Hoe bereken ik met deze gegevens nu de break-even omzet/afzet? Ik wist het maar ben het helemaal kwijt, en natuurlijk is er hier wel iemand die het wel weet
En dat heeft bedrijfseconomie gestudeerd... schaam...
quote:Break even: Q = (FC + OCF)/(P - v)
Op zondag 25 mei 2003 20:19 schreef BrauN het volgende:
Stel ik heb de volgende gegevens:
- De afzet/productie (bijv. 1000 stuks)
- De constante kosten (bijv. 20.000 euro)
- De variabele kosten (bijv. 75 euro per stuk)Hoe bereken ik met deze gegevens nu de break-even omzet/afzet? Ik wist het maar ben het helemaal kwijt, en natuurlijk is er hier wel iemand die het wel weet
FC = Fixed Costs
OCF = Operating Cash Flow
P = Prijs per product
v = Variabele kosten per product
Q = aantal producten
net zitten leren voor tentamen van morgen
BE-omzet staat uiteraard gelijk aan de totale kosten. In dit geval dus 1000 * 75 + 20.000 = 95.000 euro.
Heb overigens nog nooit economie gehad
quote:Ik denk zo dat je meer een prijs bedoelt ? want je zegt zelf de productie hoeveelheid / afzet al....
Op zondag 25 mei 2003 20:19 schreef BrauN het volgende:
- De variabele kosten (bijv. 75 euro per stuk)Hoe bereken ik met deze gegevens nu de break-even omzet/afzet? Ik wist het maar ben het helemaal kwijt, en natuurlijk is er hier wel iemand die het wel weet
Kosten formule : Totale kosten = 75Q + 20.000
Opbrengsten : totale opbrengst = Q*P
Stel die aan elkaar gelijk en je hebt je antwoord, dan heb je de break even hoeveelheid/prijs tis maar welk gegeven je hebt.
De break even prijs is dus makkelijk : (75*1000) + 20.000 = 1000*P
P = 95 (95.000/1000)
Je kan dan nog via AC/DC kosten dekking gaan werken maar daar heb je eigelijk wel erg weinig gegevens voor.
De break even omzet is inderdaad gewoon simpelweg 20.000+(75*1000) dus 95.000.
Commerciele economie, maar dit is HAVO materiaal dus mijn studie is er niet van invloed op
[Dit bericht is gewijzigd door Tasma op 25-05-2003 20:54]
TO = Omzet = Afzet × Prijs
TK = Totale kosten = Totale Variabele kosten (TVK) + Totale Constante kosten (TCK)
TVK = ¤50,- per product
TCK = ¤100.000,-
Prijs per product = ¤75,-
Afzet × Prijs = TCK + TVK
75p = 100000 + 50p
p = aantal producten
75p = 100000 + 50p (-50p)
25p = 100000
100000 ÷ 25 = p = 4000
break even punt bij 4000 producten
[Dit bericht is gewijzigd door MLO2 op 25-05-2003 21:09]
quote:Klopt niet helemaal, jij gaat er hierbij vanuit dat de marge 0% is. Elk verkocht product heeft een marge, een break even afzet bereken je niet er vanuit gaande dat de marge 0% is. Je gaat er vanuit dat er een prijs P is welke of gegeven is of waar de marge van gegeven is. Dan kan je de break even afzet berekenen.
Op zondag 25 mei 2003 20:49 schreef MLO2 het volgende:
Break-even punt (BEP) is bij TO = TKhoop berekeningen
Break even afzet is de afzet waarbij de opbrengsten de kosten dekken, NIET waar de prijs ZO gesteld is dat het bij een bepaald bedrag de kosten dekt.
EDIT
En hoe kom je op een variabele kosten bedrag van ¤50,- per stuk ? het is gegeven dat de variabele kosten per product ¤75 bedragen
quote:nog even hierop voortbordurend:
Op zondag 25 mei 2003 20:24 schreef r.o.b het volgende:
Break even: Q = (FC + OCF)/(P - v)FC = Fixed Costs
OCF = Operating Cash Flow
P = Prijs per product
v = Variabele kosten per productQ = aantal producten
Voor FC neem je dus 20.000 euro
OCF heb je in dit geval niet, lekker weglaten dus
v = 75 euro
Q = 1000 stuks
1000 = 20.000/(P - 75)
dus je break even prijs is 95 euro
PS studie = bedrijfswetenschappen, VU
[Dit bericht is gewijzigd door r.o.b op 25-05-2003 21:01]
quote:Zijn berekening is prima als je er van uitgaat dat de variabele kosten 50 per product zijn en de verkoopprijs 75.
Op zondag 25 mei 2003 20:53 schreef Tasma het volgende:[..]
Klopt niet helemaal, jij gaat er hierbij vanuit dat de marge 0% is. Elk verkocht product heeft een marge, een break even afzet bereken je niet er vanuit gaande dat de marge 0% is. Je gaat er vanuit dat er een prijs P is welke of gegeven is of waar de marge van gegeven is. Dan kan je de break even afzet berekenen.
Break even afzet is de afzet waarbij de opbrengsten de kosten dekken, NIET waar de prijs ZO gesteld is dat het bij een bepaald bedrag de kosten dekt.
EDITEn hoe kom je op een variabele kosten bedrag van ¤50,- per stuk ? het is gegeven dat de variabele kosten per product ¤75 bedragen
maar even voor de goede orde
- De variabele kosten (bijv. 75 euro per stuk)
prijs = p
TO = TK
1000p = 20000 + 75000
1000p = 95000
p = 95
Eigenlijk is het heel simpel ook, maar ik kon er gewoon effe niet opkomen.
quote:Ja, de berekening is in een totaal andere som, waar de prijs gegeven is, inderdaad goed. Maar dan is de PRIJS al gegeven, dus mbt deze opgave is de som compleet fout want je kan geen verkoop prijs nemen welke gelijk is aan de break even prijs als je vervolgens de break even afzet wil berekenen.
Op zondag 25 mei 2003 21:00 schreef LLCoolR het volgende:[..]
Zijn berekening is prima als je er van uitgaat dat de variabele kosten 50 per product zijn en de verkoopprijs 75.
Het doet er ook niet toe ofdat het goed of fout is opzich, maar ofdat het in dit geval fout is. en dat is het, de topic starter heeft er niets aan en raakt alleen in de war.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |