abonnement Unibet Coolblue
pi_11232556
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

dan heb je gelijk

dit is tevens mijn laatste post in dit topic, zodat de echte diehard muziek fans de ruimte krijgen en niet geirriteerd worden door mijn slowchat geneuzel en ongestoeld commentaar


nou als je zorn luisterd mag je je denk ik wel bij de die hards rekenen hoor..
pi_11233256
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 21:59 schreef OProg het volgende:
Ik heb het al tijden op mijn lijst staan maar kom er eig niks van tegen

Vrijdagavond nog maar een keer @ R'dam kijken, iemand een tip waar te zoeken?


Misschien hebben ze de Zorn-voorraad bij de Sounds alweer aangevuld, vorige keer had ik ze allemaal meegenomen.
  vrijdag 20 juni 2003 @ 00:02:10 #28
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11235430
Maar wat er voor mij ook zo ontzettend fascinerend is aan John Zorn, is de persoon zelf, net zoals ik dat bij Sergei Rachmaninoff en Carl McCoy (Fields of The Nephilim) heb.

Neem nu bijvoorbeeld het artwork in het boekje van "The Gift", dat zijn Japanse tienermeisjes in schooluniform waarvan sommige seksuele handelingen verrichten en een ander op een herentoilet probeert te urineren, door weer een ander staat een verbodsbord terwijl ze vastgebonden op een stoel zit. Vreselijk intrigerend natuurlijk, het geheel verpakt in een kartonnen hoesje met een afbeelding van inpakpapier. The Gift.

Hier dus een afbeelding. Maar wat betekenen die plaatjes nu? Het is een enorme grap natuurlijk, de naam bij die plaatjes en dan ook nog die enorm relaxte gitaarmuziek erbij van de cd zelf. Als ik een digicam heb of een scanner ofzo zal ik nog plaatjes van het boekje posten. Maar goed, terug naar het verhaal. Wat beweegt Zorn om voor zulk artwork te kiezen?

Nog een voorbeeld, namelijk "Music for Children." Hieronder weer een plaatje.

De titel is een beetje sarcastisch, maar dan weer het artwork. Op het plaatje zie je al een blonde pop met een enorm opgezwollen buik. Op de cd-cover zelf (die pop is weer een kartonnen hoesje) staat een afbeelding
van een of andere elfentuin, wederom Japans (nou ja, ik zeg nu wel constant Japans, het is in ieder geval oosters, laat ik er verder maar over doorgaan in de trent van Japans). Op de achterkant van het boekje staat een of andere versie van een oosterse naakte realdoll in een bed met spijlen. De rest van de afbeeldingen zijn van poppen of van zo'n Japanse elfentuin. de afbeeldingen worden afgewisseld met gedichtjes of spreuken.

Echt ontzettend interessant, die Zorn. Na wat Tijn heeft gezegd over het interview is mijn nieuwsgierigheid naar de persoon achter de muziek alleen maar toegenomen.

  vrijdag 20 juni 2003 @ 00:34:11 #29
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_11236089
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 00:02 schreef Seborik het volgende:
Maar wat er voor mij ook zo ontzettend fascinerend is aan John Zorn, is de persoon zelf, net zoals ik dat bij Sergei Rachmaninoff en Carl McCoy (Fields of The Nephilim) heb.
Dat heb ik ook bij andere personen die ik als muzikale wonderen beschouw: John Zorn, de heren van Ulver, de heren van Summoning, het team van Maudlin of the Well en zo veel meer. Het is boeiend om uit te zoeken wat voor persoonlijkheid nou ten grondslag licht aan die muziek die je zo fascineert en prikkelt.

Wat betreft John Zorn is het vrij moeilijk om een antwoord op de vragen te krijgen. Het aantal interviews dat hij gedaan heeft is zeer laag, en gezien zijn immense discografie is de hoeveelheid informatie over hem ook bizar kleinschalig.

Het belangrijkste wat ik over hem te weten gekomen is, is dat hij allerlei vormen van kunst consumeert. De muren in zijn huis zijn behangen met LP's, CD's, video's en boeken, waar hij zijn inspiratie uit haalt. Het meest opmerkelijk vind ik zijn liefde voor grindcore, wat aangeeft dat hij werkelijk van alle markten thuis is.

  vrijdag 20 juni 2003 @ 03:17:29 #30
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_11237719
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 00:34 schreef Summoner het volgende:
Wat betreft John Zorn is het vrij moeilijk om een antwoord op de vragen te krijgen. Het aantal interviews dat hij gedaan heeft is zeer laag, en gezien zijn immense discografie is de hoeveelheid informatie over hem ook bizar kleinschalig.
Ja, inderdaad. Er staat erg weinig over John Zorn zelf in de boekjes en soms maken de boekjes het alleen nog maar raadselachtiger zoals bijvoorbeeld bij The Gift en bij Music for Children of net zoals de vier verschillende kaarten bij I.A.O. Het is ook wel interessant dat er bij sommige albums zoveel aandacht aan is besteed, terwijl het bij andere louter een omschrijving is van de manier van werken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Pool waarin precies staat beschreven in welke periode het stuk is ontstaan, met welke ander werk de cd van doen heeft (bij Pool is dat Archery) en hoe het uitvoeren is gegaan, maar dat staat er dan weer niet op een gewone manier. De regels zijn 'ingesprongen', het staat niet allemaal recht onder elkaar zoals normale tekst. Misschien laat Zorn hier in zinnen zien hoe de muziek in elkaar steekt, daar moet ik het nog beter voor bekijken.
quote:
Het belangrijkste wat ik over hem te weten gekomen is, is dat hij allerlei vormen van kunst consumeert. De muren in zijn huis zijn behangen met LP's, CD's, video's en boeken, waar hij zijn inspiratie uit haalt. Het meest opmerkelijk vind ik zijn liefde voor grindcore, wat aangeeft dat hij werkelijk van alle markten thuis is.
Zoiets hoorde ik al, dat hij veel inspiratie haalt van de televisie enzo. Ik hoop dat het interview wat jullie gezien hebben nog ergens gepubliceerd wordt...

[Dit bericht is gewijzigd door Wodan op 20-06-2003 03:28]

  vrijdag 20 juni 2003 @ 10:51:27 #31
2889 Zander
He's gone
pi_11240591
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:15 schreef Zander het volgende:
Masada lijkt me ook wel interessant, wat is daar van aan te raden?
Ik heb gisteren ook maar even een cdtje van Masada aangeschaft, kan nu even niet kijken welke het is, en die hoesjes zien er allemaal nagenoeg hetzelfde uit. Maar dit is echt mijn ding, avantgarde jazz met klezmer-melodieen. Super!

Op een bepaalde manier doet Zorn me ook wel enigszins aan Frank Zappa denken, met zijn enorme discografie van allerlei verschillende stijlen, die handsignalen die hij gebruikt om de band te dirigeren en vooral ook het feit dat hij volgens het interview liever niet terugkijkt op zijn oude werk maar telkens vooruit wil.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 20-06-2003 10:58]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_11241393
Van een collega kreeg ik de tip dat vanochtend in de volkskrant een verhaal over het optreden van dinsdag stond.

Ik zal trachten mijn grijpgrage en aalvlugge vingertjes beslag te laten leggen op een volkskrant des hedens

  vrijdag 20 juni 2003 @ 11:57:21 #33
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11242354
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Van een collega kreeg ik de tip dat vanochtend in de volkskrant een verhaal over het optreden van dinsdag stond.

Ik zal trachten mijn grijpgrage en aalvlugge vingertjes beslag te laten leggen op een volkskrant des hedens


Goeie tip, ik scoor even een Volkskrant op het station zometeen
pi_11242378
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Van een collega kreeg ik de tip dat vanochtend in de volkskrant een verhaal over het optreden van dinsdag stond.

Ik zal trachten mijn grijpgrage en aalvlugge vingertjes beslag te laten leggen op een volkskrant des hedens


Kijk, daar hebben we wat aan.

* Litpho ook Volkskrant op lijst van aankopen zet *

A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_11242791
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 11:57 schreef Tijn het volgende:

[..]

Goeie tip, ik scoor even een Volkskrant op het station zometeen


kan je het dan ook gelijk ff inscannen en ergens neerzetten?
pi_11244817
Stijve heren spelen nog altijd wild

Naked City, Carré, Amsterdam, 17 juni.

John Zorn heeft het imago van een onuitstaanbare lastpak. Hij vraagt exorbitante gages, stelt zware eisen aan podia, wil alleen in het superdeluxe Amstel Hotel slapen en hij komt niet opdagen als hij eregast is op het Holland Festival. Het spelen van oud werk vindt de superproductieve componist en saxofonist een nutteloze bezigheid. Maar dinsdag kwam hij toch even naar Carré voor een reünie van zijn legendarische band Naked City. 'Voor de poen' verklaarde hij in een zeldzaam publiek interview vooraf, met de Nederlandse Zorn-kenner Marcel Cobussen.

Best een symphatieke kerel eigenlijk, die Zorn. Natuurlijk schoffeerde hij nog even een fotograaf en schold hij op North Sea Jazz - 'het vreselijkste festival ter wereld' -, terwijl hij er in juli wél heel hypocriet speelt met zijn band Electric Massada. Maar verder vertelde hij luchtig over zijn componeren en over Naked City, dat tien jaar geleden voor het laatst optrad. Bij het repeteren was het hem opgevallen dat de stukken allemaal zo snel waren. 'Hoe heb ik dat ooit kunnen maken? Mijn levensritme is nu een stuk langzamer.'

In 1989 richtte Zorn de band op met een van de mooiste bezettingen van de vorige eeuw: Bill Frisell op gitaar, Fred Frith op basgitaar, Wayne Horvitz op toetsen en Joey Baron achter de drums. Een reünie zou alleen om die reden al spannend zijn. De vraag was of Naked City tien jaar later nog dezelfde tomeloze energie, superstrakke collagetechnieken en vette stijlcitaten zou weten te produceren.

Een bomvol Carré kreeg dinsdag het verlossende antwoord: ja. Behalve dat de heren er wat stijfjes bijstonden - Bill Frisell zou toch echt eens een cursus luchtgitaar spelen moeten volgen - klonken ze nog even wild als vroeger. Een belangrijke troef was de zanger Mike Patton, bij de metalfans bekend als frontman van Faith No More en van zijn werk bij Sepultura. Hij kwam een paar keer het podium op voor blokjes met extreem korte, heftige nummers. Patton schreeuwde, krijste en gierde op een bijzonder muzikale manier en gaf het concert daarmee precies het extra duwtje dat het nodig had.

Daarnaast was het vooral de exclusiviteit die het concert echt bijzonder maakte. Verrassend is de band niet meer en de composities zijn bekend. Zorn weet dat, dus houdt hij zich aan zijn principes.

Bron: de volkskrant van vrijdag 20 juni 2003, pagina 11

A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  vrijdag 20 juni 2003 @ 13:33:20 #37
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11244889
quote:
Verrassend is de band niet meer en de composities zijn bekend.
Damn, deze gaat door voor domste uitspraak van het jaar.
pi_11244951
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:33 schreef Seborik het volgende:

[..]

Damn, deze gaat door voor domste uitspraak van het jaar.


Well, don't shoot the messenger .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  vrijdag 20 juni 2003 @ 13:36:16 #39
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11244983
Nee, natuurlijk niet.

Maar kom op, als er iets absoluut niet gedateerd klinkt dan is het John Zorn.

  Moderator vrijdag 20 juni 2003 @ 13:38:13 #40
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_11245037
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:35 schreef Litpho het volgende:

[..]

Well, don't shoot the messenger .


jaja en mike patton is vooral bekend van zijn werk bij sepultura

I wont shoot

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_11245997
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

jaja en mike patton is vooral bekend van zijn werk bij sepultura

I wont shoot


kwaliteitskrantje, die Volkskrant
pi_11246031
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:38 schreef Bosbeetle het volgende:
jaja en mike patton is vooral bekend van zijn werk bij sepultura
FNM wordt netjes eerst genoemd, en Sepultura is de eerstvolgende echt grote naam waar Patton een blauwe maandag iets mee heeft gedaan. Mr.Bungle is wat dat betreft al een stuk minder bekend natuurlijk.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  vrijdag 20 juni 2003 @ 16:01:03 #43
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11248906
Ons voorstel (van Tijn en ik) is om een open brief te sturen naar dit soort afzeikpraktijken.
pi_11248940
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 16:01 schreef Seborik het volgende:
Ons voorstel (van Tijn en ik) is om een open brief te sturen naar dit soort afzeikpraktijken.
Namens de Zonen van Zorn?
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  vrijdag 20 juni 2003 @ 16:02:05 #45
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11248945
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 10:51 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik heb gisteren ook maar even een cdtje van Masada aangeschaft, kan nu even niet kijken welke het is, en die hoesjes zien er allemaal nagenoeg hetzelfde uit. Maar dit is echt mijn ding, avantgarde jazz met klezmer-melodieen. Super!

Op een bepaalde manier doet Zorn me ook wel enigszins aan Frank Zappa denken, met zijn enorme discografie van allerlei verschillende stijlen, die handsignalen die hij gebruikt om de band te dirigeren en vooral ook het feit dat hij volgens het interview liever niet terugkijkt op zijn oude werk maar telkens vooruit wil.


Is het elektrisch of akoestisch?
  vrijdag 20 juni 2003 @ 16:02:36 #46
9613 Seborik
I, Voyager
pi_11248961
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 16:01 schreef Litpho het volgende:

[..]

Namens de Zonen van Zorn?


En alle andere gekrenkte zieltjes op deze planeet!
  vrijdag 20 juni 2003 @ 16:22:15 #47
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11249551
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 16:01 schreef Litpho het volgende:

[..]

Namens de Zonen van Zorn?


Namens Hekje Muziek
  vrijdag 20 juni 2003 @ 16:23:48 #48
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11249603
Wat ongeloofgelijk kutstuk trouwens. Het meest belachelijke is dat de [betreffende recencist] het WÈL naar zijn zin heeft gehad en ook toegeeft dat het goed klonk. Maar vervolgens kannie alleen maar zeiken. Over hypocriet gesproken zeg.
pi_11249629
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 16:23 schreef Tijn het volgende:
Wat ongeloofgelijk kutstuk trouwens. Het meest belachelijke is dat de [betreffende recencist] het WÈL naar zijn zin heeft gehad en ook toegeeft dat het goed klonk. Maar vervolgens kannie alleen maar zeiken. Over hypocriet gesproken zeg.
Had je nog een Volkskrant gekocht, Tijn? Misschien kan je hem nog ruilen .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_11250649
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:30 schreef Litpho het volgende:
Stijve heren spelen nog altijd wild

Bron: de volkskrant van vrijdag 20 juni 2003, pagina 11


bedankt voor het neerzetten hier!

alleen dat nogal een vaag verhaal...

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')