abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10925744
quote:
Turkse les voor kleuters in Rotterdam

Uitgegeven: 6 juni 2003 10:30
Laatst gewijzigd: 6 juni 2003 11:10

ROTTERDAM - Twee Rotterdamse basisscholen met veel Turkse leerlingen willen aan kleuters deels les gaan geven in het Turks. De kinderen krijgen per week een paar uur Turkse les om deze taal naast het Nederlands goed te leren beheersen.

Dat zei vrijdag A. Werdekker van het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR). Hij is de voortrekker van een ander experiment om op twee openbare basisscholen aan kleuters Engelse les te geven. De scholen die Turks onderwijs willen aanbieden, zijn de openbare basisschool Combinatie 70 en de protestants-christelijke Oranjeschool. Ze zijn de eerste scholen in Nederland die Turks gaan geven.

Vreemde talen

In de Rotterdamse gemeentepolitiek in niet iedereen even gelukkig met het gebruik van vreemde talen. De gemeente biedt bijvoorbeeld voorlichtingsfolders alleen in de Nederlandse taal aan.

"Ik vind dit geen goede ontwikkeling", reageerde raadslid W. de Waal (Leefbaar Rotterdam), zelf leraar in de wijk Spangen. "Het bevordert de integratie niet. Ik merk in de praktijk dat het voor de meeste leerlingen al moeilijk genoeg is om één taal te leren. Het is ook discriminerend. Waarom lesgeven in het Turks, en niet in het Marokkaans of Arabisch?"

Turks

Volgens Werdekker is het wel belangrijk dat de kinderen op jonge leeftijd meerdere talen goed leren beheersen. "Veel Turken in Rotterdam spreken na hun lagere schooltijd niet alleen slecht Nederlands, maar ook slecht Turks. Als kleuters kunnen ze een belangrijk fundament leggen."

Het Turkse onderwijs geldt als een van de experimenten om de onderwijsachterstanden in Rotterdam weg te werken. Meer dan de helft van de leerlingen heeft taalproblemen. De adviescommissie voor het onderwijsachterstandsbeleid heeft positief op het plan gereageerd.

Directeur T. Nelen van BOOR benadrukt dat het experiment nog nader moet worden uitgewerkt. "We weten nog niet hoeveel uur en welke vakken in het Turks moeten worden gegeven. Het is ook niet de bedoeling dat Nederlanders of Marokkanen Turkse les krijgen."

Oudere kinderen hebben al enkele jaren de kans om hun moedertaal op school beter te leren beheersen, via het oad-programma (onderwijs in allochtoon levende talen). Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal. De overheid wil dit programma echter afschaffen.

www.nu.nl

Ach, omdat er veel Turkse leerlingen opschool zitten moeten er maar bepaalde lessen in het Turks gegeven worden?
En wat schiet men hier mee op? De leerlingen zijn vrijwel allemaal van de laatste generatie, dus die hebben nauwelijks profijt van het beheersen van de Turkse taal. Dat jonge kinderen Engels leren kan ik me nog voorstellen, het is immers de internationale voertaal, en niet alleen handig tijdens je vakantie, maar wat heb je als Nederlandse Turk in hemelsnaam aan het beheersen van het Turks? Voor die enkele familiebezoekjes in Turkije?

Ik kan me best voorstellen dat de Turkse kinderen het leuk vinden de taal van hun voorouders te spreken, maar ik ben geen voorstander dat dit via school gebeurd!

Voorstanders?

Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
pi_10925805
Echt onzin!!!!!!!!!!!!!!!!

ze moete maar Nederlands leren, we wonen verdomme toch in Nederland??

vrijdag 6 juni 2003 @ 11:27:28 #3
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10925828
Belachelijk, dat ze die kinderen liever extra Nederlandse les geven!
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_10925842
De ouders spreken thuis Turks met ze, de familie en vriendenkring waarschijnlijk ook.
Het lijkt mij dus raadzamer ze eerst de Nederlandse taal goed te leren, spreken, schrijven, grammatica en dán pas zich op het Turks te storten.
Ze wonen in Nederland, hun toekomst ligt hier, het Turks krijgen ze voldoende van het thuisfront mee.

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 06-06-2003 11:29]

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_10925853
Belachelijk.. Begint de tweede generatie eindelijk een beetje nederlands te kunnen, gaat de derde weer terug naar het turks
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:29:49 #6
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_10925866
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:27 schreef Strolie75 het volgende:
Belachelijk, dat ze die kinderen liever extra Nederlandse les geven!
idd...
ze spreken slecht Nederlands én slecht Turks ... dus moeten ze extra lessen Turks krijgen???

heeft dan niemand daar het besef dat het veel belangrijker is dat ze de landstaal spreken???

vrijdag 6 juni 2003 @ 11:31:13 #7
55965 Soewie
Ik vind, vind ik
pi_10925894
Het is juist heel goed dat ze turks leren. Graag zelfs, zodat ze binnen 2 maanden vloeiend turks leren.

Want als het aan mij ligt kunnen ze daarna zo op de boot naar turkije. Kunnen ze daar iig hun mannetje staan

These messages are e-motional poetry
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:32:31 #8
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10925927
Hoe bereid men die kinderen op deze manier eigenlijk goed voor op vervolgonderwijs en werken bij een bedrijf? Daar spreekt men namelijk geen Turks.
pi_10925979
Ik zou het leuk vinden om effe een gratis les Turks te krijgen . Hoe meer talen hoe meer lol. Maar die Turkse kinderen gaan er alleen maar minder Nederlands spreken, en dat terwijl ik nogwel zo gesteld ben op inburgeringscursussen!!!
Nieuw: Speciale UITBURGERINGScursussen voor Turkse kleuters!
Werkt vast
De nieuwe muziekwebsite --> Edim.nl
pi_10925984
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:31 schreef Soewie het volgende:

Want als het aan mij ligt kunnen ze daarna zo op de boot naar turkije. Kunnen ze daar iig hun mannetje staan

heheh idd

maar gaan ze dan naar school??

pi_10926072
Ik zie echt geen enkel voordeel hieraan?

En wat heeft het voor nut voor de niet-Turkse kinderen? Die wordt ook maar Turks in hun strot gedouwd? Waarom?

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:39:00 #12
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10926098
-edit-

Niet trollen svp.

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 06-06-2003 12:09]

vrijdag 6 juni 2003 @ 11:40:50 #13
37248 BertV
Klei indiaan
pi_10926143
HUH? waarom zijn er allemaal zwarte scholen?

...denk je nu echt dat ik m'n kinderen naar een school ga sturen waar ze turks leren?

Handgemaakt | Doggerland-overlever
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:43:44 #14
16715 Mylene
*schatje*
pi_10926206
Als het vak Nederlands niet verwaarloost wordt maakt het me niet veel uit.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:45:53 #15
35455 Darth-Vader
Groen-Rechts
pi_10926269
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:32 schreef Strolie75 het volgende:
Hoe bereid men die kinderen op deze manier eigenlijk goed voor op vervolgonderwijs en werken bij een bedrijf? Daar spreekt men namelijk geen Turks.
Ach, je weet nooit wat de toekomst brengt. Het zou mij in ieder geval niet veel verbazen wanneer het spreken van een vreemde taal op het werk binnen 25 jaar geaccepteerd is.

Of lekker met z'n allen Engels lullen, ook dat behoort tot de mogelijkheden.

Nee, laten we het gewoon bij het Nederlands (dus ook geen Engels e.a.) houden, en tijdens internationale besprekingen Engels. Turks mag je voor je vakantie bewaren!

[Dit bericht is gewijzigd door Darth-Vader op 06-06-2003 11:48]

Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
pi_10926285
Dit gebeurt er dus met onze belastingcenten, we moeten onze eigen ondergang bekostigen. Ik snap die figuren niet die dit verzinnen! Zitten die nu echt onder een steen verscholen of zitten hier kwade bedoelingen achter? Ik word dood- en doodziek van deze ongein. Zijn die linkse softies nu nog niet doordrongen van het feit dat het helemaal fout gaat in Nederland? Als ze niet op het lumineuze idee komen om naast de moskee en de islamitische slager het straatbeeld te verfoeien met bomen uit Afrika en het Midden-Oosten (om derde-generatie allochtonen zich meer ' thuis' te laten voelen!) staan ze alweer te trappelen om kinderen Turks aan te smeren.

En zie wederom de hypocrisie die er vanaf druipt: "Het geldt voor Turkse kinderen." HALLO!!! Ik dacht dat het NEDERLANDSE kinderen waren, in Nederland geboren enzo! Wat is het FUCKING nut om Nederlandse kinderen TURKS te leren op de basisschool als ze GODVERREDOMME in NEDERLAND hun bestaan hebben! Die gaan eens per jaar op vakantie, dan is die onzin toch helemaal nergens goed voor!

En nu niet komen aankakken met ' ja maar thuis praten ze ook Turks met elkaar.' Dan moeten ze onderhand eens NEDERLANDS met elkaar gaan praten, ja! Geef liever die ouders een cursus Nederlands, dat zijn toch verdomme alweer tweede-generatie Turken! Wat voor excuus hebben die om geen Nederlands te praten?

Echt waar, het gaat van kwaad tot erger! Siktir lan!

[Dit bericht is gewijzigd door Bigglesworth op 06-06-2003 11:49]

Dit is m'n allerlaatste post hier op Fok. Na vanavond gaat de stekker eruit.
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:47:04 #17
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_10926299
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:43 schreef schatje het volgende:
blijkbaar is dat wel het geval, want
quote:
. "Veel Turken in Rotterdam spreken na hun lagere schooltijd niet alleen slecht Nederlands, maar ook slecht Turks
duidt op een ernstig tekort aan aandacht voor de Nederlandse taal...
  vrijdag 6 juni 2003 @ 11:47:08 #18
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10926300
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:39 schreef Nyrem het volgende:
Zo te zien, is dit alweer een behoorlijk zinloos topic geworden.
Maak turkse kleuters belachelijk.
Als je nu zelf eens inhoudelijk op de openingspost zou reageren in plaats van op de wijze van reageren van andere mensen te zeiken zou dit topic misschien niet ontaarden in een behoorlijk zinloos topic.
pi_10926369
Vreemd voorstel.

Zie er niet echt het nut van in. Als je zo graag wilt dat ze een andere taal dan het Nederlands leren, begin dan met Engelse les.

pi_10926374
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:43 schreef schatje het volgende:
En dat jouw kind verplicht wordt Turks te leren? Dat maakt je ook niets uit?
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_10926422
Dus NAAST Nederlands wordt er ook Turks geleerd? Dat is geloof ik de strekking van het verhaal. Ja, in deze maatschappij zullen die kinderen Nederlands hard nodig hebben maar om ook nog een beetje met hun ouders en familie te kunnen praten (of als ze terug zouden willen keren naar Turkije) is Turks een goede tweede taal. Wat is er precies mis met het leren van twee talen of drie?
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_10926472
.. gaaf!

Ik vind dit een zeer treurige ontwikkeling.. als het doorgevoerd wordt!

[i]Sperma kan voor kunstmatige inseminatie diepgevroren jarenlang worden bewaard (zie spermabank).[/i]
pi_10926479
Als ze daar mee beginnen op een middelbare school, als keuze vak, dan is daar niets mis mee, maar kleuters die al slecht Nederlands spreken nog eens extra belasten met een taal van het land van hun ouders..

Het is al treurig dat die ouders niet wat meer Nederlands thuis praten met hun kind, het is tenslotte in het belang van het kind dat ze de Nederlandse taal goed leert spreken, de toekomst van hun kinderen ligt hier.

pi_10926490
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:50 schreef thoth het volgende:
Dus NAAST Nederlands wordt er ook Turks geleerd? Dat is geloof ik de strekking van het verhaal. Ja, in deze maatschappij zullen die kinderen Nederlands hard nodig hebben maar om ook nog een beetje met hun ouders en familie te kunnen praten (of als ze terug zouden willen keren naar Turkije) is Turks een goede tweede taal. Wat is er precies mis met het leren van twee talen of drie?
Waarom zou een Nederlands/Surinaams/Marokkaans/etc. kind Turks moeten leren?

Buiten dat: Ze kunnen die tijd beter besteden aan Nederlands leren, want daar schoort het volgens het artikel nogal aan.

pi_10926579
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:50 schreef thoth het volgende:
Wat is er precies mis met het leren van twee talen of drie?
Als kleuter in Nederland wonend en de Nederlandse taal niet goed machtig en thuis enkel Turks sprekend?

Alles.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')