www.exposurerotterdam.nl/hoofddoek
In mijn onderzoek wil ik naar voren laten komen dat het dragen van een hoofddoek inderdaad een enorm verschil maakt, in de contacten die er ontstaan. De reacties van derden zal ik noteren, wat het bij mij teweegbrengt ook.
Ik verwacht zowel van de moslimgemeenschap als de autochtonen een andere reactie dan nu, 'blootshoofds'.
Let wel, het gaat slechts om de hoofddoek, het hoe en waarom, de religieuze achtergrond is niet de mijne. Het is niet aan mij het dragen van een hoofddoek te promoten of af te wijzen. Het is ook niet de bedoeling te provoceren of het dragen ervan belachelijk te maken.
Het gaat om de ervaring. Met mijn hoofddoek zal ik op plaatsen komen waar normaliter geen hoofddoeken te zien zijn. Ik treed op in een sambaband, ik ga naar 'blanke' culturele evenementen. Ik zal naar het cafe gaan. Maar ook zal ik in moslimkringen verkeren, in mijn wijk is 80% allochtoon.
Inmiddels ben ik 16 dagen bezig, en zag dat er via FOK! een aantal mensen op mijn site gekomen is, waarschijnlijk door de discussietopic'discriminatie van moslimas'.
Ik zou graag een andere draai willen geven aan deze topic, en het meer over (on)verdraagzaamheid willen hebben, en persoonlijke ervaringen willen horen.
Tonny van Sommeren
[Dit bericht is gewijzigd door tonnyvansommeren op 16-06-2003 17:29]
quote:ja inderdaad erg goede manier om bezig te zijn met je omgeving.
Op maandag 16 juni 2003 17:00 schreef ub40_bboy het volgende:
Goed initiatief.
denk niet dat veel mensen zich realiseren hoe anders mensen tegen iemand met een hoofddoekje aan kijken en oordelen op uiterlijk.
quote:
Op maandag 16 juni 2003 17:06 schreef Fearlezz het volgende:
Ga je dan ook in een lange regenjas zonder taille lopen?
Zolang je alleen een doek op je hoofd hebt vind ik 't prima. Als je maar niet ook gaat jatten, 'gewoon voor de ervaring'
Die humor kan ik stiekum wel waarderen, maar ben ook benieuwd naar de site.. geef een linkje weg....
[Dit bericht is gewijzigd door H3man op 16-06-2003 17:08]
quote:Het project is dus hard nodig
Op maandag 16 juni 2003 17:06 schreef Fearlezz het volgende:
Ga je dan ook in een lange regenjas zonder taille lopen?
Zolang je alleen een doek op je hoofd hebt vind ik 't prima. Als je maar niet ook gaat jatten, 'gewoon voor de ervaring'
Maar ik kijk niet vies aan tegen hoofddoek-meiden, alleen zal ik wel, dat zeg ik eerlijk, minder snel contact met ze zoeken.
Leuke idee, om een maand met een hoofddoek te gaan lopen. Je zal vast wel schrikken van sommige dingen. Want iedereen zegt altijd wel heel leuk niet anders te doen tegen buitenlanders enzo, maar stiekem doen ze dit toch wel.
quote:Andersom is het net zo.
Op maandag 16 juni 2003 17:14 schreef Ri-Klain het volgende:
Maar ik kijk niet vies aan tegen hoofddoek-meiden, alleen zal ik wel, dat zeg ik eerlijk, minder snel contact met ze zoeken.
tabee
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 16-06-2003 17:25]
quote:Niet leuk...
Op maandag 16 juni 2003 17:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
baggerreactie weggehaald.
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 16-06-2003 17:26]
quote:www.exposurerotterdam.nl/hoofddoek
Op maandag 16 juni 2003 17:04 schreef H3man het volgende:
geef een linkje weg naar je site?
Lezen plz.
De toegevoegde waarde is me niet helemaal duidelijk.
[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 16-06-2003 17:47]
quote:Geef eens wat concrete voorbeelden die jij hebt gehoord die jij vond vallen onder kleine discriminatie.
Onlangs ging ik met het Vrouwencentrum Delfshaven op het jaarlijks uitstapje naar de Keukenhof. Met de bus vol Marokkaanse, Turkse en enkele Nederlandse vrouwen. De moslimvrouwen hadden allen hoofddoekjes op. Wat mij enorm trof was het commentaar dat we kregen, juist op die hoofddoekjes. En dat was vaak kleinerend, vaak achter hun rug. Nu ik deel uitmaakte van deze groep besefte ik pas wat een impact het moet hebben, dag in dag uit geconfronteerd te worden met deze vorm van 'kleine discriminatie'.
Overigens deel ik de mening van battlesickloner, het is een prutsonderzoek als je naar een bepaalde stelling toe gaat werken:
quote:Een goed onderzoek gaat uit van een hypothese waarbij de resultaten geëvalueerd worden waaruit dan blijkt of die hypothese correct is of niet.
In mijn onderzoek wil ik naar voren laten komen dat het dragen van een hoofddoek inderdaad een enorm verschil maakt, in de contacten die er ontstaan.
quote:als je onverdraagzaamheid in twee kampen ziet, zou dat hollanders/ buitenlanders kunnen zijn, ouderen/jongeren, mannen/vrouwen, religieuzen/niet-religieuzen, moslimas met en moslimas zonder bedekking, etc etc.
Op maandag 16 juni 2003 17:05 schreef JayDee het volgende:
Over welke zijde praten we dan, betreffende onverdraagzaamheid ???
en natuurlijk is de ene dag niet als de ander, soms kan je veel hebben en soms erger je je groen en geel.
quote:Het is geen wetenschappelijk onderzoek suffie.
Op maandag 16 juni 2003 17:32 schreef Ernst het volgende:
Een goed onderzoek gaat uit van een hypothese waarbij de resultaten geëvalueerd worden waaruit dan blijkt of die hypothese correct is of niet.
De betrouwbaarheid van onderzoeken waarbij naar een uitkomst toegewerkt wordt is 0,0.
Bovendien stelt ze geen doel maar stelt ze zich iets ten doel.Ik vind het wel interessant al is het niet nieuw. Maar alles met een hoofddoek valt op Fok enorm op.
Dit is al vaak gedaan met rolstoelen, als bejaarde, als zwerver/dakloze/bedelaar etc.
quote:Het boek "Ik, Ali" van Günter Wallraff is ook zeer aan te raden wat dat betreft.
Op maandag 16 juni 2003 17:41 schreef SCH het volgende:Dit is al vaak gedaan met rolstoelen, als bejaarde, als zwerver/dakloze/bedelaar etc.
quote:Gelezen.. en het is inderdaad een topboek
Op maandag 16 juni 2003 17:46 schreef robh het volgende:[..]
Het boek "Ik, Ali" van Günter Wallraff is ook zeer aan te raden wat dat betreft.
Goede actie van TS trouwens, alhoewel de impact natuurlijk volkomen nihil zal zijn, aangezien de groep die begrijpt dat het hoofddoekje geen uiting is van een fundamentalist, daarvan allang van op de hoogte was.
De groep die daartegen wenst te ageren, zul je met dit soort acties niet overtuigen. Misschien bevestigt het ze alleen in hun mening over moslima's.
Ik zie het nut er niet van in. De reacties zijn algemeen bekend en het lost niets op...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |