quote:Nou in genesis 13 kan ik niks relevants ontdekken, en wat Haile Selassie ermee te maken heeft is me al helemaal een raadsel... kom nou toch eens met beide voetjes op de grond fatima en reageer on topic...
Op vrijdag 23 mei 2003 22:05 schreef fatima het volgende:[..]
als je de bijbel hebt gelezen, in genesis 13 kun je lezen waarom niet, Haile Selassie, rastafari, abraham en lot etc, een kind kan de was doen.
Jezus was een zwartkleurige Man , ga der maar an !
quote:alsof ik nu ga zeggen "nou ik doe dat, en ik doe zus en zo,.. " ik zeg al helemaal niet dat jij als niet-gelovige niet ook rekening met mensen houdt, da's (in mijn ogen) heel normaal.
Op vrijdag 23 mei 2003 21:55 schreef Viola_Holt het volgende:
en jij als gelovige ? hoe lief ben jij voor anderen en hoe uit jij dat ? in welk opzicht houd jij rekening met anderen ?
quote:Is denk ik ook een valkuil. Ikzelf ben bijvoorbeeld vrij individualistisch, en houd maar op beperkte mate van vragen als "hoe gaat het?", "en hoe nu verder?" etc. Andersom leef ik op de zelfde manier. ie als iemand bijv. ergens over wil praten, zegt diegene dat zelf wel.
Op vrijdag 23 mei 2003 23:44 schreef new_moon het volgende:[..]
het betekent dat je met je medemensen omgaat op zo een manier hoe jij het prettig zou vinden als mensen dat bij jou ook doen.
Zo simpel is het echter niet helaas.
quote:Ook daar is weer het probleem dat je uitgaat van jezelf... Iedereen heeft andere behoeftes en andere wensen. Het zou niet goed zijn als ik iedereen als mijzelf zou zien, en ze als dusdanig behandelen.
het concept "heb uw naaste lief zoals u zelf" betekent niets meer als: doe bij een ander niet wat jij niet leuk vindt als een ander het bij jou doet, en met de leuke/prettige dingen precies net zo, maar dan andersom. doe die juist wel.
quote:Ik vrees dat er veel meer voor nodig is..
als meer mensen nou vanuit dat uitgangspunt zouden handelen (ik zeg ook niet dat ik dat altijd doe, ik heb ook fouten en gebreken en etc etc) maar vanuit die basis zouden de mensen het wel wat makkelijker en fijner maken voor elkaar.
quote:sjonge,.. wilde ik er nog bij zetten "maar ja da's natuurlijk niet alles wat nodig is" doe ik het net niet,....
Op vrijdag 23 mei 2003 23:56 schreef Mariel het volgende:
Is denk ik ook een valkuil. Ikzelf ben bijvoorbeeld vrij individualistisch, en houd maar op beperkte mate van vragen als "hoe gaat het?", "en hoe nu verder?" etc. Andersom leef ik op de zelfde manier. ie als iemand bijv. ergens over wil praten, zegt diegene dat zelf wel.Zo simpel is het echter niet helaas.
quote:ik bedoelde ook niet dat je mensen als allemaal precies dezelfde klonen moet zien, maar als mens hebben we toch een heleboel gemeen. dus op dat gemeenschappelijke level bedoelde ik het eigenlijk. ' in het groot' dus.
Ook daar is weer het probleem dat je uitgaat van jezelf... Iedereen heeft andere behoeftes en andere wensen. Het zou niet goed zijn als ik iedereen als mijzelf zou zien, en ze als dusdanig behandelen.
[..]Ik vrees dat er veel meer voor nodig is..
quote:hihi
Op zaterdag 24 mei 2003 00:05 schreef new_moon het volgende:[..]
sjonge,.. wilde ik er nog bij zetten "maar ja da's natuurlijk niet alles wat nodig is" doe ik het net niet,....
ja inderdaad,.. je hebt gelijk Mariel.
quote:Dat gemeenschappelijke is soms ook moeilijk. Hangt namelijk ook af van interpretatie van anderen. Probeer bijvoorbeeld maar eens iets goed te doen voor iemand die paranoide is..
[..]ik bedoelde ook niet dat je mensen als allemaal precies dezelfde klonen moet zien, maar als mens hebben we toch een heleboel gemeen. dus op dat gemeenschappelijke level bedoelde ik het eigenlijk. ' in het groot' dus.
quote:ik snap het wel gedeeltelijk. ik snap alleen niet waar het geloof het verschil maakt.
Op vrijdag 23 mei 2003 23:44 schreef new_moon het volgende:alsof ik nu ga zeggen "nou ik doe dat, en ik doe zus en zo,.. " ik zeg al helemaal niet dat jij als niet-gelovige niet ook rekening met mensen houdt, da's (in mijn ogen) heel normaal.
je snapt toch zelf ook wel wat er mee bedoeld wordt? het betekent dat je met je medemensen omgaat op zo een manier hoe jij het prettig zou vinden als mensen dat bij jou ook doen. het concept "heb uw naaste lief zoals u zelf" betekent niets meer als: doe bij een ander niet wat jij niet leuk vindt als een ander het bij jou doet, en met de leuke/prettige dingen precies net zo, maar dan andersom. doe die juist wel.
als meer mensen nou vanuit dat uitgangspunt zouden handelen (ik zeg ook niet dat ik dat altijd doe, ik heb ook fouten en gebreken en etc etc) maar vanuit die basis zouden de mensen het wel wat makkelijker en fijner maken voor elkaar.
quote:Dat is logisch, als iedereen hetzelfde zou handelen (en geloven) word het automatisch een stuk prettiger. Net als wanneer iedereen zich zou houden aan de Nederlandse wet dat het dan ook een stuk prettiger zou zijn in Nederland. Of als iedereen boeddhist, hindoe, moslim, etc (met als voorwaarde dat iedereen zich aan de gedragsregels van het geloof zou houden), zou zijn dat het ook een stuk prettiger was geweest.
Op vrijdag 23 mei 2003 23:44 schreef new_moon het volgende:
quote:En Jezsu was trouens niet de eerste die dit principe naar voren bracht. Het is gewoon het standaard-prinicpe van gelijkwaardigeheid en al zo oud als de mensheid (al houdt niet iedereen zich eraan).
Op zaterdag 24 mei 2003 00:36 schreef Viola_Holt het volgende:
ik snap het wel gedeeltelijk. ik snap alleen niet waar het geloof het verschil maakt.
quote:Is dat relevant dan? Moet iemand een nieuw principe uitvinden om de wereld wat bij te brengen? Jezus heeft trouwens een heleboel nieuwe principes gelegd, die daar in Galilea in die tijd helemaal niet zo standaard waren. Neem bijvoorbeeld: 'Heb uw vijanden lief en bid voor wie je vervolgen' en 'Degene die zonder zonden is mag de eerste steen gooien'.
Op maandag 26 mei 2003 08:32 schreef Koerok het volgende:[..]
En Jezsu was trouens niet de eerste die dit principe naar voren bracht. Het is gewoon het standaard-prinicpe van gelijkwaardigeheid en al zo oud als de mensheid (al houdt niet iedereen zich eraan).
quote:Nee hoor, ik heb best bewondering voor Jezus dat hij dit soort zaken weer eens op de kaart heeft gezet, maar gelovigen doen vaak alsof het volstrekt nieuw en uniek is wat Jezus allemaal heeft gezegd. Alsof de moraal begonnen is met het Nieuwe Testament, en dat is volstrekte onzin.
Op maandag 26 mei 2003 09:37 schreef K-Billy het volgende:
Is dat relevant dan? Moet iemand een nieuw principe uitvinden om de wereld wat bij te brengen?
quote:Denk je nu echt dat vergevingsgezindheid een nieuw concept was in die tijd?
Jezus heeft trouwens een heleboel nieuwe principes gelegd, die daar in Galilea in die tijd helemaal niet zo standaard waren. Neem bijvoorbeeld: 'Heb uw vijanden lief en bid voor wie je vervolgen' en 'Degene die zonder zonden is mag de eerste steen gooien'.
quote:Als mensen dat beweren zou ik het ook niet met ze eens zijn. Jezus vond zichzelf ook niet belangrijk. Hij gedroeg zich nederig. Mensen willen graag zoveel mogelijk verzinnen om hem de belangrijkste mens in de geschiedenis te maken, terwijl zijn boodschap juist was dat je niet belangrijk moet willen zijn.
Op maandag 26 mei 2003 09:47 schreef Koerok het volgende:[..]
Nee hoor, ik heb best bewondering voor Jezus dat hij dit soort zaken weer eens op de kaart heeft gezet, maar gelovigen doen vaak alsof het volstrekt nieuw en uniek is wat Jezus allemaal heeft gezegd. Alsof de moraal begonnen is met het Nieuwe Testament, en dat is volstrekte onzin.
quote:Ik denk het wel en zo niet dan was het wel een vergeten concept. In de Joodse leer kwam het niet naar voren. Men kende 'oog om oog, tand om tand', Jezus zei 'keer de mens die jou slaat, ook je andere wang toe'. Wou je me wijsmaken dat in zo'n woelige periode van het Romeinse Rijk, het concept 'heb je vijanden lief' bekend was onder de mensen?
[..]Denk je nu echt dat vergevingsgezindheid een nieuw concept was in die tijd?
quote:Je kijkt alleen naar de beschreven geschiedenis, de romeinse overheersing met z'n machtswellust. Ik weiger me er gewoon bij neer te leggen dat zoiets basaals als vergeving (ik weet, het is niet iedereen gegeven), opeens door iemand geïntroduceerd is.
Op maandag 26 mei 2003 10:13 schreef K-Billy het volgende:
Ik denk het wel en zo niet dan was het wel een vergeten concept. In de Joodse leer kwam het niet naar voren. Men kende 'oog om oog, tand om tand', Jezus zei 'keer de mens die jou slaat, ook je andere wang toe'. Wou je me wijsmaken dat in zo'n woelige periode van het Romeinse Rijk, het concept 'heb je vijanden lief' bekend was onder de mensen?
quote:Caesar zag vergeving als het hoogste (en zelfs als goddelijk) goed.
Op maandag 26 mei 2003 10:13 schreef K-Billy het volgende:
Ik denk het wel en zo niet dan was het wel een vergeten concept. In de Joodse leer kwam het niet naar voren. Men kende 'oog om oog, tand om tand', Jezus zei 'keer de mens die jou slaat, ook je andere wang toe'. Wou je me wijsmaken dat in zo'n woelige periode van het Romeinse Rijk, het concept 'heb je vijanden lief' bekend was onder de mensen?
quote:Hij gaf z'n vijanden zelfs de beste posities (Brutus).
Op maandag 26 mei 2003 13:25 schreef nikk het volgende:
Caesar zag vergeving als het hoogste (en zelfs als goddelijk) goed.
quote:Ja, ik heb ook het gas wel eens onbewust open laten staan.
Op maandag 26 mei 2003 14:13 schreef speknek het volgende:[..]
Hij gaf z'n vijanden zelfs de beste posities (Brutus).
quote:Soms wel een zweepje...
Op vrijdag 23 mei 2003 18:31 schreef ds_polleke het volgende:
het gaat niet om een stok.. je wil zelf wel zo goed mogelijk voor God leven..wanneer je verliefd bent doe je ook alles voor je geliefde.. die heeft ook geen stok achter de deur....
quote:Mee eens, dat was allemaal maar politiek.
Op maandag 26 mei 2003 10:36 schreef Koerok het volgende:[..]
Je kijkt alleen naar de beschreven geschiedenis, de romeinse overheersing met z'n machtswellust. Ik weiger me er gewoon bij neer te leggen dat zoiets basaals als vergeving (ik weet, het is niet iedereen gegeven), opeens door iemand geïntroduceerd is.
Nogmaals: Dat de machthebbers in Rome hier geen boodschap aan hadden, dat zegt niet zo veel.
quote:Ik ben blij dat je niet een van hen bent die denken dat Jezus Caesar was, maar bedoel je soms Pilatus?
Op donderdag 5 juni 2003 17:54 schreef Mr.Zed het volgende:[..]
Mee eens, dat was allemaal maar politiek.
Dit wordt ook mooi weergegeven in de film Jesus christ Superstar, op het moment dat Ceasar aangemoedigd wordt om Jezus te kruisigen.
maar allemaal lang na de dood van de bijbelse jezus. tevens kun je de voorspellingen uit het OT makkelijk verwerkelijken in een later boek, het NT, en daaruit de geschriften die niet in het plaatje passen weglaten, de apocrieven.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 21:18 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Nee ik weet het niet precies, ik heb het gelezen maar niet onthouden, maar feit blijft wel dat er vele voorspellingen over de komst van Jezus in het Oude Testament staan en dat vier evangelisten onafhankelijk van elkaar het leven van Jezus hebben opgeschreven in de 4 evangelieen.
Red Herring Alert!!!!!!!quote:Op maandag 26 mei 2003 10:36 schreef Koerok het volgende:
Je kijkt alleen naar de beschreven geschiedenis, de romeinse overheersing met z'n machtswellust. Ik weiger me er gewoon bij neer te leggen dat zoiets basaals als vergeving (ik weet, het is niet iedereen gegeven), opeens door iemand geïntroduceerd is.
Nogmaals: Dat de machthebbers in Rome hier geen boodschap aan hadden, dat zegt niet zo veel.
bij Jezus ging het duidelijk niet om overleven !quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:13 schreef averty het volgende:
Stel nou inderdaad dat Jezus de eerste was die zoiets als vergeving predikte en toepaste. Is hij dan een goed mens? Dat valt nog te betwijfelen. Studie heeft aangetoond dat een 'tit-for-tat' strategie veel meer kans op overleven biedt. Doet hij wat bij jou, dan pak jij hem terug, maar niet eerder.
Je beperkt je nu wel tot de rooms-katholieken.quote:Daarnaast is er wat mij betreft sprake van een red herring alert omdat de discussie met gelovigen vanuit de gelovigen zelf snel op een zijspoor wordt getrokken, denk lijkwade van Turijn en al die relikwieen enzo. Stel dat ergens in een kerk een splinter van het echte kruis van jezus ligt. Is jezus daarmee dan een supernatuurlijk wezen of de zoon ervan? Nee!
Maar dat komt omdat atheisten misschien toch ongemerkt het voorbeeld van de christenen volgen, alleen geloven ze niet.quote:De uiterst hinderlijke trek om vanuit christelijke kring een patent op edelmoedigheid, vergevingsgezindheid of moed te leggen is al te naar voor woorden. Geen enkel bewijs voor, dat atheisten laffer zouden zijn. Of minder vergevingsgezind. Overal ter wereld religieuze (of religieus gemotiveerde strijd).
Bemoeizucht is een menselijk fenomeen, heeft niet direkt iets met christenen te maken m.i.quote:Gelovigen zullen moeten accepteren dat ze iets aanhangen waar ze nooit bewijs voor zullen vinden. Het zou mooi zijn als dat proces van gewaarwording met zich meebracht hun bemoeizucht voor zich te houden. Dat zou pas een mooi zijn.
Dat is het kenmerk van geloof.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:13 schreef averty het volgende:
[..]
Gelovigen zullen moeten accepteren dat ze iets aanhangen waar ze nooit bewijs voor zullen vinden. Het zou mooi zijn als dat proces van gewaarwording met zich meebracht hun bemoeizucht voor zich te houden. Dat zou pas een mooi zijn.
Omdat ze kennelijk dezelfde religie aanhangen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 17:29 schreef misterikke het volgende:
Waarom bidden twee landen die oorlog voeren tot dezelfde god?
je kunt God pas ontkennen als je in hem gelooft !quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 17:24 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dat is het kenmerk van geloof.
Zoals atheisten ook een geloof onvoorwaardelijk aanhangen namelijk de ontkenning van God.
Wat verwachten ze dan van die God? Helpt God dan het land dat hij het leukst vindt, of ...?quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 17:39 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Omdat ze kennelijk dezelfde religie aanhangen.
Snap de vraag niet zo goed.
Het land dat de oorlog wint heeft gelijk gekregen van die godquote:Op vrijdag 6 augustus 2004 23:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat verwachten ze dan van die God? Helpt God dan het land dat hij het leukst vindt, of ...?
Kijk eens aan, God is er voor iedereen..quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 23:50 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Het land dat de oorlog wint heeft gelijk gekregen van die god
En het land dat de oorlog verliest vindt steun bij die god !
dat zijn kopieën van een egyptische bron.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 00:35 schreef lionsguy18 het volgende:
Oorlog voeren is niet uit God.
Lees de 10 geboden er maar eens op na.
mag je vindenquote:Op zaterdag 7 augustus 2004 00:50 schreef newsman het volgende:
Maar wat heeft dit alles verder te maken met god, geloof en de kerk beste mod.
vind je topic bagger.
Leviticus en Numeri denken er toch anders over.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 00:35 schreef lionsguy18 het volgende:
Oorlog voeren is niet uit God.
Lees de 10 geboden er maar eens op na.
heel even hadden ze dat wel. farao Achnaton heeft even een godsdienst ingesteld voor de éne God Amon. Tutanchamon heeft dit weer ongedaan gemaakt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 00:50 schreef lionsguy18 het volgende:
maar onwaarschijnlijk want egypte had geen monotheistische religie
en historisch gezien is dit boek ouder dan de tien geboden. blijkbaar waren er voor God met de geboden kwam al dergelijke inzichten om het eeuwige leven te verkrijgen. ook interesant te weten dat de schrijver van het verhaal rond mozes beinvloed kan zijn geweest door een verblijf in egypte. :quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 01:39 schreef lionsguy18 het volgende:
mmm interessant dat je in andere religies zoveel herkent van de bijbel
Was het de aanbidding van één God uit de vele bestaande Goden (waar men dan in geloofde, men is dan immers nog polytheist) of beweerde farao Achnaton dat er maar één God bestaat. Dat is men immers pas monotheist !quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 01:15 schreef Viola_Holt het volgende:
heel even hadden ze dat wel. farao Achnaton heeft even een godsdienst ingesteld voor de éne God Amon. Tutanchamon heeft dit weer ongedaan gemaakt.
farao Achnaton beweerde dat !quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 08:40 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Was het de aanbidding van één God uit de vele bestaande Goden (waar men dan in geloofde, men is dan immers nog polytheist) of beweerde farao Achnaton dat er maar één God bestaat. Dat is men immers pas monotheist !
of was het Tuthmoses, de egyptenaarquote:Voor als nog wordt immers Mozes beschouwt als de uitvinder van het monotheisme.
Wie heeft dat verhaal van Mozes dan verzonnen ?quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 10:10 schreef Viola_Holt het volgende:
of was het Tuthmoses, de egyptenaar
de schrijvers van de bijbel. Zo werden m.i. Egyptische verhalen verwerkt in de Israëlische "geschiedsschrijving".quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 10:45 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wie heeft dat verhaal van Mozes dan verzonnen ?
Dus ook Mozes heeft ook niet bestaan ?quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 10:48 schreef Viola_Holt het volgende:
de schrijvers van de bijbel. Zo werden m.i. Egyptische verhalen verwerkt in de Israëlische "geschiedsschrijving".
Net als ook gebeurd is met de Sumerische/Babylonische verhalen.
Daar is geen historisch bewijs voor. Het lijkt gebaseerd op egyptische verhalen. Zoals eerder gepost heeft het verhaal van de sumerische koning Sargon de grote die in een mandje, waterdicht gemaakt met pek, in de eufraat werd gezet ook een opvallende overeenkomst.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 11:03 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus ook Mozes heeft ook niet bestaan ?
dat is wat men gelooft ! is historisch nergens op gebaseerd.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 11:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Mozes heeft voor zover ik weet de eerste vijf boeken van de Bijbel geschreven.
Dus heeft hij bestaan.
Ik mis het causaal verband?quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 11:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Je kunt je bij alles wel gaan baseren op verhalen/godsdiensten uit een heel ver verleden.
Religies die opgehouden zijn te bestaan bevatten immers niet de waarheid.
Het kan dus eenvoudig in twijfel worden getrokken wanneer je de geschiedenis gaat natrekken. Aan de andere kant is er vrijwel geen aanwijzing dat het wel zo is voltrokken. Een simpel optel-sommetje leert dan in ieder geval dat het weldegelijk in twijfel getrokken kan worden.quote:Ik denk dat het bestaan van Mozes die opgegroeid is aan het hof van farao en later met zijn broer Aaron de 10 plagen over Egypte heeft ingeluid, als leider het volk van Israel door de woestijn heeft geleid, de stenen tafelen (tien geboden) op de berg Sinai heeft gekregen, niet in twijfel getrokken kan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |