Ik vertrouw wel op hem en geloof ook zekerw el dat hij goed kan rijden!!!Maar ik ben toch bang dat er iets mis kan gaan, omdat hij nog maar zo weinig ervaring heeft dan! Hij heeft wel al een jaar rijles gehad, maar volgens mij is dat toch anders dan dat je echt zelfstandig rijd zonder instructeur!!
Is het verstandig om die reis te maken? Ik maak me namelijk best wel zorgen, want ik moet er niet aan denken dat er iest gebeurt.....
Kan iemand mij advies geven, of in ieder geval je mening erover geven?
Verplaats deze ff naar ander gedeelte van fok alsjeblieft, want volgens mij is travel niet goede onderwerp waar hij onder moet.
[Dit bericht is gewijzigd door vreemd_meisje op 24-05-2003 16:11]
quote:Niet zo zeike! Hij kan vast goed rijden, want anders geven ze hem het papiertje niet! En als hij veel gelest heeft (2 uur per keer ofzo) is hij gewend aan langere rijzen...
Op zaterdag 24 mei 2003 16:04 schreef vreemd_meisje het volgende:
Mijn vriend gaat in juli zijn rijexamen doen!!Ik vind het echt hartstikke leuk voor hem en was meteen enthiousiast wanneer die mij op kon halen. Maar nu wil hij een paar weken later (ergens in augustus) naar Tsjechie gaan rijden! Is dit wel zo verstandig om te doen als hij dan nog maar net zijn rijbewijs 3 weken heeft?Ik vertrouw wel op hem en geloof ook zekerw el dat hij goed kan rijden!!!Maar ik ben toch bang dat er iets mis kan gaan, omdat hij nog maar zo weinig ervaring heeft dan! Hij heeft wel al een jaar rijles gehad, maar volgens mij is dat toch anders dan dat je echt zelfstandig rijd zonder instructeur!!
Is het verstandig om die reis te maken? Ik maak me namelijk best wel zorgen, want ik moet er niet aan denken dat er iest gebeurt.....
Kan iemand mij advies geven, of in ieder geval je mening erover geven?
En daarbij zonder instructeur is rijden minder vermoeien!
ik heb gevraagd of de pta modjes die topic willen hebben, het kan dadelijk dus verhuizen
quote:Heb ik nog nooit van gehoord. Ik ging ook naar Duitsland met de auto toen ik net 4 maanden m'n rijbewijs had. Geen probleem.
Volgens mij mag dat geeneens...
Ik dacht dat je minimaal een jaar je rijbewijs moest hebben wilde je naar het buitenland gaan met de auto.
quote:Niemand die net zijn/ haar rijbewijs heeft gehaald kan goed rijden. Ik vind dan ook dat je bezorgdheid zeker gegrond is. Ikzelf heb nu weet ik hoeveel jaar mijn rijbewijs, maar pas als je een flink tijdje dagelijks rijdt krijg je pas wat ervaring. Een dergelijke grote roadtrip lijkt mij dan ook niet echt verstandig als je pas je rijbewijs hebt. Zeker als je heel dat stuk zelf moet rijden zonder regelmatig te kunnen wisselen.
Ik vertrouw wel op hem en geloof ook zeker wel dat hij goed kan rijden!!!
Mocht je vriend het toch echt serieus van plan zijn laat hem dan alsjeblieft zeer rustig aan doen en zeker elke 2 uur een pauze inlassen. Je kunt er beter 2x zo lang over doen dan dat je nooit aan- of thuis komt.
Ik zou niet bij 'm in de auto stappen, sorry
quote:Dat papiertje krijg je als je technisch gezien met de auto om kan gaan. Dat zegt dus niets over dat je een goede chauffeur bent en al helemaal niks over je verkeersinzicht.
Op zaterdag 24 mei 2003 16:07 schreef Gertsan het volgende:[..]
Niet zo zeike! Hij kan vast goed rijden, want anders geven ze hem het papiertje niet! En als hij veel gelest heeft (2 uur per keer ofzo) is hij gewend aan langere rijzen...
quote:Gebuert ook
Op zaterdag 24 mei 2003 16:10 schreef CpKurk het volgende:
Als hij z'n rijbewijs heeft moet dat geen probleem zijn. Af en toe ff stoppen onderweg om bij te komen is geen overbodige luxe.
Laat em wel een autobaanvignet kopen bij de Tsjechie grens. Deze heb je nodig.
quote:Nuhh, die regel bestaat niet.
Op zaterdag 24 mei 2003 16:08 schreef Giel83 het volgende:
Volgens mij mag dat geeneens...
Ik dacht dat je minimaal een jaar je rijbewijs moest hebben wilde je naar het buitenland gaan met de auto.
quote:Jij hebt vast nog geen rijbewijs?
Niet zo zeike! Hij kan vast goed rijden, want anders geven ze hem het papiertje niet! En als hij veel gelest heeft (2 uur per keer ofzo) is hij gewend aan langere rijzen...
quote:zeker waar, enkele weken na mijn examen mag ik dat nu officieel verklaren.
quote:6 personen in 1 auto?
Op zaterdag 24 mei 2003 16:13 schreef Gertsan het volgende:[..]
Gebuert ook
het gaat over mij! Me ouders + zusje (dan 6 maanden) en een kennis met zoontje (1 jaar) gaan ook mee dus ehct lang achter mekaar rijden gaat zowiezo niet!
quote:7 !
Op zaterdag 24 mei 2003 16:16 schreef Lucille het volgende:[..]
6 personen in 1 auto?
quote:Zucht! Nee 3 autos met 9 personen totaal
Op zaterdag 24 mei 2003 16:16 schreef Lucille het volgende:[..]
6 personen in 1 auto?
me ouders + broertje en zusje in 1 auto
kennis + vriend en zoon in 1 auto
en ik + vriendin in een auto
En anders gaat ze maar wissele met me broertje!
Iig voor ik dan weg ga rijd ik keer naar haar ouders (is 150 km) en met wat mensen naar scheveningen enzo!
Of je nou 10x op en neer rijdt naar A'dam of in 1x naar tsjechië, 't is allebei even ver. Je moet het toch een keer leren he..
quote:Waarom zou ik het uitmaken? dat slaat echt nergens op!! Ik wil alleen maar weten of het een verstandig idee is om zo'n lange afstand af te leggen!Ik wilde niet weten of ik het wel of niet uit moest maken!!
Op zaterdag 24 mei 2003 16:08 schreef JeOma het volgende:
Heb JIJ wel een rijbewijs? Tsjechie is een verrot lang stuk als je 'm in je eentje moet rijden -wel relaxed als je kunt afwisselen-, moet je elke keer rustpauzes enzo inlassen. Ik zou zeggen: maak het uit, onmiddellijk!
En nee ik heb nog geen rijbewijs, want ben nog maar 16!! En hij wil dat ik mee ga naar tsjechie en ik kan dus niet af en toe een stukje rijden!! Dus dat wil zeggen dat hij dat hele eind in z'n eentje moet rijden, dus daarom wilde ik ook weten of t verstandig is.
quote:Ja, en ook niet net zoals ik eerst een nacht gaan stappen en helemaal niet slapen en de volgende avond vertrekken zodat je heel de nacht in Duitsland zit te gummynekken achter het stuur.
Op zaterdag 24 mei 2003 16:23 schreef Poogie het volgende:
Ach, in enkele weken tijd kun je behoorlijk goed leren rijden, tenminste dat zijn mijn ervaringen...gewoon veel rondtoeren die weken, zodat je zoveel mogelijk rijervaring opdoet, dan kan die grote afstand ook geen probleem zijn, maar zou wel om de 2 uur ff een pauze nemen..
quote:Laat ik mijn mond maar houden.
Op zaterdag 24 mei 2003 16:23 schreef Poogie het volgende:
Ach, in enkele weken tijd kun je behoorlijk goed leren rijden, tenminste dat zijn mijn ervaringen...
Waarom zou een reis van 800KM met goede pauzes veel gevaarlijker zijn dan een kort stukje van 50 KM! De kans dat je een ongeluk krijgt is altijd aanwezig!
Je kan ook je voordeur uitlopen en door een bus overreden worden!
Ik ben heel verantwoordelijk en als het haar niet bevalt gaat ze bij een ander in de auto! Kan ze me zien verongelukken als ze er zoveel vertouwen in heeft!
quote:ja, want je hebt toch echt eerst een rijbewijs nodig...
Op zaterdag 24 mei 2003 16:29 schreef Gertsan het volgende:
Vind het allemaal maar een beejte een zinloze discussie!(..)
quote:Nou dat kan ik wel aardig denk ik! Met lessen gaat er ook wel eens iets mis, maar ik staa altijd op tijd op de rem en kan goed ingrijpen!
Op zaterdag 24 mei 2003 16:31 schreef Skull het volgende:
Als het een persoon is die zijn kop erbij houdt als er eens wat mis gaat of het niet loopt zoals het moet dan kan het best wel. Maar reken er maar op dat er een hoop dingen fout zullen gaan dan.
En rijd ook al lange tijd scooter en is ook altijd goed gegaan!!
En ik blijf altijd rustig, behalve als ze loopt te zeiken als ze naast me zit, dan kan ik denk ik wel flippe!!
quote:Kan nog een een leuke reis worden dan
Op zaterdag 24 mei 2003 16:34 schreef Gertsan het volgende:[..]
En ik blijf altijd rustig, behalve als ze loopt te zeiken als ze naast me zit, dan kan ik denk ik wel flippe!!
edit: las iets over scooterrijden...kan je wel vertellen dat uren op een saai stuk snelweg met 160 iets anders is dan scooterrijden...potverdikkie, de jeugd van tegenwoordig ook
quote:Hehehe het gaat over mij! En ik ga geen 160 rijden ik blijf mooi bij de andere en die gaan hooguit 110 ofzo. Hebbe namelijk caravan!
Op zaterdag 24 mei 2003 16:41 schreef horney_dorney het volgende:
tsja....het hangt denk ik helemaal van die persoon af...wij kennen die jongen niet, misschien weet hij niet waar hij mee bezig is, misschien kent hij zichzelf heel goed en weet hij precies waar hij mee bezig is.
Heb zelf regelmatig door Europa gereden, maar ik weet van mezelf dat ik dat niet had moeten doen in, zeg maar, het eerste half jaar dat ik mijn rijbewijs had (ben niet zo'n rijtalent als je 't graag wil weten)
edit: las iets over scooterrijden...kan je wel vertellen dat uren op een saai stuk snelweg met 160 iets anders is dan scooterrijden...potverdikkie, de jeugd van tegenwoordig ook
Een tip...ga 'sochtends heel vroeg weg, zodat je 's avonds niet in Tsjechië hoeft te rijden. De meeste wegen zijn niet verlicht en erg slecht
Let wel dat er (heel) andere verkeersregels gelden; ga even langs een filiaal van de ANWB en haal een foldertje over Tjechie; er gelden idd IN TJECHIE EN FRANKRIJK andere verkeersregels (waar is dat foldertje nou!!!) als je minder dan 2 jaar je rijbewijs hebt.
Ook mocht je een ongeluk krijgen moet je daar de cel in (bestuurder + passagiers) totdat de oorzaak van het ongeluk is uitgezocht (ik zeg niet dat je er een krijgt, maar je weet het nooit )
quote:Heb je wel E achter B rijbewijs dan?
Op zaterdag 24 mei 2003 16:33 schreef Dwergje het volgende:
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk rijden. Tegen die tijd heb ik zo'n 2 maanden m'n rijbewijs. Ik rij met caravan en wissel om de 1,5 uur met m'n vader af. Gewoon van te voren heel veel rijden en tijdens de reis genoeg rust nemen.
Vooral in het buitenland kan dat niet zo goed aflopen (justitieel dan).
EDIT: Ballebek en 3 anderen gaan in Juli ook naar Tjechie, Slowakije, Hongarije en Slovenie
[Dit bericht is gewijzigd door Ballebek op 24-05-2003 17:18]
quote:Dat is nu juist niét de bedoeling van dat rijbewijs. Eigenlijk is het technische vlak nauwelijks (oke wel ietsie, je moet natuurlijk wel laten zien dat je fatsoenlijk over de weg kunt rijden) interessant bij het rijbewijs. Ook al laat je je auto enkele keren afslaan en schakel je nog wel eens mis, dan is het nog best mogelijk om je rijbewijs te halen. Zolang je maar laat zien dat je genoeg verkeersinzicht hebt om te kunnen beginnen aan het echt deelnemen aan het verkeer (zodat het echte leerproces kan beginnen
Op zaterdag 24 mei 2003 16:13 schreef Lucille het volgende:
Dat papiertje krijg je als je technisch gezien met de auto om kan gaan. Dat zegt dus niets over dat je een goede chauffeur bent en al helemaal niks over je verkeersinzicht.
Alhoewel ik niet direct tegen het rijden van een flink stuk na het behalen van t roze papiertje ben (je moet het toch echt leren, en meteen in t diepe gooien is zo gek nog niet, je zult toch kilometers moeten maken). Zou ik zelf niet dat hele stuk naar tjechie in m'n eentje rijden. Dat is gewoon niet echt prettig/relaxt rijden, na 2X 3 uur ofzo heb je het echt wel ff gezien en helemaal als je nog niet zoveel ervaring hebt vergt het toch wel veel van je concentratie. Dus als je een bijrijder hebt die ook rijdt vind ik het nog wel verantwoord (ligt ook aan de persoon natuurlijk), anders eigenlijk niet.
quote:Inderdaad en in het buitenland hebben ze het toch al niet zo op caravans met een Nederlands kenteken, dus de kans dat je aan de kant gezet wordt voor complete controle is zeker niet klein.
Heb je wel E achter B rijbewijs dan?
Als je dat NIET hebt zou ik maar niet met een caravan rijden ivm dat die meestal wel boven het aantal kilo's uitkomt waarmee je normaal wel met een B mag rijden!!!
Vooral in het buitenland kan dat niet zo goed aflopen (justitieel dan).
[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 24-05-2003 17:17]
quote:Let er wel op dat je ook je E moet halen he!
Op zaterdag 24 mei 2003 16:33 schreef Dwergje het volgende:
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk rijden. Tegen die tijd heb ik zo'n 2 maanden m'n rijbewijs. Ik rij met caravan en wissel om de 1,5 uur met m'n vader af. Gewoon van te voren heel veel rijden en tijdens de reis genoeg rust nemen.
Wordt vervolgd.
En ontopic: gewoon doen, genoeg rusten (dwz uit die auto en stukje lopen oid) en ja uitkijken en al die dingen. Ben het er mee eens dat het niet uitmaakt of je nou 800x naar de supermarkt rijd of in een keer die 800km naar Tsjechië. Suc6
quote:De factor "vermoeidheid" speelt als het goed is geen enkele rol bij de 1 km naar de supermarkt. De snelweg is weliswaar een stuk "makkelijker" dan intensief stadsverkeer. De snelheid is ook hoger, dus de ongelukken zijn in het algemeen ook dodelijker. Wil je niet bang maken, maar als topicstarter het nog niet weet, misschien een idee om advies te vragen aan de rijschool van die vriend? (evt. zonder hem in te lichten omdat het toch een vorm van "wantrouwen" is misschien)
Op zaterdag 24 mei 2003 17:23 schreef Grayburn het volgende:
Het is een bewezen feit (zal later even bron zoeken, of inscannen) dat het niet uitmaakt of je nou 1km of 1000km rijd, de kans dat je een ongeluk krijgt is even groot. Het klinkt vaag en ik was ook niet in 1 keer overtuigd (ben zelf chauffeur) maar de uitleg erbij was heel erg plausibel.Wordt vervolgd.
En ontopic: gewoon doen, genoeg rusten (dwz uit die auto en stukje lopen oid) en ja uitkijken en al die dingen. Ben het er mee eens dat het niet uitmaakt of je nou 800x naar de supermarkt rijd of in een keer die 800km naar Tsjechië. Suc6
ohja ik denk dat het stuk in een keer niet moet worden gedaan!
Hoewel, ik had mijn rijbewijs nog niet eens en ik ben met een maat ook naar polen gereden waarvan ik ongeveer 400 km zelf heb gereden (laatste stuk, hij was te moe om door te rijden.)
Duitsland e.d. ook een aantal keren gedaan zonder rijbewijs.
Was niet verstandig maar het was wel beregezellig.
Als je net je rijbewijs hebt kijk je wel veel beter uit. De spanning van zelf rijden geeft je vaak net dat beetje voordeel in het geval je snel beslissingen moet nemen.
Ik merkte dat toen ik zonder rijbewijs rond reed dat ik door die extra spanning veel beter en meer uitkeek dan alle anderen om mij heen. Ik neem aan dat als je net je rijbewijs hebt en nooit zonder rijbewijs hebt gereden (tenzij in lesauto) je deze spanning ook hebt.
quote:Dat kan niet, want ik ga dus met hem in de auto en zijn moeder zit in een andere auto bij zijn vader, zusje en broertje!!En aangezien ik nog maar 16 ben, kan ik het stuur ook niet overnemen!!!
Op zaterdag 24 mei 2003 17:52 schreef PeuRac het volgende:
Haaft je moeder een rijbewijs? Laat haar dan stuken rijden, bijv Elke 2uur een uur, of jij 2u en zij 2u dan kun je even bijkomen. Want ik weet zeker dat je het niet haalt in een keer, ik heb zelf ook net mn rijbewijs (6 wkn) en de 1e 4 wkn was ik na een rit van 2u helemaal kapot als ik aankwam. En klasgenoten ervaren hetzelfde. Enkele wkn verder wordt het wat minder (na 5000KM !!!!!!!!! te hebben gereden) bij mij, maar fit ben ik niet als ik aankom, bij een rit van minder as 2u/1,5u heb ik geen last van.
Maar we houden zeker om de 2 uur pauze!!!!! En we rijden dan niet in 1x daar naartoe!! We overnachten in Duitsland!!
quote:Jij kan toch ook even bij je moeder in gaan zitten en je vriend bij je vader of zo.
Op zaterdag 24 mei 2003 18:41 schreef vreemd_meisje het volgende:[..]
Dat kan niet, want ik ga dus met hem in de auto en zijn moeder zit in een andere auto bij zijn vader, zusje en broertje!!En aangezien ik nog maar 16 ben, kan ik het stuur ook niet overnemen!!!
Maar we houden zeker om de 2 uur pauze!!!!! En we rijden dan niet in 1x daar naartoe!! We overnachten in Duitsland!!
quote:Volgens mij bedoeld onze topicstarter dat er 2 auto's gaan. Eentje met een zooitje familie en eentje met haar onervaren vriendje en zichzelf. Wat vinden je ouders dan?
Op zaterdag 24 mei 2003 18:43 schreef slashme het volgende:[..]
Jij kan toch ook even bij je moeder in gaan zitten en je vriend bij je vader of zo.
Wat voor auto heb je? Ik denk dat dat ook wel uitmaakt, of je die auto een beetje gewend bent of niet.
quote:ja en dan, ik ga er vanuit dat je moeder EN je vader rijbewijs hebben zodat je met 3 personen 2 auto's kunt wisselen.
Op zaterdag 24 mei 2003 18:48 schreef JeOma het volgende:[..]
Volgens mij bedoeld onze topicstarter dat er 2 auto's gaan. Eentje met een zooitje familie en eentje met haar onervaren vriendje en zichzelf. Wat vinden je ouders dan?
quote:Ben het hier volkomen mee eens, en ik zou het dan ook afraden.
Op zaterdag 24 mei 2003 16:11 schreef BoRRuHG het volgende:Niemand die net zijn/ haar rijbewijs heeft gehaald kan goed rijden.
Ik vind dan ook dat je bezorgdheid zeker gegrond is. ..... maar pas als je een flink tijdje dagelijks rijdt krijg je pas wat ervaring.
Een dergelijke grote roadtrip lijkt mij dan ook niet echt verstandig als je pas je rijbewijs hebt.
Hij moet eerst maar 's zorgen dat ie wat "gevoel" in de auto krijgt, en dat leer je niet met lessen, dat krijg je met ervaring.
quote:Dat bedoelde ik ook, dan is het langer vol te houden.
Op zaterdag 24 mei 2003 18:43 schreef slashme het volgende:[..]
Jij kan toch ook even bij je moeder in gaan zitten en je vriend bij je vader of zo.
Het is idd mogelijk dat een van mijn ouders mij autotje tijdelijk bestuurd (zal me moeder wel worden, want die mag niet met comib Volvo + Caravan rijden )...
In principe ben je in het begin meer opletend en voorzichtig dan dat je je rijbewijs al jaren hebt!
En ik denk dak net zoveel risico loop als dat ik met me ouders in de auto zit (wanneer er ruimte zou zijn)....
quote:Jazeker, je weet helemaal hoe een auto aanvoelt. Stel je raakt in een slip dan haal jij de auto er zo uit
Op zaterdag 24 mei 2003 20:16 schreef Gertsan het volgende:In principe ben je in het begin meer opletend en voorzichtig dan dat je je rijbewijs al jaren hebt!
Voor dergelijke trajecten zou ik op zijn minst zorgen dat je al een tijdje hebt gereden of veel kilometers hebt gereden. Ik vind het niet verstandig om direct een groot stuk door Duitsland te rijden. Het vergt echt enig inzicht om door te hebben hoe snel sommige auto's naderen. Ook het intaxeren van weersomstandigheden en de invloed hiervan op het weggedrag van de auto leer je pas naar een aantal kilometers.
Ik zeg niet dat ik er tegen ben om grote reizen te maken als je net je rijbewijs hebt, in tegendeel, je moet imho kilometers maken en ervaring opdoen. Heb zelf een reis van 800 km gemaakt exact 3 weken nadat ik m'n papiertje had. Echter wel met het verschil dat ik iemand naast me had zitten met (veel) ervaring, die me zo nodig kon corrigeren. Daarnaast konden we afwisselen, dus in werkelijkheid heb ik maar zo'n 350 km van de reis gereden.
Als jij denkt dat je net zo goed kunt rijden als een ervaren chauffeur, en dat je zo geweldig kunt rijden op je scootertje, prove it, doe stoer, rijd jezelf kreupel. Geloof me, je ziet het gevaar niet aankomen als je 3 weken je rijbewijs hebt.
met je vriendin er naast ook nog sufferd
quote:Ik lees nu pas deze opmerking. Wat ben jij een mongool
Op zaterdag 24 mei 2003 16:29 schreef Gertsan het volgende:
Ik ben heel verantwoordelijk en als het haar niet bevalt gaat ze bij een ander in de auto! Kan ze me zien verongelukken als ze er zoveel vertouwen in heeft!
Kan er bijna kwaad om worden
quote:|TSk denk je dat ik booschap aan jou heb??? Ze heeft me vandaag flink over de zeik gemaakt en dan zeg ik zo iets! Waar bemoei je je mee met je achterlijke rot kop???
Op zaterdag 24 mei 2003 21:54 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Ik lees nu pas deze opmerking. Wat ben jij een mongool
Kan er bijna kwaad om worden
Antwoord maar op de vraag en bemoei je verder nergens mee of is dat al te moeilijk voor je???
quote:Rustig aan.
Op zaterdag 24 mei 2003 22:56 schreef Gertsan het volgende:[..]
|TSk denk je dat ik booschap aan jou heb??? Ze heeft me vandaag flink over de zeik gemaakt en dan zeg ik zo iets! Waar bemoei je je mee met je achterlijke rot kop???
Antwoord maar op de vraag en bemoei je verder nergens mee of is dat al te moeilijk voor je???
Houd in je achterhoofd dat je de verantwoordelijkheid hebt voor de passagiers die je meeneemt en een geringste twijfel is genoeg om het af te blazen.
Ik vind het trouwens vreemd dat de mensen die meegaan er zo maar vanuit gaan dat je je rijbewijs wel haalt en dus als chauffeur kan fungeren. Als zij het vertrouwen hebben in jou dat je het wel kan wie zijn wij dan om dat niet te hebben?
quote:Tssk dan gaat ze niet mee... Deze vakantie is afhankelijk van het feit of ik me rijbewijs heb.
Op zaterdag 24 mei 2003 23:00 schreef hollander172 het volgende:[..]
Rustig aan.
Houd in je achterhoofd dat je de verantwoordelijkheid hebt voor de passagiers die je meeneemt en een geringste twijfel is genoeg om het af te blazen.
Ik vind het trouwens vreemd dat de mensen die meegaan er zo maar vanuit gaan dat je je rijbewijs wel haalt en dus als chauffeur kan fungeren. Als zij het vertrouwen hebben in jou dat je het wel kan wie zijn wij dan om dat niet te hebben?
Maar luister: Ze vind het wel redelijk dat ik haar +/- 150 KM verder op kom halen NA me werk (dan ben ik meestal gebroeken) en dat vind ze dan wel verantwoord?? Ben ik nou gek? Of is dit onzinnig!!
BTW dat ritje is dan dik 200 KM op 1 avond zonder rusten!
quote:HAHAHAHAhahaha....
Op zaterdag 24 mei 2003 23:09 schreef sooty het volgende:
Na drie weken rijbewijs.. Waarom stoppen in Tsjechie. Ik zeg: rijdt gelijk door naar Moskou; erg leuke stad.
Vertel even je vertrekdatum, dan blijf ik die dag namelijk binnen. Je retourdatum interesseert me niet. (...)
Oh.... een auto met cruise control op zulke ritten is trouwens een must.... ik was helemaal niet moe na een rit van +/- 7 uur naar New Orleans .....
Ikzelf heb in elk geval toen ik net me pleepapiertje had niet meteen me girl meegenomen; pas een paar weken later toen ik 2000 erop had zitten
Oh ja... Ik wil je ook nog wel horen NAdat je de eerste x ZONDER instructeur hebt gereden; gaat een compleet nieuwe wereld voor je open (kijk uit met parkeergarages)
DIE eerste x dat ik sleutels van een collega kreeg 3 dagen na mijn rijbewijs zal ik niet vergeten... Nu moet je het ECHT zelf doen (panicgevoel)
Natuurlijk is dit voor iedereen anders! Mjah ik zelf zou het nog niet doen, al heb ik er al aardig wat kilometers opzitten in een half jaar...
Maybe met wat vrienden waar je van weet dat ze "goed" rijden, maarja wat is goed...
quote:Ik heb, meteen na het halen van m'n rijbewijs 150 km gereden en was kapot....
Op zaterdag 24 mei 2003 21:50 schreef Oosthoek het volgende:Als jij denkt dat je net zo goed kunt rijden als een ervaren chauffeur, en dat je zo geweldig kunt rijden op je scootertje, prove it, doe stoer, rijd jezelf kreupel. Geloof me, je ziet het gevaar niet aankomen als je 3 weken je rijbewijs hebt.
met je vriendin er naast ook nog
sufferd
Maar ontopic:
Doe het niet. Na 3 weken kun je misschien de auto wat meer onder controle hebben, maar het principe 'anticiperen' wat zeker in Duitsland van groot belang is, kun je simpelweg niet in 3 weken leren.
dat, en jouw grenzeloze zelf overschatting..
Laat ik het anders zeggen: 'k heb nu bijna een jaar m'n rijbewijs, en zo'n 90% van m'n bijna ongelukken waren in de eerste maand.
Maar ontopic:
Doe het niet. Na 3 weken kun je misschien de auto wat meer onder controle hebben, maar het principe 'anticiperen' wat zeker in Duitsland van groot belang is, kun je simpelweg niet in 3 weken leren.
Inderdaad, erg goed punt
In NL gaat men ervan uit dat iedereen 120 rijdt en zo leer je ook rijden
Wanneer je in Duitsland wilt invoegen, in je spiegel kijkt en denkt 'daar kan ik nog wel langs' TERWIJL DE AUTO 200+ gaat heb je een _heel_ groot probleem
quote:Ik zelf heb in het begin vooral kleine stukjes gereden. Mijn vaders auto was heel anders dan de lesauto. En daarna vaak stukken van een uur. Naar familie toe ofzo. Maar nu heb ik laatst 350km aan 1 stuk gereden met 1x stoppen zonder dat ik zelf ben uitgestapt maar paps moest pissen. Maar ik mote zeggen het viel me erg mee.
Op zondag 25 mei 2003 13:05 schreef renkie het volgende:
[quote]Op zondag 25 mei 2003 11:42 schreef Xtreem het volgende:
Maar ontopic:
Doe het niet. Na 3 weken kun je misschien de auto wat meer onder controle hebben, maar het principe 'anticiperen' wat zeker in Duitsland van groot belang is, kun je simpelweg niet in 3 weken leren.Inderdaad, erg goed punt
In NL gaat men ervan uit dat iedereen 120 rijdt en zo leer je ook rijden
Wanneer je in Duitsland wilt invoegen, in je spiegel kijkt en denkt 'daar kan ik nog wel langs' TERWIJL DE AUTO 200+ gaat heb je een _heel_ groot probleem
quote:Ik denk dat je ZEKER wel boodschap moet hebben aan de chauffeurs in dit topic, al is het maar omdat er hier mensen zitten die wel 1000 maal meer ervaring hebben dan jij. Sommigen wat minder, sommigen wat meer, maar dan probeer jij ons te verklappen dat je als je net je rijbewijs hebt, wel eventjes dat paard zal bestijgen, en zal bewijzen dat je net zo goed kunt rijden als een ervaren chauffeur.
Op zaterdag 24 mei 2003 22:56 schreef Gertsan het volgende:
|TSk denk je dat ik booschap aan jou heb??? Ze heeft me vandaag flink over de zeik gemaakt en dan zeg ik zo iets! Maar eigenlijk weet ik stiekem wel dat je gelijk hebt, grootheid.
Ik hoop dat je begint in te zien dat je op deze manier NOOIT fatsoenlijk zult leren autorijden, al is het maar omdat je gefrustreerd raakt dat je continu door anderen op je fouten gewezen wordt en te koppig bent deze aan te nemen (doe je nu namelijk ook al.)
quote:Ik heb niet zo veel problemen met het toegeven van mijn fouten, in tegenstelling tot.
Ben het eens met Ballebek, gooi hier maar een slot op, die gozer luistert toch niet.
quote:Dan nog doe eerst ervaring op op lange afstanden met iemand die al wat langer zen rijbewijs heeft naast je, en natuurlijk moet je ervaring op doen op lange afstanden, maar niet op de manier zoals die kerel hier beschrijft want dit is (misschien) niet goed voor de bestuurder maar zeker niet voor de medeweggebruikers
Op zondag 25 mei 2003 13:31 schreef wunderbaum het volgende:
Gewoon doen. In het diepe doe je de meeste ervaring op. En als je in de buurt van de andere auto's blijft, dan komt het allemaal goed. Wel lekker rechts blijven rijden in Duitsland.
quote:Dat is dus dikke onzin. Je B rijbewijs volstaat bij de meeste caravans en auto's. tenzij hij in een dikke auto met bijbehorende dikke caravan gaat rijden, dan heeft hij E achter B nodig.
Op zaterdag 24 mei 2003 17:14 schreef Ballebek het volgende:
[..]Heb je wel E achter B rijbewijs dan?
Als je dat NIET hebt zou ik maar niet met een caravan rijden ivm dat die meestal wel boven het aantal kilo's uitkomt waarmee je normaal wel met een B mag rijden!!!Vooral in het buitenland kan dat niet zo goed aflopen (justitieel dan).
Bij je B rijbewijs mag het treingewicht niet hoger zijn dan 3500 kg .Let er ook op wat de auto kan (en dus mag) habben. Daar wordt ook op gecontroleerd. Net zoals caravans die te zwaar zijn beladen. Daar worden de meeste boetes op uit geschreven.
quote:Kan me toch best wel zoiets herrineren van E heb je nodig if aanhanger meer dan X kilo ongeacht de auto die ervoor hangt...
Op zondag 25 mei 2003 17:35 schreef Two_Tribes het volgende:[..]
Dat is dus dikke onzin. Je B rijbewijs volstaat bij de meeste caravans en auto's. tenzij hij in een dikke auto met bijbehorende dikke caravan gaat rijden, dan heeft hij E achter B nodig.
Bij je B rijbewijs mag het treingewicht niet hoger zijn dan 3500 kg .Let er ook op wat de auto kan (en dus mag) habben. Daar wordt ook op gecontroleerd. Net zoals caravans die te zwaar zijn beladen. Daar worden de meeste boetes op uit geschreven.
quote:Zwaarder mag ook, maar wel onder strikte voorwaarden.
Op zondag 25 mei 2003 21:46 schreef Oosthoek het volgende:
Moest je niet E achter B hebben bij een aanhanger zwaarder dan 750 kg?
1. Ledig gewicht + laadvermogen van de aanhanger <= ledig gewicht van trekkend motorvoertuig.
en
2. Ledig gewicht + laadvermogen van samenstelsel van trekkend voertuig en aanhanger <= 3500 kg.
quote:Mja dat is idd zo, maar daar is als extra regel bijgekomen dat je een aanhanger met alleen b mag trekken zolang als de aanhanger niet meer als 1/3 van het gewicht van het trekkende voertuig betreft, en hij mag niet dubbelassig zijn. Maar euh voor je met een aanhanger gaat rijden of iig een caravan, pak voor de zekerheid gewoon een paar rijlessen voor een e rijbewijs, je hoeft m niet te halen maar dan kom je der iig achter wat zo'n kreng doet en hoe je moet rijden
Op zondag 25 mei 2003 21:46 schreef Oosthoek het volgende:
Moest je niet E achter B hebben bij een aanhanger zwaarder dan 750 kg?
quote:En dat is helemaal correct voor iedereen die nog twijfelde
Op zondag 25 mei 2003 22:24 schreef Light het volgende:[..]
Zwaarder mag ook, maar wel onder strikte voorwaarden.
1. Ledig gewicht + laadvermogen van de aanhanger <= ledig gewicht van trekkend motorvoertuig.
en
2. Ledig gewicht + laadvermogen van samenstelsel van trekkend voertuig en aanhanger <= 3500 kg.
quote:Ik heb nog zo'n oud rijbewijs waar dat gewoon in de tekst staat
Op maandag 26 mei 2003 09:24 schreef Metro2005 het volgende:[..]
En dat is helemaal correct voor iedereen die nog twijfelde
Het beste zou zijn om eerst korte stukjes te gaan rijden en dat steeds verder uitbreiden. Ik weet wel dat ik na enkele weken rijbewijs (en al te hebben geoefend) het ontzettend moeilijk vond om van Rotterdam naar Maastricht te rijden. Gelukkig had ik m'n pa meegevraagd, zodat hij kon overnemen wanneer dat nodig was. Anders had ik het echt niet gered.
Nee, ik zou die vriend echt afraden om nu al zo'n tocht te ondernemen, hij heeft simpelweg nog geen ervaring.
quote:Met 200 km doe je niet bepaald wegervaring op. Echt kunnen rijden zou ik inzetten op >100.000 km. En na 15.000 km kun je je best goed redden in het verkeer.
Op maandag 26 mei 2003 17:55 schreef vreemd_meisje het volgende:
Mijn vriend wil wel eerst stukjes naar mij toe komen rijden voordat we op vakantie gaan!!Ik woon +/- 200 km van hem vandaan dus als hij mij op komt halen of thuis brengt is dat ook een aardige rit!!Maar is dat voldoende om dan na 3 weken naar tsjechie te rijden? We stoppen wel om de 2 uur!
Om de 2 uur stoppen lijkt me wel een minimum vereiste. Maar dat is niet echt waar het hier om gaat. De meeste hier wijzen duidelijk op het anticipatievermogen en de beheersing van de auto in vreemde omstandigheden.
Het zou best goed kunnen gaan zo'n rit. Het gaat juist om een moment waarin iets onverwachts gebeurd. Ik noem een carvan die zich 'ontvouwt' op de autobaan. Een noodstop door een file die over het hoofd is gezien, foute inhaalactie. Daar zit het gevaar in.
Maar nu nog eerst dat papiertje behalen..
quote:In Frankrijk wel een daarop lijkende
Op zaterdag 24 mei 2003 16:14 schreef Lucille het volgende:[..]
Nuhh, die regel bestaat niet.
Ik heb al 4,5 jaar mijn rijbewijs (en auto) en na 4 maanden al met caravan naar Spanje afwisselend met me pa gereden. En al paar keer Frankrijk (waarvan 1x 1000 KM met 1x tanken tussendoor) en afgelopen zondag van Euro Disney naar huis, 500 KM in 1 ruk. Best te doen
Maar als je pas 3 weken je rijbewijs hebt, tjah.. IK zou het niet doen en alleen instappen omdat ik zelf ook een rijbewijs heb. Lijkt me niet verstandig dus maar jah, ut is jouw leven
ik ken mensen die 17 uur achter mekaar hebben gereden.. en dan tussen stop van 3 a 4 uurtjes.
quote:Met hun rijbewijs 3 weken? Dat geloof ik nooit, dan ben je helemaal maar dan helemaal gesloopt. Zeker in het buitenland met allemaal rare regels en automobilisten (bv. Belgen die op het eind van de invoegstrook met 60 opeens naar links komen).
Op maandag 26 mei 2003 22:31 schreef Signum het volgende:
neej joh , is maar 12 uur rijden ?![]()
ik ken mensen die 17 uur achter mekaar hebben gereden.. en dan tussen stop van 3 a 4 uurtjes.
quote:hahahaha, ja kut bestuurders in belgie.
Op maandag 26 mei 2003 22:36 schreef thaduck het volgende:[..]
Met hun rijbewijs 3 weken? Dat geloof ik nooit, dan ben je helemaal maar dan helemaal gesloopt. Zeker in het buitenland met allemaal rare regels en automobilisten (bv. Belgen die op het eind van de invoegstrook met 60 opeens naar links komen).
quote:en daardoor kan hij geen inzicht/stuur fout maken en een ongeval veroorzaken ?
Op maandag 26 mei 2003 09:28 schreef Damusic2me het volgende:
redelijk safe: zijn ouders rijden er achter
En veel oefenen tot die tijd ga ik ook doen!
quote:Dat is nou juist het probleem het is niet alleen zijn leven zijn vriendin zit er ook nog bij in. En wat denkje hoe zn familie zich voelt als hij zich dood rijdt? Daar al eens over nagedacht?
Op maandag 26 mei 2003 22:30 schreef thaduck het volgende:[..]
Verhaal
Maar als je pas 3 weken je rijbewijs hebt, tjah.. IK zou het niet doen en alleen instappen omdat ik zelf ook een rijbewijs heb. Lijkt me niet verstandig dus maar jah, ut is jouw leven
quote:Volgens mij is dat de discussie niet. Zijn leven is minder belangrijk, daar is hij zelf verantwoordelijk voor! Echter, ook voor HAAR veiligheid en aangezien ZIJ het vraagt lijkt het me logisch dat je DAAROP reageert. Wat hij doet moet hij zelf weten, maar door een eigen inzichtfout/hooghartigheid/stoerheid/groothoud-gedoe iemand anders de mallemoer inhelpen is volgens mij veel erger.
Op maandag 26 mei 2003 22:51 schreef PeuRac het volgende:[..]
Dat is nou juist het probleem het is niet alleen zijn leven zijn vriendin zit er ook nog bij in. En wat denkje hoe zn familie zich voelt als hij zich dood rijdt? Daar al eens over nagedacht?
Ik geloof dat er laatst een onderzoekje was, vanaf ongeveer 100.000 KM kan je pas echt een beetje rijden en zeggen dat je een fatsoenlijke chauffeur bent.. En een ton aan KM's, dat lukt je niet in 3 weekjes ....
quote:Ik had het juist andersom. Met instructeur werd ik juist heel onzeker en reed ik klote. Zonder instucteur ging het veel beter.
Op zondag 25 mei 2003 02:02 schreef Ballebek het volgende:
Volgens mij kan hier een slotje op; er wordt toch niet geluisterd naar ONZE MENING; Ik geef het op, ik heb me 0.02 Euricent gegeven...Ikzelf heb in elk geval toen ik net me pleepapiertje had niet meteen me girl meegenomen; pas een paar weken later toen ik 2000 erop had zitten
Oh ja... Ik wil je ook nog wel horen NAdat je de eerste x ZONDER instructeur hebt gereden; gaat een compleet nieuwe wereld voor je open (kijk uit met parkeergarages)
DIE eerste x dat ik sleutels van een collega kreeg 3 dagen na mijn rijbewijs zal ik niet vergeten... Nu moet je het ECHT zelf doen (panicgevoel)
quote:Waarom zou 750km gevaarlijker zijn dan 200km? Je leert juist goed rijden van dit soort lange ritten. Je moet het toch een keer leren en dat doe je alleen door te rijden.
Op maandag 26 mei 2003 22:36 schreef thaduck het volgende:[..]
Met hun rijbewijs 3 weken? Dat geloof ik nooit, dan ben je helemaal maar dan helemaal gesloopt. Zeker in het buitenland met allemaal rare regels en automobilisten (bv. Belgen die op het eind van de invoegstrook met 60 opeens naar links komen).
Ik ben toen ik 4 maanden m'n rijbewijs had naar Frankrijk gegaan met wat vrienden.. toen waren we in onze auto met drie chauffeurs. Op de heenweg heb ik 2 keer 2 uur achter elkaar gereden en dat vond ik eigenlijk ook wel genoeg. Je moet zoiezo niet langer dan 2 uur achter elkaar rijden en het is dan ook wel lekker als je ff kan chillen terwijl iemand anders rijdt (en dat is anders dan een kwartiertje op de parkeerplaats hangen en dan weer verder rijden).
quote:Zie ook mijn post hierboven
Op dinsdag 27 mei 2003 00:27 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Waarom zou 750km gevaarlijker zijn dan 200km? Je leert juist goed rijden van dit soort lange ritten. Je moet het toch een keer leren en dat doe je alleen door te rijden.
quote:idd + daar nog s bij optellen weggedrag van vage personen int buitenland + idd geen ervaren bestuurder die t van je over ken nemen
Op dinsdag 27 mei 2003 00:39 schreef Bigs het volgende:[..]
Zie ook mijn post hierboven
Aan een stuk 750 km rijden is wel ff wat anders dan 1x in de week 2 uurtjes in de auto zitten.
quote:Ik denk dat je in het buitenland rustiger rijdt dan hier in Nederland. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen.
Op dinsdag 27 mei 2003 09:44 schreef jozef444 het volgende:[..]
idd + daar nog s bij optellen weggedrag van vage personen int buitenland + idd geen ervaren bestuurder die t van je over ken nemen
quote:Dan ben jij zeker nog nooit de Autobahn opgeweest, laat staan de Tsjechische snelwegen.
Op dinsdag 27 mei 2003 18:04 schreef Two_Tribes het volgende:[..]
Ik denk dat je in het buitenland rustiger rijdt dan hier in Nederland. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen.
quote:
Op zondag 25 mei 2003 21:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Met name Parijs is een goede leerschool.
Mijn vriendin mocht van haar ouders pas met mij mee in de auto als ik 5000 Km had gereden (niet dat we ons daaraan houden maar ok). Ik zit nu pas op de 4500 km en heb nog steeds het gevoel als of ik net uit de leswagen kom (ik heb het rijbewijs in 5 wkn gehaald en rij nu ook 5 wkn met rijbewijs). Daarom rij ik altijd heel voorzichtig (behalve 's nachts ), en probeer ik me aan de snelheid te houden. Ik zou nu mijn vriendin niet eens meenemen, als ik zo'n lange reis met de auto maken moest, de kans dat er iets gebeurt is te groot en ik wil niet dat het haar ook overkomt.
Wees dus verstandig en stap niet bij hem in de auto, het is voor je eigen veiligheid.
Ben je het toch van plan om te gaan doen, dan kan ik alleen nog maar hopen dat hij zijn rijbewijs niet haalt.
quote:Gewoon gaan rijden ....... en een beetje wisselellen
Mijn vriend gaat in juli zijn rijexamen doen!!Ik vind het echt hartstikke leuk voor hem en was meteen enthiousiast wanneer die mij op kon halen. Maar nu wil hij een paar weken later (ergens in augustus) naar Tsjechie gaan rijden! Is dit wel zo verstandig om te doen als hij dan nog maar net zijn rijbewijs 3 weken heeft?Ik vertrouw wel op hem en geloof ook zekerw el dat hij goed kan rijden!!!Maar ik ben toch bang dat er iets mis kan gaan, omdat hij nog maar zo weinig ervaring heeft dan! Hij heeft wel al een jaar rijles gehad, maar volgens mij is dat toch anders dan dat je echt zelfstandig rijd zonder instructeur!!
Kan iemand mij advies geven, of in ieder geval je mening erover geven?Verplaats deze ff naar ander gedeelte van fok alsjeblieft, want volgens mij is travel niet goede onderwerp waar hij onder moet.
toen ik me rijbewijs haalde ben de volgende dag gelijk naar Luik gereden .......
quote:Mja en naar luik toe rijden (20 km. over de grens naar mijn idee altijd vanuit maastricht) is dezelfde ervaring als naar tsjechie over de deutsche autobahn
Op dinsdag 27 mei 2003 19:17 schreef B het volgende:[..]
Gewoon gaan rijden ....... en een beetje wisselellen
toen ik me rijbewijs haalde ben de volgende dag gelijk naar Luik gereden .......
quote:Tjechie idd nog niet nee, dat zal best apart zijn denk ik. Duitse autobahnen vaak zat. Ik bedoelde met rustiger niet rustig rijden, maar socialer, minder egoistisch en dus niet de "ikke, ikke, ikke" houding.
Op dinsdag 27 mei 2003 19:01 schreef Roellio het volgende:[..]
Dan ben jij zeker nog nooit de Autobahn opgeweest, laat staan de Tsjechische snelwegen.
De snelheid is een stuk hoger op de autobahnen, maar op de rechterbaan kun je gewoon normaal rijden met een gangetje van 130.
quote:Tssk en bedankt met je opmerking van: "hopen datie t niet haalt"
Op dinsdag 27 mei 2003 19:14 schreef PeuRac het volgende:
Om even te reageren op de vraag van onze topic startster, ik raad het je of om bij je vriend in de auto te stappen, tenminste naar Tsjechië.Mijn vriendin mocht van haar ouders pas met mij mee in de auto als ik 5000 Km had gereden (niet dat we ons daaraan houden maar ok). Ik zit nu pas op de 4500 km en heb nog steeds het gevoel als of ik net uit de leswagen kom (ik heb het rijbewijs in 5 wkn gehaald en rij nu ook 5 wkn met rijbewijs). Daarom rij ik altijd heel voorzichtig (behalve 's nachts
), en probeer ik me aan de snelheid te houden. Ik zou nu mijn vriendin niet eens meenemen, als ik zo'n lange reis met de auto maken moest, de kans dat er iets gebeurt is te groot en ik wil niet dat het haar ook overkomt.
Wees dus verstandig en stap niet bij hem in de auto, het is voor je eigen veiligheid.
Ben je het toch van plan om te gaan doen, dan kan ik alleen nog maar hopen dat hij zijn rijbewijs niet haalt.
quote:Ik bedoel jet als je toch van plan bent om het hele stuk alleen te gaan rijden (er heen gaan is eigenlijk al dom naar mijn idee, maar dat doe je toch wel). En je je vriendin ook meeneemt vind ik het onverantwoord (en ik kan het weten want ik heb pas 5 wkn en bijna 6000 km mn rijbewijs), dan hoop ik dat je zakt. Want eigenlijk hoop ik gewoon dat je het in een keer haalt (ff ervan uit gaande dat dit je 1e keer is) en wens ik je hierbij zelfs succes.
Op woensdag 28 mei 2003 14:38 schreef Gertsan het volgende:[..]
Tssk en bedankt met je opmerking van: "hopen datie t niet haalt"
Ik heb altijd van mijn ouders de auto mogen pakken als ik ergens naar toe moest en nooit maar een schrammetje veroorzaakt. En zo hoort het! Mijn kinderen mogen gerust met m'n auto rijden ookal is het nog een mercedes of een volvo.
Trouwens nog mochten jullie later kinderen hebben, geef ze gewoon de auto mee. Als je hun zelfvertrouwen wilt ondermijnen en wilt dat ze gefrustreerd gaan autorijden (dus hard en onvoorzichtig) moet je ze vooral verbieden om auto te rijden zonder begeleiding. Maak ze vooral wijs dat ze nog jouw kindje zijn en dat je je niet kunt voorstellen dat ze kunnen autorijden. Dit zeg ik uit ervaring met hoe het bij anderen is gesteld.
Maar goed, even volledig ontopic;
ga gerust naar tsjechie (je mag het toch volgens de regels!?) maar:
-informeer jezelf een beetje over de verkeersregels en situaties daar.
-rust voldoende uit tijdens het rijden, als je concentratie wegzakt gewoon uitrusten, dan maar in tsjechie na zonsondergang.
-Overschat jezelf niet, maargoed, dat heb je zelf in de hand
quote:Ik mag ook de auto van mn ouders pakken als ik dat wil (niet dat ik dat wil, wie neemt er nou een Opel mee als hij zelf een Alfa heeft
Op woensdag 28 mei 2003 19:05 schreef Maar-T het volgende:
Wat kinderachtig dat gedoe hier! Ik kan me daar zo kwaad om maken. Ik had toen ik net een dag m'n rijbewijs had met de auto van een vriend van me gereden, de volgende dag kreeg ie van z'n moeder en z'n grote broer op de donder dat het onverantwoord was blahblahblah!!!!! Ik zou onvoorzichtig autorijden omdat ik vroeger altijd wild was met fietsen(tjezis, toen was ik 12, hallo). Ik weet ookwel dat zo'n auto een bak geld kost en dat de gevolgen van roekeloos rijden heel erg kunnen zijn dus waarom zou ik dan hard en onvoorzichtig rijden, sukkels!
Ik heb altijd van mijn ouders de auto mogen pakken als ik ergens naar toe moest en nooit maar een schrammetje veroorzaakt. En zo hoort het! Mijn kinderen mogen gerust met m'n auto rijden ookal is het nog een mercedes of een volvo.
Trouwens nog mochten jullie later kinderen hebben, geef ze gewoon de auto mee. Als je hun zelfvertrouwen wilt ondermijnen en wilt dat ze gefrustreerd gaan autorijden (dus hard en onvoorzichtig) moet je ze vooral verbieden om auto te rijden zonder begeleiding. Maak ze vooral wijs dat ze nog jouw kindje zijn en dat je je niet kunt voorstellen dat ze kunnen autorijden. Dit zeg ik uit ervaring met hoe het bij anderen is gesteld.
Maar goed, even volledig ontopic;
ga gerust naar tsjechie (je mag het toch volgens de regels!?) maar:
-informeer jezelf een beetje over de verkeersregels en situaties daar.
-rust voldoende uit tijdens het rijden, als je concentratie wegzakt gewoon uitrusten, dan maar in tsjechie na zonsondergang.
-Overschat jezelf niet, maargoed, dat heb je zelf in de hand
[Dit bericht is gewijzigd door PeuRac op 28-05-2003 20:00]
quote:Ja maar even een stukje door de buurt rijden is wel ff iets anders dan in je eentje naar Tsjechie rijden. Volgens mij heb jij nog nooit echt lange afstanden gereden.
Op woensdag 28 mei 2003 19:05 schreef Maar-T het volgende:
[..verhaal over rijden als je net je rijbewijs hebt..]
Heen weg rijden wij altijd snachts. Zodat we in het licht rijden als we door het reuzengebergte moeten. Dat wil je niet graag doen in het donker. Wegen zijn erg slecht daar. Afgelopen week lagen dus ook alle wegen open die verrot waren door de laatste winter. En terug doen wij dan smorgens, zodat wij weer door het licht rijden. Wij gaan 2 a 3 x per jaar naar Tsjechië. En hebben aardig wat ervaring erop zitten.
Tis gekkenwerk. En het lijkt mij veel verstandiger dat je iemand continu naast je hebt, die VEEL ervaring heeft. Pauzes of niet. Het is gewoon vermoeiend, en verder dan je denkt.
quote:Hoezo dat dan? Is het daar zo erg? Ik ben er namelijk nog nooit geweest!!
Op dinsdag 27 mei 2003 19:01 schreef Roellio het volgende:[..]
Dan ben jij zeker nog nooit de Autobahn opgeweest, laat staan de Tsjechische snelwegen.
quote:Ja dat weet ik ook wel!!Mar het probleem is dat ik graag met hem mee wil!En daarbij heeft hij al 1 jaar rijlessen gehad!1Dat is dan op zich wel meer ervaring al dan in 5 weken!! Maar ik twijfel er nog steeds over of ik er goed aan doe!
Op dinsdag 27 mei 2003 19:14 schreef PeuRac het volgende:
Om even te reageren op de vraag van onze topic startster, ik raad het je of om bij je vriend in de auto te stappen, tenminste naar Tsjechië.Mijn vriendin mocht van haar ouders pas met mij mee in de auto als ik 5000 Km had gereden (niet dat we ons daaraan houden maar ok). Ik zit nu pas op de 4500 km en heb nog steeds het gevoel als of ik net uit de leswagen kom (ik heb het rijbewijs in 5 wkn gehaald en rij nu ook 5 wkn met rijbewijs). Daarom rij ik altijd heel voorzichtig (behalve 's nachts
), en probeer ik me aan de snelheid te houden. Ik zou nu mijn vriendin niet eens meenemen, als ik zo'n lange reis met de auto maken moest, de kans dat er iets gebeurt is te groot en ik wil niet dat het haar ook overkomt.
quote:Dat is dus ook een beetje het probleem!! Ik kan dus nog geen auto rijden omdat ik nog maar 16 ben!!Als hij moe wordt of wil afwisselen kan ik dus niet zeggen: kom ik rijd een stukje!! Verder heb ik wel vertrouwen in hem hoor!! (we gaan trouwens wel naar praag)
Op maandag 2 juni 2003 22:52 schreef Funnie het volgende:
Wij zijn gisteren weer gekomen van Tsjechië. En het is echt erg vermoeiend. En wij rijden om en om.
Naar Tsjechië toe gaan zal het grootste probleem niet eens zijn. Maar eerder het in Tsjechië zelf rijden ! (hopelijk gaan jullie niet naar Praag!!!)
Jij weet dan misschien wel de regels. Maar de Tsjechen, rijden als idioten vaak.Heen weg rijden wij altijd snachts. Zodat we in het licht rijden als we door het reuzengebergte moeten. Dat wil je niet graag doen in het donker. Wegen zijn erg slecht daar. Afgelopen week lagen dus ook alle wegen open die verrot waren door de laatste winter. En terug doen wij dan smorgens, zodat wij weer door het licht rijden. Wij gaan 2 a 3 x per jaar naar Tsjechië. En hebben aardig wat ervaring erop zitten.
Tis gekkenwerk. En het lijkt mij veel verstandiger dat je iemand continu naast je hebt, die VEEL ervaring heeft. Pauzes of niet. Het is gewoon vermoeiend, en verder dan je denkt.
quote:bedenk ff 1 ding goed rijlessen zijn totaal anders dan zelf rijden zonder insctructeur dat zal iedereen beamen. De 1 vindt t fijn de ander vindt t in het begin wat beangstigend feit is dat auto rijden (als je het niet gewend bent) in het begin supervermoeiend is en dat is ook naast gebrek aan ervaring de grootste reden van de replies in dit topic
Op donderdag 19 juni 2003 20:49 schreef vreemd_meisje het volgende:[..]
Ja dat weet ik ook wel!!Mar het probleem is dat ik graag met hem mee wil!En daarbij heeft hij al 1 jaar rijlessen gehad!1Dat is dan op zich wel meer ervaring al dan in 5 weken!! Maar ik twijfel er nog steeds over of ik er goed aan doe!
quote:Ik heb nu bijna 10 jaar mijn rijbewijs, en ben niet bang of paniekerig aangelegt in de auto. En beschik best wel over veel rijervaring. Maar in Praag zelf rijden is gewoon 1 grote ramp. Tenminste dat vind ik. Wij rijden Praag aardig ver in. Parkeren dan bij een betaalde parkeerplaats. En gaan met de metro verder. Onze kinderen komen dus ook liever helemaal niet in Praag
Op donderdag 19 juni 2003 20:56 schreef vreemd_meisje het volgende:[..]
Dat is dus ook een beetje het probleem!! Ik kan dus nog geen auto rijden omdat ik nog maar 16 ben!!Als hij moe wordt of wil afwisselen kan ik dus niet zeggen: kom ik rijd een stukje!! Verder heb ik wel vertrouwen in hem hoor!! (we gaan trouwens wel naar praag)
Ik vind het persoonlijk geen goed plan om dit te gaan doen. Het geen ervaring hebben kan wel eens flink gaan nekken. Maar het is jullie keuze uiteraard. Heel veel succes ermee dan maar !
[Dit bericht is gewijzigd door Funnie op 19-06-2003 21:07]
Ik zeg DOE HET GEWOON. Oh en een boom veert niet mee he. En een boom springt ook niet van zelf opzij dat moet je even goed ondhouden
quote:en een maffe Tsjech ook niet !
Op donderdag 19 juni 2003 21:07 schreef ook_gek het volgende:
Gewoon doen. Je leeft maar 1X dus doe eens gek. Een leven zonder spanning is ook niet leuk. Wat is nou leuker dan dat je niet zeker weet of je gaat aan komen.Ik zeg DOE HET GEWOON. Oh en een boom veert niet mee he. En een boom springt ook niet van zelf opzij dat moet je even goed ondhouden
quote:Soms wel soms niet. Dat is juist zo spannend aan het geheel
Op donderdag 19 juni 2003 21:08 schreef Funnie het volgende:[..]
en een maffe Tsjech ook niet !
quote:ligt eraan hoeveel wodka er achter zen kiezen zit en welke kant ie op kijkt
Op donderdag 19 juni 2003 21:08 schreef Funnie het volgende:[..]
en een maffe Tsjech ook niet !
Het duurt 2 jaar voor je na het behalen van je rijbewijs echt het inzicht in het verkeer hebt ontwikkeld.
Het rijden is niet moeilijk, wel het inzicht.
Als hij het toch doet.. neem dan 1 a 2 dagen een hotel onderweg.
Zodat hij niet zulke lange stukken hoeft te rijden.
Je bent het niet gewend, zo kort na je examen.
De eerste keer naar Groningen en terug in 1 dag vond ik al behoorlijk. ( 2 en half uur rijden)
quote:Het is geen vrouw hoor
Op donderdag 19 juni 2003 21:13 schreef Brennie het volgende:
Ik zou het niet doen als ik hem was.Het duurt 2 jaar voor je na het behalen van je rijbewijs echt het inzicht in het verkeer hebt ontwikkeld.
quote:Doe even normaal zeg.
Op donderdag 19 juni 2003 21:43 schreef ook_gek het volgende:[..]
Het is geen vrouw hoor
Onzin is een straat verderop.
quote:Sorry. Even een serieuse reactie om het goed te maken dan
Op donderdag 19 juni 2003 21:48 schreef GizartFRL het volgende:[..]
Doe even normaal zeg.
Onzin is een straat verderop.
Ik denk niet dat het slim is om alleen zo groot stuk te gaan rijden vlak na het behalen van een rijbewijs. Je kan elkaar niet afwisselen tijdens het rijden. Je rijd erg intensief want je moet je goed concentreren op het geen wat er gebeurd. Je kan denken dat je goed rijd. Tot dat het erg druk word op een vreemde weg. Dan word het een ander verhaal. Ze zeggen niets voor niets dat je pas leerd rijden na dat je je rijbewijs gehaalt hebt.
Mijn advies. Niet dien dus. Of neem iemand mee die wel ervaring heeft.
Ik heb nu zelf 3 maanden mijn rijbewijs, heb de eerste 10000km er inmiddels wel opzitten, maar ik zorg dat als ik afstanden van meer dan pakweg een uur moet rijden er iemand bij zit die het over kan nemen.
Ik heb de met 3 weken rijbewijs ook vanuit zuid-frankrijk naar huis gereden, maar wel in stukken van 2 uur, met minstens een kwartier pauze daartussen, en ik wisselde om de 4 uur af met mijn ouders.
Heb hem toen wel dwars door de binnenstad van parijs heen gereden, en geloof me, er is niets mooiers dan over de champs elysee rijden als het donker is
quote:Als hij redelijk wat aanleg heeft voor autorijden (dus als hij zeg maar <15 lessen heeft gehad en dan al slaagt) en hij oefent in die 3 weken veel, moet het makkelijk kunnen.
Is dit wel zo verstandig om te doen als hij dan nog maar net zijn rijbewijs 3 weken heeft?
Als hij wat minder getalenteerd is in autorijden is zo'n lange reis misschien niet zo verstandig... Maar veel rusten onderweg doet wonderen.
Toen m'n zus net geslaagd was (3 jaar terug) en zij voor het eerst een stukje ging rijden (met mij als passagier)
Ik dacht echt: ze heeft zeker d'r rijbewijs gekregen omdat ze aan de versnellingspook van de examinator had gezeten Gelukkig kan ik het nog navertellen
Rijexamen is 15-Juli en dan heb ik nog dik een maand om te gaan rijden en ik rijd met mijn vader een heel stuk door nederland in die tijd....
En de reis zal ook totaal rustig gaan omdat ik achter 2 autos met caravan rijd en we een aantal overnachtigne maken.
Ook zijn er in de 2 autos andere 2 kleine kinders aanwezig (1,5 en 0,5 jaar) en daar blijf ik dus bij rijden bij die auto's!!!
quote:als je maar genoeg afstand houdt
Op zondag 22 juni 2003 02:09 schreef Gertsan het volgende:Wat een stieren schijt!
Rijexamen is 15-Juli en dan heb ik nog dik een maand om te gaan rijden en ik rijd met mijn vader een heel stuk door nederland in die tijd....
En de reis zal ook totaal rustig gaan omdat ik achter 2 autos met caravan rijd en we een aantal overnachtigne maken.Ook zijn er in de 2 autos andere 2 kleine kinders aanwezig (1,5 en 0,5 jaar) en daar blijf ik dus bij rijden bij die auto's!!!
En dan nog achter elkaar aan rijden, er is niets zo vermoeiend dan steeds iemand te volgen.
Ik zou eerst gewoon eens rustig gaan wennen....
Tis echt heel anders zonder instructeur ernaast
-edit- vraag eens advies aan zijn rijinstructeur! Die kent zijn rijstijl!
[Dit bericht is gewijzigd door IJzercookie op 22-06-2003 11:44]
quote:Idd. Als wij alleen naar Tsjechie gaan rijdt dat relaxter, dan wanneer je met meerdere auto's gaat. Je moet nu dan niet alleen aandacht bij de weg houden maar ook nog eens de mensen voor/achter je. Is nog vermoeiender! En ach het maakt toch niet uit wat je tegen hem zegt.. Hij gaat een paar keer door NL heen rijden straks.. Doet ie alle rij ervaring mee op .. Perfect
Op zondag 22 juni 2003 11:23 schreef jozef444 het volgende:[..]
als je maar genoeg afstand houdt
(oja eerlijk gezegd konvooi rijden is ook een vak apart, je moet iig in je achterhoofd houden dat als anderen in gaan halen je niet blind ook gaat inhalen of ander soort acties, t slimste is om een plek af te spreken waar iedereen op elkaar wacht om weer samen te komen. Dat is imo veiliger als konvooi rijden maar das mijn mening (ik zeg dit omdat we je toch niet duidelijk kunnen maken dat we t geen al te slimme actie vinden als je dat doet)
quote:ik ben ten 1e bekend of ie t examen haalt
Op zondag 22 juni 2003 11:33 schreef GizartFRL het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de verhalen zijn na de vakantie.
Zit zelf ook te twijfelen om in de vakantie een lange rit te gaan maken. Heb nu iets langer als een maand mn rijbewijs en ongeveer 5500 km zelfstandig gereden.
Ben het nu toch redelijk gewend om lang achter elkaar te rijden. Had ook 4 uur achter elkaar rijles met alleen 10 minuten koffiedrinkpauze tussendoor. Dat was veel in Nijmegen, dus veel meer kans op fouten. Toen ook geen moeite mee.
Maar nou vraag ik me nog af:
Is het eigenlijk slecht voor een auto om lang achterelkaar hard te rijden. dus zeg maar 2 uur aan 1 stuk 140 km/h. (top ligt om en nabij de 170km/h)???
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 17:13 schreef SvenThaMan het volgende:Is het eigenlijk slecht voor een auto om lang achterelkaar hard te rijden. dus zeg maar 2 uur aan 1 stuk 140 km/h. (top ligt om en nabij de 170km/h)???
Nee, natuurlijk niet.
Al zijn er uitzonderingen.
Het is niet zo slim om met een Fiat Panda uit '87 2 uur lang 140 te rijden, meer omdat de auto dan uit elkaar flikkert van ellende.
Als je een beetje normale auto hebt is het geen enkel probleem. Check voor de zekerheid van tevoren even je koelvloeistof, bandenspanning en oliepeil.
Voor mensen die het iets kan intereseren:
De rit ging goed. Zat op de heenweg wel op de verkeerde weg (reed stukje praag in) maar heb toch goed de weg kunnen vinden. Het achter een caraavn aanrijden was nog het lastigste imo... Je focused dus steeds op het zelfde... De tsjechen reden wel als gekken, maar als je netjes afstand bewaard tot je mede weggebruikers en niet gaat lopen crossen gaat het goed.... De wegen daar zijn kut, maar dat went ook zo...
De terugreis ging beter....heb vanaf duitsland het hele stuk alleen gereden met 2 mede passagiers en de 2 andere auto's achter me gelaten (vonden ze goed). Dit reed VEEEEL minder vermoeiend, omdat je dan eindelijk harder dan 80 kan en je beter moet opletten en dus niet zo vermoeid wordt van het saaie gedeelte...
Ik vind wel dat ik meeer rijervaring heb opgedaan in deze vakantie en dat ik ondanks dat sommige mij een close encounter met een boom wenste toch een goede en veilige reis heb gehad....
MAar je moet het wel aaleeen doen als je zelf vertrouwen in je rijstijl hebt, en dat had ik.... Als je twijfeld zou ik het niet doen.. Maar ga niet alleen rijden, vraag een andere auto + extra bestuurder mee. Als het dan niet gaat kan die bestuurder je afwisselen en de andere auto kan je leiden (dus geen weg kwijtraken)... en tips geven over hoe je rijd (die ziet dat nl iets beter!)
quote:Nice
Op maandag 15 december 2003 00:53 schreef Gertsan het volgende:
LOLIk zal maar ff melden dat ik nog steeds leef...
Voor mensen die het iets kan intereseren:De rit ging goed. Zat op de heenweg wel op de verkeerde weg (reed stukje praag in) maar heb toch goed de weg kunnen vinden. Het achter een caraavn aanrijden was nog het lastigste imo... Je focused dus steeds op het zelfde... De tsjechen reden wel als gekken, maar als je netjes afstand bewaard tot je mede weggebruikers en niet gaat lopen crossen gaat het goed.... De wegen daar zijn kut, maar dat went ook zo...
De terugreis ging beter....heb vanaf duitsland het hele stuk alleen gereden met 2 mede passagiers en de 2 andere auto's achter me gelaten (vonden ze goed). Dit reed VEEEEL minder vermoeiend, omdat je dan eindelijk harder dan 80 kan en je beter moet opletten en dus niet zo vermoeid wordt van het saaie gedeelte...
Ik vind wel dat ik meeer rijervaring heb opgedaan in deze vakantie en dat ik ondanks dat sommige mij een close encounter met een boom wenste toch een goede en veilige reis heb gehad....
MAar je moet het wel aaleeen doen als je zelf vertrouwen in je rijstijl hebt, en dat had ik.... Als je twijfeld zou ik het niet doen.. Maar ga niet alleen rijden, vraag een andere auto + extra bestuurder mee. Als het dan niet gaat kan die bestuurder je afwisselen en de andere auto kan je leiden (dus geen weg kwijtraken)... en tips geven over hoe je rijd (die ziet dat nl iets beter!)
toen ik mijn rijbewijs haalde een date met 'n meid in Soest. Maar ik moest zelf vanuit Nijmegen vertrekken. Heb er 2.5 uur over gedaan en 't zweet stond in me naad
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |