abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10864206
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van abortus vinden.

Ik zelf ben helemaal voor arbortus. Ik vind het een prettige gedachte dat wanneer ik (stel) verkracht word en zwanger raak, ik niet verplicht ben om het kind te baren. Neem het voorbeeld van het meisje uit het volgende nieuws: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=27295

Overigens ben ik ook van mening dat als je, door totaal je eigen schuld (bewust geen condoom) zwanger raakt, wel 10x goed moet nadenken of je een abortus wil.

pi_10864297
k vind alz het eitje nog niet te ver iz dat je hem dan nog mag weg laten halen
Aap uit de mouw
pi_10864299
Ik vind abortus ronduit walgelijk.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:03:33 #4
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10864303
abortus is geen moord omdat moord alleen kan bij een mens, en een embryo is nog geen mens
[b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
pi_10864304
Ik ben ook voor een abortus , in ieder geval als het vroeg genoeg in een zwangerschap is.
En inderdaad altijd er voor zorgen dat je niet zwanger kunt raken.
wat kunnen mensen zich tegenwoordig veel ergeren
pi_10864312
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:00 schreef Mea.Culpa het volgende:

Ik zelf ben helemaal voor arbortus. Ik vind het een prettige gedachte dat wanneer ik (stel) verkracht word en zwanger raak, ik niet verplicht ben om het kind te baren. Neem het voorbeeld van het meisje uit het volgende nieuws: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=27295

Overigens ben ik ook van mening dat als je, door totaal je eigen schuld (bewust geen condoom) zwanger raakt, wel 10x goed moet nadenken of je een abortus wil.

maar als je verkracht wordt, kan je toch ook de morningafterpil nemen? ik snap dat argument dan ook vaak niet helemaal
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_10864342
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:03 schreef F-ron het volgende:
Argumenten graag? Hier kan ik niets mee.
pi_10864344
Als jongen ben ik ook voor een vrije keuze voor de vrouw.
Verhalen zoals een 14 jarig meisje in Ierland wat het kind niet mag laten weghalen nadat ze zwanger is geworden door een verkrachting vind ik ronduit ziek. 9 jarige meisjes die verkracht zijn en de kerk die zegt dat het meisje de zwangerschap maar moet voltooien is ronduit asociaal.
Maar stel dat een man en vrouw sex hebben binnen een relatie, en de vrouw word zwanger en wil abortie, terwijl de vader het kind wil houden? De rechter beslist in dat geval altijd voor de moeders wil, maar is toch al een grijs gebied.
En abortus als voorbehoedsmiddel is al helemaal uit den boze (gebeurt vaak in Rusland). Het is nogsteeds een moeilijk onderwerp
pi_10864365
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:03 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

maar als je verkracht wordt, kan je toch ook de morningafterpil nemen? ik snap dat argument dan ook vaak niet helemaal

Daar heb je gelijk in, maar stel dat die niet in je land bestaat. Ja ik snap precies wat je bedoelt hoor, maar ik kon zo gauw niets anders bedenken!
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 juni 2003 @ 22:06:08 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_10864373
quote:

En onbewust zonder condoom ? En wie maakt uit dat het bewust was ? En is er verschil tussen je eigen schuld, en totaal je eigen schuld. Hoeveel keer moet je dan goed nadenken ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:07:45 #11
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10864410
quote:
ik vind jou ronduit walgelijk.
[b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
pi_10864416
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:04 schreef Mea.Culpa het volgende:

[..]

Argumenten graag? Hier kan ik niets mee.

Dat begrijp ik, maar ik heb er verder niks over te vertellen.
pi_10864420
abortus is moord..je vermoord een levend wezentje.. het kindje kan zelfs alles al voelen.. (soms lukt een abortus zelfs niet goed, en blijft het kindje zitten en is gruwelijk verminkt).. maar ik ben het er wel mee eens dat abortus legaal moet zijn.
zodra het illegaal wordt, zullen er toch abortussen plaatsvinden, maar dan amateurtistisch met breinaalden enzow, met alle gevolgen van dien. verder vind ik ook dat iedereen zelf moet kunnen beslissen.. in het geval van verkrachting (zeker zoals bij dat meisje) vind ik zeker dat abortus een oplossing is..
ik ben het er niet mee eens dat mensen zomaar bij een ongewenste zwangerschap (na bewust te hebben gevree-en met elkaar en geen morning-after pil enzo) zomaar abortus laten plegen, omdat 'het kindje momenteel niet in hun leven past (carriere enzo??)'..

dat is ongeveer hoe ik erover denk..

pi_10864429
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:06 schreef tong80 het volgende:

[..]

En onbewust zonder condoom ? En wie maakt uit dat het bewust was ? En is er verschil tussen je eigen schuld, en totaal je eigen schuld. Hoeveel keer moet je dan goed nadenken ?

Dat is een hele goede vraag
Ik denk dat als je gaat vrijen en je zoiets hebt van, met een condoom is het niet lekker dus doen we het maar niet, dat het dan bewust is.
En natuurlijk moet je abortus laten plegen wanneer jij het wil. Ik vind het fijn dat je die keuze kunt maken in Nederland. Seksueel recht!

(zo is het beter omschreven?)

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:08:41 #15
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_10864434
ik vind het een beeindiging van enig vorm of leven en daar ben ik tegen. Uitzondering nagelaten dan.. ALs het kind niet een fatsoenlijke toekomst geboden kan worden, het veroorzaakt is door een verkrachting, de kans heel groot is dat het kind zwaar gehandicapt geboren wordt, een sterk verhoogde kans op het overlijden van moeder cq kind bij geboorte vin dik dat het moet kunnen.
Where's my fear???
pi_10864464
Ken genoeg van die sletjes die elk weekend erop los neuken , van een rubber nog nooit gehoord hebben en dan dus een abortus moeten ondergaan.
Op die manier ben ik er absoluut tegen!

In sommige gevallen denk ik inderdaad dat het beter kan zijn , maar ondanks dat blijven vrouwen die er op dat moment achter staan later vaak last van te krijgen.
Maar dan heb ik ook zoiets flikker op met je gezeur toen wilde je het toch zo graag?

Komt ook omdat ik zelf probeer zwanger te worden wat niet lukt.
We lopen zelf in het ziekenhuis , joepie morgen voor dag en dauw opstaan omdat we ons weer moeten melden om 8.50 en ruim een half uur moeten rijden eerst.
Vanuit mijn eigen standpunt ben ik dus niet echt voor abortus.
De gevolgen dragen van je daden!

Verkrachting vind ik hier dus ten alle tijden buiten staan!
Hier vraag jezelf niet om en zijn niet je eigen daden!

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:10:25 #17
15067 Sinaasappel
Hennie stoel O+
pi_10864484
na hoeveel weken mogen ze geen abortus meer doen?
Booonnie bonnie bonnie kom je buiten spelen!!! Bonnie kom je gauw op straat? Bonnie kheb nog kauwgom om te delen :{ Bonnie Ik heb een echte pop die praat, die herinnering raak je niet kwijt..... waar is ie gebleven die tijd? ;( :D ;)
pi_10864490
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:07 schreef Graveworm het volgende:

[..]

ik vind jou ronduit walgelijk.

En ik jou.

[Dit bericht is gewijzigd door F-ron op 03-06-2003 22:12]

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:11:36 #19
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10864526
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:08 schreef bl0emetjE het volgende:
abortus is moord..je vermoord een levend wezentje.. het kindje kan zelfs alles al voelen..
right..

het is nog geen kindje, het is een vrucht wat ooit een kindje gaat worden

beter vroeg weghalen dan de rest van zijn/haar leven in ellende laten doorbrengen

pi_10864528
Moord weet ik niet, maar ik vind het wel walgelijk als iemand dat ondergaat. Ik als gulzig eismikkelaar zou dan ook een soort dierenmoordenaar zijn
Enige excuus om abortus te plegen is wanneer je verkracht bent. Voor de rest moet je IMO je verantwoordelijkheid nemen...

[Dit bericht is gewijzigd door Kapmes op 03-06-2003 22:13]

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:12:02 #21
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10864536
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:10 schreef Sinaasappel het volgende:
12?

Overigens, als een man het kind wilt houden, maar de moeder wilt dat niet, dan krijgt de moeder gelijk. Wilt de moeder het houden en de vader niet, dan mag hij mooi wel betalen. Of klopt dat niet?

[Dit bericht is gewijzigd door tvlxd op 03-06-2003 22:13]

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 juni 2003 @ 22:13:09 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_10864569
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:08 schreef Mea.Culpa het volgende:

(zo is het beter omschreven?)

(Ja hoor)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:13:20 #23
15067 Sinaasappel
Hennie stoel O+
pi_10864576
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:12 schreef tvlxd het volgende:

[..]

12?

ik las net ergens 7
Booonnie bonnie bonnie kom je buiten spelen!!! Bonnie kom je gauw op straat? Bonnie kheb nog kauwgom om te delen :{ Bonnie Ik heb een echte pop die praat, die herinnering raak je niet kwijt..... waar is ie gebleven die tijd? ;( :D ;)
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:14:22 #24
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10864610
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:10 schreef Sinaasappel het volgende:
24, maar dit is in elk land anders
pi_10864642
Ik ben wat gaan opzoeken over de stadia van de ongeboren foetus.

typ ik www.foetus.nl in. Zie ik dat het domein door InterKerk geclaimd is. Ik ben benieuwd wat dat voor iets wordt. Beetje scary.

"Wat is abortus precies ?
Bij een abortusingreep wordt de zwangerschap weggehaald. Als je nog maar een paar weken zwanger bent wordt dat gedaan d.m.v. een zuigcurettage. Het baarmoederslijmvlies met het daarin genestelde vruchtzakje wordt door een buisje dat met een slang aan een pomp is verbonden, weggezogen. Je zwangerschap is dan definitief afgebroken. Als je zwangerschap verder gevorderd is dan 12 weken, wordt de ingreep ingewikkelder. Als je tot abortus besluit, is het dus verstandig zo vlug mogelijk te komen."

Je kunt dan nog niet echt van een kindje spreken, wel?

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:15:26 #26
39240 jagermaster
pi_10864650
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:04 schreef Strebertje het volgende:
9 jarige meisjes die verkracht zijn en de kerk die zegt dat het meisje de zwangerschap maar moet voltooien is ronduit asociaal.
Heb zo'n vermoede dat jij doelt op de discussie die heeft plaats gevonden over een jong meisje in een islamistisch land watalleen een abortus mocht laten plegen als het gevaar zou opleveren voor het kind vq moeder? als ik het verkeerd heb mag je het zegge hoor
Maar in mijn bescheiden kennis over het mensenlijk lichaam is het voor een negen jarig kind een zwangerschap niet bepaald zonder risico, dus mijn mening is hier zeker ook at het op verzoek weggehaald mag worden.
Wat ik wil zeggen is dat het niet de kerk die er voor zou moeten zijn dat het geloof uitgelegd word aan de mensen maar de mensen zijn die het geloof op een verkeerde manier uitleggen. Want mij kan je niet wijs maken dat ergens in de bijbel of de koran staat dat dit mag.
Dus een stelletje machthebbers waar het volk naar luisterd verkondigd dit! en niet de kerk of het geloof.
Where's my fear???
pi_10864688
quote:
Overigens, als een man het kind wilt houden, maar de moeder wilt dat niet, dan krijgt de moeder gelijk. Wilt de moeder het houden en de vader niet, dan mag hij mooi wel betalen. Of klopt dat niet?
De moeder bepaald inderdaad uiteindelijk of het kind er komt of niet. Dat de man moet betalen ligt eraan of echt bewezen is dat hij de vader is. Geen idee of de vrouw dat kan afdwingen met DNA test/juridische stappen...
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:19:32 #28
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10864778
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:05 schreef Mea.Culpa het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar stel dat die niet in je land bestaat. Ja ik snap precies wat je bedoelt hoor, maar ik kon zo gauw niets anders bedenken!

In landen waar de morning after pil niet bestaat, wordt abortus vaak ook nog met een breinaald gedaan, maar dat terzijde.

Ik ben ontzettend TEGEN abortus. En waarom ga ik wel vertellen
Waar ik in geloof zal ik niet helemaal uitleggen, het heeft geen naam, maar het heeft deels met wicca te maken, en deels met mijn eigen meningen over het leven etc etc. Maargoed, als je zwanger wordt, ontstaat er in je buik binnen 9 maanden een mens. Ieder mens heeft een geest. Zo'n geest komt tijdens de geboorte in het kind terecht. Je hebt hogere geesten (die al veel levens hebben gehad) en lagere geesten (die weinig levens hebben gehad). De hogere geesten kunnen zelf hun ouders uitkiezen, de lagere geesten niet. Het is ook zo, dat lagere geesten vaak vroeg tijdens de zwangerschap in de baby kruipen, terwijl de hogeren geesten pas in de baby komen als het levensvatbaar is (vanaf 28 weken). Je weet dus nooit of je kind al een "levend wezen" (of het een geest heeft dus) is. Daarom vind ik abortus in alle gevallen moord.

En over verkrachting, daar denk ik op zich niet zo over na, omdat ik het zo ontzettend schandalig vind. Je moet dat soort problemen aanpakken in plaats van wat te doen aan de gevolgen

KippKoRN I love you!
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:19:40 #29
39240 jagermaster
pi_10864783
quote:

[..]

12?

ik vind dit zeker niet kloppen, want het is ook degelijk het kind van de man zowel van de vrouw. Al vind ik wel dat de vrouw het laaste woord mag hebbe aangezien het haar lichaam is. Maar er mag wel degelijk enig overleg plaats vinden of het gedaan moet worden of niet, en dat niet in 5 minuten beslissen als het gedaan wordt (wara ik al tegen ben)
uitgezonderd verkrachtingen natuurlijk en andere vormen van gedwonge sex..
Where's my fear???
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:21:20 #30
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10864844
Abortus moet altijd mogelijk blijven (dat is te zeggen, met de 20ste week van zwangerschap ongeveer als uiterste grens - uiteraard geldt: hoe eerder hoe beter)

Ik vind niet dat je het moord kunt noemen omdat ik een embryo niet beschouw als een mens maar als een bouwplan voor wat nog een mens moet worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Vibromass op 03-06-2003 22:23]

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_10864912
quote:

[..]

12?

Dat is ook weer zo iets stoms. De papa heeft in zo'n geval geen rechten, maar wel plichten.

Overigs ben ik niet voor het verbieden van abortus. Ik vind dat dit moet gebeuren door mentaliteitsverandering. Simpelweg verbieden helpt niet, zoals bl0emetjE ook al schreef. En verder vind ik ook dat in sommige situaties abortus wel gepast is.

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:27:03 #32
37769 erodome
Zweefteef
pi_10865026
Ik ben voor mijzelf tegen abortus, zou dus ook niet snel gebeuren dat ik een abortus pleeg(ik zeg nooit nooit vooral niet met dit soort dingen, maar voor 99,9% zeker van het feit dat ik geen abortus zal plegen).

Maar toch vind ik het erg goed dat de mogelijkheid er is...

Als je echt geen kind wil, om wat voor redenen dan ook, wat heb je dan een kind te bieden???
Liever dan een abortus als een onwelkom kind, het lijkt me namelijk ronduit verschrikkelijk voor een kind als hij/zij niet welkom is en er niet van gehouden word.....

Wat ik wel vind, als je niet zwanger wil worden hoef je ook niet zwanger te worden(of je moet die enkele uitzondering zijn), dus er mag van mij soms wel wat voorzichtiger mee omgesprongen worden....

Aanvulling.........

Van mij mogen mannen hierin ook wat te zeggen krijgen, vind het niet normaal dat een man hier totaal niet over mag en kan beslissen, het is toch ook zijn kind?

Ik weet het wel, het kind groeit onder de vrouw haar hart, zij zal het kind dus moeten dragen, maar is dat genoeg reden om een man totaal zijn zeggenschap hierin weg te laten, ik vind van niet....
Ze hebben samen een kind "gemaakt" dus hebben ze er ook samen wat over te zeggen.

[Dit bericht is gewijzigd door erodome op 03-06-2003 22:30]

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:30:06 #33
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10865111
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:27 schreef erodome het volgende:
Als je echt geen kind wil, om wat voor redenen dan ook, wat heb je dan een kind te bieden???
Liever dan een abortus als een onwelkom kind, het lijkt me namelijk ronduit verschrikkelijk voor een kind als hij/zij niet welkom is en er niet van gehouden word.....
Je kan het kind ook ter adoptie stellen. Mijn ouders hebben altijd gezegd "Je ouders zijn diegene die je opgevoed hebben, en dat hoeven niet je biologische ouders te zijn."
KippKoRN I love you!
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:30:29 #34
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10865121
quote:
Ik op mensen zoals jij, die het nodig vinden om keuzemogelijkheden van anderen in te perken. Als iemand zelf achter de keuze staat, waarom zou het dan walgelijk zijn? Omdat diegene verkracht is door iemand die net zo kortzichtig en stug is als jij zelf bent?

Zeker weer zo'n SP-er? "Wij bepalen wel wat goed is voor U, het land en de rest van de wereld, en de wij hebben daarbij geen behoefte aan tegenspraak of andere meningen"

Echte schoonheid zit van binnen! Nou, echte lelijkheid zit ook vaak van buiten...
Mijn DVD-collectie
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:31:44 #35
29890 Graveworm
All is Silent
pi_10865154
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:30 schreef _Kuch_ het volgende:
Ik op mensen zoals jij, die het nodig vinden om keuzemogelijkheden van anderen in te perken. Als iemand zelf achter de keuze staat, waarom zou het dan walgelijk zijn? Omdat diegene verkracht is door iemand die net zo kortzichtig en stug is als jij zelf bent?

Zeker weer zo'n SP-er? "Wij bepalen wel wat goed is voor U, het land en de rest van de wereld, en de wij hebben daarbij geen behoefte aan tegenspraak of andere meningen"

precies.. "Wij zijn voor vrijheid van meningsuiting"
"Maar dan moet u wel de correcte mening hebben"
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:32:12 #36
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10865162
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:23 schreef F-ron het volgende:

[..]

Dat is ook weer zo iets stoms. De papa heeft in zo'n geval geen rechten, maar wel plichten.

Overigs ben ik niet voor het verbieden van abortus. Ik vind dat dit moet gebeuren door mentaliteitsverandering. Simpelweg verbieden helpt niet, zoals bl0emetjE ook al schreef. En verder vind ik ook dat in sommige situaties abortus wel gepast is.

Maar je vindt het wel walgelijk?
Echte schoonheid zit van binnen! Nou, echte lelijkheid zit ook vaak van buiten...
Mijn DVD-collectie
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:33:01 #37
37769 erodome
Zweefteef
pi_10865180
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:30 schreef NemesisDivina het volgende:

[..]

Je kan het kind ook ter adoptie stellen. Mijn ouders hebben altijd gezegd "Je ouders zijn diegene die je opgevoed hebben, en dat hoeven niet je biologische ouders te zijn."

Daar heb je gelijk in, maar de praktijk wijst uit dat adoptie lang niet altijd werkt, er zijn vele kinderloze ouders, niet voor allen is er een liefdevol nest beschikbaar.......

Dat is harde realitijd, je kan er niet zeker van zijn dat het kind wat je draagt een warm nest krijgt, of het kind zowiezo een nest krijgt dan...

Grootgebracht worden in kindertehuizen, of bij de kleintjes dan van tijdelijk gezin naar het volgende tijdelijke gezin is ook niet echt je van het te noemen........

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:34:55 #38
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10865230
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar de praktijk wijst uit dat adoptie lang niet altijd werkt, er zijn vele kinderloze ouders, niet voor allen is er een liefdevol nest beschikbaar.......

Dat is harde realitijd, je kan er niet zeker van zijn dat het kind wat je draagt een warm nest krijgt, of het kind zowiezo een nest krijgt dan...

Grootgebracht worden in kindertehuizen, of bij de kleintjes dan van tijdelijk gezin naar het volgende tijdelijke gezin is ook niet echt je van het te noemen........

Ik ben het inderdaad wel met je eens, maar wie zijn wij om te besluiten of een baby (die ook al kan denken VOOR hij geboren is, naar wat ik geloof) de kans krijgt om een leven te leiden of niet.

Maar zo kan je ook over moord praten in principe, zal vastwel samenhangen met karma

KippKoRN I love you!
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:36:05 #39
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10865258
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:31 schreef Graveworm het volgende:

[..]

precies.. "Wij zijn voor vrijheid van meningsuiting"
"Maar dan moet u wel de correcte mening hebben"

SP is niet tegen abortus, daar waar hebben jullie 't over?

En voor de meeste andere partijen - rechtse inclusief - gaat de vrijheid van meningsuiting ook maar tot bepaalde grenzen

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:43:16 #40
37769 erodome
Zweefteef
pi_10865465
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:34 schreef NemesisDivina het volgende:

[..]

Ik ben het inderdaad wel met je eens, maar wie zijn wij om te besluiten of een baby (die ook al kan denken VOOR hij geboren is, naar wat ik geloof) de kans krijgt om een leven te leiden of niet.

Maar zo kan je ook over moord praten in principe, zal vastwel samenhangen met karma

Ik persoonlijk wil die keuze niet voor een ongeboren kind maken, maar ik wil wel dat die keuze er is......

Als ik kijk naar de plekken waar die keuze er niet is en wat daar gebeurt wbt ongewenste kinderen(om om te voorkomen dat deze er toch komen) dan ben ik blij dat wij deze keuze wel hebben, ook al zal ik die keuze nooit gebruiken...

dinsdag 3 juni 2003 @ 22:45:07 #41
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10865515
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik persoonlijk wil die keuze niet voor een ongeboren kind maken, maar ik wil wel dat die keuze er is......

Als ik kijk naar de plekken waar die keuze er niet is en wat daar gebeurt wbt ongewenste kinderen(om om te voorkomen dat deze er toch komen) dan ben ik blij dat wij deze keuze wel hebben, ook al zal ik die keuze nooit gebruiken...

*shakes hands*
Ik zal het mensen niet verbieden om het te doen, ik kan alleen mijn eigen mening erover geven, en ik zou het ook nooit doen.
KippKoRN I love you!
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:50:41 #42
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10865679
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:36 schreef Vibromass het volgende:

[..]

SP is niet tegen abortus, daar waar hebben jullie 't over?

En voor de meeste andere partijen - rechtse inclusief - gaat de vrijheid van meningsuiting ook maar tot bepaalde grenzen

Ben je dom ofzo?

Als je leert lezen, zul je zien dat ik niet suggereer dat de SP tegen abortus is, maar dat F-ron dezelfde manier van denken heeft als de SP, die door Graveworm erg goed verwoord werd....

Mijn DVD-collectie
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:51:30 #43
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_10865699
Ik vind het nog al een moeilijk onderwerp, ik heb er geen zwart/wit mening over.

In sommige omstandigheden vind ik het heel vanzelfsprekend, bijvoorbeeld verkrachting. Of een ziekte van jezelf of van de ongeboren vrucht. En hele jonge meisjes die zwanger raken en willen aborteren kan ik me ook nog wel iets bij voorstellen.

Aan de andere kant, en dat ligt wel weer dicht bij wat als laaste noemde, vind ik dat het tegenwoordig ook net iets te makelijk gaat. Je zou zeggen dat een jong meisje die vindt dat ze er aan toe is gemeenschap te hebben toch dan ook rekening moet houden met de eventuele gevolgen. Ik bedoel de jeugd van nu weet zoveel meer dan vroeger.

En dan heb je nog de vrouwen die de zwangerschap afbreken omdat het net even niet uitkomt bijvoorbeeld met betrekking tot hun carriere.
Daar kan ik me nou even heel weinig bij voorstellen. Ik bedoel je hoeft tegenwoordig eigenlijk niet meer ongewenst zwanger te worden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Voor mij is het dus een beetje een grijs gebied en keur het dus niet zomaar goed of af.

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 3 juni 2003 @ 22:59:36 #44
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10865933
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:50 schreef _Kuch_ het volgende:

[..]

Ben je dom ofzo?

Als je leert lezen, zul je zien dat ik niet suggereer dat de SP tegen abortus is, maar dat F-ron dezelfde manier van denken heeft als de SP, die door Graveworm erg goed verwoord werd....

Wat ik zie is dat je een persoonlijk stokpaardje bij de discussie sleept die hier totaal niet op zijn plaats is. Het gaat hier over abortus, niet over jouw politieke misvattingen.

[Dit bericht is gewijzigd door Vibromass op 03-06-2003 23:01]

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:01:47 #45
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10865997
Maar ja, je moet dit soort dingen uit het oogpunt van het kind bekijken. Als de moeder er niet achter staat, wat voor leven staat dat kind dan te wachten? Dan kan je wel zeggen dat ik er makkelijk over denk, maar zo'n kind heeft ook niks eraan als het niet gewenst is...

Bovendien is men nu veel eerder sexueel actief dan 50 jaar geleden, en dit is ook geaccepteerd, dus dan kan je niet zo makkelijk zeggen dan als je sex hebt je ook klaar moet zijn voor een kind mocht het misgaan/je geen goede maatregelen getroffen hebben. Dit gaat gewoon niet op...

Mijn DVD-collectie
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:05:52 #46
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10866130
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:59 schreef Vibromass het volgende:

[..]

Wat ik zie is dat je een persoonlijk stokpaardje bij de discussie sleept die hier totaal niet op zijn plaats is. Het gaat hier over abortus, niet over jouw politieke misvattingen.

Ik heb mijn mening hier al verwoord.. Als het volgens jou niet over politiek gaat, waarom ga je dan in op het deel van mijn reactie wat wel politiek getint is? Wel degelijk dom dus
Mijn DVD-collectie
pi_10866152
Nou. Nou. Nou.
't Is ook nooit goed, he _Kuch_? Eerst verwijt je mij dat ik keuzemogelijkheden van anderen inperk en als later blijkt dat ik ONDANKS MIJN EIGEN GEVOELENS DAAROVER in staat ben om enige nuance te plaatsen, vind je dat Man, wees blij dat ik niet zo'n idioot ben die abortusklinieken opblaast.
pi_10866244
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:30 schreef _Kuch_ het volgende:

Iemand die zulke uitspraken doet verdraagt zelf geen mening van anderen. Dat blijkt wel. WAAR STAAT GOD VERDOMME DAT IK ABORTUS NIET WALGELIJK MAG VINDEN. DAT IS MIJN, JA MIJN MENING, OK????????????????!!!!!!!!!!! En ik zeg nergens dat iedereen die mening moet hebben. STERKER NOG: IK BEN TEGEN, JA TEGEN!!!!!!! HET VERBIEDEN!!!!!!!!!! VAN ABORTUS. Ben ik nu een beetje duidelijk?
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:10:56 #49
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_10866283
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:09 schreef F-ron het volgende:

[..]

Iemand die zulke uitspraken doet verdraagt zelf geen mening van anderen. Dat blijkt wel. WAAR STAAT GOD VERDOMME DAT IK ABORTUS NIET WALGELIJK MAG VINDEN. DAT IS MIJN, JA MIJN MENING, OK????????????????!!!!!!!!!!! En ik zeg nergens dat iedereen die mening moet hebben. STERKER NOG: IK BEN TEGEN, JA TEGEN!!!!!!! HET VERBIEDEN!!!!!!!!!! VAN ABORTUS. Ben ik nu een beetje duidelijk?

hohoho... rustig en kalm.. en niet zo schelden..
die mening mag jij hebben, niemand houdt je tegen. De vraag is alleen of je je mening ook zou kunnen onderbouwen..
KippKoRN I love you!
pi_10866294
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:50 schreef _Kuch_ het volgende:

[..]

Ben je dom ofzo?

Man, je kent me niet eens. Sukkel.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:11:24 #51
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10866304
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:05 schreef _Kuch_ het volgende:

[..]

Ik heb mijn mening hier al verwoord.. Als het volgens jou niet over politiek gaat, waarom ga je dan in op het deel van mijn reactie wat wel politiek getint is? Wel degelijk dom dus

Je hele reactie ging nergens over. Verder getuigen je opmerkingen van compleet disrespect voor mensen die het niet met je eens zijn. Evenals de smilies die je gebruikt om je sobere betoog op te luisteren.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:11:48 #52
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_10866317
ehm.. F-ron.. je hoeft niet zo te schreeuwen hoor om je punt duidelijk te maken.

Ik zou graag zien dat iedereen elkaars mening respecteert en er gewoon, op een normale toon gediscussieerd wordt

I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:14:01 #53
25737 spookie
Banaantje?
pi_10866380
Ja het is wel handig dat er arbortussen bestaan maar het idee vindt ik niet zo fijn
oops ohh my ...
pi_10866407
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:10 schreef NemesisDivina het volgende:

[..]

hohoho... rustig en kalm.. en niet zo schelden..
die mening mag jij hebben, niemand houdt je tegen. De vraag is alleen of je je mening ook zou kunnen onderbouwen..

Sorry, maar zelfs met een beetje goodwill vind ik dat niet in de reacties van _Kuch_.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:17:00 #55
25737 spookie
Banaantje?
pi_10866462
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:09 schreef F-ron het volgende:

[..]

oops ohh my ...
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:18:03 #56
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10866501
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:14 schreef spookie het volgende:
Ja het is wel handig dat er arbortussen bestaan maar het idee vindt ik niet zo fijn
Welk gedeelte heb je het meeste moeite mee?
pi_10866526
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:11 schreef E.T. het volgende:
ehm.. F-ron.. je hoeft niet zo te schreeuwen hoor om je punt duidelijk te maken.

Ik zou graag zien dat iedereen elkaars mening respecteert en er gewoon, op een normale toon gediscussieerd wordt

Nogmaals: Ik kreeg nou niet de indruk dat _Kuch_ mijn mening respecteert en dan moet ik toch zijn mening respecteren? Laat hij nu eerst maar eens normaal onderbouwen zonder mij iemand te noemen die iedereen wil voorschrijven hoe hij of zij moet leven. Daar heb ik geen behoefte aan. Heb zelf een hekel aan dat soort mensen. En verder is het mij een raadsel waarom hij de SP er bij haalt. De SP is een partij die juist voor een liberaal abortusbeleid is. Desondanks ben ik toch lid van die partij. Juist, omdat ik meningen van anderen respecteer.

ps. Ik schreeuw niet, ik ram alleen mijn toetsenbord bijna total-loss.

[Dit bericht is gewijzigd door F-ron op 03-06-2003 23:23]

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:21:31 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_10866601
Het doden van babies van onder de één jaar is objectief gezien net zo moreel verwerpelijk als een dier. In het geval van een foetus zeg ik derhalve dat abortus, mits de ouders niet garant kunnen staan voor een goede opvoeding, ten alle tijden mogelijk moet zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:25:55 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_10866723
Waar blijven die kotssmileys nou?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:27:13 #60
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10866756
quote:
Juist, omdat ik meningen van anderen respecteer.
Juist, vandaar dat geschreeuw?

Dat bevestigd wat ik wou zeggen: ik heb geen respect voor iemand die schreeuwt dat abortus walgelijk is (en ik haal de SP hierbij omdat dat soort reacties mij meteen de SP en hun ondoordachte, respectloze geschreeuw laat denken), Vervolgens reageer je hierop op een respectloze toon, wat precies bevestigd wat ik onder de aandacht wou brengen.

Bedankt en nog een fijne dag

Mijn DVD-collectie
pi_10866807
en hoe zouden jullie reageren als je van te voren al weet dat je kindje een bepaalde ziekte heeft. bij mij en ook bij mijn vriendin in de famillie zijn er gevallen van ADHD en Autisme, en aan haar kant ook MF (een huidziekte met mogelijk rotbijwerkingen)
mijn vriendin zou in zo'n geval abortus overwegen, maar ik ben er echt op tegen. omdat een kindje toevallig wat hyper actief (ADHD) meer moeite met sociale kontacten (autisme) of een paar plekjes op zijn/haar huid heeft geeft je dat niet het recht om maar te beslissen dat dat kind geen goed leven kan lijden, en daarom maar verwijderd moet worden
pi_10866890
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:18 schreef Vibromass het volgende:

[..]

Welk gedeelte heb je het meeste moeite mee?

Dit vind ik een hele moeilijke vraag. Ik kan niet precies omschrijven wat mij zo tegen staat. Een foetus is toch het begin van een nieuw menselijk leven en om die zomaar weg te halen zonder dat er een goeie reden is? Moeilijk. Heel erg moeilijk. Wat vind ik wel een goeie reden? Verkrachting. Zeer ernstige handicap bij het kind. Of als het leven van de moeder in gevaar is.
"Omdat het kind anders een ongelukkig leven krijgt omdat het niet gewenst is" vind ik niks meer en minder dan simpelweg neerleggen bij het feit dat kinderen binnen het gezin mishandeld kunnen worden. In plaats van maar het kind weg te halen, moet je ervoor zorgen dat mishandeling gewoon weg niet voorkomt.
pi_10866974
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:31 schreef F-ron het volgende:

[..]
Een foetus is toch het begin van een nieuw menselijk leven en om die zomaar weg te halen zonder dat er een goeie reden is?

Een foetus wel, maar een embryo? Heb jij tegenhet weghalen van een potentieel nieuw menselijk wezen óók bezwaar??
Laten we van de dood iets aangenaams maken en geen drakenspel.
pi_10866988
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:27 schreef _Kuch_ het volgende:

[..]

Juist, vandaar dat geschreeuw?

Dat bevestigd wat ik wou zeggen: ik heb geen respect voor iemand die schreeuwt dat abortus walgelijk is (en ik haal de SP hierbij omdat dat soort reacties mij meteen de SP en hun ondoordachte, respectloze geschreeuw laat denken), Vervolgens reageer je hierop op een respectloze toon, wat precies bevestigd wat ik onder de aandacht wou brengen.

Bedankt en nog een fijne dag

Jaja. Jouw respect kent grenzen. Nou, ik heb gezegd wat ik er van vond. Mijn tenen zeggen dat je ook weleens iets op een ondoordachte, respectloze manier roept. Hoezo? Respectloos? Beledig ik mensen als ik zeg dat ik abortus walgelijk vind? Nou, jammer dan. Ik ken iemand die wordt regelmatig beledigd.

Ook jij een fijne dag, meneer _Kuch_

[Dit bericht is gewijzigd door F-ron op 03-06-2003 23:37]

pi_10867019
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:34 schreef OAWVGPM het volgende:

[..]

Een foetus wel, maar een embryo? Heb jij tegenhet weghalen van een potentieel nieuw menselijk wezen óók bezwaar??

In principe wel.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:39:45 #66
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10867106
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:11 schreef F-ron het volgende:

[..]

Man, je kent me niet eens. Sukkel.

Ik ken je inderdaad niet. Jij kent mij ook niet, en toch heb je mij al beschuldigd van respectloos gedrag, sta je te schreeuwen (zal ik zo al die hoofdletter maar intepreteren?) en noem je me een sukkel...

Schelden is een zwaktebod. Dat ik gelijk had over de SP en dan verder nog al die waardeloze reacties van jou zegt me genoeg: gelukkig zijn er (als ik de rest van het topic doorlees) nog altijd meer normale mensen die gewoon hun mening verwoorden en ONDERBOUWEN (ja hoofdletters, sorry mods, hier zal t bij blijven) dan dat er van die schreeuwlelijks zijn.

Dit was de laatste keer dat ik op je reageer, je hebt al laten blijken niet te kunnen discussieeren, onderbouwen, niet tegen kritiek te kunnen en niet tegen andere denkbeelden te kunnen.

Heb er maar 1 woord voor: Zielig..

Mijn DVD-collectie
pi_10867110
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:35 schreef F-ron het volgende:

[..]

Jaja. Jouw respect kent grenzen. Nou, ik heb gezegd wat ik er van vond. Mijn tenen zeggen dat je ook weleens iets op een ondoordachte, respectloze manier roept. Hoezo? Respectloos? Beledig ik mensen als ik zeg dat ik abortus walgelijk vind? Nou, jammer dan. Ik ken iemand die wordt regelmatig beledigd.

Ook jij een fijne dag, meneer _Kuch_

ik vind wel dat wij (als mannen) makkelijker zo tegen kunnen zijn dan vrouwen, wij hoeven immers nooit abortus te laten plegen (ook geen pretje) en laat staan een kind krijgen omdat 1 of ander iemand voor jou beslist dat je geen abortus mag plegen, al is het een ongeluk

bedenk je eens wat voor gevolgen het heeft voor de ander, want het is wel makkelijk praten achter een bureaustoeltje, jij hoeft immers nooit de moeilijke beslissing te maken en te ondergaan van een eventuele abortus

zo, dat is eruit

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:40:52 #68
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10867133
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:17 schreef spookie het volgende:

[..]

Mijn eerste reactie was ook: keihard lachen
Mijn DVD-collectie
pi_10867209
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:40 schreef _Kuch_ het volgende:

[..]

Mijn eerste reactie was ook: keihard lachen

jajaja nu weten we het wel, ga maar weer ontopic
  dinsdag 3 juni 2003 @ 23:46:15 #70
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_10867270
Mensen die tegen abortus zijn denken over het algemeen niet ver genoeg door. Misschien een extreem standpunt, maar er zitten behoorlijk weinig kanten aan dit 'dilemma'. De redenen tegen zijn over het algemeen van deze aard: religieus, moord of onverantwoordelijkheid.

Mijns insziens zijn deze allen makkelijk te verwerpen.
religieus lijkt me duidelijk. Ik ben blij dat we niet meer leven in een samenleving waar een religie ons de wetten wil voorschrijven, zelfs als we zelf niet geloven.

Moord is wat lastiger, maar enkel omdat mensen teveel aan een lief babietje denken. Dat terwijl het een totaal niet levensvatbare vrucht is, die vaak zelfs nog maar weinig tot geen menselijke kenmerken heeft. Het is gewoon geen moord.

De laatste vind ik echt het grootste onzinargument wat ik ooit heb gehoord. Omdat een jonge vrouw dom is geweest, moet ze het kind maar houden? Dat gaat toch nergens over? Ik vind het ook ronduit belachelijk dat het gebeurt, maar om dan maar een kind ongewenst ter wereld te laten komen. Dat is net als iemand AIDS geven, omdat hij zonder condoom heeft gevreeen.

Zowiezo vraag ik me af, wat mensen in hemelsnaam bezielt om dit voor anderen te willen beslissen. Door dit te verbieden, is de kans dat je 2 levens (moeder en kind) een stuk moeilijker maakt of zelfs kapot maakt, flink aanwezig. Waar komt de plotselinge bemoeingsdrang vandaan van mensen met dit onderwerp. Velen kan het weinig schelen dat er in afrika duizenden doden aan groot onrecht sterven, maar dat iemand abortus pleegt is plotseling niet ver van hun bed en is een grote misdaad?

Nee, velen zullen dit niet waarderen, maar ik heb weinig tot geen respect voor mensen die tegen abortus zijn.

[toevoeging]
Ik denk wel dat er verandering zou kunnen komen in dit standpunt in het geval van verregaande DNA-kennis. We krijgen dan het probleem dat er kinderen weggehaald worden omdat ze niet mooi/slim/sterk genoeg zullen worden. Dan wordt er naar mijn mening een grens bereikt.
Zoiets is echter totaal niet aan de orde.

[Dit bericht is gewijzigd door kingmob op 03-06-2003 23:50]

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_10867282
U begon met schelden, meneer _Kuch_. Weet u nog? Lees maar mee:
quote:
Geplaatst door _Kuch_ op dinsdag 3 juni 2003 22:30quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Toen bleek dat ik nog enige nuance had, kon u niet laten om te zeggen:

quote:
Geplaatst door _Kuch_ op dinsdag 3 juni 2003 22:32quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:23 schreef F-ron het volgende:
[..]

Maar je vindt het wel walgelijk?

Dus, nogmaals meneer _Kuch_. U begon...

Dit is ook mijn laatste reactie naar u toe.

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:50:36 #72
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10867376
Ik heb ook nog wel een interessante reactie geplaatst in mijn telefoontopic voor u, u zult verrast zijn

Ontopic:

Ik ben dus voor abortus, simpelweg omdat ik vind dat de keuzemogelijk heel belangrijk is.
Mensen die roepen dat abortus moord is: er is biologisch vastgestelt dat foetussen geen gevoelens hebben, tot een bepaalde leeftijd. Vandaar de leeftijdsgrens van zoveel weken m.b.t. abortus.

Mijn DVD-collectie
pi_10867496
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:46 schreef kingmob het volgende:
verhaal
ondanks dat ik voor abortus ben, vind ik de manier waarop je dit schrijft niet helemaal zo goed

de opvattingen over of het moord is of niet vind ik ook moeilijk, je kan niet persé stellen van ja of nee. Uitsluiten dat het een moord is, kan eigenlijk ook niet, het kind zou immers geboren worden, maar het wordt tegengegaan door een abortus

of dit moord is, ligt bij de eigen normen en waarden van de persoon in kwestie

en verantwoordelijkheid vind ik helemaal geen onzin argument eigenlijk, aangezien mensen die keer op keer geen verantwoordelijk nemen en dan opeens zwanger worden (gek he) beter hadden moeten nadenken

ze kennen de gevolgen van sex, deden er niks aan...dan heb ik al snel...life with the consequences

maar dat moet iedereen zelf maar bepalen, ik vind niet dat het verboden zou moeten worden, maar toch vind ik dit af en toe wel moeilijk

pi_10867505
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:40 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

ik vind wel dat wij (als mannen) makkelijker zo tegen kunnen zijn dan vrouwen, wij hoeven immers nooit abortus te laten plegen (ook geen pretje) en laat staan een kind krijgen omdat 1 of ander iemand voor jou beslist dat je geen abortus mag plegen, al is het een ongeluk

bedenk je eens wat voor gevolgen het heeft voor de ander, want het is wel makkelijk praten achter een bureaustoeltje, jij hoeft immers nooit de moeilijke beslissing te maken en te ondergaan van een eventuele abortus

zo, dat is eruit

Daar heb je gelijk in. Daarom ben ik ook tegen het verbieden van abortus. Iets simpelweg verbieden is geen oplossing. Het zet alleen maar mensen die het verbod treffen in de koude kleren.

Toch vind ik dat eerlijk mag zeggen hoe ik gevoelsmatig abortus vind. Als ik zeg: Ik vind abortus walgelijk, doe ik geen uitspraak over mensen die daar voor kiezen. Daar pas ik voor. Ik ken een vrouw die wou samen met haar man heel graag een kind. Toen ze eindelijk zwanger werd, moest ze het door middel van een abortus weghalen. Ik vind het echt heel erg voor haar. Dan zet ik mijn eigen gevoelens over abortus wel radicaal opzij.

[Dit bericht is gewijzigd door F-ron op 04-06-2003 00:07]

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:55:26 #75
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10867522
Wat betreft de papa: hiermee ben ik het helemaal eens! Het is een rare situatie dat de papa allemaal plichten heeft en de moeder allemaal rechten, dit is in sommige gevallen gewoonweg niet te rechtvaardigen..

Standaardprocedures zijn tot op zekere hoogte prima, maar er moet ook een mogelijkheid bestaan om ervanaf te wijken mocht de situatie erom vragen.

Mijn DVD-collectie
pi_10867544
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:50 schreef _Kuch_ het volgende:
Ik heb ook nog wel een interessante reactie geplaatst in mijn telefoontopic voor u, u zult verrast zijn

Ontopic:

Ik ben dus voor abortus, simpelweg omdat ik vind dat de keuzemogelijk heel belangrijk is.
Mensen die roepen dat abortus moord is: er is biologisch vastgestelt dat foetussen geen gevoelens hebben, tot een bepaalde leeftijd. Vandaar de leeftijdsgrens van zoveel weken m.b.t. abortus.

nee, maar het kind zou wel geboren worden als je het zo zou laten, je ontneemt dus het leven van dat kind

wat als jou ouders dat bij jouw hadden hadden gedaan? dan was je er nu dus niet

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:56:58 #77
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10867565
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

nee, maar het kind zou wel geboren worden als je het zo zou laten, je ontneemt dus het leven van dat kind

wat als jou ouders dat bij jouw hadden hadden gedaan? dan was je er nu dus niet

en had je het dus ook niet kunnen betreuren
pi_10867589
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:56 schreef Vibromass het volgende:

[..]

en had je het dus ook niet kunnen betreuren

dat is het punt natuurlijk, maar er wordt altijd zo laks over gedaan terwijl je wel praat over een (toekomstig) leven van iemand
  woensdag 4 juni 2003 @ 00:09:18 #79
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10867828
Het is idd een toekomstig leven, en dus geen leven. Verder blijf ik bij mijn punt dat als het toekomstig leven (lees: kind) geen toekomst zou hebben omdat de ouders het kind niet willen of er niet klaar voor zijn, abortus de betere optie is dan gewoon laten komen.

Ook vind ik adoptie niet direct een hele goede oplossing. Gesteld dat het goed gaat (en het kind niet van verpleeghuis naar adoptiegezin zwerft) krijgt het kind er op latere leeftijd problemen mee. Als het in zijn tienerjaren zit en hoort dat het geadopteerd is, zoekt het contact met zijn natuuelijke ouders. Ook dit kan weer allerlei problemen geven, zowel voor het kind (ouders willen er niks mee te maken hebben, ouders zijn niet te vinden, het is niet wat ervan verwacht werd, enz.) als voor de ouders (hebben een ander leven, ander gezin, willen er misschien wel niks mee te maken hebben, enz.)

Mijn DVD-collectie
  woensdag 4 juni 2003 @ 00:16:26 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_10867965
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:57 schreef WeirdMicky het volgende:
dat is het punt natuurlijk, maar er wordt altijd zo laks over gedaan terwijl je wel praat over een (toekomstig) leven van iemand
Jij gebruikt ook nooit een condoom?
pi_10868375
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 00:16 schreef speknek het volgende:

[..]

Jij gebruikt ook nooit een condoom?

eenmaal tot abortus over moeten gaan, houdt in dat het 'toekomstige kind' vrijwel zeker op aarde komt

bij sperma is dit niet het geval

al gebruik ik idd geen condooms (vriendin aan de pil )

woensdag 4 juni 2003 @ 00:58:16 #82
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_10868718
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:57 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar je komt wel heel gevaarlijk dicht bij het 'je mag je zaad niet verspelen' gedoe.
Je stopt immers toekomstig leven...

Nou weet ik wel dat je dat niet bedoelt, maar het geeft wel aan waar de grens ligt, namenlijk bij het leven. Pas als iets leeft heeft het rechten. Anders kun je namenlijk nooit de grens vast stellen. Je zegt dat je je moet indenken dat het bij jezelf was gebeurt, dan was je er niet. Maar dat geld dan ook voor alle andere zaadcelletjes.
Mijn punt is dat als je de zaak rationeel benadert, kom je altijd uit dat je het niet moet verbieden. Als men een emotioneel bezwaar heeft, moeten ze het wel als zodanig naar voren brengen, en het niet rationeel proberen te brengen.

En waarom moet er perse een ongewenst kind geboren worden, wat is de gedachte daar achter?

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_10869079
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 00:58 schreef kingmob het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar je komt wel heel gevaarlijk dicht bij het 'je mag je zaad niet verspelen' gedoe.
Je stopt immers toekomstig leven...

Nou weet ik wel dat je dat niet bedoelt, maar het geeft wel aan waar de grens ligt, namenlijk bij het leven. Pas als iets leeft heeft het rechten. Anders kun je namenlijk nooit de grens vast stellen. Je zegt dat je je moet indenken dat het bij jezelf was gebeurt, dan was je er niet. Maar dat geld dan ook voor alle andere zaadcelletjes.
Mijn punt is dat als je de zaak rationeel benadert, kom je altijd uit dat je het niet moet verbieden. Als men een emotioneel bezwaar heeft, moeten ze het wel als zodanig naar voren brengen, en het niet rationeel proberen te brengen.

En waarom moet er perse een ongewenst kind geboren worden, wat is de gedachte daar achter?

zoals ik al eerder noemde ben ik dus wel vóór abortus, maar leg ik gewoon door vraagstellingen e.d de discussie een beetje verder

want al ben ik voor, het blijven kwesties waarbij ik toch soms mn eigen vraagtekens bij zet, zoals wat is de grens enzo

een zaadcel bijvoorbeeld heeft nog niks mens achtig, als we zo beginnen kunnen we wel gaan huilen om elke x dat een vrouw ongesteld is, dat dat verspilling van de eicel is

maar als mn vriendin zwanger zou raken (door een ongelukje of course) zou ik wel een abortus willen ja, ik ben niet op een dusdanig levensniveau dat ik het kind (goed) zou kunnen opvoeden

maar ik zou er heel zeker veel moeite mee hebben, dat wel...dus vandaar de aankaarting van wanneer is de grens

woensdag 4 juni 2003 @ 01:34:13 #84
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10869147
quote:

Je hebt groot gelijk. Verbieden heeft toch geen zin, nu weet je tenminste dat het deftig gebeurt, en een vrouw is nog altijd baas over haar eigen lichaam. Het moet een vrije beslissing zijn en blijven.
Laten we ons bevrijden van het routineuze, van het praktische, van de grootste gemene dictatuur en spontaan en samen het leven vullen met ideeën, ervaringen en liefde, waaraan voor de wraak van de tijd geen einde mag komen.
  woensdag 4 juni 2003 @ 01:37:44 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_10869175
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 00:36 schreef WeirdMicky het volgende:
eenmaal tot abortus over moeten gaan, houdt in dat het 'toekomstige kind' vrijwel zeker op aarde komt

bij sperma is dit niet het geval

al gebruik ik idd geen condooms (vriendin aan de pil )

mwah, vrijwel zeker, vrijwel zeker. Er kan nog van alles misgaan. Net als bij de conceptie. De kans wordt groter ja, maar om het nou van een kans af te laten hangen..
De kans wordt sowieso nihil met gebruik van een condoom.
pi_10869218
Ik vind dat als je verkracht word je het kind moet kunnen laten weghalen. Maar als je zwanger raakt door een ongelukje enzo moet abortus niet kunnen, dan moet je maar voorzichtiger zijn.

Strikt gezien is abortus trouwens geen moord omdat het ongeboren kind niet als levend wordt gezien. Je kan het dus ook niet doden.

pi_10869219
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 01:37 schreef speknek het volgende:
De kans wordt sowieso nihil met gebruik van een condoom.
hoeven we gelukkig ook niet vaak bang te zijn voor zwangerschappen en abortussen

beter voorkomen dan "genezen"

pi_10869237
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 01:41 schreef Steijn het volgende:
Maar als je zwanger raakt door een ongelukje enzo moet abortus niet kunnen, dan moet je maar voorzichtiger zijn.
ehm, je zegt het al...een ongeluk

ook de pil is niet 100% betrouwbaar, net iets meer dan het condoom, maar nog steeds kunnen er dan zwangerschappen voorkomen terwijl dit helemaal niet de bedoeling is

pi_10869274
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 01:43 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

ehm, je zegt het al...een ongeluk

ook de pil is niet 100% betrouwbaar, net iets meer dan het condoom, maar nog steeds kunnen er dan zwangerschappen voorkomen terwijl dit helemaal niet de bedoeling is

wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het niet moet zijn van, ow sjit zwanger van die one-night-stand dan maar een abortus.
pi_10869291
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 01:46 schreef Steijn het volgende:

[..]

wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het niet moet zijn van, ow sjit zwanger van die one-night-stand dan maar een abortus.

ik snap je, al gun ik dat eventuele kind ook niet echt zo'n situatie toe

want 1 van beiden zal het dan op gaan voeden, etc.

moeilijkmoeilijkmoeilijk

pi_10871705
quote:
Moord is wat lastiger, maar enkel omdat mensen teveel aan een lief babietje denken. Dat terwijl het een totaal niet levensvatbare vrucht is, die vaak zelfs nog maar weinig tot geen menselijke kenmerken heeft. Het is gewoon geen moord.
Hier ben ik het dus niet mee eens, het is WEL levensvatbaar, als je het kind zou laten zitten waar het zit word het een levende baby...

Dus het leeft wel degelijk........

Het is alleen niet levensvatbaar als het eruit gehaalt word, maar dat lijkt me enigsinds logisch, het is niet de bedoeling dat een embryo eruit word gehaalt....

Zo kan ik ook wel zeggen, ik kan jou gewoon om zeep helpen, want je bent niet levensvatbaar in de ruimte........
Dat is net zo'n vergelijking...

Een embryo leeft, het groeit, het ontwikkeld zich razendsnel, heeft al vrij snel een "bewustzijn"............

Waar die grens van "bewustzijn" ligt weet niemand, ik weet dat ik toen ik 2 weken zwanger was wist dat ik zwanger was, ik voelde een aanwezigheid, dat was toch echt al in de tijd dat abortus nog kan......

Niemand geloofde me toen gelijk, iedereen zei he doompje blijf nuchter meid je kan het nu nog niet weten...
Maar ik had wel gelijk

quote:
en hoe zouden jullie reageren als je van te voren al weet dat je kindje een bepaalde ziekte heeft. bij mij en ook bij mijn vriendin in de famillie zijn er gevallen van ADHD en Autisme, en aan haar kant ook MF (een huidziekte met mogelijk rotbijwerkingen)
mijn vriendin zou in zo'n geval abortus overwegen, maar ik ben er echt op tegen. omdat een kindje toevallig wat hyper actief (ADHD) meer moeite met sociale kontacten (autisme) of een paar plekjes op zijn/haar huid heeft geeft je dat niet het recht om maar te beslissen dat dat kind geen goed leven kan lijden, en daarom maar verwijderd moet worden
Wat hier beschreven staat vind ik geen reden tot abortus, voor mij dan he.........

Maar hierin trek ik wel een grens....

Ik zal een vb noemen...
Een tijd geleden zag ik op tv een familie waarin een echt heel zwaar gehandicapt kind geboren was, dit wisten ze al in de tijd dat ze nog een keuze hadden, deze mensen hebben voor het leven van het kind gekozen(respect, dat is erg zwaar!!!!).

Het kind had het verstand van een baby van een paar maanden oud, was totaal misvormd, had elke dag dus pijn....
Hij kon niet lopen, hij kon niet zitten, hij kon alleen maar liggen in een speciaal matras dat naar zijn lichaam was aangepast...
Hij kon niet comminuceren, was zich de helft van de tijd niet bewust van de wereld om zich heen.

Als ik dit zou weten dan zou ik een abortus overwegen, dit is het enige waarin ik een uitzondering zou maken....

Ik weet niet of ik het aan zou kunnen zo'n kind te verzorgen, vooral om het lijden wat je dan elke dag weer van zo dichtbij meemaakt.

Ik weet niet of ik dat een kind zou willen aandoen, dan zou ik waarschijnlijk liever het leven beeindigen voordat het goed en wel begonnen is.

pi_10872131
Ik heb halverwege dit topic een post gelezen die ik wel erg interessant vind, maar waar niet op gereageerd is. Het ging er om dat abortus eigenlijk net zo erg is als dat je een kind dat in een couveuse (?) ligt ook wel kan ombrengen, of een dier naar de eeuwige jachtvelden helpt. Dit kind kan ook niet zelfstandig leven, en of dit kind nou enig idee er van heeft dat het leeft dat zou ik niet weten.
Ik ben tegen abortus als geboorte beperking middel. En ben van mening dat een "klomp cellen" net zo waardevol is als een pas geboren kind.

Wat ik dus wil zeggen is: zijn de mensen die voor prenatale abortus zijn ook voor postnatale abortus? Ik bedoel een gehandicapt kind is toch eigenlijk ook alleen maar een sta-in-de-weg?

[Dit bericht is gewijzigd door cordia op 04-06-2003 10:09]

woensdag 4 juni 2003 @ 10:16:41 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_10872448
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 10:03 schreef cordia het volgende:
Wat ik dus wil zeggen is: zijn de mensen die voor prenatale abortus zijn ook voor postnatale abortus? Ik bedoel een gehandicapt kind is toch eigenlijk ook alleen maar een sta-in-de-weg?
Nou niet met het argument van hulpbehoevendheid. Als ik aan de beademing lig door een ongeval, wil ik ook niet dat ze de stekker eruit trekken. Het punt wat mensen onderscheid van de dieren en moorden moreel onjuist maakt is dat van een bewustzijn. Als door onderzoek blijkt (wat ook zo is), dat kinderen pas rond hun tweede levensjaar een bewustzijn ontwikkelen, zou inderdaad het doden van kinderen daarvoor niet veel verwerpelijker moeten zijn dan het doden van een dier.

Maar het is een grijs gebied, ten eerste zijn er natuurlijk kinderen eerder in de ontwikkeling, ten tweede raken na de geboorte allerlei mensen gehecht aan het kind wat het wel weer moreel onjuist maakt.

pi_10876466
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 09:44 schreef erodome het volgende:

Maar hierin trek ik wel een grens....

Ik zal een vb noemen...
Een tijd geleden zag ik op tv een familie waarin een echt heel zwaar gehandicapt kind geboren was, dit wisten ze al in de tijd dat ze nog een keuze hadden, deze mensen hebben voor het leven van het kind gekozen (respect, dat is erg zwaar!!!!).

Het kind had het verstand van een baby van een paar maanden oud, was totaal misvormd, had elke dag dus pijn....
Hij kon niet lopen, hij kon niet zitten, hij kon alleen maar liggen in een speciaal matras dat naar zijn lichaam was aangepast...
Hij kon niet comminuceren, was zich de helft van de tijd niet bewust van de wereld om zich heen.

Als ik dit zou weten dan zou ik een abortus overwegen, dit is het enige waarin ik een uitzondering zou maken....

Ik weet niet of ik het aan zou kunnen zo'n kind te verzorgen, vooral om het lijden wat je dan elke dag weer van zo dichtbij meemaakt.

Ik weet niet of ik dat een kind zou willen aandoen, dan zou ik waarschijnlijk liever het leven beeindigen voordat het goed en wel begonnen is.

Ik denk dat ik in zo'n situatie toch wel voor een abortus zou kiezen... Maar ik vrees dat ik dan wel jaren achtervolgd word door een schuldgevoel.
  woensdag 4 juni 2003 @ 13:40:23 #95
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_10876769
Ik vind abortus geen moord. Het is nog geen mens. Het leeft misschien, maar ook alleen maar omdat het inde buik van een vrouw zit. Op zichzelf zou het niet kunnen leven. De hersenen en zenuwstelsel zijn in zo'n vroeg stadium nog niet ontwikkeld, het heeft dus ook geen, etc. Het is gewoon niks...

Als je verkracht wordt kun je inderdaad de morning after pil halen, maar ik vraag me af of je daar wel echt op tijd aan denkt. kan me voorstellen dat je pas na een week, of misschien zelfs pas als je merkt dat ze zwanger bent aan zoiets denkt.

Verder bestaat er zoiets als voorbehoedsmiddelen, condooms, de pil, etc. Maar die zijn niet 100% veilig!!! De kans is misschien klein dat je ondanks condoom- en/of pilgebruik zwanger wordt, maar de kans is er wel.
Overigens ben ik van mening dat als jij vindt dat je oud genoeg bent, verantwoordelijk genoeg bent, klaar genoeg bent voor het hebben van sex, dat je dan ook de verantwoording moet nemen als je dus zwanger wordt, ookal was je aan de pil, etc.

Ik zou zelf niet snel abortus laten plegen. Ookal ben ik er nu nog niet helemaal klaar voor, wonen m'n vriend en ik in andere stad, ben ik nog lang niet klaar met school, hebben we eigenlijk niet zoveel geld. Ik zou geen abortus laten plegen als ik nu (van hem) zwanger zou worden.
Alleen in extreme gevallen als verkrachting ofzow. Of inderdaad als je in een vroeg stadium al weet dat je kindje zwaar gehandicapt zal zijn, want wat voor leven heeft een kindje dat niks kan?

Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  woensdag 4 juni 2003 @ 15:09:22 #96
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_10879466
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 13:30 schreef F-ron het volgende:

[..]

Ik denk dat ik in zo'n situatie toch wel voor een abortus zou kiezen... Maar ik vrees dat ik dan wel jaren achtervolgd word door een schuldgevoel.

Ik ben het zowaar met je eens!
Vanuit het kind gezien is de 'kwaliteit' van dit leven vrijwel nihil, zelfs meer als een levende hel te kenmerken (ook al realiseert hij dit zelf niet) en niet te vergeten een enorme belasting voor de hele omgeving.

De schuldgevoelens van de reden tot abortus spelen hier ook wel een rol, maar ik denk toch dat abortus hier de meer humane oplossing is...

Mijn DVD-collectie
pi_10880608
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:15 schreef jagermaster het volgende:
[..]
Heb zo'n vermoede dat jij doelt op de discussie die heeft plaats gevonden over een jong meisje in een islamistisch land watalleen een abortus mocht laten plegen als het gevaar zou opleveren voor het kind vq moeder? als ik het verkeerd heb mag je het zegge hoor
Je hebt het verkeerd, het was in een Zuid Amerikaans land, Chile of Peru. Zo'n land waar de kerk nog veel te veel invloed heeft (denk aan Afrika en de kerk die condooms verbied, resultaat dat over een eeuw heel Afrika Aids heeft). Ik ben bijzonder blij de religie in Nederland weinig meer heeft te zeggen.
Het meisje mocht het kind niet laten weghalen van de kerk/politiek. Heel erg ziek.
Ja, je kan het kind na afloop opgeven voor adoptie, maar het beste is toch nog echt een normaal gezin waar vader en moeders ook nog eens met elkaar kunnen opschieten.
Ik moet wel toegeven dat mensen steeds makkelijker over dingen beginnen te denken, zoals abortus en scheidingen.
Abortus dient niet als voorbehoedsmiddel (of nabehoedsmiddel). Ik zie het liever gebruikt worden in zaken zoals een zwangerschap bij een tiener, of een zwangerschap door een verkrachting. Of als de moeder in gevaar kan komen door de zwangerschap (mentaal of physiek).
En het gaan vergelijken met een dier is beetje krom, een embryo is toch wel wat meer waard dan een dier. Ik ben geen massa moordenaar omdat ik graag een stukje vlees eet (nou ja, voor een boel Volkertje van G tiepjes wel, maar boeie ).
pi_10881650
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:09 schreef _Kuch_ het volgende:

[..]

Ik ben het zowaar met je eens!
Vanuit het kind gezien is de 'kwaliteit' van dit leven vrijwel nihil, zelfs meer als een levende hel te kenmerken (ook al realiseert hij dit zelf niet) en niet te vergeten een enorme belasting voor de hele omgeving.

De schuldgevoelens van de reden tot abortus spelen hier ook wel een rol, maar ik denk toch dat abortus hier de meer humane oplossing is...

En ik ben het nu met jou eens! Want je omschrijft nu precies de redenen waarom ik in dit geval, ondanks mijn gevoelens daar tegen, toch voor abortus zou kiezen.
pi_10882216
Nou doen er best veel of je gewoon even naar de dokter kan gaan voor een abortus omdat je een one-night-stand hebt gehad?
Ik weet niet hoe ik of anderen zich zouden voelen in die situatie, maar het lijkt me juist heel erg emotioneel ook al is het kind ongewenst. Je lijf propt zichzelf ook helemaal vol met hormonen die zorgen dat het kindje een zo groot mogelijke overlevenskans krijgt (dat je het wil houden dus). Lijkt me heel erg moeilijk, maar in sommige situaties wel het beste...
Het mooi kotsende meisje.
  woensdag 4 juni 2003 @ 16:47:20 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_10882639
Ik zie het niet als probleem. Ik heb geen binding met een kind dat ik niet wil. Dus voor mij zou abortus inderdaad alleen een vervelend middagje zijn en verder niet.
pi_10883058
Maar jij zou alleen maar een helft van die foetus z'n DNA in hoeven te brengen, verder is enige bemoeienis in principe niet nodig, mannen staan er toch veel verder van af.
  woensdag 4 juni 2003 @ 17:03:40 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_10883167
Ja dat is vast waar, maar ik snap het argument van de vrouw niet. Is even met de benen omhoog zitten werkelijk zoveel vervelender dan de rest van je leven opgescheept zitten met een kind dat je niet wilt?
pi_10883598
Natuurlijk is het rationeler in sommige gevallen om beter abortus te plegen, maar
*het doet zeer
*je hebt toch het gevoel dat je iets doodt
*je lichaam wil instinctief niet dat het verwijdert wordt

Hierdoor lijkt het me absoluut geen pretje....

pi_10883663
Natuurlijk is abortus moord, je ontneemt toch iemand het leven???

Wat er ook gebeurd is ( verkrachting enz..) niets is een reden om iemand het leven te ontnemen...

Maar dat is mijn mening

Leven is liefde,
Liefde is leven,
Leef in liefde,
Laat liefde leven!
pi_10884123
ik vind eigenlijk alleen verkrachting een uitzonderings geval, en als het kind een heel erge handicap heeft mischien, maar dat licht eraan wat, enzo
  woensdag 4 juni 2003 @ 17:38:13 #106
8369 speknek
Another day another slay
pi_10884154
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 17:19 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Natuurlijk is het rationeler in sommige gevallen om beter abortus te plegen, maar
*het doet zeer
*je hebt toch het gevoel dat je iets doodt
*je lichaam wil instinctief niet dat het verwijdert wordt

Hierdoor lijkt het me absoluut geen pretje....

Ik heb ook nergens gezegd dat het een pretje is. Maar het is absoluut beter dan de consequenties. Dat gevoel dat je iets doodt heeft de man ook (en mij boeit het niet zo), elke medische ingreep doet zeer, wat niet bepaald een argument is om het niet te doen... Alleen dat instinct kan ik niets over zeggen.
  woensdag 4 juni 2003 @ 17:39:00 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_10884171
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 17:21 schreef Debs het volgende:

Wat er ook gebeurd is ( verkrachting enz..) niets is een reden om iemand het leven te ontnemen...

Maar dat is mijn mening

En als je honger hebt en het op wilt eten?
pi_10886473
quote:

Maar dat is mijn mening

Iemand?? Volgens mij is er nog geen sprake van iemand. Er is sprake van iets. Maar niet van iemand.
  woensdag 4 juni 2003 @ 20:43:18 #109
37769 erodome
Zweefteef
pi_10888722
Nee verkrachting zou voor mij geen reden tot abortus zijn, ik zou een kind die voortkomt uit een verkrachting met open armen ontvangen...

Alleen en alleen bij een zeer zware handicap, waardoor de levenskwalitijd echt gewoon zwaar beroerd is wil ik een abortus overdenken...

pi_10888956
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:03 schreef Graveworm het volgende:
abortus is geen moord omdat moord alleen kan bij een mens, en een embryo is nog geen mens
ooit eens een discussie met een leraar mee gehad vanaf welk tijdstip abortus moord is. moet je vanaf 9 maand heel langzaam terugtellen en vanaf 0 maand heel langzaam vooruit tellen. is wel een leuke discussie dan. abortus moet kunnen.
  woensdag 4 juni 2003 @ 20:58:46 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_10889216
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 19:15 schreef Mea.Culpa het volgende:
Iemand?? Volgens mij is er nog geen sprake van iemand. Er is sprake van iets. Maar niet van iemand.
En zo is het.
pi_10889973
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 20:43 schreef erodome het volgende:
Nee verkrachting zou voor mij geen reden tot abortus zijn, ik zou een kind die voortkomt uit een verkrachting met open armen ontvangen...
maar dan heb je wel een levende herinnering aan een klote moment in je leven, en voor het kind is het ook niet leuk als hij te horen krijgt: "ja mama wou eigenlijk helemaal nix met papa maar papa wel en daar ben jij het resultaat van"
  woensdag 4 juni 2003 @ 21:40:07 #113
37769 erodome
Zweefteef
pi_10890547
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 21:22 schreef Mr_x007 het volgende:

[..]

maar dan heb je wel een levende herinnering aan een klote moment in je leven, en voor het kind is het ook niet leuk als hij te horen krijgt: "ja mama wou eigenlijk helemaal nix met papa maar papa wel en daar ben jij het resultaat van"

Nee het is geen levende herrinering aan een klote moment voor mij......

Het is eerder een lekker puh..........
De klootzak die me verkracht heeft dan heeft geprobeerd mij mijn ziel af te pakken en ipv van dat krijg ik dan het grootste geschenk ervoor terug wat je maar kan krijgen, een kind....

Ik zal van het kind houden met heel mijn hart, het zal net als mijn zoontje mijn hart zijn wat armen en benen krijgt en die buiten me rondwandeld.

En ja dit durf ik met zekerheid te zeggen.

Het enige wat moeilijk is is of je de waarheid moet vertellen aan het kind of niet....

pi_10893010
Ik ben voor abortus omdat ik vind dat een eitje nog geen mensje is (bij 3 maanden ligt de grens he). Bovendien zijn de pil en condoom niet 100% veilig ook als je ze goed gebruikt.

Iedereen moet de mogelijkheid hebben om abortus te plegen.
Maar als iemand dat niet doet om bepaalde redenen is dat natuurlijk ook goed. Iedereen denkt dat je een abortus zo even doet maar toch moet je er goed over nadenken, net zoals als je het kindje houdt.

Een hekel heb ik aan mensen die meteen zonder oordeel roepen dat abortus moord is. Weten mensen niet dat ze daar mensen mee pijn doen? Je kan om zoveel redenen het doen: geen baan, geen woning, twijfels in de relatie (en gesteld dat het uitgaat: wil je dan herinnert worden aan de vragen van je kind dat ie toch graag zijn vader wilt zien?), twijfels of je op dat moment wel kinderen wil...

Maar als ik binnenkort zwanger word, denk ik vermoedelijk niet aan abortus omdat ik nu al wat ouder ben (vroeger was ik daar makkelijker in) en ik vind dat je rond je 30e toch aan je biologische klok (jawel! krijgen we dat gezeik ) moet denken...

En pfoe .. wat te doen als je weet dat het kind gehandicapt geboren wordt ... (die test doe je geloof ik na een half jaar).. dat vind ik een moeilijke hoor. Ik zou het nu eigenlijk niet weten wat ik zou doen.

En dit was mijn bedrage voor vandaag

pi_10894863
quote:

Maar dat is mijn mening

ik ben benieuwd dat als jou het zou overkomen, je nog zo praat

niet dat ik het hoop natuurlijk, het klinkt alleen zo onwerkelijk en onnadenkend

pi_10901773
Wie het kindje wil houden mag het hebben...net zo kortzichtig als al die lui die hier zeggen dat abortus moord is. Tot week 12 is het een klompje cellen wat net zo goed zou kunnen muteren naar een homofiele vingerplant.

Get a grip...

Abortus? Leuker kunnen we het niet maken, wel realistischer.

quote:
En pfoe .. wat te doen als je weet dat het kind gehandicapt geboren wordt ... (die test doe je geloof ik na een half jaar).. dat vind ik een moeilijke hoor. Ik zou het nu eigenlijk niet weten wat ik zou doen.
Vruchtwaterpunctie..niet geheel zonder risico voor de gezondheid van het kind.

P.S. Ik heb niet alle post gelezen, en ken de beladenheid van het onderwerp vanwege sommige omstandigheden die er soms aan te pas komen. Ik zeg wat ik zeg en niet meer dan dat. Geen baggetalisatie!

pi_10904168
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 09:44 schreef erodome het volgende:
en embryo leeft, het groeit, het ontwikkeld zich razendsnel, heeft al vrij snel een "bewustzijn"............

Waar die grens van "bewustzijn" ligt weet niemand, ik weet dat ik toen ik 2 weken zwanger was wist dat ik zwanger was, ik voelde een aanwezigheid, dat was toch echt al in de tijd dat abortus nog kan......

Dat is dus het hele enge van deze hele discussie. Ik hoor hier veel voorstanders van abortus ronduit zeggen "abortus is geen moord, want een embryo heeft geen bewustzijn". Dat zeggen ze resoluut omdat dat in feite het enige standpunt is wat ze kunnen innemen om abortus op zich te rechtvaardigen en niet gelijk te hoeven stellen aan moord.

Maar het probleem is dat niemand weet wanneer de vrucht "bezield" wordt, oftewel een bewustzijn krijgt. Ik denk dat de meesten het hier ermee eens zijn dat het weghalen van een "klompje cellen" zonder bewustzijn geen moord is, maar het doden van een levend wezen met een bewustzijn weer wel.

Dat is dus het hele probleem: we weten niet of de "bezieling" wel plotsklaps plaatsvindt. Waarschijnlijker is dat een bewustzijn zich geleidelijk ontwikkelt, maar dat maakt het morele dilemma nog gecompliceerder, want hoever moet het bewustzijn ontwikkeld zijn voordat het aborteren ervan als moord moet worden beschouwd? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb hier erg veel problemen mee. En zelfs deze discussie is een hypothetische, aangezien wij op dit moment helemaal niet kunnen vaststellen wanneer in de zwangerschap sprake is van een bewustzijn.

Daarom heb ik echt problemen met abortus, omdat ik het hoe dan ook toch als een vorm van moord beschouw, tenzij het in zo'n vroeg stadium gebeurt, dat het slechts een klompje cellen is. Maar wanneer is het een bewustzijn en wanneer niet? En als het bewustzijn zich geleidelijk ontwikkelt, dan is het helemaal een probleem, want wanneer definieren we dat het een persoon is met recht om te leven en wanneer niet? En kunnen we zoiets uberhaupt wel "meten" in de toekomst (nu kunnen we dat sowieso al niet)?

quote:
Op woensdag 4 juni 2003 20:43 schreef erodome het volgende:

Alleen en alleen bij een zeer zware handicap, waardoor de levenskwalitijd echt gewoon zwaar beroerd is wil ik een abortus overdenken...

Ik ben het hier met erodome eens. Ik vind het trouwens dapper van haar, dat ze zelf als vrouw ook zo'n stanpunt durft in te nemen, wetende dat ze de controle over haar lichaam tijdens zo'n zwangerschap dan wel uit handen geeft. Want ik geef toe dat dat heel moeilijk is voor de vrouw en dat ik als man wat dat betreft makkelijk praten heb.

Maar het gaat mij om het principe dat je een individu nooit mag straffen voor misdaden die door een familielid zouden zijn gepleegd. Dat staat zelfs in de VN Verklaring van de Rechten van de Mens. Met andere woorden: dat kind kan er niets aan doen dat de moeder is verkracht. En in welk stadium is het al een "individu" waar dat voor geldt en wanneer nog niet?

Dan komt het argument dat een ongewenst kind toch geen goed leven zou hebben, zich ellendig zou voelen omdat het niet binnen een liefdevolle familie geboren zou worden, etc. Maar dat zijn allemaal assumpties. Voor hetzelfde geld zou zo'n kind misschien wel een erg gelukkig en succesvol leven kunnen hebben, al komt het voort uit een ongewenste zwangerschap. Dat is mijn bezwaar tegen dit argument: het is gebaseerd op assumpties.

Dan komen we bij de gezondsheidsaspecten.

In de eerste instantie het kind: als duidelijk is dat zo'n kind kwalitatief zo'n slecht leven zou krijgen, continu pijn, zware hersenbeschadiging, etc, met andere woorden: als het leven gegarandeerd een kwelling voor zo'n kind zou zijn, dan zeg ik: doe dit dat kind niet aan. Dan is een abortus juist het enige menselijke wat je kunt doen.

Dan is er de gezondheid van de moeder: dit is problematischer. Stel dat er een situatie is waarbij het kind weliswaar zonder levensgevaar ter wereld zou kunnen worden gebracht, maar niet zonder een heel groot risico dat de moeder zou sterven of in elk geval veel beschadiging aan haar lichaam zou oplopen. Dat is een groot dilemma. Als er dan voor gekozen wordt om het kind niet ter aarde te brengen, om de moeder te beschermen, dan zal ik dat zeker niet veroordelen, al is het een moeilijke keuze. Dat zijn van die vreselijke dillemma's, die ik niemand zou toewensen.

Hoe dan ook: ik vind dat de vrouw toch meer heeft te zeggen over de zwangerschap, omdat zij het kind draagt en haar lichaam er gewoonweg direct bij betrokken is. Dat wil niet zeggen dat de man helemaal niets te zeggen zou hebben of er ook totaal geen verantwoordelijkheid voor zou hebben. Dat mannen niet zwanger kunnen worden is geen excuus om de vrouw met alle problemen op te zadelen. Met DNA-tests kunnen we tegenwoordig met nagenoeg 100% zekerheid vaststellen wie de biologische vader is, en hij is mede verantwoordelijk voor dat kind.

Ach, laten we in Godsnaam idereen zo goed mogelijk voorlichten op gebied van safe sex en voorbehoedsmiddelen. Taboes zoveel mogelijk doorbreken, alles bespreekbaar maken met de jeugd, alsmede ze wijzen op de mogelijke ellende die ze met die ene condoom en/of pil zouden besparen. Als mensen op een verantwoorde manier seks zouden hebben, dan zouden we een stuk minder geconfronteerd worden met deze vreselijke dillemma's.

Maar goed, nogmaals: ik heb om bovengenoemde redenen veel moeite met abortus, al beschouw ik mezelf erg links qua standpunten. Ik ben bijvoorbeeld absoluut voor euthenasie, omdat degene die euthenasie wil daar gewoonweg zelf voor kiest. Dat is bij abortus dus niet het geval. Dat zo'n kind ook nog niet kan kiezen, dat is geen excuus.

Ars longa, vita brevis
pi_10909495
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:11 schreef Graveworm het volgende:

[..]

right..

het is nog geen kindje, het is een vrucht wat ooit een kindje gaat worden

beter vroeg weghalen dan de rest van zijn/haar leven in ellende laten doorbrengen

ben ik het mee eens. het is nog geen mens joh, het wezen leeft dan in feite nog niet echt, alleen in de buik van de moeder..
  donderdag 5 juni 2003 @ 20:00:25 #119
37769 erodome
Zweefteef
pi_10913048
Wat ik me afvraag, hoeveel van de mensen die zeggen, ach het leeft toch nog niet, het is maar een klompje cellen heeft zelf kinderen en heeft dus of zelf of van heel dichtbij een zwangerschap meegemaakt?
pi_10913184
quote:
Op donderdag 5 juni 2003 12:24 schreef superbossy het volgende:
Vruchtwaterpunctie..niet geheel zonder risico voor de gezondheid van het kind.
Volgens mij is er alleen verhoogd risico op een miskraam, maar heeft het geen invloed op de gezondheid van het kind.
pi_10913757
Ik vraag me hier even af...
De mensen die tegen abortus zijn, veroordelen jullie mensen die het wel gedaan hebben zonder te willen weten wat de reden hiervoor is?

Als een goede vriendin van mij abortus zou plegen, zou ik haar helpen maar dat zou ik ook doen als ze het niet zou doen en de kleine wilde houden. Dat is dan haar beslissing en dat heb ik te respecteren.

Het klinkt af en toe hier zo van: ik ben tegen abortus en als iemand dat gedaan heeft die heeft een moord gepleegd (naja... en dan komen we bij mijn vorige post wat ik daarvan vind ).

pi_10922832
quote:
Op donderdag 5 juni 2003 20:00 schreef erodome het volgende:
Wat ik me afvraag, hoeveel van de mensen die zeggen, ach het leeft toch nog niet, het is maar een klompje cellen heeft zelf kinderen en heeft dus of zelf of van heel dichtbij een zwangerschap meegemaakt?
Maar jij mag wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uitspraken doen over het houden van een kind verwekt tijdens een verkrachting terwijl je dat ook niet heb beleefd, ik begreep tenminste dat het niet echt gebeurt was...

Zinloze discussie dit...het is toch altijd voor tegen tegen en de argumenten zijn inmiddels ook wel allemaal gemeld.

Ik ben blij dat mensen in nederland mogen beslissen om een vrucht af te laten zuigen.

pi_10923597
quote:
Wat is een embryo dan? Naturlijk is het wel een mens!

Abortus moet alleen mogelijk zijn bij verkrachting; gevaar leven voor moeder; als de baby niet levensvatbaar is, of zwaar gehandicapt.

Maar als de moeder of vader niet opgelet hebben tijdens het vrijen, is dat geen reden voor abortus.

Neuken is niet alleen heel lekker: er kunnen ook kinderen van komen!!!!!

pi_10925512
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 09:30 schreef 001 het volgende:

[..]

Wat is een embryo dan? Naturlijk is het wel een mens!

mens1 (de ~ (m.), ~en)
1 het hoogst ontwikkelde wezen, dat zich door zijn rede en taal van de dieren onderscheidt

em·bryo (het ~, ~'s/~nen)
1 organisme in zijn eerste ontwikkelingsstadium na de bevruchting

Eerst een lesje logica en verbanden in redevoering?

Nee, een embryo is geen mens, iedere wetenschapper zal je dat vertellen, dat jij alleen je emoties een rol laat spelen en daardoor je stellingen niet kunt onderbouwen geeft je al helemaal het recht niet om voor anderen te beslissen dat ze alleen onder bepaalde voorwaarden een abortus mogen uitvoeren. Baas in eigen buik...dat is de enige democratische stelling die er te geven is.

Zelfbeschikking is iets waardevols en kom niet aan met de vraag waar dan het zelfbeschikkingrecht van de embryo in deze is, want dan mag je eerst aan gaan tonen dat het embryo over een ziel beschikt en dat kun je niet.

Wanneer een onderwerp zo beladen is kan je je maar beter bij de feiten houden of gewoon opschrijven dat je slechts je eigen niet algemeen geldende emoties tentoonspreid maar verder geen dingen kunt onderbouwen met feiten. Leg je mening iig normaal uit wanneer je voor iedereen wilt beslissen dat het niet mag en typ niet zomaar wat zonder nadere uitleg te geven. Dat kan kan zelfs een foetus nog....

pi_10926832
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 11:14 schreef superbossy het volgende:
verhaal
ik snap niet dat je persé je gelijk wilt krijgen, er is in zulke zaken namelijk geen gelijk van iemand

het gaat om ethische kwesties die verschillen van persoon tot persoon, gevoelskwesties zijn niet aan de hand van termen van woordenboeken van de hand te leggen natuurlijk

ik vind dat men wel het recht heeft een abortus te kúnnen plegen, maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat dat moeilijke beslissingen zijn die qua gevoel erg zwaar zijn

en als jij dan gaat zeggen dat ze onbeargumenteerd uitleggen, snap je niet de ethiek achter deze kwestie

pi_10928809
Ook bij een onderwerp als abortus heb je feiten en meningen en op het moment dat meningen als feiten worden neergezet maakt het geen zak uit dat het een onderwerp betreft met een ethische kant. Mensen kunnen op z'n minst correct zijn.

Ik zeg niet dat ik gelijk wil hebben...ik zeg alleen dat mensen weinig waardevols neerschrijven wanneer het niet gewoon niet klopt wat ze zeggen. Noem mij een miereneuker, wanneer mensen zich duidelijk willen profileren, dan is er maar 1 manier: feiten en meningen duidelijk scheiden en ze niet zo gebruiken zoals het diegene toevallig uitkomt.

pi_10938676
dat is dus totaal waanbeeld van mensen die denken dat abortus alleen maar plaatsvidindt door vrouwen die verkracht worden.
zal ik je wat vertellen, dat is echt 1 op 10000 van de abortussen hetgeval.

de meeste abortussen vinden plaats omdat die idioten (zowel man als vrouw) alles neuken wat los en vast zit en daarbij ook nog eens te lui zijn om aan de pil te gaan of een condoom te gebruiken.
ga nou niet zeuren dat er ook ongelukjes met condoom of ondanks de pil toch zwangerschap ontstaat, die dingen zijn toch zo zeldzaam. en er is nog altijd zoiets als de morning after methode

dus abortus moet niet verboden worden ok, maar zo lichtzinnig zoals mensen erover doen vind ik ook teveel van het goede. abortus is regelrechte moord, dat vrucht heeft niet gevraagd voor vrijwillige levensbeeindiging dus.....

paar plaatjes van moordpartijen. :

*** misbruik maakt van haar rechten***
Dit gaat echt te ver!!! Lees de policy.

[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 06-06-2003 21:35]

vrijdag 6 juni 2003 @ 21:17:58 #128
29940 Mijnheer_Willem
Nee he, *hij* weer!
pi_10938852
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 21:05 schreef thenewguy het volgende:
<knip> idote tekst en verschrikkelijke plaatjes </knip>
En dáárom haat ik drammerige pro-life figuren.
I wish I could remember, but my selective memory won't let me
pi_10938903
Dat 2e lijkt niet op een foetus
  vrijdag 6 juni 2003 @ 21:31:41 #130
29940 Mijnheer_Willem
Nee he, *hij* weer!
pi_10939079
quote:
dat is dus totaal waanbeeld van mensen die denken dat abortus alleen maar plaatsvidindt door vrouwen die verkracht worden.
zal ik je wat vertellen, dat is echt 1 op 10000 van de abortussen hetgeval.
Ja, vertel mij eens wat. Maar wel graag de waarheid dan, en niet een getal dat je zomaar uit je duim zuigt.

Tussen de 1 en 3 per 1000, lijkt mij beter.
http://www.xs4all.nl/~cgso/feiten/abortus.htm#motieven (de situatie in Nederland zal niet veel verschillen)

I wish I could remember, but my selective memory won't let me
pi_10939166
quote:
de meeste abortussen vinden plaats omdat die idioten (zowel man als vrouw) alles neuken wat los en vast zit en daarbij ook nog eens te lui zijn om aan de pil te gaan of een condoom te gebruiken. ga nou niet zeuren dat er ook ongelukjes met condoom of ondanks de pil toch zwangerschap ontstaat, die dingen zijn toch zo zeldzaam. en er is nog altijd zoiets als de morning after methode
Excuse me? Weet jij daar alles van? En hoe weet je dat het fout/goed is gegaan met het gebruiken van een condoom? Iedere keer controleren dan? En wie ben jij om te beslissen dat mensen als idioten neuken en voor hun verantwoordelijkheden ontlopen??? Er zijn zoveel omstandigheden (in vorige posts genoemd) waarom mensen dat toch doen...
quote:
dus abortus moet niet verboden worden ok, maar zo lichtzinnig zoals mensen erover doen vind ik ook teveel van het goede. abortus is regelrechte moord, dat vrucht heeft niet gevraagd voor vrijwillige levensbeeindiging dus.....
Lekker tiep ben jij... je praat mensen gewoon schuldgevoelens aan. Bovendien wat je op die plaatjes ziet is echt NA drie maanden zwangerschap. Voor die tijd is het niet zo groot.. hooguit een eitje in ontwikkeling. En niet iedereen denkt er lichtzinnig over (verdorie: ik word hier enorm kwaad van)!!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Pandorah op 06-06-2003 22:23]

pi_10939925
quote:

ga nou niet zeuren dat er ook ongelukjes met condoom of ondanks de pil toch zwangerschap ontstaat, die dingen zijn toch zo zeldzaam. en er is nog altijd zoiets als de morning after methode

Als je de pil slikt ga je echt niet iedere ochtend controleren of je zwanger bent Way to go
  vrijdag 6 juni 2003 @ 22:41:45 #133
37769 erodome
Zweefteef
pi_10940425
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 08:38 schreef superbossy het volgende:

[..]

Maar jij mag wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uitspraken doen over het houden van een kind verwekt tijdens een verkrachting terwijl je dat ook niet heb beleefd, ik begreep tenminste dat het niet echt gebeurt was...

Zinloze discussie dit...het is toch altijd voor tegen tegen en de argumenten zijn inmiddels ook wel allemaal gemeld.

Ik ben blij dat mensen in nederland mogen beslissen om een vrucht af te laten zuigen.

Lieve schat, als je goed gelezen had dan had je geweten dat ik voor de mogelijkheid van abortus ben, alleen dat ik het voor mijzelf niets vind.

En ja ik mag dit aan zekerheid grensend zeggen, ik ben verkracht geweest, ik weet dus hoe dat is.
En ik ben een moeder, weet dus hoe een zwangerschap/kind krijgen/opvoeden is....
en bovenal ken ik mijzelf.

Ik kan dus een redelijke schatting maken of ik dat aan ga kunnen, of ik dat van elkaar kan gaan scheiden.
Ik durf voor 99,9% kans te zeggen dat ik het kind wat in mij groeit dan en de verkrachting los van elkaar kan zien.

pi_10969736
Ik vind abortus heel goed. Als ik 16 ben, dan hoef ik echt nog geen kind hoor. Dan moet ik nog 7 jaar studeren en een beetje kapitaal opbouwen, dat is echt niet makkelijk met een kind.

En als een meisje verkracht is, dan kan ik me niet voorstellen dat ze het eventuele kind zou willen houden.

Ik vind abortus geen moord, want je vermoord geen mens, maar je haalt een hompje cellen weg genaamd foetus. Dit ding heeft geen gevoel en amper stofwisseling. Degene die het moet verzorgen na negen maanden heeft er meer baat bij dan er nadelen zijn, dus ik zie echt geen redenen tegen abortus behalve religieuse. En in de 21e eeuw zien in Nederland al héél veel mensen af van hun geloof.

zondag 8 juni 2003 @ 19:39:26 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_10969946
quote:
dat vrucht heeft niet gevraagd voor vrijwillige levensbeeindiging dus.....
Ook niet voor voortzetting van het leven.
  zondag 8 juni 2003 @ 20:02:11 #136
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_10970575
Abortus is geen moord. En al was het dat, wat dan nog?

een embryo voelt niets, heeft geen bewustzijn en kan niet redeneren. Niets mis mee om het voortijdig weg te halen dus. Sterker nog, ik hoop dat het aantal abortussen toe zal nemen de komende jaren.

As for mensen die onveranwoorde seks hebben: ook zij mogen kiezen, vind ik. wat kan het nou voor kwaad om het weg te laten halen? Wie gaat er wat van zeggen? God? hahahaha.....We moeten niet zo moeilijk doen over dit soort kwesties. Het is echt veel simpeler dan je denkt. Behalve natuurlijk voor de vrouw die het moet ondergaan en haar partner.

pi_10978368
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 22:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Lieve schat, als je goed gelezen had dan had je geweten dat ik voor de mogelijkheid van abortus ben, alleen dat ik het voor mijzelf niets vind.

En ja ik mag dit aan zekerheid grensend zeggen, ik ben verkracht geweest, ik weet dus hoe dat is.
En ik ben een moeder, weet dus hoe een zwangerschap/kind krijgen/opvoeden is....
en bovenal ken ik mijzelf.

Ik kan dus een redelijke schatting maken of ik dat aan ga kunnen, of ik dat van elkaar kan gaan scheiden.
Ik durf voor 99,9% kans te zeggen dat ik het kind wat in mij groeit dan en de verkrachting los van elkaar kan zien.

De plausibiliteit van je verhaal laat niets te wensen over

De reden dat ik op je gereageerd heb was dat ik het niet gerechtvaardigd vond dat jij in een eerdere post begon over:

quote:
Op donderdag 5 juni 2003 20:00 schreef erodome het volgende:
en vervolgens op basis van goedberedeneerde aannames je opstelling ondersteund. Dat vond ik een beetje raar, waar als jij het mag doen met aannames, waarom moeten anderen dan die praktijk ervaring tot in de puntjes hebben(alhoewel je dat niet letterlijk stelt). Call me stupid, maar dat vond ik niet terecht.

Maar ik ben natuurlijk een jongetje en kan niet de emotionele kant voelen, maar de realiteit blijft dat het een klompje cellen is tot ?week 13? wat zich net zo goed tot de eerder genoemde homofiele vingerplant zou kunnen ontwikkelen. De rest zit in de geest van de vrouw volgens mij en daar is ze zelf baas.

Mooi dat je zo sterk de dingen kunt scheiden trouwens...

pi_10979088
Ik vind het moord, zeker na foto's die ik op het internet heb gezien, echt te afschuwelijk voor woorden
Vanaf het moment van de bevruchting is het een mensje in wording, ook al is het qua vorm nog geen mens. Maar het heeft dan al alles in zich om een volwassen man / vrouw later te worden met een eigen persoonlijkheid, talenten etc.
Ik heb zelf een kindje van inmiddels anderhalf jaar oud.
Het was geen geplande zwangerschap en beslist niet gemakkelijk vanwege vooroordelen vanuit mijn omgeving. En ook al ben ik nu een alleenstaande moeder, ik ben zo ontzettend blij met mijn kleine lieve mannetje dat ik me geen leven zonder hem voor kan stellen.
Ik begrijp natuurlijk wel dat er extreme situaties zijn zoals een vrouw die verkracht is of een kindje verwacht dat (extreem) gehandicapt is. Ik vind dat wel situaties die erg moeilijk zijn. Vanuit mijn geloof (christen) is abortus verboden, maar zodra het leven van moeder of kind in het gedrang komt of er sprake is van een verkrachting / extreme handicap vind ik het toch een andere zaak.
Maar mensen die "gewoon" niet gepland zwanger raken vind ik toch heel anders. Er zijn mensen die geen kinderen kunnen krijgen: sta je kind dan af voor adoptie, denk ik dan zelf.
Wat aangaat handicap nog even dit: vanuit mijn nabije omgeving ken ik mensen met een zwaar gehandicapt kind en het leven is zowel voor dat kind heel onaangenaam als voor de ouders. Als het vantevoren bekend was dat dit kind zo gehandicapt zou zijn zou ik me zelf toch sterk gaan afvragen of abortus voor beide partijen geen betere oplossing was geweest... Het is vreselijk om mensen zo te zien lijden.
  maandag 9 juni 2003 @ 04:12:30 #139
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_10979574
"Ik vind het moord, zeker na foto's die ik op het internet heb gezien, echt te afschuwelijk voor woorden
Vanaf het moment van de bevruchting is het een mensje in wording, ook al is het qua vorm nog geen mens. Maar het heeft dan al alles in zich om een volwassen man / vrouw later te worden met een eigen persoonlijkheid, talenten etc."

Wat een onzin. Dat het een mensje is maakt het toch niet heilig? Gewoon niet moeilijk over doen. en zo'n kind heeft helemaal niets in zich. Verstand, talent en persoonlijkheid ontwikkel je pas na je geboorte en dan ook alleen maar dankzij de opvoeding. Een niet-opgevoed kind is een lege hoes zonder denk-en redeneer vermogen. Dat mag je toch wel weg halen? Dat kind zelf heeft er geen last van. En ze zal nooit te weten komen wat ze heeft moeten missen dus dat scheelt enorm.

Kortom: niet zeuren, gewoon doen

pi_10981254
quote:
Op zondag 8 juni 2003 20:02 schreef Dinalfos het volgende:
Abortus is geen moord. En al was het dat, wat dan nog?

een embryo voelt niets, heeft geen bewustzijn en kan niet redeneren. Niets mis mee om het voortijdig weg te halen dus. Sterker nog, ik hoop dat het aantal abortussen toe zal nemen de komende jaren.

As for mensen die onveranwoorde seks hebben: ook zij mogen kiezen, vind ik. wat kan het nou voor kwaad om het weg te laten halen? Wie gaat er wat van zeggen? God? hahahaha.....We moeten niet zo moeilijk doen over dit soort kwesties. Het is echt veel simpeler dan je denkt. Behalve natuurlijk voor de vrouw die het moet ondergaan en haar partner.

denk jij nou altijd zo eenvoudig? ben je nou echt zo'n koe dat je je niet kan verdiepen in de mensen die het wél moeilijk vinden?

meer abortussen hoop je...waarom in vredesnaam? kén jij die mensen?

soms heb je echt het gevoel dat ze jouw soort mensen weg hadden moeten halen als klompje cellen

maandag 9 juni 2003 @ 12:32:40 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_10982074
Meer abortussen betekent minder ongewenste kinderen. Wat dat betreft hoop ik ook dat er meer abortussen komen.
pi_10985151
Tegen.

Maar het moet in geval van bv verkrachting wél kunnen.

maandag 9 juni 2003 @ 17:23:28 #143
12632 motown
is back!
pi_10987497
quote:
Op maandag 9 juni 2003 12:32 schreef speknek het volgende:
Meer abortussen betekent minder ongewenste kinderen. Wat dat betreft hoop ik ook dat er meer abortussen komen.
Ik blijf vinden dat je er te makkelijk over praat. Vertel mij nou eens wanneer volgens jou nou precies het moment is waarbij je echt van een mens kunt spreken, waarbij het dus moord zou zijn als je het leven ervan zou beeindigen? Precies op het moment wanneer de baby geboren wordt? Iets eerder? Paar weekjes eerder? Paar maanden eerder? Wanneer is het zogeheten "point of no return"? Je gaat me niet vertellen dat je daar zonder meer een klaar antwoord op hebt.
Ars longa, vita brevis
  maandag 9 juni 2003 @ 18:50:26 #144
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_10989315
"denk jij nou altijd zo eenvoudig? ben je nou echt zo'n koe dat je je niet kan verdiepen in de mensen die het wél moeilijk vinden?
meer abortussen hoop je...waarom in vredesnaam? kén jij die mensen? "

Ik denk NOOIT eenvoudig. Maar in dit geval is het gewoon eenvoudig. Niet voor degenen die het moeten ondergaan, maar voor de beleidsmakers. Abortus is zwaar, dus dat gezeik van sommige mensen die er tegen zijn maakt het alleen maar moeilijker. Dat kunnen die mensen gewoon niet gebruiken.

En nee, in mensen zoals jij(het uitschot der society)wens ik mij niet te verdiepen, aangezien jullie spoken zien.
Je moet je niets aantrekken van het begrip 'moord'. Dat is ook maar een menselijk begrip.

maandag 9 juni 2003 @ 19:21:11 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_10989918
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:23 schreef motown het volgende:
Ik blijf vinden dat je er te makkelijk over praat. Vertel mij nou eens wanneer volgens jou nou precies het moment is waarbij je echt van een mens kunt spreken, waarbij het dus moord zou zijn als je het leven ervan zou beeindigen? Precies op het moment wanneer de baby geboren wordt? Iets eerder? Paar weekjes eerder? Paar maanden eerder? Wanneer is het zogeheten "point of no return"? Je gaat me niet vertellen dat je daar zonder meer een klaar antwoord op hebt.
Zo rond de tweede levensjaar. Niet zonder meer klaar, dus er mag wel een jaar of anderhalf marge in zitten.
pi_10989964
Ik ben voor abortus. Stel dat je weet dat het kind een mongool wordt dan vind ik dat er abortus moet worden gepleegd.
** www.devildoll.nl ** Op 8 juli 2003 14:48 zei K-Ne het idee maakt me wel wild , maar ik weet niet hoe ik zou reageren op zo'n moment, en jij butt-plug _O_ butt-plug is god
pi_10990007
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:23 schreef Butt_Plugg het volgende:
Ik ben voor abortus. Stel dat je weet dat het kind een mongool wordt dan vind ik dat er abortus moet worden gepleegd.
Moet ?
pi_10990263
Ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die tegen abortus zijn en tegelijkertijd er wel mee kunnen leven dat ze 's avonds een dood beest met meer bewustzijn dan een embryo door hun strot proppen.
pi_10991691
quote:
Op maandag 9 juni 2003 18:50 schreef Dinalfos het volgende:
Ik denk NOOIT eenvoudig. Maar in dit geval is het gewoon eenvoudig. Niet voor degenen die het moeten ondergaan, maar voor de beleidsmakers. Abortus is zwaar, dus dat gezeik van sommige mensen die er tegen zijn maakt het alleen maar moeilijker. Dat kunnen die mensen gewoon niet gebruiken.

En nee, in mensen zoals jij(het uitschot der society)wens ik mij niet te verdiepen, aangezien jullie spoken zien.
Je moet je niets aantrekken van het begrip 'moord'. Dat is ook maar een menselijk begrip.

je denkt nooit eenvoudig, alleen bij dit wel erg logisch

en owja, je moet niks aantrekken van begrippen...die hebben 'slechts' mensen verzonnen

en ik heb al meerdere keren hiervoor gezegd dat ik voor abortus ben, maar het wel een lastige ethische kwestie vind

en je zou je eens moeten verdiepen in "ons", dan kom je wel achter je simpliciteit, verder zie ik geen spoken, ik denk

misschien is een voorbeeldje van nemen?

maandag 9 juni 2003 @ 21:19:56 #150
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_10992987
"je denkt nooit eenvoudig, alleen bij dit wel erg logisch
en owja, je moet niks aantrekken van begrippen...die hebben 'slechts' mensen verzonnen "

Je bent niet erg goed in lezen, wel? Het zou gewoon veel makkelijker moeten zijn abortus te laten plegen. Al die weerstand is complete onzin. En dat is inderdaad heel simpel. Maar sommige zaken zijn nou eenmaal simpel, alleen houden sommige ervan zaken onnodig te compliceren.

"en ik heb al meerdere keren hiervoor gezegd dat ik voor abortus ben, maar het wel een lastige ethische kwestie vind"

Wat is er lastig aan?

"en je zou je eens moeten verdiepen in "ons", dan kom je wel achter je simpliciteit, verder zie ik geen spoken, ik denk"

Ik verdiep me vaak genoeg in jullie 'denken' . En nogmaals, ik heb nooit beweerd dat abortus een emotioneel eenvoudige ingreep was. Juist omdat het zo zwaar is moeten mensen geen gezeur aan hun kop hoeven aanhoren.

"misschien is een voorbeeldje van nemen?"

Als ik aan jouw denk vermogen een voorbeeld moet nemen kan ik net zo goed meteen vakken gaan vullen.

pi_10993578
quote:

De vader moet alleen voor het kind betalen, wanneer hij het kind erkent als het zijne. Doet hij dat niet, dan is hij niet verplicht zorg te dragen voor opvoeding / kosten.

Natuurlijk kan hij dan ook geen rechten m.b.t. het kind claimen.

/ ontopic: Persoonlijk ben ik voor abortus. Wanneer iemand, om wat voor reden dan ook, geen kind wil moet ze in staat gesteld worden om het weg te laten halen. Zeker in de eerste zes weken is dit een betrekkelijk eenvoudige ingreep, waarbij de vrouw niet eens in het ziekenhuis hoeft te blijven maar gelijk weer naar huis kan.

Zoals (vrijwel) iedereen weet, zijn de pil en het condoom beide niet 100% veilig; zelf bij goed gebruik hiervan kan er iets misgaan. Dan is een abortus een goede oplossing voor zo'n ongelukje.

Stel je voor: een meisje van 14 heeft sex met een jongen van 16 (geen vreemde stelling, gebeurt overal), ze doen het veilig maar het condoom knapt of glijdt af. Het meisje word zwanger, maar heeft natuurlijk nog een aantal jaren opleiding te gaan, net als de jongen. Moeten deze twee jonge mensen hun leven en toekomst nu vergooien aan een ongewenst kind? Ik denk van niet

Gelukkig denkt de overheid in Nederland hetzelfde

ps: weet je wat wél verboden zou moeten worden? Vrouwenbesnijdenissen.

A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_10993842
quote:
Op maandag 9 juni 2003 21:19 schreef Dinalfos het volgende:
"je denkt nooit eenvoudig, alleen bij dit wel erg logisch
en owja, je moet niks aantrekken van begrippen...die hebben 'slechts' mensen verzonnen "

Je bent niet erg goed in lezen, wel? Het zou gewoon veel makkelijker moeten zijn abortus te laten plegen. Al die weerstand is complete onzin. En dat is inderdaad heel simpel. Maar sommige zaken zijn nou eenmaal simpel, alleen houden sommige ervan zaken onnodig te compliceren.

"en ik heb al meerdere keren hiervoor gezegd dat ik voor abortus ben, maar het wel een lastige ethische kwestie vind"

Wat is er lastig aan?

"en je zou je eens moeten verdiepen in "ons", dan kom je wel achter je simpliciteit, verder zie ik geen spoken, ik denk"

Ik verdiep me vaak genoeg in jullie 'denken' . En nogmaals, ik heb nooit beweerd dat abortus een emotioneel eenvoudige ingreep was. Juist omdat het zo zwaar is moeten mensen geen gezeur aan hun kop hoeven aanhoren.

"misschien is een voorbeeldje van nemen?"

Als ik aan jouw denk vermogen een voorbeeld moet nemen kan ik net zo goed meteen vakken gaan vullen.

je zou dan iig wél kunnen quoten, iets wat je blijkbaar nu niet lukt

verder dat je de ethiek niet snapt, ligt dat aan jou...het gaat er toch om dat je iets levends verwijdert, iets weghaalt dat, als je er niks aan zou doen, je kind was geworden

het christendom zegt natuurlijk dat vanaf het begin het een kind van God is, iets waar ik me in principe wel in kan vinden (al geloof ik niet in God, ik snap het wel)

jij dus niet, maar goed...dat ligt aan jezelf

maandag 9 juni 2003 @ 21:59:33 #153
8369 speknek
Another day another slay
pi_10993979
Nee de ethiek wordt niet gesnapt omdat het een onzinnige is, zoals Disorder zei:
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:36 schreef Disorder het volgende:
Ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die tegen abortus zijn en tegelijkertijd er wel mee kunnen leven dat ze 's avonds een dood beest met meer bewustzijn dan een embryo door hun strot proppen.
Alleen je argument dat het zonder ingreep je kind zou worden, is valide. En of je dat zwaar vind wegen, sja.
pi_10994968
quote:
Op maandag 9 juni 2003 04:12 schreef Dinalfos het volgende:
Wat een onzin. Dat het een mensje is maakt het toch niet heilig? Gewoon niet moeilijk over doen. en zo'n kind heeft helemaal niets in zich. Verstand, talent en persoonlijkheid ontwikkel je pas na je geboorte en dan ook alleen maar dankzij de opvoeding. Een niet-opgevoed kind is een lege hoes zonder denk-en redeneer vermogen. Dat mag je toch wel weg halen? Dat kind zelf heeft er geen last van. En ze zal nooit te weten komen wat ze heeft moeten missen dus dat scheelt enorm.
Kortom: niet zeuren, gewoon doen
Allemachtig, wat ben jij dom!!! En bovenal intens gemeen
Wat ontzettend grof om een embryo een lege hoes te noemen!
Het is een mensje in wording, bestaande uit DNA wat zijn / haar verdere persoonlijkheid dus ook inhoudt.
Vanaf de bevruchting staat het al vast watvoor kindje het zal worden, op wie van de ouders het het meeste zal lijken etc etc.
Ik vind jou erg cru, zeker naar de mensen toe die helemaal geen kinderen kunnen krijgen
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:23 schreef Butt_Plugg het volgende:
Ook mensen met het Syndroom van Down kunnen heel gelukkig zijn.
Moeten ze maar worden geaborteerd omdat ze niet aan de norm voldoen van onze maatschappij? Wat een kolder
  maandag 9 juni 2003 @ 22:41:25 #155
8369 speknek
Another day another slay
pi_10995311
quote:
Op maandag 9 juni 2003 22:31 schreef miendobbelsteen het volgende:
Allemachtig, wat ben jij dom!!!
En dan hiermee verder gaan?!
quote:
bestaande uit DNA wat zijn / haar verdere persoonlijkheid dus ook inhoudt.
Vanaf de bevruchting staat het al vast watvoor kindje het zal worden, op wie van de ouders het het meeste zal lijken etc etc.
Nou en?
quote:
Ik vind jou erg cru, zeker naar de mensen toe die helemaal geen kinderen kunnen krijgen
Dat heeft hier geen fuk mee te maken.
quote:
Ook mensen met het Syndroom van Down kunnen heel gelukkig zijn.
Moeten ze maar worden geaborteerd omdat ze niet aan de norm voldoen van onze maatschappij? Wat een kolder
Omdat die kans klein is. En van de ouders ook.
  maandag 9 juni 2003 @ 22:43:08 #156
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_10995381
"Allemachtig, wat ben jij dom!!! En bovenal intens gemeen
Het is een mensje in wording, bestaande uit DNA wat zijn / haar verdere persoonlijkheid dus ook inhoudt.
Ik vind jou erg cru, zeker naar de mensen toe die helemaal geen kinderen kunnen krijgen"

De enige die hier dom zit te lullen ben jij. Een mensje in wording? Dus omdat het een mens is mag je het niet weghalen? KOLDER! Een mens wordt pas een mens als hij als zodanig wordt opgevoed. Zolang je een vrucht niet opvoed is er niks aan de hand.

Dat neemt niet weg(duizendste keer) dat het voor ouders veel gecompliceerder ligt, maar het gaat om het principe.

"Ook mensen met het Syndroom van Down kunnen heel gelukkig zijn.
Moeten ze maar worden geaborteerd omdat ze niet aan de norm voldoen van onze maatschappij? Wat een kolder"

Maar in zo'n geval mag je wat mij betreft gerust aan jezelf denken. Dat kindje kan tenslotte nog niets. En zolang je een vrucht aborteert hoeft de maatschappij niet opgescheept te zitten met een probleemgeval. En ga nou niet beginnen over dat dat vruchtje recht op leven heeft, want wij mensen hadden ons helemaal nooit zo frequent mogen voortplanten. 6 milliard is te veel. En dat vruchtje zal toch nooit weten dat hij heeft bestaan.

pi_10995644
Ik zie een Embryo veel meer dan alleen maar een hooje cellen en DNA..
Het is de kans om uit te groeien tot een mens. Als je die kans dood, dood je in mijn ogen ook de mens die eruit voort had kunnen komen.

Hierdoor ben ik van mening dat abortus alleen goed is in gevallen dat er zeker sprake zal zijn van een ondraagbaar leven. Een leven vol pijn en leed. In allen andere gevallen denk ik dat Abortus niet goed is.

maandag 9 juni 2003 @ 22:52:50 #158
8369 speknek
Another day another slay
pi_10995690
De morning after pil mag dan ook niet?
  maandag 9 juni 2003 @ 22:54:28 #159
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_10995737
"Ik zie een Embryo veel meer dan alleen maar een hooje cellen en DNA..
Het is de kans om uit te groeien tot een mens. Als je die kans dood, dood je in mijn ogen ook de mens die eruit voort had kunnen komen."

Maar dat geeft toch niet? Dat 'mensje' heeft op het moment van aborteren geen persoonlijkheid, geen noemenswaardige geschiedenis geen kennis, helemaal niets.

maandag 9 juni 2003 @ 23:02:59 #160
12632 motown
is back!
pi_10995992
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Zo rond de tweede levensjaar. Niet zonder meer klaar, dus er mag wel een jaar of anderhalf marge in zitten.

Zo rond het tweede levensjaar?! Ik probeer normaal gesproken de meningen van anderen zoveel mogelijk te respecteren, maar in dit geval: ben je wel helemaal goed bij je hoofd?!
Ars longa, vita brevis
pi_10996056
quote:
De vader moet alleen voor het kind betalen, wanneer hij het kind erkent als het zijne. Doet hij dat niet, dan is hij niet verplicht zorg te dragen voor opvoeding / kosten
.

Dit hoeft niet alleen door erkenning geloof ik maar moeder kan in het belang van het kind ook een gerechtelijk onderzoek eisen. Dan wordt het DNA van de 'vader' vergelijken met het kind.

quote:
Allemachtig, wat ben jij dom!!! En bovenal intens gemeen Wat ontzettend grof om een embryo een lege hoes te noemen! Het is een mensje in wording, bestaande uit DNA wat zijn / haar verdere persoonlijkheid dus ook inhoudt.
Vanaf de bevruchting staat het al vast watvoor kindje het zal worden, op wie van de ouders het het meeste zal lijken etc etc. Ik vind jou erg cru, zeker naar de mensen toe die helemaal geen kinderen kunnen krijgen
Lijkt net of je mensen veroordeeld die een abortus hebben ondergaan. Het is te bediscussieren of een embryo een mensje in wording is. Het heeft inderdaad DNA maar een mensje in wording? De medici en wetgever leggen deze grens bij 3 maanden. Als je tegen bent, dan ben je tegen. Maar val daar niet je medemens mee lastig die voor is en eventueel een abortus heeft ondergaan. Respecteer die mening want je kent de omstandigheden niet.

Mensen die druk bezig zijn met proberen kinderen te krijgen en/of onvruchtbaar zijn, hebben meer moeite met het gezeik van de maatschappij "hoe het toch met die kinderwens zit want het is toch de leeftijd" (da's een geheel andere discussie in een ander forum geloof ik ) ipv in de discussie of een eitje menselijk is.

maandag 9 juni 2003 @ 23:15:18 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_10996349
quote:
Op maandag 9 juni 2003 23:02 schreef motown het volgende:
Zo rond het tweede levensjaar?! Ik probeer normaal gesproken de meningen van anderen zoveel mogelijk te respecteren, maar in dit geval: ben je wel helemaal goed bij je hoofd?!
Ha, de eerste die opvalt wat ik zeg .
Ja, ik ben goed bij m'n hoofd. Iets te goed misschien wel.
pi_10996425
Een van mijn ex vriendingen heeft abortus laten plegen.. Geen leuke bezigheid.. Echter gezien het feit dat onze relatie al niet zo superstabiel was en we nog erg jong waren (18 en 19) was het de beste keus die we konden maken toendertijd...Ik vind het dus geen moord..
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet.
  maandag 9 juni 2003 @ 23:23:05 #164
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_10996573
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_10996629
quote:
Dit hoeft niet alleen door erkenning geloof ik maar moeder kan in het belang van het kind ook een gerechtelijk onderzoek eisen. Dan wordt het DNA van de 'vader' vergelijken met het kind.

Nee. Alleen als de vader het kind erkent.

Een DNA test kun je laten doen als de vader daaraan wil meewerken (als er geen sprake is van een misdaad hoeft hij hieraan niet mee te werken!) maar zelfs dan is er geen sprake van dat de vader verantwoordelijkheid moet nemen voor het kind.

Als de man duidelijk heeft aangegeven geen kinderen te willen, en een vrouw wil hem op deze manier dwingen om kinderen te nemen, heeft ze dus mooi pech
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_10997016
quote:
Op maandag 9 juni 2003 22:43 schreef Dinalfos het volgende:
6 milliard is te veel.
daarbij ben jij idd een sprekend voorbeeld van
pi_10997108
quote:
Op maandag 9 juni 2003 22:52 schreef speknek het volgende:
De morning after pil mag dan ook niet?
daarbij voorkom je de bevruchting ipv achteraf je "fout" te herstellen, dus in mijn ogen een betere oplossing (net als het spreekwoord ja )
  maandag 9 juni 2003 @ 23:47:28 #168
8369 speknek
Another day another slay
pi_10997209
quote:
Op maandag 9 juni 2003 23:43 schreef WeirdMicky het volgende:
daarbij voorkom je de bevruchting ipv achteraf je "fout" te herstellen, dus in mijn ogen een betere oplossing (net als het spreekwoord ja )
Niet per sé, de morning after pill kan (en wordt) ook gebruikt om een bevruchting dood te laten gaan.
  maandag 9 juni 2003 @ 23:48:07 #169
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_10997235
quote:
Allemachtig, wat ben jij dom!!! En bovenal intens gemeen
Wat is daar grof, gemeen en dom aan?
pi_10998331
quote:
Op maandag 9 juni 2003 23:47 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet per sé, de morning after pill kan (en wordt) ook gebruikt om een bevruchting dood te laten gaan.

Bij een morning afterpill wordt idd de hele handel afgevoerd. Vandaar ook dat je er flink ziek van kan worden.

Ik vind zelf de discussie ook wel moeilijk, maar toch ben ik voor abortus. Gevoelsmatig ligt het 't moeilijkst, want zoals veel anderen al hebben gezegd, waar wil je de grens leggen? Ik hoop ook dat er dus ook nog veel onderzoek wordt gedaan naar het bewustzijn van de vrucht.

Zo ben ik ook wel benieuwd naar Speknek's bewering. Waar baseer je deze op? En natuurlijk heeft naast bewustzijn en het voelen van pijn ook de gehechtheid van andere mensen te maken hiermee, zoals Speknek al zei.

dinsdag 10 juni 2003 @ 06:45:05 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_10999717
Pijn voelen vind ik niet zo'n zwaar argument, want nogmaals, dat voelt een dier ook heel even voor het door de vleesmolen gaat en op ons bordje terecht komt. Dat maakt de daad nog wel vervelend, maar niet deplorabel.

Bewustzijn gaat om een gevoel dat je een zelf hebt. Een duidelijke onderscheiding van ik en jij. Een gangbare manier om dit te meten is een dier een spiegel voor te houden, wanneer ze zichzelf herkennen hebben ze het (dan wordt het dier voor de spiegel gezet, weer weggehaald, met viltstift stippen over z'n lijf gezet en weer terug voor de spiegel, en zodra het z'n lichaam zo draait om de stippen te zien kan vrij zeker gezegd worden dat hij bewustzijn heeft). Vrijwel geen enkel dier slaagt voor deze test, rest wat dolfijnen en apensoorten. Maar een hond kan tot in de eeuwigheid tegen z'n eigen spiegelbeeld aanblaffen.
Een baby slaagt hier ook niet voor. Pas vanaf het tweede jaar lijkt het zichzelf te herkennen, daarvoor kun je dus stellen dat het qua bewustzijn minder of gelijk staat aan dieren zoals een hond. (er zijn overigens meer tests die dit uitwijzen).

Er is daarna nog een staat van bewustzijn, het herkennen van jezelf op videobeelden. Een kind kan dit vanaf het vierde levensjaar, geen enkel ons bekend dier bereikt het ooit.

dinsdag 10 juni 2003 @ 06:53:08 #172
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_10999724
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 06:45 schreef speknek het volgende:

Er is daarna nog een staat van bewustzijn, het herkennen van jezelf op videobeelden. Een kind kan dit vanaf het vierde levensjaar, geen enkel ons bekend dier bereikt het ooit.

Is mijn zusje nu een uitzondering ?
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht &gt;:)
  dinsdag 10 juni 2003 @ 07:00:29 #173
8369 speknek
Another day another slay
pi_10999733
Dat hangt er vanaf. Veelal zegt een meisje genaamd Alice iets van 'dat is Alice, maar ik ben het niet'. Kan jouw zusje het al wel? Hoe oud is ze?

edit- of herkent ze zichzelf niet? .

dinsdag 10 juni 2003 @ 07:03:00 #174
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_10999735
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 07:00 schreef speknek het volgende:
Dat hangt er vanaf. Veelal zegt een meisje genaamd Alice iets van 'dat is Alice, maar ik ben het niet'. Kan jouw zusje het al wel? Hoe oud is ze?

edit- of herkent ze zichzelf niet? .

Ze was iets van 2 1/2 -3 jaar. En ze wist dondersgoed wie het was.
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht &gt;:)
  dinsdag 10 juni 2003 @ 07:07:41 #175
8369 speknek
Another day another slay
pi_10999737
Dan zal ze inderdaad een uitzondering geweest zijn.
pi_10999882
quote:

[..]

Dat is toch gewoon zo? Omdat het een mens in wording is betekent het nog niet dat het slim, zelfdenkend en emotioneel is op dat moment.
  dinsdag 10 juni 2003 @ 12:52:48 #177
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11004763
"daarbij ben jij idd een sprekend voorbeeld van"

Wat een ontzettend goedkope en vooral zinloze opmerking. Beetje extremistisch christelijk?

pi_11005811
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 08:04 schreef Disorder het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon zo? Omdat het een mens in wording is betekent het nog niet dat het slim, zelfdenkend en emotioneel is op dat moment.

Op het moment van conceptie is het gewoon een klompje cellen dat zich vermeerderd. Pas als het verder gevorderd is moet je in mijn ogen de grens leggen voor een abortus.

En als je dan gaat zeggen " ja, maar dat gaat later leven!" dan kun je net zo goed ovulatie ook moord noemen. Potentieel leven _is_ geen leven en heeft geen enkele claim op rechten die je het leven toekent en als je dat wel doet moet je wel consistent zijn.

Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_11009491
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 12:52 schreef Dinalfos het volgende:
"daarbij ben jij idd een sprekend voorbeeld van"

Wat een ontzettend goedkope en vooral zinloze opmerking. Beetje extremistisch christelijk?

niet dus, dat laat alweer zien dat je niet begrijpend kan lezen, gezien het feit dat ik al meerdere malen heb gezegd dat ik vóór abortus ben, maar ik kan niet tegen de eenzijdigheid en de eenvoud van bijvoorbeeld jou, met je onnadenkende uitspraken

verder krijg je als je dat als je zulke uitspraken doet van: "6 miljard is teveel"

offer jezelf dan ff op, weer een last minder, krijg iig geen kinderen

dinsdag 10 juni 2003 @ 20:11:07 #180
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11016259
"niet dus, dat laat alweer zien dat je niet begrijpend kan lezen, gezien het feit dat ik al meerdere malen heb gezegd dat ik vóór abortus ben, maar ik kan niet tegen de eenzijdigheid en de eenvoud van bijvoorbeeld jou, met je onnadenkende uitspraken
verder krijg je als je dat als je zulke uitspraken doet van: "6 miljard is teveel"
offer jezelf dan ff op, weer een last minder, krijg iig geen kinderen"

Met dit soort onzin kom je ook niet al te snugger over hoor. Mijn denkwijze is niet eenvoudig, aangezien ik alle kanten van het verhaal heb overdacht. En grondig. Ik ben in denken gewoon een stuk verder dan jij, wat betreft deze kwestie. Jij zou eens moeten proberen af te stappen van je tunnelvisie en verder denken dan alleen wat menselijk en grijpbaar is. You might just like it. En hoe graag jij het ook zou willen, deze kwestie is niet half zo gecompliceerd als men denkt. Althans, voor het beleidsgedeelte.

En nee, ik hoef geen kinderen. Maar ik heb toch nooit gezegd dat ik tegen kinderen krijgen ben? Ik ben alleen een onvoorwaardelijk voorstander van de vrije wil en dus ook abortus. In alle gevallen, goede reden of geen goede reden.

En dat van die 6 milliard.als je al niet begrijpt moet je misschien maar eens proberen na te denken voor de verandering.

dinsdag 10 juni 2003 @ 20:33:34 #181
39566 MuggenHor
Rotbeesten dat het zijn
pi_11016864
Ik ben ook voor abortus, bijvoorbeeld stel een persoon raakt ongewenst zwanger en pleegt geen abortus en wil het kind eigenlijk niet dan kan het gevolg hiervan zijn dat het kind absoluut geen fijne jeugd heeft.
Waarheid is pas waarheid als het tegengestelde ook waarheid is
pi_11022511
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:11 schreef Dinalfos het volgende:
Met dit soort onzin kom je ook niet al te snugger over hoor. Mijn denkwijze is niet eenvoudig, aangezien ik alle kanten van het verhaal heb overdacht. En grondig. Ik ben in denken gewoon een stuk verder dan jij, wat betreft deze kwestie. Jij zou eens moeten proberen af te stappen van je tunnelvisie en verder denken dan alleen wat menselijk en grijpbaar is. You might just like it. En hoe graag jij het ook zou willen, deze kwestie is niet half zo gecompliceerd als men denkt. Althans, voor het beleidsgedeelte.

En nee, ik hoef geen kinderen. Maar ik heb toch nooit gezegd dat ik tegen kinderen krijgen ben? Ik ben alleen een onvoorwaardelijk voorstander van de vrije wil en dus ook abortus. In alle gevallen, goede reden of geen goede reden.

En dat van die 6 milliard.als je al niet begrijpt moet je misschien maar eens proberen na te denken voor de verandering.

jij trekt conclusies uit dingen die van ethische kwestie zijn, dus verschillen met een andere gedachtengang. Oftewel...het echte goed antwoord is er niet, al wil jij dat in je koppie zo graag geloven blijkbaar

je kan strepen trekken, natuurlijk, maar de gevoelskwestie gaat wel iets verder dan jij telkens beschrijft, helemaal als je zegt dat je hoopt dat er meer abortussen komen...wat helemaal niet over 1 kam te scheren is

en hoe vaak ik het ook in je moet prenten...ik ben dus vóór abortus, ik begrijp alleen de andere kanten ook, terwijl jij die afsluit en jezelf voorstelt als de persoon die het allemaal weet

en idd, de kwestie is niet half zo moeilijk, en die wil ik telkens bekijken om zo een goede keuze te maken (eventueel uiteraard)

en het is zo leuk om te oordelen dat 6 miljard teveel is, maar jij bedenkt je niet wat je daarmee precies zegt, als het minder zou moeten zijn betrek je jezelf natuurlijk niet

dus als je zo'n stelling naar voren brengt, moet je natuurlijk wel zelf het goede voorbeeld geven

en ja...als je al milliard schrijft, wie is hier dan de koe

woensdag 11 juni 2003 @ 02:21:13 #183
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11024432
"jij trekt conclusies uit dingen die van ethische kwestie zijn, dus verschillen met een andere gedachtengang. Oftewel...het echte goed antwoord is er niet, al wil jij dat in je koppie zo graag geloven blijkbaar"

Pfffjij was anders degene die vond dat ik gemeen, harteloos whatever was. Als je echt nadacht had je dat niet gezegd. In ieder geval niet op zon manier.

"je kan strepen trekken, natuurlijk, maar de gevoelskwestie gaat wel iets verder dan jij telkens beschrijft, helemaal als je zegt dat je hoopt dat er meer abortussen komen...wat helemaal niet over 1 kam te scheren is"

Het is duidelijk dat jij geen flauw benul hebt van wat iemand zoals ik hiermee probeert te zeggen. Je hebt me niet begrepen.

"en hoe vaak ik het ook in je moet prenten...ik ben dus vóór abortus, ik begrijp alleen de andere kanten ook, terwijl jij die afsluit en jezelf voorstelt als de persoon die het allemaal weet"

Ik begrijp de andere kant van het verhaal dondersgoed. Dat heb ik ook duidelijk aangegeven. Ik heb echter ook gezegd dat men geenszins belemmerd mag worden in zelfbeschikking en keuzevrijheid. Verder vind ik het leven van een semi-human niet belangrijk genoeg om koste wat het kost te sparen. Zeker niet als dat een of twee levens dusdanig in de war kan schoppen dat de kwaliteit van die levens er op achteruit gaat. Dat is het gewoon niet waard. Het leven is te relatief. Verder is het natuurlijk aan de vrouw om te beslissen wat ze doet. Ik geef alleen maar aan dat moraal niet in de weg mag staan bij het nemen van zulke beslissingen.

"en het is zo leuk om te oordelen dat 6 miljard teveel is, maar jij bedenkt je niet wat je daarmee precies zegt, als het minder zou moeten zijn betrek je jezelf natuurlijk niet"

Dat het minder moet, ben jij waarschijnlijk met me eens? Dat dit in de huidige context volstrekt onwenselijk en onhaalbaar is weet iedereen. Maar minder is natuurlijk beter. Maar je kunt in alle redelijkheid geen mensen opofferen voor dit soort doeleindes dus blijft het bij theorie. Je mag als individu toch wel stellen dat de aarde overbevolkt is? Moet dat dan meteen op jezelf betrokken worden? Beetje onzinnig, dan zou je meteen alle wetenschappers op dit punt wel weg kunnen doen. Abortus kan in ieder geval een BEETJE helpen tegen dit soort problematiek. Een beetje.

"en ja...als je al milliard schrijft, wie is hier dan de koe"

Milliard.....Je hebt helemaal gelijk. Maar ik ga me echt niet aan je voeten werpen hoor. Jij maakt ook wel eens een spelfout. Maar ach, jij lijkt op jouw beurt weer veel moeite te hebben met punten en HOOFDLETTERS.

[Dit bericht is gewijzigd door Dinalfos op 11-06-2003 02:25]

woensdag 11 juni 2003 @ 02:25:12 #184
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11024456
quote:
abortus mag tot 22 weken en moet je eens kijken hoe zo'n embryo er dan al uitziet; armen, beentjes, oortjes, oogjes etc. alleen nog niet volgroeid, wel compleet. Kijk maar naar onderstaand plaatje:

Nu ben ik wel voor abortus, maar niet tot 22 weken. Dat is te lang en haal je niet een embryo weg, maar vermoord je een mens(je)...

woensdag 11 juni 2003 @ 02:29:13 #185
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11024481
Okay, dus hij lijkt op een mens. So what? Als zo'n zwangere vrouw dit weg wil laten halen moet ze dat toch kunnen doen? Dit mensje in wording is nog helemaal niets. NIETS.
  woensdag 11 juni 2003 @ 02:31:20 #186
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_11024496
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 02:25 schreef WebVoice het volgende:

[..]

abortus mag tot 22 weken en moet je eens kijken hoe zo'n embryo er dan al uitziet; armen, beentjes, oortjes, oogjes etc. alleen nog niet volgroeid, wel compleet. Kijk maar naar onderstaand plaatje:

[afbeelding]

Nu ben ik wel voor abortus, maar niet tot 22 weken. Dat is te lang en haal je niet een embryo weg, maar vermoord je een mens(je)...

Sorry hoor, maar het blijft m.i. een klompje klei, een beeldje dat net ergens op begint te lijken maar nog steeds niets is.
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  woensdag 11 juni 2003 @ 02:31:50 #187
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11024499
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 02:29 schreef Dinalfos het volgende:
Okay, dus hij lijkt op een mens. So what? Als zo'n zwangere vrouw dit weg wil laten halen moet ze dat toch kunnen doen? Dit mensje in wording is nog helemaal niets. NIETS.
Wat versta je onder niets. Het leeft toch? (onderandere)
  woensdag 11 juni 2003 @ 02:39:30 #188
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11024547
Vraagje: vind jij dit product dat 'al ergens op begint te lijken' al die moeite waard? een moeder die zo'n kind niet wil hebben?

Een mensenleven heeft pas waarde op het moment dat er iets van gemaakt wordt in de latere jaren. Maar als die jaren nooit komen dankzij abortus, is er toch niets aan de hand? Wat er niet is kan dus ook makkelijk gemist worden. En dan spreek ik nu dus namens de maatschappij, niet namens de moeder en vader. Die zullen zoiets ingrijpends natuurlijk nooit vergeten.

woensdag 11 juni 2003 @ 02:44:14 #189
37707 WebVoice
sprakeloos...
pi_11024567
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 02:39 schreef Dinalfos het volgende:
Vraagje: vind jij dit product dat 'al ergens op begint te lijken' al die moeite waard? een moeder die zo'n kind niet wil hebben?

Een mensenleven heeft pas waarde op het moment dat er iets van gemaakt wordt in de latere jaren(...)

So, kinderen tot een jaartje of 3 mogen ook de nek worden omgedraaid?
Joh, je meent het....

[Dit bericht is gewijzigd door WebVoice op 11-06-2003 02:55]

woensdag 11 juni 2003 @ 03:22:06 #190
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11024744
Juist. Je kunt mijn reactie op deze als opmerking bedoelde vraag zelf wel bedenken.
pi_11063280
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 13:31 schreef paladin het volgende:

[..]

Op het moment van conceptie is het gewoon een klompje cellen dat zich vermeerderd. Pas als het verder gevorderd is moet je in mijn ogen de grens leggen voor een abortus.

Maar dat is nou het hele probleem: het is niet bekend (en het is ook maar de vraag of het ooit te achterhalen is) op welk moment de vrucht ook echt "bezield" wordt, oftewel als levend mens moet worden beschouwd. Dat is nou het hele linke en bovendien ook subjectieve, want iedereen trekt die lijn ergens anders. Sommigen (zoals Speknek) trekken die lijn zelfs onbeschaamd ergens ruim na de geboorte.

De vraag "wanneer", alsmede de onmogelijkheid om die vraag met zekerheid te kunnen antwoorden zit mij dus met name dwars wat abortus betreft. Ik weet niet waarom veel voorstanders van abortus hier niet zo zwaar aan tillen. Ik vind deze kwestie namelijk hartstikke eng!

Ars longa, vita brevis
pi_11064951
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 16:43 schreef motown het volgende:

[..]

Maar dat is nou het hele probleem: het is niet bekend (en het is ook maar de vraag of het ooit te achterhalen is) op welk moment de vrucht ook echt "bezield" wordt, oftewel als levend mens moet worden beschouwd. Dat is nou het hele linke en bovendien ook subjectieve, want iedereen trekt die lijn ergens anders. Sommigen (zoals Speknek) trekken die lijn zelfs onbeschaamd ergens ruim na de geboorte.

De vraag "wanneer", alsmede de onmogelijkheid om die vraag met zekerheid te kunnen antwoorden zit mij dus met name dwars wat abortus betreft. Ik weet niet waarom veel voorstanders van abortus hier niet zo zwaar aan tillen. Ik vind deze kwestie namelijk hartstikke eng!

Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat er een bezieling plaatsvindt. Bezieling is een concept dat geloof vereist en daarbuiten niet echt opgaat. Als je iets weet over neurobiologie en / of neurale netwerken dan weet je dat een baby na zijn geboorte niets anders is dan een (snel lerend) neuraal netwerk met een aantal vaste en random gewichten. Je kunt pas over een persoon spreken op het moment dat er zich ook echt een persoonlijkeid begint te ontwikkelen (en er is een verschil tussen 'trekjes' en 'persoonlijkheid'. Dat laatste is meestal zelfbewustzijn voor nodig, wat een pasgeboren baby in mijn ogen niet heeft). Het enige verschil dat een geboren baby heeft tov een ongeboren baby is dat deze op zichzelf kan leven (niet al te lang, maar het hoeft niet direct te leven op het lichaam van de moeder)
Op dat punt is het in mijn ogen een valide levend wezen geworden. Tot daar aan toe leeft het wel, maar ongeveer net zoveel als een plantje dat aan beademingsapparatuur ligt.
Na de geboorte begint het echte grote ontwikkelen en doorgroeien pas. Fysiek is het kind weliswaar 'klaar' in die zin dat alles er werkend in zit en het enkel nog wat hoeft te groeien in afmetingen, maar mentaal is het hele neurale netwerk nog lang niet af. Een getraind paard heeft een verder ontwikkeled zenuwstelsel en meer aangeleerd dan een baby op dat moment, en toch aarzel je niet om dat paard naar de slachterij te brengen. Waarom krijgt een mensenbaby zoveel respect? Het is in feite nog een vrucht waarvan het centrale zenuwstelsel moet groeien. Geboorte is dan ook geen punt waarop een baby 'is'. Enkel het einde van een ontwikkelingstraject en het begin van een volgende.

Zo, dat was een mooie flame, en val het nu maar eens argumentsgewijs aan.

pi_11064984
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 02:25 schreef WebVoice het volgende:

[..]

[afbeelding]

Waarom noem je dit een mensje? Het is een vrucht die op een mens lijkt, maar geenszins een mens. Het mens zijn behept veel meer dan eruit zien als eentje en deze vrucht kan niet voldoen aan die criteria.
pi_11065691
D'oh. post ik iets wat speknek ongeveer al gezegd heeft.
Damn you speknek! Volgende keer lees ik het hele topique wel inplaats van enkel de laatste pagina.
  donderdag 12 juni 2003 @ 19:48:13 #195
8369 speknek
Another day another slay
pi_11067733
Dat geeft niet, m'n posts worden in zo'n soort topic toch stelselmatig genegeerd, het mag vaker gezegd worden.
pi_11068112
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 19:48 schreef speknek het volgende:
Dat geeft niet, m'n posts worden in zo'n soort topic toch stelselmatig genegeerd, het mag vaker gezegd worden.
Zo beter?
pi_11068626
quote:
Ik negeer je niet hoor!

Ik wor hier ook genegeerd hoor
Ik begin hier wel een beetje moe te worden over het gezeik van moord. Je eet wel beesten die onder slechtere omstandigheden moeten leven (een dier is ook leven). Ik vraag me gewoon af of die mensen die zo hard moord en brand schreeuwen wel de handelwijze van een ander respecteren... Het lijkt van niet namelijk...

pi_11069539
Iedereen doet het maar, dat vrucht heeft niet gevraagd voor vrijwillige levensbeeindiging. Maar wordt toch vermoord, alleen maar bij de gedachte dat er een persoon is dat meer macht heeft dan dat kind (de moeder dus) Maar, iedereen vindt het wel zozo goed.
Ik vind het gelijk staan aan moord, ik ben geen christenhond, maar een humanist, maar goed, het is en blijft een moord op een mensenleven. Want 2 zaadjes die samengaan is al de eerste begin van de leven.
  donderdag 12 juni 2003 @ 21:08:27 #199
8369 speknek
Another day another slay
pi_11069824
Ik denk dat die laatste zin wel tekenend is voor de rest van je verhaal.
pi_11070134
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 20:56 schreef Scepsis het volgende:
Want 2 zaadjes die samengaan is al de eerste begin van de leven.
pi_11070222
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 21:19 schreef Petracev het volgende:

[..]

Verklaar je nader, want een hamersmile is geen goed onderbebouwde antwoord.
pi_11070314
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 21:23 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Verklaar je nader, want een hamersmile is geen goed onderbebouwde antwoord.

Ten eerste: Het is geen antwoord, je had immers geen vraag gesteld
Ten tweede: 2 zaadjes die samengaan??? Ik denk dat je op herhalingscursus moet, want er moet bij jou een héééleboel opgefrist worden!

2 zaadjes die samengaan

pi_11070368
Hier heb je alvast een linkje: http://www.sexwoordenboek.nl/bevruchting.html
pi_11070671
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 21:28 schreef Petracev het volgende:
Hier heb je alvast een linkje: http://www.sexwoordenboek.nl/bevruchting.html
Als je t nu nog niet goed onderbouwd vindt... dan weet ik t niet meer hoor
pi_11070940
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 21:26 schreef Petracev het volgende:
2 zaadjes die samengaan
lol
pi_11071081
Van je sexwoordenboek:
quote:
Bevruchting is het binnendringen van de eicel door de zaadcel. Als de bevruchte eicel via de eileider naar de baarmoeder gaat en zich daar nestelt, is het meisje zwanger.
De eicel gaat naar de baarmoeder om zich te 'nestelen', zodat de embyro goed doorgroeit. Maar er staat ook duidelijk op: "bevruchte eicel" Dus bevrucht=een leven is ontstaan, zo zie ik het. En tief anders maar op met jullie "lol" -woordjes.
pi_11071357
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 21:54 schreef Scepsis het volgende:
Van je sexwoordenboek:
[..]

De eicel gaat naar de baarmoeder om zich te 'nestelen', zodat de embyro goed doorgroeit. Maar er staat ook duidelijk op: "bevruchte eicel" Dus bevrucht=een leven is ontstaan, zo zie ik het. En tief anders maar op met jullie "lol" -woordjes.

kerel, ik lach je alleen maar uit omdat je zo dom bent, komt vast wel vaker voor
pi_11071379
quote:
Van je sexwoordenboek:
[..]

Hee, je moet wel aardig blijven! Ik heb je nog wel van dat waanidee met die twee zaadjes afgeholpen... Je moet me juist dankbaar zijn
pi_11071513
quote:

En tief anders maar op

Weet jij wel waar ´tief´ van afgeleid is? Dat komt van tyfus, dat is een hele erge ziekte hoor! Zullen we daar ook een topic over openen?
pi_11071665
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:07 schreef Petracev het volgende:

[..]

Weet jij wel waar ´tief´ van afgeleid is? Dat komt van tyfus, dat is een hele erge ziekte hoor! Zullen we daar ook een topic over openen?

´tief´ van tyfus

Kan, maar wat heeft dat nou met arbortus te maken?

pi_11072660
absoluut geen moord...
't gebeurt op een moment dat het niet meer dan een hoopje cellen is dat GEEN bewustzijn heeft! 't Leeft wel, maar je vind het toch ook geen moord als je een muis in je muizeval hebt laten lopen? Of een mug doodslaat? En geloof mij, zo'n muis voelt meer pijn en heeft WEL een bewustzijn...
Of je het rechtvaardigd is een ander verhaal... dat moet iedereen voorzichzelf bedenken.
You're next!
pi_11072815
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:45 schreef Afstandsbediening het volgende:
absoluut geen moord...
't gebeurt op een moment dat het niet meer dan een hoopje cellen is dat GEEN bewustzijn heeft! 't Leeft wel, maar je vind het toch ook geen moord als je een muis in je muizeval hebt laten lopen? Of een mug doodslaat? En geloof mij, zo'n muis voelt meer pijn en heeft WEL een bewustzijn...
Of je het rechtvaardigd is een ander verhaal... dat moet iedereen voorzichzelf bedenken.
Planten, bomen, etcerta zijn wetenschappelijk gezien wel een vorm van leven, dus in de visie van de wetenschap is dit "moord".
pi_11072908
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:51 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Planten, bomen, etcerta zijn wetenschappelijk gezien wel een vorm van leven, dus in de visie van de wetenschap is dit "moord".

maar zo wordt het hier niet bedoeld...
You're next!
pi_11072913
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 22:51 schreef Scepsis het volgende:

[..]

een vorm van leven is natuurlijk anders dan een bewustzijn hebben
  donderdag 12 juni 2003 @ 23:43:39 #215
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11074083
Het bewustzijn van een embryo is geenzins relevant.
  donderdag 12 juni 2003 @ 23:51:37 #216
8369 speknek
Another day another slay
pi_11074314
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 23:43 schreef Dinalfos het volgende:
Het bewustzijn van een embryo is geenzins relevant.
Bewustzijn is juist hetgene waar het hier om gaat.
pi_11074989
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 23:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Bewustzijn is juist hetgene waar het hier om gaat.

juist, maar dat wil die niet snappen

maar ok...22 weken vind ik btw wel aan de late kant, maar dat is puur gevoelsmatig natuurlijk weer, als je zo'n klein mensje ziet, en dat dan kunstmatig weg laten halen is qua gevoel niet goed

daarvoor, als het er nog niet als een baby uitziet, is minder erg voor mn gevoel

waar zou volgens jullie de grens moeten liggen? waarom kozen ze 22 weken eigenlijk?

vrijdag 13 juni 2003 @ 00:24:17 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_11075155
De grens voor mij ongeveer een half jaar na de geboorte, mits er geen andere mensen aan gehecht zijn geraakt.
pi_11075417
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 00:24 schreef speknek het volgende:
De grens voor mij ongeveer een half jaar na de geboorte, mits er geen andere mensen aan gehecht zijn geraakt.
hahaha, met jou is ook echt goed een discussie te voeren he
pi_11076035
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 20:56 schreef Scepsis het volgende:
Iedereen doet het maar, dat vrucht heeft niet gevraagd voor vrijwillige levensbeeindiging. Maar wordt toch vermoord, alleen maar bij de gedachte dat er een persoon is dat meer macht heeft dan dat kind (de moeder dus) Maar, iedereen vindt het wel zozo goed.
Ik vind het gelijk staan aan moord, ik ben geen christenhond, maar een humanist, maar goed, het is en blijft een moord op een mensenleven. Want 2 zaadjes die samengaan is al de eerste begin van de leven.
Goed, zodra iets leven is is het heilig? Maar je trapt ook op mieren, je eet een stuk vlees, dat was ook levend. Wees consequent en houdt je aan je respect voor het leven.
En als zaad en een eicel bij elkaar komen is het 'ineens' leven? Sinds wanneer is een bevruchte eicel 'meer' levend dan willekeurig welke cel in het menselijk lichaam?
Goed, hij deelt zich een paar keer, maar dat doet een kankergezwel ook.
pi_11076141
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 00:36 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

hahaha, met jou is ook echt goed een discussie te voeren he

Integendeel, jouw punt is behoorlijk inconsistent, lees mijn vorige post maar eens.
Ik ben het eigenlijk eens met speknek wat dit betreft.
pi_11090601
Kom op mensen, eindelijk eens een _serieus_ topic in sexualiteit, en niemand post er.
*topickick*
  vrijdag 13 juni 2003 @ 18:29:33 #223
34153 BrianMay
Het Genie
pi_11092342
lama
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_11093773
van een amateurastronoom had ik toch meer verwacht.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 21:43:32 #225
8369 speknek
Another day another slay
pi_11095991
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 01:17 schreef paladin het volgende:
En het is met die anderhalf jaar marge nog een behoorlijk conservatieve benadering.
pi_11096301
quote:
Het schijnt (en heb ik ook zo gezien) dat kleintjes leuker zijn als ze een half jaar of ouder zijn... en dan heb je die kleine dan omgebracht (en da's strafbaar he)...
Eigenaardig mening hoor

Naja .. voor mij is de grens bij 2 maanden zwangerschap. Bij iemand die bijna 3 maanden zwanger was, was het weghalen geen pretje omdat de foetus niet wilde dat ie afgezogen werd...

pi_11096716
quote:

Ik ben het met je eens. Als je verkracht wordt, als je niet in staat bent om het kind een goed leven te geven of als je ongewenst zwanger wordt terwijl je er alles aan gedaan hebt om het te verkomen (dubbel veilig), vind ik dat abortus moet kunnen.

/edit/ mits het in een vroeg stadium is natuurlijk. 22 weken is het kind al veel te oud.

pi_11097157
De grens ligt geloof ik bij 12/13 weken. Daarna mag het alleen op medische gronden. 22 weken is dus al veels te laat (da's zo'n 5 maanden zwanger!)
  vrijdag 13 juni 2003 @ 22:56:55 #229
8369 speknek
Another day another slay
pi_11097330
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 22:01 schreef Pandorah het volgende:
Het schijnt (en heb ik ook zo gezien) dat kleintjes leuker zijn als ze een half jaar of ouder zijn... en dan heb je die kleine dan omgebracht (en da's strafbaar he)...
Eigenaardig mening hoor
Het lijkt me niet dat je abortus pleegt als je het zo'n lief droppig kindje vindt. En het maakt me niet uit dat het strafbaar is, het ging om een persoonlijke grens.
En de menings is niet eigenaardig, die hebben ik en paladin al meermaals uitgelegd.
pi_11100512
In feite hebben we hem zelfs beargumenteerd, maar niemand schijnt dat te lezen.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 20:49:37 #231
37769 erodome
Zweefteef
pi_11111595
Nou het spijt me, maar ik vind toch echt dat een baby van een half jaar toch echt al wel bezig is met een persoonlijkheid te vormen, wat dat begint al in de buik....

Is de ene baby heel rustig en kalm in de buik, de andere baby schopt je gekneusde ribben(dat doet auw...).

Al in de buik reageren ze op aanrakingen, geluiden enz enz enz, ze zijn zich erg bewust van wat er om hun heen gebeurt.

Ze reageren op de moeder en op de omgeving, dit dus al voor de geboorte.
Ze herkennen de vader zijn stem, zijn aanrakingen op de buik, reageren hier anders op als dat iemand anders bij de buik komt loeren.
Ze reageren dus anders op verschillende personen.

Na de geboorte gaat alles in een stroomversnelling, binnen no time zie je een hele eigen persoonlijkheid, een eigen wil.
Als dat niet zo was geweest dan was iedere baby hetzelfde geweest, dit is dus absoluut niet zo, ze zijn net zo verschillend als jij en ik verschillend zijn, dat spreekt toch van een eigen persoonlijkheid.

Zeggen dat een kind tot een bepaalde leeftijd geen eigen persoonlijkheid, geen bewustzijn heeft is ronduit dom, sorry, dan heb je nog nooit echt kleine kinderen meegemaakt.

Ze kunnen zich nog niet duidelijk uiten, dat is het enige, dus al buitenstaander zal je niet direct zien dat het kind een eigen persoonlijkheid, wil en bewustzijn heeft, als insider merk je dit wel omdat je continu bij het kind ben en de veranderingen in doen en laten op de voet kan volgen.

zaterdag 14 juni 2003 @ 21:10:38 #232
8369 speknek
Another day another slay
pi_11111894
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 20:49 schreef erodome het volgende:
Zeggen dat een kind tot een bepaalde leeftijd geen eigen persoonlijkheid, geen bewustzijn heeft is ronduit dom, sorry, dan heb je nog nooit echt kleine kinderen meegemaakt.
Haha, jij komt met een gevoel wetenschappelijke onderzoeken voor dom verklaren? Je beschrijft helemaal niet veel anders dan een dierlijke manier van bewegen. En je beschrijving van eigen wil is ook wel een vreemde, het is algemeen bekend dat kinderen pas na een jaar of twee 'nee' beginnen te zeggen.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 21:42:00 #233
37769 erodome
Zweefteef
pi_11112457
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 21:10 schreef speknek het volgende:

[..]

Haha, jij komt met een gevoel wetenschappelijke onderzoeken voor dom verklaren? Je beschrijft helemaal niet veel anders dan een dierlijke manier van bewegen. En je beschrijving van eigen wil is ook wel een vreemde, het is algemeen bekend dat kinderen pas na een jaar of twee 'nee' beginnen te zeggen.

Tja is nogal lastig als je nog niet kan praten om nee te zeggen he....
Kinderen beginnen met "nee" te ZEGGEN zodra ze kunnen praten, daarvoor laten ze het weten door of huilen, of door andere handelingen.
Ik ben iig nog nooit een echt klein kind tegengekomen die niet duidelijk kon maken dat hij/zij iets niet prettig vond, iets niet wilde, of juist wel prettig en juist wel wilde....
Nooit een babyhoren gillen om ZIJN speen, niet een andere speen, niet iets anders om op te sabbelen wat net zo goed dienst kon doen(misschien zelfs wel beter), maar nee, hij gilt om ZIJN speen....
Weleens de driftbuien van een jaarling meegemaakt?

Heb jij eigenlijk wel een baby van dichtbij meegemaakt, dus niet van een bezoekje aan iemand met een baby, maar zelf de ontwikkeling meegemaakt???
Als je dat wel hebt gedaan dan verbaas ik me zeer over jou reactie in deze, want ik ken geen enkele ouder die zegt of denkt dat zijn kind geen eigen wil, bewustzijn of persoonlijkheid heeft.
Maar ach alle ouders zullen het wel fout hebben toch????

Tuurlijk duurt het even voordat ze de menselijke gewoonte's van deze maatschappij en het gebruik van taal onder de knie hebben, het gaat allemaal al razendsnel, wat zo'n klein kind allemaal leert in zo'n korte tijd is ronduit ongelovelijk.

Tegen de leeftijd van 2 krijg je de , ik ben 2 en ik zeg nee periode, dit is de periode dat de eigen wil zich erg sterk begint te vormen, de periode waarin ze dingen gaan uitproberen, met hun eigen wil gaan werken, vaak misbruiken
Maar daarvoor is de eigen wil er al, hij uit zich pas echt zwaar vanaf die leeftijd.
Dat komt om dat vanaf die leeftijd er (natuurlijk gezien) meer interactie komt tussen het kind en andere volwassenen en kinderen, het is dus vanaf dat moment noodzakelijk dat het kind zijn eigen wil zwaar neerzet, anders zou hij het niet redden als sociaal wezen die in rangorde's moet leven.
In de periode voor die tijd is het noodzakelijk om de eigen wil niet te sterk neer te zetten, je moet ervor zorgen dat de grote mensen voor je WILLEN zorgen, dat ze daar eigenlijk niet omheen kunnen, dat is een natuurlijke bescherming van alle jonge zoogdieren.
Iedere ouder kan je vertellen wat een eigen wil zijn/haar kind op hele jonge leeftijd al had, iedere ouder kan je vertellen dat hoe het kind zich vormt geen verrassing was omdat dat al is begonnen in de buik, dat het zich alleen maar sterker manifesteerd.

Wat ik beschrijf is een reactie die je alleen kan maken als je bewust bent van je omgeving, als je verbanden kan leggen, als je verschillen kan opmerken.
Dat is intelligentie, dat is bewustzijn, dat is een persoonlijkheid....

En ja ik durf volmondig de wetenschap op sommige punten dom te noemen, ze zijn soms iets te wetenschappelijk en iets te weinig menselijk....

pi_11112584
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 01:17 schreef paladin het volgende:

[..]

Integendeel, jouw punt is behoorlijk inconsistent, lees mijn vorige post maar eens.

had ik t tegen jou?
  zaterdag 14 juni 2003 @ 22:30:17 #235
55476 Dinalfos
www.achterklap.nl
pi_11113145
Iemand's ongelijk mag door iedereen aan de kaak worden gesteld.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 22:41:18 #236
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_11113279
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 21:42 schreef erodome het volgende:
En ja ik durf volmondig de wetenschap op sommige punten dom te noemen, ze zijn soms iets te wetenschappelijk en iets te weinig menselijk....
De wetenschap is tenminste objectief. Het tegenovergestelde van emotioneel je eigen inzichten, wensen en verlangens projecteren op jonge kinderen. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat bewustzijn zich al ontwikkelt in de buik, hoeveel bijzondere ervaringen ouders van hun kant al gehad menen te hebben.
pi_11113359
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 22:30 schreef Dinalfos het volgende:
Iemand's ongelijk mag door iedereen aan de kaak worden gesteld.
heb je het weer over gelijk-ongelijk

moet ik het in je voorhoofd branden ofzo? misschien snap je dan eindelijk dat je bij dit punt geen gelijk of ongelijk hebt

mongool

zaterdag 14 juni 2003 @ 23:00:21 #238
8369 speknek
Another day another slay
pi_11113590
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 21:42 schreef erodome het volgende:
Nooit een babyhoren gillen om ZIJN speen, niet een andere speen, niet iets anders om op te sabbelen wat net zo goed dienst kon doen(misschien zelfs wel beter), maar nee, hij gilt om ZIJN speen....
Je verwart hier iets. Vertrouwdheid heeft niets te maken met wilskracht, maar met conditionering.
quote:
Heb jij eigenlijk wel een baby van dichtbij meegemaakt, dus niet van een bezoekje aan iemand met een baby, maar zelf de ontwikkeling meegemaakt???
Ja. Weet je, ik ben twintig en man, maar ik heb m'n eigen kind al gezoogd. Natuurlijk heb ik alleen babies bezocht, maar je zou juist zeggen dat ik er wat objectiever naar kijk. Mensen met een hond beweren ook bij hoog en bij laag dat ze begrijpen wat je zegt. Maar nee, dat doen ze niet.
quote:
Als je dat wel hebt gedaan dan verbaas ik me zeer over jou reactie in deze, want ik ken geen enkele ouder die zegt of denkt dat zijn kind geen eigen wil, bewustzijn of persoonlijkheid heeft.
Maar ach alle ouders zullen het wel fout hebben toch????
Dat jij ze niet kent, wil nog niet zeggen dat ze het allemaal zeggen. Ik vraag me daarbij af hoeveel ouders proefjes op hun eigen kind gaan uitvoeren. En hoe je in deze een bewustzijn definieert, ik ken eigenlijk genoeg ouders die zeggen dat hun baby nog geen hoog ontwikkeld bewustzijn of persoonlijkheid hebben.
quote:
Tuurlijk duurt het even voordat ze de menselijke gewoonte's van deze maatschappij en het gebruik van taal onder de knie hebben, het gaat allemaal al razendsnel, wat zo'n klein kind allemaal leert in zo'n korte tijd is ronduit ongelovelijk.
Nogmaals, ze leren niet veel meer dan een gemiddeld dier. Hooguit wat spraak.
quote:
Tegen de leeftijd van 2 krijg je de , ik ben 2 en ik zeg nee periode, dit is de periode dat de eigen wil zich erg sterk begint te vormen, de periode waarin ze dingen gaan uitproberen, met hun eigen wil gaan werken, vaak misbruiken
Maar daarvoor is de eigen wil er al, hij uit zich pas echt zwaar vanaf die leeftijd.
Dus hij is er wel, maar je ziet het niet?
quote:
Dat komt om dat vanaf die leeftijd er (natuurlijk gezien) meer interactie komt tussen het kind en andere volwassenen en kinderen, het is dus vanaf dat moment noodzakelijk dat het kind zijn eigen wil zwaar neerzet, anders zou hij het niet redden als sociaal wezen die in rangorde's moet leven.
In de periode voor die tijd is het noodzakelijk om de eigen wil niet te sterk neer te zetten, je moet ervor zorgen dat de grote mensen voor je WILLEN zorgen, dat ze daar eigenlijk niet omheen kunnen, dat is een natuurlijke bescherming van alle jonge zoogdieren.
Wat een aannames, hoe kom je hierbij? Daarbij heb ik het hier nog steeds over bewustzijn en niet over wilskracht. En als je ze gelijk stelt aan alle jonge zoogdieren, bewijs je eigenlijk mijn punt.
quote:
Iedere ouder kan je vertellen wat een eigen wil zijn/haar kind op hele jonge leeftijd al had, iedere ouder kan je vertellen dat hoe het kind zich vormt geen verrassing was omdat dat al is begonnen in de buik, dat het zich alleen maar sterker manifesteerd.
Pardon? . Wat weet een vrouw van de gedachten van een kind nog voordat ie de buik uitkomt? Wat weet jij uberhaupt van de gedachten van iemand anders?
quote:
Wat ik beschrijf is een reactie die je alleen kan maken als je bewust bent van je omgeving, als je verbanden kan leggen, als je verschillen kan opmerken.
Dat is intelligentie, dat is bewustzijn, dat is een persoonlijkheid....
Nee, dat is het niet.
quote:
Je bedoelt dat ze soms iets te weinig domme dingen zegt?
  zaterdag 14 juni 2003 @ 23:19:47 #239
37769 erodome
Zweefteef
pi_11114029
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 23:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Je verwart hier iets. Vertrouwdheid heeft niets te maken met wilskracht, maar met conditionering.
[..]

Ja. Weet je, ik ben twintig en man, maar ik heb m'n eigen kind al gezoogd. Natuurlijk heb ik alleen babies bezocht, maar je zou juist zeggen dat ik er wat objectiever naar kijk. Mensen met een hond beweren ook bij hoog en bij laag dat ze begrijpen wat je zegt. Maar nee, dat doen ze niet.

Wat vreemd dan dat er hulphonden zijn die totaal onafhankelijk kunnen werken, vele dingen begrijpen die totaal niet met hond-zijn te maken hebben....
Die zelfs zelfstandig tegen commando's ingaan.
Erg vreemd dat ze zo kunnen werken zonder te begrijpen wat je zegt, zal lastig trainen worden hoor als je ze niet kan leren een deel van de menselijke taal te begrijpen...

Tuurlijk is ze dat geleerd, al jouw gedragingen zijn je net zo goed aangeleerd.
[..]

quote:
Dat jij ze niet kent, wil nog niet zeggen dat ze het allemaal zeggen. Ik vraag me daarbij af hoeveel ouders proefjes op hun eigen kind gaan uitvoeren. En hoe je in deze een bewustzijn definieert, ik ken eigenlijk genoeg ouders die zeggen dat hun baby nog geen hoog ontwikkeld bewustzijn of persoonlijkheid hebben.
Nog geen hoog ontwikkeld bewustzijn of persoonlijkheid is wat anders als geen....
En daar gaat het in deze om, dat zeer jonge kinderen GEEN bewustzijn of persoonlijkheid hebben, en dat is juist wat ik keihard tegenspreek.
Het is in wording dat is waar, dat heb ik ook al gezegd, maar het is er al wel....
quote:
Nogmaals, ze leren niet veel meer dan een gemiddeld dier. Hooguit wat spraak.
Dat geld ook voor jou als volwassen mens, zal ik jou dan ook maar aborteren nu, je bent ook niet veel meer(lees niets meer) als een dier....
Of je nu dan een kind van een half jaar om zeep helpt of iemand van 20 ach dat maakt dan ook niet zoveel meer uit.
quote:
Dus hij is er wel, maar je ziet het niet?
Jawel je ziet het wel, maar het word vele malen sterker naarmate het kind ouder word.
quote:
Wat een aannames, hoe kom je hierbij? Daarbij heb ik het hier nog steeds over bewustzijn en niet over wilskracht. En als je ze gelijk stelt aan alle jonge zoogdieren, bewijs je eigenlijk mijn punt.
Tja de mens is ook een zoogdier en deze aannames mag je controleren hoor....
Dieren hebben ook een bewustzijn, maa daar zal je het vast niet mee eens zijn.
quote:
Pardon? . Wat weet een vrouw van de gedachten van een kind nog voordat ie de buik uitkomt? Wat weet jij uberhaupt van de gedachten van iemand anders?
Ik heb het niet over de tijd in de buik in deze, ik heb het over die 2 jaar grens....
Je bent er toch bij als je kind ontwikkeld, hoe een kind zich verder ontwikkeld is geen verrassing, je weet al hoe het kind in grote lijnen is vanuit de tijd dat het kind al bij je is, onder die 2 jaar grens dus.
Het is dus een eigen persoonlijkheid...
En ja zelfs al in de buik merk je op dat elke baby anders is in zijn gedragingen, die uniekheid spreekt voor zich.
En wat weet ik van gedachte's??? genoeg lieverd, genoeg...
quote:
Nee, dat is het niet.
Wellus/nietus,wellus/nietus...........
Wat is dan volgens jou wel een graadmeter daarvoor?
quote:
Je bedoelt dat ze soms iets te weinig domme dingen zegt?
Soms zeggen ze juist hele domme dingen, maarja voor sommige is de wetenschap zaligmakend, voor mij niet, we weten nog lang niet alles, we staan nog in de kinderschoenen wbt wetenschap.

Aannames die nu voor waar worden aangenomen worden kunnen maar zo over een aantal jaar totaal onwaar blijken te zijn...
Dat hebben we al vaak zat zien gebeuren in de loop van de geschiedenis.

pi_11114625
Sja, als man kun je hier wel een mening over hebben maar je hebt er geen reet over te vertellen. Het is toch de vrouw die bepaalt wat er gebeurt. (been there)
pi_11114832
Enkel omdat de vrouw 9 maanden met zo een baby rondzeult betekent niet dat zij de exclusieve rechten op een kind heeft. Tuurlijk heeft ze er meer voor moeten werken maar je bent _beiden_ ouders.
  zondag 15 juni 2003 @ 00:05:05 #242
8369 speknek
Another day another slay
pi_11114838
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 23:19 schreef erodome het volgende:
Wat vreemd dan dat er hulphonden zijn die totaal onafhankelijk kunnen werken, vele dingen begrijpen die totaal niet met hond-zijn te maken hebben....
Die zelfs zelfstandig tegen commando's ingaan.
Erg vreemd dat ze zo kunnen werken zonder te begrijpen wat je zegt, zal lastig trainen worden hoor als je ze niet kan leren een deel van de menselijke taal te begrijpen...
Dat valt wel mee, honden kunnen commando's herkennen. Dat betekent niet dat ze begrijpen wat je zegt. Gewoon een vorm van conditionering. Elke hondentrainer zal je vertellen dat de enige cognitie van honden conditionering is.
quote:
Tuurlijk is ze dat geleerd, al jouw gedragingen zijn je net zo goed aangeleerd.
Die werden toch al bepaald in je buik?
quote:
Nog geen hoog ontwikkeld bewustzijn of persoonlijkheid is wat anders als geen....
En daar gaat het in deze om, dat zeer jonge kinderen GEEN bewustzijn of persoonlijkheid hebben, en dat is juist wat ik keihard tegenspreek.
Het is in wording dat is waar, dat heb ik ook al gezegd, maar het is er al wel....
Nee het is niet zo dat je een beetje persoonlijkheid hebt, of een beetje bewustzijn. Je hebt een ik-gevoel of je hebt dat niet. Zolang je nog niet compleet jezelf gewaar bent (en niet de omgeving, want een amoebe is ook gewaar van z'n omgeving), heb je geen bewustzijn.
quote:
Dat geld ook voor jou als volwassen mens, zal ik jou dan ook maar aborteren nu, je bent ook niet veel meer(lees niets meer) als een dier....
Jawel, en dat ben ik omdat ik dat zeg.
quote:
Jawel je ziet het wel, maar het word vele malen sterker naarmate het kind ouder word.
Nee dus, erratisch gedrag is geen maatstaf voor bewustzijn.
quote:
Tja de mens is ook een zoogdier en deze aannames mag je controleren hoor....
Dieren hebben ook een bewustzijn, maa daar zal je het vast niet mee eens zijn.
Dat klopt, mensapen en dolfijnen uitgezonderd.
quote:
Ik heb het niet over de tijd in de buik in deze, ik heb het over die 2 jaar grens....
Je bent er toch bij als je kind ontwikkeld, hoe een kind zich verder ontwikkeld is geen verrassing, je weet al hoe het kind in grote lijnen is vanuit de tijd dat het kind al bij je is, onder die 2 jaar grens dus.
Het is dus een eigen persoonlijkheid...
hooguit hoe het instinctief reageert, en zelfs dat niet, want dat heeft een sterke component aan nurture en te maken zenuwverbindingen. Echt ongefundeerd dit.
quote:
En ja zelfs al in de buik merk je op dat elke baby anders is in zijn gedragingen, die uniekheid spreekt voor zich.
Ja, dat klopt. Mijn moeder wist al dat ik reteintelligent was en mijn tweelingbroer een sukkel, dat voelde ze perfect.
quote:
En wat weet ik van gedachte's??? genoeg lieverd, genoeg...
Je weet hoe je ze moet projecteren in ieder geval.
quote:
Wellus/nietus,wellus/nietus...........
Wat is dan volgens jou wel een graadmeter daarvoor?
In de eerste plaats zijn bewustzijn, intelligentie en persoonlijkheid compleet andere dingen. Persoonlijkheid is een nogal subjectieve plakker op onmechanische handelingen, intelligentie gaat om het oplossen van problemen; iets wat ons niet onderscheidt van dieren, hooguit in een veel sterkere mate. Bewustzijn gaat om gewaarwoording en dus reflectie op jezelf. De graadmeter daarvoor heb ik een eindje terug al gepost.
pi_11115168
Wat ik wel interessant vind aan deze discussie is dat ondanks dat kleine kinderen ongeveer dezelfde dingen kunnen als bijvoorbeeld honden, katten, varkens en chimpansees (als ze wat ouder zijn), het toch ethisch onverantwoord is om op dezelfde manier met ze om te gaan.

Ik denk idd dat je het bewustzijn en karakter van babies wel kunt vergelijken met die van een hond of kat. Die hebben namelijk ook hun eigen maniertjes. De reden dat je natuurlijk geen "abortus" meer gaat plegen is dus volgens mij ook alleen gevoelsmatig.

Dus wat mij betreft hebben zowel Speknek als Erodome wel gelijk, het hangt er alleen vanaf hoe je het uitdrukt.

zondag 15 juni 2003 @ 00:39:10 #244
8369 speknek
Another day another slay
pi_11115389
Maar dat het gevoelsmatig anders ligt ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat, goedbeschouwd, je het eigenlijk niet anders kunt stellen dan aan het doden van een dier.
  zondag 15 juni 2003 @ 21:18:19 #245
37769 erodome
Zweefteef
pi_11129500
quote:
Op zondag 15 juni 2003 00:39 schreef speknek het volgende:
Maar dat het gevoelsmatig anders ligt ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat, goedbeschouwd, je het eigenlijk niet anders kunt stellen dan aan het doden van een dier.
Ik zie het doden van een mens, of die nu baby is of volwassen, ook niet anders als het doden van een dier om andere redenen als voedsel.
Ik vind mensen op geen enkele manier beter als dieren, anders, ja, beter, nee....

Speknek, laten we het eens worden over het feit dat we het oneens zijn op dit vlak.

zondag 15 juni 2003 @ 22:02:35 #246
8369 speknek
Another day another slay
pi_11130454
Nou ik stelde alleen dat het niet moreel onjuister is een baby te doden dan een dier. Als jij dat nu ook zegt zijn we meer eens dan je denkt.
pi_15363916
Ik reageer zonder alle posts gelezen te hebben, frustratie-niveau stijgt namelijk en komt in het rood...

Hoe wetenschappelijk is een volwassen mens? Handelt die niet ook alleen naar impulsen en gevoelens of zijn al zijn beslissingen louter op feiten gebaseerd? Het lijkt me dus dat we niet hoeven te denken dat een baby minder mens is dan een volwassene... alsof wij volwassenen ons niet hoeven te schamen voor onze daden. Het is al eerder gezegd, maar ik herhaal het graag, laten we de daad voorafgaand aan de abortus aanpakken: betere voorlichting, normen en waarden bijbrengen.

En dan het fabeltje over het klompje cellen. Ten eerste haal alsjeblieft je info van een instelling of uit een boek dat onpartijdig is. Dus niet van een abortuskliniek, want laatstgenoemde zal er alles aan doen (ik weet ook niet waarom) om de waarde van het leven te bagatelliseren met uitdrukkingen als zwangerschapsonderbreking (alsof je de zwangerschap op een later tijdstip zou kunnen hervatten), de vrucht... aanmoedigingen van aanwezig personeel in de trent van "Stel je niet aan, ik heb het ook gehad!"...

Toen ik mij ging verdiepen in de groei van een baby, kwam ik de fantastische boeken "De fascinerende weg naar het leven" door Rainer Jonas en "Het grote wonder" door Lennart Nilsson tegen.

Aanbevolen leesvoer is ook "De Larf" van Midas Dekkers (over het feit dat het ontwikkelingsstadia waarin je verkeert niet betekent dat je meer of minder belangrijk bent). En onderstaand een afbeelding van het leven van tien weken. Zo zijn we allemaal begonnen!

vrijdag 12 december 2003 @ 20:59:08 #248
8369 speknek
Another day another slay
pi_15366451
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 17:59 schreef Barbamama het volgende:
Hoe wetenschappelijk is een volwassen mens? Handelt die niet ook alleen naar impulsen en gevoelens of zijn al zijn beslissingen louter op feiten gebaseerd?
Discussies wel .
quote:
Het lijkt me dus dat we niet hoeven te denken dat een baby minder mens is dan een volwassene...
Waarom niet?
quote:
[afbeelding]
Zo ook!
.
pi_15367948
quote:
Het lijkt me dus dat we niet hoeven te denken dat een baby minder mens is dan een volwassene...

Waarom niet?

Omdat elk ontwikkelingsstadium belangrijk is. Zonder het foetusschap geen babyschap -> geen peuterschap enz enz om uiteindelijk bij het (volgens velen) o zo belangrijke volwassen "eindstadium" te komen. Het hoort er dus bij, ook al ziet het er onbekend uit. Ter verduidelijking: Voor de atoombommenwerper ziet Amsterdam er ook nietsbetekenend uit vanuit zijn vliegtuigje hoog in de lucht. Omdat we (Amsterdammers) dan klein zijn, zijn we toch niet minder belangrijk? Maar de piloot kan ons niet zien, hij kan niet weten wat we denken... gooien dan maar die hap?

vrijdag 12 december 2003 @ 22:12:53 #250
8369 speknek
Another day another slay
pi_15367971
Maar je bent dus ook niet voor condoomgebruik? Of -god verhoede!- de pil?
pi_15368104
Ik ben in die zin tegen pilgebruik dat ik vind dat er niet gekloot moet worden met hormonen in een lichaam. Condooms zijn in orde, of de zaadcelletjes bij het afrukken nou in je Playboy terecht komen... in mijn oog of in het condoom, dat maakt niet zoveel uit. Als je ook kijkt naar de hoeveelheid spermacellen die de eindstreep niet halen (standaard als een vrouw niet vruchtbaar is), is elke klaarkomsessie rijp voor een weekje rouwen. In die zin zou een meer ritueel gebruik van seks (zodat het een spirituele betekenis krijgt) mijns inziens geen kwaad kunnen, maar dat is alleen voor de (oude ziel) diehards...
pi_15368203
Vanuit mijn christelijke levensovertuiging zeg ik: abortus is moord en mag niet.
Maar vanuit mijzelf zeg ik: elk kind heeft het recht om geboren te mogen worden, MAAR het als de ouders niet voor het kind kunnen of willen zorgen / het kind zwaar gehandicapt is dan vind ik abortus gerechtvaardigd (maar nog steeds heel erg, want er zijn zat verhalen van vrouwen die achteraf spijt hebben en getekend zijn voor het leven)
pi_15368432
Mien Dobbelsteen, dat is al zo vaak gezegd, dat het verschrikkelijk is voor én de ouders én het kind als het kind gehandicapped ter wereld komt. Ik zou je willen vragen om ook te kijken naar/na te denken over de argumenten die ik heb genoemd betreffende het recht dat velen menen te hebben op een 100% gezond kind. Laten we dan maar gelijk beginnen met klonen? Want, als eenmaal die trend wordt ingezet, zullen er andere selectiecriteria komen: iedereen gezond, dan iedereen aantrekkelijk, dan iedereen intelligent, dan iedereen het eeuwige leven... Het leven net zolang modificeren tot we echt Barbieland hebben verwezenlijkt. Gevoelens kunnen trouwens het beste met een stroomstok eruit geslagen worden, zorgt toch maar voor vervelende situaties. Seks is dan ook niet meer aan de orde, er mag dan alleen maar reproductief gepaard worden op gezette tijden door geselcteerde mensen/broedmachines. Hebben we toch maar weer het abortusprobleem opgelost

[Dit bericht is gewijzigd door Barbamama op 12-12-2003 22:38]

pi_15379436
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 17:59 schreef Barbamama het volgende:
Een baby is idd niet minder mens dan een volwassenen, maar pas als hij buiten de baarmoeder LEVENSVATBAAR is. Een vruchtje van 10 weken is nog geen mens, maar gewoon een klompje cellen dat zich deelt.

Ik ben altijd voor abortus als je bent verkracht, als de ouder(s) niet voor het potentiele kind kan/kunnen zorgen (lees:als het kind een asociale criminele mislukkeling wordt) of als het een handicap/afwijking heeft waardoor het zowel voor de ouders als het kind lastig zou worden. Verder zou ik abortus heel erg aanraden als je 12 ofzo bent...

pi_15380223
Maar hoe wordt er dan gedacht over abortus plegen in het geval dat het ter wereld brengen van het nieuwe leven tot gevolg heeft dat de moeder komt te overlijden?
Fem myror är fler än fyra elefanter
pi_15380974
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 16:02 schreef JaRoN het volgende:
Maar hoe wordt er dan gedacht over abortus plegen in het geval dat het ter wereld brengen van het nieuwe leven tot gevolg heeft dat de moeder komt te overlijden?
Ik ben dan vóór abortus, omdat het vruchtje minder waard is dan de moeder. De moeder is al sociaal gebonden aan allerlei mensen, terwijl de baby nog een sociaal bestaan moet beginnen en er daardoor minder leed zal ontstaan door het verdwijnen van dat leventje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')