abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10981542
Ik wil mijn kennis van wiskunde bij gaan spijkeren. Wat ik er mee bereiken wil is dat ik dalijk een wiskunde B (of gelijkwaardig) papiertje/niveau in mijn bezit heb. Nu is mijn wiskundekennis echt belabberd (ooit mavodropout). Ik heb deze cursus bij de LOI gevonden : Praktijkdiploma wiskunde. En dit is wat ik er mee kan bereiken
quote:
Aan het eind van deze opleiding beschik je over een brede basiskennis op het gebied van cijfermatige bedrijfsgegevens, zoals statistieken, bedragen, indexen en percentages.
En de cursus bestaat uit de volgende onderdelen :
quote:
Hoofdbewerkingen van het rekenen

Verzamelingen

Relaties en afbeeldingen

Gehele getallen - rationele getallen

Beweringen en vergelijkingen

Vermenigvuldigen en delen

Machtsverheffen en relaties

Vergelijkingen en ongelijkheden

Productverzamelingen en relaties

Verzameling van reële getallen

Toepassingen van de distributieve eigenschap

Stelsels van eerstegraadsvergelijkingen

Functies

De wortels van een vergelijking

Uiterste waarden van functies

Ongelijkheden

Het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen

Tweedegraadsongelijkheden

Machten

Logaritmen en hun toepassingen

Enkele bijzondere functies

Rekenkundige rijen

Meetkundige rijen.


Heeft iemand nog tips voor mij waar ik rekening mee moet houden ?
  maandag 9 juni 2003 @ 11:52:25 #2
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_10981565
je moet eerst proberen om de theorie te snappen, anders loop je iedere keer weer vast. En gewoon vaak oefenen, want t zakt echt niet normaal snel weg.
imagination is more important than knowledge
pi_10981576
Wiskunde B? Op welk niveau?

Op vwo niveau is het in elk geval wel heel wat meer dan standaard vergelijkingen oplossen...

  maandag 9 juni 2003 @ 11:54:20 #4
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_10981587
quote:
Op maandag 9 juni 2003 11:53 schreef Dwergje het volgende:
Wiskunde B? Op welk niveau?

Op vwo niveau is het in elk geval wel heel wat meer dan standaard vergelijkingen oplossen...


en dit lijstje lijkt wel heel erg standaard eigenlijk
pi_10981649
Dat lijstje komt niet in de buurt van Wiskunde B, iig niet op VWO niveau
  maandag 9 juni 2003 @ 12:03:57 #6
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_10981735
Wat ik me van de HAVO kan herinneren is dit zelfs wiskunde A

Edit: linkje http://www.nha.nl/Cursusaanbod/MHV/VWO/WiskundeB/Wiskunde.htm

[Dit bericht is gewijzigd door eNaSnI op 09-06-2003 12:10]

<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  maandag 9 juni 2003 @ 12:05:37 #7
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_10981752
Wiskunde B bevat ook nog eens een hele hap meetkunde.
pi_10981777
quote:
Op maandag 9 juni 2003 12:05 schreef Kang-He het volgende:
Wiskunde B bevat ook nog eens een hele hap meetkunde.
En bewijzen en redeneren en conflictlijnen. Maar vergeet ook niet integreren en differentiaal vergelijkingen.
pi_10983469
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau.
  maandag 9 juni 2003 @ 14:16:20 #10
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_10983822
quote:
Op maandag 9 juni 2003 13:52 schreef thabit het volgende:
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau.
Nou.. pittig ziet het er in ieder geval totaal niet uit.
pi_10983847
quote:
Op maandag 9 juni 2003 13:52 schreef thabit het volgende:
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau.
is niet waar, want je mist integeren en differenti\"eren

maar voor de rest ziet het lijstje er wel goed uit.

@steijn: diff. vgl zijn al lang uit het vwo-stof gehaald

  maandag 9 juni 2003 @ 14:19:41 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_10983889
quote:
Op maandag 9 juni 2003 13:52 schreef thabit het volgende:
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau.
Er staan inderdaad dingen in waar je bijzonder ver mee kunt gaan, als je de complete achtergrond er tenminste ook van krijgt.
Maar gezien dit citaat:
quote:
Aan het eind van deze opleiding beschik je over een brede basiskennis op het gebied van cijfermatige bedrijfsgegevens, zoals statistieken, bedragen, indexen en percentages.
Zal het alleen wiskunde A zijn. Een basiskennis van statistiek zal ook wel geen stochastische projecties zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 9 juni 2003 @ 14:20:53 #13
12718 Lawine
...En toen was er licht!
pi_10983918
quote:
Op maandag 9 juni 2003 13:52 schreef thabit het volgende:
Als je dit lijstje perfect beheerst, zit je volgens mij ver boven VWO niveau.
Dan is het huidige VWO niveau ook flink gedevalueerd. Differentialen en Integralen horen er m.i. ook bij. Ik heb her en der vernomen dat het WO flink aan het modderen is met haar wiskunde omdat het vanuit het VWO niet lekker meer aansluit.
Koffie, zwart, geen suiker
  maandag 9 juni 2003 @ 14:23:51 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_10983977
Let op thabit's dikgedrukte woord 'perfect'.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10984197
quote:
Op maandag 9 juni 2003 14:20 schreef Lawine het volgende:
Ik heb her en der vernomen dat het WO flink aan het modderen is met haar wiskunde omdat het vanuit het VWO niet lekker meer aansluit.
Klopt. Ik ben zo'n WO'er die flink loopt te modderen vanwege de slechte aansluiting
  maandag 9 juni 2003 @ 14:41:32 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_10984274
Maar goed, even naar de topicstarter, dit is een cursus voor wiskunde A. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je wiskunde B via de LOI kunt volgen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10984301
Ik mis integraalrekening, goniometrie, meetkunde bijvoorbeeld.
  maandag 9 juni 2003 @ 14:46:24 #18
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_10984359
Ik denk dat zodra je met dat praktijk-diploma wiskunde bij een HBO/WO-opleiding aan komt zetten, je met je bek vol tanden staat.

Het ziet er helemaal niet moeilijk uit, en waar ik nog banger voor ben is dat ze je een grafische rekenmachine aan gaan smeren (een TI-83 of een TI-92 bijvoorbeeld - http://education.ti.com/educationportal/index.jsp) waarmee je heel deze shit kunt doen. En het zal niet de bedoeling zijn dat je weet wat je in moet typen op je rekenmachine, maar dat je zelf al die bewerkingen leert doen!


Zorg ervoor dat je je meer oriënteert, want dit ziet er bijzonder verdacht uit.

:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_10984486
Wat wil je eigenlijk bereiken met deze cursus? Heel veel dingen die jij nu noemt worden zelf in Wiskunde A1 op de Havo behandeld.
Wiskunde A op de havo is veeeel eenvoudiger dan de examenstof Mavo (je mag namelijk overal een grafische rekenmachine bij gebruiken).
If you obey all the rules, you miss all the fun!
pi_10984566
Ok ok, er zijn onderwerpen van VWO wiskunde die niet in dat lijstje voorkomen. Maar de meeste onderwerpen van het lijstje worden op het VWO zodanig oppervlakkig behandeld dat ze niet zo volwaardig in het lijstje zouden moeten staan. Een wiskunde-onderwijssysteem waarin precies dat lijstje wordt behandeld, maar dan goed, heeft mijns inziens een veel hoger niveau dan het huidige VWO onderwijs.
  maandag 9 juni 2003 @ 16:48:50 #21
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_10986981
quote:
Op maandag 9 juni 2003 14:56 schreef thabit het volgende:
Ok ok, er zijn onderwerpen van VWO wiskunde die niet in dat lijstje voorkomen. Maar de meeste onderwerpen van het lijstje worden op het VWO zodanig oppervlakkig behandeld dat ze niet zo volwaardig in het lijstje zouden moeten staan. Een wiskunde-onderwijssysteem waarin precies dat lijstje wordt behandeld, maar dan goed, heeft mijns inziens een veel hoger niveau dan het huidige VWO onderwijs.

Dacht je dat zo'n LOI-cursus je de bovengenoemde punten wel perfect laat beheersen... ik denk van niet. Vaak worden dingen die je toch al wist even oppervlakkig aangestipt. Voor zo'n cursus staan de doelen en deelgebieden mooi op papier om indruk te maken, maar in de praktijk valt het vaak bitter tegen.

Verder ben je met dit lijstje volgens mij nog lang niet op VWO-niveau. Alleen de laatste vijf punten:

quote:
Machten

Logaritmen en hun toepassingen

Enkele bijzondere functies

Rekenkundige rijen

Meetkundige rijen.


... zijn onderwerpen uit de bovenbouw, de rest is onderbouwwerk!! Voor een Wi-B diploma mis je volgens mij nog bijna alles uit de bovenbouw, voor een Wi-A diploma mis je nog een heel stuk statistiek en zo.

DimeBag, voor een echt deelcertificaat Wi-B zou ik eerder denken aan volwassenenonderwijs. Succes iig!

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_10987341
quote:
Op maandag 9 juni 2003 16:48 schreef ks_choice het volgende:

Verder ben je met dit lijstje volgens mij nog lang niet op VWO-niveau. Alleen de laatste vijf punten:
[..]

... zijn onderwerpen uit de bovenbouw, de rest is onderbouwwerk!!


Zal ik eens een aantal opgaves hier posten die louter met technieken op te lossen zijn die tot wat jij 'onderbouw' wiskunde noemt behoren en die jij niet kunt oplossen? Dan snap je misschien wat ik bedoel.
pi_10987386
quote:
Op maandag 9 juni 2003 14:53 schreef Jummy het volgende:
Wat wil je eigenlijk bereiken met deze cursus? Heel veel dingen die jij nu noemt worden zelf in Wiskunde A1 op de Havo behandeld.
Wiskunde A op de havo is veeeel eenvoudiger dan de examenstof Mavo (je mag namelijk overal een grafische rekenmachine bij gebruiken).
Ik ben aan het kijken of ik later psychologie kan volgen aan de OU. Daar krijg je statistiek en mijn kennis is echt ver beneden peil betreft wiskunde.
pi_10987406
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Zal ik eens een aantal opgaves hier posten die louter met technieken op te lossen zijn die tot wat jij 'onderbouw' wiskunde noemt behoren en die jij niet kunt oplossen? Dan snap je misschien wat ik bedoel.


En hoe weet je dat hij die niet kan oplossen?
  maandag 9 juni 2003 @ 17:18:03 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_10987410
Voor psychologie heb je genoeg aan wiskunde A. Het is statistiek en dan nog de redelijk gemakkelijke variant.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10987454
Om ook maar even antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: met deze cursus zul je niet veel bereiken. Al is het alleen maar omdat de onderwerpen die je boven het lijstje noemt niets met de onderwerpen in het lijstje te maken hebben. Het is gebakken lucht.
  maandag 9 juni 2003 @ 17:22:32 #27
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_10987482
Ik meen mij te herinneren dat de OU zelf ook bijspijkercursussen wiskunde organiseert. Is dat geen optie? Ik neem aan dat die lesstof zou moeten aansluiten bij hun studies.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_10987551
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:17 schreef Fatality het volgende:

[..]

En hoe weet je dat hij die niet kan oplossen?


Hij scheept onderwerpen waar je best diep op in kan gaan af als onderbouw-wiskunde.
  maandag 9 juni 2003 @ 17:27:09 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_10987588
Je kunt eventueel ook een cursus volgen bij het James Boswell Instituut: http://www.jbi.uu.nl/
Misschien wat te prijzig of hoog niveau, maar je weet tenminste meteen dat je goed zit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10987659
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:20 schreef thabit het volgende:
Om ook maar even antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: met deze cursus zul je niet veel bereiken. Al is het alleen maar omdat de onderwerpen die je boven het lijstje noemt niets met de onderwerpen in het lijstje te maken hebben. Het is gebakken lucht.
Voor bijspijker cursussen (bij de OU oa) wordt vaak HAVO wiskunde niveau geadviseert. Dat heb ik dus ook niet. Moet ergens beginnen...dacht ik zo Maar mochten jullie meerdere opties hebben hoor ik deze graag.
pi_10987768
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:30 schreef DimeBag het volgende:

[..]

Voor bijspijker cursussen (bij de OU oa) wordt vaak HAVO wiskunde niveau geadviseert. Dat heb ik dus ook niet. Moet ergens beginnen...dacht ik zo Maar mochten jullie meerdere opties hebben hoor ik deze graag.


Zulke bijspijkercursussen bestaan wel. Er zijn mensen die wel serieus dat soort dingen schrijven. Van die cursussen die zodanig geschreven zijn dat je ze in principe zonder verdere begeleiding kunt volgen. Ik weet niet hoe je er het handigst aan kunt komen (levert zoeken met google iets op?). Maar wat de LOI je hier probeert aan te smeren is puur gebakken lucht.
pi_10998707
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:13 schreef thabit het volgende:
Zal ik eens een aantal opgaves hier posten die louter met technieken op te lossen zijn die tot wat jij 'onderbouw' wiskunde noemt behoren en die jij niet kunt oplossen? Dan snap je misschien wat ik bedoel.
Laat maar komen
pi_10998784
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 01:13 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Laat maar komen


Kies maar een moeilijkheidsgraad uit.
pi_10999924
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 01:21 schreef thabit het volgende:

[..]

Kies maar een moeilijkheidsgraad uit.


Ik doe ook mee! Categorie: Taai
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
pi_11000764
Het volgende sommetje heeft ooit veel emoties bij me teweeg gebracht:

Laat a en b positieve gehele getallen zijn, zodanig dat
q=(a^2+b^2)/(ab+1)
een geheel getal is. Bewijs dat q een kwadraat is.

  dinsdag 10 juni 2003 @ 12:26:03 #36
39284 thiamat
...Mmmm...
pi_11004163
Volgens mij heb ik alles al zo'n beetje gehad van dat rijtje( denk ik he ) behalve de volgende onderwerpen, en ik zit in 3 vwo:
Logaritmen en hun toepassingen

Enkele bijzondere functies

Rekenkundige rijen

Meetkundige rijen.

Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
pi_11008535
VWO wiskunde B is Meetkunde / Bewijzen.

Wiskunde sucks ass. Ik moet toch maar sommen maken voor wiskunde om het echt GOED te kunnen en te begrijpen voor de rest van de vakken hoeft er eigelijk niks voor gedaan worden

pi_11022123
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 09:39 schreef thabit het volgende:
Het volgende sommetje heeft ooit veel emoties bij me teweeg gebracht:

Laat a en b positieve gehele getallen zijn, zodanig dat
q=(a^2+b^2)/(ab+1)
een geheel getal is. Bewijs dat q een kwadraat is.


Ik wil niet flauw zijn, maar neem a=b=2, dan q=8/5 en dat is niet echt een kwadraat, wel van sqrt(8/5), maar dat bedoel je vast niet. Als je dat wel bedoelt, dan kan het voor elke a en b, zolang q in C mag liggen.
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
pi_11023115
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 23:45 schreef Thijs_ het volgende:

[..]

Ik wil niet flauw zijn, maar neem a=b=2, dan q=8/5 en dat is niet echt een kwadraat, wel van sqrt(8/5), maar dat bedoel je vast niet. Als je dat wel bedoelt, dan kan het voor elke a en b, zolang q in C mag liggen.


Sinds wanneer wordt 8/5 tot de gehele getallen gerekend?
pi_11032561
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 09:39 schreef thabit het volgende:
Het volgende sommetje heeft ooit veel emoties bij me teweeg gebracht:

Laat a en b positieve gehele getallen zijn, zodanig dat
q=(a^2+b^2)/(ab+1)
een geheel getal is. Bewijs dat q een kwadraat is.


als je voor a en b de waarde 1 kiest, is q gelijk aan:

q = (1^2+1^2)/(1*1+1) = 2/2 = 1
q is een kwadraat want wortel(1) = 1

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_11032903
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 14:02 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

als je voor a en b de waarde 1 kiest, is q gelijk aan:

q = (1^2+1^2)/(1*1+1) = 2/2 = 1
q is een kwadraat want wortel(1) = 1


De vraag is dus ook: waarom komt er ALTIJD een kwadraat uit? Er is geen enkele mogelijkheid om a en b zo te kiezen dat q geheel is maar geen kwadraat. Dat moet je bewijzen.
pi_11033060
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 14:15 schreef thabit het volgende:
De vraag is dus ook: waarom komt er ALTIJD een kwadraat uit? Er is geen enkele mogelijkheid om a en b zo te kiezen dat q geheel is maar geen kwadraat. Dat moet je bewijzen.
ah ok
Zal het eens gaan proberen

Damn echt lastige som

[Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 11-06-2003 15:35]

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_11035135
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 00:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Sinds wanneer wordt 8/5 tot de gehele getallen gerekend?


Excuses, niet goed gelezen.
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
pi_11036620
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 14:20 schreef Pietjuh het volgende:
Damn echt lastige som
Tsja, jullie wilden een taaie . Toch verzeker ik je dat deze som volledig met onderbouw-wiskunde op te lossen is.
  woensdag 11 juni 2003 @ 21:51:45 #45
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_11043855
* en toen ben ik mn regeltjes vergeten schaam schaam.

q=a²+b²-ab

verder kom ik even niet..

Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_11046135
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 21:51 schreef kless het volgende:
* en toen ben ik mn regeltjes vergeten schaam schaam.

q=a²+b²-ab

verder kom ik even niet..


Hetzelfde bij mij
Als er nu -2ab had gestaan ipv -ab was ie makkelijk geweest

Bij nader inzien klopt die vergelijking niet wat je net zegt. Volgens mij is het q = a^2 + b^2 - qab maar daar kan je verder weinig mee denk Moeilijk

[Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 11-06-2003 23:23]

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_11046606
ik los hem morgen als ik tijd heb wel ff op
  donderdag 12 juni 2003 @ 01:53:23 #48
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11049393
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 09:39 schreef thabit het volgende:
Het volgende sommetje heeft ooit veel emoties bij me teweeg gebracht:

Laat a en b positieve gehele getallen zijn, zodanig dat
q=(a^2+b^2)/(ab+1)
een geheel getal is. Bewijs dat q een kwadraat is.


Leuke opgave, maar wel besides the point dat ik maakte. Je hebt zelf ook al aangegeven dat zo'n LOI-cursus je niet op een behoorlijk niveau brengt, zeker niet het niveau dat je een bewijs voor jouw opgave kan leveren!
Natuurlijk kan je met elementaire bouwstenen uit de wiskunde opgaven bedenken die de meesten hier niet op kunnen lossen. Op de basisschool krijgen kids ontbinden in factoren en in de tweede klas wortels. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze een bewijs kunnen geven dat wortel 2 irrationaal is! Dat snapt elk weldenkend mens. Het ging mij er bij dit topic om dat de onderwerpen die in die cursus behandeld worden onderwerpen zijn die in de onderbouw veelal aan bod komen (grosso modo, op de laatste vijf na) en dat veel onderwerpen uit de bovenbouw ontbreken.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_11055916
Als je bepaalde stof wel kent, maar niet in staat bent om het in bewijzen te gebruiken, dan snap je het niet echt imho.

ps: zal ik een hint geven voor m'n sommetje, of willen jullie nog even zelf puzzelen?

pi_11064910
A = 0 , B = 0 , Q = 1

dit is puur op de gok hoor

pi_11066248
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 17:41 schreef Fatality het volgende:
A = 0 , B = 0 , Q = 1

dit is puur op de gok hoor


Apie dan krijg je 0/1 = 0 en geen 1 dus
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_11066967
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 18:43 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Apie dan krijg je 0/1 = 0 en geen 1 dus


Wat jij wil
  donderdag 12 juni 2003 @ 19:18:37 #53
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_11067005
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 17:41 schreef Fatality het volgende:
A = 0 , B = 0 , Q = 1

dit is puur op de gok hoor


Dat is geen bewijs.
pi_11074228
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 12:39 schreef thabit het volgende:
Als je bepaalde stof wel kent, maar niet in staat bent om het in bewijzen te gebruiken, dan snap je het niet echt imho.

ps: zal ik een hint geven voor m'n sommetje, of willen jullie nog even zelf puzzelen?


ik wil een hint..:-)
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 02:01:49 #55
39017 Herion
The truth is @ fok
pi_11076612
Mogelijken antwoorden van q zijn dus: 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81 en 100 of begrijp ik de vraag niet goed?
pi_11078959
lol, zelfs de vraag begrijpen is al teveel gevraagd.
pi_11082926
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 09:54 schreef Popov het volgende:
lol, zelfs de vraag begrijpen is al teveel gevraagd.
Kun je nagaan hoe goed wiskunde-onderwijs je hebt genoten.

Okee hier komt de hint: Pietjuh's suggestie was zeer zeker goed, je moet naar de vergelijking
a^2-qab+b^2=q
kijken. Je moet dit beschouwen als een vergelijking in de variabelen a en b en laten zien dat deze vergelijking alleen maar positieve geheeltallige oplossingen voor a en b kan hebben als q een kwadraat is.

[Dit bericht is gewijzigd door thabit op 13-06-2003 17:06]

  vrijdag 13 juni 2003 @ 16:58:29 #58
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11090590
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 12:30 schreef thabit het volgende:
[...]je moet naar de vergelijking
a^2+qab+b^2=q
kijken.
Lijkt me toch dat de tweede term -qab moet zijn.
Fijne hint is dit zeg. Zover kwam ik zelf ook nog wel.

Verder herkennen we natuurlijk voor q=2 de ontbinding (a-b)2, maar ja... dat levert geen antwoord op de vraag.

Substitutie q=k2 leverde mij ook niets op.
Het schiet niet echt op hiero.

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_11090726
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 16:58 schreef ks_choice het volgende:

[..]

Lijkt me toch dat de tweede term -qab moet zijn.
Fijne hint is dit zeg. Zover kwam ik zelf ook nog wel.


Sorry, typefoutje. De hint is dus dat deze triviale herformulering van het probleem die inderdaad iedereen wel kan verzinnen ook echt een stap is in de goede richting.
pi_11090750
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 16:58 schreef ks_choice het volgende:
Lijkt me toch dat de tweede term -qab moet zijn.
Fijne hint is dit zeg. Zover kwam ik zelf ook nog wel.

Verder herkennen we natuurlijk voor q=2 de ontbinding (a-b)2, maar ja... dat levert geen antwoord op de vraag.

Substitutie q=k2 leverde mij ook niets op.
Het schiet niet echt op hiero.


Hetzelfde is het geval bij mij
Ik krijg het niet voor elkaar om een oplossing te verkrijgen voor a en b omdat er elke keer allebei de variabelen aan beide zijden van de vergelijking staan
Ik heb ook proberen te substitueren met k2 maar dat lukte ook niet echt
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_11090807
Snap hier dus geen fuck van
pi_11090857
Lukt het al om in elk geval een oplossing te vinden voor q=k^2? (dit was dus nog een (kleine) hint)
pi_11091050
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:13 schreef thabit het volgende:
Lukt het al om in elk geval een oplossing te vinden voor q=k^2? (dit was dus nog een (kleine) hint)
Dit is een poging tot het bewijs

q = k2 = (a2+b2)/(ab+1) met k e N

als k2 een geheel getal moet zijn, moet a2+ b2 ook een geheel getal zijn en ab+1 een geheel getal. a2+ b2 kan alleen een geheel getal opleveren als a en b gehele getallen zijn. Hetzelfde is het geval met (ab+1)

q moet ook perse positief zijn waardoor a2+ b2 positief moet zijn en (ab+1) positief moet zijn. a2+ b2 = positief gaat op als a en b positief of negatief zijn, maar (ab+1)=positief gaat alleen op als a en b positief zijn.

Dus de conclusie is: a en b moeten positieve gehele getallen zijn als q een kwadraat is

[Dit bericht is gewijzigd door Pietjuh op 13-06-2003 17:35]

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_11091813
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:23 schreef Pietjuh het volgende:
Dus de conclusie is: a en b moeten positieve gehele getallen zijn als q een kwadraat is
Dat a en b positieve gehele getallen zijn was al gegeven.

De vraag is: gegeven q=k^2, kun je dan een oplossing vinden voor a en b (in termen van k)?

Belangrijker is: als q geen kwadraat is, kun je een bewijs vinden dat er geen oplossing voor a en b bestaat?

pi_11092348
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:59 schreef thabit het volgende:
Dat a en b positieve gehele getallen zijn was al gegeven.

De vraag is: gegeven q=k^2, kun je dan een oplossing vinden voor a en b (in termen van k)?

Belangrijker is: als q geen kwadraat is, kun je een bewijs vinden dat er geen oplossing voor a en b bestaat?


Hmmz dit wordt al een stuk moeilijker
Maar ik geef niet op!
quote:
... en laten zien dat deze vergelijking alleen maar positieve geheeltallige oplossingen voor a en b kan hebben als q een kwadraat is.
Ik had zeg maar deze vraag van jou bewezen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  vrijdag 13 juni 2003 @ 18:32:22 #66
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11092381
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat a en b positieve gehele getallen zijn was al gegeven.

De vraag is: gegeven q=k^2, kun je dan een oplossing vinden voor a en b (in termen van k)?

Belangrijker is: als q geen kwadraat is, kun je een bewijs vinden dat er geen oplossing voor a en b bestaat?


Tot hier kom ik ook. Maar dan loop je toch steeds tegen de vraag aan voor welke stap het essentieel is dat q een kwadraat is.

Mijn bewijskunst is een beetje roestig geloof ik

Ik zou maar weer eens beginnen met:
Gegeven a2-qab+b2=q (a,b uit N)
TBW: q is een kwadraat.

Stel q =/ k2, dan ... bla bla bla ... a2-qab+b2 =/ q (tegenspraak met aanname), dus q is een kwadraat.
Maar ja.... nu "bla bla bla" nog!
Voor q=2 lukt het wel

Neem q=2 (=/ k2)
dan q =(aanname) a2-qab+b2 = a2-a2b+b2 = (a-b)2 dus tegenspraak.

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_11092870
Nog een hint: hoeveel oplossingen heeft een tweedegraadsvergelijking in 1 variabele?
  vrijdag 13 juni 2003 @ 19:55:32 #68
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11093824
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 19:01 schreef thabit het volgende:
Nog een hint: hoeveel oplossingen heeft een tweedegraadsvergelijking in 1 variabele?
0,1 of 2 reeele oplossingen, he?!
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_11093976
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 19:55 schreef ks_choice het volgende:

[..]

0,1 of 2 reeele oplossingen, he?!


Zij nu ax^2+bx+c=0 (de a en b hebben hier niets te maken met de a en b van de opgave) een tweedegraadsvergelijking waarvan je 1 oplossing al kent, zeg x=x0. Wat is dan de andere oplossing?
  vrijdag 13 juni 2003 @ 20:04:41 #70
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11093998
Ik ben nog aan het denken:
a2-qab+b2=q | q=k2
a2-k2ab+b2 = k2
k2a2-k2ab+b2 - (k2-1)a2 = k2
(ka-b)2-(k2-1)a2 = k2

...dit laatste is ook weer een verschil van 2 kwadraten.

Maar ik ben er nog niet

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 20:09:08 #71
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11094082
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 20:03 schreef thabit het volgende:

[..]

Zij nu ax^2+bx+c=0 (de a en b hebben hier niets te maken met de a en b van de opgave) een tweedegraadsvergelijking waarvan je 1 oplossing al kent, zeg x=x0. Wat is dan de andere oplossing?


De oplossing van de vergelijking (ax2+bx+c)/(x-x0)=0

..of -b/2a + (-b/2a - x0)
= -b/a - x0

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
pi_11095250
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 20:09 schreef ks_choice het volgende:

[..]


= -b/a - x0


Juist! Verdere hints volgen later .
  vrijdag 13 juni 2003 @ 21:30:28 #73
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_11095738
Ik denk niet dat [topicstarter] hier erg veel mee opschiet. Dat kan beter in een ander wiskundetopic.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_11095861
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 21:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik denk niet dat [topicstarter] hier erg veel mee opschiet. Dat kan beter in een ander wiskundetopic.
Okee, ik zal het voortzetten in Puzzeltje.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 00:29:06 #75
2653 ks_choice
Ja, mijn keus ja!
pi_11099216
Sorry I.R.Baboon! We gaan elders wel verder.

Ik hoop iig dat de topicstarter inmiddels al wel voldoende info heeft gekregen.

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 03:24:17 #76
30934 nielspan
TravellingtheOneAfter909
pi_11100978
ik denk dat je niet moet proberen met deze cursus VWO niveau te halen. Zelf doe ik 5 VWO (gymnasium), volgend jaar 6. En ik kan je verzekeren dat wiskunde op het VWO een stuk meer is dan alleen dit. Nou zal het er ook mee te maken hebben dat ik N & T doe, die-hard Beta. Ook het niveau van wiskundeA1 ligt geloof ik (ver) boven deze crusus.
In de overweging moet wel worden meegenomen dat ik uit dit lijstje niet heel erg veel over het niveau kan zeggen (even mezelf onderuit halen...). Daar zijn genoeg voorbeelden voor te geven, zelf vind ik eze wel aardig:
Je kan met (vrijwel) alleen de stelling: oppervlakte van een driehoen = lengte van een zijde * bijbehorende hoogte * (1/2), Bijvoorbeel al de stelling van pythagoras bewijzen, maar het lukt de gemiddelde eerste-klassr niet schat ik.
What is live without a little problem?
pi_11103371
Wiskunde A1 is na de 4de klas vrijwel niets meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')