abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11148860
Stel dat de evolutietheorie waar is. Waarom dan de mens?

De mens is zo verschillend van alle dieren die op aarde leven. En tegelijkertijd hebben we natuurlijk ook zoveel overeenkomsten met dieren. Als er evolutie plaatsvindt, waarom ontstaat er dan een organisme die compleet verschilt van alle andere dieren?

Een organisme dat in tegenstelling tot alle dieren:

-kleren draagt
-een dak boven z'n hoofd bouwt
-gereedschap kan bouwen
-kan nadenken over z'n daden
-kan praten en organiseren
-in veel gevallen meer eet dan nodig is
-in veel gevallen vaak helemaal niets doet

Kortom, de evolutie van de aapachtige met instinct naar mens die zich totaal anders gedraagt dan dieren lijkt mij onmogelijk.

Denk aan de duim :)
pi_11149021
quote:
Op maandag 16 juni 2003 18:26 schreef nEDerland het volgende:

De mens is zo verschillend van alle dieren die op aarde leven. En tegelijkertijd hebben we natuurlijk ook zoveel overeenkomsten met dieren. Als er evolutie plaatsvindt, waarom ontstaat er dan een organisme die compleet verschilt van alle andere dieren?

-kleren draagt
-gereedschap kan bouwen

Kortom, de evolutie van de aapachtige met instinct naar mens die zich totaal anders gedraagt dan dieren lijkt mij onmogelijk.

Zo denk ik er ook over. Vooral dit moment, jij zit ergens en ik zit ergens en we zitten achter een gek ding met elkaar te communiceren. Dat kan toch eigenlijk niet, toch wel want wij zijn mensen, hmm
pi_11149113
quote:

-kleren draagt
-gereedschap kan bouwen

Dat doen veel 'hogere' organismen ook, zeker de primaten. Chimp's bouwen ook een boomstam/bladeren-constructie om droog te blijven als het regent; ze gebruiken takken als 'gereedschap' om mieren uit holen te halen, ze weten (tot op zekere hoogte uiteraard) wat ze doen en ze kunnen ook zeker organiseren en communiceren. Dus zover staat de mens niet boven de dieren.
Vergeet ook niet dat de stap van aap naar mens niet in 1 keer genomen is, dit heeft 10.000-den jaren geduurd

Alleen het meer doen dan nodig is of juist niets doen is idd wel mens-eigen

[Dit bericht is gewijzigd door Bioman_1 op 16-06-2003 18:45]

Theories come and theories go. The frog remains
pi_11149352
quote:
Op maandag 16 juni 2003 18:38 schreef Bioman_1 het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat de stap van aap naar mens niet in 1 keer genomen is, dit heeft 10.000-den jaren geduurd

Alleen het meer doen dan nodig is of juist niets doen is idd wel mens-eigen

Okee, stel dat het 10.000-den jaren heeft geduurd.
Maar dan moet er wel een moment geweest zijn, waarop de mens bij zichzelf dacht: "What the fuck, ik ben naakt!?!? Laat ik mezelf eens aankleden met schaapswol." o.i.d.

En er moet ook een moment geweest zijn dat de mens dacht: "Waarom zou ik alles wat ik om me heen zie geen naam geven? Hey, laat ik daar vandaag eens mee beginnen."

En er moet ook een moment geweest zijn dat de mens dacht: "Yo bro and sis, laten we die mensen daar eventjes killen, anders moeten we teveel moeite doen om zelf in leven te blijven."

En volgens mij kun je zo wel een tijdje doorgaan.

Kortom: evolutietheorie

Denk aan de duim :)
pi_11149469
quote:
Waarom niet?

Evolutie heeft geen richting, geen doel, geen waarom. En dat daar toevallig een mens is uitgekomen heeft dus ook geen achterliggende reden. Het is survival of the fittest, meer niet.

Unox, the worst operating system.
pi_11149480
quote:
Op maandag 16 juni 2003 18:50 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Maar dan moet er wel een moment geweest zijn, waarop de mens bij zichzelf dacht: "What the fuck, ik ben naakt!?!? Laat ik mezelf eens aankleden met schaapswol." o.i.d.

En er moet ook een moment geweest zijn dat de mens dacht: "Waarom zou ik alles wat ik om me heen zie geen naam geven? Hey, laat ik daar vandaag eens mee beginnen."

En er moet ook een moment geweest zijn dat de mens dacht: "Yo bro and sis, laten we die mensen daar eventjes killen, anders moeten we teveel moeite doen om zelf in leven te blijven."

En volgens mij kun je zo wel een tijdje doorgaan.

Kortom: evolutietheorie

Maar wie zegt dat apen niet zo denken (behalve van dat aankleden dan )

Maar het is gewoon zo dat ook evolutie een geloof is (aangezien er geen omsluitend bewijs is) en ik geloof er in.

pi_11149499
quote:
Op maandag 16 juni 2003 18:55 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Waarom niet?

Evolutie heeft geen richting, geen doel, geen waarom. En dat daar toevallig een mens is uitgekomen heeft dus ook geen achterliggende reden. Het is survival of the fittest, meer niet.

precies
pi_11149552
quote:
Op maandag 16 juni 2003 18:50 schreef nEDerland het volgende:

[..]

een beetje foute gedachten.... ga uit van een dierlijk insinct.... stel nu jij hebt doorst!! dan ga jij toch ook niet staan wachten tot er vanzelf water in je mond loopt? de aapmens van vroeger heeft dus het slimme plan gehad om huiden van andere dieren te gaan gebruiken om zichzelf warm te houden. als gevolg van het steeds vaker dragn van kleren is onze vacht verdwenen enz enz enz.
typische eigenschap van de mens. zoeken naar goede oplossingen.

je vraag stelling is ook een beetje raar. je moet je niet afvragen waarom een mens ooit een hutje is gaan bouwen.... maar je moet je afvragen waarom zou je het niet doen?? een mens is tot nu toe als enige dier instaat geweest veel te leren en dat door te geven aan de volgende generatie.

pi_11149559
Dat jij iets niet begrijpt wil niet zeggen dat het niet waar is of kan zijn hoor.

Ik kan hier verder wel een heel verhaal over de evolutietheorie gaan houden maar dat heeft weinig zin vrees ik.
Maakt mij verder ook niet uit; iedereen moet maar geloven en denken wat ie zelf wil.

You can't have everything. Where would you put it?
- Steven Wright
  maandag 16 juni 2003 @ 19:04:45 #10
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11149698
quote:

-kleren draagt
-gereedschap kan bouwen

Sorry hoor, maar dit gaat weer helemaal nergens over.

-kleren draagt
-gereedschap kan bouwen

Deze eerste vier zijn allemaal oorzaak van het feit dat de mensen (logisch) kunnen denken dus deze mogen als een argument worden genoemd, en dat een mens dit kan komt door een combinatie van denken en communiceren, wat ook bij dieren plaatsvind, maar alleen op een andere manier.

-in veel gevallen meer eet dan nodig is (ook vissen kunnen zich doodeten; geef een goudvis maar onbeperkt eten en deze zal blijven eten)

-in veel gevallen vaak helemaal niets doet (de luiaard, wandelende tak, ik noem maar een paar dieren, dus ook geen argument)

Als je goed kijkt zijn mensen in veel gevallen net dieren, ze zijn alleen verder geevolueerd. En het feit dat ook de meest simpele insecten moeten zijn geevolueerd is de overgang tussen intelligente apen en de eerste "mens" niet zo groot.

Als dit volgens jou niet waar is, ondanks dat de evolutietheorie niet is ontkracht, hoe denk jij dan dat de mens is ontstaan?

[Dit bericht is gewijzigd door WebVoice op 16-06-2003 19:21]

maandag 16 juni 2003 @ 19:44:54 #11
19132 Pete
One Day All Of Us Will Know
pi_11150727
TATATATATAAAAAAAAAA

Geschapen, door God

Zo is de mens nou ontstaan. Leuk he?

"I Still Have A Dream That One Day The Lion And The Lamb Will Lie Down Together, And Every Man Will Sit Under His Own Vine And Fig Tree And None Shall Be Afraid"
  maandag 16 juni 2003 @ 19:46:51 #12
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11150782
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:44 schreef Pete het volgende:
TATATATATAAAAAAAAAA

Geschapen, door God

Zo is de mens nou ontstaan. Leuk he?

Ja lachen, maar graag ff serieus nu
  maandag 16 juni 2003 @ 19:50:59 #13
19132 Pete
pi_11150887
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:46 schreef WebVoice het volgende:

[..]

Ja lachen, maar graag ff serieus nu

Ik ben serieus. Nu jij weer...

Ik kan me voorstellen dat je de schepping hoogst onwaarschijnlijk acht, maar uitsluiten zal je m niet...

"I Still Have A Dream That One Day The Lion And The Lamb Will Lie Down Together, And Every Man Will Sit Under His Own Vine And Fig Tree And None Shall Be Afraid"
pi_11151002
Het niet-serieuze zit hem er vooral in dat je een discussie over evolutie probeert om te buigen naar een wetenschap vs godsdienst wellusnietusdiscussie.

Kappen hiermee aub.

maandag 16 juni 2003 @ 19:56:28 #15
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11151025
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:50 schreef Pete het volgende:

[..]

Ik ben serieus. Nu jij weer...

Ik kan me voorstellen dat je de schepping hoogst onwaarschijnlijk acht, maar uitsluiten zal je m niet...

Nou, allemaal leuk en aardig, maar heb je daar ook argumenten voor? Ik heb er vaak en veel over nagedacht en ik kan voor mijzelf het scheppingsverhaal niet overtuigend krijgen. Misschien helpen jouw argumenten daarbij.
  maandag 16 juni 2003 @ 19:57:47 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_11151054
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:50 schreef Pete het volgende:
Ik sluit hem niet uit, maar het is niet gebeurd. De mens is namelijk uitgepoept door een roze neushoorn.

TADAAAAA!

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 16 juni 2003 @ 19:59:46 #17
19132 Pete
pi_11151110
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:04 schreef WebVoice het volgende:

[..]

[quote]
Als je goed kijkt zijn mensen in veel gevallen net dieren, ze zijn alleen verder geevolueerd. En het feit dat ook de meest simpele insecten moeten zijn geevolueerd is de overgang tussen intelligente apen en de eerste "mens" niet zo groot.

Als dit volgens jou niet waar is, ondanks dat de evolutietheorie niet is ontkracht, hoe denk jij dan dat de mens is ontstaan?

Ik buig de discussie niet om, ik geef antwoord op een vraag.

Let ff op voor je iets post. Dus geen dingen zeggen terwijl je niet eens gelezen hebt wat er hiervoor is gezegd. Of zoals je zelf zegt.

Kappen dus hiermee aub.

pi_11151118
het DNA van de mens en de chimpansee komt 98,8% met elkaar overeen

de mens heeft zich zo geėvolueerd dat hij/zij zichzelf en anderen dingen aan kan leren. Het begon ooit waarschijnlijk met het maken van vuur ofzo. Iemand kwam er achter, leerde het weer aan een vriend, die op zijn beurt het weer aan iemand anders leert.

zo heeft de mens over al die millennia allemaal kennis vergaard, een uitgebreide taal ontwikkeld.

Ook is er maar weinig bekend over de gedachtengang van dieren. Dolfijnen en walvissen kunnen naar het schijnt ook hele gesprekken met elkaar voeren, ookal verstaan wij het niet, net zo min als zij ons verstaan. Zelfs kippen kennen een paar 'woorden' in hun eigen 'taal'. En zo zijn er nog veel meer dieren die elkaar op deze manier bijvoorbeeld waarschuwen voor gevaar.

maandag 16 juni 2003 @ 20:00:08 #19
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11151121
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:55 schreef thabit het volgende:
Het niet-serieuze zit hem er vooral in dat je een discussie over evolutie probeert om te buigen naar een wetenschap vs godsdienst wellusnietusdiscussie.

Kappen hiermee aub.

De theorie over de evolutie is nu eenmaal een strijd tussen mensen die geloven in het scheppingsverhaal en de wetenschappelijke verklaring, dus dat zal niet gaan
pi_11151126
Ik vind dit altijd wel grappig hoor. Niemand kan bewijsen dat de mensheid de rest van het helal niet echt 5000 jaar geleden door god is geschapen, of desnoods door een klein rood olifantje.

Wat ik echter vaak zie is dat mensen met weinig inzicht in een bepaalde situatie, zoals evolutieleer of bigbang, met hun beperkte kennis het af denken te kunne kraken.

Als zoiets al jaren en jaren leeft, en door veel intiligente wetenschappers die er hun hun levenswerk van hebben gemaakt beweerd wordt, dan kan jij als leek het zeker niet bekritiseren.

En inhoudelijk ga ik er niet eens op in. Mens als enige dier meer dan die nodig heeft, komop zeg!

pi_11151146
idd, religie is volgens mij gewoon het meest onlogische wat eer bestaat.
  maandag 16 juni 2003 @ 20:02:30 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_11151179
quote:
Op maandag 16 juni 2003 20:00 schreef WebVoice het volgende:
De theorie over de evolutie is nu eenmaal een strijd tussen mensen die geloven in het scheppingsverhaal en de wetenschappelijke verklaring, dus dat zal niet gaan
De theorie van de evolutie is helemaal geen 'strijd'. En er zijn meer alternatieven dan het scheppingsverhaaltje.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11151209
quote:
Op maandag 16 juni 2003 20:02 schreef speknek het volgende:

[..]

De theorie van de evolutie is helemaal geen 'strijd'. En er zijn meer alternatieven dan het scheppingsverhaaltje.

maar dat wil er bij sommige mensen niet in...
  maandag 16 juni 2003 @ 20:05:30 #24
19132 Pete
pi_11151253
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:56 schreef WebVoice het volgende:

[..]

Nou, allemaal leuk en aardig, maar heb je daar ook argumenten voor? Ik heb er vaak en veel over nagedacht en ik kan voor mijzelf het scheppingsverhaal niet overtuigend krijgen. Misschien helpen jouw argumenten daarbij.

Ben je van mening dat jij een dier bent? Ik ben van mening dat de mens een uniek wezen is. Op aarde de enige in zijn soort. Vrij dominant aanwezig trouwens, dat is niet voor niets. Of zijn wij toch uit een grote implosie komen wandelen?
  maandag 16 juni 2003 @ 20:06:15 #25
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11151269
quote:
Op maandag 16 juni 2003 20:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Ga jij maar eens met een gelovige over het ontstaan van de mens praten (als je er zelf niet in gelooft) en je zult zien dat er een "strijd" ontstaat (neem dit nu niet in een te letterlijke vorm)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')