abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10639719
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 22:05 schreef fatima het volgende:

[..]

als je de bijbel hebt gelezen, in genesis 13 kun je lezen waarom niet, Haile Selassie, rastafari, abraham en lot etc, een kind kan de was doen.
Jezus was een zwartkleurige Man , ga der maar an !

Nou in genesis 13 kan ik niks relevants ontdekken, en wat Haile Selassie ermee te maken heeft is me al helemaal een raadsel... kom nou toch eens met beide voetjes op de grond fatima en reageer on topic...
Unox, the worst operating system.
pi_10641683
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 21:55 schreef Viola_Holt het volgende:
en jij als gelovige ? hoe lief ben jij voor anderen en hoe uit jij dat ? in welk opzicht houd jij rekening met anderen ?
alsof ik nu ga zeggen "nou ik doe dat, en ik doe zus en zo,.. " ik zeg al helemaal niet dat jij als niet-gelovige niet ook rekening met mensen houdt, da's (in mijn ogen) heel normaal.
je snapt toch zelf ook wel wat er mee bedoeld wordt? het betekent dat je met je medemensen omgaat op zo een manier hoe jij het prettig zou vinden als mensen dat bij jou ook doen. het concept "heb uw naaste lief zoals u zelf" betekent niets meer als: doe bij een ander niet wat jij niet leuk vindt als een ander het bij jou doet, en met de leuke/prettige dingen precies net zo, maar dan andersom. doe die juist wel.
als meer mensen nou vanuit dat uitgangspunt zouden handelen (ik zeg ook niet dat ik dat altijd doe, ik heb ook fouten en gebreken en etc etc) maar vanuit die basis zouden de mensen het wel wat makkelijker en fijner maken voor elkaar.
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_10641949
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 23:44 schreef new_moon het volgende:

[..]

het betekent dat je met je medemensen omgaat op zo een manier hoe jij het prettig zou vinden als mensen dat bij jou ook doen.

Is denk ik ook een valkuil. Ikzelf ben bijvoorbeeld vrij individualistisch, en houd maar op beperkte mate van vragen als "hoe gaat het?", "en hoe nu verder?" etc. Andersom leef ik op de zelfde manier. ie als iemand bijv. ergens over wil praten, zegt diegene dat zelf wel.

Zo simpel is het echter niet helaas.

quote:
het concept "heb uw naaste lief zoals u zelf" betekent niets meer als: doe bij een ander niet wat jij niet leuk vindt als een ander het bij jou doet, en met de leuke/prettige dingen precies net zo, maar dan andersom. doe die juist wel.
Ook daar is weer het probleem dat je uitgaat van jezelf... Iedereen heeft andere behoeftes en andere wensen. Het zou niet goed zijn als ik iedereen als mijzelf zou zien, en ze als dusdanig behandelen.
quote:
als meer mensen nou vanuit dat uitgangspunt zouden handelen (ik zeg ook niet dat ik dat altijd doe, ik heb ook fouten en gebreken en etc etc) maar vanuit die basis zouden de mensen het wel wat makkelijker en fijner maken voor elkaar.
Ik vrees dat er veel meer voor nodig is..
pi_10642090
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 23:56 schreef Mariel het volgende:
Is denk ik ook een valkuil. Ikzelf ben bijvoorbeeld vrij individualistisch, en houd maar op beperkte mate van vragen als "hoe gaat het?", "en hoe nu verder?" etc. Andersom leef ik op de zelfde manier. ie als iemand bijv. ergens over wil praten, zegt diegene dat zelf wel.

Zo simpel is het echter niet helaas.

sjonge,.. wilde ik er nog bij zetten "maar ja da's natuurlijk niet alles wat nodig is" doe ik het net niet,.... ja inderdaad,.. je hebt gelijk Mariel.
quote:
Ook daar is weer het probleem dat je uitgaat van jezelf... Iedereen heeft andere behoeftes en andere wensen. Het zou niet goed zijn als ik iedereen als mijzelf zou zien, en ze als dusdanig behandelen.
[..]

Ik vrees dat er veel meer voor nodig is..

ik bedoelde ook niet dat je mensen als allemaal precies dezelfde klonen moet zien, maar als mens hebben we toch een heleboel gemeen. dus op dat gemeenschappelijke level bedoelde ik het eigenlijk. ' in het groot' dus.
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_10642277
quote:
Op zaterdag 24 mei 2003 00:05 schreef new_moon het volgende:

[..]

sjonge,.. wilde ik er nog bij zetten "maar ja da's natuurlijk niet alles wat nodig is" doe ik het net niet,.... ja inderdaad,.. je hebt gelijk Mariel.

hihi
quote:
[..]

ik bedoelde ook niet dat je mensen als allemaal precies dezelfde klonen moet zien, maar als mens hebben we toch een heleboel gemeen. dus op dat gemeenschappelijke level bedoelde ik het eigenlijk. ' in het groot' dus.

Dat gemeenschappelijke is soms ook moeilijk. Hangt namelijk ook af van interpretatie van anderen. Probeer bijvoorbeeld maar eens iets goed te doen voor iemand die paranoide is..
pi_10642682
quote:

alsof ik nu ga zeggen "nou ik doe dat, en ik doe zus en zo,.. " ik zeg al helemaal niet dat jij als niet-gelovige niet ook rekening met mensen houdt, da's (in mijn ogen) heel normaal.
je snapt toch zelf ook wel wat er mee bedoeld wordt? het betekent dat je met je medemensen omgaat op zo een manier hoe jij het prettig zou vinden als mensen dat bij jou ook doen. het concept "heb uw naaste lief zoals u zelf" betekent niets meer als: doe bij een ander niet wat jij niet leuk vindt als een ander het bij jou doet, en met de leuke/prettige dingen precies net zo, maar dan andersom. doe die juist wel.

ik snap het wel gedeeltelijk. ik snap alleen niet waar het geloof het verschil maakt.
fokschaap
pi_10646920
quote:
Dat is logisch, als iedereen hetzelfde zou handelen (en geloven) word het automatisch een stuk prettiger. Net als wanneer iedereen zich zou houden aan de Nederlandse wet dat het dan ook een stuk prettiger zou zijn in Nederland. Of als iedereen boeddhist, hindoe, moslim, etc (met als voorwaarde dat iedereen zich aan de gedragsregels van het geloof zou houden), zou zijn dat het ook een stuk prettiger was geweest.
pi_10679879
quote:
Op zaterdag 24 mei 2003 00:36 schreef Viola_Holt het volgende:
ik snap het wel gedeeltelijk. ik snap alleen niet waar het geloof het verschil maakt.
En Jezsu was trouens niet de eerste die dit principe naar voren bracht. Het is gewoon het standaard-prinicpe van gelijkwaardigeheid en al zo oud als de mensheid (al houdt niet iedereen zich eraan).
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
  maandag 26 mei 2003 @ 09:37:04 #109
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_10680517
quote:
Op maandag 26 mei 2003 08:32 schreef Koerok het volgende:

[..]

En Jezsu was trouens niet de eerste die dit principe naar voren bracht. Het is gewoon het standaard-prinicpe van gelijkwaardigeheid en al zo oud als de mensheid (al houdt niet iedereen zich eraan).

Is dat relevant dan? Moet iemand een nieuw principe uitvinden om de wereld wat bij te brengen? Jezus heeft trouwens een heleboel nieuwe principes gelegd, die daar in Galilea in die tijd helemaal niet zo standaard waren. Neem bijvoorbeeld: 'Heb uw vijanden lief en bid voor wie je vervolgen' en 'Degene die zonder zonden is mag de eerste steen gooien'.
pi_10680648
quote:
Op maandag 26 mei 2003 09:37 schreef K-Billy het volgende:
Is dat relevant dan? Moet iemand een nieuw principe uitvinden om de wereld wat bij te brengen?
Nee hoor, ik heb best bewondering voor Jezus dat hij dit soort zaken weer eens op de kaart heeft gezet, maar gelovigen doen vaak alsof het volstrekt nieuw en uniek is wat Jezus allemaal heeft gezegd. Alsof de moraal begonnen is met het Nieuwe Testament, en dat is volstrekte onzin.
quote:
Jezus heeft trouwens een heleboel nieuwe principes gelegd, die daar in Galilea in die tijd helemaal niet zo standaard waren. Neem bijvoorbeeld: 'Heb uw vijanden lief en bid voor wie je vervolgen' en 'Degene die zonder zonden is mag de eerste steen gooien'.
Denk je nu echt dat vergevingsgezindheid een nieuw concept was in die tijd?
  maandag 26 mei 2003 @ 10:13:50 #111
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_10681044
quote:
Op maandag 26 mei 2003 09:47 schreef Koerok het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb best bewondering voor Jezus dat hij dit soort zaken weer eens op de kaart heeft gezet, maar gelovigen doen vaak alsof het volstrekt nieuw en uniek is wat Jezus allemaal heeft gezegd. Alsof de moraal begonnen is met het Nieuwe Testament, en dat is volstrekte onzin.

Als mensen dat beweren zou ik het ook niet met ze eens zijn. Jezus vond zichzelf ook niet belangrijk. Hij gedroeg zich nederig. Mensen willen graag zoveel mogelijk verzinnen om hem de belangrijkste mens in de geschiedenis te maken, terwijl zijn boodschap juist was dat je niet belangrijk moet willen zijn.
quote:
[..]

Denk je nu echt dat vergevingsgezindheid een nieuw concept was in die tijd?

Ik denk het wel en zo niet dan was het wel een vergeten concept. In de Joodse leer kwam het niet naar voren. Men kende 'oog om oog, tand om tand', Jezus zei 'keer de mens die jou slaat, ook je andere wang toe'. Wou je me wijsmaken dat in zo'n woelige periode van het Romeinse Rijk, het concept 'heb je vijanden lief' bekend was onder de mensen?
pi_10681431
quote:
Op maandag 26 mei 2003 10:13 schreef K-Billy het volgende:
Ik denk het wel en zo niet dan was het wel een vergeten concept. In de Joodse leer kwam het niet naar voren. Men kende 'oog om oog, tand om tand', Jezus zei 'keer de mens die jou slaat, ook je andere wang toe'. Wou je me wijsmaken dat in zo'n woelige periode van het Romeinse Rijk, het concept 'heb je vijanden lief' bekend was onder de mensen?
Je kijkt alleen naar de beschreven geschiedenis, de romeinse overheersing met z'n machtswellust. Ik weiger me er gewoon bij neer te leggen dat zoiets basaals als vergeving (ik weet, het is niet iedereen gegeven), opeens door iemand geïntroduceerd is.
Nogmaals: Dat de machthebbers in Rome hier geen boodschap aan hadden, dat zegt niet zo veel.
pi_10685037
quote:
Op maandag 26 mei 2003 10:13 schreef K-Billy het volgende:
Caesar zag vergeving als het hoogste (en zelfs als goddelijk) goed.
  maandag 26 mei 2003 @ 14:13:39 #114
8369 speknek
Another day another slay
pi_10686166
quote:
Op maandag 26 mei 2003 13:25 schreef nikk het volgende:
Caesar zag vergeving als het hoogste (en zelfs als goddelijk) goed.
Hij gaf z'n vijanden zelfs de beste posities (Brutus).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 12:32:55 #115
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_10707248
quote:
Op maandag 26 mei 2003 14:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Hij gaf z'n vijanden zelfs de beste posities (Brutus).

Ja, ik heb ook het gas wel eens onbewust open laten staan.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  donderdag 5 juni 2003 @ 17:49:42 #116
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_10910311
quote:
Op vrijdag 23 mei 2003 18:31 schreef ds_polleke het volgende:
het gaat niet om een stok.. je wil zelf wel zo goed mogelijk voor God leven..

wanneer je verliefd bent doe je ook alles voor je geliefde.. die heeft ook geen stok achter de deur....

Soms wel een zweepje...
Kunst zonder trein.
  donderdag 5 juni 2003 @ 17:54:15 #117
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_10910375
quote:
Op maandag 26 mei 2003 10:36 schreef Koerok het volgende:

[..]

Je kijkt alleen naar de beschreven geschiedenis, de romeinse overheersing met z'n machtswellust. Ik weiger me er gewoon bij neer te leggen dat zoiets basaals als vergeving (ik weet, het is niet iedereen gegeven), opeens door iemand geïntroduceerd is.
Nogmaals: Dat de machthebbers in Rome hier geen boodschap aan hadden, dat zegt niet zo veel.

Mee eens, dat was allemaal maar politiek.

Dit wordt ook mooi weergegeven in de film Jesus christ Superstar, op het moment dat Ceasar aangemoedigd wordt om Jezus te kruisigen.
Kunst zonder trein.
  donderdag 5 juni 2003 @ 20:03:03 #118
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_10913110
quote:
Op donderdag 5 juni 2003 17:54 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Mee eens, dat was allemaal maar politiek.

Dit wordt ook mooi weergegeven in de film Jesus christ Superstar, op het moment dat Ceasar aangemoedigd wordt om Jezus te kruisigen.

Ik ben blij dat je niet een van hen bent die denken dat Jezus Caesar was, maar bedoel je soms Pilatus?
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_21085616
quote:
Op donderdag 5 augustus 2004 21:18 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Nee ik weet het niet precies, ik heb het gelezen maar niet onthouden, maar feit blijft wel dat er vele voorspellingen over de komst van Jezus in het Oude Testament staan en dat vier evangelisten onafhankelijk van elkaar het leven van Jezus hebben opgeschreven in de 4 evangelieen.
maar allemaal lang na de dood van de bijbelse jezus. tevens kun je de voorspellingen uit het OT makkelijk verwerkelijken in een later boek, het NT, en daaruit de geschriften die niet in het plaatje passen weglaten, de apocrieven.

en ik denk zeker dat je Flavius Josephus bedoelt. Daar wordt vaker naar verwezen als romeinse bron.

[ Bericht 5% gewijzigd door Viola_Holt op 05-08-2004 22:19:20 ]
fokschaap
  donderdag 5 augustus 2004 @ 22:13:15 #120
17928 averty
Retroactief ziener
pi_21086670
quote:
Op maandag 26 mei 2003 10:36 schreef Koerok het volgende:

Red Herring Alert!!!!!!!

Stel nou inderdaad dat Jezus de eerste was die zoiets als vergeving predikte en toepaste. Is hij dan een goed mens? Dat valt nog te betwijfelen. Studie heeft aangetoond dat een 'tit-for-tat' strategie veel meer kans op overleven biedt. Doet hij wat bij jou, dan pak jij hem terug, maar niet eerder.

Daarnaast is er wat mij betreft sprake van een red herring alert omdat de discussie met gelovigen vanuit de gelovigen zelf snel op een zijspoor wordt getrokken, denk lijkwade van Turijn en al die relikwieen enzo. Stel dat ergens in een kerk een splinter van het echte kruis van jezus ligt. Is jezus daarmee dan een supernatuurlijk wezen of de zoon ervan? Nee!

De uiterst hinderlijke trek om vanuit christelijke kring een patent op edelmoedigheid, vergevingsgezindheid of moed te leggen is al te naar voor woorden. Geen enkel bewijs voor, dat atheisten laffer zouden zijn. Of minder vergevingsgezind. Overal ter wereld religieuze (of religieus gemotiveerde strijd).

Gelovigen zullen moeten accepteren dat ze iets aanhangen waar ze nooit bewijs voor zullen vinden. Het zou mooi zijn als dat proces van gewaarwording met zich meebracht hun bemoeizucht voor zich te houden. Dat zou pas een mooi zijn.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_21087641
quote:
Op donderdag 5 augustus 2004 22:13 schreef averty het volgende:

Stel nou inderdaad dat Jezus de eerste was die zoiets als vergeving predikte en toepaste. Is hij dan een goed mens? Dat valt nog te betwijfelen. Studie heeft aangetoond dat een 'tit-for-tat' strategie veel meer kans op overleven biedt. Doet hij wat bij jou, dan pak jij hem terug, maar niet eerder.
bij Jezus ging het duidelijk niet om overleven ! Al kon hij dan opstaan uit de dood, menig mens heeft daar wat meer moeite mee.
quote:
Daarnaast is er wat mij betreft sprake van een red herring alert omdat de discussie met gelovigen vanuit de gelovigen zelf snel op een zijspoor wordt getrokken, denk lijkwade van Turijn en al die relikwieen enzo. Stel dat ergens in een kerk een splinter van het echte kruis van jezus ligt. Is jezus daarmee dan een supernatuurlijk wezen of de zoon ervan? Nee!
Je beperkt je nu wel tot de rooms-katholieken.
quote:
De uiterst hinderlijke trek om vanuit christelijke kring een patent op edelmoedigheid, vergevingsgezindheid of moed te leggen is al te naar voor woorden. Geen enkel bewijs voor, dat atheisten laffer zouden zijn. Of minder vergevingsgezind. Overal ter wereld religieuze (of religieus gemotiveerde strijd).
Maar dat komt omdat atheisten misschien toch ongemerkt het voorbeeld van de christenen volgen, alleen geloven ze niet.
quote:
Gelovigen zullen moeten accepteren dat ze iets aanhangen waar ze nooit bewijs voor zullen vinden. Het zou mooi zijn als dat proces van gewaarwording met zich meebracht hun bemoeizucht voor zich te houden. Dat zou pas een mooi zijn.
Bemoeizucht is een menselijk fenomeen, heeft niet direkt iets met christenen te maken m.i.
fokschaap
pi_21101708
quote:
Op donderdag 5 augustus 2004 22:13 schreef averty het volgende:

[..]

Dat is het kenmerk van geloof.
Zoals atheisten ook een geloof onvoorwaardelijk aanhangen namelijk de ontkenning van God.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 17:29:55 #123
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21101851
Waarom bidden twee landen die oorlog voeren tot dezelfde god?
er word teveel abstract gedingest
pi_21102020
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 17:29 schreef misterikke het volgende:
Waarom bidden twee landen die oorlog voeren tot dezelfde god?
Omdat ze kennelijk dezelfde religie aanhangen.
Snap de vraag niet zo goed.
pi_21107478
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 17:24 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Dat is het kenmerk van geloof.
Zoals atheisten ook een geloof onvoorwaardelijk aanhangen namelijk de ontkenning van God.
je kunt God pas ontkennen als je in hem gelooft !
fokschaap
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 23:48:53 #126
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21109822
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 17:39 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Omdat ze kennelijk dezelfde religie aanhangen.
Snap de vraag niet zo goed.
Wat verwachten ze dan van die God? Helpt God dan het land dat hij het leukst vindt, of ...?
pi_21109852
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 23:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat verwachten ze dan van die God? Helpt God dan het land dat hij het leukst vindt, of ...?
Het land dat de oorlog wint heeft gelijk gekregen van die god

En het land dat de oorlog verliest vindt steun bij die god !
fokschaap
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 23:59:28 #128
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21110085
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 23:50 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Het land dat de oorlog wint heeft gelijk gekregen van die god

En het land dat de oorlog verliest vindt steun bij die god !
Kijk eens aan, God is er voor iedereen..
pi_21110995
Oorlog voeren is niet uit God.
Lees de 10 geboden er maar eens op na.
pi_21111067
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 00:35 schreef lionsguy18 het volgende:
dat zijn kopieën van een egyptische bron.
fokschaap
pi_21111293
geen idee
pi_21111401
Maar wat heeft dit alles verder te maken met god, geloof en de kerk beste mod.
vind je topic bagger.
pi_21111402
maar onwaarschijnlijk want egypte had geen monotheistische religie
pi_21111448
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 00:50 schreef newsman het volgende:
Maar wat heeft dit alles verder te maken met god, geloof en de kerk beste mod.
vind je topic bagger.
mag je vinden
nog meer commentaar?
pi_21111552
Zeg dan in je topic ik wil het over dode atheist hebben ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door newsman op 07-08-2004 01:22:02 ]
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 01:14:53 #136
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21111958
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 00:35 schreef lionsguy18 het volgende:
Leviticus en Numeri denken er toch anders over.
pi_21111976
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 00:50 schreef lionsguy18 het volgende:
maar onwaarschijnlijk want egypte had geen monotheistische religie
heel even hadden ze dat wel. farao Achnaton heeft even een godsdienst ingesteld voor de éne God Amon. Tutanchamon heeft dit weer ongedaan gemaakt.
fokschaap
pi_21112132
As for the famous Ten Commandments, said to have been conveyed to Moses by God upon the mountain, these too are of Egyptian origin, deriving directly from Spell Number 125 in the Egyptian Book of the Dead. They were not new codes of conduct invented for the Israelites, but were simply newly stated versions of the ritual confessions of the pharaohs. For example, the confession 'I have not killed' was transposed to the decree Thou shalt not kill; 'I have not stolen' became Thou shalt not steal; 'I have not told lies' became Thou shalt not bear false witness - and so on.

Not only were the Ten Commandments drawn from Egyptian ritual, but so too were the Psalms (which are attributed to King David) reworked from Egyptian hymns. Even the Old Testament book of Proverbs - the so-called wise words of Solomon - was translated almost verbatim into Hebrew from the writings of an Egyptian sage called Amenemope. These are now held at the British Museum, and verse after verse of the book of Proverbs can be attributed to this Egyptian original. It has now been discovered that even the writings of Amenemope were extracted from a far older work called The Wisdom of Ptah-hotep, which comes from more than 2000 years before the time of Solomon.

hier een link naar informatie over spell 125, een soort van biecht om toch toegelaten te worden tot het dodenrijk.

http://www.touregypt.net/featurestories/egyptevil.htm

meer info: http://dwij.org/forum/amarna/2_cmndmts_book_of_the_dead.html

[ Bericht 7% gewijzigd door Viola_Holt op 07-08-2004 01:29:30 ]
fokschaap
pi_21112522
mmm interessant dat je in andere religies zoveel herkent van de bijbel
pi_21112582
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 01:39 schreef lionsguy18 het volgende:
mmm interessant dat je in andere religies zoveel herkent van de bijbel
en historisch gezien is dit boek ouder dan de tien geboden. blijkbaar waren er voor God met de geboden kwam al dergelijke inzichten om het eeuwige leven te verkrijgen. ook interesant te weten dat de schrijver van het verhaal rond mozes beinvloed kan zijn geweest door een verblijf in egypte. :
fokschaap
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 08:40:08 #141
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21114442
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 01:15 schreef Viola_Holt het volgende:
heel even hadden ze dat wel. farao Achnaton heeft even een godsdienst ingesteld voor de éne God Amon. Tutanchamon heeft dit weer ongedaan gemaakt.
Was het de aanbidding van één God uit de vele bestaande Goden (waar men dan in geloofde, men is dan immers nog polytheist) of beweerde farao Achnaton dat er maar één God bestaat. Dat is men immers pas monotheist !

Voor als nog wordt immers Mozes beschouwt als de uitvinder van het monotheisme.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_21115123
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 08:40 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Was het de aanbidding van één God uit de vele bestaande Goden (waar men dan in geloofde, men is dan immers nog polytheist) of beweerde farao Achnaton dat er maar één God bestaat. Dat is men immers pas monotheist !
farao Achnaton beweerde dat !
quote:
Voor als nog wordt immers Mozes beschouwt als de uitvinder van het monotheisme.
of was het Tuthmoses, de egyptenaar
fokschaap
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 10:45:36 #143
60090 Akkersloot
pi_21115540
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 10:10 schreef Viola_Holt het volgende:
of was het Tuthmoses, de egyptenaar
Wie heeft dat verhaal van Mozes dan verzonnen ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_21115571
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 10:45 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wie heeft dat verhaal van Mozes dan verzonnen ?
de schrijvers van de bijbel. Zo werden m.i. Egyptische verhalen verwerkt in de Israëlische "geschiedsschrijving".

Net als ook gebeurd is met de Sumerische/Babylonische verhalen.
fokschaap
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 11:03:45 #145
60090 Akkersloot
pi_21115779
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 10:48 schreef Viola_Holt het volgende:
de schrijvers van de bijbel. Zo werden m.i. Egyptische verhalen verwerkt in de Israëlische "geschiedsschrijving".

Net als ook gebeurd is met de Sumerische/Babylonische verhalen.
Dus ook Mozes heeft ook niet bestaan ?
pi_21115916
Mozes heeft voor zover ik weet de eerste vijf boeken van de Bijbel geschreven.
Dus heeft hij bestaan.
pi_21115938
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 11:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dus ook Mozes heeft ook niet bestaan ?
Daar is geen historisch bewijs voor. Het lijkt gebaseerd op egyptische verhalen. Zoals eerder gepost heeft het verhaal van de sumerische koning Sargon de grote die in een mandje, waterdicht gemaakt met pek, in de eufraat werd gezet ook een opvallende overeenkomst.

De bijbel is een boek van mythen.
fokschaap
pi_21115949
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 11:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Mozes heeft voor zover ik weet de eerste vijf boeken van de Bijbel geschreven.
Dus heeft hij bestaan.
dat is wat men gelooft ! is historisch nergens op gebaseerd.
fokschaap
pi_21116166
Je kunt je bij alles wel gaan baseren op verhalen/godsdiensten uit een heel ver verleden.
Religies die opgehouden zijn te bestaan bevatten immers niet de waarheid.
Ik denk dat het bestaan van Mozes die opgegroeid is aan het hof van farao en later met zijn broer Aaron de 10 plagen over Egypte heeft ingeluid, als leider het volk van Israel door de woestijn heeft geleid, de stenen tafelen (tien geboden) op de berg Sinai heeft gekregen, niet in twijfel getrokken kan worden.
  zaterdag 7 augustus 2004 @ 14:41:18 #150
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21119537
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 11:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Je kunt je bij alles wel gaan baseren op verhalen/godsdiensten uit een heel ver verleden.
Religies die opgehouden zijn te bestaan bevatten immers niet de waarheid.
Ik mis het causaal verband?
quote:
Ik denk dat het bestaan van Mozes die opgegroeid is aan het hof van farao en later met zijn broer Aaron de 10 plagen over Egypte heeft ingeluid, als leider het volk van Israel door de woestijn heeft geleid, de stenen tafelen (tien geboden) op de berg Sinai heeft gekregen, niet in twijfel getrokken kan worden.
Het kan dus eenvoudig in twijfel worden getrokken wanneer je de geschiedenis gaat natrekken. Aan de andere kant is er vrijwel geen aanwijzing dat het wel zo is voltrokken. Een simpel optel-sommetje leert dan in ieder geval dat het weldegelijk in twijfel getrokken kan worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')