Daarom deze vraag, wanneer wordt iemand echt beschouwd als gek. Ik wil dit echt graag weten want misschien kan dit een beetje helpen mijn gedachtes weer op orde te brengen. Ik weet dat dit gehele verhaal als onduidelijk kan worden beschouwt, maar toch hoop ik dat jullie een beetje begrijpen welke richting ik op wil gaan.
Als je eenmaal weet wat voor psychische ziektebeelden er bestaan noem je het niet meer zo snel 'gek', denk ik.
Waarom denk/vermoed je dit van jezelf trouwens, kun je wat specifieker zijn?
Overigens gaan we hier geen diagnoses stellen ( ) dat kunnen we niet.
quote:Ik weet wel wat voor psychische ziektebeelden er allemaal zijn. En ik bedoel het dus ook niet als een verzamelnaam voor al deze ziekten. Ik bedoel het eerder in de richting van doordraaien. Al je controlle over je zelf kwijt raken en misschien zelfs wel nooit meer terug kunnen krijgen.
Op woensdag 21 mei 2003 21:46 schreef shmoopy het volgende:
Wat noem jij gek?Als je eenmaal weet wat voor psychische ziektebeelden er bestaan noem je het niet meer zo snel 'gek', denk ik.
Waarom denk/vermoed je dit van jezelf trouwens, kun je wat specifieker zijn?
Overigens gaan we hier geen diagnoses stellen (
) dat kunnen we niet.
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 21:45 schreef Tedda het volgende:
Als je briljant bent.
jammer genoeg heb je best gelijk
quote:ach man, gek
Op woensdag 21 mei 2003 21:50 schreef Lord Dreamer het volgende:
Ik ben al tijden Gek .. prettig gestoord en lijp, maar boeit dat ? niet echt. Het maakt me namelijk niet uit wat anderen zeggen of denken.
Het gaat om jezelf. Zelf ben ik van mening dat je je eigen psychisch innerlijk kan sturen en controleren.
http://www.google.nl/search?q=hersenschimmen&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=
Het gaat dan wel over een oudere man die langzaam begint de dementeren, maar het verhaal geeft wel heel goed weer hoe iemand steeds minder grip krijgt op zijn omgeving.
En voor de rest: doe rustig aan met drank en drux
quote:Grin. Maar dat eerste dat bedoel ik eigelijk. Ik leef steeds meer in een soort van droomwereld. Ik beleef dingen in mijn fantasy die nooit zijn gebeurt en ga deze steeds meer aannemen als de waarheid. Als echt gebeurde gebeurtenissen. Ik ga steeds meer het onderscheid verliezen tussen zoals jij al zegt fictie en de waarheid. Waarschijnlijk omdat ik deze fictie veel mooier vind als de waarheid. Waarschijnlijk omdat deze fictie in mijn ogen mooier en eerlijker is als de echte waarheid.
Op woensdag 21 mei 2003 21:47 schreef Madnessy het volgende:
als je het verschil tussen fictie en waarheid niet meer zien , waanbeelden krijgt , onzin uitkrijst, enz (1 van deze en je bent niet meer 100 )
maar jij bent zo echt nog niet gek
hoogstens beetje maf
quote:Is er voor jezelf een mogelijke reden aan te wijzen dat je het gevoel hebt je grip op dingen kwijt te raken?
Op woensdag 21 mei 2003 21:48 schreef Tenusia het volgende:[..]
Ik weet wel wat voor psychische ziektebeelden er allemaal zijn. En ik bedoel het dus ook niet als een verzamelnaam voor al deze ziekten. Ik bedoel het eerder in de richting van doordraaien. Al je controlle over je zelf kwijt raken en misschien zelfs wel nooit meer terug kunnen krijgen.
En hoe oud ben je eigenlijk?
Maar verder mensen met veel psychische problemen en niet meer weten wat ze doen en daardoor soms ook anderen schade aan brengen.
[Dit bericht is gewijzigd door Spijker83 op 21-05-2003 21:56]
quote:Doet de leeftijd er iets toe dan? Ik ben 21. Maar het punt is gewoon dat ik veelste veel nadenk over veel zaken. Ik heb een totaal andere gedachte gang als het meerendeel van de mensheid en daarom ook mijn vraag eigelijk. Want ik begin me steeds meer af te vragen of ik degene ben die gek ben en dingen verkeerd ziet en opvat en niet de rest van de mensheid
Op woensdag 21 mei 2003 21:52 schreef shmoopy het volgende:[..]
Is er voor jezelf een mogelijke reden aan te wijzen dat je het gevoel hebt je grip op dingen kwijt te raken?
Sta je onder grote druk oid?En hoe oud ben je eigenlijk?
quote:Heh zou kunnen, maar dit zal wel vast niets meer zijn als een gril van mijn gedachtengang
Op woensdag 21 mei 2003 21:53 schreef Madnessy het volgende:
misschien tip om dan ff hulp te zoeken ??
het kan nooit kwaad
quote:Ja, leeftijd kan er iets toe doen.
Op woensdag 21 mei 2003 21:56 schreef Tenusia het volgende:[..]
Doet de leeftijd er iets toe dan?
quote:Join the club.
Ik ben 21. Maar het punt is gewoon dat ik veelste veel nadenk over veel zaken. Ik heb een totaal andere gedachte gang als het meerendeel van de mensheid en daarom ook mijn vraag eigelijk. Want ik begin me steeds meer af te vragen of ik degene ben die gek ben en dingen verkeerd ziet en opvat en niet de rest van de mensheid
Maar als je je er zorgen over maakt, waarom maak je dan niet eens een afspraak met je huisarts en leg je het hem/haar voor?
Zo op een forum kan niemand dat goed en zinnig beoordelen,
maar dat snap je wel.
Een huisarts kan je misschien gerusstellen, en anders doorverwijzen naar iemand.
Als jij je er niet meer prettig bij voelt zou ik gewoon even langsgaan, voor de zekerheid.
quote:Wist je dat 73% van de mensheid dat heeft?
Ik heb een totaal andere gedachte gang als het meerendeel van de mensheid en daarom ook mijn vraag eigelijk. Want ik begin me steeds meer af te vragen of ik degene ben die gek ben en dingen verkeerd ziet en opvat en niet de rest van de mensheid
quote:Dat zou kunnen maar ik praat niet graag over mijn gevoel, mijn gedachten, niks niet eigenlijk. Om heel eerlijk te zijn is dat grotendeels alles wat ik nog heb
Op woensdag 21 mei 2003 22:01 schreef shmoopy het volgende:[..]
Ja, leeftijd kan er iets toe doen.
In je puberteit is het bijv heel normaal als je jezelf dit soort dingen afvraagt,
en kun je best in de war raken over jezelf, vandaar.
Maar jij bent de puberteit al voorbij, zie ik dus.
[..]Join the club.
Maar als je je er zorgen over maakt, waarom maak je dan niet eens een afspraak met je huisarts en leg je het hem/haar voor?
Zo op een forum kan niemand dat goed en zinnig beoordelen,
maar dat snap je wel.
Een huisarts kan je misschien gerusstellen, en anders doorverwijzen naar iemand.
Als jij je er niet meer prettig bij voelt zou ik gewoon even langsgaan, voor de zekerheid.
quote:Zolang je je beseft dat je "anders" denkt dan de rest van de wereld ben je nog steeds normaal hoor. Verlies geen contact met mensen om je heen omdat je denkwereld anders is. (dit vanwege je leeftijd.)
Doet de leeftijd er iets toe dan? Ik ben 21. Maar het punt is gewoon dat ik veelste veel nadenk over veel zaken. Ik heb een totaal andere gedachte gang als het meerendeel van de mensheid en daarom ook mijn vraag eigelijk. Want ik begin me steeds meer af te vragen of ik degene ben die gek ben en dingen verkeerd ziet en opvat en niet de rest van de mensheid
Klinkt misschien raar maar dit komt ontzettend herkenbaar over, je zou zo mijn broertje kunnen zijn. Die is een jaartje jonger maar zegt hetzelfde met exact dezelfde woorden en spelfouten.
quote:Met deze vraag zat ik dus ook al geruime tijd, en daarom ook uiteindelijk deze post. Ik denk dat deze post voor mij niets meer was als een bevestiging dat echt gek niet te bepalen is. Dat echt normaal niet bestaat.
Op woensdag 21 mei 2003 22:01 schreef Toebroodjie het volgende:
Tsja wat is "gek" en wat beschouwd men als "normaal"? Wat is eigenlijk normaal? Ik had toevallig vanmiddag nog over het onderwerp. Normaal heeft veel met normen en waarden te maken denk ik. Tegenwoordig word je niet meer gauw als zijnde gek verklaard maar eerder als psychisch een probleem hebben wat als een ziekte beschouwd word waar behandelingen en medicijnen voor zijn.
quote:Hele goeie post.
Op woensdag 21 mei 2003 22:08 schreef hollander172 het volgende:[..]
Zolang je je beseft dat je "anders" denkt dan de rest van de wereld ben je nog steeds normaal hoor. Verlies geen contact met mensen om je heen omdat je denkwereld anders is. (dit vanwege je leeftijd.)
Blijf ook openstaan voor wat voor jou misschien raar klinkt maar voor de meesten op waarheid berust. Vat ook andere meningen niet op als aanval op je eigen denkwereld maar onthou ze en probeer ze in te passen in wat jouw wereldbeeld is.
Het is denk ik heel belangrijk dat je je niet terugtrekt in jezelf, die neiging heb je misschien (?) omdat je misschien tijdelijk even geen aansluiting voelt met anderen.
quote:Grin daarvoor mijn excusses, Nederlands is nooit mijn sterkste vak geweest
Zolang je je beseft dat je "anders" denkt dan de rest van de wereld ben je nog steeds normaal hoor. Verlies geen contact met mensen om je heen omdat je denkwereld anders is. (dit vanwege je leeftijd.)
Blijf ook openstaan voor wat voor jou misschien raar klinkt maar voor de meesten op waarheid berust. Vat ook andere meningen niet op als aanval op je eigen denkwereld maar onthou ze en probeer ze in te passen in wat jouw wereldbeeld is.Klinkt misschien raar maar dit komt ontzettend herkenbaar over, je zou zo mijn broertje kunnen zijn. Die is een jaartje jonger maar zegt hetzelfde met exact dezelfde woorden en spelfouten.
quote:Ik kon even niet op de juiste woorden komen. Denk omdat ik niet te diep in wil gaan over hoe ik denk en hoe ik voel (waarschijnlijk omdat ik mij ervoor schaam, of niet ik weet het niet
Blijf ook openstaan voor wat voor jou misschien raar klinkt maar voor de meesten op waarheid berust. Vat ook andere meningen niet op als aanval op je eigen denkwereld maar onthou ze en probeer ze in te passen in wat jouw wereldbeeld is.Klinkt misschien raar maar dit komt ontzettend herkenbaar over, je zou zo mijn broertje kunnen zijn. Die is een jaartje jonger maar zegt hetzelfde met exact dezelfde woorden en spelfouten.
Toch grotendeels om hoe ik denk en me opstel tegen de maatschappij. Wat begon als een 'opstand' tegen de maatschappij, leidde tot grootheidswaanzin en begint heb ik nu het idee weer in stukken te vallen en als dat gebeurt hou ik helemaal niets over
quote:Ach, sommige mensen denken nu eenmaal meer na bij hun acties dan anderen. Ik wordt wel eens (voor de gein) een freak genoemd vanwege mijn brede interesse in bepaalde zaken en mijn kennis daarvan haha, ze denken maar
Op woensdag 21 mei 2003 22:09 schreef Tenusia het volgende:[..]
Met deze vraag zat ik dus ook al geruime tijd, en daarom ook uiteindelijk deze post. Ik denk dat deze post voor mij niets meer was als een bevestiging dat echt gek niet te bepalen is. Dat echt normaal niet bestaat.
quote:Maar als ik geen aansluiting heb met anderen, hoe kan ik dan ooit met ze praten als onze ideeen lijnrecht tegen over elkaar staan. Dat is juist het probleem.
Op woensdag 21 mei 2003 22:12 schreef shmoopy het volgende:[..]
Hele goeie post.
Het is denk ik heel belangrijk dat je je niet terugtrekt in jezelf, die neiging heb je misschien (?) omdat je misschien tijdelijk even geen aansluiting voelt met anderen.
quote:Ik was er ook altijd trots op om gek genoemt te worden en ik vind het ook niet zo'n probleem. Het is gelukkig nog niets dat ik buiten met een onderbroek op me hoofd naar de bus toe huppel (dat doe ik alleen op me kamer). Het was gewoon meer de vraag van tot hoe ver kan je gaan tot je echt daadwerkelijk de controle kwijt raakt.
Op woensdag 21 mei 2003 22:21 schreef Toebroodjie het volgende:[..]
Ach, sommige mensen denken nu eenmaal meer na bij hun acties dan anderen. Ik wordt wel eens (voor de gein) een freak genoemd vanwege mijn brede interesse in bepaalde zaken en mijn kennis daarvan haha, ze denken maar
Toch denk ik ook wel eens van: ben ik nu zo raar? Maar aan de andere kant klinkt "normaal" ook zo saai. Niet teveel bij nadenken zou ik zeggen
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 22:24 schreef Tenusia het volgende:[..]
Ik was er ook altijd trots op om gek genoemt te worden en ik vind het ook niet zo'n probleem. Het is gelukkig nog niets dat ik buiten met een onderbroek op me hoofd naar de bus toe huppel (dat doe ik alleen op me kamer). Het was gewoon meer de vraag van tot hoe ver kan je gaan tot je echt daadwerkelijk de controle kwijt raakt.
Tot hoever je kan gaan? Ik denk dat je dan de zaak zo bont moet maken doordat je een gevaar vormd voor jezelf en de samenleving.
quote:Je hoeft het ook helemaal niet met elkaar eens te zijn om over een bepaald onderwerp te praten. Je visie op dingen uit te wisselen met andere kan eigenlijk alleen maar een verrijking zijn van je bewustzijn. (ofzoiets
Op woensdag 21 mei 2003 22:22 schreef Tenusia het volgende:[..]
Maar als ik geen aansluiting heb met anderen, hoe kan ik dan ooit met ze praten als onze ideeen lijnrecht tegen over elkaar staan. Dat is juist het probleem.
Zolang je jezelf niet als gek beschouwd ben je niet gek (omgekeerde telt natuurlijk ook ).
Oordeel is iets voor dwazen
quote:Thanks.
Op woensdag 21 mei 2003 22:12 schreef shmoopy het volgende:[..]
Hele goeie post.
Ik heb dus ook met deze problematiek te maken aangezien mijn broertje er heilig van overtuigd is dat zijn wereldbeeld het wereldbeeld is waarnaar anderen leven.
Als dit dus niet strookt dan zijn anderen gek, eigenwijs of bant hij ze gewoon.
Ik meen dus serieus dat je die gedachte van het plaatsen van dit topic vast moet houden anders verlies je contact met leeftijdsgenoten e.d. en rest het enige wat je nog kan doen, je eigen denkbeelden bevestigen omdat er niemand is die ze tegenspreekt.
Sterkte
quote:Wat ik me nu afvraag, welke ideeen staan er lijnrecht tegenover elkaar? Wil je een voorbeeld geven?
Op woensdag 21 mei 2003 22:22 schreef Tenusia het volgende:[..]
Maar als ik geen aansluiting heb met anderen, hoe kan ik dan ooit met ze praten als onze ideeen lijnrecht tegen over elkaar staan. Dat is juist het probleem.
quote:De gedachten die het in mijn ogen groten meerendeel van onze maatschappij heeft. Namelijk het teveel zorgen maken om andermans mening. Veel mensen zeggen dat ze zich hier niets van aantrekken, maar toch maken ze zich zorgen over hun kleren, hun haar, hun opleiding, de baan, de auto, het huis enz.
Op woensdag 21 mei 2003 23:17 schreef LKP het volgende:[..]
Wat ik me nu afvraag, welke ideeen staan er lijnrecht tegenover elkaar? Wil je een voorbeeld geven?
Gewoon hoe onze gehele maatschappij in elkaar steekt.. het erbij horen, daar ben ik op tegen. Iedereen wil zo graag bij een groep horen dat ze vrijwel alles ervoor over hebben om tot een bepaalde groep te worden 'toegelaten'.
En ik weet dat deze gedachte niet uniek is en dat veel fokkers idem denken, maar of dat echt oprecht is, of alleen maar spraak om wederom bij deze groep te behoren weet ik niet. Het is gewoon zo dat vrijwel iedereen wel ergens bij wil horen, een vriendengroep, wat dan ook. En daar heel hun mening op aanpassen om maar in deze groep te passen.
En zo nog meer van zulke dingen, ik erger me aan zoveel dingen in onze maatschappij
Maar je bent dus gek als je alleen een gevaar voor jezelf en andere vormt? (als je het gek mag noemen dan).
quote:Nou als ik jouw voorgaande reactie zo lees over groepsvorming, dan vind ik dat je niet gek bent. Integendeel, ik vraag me vaak hetzelfde af. Volgens mij denk jij net iets dieper door op dingen als de gemiddelde mens. Wordt jezelf hiervan bewust en zie het als een kracht van je. Het is iig verre van 'gek' om jezelf dit soort dingen af te vragen.
Op woensdag 21 mei 2003 23:48 schreef Tenusia het volgende:
Maar goed genoeg over mijn ergernissen binnen onze maatschappij, daar ging dit topic eigelijk niet overMaar je bent dus gek als je alleen een gevaar voor jezelf en andere vormt? (als je het gek mag noemen dan).
quote:Het is ook niet door deze gedachten dat ik denk dat ik gek aan het worden ben. Het is eerder door de chaos in mijn hoofd. Teveel ideeen en geen orde meer op bepaalde tijden in mijn hoofd. En toen vroeg ik mij af tot hoe groot die chaos kon worden, tot je op een gegeven moment alle chaos niet meer kon verwerken en knapte. Ik stond op het punt van knappen (dat gevoel had ik) en wilde daarom andermans mening hierover weten.
Op woensdag 21 mei 2003 23:54 schreef LKP het volgende:[..]
Nou als ik jouw voorgaande reactie zo lees over groepsvorming, dan vind ik dat je niet gek bent. Integendeel, ik vraag me vaak hetzelfde af. Volgens mij denk jij net iets dieper door op dingen als de gemiddelde mens. Wordt jezelf hiervan bewust en zie het als een kracht van je. Het is iig verre van 'gek' om jezelf dit soort dingen af te vragen.
quote:Ah ok, en nu je een paar meningen weet, hoe is jouw gevoel nu?
Op donderdag 22 mei 2003 00:03 schreef Tenusia het volgende:[..]
Het is ook niet door deze gedachten dat ik denk dat ik gek aan het worden ben. Het is eerder door de chaos in mijn hoofd. Teveel ideeen en geen orde meer op bepaalde tijden in mijn hoofd. En toen vroeg ik mij af tot hoe groot die chaos kon worden, tot je op een gegeven moment alle chaos niet meer kon verwerken en knapte. Ik stond op het punt van knappen (dat gevoel had ik) en wilde daarom andermans mening hierover weten.
quote:als je zon topic opent, I Hate My Generation
Op woensdag 21 mei 2003 21:51 schreef Misanthroopia het volgende:
Misschien heb je er wat aan om het volgende boek te gaan lezen: 'Hersenschimmen' van J. Bernlefhttp://www.google.nl/search?q=hersenschimmen&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=
Het gaat dan wel over een oudere man die langzaam begint de dementeren, maar het verhaal geeft wel heel goed weer hoe iemand steeds minder grip krijgt op zijn omgeving.
En voor de rest: doe rustig aan met drank en drux
quote:Een combinatie van deze factoren en het feit dat de 'gek' uitbehandeld is zonder verdere vooruitgang.
Op donderdag 22 mei 2003 17:28 schreef dikkie-dik het volgende:
Wanneer je niet meer in staat bent om rationeel na te denken.
Je geen prikkels meer aankunt en altijd in afzondering moet leven ( geen beterschap meer).
Als je een gevaar bent voor jezelf en je omgeving.
quote:Helemaal mee eens, 50 % heeft dat gevoel wel eens haha
Op woensdag 21 mei 2003 22:01 schreef shmoopy het volgende:[..]
Join the club.
Even het vorige bericht uitgesloten .. je hebt wel rationele controle over je handelen als nep gek ..dus niet gevaarlijk voor anderen...
Nee , ff serieus , ik heb dus zelf Borderline en toen ik ging merken dat ik toch wat extremer reageerde dan de normale mens en daardoor ook in isolement (pffffff wat een woord kwam) veel mensen begrepen die heftigheid niet , en ik zelf ook niet .
Nu in behandeling te zijn geweest zie ik het meer als prettig gestoord.
[Dit bericht is gewijzigd door addicted_to_jellybeans op 26-05-2003 22:07]
of als je uit mongolië komt
quote:Ja.. lijkt me vrij grote bullshit
Op woensdag 21 mei 2003 21:59 schreef Luxxx het volgende:
op zo een soort vraag is maar 1 soort antwoord:als je anders bent dan de rest
Ontopic:
In mijn ogen is niemand echt gek.. mensen kunnen een stoornis
hebben of anders zijn, maar 'gek zijn' is een negatieve stempel,
waarbij je denkt aan iemand waar je maar beter uit de buurt kan blijven.
Overigens, als het erger wordt of het lang aanhoudt, kan je natuurlijk
wel overwegen hulp te zoeken omdat het me voor jou ook vrij lastig lijkt.
En zoals iemand, volgens mij Shmoopy, al zei, probeer niet het contact
met andersdenkenden te ontwijken.. dan loop je het risico om volledig
geisoleerd te raken..
Succes ermee..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |