DimeBag | maandag 9 juni 2003 @ 11:50 |
Ik wil mijn kennis van wiskunde bij gaan spijkeren. Wat ik er mee bereiken wil is dat ik dalijk een wiskunde B (of gelijkwaardig) papiertje/niveau in mijn bezit heb. Nu is mijn wiskundekennis echt belabberd (ooit mavodropout). Ik heb deze cursus bij de LOI gevonden : Praktijkdiploma wiskunde. En dit is wat ik er mee kan bereiken quote:En de cursus bestaat uit de volgende onderdelen : quote:Heeft iemand nog tips voor mij waar ik rekening mee moet houden ? | |
akkien | maandag 9 juni 2003 @ 11:52 |
je moet eerst proberen om de theorie te snappen, anders loop je iedere keer weer vast. En gewoon vaak oefenen, want t zakt echt niet normaal snel weg. | |
Dwergje | maandag 9 juni 2003 @ 11:53 |
Wiskunde B? Op welk niveau? Op vwo niveau is het in elk geval wel heel wat meer dan standaard vergelijkingen oplossen... | |
Fliepke | maandag 9 juni 2003 @ 11:54 |
quote:en dit lijstje lijkt wel heel erg standaard eigenlijk ![]() | |
Fatality | maandag 9 juni 2003 @ 11:58 |
Dat lijstje komt niet in de buurt van Wiskunde B, iig niet op VWO niveau | |
eNaSnI | maandag 9 juni 2003 @ 12:03 |
Wat ik me van de HAVO kan herinneren is dit zelfs wiskunde A Edit: linkje http://www.nha.nl/Cursusaanbod/MHV/VWO/WiskundeB/Wiskunde.htm [Dit bericht is gewijzigd door eNaSnI op 09-06-2003 12:10] | |
Kang-He | maandag 9 juni 2003 @ 12:05 |
Wiskunde B bevat ook nog eens een hele hap meetkunde. | |
Steijn | maandag 9 juni 2003 @ 12:07 |
quote:En bewijzen en redeneren en conflictlijnen. Maar vergeet ook niet integreren en differentiaal vergelijkingen. | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 13:52 |
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau. | |
Kang-He | maandag 9 juni 2003 @ 14:16 |
quote:Nou.. pittig ziet het er in ieder geval totaal niet uit. | |
iscara | maandag 9 juni 2003 @ 14:17 |
quote:is niet waar, want je mist integeren en differenti\"eren maar voor de rest ziet het lijstje er wel goed uit. @steijn: diff. vgl zijn al lang uit het vwo-stof gehaald | |
speknek | maandag 9 juni 2003 @ 14:19 |
quote:Er staan inderdaad dingen in waar je bijzonder ver mee kunt gaan, als je de complete achtergrond er tenminste ook van krijgt. Maar gezien dit citaat: quote:Zal het alleen wiskunde A zijn. Een basiskennis van statistiek zal ook wel geen stochastische projecties zijn. | |
Lawine | maandag 9 juni 2003 @ 14:20 |
quote:Dan is het huidige VWO niveau ook flink gedevalueerd. Differentialen en Integralen horen er m.i. ook bij. Ik heb her en der vernomen dat het WO flink aan het modderen is met haar wiskunde omdat het vanuit het VWO niet lekker meer aansluit. | |
speknek | maandag 9 juni 2003 @ 14:23 |
Let op thabit's dikgedrukte woord 'perfect'. | |
Kordotium | maandag 9 juni 2003 @ 14:36 |
quote:Klopt. Ik ben zo'n WO'er die flink loopt te modderen vanwege de slechte aansluiting ![]() | |
speknek | maandag 9 juni 2003 @ 14:41 |
Maar goed, even naar de topicstarter, dit is een cursus voor wiskunde A. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je wiskunde B via de LOI kunt volgen. | |
veekeend | maandag 9 juni 2003 @ 14:43 |
Ik mis integraalrekening, goniometrie, meetkunde bijvoorbeeld. | |
Snarf | maandag 9 juni 2003 @ 14:46 |
Ik denk dat zodra je met dat praktijk-diploma wiskunde bij een HBO/WO-opleiding aan komt zetten, je met je bek vol tanden staat. Het ziet er helemaal niet moeilijk uit, en waar ik nog banger voor ben is dat ze je een grafische rekenmachine aan gaan smeren (een TI-83 of een TI-92 bijvoorbeeld - http://education.ti.com/educationportal/index.jsp) waarmee je heel deze shit kunt doen. En het zal niet de bedoeling zijn dat je weet wat je in moet typen op je rekenmachine, maar dat je zelf al die bewerkingen leert doen!
| |
Jummy | maandag 9 juni 2003 @ 14:53 |
Wat wil je eigenlijk bereiken met deze cursus? Heel veel dingen die jij nu noemt worden zelf in Wiskunde A1 op de Havo behandeld. Wiskunde A op de havo is veeeel eenvoudiger dan de examenstof Mavo (je mag namelijk overal een grafische rekenmachine bij gebruiken). | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 14:56 |
Ok ok, er zijn onderwerpen van VWO wiskunde die niet in dat lijstje voorkomen. Maar de meeste onderwerpen van het lijstje worden op het VWO zodanig oppervlakkig behandeld dat ze niet zo volwaardig in het lijstje zouden moeten staan. Een wiskunde-onderwijssysteem waarin precies dat lijstje wordt behandeld, maar dan goed, heeft mijns inziens een veel hoger niveau dan het huidige VWO onderwijs. | |
ks_choice | maandag 9 juni 2003 @ 16:48 |
quote: ![]() Dacht je dat zo'n LOI-cursus je de bovengenoemde punten wel perfect laat beheersen... ik denk van niet. Vaak worden dingen die je toch al wist even oppervlakkig aangestipt. Voor zo'n cursus staan de doelen en deelgebieden mooi op papier om indruk te maken, maar in de praktijk valt het vaak bitter tegen. Verder ben je met dit lijstje volgens mij nog lang niet op VWO-niveau. Alleen de laatste vijf punten: quote:... zijn onderwerpen uit de bovenbouw, de rest is onderbouwwerk!! ![]() DimeBag, voor een echt deelcertificaat Wi-B zou ik eerder denken aan volwassenenonderwijs. Succes iig! | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 17:13 |
quote:Zal ik eens een aantal opgaves hier posten die louter met technieken op te lossen zijn die tot wat jij 'onderbouw' wiskunde noemt behoren en die jij niet kunt oplossen? Dan snap je misschien wat ik bedoel. | |
DimeBag | maandag 9 juni 2003 @ 17:16 |
quote:Ik ben aan het kijken of ik later psychologie kan volgen aan de OU. Daar krijg je statistiek en mijn kennis is echt ver beneden peil betreft wiskunde. | |
Fatality | maandag 9 juni 2003 @ 17:17 |
quote:En hoe weet je dat hij die niet kan oplossen? | |
speknek | maandag 9 juni 2003 @ 17:18 |
Voor psychologie heb je genoeg aan wiskunde A. Het is statistiek en dan nog de redelijk gemakkelijke variant. | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 17:20 |
Om ook maar even antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: met deze cursus zul je niet veel bereiken. Al is het alleen maar omdat de onderwerpen die je boven het lijstje noemt niets met de onderwerpen in het lijstje te maken hebben. Het is gebakken lucht. | |
zwijntje | maandag 9 juni 2003 @ 17:22 |
Ik meen mij te herinneren dat de OU zelf ook bijspijkercursussen wiskunde organiseert. Is dat geen optie? Ik neem aan dat die lesstof zou moeten aansluiten bij hun studies. | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 17:25 |
quote:Hij scheept onderwerpen waar je best diep op in kan gaan af als onderbouw-wiskunde. | |
speknek | maandag 9 juni 2003 @ 17:27 |
Je kunt eventueel ook een cursus volgen bij het James Boswell Instituut: http://www.jbi.uu.nl/ Misschien wat te prijzig of hoog niveau, maar je weet tenminste meteen dat je goed zit. | |
DimeBag | maandag 9 juni 2003 @ 17:30 |
quote:Voor bijspijker cursussen (bij de OU oa) wordt vaak HAVO wiskunde niveau geadviseert. Dat heb ik dus ook niet. Moet ergens beginnen...dacht ik zo Maar mochten jullie meerdere opties hebben hoor ik deze graag. | |
thabit | maandag 9 juni 2003 @ 17:33 |
quote:Zulke bijspijkercursussen bestaan wel. Er zijn mensen die wel serieus dat soort dingen schrijven. Van die cursussen die zodanig geschreven zijn dat je ze in principe zonder verdere begeleiding kunt volgen. Ik weet niet hoe je er het handigst aan kunt komen (levert zoeken met google iets op?). Maar wat de LOI je hier probeert aan te smeren is puur gebakken lucht. | |
Kordotium | dinsdag 10 juni 2003 @ 01:13 |
quote:Laat maar komen ![]() | |
thabit | dinsdag 10 juni 2003 @ 01:21 |
quote:Kies maar een moeilijkheidsgraad uit. | |
Thijs_ | dinsdag 10 juni 2003 @ 08:11 |
quote:Ik doe ook mee! Categorie: Taai | |
thabit | dinsdag 10 juni 2003 @ 09:39 |
Het volgende sommetje heeft ooit veel emoties bij me teweeg gebracht: Laat a en b positieve gehele getallen zijn, zodanig dat | |
thiamat | dinsdag 10 juni 2003 @ 12:26 |
Volgens mij heb ik alles al zo'n beetje gehad van dat rijtje( denk ik he ![]() Logaritmen en hun toepassingen Enkele bijzondere functies Rekenkundige rijen Meetkundige rijen. | |
OldJeller | dinsdag 10 juni 2003 @ 15:22 |
VWO wiskunde B is Meetkunde / Bewijzen. Wiskunde sucks ass. Ik moet toch maar sommen maken voor wiskunde om het echt GOED te kunnen en te begrijpen voor de rest van de vakken hoeft er eigelijk niks voor gedaan worden | |
Thijs_ | dinsdag 10 juni 2003 @ 23:45 |
quote:Ik wil niet flauw zijn, maar neem a=b=2, dan q=8/5 en dat is niet echt een kwadraat, wel van sqrt(8/5), maar dat bedoel je vast niet. Als je dat wel bedoelt, dan kan het voor elke a en b, zolang q in C mag liggen. | |
thabit | woensdag 11 juni 2003 @ 00:25 |
quote:Sinds wanneer wordt 8/5 tot de gehele getallen gerekend? | |
Pietjuh | woensdag 11 juni 2003 @ 14:02 |
quote:als je voor a en b de waarde 1 kiest, is q gelijk aan: q = (1^2+1^2)/(1*1+1) = 2/2 = 1 | |
thabit | woensdag 11 juni 2003 @ 14:15 |
quote:De vraag is dus ook: waarom komt er ALTIJD een kwadraat uit? Er is geen enkele mogelijkheid om a en b zo te kiezen dat q geheel is maar geen kwadraat. Dat moet je bewijzen. | |
Pietjuh | woensdag 11 juni 2003 @ 14:20 |
quote:ah ok ![]() Zal het eens gaan proberen Damn echt lastige som [Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 11-06-2003 15:35] | |
Thijs_ | woensdag 11 juni 2003 @ 15:32 |
quote:Excuses, niet goed gelezen. | |
thabit | woensdag 11 juni 2003 @ 16:16 |
quote:Tsja, jullie wilden een taaie ![]() | |
kless | woensdag 11 juni 2003 @ 21:51 |
* en toen ben ik mn regeltjes vergeten ![]() q=a²+b²-ab verder kom ik even niet.. | |
Pietjuh | woensdag 11 juni 2003 @ 23:02 |
quote:Hetzelfde bij mij ![]() Als er nu -2ab had gestaan ipv -ab was ie makkelijk geweest ![]() Bij nader inzien klopt die vergelijking niet wat je net zegt. Volgens mij is het q = a^2 + b^2 - qab maar daar kan je verder weinig mee denk [Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 11-06-2003 23:23] | |
Fatality | woensdag 11 juni 2003 @ 23:15 |
ik los hem morgen als ik tijd heb wel ff op ![]() | |
ks_choice | donderdag 12 juni 2003 @ 01:53 |
quote:Leuke opgave, maar wel besides the point dat ik maakte. Je hebt zelf ook al aangegeven dat zo'n LOI-cursus je niet op een behoorlijk niveau brengt, zeker niet het niveau dat je een bewijs voor jouw opgave kan leveren! ![]() Natuurlijk kan je met elementaire bouwstenen uit de wiskunde opgaven bedenken die de meesten hier niet op kunnen lossen. Op de basisschool krijgen kids ontbinden in factoren en in de tweede klas wortels. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze een bewijs kunnen geven dat wortel 2 irrationaal is! Dat snapt elk weldenkend mens. Het ging mij er bij dit topic om dat de onderwerpen die in die cursus behandeld worden onderwerpen zijn die in de onderbouw veelal aan bod komen (grosso modo, op de laatste vijf na) en dat veel onderwerpen uit de bovenbouw ontbreken. | |
thabit | donderdag 12 juni 2003 @ 12:39 |
Als je bepaalde stof wel kent, maar niet in staat bent om het in bewijzen te gebruiken, dan snap je het niet echt imho. ps: zal ik een hint geven voor m'n sommetje, of willen jullie nog even zelf puzzelen? | |
Fatality | donderdag 12 juni 2003 @ 17:41 |
A = 0 , B = 0 , Q = 1 dit is puur op de gok hoor | |
Pietjuh | donderdag 12 juni 2003 @ 18:43 |
quote:Apie dan krijg je 0/1 = 0 en geen 1 dus ![]() | |
Fatality | donderdag 12 juni 2003 @ 19:16 |
quote:Wat jij wil ![]() | |
Kang-He | donderdag 12 juni 2003 @ 19:18 |
quote:Dat is geen bewijs. | |
Thijs_ | donderdag 12 juni 2003 @ 23:48 |
quote:ik wil een hint..:-) | |
Herion | vrijdag 13 juni 2003 @ 02:01 |
Mogelijken antwoorden van q zijn dus: 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81 en 100 of begrijp ik de vraag niet goed? | |
Popov | vrijdag 13 juni 2003 @ 09:54 |
lol, zelfs de vraag begrijpen is al teveel gevraagd. | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 12:30 |
quote:Kun je nagaan hoe goed wiskunde-onderwijs je hebt genoten. Okee hier komt de hint: Pietjuh's suggestie was zeer zeker goed, je moet naar de vergelijking [Dit bericht is gewijzigd door thabit op 13-06-2003 17:06] | |
ks_choice | vrijdag 13 juni 2003 @ 16:58 |
quote:Lijkt me toch dat de tweede term -qab moet zijn. Fijne hint is dit zeg. Zover kwam ik zelf ook nog wel. Verder herkennen we natuurlijk voor q=2 de ontbinding (a-b)2, maar ja... dat levert geen antwoord op de vraag. Substitutie q=k2 leverde mij ook niets op. | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 17:06 |
quote:Sorry, typefoutje. De hint is dus dat deze triviale herformulering van het probleem die inderdaad iedereen wel kan verzinnen ook echt een stap is in de goede richting. | |
Pietjuh | vrijdag 13 juni 2003 @ 17:07 |
quote:Hetzelfde is het geval bij mij Ik krijg het niet voor elkaar om een oplossing te verkrijgen voor a en b omdat er elke keer allebei de variabelen aan beide zijden van de vergelijking staan ![]() Ik heb ook proberen te substitueren met k2 maar dat lukte ook niet echt ![]() | |
DimeBag | vrijdag 13 juni 2003 @ 17:09 |
Snap hier dus geen fuck van ![]() | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 17:13 |
Lukt het al om in elk geval een oplossing te vinden voor q=k^2? (dit was dus nog een (kleine) hint) | |
Pietjuh | vrijdag 13 juni 2003 @ 17:23 |
quote:Dit is een poging tot het bewijs ![]() q = k2 = (a2+b2)/(ab+1) met k e N als k2 een geheel getal moet zijn, moet a2+ b2 ook een geheel getal zijn en ab+1 een geheel getal. a2+ b2 kan alleen een geheel getal opleveren als a en b gehele getallen zijn. Hetzelfde is het geval met (ab+1) q moet ook perse positief zijn waardoor a2+ b2 positief moet zijn en (ab+1) positief moet zijn. a2+ b2 = positief gaat op als a en b positief of negatief zijn, maar (ab+1)=positief gaat alleen op als a en b positief zijn. Dus de conclusie is: a en b moeten positieve gehele getallen zijn als q een kwadraat is [Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 13-06-2003 17:35] | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 17:59 |
quote:Dat a en b positieve gehele getallen zijn was al gegeven. De vraag is: gegeven q=k^2, kun je dan een oplossing vinden voor a en b (in termen van k)? Belangrijker is: als q geen kwadraat is, kun je een bewijs vinden dat er geen oplossing voor a en b bestaat? | |
Pietjuh | vrijdag 13 juni 2003 @ 18:29 |
quote:Hmmz dit wordt al een stuk moeilijker ![]() Maar ik geef niet op! quote:Ik had zeg maar deze vraag van jou bewezen ![]() | |
ks_choice | vrijdag 13 juni 2003 @ 18:32 |
quote:Tot hier kom ik ook. Maar dan loop je toch steeds tegen de vraag aan voor welke stap het essentieel is dat q een kwadraat is. Mijn bewijskunst is een beetje roestig geloof ik Ik zou maar weer eens beginnen met: Stel q =/ k2, dan ... bla bla bla ... a2-qab+b2 =/ q (tegenspraak met aanname), dus q is een kwadraat. Neem q=2 (=/ k2) | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 19:01 |
Nog een hint: hoeveel oplossingen heeft een tweedegraadsvergelijking in 1 variabele? | |
ks_choice | vrijdag 13 juni 2003 @ 19:55 |
quote:0,1 of 2 reeele oplossingen, he?! | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 20:03 |
quote:Zij nu ax^2+bx+c=0 (de a en b hebben hier niets te maken met de a en b van de opgave) een tweedegraadsvergelijking waarvan je 1 oplossing al kent, zeg x=x0. Wat is dan de andere oplossing? | |
ks_choice | vrijdag 13 juni 2003 @ 20:04 |
Ik ben nog aan het denken: a2-qab+b2=q | q=k2 a2-k2ab+b2 = k2 k2a2-k2ab+b2 - (k2-1)a2 = k2 (ka-b)2-(k2-1)a2 = k2 ...dit laatste is ook weer een verschil van 2 kwadraten. Maar ik ben er nog niet | |
ks_choice | vrijdag 13 juni 2003 @ 20:09 |
quote:De oplossing van de vergelijking (ax2+bx+c)/(x-x0)=0 ..of -b/2a + (-b/2a - x0) | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 21:07 |
quote:Juist! Verdere hints volgen later ![]() | |
I.R.Baboon | vrijdag 13 juni 2003 @ 21:30 |
Ik denk niet dat [topicstarter] hier erg veel mee opschiet. Dat kan beter in een ander wiskundetopic. | |
thabit | vrijdag 13 juni 2003 @ 21:36 |
quote:Okee, ik zal het voortzetten in Puzzeltje. | |
ks_choice | zaterdag 14 juni 2003 @ 00:29 |
Sorry I.R.Baboon! We gaan elders wel verder. Ik hoop iig dat de topicstarter inmiddels al wel voldoende info heeft gekregen. | |
nielspan | zaterdag 14 juni 2003 @ 03:24 |
ik denk dat je niet moet proberen met deze cursus VWO niveau te halen. Zelf doe ik 5 VWO (gymnasium), volgend jaar 6. En ik kan je verzekeren dat wiskunde op het VWO een stuk meer is dan alleen dit. Nou zal het er ook mee te maken hebben dat ik N & T doe, die-hard Beta. Ook het niveau van wiskundeA1 ligt geloof ik (ver) boven deze crusus. In de overweging moet wel worden meegenomen dat ik uit dit lijstje niet heel erg veel over het niveau kan zeggen (even mezelf onderuit halen...). Daar zijn genoeg voorbeelden voor te geven, zelf vind ik eze wel aardig: Je kan met (vrijwel) alleen de stelling: oppervlakte van een driehoen = lengte van een zijde * bijbehorende hoogte * (1/2), Bijvoorbeel al de stelling van pythagoras bewijzen, maar het lukt de gemiddelde eerste-klassr niet schat ik. | |
Fatality | zaterdag 14 juni 2003 @ 12:07 |
Wiskunde A1 is na de 4de klas vrijwel niets meer |