Finidi George zit zonder club. De Nigeriaanse aanvaller moet weg bij Ipswich Town omdat de club zijn contract heeft afgekocht.
Ipswich zit erg krap bij kas. De club verkeerde lange tijd in surseance van betaling en moet nog steeds op de centen letten. Reden voor het bestuur om Finidi van de hand te doen. Sinds december stond de oud-Ajacied al transfervrij op de transferlijst, maar geen enkele club bleek geïnteresseerd. Het salaris van de voormalig Supereagle drukt zo zwaar op de begroting, dat Ipswich besloot zelf maar een miljoen pond (1,4 miljoen euro) te betalen om het contract (dat liep tot de zomer van 2004) af te kopen.
Finidi arriveerde in de zomer van 2001 bij The Tractor Boys. In het eerste half jaar presteerde hij nog goed, maar sindsdien was zijn optreden op Portman Road teleurstellend. Het afgelopen seizoen kwam de 32-jarige speler slechts één keer tot scoren.
Waarom? Hij speelde zo goed bij Ajax, maar daarna is het helemaal bergafwaarts gegaan (behalve een seizoen bij betis).
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 05-06-2003 17:08]
quote:hou dan je hoofd als je niets nuttigs te zeggen hebt
Op donderdag 5 juni 2003 17:03 schreef DeWaasheid het volgende:
verwijderd door golfer
maar helaas zijn er wel meerdere spelers die ooit gigantsch populair waren en nu eigenlijk maar weinig voorstellen.
Litmanen is (vooral door zijn blessuregevoeligheid) ook bijne de boot ingegaan denk ik. Guardiola was dè man van Barça, maar toen moest hij weg en in Italië was het ook niet echt heel veel soeps.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 05-06-2003 17:10]
quote:hey, kijk dat vind ik nog es een goed idee!
Op donderdag 5 juni 2003 17:05 schreef Linz het volgende:
kan hij niet bij veendam gaan spelen?
samen met weerman en hamming, hebben we alleen nog een goeie verdediger en een keeper nodig. (V.d. Vlag naar Go Ahead en Ebbinge naar NEC
)
quote:JAAAHHH, buitenkantje rechts!!! Prachtig!!!!
Op donderdag 5 juni 2003 17:13 schreef Linz het volgende:
Ik was echt fan van hem. Zulke buitenspelers zie je nu nog maar zelden. Weten jullie nog de goal tegen bayern Munchen?
Waarom is eigenlijk onduidelijk, want in principe heeft hij alles.
quote:aahhhh daar droom ik nog elke week van, dat overstapje en dan dat schot.......
Op donderdag 5 juni 2003 17:13 schreef Linz het volgende:
Ik was echt fan van hem. Zulke buitenspelers zie je nu nog maar zelden. Weten jullie nog de goal tegen bayern Munchen?
(en andersom ook, veelbelovende spelers kunnen vaak moeilijk wennen aan het ajax systeem, daarom blijft de eigen kweek zo belangrijk)
Geniale voorzet, heerlijke bewegingen, leuke dansjes na een goal. En altijd ff zwaaien bij een corner, als het hele hoekvak "Finidi WooHoo" inzette.
En hij zorgde voor een heel mooi stukje TV, door toen eens met Jari Litmanen te gaan ijshockeyen .
quote:Hij heeft in een 4-4-2 systeem rechts aan de buitenkant zijn waarde ook bewezen, ergens tussen Mallorca en Ipswich is het mis gegaan.
Op donderdag 5 juni 2003 18:17 schreef robinvdt het volgende:
typisch geval van een buitenspeler die in een ander systeem niet meer mee kan komen?? zou niet de enige ajacied zijn die in een ander systeem volledig faalt(en andersom ook, veelbelovende spelers kunnen vaak moeilijk wennen aan het ajax systeem, daarom blijft de eigen kweek zo belangrijk)
Dat waren nog is tijden..Kanu en Finidi..O-)
quote:Jochie
Op donderdag 5 juni 2003 17:08 schreef HeyFreak het volgende:maar helaas zijn er wel meerdere spelers die ooit gigantsch populair waren en nu eigenlijk maar weinig voorstellen.
Guardiola was dè man van Barça, maar toen moest hij weg en in Italië was het ook niet echt heel veel soeps.
Ontopic: Finidi ging zich na zijn goede seizoen bij Betis iets teveel vedette voelen. Dit is volgens mij de reden dat hij het niet meer heeft waargemaakt. Hij had alles al gewonnen. Iedereen vond hem geweldig dus balde hij alleen nog voor de centjes bij clubs die niet de schoonheid van het spel waarderen. Kortom weg motivatie weg creativiteit. Denk dat hij het ook bij ajax niet meer kan waarmaken. Puur mentale kwestie.
quote:Misschien vond je hem teveel op een marathonloper lijken?
Op zondag 8 juni 2003 16:23 schreef Doc het volgende:
Misschien wonderlijk, maar ik ik ben nooit echt fan geweest van Finidi. Weet niet waarom. Ik zal eens een video opzetten van Ajax uit seizoen 94-95 kijken of ik daar achter kan komen...
quote:Vergeet Tsjeu La Ling niet.
Op zondag 8 juni 2003 19:26 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ná Sjaak Swart de beste rechtsbuiten van Ajax ooit.
quote:Nee, die zit in de categorie John van 't Schip en consorten.
Op zondag 8 juni 2003 19:33 schreef tong80 het volgende:[..]
Vergeet Tsjeu La Ling niet.
quote:Teveel eer voor van 't Schip. Om over consorten maar te zwijgen.
Op zondag 8 juni 2003 19:34 schreef Heerlijkheid het volgende:[..]
Nee, die zit in de categorie John van 't Schip en consorten.
quote:Das toch die gast die van Ajax naar Feyenoord verkaste? dan hoort die ook niet vermeld te worden
Op zondag 8 juni 2003 19:33 schreef tong80 het volgende:[..]
Vergeet Tsjeu La Ling niet.
quote:Absoluut wonderlijk Doc
Op zondag 8 juni 2003 16:23 schreef Doc het volgende:
Misschien wonderlijk, maar ik ik ben nooit echt fan geweest van Finidi. Weet niet waarom. Ik zal eens een video opzetten van Ajax uit seizoen 94-95 kijken of ik daar achter kan komen...
Finidi was een geweldenaar, met natuurlijk als klapper de al vaak genoemde treffer tegen Bayern Munchen...
quote:Zover ik me herinner wel via een omweg in het buitenland...
Op maandag 9 juni 2003 11:36 schreef StarGazer het volgende:[..]
Das toch die gast die van Ajax naar Feyenoord verkaste? dan hoort die ook niet vermeld te worden
als we dan Tsjeu niet mogen noemen, kunnen we Johan ook niet meer noemen...
quote:Ik zat toen in het stadion maar kan me niet meer herinneren dat Finidi toen gescoord had... Heb het net even nagekeken op video (GENIETEN!), en het was inderdaad een heeeeel aardig doelpunt.
Op maandag 9 juni 2003 11:38 schreef Da_Sandman het volgende:[..]
Absoluut wonderlijk Doc
Finidi was een geweldenaar, met natuurlijk als klapper de al vaak genoemde treffer tegen Bayern Munchen...
Mitar Mrkela was toen eveneens op proef en volgens mij was er nog een 3e speler... Iemand die nog weet wie dat was?
quote:Das een leuke... Ik gok op Jari Litmanen...
Op maandag 9 juni 2003 16:31 schreef methodmich het volgende:
En dan te bedenken dat hij in zijn proefperiode Finito George werd genoemd door de selectie, omdat ze nooit dachten dat hij een contract zou krijgen....Mitar Mrkela was toen eveneens op proef en volgens mij was er nog een 3e speler... Iemand die nog weet wie dat was?
Ik ga eens even zoeken op internet.
quote:Gevonden via altavista, zoeken op: Mitar Mrkela op proef bij Ajax.
Youri Petrov was ooit (aan de vooravond van het seizoen 1992-1993) op proef bij Ajax, samen met de Joegoslaaf Mitar Mrkela en Finidi George
Youri Petrov, dat drankorgel... Zit nu nog bij RKC, nog eventjes.
quote:Was ook al aant zoeken maar kon het niet vinden... Wel humor eigenlijk
Op maandag 9 juni 2003 17:33 schreef methodmich het volgende:
Gevonden. Je gaat dit niet geloven!
[..]Gevonden via altavista, zoeken op: Mitar Mrkela op proef bij Ajax.
Youri Petrov, dat drankorgel... Zit nu nog bij RKC, nog eventjes.
Ongelooflijk eigenlijk. Bij Ajax verwachtte iedereen dat Mrkela zou komen, van fans tot spelers. Maar Louis zag iets in Finidi. Geen slechte inschatting geweest.
Volgens een andere site zag Louis dit:
quote:
Hij was snel, liep goed en passte goed en snel. Zijn techniek vond ik minder, maar dat is niet zo'n probleem. Dat viel hem aan te leren. Deze speler was duidelijk coachbaar en dus koos ik voor hem.
quote:De echte schoolmeester visie dit... Prachtig, ga ook eens kijken, zulke anekdotes zijn schitterend...
Op maandag 9 juni 2003 17:42 schreef methodmich het volgende:
Inderdaad.Ongelooflijk eigenlijk. Bij Ajax verwachtte iedereen dat Mrkela zou komen, van fans tot spelers. Maar Louis zag iets in Finidi. Geen slechte inschatting geweest.
Volgens een andere site zag Louis dit:
[..]
Jeugdheld.
Die goal tegen Bayern vergeet je nooit meer.
quote:En Mrkela ging toen naar Twente. Nooit meer wat van gehoord.
Op maandag 9 juni 2003 17:42 schreef methodmich het volgende:
Inderdaad.Ongelooflijk eigenlijk. Bij Ajax verwachtte iedereen dat Mrkela zou komen, van fans tot spelers. Maar Louis zag iets in Finidi. Geen slechte inschatting geweest.
In ieder geval is zijn loopbaan behoorlijk in het slop geraakt ja.
quote:Ik heb een voetbalplaatje uit het seizoen 91/92 met Mitar Mrkela bij de FC Twente iig.
Op dinsdag 10 juni 2003 15:49 schreef methodmich het volgende:
Volgens mij ging Mrkela toen toch juist naar Cambuur? Of kwam ie daar toen net vandaan?
quote:Finidi is way over z'n top heen.
Op woensdag 11 juni 2003 15:09 schreef G0009 het volgende:
Van der Meyde naar Inter voor een miljoentje of 10, en dan Finidi Jorge transfervrij vastleggen. Met Van Der Gun als alternatief op de rechtervleugel is Ajax dan weer voorzien
Absoluut dus geen versterking.
quote:Prima voor Ajax dus.
Op woensdag 11 juni 2003 15:13 schreef zjroentje het volgende:[..]
Finidi is way over z'n top heen.
Absoluut dus geen versterking.
quote:pcs en hij had al gepresteerd bij Ajax.
Op vrijdag 1 augustus 2003 12:55 schreef Dylan Dog het volgende:
Ik denk dat Finidi de echte mentaliteit mist en dat dat een echte grote doorbraak in de weg stond. Hij speelde in Europa, maar in zijn hart was ie altijd bij zijn familie en vrienden in Afrika.
quote:Omdat het een Nigeriaan is.
Op donderdag 5 juni 2003 16:56 schreef Linz het volgende:
Waarom?
Trust me, ik weet wat voor een volk dat is
quote:Heeft Ajax een handje van: zie eerder het 'conflict' met Van der Vaart, Trabelsi die aan het zoeken is.
Op vrijdag 1 augustus 2003 13:04 schreef sqlsmurft het volgende:[..]
pcs en hij had al gepresteerd bij Ajax.
Dat hij overigens daarna voor het "grote geld" koos is hem niet kwalijk te nemen. De man was met afstand de slechts betaalde speler bij Ajax.
Eigenlijk is hij schandalig behandeld door Ajax voor een speler met die kwaliteiten. Maar goed hij is nu binnen en als hij er weer zin in heeft zie ik hem graag terug bij Ajax.
quote:OK, maar daar moet Finidi toch gewoon niks raars aan vinden, hij is zelf afkomstig uit het meest corrupte land van de freaking hele wereld, dus die had zich sowieso altijd (financieel) genaaid gevoelt omdat ie dat als Nigeriaan niet anders gewend kan zijn.
Op vrijdag 1 augustus 2003 13:24 schreef Dylan Dog het volgende:Heeft Ajax een handje van: zie eerder het 'conflict' met Van der Vaart, Trabelsi die aan het zoeken is.
quote:Maar goed dat jij geen vooroordelen kent en niet generaliseert...................
Op vrijdag 1 augustus 2003 13:28 schreef DIGGER het volgende:[..]
OK, maar daar moet Finidi toch gewoon niks raars aan vinden, hij is zelf afkomstig uit het meest corrupte land van de freaking hele wereld, dus die had zich sowieso altijd (financieel) genaaid gevoelt omdat ie dat als Nigeriaan niet anders gewend kan zijn.
quote:M'n hoofdkantoor zit in Lagos, ik doe zowat alleen zaken met Nigeria, ik ken dat volkje aardig.
Op vrijdag 1 augustus 2003 14:36 schreef aldostuta het volgende:Maar goed dat jij geen vooroordelen kent en niet generaliseert...................
Je kan toch niet veel Nigerianen opnoemen die, nadat ze aan de 'top' stonden, dit lang volgehouden hebben he?
quote:Abacha... Maar dat was dan ook een hele enge man.
Op vrijdag 1 augustus 2003 14:55 schreef DIGGER het volgende:[..]
M'n hoofdkantoor zit in Lagos, ik doe zowat alleen zaken met Nigeria, ik ken dat volkje aardig.
Je kan toch niet veel Nigerianen opnoemen die, nadat ze aan de 'top' stonden, dit lang volgehouden hebben he?
quote:Dat is juist een goede keuze!
Op donderdag 5 juni 2003 17:00 schreef TimmyAsd het volgende:
tja verkeerde keuzes denk ik, had niet weg moeten gaan bij ajax
quote:UTRECHT - 13/08/04 -
Finidi George heeft zijn carrière beëindigd. De 33-jarige Nigeriaan had weliswaar aanbiedingen van Spaanse clubs en clubs uit de Golfregio, maar volgens een vriend van de oud-Ajacied "stopt hij met voetballen en is hij blij met zijn beslissing". Finidi speelde vorig seizoen voor RCD Mallorca in de Primera División.
De Nigeriaan kwam in 1993 als onbekende speler na een tip van Clemens Westerhof op proef bij Ajax. Met zijn prachtige acties aan de rechterkant werd hij van grote waarde voor de ploeg trainer Louis van Gaal, die in de Nigeriaan een sleutelfiguur zag. In 1995 won Finidi met de Amsterdammers de Champions League, maar na de verloren finale een jaar later, vertrok hij naar Real Betis. Via Mallorca en Ipswich Town, kwam de voormalig international in 2003 weer naar Mallorca. Daar speelde hij vorig jaar veertien duels zonder te scoren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |