is echt zot. maar dat is mijn mening hierover natuurlijk.
quote:Oftwel: pesters hebben fout gedrag, zij veranderen het gedrag van de gepeste. Die moet zijn/haar gedrag maar veranderen. Pesters gaan op zoek naar een ander met niet-fout gedrag. Die moet ook maar zijn gedrag veranderen. Oftewel: omdat er 3 personen fout bezig zijn, moet de rest van de klas zijn gedrag maar aanpassen
Op donderdag 26 juni 2003 14:18 schreef Toeps het volgende:Ja dan zoeken ze waarschijnlijk iemand anders uit om te pesten. Dat kun je niet voorkomen. Maar als ouder van een gepest kind kun je niet zomaar even de pesters heropvoeden. Als het de ouders al niet lukt...
Dat is net zo idioot als: we hebben cellen-tekort en mensen blijven toch wel jatten. Laten we diefstal maar legaliseren. En de mensen die tegen diefstal zijn (de meerderheid), tja, die moet zich maar aanpassen.
ennuh de confrontatie uit de weggaan (lees: omrijden enzo) daarmee los je het niet op maar stel je het uit.. en stel je jezelf kwetsbaarder op.. helaas
[Dit bericht is gewijzigd door Zebigboss op 26-06-2003 14:26]
quote:Dat er IETS moet gebeuren zodat het pesten ophoudt, daar ben ik het met je eens. Alleen moet dat "iets" zijn het gedrag van die pesters moet veranderen. niet het gedrag van mijn dochter.
Op donderdag 26 juni 2003 14:23 schreef Toeps het volgende:[..]
Het is niet zo dat je hele dochter moet veranderen, maar er moet wel iets gebeuren zodat het pesten ophoudt. En wat heb je nou liever, dat ze daar zelf de controle over heeft, of dat ze maar moet afwachten wanneer die anderen ophouden met pesten?
quote:Het is ook een omgekeerde wereld (helaas.)
Op donderdag 26 juni 2003 13:52 schreef Funny het volgende:[..]
dat vind ik dus ook de omgekeerde wereld. Met het gedrag van mijn dochter was niets mis, totdat ze gepest werd. Alhoewel ik zelf geen gedragsverandering bij mijn dochter kan ontdekken thuis.
Degene die pesten zouden een gedragscursus moeten krijgen.
Het slachtoffertje wat op gedragscursus zou moeten wordt dus eigenlijk dan dubbel gepest.
Natuurlijk is de groep fout! En ik begrijp ook heel goed dat je je dochter wilt beschermen. Maar het zou voor je dochter wel erg makkelijk zijn als deze bedreiging opeens verdwijnt (door de groep te veranderen.) Maar, wat leert je dochter daar dan van?
Als in haar latere leven er weer zo'n situatie voordoet, dan kan ze er (weer) niet mee overweg. Het lijkt mij het beste om haar nu aan te leren hoe ze hier mee om kan gaan, zodat ze in haar latere leven daar profijt van heeft.
Maar dat is mijn mening, helaas is hier geen universeel goed antwoord op te vinden.
quote:Hier ben ik het volledig mee eens. Het slachtoffertje moet zich maar aanpassen en hopen dat het pesten dan ophoudt. te belachelijk voor woorden eigenlijk.
Op donderdag 26 juni 2003 14:24 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Oftwel: pesters hebben fout gedrag, zij veranderen het gedrag van de gepeste. Die moet zijn/haar gedrag maar veranderen. Pesters gaan op zoek naar een ander met niet-fout gedrag. Die moet ook maar zijn gedrag veranderen. Oftewel: omdat er 3 personen fout bezig zijn, moet de rest van de klas zijn gedrag maar aanpassen
Dat is net zo idioot als: we hebben cellen-tekort en mensen blijven toch wel jatten. Laten we diefstal maar legaliseren. En de mensen die tegen diefstal zijn (de meerderheid), tja, die moet zich maar aanpassen.
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 14:26 schreef Spaceman_Spiff het volgende:[..]
<knip>
helaas is hier geen universeel goed antwoord op te vinden.
wel is het handiger je kind ervoor te 'wapenen' (lees: voorbereiden) want als zij niet van houding (is geen gedragsfout) verandert loopt ze kans in de toekomst weer gepest te worden..
Hoe lang wordt ze gepest trouwens???
quote:Het gaat er niet om dat de pesters een probleem hebben met haar gedrag, maar omdat ze een makkelijk doelwit is.
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom het gedrag van mijn dochter moet veranderen terwijl er NIETS mis is met haar. Haar gedrag veranderen omdat anderen daar een probleem mee hebben vind ik echt te gek voor woorden. Een ander kind van je dochter maken dmv gedragstherapie omdat ze door een stelletje van die kloothommels gepest wordt is echt zot. maar dat is mijn mening hierover natuurlijk.
Even iets over mezelf, misschien dat dat dan helpt, want anders blaten de mensen er toch maar langsheen dat het niet de "fout"van de gepestte is.
Ik ben gepest. Hoe kwam dat? Uiteraard omdat het een stel eikels waren die dat deden. Het werd zo erg dat ik op een gegeven moment er letterlijk ziek van werd, zo erg dat ik steeds meer thuis bleef. Op een gegeven moment werd het m'n moeder te veel en moest ik mee naar de huisarts. In overleg is toen besloten dat ik naar het RIAGG zou gaan. Ik heb daar gesprekken gehad en daar is mij ook verteld dat het mijn fout was. Ik heb die persoon toen zowat vervloekt met dezelfde redenen als dat iedereen hier aanvoert.
Maar ik ben toch aan mezelf gaan werken en ben erachter gekomen waarom ik gepest werd. Het was inderdaad mijn fout. Ik trok me alles aan wat anderen tegen me zeiden, ik wilde graag door iedereen aardig gevonden worden. Daardoor was ik een makkelijk doelwit, want ik was heel makkelijk geestelijk pijn te doen. Ik heb vanaf dat moment mijn instelling veranderd, ben met m'n schouders recht gaan lopen, heb (dankzij m'n Taekwondo) iemand een gebroken arm bezorgd en tadaaaa, het pesten was over.
Ik ben van mening dat ik door mijn gedragsverandering een beter mens ben geworden, voor mezelf en voor anderen en ik voel me er heel goed bij. Ik heb nu het gevoel dat ik de hele wereld aankan.
Lang leve het RIAGG en de persoon die ik in eerste instantie vervloekte!!
quote:Dat begrijp ik ook wel en ik neem je ook niets kwalijk hoor. Alleen ben ik het er dus niet mee eens dat haar gedrag moet veranderen voor iets waar ze zelf nooit om gevraagd heeft.
Op donderdag 26 juni 2003 14:26 schreef Toeps het volgende:
Ik zeg niet dat je dochter erom vraagt om gepest te worden hoor, en ze verdient het ook echt niet. Misschien komen mijn posts wat hard over, dat is niet de bedoeling.
Maar we wonen nou eenmaal in een verrotte wereld wat sommige dingen betreft. En daar valt niks aan te veranderen. Het enige waar je invloed op kan uitoefenen is hoe je er zelf mee omgaat.
quote:Der is niet echt iets mis met haar maar door gedrags therapie kan ze veel meer zelfvertorouwen krijgen en daardoor is ze veel weerbaarder tegen het gepest. Voor de pesters is het dan niet leuk meer en houden dan op.
Offtopic.
Dat meisje mocht uiteindelijk niet met ons mee op vakantie vorig jaar en is toen via haar zus en vader uiteindelijk in een kindertehuis terecht gekomen waar ze het goed naar haar zin heeft. voor zover dat kan natuurlijk. Ze gaat bijna elk weekend naar haar vader en komt af en toe ook nog eens bij ons om met mijn dochter te spelen. Het gaat dus naar verhouding goed met haar.
Leuk dat je daar naar vraagt trouwens.
Offtopic.
Ondanks dat ik zelf op de mavo het probleem van het pesten heb "opgelost" door er maar agressief op los te slaan, ondervind ik nog steeds dagelijks de gevolgen die het voor mij heeft gehad. Ik denk dat ik nu ongeveer tien jaar pestvrij ben (ben 24) maar ik heb nog steeds de angst als ik in een nieuwe stuatie kom met nieuwe mensen " vinden ze mij wel aardig", " zie ik er niet raar uit", "zeg ik niet iets raars", zelfs op de peuterschool bij mijn zoontje heb ik de angst niet aardig gevonden te worden terwijl ik zelf ook wel weet dat ik geen reet met een ander van doen heb.
Ik wil absoluut niet overkomen alsof het de schuld is van jou dochter, als dat zo is mijn excuses hiervoor. Want bij pesten ligt de fout ALTIJD bij de pester en niet bij het slachtoffer.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker heb uitgelegd wat ik met mijn stukje bedoelde Funny.
vind je me nu nog wel aardig???
quote:Het gedrag van de gepeste moet in het begin al niet helemaal goed zijn geweest, anders was ze niet tot pestobject uitgegroeid. Hoe het gedrag daarna is veranderd is alleen maar een gevolg.
Oftwel: pesters hebben fout gedrag, zij veranderen het gedrag van de gepeste. Die moet zijn/haar gedrag maar veranderen. Pesters gaan op zoek naar een ander met niet-fout gedrag. Die moet ook maar zijn gedrag veranderen. Oftewel: omdat er 3 personen fout bezig zijn, moet de rest van de klas zijn gedrag maar aanpassen
Jouw theorie is te vergelijken met:
Mijn huis is niet beveiligd. Dat hoeft ook niet, want boeven zijn fout. Ze moeten alle boeven maar leren dat ze niet mogen stelen. Ondertussen is mijn hele huis leeggeroofd, maar ik ga geen sloten kopen hoor. Ik ben namelijk niet fout, dus ik ga daar ook geen moeite voor doen.
quote:Een week of 3-4
Op donderdag 26 juni 2003 14:29 schreef Zebigboss het volgende:[..]
Hoe lang wordt ze gepest trouwens???
quote:Tis geen kwestie van aanpassen aan de pesters maar een kwestie van het gedrag van het slachtoffer terug halen wat het voor het pesten had. Dat is toch alleen maar een positieve verandering?
Op donderdag 26 juni 2003 14:27 schreef Funny het volgende:[..]
Hier ben ik het volledig mee eens. Het slachtoffertje moet zich maar aanpassen en hopen dat het pesten dan ophoudt. te belachelijk voor woorden eigenlijk.
quote:Dat ben ik niet met je eens! Kinderen worden op de basisschool om de gekste dingen gepest: haarkleur, bril, stomme schoenen, noem maar op! Dan mag jij me vertellen wat er fout is aan dat 'gedrag'. Sinds wanneer is 'een beetje sulliger zijn dan de rest' een reden om iemand te gaan pesten???
Op donderdag 26 juni 2003 14:32 schreef Toeps het volgende:Het gedrag van de gepeste moet in het begin al niet helemaal goed zijn geweest, anders was ze niet tot pestobject uitgegroeid. Hoe het gedrag daarna is veranderd is alleen maar een gevolg.
quote:In principe ben ik het helemaal met die stelling eens!
Mijn huis is niet beveiligd. Dat hoeft ook niet, want boeven zijn fout. Ze moeten alle boeven maar leren dat ze niet mogen stelen. Ondertussen is mijn hele huis leeggeroofd, maar ik ga geen sloten kopen hoor. Ik ben namelijk niet fout, dus ik ga daar ook geen moeite voor doen.
quote:Zoals gezegd, ik ken beide kanten van het verhaal. Ik ben gepest en ik heb gepest. En ik vind dat er geen reden was om mij te pesten, maar dat ik ook geen reden had om andere te pesten.
Op donderdag 26 juni 2003 14:32 schreef Toeps het volgende:Het gedrag van de gepeste moet in het begin al niet helemaal goed zijn geweest, anders was ze niet tot pestobject uitgegroeid. Hoe het gedrag daarna is veranderd is alleen maar een gevolg.
Ik heb gepest, omdat ik met een groepje mij superstoer voelde en ik de dienst kon uitmaken op de sportclub. Je had maar aan mijn/onze eisen te voldoen. Wat ook nergens op slaat!
quote:Ik het begin word iedereen een beetje gepest. Iedereen krijgt een paar opmerkingen over zijn of haar opvallende kenmerken. Nou gaat het er niet om of je opvallende kenmerken hebt, maar hoe je reageert op die opmerkingen. Als je meelacht om zo'n grapje is er niks aan de hand, maar als je stilvalt of op een andere manier heftig reageert, dan gaan ze door. Dat ligt dus wel degelijk aan het gedrag van de gepeste.
Op donderdag 26 juni 2003 14:36 schreef ChrisJX het volgende:Dat ben ik niet met je eens! Kinderen worden op de basisschool om de gekste dingen gepest: haarkleur, bril, stomme schoenen, noem maar op! Dan mag jij me vertellen wat er fout is aan dat 'gedrag'. Sinds wanneer is 'een beetje sulliger zijn dan de rest' een reden om iemand te gaan pesten???
quote:Dat hebben ze ook niet. Maar je moet niet die videorecorder dag en nacht voor je open raam laten staan bij wijze van spreken.
In principe ben ik het helemaal met die stelling eens!
Al vind ik het trouwens een prima idee om kinderen op zelfverdediging te sturen. Maar je moet niet gaan reageren met: het feit dat ik een huis met een videorecorder heb geeft dieven een legitieme reden om in te breken.
quote:Je hebt het nu inderdaad iets duidelijker uitgelegd. Ik zag het meer als "straf", maar als je het als een soort van slachtoffer hulp ziet, wordt het duidelijker.
Op donderdag 26 juni 2003 14:31 schreef Angel22 het volgende:[..]
Der is niet echt iets mis met haar maar door gedrags therapie kan ze veel meer zelfvertorouwen krijgen en daardoor is ze veel weerbaarder tegen het gepest. Voor de pesters is het dan niet leuk meer en houden dan op.
Ik zeg " niet echt iets mis" maar door het pesten is haar houding veranderd naar veel minder zelfverzekerd en zolang daar niets aan gedaan wordt blijft ze zo.
Het is nl niet zo als het pesten nu ineens op zou houden dat je dochter meteen weer terug keert naar haar oude zelf... ze heeft nu een flinke knauw gehad, of ze dat nu laat merken of niet, maar pesten gaat je absoluut niet in de koude kleren zitten.
Je moet de gedragstherapie ook niet zien als een straf of "ik-leg-de-schuld-nu-bij-mijn-dochter" maar als een soort van slachtofferhulp.
Ondanks dat ik zelf op de mavo het probleem van het pesten heb "opgelost" door er maar agressief op los te slaan, ondervind ik nog steeds dagelijks de gevolgen die het voor mij heeft gehad. Ik denk dat ik nu ongeveer tien jaar pestvrij ben (ben 24) maar ik heb nog steeds de angst als ik in een nieuwe stuatie kom met nieuwe mensen " vinden ze mij wel aardig", " zie ik er niet raar uit", "zeg ik niet iets raars", zelfs op de peuterschool bij mijn zoontje heb ik de angst niet aardig gevonden te worden terwijl ik zelf ook wel weet dat ik geen reet met een ander van doen heb.
Ik wil absoluut niet overkomen alsof het de schuld is van jou dochter, als dat zo is mijn excuses hiervoor. Want bij pesten ligt de fout ALTIJD bij de pester en niet bij het slachtoffer.Ik hoop dat ik nu wat duidelijker heb uitgelegd wat ik met mijn stukje bedoelde Funny.
vind je me nu nog wel aardig???
Ik vind je nog wel aardig hoor
quote:Dus als een kind zich niet gedraagd zoals een ander kind wil, is dat dus een reden om de ander te gaan pesten?
Op donderdag 26 juni 2003 14:42 schreef Toeps het volgende:[..]
Ik het begin word iedereen een beetje gepest. Iedereen krijgt een paar opmerkingen over zijn of haar opvallende kenmerken. Nou gaat het er niet om of je opvallende kenmerken hebt, maar hoe je reageert op die opmerkingen. Als je meelacht om zo'n grapje is er niks aan de hand, maar als je stilvalt of op een andere manier heftig reageert, dan gaan ze door. Dat ligt dus wel degelijk aan het gedrag van de gepeste.
[..]
quote:Lezen mensen (behalve Drac) echt mijn posts niet, of lijkt dat maar zo?
Op donderdag 26 juni 2003 14:45 schreef Funny het volgende:[..]
Dus als een kind zich niet gedraagd zoals een ander kind wil, is dat dus een reden om de ander te gaan pesten?
quote:hmm misschien.. ik herhaal, misschien is het dan wel een storm in een glas water.. oftewel gewoon stress voor de zomer vakantie??
Op donderdag 26 juni 2003 14:33 schreef Funny het volgende:Een week of 3-4
mogenlijk... maar dat maakt het niet leuker
en boven alles je krijgt je eigenwaarde terug en dan treed je weer vol energy de wereld in
quote:Je zegt dat ze een gemakkelijk doelwit is voor de pesters. Misschien is dit wel zo, toch vind ik dit geen reden om maar door te blijven gaan door die pesters.
Op donderdag 26 juni 2003 14:49 schreef Semoi het volgende:[..]
Lezen mensen (behalve Drac) echt mijn posts niet, of lijkt dat maar zo?
quote:dat hoop ik wel. En ik denk dat de school er ook zo over denkt, omdat ze er tot nu toe zo weinig aan doen.
Op donderdag 26 juni 2003 14:50 schreef Zebigboss het volgende:[..]
hmm misschien.. ik herhaal, misschien is het dan wel een storm in een glas water.. oftewel gewoon stress voor de zomer vakantie??
mogenlijk... maar dat maakt het niet leuker
quote:Ik heb ze wel gelezen, maar Drac reageerde al aardig nuttig vond ik. Hoe afwijkend iemand ook is, dat geeft anderen niet het recht om hem/haar te gaan pesten.
Op donderdag 26 juni 2003 14:49 schreef Semoi het volgende:
Lezen mensen (behalve Drac) echt mijn posts niet, of lijkt dat maar zo?
quote:Het gedrag van de pesters is nooit goed te praten. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je dochtertje niet meer zo'n easy target is. Als je daar nu mee begint heeft ze er haar hele leven wat aan.
Op donderdag 26 juni 2003 14:53 schreef Funny het volgende:[..]
Je zegt dat ze een gemakkelijk doelwit is voor de pesters. Misschien is dit wel zo, toch vind ik dit geen reden om maar door te blijven gaan door die pesters.
Met andere woorden. Omdat het gedrag van mijn dochter niet aansluit bij dat gedrag van de pesters, is dit een vrijbrief voor de pesters om door te gaan....???
quote:Het gaat er niet om dat haar gedrag niet aansluit. Het gaat er juist om dat ze zo "leuk" reageert als ze wordt gepest. Pesten is over het algemeen niks anders dan mensen uit hun tent lokken omdat de pesters dat zo leuk vinden.
Je zegt dat ze een gemakkelijk doelwit is voor de pesters. Misschien is dit wel zo, toch vind ik dit geen reden om maar door te blijven gaan door die pesters.
Met andere woorden. Omdat het gedrag van mijn dochter niet aansluit bij dat gedrag van de pesters, is dit een vrijbrief voor de pesters om door te gaan....???
Ik zeg niet dat de pesters goed zitten, begrijp me niet verkeerd, maar dat valt nu eenmaal niet te veranderen. Het enige wat helpt, is het weghalen van het "genot" dat ze behalen als ze pesten en dat weghalen van het "genot" is het leren van je kind om er op een goede manier op te reageren. En ik heb dat geleerd bij het RIAGG.
Lees nu eens www.pesten.net. Daar staat heel veel informatie van mensen die er veel onderzoek naar hebben gedaan en die methoden hebben uitgeprobeerd en aangepast.
quote:Het gedrag van de pesters is ook fout! Met die groep is ook wat mis. Maar we hebben het hier over een groep van 3 kinderen uit 1 familie en een paar meelopers. 3 kinderen uit één familie!
Op donderdag 26 juni 2003 14:30 schreef ChrisJX het volgende:
Het is natuurlijk mooi als je het gedrag van een gepeste zo kunt veranderen dat ze er geen last van heeft. En zolang dat makkelijk kan, moet je dat proberen. Maar het gedrag van de pesters veranderen heeft m.i. prioriteit! Zij zitten fout, hun gedrag dien je te veranderen!
Ik zou er voor mezelf dan voor kiezen om mijn dochter zo weerbaar te maken dat ze niet meer gepest wordt. Wat haar tevens weerbaarder maakt voor de toekomst. Want wie zegt dat als deze groep pesters is opgelost dat er dan niet een nieuwe groep komt?
quote:Ik ben het wel met je eens, maar jij beschrijft een utopie. En er zullen altijd kinderen blijven die er "genot" uit behalen om iemand te pesten. Die trekken zich niks aan van een praatje van iemand voor de klas, die veranderen niet als ze straf krijgen (op school of door ouders). Bij die kinderen moet je ervoor zorgen dat ze dat "genot" niet kunnen krijgen en dat is dat de kinderen die gepest worden te leren hoe ze er mee om moeten gaan.
Op donderdag 26 juni 2003 15:00 schreef sombie het volgende:
Nou, als er posts niet gelezen worden, zijn dat die van mij wel, geloof ik. Iedereen lijkt het hier over 'schuld' en 'aanpassen' te hebben. Dat heeft niet erg veel nut. Het probleem is dat er gepest wordt en je wilt dat dat ophoudt. Dat lukt niet als je alleen de pesters bestraft. Het lukt ook niet als alleen de gepeste zich 'aanpast'. Er moet vanuit de school een duidelijk antipestbeleid zijn. De sfeer in de klas (en op school) moet worden verbeterd. Daar moeten de leerkracht(en) en leerlingen (de pesters, gepeste en meelopers) samen aan werken en ook de ouders moeten daarbij worden betrokken.Lees nu eens www.pesten.net. Daar staat heel veel informatie van mensen die er veel onderzoek naar hebben gedaan en die methoden hebben uitgeprobeerd en aangepast.
Een onderzoek zegt veel, maar verhalen van mensen die gepest zijn en er vanaf gekomen zijn nog veel meer.
quote:Sombie, ik lees je posts uiteraard wel en zit uiteraard op www.pesten.net te kijken. daar haal ik inderdaad heel veel info vandaan. Bedankt voor de tip in ieder geval.
Op donderdag 26 juni 2003 15:00 schreef sombie het volgende:
Nou, als er posts niet gelezen worden, zijn dat die van mij wel, geloof ik. Iedereen lijkt het hier over 'schuld' en 'aanpassen' te hebben. Dat heeft niet erg veel nut. Het probleem is dat er gepest wordt en je wilt dat dat ophoudt. Dat lukt niet als je alleen de pesters bestraft. Het lukt ook niet als alleen de gepeste zich 'aanpast'. Er moet vanuit de school een duidelijk antipestbeleid zijn. De sfeer in de klas (en op school) moet worden verbeterd. Daar moeten de leerkracht(en) en leerlingen (de pesters, gepeste en meelopers) samen aan werken en ook de ouders moeten daarbij worden betrokken.Lees nu eens www.pesten.net. Daar staat heel veel informatie van mensen die er veel onderzoek naar hebben gedaan en die methoden hebben uitgeprobeerd en aangepast.
quote:je mag natuurlijk niet generaliseren, maar het zegt genoeg dat de 3 kinderen dezelfde moeder hebben, maar alle 3 een andere vader...
Op donderdag 26 juni 2003 15:03 schreef Spaceman_Spiff het volgende:[..]
Het gedrag van de pesters is ook fout! Met die groep is ook wat mis. Maar we hebben het hier over een groep van 3 kinderen uit 1 familie en een paar meelopers. 3 kinderen uit één familie!
Er is dus m.i. iets goed mis bij die famillie. En als dat opgelost zou worden zou dat mooi zijn. Maar ik denk dat je het dan over een lang traject (maanden/jaren?) hebt waarin in de tussentijd het pesten nog steeds door gaat.
quote:In die onderzoeken is juist gekeken naar verhalen van mensen die gepest zijn. En steeds weer is gebleken dat het niet voldoende is om alleen 'iets aan de gepeste te doen' (therapie of andere school e.d.). Het is van groot belang dat echt al die partijen erbij betrokken zijn. En dan heb ik het niet over een praatje voor de klas maar echt met de hele klas werken aan dit thema, erover praten, inlevingsspellen, enz. Er is heel veel materiaal ontwikkeld om hier als school en leerkracht mee aan de slag te gaan. Een school is ook verplicht om dit te doen. Als ze het niet doen, kun je naar een bestuur stappen of een klachtencommissie. Op die site staat, als ik me niet vergis, uitgelegd hoe dat werkt. Naar mijn mening is dat de enige manier om er echt iets aan te doen.
Op donderdag 26 juni 2003 15:05 schreef Semoi het volgende:[..]
Ik ben het wel met je eens, maar jij beschrijft een utopie. En er zullen altijd kinderen blijven die er "genot" uit behalen om iemand te pesten. Die trekken zich niks aan van een praatje van iemand voor de klas, die veranderen niet als ze straf krijgen (op school of door ouders). Bij die kinderen moet je ervoor zorgen dat ze dat "genot" niet kunnen krijgen en dat is dat de kinderen die gepest worden te leren hoe ze er mee om moeten gaan.
Een onderzoek zegt veel, maar verhalen van mensen die gepest zijn en er vanaf gekomen zijn nog veel meer.
[Dit bericht is gewijzigd door sombie op 26-06-2003 15:11]
quote:Dat klopt inderdaad, zodra iemand heftig/duidelijk reageert op een uitlokking (door bijv kwaad te worden of te gaan huilen) is het de uitlokker gelukt en daar is het hem om te doen. Als ie bijv. een bijdehante opmerking terug krijgt is de lol snel over.
Op donderdag 26 juni 2003 14:42 schreef Toeps het volgende:[..]
Ik het begin word iedereen een beetje gepest. Iedereen krijgt een paar opmerkingen over zijn of haar opvallende kenmerken. Nou gaat het er niet om of je opvallende kenmerken hebt, maar hoe je reageert op die opmerkingen. Als je meelacht om zo'n grapje is er niks aan de hand, maar als je stilvalt of op een andere manier heftig reageert, dan gaan ze door. Dat ligt dus wel degelijk aan het gedrag van de gepeste.
Toen mijn zusje in de brugklas zat was er ook een jongen snel kwaad werd, en toen wat jongens dat doorhadden werd hij ook steeds uitgelokt.
quote:Het is niet een kwestie van dat iemand zich niet gedraagt zoals iemands anders dat wilt, het is een kwestie van iemand waarbij je gemakkelijk een reactie uit kunt lokken zonder 'gedist' te worden.
Op donderdag 26 juni 2003 14:45 schreef Funny het volgende:[..]
Dus als een kind zich niet gedraagd zoals een ander kind wil, is dat dus een reden om de ander te gaan pesten?
Je hebt toch ook wel eens geprobeert om iemand (vrienden, familieleden) 'op de kast' te krijgen of te laten 'happen' dmv een flauwe opmerking?
Nou pesten is wel hetzelfde idee, alleen is het voor de gepeste niet leuk omdat ihij/zij alleen steeds 'gepakt' wordt en het niet in een vriendensfeer gebeurt.
Als je die 'heftige' reactie weg weet te krijgen (en dat betekent echt niet dat het hele karakter van een kind op de schop genomen wordt) is de 'echte' aanleiding voor het pesten weg. En daar heeft je kind ook profijt van in de toekomst.
Daarnaast is het ook goed om nog even naar het zelfvertrouwen te kijken, of dat nog wel goed is. Als een kind zich minder dan anderen voelt en dat ook uitstraalt dan kunnen de problemen weer opnieuw beginnen.
En natuurlijk moet er ook naar het gedrag van die 3 pesters gekeken worden, zeker omdat ze alle 3 uit hetzelfde gezin komen. Daar kan ook best iets mis zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Sassie op 26-06-2003 15:16]
quote:Dat begrijp ik inderdaad maar kon het even niet laten als reactie op die andere post. Ik ben blij dat je er iets aan hebt en ik hoop echt dat het lukt om die school ermee aan de slag te laten gaan. Nogmaals succes!
Op donderdag 26 juni 2003 15:08 schreef Funny het volgende:[..]
Sombie, ik lees je posts uiteraard wel en zit uiteraard op www.pesten.net te kijken. daar haal ik inderdaad heel veel info vandaan. Bedankt voor de tip in ieder geval.
Je begrijpt ook wel dat ik niet op elke post kan reageren.
quote:Nu ik dit lees, herinner ik me nog iets wat me ooit geleerd is. Kinderen die pesten, doen dat vaak omdat ze zelf heel erg onzeker zijn en naar buiten toe willen ze dat niet laten merken, maar dat slaat door naar de verkeerde kant en ze gaan dus pesten.
Op donderdag 26 juni 2003 15:09 schreef Funny het volgende:[..]
je mag natuurlijk niet generaliseren, maar het zegt genoeg dat de 3 kinderen dezelfde moeder hebben, maar alle 3 een andere vader...
Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen die eerst gepest werden later zelf gaan pesten (zie Drac, op de ene plek gepest worden en op de andere plek zelf pesten).
quote:Ik las de eerste alinea en wou ook naar Drac verwijzen
Op donderdag 26 juni 2003 15:15 schreef Semoi het volgende:Nu ik dit lees, herinner ik me nog iets wat me ooit geleerd is. Kinderen die pesten, doen dat vaak omdat ze zelf heel erg onzeker zijn en naar buiten toe willen ze dat niet laten merken, maar dat slaat door naar de verkeerde kant en ze gaan dus pesten.
Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen die eerst gepest werden later zelf gaan pesten (zie Drac, op de ene plek gepest worden en op de andere plek zelf pesten).
Maar dat is natuurlijk alleen een korte-termijn-oplossing. Want de kans is groot dat ze een ander slachtoffer zoeken. De school zou een anti-pestprotocol moeten hebben. Pesten is niet het probleem van één kind, maar van de hele school! Neem eens een kijkje in de archieven van Ouders Online (www.ouders.nl), daar kun je ook een heleboel nuttige info vinden, onder meer over pestprotocols. Succes!
quote:Hmm.. Apart.. Bij mij heeft juist die gedragsverandering heel erg geholpen. Al moet ik zeggen dat bij mij de school erg slecht meewerkte. Ik kreeg wel vrij om naar het RIAGG te gaan enzo, maar verder deden ze eigenlijk niks. Ja, me valse hoop geven. Ik moest maar eens van me afbijten en ze zouden dat dan door de vingers zien. Dus ik was een keer vol zelfvertrouwen, werd gepest, beet van me af en toen mocht ik ook spontaan nablijven. Dus misschien ben ik daardoor wel heel erg gericht op die gedragsverandering, juist omdat dat het enige is wat mij heeft geholpen.
Op donderdag 26 juni 2003 15:10 schreef sombie het volgende:[..]
In die onderzoeken is juist gekeken naar verhalen van mensen die gepest zijn. En steeds weer is gebleken dat het niet voldoende is om alleen 'iets aan de gepeste te doen' (therapie of andere school e.d.). Het is van groot belang dat echt al die partijen erbij betrokken zijn. En dan heb ik het niet over een praatje voor de klas maar echt met de hele klas werken aan dit thema, erover praten, inlevingsspellen, enz. Er is heel veel materiaal ontwikkeld om hier als school en leerkracht mee aan de slag te gaan. Een school is ook verplicht om dit te doen. Als ze het niet doen, kun je naar een bestuur stappen of een klachtencommissie. Op die site staat, als ik me niet vergis, uitgelegd hoe dat werkt. Naar mijn mening is dat de enige manier om er echt iets aan te doen.
Hierdoor heb ik waarschijnlijk ook de mening dat er altijd pesters zullen blijven, wat er ook gedaan wordt.
quote:Wie heeft jouw gevraagd om iets uit mijn hoofd voor te lezen ??
Op donderdag 26 juni 2003 15:25 schreef Semoi het volgende:Hmm.. Apart.. Bij mij heeft juist die gedragsverandering heel erg geholpen. Al moet ik zeggen dat bij mij de school erg slecht meewerkte. Ik kreeg wel vrij om naar het RIAGG te gaan enzo, maar verder deden ze eigenlijk niks. Ja, me valse hoop geven. Ik moest maar eens van me afbijten en ze zouden dat dan door de vingers zien. Dus ik was een keer vol zelfvertrouwen, werd gepest, beet van me af en toen mocht ik ook spontaan nablijven. Dus misschien ben ik daardoor wel heel erg gericht op die gedragsverandering, juist omdat dat het enige is wat mij heeft geholpen.
Ik heb altijd zelf de pesters veranderd... misschien niet op de goeie manier, maar wel altijd met medeweten van docenten en ouders, en beide hebben er nooit moeite mee gehad en alleen maar aangemoedigd (waar ik enorm blij mee was toendertijd, en nu nog)
Tot en met zeg maar groep 5 kon ik altijd vrij goed opschieten met het overgrote deel van de klas, maar door een stel anderen werd ik gepest. Al vanaf groep 2 volgens mij. Daarbij heb ik zelf de pesters laten ophouden door hun te pesten. Met vrienden hun negeren en afzeiken en ik heb er in groep 2 al bij iemand een tand uitgeslagen....
Goed? wie weet, misschien niet, misschien wel, ik weet in ieder geval dat het wel geeft geholpen. Misschien dat het bij een meisje minder toepasbaar is, maar zoals eerder gepost heeft een vrouwelijk persoon op haar 2'e vmbo/mavo (het is al een paar pagina's terug, sorry voor de onpersoonlijkheid ) ook iemand teruggepakt. Ik heb meerdere malen last gehad van dit soort praktijken... maar tussen groep 5,6 en 8 werd ik totaal niet gepest. O.a. omdat ik toen een andere klas had (we moesten naar een dependance van de school, was algemeen), maar ook de ex-pesters had ik geen moeite meer mee.
Bij de wisseling naar de middelbare school was het weer raak.
Weer gepest, en was er ook weer vrij snel vanaf... zelfde methode... negeer wat de pesters zeggen en pest ze keihard terug, laat ze voelen wat ze zelf doen. Niks zo confronterend voor die kindertjes dan simpelweg de confrontatie met wat ze doen. Ik heb altijd de afdelingsleider laten weten dat ik enig gepest/gekloot naar mij of anderen niet tolereer en gewoon keihard aanpak. Ooit in de gang noemde zo'n medescholier me zelfs "shit, je bent net de terminator man, idioot" (dit kwam omdat iemand het nodig vond keihard tegen m'n scheenbeen aan te trappen en daarna een relletje te stichten, heb em toen met z'n rug in de kapstop gegooid... volgens mij kwam dat aan..). Maar het punt is: ook hier heb ik nooit meer iets van gehoord...
Waar het op neer komt is dat pesters de helft van het probleem zijn, zoals eerder gezegd. De andere helft is assertiviteit en reactie van de gepeste. Ik heb nu al jaren nergens meer last van, en das een goed punt. Ik weet wel dat bepaalde groepen het nog wel op me gemunt hebben, mede omdat ik gewoon open uitkom voor het feit dat ik een nerd ben, een bril heb, dat fijn vind, en zo wil houden. Goed, wel een nerd met een sociaal leven, maar toch, een nerd. En daar hebben ze het niet op... Maar puur door ze gewoon angst aan te jagen durven ze niet eens.
Ik geef wel openlijk toe dat dit deels door m'n lichaamsbouw komt, en niet alleen uitstraling, maar ik denk dat je er zo wel iets tegen kunt doen funny...
quote:Generaliseren mag, het nadeel is echter dat generaliseren niet kan. Je krijgt dan meteen alle uitzonderingen te horen. (Zoals ook nu
Op donderdag 26 juni 2003 15:09 schreef Funny het volgende:[..]
je mag natuurlijk niet generaliseren, maar het zegt genoeg dat de 3 kinderen dezelfde moeder hebben, maar alle 3 een andere vader...
Maar inderdaad, er zijn veel gevallen waarbij het in zulke situaties mis gaat.
Het probleem ligt niet bij de persters, het probleem ligt bij je dochter.
quote:hoi leuk dat je medenkt maar zou je zo vriendelijk zijn om ff te lezen het is een lang stuk en het is al een paar keer gezegt.. bvd..
Op donderdag 26 juni 2003 15:36 schreef CoReTeX het volgende:
Zorg dat je kind wat meer eigenwaarde/zelfvertrouwen krijgt. Pest problemen komen namelijk altijd door dat een persoon een negatief zelfbeeld heeft en dit laat merken aan de omgeving, vervolgens zien die kinder/pesters dat en gaan ze haar dooram pesten.Het probleem ligt niet bij de persters, het probleem ligt bij je dochter.
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 14:53 schreef Zebigboss het volgende:
hmm zo'n therapie bij de riaag is niet zo eng als dat ie effectief is hoor..
ik vondt het ernaartoe gaan nog het meest enge ennuh als ik daar was was het heel gezellig..en boven alles je krijgt je eigenwaarde terug en dan treed je weer vol energy de wereld in
quote:We hebben dus aardig hetzelfde meegemaakt. Ik had ook al willen reageren op die bovenste post van je, maar daar kwamen die andere posts van mij tussendoor. Wat je beschrijft in je die post deed mij ook al denken aan mijn ervaringen. Zo'n groeps therapie doet zoveel goeds met jezelf. Dat is al een reden op zich om iemand die gepest wordt daar naartoe te laten gaan.
Op donderdag 26 juni 2003 15:29 schreef Zebigboss het volgende:[..]
Wie heeft jouw gevraagd om iets uit mijn hoofd voor te lezen ??
Allereerst vind ik het natuurlijk erg rot voor je dochter dat ze gepest wordt op school.
Ik heb delen van het topic doorgelezen maar niet alles. Je hebt er goed aangedaan om dit kenbaar te maken bij de juffrouw van jouw dochter. Echter jij denkt dat ze het verkeerd aanpakt, maar dat hoeft per definitie niet zo te zijn.
Vaak gedragen kinderen zich op school anders dan thuis. Ik wil je dan ook adviseren om eens goed met je dochter te praten. Waarom wordt ze gepest? Wat deed zij waardoor de kinderen haar begonnen te pesten? OF deed ze juist niets? Maar praat in ieder geval met haar om te kijken of je door haar antwoorden iets wijzer wordt. Een kind wordt niet zomaar gepest!
Op school zijn er vaak pestprojecten aanwezig. Ga eens na of er zo''n project is, het gebruik daarvan is zeker effectief.
Voordat een school overgaat om de ouders te adviseren om een kind op gedragstherapie te doen, moet de school eerst grondig onderzoek doen. Deze verwijzing van de school zal dus wel op iets gebaseerd zijn. Vraag dus een gesprek aan met de intern begeleider, zodat hij of zij precies uit kan leggen wat de beweegredenen van hun zijn.
Ouders willen vaak niet inzien dat er iets mis is met hun kind. LET OP: ik zeg dus niet dat er iets is mis met je dochter, want ik ken haar nie. Maar zoals ik al zei, zo'n advies wordt niet voor niets gegeven. Dus ga na waarom ze dat geven. Misschien is er wel iets aan de hand met haar gedrag?
En wat betreft die pesters, die worden doormiddel van dat project aangepakt.
Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:40 schreef Semoi het volgende:We hebben dus aardig hetzelfde meegemaakt. Ik had ook al willen reageren op die bovenste post van je, maar daar kwamen die andere posts van mij tussendoor. Wat je beschrijft in je die post deed mij ook al denken aan mijn ervaringen. Zo'n groeps therapie doet zoveel goeds met jezelf. Dat is al een reden op zich om iemand die gepest wordt daar naartoe te laten gaan.
quote:Ja en hier nog eentje, ik ben zelf vroeger het pispaaltje geweest op de lagere school en de mavo. En het enigste wat ik mij kan herinneren wat hielp is dat ik als kind zijnde toen eens diegene hard aan haar haren heb getrokken in het midden van al die anderen, ik heb haar echt letterlijk alle hoeken van het schoolplein laten zien door haar met haar haren rond te slingeren. Ik ben toen ook nooit echt meer op die school gepest. Aanspreken van leraren heeft niet veel zin, want wat kunnen zij nou doen.
Op donderdag 26 juni 2003 13:03 schreef Semoi het volgende:[..]
Het is gewoon belangrijk dat je je kind leert er mee om te gaan en dat je je kind leert dat hij/zij zich daar niks van aan moet trekken. Doe je kind desnoods op een vechtsport voor het zelfvertrouwen zodat hij/zij eens een keer een klap uit kan delen. Dat werkt veel beter dan ervoor zorgen dat de pester straf krijgt.
Het kind moet leren om voor zichzelf op te komen, en ja je kunt zeggen wat je wilt over kinderen die dus zelf pesten, maar dat heeft weinig zin want jij bent de ouder daar niet van. Dus zul je moeten zorgen dat je wat met je eigen kind gaat doen.
Mijn moeder heeft trouwens ook nog eens een van die rotjongens een paar meppen verkocht, die zag ik ook nooit meer terug daarna. Dat is natuurlijk niet helemaal zoals het hoort. Maar goed het hielp toen wel.
Pesters zijn net als ratten, ze durven alleen maar de zwakste of de minst weerbaarste uit de groep aan te pakken...
Zelf ben ik van groep 3 tot en met groep 8 gepest, en dat gaat je als kind niet in de koude kleren zitten. Op een gegeven moment is het je allemaal wel genoeg.. Zelf durfde ik niet te slaan, terug te pesten of iets anders... Ik vind het echt heel vervelend voor je kind, maar als ik jou was zou ik altijd voor dr klaarstaan, dr leren naar de goede kanten van t leven laten kijken. en ze natuurlijk vertellen dat ze de liefste en aardigste dochter van allemaal is.. Nogmaals, ik keur het ABSOLUUT niet goed, maar zelfvertrouwen kun je nu eenmaal NIET bij de supermarkt kopen... Zelfvertrouwen groeit.. ik ben altijd de kleinste van de klas geweest, ik ben nu 1.86... heb succes, school gaat goed etc.
Onthou een ding.. mensen pesten om hun eigen zwakheden niet te laten zien/te verbergen... ik heb trouwens nog nooit een liliputter gezien die een grote neger van 2.10 m uitschold en begon te pesten...
succes en sterkte!
quote:zet je kind op veel vereningen.. laat dr met een frisse start beginnen.. dan zal je zien dat het het volgende schooljaar stukken beter gaat...
Op vrijdag 27 juni 2003 09:32 schreef Funny het volgende:
Nou, mijn vrouw is gisterenmiddag bij de juf op visite geweest, maar heeft niet de indruk gekregen dat er daadwerkelijk iets aan gedaan gaat worden.
Ik denk dat ze zoiets hebben van: over een weekje is het vakantie, dus daarna zal het wel afgelopen zijn.
Zelf weet ik nu ook niet meer wat nu te doen eigenlijk. Even afwachten hoe het gaat de komende week.
In ieder geval zijn de ouders van die meelopertjes nu ook ingelicht en schrokken daar wel van. Ze wisten dus niet wat er aan de hand was. Misschien dat dit wel dan scheelt.
Als jeugdhulpverlener heb ik vaak te maken met gepeste kinderen en ik leer ze altijd om de baas te worden in zo'n pestsituatie.
Niets is erger voor een kind om in een slachtofferrol te blijven hangen. Sommige ouders doen dat nu eenmaal( en dat is heel menselijk, want niets is erger dan een kind ongelukkig te zien) en hierdoor blijft hun kind erg kwetsbaar en gevoelig. Zij moeten leren om controle te krijgen en niet afhankelijk te zijn van een reactie van een ander. Als je het erbij laat zitten en verwacht dat anderen hun gedrag veranderen zal de kans groot zijn dat kinderen later bang worden voor de reacties van anderen, omdat ze zo afhankelijk zijn van gedrag van anderen.
Pesters zijn verantwoordelijk, want zij pesten. Maar gepeste kinderen laten zich pesten. En dat laatste moet je veranderen door ze ander gedrag aan te leren. Kwetsbare kinderen moeten weerbaar worden en assertiever. Geen pestgedrag negeren, maar leren om er wat van te zeggen. Zo nemen ze het heft in handen en hebben ze controle over de situatie.
Jij schreef dat je dochter de neiging heeft om zich overal mee te bemoeien. Het tijdelijke pesten van die meisjes ( het niet mee laten doen ) kan even nodig om jouw dochter weer even op de plaats te zetten. Je kan het met haar over haar aandeel in het geheel hebben ( het bemoeizuchtige ) en w.s. zal het na de vakantie wellicht beter gaan
Misschien maak jij het als ouder wel groter dan het is. Dus ik zal er niet zo bovenop zitten als ik jouw was. Waarschijnlijk maak je het alleen maar erger.
Aan de ene kant zeg ik in overleg gaan met school, maar aan de andere kant weet ik dat dat het probleem ook vele malen kan verergeren.
Ook is de school niet overal bij, net zoals jij niet overal bij bent, je dochter zal toch eens van het terrein van school af moeten en dan heeft de school totaal geen invloed meer....
Je kan dus wel in overleg gaan met de school, maar hoedt je ervoor dat het niet persoonlijk gaat worden, als ze er wat aan willen doen kunnen ze beter het pest fenomeen algemeen aanpakken en niet persoonlijk.
Zodra het persoonlijk word, een paar bij hun oren gepakt worden omdat ze jouw dochter pesten dan is de kans levensgroot dat je dochter last gaat krijgen van wraakactie's en er zijn altijd dingen die je kan doen zonder dat de school daar wat aan kan doen, neem bv negeren, ze kan doodgezwegen worden, dat is echt niet leuk...
Of ze wachten tot na school en dan zijn de rapen gaar...
Er word gezegd gedragstherapie voor je dochter en jij bent het daar niet mee ens.
Heb je aan de school gevraagd WAAROM hun gedragstherapie adviseren?
Bedenk je dat er een heel groot verschil kan zitten in gedrag thuis in een beschermde omgeving en gedrag buiten, buiten het beschermde kringetje.
Kan het niet zo zijn dat je dochter misschien thuis wel genoeg zelfvertrouwen heeft en weerbaarheid heeft, maar dat buitenshuis niet heeft?
Die gedragstherapie kan geen kwaad, het geeft je dochter meer weerbaarheid en meer zelfvertrouwen, het is geen stempel opgedrukt krijgen, het is geen dader maken van haar, het is om haar te leren zich te beschermen tegen dit soort dingen, want hoe je het ook wend of keert, hoe streng de school er ook op is, dit kan je niet helemal verkomen, daarom is het zo belangerijk om gepeste kinderen zekerheid en weerbaarheid te geven.
Dit zorgt er ook voor dat het gebeurde niet vast gaat zitten, het helpt het kind het gebeurde te verwerken zodat het niet een leven lang blijft achtervolgen.
Ga je iig niet ertussen gooien, met ouder van pesters praten kan als het echt uit de hand loopt, maar denk erom dat je het aardig houdt, lekker bakkie koffie, gebakje erbij en geen verwijten, ook ouders van pesters zitten vaak met de handen in het haar omdat ze niet weten wat eraan te moeten doen.
Je vind gezamelijk geen oplossing als je elkaar gaat verwijten, als je hun kinderen rotkinderen noemt, want dan luisterd niemand meer...
Bemoei je niet met de kinderen zelf, je ermee bemoeien, ertussen springen, op kinderen schelden, zo je kind proberen te beschermen staat garant voor extra veel pesten, dan pas word het echt leuk, een hysterische moeder ertussen
Je geeft dan een gigantische impuls voor het pesten die nog maar heel erg moeilijk weg te halen is, kinderen die gepest worden met ouders die zich ermee bemoeien worden langer en heftiger gepest, het gaat dan vanzelf nog een graadje erger en is vele malen moeilijker aan te pakken.
Het enige wat je nog een beetje in de hand hebt is je eigen dochter, daar zal je dus moeten beginnen, evt met overleg met school dat er een project word opgestart wbt pesten en de gevolgen daarvan wat dan de pesters wat besef bij brengt over wat ze eigenlijk doen.
quote:Helder verhaal Erodome. Bedankt hiervoor.
Op vrijdag 27 juni 2003 14:55 schreef erodome het volgende:
Pfffffff is lastig hoor....Aan de ene kant zeg ik in overleg gaan met school, maar aan de andere kant weet ik dat dat het probleem ook vele malen kan verergeren.
Ook is de school niet overal bij, net zoals jij niet overal bij bent, je dochter zal toch eens van het terrein van school af moeten en dan heeft de school totaal geen invloed meer....
Je kan dus wel in overleg gaan met de school, maar hoedt je ervoor dat het niet persoonlijk gaat worden, als ze er wat aan willen doen kunnen ze beter het pest fenomeen algemeen aanpakken en niet persoonlijk.
Zodra het persoonlijk word, een paar bij hun oren gepakt worden omdat ze jouw dochter pesten dan is de kans levensgroot dat je dochter last gaat krijgen van wraakactie's en er zijn altijd dingen die je kan doen zonder dat de school daar wat aan kan doen, neem bv negeren, ze kan doodgezwegen worden, dat is echt niet leuk...
Of ze wachten tot na school en dan zijn de rapen gaar...Er word gezegd gedragstherapie voor je dochter en jij bent het daar niet mee ens.
Heb je aan de school gevraagd WAAROM hun gedragstherapie adviseren?
Bedenk je dat er een heel groot verschil kan zitten in gedrag thuis in een beschermde omgeving en gedrag buiten, buiten het beschermde kringetje.
Kan het niet zo zijn dat je dochter misschien thuis wel genoeg zelfvertrouwen heeft en weerbaarheid heeft, maar dat buitenshuis niet heeft?Die gedragstherapie kan geen kwaad, het geeft je dochter meer weerbaarheid en meer zelfvertrouwen, het is geen stempel opgedrukt krijgen, het is geen dader maken van haar, het is om haar te leren zich te beschermen tegen dit soort dingen, want hoe je het ook wend of keert, hoe streng de school er ook op is, dit kan je niet helemal verkomen, daarom is het zo belangerijk om gepeste kinderen zekerheid en weerbaarheid te geven.
Dit zorgt er ook voor dat het gebeurde niet vast gaat zitten, het helpt het kind het gebeurde te verwerken zodat het niet een leven lang blijft achtervolgen.
Ga je iig niet ertussen gooien, met ouder van pesters praten kan als het echt uit de hand loopt, maar denk erom dat je het aardig houdt, lekker bakkie koffie, gebakje erbij en geen verwijten, ook ouders van pesters zitten vaak met de handen in het haar omdat ze niet weten wat eraan te moeten doen.
Je vind gezamelijk geen oplossing als je elkaar gaat verwijten, als je hun kinderen rotkinderen noemt, want dan luisterd niemand meer...Bemoei je niet met de kinderen zelf, je ermee bemoeien, ertussen springen, op kinderen schelden, zo je kind proberen te beschermen staat garant voor extra veel pesten, dan pas word het echt leuk, een hysterische moeder ertussen
Je geeft dan een gigantische impuls voor het pesten die nog maar heel erg moeilijk weg te halen is, kinderen die gepest worden met ouders die zich ermee bemoeien worden langer en heftiger gepest, het gaat dan vanzelf nog een graadje erger en is vele malen moeilijker aan te pakken.Het enige wat je nog een beetje in de hand hebt is je eigen dochter, daar zal je dus moeten beginnen, evt met overleg met school dat er een project word opgestart wbt pesten en de gevolgen daarvan wat dan de pesters wat besef bij brengt over wat ze eigenlijk doen.
Zo was ik eigenlijk altijd redelijk zelfverzekerd over mijzelf, maar toen ik in de brugklas kwam veranderede mijn houding tov die kinderen ook helemaal. In het begin ging het goed, maar in de loop van het jaar werd ik steeds onzekerder gemaakt waardoor ik mij niet meer thuis voelde in de klas, en uiteindelijk genegeerd werd. Mijn moeder had mij ook als advies gegeven gewoon niet op opmerkingen die zij maakten in te gaan: MAAR dat was een fout advies, want daardoor verweerde ik mij dus niet en kwam ik alleen maar onzeker over. Ook had mijn moeder op een gegeven moment de leraar op de hoogte gesteld: IK BEN ZO KWAAD OP DIE MAN GEWEEST -->> ging hij ten overstaan van de hele klas vertellen dat ik mij niet fijn voelde in de klas omdat ik door een aantal gepest werd!!! Nou, dan krijg je dus echt een stempel op je gedrukt zeg!!! Mijn moeder was ook ten einde raad en heeft toen ook een meisje uit mijn klas opgebeld wat ook bij mij op de basisschool had gezeten en nu bij 'het groepje' hoorde... ik wilde het niet maar mijn moeder was zo kwaad!!! Nou, ik kon natuurlijk wel raden dat dit verhaal door de hele klas was gegeaan. Halverwege dat jaar heb ik toen samen met mijn moeder besloten naar een andere school te gaan. Dit zodat ik een nieuwe start kon maken,... en ook omdat ik het gevoel had dat het met deze klas nooit meer goed zou komen (die kinderen hadden toch een bepaald beeld van mij en ik van hun, en dat zou er altijd tussen blijven staan... hoe asserief ik ook opeens zou worden zegmaar). Er kwam net voordat ik wegging een nieuw meisje in de klas waar ik het wel goed mee kon vinden... maar ik had mijn besluit al gemaakt, en ik had ook het idee dat het hoe dan ook niet goed kon komen met de rest. Ik ben zonder het ook maar iemand in de klas te zeggen na de kerstvakantie nooit meer teruggekomen!
Op de nieuwe school heb ik gewoon gezegd dat het niet goed ging met mijn cijfers ed op die andere school en dat ik hier een nieuwe start wilde maken. Het ging meteen redelijk goed,... na een half jaar was ik best populair
Als het bij jullie dochter niet allemaal zo pril was, dan zou ik aangeraden hebben om haar juist bij de start van het nieuwe schooljaar naar een nieuwe school te laten gaan. Het zou dan ook in de klas niet duidelijk gezegd moeten worden waarom ze weggaat en in haar nieuwe klas niet waarom ze is weggegaan: dr ouders vonden de vorige school niet zo goed qua leerstof ofzo. En dan zou het ook nog niet zo gek zijn om inderdaad in de zomervakantie of in de beginweken van het nieuwe schooljaar een assertiviteitscursus te doen, om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd.
Ik had al reacties gehoord van mensen die dit geen goed idee vinden, maar ik snap dat niet helemaal. Ik weet namelijk (acheraf gezien) ook dat er twee meisjes (onafhankelijk van elkaar) nieuw in onze klas kwamen op de basisschool omdat ze op hun vorige school werden gepest. Bij ons in de klas waren ze juist erg geliefd/populair. Die hadden dus ook de kans om een nieuw leven op te bouwen in de nieuwe klas.
Zo te horen heeft de dochter van Funny ook niet een hele leuke klas: niet echt kinderen die voor haar echt de moeite waard zijn om daar te blijven (die vriendinnetjes willen namelijk ook niet altijd met haar spelen en laten haar ook maar gewoon alleen spelen). Misschien komt ze in een nieuwe klas met een andere combinatie aan kinderen veel meer tot haar recht. Desnoods kiezen jullie een school uit die in een aangrenzend dorp ligt en waar de kinderen op die school niet snel contact hebben met kinderen van haar oude school.
Tot zover mijn bijdrage
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 23:09 schreef Courtney het volgende:
Ik ben zonder het ook maar iemand in de klas te zeggen na de kerstvakantie nooit meer teruggekomen!
Blijft alleen dat ik het niet waard vind om van school te wisselen (zeker niet als je de school leuk vindt, weet niet of dat zo is), vanwege 3 pestkoppen. Dat is vluchtgedrag. Zo raak je nooit de bron van de problemen: de pesters. Daar moet wat aan gedaan worden, niet aan de gepeste.
quote:En wat als de bron zo blijft? Liever dat het kind een leuke kindertijd heeft dan dat ik mij druk zal lopen maken om het feit of pesters blijven zoals ze zijn: dat is hun zaak en zullen ze later wel terug krijgen zegmaar. Een van mijn beste vriendinnen heeft vroeger in een klas gezeten waar zij bij het populaire groepje hoorde wat ook af en toe mensen uit de klas pesten, en ze heeft het gevoel dat ze daardoor juist niet zo sterk is geworden als mensen die het vroeger iets zwaarder hebben gehad zegmaar.
Op zaterdag 28 juni 2003 23:13 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Blijft alleen dat ik het niet waard vind om van school te wisselen (zeker niet als je de school leuk vindt, weet niet of dat zo is), vanwege 3 pestkoppen. Dat is vluchtgedrag. Zo raak je nooit de bron van de problemen: de pesters. Daar moet wat aan gedaan worden, niet aan de gepeste.
En misschien dat de pesters dan andere mensen uit de klas zullen pesten, maar misschien ook niet... het kan ook aan de combinatie van de verschillende kinderen in de klas liggen. Aan het verhaal te horen pesten de voorheen de dochter van Funny niet, ik vraag me af of er dan voorheen andere kinderen werden gepest of dat het allemaal net 6 weken terug begonnen is.
En voordeel van naar een andere klas gaan is ook dat ze dan slechts korte tijd is gepest en nog niet dat gedrag van 'het pispaaltje zijn' zich eigen heeft gemaakt. In de nieuwe klas kan ze weer zijn zoals dat ze voorheen was. En aangezien ik uit de posts van Funny heb vernomen dat ze best contact zoekt met andere meisjes zal een nieuwe omgeving haar weer leuke nieuwe kansen bieden.
Zo te horen heeft ze ook niet echt vriendinnettjes waar ze heel intensief mee omgaat daar, dus veel te verliezen denk ik niet dat ze heeft. En het zijn er misschien 3 die het doen (pesten) maar daardoor krijgt ze wel een stempel op zich gedrukt die voor de hele klas geldt: dat ontgaat echt niemand hoor!
quote:omdat de juf er misschien niks aan KAN doen zonder het te verergeren?
Dit vind ik dus echt van de zotte... de juf weet ervan, maar het enige wat ze er aan doet is mijn dochter eerder naar huis te laten gaan.Ik been in ieder geval blij dat ze nog steeds met "plezier" naar school gaat...
enne, waarom zou het advies van de school om je dochter in gedragstherapie te doen meteen onzin zijn?
niet dat je dochter vreemd is ofzo maar ik vind dat je dan eens moet kijken WAAROM die school dat aangeeft.
weer geen moeder met het idsee: mijn kind is perfect want dat is niet goed voor het kindje en al helemaal niet voor jou als je dochter later gaat puberen.
quote:mwa, dat vind ik dan weer een beetje onzin.
aan de ene kant heb je best gelijk maar als je kijkt naar de reactie dat vechtsport goed ie waarom gedragstherapie dan niet?
je wapens je dan othc ook>
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 14:32 schreef Toeps het volgende:[..]
Het gedrag van de gepeste moet in het begin al niet helemaal goed zijn geweest, anders was ze niet tot pestobject uitgegroeid. Hoe het gedrag daarna is veranderd is alleen maar een gevolg.
quote:nee, OK maar als je dochter gaat janken of heel boos word ofzo lijkt het me toch logisch dat ze haar gaan pesten?
het is de fout van de pesters dat ze haar pesten maar als iemand heel "vreemd" reageert dan kijk je die persoon toch ook anders aan?
quote:eh, dus jij beveiligd je auto niet omdat er toch wel wweer een dief komt.
Op donderdag 26 juni 2003 15:03 schreef Spaceman_Spiff het volgende:[..]
Het gedrag van de pesters is ook fout! Met die groep is ook wat mis. Maar we hebben het hier over een groep van 3 kinderen uit 1 familie en een paar meelopers. 3 kinderen uit één familie!
Er is dus m.i. iets goed mis bij die famillie. En als dat opgelost zou worden zou dat mooi zijn. Maar ik denk dat je het dan over een lang traject (maanden/jaren?) hebt waarin in de tussentijd het pesten nog steeds door gaat.Ik zou er voor mezelf dan voor kiezen om mijn dochter zo weerbaar te maken dat ze niet meer gepest wordt. Wat haar tevens weerbaarder maakt voor de toekomst. Want wie zegt dat als deze groep pesters is opgelost dat er dan niet een nieuwe groep komt?
je kan het idd niet zeker weten maar om hewt dan maar af te doen: het is niet zeker dat het weer gebeurd dus doe ik maar niks. dat is gewoon niet goed.
quote:Dit slaat dus totaal nergens op. je hebt geloof ik wel snel je oordeel klaar he, als ik je commentaar zo lees. Ten eerste ben ik allang teruggekomen van het feit dat ik ze niet op gedragstherapie wil doen, wat je in een eerdere reply geschreven had.
Op dinsdag 1 juli 2003 02:03 schreef speedfreakssj het volgende:[..]
nee, OK maar als je dochter gaat janken of heel boos word ofzo lijkt het me toch logisch dat ze haar gaan pesten?
het is de fout van de pesters dat ze haar pesten maar als iemand heel "vreemd" reageert dan kijk je die persoon toch ook anders aan?
Wat je in het bovenstaande geschreven hebt is ook belachelijk. Jij vind het dus een vreemde reactie van een meisje van 9 die boos wordt of begint te huilen als ze gepest wordt en daarom maar gepest mag worden omdat haar gedrag misschien volgens jou niet normaal is? Volgens mij is het volstrekt normaal dat een kind boos wordt of gaat huilen als er van die rotopmerkingen gemaakt worden en als ze geschopt wordt.
In ieder geval is er vrijdag en gisteren niets gebeurt op school en heeft ze de pesters gewoon genegeerd. Ze kwam ook weer thuis van school gisteren als het vrolijke meisje zoals ik haar altijd gekend heb....
quote:Dat klinkt gelukkig weer wat beter
Op dinsdag 1 juli 2003 07:47 schreef Funny het volgende:In ieder geval is er vrijdag en gisteren niets gebeurt op school en heeft ze de pesters gewoon genegeerd. Ze kwam ook weer thuis van school gisteren als het vrolijke meisje zoals ik haar altijd gekend heb....
quote:sorry, ik quote van beginstukken in het topic. vandaar dat ik niet alles gelezen had toen.
Op dinsdag 1 juli 2003 07:47 schreef Funny het volgende:[..]
Dit slaat dus totaal nergens op. je hebt geloof ik wel snel je oordeel klaar he, als ik je commentaar zo lees. Ten eerste ben ik allang teruggekomen van het feit dat ik ze niet op gedragstherapie wil doen, wat je in een eerdere reply geschreven had.
Wat je in het bovenstaande geschreven hebt is ook belachelijk. Jij vind het dus een vreemde reactie van een meisje van 9 die boos wordt of begint te huilen als ze gepest wordt en daarom maar gepest mag worden omdat haar gedrag misschien volgens jou niet normaal is? Volgens mij is het volstrekt normaal dat een kind boos wordt of gaat huilen als er van die rotopmerkingen gemaakt worden en als ze geschopt wordt.
In ieder geval is er vrijdag en gisteren niets gebeurt op school en heeft ze de pesters gewoon genegeerd. Ze kwam ook weer thuis van school gisteren als het vrolijke meisje zoals ik haar altijd gekend heb....
maarre, wat ik bedoelde. dat meisje maakt, vergeleken met de anderen, een "vreemde" reactie en daar word dan op ingegaan. het is geen vrijbrief om te pesten maar zo denken die kinderen noubeenmaal en je mag het er (helaas) niet uit slaan.
quote:sorry van mij ook. ik reageerde een beetje heftig, maar ja, wat wil je als dit soort zaken bij je eigen kind gebeuren...
Op woensdag 2 juli 2003 02:09 schreef speedfreakssj het volgende:[..]
sorry, ik quote van beginstukken in het topic. vandaar dat ik niet alles gelezen had toen.
maarre, wat ik bedoelde. dat meisje maakt, vergeleken met de anderen, een "vreemde" reactie en daar word dan op ingegaan. het is geen vrijbrief om te pesten maar zo denken die kinderen noubeenmaal en je mag het er (helaas) niet uit slaan.
quote:Daar schiet ze weinig mee op, judo valt op dat niveau met domme fysieke kracht te weerstaan, en bovendien is het risico van een worstel-gevecht aangaan tegen een overmacht zeer groot. Tegen meerdere personen vecht je op snelheid, niet op spierballen.
Op donderdag 26 juni 2003 13:22 schreef Funny het volgende:[..]
Ze zit al op judo, dus dat scheelt wel.
Kan ze beter op karate of iets dergelijks, leren klappen uitdelen, da's een veel makkelijkere en 'veiligere' manier om van je af te slaan.
Laat d'r dan eens de ergste pester vol op z'n kop mikken, een bloedneus is een mooi streven. Niet 't bekende in het kruis trappen, da's moeilijk te vinden. Hard op de knieën trappen (kniefschijf) is wel simpel en sterk.
Het is een stukje uitstraling, een "fuck you, je klote-opmerkingen zeggen meer over jezelf dan mij" mentaliteit.
Hoe je je kind dat meegeeft? Het is een stukje inzicht, een stukje zelfvertrouwen en een stukje sociale vaardigheid. Hoe je haar dat bijbrengt is een moeilijke klus, maar da's jouw taak als ouder. Vroeg of laat zal ze het zelf ook wel ontwikkelen, maar daar wil je haar natuurlijk graag bij helpen.
Op die leeftijd is een portie gedoseerd geweld (uitgeoefend door het 'slachtoffer') op z'n tijd erbij ook bijzonder effectief.
aan TS: Ik ben blij dat je kind toch ook leuk van school kan komen en ik hoop echt dat ze niet teveel haar gedrag (negatief) laat beinvloeden door die 'koters die werkstraffen verdienen en gedragsverbeteringen nodig hebben'.
Heel eenvoudig.
Je dochter kan hieraan kapot gaan.
Ingrijpen betekent. Actief op zoek gan naar hulp
Spreken met de leraren .
Spreken met de ouders.
en vooral spreken met je dochter
Laat haar merken , dat jij haar enorm serieus neemt. Ga geen stupide verhalen ophangen zoals "ach joh, lach er toch om , of ,daar moet je doorheen. Lekker terug pesten. " Dat brengt helemaal niets .
Doe er iets aan, want het kan je dochter echt ombrengen en om op zijn minst enorm beschadigen.
De psychotherapeuten verdienen het meest aan mensen die in hun jeugd zijn geplaagd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |