Film en Games, twee verschillende mediums en totaal verschillend zou je denken. Echter, de overeenkomst is dat ze beiden dezelfde doelgroep aanspreken. Dit heeft geleid tot games gebaseerd op films. Dat dit meestal vreselijk slechte games oplevert is bij iedereen wel bekend. Maar toch, volgens mij heeft iedere gamer wel een keer zo'n spel gekocht en gespeeld, want "misschien is het wel net zo cool als de film".
In dit topic kunnen dit soort spelen besproken worden, dus heb jij ooit zon spel gespeeld en ben je er na tig jaar nog steeds kwaad over, spui hier je gal. Wat screenshots zou leuk zijn.
Het ergste voorbeeld van een game gebaseerd op een film is ongetwijfeld E.T.: The Extra-Terrestrial voor de Atari 2600 uit 1982. Niet alleen zorgde dit voor een waardeloze game maar meteen ook voor het begin van het einde van Atari.
In 1982 was Atari de grootste gamesuitgever ter wereld en had 80% (!) van de markt in handen. Echter, vanaf 1982 ging het bergafwaarts toen Warner Communications (moederbedrijf) bekend maakte dat Atari verlies leed . Dit terwijl Atari eerst verantwoordelijk was voor 70% van de winst van Warner Communications. De oorzaak hiervan? E.T.: The Extra-Terrestrial!
E.T. was de meest succesvolle film van 1982, dus het was dan ook groot nieuws toen Warner Communications bekend maakte dat ze de rechten van Steven Spielberg hadden gekocht. Een van de voorwaarden was dat het spel rond kerst 1982 op de markt zou komen. Atari programmeur Howard Scott Warshaw had nu dus 6 weken om een spel te bedenken, te ontwerpen, programeren en te testen. Dat dit hem is gelukt is een grote verrassing, dat de game zwaar zoog niet.
Dit hield Atari echter niet tegen, er werden 5 miljoen cartridges geproduceerd (er waren 10 mln Atari 2600's verkocht) en onder een luide marketingcampagne aan de man gebracht. Niet verwonderlijk werden de meesten niet verkocht of door boze consumenten teruggebracht. Uiteindelijk zijn 14 vrachtwagens vol cartridges naar een vuilstortplaats in Alamagordo, New Mexico gebracht waar ze stilletjes zijn begraven. Dit was het begin van het einde voor Atari, in 1983 werd een verlies van $536 miljoen dollar bekend gemaakt.
Andere gevolgen hiervan? De ontwikkeling van videogames kwam midden jaren '80 nagenoeg stil te liggen omdat uitgevers de gok niet meer durfde te wagen. De leegte die achterbleef werd gretig door de Japanners opgevuld.
Vind hetzelf wel een heel gaaf spel.
edit: is btw ook door Atari gemaakt net zoals ET
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 09-06-2003 11:32]
quote:Movies games floppen niet altijd, maar zijn kwalitatief niet bijster geweldig. Hoge verkopen komen juist door de link naar de film en niet door de geweldige gameplay. Enter the Matrix is daar een goed voorbeeld van. Vooral de PC versie schijnt enorm te zuigen en moet aan alle kanten gepatched worden.
Op maandag 9 juni 2003 11:30 schreef Renoud het volgende:
Movie games floppen bijna altijd, maar niet allemaal.
ETM is daar een goed voorbeeld van
Was ook niks, deel 2 was cool maar het spel van deel 1 was slecht voor een film van zo'n prachtig formaat
Space Invaders, Missile Command en E.T.
quote:Atari is de nieuwe naam van Infogrames, de enige overeenkomst tussen het oude en het nieuwe Atari is de naam.
Op maandag 9 juni 2003 11:32 schreef jacco het volgende:
edit: is btw ook door Atari gemaakt net zoals ET
quote:Aha weer wat geleerd.
Op maandag 9 juni 2003 11:36 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Atari is de nieuwe naam van Infogrames, de enige overeenkomst tussen het oude en het nieuwe Atari is de naam.
quote:Klopt, uitzondering die de regel bevestigt. Deze hoort er eigenlijk niet echt bij omdat deze game jaren na het uitbrengen van de films is ontwikkeld. Men heeft er geneog tijd en moeite in gestoken en er een topspel van gemaakt.
Op maandag 9 juni 2003 11:35 schreef -En4Cer- het volgende:
Alien Vs. Predator is ook zoiets,
dat spel vind ik echt supervet!
Verder zuigen de meeste games die gebaseerd zijn op films, ik kan iig niet zo een game verzinnen die me aanspreekt.
AvP was inderdaad wel ok ja trouwens
quote:Ok, vergeet de tussenfilmpjes en de hele Matrix licentie. Had je het dan nog steeds gekocht? Wat je overhoud is namelijk een simpel vecht- en schietspel dat al eerder (en beter) is gedaan.
Op maandag 9 juni 2003 11:36 schreef jacco het volgende:
Maar is ETM echt zo slecht dan. Met het oog op de filmlicentie sluit hij daar perfect bij aan.
quote:Jij snapt het niet helemaal
Op maandag 9 juni 2003 11:40 schreef ExcaliburDexter het volgende:
Ik vond Goldeneye op de N64 echt een super aftreksel van de originele film, je kreeg echt het gevoel alsof je de film aan het spelen was.
quote:Dat is zo. Dan vind ikzelf Max Payne ook beter. Maar dat komt ook omdat die eerder was. En daarmee nieuw en origineel.
Op maandag 9 juni 2003 11:39 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Ok, vergeet de tussenfilmpjes en de hele Matrix licentie. Had je het dan nog steeds gekocht? Wat je overhoud is namelijk een simpel vecht- en schietspel dat al eerder (en beter) is gedaan.
Maar bij ETM gaat het echt om de film beter te snappen. met nieuwe filmpjes enzo. Het kan dan wel simpel zijn. Maar het sluit perfect bij de film aan. En daar gaat het hier om toch?
Weet ook wel dat het geen hoogstandje is. maar om het het nu een slecht spel te noemen gaat mij een beetje te ver.
Eventjes omgekeerd, Films gebaseerd op gamelicenties:
TombRaider (redelijk gelukt nog)
StreetFighter (mwoah)
Mortal Kombat (en serie) (gelukkig niet gezien, serie is bagger imho)
Wing Commander (heeft het nét niet, en heeft voor de ondergang van de wing commander reeks gezorgd...)
quote:Vind je? Ik vind dat het na X-Wing vs Tie Fighter toch hard bergafwaarts is gegaan. Maar Lucasarts is sowieso niet meer wat het geweest is.
Op maandag 9 juni 2003 11:44 schreef Khadgar het volgende:
Bijna alle StarWars games zijn prima games, met uitzondering van Force Commander en nog één of twee spellen.
We moeten trouwens onderscheid maken tussen games die tegelijk met de film worden uitgebracht (ETM, ET) en games die enkele jaren na de film verschijnen (X-Wing, Goldeneye, AvsP). Spellen uit de tweede categorie zijn meestal dik in orde.
Ik geloof dat ie ook van Ocean was.
Wel grappig dat het omgekeerde ook vaker plaatsvindt. Met als duidelijkste voorbeeld wellicht Tombraider.
En natuurlijk Rambo 3 op de 16 bit van Sega
Spiderman op de PSX.
quote:Jaaaa, moonwalker heb ik ook hard gespeeld. Die game was best moeilijk, vooral op het eind als je in die robot veranderde. Smots had hier ooit ook een topic over:
Op maandag 9 juni 2003 12:41 schreef gijsje79 het volgende:
Moonwalker wat ik veel heb gespeeld op de Sega 8 bit.
[afbeelding]
quote:The never ending story die heb ik ook nog gehad voor de spectrum
Op maandag 9 juni 2003 11:41 schreef Strolie75 het volgende:
Ocean had trouwens begin jaren '90 haar hele bestaan te danken aan waardeloze filmgames.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |