"De aantrekkingskracht van de noordpool is groter dan die van de zuidpool, om een voorbeeld te nemen. Je vliegt er langer over om van A'dam naar Barcelona te vliegen dan van Barcelona naar A'dam. Dit komt omdat de noordpool een grotere aantrekkingskracht heet"
Is dit waar ?! En heeft iemand daar een verklaring voor ?
quote:Mooie stelling.
Op dinsdag 24 juni 2003 11:47 schreef TiMmS het volgende:
Ik hoorde gister weer een mooie stelling. Ik benoem hem even:"De aantrekkingskracht van de noordpool is groter dan die van de zuidpool, om een voorbeeld te nemen. Je vliegt er langer over om van A'dam naar Barcelona te vliegen dan van Barcelona naar A'dam. Dit komt omdat de noordpool een grotere aantrekkingskracht heet"
[Dit bericht is gewijzigd door Flurry op 24-06-2003 11:58]
Een magneet met maar 1 pool bestaat stomweg niet, dus het is ook niet mogelijk om een sterkere noordpool te hebben. Waar moet die kracht dan vandaan komen?
Kortom: BS
Als je de aarde doormidden hakt op de evenaar, wordt de evenaar dan de zogenaamde zuidpool?
quote:Yep
Op dinsdag 24 juni 2003 12:16 schreef Visitor.Q het volgende:
Sowieso zit je met Amsterdam en Barcelona dichterbij de noordpool, dus die zou dan ook wel meer invloed hebben (al denk ik dat ze even sterk zijn)Als je de aarde doormidden hakt op de evenaar, wordt de evenaar dan de zogenaamde zuidpool?
Als je een magneet doormidden breekt heb je toch ook 2 nieuwe magneten?
oeps
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 22:14 schreef OldJeller het volgende:
De Geografische Noordpool is de Magnetische Zuidpool.
De Geografische ZuidPool is de Magnetische Noordpool.
quote:Nein, das ist richtig.
Op woensdag 25 juni 2003 22:17 schreef speknek het volgende:[..]
?! volgens mij haal je iets door de war.
Eh.
Maar waar het omgaat is dat we de magnetische noordpool, zoals jij het noemt, in het noorden hebben geplaatst en de magnetische zuidpool van de aarde in het zuiden.
Ik kan er dus vanuit gaan dat het niets met de polen te maken heeft, maar puur met windrichting, of zijn er nog andere invloeden ?
quote:Dat geldt alleen voor puntmassa's.....
Op donderdag 26 juni 2003 13:54 schreef Maethor het volgende:
De zwaartekracht neemt immers af met het kwadraat van de afstand tot het middelpunt.
quote:Nee, dit is niet waar!
Op dinsdag 24 juni 2003 11:47 schreef TiMmS het volgende:
Ik hoorde gister weer een mooie stelling. Ik benoem hem even:"De aantrekkingskracht van de noordpool is groter dan die van de zuidpool, om een voorbeeld te nemen. Je vliegt er langer over om van A'dam naar Barcelona te vliegen dan van Barcelona naar A'dam. Dit komt omdat de noordpool een grotere aantrekkingskracht heet"
quote:en waar baseer je dat op ?
Op donderdag 26 juni 2003 21:02 schreef MuggenHor het volgende:[..]
Nee, dit is niet waar!
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 11:53 schreef kless het volgende:
leek me niet,
de noordpool is net zo sterk als de zuidpool dacht ik.
quote:Ik ga niet eens kijken
Op donderdag 9 oktober 2003 22:37 schreef Albert_Einstein het volgende:
reizen tegen de draairichting
Hier hebben we een tijdje terug zitten neuzelen over bijna het zelfde onderwerp.
quote:O nog niet eens het Coriolis effect zelfs
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Ik ga niet eens kijken
Dit gaat zeker over het Coriolis-effect? Dat heeft met geomagnetisme dus net zo veel te maken als een bord boerenkool met de paringsgewoonten van de gevlekte langpootmug
quote:Dat klopt als een zwerende vinger. Het Corioliseffect wordt veroorzaakt door de rotatie van de aarde.
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Ik ga niet eens kijken
Dit gaat zeker over het Coriolis-effect? Dat heeft met geomagnetisme dus net zo veel te maken als een bord boerenkool met de paringsgewoonten van de gevlekte langpootmug
Leuke anekdote:
Britse soldaten die op slagschepen de kanonnen bedienden, richten altijd met opzet een eindje ernaast, want de ervaring leerde dat men dan juist raakte. Echter, toen ze werden uitgezonden naar een oorlog op het zuidelijk halfrond (plaats weet ik zo niet) schoten ze er dus dubbel naast omdat het Corioliseffect dan de andere kant op werkt.
quote:Heh daar hebben ze toch genietroepen voor die ze daar binnen een dag op wijzen? Ging dat niet over de Falkland-oorlog trouwens?
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:30 schreef Maethor het volgende:[..]
Dat klopt als een zwerende vinger. Het Corioliseffect wordt veroorzaakt door de rotatie van de aarde.
Leuke anekdote:
Britse soldaten die op slagschepen de kanonnen bedienden, richten altijd met opzet een eindje ernaast, want de ervaring leerde dat men dan juist raakte. Echter, toen ze werden uitgezonden naar een oorlog op het zuidelijk halfrond (plaats weet ik zo niet) schoten ze er dus dubbel naast omdat het Corioliseffect dan de andere kant op werkt.
Dit gegeven is een reden waarom raket lanceer installaties zich 'nabij' de evenaar bevinden. Ook sommige sportprestaties kunnen beter uitpakken nabij de evenaar ipv de polen.
Wat betreft vliegen betreft: een vliegtuig dat opstijgt in Barcelona heeft iets minder energie nodig dan om op te stijgen in Amsterdam. Niet veel, maar het telt. Het klopt dus. Maar niet omdat de aantrekkingskracht op de polen groter is. Tenzij je aantrekkingskracht uitdrukt als X deel zwaartekracht minus Y deel centrifugale kracht.
quote:Misschien had je even je leesbril op kunnen zetten. Dan had je misschien gezien dat deze twee topics heel veel met elkaar gemeen hebben.
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:28 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
O nog niet eens het Coriolis effect zelfs
nou ja dan helemaal doei dus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |