quote:Ach, mijn familie is koud gemaakt door de Sovjets, dus daar heb ik wat meer tegen.
Op woensdag 18 juni 2003 22:26 schreef Sidekick het volgende:[..]
Idd, maar het is dan wel begrijpelijk dat mensen zo ageren tegen extreem-rechts, vanwege de geschiedenis.
quote:Ja, en aangezien zijn voorspellingen niet uitgekomen zijn, kun je dus stellen dat de theorie van Marx niet klopt of in ieder geval in de praktijk niet werkt. Want in de overgangsfase van de dictatuur van een kleine vertegenwoordigersgroep uit het proletariaat, daar gaat de zaak al fout en loopt onherstelbare schade op. Is in communistische landen in het verleden gebleken.
Op woensdag 18 juni 2003 22:23 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Dit staat er in mijn Boek De sovjet unie onder Stalin en Brezjnev. (examenonderwerp) over het marxisme:
Volgens Marx was er in de geschiedenis overal en altijd hetzelfde aan de hand. Een bepaalde bevolkingsgroep had de productiemiddelen in handen. Die groep had dan ook de macht in de samenleving. Bovendien bepaalde die groep de hele cultuur van z'on samenleving. Dit hele systeem noemde hij het kapitalisme en de aanhangers kapitalisten.
Marx noemde de bevolkingsgroep die de productiemiddelen bezat de heersende klasse. De heersende klasse liet de rest van de bevolking voor zich werken. Deze bevolkingsgroep noemde Marx de ondedrukte klasse. Vaak was er in de loop van de geschiedenis een strijd van de onderdrukte klasse tegen de heersende klasse. Marx noemde dat de klassestrijd. Marx deed de volgende voorspelling: de kapitalisten zullen hun eigen ondergang veroorzaken door onderlinge concurrentie en doordat de arbeiders steeds armer zullen worden. Er zal een revolutie ontstaan waardoor de productie middelen in handen van de gemeenschap komen.
quote:Leuk voor je, maar ik denk dat het boek wat hij zelf geschreven heeft een beter referentiekader is dan het 1e de beste VMBO-geschiedenisboek
Op woensdag 18 juni 2003 22:23 schreef ub40_bboy het volgende:
Dit staat er in mijn Boek De sovjet unie onder Stalin en Brezjnev. (examenonderwerp) over het marxisme:
quote:Oooh net zei wissppp nog dat hij zeker wist dat Marx alle ongewenste elementen met geweld wou verwijderen. quote: kijk maar in das kapital.
Ik zei ook dat nationalisme daarom ook niet tot rechts of links gerekend kan worden, ik gebruikte alleen het voorbeeld van communisme om aan te tonen dat het net zo goed onder een links regime kan plaatsvinden, daarom kan je het niet indelen onder extreem-rechts
En nu geeft hij opeens bovenstaand verhaal.
Vooroordelen ik hoor zovelen.
quote:Mijn punt is dat hij zegt dat meningen nooit een probleem zijn, maar zegt dat racisme niet mag. Tevens doet hij er en-passant behoorlijk bijdehand over.
Op woensdag 18 juni 2003 22:25 schreef Sidekick het volgende:
Zo kun je alles als een mening zien. Wat is je punt?
quote:Maar was is het punt nu eigenlijk??
Op woensdag 18 juni 2003 22:28 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Middelbare school geschiedenis, daar doen we hier niet aan.
Lees eens zelf Das Kapital of boeken over de verschrikkingen in de Sovjet-Unie (vooral de Goelag).
Marx zegt LETTERLIJK in zijn boek Das Kapital, wat de basis is voor al het communisme, dat de heersende structuur MET GEWELD verdreven moet worden en geliquideerd moet worden als ze niet vrijwillig overstag gaan. Dat betekent het uitmoorden van IEDEREEN die tegen het communistische systeem is en IEDEREEN die maar enigzins wat bezit had en dat niet af wilde staan aan die bende Bosljewietische rovershoofdmannen.
Net zoals Nazisme mensen vermoordde om hun reilgieuze afkomst, deed het Communisme met mensen die niet hun bezittingen af wilde staan of die gewoon het niet eens met de communistische partij waren. En uiteraard alle intelectuelen en rijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |