abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2003 @ 16:42:04 #1
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_10668963
Het vorige deel: [Centraal] vechtsporten, deel II

En hier weer verder

Ik kon jammer genoeg niet aanwezig zijn vanwege tijdsdruk / verkeersdruk Had graag meegedaan!

Coolkillah: Echt fuck om dat te horen man!

Greetz,

Raenius...

pi_10669267
ja was best balen.. 150 km gereden voor niks Ach weet ik ook eens hoe leiden eruit ziet...

ps karel: ik heb echt lang op de bel gedrukt

zondag 25 mei 2003 @ 22:01:51 #3
38812 ProPHeT0
Jiu-Jitsuka
pi_10674691
Vandaag een stage Aikido gedaan in sporthal 't Anker in Born. De entree was 7 euro (6 euro voor JBN leden) en je trainde twee uur. De sfeer was er erg gezellig en in de 2 uur zijn 3 technieken langsgekomen die op verschillende aanvallen werden toegepast.

Aansluitend waren de dan-examens van Limburg. Merkwaardigerwijs was iedereen vanaf eerste dan t/m derde dan kandidaten geslaagd. Inclusief 1 lid van onze vereniging die samen opging met een lid van een bevriende vereniging.

Proficiat aan alle geslaagden !

"Though it was not our intention to disrupt the lives of millions of Poseurs, we consider it a Testament to Heavy Metal Might and Thunder that one power chord from our steeled hands could wreak such havoc in the lives of mortals." - Manowar
  zondag 25 mei 2003 @ 22:51:13 #4
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_10675675
raenius en coolkillah ; wat ontzettend jammer dat jullie er niet waren... de dag was geslaagd maar had nog beter kunnen zijn...
> BTi <
Only the light called darkness can show who i really am...
  maandag 26 mei 2003 @ 09:32:07 #5
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_10680450
Ja het was zeker balen!

Heb trouwens net van de dokter gehoord dat NOG eens 3 weken niet naar Aikido mag vanweg mijn knie, scheurtje in mijn miniscus blijkbaar...

Ik ga nu met mijn sensei overleggen voor de komende 3 weken dan maar wapentrainingen te gaan doen...

Greetz,

Raenius...

ps. Wat is er allemaal gebeurd op de trainingsdag?

dinsdag 27 mei 2003 @ 07:46:00 #6
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_10702580
de nadruk lag met name op lange wapens en bijbehorende technieken ; zie de foto's in het ninjutsu topic
ook de basics kwamen langs natuurlijk...

binnenkort een zomerstage van de eigen dojo en dan weer op naar het nieuwe seizoen!

> BTi <
pi_10704661
quote:
Op maandag 26 mei 2003 09:32 schreef Raenius het volgende:
Ja het was zeker balen!

Heb trouwens net van de dokter gehoord dat NOG eens 3 weken niet naar Aikido mag vanweg mijn knie, scheurtje in mijn miniscus blijkbaar...

Ik ga nu met mijn sensei overleggen voor de komende 3 weken dan maar wapentrainingen te gaan doen...

Greetz,

Raenius...

ps. Wat is er allemaal gebeurd op de trainingsdag?

oei minder!! sterkte met je herstel!
  dinsdag 27 mei 2003 @ 12:41:21 #8
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_10707393
Thanks!!!

Op aanraden van de dokter ga ik nu maar fitnessen ... ook wel leuk... niks vergeleken met aikido natuurlijk

btw, way of the warrior heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst gezien. Ik vond het echt pijnlijk om te zien hoe die karateka probeerde met zijn vingers die plank te doorbreken en het de eerste keer niet lukt OUCH!

Greetz,

Raenius....

pi_10714118
ff een vraagje. de leraar heet toch gewoon sensei? of is die titel alleen toe te schrijven aan Ueshiba. O sensei dus.
thou art that
  dinsdag 27 mei 2003 @ 17:50:19 #10
38812 ProPHeT0
Jiu-Jitsuka
pi_10715113
Nee, sensei betekent meester als ik het goed heb en heeft dus betrekking op iedere leraar.
"Though it was not our intention to disrupt the lives of millions of Poseurs, we consider it a Testament to Heavy Metal Might and Thunder that one power chord from our steeled hands could wreak such havoc in the lives of mortals." - Manowar
  dinsdag 27 mei 2003 @ 18:58:06 #11
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_10716278
er zijn verschillende titels om een leraar aan te duiden ; sensei is gewoon de algemene titel zover ik weet
> BTi <
  woensdag 28 mei 2003 @ 09:21:26 #12
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_10726493
Sensei is inderdaad de / je leraar. "O-sensei" daarmee wordt eigenlijk Ueshiba aangeduid.

Ik heb trouwens Vrede als kunst besteld van O-sensei en dat kan de volgende week in de brievenbus vallen

Greetz,

Raenius...

woensdag 28 mei 2003 @ 17:54:33 #13
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_10738228
lekker die hitte ; dat word zweten in de dojo straks!
> BTi <
pi_10744845
oke thx.
thou art that
  vrijdag 30 mei 2003 @ 12:52:26 #15
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_10770740
Nou dat gaat weer goed.. Drie lessen nog voor het examen en ze hebben een vakantie ingelast.. dan maar hardlopen vanavond maar ja dat haalt het toch niet bij een stevige training!
There is no ultimate truth
  zaterdag 31 mei 2003 @ 10:22:31 #16
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_10786217
voor welke examen ga je op terrah ?
> BTi <
pi_10829390
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 09:21 schreef Raenius het volgende:
Sensei is inderdaad de / je leraar. "O-sensei" daarmee wordt eigenlijk Ueshiba aangeduid.

Ik heb trouwens Vrede als kunst besteld van O-sensei en dat kan de volgende week in de brievenbus vallen

Greetz,

Raenius...

ter info: O-sensei is een ere-titel voor Ueshiba

sensei betekent leraar: ook een ikebana leraar is een sensei, of iemand die toneelles geeft
senpai betekent: oudere leerling
indien je sensei fout uitspreekt ( zoals de meeste amerikanen..) betekent het : oorlogsinvalide
shidoshi is weggelegd voor echte vechtsport leraren shihan is een eretitel voor shidoshi

bert

maandag 2 juni 2003 @ 18:53:02 #18
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_10833797
weer iets geleerd tenks voor de info
> BTi <
  zondag 8 juni 2003 @ 19:56:17 #19
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_10970410
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 10:22 schreef ninja-mod het volgende:
voor welke examen ga je op terrah ?
ben even een tijdje weggeweest maar here i am again. ik ga voor 1e kyu wado karate. laatste stap richting zwarte band. Mijn examen eisen zijn gelijk aan de eisen voor 1e dan. Nog 6 dagen en dan examen aahhhh!! Als het lukt wil ik over een jaar op gaan voor zwart. Zal dat kunnen of schat ik mezelf te hoog in?
pi_10991495
quote:
Op zondag 8 juni 2003 19:56 schreef Terrah het volgende:

[..]

ben even een tijdje weggeweest maar here i am again. ik ga voor 1e kyu wado karate. laatste stap richting zwarte band. Mijn examen eisen zijn gelijk aan de eisen voor 1e dan. Nog 6 dagen en dan examen aahhhh!! Als het lukt wil ik over een jaar op gaan voor zwart. Zal dat kunnen of schat ik mezelf te hoog in?

dat weet jij alleen zelf, gewoon gemotiveerd trainen dan kom je er wel.
  dinsdag 10 juni 2003 @ 13:19:13 #21
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11005444
quote:
Op maandag 9 juni 2003 20:23 schreef erikh het volgende:

[..]

dat weet jij alleen zelf, gewoon gemotiveerd trainen dan kom je er wel.

aan de motivatie zal het niet liggen
  dinsdag 10 juni 2003 @ 20:35:23 #22
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11016912
dan komt de rest vanzelf !
> BTi <
pi_11036014
Heeft er iemand een goeie aanrader om te lezen mbt vechtsport? Zelf heb ik meerdere boeken van/over Bruce Lee gelezen. Andere boeken die me goed bevielen zijn;
Dragon's Touch van Master Hei Long
Martial Arts Athlete van Tom Seabourne

Ik overweeg om nóg een boek van Hei Long aan te schaffen. Ik weet helaas nog niet welke omdat er niet al teveel (niet-commerciele) informatie over zijn boeken te vinden is.

Ook wil ik een boek over Chin Na (Qin Na), een shaolin methode voor het beheersen van de tegenstander. Later is hieruit het Aikido ontstaan. De schrijver is Jwing-Ming Yang. (http://www.ymaa.com)

Kan iemand me helpen?

pi_11036444
Ik heb jiu-jitsu gedaan een tijd.. maar vond er na een tijd nix meer aan. Wat is nou een leuke vechtsport als het gaat om armtechniek/block/weapon. Pencak silat? JKD? KungFu? Maarja, daarvoor moet ik 30km verder in RDAM zijn.

Iemand aanraders?

Lambo of Rekt
  woensdag 11 juni 2003 @ 18:39:48 #25
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11039676
belikewater ; ik heb van meerdere mensen gehoort dat het boek van de 5 ringen van musashi een aanrader is ; ik heb het zelf alleen nog niet gelezen...
---
eggstc ; misschien een proeflesje hier en daar meepakken?
> BTi <
pi_11050590
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 18:39 schreef ninja-mod het volgende:
belikewater ; ik heb van meerdere mensen gehoort dat het boek van de 5 ringen van musashi een aanrader is ; ik heb het zelf alleen nog niet gelezen...
---
eggstc ; misschien een proeflesje hier en daar meepakken?
Hoi Ninja-mod,

inderdaad is de Go Rin No Sho een van de betere boeken over krijgskunst. Je kunt het boek jaarlijks een keer lezen en telkens leer je weer bij naarmate je groeit in je training.
Een andere aanrader is het boek van SunTze: the art of war.
Neem wel de laatste uitgave, daar staan vers ontdekte en vertaalde teksten in.

Verder zijn boeken over krijgskunst wel leuk, maar hou wel in de gaten dat je niets leert uit boeken qua bewegen en technieken: je moet het doen om te beseffen wat het allemaal inhoudt.

Verder las ik hier ergens dat Aikido onstaan is uit Qin Na....het is onvoorstelbaar hoeveel onzin er verteld wordt in allerlei dojo's....

Wil je trouwens Michel de groeten doen? Jaren niet meer gezien, maar ik leer nog steeds van hem: sommige dingen die hij toen zei leken echt volslagen onzin maar naarmate ik bijleerde viel het kwartje..

bs

ps: kijk eens op redwing.com voor een flinke keuze aan boeken over vechtsport, acupunctuur en zo

[Dit bericht is gewijzigd door Bert-Spies op 12-06-2003 08:32]

pi_11058931
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 08:26 schreef Bert-Spies het volgende:

[..]

Verder las ik hier ergens dat Aikido onstaan is uit Qin Na....het is onvoorstelbaar hoeveel onzin er verteld wordt in allerlei dojo's....

bs

ps: kijk eens op redwing.com voor een flinke keuze aan boeken over vechtsport, acupunctuur en zo

Volgens de algemene geaccpeteerde legende dat vechtkunst is meegenomen door Bodhidharma naar het Henan-Shaolin klooster en later vanuit daar verspreid naar Japan, Korea, Taiwan etc kun je afleiden dat het niet anders kan zijn. Invloeden van het Kempo zijn overal te bekennen ook al wordt er beweerd dat he een zuivere japanse kunst is. In de tijd dat Morihei Ueshiba het Aikido ontwikkelde (19 eeuw) was een verspreiding van de chinese vechtkunsten naar Japan al een feit. De innerlijke krachten Ki of Chi (in het chinees, dankuwel) die hieraan ten grondslag liggen zijn juist in het Shaolin klooster ontwikkeld aan de hand van basisoefeningen van Bodhidharma (320 AD).

Natuurlijk heeft Aikido een aantal aspecten die niet direct Shaolin gerelateerd zijn. Het Daito-Aikijustu waarin Aikido een belangrijk deel van zijn oorpsrong vindt is ontstaan rond 850 AD (nog voor de tijd dat chinese invloeden op de japanse krijgskunst merkbaar waren). Echter, het is duidelijk dat veel pols en armklemmen major overeenkomsten vertonen met die van Judo en Jiu-Jitsu. Deze aspecten van de kunst zijn rond de 17e eeuw onder invloed van het QIN NA oftewel Chin Na geheel opnieuw geinterpreteerd en geimplementeerd. Qin Na kun je vertalen als "vangen en controleren".

Het is natuurlijk vreselijk makkelijk om te zeggen.. dat mijn verhaal BS is (nog bedankt daarvoor), en trots volhouden dat jou kunst een pure kunst is. Helaas is het een feit dat originele ideeen gewoon niet meer bestaan. Ook vroeger niet, alles beïnvloedt elkaar en dat is maar goed ook.

pi_11062785
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 14:34 schreef belikewater het volgende:

[..]

Volgens de algemene geaccpeteerde legende dat vechtkunst is meegenomen door Bodhidharma naar het Henan-Shaolin klooster en later vanuit daar verspreid naar Japan, Korea, Taiwan etc kun je afleiden dat het niet anders kan zijn. Invloeden van het Kempo zijn overal te bekennen ook al wordt er beweerd dat he een zuivere japanse kunst is. In de tijd dat Morihei Ueshiba het Aikido ontwikkelde (19 eeuw) was een verspreiding van de chinese vechtkunsten naar Japan al een feit. De innerlijke krachten Ki of Chi (in het chinees, dankuwel) die hieraan ten grondslag liggen zijn juist in het Shaolin klooster ontwikkeld aan de hand van basisoefeningen van Bodhidharma (320 AD).

Natuurlijk heeft Aikido een aantal aspecten die niet direct Shaolin gerelateerd zijn. Het Daito-Aikijustu waarin Aikido een belangrijk deel van zijn oorpsrong vindt is ontstaan rond 850 AD (nog voor de tijd dat chinese invloeden op de japanse krijgskunst merkbaar waren). Echter, het is duidelijk dat veel pols en armklemmen major overeenkomsten vertonen met die van Judo en Jiu-Jitsu. Deze aspecten van de kunst zijn rond de 17e eeuw onder invloed van het QIN NA oftewel Chin Na geheel opnieuw geinterpreteerd en geimplementeerd. Qin Na kun je vertalen als "vangen en controleren".

Het is natuurlijk vreselijk makkelijk om te zeggen.. dat mijn verhaal BS is (nog bedankt daarvoor), en trots volhouden dat jou kunst een pure kunst is. Helaas is het een feit dat originele ideeen gewoon niet meer bestaan. Ook vroeger niet, alles beïnvloedt elkaar en dat is maar goed ook.

Kom Kom, niet zo op de teentjes AUB, iedereen weet hoe de krijgskunst zich verspreid heeft: het is alleen veel te simplistisch om dan te zeggen dat Aikido uit Qin Na stamt: daar zitten teveel stijlen en jaren voor tussen, that's all.
Daarbij hoef je mijn stijl niet te melden: ik train niet meer vanwege lichamelijke klachten, ik heb echter zeer veel stijlen gedaan.
Simpel gezegd gaan alle vechtsporten om slaan, schoppen en klemmen; alleen is de invalshoek anders.
Er bestaat ook mi geen superieure krijgskunst: slechts superieure martial artists.

Klaarblijkelijk weet jij meer van krijgskunst dan de gemiddelde persoon, maar wanneer je dan zo iets als een lineaire afstamming van Qin Na naar Aikido zo kort en simpel noemt nemen veel mensen dat letterlijk en er zijn al genoeg misverstanden....

bs

donderdag 12 juni 2003 @ 17:45:52 #29
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11065000
Bert ; kom jij 29 juni naar de trainingsdag toe?
zou erg leuk zijn je bent iig van harte welkom
> BTi <
pi_11065039
Er gaat niets boven keiharde Muay Thai.
Wie?
  donderdag 12 juni 2003 @ 17:50:58 #31
52590 MallePall
De zuivelste verwenner...
pi_11065099
Ik heb 8 jaar lang HapKiDo gedaan... Het beviel me wel maar na verzwaking van de lessen en de leraar deed raar/verveelend. Dus ben ik nu gestopt. Erg jammer... maarjah is niet anders
  zaterdag 14 juni 2003 @ 15:02:44 #32
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11105974
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 20:35 schreef ninja-mod het volgende:
dan komt de rest vanzelf !
ik heb 'm. Ondanks dat ik aan het eind giga last van mijn rug had (kamp ik al twee weken mee dus was bekend) ben ik geslaagd. Kreeg nog een complimentje voor mijn presentatie
pi_11106456
Met alle respect, Belike heeft in zekere zin wel gelijk. Het Chi-Na(algemene benaming, niet echt een stijl) is ovegewaait van China naar Japan waar jiu-jitsu is ontstaan en veel later Aikido wat overigens relatief nieuw is. Natuurlijk de lijn is zeker niet liniair maar luchtig gebaseerd op, aangepast en verandert. Maar de basis is niet te ontkennen. Geen rede om boos over te worden.
  zondag 15 juni 2003 @ 13:29:25 #34
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11121587
gefeliciteerd terrah!
> BTi <
  zondag 15 juni 2003 @ 13:53:47 #35
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11121959
quote:
Op zondag 15 juni 2003 13:29 schreef ninja-mod het volgende:
gefeliciteerd terrah!
thanx nu op naar de volgende. Mijn leraar zij meteen: over een jaar kijken we als je op kunt gaan. Het valt wel op nu je zo dicht bij komt is iedereen enthousiast om je (nog) verder te helpen. ik had echter gehoord dat je voorla bij de wado examen veel vriendjes moest hebben bij de KBN.
pi_11136033
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 15:38 schreef BurnedX het volgende:
Met alle respect, Belike heeft in zekere zin wel gelijk. Het Chi-Na(algemene benaming, niet echt een stijl) is ovegewaait van China naar Japan waar jiu-jitsu is ontstaan en veel later Aikido wat overigens relatief nieuw is. Natuurlijk de lijn is zeker niet liniair maar luchtig gebaseerd op, aangepast en verandert. Maar de basis is niet te ontkennen. Geen rede om boos over te worden.
Boos? Welnee!

Maar even een knuppel in het hoenderhok gooien:

Waarom geloven we zo hardnekkig in het Siddharta verhaal? is het niet gewoon een van de vele legendes die over alle grote figuren uit de geschiedenis de ronde doen? Bij alle legendes geeft ons goed verstand aan de verhalen met een korrel zout te nemen, maar deze wordt letterlijk geciteerd alsof men erbij geweest zou zijn.

Even een paar punten: na zo lang gemediteerd te hebben dat zijn schaduw in een rots stond, volgde het inzicht ...slaan we een aantal jaar over en komen we aan in China...de monniken aldaar mediteerden en waren zo zwak dat er een oefenprogramma moest komen ( waarom eigenlijk? zijn eigen verlichting kwam niet door lichamelijke inspanning ) en de monnikken zouden zich als gevolg daarvan kunnen verdedigen...tegen wie? Van wie hadden die bandieten dan krijgskunst geleerd?

Let wel: het is een mooi verhaal en de invloed ervan is niet te ontkennen, maar hou aub in het achterhoofd dat ieder volk, waar ook ter wereld een vorm van krijgskunst heeft of heeft gehad. We kunnen er veilig vanuit gaan dat er ettelijke krijgskunsten zijn onstaan , alleen al in China, die niets te maken hebben met bovengenoemde figuur.

Neem hierbij alleen al de originele uitvoering van de Nei Ching, waarin het behandelen van ziekten in krijgskunst terminologie behandeld wordt en ziekte werd beschouwd als een lichaam in oorlog. En dit epistel is veel ouder!

De verspreiding van de kung-fu stijlen naar Japan e.d. is bekend ( hoewel ook daar uiteraard al andere krijgskunsten geweest MOETEN zijn) en is door de Japanners aangepast en in een andere richting ontwikkeld.
Het stoort me een beetje als legendes klakkeloos worden aangehaald om zaken aan te tonen. Zoiets als " de computer is een rechtsteekse lineare afstammeling van het telraam' mag dan ergens wel hout snijden: het doet niet echt recht aan alles wat er tussen zit.

laten we er gewoon vanuit gaan dat Jezus, Mohammed en Boddidharma bestaan hebben en de verhalen erover ter kennisgeving aannemen. Het kan geen kwaad echter om vraagtekens te zetten bij de stelligheid van deze verhalen die opgetekend zijn door anderen over een zeer lange periode.

Let wel: ik ontken niet wat de afstamming van Aikido is: daar weet ik veel te weinig van, anders dan wat mensen mij verteld hebben en wat je kunt lezen, maar een zekere mate van kritisch kijken kan geen kwaad.

BS

pi_11136298
Heeft er iemand toevallig een boekje ofzo thuis waar in de kata´s shotokan karate staan?
Ik leer nl. het beste als ik thuis stap voor stap de volgorde in m'n hoofd prent. Dus heb ik een voorbeeld nodig, waarin staat wat ik moet doen, als het kan met de foto's.

Mocht iemand de kankudai in foto's hebben, zou die ingescand kunnen worden? Want de bieb werkt niet mee. En ik wou toch ff mijn 2e kyu halen.

maandag 16 juni 2003 @ 09:14:57 #38
29820 Reus
There can be only one
pi_11136387
Te gek dat dit topic er nog steeds is. Ben nu net ruim een half jaar uit de running geweest van kempo doordat ik pfeiffer had. Wil binnenkort wel weer eens gaan beginnen denk ik....
Nederlands is mijn goeiste vak dus no comment on my text bitte sehr.
pi_11147893
Wie weet een goede Wushu school in Amersfoort of Utrecht
Raced een Honda Civic VTI uit 1999
pi_11148861
kwam dit tegen tijdens het browsen , ik dacht dat wu chu het zelfde als kung fu was. als je op zoek naar shaolin bent kan je hier is kijken zag iets in utrecht bij vestigingen weet verder nie precies hoe of wat.
mischien dat je er iets aan hebt

http://www.shaolin.nl/bond.html
pi_11149099
Thanx zal ff kijken
Raced een Honda Civic VTI uit 1999
  maandag 16 juni 2003 @ 19:25:00 #42
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11150206
quote:
Op maandag 16 juni 2003 09:14 schreef Reus het volgende:
Te gek dat dit topic er nog steeds is. Ben nu net ruim een half jaar uit de running geweest van kempo doordat ik pfeiffer had.
ha die reus , jeetje dat wist ik niet... welkom terug iig!
> BTi <
pi_11154655
Niemand die wat Kankudai plaatjes heeft? Vandaag weer getraind, gaattie 1 keer goed, ga ik daarna weer de mist in
  maandag 16 juni 2003 @ 22:59:54 #44
29820 Reus
There can be only one
pi_11155894
quote:
Op maandag 16 juni 2003 19:25 schreef ninja-mod het volgende:

[..]

ha die reus , jeetje dat wist ik niet... welkom terug iig!

Ja dank je wel. Ik las dat jullie en irl meeting hebben gehad was het tof? Als er weer een is wil ik ook graag van de partij zijn. (al zijn de spieren wat stram en m'n buikje wat gegroeid)
  donderdag 19 juni 2003 @ 07:49:01 #45
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11211565
reus ; je slaat de spijker op z'n kop 29 juni a.s. is er in onze dojo weer een open training!

wie wil komen is van harte welkom
Aanvang: 11.00u Plaats: Leiden

> BTi <
pi_11212118
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 07:49 schreef ninja-mod het volgende:
reus ; je slaat de spijker op z'n kop 29 juni a.s. is er in onze dojo weer een open training!

Hoi Ninja-mod,

ik ga niet komen de 29e, nog even getwijfeld...
het zal wel druk worden zeker?

Een oude vriend van me die nu in Spanje woont vroeg trouwens of je leraar nog seminars doet....ik weet dat michel weleens les heeft gegeven in Belgie, Duitsland en Spanje, maar of hij daar nog tijd voor heeft....
Ik probeer hem anders wel even te bereiken...

ik zal eens denken over wat leuke verhalen van vroeger!

BS

donderdag 19 juni 2003 @ 15:38:39 #47
29820 Reus
There can be only one
pi_11221071
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 07:49 schreef ninja-mod het volgende:

hey moet even kijken of ik het ga halen maar wil je voor de zekerheid het adres alvast geven.
  donderdag 19 juni 2003 @ 18:13:48 #48
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11225133
reus ; voor meer info over deze dag en andere algemene info check de dojo site en indien nodig het bijbehorende forum

mochten er nog andere geinteresseerden zijn voor de open training ; schroom niet!

> BTi <
  maandag 23 juni 2003 @ 12:22:55 #49
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11312267
quote:
Op maandag 16 juni 2003 22:16 schreef ChrisJX het volgende:
Niemand die wat Kankudai plaatjes heeft? Vandaag weer getraind, gaattie 1 keer goed, ga ik daarna weer de mist in
zijn vast wel ergens op internet te vinden n anders moet je het bij een winkeltje kopen waar ze ook materialen verkopen.

--edit--

heb ff lopen zoeken en kwam bij deze site uit. Staan filmpjes. Niet al te beste kwalitiet en vrij klein. Het grappige van die filmpjes vind ik altijd dat je veel overeenkomsten met andere kata's van andere stijlen ziet. Zo lijkt deze erg op kushanku van het wado.

[Dit bericht is gewijzigd door Terrah op 23-06-2003 12:37]

woensdag 25 juni 2003 @ 22:11:17 #50
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11378481
Gaat er toevallig nog iemand mee op zomerkamp naar Vierhouten eind deze week?
  dinsdag 1 juli 2003 @ 11:41:35 #51
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11483307
Heeft iemand soms ervaringen met een sportkeuring/ een sportarts. Ik heb al weken last van m'n rug en de huisarts weigert me naar de fysio te sturen. Mij werd aangeraden naar een sportarts te gaan zodat die kan bepalen als ik wel of niet kan blijven trainen. Ik weet dat er een op de Uithof zit maar verder.

Voor je 1e dan van karate (waarschijnlijk ook voor andere sporten) moet je zo wie zo een keuring ondergaan. Mensen hebben hier vast wel ervaring mee dus ik dacht ik vraag het eens hier.

dinsdag 1 juli 2003 @ 18:32:48 #52
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11492056
tipje ; misschien een second opinion van een andere huisarts?
meestal krijg je het nog vergoed ook van je verzekering...
> BTi <
  donderdag 3 juli 2003 @ 16:28:08 #53
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11537999
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 18:32 schreef ninja-mod het volgende:
tipje ; misschien een second opinion van een andere huisarts?
meestal krijg je het nog vergoed ook van je verzekering...
Helaas.. ik mag niet naar een ander huisarts . Vraag me niet waarom maar ik heb al eerder geprobeerd naar een andere dokter te gaan. Ze mochten elkaars patienten niet afpakken oid. Maar heeft dan niemand ervaring met een sportarts. Volgens mij wordt dat ook gedekt door de verzekering namelijk.
  donderdag 3 juli 2003 @ 17:45:28 #54
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11539716
ik heb daar (gelukkig) geen ervaring mee terrah ; misschien kun je vraag ook hier stellen ?
> BTi <
  donderdag 3 juli 2003 @ 18:30:55 #55
29820 Reus
There can be only one
pi_11540658
uhm een second opinion is wat anders dan dat ze elkaars klanten afpakken. Daarbij het is bijna vakantie. Ga in de vakantie van je dokter naar de vervangende huisarts. Leg die het verhaal uit en ik denk dat je zo door mag.
  donderdag 3 juli 2003 @ 21:02:51 #56
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11543714
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:30 schreef Reus het volgende:
uhm een second opinion is wat anders dan dat ze elkaars klanten afpakken. Daarbij het is bijna vakantie. Ga in de vakantie van je dokter naar de vervangende huisarts. Leg die het verhaal uit en ik denk dat je zo door mag.
Ik hoop het zit nu al drie dagen niks te doen en ben het nu al goed zat. Morgen maar eens bellen. Dan kunnen we volgende week in ieder geval weer een beetje trainen. Hoe houden jullie je niveau op peil tijdens de vakantie?
  donderdag 3 juli 2003 @ 23:48:27 #57
29820 Reus
There can be only one
pi_11548251
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 21:02 schreef Terrah het volgende:

[..]

Ik hoop het zit nu al drie dagen niks te doen en ben het nu al goed zat. Morgen maar eens bellen. Dan kunnen we volgende week in ieder geval weer een beetje trainen. Hoe houden jullie je niveau op peil tijdens de vakantie?

Heb net een half jaar pfeiffer achter de rug en ben nu op 60% / 70% ik probeer als ik een beetje energie heb gewoon wat te rekker en te strekken en een klein beetje bewegen om alles soepel te houden. Conditie is nu hopeloos en ik mag nu weer beginnen met opbouwen. Eerder zocht ik in de vakantie gewoon een aantal trainingsmaatjes op en gingen we ergens lekker oefenen. Meestal 's avonds op het strand. Het was vaak eerst een half uurtje trainen op het strand en daarna een kwartier tot boven je knieen in het water (wat het extra zwaar maakt). Meestal ontaarde dat in een massale vecht/stoei partij en gingen we daarna een beetje zwemmen enzo (moet het wel een beetje lekker weer zijn). Als je alleen bent kan je kata's oefenen of tegen een boxzak rammer (dat doe ik vaak als ik alleen ben) verder beetje hardlopen kan geen kwaad om je conditie op pijl te houden.

En de fok vechtsport topics bijhouden is erg cruciaal

Hoop dat je er wat aan hebt.

vrijdag 4 juli 2003 @ 08:02:48 #58
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11552355
hee reus is er ook weer , good to have you back
ik heb de mazzel dat ik van mijn dojo niet de enigste ben die niet op vakantie gaat , dus ik ga gewoon door deze zomer.. buiten training doen enzo..
en zomerstage ; plenty te doen dus
> BTi <
  zaterdag 5 juli 2003 @ 21:17:08 #59
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11585558
Teru komen na Pfeiffer ik heb er veel oover gehoord maar zal het toch niet over mijn lijf kunnen verkrijgen zo lang niet voluit te trainen.
Natuurlijk ga ik buiten trainen, greet idea. Helaas regent het alleen te vaak (tot nu toe). Maar verder vind (lijkt)ik buiten ideaal. Toch loop je soms tegen dingen aan en wou ik dat sensei er was om de vraag te beantwoorden.

Ik ga morgen maar weer hardlopen. Zal wel een conditie van niks meer hebben aangezien ik een week niet heb gesport en al twee maanden niet meer heb hardgelopen maar ach wat.

Maar zal het niet het belangrijkste zijn je niveau op peil te houden en niet je conditie?

donderdag 10 juli 2003 @ 15:00:51 #60
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_11686016
niveau en conditie moeten wel met elkaar in evenwicht blijven.
Als je simpelweg niet fit bent laat je vaak ook technisch steekjes vallen.
Komt bij dat je gewoon helderder bent als je fitter bent.

veel succes met trainen iig

lex

pi_11736753
Om dit topic weer een nieuw leven in te blazen. Ik had net iemand op msn die fysiek veel sterker is dan ik, maar hij bleef volhouden dat als ik een getrainde vechtsporter ben, hij nog kan winnen .

Best grappig.. Hij, ongetraind maar sterk dacht dat ie sneller was in zn benen dan een taekwon do-er in zn benen.

Mijn blonde honing
  zondag 13 juli 2003 @ 05:44:09 #62
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11739812
laten we het dan maar meteen in leven houden he...
zijn er mensen die hun training een beetje naar buiten verplaatsen met de zomer?
ik ga een zomerstage doen die iig buiten plaats gaat vinden ( als de hollandsche zomer dit toelaat uiteraard.. )
> BTi <
pi_11757554
Ik probeer met wat vrienden mee te gaan op hun sport. Ik weet niet hoe het heet, maar het is een mix van

Kickboxen
Shotokan karate
Kenpo (of kempo, wahtever)
Judo
en nog 1.. ik geloof jiu jitsu

Lijkt me wel leuk

Mijn blonde honing
pi_11761472
Ik probeer in de zomer wel in beweging te blijven. Veel oefeningen doen, die je alleen kan uitvoeren. Uiteraard als het weer het toelaat.

En een mix van al die sporten: kan zijn Freefight of Vale Tudo.

Greet from Zell

I wander around Holland, end up in London.
  maandag 14 juli 2003 @ 16:04:58 #65
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_11765050
ik ga iig mijn conditie op peil houden door de nodige kilometertjes te gaan hardlopen.
En verder houd ik me voor mijn vechtsportvrienden aanbevolen voor sparring cq trainingsessies
pi_11769626
is Kung-Fu een leuke sport? Kan iemand mij wat vertellen over de trainingen e.d.?
Lambo of Rekt
pi_11771757
Ik heb zojuist de 2e kyu (shotokan karate) gehaald
  maandag 14 juli 2003 @ 23:43:42 #68
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_11775420
gefeliciteerd met je 2e kuy, das al weer redelijk dichtbij de dangraadjes
pi_11775619
quote:
Op maandag 14 juli 2003 19:42 schreef EggsTC het volgende:
is Kung-Fu een leuke sport? Kan iemand mij wat vertellen over de trainingen e.d.?
Ligt er aan. Je hent een paar honderd Kungfu stijlen. De meest bekende in Nederland zijn Wushu en Wing Chun. Ik doe de laatste stijl. Het is niet indrukwekkend om te zien maar het is 1 van de meest effectieve vechtkunsten die er bestaat. Er is ook een centraal Wing Chun topic overigens.
pi_11775639
quote:
Op maandag 14 juli 2003 23:50 schreef DimeBag het volgende:

[..]

Ligt er aan. Je hent een paar honderd Kungfu stijlen. De meest bekende in Nederland zijn Wushu en Wing Chun. Ik doe de laatste stijl. Het is niet indrukwekkend om te zien maar het is 1 van de meest effectieve vechtkunsten die er bestaat. Er is ook een centraal Wing Chun topic overigens.

Ok ok, maar is het leuk?
Lambo of Rekt
pi_11775761
quote:
Op maandag 14 juli 2003 23:50 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ok ok, maar is het leuk?

Als jij er van houd om iemand zonder overdreven sierlijke gebaren tegen de grond aan wilt meppen is het geweldig. Ik vind het moeilijker te leren dan Karate. Je kunt altijd proefles nemen. Mocht je in de buurt wonen : www.wing-chun.nl
  dinsdag 15 juli 2003 @ 00:17:44 #72
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11776267
quote:
Op maandag 14 juli 2003 21:31 schreef ChrisJX het volgende:
Ik heb zojuist de 2e kyu (shotokan karate) gehaald
congrats!! foto's ?
> BTi <
pi_11776912
Zit er een Wushu school ergens in Dordrecht of omgeving?
Lambo of Rekt
pi_11779078
Ja er wordt in een gymzaaltje in het Davinci gebouw 1x in de week Wushu gegeven. Maar voor zover ik weet word er niet gespard maar enkel wedstrijdvormen getraind. Ik weet het telefoonnummer niet meer. Zal het eens opzoeken.

Dan zitten er een aantal in Rdam zoals deze http://www.xiaquan.com/

pi_11782084
quote:
Op maandag 14 juli 2003 19:42 schreef EggsTC het volgende:
De beste manier om hier achter te komen is om te kijken en een proefles mee te doen.

Greet from Zell

pi_11782106
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 08:53 schreef DimeBag het volgende:
Ja er wordt in een gymzaaltje in het Davinci gebouw 1x in de week Wushu gegeven. Maar voor zover ik weet word er niet gespard maar enkel wedstrijdvormen getraind. Ik weet het telefoonnummer niet meer. Zal het eens opzoeken.

Dan zitten er een aantal in Rdam zoals deze http://www.xiaquan.com/

Thanx dat lijkt me wel wat.
Lambo of Rekt
pi_11788965
De meeste sportscholen hebben trouwens nu een zomerstop. WIlde je nog een nummer van die wushu uit Dordrecht ?
pi_11789965
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 16:27 schreef DimeBag het volgende:
De meeste sportscholen hebben trouwens nu een zomerstop. WIlde je nog een nummer van die wushu uit Dordrecht ?
Ja is goed, maar wat bedoel je met "geen spartrainingen , alleen wedstrijd" ???
Lambo of Rekt
  dinsdag 15 juli 2003 @ 18:57:23 #79
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11791972
8 jarige Schotse jongen behaald zwarte band TKD

link naar artikel

ik vind dit toch behoorlijk sick ; wat is jullie mening hierover?

> BTi <
  dinsdag 15 juli 2003 @ 20:47:18 #80
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_11794172
Tja.. in nederland kent er wel wachttijd en ze mogen niet zwarte band dragen tot zij/hij 16 jaar wordt .

8 jarige jongen zal dus geen 2e dan examen doen voordat hij 20 jaar wordt .

en ik heb zelf 2e kyu judo behaald na 12 jaar 3e kyu..

pi_11797972
Een boel sporten in dit topic, maar wat zou nou de meest effectieve zijn, daarbij bedoel ik tegen een (onervaren) maar misschien sterker iemand gewoon op straat. Wushu Kung Fu kwam een paar keer langs geloof ik. Iemand wat anders te bieden?

-edit- Domme typo

Mijn blonde honing
pi_11800549
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 23:19 schreef Keys het volgende:
Een boel sporten in dit topic, maar wat zou nou de meest effectieve zijn, daarbij bedoel ik tegen een (onervaren) maar misschien sterker iemand gewoon op straat. Wushu Kung Fu kwam een paar keer langs geloof ik. Iemand wat anders te bieden?

-edit- Domme typo

Hmm, zelfverdediging only. Maar download maar is wat wushu video's.

Ik zou JKD(Jeet Kune Do) zeggen. Geen specifieke regels, kort maar krachtig.

Lambo of Rekt
pi_11801580
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 23:19 schreef Keys het volgende:

-edit- Domme typo

Ik denk niet dat er echt een meest effectieve vechtsport is maar dat het eraan ligt hoe goed de persoon is waar je tegenover staat.
pi_11801882
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 07:47 schreef erikh het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er echt een meest effectieve vechtsport is maar dat het eraan ligt hoe goed de persoon is waar je tegenover staat.

zoals Michel altijd zei: there is no superior Martial Art, only superior Martial Artists.

De winnaar is degene die mentaal in staat is om iemands oog uit te drukken.....9 jaar worpen oefenen maakt je nog geen overlever....

BS

pi_11801896
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 08:48 schreef Bert-Spies het volgende:

[..]

zoals Michel altijd zei: there is no superior Martial Art, only superior Martial Artists.

De winnaar is degene die mentaal in staat is om iemands oog uit te drukken.....9 jaar worpen oefenen maakt je nog geen overlever....

BS

Michel zei dat dus. Ik zat al te denken van wie ik die quote nou kende.
pi_11805382
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 18:57 schreef ninja-mod het volgende:

link naar artikel

Ik zei het niet zo lang geleden nog tegen jou. De kwaliteit van de scholen in Engeland (Schotland ook meegerekend dan) laag is. Dit bewijst het maar weer. Je zou toch bijna bang worden van die Engelsen.

Greet from Zell

pi_11805603
Paar Kung Fu (Wushu) videos zitten kijken. Hoe springen die lui zo hoog! .

Ik ga als trainingen weer beginnen eens kijken bij Shotokan karate, kijken hoe dat is. Datzelfde voor TaeKwon Do.

Mijn blonde honing
pi_11813939
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 12:06 schreef Keys het volgende:
Paar Kung Fu (Wushu) videos zitten kijken. Hoe springen die lui zo hoog! .

Ik ga als trainingen weer beginnen eens kijken bij Shotokan karate, kijken hoe dat is. Datzelfde voor TaeKwon Do.

Ze weten al hun kracht tegelijk op 1 punt te richten en dus daardoor zo hoog kunnen springen, heeft temaken met techniek en snelheid.
Lambo of Rekt
  woensdag 16 juli 2003 @ 18:12:40 #89
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_11814810
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 18:57 schreef ninja-mod het volgende:

link naar artikel

Het is de grootste onzin. Technisch zal het allemaal vast wel in orde zijn maar fysiek en mentaal steld ie niks voor. Je moet ook geestelijk rijp zijn voor een 1e dan graad vind ik. 16 vind ik zelfs nog aan de jonge kant.
fair fight.... I'll take survival over chivalry any day !
  woensdag 16 juli 2003 @ 22:54:30 #90
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_11822503
Wanneer ben je geestelijk rijp voor een 1e dangraad?
pi_11836303
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 22:54 schreef gimgamgommetje het volgende:
sommige mensen nooit!
BS
  donderdag 17 juli 2003 @ 18:48:23 #92
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_11840235
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 22:54 schreef gimgamgommetje het volgende:
Als je een bepaalde mate van volwasenheid hebt. Als dan grade houder draag je iets uit. Je bent representatief voor het karate in al zijn facetten. Dus karate niet alleen zien als leuke sport waarbij je fijn hoog leerd schoppen. Bij een 12 jarige overheerst te veel het "ninja turtle" gevoel/idee vind ik.

(het is wel lastig om het onder woorden te brengen zeg.. )

donderdag 17 juli 2003 @ 22:41:42 #93
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11846361
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 18:48 schreef red-dragon het volgende:

Als je een bepaalde mate van volwasenheid hebt. Als dan graad houder draag je iets uit.

vind ik ook ; je bent toch ook een voorbeeld voor lager gegradueerden.
maar het is idd lastig te verwoorden
> BTi <
  vrijdag 18 juli 2003 @ 14:53:17 #94
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_11860112
HEt is idd lastig te verwoorden, daarom lijkt het me ook voor organisaties lastig om die grens te trekken.

als iemand van 10, 12 of zo de technieken net zo beheerst als iemand van 20, moet je dan geen zwarte band geven omdat hij last heeft van een ninja turtle gevoel? lijkt me best lastig.

waar leg je een grens?

pi_11860419
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 14:53 schreef gimgamgommetje het volgende:

waar leg je een grens?

Hier sla je de spijker op zn kop.
Alles is relatief. Om einsteins theorien maar aan te houden
Lambo of Rekt
  vrijdag 18 juli 2003 @ 18:51:17 #96
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_11864915
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 14:53 schreef gimgamgommetje het volgende:

als iemand van 10, 12 of zo de technieken net zo beheerst als iemand van 20, moet je dan geen zwarte band geven omdat hij last heeft van een ninja turtle gevoel?

Ik vind van wel. Je Senei bepaald of je examen mag doen of niet. En die is (in de meeste gevallen) deskundig genoeg om te bepalen of je ver genoeg gevorderd bent (en dan bedoel ik niet alleen lichamelijk). Een definitie lijkt me dan ook niet strikt noodzakelijk. Je hebt dan wel eens waar bij de ene leraar meer kans om op te mogen dan bij de andere maar zo veel zou het elkaar niet ontlopen. (iig niet 8 jaar zoals in 't voorbeeld hierboven)
  zondag 20 juli 2003 @ 11:13:46 #97
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11888298
Ik vind toch wel dat er een grens moet liggen voor het examen. Iemand van 10 jaar heeft geen flauw idee wat het betekent en waar ie mee bezig is. Ik denk dat het voor hun meer een sport is terwijl het toch veel meer kan zijn. Bovendien zullen de bewegingen nog lang niet optimaal zijn. Maar ja sommigen denken daar anders over. Ik zal zelf een leeftijdsgrens van 15 jaar ofzo instellen. Denk ik. Maar wie ben ik?
  dinsdag 22 juli 2003 @ 18:51:46 #98
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_11942663
subtiel schopje om de (interresante) discussie weer op gang te brengen.
  dinsdag 22 juli 2003 @ 21:35:39 #99
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11946473
goed plan ; laat ik nu net dit artikeltje spotten...
Dat geeft ook weer een andere blik op het geheel .
In dit geval heb ik juist diep respect voor iemand die er op die leeftijd nog zo mee bezig is
> BTi <
pi_11984647
ik persoonlijk vindt inderdaad dat 8 jr te jong is voor een dan graad, dan weet je nog niet wat je uitvoert en eventueel zou kunnen aanrichten bij iemand...
Zo vanaf 14/15 jr moet het kunnen denk ik...
Ik weet zelf niet hoe de graduatie is bij Tae kwon do. Ken alleen maar Aikido en judo en jiu-jitsu en die lopen bijna allemaal gelijk..

Dus misschien dat het bij tae kwondo wel allemaal kan..

pi_11992114
als jullie t niet erg vinden lees ik niet eerst t gehele topic door en vraag ik direct wat ik weten wil.

bestaan er sporten waarin mensen elkaar te lijf gaan met houten zwaarden? en zo ja, enig idee hoe deze heet/heten?
ik kwam vandaag op t idee, terwijl ik er eigenlijk onbewust al veel langer over nadenk. laat ik ns actie ondernemen..

donderdag 24 juli 2003 @ 19:46:57 #102
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_11993667
jazeker ; kendo bijvoorbeeld
je kunt daar meer info over vinden op de site van de nkr

ik denk dat dat het beste aansluit bij wat je bedoeld

> BTi <
pi_12000313
Ik heb vroeger zelf een jaar of 3 taekwondo gedaan, maar vind het achteraf niet geschikt als verdedigingssport.
Toen ik eens een 20 kilo zwaardere trapte werd ik al snel opgevouwen. Mijn trappen hadden weinig effect.
Er zijn maar weinig verdedigingssporten echt geschikt voor gevechten tegen zwaardere tegenstanders. Zeker als die tegenstanders een beetje judo of worstelen beheersen. Vooral het "sportieve" is funest voor straatgevechten. Kijk eens hoe hoog ik kan trappen is erg mooi maar niet erg slim en erg riskant.
Mijn ervaring hoe minder mooi, hoe beter.
pi_12003318
In aikido train je ook wel is met houten zwaarden, maar dat is meer om te kijken hoe de beweging gaat zeg maar. Zodat je weet hoe je met je voeten moet staan.
Maar het zit er wel een beetje in.
En ja Kendo is echt alleen maar met houten zwaarden vechten. Meer bamboe zwaarden eigenlijk..
Erg mooi om te zien hoor !.
om te doen weet ik niet..
pi_12060830
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 08:21 schreef Knife het volgende:
In aikido train je ook wel is met houten zwaarden, maar dat is meer om te kijken hoe de beweging gaat zeg maar. Zodat je weet hoe je met je voeten moet staan.
Maar het zit er wel een beetje in.
En ja Kendo is echt alleen maar met houten zwaarden vechten. Meer bamboe zwaarden eigenlijk..
Erg mooi om te zien hoor !.
om te doen weet ik niet..
doe eens wat proeflessen Katori Shinto Ryu of Shinkendo
even ''lekker elkaar met een zwaard achterna zitten'' zal er voorlopig wel niet in zitten :-)

daarvoor kun je misschien beter meedoen met een tolkien bijeenkomst; lekker beuken met nepzwaarden!

BS

pi_12090793
Ik was al eerder ergens anders een topic gestart, maar blijkbaar moet ik hier verder...dus nog 'n keertje:

Ik wil graag weten wat de voordelen van het lidmaatschap van de KBN, IKGA, etc. zijn, met name wanneer je denkt aan het oprichten van een eigen karatevereniging. Zaken om over na te denken zijn: hoeveel kost het en wat levert het op, trek je meer leden aan als je lid bent van zo'n bond, is het erg om 'niet erkende' leraren te hebben ook al doen die het fantastisch, etc.

Als je hierover informatie hebt, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!!!

pi_12090971
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 16:28 schreef Terrah het volgende:

[..]

Helaas.. ik mag niet naar een ander huisarts . Vraag me niet waarom maar ik heb al eerder geprobeerd naar een andere dokter te gaan. Ze mochten elkaars patienten niet afpakken oid. Maar heeft dan niemand ervaring met een sportarts. Volgens mij wordt dat ook gedekt door de verzekering namelijk.

Ik heb wel ervaring met een sportarts, maar ik denk dat je daarnaar verwezen moet worden door of je huisarts of een fysiotherapeut. Wat ik je wel sterk aan kan raden is een bezoekje aan een sportfysiotherapeut, da's weer heel wat anders dan een gewone en die is echt op sporten gericht...
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:30:57 #108
62520 Hert
*bambi bijt*
pi_12124020
Bij aikido worden idd wel houten zwaarden (een bokken) en stokken (een jo) gebruikt....meestal om een techniek duidelijker te maken, maar ook als lesaanvulling (zelfs kata's), toch ligt de nadruk daar niet op.
Maar het iaido is (letterlijk) de weg van het zwaard....daar ligt de nadruk dus wèl juist op het zwaardvechten.
Ik wou dat ik twee hertjes was....
pi_12124129
Ik wil gaan studeren in Tilburg en daar een vechtsport gaan doen. Ik niet zo goed op de hoogte van vechtsporten, dus misschien kunnen jullie wat tips geven over de verschillende sporten.
Ik ben dus een absolute beginner met vechtsporten, wel zit ik 2 jaar op fitness dus kracht heb ik wel.

Zelf had ik kickboxen in gedachten, maar wat is het nadeel voordeel van deze sport

etc.

Geef me tips

pi_12125478
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:35 schreef Da_Koen het volgende:
Ik wil gaan studeren in Tilburg en daar een vechtsport gaan doen. Ik niet zo goed op de hoogte van vechtsporten, dus misschien kunnen jullie wat tips geven over de verschillende sporten.
Ik ben dus een absolute beginner met vechtsporten, wel zit ik 2 jaar op fitness dus kracht heb ik wel.

Zelf had ik kickboxen in gedachten, maar wat is het nadeel voordeel van deze sport

etc.

Geef me tips

Als je in Tilburg gaat studeren en je wilt daar aan een vechtsport gaan doen, dan moet je eens een kijkje nemen bij Chikara (vechtsportvereniging verbonden aan het sportcentrum). Het is sowieso een aanrader om een sportkaart te nemen, dan kun je altijd nog alle kanten op. Bij Chikara wordt er in verschillende vechtsporten les gegeven, maar ik weet niet of kickboxen daar een van is, ik dacht het eigenlijk niet. Nadeel hier is wel dat het niveau van de vechtsporters en de leraren (uitzonderingen daar gelaten) niet optimaal is... maar dan moet je kijken naar wat je wilt: gewoon lekker trainen en een goeie workout of ook echt goede technieken leren?

Andere hele goede aanrader is Sportschool Ooms; zij zijn echt heel groot en professioneel. Ben er ooit eens geweest, mooie school, maar ik ben zelf al ergens anders lid.

Voor kickboxen kun je in ieder geval ook in Dongen (ligt vlakbij Tilburg) terecht, maar daar moet je wel voor willen reizen...

Suc6!

pi_12125907
Ik wil het niet echt voor de workout doen, maar gewoon om een beetje weerbaar te zijn en wat mooie trappen te leren.
BTW: natuurlijk is dit ook om een bierbuik te verkomen
  donderdag 31 juli 2003 @ 15:41:05 #112
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_12142351
Even een update over mijn situatie, 18 augustus aanstaande heb ik mijn eerste afspraak met de Orthopeed in het ziekenhuis, dan zal waarschijnlijk een scopie of een mri scan gedaan worden om de schade in mijn knie te worden bepaald.

Het is zeker dat ik een scheur in mijn miniscus heb maar de omvang en richting van de scheur is nog onduidelijk alsmede enige schade aan de omliggende banden etc.

Daarna zal waarschijnlijk de operatie gepland worden en dan kunnen er twee dingen gebeuren: Een verwijdering van een deel van de miniscus of een hechting van de miniscus. Een verwijdering lijd tot instabiliteit van de knie...waardoor een korte revalidatie nodig is. Een hechting daarvoor is een revalidatie tijd van 3 / 4 maanden geschat en mag je in het begin er totaal geen gewicht op zetten dat betekent dus voorlopig krukken..

Wat een Fok!! zooi... dat wordt een lange tijd geen aikido meer

Greetz,

Raenius...

donderdag 31 juli 2003 @ 19:26:18 #113
62520 Hert
*bambi bijt*
pi_12146920
Balen
En aikido is zo'n mooie bezigheid....:(
Ik wou dat ik twee hertjes was....
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 00:27:31 #114
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_12153606
klote voor je raenius.. heb je wel een rentree in de planning daarna?
> BTi <
pi_12158003
aikido is echt een hele mooie sport:)

Ik doe het nu 8 jr (met een tussen pauze van anderhalf jaar, vanwege een hernia) maar nog wel elke 2 weken geweest, om er maar ff bij te zijn zeg maar. En het verveeld me nog steeds niet..
Ik judo ook al 12 jr, en dat heb ik nu op een laag pitje gezet, vanwege mijn rug..maar wil daar ook wel weer mee verder.

vrijdag 1 augustus 2003 @ 14:49:31 #116
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_12164100
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 14:00 schreef Shinjin het volgende:
Ik was al eerder ergens anders een topic gestart, maar blijkbaar moet ik hier verder...dus nog 'n keertje:

Ik wil graag weten wat de voordelen van het lidmaatschap van de KBN, IKGA, etc. zijn, met name wanneer je denkt aan het oprichten van een eigen karatevereniging. Zaken om over na te denken zijn: hoeveel kost het en wat levert het op, trek je meer leden aan als je lid bent van zo'n bond, is het erg om 'niet erkende' leraren te hebben ook al doen die het fantastisch, etc.

Als je hierover informatie hebt, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!!!

Als je zelf een karate vereniging wilt oprichten is het erg handig om KBN erkende leraren te hebben. Als je die niet hebt dan zijn de kyu graden niet officieel en kan je ook geen KBN examen doen voor dan graden. Het is niet strikt noodzakelijk om lid te zijn van de KBN maar ik denk dat het wel een waarborging van de kwaliteit is.

Ook kan je als karate vereniging niet mee doen aan KBN gerelateerde wedstrijden en evenementen.

Voor de karate beoefenaars heeft 't ook nut om lid te zijn van de KBN om dat je de "taiko" krijgt (het bondsblad) en je krijgt een paspoort waarin de graden/keuringen en eventuele bevoegtheden in staan afgetekend. Bovendien is het als karate boefenaar niet duur om lid te zijn van de KBN. Wat de prijs is voor een vereniging weet ik niet.

Wat het leden trekken betreft denk ik dat karateka's die weg zijn gegaan bij de ene sportschool/vereniging eerder een KBN erkende sportschool uit kiezen als nieuwe vereniging dan een niet erkende.
(voor leken zal het waarschijnlijk niet zo bijster veel uitmaken).

Je moet anders de KBN eens mailen. Of kijk op www.karatebond.nl

Kortom: niet noodzakelijk, wel handig.

zaterdag 2 augustus 2003 @ 00:17:22 #117
62254 Niobium
Domme vragen bestaan niet
pi_12175638
Even over die schotse jongen, het taekwondo (WTF) kent ook geen Dan graden toe aan kinderen/ mensen onder de 16, die krijgen een zgn. poom graad. Dit is zeg maar een kinder zwarte band, deze mensen mogen ook geen zwarte band dragen, wel een rode band met een zwarte streep daar doorheen. Op 16 jarige leeftijd wordt deze graad omgezet in een Dan graad en mag de persoon een (volledig) zwarte band dragen. (correct me if I'm wrong)

Groeten,

Niobium.

zondag 3 augustus 2003 @ 00:01:50 #118
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_12190828
dank voor je reactie niobium
> BTi <
pi_12203637
Hi!

Wat die poom banden betreft had je wel gelijk. Alleen gelden deze poomgraden voor mensen t/m 14 en niet t/m 15. Dus vanaf 15 mag je een 'echte' zwarte band dragen.

maandag 4 augustus 2003 @ 14:39:32 #120
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_12215776
Een rentree is zeker gepland, in overleg met de orthopeed natuurlijk. Maar terugkeren zal ik!

*ikke is verslaafd aan Aikido*

pi_12218116
Had ik ook. Ik heb een maand geleden mijn rentree gemaakt bij Aikido. En gaat alweer lekker.
Ik ben geopereerd aan mijn rug. Ik had een hernia. En nu kan ik alles weer. En ik heb aikido echt gemist...
ben er in totaal anderhalf jr uitgeweest...
Maar ben blij dat ik terug ben...

En Raenius ik hoop voor je dat je snel je rentree kan maken

[Dit bericht is gewijzigd door Knife op 04-08-2003 16:41]

pi_12231660
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:35 schreef Da_Koen het volgende:

etc.

Geef me tips

Kijk eens bij Wing Chun = Chinees Kickboxen.
Heb hier een adresje voor je
Tilburg Kaart
Adres:Professor Cobbenhagenlaan 5
Gymzaal Theresialyceum
(ingang achterzijde school)
Eskrima
Dinsdag 19.00 - 20.00 uur
Wing Chun
Dinsdag 20.00 - 21.30 uur

Wil je meer info dan kun je kijken op www.wingchun.nl

Bij de weg: Kracht is absoluut niet van belang, maar wel mooi meegenomen.
Groet,

pi_12244837
wing chun wordt wel chinees boxen genoemd, maar chinees kickboxen heb ik nog nooit van gehoord.
Lijkt er trouwens ook niet echt op. Aangzien wc'ers meestal niet lowkicken en hoge trappen uitdelen.

Nadeel van kickboxen is dat het relatief hard is :-)
Maar het is wel een verdomd effective vechtsport, zeker als je combineert met worstelen. Dan wil ik geen ruzie met je.

dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:09:01 #124
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_12246526
chinees kickboksen???? bedoel je sanda??? dat lijkt me ook best wel cool
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:12:25 #125
63026 Kaptein__Iglo
De politie had gelijk
pi_12246606
Ik doe al een jaar of 2/2,5 Wing Chun. Voor heen gekickboxed maar WC is toch echt vechten
pi_12246732
Ik zeg dan ook niet dat wc niet goed is. Maar het is wel heel wat anders dan kickboxen.
Jammer alleen dat er zoveel verschillende stijlen zijn en die zeggen dat ze het beste zijn.
wingtzun, vingtsun, vingtzung, wingtsun, wingtzun en nog een paar
Probeer jij nou een als beginner de goede school/stijl eruit te halen, succes.
pi_12251371
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:59 schreef Erikro het volgende:
wing chun wordt wel chinees boxen genoemd, maar chinees kickboxen heb ik nog nooit van gehoord.
Lijkt er trouwens ook niet echt op. Aangzien wc'ers meestal niet lowkicken en hoge trappen uitdelen.
Ik vind de beschrijving kickboxen ook niet erg geschikt, maar er wordt wel getrapt dus helemaal onjuist is het niet.
In Wing Chun worden er geen lowkicks zoals de kickboxers gegeven (van de zijkant) maar wel een heleboel andere trappen waaronder trappen met het scheenbeen.

Dat gezeik van iedereen die zegt dat zij alleen dé juiste Wing Chun/Tjun/Tsun technieken kennen is inderdaad bloed-irritant.
Er waren ook nog meer grootmeesters dan Yip Man in Wing Chun, dus alleen het feit dat iemand leerling was van Yip Man betekent nog niet dat Yip Man Wing Chun het beste WC is dat er bestaat.
Ik weet wel zeker dat bv Red Boat Wing Chun (Chinese opera) minstens zo goed is.

-------Practice Mindfulness-------
pi_12254573
Red boat wing chun ? Meen je dat serieus daar had ik nog nooit van gehoord. Is dat ook een variant op wc?
pi_12257529
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 12:30 schreef Erikro het volgende:
Red boat wing chun ? Meen je dat serieus daar had ik nog nooit van gehoord. Is dat ook een variant op wc?
Jazeker.

Een kok aan boord die eigenlijk een Shaolin-monnik op de vlucht was, leerde het systeem (Toen nog Siu Lam geheten, geloof ik) aan een vriend (zo gaat de legende)
De Red Boat (of Junk) WC heeft de stokvorm als wapen toegevoegd aan Wing Chun.
De namen zijn niet zo belangrijk maar, 2 opera-leden hebben het verfijnd en doorgegeven aan dr. Leung Jan.
Leung Jan wordt in de WC-geschiedenis als de beste ooit beschouwd. Hij schijnt het systeem in zijn totaliteit te hebben gekend en begrepen.
Leung Jan onderwees zijn zonen en een andere leerling (Cha Wa Shun) .

Yip Man was Cha Wa Shun's laatste leerling.

Nog even over andere vormen van Red Boat Wing Chun, het was in die tijd gebruikelijk dat het alleen onder strikte geheimhouding onderwezen werd en dan alleen aan familieleden. Nooit publiekelijk, dus er zijn vele vormen/varianten waar wij niks van weten.

In mijn ogen moet je dan ook niet beweren dat je Wing Chun beoefent of kent, maar bv Yip Man Wing Chun. Er zijn teveel variaties en interpretaties van de stijl om het onder de algemene noemer Wing Chun te plaatsen.
Je hebt zelfs Vietnamese Wing Chun, die weer op een andere manier via China naar Vietnam is gekomen en ongetwijfeld ook zijn eigen kijk op de stijl heeft......

dinsdag 12 augustus 2003 @ 02:20:09 #130
60635 WaKkA82
Nix nie Final Fantasy!
pi_12371936
Traint er iemand Taekwon Do in Eindhoven??
Ik ben nu zo'n 2,5 jaar gestopt (door diverse blessures aan me knie en studie), maar wil de draad toch weer eens een keertje oppakken (beetje jammer om 10 jaar training weg te gooien ).
Het liefst een NTA/ITF school, graag geen TBN (ik haat die verplichtte hoofdbeschermers ).
I drink to get drunk, but I'm too drunk to get drinks :/
  dinsdag 12 augustus 2003 @ 23:59:35 #131
62254 Niobium
pi_12394809
Niet lullig bedoeld, maar die hoofdbeschermers worden weinig gedragen tijdens de trainingen. Eigenlijk uitsluitend op wedstrijden (WTF / TBN).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je WTF / TBN gaat trainen is dat je (zeer) waarschijnlijk weer met een witte band moet beginnen, misschien is alleen dat al een reden om ITF te blijven (zou ik me in ieder geval kunnen voorstellen).

vriendelijke groet,

Niobium. (1e dan WTF).

pi_12407019
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 15:41 schreef Raenius het volgende:
Even een update over mijn situatie, 18 augustus aanstaande heb ik mijn eerste afspraak met de Orthopeed in het ziekenhuis, dan zal waarschijnlijk een scopie of een mri scan gedaan worden om de schade in mijn knie te worden bepaald.

Het is zeker dat ik een scheur in mijn miniscus heb maar de omvang en richting van de scheur is nog onduidelijk alsmede enige schade aan de omliggende banden etc.

Daarna zal waarschijnlijk de operatie gepland worden en dan kunnen er twee dingen gebeuren: Een verwijdering van een deel van de miniscus of een hechting van de miniscus. Een verwijdering lijd tot instabiliteit van de knie...waardoor een korte revalidatie nodig is. Een hechting daarvoor is een revalidatie tijd van 3 / 4 maanden geschat en mag je in het begin er totaal geen gewicht op zetten dat betekent dus voorlopig krukken..

Wat een Fok!! zooi... dat wordt een lange tijd geen aikido meer

Greetz,

Raenius...

Wat ontzettend balen Raenius. Echt klote. Maar je bent vastbesloten om weer terug te komen, dus dat gaat zeker helemaal lukken. En anders is Wim Krijgsman natuurlijk de man om je te leren aikido-en vanuit een rolstoel, toch? Geintje hoor! Heel veel sterkte komende tijd met je knie en straks met de eventuele operatie en revalidatie. Als het zeker is dat er een scheur in je meniscus zit zou ik een kijkoperatie adviseren, dan kan er namelijk meteen besloten worden wat er moet gebeuren en ook uitgevoerd. Een MRI scan heeft een lange wachttijd en daarna moet er dan ook nog besproken en operatie ingeplandn en uitgevoerd worden. Als er meteen gekeken wordt dmv operatie en gehecht/verwijderd (kan allemaal bij kijkoperatie) dan scheelt dat je gewoon tijd.

Ik heb een heerlijke zomerschool gehad van Ezra sensei. Erg veel geleerd, veel gelachen, echt top, 5 dagen aikido leven. Nu is het helaas zomerstop. Wel fijn voor het vermoeide lijf, maar ik was snel hersteld van de inspanningen.

Gisteren op een markt voor verenigingen gestaan als onderdeel van de introductieweek voor de aankomende studenten in Utrecht. Bakfiets gehuurd, 8 matten erop, van de dojo naar de locatie gefietst en daar de hele dag met 3 man (nou ja, 2 man en 1 vrouw) beetje getraind, mooie dingen laten zien, veel aandacht getrokken, vragen beantwoord en veel folders uitgedeeld. Hopelijk komen er wat mensen een keer een proefles volgen en worden enthousiast. Hoe dan ook zelf een ontzettend toffe dag gehad met veel aikido in de buitenlucht. Naast ons stonden aardige lui van Shinson Hapkido, dus we hebben de mat lekker gedeeld, dingen vergeleken en veel lol gehad.

Nu nog 2 weken vakantie en begin september weer lekker aikidoen!

pi_12456099
Waar moet je op letten als je een bokszak koopt?
Hoe kan ik de plaats bepalen waar je de zak wilt ophangen?
  zondag 17 augustus 2003 @ 16:03:02 #134
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_12501280
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:30 schreef Mauchai het volgende:
Waar moet je op letten als je een bokszak koopt?
Hoe kan ik de plaats bepalen waar je de zak wilt ophangen?
Ten eerste wat je er mee wilt. Wil je er op schoppen en slaan, neem dan 1 van 180 cm of langer . neem in ieder geval een die goed gevuld is, gelijkmatig zodat je niet rare bulten en gaten er in krijgt na het slaan.
gewoon goede kwaliteit kopen en zwaar. hoe zwaarder hoe beter vind ik persoonlijk. Voordeel van grote zware zakken is ook dat ze niet zo veel gaan bewegen. Die kleine zakken vlieggen alle kanten op.

hang hem aan een stevige moer in het plafond of een stelling aan een stevige muur..
zorg dat je genoeg ruimte hebt voor de zak om te bewegen, dus niet vlak naast die antieke vaas neerhangen en zo, en uiteraard genoeg ruimte voor jezelf om te bewegen. veel plezier.

pi_12516895
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 16:03 schreef gimgamgommetje het volgende:

hang hem aan een stevige moer in het plafond of een stelling aan een stevige muur..
zorg dat je genoeg ruimte hebt voor de zak om te bewegen, dus niet vlak naast die antieke vaas neerhangen en zo, en uiteraard genoeg ruimte voor jezelf om te bewegen. veel plezier.

Ik heb zo een soort T-balk gevonden op een aantal sites. Deze bevestig je aan de muur en dan kun je beginnen (denk ik). Heeft iemand daar al eens ervaring mee. Over het algemeen heeft iedereen het namelijk over die grote bout in het plafond.. maar dan komt bij mij het dak naar beneden. dat weet ik zeker..

thx. iig voor de reactie.

maandag 18 augustus 2003 @ 14:37:01 #136
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_12523456
Het gaat er om dat die stevig bevestigd wordt en dat de muur daar ook stevig genoeg voor is.
  woensdag 27 augustus 2003 @ 13:41:36 #137
62690 lupo
Lupo=Wolf in italiaans
pi_12755214
Leuk: Kickbox/Freefight Gala

De definitieve line-up is nu bekend voor het gala van zondag 19 oktober in het Zaantheater te Zaandam. Zoals al eerder verteld is dit niet mijn eigen gala maar ik help de organisatie wel een beetje. De line-up is wat veranderd t.a.v mijn vorige bericht maar is alleen maar spectaculairder geworden en eigelijk te gek voor woorden voor zo'n klein capiciteit (maximaal 700 toeschouwers). De Zaantheater is misschien wel de mooiste locatie in Nederland waar ooit een evenement is georganiseerd.

De Matchmaking is als volgt:

Barrington Patterson (engeland) - Alex Holsvoogd (rock Gym) ff
Rayen Simson(v.d. Vathorst)- Dennis de Rus (gym Alkmaar) mt
Ron Post (mejiro gym)-Marco Pique (pro Fighters) mt
Marco Holkamp(Van Halderen)- Firgil de wind(bob Schreiber) ff
Collin Mannsur(Bob Schreiber)-tegenstander nog niet bekend ff
Patrick de Witte(Fysio Line)- Milco Voorn (Bob Screiber) ff
Nordin Ben Sellam(v.d Vathorst)-Dennis Scholten(Bob Schreiber)ff
Musjdat Deniz(melvin Manhoef)-Schaap IJsbrand(gerard Gordeau)ff
Peter Mes(mike's gym)-Clarens Thompson(pro fighters) mt
Moreno Manhoef(pancration)-Stephan de Groot(Harvey's gym) mt
Leo Kuiper(mike's gym)-Bennie Kreder (bert kops) mt
Aydogan Nuralis(pancration)-Martin Scholsberg(glenn Brasdorp) ff
Carlo Liauw-Anjie(pancration)-Vlado de Slachter (Warners)
Angela La Grand(van Halderen)-Tatjana Bosman(Bob Schreiber)mt
Melvin Amur(Rock gym)-Dino Vreder(v.d Vathorst) mt
Kees Amur(Rock gym)-Eric Zoa(v.d Vathorst) mt
Gundel Melian(harvey's gym)- Calid Youbari(v.d.vathorst) mt
Danny Delfers(Mike's gym)-Redouen Siomar (moesid) mt
Ohran Deniz(pancration)- Jan Echtbergen(Loeks gym)
Alex Van Suffelen(pancration)-Dillen van Kalen(bob Schreiber)ff
Nick Struve(Bob Schreiber)- Ben Dan Dois(Bert Kops) ff
Steven Boeren(Bob Schreiber)-Song Teule(Loeks gym)
Marit de Ruiter(Gym Alkmaar)-Particia Mannaart(Shima gym) mt
Ruskki- Tegenstander nog niet bekend mt
Wiily Snijder(loeks gym)- Tegenstander nog niet bekend

Er zijn voor dit gala 550 kaarten van 35 euro beshikbaar en 150 kaarten van 50 euro!! Voorverkoop start 1 september en verkrijgbaar bij K of Life, het Paleis op de Dam en het Zaantheater allen te Zaandam en op de dag zelf aan de kassa .De deuren gaan open om 17:00 uur en start precies om 18:00 uur. Na afloop wordt er een gratis after Party georganiseerd in het Paleis op de Dam!!!!! Zie voor Zaantheater www.zaantheater.nl.

In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti
pi_12757034
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 10:47 schreef Mauchai het volgende:

[..]

Kijk eens bij Wing Chun = Chinees Kickboxen.
Heb hier een adresje voor je
Tilburg Kaart
Adres:Professor Cobbenhagenlaan 5
Gymzaal Theresialyceum
(ingang achterzijde school)
Eskrima
Dinsdag 19.00 - 20.00 uur
Wing Chun
Dinsdag 20.00 - 21.30 uur

Wil je meer info dan kun je kijken op www.wingchun.nl

Bij de weg: Kracht is absoluut niet van belang, maar wel mooi meegenomen.
Groet,

Nou wing chun is toch zeker geen chinees kickboxen.
De term Chinees kickboxen wordt wel is gebruikt bij het moderne wushu waar een onderdeel bestaat dat Sanda en Sanshou heet.
Full contact versie van wushu waarbij men op een verhoogt platvorm vecht.

Dus weet niet waar die term chinees kickboxen wordt gebruikt bij wingchun. Want het lijkt totaal niet op elkaar.

Diepgaande dromen in het daglicht
pi_12758720
Leg jij eens uit wat Wing Chun is dan.
pi_12762618
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 15:49 schreef Mauchai het volgende:
Leg jij eens uit wat Wing Chun is dan.
Nou wat wingchun is leggen ze zelf uit op hun site.
http://www.wingchun.nl/ned/wingchun.htm

Maar geen woord over kickboksen of iets wat er op lijkt.
Alhoewel sanda of sanshou natuurlijk ook geen kickboksen is maar soms noemt men het chinees kickboksen dus.

Maar als je meer wil weeten hierover moet je even kijken op:

http://www.loehoyer.com

Zelf doe ik Ying jow pai ( eagle claw wushu)

pi_12773467
Maaruh zijn er nog meer mensen die Wushu doen?
Behalve ikkuh?
en anders wil ik wel weten welke stijl ze doen en waar ze dat trainen.
Of het nou om traditioneel gaat of om modern wushu.

Let me know!

donderdag 28 augustus 2003 @ 18:45:10 #142
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_12789012
Wat is er allemaal te doen in Leiden en omgeving qua vechtsporten ? Ik ben wel geintresseerd..
pi_12800312
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 18:45 schreef Kang-He het volgende:
Wat is er allemaal te doen in Leiden en omgeving qua vechtsporten ? Ik ben wel geintresseerd..
In oegstgeest zit een bujinkan dojo (ninjutsu)
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 18:00:50 #144
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_12812937
en er is meer in Leiden ; veel meer
Als je even op deze site kijkt dan vind je bijna alles wat er in Leiden op vechtsport gebied te doen is
> BTi <
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 20:36:14 #145
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_12816289
Nou, ik heb even een mailtje gestuurd voor wat meer informatie over Wing Chun lessen in Leiden .
pi_12819517
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 18:45 schreef Kang-He het volgende:
In leiden kan je ook best veel doen op het universitair sportcentrum!

http://www.sport.leidenuniv.nl/index.php3?m=7&c=10&garb=0.6836432681932927&session=

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_13230823
-laat maar-

[Dit bericht is gewijzigd door Steroid op 17-09-2003 11:29]

pi_13264543
Iedereen weer begonnen na de vakantie/zomerstop? Ik ben 3 september teruggekomen van fietsvakantie en op 5 september weer gaan trainen. Gaat lekker, docent is enthousiast, zit vol ideeën en dat is dus erg leuk, leuke lessen. Veel nieuwe mensen die komen kijken/meedoen. Positief. Meesten zijn erg enthousiast. Ik hoop dat er een aantal blijven hangen, want nieuwe leden is goed (kleine vereniging).
Zelf heb ik het idee dat ik op het moment een beetje aanrommel, dat ik niet echt hard aan het leren ben, maar ik weet dat er straks wel dingen op hun plaats gaan vallen. Dus ik train gewoon lekker door, komt wel weer. Ik heb er wel lol in, omdat het altijd lekker ontspannend is en ook gezellig, dus hoe dan ook een prettige vrijetijdsbesteding.

Op mijn fietsvakantie heb ik zelfs nog aikido gezien. Puur toeval bleek er in een dorp waar we rustdag hielden een meerdaagse zomerschool te zien van Saotome (?) sensei. Ik ben nog even gaan kijken en heb wat bokentraining gezien. Was leuk om zo ook nog even met aikido bezig te zijn.

Iedereen veel trainingsplezier toegewenst!

pi_13268710
ben niet op vakantie geweest dus gewoon doorgegaan
maar het is leuk dat iedereen er weer is zeg maar

Voor de geinteresseerden ; ik vond een best wel gaaf wing tsun filmpje:
je scoord 'm hier :)
( format: real / grootte: 15 mb )

> BTi <
pi_13274951
Wauw, dit was een heel erg mooi filmpje. Heb je hier nog meer van?
WT filmpjes in hoge kwaliteit zijn erg moelijk te vinden.
  vrijdag 19 september 2003 @ 00:06:43 #151
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_13278723
een hele pagina vol zelfs mijn italiaans is niet al te best maar op deze site is nog meer WT actie te zien
> BTi <
pi_13346929
Traint er hier nog iemand Taekwon-do ? Semi / Full contact ? ikke beidde.
pi_13371951
Ik wil binnekort met een vriend op een vechtsport, maar nu ik me er wat meer in verdiep is de keuze alleen maar moeilijker geworden vanwege het grote aanbod aan verschillende stijlen.

Wat ik zoek is eigenlijk iets wat je vaak bij opvoeringen op tv ziet. Mooie technieken dus, maar die wel ook goed werken (In andere woorden, je lichaam optimaal leren gebruiken.) Dan denk ik aan een vechtsport met turnen erin verwerkt zoals bijvoorbeeld het maken van salto's e.d., maar goed leren trappen(hoog en laag, Wing Chun is voornamelijk laag hoorde ik) is ook een vereiste.

Wie weet welke vechtstijl in dit profiel past?

maandag 22 september 2003 @ 23:33:50 #154
62254 Niobium
pi_13373683
Ja, er zijn hier mensen die taekwondo trainen, ik WTF (full contact), en er zijn er geloof ik nog een paar.

En de vraag daaronder, de vechtsport voor jou, capouera is atletisch en salto's e.d. taekwondo is ook atletisch, maar verkijk je er bij beide niet bij dat je vaak de mooie "truukjes" niet binnen een jaartje kent. Naarmate de leeftijd vordert kan het ook wel eens moeilijker worden.

Zoek gewoon een paar sportscholen in de buurt, en neem een proefles(sen) en ga daarna kiezen voor een sport..

Niobium.

dinsdag 23 september 2003 @ 04:59:25 #155
24236 sopper
da mini rulezzz
pi_13376128
Ik Tae kwon do nu een jaar en heb net me gele band verdiend!

Ben meteen van me rugpijn af

chupacabra!!
pi_13391687
10-11-12 oktober is de Batizado van Capoeira in Amsterdam,
zijn er ook capoeiristas op Fok! die hierheen gaan?
ik zelf wel, want ik wil de gele band halen!!
voor de mensen die niet weten wat een Batizado is:
Het woord is afgeleid van het Engelse 'Baptism' . De leraren kijken hoe hun leerlingen spelen, en zeggen hoe goed ze zijn, de leerlingen krijgen hun band 'corda' . Ook krijgt de leerling zijn nickname

Alle dagen inclusief ontbijt & dinner : 55 euro
vrijdag : 20 euro
zaterdag OF zondag: 30 euro
vrijdag en zaterdag 40 euro
zaterdag en zondag : 55 euro

10- 10 - 03 Vrijdag

19:00-23:00 Rhoda de Capoeira op Centraal Station

mssn leuk om ff te kijken

komen er meer mensen? ik wel
mzzls

pi_13402933
in dat weekend zit ik in Frankrijk maar anders was ik waarschijnlijk wel even komen kijken
> BTi <
pi_13421751
Vandaag mijn eerste les Tae Kwon Do gehad en ontzettend enthousiast geworden.
pi_13429355
Ik ben nu ook al een tijdje bezig met Taekwon-do, best leuk, weer eens wat anders dan judo en kyokushinkai karate

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen ITF en WTF Taekwondo? Ik heb al gezien dat de patronen verschillen, maar is dat het enige?

I am the game!
  vrijdag 26 september 2003 @ 07:34:00 #160
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_13450709
het meest belangrijke verschil is dat de ene full- en de andere semi-contact is ; ik weet dus alleen niet zeker hoe en wat
> BTi <
pi_13457717
wat is jullie beste vechtsportkick eigenlijk?

mijnes:
540 kick, capoeira style (effectiefste)
&
Zwaaikick zonder handen(mooiste)

pi_13459090
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:48 schreef UnrealMarc het volgende:

mijnes:
&

Low kicks
I am the game!
pi_13459399
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 14:44 schreef PazZzcaL het volgende:

[..]

Low kicks

Yeah
pi_13478766
Ik ben pas begonnen met vechtsporten en ik vraag me af of ik het goede gekozen heb in mijn ogen wel! Maar misschein dat ik er helemaal naastzit .Ik doe nu Kung Tao om precies te zijn: Shao Lin Chièh Hê' Chüan Pai (http://www.geocities.com/Colosseum/Park/3063/Kuntao.html) en Boksen. Is dit samen een goede combinatie en kom ik dan niet in een situatie dat ik niet meer weet welke sport/techniek te gebruiken, en horen deze sporten bij de topvechtsporten??
ofniet..
  zaterdag 27 september 2003 @ 20:29:07 #165
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_13484783
Ik ben een beetje blij want mag in april zo goed als zeker op voor mijn 1e dan. Hoi Hoi pipeloi

sorry moest er even uit

pi_13489931
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 14:44 schreef PazZzcaL het volgende:

[..]

Low kicks

Ik ben er zelf niet snel genoeg voor, maar ik heb eens iemand zien Inlopen op een aanval met lowkick. En het standbeen op kniehoogte zien trappen. Wat er gebeurde kon je wel raden.
Efficientie vind ik nog steeds het mooiste om te zien, ik geen niets om sierlijke trappen (meer).
  zondag 28 september 2003 @ 11:27:12 #167
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_13493558
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 20:29 schreef Terrah het volgende:
Ik ben een beetje blij want mag in april zo goed als zeker op voor mijn 1e dan. Hoi Hoi pipeloi

sorry moest er even uit

das toch niet erg? iets moois om naar uit te kijken denk ik
> BTi <
pi_13507533
1ste dan examen is erg gaaf ja. Ik was hard aan het trainen voor 1ste dan judo, maar heb het nooit kunnen afmaken, baal ik nog steeds van.
een leraar van mij heeft ooit gezegd. bij 1ste dan, ga je spelletje pas echt goed begrijpen (dit gaat dan over judo). dan ben je volwaardig leerling zeg maar. Vond ik altijd wel een goeie omschrijving.
pi_13520142
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:48 schreef UnrealMarc het volgende:

mijnes:
&

misschien kun je me uitleggen wat hier effectief aan is?
pi_13532680
quote:
Op maandag 29 september 2003 14:24 schreef belikewater het volgende:

[..]

misschien kun je me uitleggen wat hier effectief aan is?

hmm dr zijn vast wel effectievere dingen, maar 540 kick lijkt me wel goed toch ?
pi_13539481
als ik met een auto een ramkraak ga plegen, draai ik ook niet 540 graden in het rond voordat ik de muur verpulver. Ik ram em HEAD ON. Das pas effectief.
pi_13544665
Zou iemand mij kunnen antwoordden op mij eerdere vraag of boksen en kung tao(Shao Lin Chièh Hê' Chüan Pai (http://www.geocities.com/Colosseum/Park/3063/Kuntao.html) goed samen gaan? En of deze sporten horen bij de topvechtsporten? Ik ben zelf pas begonne met beide en ik vind het allebei leuk maar ik vroeg me af of ik dan niet in een situatie zou komen waarbij ik niet meer weet welke sport/techniek ik moet gebruiken of dat ik dingen door elkaar ga halen kon iemand mij adviseren?
ofniet..
pi_13546477
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:39 schreef belikewater het volgende:
als ik met een auto een ramkraak ga plegen, draai ik ook niet 540 graden in het rond voordat ik de muur verpulver. Ik ram em HEAD ON. Das pas effectief.
Ik wil je niet meteen teleurstellen, maar dan wint de muur het nog steeds van je.. want tegen de muur =
dus hoe serieus wil je nu met deze opmerking genomen worden?
pi_13546725
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:26 schreef Hyde het volgende:

[..]

Ik wil je niet meteen teleurstellen, maar dan wint de muur het nog steeds van je.. want tegen de muur =
dus hoe serieus wil je nu met deze opmerking genomen worden?

Wat hij bedoelt is eigenlijk dat je gee 540 graden gaat draaien in een gevecht. Dat slaat toch nergens op ? Het is slechts show.
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
pi_13548620
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:36 schreef MrCrowley het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt is eigenlijk dat je gee 540 graden gaat draaien in een gevecht. Dat slaat toch nergens op ? Het is slechts show.

Als jij op stap bent -> je krijgt ruzie -> slaat die ander helemaal lens en net voordat je de finishing touch geeft zie je dat er even verder op een ontzettend lekker ... (m/v geef zelf invulling afhankelijk van uw eigen sexuele voorkeur) dan maak je toch die 540...
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:18:30 #176
62254 Niobium
pi_13549432
Lekkere kerel ben jij ...Je doet zeker nog niet erg lang aan MA? Dit soort opmerkingen zij o.a. de oorzaak van het feit dat vechtsporten in een slecht daglicht komen. En als je iemand al "helemaal lens" hebt geslagen en je maakt er voor een leuk iemand een mooi "einde" aan dan ben je helemaal een domme aap...Bewaar dat soort dingen voor op de mat. Iemand die echt serieus is met zijn/haar MA zal niet op straat gaan DOOR vechten als dit niet nodig is (als die ander dus al bijna ko ligt).

(trouwens welke idioot maakt zo'n hoge risico trap op straat , ik maak toch ook geen 6x gedraaide-gesprongen-spinkick-die-in-een-split eindigt terwijl het ook met een simpele stoot/trap kan zonder dat risico te lopen)

Mijn bijdrage,

Niobium

[Dit bericht is gewijzigd door Niobium op 30-09-2003 17:23]

pi_13549533
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:47 schreef Hyde het volgende:

[..]

Als jij op stap bent -> je krijgt ruzie -> slaat die ander helemaal lens en net voordat je de finishing touch geeft zie je dat er even verder op een ontzettend lekker ... (m/v geef zelf invulling afhankelijk van uw eigen sexuele voorkeur) dan maak je toch die 540...

Hahaha Ik hoop niet dat jij ooit problemen krijgt op straat

En ik heb nooit ruzie

“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
pi_13549896
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:18 schreef Niobium het volgende:
Lekkere kerel ben jij ...Je doet zeker nog niet erg lang aan MA? Dit soort opmerkingen zij o.a. de oorzaak van het feit dat vechtsporten in een slecht daglicht komen. En als je iemand al "helemaal lens" hebt geslagen en je maakt er voor een leuk iemand een mooi "einde" aan dan ben je helemaal een domme aap...Bewaar dat soort dingen voor op de mat. Iemand die echt serieus is met zijn/haar MA zal niet op straat gaan DOOR vechten als dit niet nodig is (als die ander dus al bijna ko ligt).

Mijn bijdrage,

Niobium

Hij wil toch vechten? waarom doe je dan een vechtsport als je niet wilt vechten? ik heb in mijn betoog nooit gezegd dat ik ben begonnen. Als iemand wil vechten met jou of ander vb hij wil je portemonnee.. dan ben jij het type dat dit dan aan hem vrijwillig geeft????? En ja dan zeg ik doorgaan dat ie dat niet nog eens in zijn hoofd haalt bij iemand anders.
Maar als jij dit niet doet dan wil ik graag weten welke vechtsport jij beoefent zodat ik daar niet hoef te komen..

En trouwens op de 'mat' zoals je dat zo mooi zegt gaat men toch ook door tot de ko? En dat mag wel? zijn dat ook domme apen? zullen we dan maar meteen die wedstrijden ook verbieden? want dat wil je toch niet zien..

quote:
(trouwens welke idioot maakt zo'n hoge risico trap op straat , ik maak toch ook geen 6x gedraaide-gesprongen-spinkick-die-in-een-split eindigt terwijl het ook met een simpele stoot/trap kan zonder dat risico te lopen)
degene die die trap wel kan uitvoeren. dat jij hem niet kan is iets anders.. maar jij bent geen domme aap
pi_13560472
Hyde, je hebt Niobium vreselijk verkeerd begrepen en bovendien heb je nogs teeds de verkeerde instelling voor een Martial Artist. Als iemand je beurs wil afpakken laat je dat niet toe, maar als je het zonder geweld kunt olpossen doe je dat. Moet je geweld gebruiken doe je dat niet in overdadige mate, waarom zou je? Om hem "een lesje te leren"? Meen je nou echt dat betreffende persoon zich daar iets van aantrekt? Het enige wat je ermee bereikt is waarschijnlijk een gevangenisstraf (voor je zelf).

Bovendien gebruik je Martial Arts niet om de ladies te imponeren. Wat jij wil is van je lichaam een gevaarlijk wapen maken alleen je vergeet dat het wapen gehanteerd wordt door de geest. Die moet ook volwassen worden.

pi_13564869
Vechten is een taboe geworden. Op het moment dat een MA zegt dat ie wil vechten is het een domme aap. Op het moment dat ie zich kan verdedigen is het de man.
Het gaat niet om het imponeren. Als je jezelf aangevallen voelt dan moet je jezelf verdedigen PUNT En dat kun je alleen doen door hem 'een lesje te leren'

Is toch jammer, want als je spiritueel wilt doen ga dan naar een klooster.. Vergeet niet dat één ieder die een willekeurige MA doet, een vechtsport beoefent en geen zelfverdedigingssport. Alles sporten zijn ontstaan om uit een onderdrukte situatie jezelf te kunnen redden.

Is niet erg als jullie graag zelfverdediging willen doen.. maar open dan een nieuw topic genaamd Centraal ZELFVERDEDIGING en niet Centraal VECHTSPORT.

pi_13567687
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 10:08 schreef Hyde het volgende:
Vechten is een taboe geworden. Op het moment dat een MA zegt dat ie wil vechten is het een domme aap.

Iemand die eropuit is om te vechten is geen Martial Artist.
Jou voorstelling van een martial artist komt dichter bij dit:

quote:
Is niet erg als jullie graag zelfverdediging willen doen.. maar open dan een nieuw topic genaamd Centraal ZELFVERDEDIGING en niet Centraal VECHTSPORT.
Jij kan ook een nieuw topic openen: Centraal Wie-wil-er-knokken-en-enige-beschaving-wordt-niet-op-prijs-gesteld......

Als iemand me met een natte krant aanvalt en ik kan hem onschadelijk maken zonder hem direct in coma te slaan, zal ik dat zeker doen.

pi_13568112
Eropuit zijn om te vechten en jezelf redden dmv vechten zijn toch twee hele aparte dingen.
twee mannen in een kooi zijn eropuit om te vechten = slecht voor ma?
nee want dat vindt iedereen anders.

ik zeg niet dat je op straat meteen gaat vechten. nee want gelukkig wordt men door ma stukken rustiger. maar als het er op aan komt dan ga je er voor, want anders zul je het niet overleven.
dus zul je die ander helemaal lens slaan. je ook zonder dat je hem in coma slaat.. maar men mag dit niet ronduit zeggen. waarom dan een vechtsport beoefenen? omdat je dat dan tegen je vrienden kunt zeggen? toch om dat ene meisje/jongen te imponeren?
nee het moet natuurlijk weer een diepere achtergrond hebben zoals vb ik doe het zodat mijn innerlijke rust en geest samenwerken met de aura van mijn gedachten en lichaam zowaar ik deze beweging uitvoer zal ik in een extase belanden welke niet geevenaard kan worden door welke drug dan ook.
Want anders ben je geen true ma. dan hoor je er niet bij.
rot toch op.
Iedere art is ontwikkeld om zichzelf te redden tegen een aanval. En dat doen ze het beste door weder te aanvallen.

pi_13568964
Hallo mensen

Is iedereen nog fijn aan het vechtsporten? Mooi zo, ik ga ook weer beginnen, heb 3 adressen waar ik deze en volgende week kan gaan kijken. Kan ik na 3 maanden eindelijk weer karate doen (dat krijg je met vakantie en verhuizing)

woensdag 1 oktober 2003 @ 17:30:15 #184
24236 sopper
da mini rulezzz
pi_13576327
Jongens, welk een felle discussie. Ik ben van mening dat je de sport om de sport uitoefend, en niet om het op straat uit te proberen. Als je je nu in een bedreigende situatie bevindt, dan zal ik altijd eerst proberen te praten of weg te komen. Lukt dit niet dan zal je je idd moeten verdedigen maar dit hoeft natuurlijk niet gepaard te gaan met eoa show waarbij je eerst 4X om je as gaat draaien. iemand die zijn/haar sport goed kan weet ook van zichzelf wat hij/zij kan, en dus kan aanrichten bij de tegenpartij, Vaak hebben deze mensen ook een bepaalde uitdrukking waardoor ze niet in zulke problemen komen. Echter de kunst is om kalm te blijven en je belager of zichzelf voor lul laten zetten door onmacht/woede, of 1 flinke uithaal zodat je weg kan komen. Ookal is het het laagste uitschot, je hebt er niets aan als je hem invalide half dood schopt. Daarbij ben je dan nog strafbaar ook.

[Dit bericht is gewijzigd door sopper op 01-10-2003 17:31]

chupacabra!!
pi_13576638
Waar gebeurd voorbeeld. Iemand verdedigd zijn vrouw tegen twee hanggroepjongeren die hem vervolgens met een mes aanvallen.
Hij slaat ze met een paar tikken knockout., wat al heel knap is aangezien messen zwaar worden onderschat.
Hij is wat groot en breed, dus de rechter vond dat hij makkelijk minder geweld had kunnen gebruiken!
Straf 1 jaar voorwaardelijk, die twee messentrekkers niets.

Vergis je dus niet in de rechterlijke uitspraak ten opzichte van zelfverdediging. Dat wordt vele malen zwaarder bestraft dan zware mishandeling.

pi_13579451
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 17:42 schreef Erikro het volgende:
Waar gebeurd voorbeeld. Iemand verdedigd zijn vrouw tegen twee hanggroepjongeren die hem vervolgens met een mes aanvallen.
Hij slaat ze met een paar tikken knockout., wat al heel knap is aangezien messen zwaar worden onderschat.
Hij is wat groot en breed, dus de rechter vond dat hij makkelijk minder geweld had kunnen gebruiken!
Straf 1 jaar voorwaardelijk, die twee messentrekkers niets.

Vergis je dus niet in de rechterlijke uitspraak ten opzichte van zelfverdediging. Dat wordt vele malen zwaarder bestraft dan zware mishandeling.

Precies.
Het is niet voor niets dat gevorderde MA's ook kennis moeten hebben van de wet.
De gepast geweld-interpretatie wordt behoorlijk streng toepast en als ze erachter komen dat je aan een vechtsport doet,ben je helemaal de l*l.
(In het geval dat je hierboven beschrijft zou ik trouwens niet met de gedachte aan "gepast geweld" de confrontatie aangaan. Messen zijn levensgevaarlijk en vechtsporter of niet, je bent dan zwaar in het nadeel en je leven staat op het spel. Als je het dan lukt in zo'n geval de overhand in het gevecht te krijgen, moet je ook meedogenloos zijn tegenover je tegenstander.)
pi_13579809
Juist nog even inhakend op het genoemde geval. De rechter wist (gelukkig) toen niet dat hij een geoefend vechtsporter was. Anders was het vast geen voorwaardelijk geweest.
pi_13590156
En iedereen vindt dat de wet helemaal klopt?
Vb de twee bekende ah mannen die de dief te grazen nemen moeten meteen meegenomen worden?
zo heb je nog meer verhalen waarbij degene die zichzelf verdedigde uiteindelijk de l*l is. maar dit wil toch niet zeggen dat het rechtsysteem hier in nl klopt?

In NL is het al bijna zo geregeld dat de dader wordt geholpen om over zijn begane misdaad te komen. Waarom heb je dat gedaan jochie? moeilijkheden in je jeugd gehad?
Maar het slachtoffer wordt gewoonweg gedumpd en JA ook daar zijn reallife verhalen over.

Even aanhaken op Hawk: dus als de tegenpartij een mes heeft dan mag je ineens wel even beserk gaan om jezelf te verdedigen?:P

pi_13592504
Mocht ik ooit aangevallen worden, en ik hoop van niet, dan geef ik ze voluit zonder me in te houden. En daar na pleite voor dat de politie er is. In dit land worden de rechten van de slechten namelijk zeer fanatiek beschermd.

Ik heb op mijn werk soms met geweld te maken (gehad). Maar daar gebruik je dan technieken die je in een instellingscursus geleerd heb. Je hebt dan wel een voordeel dat je al aan Wing Chun doet.

-H.J. Simpson-
pi_13598075
Ik vind dat alles geoorloofd is om een tegenstander met mes onschadelijk te maken, maar je hoeft hem niet verdere schade te berrokkenen als hij al onschadelijk is.
pi_13609094
Zelfverdedinging en de wet (bron: Openbaar Ministerie van Justitie)
Artikel 40. Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is
gedrongen;
Artikel 41. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke
verdediging van eigen of andermans lijf, eerbaarheid of goed, tegen
ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding.

Vechtsporters/krijgskunstbeoefenaars moeten daarom ook uitermate voorzichtig zijn wanneer ze op een aanval reageren. Neem als voorbeeld een jongen met een zwarte band (Dangraad) die met een vriendin naar een plaatselijke disco ging, waar hij door twee jongemannen werd beledigd. De jongeman ging met een klacht naar de bedrijfsleider waarna de ruziezoekers eruit werden gegooid. Ze wachtten hem buiten op en vielen hem daar aan. De zwarte bandhouder reageerde door de één een trap tegen het hoofd te geven waardoor die zijn kaak brak. De ander gaf hij een stoot waarbij deze drie ribben brak.
Vervolgens werd de jongeman in de rechtbank schuldig bevonden aan het toebrengen van ernstig lichamelijk letsel, ondanks het feit dat de twee aanvallers lid waren van een amateur-boksvereniging. De rechterlijke macht schijnt maar één groep vechtsporters te kennen, n.l. de experts, aan wie hij bovenmenselijke kracht toekent! Mensen die een ongewapende of gewapende krijgskunst beoefenen wordt aangeraden om tot het uiterste te gaan om moeilijkheden te voorkomen. Gebruik anders technieken waarbij de aanvaller(s) geen al te zwaar letsel oplopen.

vrijdag 3 oktober 2003 @ 19:42:48 #192
38812 ProPHeT0
Jiu-Jitsuka
pi_13630353
Tot het moment dat de tegenstander is uitgeschakeld blijf ik meedogenloos. Het risico om zelf gewond te raken of zelfs gedood is mij te groot. In dat geval zit ik dan liever een tijdje in de bak dan dat ik die tijd in het ziekenhuis doorbreng.
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 23:59:33 #193
62254 Niobium
pi_13637046
Om even terug te komen op mijn vorige reactie,

mijn bewoording was misschien niet al te vriendelijk, maar het ging er mij enerzijds om een discussie los te krijgen, en ten tweede om aan te geven dat ik mij vooral ergerde aan het "afmaak" idee dat in het verhaal naarvoren kwam.

Ik geef eerlijk toe dat ik mij op straat natuurlijk ook zal verdedigen, ik heb geen jaren geïnvesteerd in mijn sport om me zomaar in elkaar te laten slaan.

Echter, als dit moet dan snel (geen moeilijke show elementen), en genoeg is genoeg. Als ik iemand al zover heb dat hij niet meer terug kan doen, dan geef ik hem (hoop ik) niet nog een paar extra klappen/trappen om te laten zien hoe goed ik ben, en hem zo verder de vernieling in te helpen.

Natuurlijk kan je emotie zo oplopen dat je verderslaat / doorslaat maar ik hoop toch dat ik door mijn training de emotie buiten de deur kan houden.

Groenten,

Niobium

pi_13674432
Ik wil graag op karate aleen heb een paar vraagjes.

En het belangerijkste voor mensen die het kunnen, komt het vaak van pas?

Ik zou er dus op gaan om mezelf en andere belangerijke personen te beschermen (vriendin ect.) Ikzelf rende altijd weg als er ruzie was. Ik wil weten hoe het is om iemand die mij in elkaar wil slaan plat tegen de grond te slaan. Zonder dat ik zelf erg gewond raak.
Ik wil me veilig voelen, en iemand die op me af komt laten zien dat ik niet bang ben als deze naar mij toe komt e.d.

Ik ben dus absoluut geen vechtersbaas ofzo..

maandag 6 oktober 2003 @ 03:10:09 #195
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13680959
mensen die het kunnen??? geld dat ook voor mensen met een andere achtergrond dan karate?

ik heb er heel veel aan gehad (hapkido,jiu jitsu, boksen,freefight).
ik voel me heel zeker waardoor ik gewoon lekkerder in mijn vel zit.
En das al heel fijn
daarnaast heb ik tijdens werk met agressie te maken.
oooh had ik al gezegd dat het gewoon leuk is om te doen en verslavend werkt?

ehh vraagje,,, hoe wil je leren, technisch, duurt ff langer voor je het doorhebt?
of wil je ff snel een paar techniekjes leren die erg pijn doen of zo?
met andere woorden: hoe serieus wil jij gaan trainen?

zie jij zelfverdediging als een technisch verhaal of ga je je ook psychisch voorbereiden? ga je ook leren met je angst/stress om te gaan?

ten slotte, wanneer heb je je doel bereikt?
klinkt als een rare vraag,, maar tis wel ff iets om over na te denken.
Maak je doel eens concreet. Wanneer ben je voor jezelf in staat om jezelf goed te kunnen verdedigen?

pi_13687764
Wil graag alles leren Als ik mezelf goed kan verdedigen tegen 2 ofzo dan is het al goed. Veder wil ik dus niet meer weg lopen maar er juist naar toe gaan..
  maandag 6 oktober 2003 @ 14:33:51 #197
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_13688740
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 13:55 schreef Doagere het volgende:
Wil graag alles leren Als ik mezelf goed kan verdedigen tegen 2 ofzo dan is het al goed. Veder wil ik dus niet meer weg lopen maar er juist naar toe gaan..
Ik denk eerder dat dit dan beter voor je geschikt is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_13689832
quote:
Ok, zeg dit gewoon bij de dojo waar je terecht komt. Ik denk dat mikadojutsu wel geschikt is voor jou.
  maandag 6 oktober 2003 @ 15:55:09 #199
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13690904
quote:
sorry, maar ik ga even irritant doen
ik vind je doelstelling nog steeds vaag.

verdedigen tegen 2? 2 wat? wil je het winnen van 2 dronken computernerds of ook tegen Bob Schreiber en Mike Tyson samen?
Hebben die 2 wapens ?
Heb je een tijd in gedachte waarin je dat wil leren? of mag het rustig 20 jaar duren?

Je had het over karate,, spit je je nu alleen op karate of ook andere sporten cq kunsten?

En ehh in welke omgeving?

pi_13692861
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 15:55 schreef gimgamgommetje het volgende:

[..]

sorry, maar ik ga even irritant doen
ik vind je doelstelling nog steeds vaag.

verdedigen tegen 2? 2 wat? wil je het winnen van 2 dronken computernerds of ook tegen Bob Schreiber en Mike Tyson samen?
Hebben die 2 wapens ?
Heb je een tijd in gedachte waarin je dat wil leren? of mag het rustig 20 jaar duren?

Je had het over karate,, spit je je nu alleen op karate of ook andere sporten cq kunsten?

En ehh in welke omgeving?

Nee geen droken dropjes, en ook geen boks kampioenen Gewoon normale mensen die ruzie willen. Je zal zelf wel weten wat voor figuren dat zijn.. Geen wapens maar die gewoon 'slaand' op je af komen.

Zou best een cursus willen doen van 2 jaar ofzo.

pi_13694161
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 17:00 schreef Doagere het volgende:

[..]

Nee geen droken dropjes, en ook geen boks kampioenen Gewoon normale mensen die ruzie willen. Je zal zelf wel weten wat voor figuren dat zijn.. Geen wapens maar die gewoon 'slaand' op je af komen.

Zou best een cursus willen doen van 2 jaar ofzo.

Karate hmmzzz... Zelf heb ik het 8 jaar gedaan, waarvan ik een nationale titel heb gehad en 3e was bij europese wedstrijden. Dus ik vind dat ik hier wel een mening over mag hebben.

Karate is super voor mentale én fysieke versterking van het lichaam. Het geeft zelfvertrouwen maar ook karakter; "Verder wil ik dus niet meer weg lopen maar er juist naar toe gaan" zeg jij... Een houding als deze ontwikkel je bij een (goede!) karate dojo dus NIET.
The is more honor in avoiding a fight than in starting one, as there is more courage in fleeing a confrontation than in defeating an enemy.

Jij hebt het de hele tijd over zelfvertrouwen in relatie tot zelfverdediging. Voor een onwetende is karate een ideale sport. Je moet echter niet vergeten dat je als karateka de gemiddelde straatvechter niet kunt verslaan. De grondlegger van het Shotokan karate zei al; Een kata beoefenen is één ding, een echt gevecht is een ander. Je kunt natuurlijk verschillende vechtsporten/vechtkunsten meten aan de hand van hun "effectiviteit". Om je een beetje in de goede richting te helpen zal ik je een hint geven naar wat dit kan betekenen.

V E R G E E T sporten als; karate, hapkido, jiu-jutsu, judo, tae-kwon-do, thee-kransjedo etc. Dit zijn allemaal voorbeelden van vreedzame, onrealistische methoden gebaseerd op niet haalbare kracht tegen kracht principes. Als iemand jou op straat aanvalt, dan is dat omdat ie OF helemaal gek is (gekker dan jij), of hij weet toch wel dat ie jou aankan. Kun je in de dojo een mooie 540 kick, zoals ik hier al eerder las, of een age-uke blok tegen een hoge stoot, in THE REAL WORLD heb je hier ruk aan. Jij bent meestal kleiner zwakker en langzamer dan je tegenstander. Realiseer je dit goed! Ook na 8 jaar karate ben je geen streetfighting king.

W A A R O M werkt dit dan niet? Al deze systemen werken op actie-reactie. Ik zie dat mijn tegenstander gaat uithalen met een stoot naar mijn middel, stoot A voor het gemak. Mijn hersenen registreren dit, graven door de uitgebreide kast met karate technieken voor de bijbehorende afweer B en tegenaanvalleBAF!(&^R#&%
Juist ja, dan heb je de eerste klap al hangen. Actie-Reactie is te langzaam voor een echt gevecht. In sommige gevallen kun je er wel even mee uit de voeten, maar meestal heb je pech. Heb je ooit wel eens een jiyu-kumite (vrij gevecht) gezien bij karate? Vergelijk dit in gedachten eens met de kihon (basisoefeningen). Lijkt er niet meer echt op he? Dat komt omdat het niet EFFECTIEF is. Je moet wel heel lang en hard trainen, wil je op deze manier redelijk goed kunnen vechten. Probeer eens vanuit een karate stand snel te trappen... moeilijk he! ter verduidelijking.
Iemand naar Fight School gekeken? Hier moesten een groep jongeren trainen en tegen elkaar vechten. Allemaal beoefenden ze een andere sport. Maar het resultaat? Een grote SOEP. Alles wat er gebeurde tijdens een gevecht leek op elkaar. Misschien legt tae-kwon-do meer accent op beentechniek en karate op hand, maar verder is het niet meer te onderscheiden.

W A T D A N??? Je kunt drie dingen doen;

1. Beoefen een sport waarbij dit niet uitmaakt. Zijn die er? Ja. Doe een lesje mee bij een kickbox school, Sanda (Sanshou) of probeer ergens Free Fighting, Vale Tudo of whatever op te doen. Voordeel; je wordt er nagelhard van en je dreunt iemand makkelijk om. Nadeel; nogal wat incasseringsvermogen nodig, maar dat wordt wel getraind hehehee..

2. Beoefen een sport waarbij dit onhaalbare principe van Actie-Reactie vervangen is door een betere en veel natuurlijkere, namelijk; REFLEX!!!
Bij Wing Tjun (Wing Chun Ving Tsun whatever), Pukulan etc. wordt er getraind om reflexmatig te reageren. Bovendien is het geen kracht tegen kracht principe, maar wordt de kracht van de tegenstander gebruikt om dubbel zo hard terug te slaan. Slagen en trappen worden niet geblokt zoals bij karate etc, maar vervormd en afgeleid. Maak aanval en verdediging dezelfe gelijktijdige beweging. Ga eens een les kijken bij een Wing Tjun school. Ik weet zeker dat je versteld zult staan van de effectiviteit.

3. Vergeet niet dat ware zelfverdediging beoefend kan worden zonder daarbij te vechten. Zelfverdediging is niet alleen klappen kunnen opvangen enzo, maar ook het gevecht voorkomen voordat het begonnen is. Als je weet dat er ergens a-relaxte gasten rondhangen, ga er dan niet heen. Als iemand ruzie zoekt, ren gewoon weg. So WHAT?!?!

Als afsluiter wil ik even zeggen dat ik niemand wil beledigen met mijn betoog, noch wil ik zeggen dat bepaalde sporten of kunsten "dom of onzinnig" zijn. Denk eraan: There is no superior martial art, only superior fighters!

[Dit bericht is gewijzigd door belikewater op 06-10-2003 17:59]

pi_13694559
anyway.. omdat ik toch een beetje WT probeer te promoten:

Hoe trainen deze gekke REFLEX mannetjes dan? Ik heb dat nog nooit gezien en kan me er niks bij voorstellen.

Een oefening die we bij Wing Tjun vaak doen is het Chi Sao. Chi Sao is een unieke oefening die gevoel voor de tegenstander ontwikkelt. Je moet het niet verwarren met sparren, maar puur als oefening zien. Een WT'er zoekt contact met zijn tegenstander in en gevecht, zodat hij of zij precies kan voelen wat de ander doet. Op deze manier kunnen wij nog sneller reageren en hem stoppen (lees; afmaken

Hier een voorbeeldje van redelijke kwaliteit:

http://www.wtgoteborg.com/filmer/Fr...ihingDaniel.mpg

pi_13694562
anyway.. omdat ik toch een beetje WT probeer te promoten:

Hoe trainen deze gekke REFLEX mannetjes dan? Ik heb dat nog nooit gezien en kan me er niks bij voorstellen.

Een oefening die we bij Wing Tjun vaak doen is het Chi Sao. Chi Sao is een unieke oefening die gevoel voor de tegenstander ontwikkelt. Je moet het niet verwarren met sparren, maar puur als oefening zien. Een WT'er zoekt contact met zijn tegenstander in en gevecht, zodat hij of zij precies kan voelen wat de ander doet. Op deze manier kunnen wij nog sneller reageren en hem stoppen (lees; afmaken

Hier een voorbeeldje van redelijke kwaliteit:

http://www.wtgoteborg.com/filmer/Fr...ihingDaniel.mpg

pi_13694692
link doet het niet
pi_13698346
belikewater, thanks for the information.

Ik zou denk ik dan eerst maar goed willen leren mezelf te verdedigen. En een beetje kracht krijgen.

Karate ziet er gewoon mooi uit (filmpjes zat gedownload) aleen snap ik niet waarom ze niet gewoon gaan houden. Ze krijgen zoveel kansen..

maandag 6 oktober 2003 @ 21:32:00 #207
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13699532
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 17:51 schreef belikewater het volgende:
.

V E R G E E T sporten als; karate, hapkido, jiu-jutsu, judo, tae-kwon-do, thee-kransjedo etc. Dit zijn allemaal voorbeelden van vreedzame, onrealistische methoden gebaseerd op niet haalbare kracht tegen kracht principes.

ehh nu generaliseer je wel erg. jiu jitsu en hapkido zijn stijlen die specifiek op zelfverdediging gericht zijn en prima werken.
dat actie reactie verhaal vind ik niet correct. Dat zegt meer over de manier van trainen dan het systeem.
En als je niemand wil beledigen,, zet dan niet thee-kransjedo in een rijtje met vechtsporten.
Dit getuigt niet van veel respect naar mensen met andere opvattingen.

vale tudo is een vorm van freefight.(braziliaanse versie) Inderdaad ik pleit ook erg voor dit soort vechtsporten.Ik vind ze nuttig op straat en leuk om te beoefenen.
Toch is het geen systeem dat zich speciaal richt op zelfverdediging dus net als andere sporten wel een goede keuze maar ook weer niet ideaal.

wing chung ga ik niks over zeggen want dat heb ik nooit serieus gedaan.

pi_13700477
Ik heb wel ooit taekwondo gedaan. Leer je leuk hoog schoppen en flying kicks van. Beter dan niets, maar ik zie het persoonlijk niet als een goede verdediginskunst. Die hoge trappen worden je fataal bij iemand die de afweer kent.
Ook jujutsu gedaan en dit was al een stuk algemener (schopen, slaan, worpen, klemmen, gemene truukjes) beschouw ik zeker als redelijk goede verdedigings stijl. Zeker een goede basis en goed voor je zelfvertrouwen, mist je een goede school/leraar hebt.
Pentjak Silat gedaan ook een erg vuile sport met leuke geintjes, maar dat moet je liggen. Ik vond mezelf te lang daarvoor.

Maar mijn draai heb ik gevonden in Wingtsun. Het is niet makkelijk en persoonlijk vind ik dat je na een half jaar nog niets kan. Ja tegen een junk misschien.
Maar na 2.5 jaar (ongeveer 6e graad kun je al een stuk prettiger over straat bewegen.

Valedo en freefight zijn ook erg goede verdedigingssporten/kunsten en je wordt er nog sterk van ook :-)
Maar daar kom je meestal ook echte "beulen" tegen. En daar zou ik met mijn kantoorbaan postuur bitter weinig tegenin brengen.

Vandaar dat ik voor een zachte stijl gekozen heb.

ps zacht is wat anders dan zwak

pi_13700489
Ik doe nu zelf bijna 4 jaar ninjitsu, daar zitten een hoop technieken in waar je echt wel wat aan hebt o straat, er zitten er ook heel veel in waar je in de hedendaagse wereld geen flikker aan hebt. Vergeet ook niet dat het erg van je tegenstander af hangt , de ene techniek werkt perfect bij de een, bij de ander heeft hij misschien geen enkel effect.

Maar als je sowieso de insteek hebt om op straat te kunnen vechten ben je volgens mij al verkeerd bezig

pi_13700729
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 21:32 schreef gimgamgommetje het volgende:
ehh nu generaliseer je wel erg. jiu jitsu en hapkido zijn stijlen die specifiek op zelfverdediging gericht zijn en prima werken.
Ik zal niets kwaads zeggen over JJ, zie mijn vorige post.
Maar Fred Royers niet de onbekendste schreef in één van zijn kolommen,
Je kan wel leuk een polsklem kan aanleggen bij je traingsmaatje, die meewerkt.
Maar hij vroeg zich sterk af of iemand dat wel eens had geprobeerd
tijdens een kroeggevecht bij een worstelaar van 130 kg.

Dit na het zien van de eerste freefightwedstrijden waarbij de worstelaars iedere andere vechtsport(er) oprolden. Incaseren inlopen verpletteren.

edit: ik merk net dat er hapkido staat en geen aikido.

maandag 6 oktober 2003 @ 22:47:18 #211
38812 ProPHeT0
Jiu-Jitsuka
pi_13701927
In het echt zet je de klem in 1 keer door en niet zoals je bij een training doet: gematigd aanzetten en gecontroleerd doorzetten totdat er afgeklopt wordt. Je kan geen 100% realistische training houden bij Jiu-Jitsu. Het is de bedoeling dat je door het langzaam oefenen van de bewegingen gecontroleerd je ze in het echt vliegensvlug kunt toepassen.

Er zijn ook mensen waarmee ik semi-realistisch train en dan zie je dat zelfs bij relatief aggressieve aanval de verdediging standhoud. Ik denk dat zoals bij alle vechtsporten de effectiviteit met de jaren komt.

maandag 6 oktober 2003 @ 22:55:35 #212
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13702180
daar heb je een heel goed punt, en dat is wat ik bedoel met de manier van trainen. Ik pas tijdens mijn werk polsklemmen toe bij mensen als ik dat nodig vind EN heel belangrijk als ik inschat dat het zin heeft.

een polsklem kan wel effectief zijn maar niet bij iedereen en niet altijd op dezelfde manier. Dit geld voor veel meer technieken.

pi_13702669
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 22:55 schreef gimgamgommetje het volgende:een polsklem kan wel effectief zijn maar niet bij iedereen en niet altijd op dezelfde manier. Dit geld voor veel meer technieken.
Dat doet me denken aan de keer dat ik een polsklem wilde aanzetten bij iemand waarbij ik mijn hand niet eens om zijn pols kreeg en hij zweette verschrikkelijk waardoor mijn handen steeds wegslipten. Was een erg nuttige les voor mij
Gelukkig was dit vriendschappelijk.
  maandag 6 oktober 2003 @ 23:28:01 #214
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13703011
moah in de praktijk zou je daar best wat aan kunnen hebben hoor,,,, als je het opneemt en opstuurt naar " de leukste thuis" kan het geld opleveren.

Maar inderdaad, het is wel makkelijk als je een beetje weet in te schatten wat werkt en wat niet.
Maar als je in 1x hard inzet op en pols,,,,,ouch.

Een aantal grondtechnieken die ik bij jiu jitsu heb geleerd werken trouwens practisch altijd.
daar heb ik toch veel aan gehad, ook nu nog steeds bij het freefight.

pi_13715851
ik zeg niet dat hapkido, aikido etc niet werken, ik zeg dat het niet effectief is. Als ik mezelf tegen een dronken bastaard etc moet verdedigen dan zal ik de situatie best kunnen afhandelen met karate technieken.
Tegen een geharde straatvechter is dat wat anders... Ik ben toch echt van mening dat op dat moment, elke passieve of vreedzame techniek inferieur is ten opzichte van de houding die een street thug aanneemt.

De ergste problemen zijn de volgende eigenschappen;
van nature defensief,
wijde, immobiele standen,
vechtafstanden die een tegenstander veel ruimte bieden,
NIET effectieve klemmen en worpen.

Ik wil ook niet beweren dat geen enkele klem functioneel kan zijn, maar in een straatgevecht situatie is dit niet het geval. Op het moment dat ik een klem zet, belet ik misschien tijdelijk dat mijn tegenstander aanvalt, maar ik dan? Ik immobiliseer mezelf ook met mijn klem. Bij veel klemmen heb je zelfs twee handen nodig! Dit is niet echt de succesforumule voor het snel afhandelen van een straatgevecht. Bovendien vind ik dat je effectiviteit niet op een schaal moet meten. Iets is effectief, of niet. Punt

Je kunt natuurlijk zeggen dat aikido etc niet alleen diepe standen kennen, maar ook meer gecentraliseerde. Als ik mijn vechtstijl moet aanpassen op straat, hoe effectief is het dan nog in totaliteit als systeem?

Natuurlijk is dit ook maar mijn mening, dus geef maar wat feedback. Ik vind dit wel een interessante discussie.

pi_13716109
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 15:35 schreef belikewater het volgende:
ik zeg niet dat hapkido, aikido etc niet werken, ik zeg dat het niet effectief is. Als ik mezelf tegen een dronken bastaard etc moet verdedigen dan zal ik de situatie best kunnen afhandelen met karate technieken.
Tegen een geharde straatvechter is dat wat anders... Ik ben toch echt van mening dat op dat moment, elke passieve of vreedzame techniek inferieur is ten opzichte van de houding die een street thug aanneemt.

De ergste problemen zijn de volgende eigenschappen;
van nature defensief,
wijde, immobiele standen,
vechtafstanden die een tegenstander veel ruimte bieden,
NIET effectieve klemmen en worpen.

Ik wil ook niet beweren dat geen enkele klem functioneel kan zijn, maar in een straatgevecht situatie is dit niet het geval. Op het moment dat ik een klem zet, belet ik misschien tijdelijk dat mijn tegenstander aanvalt, maar ik dan? Ik immobiliseer mezelf ook met mijn klem. Bij veel klemmen heb je zelfs twee handen nodig! Dit is niet echt de succesforumule voor het snel afhandelen van een straatgevecht. Bovendien vind ik dat je effectiviteit niet op een schaal moet meten. Iets is effectief, of niet. Punt

Je kunt natuurlijk zeggen dat aikido etc niet alleen diepe standen kennen, maar ook meer gecentraliseerde. Als ik mijn vechtstijl moet aanpassen op straat, hoe effectief is het dan nog in totaliteit als systeem?

Natuurlijk is dit ook maar mijn mening, dus geef maar wat feedback. Ik vind dit wel een interessante discussie.

ben het helemaal met je eens, maar het probleem blijft wel dat je je vechtsport training nu eenmaal op een minder niveau moet doen dan je in werkelijkheid zou doen

ikzelf vind bv K1 al niks: leuk om naar te kijken maar ook dat is niet écht''
er is namelijk een scheidsrechter, er liggen matten en er staat een ambulance klaar: je weet dus al dat het overleefd...
begrijp me niet verkeerd hoor: ik ga wel een straatje om als Ernesto Hoost mij wat wil doen, maar met overleven heeft het niets te maken.

iedere vechtsport waarbij je een andere houding moet aannemen op het moment dat je moet vechten is al onzin: maar daar is het ook sport voor
de mentaliteit om gewoon iemands oog eruit te drukken hebben maar weinig mensen en dat is waar het om draait. Ongeacht de sport of krijgskunst die je doet....

het is ook al niet wijs om juist te koop te lopen met je kennis en je ík schop je verrot ''houding...in geval van oorlog zijn het juist de zichtbaar sterken die als eerste worden afgemaakt

BS

pi_13718396
Ik vind dit ook wel een interresante discussie. Wat vinden jullie van Boksen en Kung - Tao (http://www.geocities.com/Colosseum/Park/3063/Kuntao.html) vallen deze sporten ook in het rijtje van niet of nauwlijks effectief? Of denken jullie dit je aan deze sporten toch al meer hebt in een straatgevecht( zolas kickboksen en wing chung e.d). Ik denk zelf eigenlijk van wel maar ik doe het nog niet lang. Ik heb vroger ook 6 jaar judo gedaan maar dat is dus totaal niet effectief vind ik ook al kan je het goed, hoe kan je ooit iemand in een echt gevecht vastpakken en uit balans dan heb je allng een slag of stoot moeten incasseren .
ofniet..
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 17:47:44 #218
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13719664
>ik zeg niet dat hapkido, aikido etc niet werken, ik zeg dat het niet >effectief is.

Ehh wat is feitelijk de betekenis van het woord effectief??
effectief betekent gewoon dat het werkt.

>Als ik mezelf tegen een dronken bastaard etc moet verdedigen dan >zal ik de situatie best kunnen afhandelen met karate technieken.
>Tegen een geharde straatvechter is dat wat anders... Ik ben toch echt >van mening dat op dat moment, elke passieve of vreedzame techniek >inferieur is ten opzichte van de houding die een street thug aanneemt.

vreedzame techniek? Met hapkido leerde ik slaan op strot en in de nek, ik leerde armen breken, in het kruis schoppen, hoe je het beste de ogen aanvalt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
wat versta jij wel ooit onder vreedzame technieken? Je maakt iemand gewoon af met een redelijke klap op het strottehoofd.

Ik ben bang dat jij bepaalde sporten redelijk onderschat.

Voordelen van sporten die zich juist op zelfverdediging richten waaronder jiu jitsu en hapkido is juist dat ze gelijk korte mette maken waar het moet. Een polsklem voer ik uit tijdens mijn werk als beveiliger op concerten. Ik kan moeilijk iedereen die irritant genoeg is meteen op zijn keel gaan schoppen. op straat zal ik niet zo snel klemmen aanleggen. Bijna elke klem wordt een breektechniek als je die goed doorzet. Je leert juist een breed scala aan technieken voor verschillende situaties.

Op straat zul je niet zo snel een 1 tegen 1 gevecht krijgen. Met hapkido en jiu jitsu leer je dus ook wat te doen tegen meerdere aanvallers.
Helaas leert de realiteit ook dat veel mensen met messen etc. lopen,
aangezien je niet altijd weg kunt lopen is het wel fijn dat er sporten zijn zoals hapkido en jiu jitsu in hun programma hebben opgenomen.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld freefight.

>De ergste problemen zijn de volgende eigenschappen;
>van nature defensief,
>wijde, immobiele standen,
>vechtafstanden die een tegenstander veel ruimte bieden,
>NIET effectieve klemmen en worpen.

Ik volg je hier niet, ik heb jaren een aantal vechtsporten getraind en bij geen enkele sport leerde ik inmobiele standen etc.
Mischien moet je toch even verder kijken dan karate voor je zo denigrerend over andere sporten praat.

Iedereen moet zijn vechtstijl aanpassen op straat tenzij je elke training zo vecht als op straat.
Ik boks al zo'n 8 a 9 jaar en weet echt wel hoe ik een klap uit moet delen. Ik weet ook dat Mike tyson zijn hand brak tijdens een straatgevecht. ik weet ook uit ervaring dat je je knokkels snel kapot slaat op straat, en dat zijn gezicht ook snel gaat bloeden.Ik heb oa op school geleerd dat je door bloedcontact een aantal vervelende ziektes kunt krijgen. Dus dan toch maar ff aanpassen lijkt me.
Bijv. met de palm slaan, of niet midden in het gezicht.

>Ik wil ook niet beweren dat geen enkele klem functioneel kan zijn, >maar in een straatgevecht situatie is dit niet het geval.
Niet elke situatie is hetzelfde. Ik ga je even een andere situatie geven.
Je ziet een jongen met bijvoorbeeld down syndroom die een vrouw lastig valt. Je wilt helpen maar is het in deze situatie gepast om hem uit te schakelen?
zo kun je nog veel meer situaties bedenken waar het fijn is dat je iets meer kunt dan alleen uitschakelen.

Als een vrouw aan het fietsen is en een (potentiele) verkrachter sleurt haar van de fiets heeft ze weinig aan een mooie karatetrap.
wel heeft ze veel aan grondvechttechnieken om haarzelf te bevrijden en uiteraard kan ze daarbij een aantal vervelende dingen doen met gevoelige delen van meneer zoals zijn kruis, maar ook strottehoofd en ogen. Dat soort dingen leer je dus op jiu jitsu

>Op het moment dat ik een klem zet, belet ik misschien tijdelijk dat >mijn tegenstander aanvalt, maar ik dan? Ik immobiliseer mezelf ook >met mijn klem.

'T is maar net welk doel je hebt . Als iemand je slaat zul je idd geen polsklem aanleggen lijkt me.
Als je iemand wilt verplaatsen tegen zijn zin dus wel. Uit je kroeg, bus of taxi , verpleegafdeling of weet ik veel wanneer het nog meer nuttig kan zijn.

Ik ben het op een punt met je eens. Dit is inderdaad een leuke discussie.

pi_13724304
Beetje offtopic maar sinds gisteren hebben we er een nieuwe reden bij om zelfverdediging te doen.
Als je boodschappen moet halen bij Dirk van den Broek
ok tenzij je netjes betaald natuurlijk

[Dit bericht is gewijzigd door Erikro op 07-10-2003 20:42]

dinsdag 7 oktober 2003 @ 21:03:44 #220
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13725046
of je jat voortaan iets minder opvallend
pi_13744944
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 20:35 schreef Erikro het volgende:
Beetje offtopic maar sinds gisteren hebben we er een nieuwe reden bij om zelfverdediging te doen.
Als je boodschappen moet halen bij Dirk van den Broek
ok tenzij je netjes betaald natuurlijk
hehe 4 medewerker's lens geslagen door dief.
pi_13763206
Ik woon in Enschede wil graag karate gaan doen. Graag zwarte band

Iemand die weet waar ik heen kan en of ze in de buurt karate geven?

pi_13763390
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 17:47 schreef gimgamgommetje het volgende:
heel verhaal
Hier ben ik het volledig mee eens
  donderdag 9 oktober 2003 @ 14:02:19 #224
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_13763585
quote:

...iedere vechtsport waarbij je een andere houding moet aannemen op het moment dat je moet vechten is al onzin: maar daar is het ook sport voor
de mentaliteit om gewoon iemands oog eruit te drukken hebben maar weinig mensen en dat is waar het om draait. Ongeacht de sport of krijgskunst die je doet....
Hoe smeriger het spelletje ...
Toch denk ik dat Bert wel degelijk gelijk heeft.
Op straat zul je moeten toepassen wat werkt en dat zul je zo onvoorspelbaar mogelijk moeten doen.
> BTi <
  donderdag 9 oktober 2003 @ 22:41:42 #225
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_13777608
Wie van jullie neemt actief deel aan wedstrijden?
pi_13782276
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 22:41 schreef gimgamgommetje het volgende:
Wie van jullie neemt actief deel aan wedstrijden?
vroeger wel: nog voor free fight commercieel aantrekkelijk werd...
ik werd wel vaak gediskwalificeerd, er zijn altijd dingen die je niet mag en dat zijn altijd de dingen die op straat juist werken....

helaas nu te zeer lichamelijk afgetakeld om nog te trainen....

BS

vrijdag 10 oktober 2003 @ 14:53:04 #227
62690 lupo
Lupo=Wolf in italiaans
pi_13790027
Iemand op dit gedeelte die de soap rond de K1 Final Elimination volgt.

7th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Bob Sapp
USA / Team Beast VS Remy Bonjasky
Holland / Mejiro Gym
(Hoop dat Remy wint)

6th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Cyril Abidi
France /
Challange Boxing Marseilles VS Francois "The White Buffalo" Botha
South Africa / Steve's Gym

5th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Peter Graham
Australia VS Sam Greco Australia

4th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Alexey Ignashov
Belarus / Chinuk Gym VS Mike Bernardo
South Africa

3rd Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Francisco Filho
Brazil / Kyokushin Kaikan VS Stefan"Blitz"Leko
Croatia / Golden Glory

2nd Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Ray Sefo
New Zealand / Fight Academy VS Carter Williams
USA / Team VooDoo USA

1st Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Peter Aerts
Holland / Team Aerts VS Jerrel Venetiaan
Holland / Vos Gym

[Dit bericht is gewijzigd door lupo op 10-10-2003 15:00]

In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti
pi_13848087
*jeej* k heb gister mijn gele corda gehaald
nu kan k mezelf een capoeirista noemen
pi_13859296
En voor de niet kenners van C.
Wat houdt die gele ... in?
Hoe lang train je dan?
pi_13917154
gele corda is da 2e band, najah tis niet echt een band meer een koord.
k train nu 6 maanden waarvan 3 maanden intensief
  donderdag 16 oktober 2003 @ 21:14:31 #231
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_13930502
weten we dat ook weer
> BTi <
pi_14118097
Wat doe je nou voor capoeiratechnieken als je aangevallen wordt ?
-H.J. Simpson-
pi_14119415
allemaal wel leuk om te lezen.
Wel jammer dat je duidelijk eruit kan halen wie van de mensen nog
maar net bezig zijn met martial arts. Omdat ze vaak de bedoeling van het hele gehaal niet snappen of willen snappen.

Je moet gewoon in iedergeval die sport kiezen wat bij jou past en waar jij je lekker bij voelt (in mijn geval is dat wushu). En je moet het ook voor jezelf doen en niet voor andere mensen om indruk te maken of wat dan ook.

Trouwens nog meer mensen hier die wushu doen?
Ik doe zelf traditionele stijl.

zaterdag 25 oktober 2003 @ 12:44:58 #234
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_14124289
Nope, geen wushu, maar vind het wel leuk er iets van te leren.
Hoe ziet bij jullie een training er uit,, en ehh wat voor principes trainen jullie?
pi_14124625
Ik doe nu een paar maanden aan savate (simpel: frans kickboksen). En het bevalt me prima, meer mensen die aan deze sport doen?
pi_14130986
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 00:22 schreef StilleStormen het volgende:
allemaal wel leuk om te lezen.
Wel jammer dat je duidelijk eruit kan halen wie van de mensen nog
maar net bezig zijn met martial arts. Omdat ze vaak de bedoeling van het hele gehaal niet snappen of willen snappen.

Je moet gewoon in iedergeval die sport kiezen wat bij jou past en waar jij je lekker bij voelt (in mijn geval is dat wushu). En je moet het ook voor jezelf doen en niet voor andere mensen om indruk te maken of wat dan ook.

[afbeelding]

Trouwens nog meer mensen hier die wushu doen?
Ik doe zelf traditionele stijl.

Ik ben zelf helemaal kungfugek maar het is moeilijk om traditionele wushu scholen te vinden. Is vaak te ver. Ik zocht eerst een school waar ook gespard werd ipv beetje 'lord of the dance'-en. Ik doe nu sinds bijna 2 jaar met veel plezier Wing Chun

Waar train je trouwens ?

-H.J. Simpson-
pi_14137006
Ik zoek zelf meer een effectieve vechtsport waarmee je snel een evt fysiek sterkere tegenstander uit kan schakelen. Ik wil dan het liefst Wingtczun (www.ewo.info, niet als spam bedoeld, anders edit deze post maar) of Wushu kung fu, maar deze 2e, wushu kan ik nergens een centrum vinden waar ik dat kan doen dichtbij mij (ik woon in enschede)
Mijn blonde honing
pi_14137373
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 18:53 schreef MrCrowley het volgende:

[..]

Ik ben zelf helemaal kungfugek maar het is moeilijk om traditionele wushu scholen te vinden. Is vaak te ver. Ik zocht eerst een school waar ook gespard werd ipv beetje 'lord of the dance'-en. Ik doe nu sinds bijna 2 jaar met veel plezier Wing Chun

Waar train je trouwens ?

Ik train in wierden, almelo en enschede.
doe eagle claw wushu. Maar waar woon jij dan?
pi_14150180
In Dordrecht. De enige 2 wushuscholen die bij ons in de buurt zitten is meer rondhuppelen en springen. Ik train trouwens bij www.wing-chun.nl
-H.J. Simpson-
pi_14176457
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 23:21 schreef MrCrowley het volgende:
Wat doe je nou voor capoeiratechnieken als je aangevallen wordt ?
k ben nog nooit aangevallen, maar k zou dan gewoon lowkicks doen .....
peace
pi_14253160
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:24 schreef UnrealMarc het volgende:

[..]

k ben nog nooit aangevallen, maar k zou dan gewoon lowkicks doen .....
peace

En in de tussentijd train je om met je handen op de grond te staan met je benen in de lucht Het kan natuurlijk ook gewoon leuk zijn om te doen
-H.J. Simpson-
pi_14254436
ja precies dus nie zeike
pi_14305685
Ik kan het niet meer weervinden, maar ik zag in 1 oogopslag het woordje "enschede" en "wushu" in 1 post als ik t goed heb.

-edit- Got it . Post van StilleStormen

Wing chun lijkt me wel cool, moet nog naar proeftraining gaan. wushu lijkt me ook wel cool, dus zou ik daar ook eens willen kijken. Weet iemand waar precies wushu is te doen in enschede?

BTW gaan judo en wushu/wingchun kungfu goed samen? Of is dat een domme vraag .

Mijn blonde honing
pi_14319752
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 20:32 schreef Keys het volgende:
Ik kan het niet meer weervinden, maar ik zag in 1 oogopslag het woordje "enschede" en "wushu" in 1 post als ik t goed heb.

-edit- Got it . Post van StilleStormen

Wing chun lijkt me wel cool, moet nog naar proeftraining gaan. wushu lijkt me ook wel cool, dus zou ik daar ook eens willen kijken. Weet iemand waar precies wushu is te doen in enschede?

BTW gaan judo en wushu/wingchun kungfu goed samen? Of is dat een domme vraag .

Dat is persoonlijk. Ik vind zelf dat als je goed wilt worden je op 1 sport/kunst moet concentreren. Maar als jij dat allemaal gaat combineren, wie houd je tegen ?
-H.J. Simpson-
pi_14321402
Ik beoefende ook Bujinkan Ninjutsu voor 7 jaar ik was gestop omdat het dojo verplaatst was naar Oestgeest maar ik wil weer gaan beginnen
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_14326244
Hmm... Dan blijf ik denk ik bij 1 vechtsport. Pencak silat lijkt me ook wle leuk, maar ik kan daar echt haast niks over vinden, zeker neit in enschede.
Mijn blonde honing
  zondag 2 november 2003 @ 21:20:17 #247
46056 ninjakvd
Alles even recht zetten
pi_14329759
quote:
Op zondag 2 november 2003 19:02 schreef Keys het volgende:
Hmm... Dan blijf ik denk ik bij 1 vechtsport. Pencak silat lijkt me ook wle leuk, maar ik kan daar echt haast niks over vinden, zeker neit in enschede.
tja zo ken ik niets naar je mailen he over div silat scholen.
als je nou ff een email neer zet in je gegevens dan gaat dat wat makkelijker he gr,. karel
pi_14334307
mijn nick apenstaart hoom punt en el

home.nl dus voor als je het niet begrijpt

Bij voorbaat dank

Mijn blonde honing
pi_14355709
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 14:53 schreef lupo het volgende:
Iemand op dit gedeelte die de soap rond de K1 Final Elimination volgt.

7th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Bob Sapp
USA / Team Beast VS Remy Bonjasky
Holland / Mejiro Gym
(Hoop dat Remy wint)

6th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Cyril Abidi
France /
Challange Boxing Marseilles VS Francois "The White Buffalo" Botha
South Africa / Steve's Gym

5th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Peter Graham
Australia VS Sam Greco Australia

4th Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Alexey Ignashov
Belarus / Chinuk Gym VS Mike Bernardo
South Africa

3rd Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Francisco Filho
Brazil / Kyokushin Kaikan VS Stefan"Blitz"Leko
Croatia / Golden Glory

2nd Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Ray Sefo
New Zealand / Fight Academy VS Carter Williams
USA / Team VooDoo USA

1st Match:K-1 Rule 3x3min EX.2R
Peter Aerts
Holland / Team Aerts VS Jerrel Venetiaan
Holland / Vos Gym

Zo meteen op Eurosport !!!

en remy wint van die kolos....

dinsdag 4 november 2003 @ 14:18:53 #250
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_14374613
Woohoo eindelijk geopereerd!

Dinsdag was het eindelijk zover en werd ik geopereerd aan mij knie, het herstel verloopt voorspoedig met een kleine terugval afgelopen zondag (toen het weer erg bloedde). Lopen kan ik weer redelijk normaal, moet nu beginnen fietsen en zwemmen etc..en als het goed is mag ik over een maand weer naar Aikido toe!

pi_14374678
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 14:18 schreef Raenius het volgende:
Woohoo eindelijk geopereerd!

Dinsdag was het eindelijk zover en werd ik geopereerd aan mij knie, het herstel verloopt voorspoedig met een kleine terugval afgelopen zondag (toen het weer erg bloedde). Lopen kan ik weer redelijk normaal, moet nu beginnen fietsen en zwemmen etc..en als het goed is mag ik over een maand weer naar Aikido toe!

pi_14375121
Wat dachten jullie van een vechtsport-meeting, huren we met z'n allen een zaaltje en gaan daar een dagje wedstrijdjes tegen elkaar houden.
Dan nog een paar luitjes uit het fotografie forum meetrekken om aktiefoto's te schieten..
  woensdag 5 november 2003 @ 21:48:46 #253
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_14416178
voor vechtsporten.nl organiseren we ook vechtsportmeetings, maar dan meer trainingen dan wedstrijdjes.
hoe wou je de wedstrijden vorm gaan geven??
op zich ben ik helemaal voor zo'n meeting, maar het hangt er vanaf of ik op de afgesproken datum kan. dat weet ik nooit zo van te voren.
pi_14420216
Even wat anders, vechtsporten doe je behalve omdat je het (hopleijk) leuk vind ook jezelf te kunnen verdedigen. Maar de laatste tijd vraag ik me steeds meer af wat het nut ervan is.
Waarom?
Vroeger hadden niet veel mensen een wapen zoals bv een mes bij zich, laat staan een pistool.
Tegenwoordig heb ik het idee dat bijna elke ruziezoeker of andere randdebiel minimaal een mes bij zich draagt en soms een pistool.

Wat is jullie mening? Ik geloof namelijk ook dat met blote handen tegen een mes, zo goed als zinloos is, je ligt zo open.
Of je nou WT, WC, Ninjutsi of Jujutsi doet.

Soms denk ik eraan zelf ook maar een mes bij me te gaan dragen om het geheel wat "eerlijker" te maken.

donderdag 6 november 2003 @ 00:04:46 #255
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_14420261
je bent zwaar in de problemen as iemand een mes tegen je wil gebruiken,, maar goede training verhoogt je kansen wel. zelf mes dragen kan, maar dan moet je ook leren daar goed mee om te gaan. zelfde geld voor alle wapens.
pi_14420512
quote:
Op donderdag 6 november 2003 00:04 schreef gimgamgommetje het volgende:
je bent zwaar in de problemen as iemand een mes tegen je wil gebruiken,, maar goede training verhoogt je kansen wel. zelf mes dragen kan, maar dan moet je ook leren daar goed mee om te gaan. zelfde geld voor alle wapens.
Je kansen worden wel hoger, maar het blijft gokken en een foutje hier houdt meer in dan een gebroken neus.

Voor vechten met een mes schijnt escrima goed te zijn, maar dat heb ik nergens kunnen vinden in amsterdam.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')