abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10713010
Ik wil jullie dit geweldig filmpje niet onhouden: Onboard beelden van Senna tijdens de kwalificatie in Suzaka 1988
Dit is pas wagenbeheersing! Niks geen tranctioncontrol, stuurbekrachtiging of een semi-automatisch schakelen. Gewoon ouderwets schakelen met het pookje.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 16:27:04 #2
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_10713132
Mooi!
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_10713144
Senna the wizard of speed!!!

hij is en blijft de beste!!

  dinsdag 27 mei 2003 @ 16:29:04 #4
52837 WiZaRds
Waailap online
pi_10713175
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
pi_10713210
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:29 schreef WiZaRds het volgende:
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
Helaas wel

trouwens er staan nog meer filmpjes van senna
http://bagpuss.swan.ac.uk/dunk300zx/F1_&_Indy/

pi_10713224
Mooi filmpje
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 27 mei 2003 @ 16:32:19 #7
36912 jp_f1
Fokker on the wing
pi_10713254
+ + +

Wat een geluid trouwens met terugschakelen

"Als je altijd maar vooruit wilt, dan verlies je vanzelf de weg terug" - Stef Bos
pi_10713847
Ik wil meer! Wat een beheersing zeg.. De regels zouden terug naar die tijd moeten om het weer een echte sport te maken
Where facts are few, experts are many.
pi_10722020
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:55 schreef Atreidez het volgende:
Ik wil meer! Wat een beheersing zeg.. De regels zouden terug naar die tijd moeten om het weer een echte sport te maken
Een heel goed idee, maar het zou niet veilig zijn en een deel van de helden zou er niet mee kunnen omgaan.

Vergeet niet dat F1 toen wel meer vakmanschap was, maar zeker niet spannender. McLaren won 1 jaar 15 van de 16 GP's in Ferrari-stijl. Het grote verschil was dat Prost en Senna wel met elkaar konden en mochten vechten, iets wat bij Ferrari door de onkunde van Rubens en de teamorders niet mogelijk is.

F1 in de jaren 80 bestaat nog en het heet CART / IRL

  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2003 @ 23:12:11 #10
47213 ArmaniMania
pi_10722040
Geniaal Senna
  dinsdag 27 mei 2003 @ 23:12:54 #11
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10722067
Senna, tot voor een jaar m`n buurman !
zonnig Brasil
  dinsdag 27 mei 2003 @ 23:14:29 #12
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_10722108
Best driver ever.. .
Maar helaas...
The right foot of God will never race again.. .
. Ayrton Senna da Silva .
Heerlijk filmpje trouwens. .
-
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2003 @ 23:15:00 #13
47213 ArmaniMania
pi_10722121
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:12 schreef qwerty_x het volgende:
Senna, tot voor een jaar m`n buurman !
Als poster
  dinsdag 27 mei 2003 @ 23:15:50 #14
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_10722147
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:15 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Als poster


nee, had de eer naast het kerkhof te wonen.
zonnig Brasil
  dinsdag 27 mei 2003 @ 23:25:19 #15
19597 Skull
Stay hungry!
pi_10722432
Whehe dan gaat ik het hier nog maar eens zeggen.

Het is zeker mooi om naar te kijken. Maar de reden waarom het zo spectaculair eruit ziet is omdat de wagen in kwalificatie trim staat en daardoor enorm trilt. Wat er niet mankeert aan de wagen is de hoeveelheid grip en downforce de wagen heeft. Als je een huidige F1 wagen zo de bochten invliegt dan is het heel erg knap als ie zonder extra te corrigeren zijn lijn kan houden.

Kijk nog eens naar het filmpje en kijk eens hoe vaak ie moet corrigeren. Heel weinig. Hij sjeest zelfs een chicane met net ff het tweede handje aan het stuur. Hoeft Jos Verstappen niet te proberen in zijn Minardi.

Niks ten nadele van Senna maar het ziet er gewoon heel spectaculair uit.

I don't even know what I'm doing here.
  woensdag 28 mei 2003 @ 00:20:48 #16
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10723720
Wat mij opvalt is het verschil in tijd van de kwalificatie in Suzuka in 1988 en 2002. Senna had in het filmpje de pole position te pakken in een tijd van 1:41,853. Terwijl Schumacher vorig jaar de pole pakte in een tijd van 1:31,317. Volgens mij is in al die tijd het circuit niet veranderd. Zou het verschil van maar liefst 10 seconden te maken hebben met alle technische hulpmiddelen die de wagens tegenwoordig hebben?
  woensdag 28 mei 2003 @ 00:23:09 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_10723763
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:15 schreef qwerty_x het volgende:

nee, had de eer naast het kerkhof te wonen.


Maar niet al te veel romantiseren: in die tijd en ook daarvoor was de kick van het naar F1 kijken wie er zich nu weer te pletter zou rijden en dankzij de huidige regels komt dat gelukkig tegenwoordig zelden meer voor.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 28 mei 2003 @ 00:25:07 #18
42369 Rivoche
jeetje.....
pi_10723789
ik denk dat ze gewoon beter getuned zijn waardoor ze harder kunnen...
en zouden ze niet harder rijden dan toen??
[b][u]If fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing[/u][/b]
  woensdag 28 mei 2003 @ 00:50:52 #19
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10724280
Nu ik er nog eens over nadenk is het verschil van 10 seconden volgens mij voornamelijk te danken aan de grip die de formule 1 wagens tegenwoordig hebben. Ze kunnen tegenwoordig veel harder door de bochten dan vroeger.
  woensdag 28 mei 2003 @ 02:10:16 #20
19597 Skull
Stay hungry!
pi_10725111
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 00:50 schreef Z.v.C het volgende:
Nu ik er nog eens over nadenk is het verschil van 10 seconden volgens mij voornamelijk te danken aan de grip die de formule 1 wagens tegenwoordig hebben. Ze kunnen tegenwoordig veel harder door de bochten dan vroeger.


Kijk eens naar dit filmpje en zeg me welke auto de meeste grip heeft.

http://www.farzadsf1gallery.com/f1_movies/2001/msqml.wmv

Vergeleken met het filmpje van Senna is dit glibberen.

I don't even know what I'm doing here.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 28 mei 2003 @ 11:21:19 #21
35237 Nuongirl
pi_10729102
Thanx a lot
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  woensdag 28 mei 2003 @ 11:33:15 #22
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_10729361
Senna is en blijft top !
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
  woensdag 28 mei 2003 @ 11:38:45 #23
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_10729475
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 02:10 schreef Skull het volgende:

[..]



Kijk eens naar dit filmpje en zeg me welke auto de meeste grip heeft.

http://www.farzadsf1gallery.com/f1_movies/2001/msqml.wmv

Vergeleken met het filmpje van Senna is dit glibberen.


En glibberen kost dus tijd, en hij houdt zijn handen continu op het stuur !
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
  woensdag 28 mei 2003 @ 13:40:04 #24
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10732220
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 02:10 schreef Skull het volgende:

[..]



Kijk eens naar dit filmpje en zeg me welke auto de meeste grip heeft.

http://www.farzadsf1gallery.com/f1_movies/2001/msqml.wmv

Vergeleken met het filmpje van Senna is dit glibberen.


Je zal mij niet horen zeggen dat Schumacher een watje is vergeleken met Senna, maar ik raak toch meer onder de indruk van het filmpje van Senna dan dat van Schumacher. En hoe verklaar je dan het verschil van 10 seconden? Kwa motorvermogen zal het volgens mij niet veel uitmaken. Ze reden dacht ik in 1988 zelfs nog met turbo's.
pi_10734652
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 13:40 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Je zal mij niet horen zeggen dat Schumacher een watje is vergeleken met Senna, maar ik raak toch meer onder de indruk van het filmpje van Senna dan dat van Schumacher. En hoe verklaar je dan het verschil van 10 seconden? Kwa motorvermogen zal het volgens mij niet veel uitmaken. Ze reden dacht ik in 1988 zelfs nog met turbo's.


eehm, het grootste verschil is denk ik de aerodynamica, ze hebben veel meer neerwaartse druk en dat zie je flink terug in de ronde tijden. aan de hulpmiddelen kan het niet liggen want ieder jaar worden de ronde tijden (nu er inmiddels al een paar jaar hulpmiddelen legaal zijn) toch zeker wel een halve seconde sneller, dat is gewoon motorkracht + aerodynamica.

maar hoe kom je aan die ronde tijd toen van 1:41? het filmpje duurt wel 1:41 maar je ziet niet precies een rondje.

Mijn moeder kookte vies. Als we lief waren geweest mochten we zonder eten naar bed.
  woensdag 28 mei 2003 @ 15:39:06 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_10735090
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 15:22 schreef Shibber het volgende:


maar hoe kom je aan die ronde tijd toen van 1:41? het filmpje duurt wel 1:41 maar je ziet niet precies een rondje.


Even in de database opgezocht:


1988 Grand Prix of Japan
30 October - Suzuka: 298.809km (5.859km x 51 laps)


Pole Position: Ayrton Senna, McLaren-Honda MP4/4, 1:41.853

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 28 mei 2003 @ 15:43:14 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_10735207
Hee hij loopt bij mij op 46 % vast
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_10735368
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 15:39 schreef golfer het volgende:

[..]

Even in de database opgezocht:


1988 Grand Prix of Japan
30 October - Suzuka: 298.809km (5.859km x 51 laps)


Pole Position: Ayrton Senna, McLaren-Honda MP4/4, 1:41.853


oh ok wel raar alleen dat het filmpje dan ook 1:41 duurt en hij begint voordat hij over de start streep is, maar ik denk dan dat het filmpje iets sneller gaat dan normaal (fast forward )
Mijn moeder kookte vies. Als we lief waren geweest mochten we zonder eten naar bed.
  woensdag 28 mei 2003 @ 15:53:31 #29
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_10735505
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 13:40 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Je zal mij niet horen zeggen dat Schumacher een watje is vergeleken met Senna, maar ik raak toch meer onder de indruk van het filmpje van Senna dan dat van Schumacher. En hoe verklaar je dan het verschil van 10 seconden? Kwa motorvermogen zal het volgens mij niet veel uitmaken. Ze reden dacht ik in 1988 zelfs nog met turbo's.


Ik denk niet dat het te vergelijken is, temp en wind en vochtigheid zijn ook belangrijk, bijna alles is wel een beetje anders, motorvermogen en aerodynamica zijn veel veranderd, maar vergeet de banden niet, ze zijn dan wel smaller en met groeven maar volgens mij hebben ze inmiddels meer grip.
Tevens de maakt de semi-automversnellingbak ook veel uit, ze schakelen nu op een hoog toerental in honderdste van een sec. Senna moet nog nog gewoon schakelen. Zo zijn er nog wel meer details en alles tesamen vormt denk ik wel die 10 sec.
Zet schummie in die oude auto met dezelfde banden en laat het hem dan eens zo'n rondje nadoen, dan weet je het echt. Ik denk dat het verschil binnen enkele tienden zal liggen als de natuurlijke elementen ongeveer dezelfde zijn. Maar ja zal denkelijk nooit gebeuren.

op die site staan trouwens nog meer leuke filmpjes !!

And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
  woensdag 28 mei 2003 @ 16:19:54 #30
19597 Skull
Stay hungry!
pi_10736229
De hoeveelheid negative drag zal bij een moderne wagen veel minder zijn. Daarnaast zit ie op veel grotere stukken optimaal in de versnelling zitten zodat het motorvermogen veel beter tot zijn recht komt. De motor draait ook een veel groter toerental en er gaan minder pks verloren door het snellere schakelen. De gewichtsverdeling is beter. Het materiaal waarvan de auto gemaakt is optimaler.

Hoe de gegroefde banden nu tegenover die van Senna staan is moeilijk te zeggen denk ik. Die banden van toen waren geloof ik ook nog wel stukkie breder dan tegenwoordig, plus dat ze geen groeven hebben.

Maar wat er dus niet aan die auto van Senna mankeert is de hoeveelheid grip en downforce die zijn wagen heeft. Die wagen staat zo laag in een kwalificatietrim dat de vonken ervan af vliegen. Daarnaast zijn de vleugels ook veel groter en is de wagen breder. En daarom kan ie zo smijten met een wagen zonder eigenlijk ook maar een keer van de lijn af te wijken.

Mijn punt is niets ten nadele van Senna, ik wil alleen zeggen dat het ook wel een reden heeft waarom het zo spectaculair eruit ziet. Ik vind het een beetje onterecht om dan meteen hoesenna ( ) te gaan roepen en de huidige coureurs tot amateurs te kwalificeren omdat ze wat rustiger in de wagen zitten en niet de mogelijkheid hebben om zo te smijten met de wagen (dat alles door de regels dus).

I don't even know what I'm doing here.
  woensdag 28 mei 2003 @ 17:22:34 #31
43466 Z.v.C
MG ZR160
pi_10737569
Aerodynamica zal inderdaad waarschijnlijk een grote rol spelen. De neerwaartse druk neemt dan toe, waardoor ze harder door de bochten kunnen en verder zullen alle kleine beetjes die al genoemd zijn wel bij elkaar die 10 seconden kunnen verklaren.
rondetijd Senna 1988
rondetijd Schumacher 2002
pi_10969573
Ongelooflijk stoer
pi_10969667
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:29 schreef WiZaRds het volgende:
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
Zeiden ze ook van Senna toen hij op z'n best was.
Ach, als Schumacher zich dood rijdt, dan is iedereen het er ook unaniem over eens dat hij een hele goede coureur was. Over de doden niks dan goeds nietwaar?
pi_10974623
quote:
Op zondag 8 juni 2003 19:28 schreef Lt_BaseLine het volgende:

Zeiden ze ook van Senna toen hij op z'n best was.
Ach, als Schumacher zich dood rijdt, dan is iedereen het er ook unaniem over eens dat hij een hele goede coureur was. Over de doden niks dan goeds nietwaar?


Senna had een tegenstander van klasse en dat nog in zijn team ook. Schumi heeft een tweede klasse rijder in zijn team en de wagen (was) is beter dan die van de concurrentie. Wel een groot verschil met Senna imho.

Ik was voor zijn dood al voor Senna. Na het vertrek van mijn held was de weg vrij

  maandag 9 juni 2003 @ 11:53:16 #35
47170 ScHuMiCaMpIoNe
Schumi kampioen
pi_10981575
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:29 schreef WiZaRds het volgende:
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
Gelukkig wel bedoel je.
De beste rijder ooit!
pi_10987234
Denk niet dat de kampioenschappen van 97, 98, 99 en 2000 er spannender op geworden zouden zijn zonder Schumacher. Integendeel hij was in die jaren de enige die tegen de bakken van Adrian Newey op kon.

Dat de huidige coureurs maar mietjes zijn is ook bull natuurlijk, kbedoel wat er in de F1 rondloopt zijn gewoon de beste coureurs ter wereld. En die moesten in de lagere klassen ook vaak nog gewoon met een pookje schakelen.

  maandag 9 juni 2003 @ 23:27:40 #37
41789 montoya01
montoya rulz
pi_10996685
quote:
Op maandag 9 juni 2003 11:53 schreef ScHuMiCaMpIoNe het volgende:

[..]

Gelukkig wel bedoel je.
De beste rijder ooit!


senna was de beste rijder ooit, hoe Senna omging met mensen kan schumel nog een puntje aan zuigen
  dinsdag 10 juni 2003 @ 12:55:00 #38
14505 OProg
A Life in Music
pi_11004819
quote:
Op maandag 9 juni 2003 23:27 schreef montoya01 het volgende:

[..]

senna was de beste rijder ooit, hoe Senna omging met mensen kan schumel nog een puntje aan zuigen


Zelfde gaat ook op voor Montoya
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_11038984
wat een verschil joh....senna heeft het ff iets druk

Heb hem alleen in 93 en 94 gezien...maar ook zijn eerste ronde op donington was indrukwekkend....man apart:'(

pi_11072703
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:06 schreef Distortion het volgende:

Dat de huidige coureurs maar mietjes zijn is ook bull natuurlijk, kbedoel wat er in de F1 rondloopt zijn gewoon de beste coureurs ter wereld. En die moesten in de lagere klassen ook vaak nog gewoon met een pookje schakelen.


Voor een groot deel wel. Al zitten er in CART / IRL ook wel toppers op het gebied van formuleracen. Vergelijken met NASCAR, LeMans etc doe ik niet, want dat is een andere klasse.

Maar een de Ferran, Castoneves etc zouden niet mistaan in de F1.

pi_22924796
quote:
Zeiden ze ook van Senna toen hij op z'n best was.
Ach, als Schumacher zich dood rijdt, dan is iedereen het er ook unaniem over eens dat hij een hele goede coureur was. Over de doden niks dan goeds nietwaar?
Ga eerst maar Raikonen, Coulthard, Hill, Villeneuve, Hakkinen vergelijken met Prost, Mansell en Piquet. Dan weet je wie de echte king was
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_22926913
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ga eerst maar Raikonen, Coulthard, Hill, Villeneuve, Hakkinen vergelijken met Prost, Mansell en Piquet. Dan weet je wie de echte king was
Je reageert op een post van zondag 8 juni 2003
"Twenty-six times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. That is why I succeed." Michael Jordan
pi_22929466
En weer een kick.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')