Mijn favorieten zijn:
- PHP (voor web)
- VB.NET (voor windows-applicaties)
Eigenlijk nog een toevoeging? wat voor dingen maken jullie er allemaal mee?
PHP: Mijn website, enkele scripjes om rond te klooien, een forum
VB.NET: mijn programma (zie sig) en een paar spelletjes en eigenlijk onnodige tools
En jullie?
En verder test ik software, maar daar hoef je niet zo bijster veel voor te kunnen programmeren.
quote:en waarom is dit het domste?
Op dinsdag 17 juni 2003 00:52 schreef ErikN het volgende:
alleen nog maar php maar ik moet asp met vbscript leren en vbscript is het domste wat er is
web php-oo (Object Oriented)
en java voor de andere webdingetjes
quote:html is geen programmeertaal
Op dinsdag 17 juni 2003 01:02 schreef nonzz het volgende:
html, php en af en toe een heel klein beetje xml voor school
quote:php en xml... is dat expat werk of de echte xml parser
Op dinsdag 17 juni 2003 01:03 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
html is geen programmeertaal
en maak je ook wel eens de verbinding tussen php en xml?
quote:mjah dat vbscript is vet lelijk en onlogisch... aan alles is te merken dat het een script is met als doel zo simpel mogelijk te leren... het is dan ook niet moeilijk
Op dinsdag 17 juni 2003 00:55 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
en waarom is dit het domste?
dit is wel de beste samen met vc++ om met windows samen te werken
maar ik heb al ervaring met java en vooral php, php is uber-logisch en vet simpel als je kan nadenken. en het is ook zwaar verneukt dat (is niet verplicht) overal case sensitive wordt gedaan ik heb daar zon schijt hekel aan gewoon alles klein
quote:meer een parser, zoiets kan je zelf maken, maar er zijn volgens mij ook standaard functies voor...
Op dinsdag 17 juni 2003 01:07 schreef Skinkie het volgende:[..]
php en xml... is dat expat werk of de echte xml parser
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 01:11 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
daar ben ik mee begonnen
quote:jah... al vind ik de actionscript implementatie van XML eigenlijk de beste die ik ben tegengekomen
Op dinsdag 17 juni 2003 01:10 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
meer een parser, zoiets kan je zelf maken, maar er zijn volgens mij ook standaard functies voor...
quote:Ohhhja, daar ben ik ook ooit mee begonnen.
Op dinsdag 17 juni 2003 01:09 schreef teknomist het volgende:
QBasic
Ik ga binnenkort trouwens weer spelen met een basic-dialect. Ik heb namelijk ene paar hele oude computers (denk aan 20 jaar oud) die ingebouwde basic-interpreters hebben
code:en dan per regel kijk op de eerste 2 tekens ## zijn, zo ja, overslaan, zo nee, de functie:## test.ini
toet
aap
blaat
kan dit?
quote:neej, niet echt. Of je moet dit:
Op dinsdag 17 juni 2003 01:03 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
en maak je ook wel eens de verbinding tussen php en xml?
Verder heb ik ook nog ooit met QBasic iets gedaan, maar dat is eeuwen geleden en ging niet veel verder dan:
code:10 Print "hallo, wat is jouw naam?"
20 input naam$
30 Print "ik vind";naam$;"een hele mooie naam"
[Dit bericht is gewijzigd door nonzz op 17-06-2003 01:19]
quote:eigenlijk meer het uitlezen van xml bestanden, scripts in php maken om iets te doen met de xml bestanden.
Op dinsdag 17 juni 2003 01:15 schreef nonzz het volgende:[..]
neej, niet echt. Of je moet dit:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/769508
bedoelen, maar dat vind ik niet echt een "verbinding"
maar dit topic heeft wel iets
quote:tsja.. daar moest je nog zelf de regel nummers invoeren
Verder heb ik ook nog ooit met QBasic iets gedaan, maar dat is eeuwen geleden en ging niet veel verder dan:code:10 Print "hallo, wat is jouw naam?"
20 input naam$
* Burning_RefleX heeft een progje om QBasic aan te kunnen op iedere windows bak is echt vet...
quote:daar ben ik net een beetje mee begonnen
Op dinsdag 17 juni 2003 01:16 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
eigenlijk meer het uitlezen van xml bestanden, scripts in php maken om iets te doen met de xml bestanden.
Maar dat heb ik gedaan met de functie
fopen("$adres", "r");
en dat soort dingen, en dat is volgens mij niet de handigste methode
quote:niet echt nee
Op dinsdag 17 juni 2003 01:25 schreef nonzz het volgende:[..]
daar ben ik net een beetje mee begonnen
ik heb van dit:
http://nu.nl/deeplink_pagina/pagina_xml.jsp
en dit:
http://www.fokzine.nl/~danny/remote.xml
dit:
http://www.duikspul.nl/nu.php
gemaakt.Maar dat heb ik gedaan met de functie
fopen("$adres", "r");
en dat soort dingen, en dat is volgens mij niet de handigste methode
[edit]
http://nl.php.net/xml
edit: oi: gaan we alles tellen:
html
xml(xml/schema/xsl(t)/rdf)
css
ahdl
maple
mathlab
asm
tam
javascript
vbscript
batch
c ooit gedaan/geleerd
(e)bnf
btw.. php is geen programmeertaal indeed, maar een scripttaal.
________________lijntje____________
over dat xml in php;
makkelijk is mbv file($url) een remote file op te vragen en die dan gewoon aan de ingebouwde xmlparser te voeren.
[Dit bericht is gewijzigd door Roonaan op 17-06-2003 11:37]
- LabView (programmeertaal?? ik vind van wel)
- Ansi C (ik vind oo maar onzin dus dat ++ gedoe hoeft voor mij ook niet)
- Assembly (sja als je microcontrollers programmeerd moet je toch wat)
en dan nog iets wat ik geen programmeertaal vind
- PHP
quote:onzin??? Het progged sneller en zorgt voor stabielere producten...
Op dinsdag 17 juni 2003 11:22 schreef Unstable_Element het volgende:
ik vind oo maar onzin dus dat ++ gedoe hoeft voor mij ook niet
quote:Dat vind ik ook, een bak ellende dat php
en dan nog iets wat ik geen programmeertaal vind
- PHP
het was even een overstapje vanaf ASP en VB6, maar het is zooooo de moeite waard..
quote:ja
Op dinsdag 17 juni 2003 11:28 schreef Frollo het volgende:
Ik schrijf wel eens een DOS-batchje, telt dat ook?
Tijdens mijn eerste stage heb ik veel met HTML gedaan! (in notepad)
En nu tijdens mijn 2e stage ben ik bezig om een programma in C te schrijven
[Dit bericht is gewijzigd door _Administr8or_ op 17-06-2003 11:31]
quote:Toch jammer dat zo'n laatste zin dan weer verraadt dat je helemaal geen programmeur bent (HTML is geen programmeertaal, maar een opmaaktaal)
Op dinsdag 17 juni 2003 11:30 schreef _Administr8or_ het volgende:
-C/C++
-Java
-Pascal (Delphi)Tijdens mijn eerste stage heb ik veel met HTML gedaan!
quote:Tuurlijk, das logisch, maar je hebt toch favorieten? Je gaat toch bijvoorbeeld geen php gebruiken op een webserver, dat is altijd knullig
Op dinsdag 17 juni 2003 11:31 schreef lzandman het volgende:
Tja, dat ligt helemaal aan de applicatie die je moet maken. Ik vind dat een goede programmeur met meerdere programmeertalen overweg moet kunnen. En ook gemakkelijk moet kunnen overstappen naar een nieuwe taal. De onderliggende begrippen blijven toch vaak hetzelfde (tenzij je bijv. overstapt naar functioneel programmeren).
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 17-06-2003 11:36]
quote:Z80 Assembly roeleert
Op dinsdag 17 juni 2003 11:36 schreef MSXUser het volgende:
Als het snel klaar moet -> BASIC
Scripting: KIXOverig: Assembly (Z80
), Pascal
* Litpho is ZX81 veteraan *
ASP met vbscript, en ik vind vbscript an sich gewoon fijn werken. Je kunt er lelijke dingen mee doen, maar dan ligt dat toch echt aan jezelf.
Ik gebruik het voor webapplicaties. Ik vind ASP net zo sterk als PHP, mits je zelf maar een redelijk uitgebreide functie library maakt die je standaard include bij iedere pagina. Overigens is dit exact hetzelfde wat PHP doet, alleen wordt bij PHP vanwege de opensourcerigheid wat actiever aan die functie library gewerkt.
Clientside Javascript genereer ik dynamisch in mijn ASP pagina's.
Visual Basic/C++ Gebruik ik privé voor wat semi-hobby projecten en op mijn werk om thuisbasis software voor een boordcomputersysteem (GPS positie bepaling, management rapportage en loonadministratie volgens diverse CAO's).
Ik beheers dus helemaal niks!
quote:heb je wel gelijk in eigenlijk
Tja, dat ligt helemaal aan de applicatie die je moet maken. Ik vind dat een goede programmeur met meerdere programmeertalen overweg moet kunnen. En ook gemakkelijk moet kunnen overstappen naar een nieuwe taal. De onderliggende begrippen blijven toch vaak hetzelfde (tenzij je bijv. overstapt naar functioneel programmeren).
[..]Toch jammer dat zo'n laatste zin dan weer verraadt dat je helemaal geen programmeur bent (HTML is geen programmeertaal, maar een opmaaktaal)
![]()
maar er waren helaas geen andere stageopdrachten meer!
HTML is klote, iets maken in C is veel leuker
quote:OK, laat ik dan mijn favo's maar opnoemen:
Op dinsdag 17 juni 2003 11:34 schreef markvleth het volgende:Tuurlijk, das logisch, maar je hebt toch favorieten?
C/C++, Pascal, ASM (x86/MC68000), VHDL, Java
quote:Logische programmeertaal.. Prolog vreet gewoon heel veel tijd, maar om nou te zeggen dat je er veel mee kan wat je in andere talen niet kan.. mwah.
Op dinsdag 17 juni 2003 11:44 schreef lzandman het volgende:PROLOG (Grapje... Ik ben momenteel bezig in deze k*ttaal. Ik heb mijn opleiding weer opgepikt en moet voor mijn laatste opdracht iets doen met deze taal. Wat een crime... Ik ben sowieso niet zo goed in functionele programmeertalen)
quote:Tja, bepaalde zaken kun je misschien iets makkelijker definiëren in zo'n taal. Ook is je programma makkelijker correct te bewijzen (kan soms heel belangrijk zijn (bijv. software voor Space Shuttle)) Maar verder vind ik het ook allemaal vrij nutteloos. Ik was er uit mezelf nooit mee begonnen.
Op dinsdag 17 juni 2003 11:48 schreef Roonaan het volgende:maar om nou te zeggen dat je er veel mee kan wat je in andere talen niet kan.. mwah.
en ik heb in een ver verleden (2 maanden geleden) helium geleerd.. haskell-aftreksel-taaltje
C en C++ hebben me nooit aangetrokken, de kerel die pointers naar pointers heeft bedacht mogen ze wat mij betreft helemaal dood pointeren.
Jscript icm html is ook wel leuk, met name wegens de grafische aspecten (daarbij ontwikkel ik dan alleen voor IE5 of hoger)
assembly is wel het ergste van het ergste : als je in een taal tien regels code nodig hebt en registers direct moet aanspreken zodat er een horizontaal lijntje op je scherm zichtbaar wordt, dan haak ik af
quote:Uhm ja als je grote programa's bouwt, Ik heb meestal extreem snelle Real-time round robin programma's. dan is oo geen pretje, iemand update je besturings systeem en plotseling is je programma 10 instructies langer
Op dinsdag 17 juni 2003 11:25 schreef markvleth het volgende:[mijn opmerking over oo -onzin]
onzin??? Het progged sneller en zorgt voor stabielere producten...
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 12:22 schreef bluebit het volgende:
Java komt daarna wel, alleen zo jammer dat het zo langzaam loopt over netwerken.
Ik gebruik vooral Delphi om apps te bouwen. Java en C zijn wel leuk maar ik zie eigenlijk maar heel zelden de noodzaak om iets daarmee te gaan bouwen aangezien het meeste in Delphi vaak simpeler kan en sneller klaar is. Alleen als ik met driver zooi aan het aankloten ben gebruik ik C. XML speel ik wel wat mee maar echt gebruiken doe ik het ook niet (direct - indirect gebruik ik wel weer dingen die gebruik maken van XML). WebApps bouw ik normaal ook met Delphi (IntraWeb 6 - zit trouwens code van mij in ), daar moet je vaak toch ook wat JavaScript / DHTML voor aanpassen. PHP gebruik ik alleen voor een eigen site waar ik geen ISAPI's kan draaien en ASP ter ondersteuning van een collega. Eigenlijk gebruik ik dus vrijwel overal het liefst gewoon Delphi voor
quote:Ja mee gewerkt, en je moet eerlijk gezegd behoorlijk prutsen om het traag te krijgen. De traagheid van Java zit hem vaak in de programmeur, en dat geld voor elke prog taal.
Op dinsdag 17 juni 2003 14:54 schreef bluebit het volgende:
heb je ooit gewerkt met de java versie van RPC, dan word je gek door de traagheid van het programma. Kost behoorlijk wat tijd om te optimaliseren en client-server goed te scheiden. Als dat lukt dan werkt het prima.....
quote:hoe heet dat van java ook al weer???? Niet RPC maar........(damn it's on the tip of my tongue)
Ja mee gewerkt, en je moet eerlijk gezegd behoorlijk prutsen om het traag te krijgen. De traagheid van Java zit hem vaak in de programmeur, en dat geld voor elke prog taal.
je hebt gelijk dat traagheid vooral door de programmeur ontstaat, maar wat netwerk betrof viel Java me behoorlijk tegen. Had ik een betere standaard voor verwacht.
quote:RMI? Remote Method Invocation?
Op dinsdag 17 juni 2003 15:40 schreef bluebit het volgende:[..]
hoe heet dat van java ook al weer???? Niet RPC maar........(damn it's on the tip of my tongue)
Verder kan ik ook omgaan met dingen met HTML, JavaScript, Bash, XML etc. die sommige mensen onder hier noemen, maar die horen natuurlijk niet onder prog. talen.
[Dit bericht is gewijzigd door Aaargh! op 17-06-2003 16:44]
quote:Onder java kan je ook CORBA gebruiken.
Op dinsdag 17 juni 2003 15:40 schreef bluebit het volgende:
je hebt gelijk dat traagheid vooral door de programmeur ontstaat, maar wat netwerk betrof viel Java me behoorlijk tegen. Had ik een betere standaard voor verwacht.
quote:ja maar dan moet je wel met JNI aan de gang, dus dat telt eigelijk niet...
Op dinsdag 17 juni 2003 16:41 schreef Aaargh! het volgende:
Onder java kan je ook CORBA gebruiken.
Mijn lijstje van talen van vorig jaar:
- Powerbuilder
- Java
- MySQL
quote:Geen Perl? Geen Pascal?
Op dinsdag 17 juni 2003 16:40 schreef Aaargh! het volgende:
PHP, Java, C, C++, Embedded C++, Assembler(x86,68000,68HC11,AVR) diverse BASIC varianten maar daar word ik nog voor behandeld
quote:Perl wel, Pascal is bah.
Op dinsdag 17 juni 2003 21:08 schreef Najra het volgende:[..]
Geen Perl? Geen Pascal?
oh, en AWK was ik ook nog vergeten.
quote:
neej, niet echt. Of je moet dit:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/769508
bedoelen, maar dat vind ik niet echt een "verbinding"Verder heb ik ook nog ooit met QBasic iets gedaan, maar dat is eeuwen geleden en ging niet veel verder dan:
code:10 Print "hallo, wat is jouw naam?"
20 input naam$
code:10 input "wat is jouw naam";naam$
20 print "ik vind ";naam$;" een hele mooie naam"
Lekker snel en simpel...
quote:damn... moet nog een week
Op woensdag 18 juni 2003 09:33 schreef Guusie het volgende:
Klein beetje PHP. Ik ga nog in de vakantie er aan werken.... Morgen vakantie
PHP/ASP/C++/VB.net/Java/VB/Delphi( maar das alweer een tijdje geleden) daarnaast heeeeel vroeger nog gewerkt met turbo pascal, maar hoe dat allemaal werkt moet je me nu ff nie vragen
Gaat iedereen vervolgens iedere taal opnoemen die hij/zij ooit heeft geleerd....
Goed zo jongens, nu nog Nederlands leren lezen
[/rant]
ASP
PHP
Javascript
C++
VBScript
Visual Basic
VBA (Is bijna het zelfde ik weet het)
ColdFusion
SQL (Niet egt een programmeer taal, maar als je het goed kent, kun je veel code achtige dingen doen.)
Dat zijn de talen die ik nog regelmatig gebruik.
Maar Delphi is veruit mijn favoriet!
[Dit bericht is gewijzigd door Darth.Vader op 18-06-2003 11:48]
quote:Assembly
Op woensdag 18 juni 2003 11:55 schreef kixtart het volgende:
Ben nu tijdens m'n stage best veel in Assembly het typen, vooral wijzigingen van bestaande programma's die niet werken.
quote:Omdat de programma's waarmee ik moet werken in assembly staan. Is voor embedded gedoe. Dus als het niet werkt moet ik dus in assembly werken.
Op woensdag 18 juni 2003 11:57 schreef Naj_Geetsrev het volgende:[..]
Assembly
Waarom zou je nu nog in vredesnaam in 2e gen taal programmeren????
verder beetje C++, Visual Basic, Java, Javascript enzo gehad..
C++/php/java/vb.net/ en asp als dur werk in is
quote:poor bastard, heb met je te doen!
Op woensdag 18 juni 2003 11:55 schreef kixtart het volgende:
Ben nu tijdens m'n stage best veel in Assembly het typen, vooral wijzigingen van bestaande programma's die niet werken.
en little beetje VB (ben nog aan leren)
Wil CGI ook nog onder de knie krijgen
quote:Ja, daar is er weer een...
Op woensdag 18 juni 2003 14:55 schreef wobbel het volgende:
Wil CGI ook nog onder de knie krijgen
Je kunt daarvoor elke programmeertaal gebruiken die standard-input en -output ondersteund (en da's bijna elke taal). De techniek is een beetje verouderd; ingehaald door bijv. PHP. Meestal wordt CGI in combinatie met Perl gebruikt.
quote:waarom tijd stoppen in een taal waarvan de (makkelijkere) opvolger beschikbaar is?
Op woensdag 18 juni 2003 15:58 schreef veertje_nl het volgende:
C
VB
PHP
SQL
Java
en beetje c++ maar das fucking ingewikkeld
quote:Zoals??
Op woensdag 18 juni 2003 17:45 schreef Axis het volgende:[..]
waarom tijd stoppen in een taal waarvan de (makkelijkere) opvolger beschikbaar is?
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 15:58 schreef veertje_nl het volgende:
C
VB
PHP
SQL
Java
en beetje c++ maar das fucking ingewikkeld makkelijk
quote:Toch jammer dat dit niet helemaal waar is, want HTML is eigenlijk meer een structuur- dan een opmaaktaal. Alhoewel het met CSS erbij al een behoorlijke opmaaktaal is. Is het officieel niet voor bedoeld.
Toch jammer dat zo'n laatste zin dan weer verraadt dat je helemaal geen programmeur bent (HTML is geen programmeertaal, maar een opmaaktaal)![]()
En tsja, als er dan snel iets gescript moet worden is er natuurlijk Perl. Alle andere talen (stuk of tien?) die ik ken/heb gekend boeien niet en zijn meer voor dicksize contests als deze.
[Dit bericht is gewijzigd door LintuxCx op 18-06-2003 18:38]
quote:Embedded gedoe kan ook in Embedded C++
Op woensdag 18 juni 2003 11:59 schreef kixtart het volgende:[..]
Omdat de programma's waarmee ik moet werken in assembly staan. Is voor embedded gedoe. Dus als het niet werkt moet ik dus in assembly werken.
quote:HyperText Markup (=opmaak) Language
Op woensdag 18 juni 2003 18:32 schreef LintuxCx het volgende:
Toch jammer dat dit niet helemaal waar is, want HTML is eigenlijk meer een structuur- dan een opmaaktaal.
quote:'k heb Java geleerd... maar gebruik (zoals gezegd) Delphi... 'k vind Java zo omslachtig...
Op woensdag 18 juni 2003 11:41 schreef dikkebanaan het volgende:
Volgens mij werd er gevraagd welke taal je gebruikt, oftewel: welke taal gebruik je nu.. op dit moment.. (schop me als ik ongelijk heb)Gaat iedereen vervolgens iedere taal opnoemen die hij/zij ooit heeft geleerd....
quote:Niet noodzakelijk
Op donderdag 19 juni 2003 00:14 schreef lzandman het volgende:[..]
HyperText Markup (=opmaak) Language
![]()
quote:
From The Free On-line Dictionary of Computing (09 FEB 02) [foldoc]:markup
<text> In computerised document preparation, a method of
adding information to the text indicating the logical
components of a document, or instructions for layout of the
text on the page or other information which can be interpreted
by some automatic system.For example, the source of {this dictionary} is marked up by
enclosing cross-references in curly braces which are
significant to the {World-Wide Web} server software.
meeste lijkt ook op mekaar vb, vba, vbscript, asp .. bijna allemaal 1 pot nat
quote:idd Basic zou eigenlijk de enige programmeertaal moeten zijn
Op donderdag 19 juni 2003 12:15 schreef bobjuh het volgende:
Basic
code:wordt gewoon geaccepteerd. Uitkomst "10 gulden is 0 euro" ("hoe kan dat nou?Guldens = 10
Euros = Gudlens / 2.20371
Print Guldens + " gulden is " + Euros + " euro"
[Dit bericht is gewijzigd door BdR op 19-06-2003 13:27]
Een andere taal is er niet
En verder natuurlijk HTML voor de opmaak, en Javascript voor de clientside opleukertjes (voornamelijk form-validaties en DHTML)
quote:Omslachtig??? Leg uit...
Op donderdag 19 juni 2003 06:47 schreef Jordy-B het volgende:
'k heb Java geleerd... maar gebruik (zoals gezegd) Delphi... 'k vind Java zo omslachtig...
quote:Waarschijnlijk bedoelt 'ie dat je voor een beetje GUI een heleberg code moet ophoesten (als je tenminste met de rauwe JDK werkt). Dat klopt. Maar dat zou je met Delphi ook moeten doen als je alleen de command-line compiler gebruikt (dcc32.exe), dus zonder de Delphi IDE... Al die DFM-bestanden zelf typen
Op donderdag 19 juni 2003 13:31 schreef markvleth het volgende:
Omslachtig??? Leg uit...
quote:Option Explicit
Op donderdag 19 juni 2003 13:13 schreef BdR het volgende:
blabla variabelen
quote:Ja dat dacht ik ook dat hij dat bedoelde, vandaar dat ik het vroeg. Want door de bean technologie kun ook in java gewoon sleur en pleuren...
Op donderdag 19 juni 2003 15:57 schreef lzandman het volgende:
Waarschijnlijk bedoelt 'ie dat je voor een beetje GUI een heleberg code moet ophoesten (als je tenminste met de rauwe JDK werkt). Dat klopt. Maar dat zou je met Delphi ook moeten doen als je alleen de command-line compiler gebruikt (dcc32.exe), dus zonder de Delphi IDE... Al die DFM-bestanden zelf typen
quote:Als je eenmaal kunt programmeren is het leren van een nieuwe taal niet echt moeilijk. Je alleen met C++ en VB bezig houden omdat je die nu eenmaal kent slaat nergens op, je kiest de taal die het beste bij het op te lossen probleem past.
Op donderdag 19 juni 2003 18:59 schreef whosvegas het volgende:
Geef mij maar VB (6.0) en C++. Liever 2 talen waar ik redelijk in thuis ben en dan een hele zooi talen die je maar een beetje kent.
quote:Mensen schrijven nu gewoon maar domweg allemaal talen op, maar het gaat over je favo taal, anders kan iedereen wel alle talen op gaan drammen. Het is toch zowat een pot nat..
Op donderdag 19 juni 2003 19:51 schreef _Nephilim_ het volgende:
waar moet ik beginnen....
-assembly
-pascal
-C
-C++
-Java
-Delphi
-ASP
-PHP
-Flash
quote:Sorry kerel,
Op donderdag 19 juni 2003 19:53 schreef markvleth het volgende:[..]
Mensen schrijven nu gewoon maar domweg allemaal talen op, maar het gaat over je favo taal, anders kan iedereen wel alle talen op gaan drammen. Het is toch zowat een pot nat..
(Kheb nog niet eens alles wat ik kan opgenoemd)
quote:Openingspost zegt iets anders
Op donderdag 19 juni 2003 19:55 schreef _Nephilim_ het volgende:
Sorry kerel,
volgens mij was het ' welke programmeertaal word gebruikt door de fokker' en niet je favo taal.(Kheb nog niet eens alles wat ik kan opgenoemd)
quote:Check
Op donderdag 19 juni 2003 20:03 schreef markvleth het volgende:[..]
Openingspost zegt iets anders
quote:Je kiest de taal die het best bij het practische probleem past. Negen van de tien keer is dit al de taal waarmee gewerkt wordt en niet direct het nieuwste snufje op script of OO gebied. Dat laatste zou qua investering erg dom zijn. Een goede programmeur weet zich ook met mindere tools uitstekend te redden.
Op donderdag 19 juni 2003 19:12 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Als je eenmaal kunt programmeren is het leren van een nieuwe taal niet echt moeilijk. Je alleen met C++ en VB bezig houden omdat je die nu eenmaal kent slaat nergens op, je kiest de taal die het beste bij het op te lossen probleem past.
Daarnaast heeft Whosvegas geheel gelijk wat betreft dit topic. Iedereen zit een hoop talen op te noemen waar ze misschien op een blauwe maandag een keer een praktijkopdracht in mee hebben gelift. Dan is het beter om 2 talen goed onder de knie te hebben dan maar een beetje met termen te smijten en in de praktijk niks voor elkaar te krijgen.
quote:Met je eerste opmerking heb je gelijk, toen ik met C++ begon kon ik al wat VB en het was inderdaad makkelijker. Tot nu toe ben ik nog geen probleem tegen gekomen wat niet met VB/C++ op te lossen is. Met C/C++ kun je in het algemeen praktisch elk probleem oplossen. In de toekomst zal ik nog wel andere talen er bij leren.
Op donderdag 19 juni 2003 19:12 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Als je eenmaal kunt programmeren is het leren van een nieuwe taal niet echt moeilijk. Je alleen met C++ en VB bezig houden omdat je die nu eenmaal kent slaat nergens op, je kiest de taal die het beste bij het op te lossen probleem past.
quote:Er zijn ook een heleboel dingen die niet in C/C++ opgelost kunnen worden, ik ben nu b.v. bezig met het ontwikkelen van portlets voor WebSphere portal server, dat kan alleen in Java. Banken e.d. gebruiken nog heel veel COBOL.
Op donderdag 19 juni 2003 22:11 schreef whosvegas het volgende:
Met C/C++ kun je in het algemeen praktisch elk probleem oplossen.
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 23:30 schreef tsuihark het volgende:
Ruby.Ik heb medelijden met jullie allemaal.
quote:Veel portal servers werken met Java portets, dan kan je nog zo leuk standaard VC++ oid gebruiken, erg ver kom je er niet mee. Ander voorbeeld: achter sommige events in een Domino database kan je alleen LotusScript hangen, wat echt een walgelijke taal is (lijkt een beetje op VB maar dan nog beperkter), maar 't is niet alsof je een keus hebt.
Op donderdag 19 juni 2003 20:55 schreef Najra het volgende:
Je kiest de taal die het best bij het practische probleem past. Negen van de tien keer is dit al de taal waarmee gewerkt wordt en niet direct het nieuwste snufje op script of OO gebied.
quote:In alle door mij genoemde talen kan ik een aardig stukje programmeren, verder heb ik niet echt een favoriet, ik vind Java als taal erg mooi (zit erg netjes in elkaar) maar C++ vind ik ook prettig omdat het je lekker veel controle geeft en ook nog eens snel is. (je kan er van die heerlijke vieze trucjes mee uithalen, ik heb b.v. een programmaatje dat runtime een expressie compiled naar x86 FPU code zodat het een factor 30 sneller loopt dan wanneer ik 'm 'gewoon' zou evalueren)
Dat laatste zou qua investering erg dom zijn. Een goede programmeur weet zich ook met mindere tools uitstekend te redden.Daarnaast heeft Whosvegas geheel gelijk wat betreft dit topic. Iedereen zit een hoop talen op te noemen waar ze misschien op een blauwe maandag een keer een praktijkopdracht in mee hebben gelift. Dan is het beter om 2 talen goed onder de knie te hebben dan maar een beetje met termen te smijten en in de praktijk niks voor elkaar te krijgen.
quote:Voor zover ik gezien heb staan er allemaal talen die ik niet zo fijn vind als Ruby.
Op donderdag 19 juni 2003 23:35 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
leg uit
Niet flamen doen, het is een persoonlijke mening
quote:ik flame niet.. dat deed jij door zogenaamd medelijden te tonen. maar als dat de enige taal is... waarom dan zo'n ophef erover te maken..
Op donderdag 19 juni 2003 23:41 schreef tsuihark het volgende:[..]
Voor zover ik gezien heb staan er allemaal talen die ik niet zo fijn vind als Ruby.
Niet flamen doen, het is een persoonlijke mening
ik vind C++ een vervelende taal na het mezelf aanleren van vb.net, het verschil te groot. maar ik geef er niks om wat andere daarvan denken. ik ga daar niet over zeuren
Zijn er nog mensen die met C# werken?
edit: typo
[Dit bericht is gewijzigd door DaForZz op 19-06-2003 23:59]
quote:zo is er wel iets te melden over iedere taal, maar het gaat om het idee...
Op donderdag 19 juni 2003 23:51 schreef DaForZz het volgende:
Mensen ... HTML, ASP(.Net), etc. zijn geen programmeertalen ...Zijn er nog mensen die met C# werken?
edit: typo
quote:Das waar, maar ASP is niet eens een taal om heel precies te zijn
Op vrijdag 20 juni 2003 00:00 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
zo is er wel iets te melden over iedere taal, maar het gaat om het idee...
quote:Volgende keer zet ik er een smiley neer, ok? Ik bedoel het allemaal niet zo dramatisch
Op donderdag 19 juni 2003 23:50 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
ik flame niet.. dat deed jij door zogenaamd medelijden te tonen. maar als dat de enige taal is... waarom dan zo'n ophef erover te maken..
ik vind C++ een vervelende taal na het mezelf aanleren van vb.net, het verschil te groot. maar ik geef er niks om wat andere daarvan denken. ik ga daar niet over zeuren
Er zit wel een kern van waarheid in: sinds ik dat taaltje ken mis ik in alle andere talen die ik ken allerlei mogelijkheden. Daarom vind ik het jammer voor de rest dat ze in wat mij betreft beperkte talen programmeren. Vandaar.
On topic: misschien dat Smalltalk nog beter is, maar die syntax is zo... anders...
- PHP
- Perl
- Bash
- C
Waar ik op tegen ben:
- Alles van microsoft (VB, C#)
- Java (veels te inefficient)
quote:het is, samen met php, een webprogrammeertaal
Op vrijdag 20 juni 2003 00:08 schreef DaForZz het volgende:[..]
Das waar, maar ASP is niet eens een taal om heel precies te zijn
quote:ja ik blijf tegen dit soort opmerkingen in gaan, altijd happen...
Op vrijdag 20 juni 2003 02:16 schreef searchy het volgende:
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 09:35 schreef markvleth het volgende:[..]
ja ik blijf tegen dit soort opmerkingen in gaan, altijd happen...
Leg de inefficientie is uit dan (zeker als je ook met php progged ben ik er benieuwd naar aangezien de java oplossing, jsp, sneller is als php)
* thumper kan er nl. ook niet tegen als mensen Java inefficiënt gaan noemen, en als alternatief php, asp of ColdFusion of iets dergelijks opnoemen...
quote:Ah, nog een slachtoffer van de propaganda
Waar ik op tegen ben:- Alles van microsoft (VB, C#)
quote:tsja..
Op vrijdag 20 juni 2003 09:38 schreef Litpho het volgende:[..]
Ah, nog een slachtoffer van de propaganda
.
en toch zijn het veel gebruikte talen..
quote:Mr. Flame man
Op vrijdag 20 juni 2003 09:35 schreef markvleth het volgende:[..]
ja ik blijf tegen dit soort opmerkingen in gaan, altijd happen...
Leg de inefficientie is uit dan (zeker als je ook met php progged ben ik er benieuwd naar aangezien de java oplossing, jsp, sneller is als php)
Anyway, ik gebruik de laatste tijd eigenlijk alleen PHP, Java en Python en wonderlijk genoeg gebruik ik ze allemaal tegelijk in projecten die in PHP worden geschreven. Go figure. Nahja, Java wordt hier gebruikt als uitvoerende taal, maar er ook mee aan het spelen op het moment.
Vroeger ook nog wel eens C, C++, Ruby, Pike en misschien nog wel meer dan deze taaltjes. C heb ik van deze het meest gebruikt. Ik heb 1 of 2 functies voor PHP geschreven + pioneers werk voor de PHP module van VL-SRM(.net) gedaan. Beide dingen zijn waarschijnlijk intussen compleet herschreven ;-)
[1] PHP met ZC en ZA: JSP compiled toch ook naar byte code en slaat dat ergens op?
[Dit bericht is gewijzigd door CaPS_ op 20-06-2003 09:43]
quote:* Litpho zelf Java gebruikt icm Oracle
Op vrijdag 20 juni 2003 09:40 schreef Burning_RefleX het volgende:
en toch zijn het veel gebruikte talen..
quote:Oh dat ligt inderdaad allemaal vrij dicht bij elkaar, alleen in default opstelling is jsp sneller. Als je in java overigens een heuristic compiler* stopt kan je net weer iets sneller
Op vrijdag 20 juni 2003 09:42 schreef CaPS_ het volgende:
Mr. Flame man. Zal ik ook even happen dan? :-) Ik denk eerder dat PHP + Zend Cache/Accelerator [1] en JSP aardig bij elkaar in de buurt liggen.
*compiler die bytecode omzet naar machine taal maar dan alleen voor veel voorkomende methodes en routines (en tegenstelling tot de Just in Time compilers die alleen complete classes compilen)
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 09:42 schreef Litpho het volgende:[..]
* Litpho zelf Java gebruikt icm Oracle
*
Oracle icm php is toch een wat onlogische combinatie
quote:Voornamelijk heel erg overbodig. Met PL/SQL Stored Procedures en Java Server Pages (beide standaard ondersteund vanuit de IAS) heb ik alle server-side scripting die ik nodig heb. Waarom dan nog een extern product eraan proberen te koppelen?
Op vrijdag 20 juni 2003 09:54 schreef thumper het volgende:Oracle icm php is toch een wat onlogische combinatie
quote:Ha! Nog een J2EE/Oracle ontwikkelaar
Op vrijdag 20 juni 2003 09:58 schreef Litpho het volgende:[..]
Voornamelijk heel erg overbodig. Met PL/SQL Stored Procedures en Java Server Pages (beide standaard ondersteund vanuit de IAS) heb ik alle server-side scripting die ik nodig heb. Waarom dan nog een extern product eraan proberen te koppelen?
quote:Een EJB-container zou er nog tussen kunnen, lang leve multi-tier
Op vrijdag 20 juni 2003 09:58 schreef Litpho het volgende:
Voornamelijk heel erg overbodig. Met PL/SQL Stored Procedures en Java Server Pages (beide standaard ondersteund vanuit de IAS) heb ik alle server-side scripting die ik nodig heb. Waarom dan nog een extern product eraan proberen te koppelen?
quote:het is niet
Op vrijdag 20 juni 2003 09:25 schreef Burning_RefleX het volgende:[..]
het is, samen met php, een webprogrammeertaal
maar het is eigenlijk scripting.
ASP is een technologie waarmee je in combinatie met scripttalen als JScript en VBScript dynamische webpagina's kan maken.
ASP is zeg maar het omhulsel en JScript/VBScript de taal.
quote:WELLES
Op vrijdag 20 juni 2003 10:30 schreef DaForZz het volgende:[..]
het is niet
ASP is een technologie waarmee je in combinatie met scripttalen als JScript en VBScript dynamische webpagina's kan maken.
ASP is zeg maar het omhulsel en JScript/VBScript de taal.
klopt wel, maar zo kan je php weer goed samen laten gaan met xml en makkelijker een db verbinding maken dan met asp (microsoft weer allees sql en mssql gaan vrij goed)
aangezien ik meer met databases werk geef ik de voorkeur aan php.
quote:ik snap niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar het slaat als een tang op een varken.
Op vrijdag 20 juni 2003 13:30 schreef Burning_RefleX het volgende:
klopt wel, maar zo kan je php weer goed samen laten gaan met xml en makkelijker een db verbinding maken dan met asp (microsoft weeralleen sql en mssql gaan vrij goed)
aangezien ik meer met databases werk geef ik de voorkeur aan php.
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:37 schreef markvleth het volgende:
ik snap niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar het slaat als een tang op een varken.
quote:ervaring...
Op vrijdag 20 juni 2003 13:37 schreef markvleth het volgende:[..]
ik snap niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar het slaat als een tang op een varken.
quote:Als er iets is wat bij de grote drie scripttalen/bundels gewoon goed is, zijn het de db drivers wel. En als er 1 taal is waar het nog het slechts geimplemeteerd is, is het php wel. En waarom dan, nou hierom:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:42 schreef Burning_RefleX het volgende:
ervaring...
Dat hinderd lekker om portable code te schrijven, terwijl je in zowel asp als jsp je dit middels een driver string doet...
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 13:47 schreef markvleth het volgende:[..]
Als er iets is wat bij de grote drie scripttalen/bundels gewoon goed is, zijn het de db drivers wel. En als er 1 taal is waar het nog het slechts geimplemeteerd is, is het php wel. En waarom dan, nou hierom:
function mysql_connectDat hinderd lekker om portable code te schrijven, terwijl je in zowel asp als jsp je dit middels een driver string doet...
Inderdaad, met php ben je in feite gebonden aan het gebruik van MySQL als database. Besides, vrijwel geen enkel zichzelf respecterend bedrijf zal MySQL gebruiken, en waarom dan, nou hieron:
MySQL maakt geen gebruik van transactions, dwz elke SQL INSERT, DELETE of UPDATE wordt zonder meer uitgevoerd, een rollback is niet mogelijk!
quote:PHP ondersteunt de volgende databases:
Op vrijdag 20 juni 2003 14:10 schreef thumper het volgende:[..]
Inderdaad, met php ben je in feite gebonden aan het gebruik van MySQL als database. Besides, vrijwel geen enkel zichzelf respecterend bedrijf zal MySQL gebruiken, en waarom dan, nou hieron:
- Oracle
- Firebird / Interbase
- PostgreSQL
- MySQL
- MSQL
- PostgreSQL
- SQLLite
- Informix
- DB2
- Frontbase
- FilePro
- Ingress II
- alles wat UnixODBC kan aanspreken
- MSSQL
- Sybase
en vast een hele hoop meer waar ik de motivatie niet voor heb op ze op te zoeken. Nee, je zit echt vast aan MySQL met PHP.
quote:Zowel in MySQL 3.23 als in MySQL 4 is het mogelijk om middels InnoDB tablehandlers gebruik te maken van transactions.
MySQL maakt geen gebruik van transactions, dwz elke SQL INSERT, DELETE of UPDATE wordt zonder meer uitgevoerd, een rollback is niet mogelijk!
quote:Dit is gewoon mogelijk met PEAR, wat ook nog eens standaard met PHP wordt meegeleverd.
Op vrijdag 20 juni 2003 13:47 schreef markvleth het volgende:[..]
Als er iets is wat bij de grote drie scripttalen/bundels gewoon goed is, zijn het de db drivers wel. En als er 1 taal is waar het nog het slechts geimplemeteerd is, is het php wel. En waarom dan, nou hierom:
function mysql_connectDat hinderd lekker om portable code te schrijven, terwijl je in zowel asp als jsp je dit middels een driver string doet...
<?php
require 'DB.php';
$oDb = db::connect('pgsql://pietje:puk@mijndatabase.nl/mijndatabase');
?>
quote:Wat ik bedoel is dat je je broncode moet aanpassen op het moment dat je je database gaat upgraden enzo. Het is een applicatie-specifieke connectie, en niet eentje die je op de server inregelt
Op vrijdag 20 juni 2003 14:19 schreef CaPS_ het volgende:[..]
PHP ondersteunt de volgende databases:
- Oracle
- Firebird / Interbase
- PostgreSQL
- MySQL
- MSQL
- PostgreSQL
- SQLLite
- Informix
- DB2
- Frontbase
- FilePro
- Ingress II
- alles wat UnixODBC kan aanspreken
- MSSQL
- Sybaseen vast een hele hoop meer waar ik de motivatie niet voor heb op ze op te zoeken. Nee, je zit echt vast aan MySQL met PHP.
[..]Zowel in MySQL 3.23 als in MySQL 4 is het mogelijk om middels InnoDB tablehandlers gebruik te maken van transactions.
Wat betreft het gebruik van transactions dmv InnoDB, dat ken ik niet, maar als dat zo is dan zie ik dat in elk geval als een van de grootste vooruitgangen in het bestaan van MySQL
quote:*wijst naar voorgaande bericht over PEAR*.
Op vrijdag 20 juni 2003 14:23 schreef thumper het volgende:[..]
Wat ik bedoel is dat je je broncode moet aanpassen op het moment dat je je database gaat upgraden enzo. Het is een applicatie-specifieke connectie, en niet eentje die je op de server inregelt
N.B. Ik heb absoluut geen hekel aan Java. Gebruik het zelf ook, alleen nog niet in een webdevelopment context. Maar is een kwestie van tijd wellicht.
Wat nu als een systeembeheerder besluit om een nieuwe server te gebruiken, en de bestaande databases over te hevelen? Dan zul je in alle applicaties die je hebt de connectie-strings hierop moeten aanpassen...
quote:Nu ben ik geen Java held hoor, maar naar wat ik gezien heb van JDBC zul je daar toch ook aanpassingen gaan moeten doorvoeren. Overigens is jouw situatie aardig simpel op te lossen met DNS...
Op vrijdag 20 juni 2003 14:29 schreef thumper het volgende:
Ja dat begrijp ik, maar je moet nog steeds in je broncode het pad naar de database, database-instantie en eventueel poortnummer opgeven...Wat nu als een systeembeheerder besluit om een nieuwe server te gebruiken, en de bestaande databases over te hevelen? Dan zul je in alle applicaties die je hebt de connectie-strings hierop moeten aanpassen...
Misschien zie ik je probleem niet helemaal helder, hoe zou JIJ dat oplossen dan?
quote:Je kunt natuurlijk in al je applicaties de connectie parameters includen vanuit een bestandje op een vaste plek. (/etc/connections ofzo) Misschien niet DE methode, maar ach... wel zo gebruikelijk.
Op vrijdag 20 juni 2003 14:29 schreef thumper het volgende:
Dan zul je in alle applicaties die je hebt de connectie-strings hierop moeten aanpassen...
[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 20-06-2003 14:39]
quote:Ik zei, in het algemeen, wat jij nu noemt is heel specialistisch. Ik bedoel dus algemene programmeer taken. Dat veel banken nog met COBOL werken, wil niet zeggen dat de probleemstellingen niet met c/c++ op te lossen zijn.
Op donderdag 19 juni 2003 23:28 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Er zijn ook een heleboel dingen die niet in C/C++ opgelost kunnen worden, ik ben nu b.v. bezig met het ontwikkelen van portlets voor WebSphere portal server, dat kan alleen in Java. Banken e.d. gebruiken nog heel veel COBOL.
[Dit bericht is gewijzigd door whosvegas op 20-06-2003 17:50]
quote:Een groot deel van wat je 'out there' tegenkomt is heel specialistisch of moet voortborduren op een bestaand systeem.
Op vrijdag 20 juni 2003 17:43 schreef whosvegas het volgende:[..]
Ik zei, in het algemeen, wat jij nu noemt is heel specialistisch.
Op dit moment voor school bezig met Clean. Wat een taal is dat zeg, functioneel programmeren is duidelijk niets voor mij
thuis:
VB.net
delphi
ooit gedaan:
TP
basic
quote:php (web/console)
Op dinsdag 17 juni 2003 00:45 schreef Burning_RefleX het volgende:
zoals de titel zegt.. Welke taal gebruiken jullie het lieft? Gelieve web-scripten/programmeren appart
code:Damn ik kan er echt weinig meer van, en ik was al niet echt geweldig. Maar het is eigenlijk wel leuk prutsen, misschien ga ik maar weer eens bijlerenloadl:mov ah,BYTE PTR [bx] ;put first prog byte in ah
cmp ah,-1 ;is it -1?
je setpc ;then set pc next!
inc bx ;point to next byte
mov al,BYTE PTR [bx] ;put sec byte in al
xor dx,dx ;zero dx
mov dl,ah ;dl=ah
add si,dx ;add 'ah' to si for right offset
mov [si],BYTE PTR al ;put al byte at correct place in Mem
jmp loadl
code:numTree::RTree->RTree
numTree t = r
where (m,r) = tree t 0
tree (Leaf th s _) = \m -> (m+1, Leaf th s (m+1))
tree (SingleNode th s _ c) = \m -> let (cm,ct) = tree c m
in (cm+1,SingleNode th s (cm+1) ct)
tree (DoubleNode th s _ l r) = \m -> let (lm,lt) = tree l m
(rm,rt) = tree r lm
in (rm+1,DoubleNode th s (rm+1) lt rt)
quote:Ja, ik heb de afgelopen maanden ook veel met Haskell moeten werken.
Op dinsdag 24 juni 2003 21:38 schreef speknek het volgende:. Haskell, a purely functional language.
.
code:bla !
Maar het is wel veel minder dan Prolog
----
ohja.
Verder is mijn favo taal ansi C
(maar ik spreek verder ook nog Java, MIPS-machinetaal)
VB kan ik ook, maar gebruik ik niet meer. Ik heb toch geen Windows.
Verder wil ik kwijt dat GUI programming kut is. Slavenwerk.
Laat mij maar het echte algoritme bedenk- en implementeerwerk doen!
En verder ken ik nog een aantal webprogrammeer (scripting) taaltjes, maar dat is eigenlijk het vermelden niet eens waard.
quote:DSN toch? of is dat een windowisme?
Op vrijdag 20 juni 2003 14:33 schreef CaPS_ het volgende:[..]
Overigens is jouw situatie aardig simpel op te lossen met DNS...
quote:Ik bedoelde echt DNS hier
Op woensdag 25 juni 2003 12:43 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
DSN toch? of is dat een windowisme?
- HTML
- wat CSS
- PHP
Maar dat zijn dus geen 'echte' programmeertalen....
Ohja, ben ooit nog es begonnen met VisualBasic
quote:java is zelfs zo inefficient dat de logica achter sommige *landelijke* diensten van telfort, kpn, etc erin geschreven is.
Op vrijdag 20 juni 2003 02:16 schreef searchy het volgende:- Java (veels te inefficient)
quote:Ah gelukkig.
Op woensdag 25 juni 2003 20:40 schreef neh het volgende:[..]
java is zelfs zo inefficient dat de logica achter sommige *landelijke* diensten van telfort, kpn, etc erin geschreven is.
Pascal
Ansi C
C++
Java
Prolog ( Artificial Intelligence)
ASP
ASP .NET
C#
VB
Delphi 5.0
T-SQL (stored procs)
quote:Java inefficent? Die mag je mij uit gaan leggen.
Mijn favorieten zijn:- PHP
- Perl
- Bash
- CWaar ik op tegen ben:
- Alles van microsoft (VB, C#)
Verder programeer ik geen VB, en geen .NET, maar ik vind het verschikkelijk debiel dat je programmeertalen verwerpt die door Microsoft zijn bedacht. Beoordeel een taal op zijn voor -en nadelen, en niet op 'de bedenker'.
quote:Er zijn voldoende bedrijven / instellingen waar Java wordt gebruikt!
Op woensdag 25 juni 2003 20:46 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
Ah gelukkig.
Dus Java wordt toch ergens gebruikt
Misschien kom ik dan toch ooit ergens aan de bak!!!!!
(Zoniet: dan word ik maar AIO/OIO/wannabe Dr.)
Verder beetje VB en Java. C en Delphi moeten nog toegevoegd worden aan t lijstje..
quote:Mee eens.. Ben ook geen MS fan maar een taal is niet per definitie slecht vanwege de bedenker.
Verder programeer ik geen VB, en geen .NET, maar ik vind het verschikkelijk debiel dat je programmeertalen verwerpt die door Microsoft zijn bedacht. Beoordeel een taal op zijn voor -en nadelen, en niet op 'de bedenker'.
quote:Nee inderdaad, C# is bijvoorbeeld puik spul, daar fikken we de bedenker Sun toch ook niet voor af...
Op donderdag 26 juni 2003 10:16 schreef Siertuin het volgende:
Mee eens.. Ben ook geen MS fan maar een taal is niet per definitie slecht vanwege de bedenker.
C
C++
Turbo Pascal
Intel Assembly (Tasm)
PPC Assembly
Lisp
CaML
JAVA
Delphi
Prolog
verder nog wat
php
HTML
en bash en perl scriptjes enzo
en pseudo code
quote:Programmeer ff een leuk spel voor mij in SQL
Op donderdag 26 juni 2003 11:39 schreef markvleth het volgende:
SQL is ook programmeren...
quote:Ik deel die mening niet...
Op donderdag 26 juni 2003 11:39 schreef markvleth het volgende:
SQL is ook programmeren...
SQL is een query taal, geen programmeertaal.
quote:Vind ik ook dus.
Op donderdag 26 juni 2003 11:45 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
Ik deel die mening niet...
quote:Of gewoon Nederlands praten is dan ook programmeren.. want hey, Nederlands is toch ook een taal?
Op donderdag 26 juni 2003 11:51 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Vind ik ook dus.
Anders kun je commando's geven in DOS ook wel programmeren noemen.
quote:Je hoeft ook geen mening te delen, want het is domweg een feit dat SQL een programmeer taal is
Op donderdag 26 juni 2003 11:45 schreef klnvntrbyt het volgende:
Ik deel die mening niet...
Wat is een stored procedure bijvoorbeeld, is dat geen stukje programma? Vergeet niet dat je verschillende type programmeer talen hebt...
quote:Daar ben ik het ook niet helemaal mee eens, want stored procedures zijn geen ANSI SQL, maar een laag op de database om specifieke opdrachten uit te voeren....
Op donderdag 26 juni 2003 11:56 schreef markvleth het volgende:[..]
Je hoeft ook geen mening te delen, want het is domweg een feit dat SQL een programmeer taal is
Wat is een stored procedure bijvoorbeeld, is dat geen stukje programma? Vergeet niet dat je verschillende type programmeer talen hebt...
quote:Een Stored Procedure op een Oracle database is PL/SQL of (tegenwoordig) Java. Geen SQL.
Op donderdag 26 juni 2003 11:56 schreef markvleth het volgende:
quote:Komt dat eens vertellen bij de hoogleraren alhier die het tegendeel beweren... Of stuur een mailtje naar de schrijvers van Database System Concepts...
Je hoeft ook geen mening te delen, want het is domweg een feit dat SQL een programmeer taal is
Ze lachen je vierkant uit!
maar als jij wilt geloven dat het een programmeertaal is... go ahead
quote:Een feit? Dan wil ik de bron wel eens zien... Je kunt wel data opvragen en modificeren, maar niet echt een functioneel programma schrijven. En kun jij bijvoorbeeld SQL compilen naar native code voor iets? Niet zonder het systeem (de database) te includen. SQL werkt alleen maar binnen een programma, niet direct op een systeem.
quote:Oh geweldig, dus je geeft al aan dat het gecompiled wordt voor een specifieke database? C code wordt ook niet direct uitgevoerd maar eerst omgezet naar machine taal...
Op donderdag 26 juni 2003 11:59 schreef Litpho het volgende:
Een Stored Procedure op een Oracle database is PL/SQL of (tegenwoordig) Java. Geen SQL.
quote:Nou is BASIC door het merendeel van zijn geschiedenis heen ook een interpreted ipv een compiled taal geweest, maar niemand die er aan twijfelt of dat een programmeertaal is (dat de mogelijkheden beperkt zijn is een ander verhaal).
Op donderdag 26 juni 2003 12:03 schreef ThE_ED het volgende:
En kun jij bijvoorbeeld SQL compilen naar native code voor iets? Niet zonder het systeem (de database) te includen. SQL werkt alleen maar binnen een programma, niet direct op een systeem.
quote:PHP werkt wel direct op een systeem? java werkt wel direct op een systeem? wanneer houd iets op een functioneel programma te zijn?
Op donderdag 26 juni 2003 12:03 schreef ThE_ED het volgende:
Een feit? Dan wil ik de bron wel eens zien... Je kunt wel data opvragen en modificeren, maar niet echt een functioneel programma schrijven. En kun jij bijvoorbeeld SQL compilen naar native code voor iets? Niet zonder het systeem (de database) te includen. SQL werkt alleen maar binnen een programma, niet direct op een systeem.
quote:Het ging er toch om of SQL een programmeertaal is, en niet Stored Procedures (wat dus géén SQL is!)
Op donderdag 26 juni 2003 12:05 schreef markvleth het volgende:[..]
Oh geweldig, dus je geeft al aan dat het gecompiled wordt voor een specifieke database? C code wordt ook niet direct uitgevoerd maar eerst omgezet naar machine taal...
quote:Nee, ik geef een voorbeeld van een database waar ik ervaring heb met stored procedures. De syntax van PL/SQL is anders dan die van SQL, wat het verschillende talen maakt (en niet de een de gecompileerde versie van de ander).
Op donderdag 26 juni 2003 12:05 schreef markvleth het volgende:
Oh geweldig, dus je geeft al aan dat het gecompiled wordt voor een specifieke database? C code wordt ook niet direct uitgevoerd maar eerst omgezet naar machine taal...
quote:hangt er maar net vanaf over welke ISO standaard je het hebt...
Op donderdag 26 juni 2003 12:07 schreef thumper het volgende:
Het ging er toch om of SQL een programmeertaal is, en niet Stored Procedures (wat dus géén SQL is!)
quote:php is ook geen programmeertaal vind ik
Op donderdag 26 juni 2003 12:07 schreef markvleth het volgende:[..]
PHP werkt wel direct op een systeem? java werkt wel direct op een systeem? wanneer houd iets op een functioneel programma te zijn?
Java werkt wel direct op een systeem; compile het maar eens. (Desnoods kun je het zo compilen dat je nog wat libraries include)
SQL is geen programmeertaal omdat het aanroepen naar een database zijn. Niet naar een hardware systeem. (Niet eens via een shell)
quote:Nou, ik kan je vertellen, SQL en Stored Procedures zijn NIET hetzelfde...
Op donderdag 26 juni 2003 12:08 schreef markvleth het volgende:[..]
hangt er maar net vanaf over welke ISO standaard je het hebt...
quote:Maar je zou het kunnen compilen. Als je SQL compiled doet het aanroepen, naar... niets...
Op donderdag 26 juni 2003 12:06 schreef Litpho het volgende:[..]
Nou is BASIC door het merendeel van zijn geschiedenis heen ook een interpreted ipv een compiled taal geweest,
quote:Fair enough
Op donderdag 26 juni 2003 12:11 schreef ThE_ED het volgende:
Maar je zou het kunnen compilen. Als je SQL compiled doet het aanroepen, naar... niets...
SQL instructies manipuleren alleen data. Daarna moeten zij aan delen die buiten de SQL omgeving liggen het eventuele weergeven hiervan overlaten. Of het invoeren van data. Je voert data in in iets, en pas daarna komen de SQL commands die er iets mee gaan doen. Het daadwerkelijke invoeren van de data, daar komt geen SQL bij. Laat staan de errorafhandeling. (Hoewel je dit wel een beetje kunt doen natuurlijk.)
quote:dan doe je hetzelfde als wat je bij java gebeurd. Je compiled de nodige libs mee (en dat kan dus een db zijn).
Op donderdag 26 juni 2003 12:11 schreef ThE_ED het volgende:
Maar je zou het kunnen compilen. Als je SQL compiled doet het aanroepen, naar... niets...
Okee misschien is stored procedures niet echt een goed voorbeeld. Maar een simpeler voorbeeld dan?
Een Select met een where statement... Je hebt een regel code met een voorwaarde, das toch programmeren?
quote:Nee.
Op donderdag 26 juni 2003 12:18 schreef markvleth het volgende:[..]
dan doe je hetzelfde als wat je bij java gebeurd. Je compiled de nodige libs mee (en dat kan dus een db zijn).
Okee misschien is stored procedures niet echt een goed voorbeeld. Maar een simpeler voorbeeld dan?
Een Select met een where statement... Je hebt een regel code met een voorwaarde, das toch programmeren?
Want is zoeken op Google ook programmeren dan?
quote:Ja maar wat is dan de voorwaarde dat iets wel een programmeer taal is? Als ze native IO kunnen aanspreken ofzo?
Op donderdag 26 juni 2003 12:16 schreef ThE_ED het volgende:
Wat volgens mij echt het verschil is.SQL instructies manipuleren alleen data. Daarna moeten zij aan delen die buiten de SQL omgeving liggen het eventuele weergeven hiervan overlaten. Of het invoeren van data. Je voert data in in iets, en pas daarna komen de SQL commands die er iets mee gaan doen. Het daadwerkelijke invoeren van de data, daar komt geen SQL bij. Laat staan de errorafhandeling. (Hoewel je dit wel een beetje kunt doen natuurlijk.)
quote:Eigenlijk kunnen maar vrij weinig talen dat, maar laten we zeggen dat ze in staat zijn tot IO. (Hoewel je dan bij dingen als Prolog enzo nog steeds een beetje in de knel komt)
Op donderdag 26 juni 2003 12:21 schreef markvleth het volgende:[..]
Ja maar wat is dan de voorwaarde dat iets wel een programmeer taal is? Als ze native IO kunnen aanspreken ofzo?
quote:Als je in een taal algoritmes kunt implementeren, dan is het wat mij betreft een programmeertaal. Prolog dus ook. Haskell ook, C ook, Java ook, VB ook, SQL niet.
Op donderdag 26 juni 2003 12:26 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Eigenlijk kunnen maar vrij weinig talen dat, maar laten we zeggen dat ze in staat zijn tot IO. (Hoewel je dan bij dingen als Prolog enzo nog steeds een beetje in de knel komt)
quote:En bij java kom je ook direct in de knel...
Op donderdag 26 juni 2003 12:26 schreef ThE_ED het volgende:
Eigenlijk kunnen maar vrij weinig talen dat, maar laten we zeggen dat ze in staat zijn tot IO. (Hoewel je dan bij dingen als Prolog enzo nog steeds een beetje in de knel komt)
quote:Ik kan anders gewoon procedures aanroepen voor het wegschrijven van data, of het weergeven van graphics.
Op donderdag 26 juni 2003 12:29 schreef markvleth het volgende:[..]
En bij java kom je ook direct in de knel...
quote:T-SQL bedoel je?
Op donderdag 26 juni 2003 12:11 schreef thumper het volgende:[..]
Nou, ik kan je vertellen, SQL en Stored Procedures zijn NIET hetzelfde...
* CJ_S voornamelijk: VB6, VB.Net, T-SQL, ASP
quote:Je zou in SQL wel algoritmes kunnen maken. Maar daar is de taal niet echt voor bedoeld. Door data te schrijven, op te halen, en weer ergens anders weg te zetten kun je desnoods gewoon registers simuleren
Op donderdag 26 juni 2003 12:29 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
SQL niet.
quote:ja maar dat is toch echt geen java. Probeer maar iets simpels als de seriele poort aanspreken... Kijken of je dat zonder hulp van een tweede taal kan
Op donderdag 26 juni 2003 12:30 schreef ThE_ED het volgende:
Ik kan anders gewoon procedures aanroepen voor het wegschrijven van data, of het weergeven van graphics.
quote:Kan vast, maar dan zijn er nog een heleboel fundamentele dingen die niet mogelijk zijn in SQL als je registers simuleert.
Op donderdag 26 juni 2003 12:32 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Je zou in SQL wel algoritmes kunnen maken. Maar daar is de taal niet echt voor bedoeld. Door data te schrijven, op te halen, en weer ergens anders weg te zetten kun je desnoods gewoon registers simuleren
quote:Ook logisch omdat het een multiplatform taal is. En eigenlijk voor het internet etc bedoeld was. Dan is het insecure en niet eens gewenst een serieele poort aan te spreken.
Op donderdag 26 juni 2003 12:34 schreef markvleth het volgende:[..]
Probeer maar iets simpels als de seriele poort aanspreken... Kijken of je dat zonder hulp van een tweede taal kan
quote:Klopt het is namelijk T-SQL, daarin kan je o.a. Stored procedures schrijven, maar ook triggers en natuurlijk de gewone ddl-scripts
Op donderdag 26 juni 2003 12:07 schreef thumper het volgende:[..]
Het ging er toch om of SQL een programmeertaal is, en niet Stored Procedures (wat dus géén SQL is!)
Het is gewoon een hele promitieve programmeertaal , maar daarmee behoudt je wel een consistente DB, mits die de juiste constraints en business rules bevat.
quote:Ja ( laten ( we ) ( in lisp ) ) ( proggen ) )
Op donderdag 26 juni 2003 14:11 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zal eens kijken wat ik thuis nog heb van Lisp
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 14:17 schreef markvleth het volgende:[..]
Ja ( laten ( we ) ( in lisp ) ) ( proggen ) )
Lisp is goed voor het processen van lisps, eh lisphs, ofnee, lhisps.. of eh...
[over het topic]
scripttalen
HTML: Website's
JavaScript: Website's
PHP: Websites
programmeertalen
VB: Ben ooit eens begonnen, maar vond het niet zo leuk, ga er binnenkort weer eens naar kijken...
[/over het topic]
quote:En waarom is een scripttaal geen programmeertaal? PHP kent o.a. variabelen en operatoren, flow-control en decision-statements en een beetje object-orientatie.
Op zaterdag 28 juni 2003 22:46 schreef NerdoNielso het volgende:
[info]
PHP is geen programmeertaal, maar een script-taal
[/info]
Mijn ervaring bestaat voornamelijk uit:
-Basic
-Assembler (6502/6510, 80x86)
-Pascal/Delphi
-Prolog
-C/C++
-PL/SQL
-PHP
quote:als je iets doet, doe het dan goed...
Op zaterdag 28 juni 2003 22:46 schreef NerdoNielso het volgende:
[info]
PHP is geen programmeertaal, maar een script-taal
[/info][over het topic]
scripttalen
HTML: Website's
JavaScript: Website's
PHP: Websites
programmeertalen
VB: Ben ooit eens begonnen, maar vond het niet zo leuk, ga er binnenkort weer eens naar kijken...
[/over het topic]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |