quote:Hear hear, mooi geschreven!
Op vrijdag 13 juni 2003 01:58 schreef Zoolook het volgende:
Hij is geen racist, hooguit discrimineert 'ie een beetje. Hij geeft zelf al aan dat 'ie soms wel de pomp vrijgeeft voor een Marokkaan als er een meisje bij is of het is een vrouw of wellicht een oudere man. Als ondernemer is het noodzakelijk dat je potentiële klanten op waarde weet te schatten, soms betekent dit dat je kiest om een klant niet te helpen of alleen op bepaalde voorwaarden. Als je ervaring hebt met groepjes Marokkanen die niet betalen na gebruik te hebben gemaakt van een bepaalde pomp dan ben je als ondernemer een sukkel als je toch stug die pomp blijft vrijgeven aan groepjes Marokkanen. Dan liever het zekere voor het onzekere, je bent als winkelier geen filantropische instelling met een maatschappelijke verantwoordelijkheid naar bepaalde minderheden.Sommige winkels maken onderscheid op leeftijd en laten slechts een beperkt aantal jongeren in hun zaak. Ik vind het te ver gaan om het hier op racisme te gooien. Zo'n winkelier staat echt niet stel bij de huidskleur of afkomst van z'n klanten, hoor. Die ziet op een bepaald moment een patroon ontstaan en daar haakt 'ie op in. Dat is wat voor een ondernemer het verschil kan maken tussen succes en bankroet.
Er zijn al een aantal winkels over de kop gegaan omdat ze constant werden leeggeroofd of overvallen door kutmarokkaantjes/junks/ander tuig. Nu de politie het laat afweten moet je als winkelier wel inspelen op de nieuwe werkelijkheid. Blijkbaar gaat de dagelijkse realiteit aan een heleboel mensen voorbij of hebben ze er nooit mee te maken. Dat is heel mooi voor je maar ga niet oordelen over de ervaringen van een ander en ga zeker niet lompe vergelijkingen maken met nazi's en dergelijke.
quote:Wat je nu doet is eentje heeft iets gedaan en deze is denkt de meester blank want hij heeft allemaal maar blanken weten te betrappen bij het doen van stoute dingen en nu moeten alle blanke kindjes na blijven tot de meester weet welke blanke de dader was maar de zwartjes mochten naar huis. Dit is toch heel wat anders. Ik bedoel maar je gaat een wildvreemde blanke toch niet het voordeel van de twijfel geven als je dat niet bij een donkere jongen zou doen?
Op vrijdag 13 juni 2003 02:05 schreef Kanjer het volgende:[..]
Nee dat is geen racisme.
Dat is een gevalletje van "de goeden moeten onder de kwaden lijden"
Gebeurde vroeger op school al, als er eentje iets gedaan had , kon de hele klas nablijven tot de meester ( zo noemden wij die nog) wist wie de dader was.
quote:Punt is dat je een jou niet bekende persoon juist wel beoordeelt op deze filantropische zaken aangezien de enige reden waarop je je oordeel laat vellen bestaat op het donker velletje van de niet bekende persoon. Dat telkens weer personen met een donkere huidskleur dit doen doet niet ter zake.
Op vrijdag 13 juni 2003 01:58 schreef Zoolook het volgende:
Hij is geen racist, hooguit discrimineert 'ie een beetje. Hij geeft zelf al aan dat 'ie soms wel de pomp vrijgeeft voor een Marokkaan als er een meisje bij is of het is een vrouw of wellicht een oudere man. Als ondernemer is het noodzakelijk dat je potentiële klanten op waarde weet te schatten, soms betekent dit dat je kiest om een klant niet te helpen of alleen op bepaalde voorwaarden. Als je ervaring hebt met groepjes Marokkanen die niet betalen na gebruik te hebben gemaakt van een bepaalde pomp dan ben je als ondernemer een sukkel als je toch stug die pomp blijft vrijgeven aan groepjes Marokkanen. Dan liever het zekere voor het onzekere, je bent als winkelier geen filantropische instelling met een maatschappelijke verantwoordelijkheid naar bepaalde minderheden.
quote:Punt dat ik wil maken is dat je geen snor hoeft te hebben of een hitlergroet hoeft uit te brengen om racistisch te zijn. Ik maak mij er soms ook aan schuldig maar ik keur het niet goed en denk er over na. Iemand die dit gedrag ten toonstelt en goedkeurt is een racist of hij of zij dit nou ontkent of niet. Racisme is niet perse gelijk aan het dood willen zien van alles wat niet je eigen kleurtje heeft. Racisme hoeft niet zo eng te zijn maar 16 miljoen maal iets wat betrekkelijk onschuldig is kan gigantische schade aanrichten.
Blijkbaar gaat de dagelijkse realiteit aan een heleboel mensen voorbij of hebben ze er nooit mee te maken. Dat is heel mooi voor je maar ga niet oordelen over de ervaringen van een ander en ga zeker niet lompe vergelijkingen maken met nazi's en dergelijke.
[Dit bericht is gewijzigd door sampoo op 13-06-2003 02:30]
quote:Ben jij kortzichtig?
Op vrijdag 13 juni 2003 00:40 schreef Phuturistixxx het volgende:[..]
Ben jij een racist?
quote:toch al 153 replies
Op vrijdag 13 juni 2003 00:39 schreef static het volgende:
Ik geef dit topic niet al te lang.
Na 7 pagina's heeft de TS nog steeds niet aangedragen wat hij ertegen denkt te doen. Nogmaals, hoe zit het met het deurbeleid?
Bij ons is het heel simpel. Een keer betrapt op diefstal (betrapt is artikel weg, niet of we dat nog bij een van die gasten kunnen vinden) en gelijk levenslange winkelverbod.
Een winkel is geen openbare gelegendheid.
Je bepaalt zelf wie er binnen mag.
quote:Ik denk dat, als je dit doet, je het wel consequent door iedere klant moet laten doen, dus geen onderscheid maken.
Op vrijdag 13 juni 2003 01:52 schreef sampoo het volgende:[..]
Maar snap je niet dat je het wel in laten leveren van een helm door een "Marokkaan" en het niet laten inleveren door een "Nederlander" enkel en alleen gebeurd op basis van ras? Dit is toch racisme of niet? Ik bedoel maar wat denk je dat er door een "goede" heen gaat als dit hem continu overkomt? Dat is een van de redenen waarom wij neem ik even aan tegen racisme zijn. Maar als ik dit lees klinkt het net zoals die dieven die wel stelen maar als ze betrapt worden roepen dat ze "Niets gedaan hebben".
quote:als ik limburgs praat en ik merk dat een "hollander" me niet verstaat dan ga ik netjes nederlands praten en geen dialect, lijkt me wel zo beleefd naar de verkoper toe.
Op vrijdag 13 juni 2003 01:13 schreef calvobbes het volgende:[..]
Wat maakt dat nou uit!?!?!? Klagen op iemand omdat die jouw taal niet spreekt is zo makkelijk...
Als je een limburger in je zaak hebt kun je die ook niet verstaan als die limburgs praat!
quote:Zucht.......
Op vrijdag 13 juni 2003 02:27 schreef sampoo het volgende:[..]
Wat je nu doet is eentje heeft iets gedaan en deze is denkt de meester blank want hij heeft allemaal maar blanken weten te betrappen bij het doen van stoute dingen en nu moeten alle blanke kindjes na blijven tot de meester weet welke blanke de dader was maar de zwartjes mochten naar huis. Dit is toch heel wat anders. Ik bedoel maar je gaat een wildvreemde blanke toch niet het voordeel van de twijfel geven als je dat niet bij een donkere jongen zou doen?
[..]Punt is dat je een jou niet bekende persoon juist wel beoordeelt op deze filantropische zaken aangezien de enige reden waarop je je oordeel laat vellen bestaat op het donker velletje van de niet bekende persoon. Dat telkens weer personen met een donkere huidskleur dit doen doet niet ter zake.
[..]Punt dat ik wil maken is dat je geen snor hoeft te hebben of een hitlergroet hoeft uit te brengen om racistisch te zijn. Ik maak mij er soms ook aan schuldig maar ik keur het niet goed en denk er over na. Iemand die dit gedrag ten toonstelt en goedkeurt is een racist of hij of zij dit nou ontkent of niet. Racisme is niet perse gelijk aan het dood willen zien van alles wat niet je eigen kleurtje heeft. Racisme hoeft niet zo eng te zijn maar 16 miljoen maal iets wat betrekkelijk onschuldig is kan gigantische schade aanrichten.
Ik kan wel alle moeite gaan doen om duidelijk te maken dat het niet is zoals jij zegt/denkt, maar dat is denk ik vergeefse moeite.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken hoe oud je was en of je werk ervaring hebt, speciaal in de verkoop, zoniet probeer dat eens een jaartje en dan spreken we elkaar verder.
Tot die tijd,
quote:Het is ook zo dat ik ook de pomp vrijgeef als er een"kleurling" (om het zo maar te noemen) komt tanken en ik ken hem, geen probleem, pomp vrij.
Op vrijdag 13 juni 2003 11:10 schreef MouseInteractive het volgende:
Goh is dit topic nog steeds open
[..]Ik denk dat, als je dit doet, je het wel consequent door iedere klant moet laten doen, dus geen onderscheid maken.
En tsja......het is voor een "goed" iemand inderdaad erg vervelend, maar ja, "de één verpest het nu eenmaal voor de ander". De criminaliteit wordt gewoon steeds erger, dat je wel tot dit soort maatregelen moet overgaan om nog een beetje gezonde winst te maken als bedrijf.
Maar zodra er een vreemde komt, of ze gaan bij pomp 4,5, of 6 staan weet ik eigenlijk al genoeg en is het helaas pindakaas.
en geloof me, in 99% van de gevallen heb ik gelijk.
Verder is het zowiezo regel om de pompen bewust aan te zetten, zodat de klant weet dat ie gezien is, en noteer ik altijd de kentekens en auto type van de wagens bij pomp 5 en 6 , zeker als de andere pompen vrij zijn.
Nee , ik ben niet paranoia, maar in zo'n maatschappij leven we nu eenmaal, jammer genoeg.
Door dit beleid, hebben we de afgelopen 6 maanden 90%!!! minder doorrijders gehad, en gaan we dit actiever doorvoeren in andere fillialen.
quote:Er is natuurlijk iets anders te bedenken, maar dan moeten pomphouders investeren. Een systeem waarbij je gewoon niet kunt wegrijden voordat er betaald is d.m.v. een blokkade.
Op zaterdag 14 juni 2003 21:42 schreef Kanjer het volgende:[..]
Door dit beleid, hebben we de afgelopen 6 maanden 90%!!! minder doorrijders gehad, en gaan we dit actiever doorvoeren in andere fillialen.
quote:Helemaal mee eens!!
Op zaterdag 14 juni 2003 21:44 schreef gelly het volgende:[..]
Er is natuurlijk iets anders te bedenken, maar dan moeten pomphouders investeren. Een systeem waarbij je gewoon niet kunt wegrijden voordat er betaald is d.m.v. een blokkade.
Het is meten met 2 maten voor de hoge heren.
Een systeem is makkelijk te maken, maar dan komen de mensen de shop niet meer in en dat scheelt inkomsten, en dat willen ze niet.
Verder zijn er hele mooie systemen te koop die de kentekenplaat fotograveren en onthouden, is het een doorrijder geeft ie dit aan als ie weer komt, mooi maar erg duur.
Ga nu even gezellie uit, dus kan even niet meer reageren.
quote:Waarom reageer je nou niet op sampoo maar wel op MouseInteractive?
Op zaterdag 14 juni 2003 21:42 schreef Kanjer het volgende:[..]
Het is ook zo dat ik ook de pomp vrijgeef als er een"kleurling" (om het zo maar te noemen) komt tanken en ik ken hem, geen probleem, pomp vrij.
Maar zodra er een vreemde komt, of ze gaan bij pomp 4,5, of 6 staan weet ik eigenlijk al genoeg en is het helaas pindakaas.
en geloof me, in 99% van de gevallen heb ik gelijk.Verder is het zowiezo regel om de pompen bewust aan te zetten, zodat de klant weet dat ie gezien is, en noteer ik altijd de kentekens en auto type van de wagens bij pomp 5 en 6 , zeker als de andere pompen vrij zijn.
Nee , ik ben niet paranoia, maar in zo'n maatschappij leven we nu eenmaal, jammer genoeg.
quote:Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Op vrijdag 13 juni 2003 02:27 schreef sampoo het volgende:[..]
Wat je nu doet is eentje heeft iets gedaan en deze is denkt de meester blank want hij heeft allemaal maar blanken weten te betrappen bij het doen van stoute dingen en nu moeten alle blanke kindjes na blijven tot de meester weet welke blanke de dader was maar de zwartjes mochten naar huis. Dit is toch heel wat anders. Ik bedoel maar je gaat een wildvreemde blanke toch niet het voordeel van de twijfel geven als je dat niet bij een donkere jongen zou doen?
[..]Punt is dat je een jou niet bekende persoon juist wel beoordeelt op deze filantropische zaken aangezien de enige reden waarop je je oordeel laat vellen bestaat op het donker velletje van de niet bekende persoon. Dat telkens weer personen met een donkere huidskleur dit doen doet niet ter zake.
[..]Punt dat ik wil maken is dat je geen snor hoeft te hebben of een hitlergroet hoeft uit te brengen om racistisch te zijn. Ik maak mij er soms ook aan schuldig maar ik keur het niet goed en denk er over na. Iemand die dit gedrag ten toonstelt en goedkeurt is een racist of hij of zij dit nou ontkent of niet. Racisme is niet perse gelijk aan het dood willen zien van alles wat niet je eigen kleurtje heeft. Racisme hoeft niet zo eng te zijn maar 16 miljoen maal iets wat betrekkelijk onschuldig is kan gigantische schade aanrichten.
Volgensmij snij je jezelf een keer in de vingers.
quote:Niet goed gelezen Leila.
Op zaterdag 14 juni 2003 22:53 schreef Leila het volgende:[..]
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Kanjer, je schreef eerst van dat je bij iedereen (blank, meisje en die je kent) de pomp gelijk vrij geeft en niet bij buitenlanders. Dat vind ik ook discriminatie.
Ik vind dat je één gelijke lijn moet trekken hierin. Ik zou niet graag daar willen tanken als ik eerst heb gezien dat een blanke niet zijn helm hoeft in te leveren of dat er bij een blank de pomp gelijk wordt vrij gegeven (één van die twee of iets anders, je begrijpt me wel) en ik WEL!Volgensmij snij je jezelf een keer in de vingers.
Ook als ik een buitenlander zie kan het zijn dat ik direct de pomp vrij geef, als ik hem , of hun, ken.
Het is nu eenmaal een gegeven, en dat vind ik jammer heel jammer, dat als er een buitenlandse jongen komt tanken dat je er donder op kan zeggen dat ie zo doorrijd.
Dat vind ik niet leuk, dat zag ik liever anders, maar is de harde realiteit.
Net zoals het realiteit is dat als er een blanke jongen , iemand met een meisje bij hem of een meisje alleen, ze gewoon binnenkomen om af te rekenen.
Geloof me , het is nu eenmaal zo, of je dat nu prettig vind of niet.
Ik zal ook de eerste wezen om te beamen dat het bij lange na niet allemaal slechte mensen zijn , heb met een groot aantal een meer dan goed contact.
Als je alle reacties had gelezen had je gezien dat ik zelfs een marokkaanse collega heb die dit probleem toegeeft maar niet weet wat er aan te doen.
En aangezien ik een bloedhekel heb aan doorijders neem ik het zekere voor het onzekere, net zoals ik dat doe bij auto's die bij pomp 5 of 6 staan, ook die gaan niet eerder vrij dan dat ik het kenteken heb gezien.
Misschien ligt het aan de buurt waar ik werk, ik weet het niet, maar ik laat me door niemand bestelen, zo simpel is dat.
Jij vind dat discriminatie ( vind ik zowiezo al een woord dat veel te snel geroepen word ) ik vind het gewoon zakelijk risico beperken.
Ik ben geen racist maar wel een realist.
[Dit bericht is gewijzigd door Kanjer op 15-06-2003 02:18]
quote:Omdat , volgens mijn bescheiden mening, sampoo volgens mij al discriminatie roept als een kleurling bij de bakker nummertje 23 trekt en nummertje 7 pas aan de beurt is.
Op zaterdag 14 juni 2003 22:49 schreef Leila het volgende:[..]
Waarom reageer je nou niet op sampoo maar wel op MouseInteractive?
En het dus een oeverloze, nuttelize discussie word.
quote:Ik herken het probleem wel ja. Werk je ergens in Den Bosch? Ik heb ook in een winkel in Den Bosch gestaan maar daar is niets (dat wij weten) gejat.
Op vrijdag 13 juni 2003 00:57 schreef H3man het volgende:[..]
hahaha, idd, 5 van die jongens van 15/18 in bedwang houden, ze breken dat helemaal de hele winkel af, dan ben je namelijk een vieze kut rascist... je discrimineerd, en ze pakken je vanavond wel....
Als ik je verhalen lees kan ik erg boos worden. Het lijkt erop dat die klotekinderen alles kunnen flikken zonder pardon en dat als wij beschaafde (echte) Nederlanders dat doen, worden we keihard aangepakt.
En idd ben je een vuile racist als je er iets aan doet. En dat is het nare van deze situatie. Logisch toch dat mensen het zat worden en haat krijgen jegens deze jongeren?
Goed van je dat je dit durft te melden op Fok!. Valt mee dat je nog geen slotje hebt enz.
Sterkte!
quote:Je let natuurlijk wel een beetje extra op die gasten.
Op vrijdag 13 juni 2003 01:16 schreef H3man het volgende:[..]
omdat ik 5 jaar nog nooit iemand anders heb zien jatten/zieken/stoken/bedreigen enz etc. na 5 jaar mag ik toch misschien wel 1 topic hierover maken???
Dat het wederom om Marokkanen gaat onderschrijft niet meer en niet minder dat er gewoon een groot aantal Marokkanen in dit land zich niet volgens onze normen en waarden gedraagt. Daar ligt een taak voor de overheid om te zorgen dat men dat wel gaat doen.
valt bij ons toch weinig te jatten uit vitrines want die hebben we niet
quote:Zo zijn er meer groepen die een minderheid baldadige en criminele jongeren herbergen.
Op zondag 15 juni 2003 09:22 schreef qbus het volgende:
Tja, ik kan me de woede en de onmacht van de topicstarter wel enigsinds voorstellen. Het moet als winkelier gewoon ontzettend machteloos voelen als je iedere week weer lijdzaam moet toezien hoe bepaalde figuren er met je waardevolle spullen vantussen gaan. Het gaat hier dus gewoon om Marokkaantjes, daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen lijkt mij. Wat belangrijk is, is dat we de (helaas) weinige Marokkanen met normaal gedrag en normbesef hier niet op gaan aankijken en veroordelen. Immers: Zij zijn uiteraard niet verantwoordelijk voor het wangedrag van hun achterlijke cultuurgenoten.Dat het wederom om Marokkanen gaat onderschrijft niet meer en niet minder dat er gewoon een groot aantal Marokkanen in dit land zich niet volgens onze normen en waarden gedraagt. Daar ligt een taak voor de overheid om te zorgen dat men dat wel gaat doen.
Vele van deze tot ons vaderland behorende bevolking zijn inmiddels een gerespecteerd burger van onze maatschappij.
quote:Klopt alleen ligt het fundementele verschil in dit geval bij de godsdienst (islam) die een grote, blijvende krater tussen de algemene norm van het westen en de wereld van de gelovige slaat. Die krater overbrug je niet zo gemakkelijk als toen dat destijds bij de vaak (reeds gekoloniseerde) christelijke bevolkingsgroepen ging.
Op zondag 15 juni 2003 09:35 schreef sig000 het volgende:[..]
Zo zijn er meer groepen die een minderheid baldadige en criminele jongeren herbergen.
Ik noem even: Molukkers,Surinamers,Antillianen.
Allen uit het Koninkrijk der Nederlanden.Vele van deze tot ons vaderland behorende bevolking zijn inmiddels een gerespecteerd burger van onze maatschappij.
quote:Dat is inderdaad een wezenlijk verschil.
Op zondag 15 juni 2003 09:41 schreef qbus het volgende:[..]
Klopt alleen ligt het fundementele verschil in dit geval bij de godsdienst (islam) die een grote, blijvende krater tussen de algemene norm van het westen en de wereld van de gelovige slaat. Die krater overbrug je niet zo gemakkelijk als toen dat destijds bij de vaak (reeds gekoloniseerde) christelijke bevolkingsgroepen ging.
quote:Oh ?
Op zondag 15 juni 2003 09:51 schreef sig000 het volgende:
Er bestaan echter genoeg gematigde Islam-groeperingen,die kunnen helpen om die kloof te dichten..
quote:De geintregreerden heten ze. Ik ken er velen.
Op zondag 15 juni 2003 10:04 schreef qbus het volgende:[..]
Oh ?
Vertel!
Alleen de eettenten met een andere menukaart al. .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |