27/5/2003 22:07
Freddy Adu is pas dertien jaar, maar volgens voetbalkenners in de Verenigde Staten is hij het grootste talent ter wereld. 'Misschien is hij wel onze eerste echte superster', hoopt Bruce Arena, bondscoach van de Amerikanen.
Niet alleen Arena hoopt dat. Ook Nike, het grootste sportmerk uit de States. Nike zou maandag de handtekening hebben bemachtigd van Adu en de jeugdinternational incasseert daarvoor een miljoen dollar, meldt The Washington Post.
Nike hoopt dat Adu een nieuwe LeBron James wordt. Wie? De achttienjarige LeBron James is volgens de Amerikanen het grootste basketbaltalent ter wereld. En aangezien basketbal big business is in de USA, kreeg James een vet contract: negentig miljoen dollar voor zeven jaar. Veel geld? Nou, waarschijnlijk niet. James is al sinds zijn zestiende wereldnieuws in Amerika. Zelfs wedstrijden van zijn highschool waren rechtstreeks te zien op de nationale televisie. Volgend jaar speelt hij in de NBA en zal de LeBron Mania alleen maar groter worden.
Terug naar Freddy Adu. Aangezien Amerikanen net zoveel verstand van voetbal hebben als Nederlanders van basketbal: waarom zou Adu de nieuwe Pelé zijn? Hoe weten zij dat nou? Toch belde Sir Alex Ferguson vlak voor het tweede Champions Leagueduel met Real Madrid naar Amerika om te laten weten dat hij zeer geïnteresseerd is. En Internazionale wilde hem drie jaar geleden al naar Milaan halen.
Adu's verhaal is haast een sprookje. Geboren in Ghana. In 1997 emigreerde hij met zijn ouders naar de Verenigde Staten. Daar nam een schoolvriendje hem mee naar de lokale voetbalclub en toen ging het snel. Als tienjarige (!) mocht hij mee met Amerika onder-14 naar een international toernooi in Italië. Ondanks tegenstanders als Lazio Roma en Juventus wonnen de Amerikanen het toernooi en groeide Adu uit tot de beste speler en topscorer van het toernooi. Let wel, hij was tien, de meeste tegenstanders waren veertien. Niet veel later kreeg wilde Internazionale hem voor enkele honderdduizenden dollars naar Milaan halen. Zijn moeder Emelia (papa is alweer vertrokken) weigerde.
Adu voetbalt nu in het nationale opleidingscentrum Bradenton (thuisbasis van de tennisacademie van Nick Bolletieri) waar hij deel uitmaakt van de onder-17 selectie. Sinds februari is hij in het bezit van een Amerikaans paspoort. Ook in de jeugdselectie is hij dé uitblinker. Sterker, in oefenwedstrijden tegen de profs van de Major League Soccer schijnt hij amper af te stoppen zijn. Officieel mag hij nog niet in de MLS spelen, maar volgens de kenners zou hij gewoon mee kunnen spelen.
Wat maakt hem zo goed? Niet alleen beschikt Freddy over een goede techniek en is hij zeer snel. Ook zijn inzicht is voor een dertienjarige ongekend. Bovendien schijnt hij wars te zijn van sterallures en zeer volwassen over te komen, beweren zijn interviewers. Ik hoor jullie denken, is hij werkelijk dertien. Dat vroeg Sports Illustrated zich ook af. SI huurde twee detectives in, die in Ghana beiden tot de conclusie kwamen dat hij op 2 juni 1989 ter wereld kwam in het Bengali ziekenhuis te Tema.
Het wachten is op de toekomst. Het lijkt waarschijnlijk dat Adu vanaf zijn vijftiende zijn opwachting maakt in de MLS. Maar liever wil hij naar Europa, alhoewel hij door FIFA-regels moet wachten tot zijn achttiende. 'Ik heb tegen MLS ploegen gespeeld en tegen hen kon ik hetzelfde doen, als ik in elke andere wedstrijd deed.'
Misschien komt zijn doorbraak wel tijdens het WK onder-17, in augustus. Zijn begeleiders (zoals zijn oom Anthony Yeboah) proberen hem met beide benen op de grond te houden. Want er waren meer jonge spelers die in de toekomst de nieuwe Pelé zouden worden. Nietwaar Nii Lamptey.
Raymond Beaard
bron: vi.nl
Nou, deze man moet maar eens gauw naar Europa komen, eens zien hoe goed hij werkelijk is (beter dan ronaldo?). Wat verwachten jullie? Waar zal hij gaan spelen?
Voor wie niet weet over wie het gaat.
Over 10 jaar vraagt iedereen zich af wat er mis ging met Freddy.
quote:Die had ie moeten scoren.
Op woensdag 28 mei 2003 15:01 schreef jimjim1983 het volgende:
Voor de mensen die hem in actie willen zien:http://www.mnthunder.com/Video/Adu_vs_guat.wmv
quote:dat komt pas als ie 14 is.
Op woensdag 28 mei 2003 18:39 schreef tong80 het volgende:[..]
Die had ie moeten scoren.
quote:Dan is ie al op z'n retour.
Op woensdag 28 mei 2003 20:06 schreef jimjim1983 het volgende:[..]
dat komt pas als ie 14 is.
quote:Hopelijk is de liefde voor de sport sterker dan de liefde voor het geld
Op donderdag 29 mei 2003 12:16 schreef Van_Nistelred het volgende:
Idd had hij die goal moeten maken. Verder kun je me niet wijsmaken dat eimand van dertien al mee kan doen in de MLS. Dat lijkt me een beetje overdreven. Zal wel niks worden door zijn contract bij Nike, want is nu al miljonair. Dat lijkt me niet echt goed voor zo'n jongen
De nieuwe Pele vind ik altijd een rare uitdrukking omdat het een compleet andere tijd en voetbalstijl is.
De nieuwe Ronaldo slaat helemaal nergens op, want als er 1 speler het voorbeeld is van een talent dat onderuit gegaan is en nu op kracht ipv zijn talent speelt is het Ronaldo wel.
Over een jaar of 5 kijken we wel weer verder.
quote:Ik zie liever dat zo'n talent een beetje normaal opgroeit zonder een immense druk, in ieder geval wel goed van die moeder dat ze hem nog in de VS houdt.
Op donderdag 29 mei 2003 12:17 schreef amnesiac het volgende:[..]
Hopelijk is de liefde voor de sport sterker dan de liefde voor het geld
(Zie Ajax film, die scene waar die voetballertjes in hun mond gekeken worden enzo, om leeftijd te gokken, slaventaferelen...)
quote:Precies, als hij werkelijk 13 jaar is kan dat never NOOIT. Zo heeft de natuur het simpelweg bepaald... ik schat hem op 17 ofzo.
Op donderdag 29 mei 2003 12:37 schreef Van_Nistelred het volgende:
Ja heb die film ook gezien. kan me ook niet indenken dat hij zo mee zou kunnen doen bij de MLS.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |