quote:Je mag toch ook legerkampen, outposts en wachttorens neerzetten in veroverd gebied, zelfde principe.
Op dinsdag 24 juni 2003 13:10 schreef IPdaily het volgende:[..]
Dacht het niet. Dacht zelf namelijk dat er in die conventie stond dat veroverd land niet gekoloniseerd mocht worden. => nederzettingen dus allemaal illegaal!
onder bepaalde voorwaarden is het wel degenlijk legaal en ze hoeven dus niet allemaal vernietigd te worden, als het gebied terug wordt gegeven moeten de inwoners wel weg of van paspoort veranderen
quote:Ik ben helemaal belangeloos, lees graag het nieuws, ben slecht in concrete dingen en maakt altijd een eigen balans op.
Op dinsdag 24 juni 2003 13:11 schreef eyal het volgende:
weet je wat mij nou leuk lijkt, als iedereen die hier meediscussierd nou eens ff vertelt wat zijn/haar belangen zijn in deze discussie. iedereen hier is volgens mij bijvooroordeeld of heeft er in zekere zin iets mee te maken. Anders sowieso een bovenmatige interesse.
ik zal aftrappen door te zeggen dat ik half israelisch ben.
nu de rest...
quote:ze hoeven wat mij betreft alleen maar te tonen dat ze bereid zijn om actie te ondernemen, wat mijn part gaan ze gezamelijk met de IDF patrouilleren de mogelijkheden zijn legio maar dan moeten ze wel bereid zijn
Op dinsdag 24 juni 2003 13:17 schreef elcastel het volgende:
elcastel, met volle mond en bestek op de grond
[..]Jij legt de bal nu bij de Palestijnse autoriteit, maar die zijn (zoals je zelf al zegt) niet bij middelen om iets te doen. Praten met Hamas levert niets op (kijk alleen al naar hun grondslag).
quote:ja de beste oplossing vind ik nog altijd een multinationale vredesmacht installeren in de gebieden die tussen 1967 en 1985 zijn veroverd en die dan geleidelijk aan terugtrekken als de palestijnse ordediensten grip krijgen op de situatie
Wat betreft die onmogelijkheid om de nederzettingen te ontmantelen, dat is weer iets voor "het kwartet" om druk op uit te oefenen.
Het proces verloopt als dikke stroop en komt zonder druk van buitenaf nooit van de grond.
Het blijkt al zo lang dat de Israëliërs en de Palestijnen het niet zelf kunnen oplossen, help ze dan een handje ...
En ik doel daarmee steeds maar weer op de VS, die schreeuwen in andere gevallen ook zo hoog van de toren !
maar dit moet niet onder Kofi Annan anders staan ze daar strax met hun duimen te draaien terwijl de oorlog gewoon verder gaat om ze heen
quote:Ik ben gefascineerd door de combinatie: nationalisme, propaganda, geschiedenis, vrijheidsstrijd en terrorisme. Spreekbeurten vroeger op school (1991 over terrorisme). Sinds het begin van het joegoslavië conflict (ongeveer 1e klas middelbare school) steeds meer voor gaan boeien. Vooral hoe de verschillende partijen de geschiedenis gebruiken / manipuleren om hun acties te rechtvaardigen of hun gelijk te halen.
weet je wat mij nou leuk lijkt, als iedereen die hier meediscussierd nou eens ff vertelt wat zijn/haar belangen zijn in deze discussie. iedereen hier is volgens mij bijvooroordeeld of heeft er in zekere zin iets mee te maken. Anders sowieso een bovenmatige interesse.
nu de rest...
Ben me voor het midden-oosten gaan interesseren na een stage in Libanon (stage had verder niks met geschiedenis oid te maken) En daar (in het zuiden) aardig wat propaganda (hezbollah) gezien. Trouwens ook in Libanon een serviër ontmoet, die toch een hele ander kijk had op het Joegoslavië conflict dan "men" in het westen (met name sebrenica...)
en ik moet eigenlijk ook maar weer aan de studie...
quote:Precies eender bij mij. Daarnaast denk ik dat heel veel turbulentie die je in het Midden Oosten kan waar nemen onderandere afkomstig is van dit conflict. Het is een optel som. Strijd tussen jodendom <-> (Islam?Arabieren?) -> inmenging Europa en Amerika. Het is een conflict wat de hele westerse wereld aangaat. Daarom die betrokkenheid.
Op dinsdag 24 juni 2003 13:31 schreef IPdaily het volgende:[..]
Ik ben gefascineerd door de combinatie: nationalisme, propaganda, geschiedenis, vrijheidsstrijd en terrorisme. Spreekbeurten vroeger op school (1991 over terrorisme). Sinds het begin van het joegoslavië conflict (ongeveer 1e klas middelbare school) steeds meer voor gaan boeien. Vooral hoe de verschillende partijen de geschiedenis gebruiken / manipuleren om hun acties te rechtvaardigen of hun gelijk te halen.
quote:Lief Thais meisje
nu de rest...
Ik las vandaag een artikel in de Telegraaf (voor de 1 een Joods of Westerse krant, maar zo kun je elke bron weer in twijfel trekken).
Ging over de hele Hamas kwestie (pagina T13 Buitenland). Er werd een licht geworpen op een inwoner van een betere buurt in Hebron. Het verhaal verteld hoe iemand midden in de nacht uit z'n bed wordt gelicht en een uur later het hele apartementencomplex (waar een zelfmoord Palestijn woonde) opblaast.
De goede man had dus niets met de veroorzaker te maken. Het is het schrijnende voorbeeld van hoe Israël zelf de haat kweekt bij de Palestijnen.
Ik heb mezelf in de situatie verplaatst en zelfs als Westerling snap ik op deze wijze waar die haat vandaan komt.
het is natuurlijk een mooi verhaal met allerlei details (echt Telegraaf), maar pak de kale situatie eens vast en verplaats je erin, het geeft een duidelijk beeld, waarom o.a. het vredesproces geen kans maakt als we de Israëliërs en Palestijnen het zelf laten uitzoeken ....
quote:Israel gaat gewoon door Hamas gaat daarom ook maar gewoon door.
Op dinsdag 24 juni 2003 22:54 schreef elcastel het volgende:
Is het hier nou helemaal dood ?Ik las vandaag een artikel in de Telegraaf (voor de 1 een Joods of Westerse krant, maar zo kun je elke bron weer in twijfel trekken).
Ging over de hele Hamas kwestie (pagina T13 Buitenland). Er werd een licht geworpen op een inwoner van een betere buurt in Hebron. Het verhaal verteld hoe iemand midden in de nacht uit z'n bed wordt gelicht en een uur later het hele apartementencomplex (waar een zelfmoord Palestijn woonde) opblaast.
De goede man had dus niets met de veroorzaker te maken. Het is het schrijnende voorbeeld van hoe Israël zelf de haat kweekt bij de Palestijnen.
Ik heb mezelf in de situatie verplaatst en zelfs als Westerling snap ik op deze wijze waar die haat vandaan komt.
het is natuurlijk een mooi verhaal met allerlei details (echt Telegraaf), maar pak de kale situatie eens vast en verplaats je erin, het geeft een duidelijk beeld, waarom o.a. het vredesproces geen kans maakt als we de Israëliërs en Palestijnen het zelf laten uitzoeken ....
quote:Er zal idd nooit vrede komen indien de vicieuze cirkel van oog om oog, tand om tand niet wordt doorbroken.
Op dinsdag 24 juni 2003 22:54 schreef elcastel het volgende:
Is het hier nou helemaal dood ?Ik las vandaag een artikel in de Telegraaf (voor de 1 een Joods of Westerse krant, maar zo kun je elke bron weer in twijfel trekken).
Een nieuwtje wat betreft Hamas:
quote:volledig artikel
Intelligence official: Hamas has agreed to 3-month truce
A senior Israeli intelligence official told the Knesset Foreign Affairs and Defense Committee on Tuesday that Hamas has agreed in principle to a three-month cease-fire, both in the territories and inside Israel.
quote:Inderdaad het is duidelijk dat de Palestijnen in deze fase niks kunnen met hun handen op de rug gebonden, de Israeliers maken gebruik van de tijd. Blijft het kwartet over (met de VS voorop), dus kom over de brug .... (Powell/Bush)
Op dinsdag 24 juni 2003 23:45 schreef schatje het volgende:enorme quote en een groot verhaal ...
quote:ik geef het nog geen week...
Op woensdag 25 juni 2003 20:08 schreef schatje het volgende:
Hamas, Jihad en Fatah hebben besloten om drie maanden lang geen aanslagen op Israëliërs uit te voeren.Dat heeft een zegsman van Yasser Arafats Fatah-beweging gezegd.Het staakt-het-vuren zou in Damascus zijn getekend en later vandaag naar buiten worden gebracht.
quote:Ik ben ook pessimistisch wat dat betreft
Op woensdag 25 juni 2003 20:32 schreef Koos Voos het volgende:[..]
ik geef het nog geen week...
quote:Ik hoorde het net ook op het journaal. In ieder geval wel een mooi gebaar, ik was verrast in ieder geval. Ik zie hun directe reden ook niet. Zullen ze dan toch ook vrede willen die Hamas ?
Op woensdag 25 juni 2003 20:08 schreef schatje het volgende:
Hamas, Jihad en Fatah hebben besloten om drie maanden lang geen aanslagen op Israëliërs uit te voeren.Dat heeft een zegsman van Yasser Arafats Fatah-beweging gezegd.Het staakt-het-vuren zou in Damascus zijn getekend en later vandaag naar buiten worden gebracht.
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 21:28 schreef Koos Voos het volgende:
lees net op tt dat Bush Hamas volledig wil uitschakelen.. vandaar die plotselinge bereidheid tot een bestand.....
quote:Toch vind ik de timing raar van Bush. Ik vind de Hamas eigenlijk helemaal geen serieuze gesprekspartner, maar om zoiets te zeggen als reactie op de "concessie" van Hamas, vind ik niet handig.
Washington President Bush wil dat er definitief wordt afgerekend met de radicale Palestijnse beweging Hamas. Dat bleek na gesprekken met EU-voorzitter Simitis en voorzitter Prodi van de Europese Commissie.Bush zei dat een tijdelijk bestand van Hamas onvoldoende is en dat dergelijke "terreurorganisaties" moeten worden ontmanteld. Hij bepleitte het afsnijden van de geldstroom naar radicale Palestijnse organisaties.
De berichten dat radicale Palestijnse bewegingen een staakt-het-vuren zouden willen afkondigen, verklaarde Bush:"Ik geloof het pas wanneer ik het zie".
quote:Wat was de reactie van Israel ? Die heb ik gemist.
Op woensdag 25 juni 2003 23:16 schreef Chadi het volgende:
De reactie van Israel was veel belovend en veel zeggend.Bush wil Hamas uitroeien
wat een Joke Hamas zal altijd blijven bestaan zolang Israel de bezetting niet beeindigt.
quote:2 raketten op khan Yunis 16 gewonden 2 doden.
Op woensdag 25 juni 2003 23:30 schreef elcastel het volgende:[..]
Wat was de reactie van Israel ? Die heb ik gemist.
quote:Verrassend .... en heeft de VS daar al op gereageerd ? (Sorry hoor, ik ben kennelijk even verstoken van hot-news) ...
Op woensdag 25 juni 2003 23:37 schreef Chadi het volgende:[..]
2 raketten op khan Yunis 16 gewonden 2 doden.
quote:Waarom zouden ze?? het zijn palestijnse slachtoffers
Op woensdag 25 juni 2003 23:40 schreef elcastel het volgende:[..]
Verrassend .... en heeft de VS daar al op gereageerd ? (Sorry hoor, ik ben kennelijk even verstoken van hot-news) ...
quote:Beetje zwartgallig, maar helaas waarschijnlijk waar.
Op woensdag 25 juni 2003 23:46 schreef Chadi het volgende:[..]
Waarom zouden ze?? het zijn palestijnse slachtoffers
Als Hamas binnenkort met een reactie komt dan reageren ze wel natuurlijk.
quote:
Arafat expects Mid-East truce
Israel has continued its attacks on Palestinian militants
Palestinian leader Yasser Arafat has said he expects a Middle East ceasefire to be announced "within hours".
His comments are the strongest sign yet that a temporary truce will be offered by Palestinian militant groups including Hamas and Islamic Jihad.Officials from the Palestinian Authority have been trying to secure agreement from the armed factions to suspend attacks on Israelis for a period of three months.
But violence has continued, with an Israeli shot dead near the Green Line between Israel and the West Bank on Thursday.
But Mr Arafat's comments after a meeting with Ireland's foreign minister were explicit.
"Until now, it has not been officially decided, but we expect that in the coming few hours, there will be a declaration," he said.
There was no immediate reaction from groups who would have to lay down their arms.
No guarantees
Earlier, speculation about an impending ceasefire had been rejected by officials from both the groups involved and the Palestinian Authority, whose Prime Minister Mahmoud Abbas - also known as Abu Mazen - is leading efforts to implement the roadmap.
Correspondents say that details may yet have to be worked out and the success of a cessation of attacks on Israelis is far from guaranteed.
US President George W Bush said earlier he would only believe reports that a ceasefire was near "when I see it".
A truce declaration would coincide with the forthcoming visit to the Middle East by US National Security adviser Condoleezza Rice.
She and US Secretary of State Colin Powell have been personally charged by the president to promote the roadmap and do what they can to bring peace between the Israelis and the Palestinians.
Ending violence is a key first stage on the US-backed roadmap peace plan which promises security for Israel and a Palestinian state, but bloodshed continued on Thursday.
West Bank killing
An Israeli man was shot dead near the Green Line between Israel and the West Bank on Thursday morning.
One report said the killing was claimed by members of al-Aqsa Martyrs' Brigade, an offshoot of Mr Arafat's own Fatah movement.
The attack followed the deaths of two Palestinians during an Israeli operation in which helicopter gunships fired missiles apparently aimed at Hamas militants on Wednesday night.
Those deaths prompted renewed threats against Israelis from militant groups.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3022322.stm
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |