quote:Dit staat er in mijn Boek De sovjet unie onder Stalin en Brezjnev. (examenonderwerp) over het marxisme:
Op maandag 16 juni 2003 15:31 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Hoho, communisme gaat per definitie uit van de gewelddadige revolutie. Zie Marx.
Volgens Marx was er in de geschiedenis overal en altijd hetzelfde aan de hand. Een bepaalde bevolkingsgroep had de productiemiddelen in handen. Die groep had dan ook de macht in de samenleving. Bovendien bepaalde die groep de hele cultuur van z'on samenleving. Dit hele systeem noemde hij het kapitalisme en de aanhangers kapitalisten.
Marx noemde de bevolkingsgroep die de productiemiddelen bezat de heersende klasse. De heersende klasse liet de rest van de bevolking voor zich werken. Deze bevolkingsgroep noemde Marx de ondedrukte klasse. Vaak was er in de loop van de geschiedenis een strijd van de onderdrukte klasse tegen de heersende klasse. Marx noemde dat de klassestrijd. Marx deed de volgende voorspelling: de kapitalisten zullen hun eigen ondergang veroorzaken door onderlinge concurrentie en doordat de arbeiders steeds armer zullen worden. Er zal een revolutie ontstaan waardoor de productie middelen in handen van de gemeenschap komen.
quote:
Op maandag 16 juni 2003 15:43 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Marx deed de volgende voorspelling: de kapitalisten zullen hun eigen ondergang veroorzaken door onderlinge concurrentie en doordat de arbeiders steeds armer zullen worden. Er zal een revolutie ontstaan waardoor de productie middelen in handen van de gemeenschap komen.
quote:De correcte quote schijnt te zijn dat "Els Borst een groter gevaar voor de volksgezondheid was dan Osama bin Laden", tenminste volgens Theo van Gogh (voor wat dat waard is).
Op maandag 16 juni 2003 15:43 schreef Tikorev het volgende:[..]
Helemaal niet. In dat interview zegt hij dat het beleid van Borst jaarlijks even veel doden tot gevolg heeft dan dat BinLaden heeft veroorzaakt in het WTC.
Borst = BinLaden heeft hij nooit gezegd...
quote:De Taliban executeerden ook niet de weinige boeddhisten en hindoes die nog in Afghanistan woonden.
Op maandag 16 juni 2003 15:42 schreef du_ke het volgende:[..]
Is niet helemaal waar volgens mij. Moslims zijn volgens mij verplicht andere geloven te respecteren (zeker joden en christenen). Omdat zij in principe dezelfde god aanhangen. Zij zien Jezus dan ook als profeet van Allah. Niet vor niets wonen op veel plekken joden, christenen en moslims al heel lang vrij vreedzaam naast elkaar. Het is echter de laatste 100 jaar een beetje minder goed gegaan. Dat kan je de Sharia en Mohammed uit het jaar 700 niet meer verwijten denk ik.
quote:Ha, je krabbelt al terug. Hoe hij het ook gezegd heeft, hij vergelijkt Borst met Bin Laden en dat is net zo demoniserend als het aanhalen van Anne Frank in Fortuyn-context van de Graaff.
Op maandag 16 juni 2003 15:43 schreef Tikorev het volgende:[..]
Helemaal niet. In dat interview zegt hij dat het beleid van Borst jaarlijks even veel doden tot gevolg heeft dan dat BinLaden heeft veroorzaakt in het WTC.
Borst = BinLaden heeft hij nooit gezegd...
quote:Fortuyn = Hitler is ook nooit gezegd. Er werd slechts gezegd dat dhr. Fortuyn de charme van Himmler heeft, en de intelligentie van Hitler. Volgens deze redenering moet dat kunnen, het is immers geen directe vergelijking.
Op maandag 16 juni 2003 15:43 schreef Tikorev het volgende:
Helemaal niet. In dat interview zegt hij dat het beleid van Borst jaarlijks even veel doden tot gevolg heeft dan dat BinLaden heeft veroorzaakt in het WTC.Borst = BinLaden heeft hij nooit gezegd...
quote:
Op maandag 16 juni 2003 15:50 schreef LuQas het volgende:[..]
Ha, je krabbelt al terug. Hoe hij het ook gezegd heeft, hij vergelijkt Borst met Bin Laden en dat is net zo demoniserend als het aanhalen van Anne Frank in Fortuyn-context van de Graaff.
Woorden schieten me te kort... Zo kortzichtig als bepaalde personen zijn... Jeeeeezzz...
quote:Was Hitler intelligent dan?!
Op maandag 16 juni 2003 15:53 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Fortuyn = Hitler is ook nooit gezegd. Er werd slechts gezegd dat dhr. Fortuyn de charme van Himmler heeft, en de intelligentie van Hitler. Volgens deze redenering moet dat kunnen, het is immers geen directe vergelijking.
quote:Wat ik zeg, Fortuyn viel aanvankelijk ook wel mee
Op maandag 16 juni 2003 14:39 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Lees de statuten van de NSDAP er maar eens door. Ook niets aan het handje in de beginjaren.
quote:Daarom juist denk ik.
Op maandag 16 juni 2003 15:55 schreef Ronny2K het volgende:
Was Hitler intelligent dan?!Hij kon goed lullen, maar hij was zooooo dom!
![]()
![]()
quote:Jij vat 'm
Op maandag 16 juni 2003 15:55 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Daarom juist denk ik.
quote:Ja, dat is gebeurt, en dat heeft miljoenen doden gekost, en het uiteindelijke faillisement van de gehele USSR
Op maandag 16 juni 2003 15:46 schreef Ronny2K het volgende:[..]
![]()
![]()
![]()
Het is maar wat je toejuicht
Oh, behalve dan dat de kapitalisten zichzelf niet ten gronde richten door concurrentie, maar dit juist de consument ten goede komt. Daar had Marx het mis...
quote:Je mag 'moslim' niet gelijk stellen aan Taliban. Net zo als je christen niet gelijk kan stellen aan nazi.
Op maandag 16 juni 2003 15:48 schreef freako het volgende:[..]
De Taliban executeerden ook niet de weinige boeddhisten en hindoes die nog in Afghanistan woonden.
Maar het zijn uitwassen. In principe is de Islam een heel vredelievende godsdienst.
Jeukanmenaat, nou ben je uit OOG geknald, ga nou niet hier je islamofobe praatjes rondstrooien aub
quote:Helaas pakt dat in de praktijk anders uit, dat geldt trouwens ook voor andere geloven. Vertel maar aan de mensen die door de kruistochten om het leven zijn gekomen dat de islam of het christendom een vredelievende godsdienst is.
Op maandag 16 juni 2003 15:59 schreef du_ke het volgende:
Je mag 'moslim' niet gelijk stellen aan Taliban. Net zo als je christen niet gelijk kan stellen aan nazi.Maar het zijn uitwassen. In principe is de Islam een heel vredelievende godsdienst.
Geloof heeft nog nooit iets positiefs voortgebracht.
quote:Dat zeg jij nou steeds. Bedoel je dat op mega-niveau of ook op individueel vlak, of op plaatselijk of regionaal vlak?
Op maandag 16 juni 2003 16:02 schreef Gil-galad het volgende:
quote:Hitler was toch een mislukte kunstenaar? (schilder)
Op maandag 16 juni 2003 15:55 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Daarom juist denk ik.
quote:Ik kan ook niets positiefs bedenken. Misschien wat vrije dagen, maar dat is het wel wat betreft het positieve
Op maandag 16 juni 2003 16:02 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Helaas pakt dat in de praktijk anders uit, dat geldt trouwens ook voor andere geloven. Vertel maar aan de mensen die door de kruistochten om het leven zijn gekomen dat de islam of het christendom een vredelievende godsdienst is.
quote:Het geloof is nog altijd het fundament onder de samenleving.
Op maandag 16 juni 2003 16:02 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Helaas pakt dat in de praktijk anders uit, dat geldt trouwens ook voor andere geloven. Vertel maar aan de mensen die door de kruistochten om het leven zijn gekomen dat de islam of het christendom een vredelievende godsdienst is.
quote:Lees de beginpost eens, het gaat erom wie er gevaarlijker is.
Op maandag 16 juni 2003 16:01 schreef SCH het volgende:
Wat lullen jullie nou weer over Marx en het communisme. Het gaat toch over extreem-rechts?
quote:Ja hoor Jaap, alsof jij niet al 3 keer uit OOG bent geknald
Jeukanmenaat, nou ben je uit OOG geknald, ga nou niet hier je islamofobe praatjes rondstrooien aub
quote:Laat ik het zo stellen: ik kan het me niet voorstellen dat geloof ooit tot iets positiefs heeft geleid (behalve dan voor de geestelijken die zich in de Middeleeuwen verrijkten).
Op maandag 16 juni 2003 16:04 schreef SCH het volgende:
Dat zeg jij nou steeds. Bedoel je dat op mega-niveau of ook op individueel vlak, of op plaatselijk of regionaal vlak?
quote:oh? leg eens verder uit.
Op maandag 16 juni 2003 16:05 schreef freako het volgende:[..]
Het geloof is nog altijd het fundament onder de samenleving.
quote:Helaas wel ja.
Op maandag 16 juni 2003 16:05 schreef freako het volgende:
Het geloof is nog altijd het fundament onder de samenleving.
quote:Maar niet in dit topic
Op maandag 16 juni 2003 16:10 schreef Nyrem het volgende:[..]
oh? leg eens verder uit.
quote:Nou ik kan je tal van voorbeelden geven die het tegendeel bewijzen. Maar niet in dit topic dus.
Op maandag 16 juni 2003 16:10 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Laat ik het zo stellen: ik kan het me niet voorstellen dat geloof ooit tot iets positiefs heeft geleid (behalve dan voor de geestelijken die zich in de Middeleeuwen verrijkten).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |