abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 juni 2003 @ 00:35:44 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_11115337
In de discussie of computers qua artificiele intelligentie misschien eens op hetzelfde niveau van intelligentie komen als de mensheid, is de term begrip misschien nog wel het grootste argument gebleken voor tegenstanders van deze stelling. Immers, bewustzijn lijkt een recursief proces op jezelf, iets wat computer aankunnen. Daar komt bij dat de computers nu al in ieder geval intelligent kunnen lijken, zoals expertsystemen of psychologische programma's als ELIZA, PARRY en RACTER aangetoond hebben.

Maar ELIZA was een programma dat enkel naar de input keek, deze bewerkte en weer een wedervraag terugstuurde. Het keek enkel grammaticaal naar de zinnen maar het had geen flauw benul van wat er werkelijk gezegd werd. Met andere woorden, het bewerkte voor haar alleen betekenisloze symbolen tot andere betekenisloze symbolen, wat voor de buitenwereld dan op intelligentie leek, maar zonder dat ze de tekst kan begrijpen. Het is overigens ook vrij gemakkelijk door met ongebruikelijke zinsconstructies het programma compleet te laten ontregelen.
(een uitgebreide uitleg over dit standpunt is Searle's Chinese Kamer argument, niet noodzakelijk om deze discussie te begrijpen, maar als achtergrondinfo)

Maar waar iedereen hieraan voorbijgaand, is dat begrip niet iets dat onmechanisch dient te werken! Inderdaad begrijpt de computer het niet, maar doen we dat zelf wel?

Begrip is niet meer dan een grote hoeveelheid van deze grammaticale operaties. Neem de zin 'de hond plast tegen de boom'. Wij denken meteen 'aha die hond doet een piepie tegen een boom'. Maar bedenk nou even wat het is dat wij aha zeggen. Wanneer we in onze hersenen een aantal vakjes hebben, 'onderwerp', 'werkwoord', 'lijdend voorwerp', etc. Waarbij bij het binnenkomen van deze zin ze onmiddelijk hierin ingedeeld worden, en onthouden op welke manier ze aan elkaar gelinkt zijn, hebben we in principe ons begrip al binnen. We kunnen ons nu afvragen, 'wat is het, dat de hond doet'. Dit onderwerp is gelinkt aan werkwoord, wat weer verbonden is met lijdend voorwerp en voila 'het plast tegen de boom'.

Begrip is dus niets meer dan een grammaticale database. En operaties daarop zijn mechanisch.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11115632
Klopt als een bus,
Iets begrijpen bestaat niet, wij vernemen de meest simpele dingen ook maar via onze genetisch doorgegeven aannames, bewustzijn is een illusie.
pi_11115808
Prachtig, helemaal mee eens.
Wittgenstein
pi_11115827
Speelt emotie bij begrip ook niet een grote rol ? Dat is iets wat machines iig (nog) niet hebben.
  zondag 15 juni 2003 @ 01:15:09 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116024
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:03 schreef gelly het volgende:
Speelt emotie bij begrip ook niet een grote rol ? Dat is iets wat machines iig (nog) niet hebben.
Op wat voor manier dan? Een warm gevoel van binnen wanneer je iets begrijpt? Dat lijkt me namelijk niet noodzakelijk. Daarbij is het simuleerbaar (als je dat zou willen). Het vrijmaken en opvangen van chemische stoffen werkt in ieder geval wel mechanisch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 15 juni 2003 @ 01:16:53 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116060
quote:
Op zondag 15 juni 2003 00:52 schreef NDAsilenced het volgende:
Klopt als een bus,
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:02 schreef Koekepan het volgende:
Prachtig, helemaal mee eens.
. Ik geloof overigens niet dat het daadwerkelijk eens als argument tegen Searle is gebruikt. Wat dat betreft kan het, mits het klopt, best baanbrekend zijn. Nu maar hopen dat m'n docent er niet mee vandoor gaat door m'n scriptie.
pi_11116082
quote:
Op zondag 15 juni 2003 00:35 schreef speknek het volgende:
Verhaal
Het moeilijke aan "begrip" is dat het vrijwel ondefinieerbaar is. Jouw definitie lijkt me echter niet echt toereikend.

Al die woorden dienen namelijk ingevuld te worden; een betekenis te krijgen. Bij het begrijpen van "de hond plast tegen de boom" denkt een mens niet alleen aan een hondje die tegen de boom aanpiest, maar kan hij ook denken "de boom wordt vies" of "hij wil zijn territorium aangeven". Door zijn mogelijkheid tot begrijpen kan de mens een oneindig aantal betekenissen geven aan het beeld dat opgeroepen wordt. Een computer heeft echter slechts een eindig aantal mogelijkheden, omdat het afhankelijk is van de menselijke input en niet zelf informatie kan genereren. De computer zal nooit kunnen begrijpen dat de boom vies wordt als nooit is geprogrammerd dat op een voorwerp plassen dat voorwerp vies maakt.

Deze onmogelijheid tot leren hangt denk ik samen met de onmogelijkheid tot begrip.

zondag 15 juni 2003 @ 01:18:14 #8
49425 ijsvries
Fokker-Parents
pi_11116090
en iets nieuws aanleren dan?
dat kunnen wij wel.
computers zijn daarvoor afhankelijk van mensen.
pi_11116139
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:16 schreef speknek het volgende:
. Ik geloof overigens niet dat het daadwerkelijk eens als argument tegen Searle is gebruikt. Wat dat betreft kan het, mits het klopt, best baanbrekend zijn. Nu maar hopen dat m'n docent er niet mee vandoor gaat door m'n scriptie.
Misschien niet precies, maar het is volgens mij in grote trekken wat een behaviorist op Searle te zeggen zou hebben.
Wittgenstein
  zondag 15 juni 2003 @ 01:24:24 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116173
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:17 schreef Kordotium het volgende:
Al die woorden dienen namelijk ingevuld te worden; een betekenis te krijgen.
Ah, ja, the robot's reply op Searle's kamerargument. Ja, een computer dient ook ogen te hebben en al deze objecten te kunnen relateren aan fysieke objecten in onze wereld. Maar dat lijkt me geen onmogelijkheid, toch?
quote:
Bij het begrijpen van "de hond plast tegen de boom" denkt een mens niet alleen aan een hondje die tegen de boom aanpiest, maar kan hij ook denken "de boom wordt vies" of "hij wil zijn territorium aangeven". Door zijn mogelijkheid tot begrijpen kan de mens een oneindig aantal betekenissen geven aan het beeld dat opgeroepen wordt.
Oneindig? Niet veel meer dan dat hij weet, toch?
quote:
Een computer heeft echter slechts een eindig aantal mogelijkheden, omdat het afhankelijk is van de menselijke input en niet zelf informatie kan genereren. De computer zal nooit kunnen begrijpen dat de boom vies wordt als nooit is geprogrammerd dat op een voorwerp plassen dat voorwerp vies maakt.
Dit is allemaal een voorbeeld van een grotre kennis moeten hebben.
quote:
Deze onmogelijheid tot leren hangt denk ik samen met de onmogelijkheid tot begrip.
Ah, absoluut waar, een computer moet een vorm van cognitie hebben. Dat heeft deze ook, denk aan de RAM die ingeladen wordt, of nieuwe dingen die geschreven worden naar z'n harde schijf. Een computer (vaak heb je het dan over een neuraal netwerk) kan ook geprogrammeerd worden zelf dingen toe te voegen aan haar bestand. Daar computers analytisch werken is het vervolgens geen probleem dit via bovenstaande manier om te vormen tot begrip.
pi_11116179
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Op wat voor manier dan? Een warm gevoel van binnen wanneer je iets begrijpt?

Nee, iedereen geeft een eigen interpretatie aan hetgeen dat ie ontvangt aan input. Zo zal voor een chinees het nederlands onbegrijpbaar zijn, maar zo zal voor een nederlander een uitspraak van een andere nederlander ook onbegrijpbaar kunnen zijn, of afhankelijk van gemoedstoestand b.v. anders begrepen kunnen worden. Zodoende denk ik dus dat begrip niet alleen mechanisch kan worden omschreven.
  zondag 15 juni 2003 @ 01:26:33 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116202
Als iedereen op een andere manier begrijpt, is dit een tegenargument voor het tegenargument begrip. Wat dat betreft zou je kunnen stellen dat een computer ookal begrijpt, maar gewoon anders dan ik.
pi_11116211
quote:
Op zondag 15 juni 2003 00:35 schreef speknek het volgende:
In de discussie of computers qua artificiele intelligentie misschien eens op hetzelfde niveau van intelligentie komen als de mensheid, is de term begrip misschien nog wel het grootste argument gebleken voor tegenstanders van deze stelling. Immers, bewustzijn lijkt een recursief proces op jezelf, iets wat computer aankunnen. Daar komt bij dat de computers nu al in ieder geval intelligent kunnen lijken, zoals expertsystemen of psychologische programma's als ELIZA, PARRY en RACTER aangetoond hebben.

Maar ELIZA was een programma dat enkel naar de input keek, deze bewerkte en weer een wedervraag terugstuurde. Het keek enkel grammaticaal naar de zinnen maar het had geen flauw benul van wat er werkelijk gezegd werd. Met andere woorden, het bewerkte voor haar alleen betekenisloze symbolen tot andere betekenisloze symbolen, wat voor de buitenwereld dan op intelligentie leek, maar zonder dat ze de tekst kan begrijpen. Het is overigens ook vrij gemakkelijk door met ongebruikelijke zinsconstructies het programma compleet te laten ontregelen.
(een uitgebreide uitleg over dit standpunt is Searle's Chinese Kamer argument, niet noodzakelijk om deze discussie te begrijpen, maar als achtergrondinfo)

Maar waar iedereen hieraan voorbijgaand, is dat begrip niet iets dat onmechanisch dient te werken! Inderdaad begrijpt de computer het niet, maar doen we dat zelf wel?

Begrip is niet meer dan een grote hoeveelheid van deze grammaticale operaties. Neem de zin 'de hond plast tegen de boom'. Wij denken meteen 'aha die hond doet een piepie tegen een boom'. Maar bedenk nou even wat het is dat wij aha zeggen. Wanneer we in onze hersenen een aantal vakjes hebben, 'onderwerp', 'werkwoord', 'lijdend voorwerp', etc. Waarbij bij het binnenkomen van deze zin ze onmiddelijk hierin ingedeeld worden, en onthouden op welke manier ze aan elkaar gelinkt zijn, hebben we in principe ons begrip al binnen. We kunnen ons nu afvragen, 'wat is het, dat de hond doet'. Dit onderwerp is gelinkt aan werkwoord, wat weer verbonden is met lijdend voorwerp en voila 'het plast tegen de boom'.

Begrip is dus niets meer dan een grammaticale database. En operaties daarop zijn mechanisch.

Je gaat hier uit van de feitstelling, ofwel welke onderwerpen er mee doen, en waar rekening mee wordt gehouden. Begrip gaat echter verder; begrip probeert ook een tijdsafdruk te krijgen van alle voorwerpen, de interactie tussen alle voorwerpen te bepalen, en op grond daarvan pas zelf output te geven.
pi_11116240
Het vreemde is dat mensen juist vinden dat ze begrepen worden door iemand die niets zegt en ze "begrijpelijk" aankijkt en hoogstens af en toe "jaja" of "hmmm" zegt.

En dan maakt het niet uit of dat een teddybeer, een psychiater of een hond is.

zondag 15 juni 2003 @ 01:31:08 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116264
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:27 schreef Mariel het volgende:
Je gaat hier uit van de feitstelling, ofwel welke onderwerpen er mee doen, en waar rekening mee wordt gehouden. Begrip gaat echter verder; begrip probeert ook een tijdsafdruk te krijgen van alle voorwerpen, de interactie tussen alle voorwerpen te bepalen, en op grond daarvan pas zelf output te geven.
Toch zeker is dat allemaal een variant erop. Ik stel ook dat er ontzettend veel van zulke operaties tegelijkertijd plaats dienen te vinden. Interactie tussen voorwerpen is een werkwoord, tijdsafdruk een soort van lijdend voorwerp.
pi_11116270
Wat ik me afvraag is het volgende. Hoeveel van onze "menselijke kwaliteiten" hangen samen met het feit dat wij existeren? Dat wij in staat zijn, bijvoorbeeld, om mensen, natuurprocessen en kunst te begrijpen, in hoeverre hangt dat samen met het feit dat wij mens zijn en een doel in ons leven zoeken of nastreven, eten, drinken en vrijen? Het is wat mij betreft duidelijk dat elke voldoende geavanceerde AI van zichzelf moet weten dat-ie een AI is en op een werkplank in een laboratorium staat. Deze wetenschap plaatst hem buiten elke sociale realiteit, en waarschijnlijk ook buiten het menselijk oordeelsvermogen.
Wittgenstein
  zondag 15 juni 2003 @ 01:32:31 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116287
Moet hij zich realiseren dat hij AI is, of moeten wij dat?
pi_11116300
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Toch zeker is dat allemaal een variant erop. Ik stel ook dat er ontzettend veel van zulke operaties tegelijkertijd plaats dienen te vinden. Interactie tussen voorwerpen is een werkwoord, tijdsafdruk een soort van lijdend voorwerp.

Tijdsafdruk is niet een lijdend voorwerp, maar meer een snapshot van
een situatie, die zonder de uitleg van die situatie op zichzelf waardeloos is.. Maar denk je echt dat begrip is terug te brengen tot zeer basale acties?
pi_11116306
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:31 schreef Koekepan het volgende:
Wat ik me afvraag is het volgende. Hoeveel van onze "menselijke kwaliteiten" hangen samen met het feit dat wij existeren? Dat wij in staat zijn, bijvoorbeeld, om mensen, natuurprocessen en kunst te begrijpen, in hoeverre hangt dat samen met het feit dat wij mens zijn en een doel in ons leven zoeken of nastreven, eten, drinken en vrijen? Het is wat mij betreft duidelijk dat elke voldoende geavanceerde AI van zichzelf moet weten dat-ie een AI is en op een werkplank in een laboratorium staat. Deze wetenschap plaatst hem buiten elke sociale realiteit, en waarschijnlijk ook buiten het menselijk oordeelsvermogen.
Inderdaad. Mocht een AI zover gevorderd zijn, dan pleegt ie waarschijnlijk accuut zelfmoord. Bovendien mist een dergelijke AI de menselijke trekjes door het ontbreken van sociale contacten, en alle ellende die daarbij komt kijken. Kortom, een AI zou nooit het begrip van een mens kunnen krijgen, temeer omdat een AI altijd regels krijgt opgelegd om zich kunstmatig te gedragen.
pi_11116315
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:29 schreef Great_Expectations het volgende:
Het vreemde is dat mensen juist vinden dat ze begrepen worden door iemand die niets zegt en ze "begrijpelijk" aankijkt en hoogstens af en toe "jaja" of "hmmm" zegt.

En dan maakt het niet uit of dat een teddybeer, een psychiater of een hond is.

imho bull. Maar ik ben dan ook een wereldvreemde boerin..
pi_11116325
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:32 schreef speknek het volgende:
Moet hij zich realiseren dat hij AI is, of moeten wij dat?
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wittgenstein
  zondag 15 juni 2003 @ 01:38:10 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116367
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:35 schreef Koekepan het volgende:
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Als ons brein artificieel na te bootsen is, dan is het onwaarschijnlijk dat een computer tot de ontdekking komt dat het een computer is (gegeven dat we hem een mooie menselijke huls geven). Niet veel waarschijnlijker dan dat wij dat zouden doen.

Als ons brein artificieel na te bootsen is, wie zegt dat wij dat niet zijn?

zondag 15 juni 2003 @ 01:39:32 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_11116393
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:33 schreef Mariel het volgende:
Tijdsafdruk is niet een lijdend voorwerp, maar meer een snapshot van
een situatie, die zonder de uitleg van die situatie op zichzelf waardeloos is..
Ach ja, dat was ik vergeten. Er moet inderdaad ook een vakje van een tijdsstempel bij zitten, voor perspectief. Maar ook dat is geen onmogelijkheid voor een computer.
quote:
Maar denk je echt dat begrip is terug te brengen tot zeer basale acties?
Ja.
pi_11116417
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:38 schreef speknek het volgende:

[..]

Als ons brein artificieel na te bootsen is, dan is het onwaarschijnlijk dat een computer tot de ontdekking komt dat het een computer is (gegeven dat we hem een mooie menselijke huls geven). Niet veel waarschijnlijker dan dat wij dat zouden doen.

Hm, dan kom je in een oneindige recursie terecht volgens mij, want om een virtuele omgeving te programmeren waarin zo'n AI zich zou thuisvoelen zou je moeten weten hoe je familie, vrienden en partners zou moeten programmeren, en dat zijn weer AI's.
Wittgenstein
pi_11116439
quote:
Op zondag 15 juni 2003 01:24 schreef speknek het volgende:
Ah, ja, the robot's reply op Searle's kamerargument. Ja, een computer dient ook ogen te hebben en al deze objecten te kunnen relateren aan fysieke objecten in onze wereld. Maar dat lijkt me geen onmogelijkheid, toch?
Op zich niet nee; de leercomponent in het verlengde hiervan misschien wel.
quote:
Oneindig? Niet veel meer dan dat hij weet, toch?
Klopt. Of je dat aantal oneindig of eindig noemt, is dan weer een andere discussie
quote:
Dit is allemaal een voorbeeld van een grotre kennis moeten hebben.
Klopt, maar ook dit heeft weer met de leercomponent te maken. Kennis is namelijk geen statisch begrip waarvan je kan zeggen "en nu heb ik alle kennis". Het veranderen op zichzelf schept alweer nieuwe kennis waarmee je dus "sensoren" nodig hebt om die nieuwe werkelijkheid te bevatten.
quote:
Ah, absoluut waar, een computer moet een vorm van cognitie hebben. Dat heeft deze ook, denk aan de RAM die ingeladen wordt, of nieuwe dingen die geschreven worden naar z'n harde schijf. Een computer (vaak heb je het dan over een neuraal netwerk) kan ook geprogrammeerd worden zelf dingen toe te voegen aan haar bestand. Daar computers analytisch werken is het vervolgens geen probleem dit via bovenstaande manier om te vormen tot begrip.
Maar kan de computer ook het begrip vormen om levensechte situaties in te schatten? Een computer kan geprogrammeerd worden om bij "gevaar" dekking te zoeken. Als er gevaar dreigt (iemand roept "boe") dan zet de computer het op een lopen. Maar als ik voor de grap "boe" zeg, zal de computer dit niet begrijpen en het waarschijnlijk op een lopen zetten.

Overigens zit je hier al bij lastiger vormen van begrip en gaat de vergelijking met mensen veel minder. De lastige situatie ontstaat dan weer wat onder (menselijk) begrip moet worden verstaan. Hoeveel mensen zullen immers ook niet begrijpen dat er voor de grap "boe" werd gezegd; toch in ieder geval een aantal. Vormen van miscommunicatie horen namelijk ook bij het menselijke begrip te horen...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')