Het is Slarioux en mij opgevallen dat de laatste tijd steeds vaker posts in DIG worden gedaan die kant noch wal raken. Iemand heeft bijvoorbeeld een probleem met het opstarten van een programma en meteen zie je daarna posts met commentaar als format c:.
Of iemand heeft een probleem met Windows en binnen 10 tellen staat er weer installeer Linux. Met als volgende reactie iemand die gelijk zegt Linux
Dit soort gedrag stoort ons mateloos. DIG is een helpdesk en informatie forum, waarbij mensen elkaar helpen en informeren. Off-topic gelul werkt alleen als stoorzender, het voegt niets toe aan de discussie. Sterker nog, het laat alleen je eigen onkunde zien op het gebied van computers. Geeft niet dat je ergens geen verstand van hebt, maar hou dan gewoon je mond. Hou de schijn op bij je vriendjes en familieleden dat je het allemaal snapt, maar laat DIG alsjeblieft verschoont van deze lompe reacties.
Dit mag misschien wat bot klinken, maar ondanks het feit dat we bewust niet zo hard-core willen zijn als GoT en ook de simpele vragen willen beantwoorden, is het noemen van domme antwoorden niet gewenst. Ik hoop dat je snapt wat wij bedoelen.
Slarioux & Lucille
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 11-06-2003 21:23]
quote:Hij is bewust niet sticky gemaakt om hier de discussie te laten plaatsvinden. Het gaat om bewustwording, dat mensen er over praten en dat dan bij sommigen het muntje zal vallen.
Op woensdag 11 juni 2003 19:21 schreef DJKoster het volgende:
Mee eens
iets zegt me dat dit topic sticky moet zijn?
quote:Mochten er opmerkingen of vragen zijn, ik ben er!
Op woensdag 11 juni 2003 19:25 schreef Lucille het volgende:
Ik krijg binnen 5 minuten visite dus mij zie je ff niet.
Maar praat hier maar vrolijk verder over dit onderwerp.
Tot vanavond / morgen Lucille
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 11-06-2003 19:27]
quote:Tenk joe.
Op woensdag 11 juni 2003 19:26 schreef Slarioux het volgende:[..]
Mochten er opmerkingen of vragen zijn, ik ben er!*D
Tot vanavond / morgen Lucille
quote:hoe kan dat nou??
Op woensdag 11 juni 2003 19:25 schreef Lucille het volgende:
Ik krijg binnen 5 minuten visite dus mij zie je ff niet.
Dit soort reacties lijk grappig en heeeel soms zijn ze het ook, maar DIG is erg informatief. OvjL is misschien meer geschikt
Een orgineel grapje op z'n tijd als antwoord moet kunnen vind ik, maar niet altijd dezelfde. Het moet wel grappig blijven.
quote:maak dan even een tweede topic aan, en maak die sticky.
Op woensdag 11 juni 2003 19:24 schreef Lucille het volgende:[..]
Hij is bewust niet sticky gemaakt om hier de discussie te laten plaatsvinden. Het gaat om bewustwording, dat mensen er over praten en dat dan bij sommigen het muntje zal vallen.
quote:Dat hangt nogal van het topic af. Soms is de topicstarter erbij gebaat, soms inderdaad niet. Maar als format C: nuttig is, ben je daar toch allang achter, en heeft een topic niet veel zin meer.
Op woensdag 11 juni 2003 19:38 schreef ArmaniMania het volgende:
Dan moeten ze ook geen reacties meer geven zoals google
quote:kom nou...
Op woensdag 11 juni 2003 19:38 schreef ArmaniMania het volgende:
Dan moeten ze ook geen reacties meer geven zoals google
Als iemand iets vraagt waar ik na 2 seconden google'en een tigtigtal sites over kan vinden, krijgt diegene mooi "google" te horen.
Ook als er in een topic een of ander programma wordt aangeraden (irfanview, bijvoorbeeld) en er is een kneus die in no-time om 'n directe link vraagt, krijgt 'ie ook te horen dat 'ie maar moet google'en. En volkomen terecht.
Minstens een kwart van de reacties in DIG zijn dat soort! Meestal geen goede oplossingen en totaal offtopic.
Conclusie: Gewoon die posts deleten
En over de Win vs Linux vs Apple en de MSN vs Trillian vs ICQ discussies: Iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeuren en zijn/haar eigen redenen om voor een bepaald programma/OS/computer te gaan, denk namelijk neit dat het bijvoorbeeld nuttig is als een gemiddelde PC gebruiker Linux gaat installeren...
En oh jah, mocht ik bijvoorbeeld zo'n nutteloze post plaatsen omda tik in een flauwe bui ben oid, delete em gerust
"Gebruik Notepad en leer HTML uit je hoofd." (met allerlei links naar HTML cursussen erbij)
Als iemand een vraag stelt over het gebruik van een WYSYWIG website programma zoals Frontpage of Dreamweaver.....
Als de TS had willen vragen hoe een bepaalde HTML tag in elkaar zit had ie DAT wel gevraagd.
doe eerst zelf een beetje moeite om je probleem op te lossen, voordat je hier komt vragen. gister (geloof ik) was er een topic over hoe je in html de background van een html pagina in moet stellen. lijkt me niet iets dat je zelf niet uit zou kunnen vinden..
verder vind ik het eigenlijk wel meevallen met het off-topic gebeuren en haal ik hier altijd wel goede info vandaan en probeer ook mijn steentje bij te dragen aan het geheel.
quote:die worden hier nauwelijks geplaatst dus stel je niet aan...
Op woensdag 11 juni 2003 20:47 schreef maartena het volgende:
Nog een typische Tweaker reactie waar ik me dood aan erger:"Gebruik Notepad en leer HTML uit je hoofd." (met allerlei links naar HTML cursussen erbij)
Als iemand een vraag stelt over het gebruik van een WYSYWIG website programma zoals Frontpage of Dreamweaver.....
Als de TS had willen vragen hoe een bepaalde HTML tag in elkaar zit had ie DAT wel gevraagd.
verder kan ik volledig inkomen met wat lucille zojuist gepost heeft
quote:Klopt, ze komen nog weleens voor maar wat Lucille noemt is toch de grootste ergernis, laten we op dat onderwerp blijven
Op woensdag 11 juni 2003 20:47 schreef maartena het volgende:
Nog een typische Tweaker reactie waar ik me dood aan erger:"Gebruik Notepad en leer HTML uit je hoofd." (met allerlei links naar HTML cursussen erbij)
Vergeet deze niet:
"Ik zoek skins voor winamp3"
Antwoord "Winamp3 is kut en vreet veel resources"
quote:Website bouwen met frontpage?
Op woensdag 11 juni 2003 20:49 schreef weezer het volgende:
die worden hier nauwelijks geplaatst dus stel je niet aan...
Om een paar voorbeelden te geven waar Notepad als alternatief voor Frontpage wordt geboden terwijl Frontpage zelf een tekst editor heeft.
Het aantal topics met "Frontpage zuigt, gebruik Dreamweaver" is nog veel groter.... alsof iemand die net een duur Office pakket heeft gekocht erop zit te wachten om ook nog eens in de buidel te tasten voor Dreamweaver.
Dat soort opmerkingen zijn gewoon reuze irritant, zeker als het duidelijk is dat de TS een beginnende website bouwer is.
[Dit bericht is gewijzigd door maartena op 11-06-2003 21:04]
quote:Dat is dan ook zo.
Op woensdag 11 juni 2003 20:55 schreef Da_Koen het volgende:
Helemaal mee eens
Ik wordt ook gek van dat gezeik.Vergeet deze niet:
"Ik zoek skins voor winamp3"
Antwoord "Winamp3 is kut en vreet veel resources"
Maar met zo'n vraag heb je ook dertig kilo stront in je ogen, want op www.winamp.com is een gigantische hoeveelheid skins te krijgen.
quote:-edit-
Op woensdag 11 juni 2003 21:03 schreef Slarioux het volgende:
Volgens mij ging dit in eerste instantie over de format C: opmerkingen... voor verdere specifieke irritaties zijn jullie altijd welkom in KLB of in ons feedback topic
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 11-06-2003 21:10]
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 11-06-2003 21:20]
edit: Ook in de post recht boven deze trouwens merk ik.. De plaat is nog dieper dan gedacht.
[Dit bericht is gewijzigd door Roonaan op 11-06-2003 21:10]
but serious: inderdaad
best wel suf, een keertje is leuk, maar nu is het eigenlijk gewoon de standaard reactie geworden.
quote:Als je nou iets serieus beters voorsteld, dan mag dat denkik. Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat je niet echt fijn klust in notepad.
Op woensdag 11 juni 2003 21:05 schreef maartena het volgende:[..]
Behoort de vraag "Hoe doe je dit met Frontpage" met als antwoord "gebruik notepad!" niet enigzins in dezelfde categorie thuis dan?
Of geldt dat weer niet en mag dan weer wel
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 11-06-2003 21:21]
quote:Van de andere kant kun je soms ook moe worden van mensen die iets met Frontpage klussen en dan een vraag hebben die wel zo simpel op te lossen is met wat basic html... Alleen hebben ze dan geen flauw id wat een 'tag' ueberhaupt is... je mag toch wel een beetje knowhow veronderstellen van hetgeen waar je aan werkt?
Op woensdag 11 juni 2003 21:15 schreef maartena het volgende:[..]
quote:-edit-
Op woensdag 11 juni 2003 21:22 schreef Slarioux het volgende:
Voor de 2e keer, die discussie mag je ergens anders voeren.
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 11-06-2003 21:40]
quote:Jah, of je krijgt een ban aan je broek, of je kapt gewoon.
Op woensdag 11 juni 2003 21:31 schreef DigiJasper het volgende:[..]
-edit-
...
quote:ik denk haast dat Slarioux het wel alleen af kan hoor...
Op woensdag 11 juni 2003 21:52 schreef Breuls het volgende:[..]
Jah, of je krijgt een ban aan je broek, of je kapt gewoon.
quote:En, hielp dat? Nee, dus wordt het tijd voor zwaardere maatregelen.
Op woensdag 11 juni 2003 22:35 schreef firstwollie het volgende:
UTFS Lucille, dit is al veel vaker voorbijgekomen
Ter illustratie:
Vraag:
quote:Antwoord:
Weet er hier iemand een duidelijke tutorial om een flash siteje te bouwen? t gaat eigenlijk hoofdzakelijk om hoe je links naar andere delen van je site maakt e.d.
quote:
kijk 's in je handleiding, die je bij je CD hebt gekregen.
quote:ooh jee
Op woensdag 11 juni 2003 22:43 schreef Slarioux het volgende:[..]
En, hielp dat? Nee, dus wordt het tijd voor zwaardere maatregelen.
quote:Oke maar hoop voor je dat je frontpage niet het perfecte programma vind. Oke ieder z'n eisen. Maar het beste leer je (x)html door het zelf te schrijven en daarvoor hoef je geen frontpage aan te schraffen alleen een html boekje...
Op woensdag 11 juni 2003 21:02 schreef maartena het volgende:[..]
Website bouwen met frontpage?
frontpage vs dreamweaver?
MS Frontpage beheer
frontpage 2000 probleempje
webdesign pakketOm een paar voorbeelden te geven waar Notepad als alternatief voor Frontpage wordt geboden terwijl Frontpage zelf een tekst editor heeft.
Het aantal topics met "Frontpage zuigt, gebruik Dreamweaver" is nog veel groter.... alsof iemand die net een duur Office pakket heeft gekocht erop zit te wachten om ook nog eens in de buidel te tasten voor Dreamweaver.
Dat soort opmerkingen zijn gewoon reuze irritant, zeker als het duidelijk is dat de TS een beginnende website bouwer is.
Waarom ik zeg dat notepad of VIM het beste is, je hebt dan de kennis die je nodig hebt om een site goed te maken..
Oke.. genoeg geslijmt voor notepad en VIM
Vind soms ook de antwoorden nie zinvol/ Maar in de meeste topics die ik zelf heb geopend had ik alsnog wat aan de "zinlose" antwoorden, het geeft je een andere insteek om te denken :P
Ik vind dat er telkens meer users komen die gewoon iets blaten terwijl ze totaal niet weten waar het over gaat , belachelijk , als je iets niet weet zeg dan niets !
Verder hoop ik dat de mods Lucille en Slarioux wat harder gaan optreden tegen dit wangedrag.
Amen
quote:Volgens mij niet. Er werden 2 voorbeelden aangehaald, nl die format c: en de dicussie windows - linux.
Op woensdag 11 juni 2003 21:03 schreef Slarioux het volgende:
Volgens mij ging dit in eerste instantie over de format C: opmerkingen... voor verdere specifieke irritaties zijn jullie altijd welkom in KLB of in ons feedback topic
quote:Dus waarom zou ander irritant gedrag niet besproken kunnen worden?
Op woensdag 11 juni 2003 19:18 schreef Lucille het volgende:
...
Dit soort gedrag stoort ons mateloos.
...
De topic-titel is nb.
quote:
[mededeling] format c: en andere lompe posts
Ik ken genoeg mensen die formateren als standaardoplossing hebben, ook als hun video-kaart hapert. Meestal werkt het dan ook wel weer, maar dat lag dan meestal aan de driver...
Kan ik me echt zo mateloos aan ergeren....als je dan zo nodig posts moet maken doe dat dan in Onzin ofzo. Dan wil ik zelfs nog wel een topic aanmaken waar al die idioten allemaal format c: mogen posten.
Beter is natuurlijk dat ze een ander forum lastig gaan vallen met hun infantiele gedrag
Wat mij betreft een weekban voor dit soort achterlijke posts en in ieder geval de post in kwestie verwijderen. Als een van de modjes nog wat mod-powers uit wil delen help ik wel ff met verwijderen
Ben helpdesker/systeembeheerder dus heb alle tijd van de wereld overdag
quote:Die zijn er inderdaad.....maar die figuren die het hier posten weten donders goed dat ze niet helpen.
Op donderdag 12 juni 2003 15:50 schreef FlyDude het volgende:
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de mensen die format c: als remedie aandragen, dat ook echt menen.Ik ken genoeg mensen die formateren als standaardoplossing hebben, ook als hun video-kaart hapert. Meestal werkt het dan ook wel weer, maar dat lag dan meestal aan de driver...
quote:Doe hier een format c:
Op donderdag 12 juni 2003 15:50 schreef Anahka2309 het volgende:
Kan ik me echt zo mateloos aan ergeren....als je dan zo nodig posts moet maken doe dat dan in Onzin ofzo. Dan wil ik zelfs nog wel een topic aanmaken waar al die idioten allemaal format c: mogen posten.
Bij deze!
En nu weer on-topic
Als je dashboard lampjes van je auto het niet doen en je gaat naar de garage toe en deze geeft als antwoord 'koop maar een nieuwe auto' dan ben je toch ook niet blij met zoiets.
quote:Een beetje (desnoods ietwat offtopic) lullen is geen probleem. Op ieder topic als een idioot "format c" antwoorden is wel een probleem. Er zijn hier genoeg newbies die eigenlijk geen idee hebben wat ze doen en klakkeloos alles proberen.....
Op donderdag 12 juni 2003 15:52 schreef snowbutterfly82 het volgende:
och kom beetje lullen mag best hoor ook al gaat het over pc doe ik ook en ik weet zelf al best wel veel ervan en leer iedere dag meer
Bv. pas klaagde er iemand dat een bepaald programma iets in Windows had achtergelaten (wat regisrty-zooi)...en natuurlijk prompt is er zo'n dumbass die format c: als "oplossing" geeft....en nog met zo'n erachter ook.
-Edit-
Lucille was me voor Maar we zeggen dus hetzelfde.
juist dit soort 'ergerlijke opmerkingen' zie je inderdaad bar weinig daar, daar zijn de 'format C:'s danwel de linux-ms-mac flames succesvol uitgebant, maar dit gaat ten kostte van een 'strengere' houding, tov. de mogelijke replies alswel de beginposts van de topicstarters.
een daarmee krijg je een 'eigen type'-gebruiker, dat voornamelijk reageert door linkjes naar Google ofwel FAQ's te plaatsen.
ik ben zelf een grage beyoeker van owel Got als Fok! en ik aprecieer de beide eigen atmosferen op die fora; het lijkt me nuttig om ook die eigen houding te behouden
wat dat betreft lijkt me het officieel verbieden van 'lompe posts' op dusdanig abstracte en bijna subjectieve gronden mogelijk een negatief gevolg te kunnen hebben.
die standaard reacties van inderdaad mensen die weinig kennis hebben kunnen beter behandeld worden door ze minder zichtbaar aan te pakken, door gewoonweg weg te editten.
Verder vraag ik me af of die uitzichtloze flames tussen linux-ms-macs of verschillende programma's ook niet onderdeel zijn van de atmosfeer en je ze dan gewoonweg wel moet toestaan, enkel waar deze discussies de vraag van de topicstarter vertroebelen (waarbij deze er specifiek niet om vroeg) moet er ingegrepen worden.
simpelweg ingrijpen tegen een bepaald type opmerking leidt al snel tot een mod-dictatuur (niks tegen actief beleid van mods, maar het is wel lastig om kwaliteits-eisen aan posts te gaan stellen)
quote:We willen helemaal niet het GoT beleid hier doorvoeren. Das nou net de essentie van mijn betoog. Anders hadden we meteen een handvol mensen de afgelopen week van Fok! geflikkert. Het doel van de mededeling is gewoon om iedereen weer ff er aan te herinneren wat het doel is van DIG en dat onzinnige opmerkingen en volledig offtopic gelul niet gewenst is. Tis een verzoek, tis geen beleid wat we hardhandig invoeren.
Op donderdag 12 juni 2003 16:23 schreef RM-rf het volgende:
ergens wel jammer: zo'n 'beleid'.
hiermee loop je inderdaad het risico dat je juist in de richting van GoT gaat.juist dit soort 'ergerlijke opmerkingen' zie je inderdaad bar weinig daar, daar zijn de 'format C:'s danwel de linux-ms-mac flames succesvol uitgebant, maar dit gaat ten kostte van een 'strengere' houding, tov. de mogelijke replies alswel de beginposts van de topicstarters.
een daarmee krijg je een 'eigen type'-gebruiker, dat voornamelijk reageert door linkjes naar Google ofwel FAQ's te plaatsen.
ik ben zelf een grage beyoeker van owel Got als Fok! en ik aprecieer de beide eigen atmosferen op die fora; het lijkt me nuttig om ook die eigen houding te behouden
wat dat betreft lijkt me het officieel verbieden van 'lompe posts' op dusdanig abstracte en bijna subjectieve gronden mogelijk een negatief gevolg te kunnen hebben.die standaard reacties van inderdaad mensen die weinig kennis hebben kunnen beter behandeld worden door ze minder zichtbaar aan te pakken, door gewoonweg weg te editten.
Verder vraag ik me af of die uitzichtloze flames tussen linux-ms-macs of verschillende programma's ook niet onderdeel zijn van de atmosfeer en je ze dan gewoonweg wel moet toestaan, enkel waar deze discussies de vraag van de topicstarter vertroebelen (waarbij deze er specifiek niet om vroeg) moet er ingegrepen worden.simpelweg ingrijpen tegen een bepaald type opmerking leidt al snel tot een mod-dictatuur (niks tegen actief beleid van mods, maar het is wel lastig om kwaliteits-eisen aan posts te gaan stellen)
quote:wat dat betreft heb je zeker gelijk,
Op donderdag 12 juni 2003 16:42 schreef Lucille het volgende:[..]
Je vereist van die posterts dus betere kennis, en helaas is dat een lastige eis om te stellen aan je bezoekers.
natuurlijk heb je gelijk, die posts zijn ergerlijk en verstoren het forum-genot, maar pas ergerlijk wordt het pas zodra twee gebruikers de vraag van een persoon over bv het editen van een webpagina in FrontPage dan maar aangrijpen om onderling een 'Wat-is-beter'-discussie te houden, zonder dat de oorspronkelijke vraag nog aandacht verkrijgt.
Ik zou minstens liever zien dat niet enkel die 'lompe posts' afgekeurd worden, maar evenzeer de users die deze posts aangrijpen om eventjes hun technologische nerd-superioriteit aan te tonen.
Mar verder niks dan goeds over het modbeleid hier, ik heb het idee dat een zacht en grotendels onzichtbaar beleid van sturing met een glimlach hier goed functioneert
quote:Hoezo subjectief waardeoordeel? Iedereen die iets van computers weet die moet toch erkennen dat format c: niet de oplossing is voor een gemiddeld probleem van een willekeurig stuk software. En dat het roepen van gebruik Linux ook niet de oplossing is bij een Windows vraag?
Op donderdag 12 juni 2003 16:52 schreef RM-rf het volgende:wat dat betreft heb je zeker gelijk,
maar ik denk ook dat de afkeuring over die 'Lompe posts' ook een soort van subjectief waardeoordeel is.
quote:Ik ben in de veronderstelling dat bijna elke format c: poster doelbewust dit post om zogenaamd lollig te zijn.
Je vereist van die posterts dus betere kennis, en helaas is dat een lastige eis om te stellen aan je bezoekers.
quote:Dat valt onder het kopje offtopic gelul (net als de opmerking gebruik Linux). En dat is idd hinderlijk.
natuurlijk heb je gelijk, die posts zijn ergerlijk en verstoren het forum-genot, maar pas ergerlijk wordt het pas zodra twee gebruikers de vraag van een persoon over bv het editen van een webpagina in FrontPage dan maar aangrijpen om onderling een 'Wat-is-beter'-discussie te houden, zonder dat de oorspronkelijke vraag nog aandacht verkrijgt.
quote:Helaas zit het in de genen van mensen dat ze allemaal willen bewijzen de grootste penis te hebben. Lees Desmond Morris maar. Daar doe je weinig aan, behalve door zo nu en dan hun fouten te vinden, maar dit moet je met beleid doen anders kom je arrogant over (soms vind ik mezelf ook arrogant over komen, dus ik moet hier ook op mijn eigen woorden letten
Ik zou minstens liever zien dat niet enkel die 'lompe posts' afgekeurd worden, maar evenzeer de users die deze posts aangrijpen om eventjes hun technologische nerd-superioriteit aan te tonen.
quote:Zeker weten. DIG is nog steeds een goed, leuk, informatief en gezellig forum zonder veel problemen. En dat willen we graag zo houden.
Mar verder niks dan goeds over het modbeleid hier, ik heb het idee dat een zacht en grotendels onzichtbaar beleid van sturing met een glimlach hier goed functioneert
quote:Dank u.
Op donderdag 12 juni 2003 17:29 schreef Stonehead het volgende:
Ik maak me er ook wel eens schuldig aan.
--knip--
Volgende keer mezelf maar inhouden.
Maar ach, verder heeft de TS natuurlijk gelijk. Ergens vind ik die waardeloze posts er trouwens toch wel bij horen, moet je nog eens op zoek naar een goed antwoord en kan je onderweg wat aflachen. Overigens, als je ECHT een moeilijke vraag hebt, stel je hem toch op GoT?
quote:Onzin. Een format c: is iets dat bijna nooit nodig is. Bijna elk probleem is gewoon te fixen. Zeker als het gewoon een geisoleerd probleem is met 1 pakket. Desnoods een uninstall van de drivers of software en daarna een reinstall, maar zoiets drastisch als opnieuw formatteren en opnieuw beginnen heb ik in de afgelopen 10 jaar prive en op mijn werk denk ik minder als 3 keer gezien.
Op donderdag 12 juni 2003 17:37 schreef Rodie83 het volgende:
En toch, en dat valt niet te ontkennen, is formatteren vaak een goede oplossing. Het hangt natuurlijk van een hele hoop dingen af, maar vaak is formatteren veiliger dan gaan rotzooien in het windows register oid. Als een computer eenmaal goed aan het kloten gaat is de kans vaak niet groot dat het met boeren gefix nog goed komt.
quote:Hoe bedoel je? Tis voorlopig gewoon een mededeling dat we iets liever niet willen.
Op donderdag 12 juni 2003 20:15 schreef Roonaan het volgende:
Gaan jullie het ook uitvoeren?
quote:Ik wil best je harde schijf komen formatten hoor
Op donderdag 12 juni 2003 20:15 schreef Roonaan het volgende:
Gaan jullie het ook uitvoeren?
(En die FAQ's.. hoeveel zijn er wel niet?)
Toen ik ooit voorstelde dat fok! best wat strenger mocht modden bedoelde ik niet suffer.
Ik il geen ouwe zeur lijken, al zal dat wel weer zo zijn, maar op GoT kon ik tenminste nog een topic openen over het feit dat mijn topic zonder reden op slot zat, hier krijg je een slotje + "forum@fok.nl" (waar je dan 1,5 dag op antwoord wacht). Dit heeft natuurlijk maar zijdelings met DIG te maken, maar het tekent toch wel een beetje de sfeer waar het af en toe heen gaat.
(Niet dat ik het oneens ben met de openingspost... suffe reply's in serieuze fora kunnen gewoon weg.)
quote:Is het zo raar dat ik topics op slot gooi als er al topics zijn waarin complete antwoorden en zinnige discussie zijn geweest. Dan zijn we de boel dus gewoon aan het herhalen. En bijna al die topics zijn zo vers dat ik uit mijn hoofd gewoon weet dat ze bestaan. En dat terwijl we 10.000 topics per jaar hebben of zo. Met zoveel topics is het gewoon logisch dat we een paar centrale topics hebben. En zo veel zijn het er niet, een handvol (MSN topic er Er is iets down zijn de belangrijkste).
Op donderdag 12 juni 2003 21:24 schreef ThE_ED het volgende:
Ja dat word nou wel steeds gezegd "We willen niet als GoT worden" al zolang als ik hier kom. Maar tegenwoordig word je hier notabene zelfs al door veel mods standaard doodgegooid met "gebruik google", "er is een centraal topic", "niet leuk" (wie bepaalt dat?), "dubbel", "lees de faq/policy/subfaq" en dergelijke. Al dan niet gevolgd door een slotje.
En met niet op GoT lijken bedoel ik dat we ook noob vragen behandelen, je hoeft geen die-hard ITer te zijn om je vragen te stellen. Maar je vragen moeten wel nuttig zijn en niet dat het voor de 43e keer gevraagd wordt binnen een week.
En ja, sommige vragen zijn natuurlijk wel erg snel zelf op te zoeken: waar kan ik IE downloaden of zo (www.microsoft.com en dan op het knopje download drukken). Of ik zoek een plaatje van een hond, waar kan ik dat vinden. Bij dat soort vragen denk ik wel eens zouden die mensen zelf wel hun kont kunnen vegen na het poepen.
quote:Meer ontopic vraag ik me serieus af hoe ze hun computer aankrijgen en of ze zich zelf wel hebben aangemeld voor fok
Op donderdag 12 juni 2003 22:23 schreef Lucille het volgende:
En ja, sommige vragen zijn natuurlijk wel erg snel zelf op te zoeken: waar kan ik IE downloaden of zo (www.microsoft.com en dan op het knopje download drukken). Of ik zoek een plaatje van een hond, waar kan ik dat vinden. Bij dat soort vragen denk ik wel eens zouden die mensen zelf wel hun kont kunnen vegen na het poepen.
quote:nope, totaal niet mee eens, als je het nooit hoeft te doen, doe je waarschijnlijk niks meer dan beetje internetten zonder downloaden, en txt-verwerken.
Op donderdag 12 juni 2003 19:52 schreef Lucille het volgende:[..]
Onzin. Een format c: is iets dat bijna nooit nodig is. Bijna elk probleem is gewoon te fixen. Zeker als het gewoon een geisoleerd probleem is met 1 pakket. Desnoods een uninstall van de drivers of software en daarna een reinstall, maar zoiets drastisch als opnieuw formatteren en opnieuw beginnen heb ik in de afgelopen 10 jaar prive en op mijn werk denk ik minder als 3 keer gezien.
Heb alle mogelijke beveiligingen, en toch glipt er weleens wat doorheen zoals afgelopen week, kon niks, maar dan ook echt niks meer oden in windows, geen enkel programma, en via bootdisk liet de virus zich niet verwijderen.
En een probleem in je register zonder formatteren? succes!!!!!!!!
Zelfs de bladen geven aan dat dit niet te doen is, dat je er uit moet blijven, omdat dit een algeheel zwart gat is, waar weinig mensen iets van begrijpen.
Driver-problemen e.d. geef ik je gelijk in....
Maar niet dat je maar max 3 x in 10 jaar hoeft te formatteren, dan heb je echt of veel mazzel, of je buit je pc niet echt uit.
Ps, wordt door veel gerenomeerde bladen aangeraden 1x in het half jaar een format uit te voeren, dit in verband met een vervuiling van bv de map fonts, die gewoon niet tegen te gaan is, waardoor windows sloom wordt.
quote:Als dit een echte oplossing is dan zullen mensen niet gewoon format c: neerplanten, maar zullen ze het uitgebreider 'uitleggen', beargumenteren en als de TS een n00b is, waarschuwen voor de gevolgen.
Op donderdag 12 juni 2003 15:50 schreef FlyDude het volgende:
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de mensen die format c: als remedie aandragen, dat ook echt menen.Ik ken genoeg mensen die formateren als standaardoplossing hebben, ook als hun video-kaart hapert. Meestal werkt het dan ook wel weer, maar dat lag dan meestal aan de driver...
quote:Ik vind het eigenlijk wel een leuke
Op woensdag 11 juni 2003 22:44 schreef itchy het volgende:
En dat heilige gedoe van diegene die doen alsof zij al hun software op legale wijze verkregen hebben.Ter illustratie:
Vraag:
[..]Antwoord:
[..]
quote:Wederom pure onzin. Ik zit echt niet alleen maar een beetje te internetten en te tekstverwerken. Ik en mijn naaste groepje mensen met wie ik samenwerk doen werkelijk van alles met die machines. Software bouwen (en dan heb ik het niet over hello world apps.), image processing, geluidsbewerking, zootje games, films afspelen en soms bewerken. Hardware uittesten. Zelfgebouwde electronica aansturen. Noem maar op.
Op donderdag 12 juni 2003 23:07 schreef EdjeScoupe het volgende:[..]
nope, totaal niet mee eens, als je het nooit hoeft te doen, doe je waarschijnlijk niks meer dan beetje internetten zonder downloaden, en txt-verwerken.
Heb alle mogelijke beveiligingen, en toch glipt er weleens wat doorheen zoals afgelopen week, kon niks, maar dan ook echt niks meer oden in windows, geen enkel programma, en via bootdisk liet de virus zich niet verwijderen.
En een probleem in je register zonder formatteren? succes!!!!!!!!
Zelfs de bladen geven aan dat dit niet te doen is, dat je er uit moet blijven, omdat dit een algeheel zwart gat is, waar weinig mensen iets van begrijpen.Driver-problemen e.d. geef ik je gelijk in....
Maar niet dat je maar max 3 x in 10 jaar hoeft te formatteren, dan heb je echt of veel mazzel, of je buit je pc niet echt uit.
Ps, wordt door veel gerenomeerde bladen aangeraden 1x in het half jaar een format uit te voeren, dit in verband met een vervuiling van bv de map fonts, die gewoon niet tegen te gaan is, waardoor windows sloom wordt.
En ik heb in een blad als bijvoorbeeld C'T nog nooit zoiets gezien als de suggestie formatteer maar elk half jaar. Klinkt in mijn oren als een niet professoneel statement.
quote:[advocaat van de duivel]
Op donderdag 12 juni 2003 23:35 schreef Lucille het volgende:[..]
Wederom pure onzin. Ik zit echt niet alleen maar een beetje te internetten en te tekstverwerken. Ik en mijn naaste groepje mensen met wie ik samenwerk doen werkelijk van alles met die machines. Software bouwen (en dan heb ik het niet over hello world apps.), image processing, geluidsbewerking, zootje games, films afspelen en soms bewerken. Hardware uittesten. Zelfgebouwde electronica aansturen. Noem maar op.
En ja, af en toe kom je het probleem wel eens tegen dat een of ander programma de boel goed heeft verziekt, dat er drivers of DLLs zijn overschreven of dat er aanpassingen zijn geweest in de registry.
Vorige week nog op een machine hier na het installeren van Grokster. AdAware kon veel vinden, maar er waren een aantal stukken spyware die telkens terugkwamen. Deze handmatig verwijderd. Bleek dat een van die HomeShopping spyware proggies die Winsock 2 lib had aangepast. Gevolg was dus dat internetten niet meer kon en dat het niet meer mogelijk was om DHCP te draaien of DNS aan de praat te krijgen. Ja, dat kost ff tijd om de boel te restoren, maar tis wel gelukt.En ik heb in een blad als bijvoorbeeld C'T nog nooit zoiets gezien als de suggestie formatteer maar elk half jaar. Klinkt in mijn oren als een niet professoneel statement.
Waarbij aangetekend dat jij daadwerkelijk weet wat je doet. Voor veel mensen is de 'registry' inderdaad een groot zwart gat. Ik probeerde het laatst aan iemand uit te leggen, maar dat was een iets te grote opgave. Bestand met essentiele windows-instellingen heb ik het maar op gehouden.
Voor veel mensen (bv. EdjeScoupe) zal de registry iets te ingewikkeld zijn en die zullen waarschijnlijk meer aan een format hebben dan aan ingewikkelde restore-procedures.
[/advocaat van de duivel]
Overigens heb ik zelf nog nooit hoeven formatteren. Bij mijn ouders draait Win98SE inmiddels 3 1/2 jaar. Af en toe moet ik ff langskomen om de registry schoon te vegen of een ander klusje maar zelfs een Windows re-install heb ik nog niet hoeven overwegen.
En dat komt natuurlijk door het DIG-forum, want als ik wel ergens een probleem heb, is de oplossing in de buurt
Het gaat hier juist om idioten die "format c:" (meestal met een erachter) posten als iemand vraagt hoe het lettertype in Outlook aangepast moet worden.
quote:Eens!
Het gaat hier juist om idioten die "format c:" (meestal met een erachter) posten als iemand vraagt hoe het lettertype in Outlook aangepast moet worden.
quote:true, het gaat om het principe.
Op vrijdag 13 juni 2003 09:53 schreef Anahka2309 het volgende:
Allemaal hele leuke verhalen maar daar gaat het hier niet echt om; "format c:" is inderdaad wel eens de laatste en enige oplossing. Het komt niet dagelijks voor maar het komt voor.Het gaat hier juist om idioten die "format c:" (meestal met een
erachter) posten als iemand vraagt hoe het lettertype in Outlook aangepast moet worden.
maar waarom gaat iemand hier dingen vragen die je prima zelf uit kunt vinden door óf zelf door je preferences te surfen óf op F1 te duwen óf zelf misschien wel Google op te starten?
laatst was er ook iemand die vroeg hoe je een plaatje als background op een website kunt zetten...hallo?! of inderdaad iets met lettertypes in Uitkijk...hallo?!
tuurlijk, ik zal ook wel eens domme vragen stellen. alleen ben ik dan wel zelf eerst uitgebreid op zoek geweest, dat mag van de gemiddelde gebruiken (how n00b hij/zij dan ook is) toch wel verwacht worden?
op goede vragen (zoals mijn vragen ) zie ik vrijwel nooit suffe antwoorden verschijnen, het gebeurt eigenlijk alleen op de 'dat-had-je-zelf-gemakkelijk-op-kunnen-zoeken' vragen.
het moet hier natuurlijk geen GoT worden 'je hebt de policy niet goed gelezen, je hebt de vraag niet duidelijk gesteld, etc.etc. -> slot', maar een beetje initiatief van de topicstarter is toch niet te veel gevraagd?
quote:Eens.
Op vrijdag 13 juni 2003 10:07 schreef iemoe het volgende:[..]
true, het gaat om het principe.
maar waarom gaat iemand hier dingen vragen die je prima zelf uit kunt vinden door óf zelf door je preferences te surfen óf op F1 te duwen óf zelf misschien wel Google op te starten?
laatst was er ook iemand die vroeg hoe je een plaatje als background op een website kunt zetten...hallo?! of inderdaad iets met lettertypes in Uitkijk...hallo?!
tuurlijk, ik zal ook wel eens domme vragen stellen. alleen ben ik dan wel zelf eerst uitgebreid op zoek geweest, dat mag van de gemiddelde gebruiken (how n00b hij/zij dan ook is) toch wel verwacht worden?
op goede vragen (zoals mijn vragen
) zie ik vrijwel nooit suffe antwoorden verschijnen, het gebeurt eigenlijk alleen op de 'dat-had-je-zelf-gemakkelijk-op-kunnen-zoeken' vragen.
het moet hier natuurlijk geen GoT worden 'je hebt de policy niet goed gelezen, je hebt de vraag niet duidelijk gesteld, etc.etc. -> slot', maar een beetje initiatief van de topicstarter is toch niet te veel gevraagd?
Maar hou er ook ff rekening mee dat sommige mensen absoluut geen verstand hebben van het "ding" waar ze de vraag over stellen.
Bv. ik had pas een topic over hoe ik een uitklap-menu maak in HTML...ik ken basis-html maar veel meer ook niet. Toen kwamen er een aantal posts met "zoek eens op DHTML" en inderdaad.....genoeg te vinden. Maar weet ik veel dat dat DHTML is...snappie?
quote:ja, maar dat is ook niet iets dat je uitgelegd krijgt als je op F1 in Driemwievert ofzo drukt. waarschijnlijk heb je mijn topic(s) over <div>'s ook wel gelezen? dat zijn gewoon dingen waarvan ik denk dat de oplossing niet zo 1-2-3 voor het oprapen ligt én waar andere mensen misschien ook nog wel wat aan hebben.
Op vrijdag 13 juni 2003 10:11 schreef Anahka2309 het volgende:[..]
Eens.
Maar hou er ook ff rekening mee dat sommige mensen absoluut geen verstand hebben van het "ding" waar ze de vraag over stellen.
Bv. ik had pas een topic over hoe ik een uitklap-menu maak in HTML...ik ken basis-html maar veel meer ook niet. Toen kwamen er een aantal posts met "zoek eens op DHTML" en inderdaad.....genoeg te vinden. Maar weet ik veel dat dat DHTML is...snappie?
quote:Point taken.
Op vrijdag 13 juni 2003 10:18 schreef iemoe het volgende:[..]
ja, maar dat is ook niet iets dat je uitgelegd krijgt als je op F1 in Driemwievert ofzo drukt. waarschijnlijk heb je mijn topic(s) over <div>'s ook wel gelezen? dat zijn gewoon dingen waarvan ik denk dat de oplossing niet zo 1-2-3 voor het oprapen ligt én waar andere mensen misschien ook nog wel wat aan hebben.
Maar ja, er zitten hier ook mensen die de linkermuisknop niet kunnen onderscheiden van de rechter. Dan is het een beetje lullig om te reageren met: "UTFS, slotje".
Of ben ik nou te lief?
quote:ja (vind ik dan..)
Op vrijdag 13 juni 2003 10:24 schreef Anahka2309 het volgende:[..]
Point taken.
Maar ja, er zitten hier ook mensen die de linkermuisknop niet kunnen onderscheiden van de rechter. Dan is het een beetje lullig om te reageren met: "UTFS, slotje".
Of ben ik nou te lief?
althans, UTFS, slotje is wel heel kort door de bocht natuurlijk. (vragen om slotjes is sowieso te suf voor woorden, bannen die eikels
)
ik denk wel dat je mensen zelfs wel een plezier doet door hen te wijzen op de bibliotheek van hulp die zich onder F1 schuilhoudt. en bladeren door de preferences van een programma draagt ook bij tot het beter leren kennen van je programma/pc -> leerzaam. probeer maar wat dingen uit en kijk eens wat het doet, als je er dan nog niet uitkomt: vraag maar. dan ben ik meer dan bereid om effe mee te denken.
mensen verwijzen naar Google gaat soms wel te ver, maar mensen verwijzen naar de handleiding (hardcopy en/of F1) van een stukje hard/software niet. vind ik dan..
edit: suffe vragen gewoon negeren ipv UTFS, slotje! roepen kan natuurlijk ook
quote:Daar heb je ook weer gelijk in. Zolang het hier maar geen gestapo (*kuch* GoT *kuch*) sfeertje wordt vind ik t allang best.
Op vrijdag 13 juni 2003 10:32 schreef iemoe het volgende:[..]
ja (vind ik dan..)
althans, UTFS, slotje is wel heel kort door de bocht natuurlijk.
(vragen om slotjes is sowieso te suf voor woorden, bannen die eikels
)
ik denk wel dat je mensen zelfs wel een plezier doet door hen te wijzen op de bibliotheek van hulp die zich onder F1 schuilhoudt. en bladeren door de preferences van een programma draagt ook bij tot het beter leren kennen van je programma/pc -> leerzaam. probeer maar wat dingen uit en kijk eens wat het doet, als je er dan nog niet uitkomt: vraag maar. dan ben ik meer dan bereid om effe mee te denken.
mensen verwijzen naar Google gaat soms wel te ver, maar mensen verwijzen naar de handleiding (hardcopy en/of F1) van een stukje hard/software niet. vind ik dan..
edit: suffe vragen gewoon negeren ipv UTFS, slotje! roepen kan natuurlijk ook
Je kunt meestal uit de post zelf wel opmaken of de TS er wel verstand van heeft maar te lui is of dat het echt een newbie is. Moet je wel ff rekening mee houden voordat je antwoord geeft denk ik. Maar ja....het blijft lastig om aan de hand van een paar zinnen die kennis van degene aan de andere kant in te schatten....blijft subjectief en min of meer gok-werk.
En ik vind nog steeds dat lompe format c: posts een weekban op mogen leveren
quote:Computeridee en PCM
En ik heb in een blad als bijvoorbeeld C'T nog nooit zoiets gezien als de suggestie formatteer maar elk half jaar. Klinkt in mijn oren als een niet professoneel statement.
quote:Je onderschat mijn computerkennis, ik kan wel degelijk uit de voeten met het register.
Waarbij aangetekend dat jij daadwerkelijk weet wat je doet. Voor veel mensen is de 'registry' inderdaad een groot zwart gat. Ik probeerde het laatst aan iemand uit te leggen, maar dat was een iets te grote opgave. Bestand met essentiele windows-instellingen heb ik het maar op gehouden.
Voor veel mensen (bv. EdjeScoupe) zal de registry iets te ingewikkeld zijn en die zullen waarschijnlijk meer aan een format hebben dan aan ingewikkelde restore-procedures.
EN er wordt ook vaak gezegd format c: omdat uit het verhaal blijkt dat dat voor die persoon de juiste oplossing is, ipv een leek Zeggen dat hij aanpassingen in het register moet gaan maken.
[Dit bericht is gewijzigd door EdjeScoupe op 13-06-2003 11:16]
Een leek heel Windows en alle programma's laten installeren lijkt me meer werk. Ga maar eens uitleggen hoe je een netwerkkaart moet installeren die Windows niet standaard herkent ofzo...
quote:minimaal..
Op vrijdag 13 juni 2003 11:02 schreef Anahka2309 het volgende:[..]
En ik vind nog steeds dat lompe format c: posts een weekban op mogen leveren
alhoewel er best wel wat te zeggen valt voor een cleane install, mits je je OS netjes op een aparte partitie hebt staan en van al je geïnstalleerde programma's de installfiles nog hebt (op een aparte partitie/cdrom).
maar goed, dat was niet het punt van deze discussie
goed topic!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |