Sta ik vanmorgen met kind op school, van te voren ging alles goed, wil ze niet meer Ik ging de discussie nog met haar aan, maar ze kreeg een pruillip. Ik ben van mening dat als ik er 1x aan toe geef, dat ik morgen en overmorgen weer zo sta. De juf er maar bij geroepen.... overlegt, die vond het maar beter dat ze mee naar huis ging, ondanks dat ik het idee had in de maling genomen te worden.
Daar zit je dan met een kind dat niet naar school wil, moeder wil dat wel, maar juf vind het niet nodig. Welke truc kan ik morgen het beste gebruiken om kind wél op school te laten?? Dit schiet natuurlijk niet op, zo went ze er nooit aan
quote:Discussie aangaan
Op woensdag 21 mei 2003 08:49 schreef moussy het volgende:Sta ik vanmorgen met kind op school, van te voren ging alles goed, wil ze niet meer
Ik ging de discussie nog met haar aan, maar ze kreeg een pruillip. Ik ben van mening dat als ik er 1x aan toe geef, dat ik morgen en overmorgen weer zo sta. De juf er maar bij geroepen.... overlegt, die vond het maar beter dat ze mee naar huis ging, ondanks dat ik het idee had in de maling genomen te worden.
Daar zit je dan met een kind dat niet naar school wil, moeder wil dat wel, maar juf vind het niet nodig. Welke truc kan ik morgen het beste gebruiken om kind wél op school te laten?? Dit schiet natuurlijk niet op, zo went ze er nooit aan
Met een kind
En dan toegeven omdat ze pruillip krijgt
Daar krijg je het later nog druk mee !! Waar is je gezag, je overwicht ??
Geen eentje. Gewoon dat kind naar school brengen, in de klas op een stoel zetten, omdraaien, nog even zwaaien en weglopen.
Het kind begint ws te blčren maar dat gaat vanzelf over na een paar minuten.
En jij kan lekker gaan winkelen en de herhaling van The Bold gaan kijken.
quote:Sja, dat vind ik dan ook een beetje raar van de juf.
Op woensdag 21 mei 2003 08:49 schreef moussy het volgende:Sta ik vanmorgen met kind op school, van te voren ging alles goed, wil ze niet meer
Ik ging de discussie nog met haar aan, maar ze kreeg een pruillip. Ik ben van mening dat als ik er 1x aan toe geef, dat ik morgen en overmorgen weer zo sta. De juf er maar bij geroepen.... overlegt, die vond het maar beter dat ze mee naar huis ging, ondanks dat ik het idee had in de maling genomen te worden.
Meestal is een keer meegaan genoeg. Althans, hier werkte het wel
Succes Moussy! Ik hoop dat Rene een heel fijne tijd krijgt op school.
Suc6!
Oh en de juf? Jij betaalt toch om je kind op de kleuterschool te mogen hebben. De juf moet als de sodemieter d'r werk gaan doen! Hoppa!
[Dit bericht is gewijzigd door tom11101973 op 21-05-2003 08:57]
quote:le-zen
Op woensdag 21 mei 2003 08:53 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Discussie aangaan
Met een kind
En dan toegeven omdat ze pruillip krijgt
Daar krijg je het later nog druk mee !! Waar is je gezag, je overwicht ??
Ik wil wél dat ze naar school gaat, maar de juf wil er zo te zien geen energie in steken, ik moest dr weer meenemen.
Ik denk dat ik dr straks maar weer ga brengen
Wat een gedoe. En onbegrijpelijk dat die juf zo reageert. Was ze bang om een huilend kind te hebben ofzo? Het is toch heel nromaal dat kinderen soms moeite hebben met naar school gaan.
Maarja, ik zou het morgen gewoon nog een keer proberen, maar dan haar hoe dan ook achterlaten. Je zou eventueel nog even kunnen blijven, maar zodra ze ergens mee aan het spelen is, is ze jou vergeten.
Ik hoop dat het lukt!
quote:Ik heb gelezen. Maar ik zou de discussie niet aangaan. Gewoon dat kind in die stoel zetten en klaar.
Op woensdag 21 mei 2003 08:55 schreef moussy het volgende:[..]
le-zen
Ik wil wél dat ze naar school gaat, maar de juf wil er zo te zien geen energie in steken, ik moest dr weer meenemen.
Ik denk dat ik dr straks maar weer ga brengen
quote:Tsssk, veel te soft zeg.
Op woensdag 21 mei 2003 08:56 schreef sombie het volgende:
Het is helemaal niet erg als ze een dagje thuis blijft.
Ik loop op dit moment stage in een kleutergroep en het is heel normaal dat jongste kleuters in het begin geregeld een middag of een dag thuis blijven. Het is een hele omschakeling voor ze. Eerst zijn ze altijd thuis, bij mama, en dan zijn ze ineens hele dagen op school met allemaal andere kinderen en moet ze doen wat de juf zegt. Af en toe hebben ze een dagje nodig om dat allemaal te verwerken. Dan is het juist goed om even thuis te blijven. Langzaamaan kunnen ze zo wennen aan het elke dag hele dagen naar school gaan.
Dus geniet lekker van je dagje met René!
Wij hadden dat vroeger niet. Ik moest gewoon 5 dagen in de week naar school en als ik een dagje geen zin had dan had ik gewoon pech.
Als dat kind nou later moet gaan werken en ze heeft geen zin dan kan ze toch ook niet even thuisblijven....
En als ik zeg krijsen, dan bedoel ik ook krijsen. Mijn zus en ik waren echt heel goed opgevoede nette kinderen, maar als mijn zus ging huilen, nou berg je dan maar. De pastoor die haar heeft gedoopt had het weken later nog over dat kind wat zo ontzettend hard kon huilen. Ze deed het vooral als ze ergens van schrok (bv. hard met een stoel schuiven o.i.d.) en later dus als ze iets niet wilde.
Het is vanzelf over gegaan (huilen bij naar school gaan) maar het huilen om de minste geringste scheet dat doet ze nu nog (twee weken geleden hing ze janken op m'n werk aan de foon omdat de professor de toestemming voor een mondeling tentamen had omgezet in een schriftelijk, kon ze niet op vakantie met haar vriendje.... ) Als ik haar dan ff toespreek zo van: Jah, luister es ff, raap je bij mekaar etc. dan is er wel mee te praten
maar haar eerste reactie is altijd de kraan openzetten.
quote:Jeetje, je hebt het hier over een kind van vier dat net een paar dagen naar school gaat! De leerplicht geldt nog niet eens voor haar. Naar mijn weten is het altijd al zo geweest dat jongste kleuters in de begintijd geregeld een dagje thuis blijven of alleen 's ochtends naar school gaan.
Op woensdag 21 mei 2003 08:58 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Tsssk, veel te soft zeg.
Wij hadden dat vroeger niet. Ik moest gewoon 5 dagen in de week naar school en als ik een dagje geen zin had dan had ik gewoon pech.
Als dat kind nou later moet gaan werken en ze heeft geen zin dan kan ze toch ook niet even thuisblijven....
quote:daar ben ik dus wel bang voor. ze is nu een volle week naar school geweest. Maandag gewoon naar school, gisterochtend heeft ze de hele ochtend liggen snurken, gistermiddag gewoon naar school en gister avond gewoon weer op tijd naar bed (voor 19 uur) en nu is ze volgens de juf erg moe? Ze geeft mij geen vermoeide indruk, ik ken haar toch het beste
Op woensdag 21 mei 2003 08:58 schreef sombie het volgende:
Echt, zo'n juf zegt niet voor niets dat ze best een dagje naar huis kan. René heeft pas net een paar dagen school achter de rug. Ze moet het waarschijnlijk gewoon even verwerken. Wees niet bang dat ze nu nooit meer naar school zal willen. Ze heeft nu gewoon even rust nodig.
Ik krijg écht de indruk dat ze me in de zeik neemt. Het is reuze interessant dat ons huis in de steigers staat, dat er mannen op en af vliegen om de dakgoot te vervangen... ze hangt dus vanaf het moment dat ze thuis is in de vensterbank naar buiten te kijken. Ik ga nu ook echt geen dingen doen die ze graag wil, zoals fietsen en de honden uit laten. Straks heeft ze er zo veel lol in om een snipperdag te nemen dat er écht geen eind meer aan komt
quote:Ook al is ze lichamelijk niet moe, emotioneel gezien heeft ze heel wat te verwerken. Het is zo'n andere wereld waar ze in terechtkomt op school. En waarschijnlijk speelt de spannende toestand thuis ook mee maar dat geeft toch niet? Dan blijft ze lekker even thuis om bij te komen en alles mee te maken en morgen weer met plezier naar school. Het is echt niet zo dat je haar nooit meer naar school krijgt door haar 1 ochtendje thuis te houden.
Op woensdag 21 mei 2003 09:03 schreef moussy het volgende:[..]
daar ben ik dus wel bang voor. ze is nu een volle week naar school geweest. Maandag gewoon naar school, gisterochtend heeft ze de hele ochtend liggen snurken, gistermiddag gewoon naar school en gister avond gewoon weer op tijd naar bed (voor 19 uur) en nu is ze volgens de juf erg moe? Ze geeft mij geen vermoeide indruk, ik ken haar toch het beste
![]()
Ik krijg écht de indruk dat ze me in de zeik neemt. Het is reuze interessant dat ons huis in de steigers staat, dat er mannen op en af vliegen om de dakgoot te vervangen... ze hangt dus vanaf het moment dat ze thuis is in de vensterbank naar buiten te kijken. Ik ga nu ook echt geen dingen doen die ze graag wil, zoals fietsen en de honden uit laten. Straks heeft ze er zo veel lol in om een snipperdag te nemen dat er écht geen eind meer aan komt
Kijk het anders gewoon even aan. Natuurlijk ken jij je eigen kind het best maar die juf heeft al heel veel jonge kleuters meegemaakt. Zij heeft op dat gebied aardig wat ervaring dus het komt vast goed.
[Dit bericht is gewijzigd door sombie op 21-05-2003 09:10]
quote:Erg jammer dat het dan woensdag is vandaag, want anders had je haar vanmiddag nog naar school kunnen brengen.
Op woensdag 21 mei 2003 09:03 schreef moussy het volgende:[..]
daar ben ik dus wel bang voor. ze is nu een volle week naar school geweest. Maandag gewoon naar school, gisterochtend heeft ze de hele ochtend liggen snurken, gistermiddag gewoon naar school en gister avond gewoon weer op tijd naar bed (voor 19 uur) en nu is ze volgens de juf erg moe? Ze geeft mij geen vermoeide indruk, ik ken haar toch het beste
![]()
topicstarter succes
quote:Dat zei de juf ook tegen mij, en daar heeft ze wat mijn dochter betreft wel geljk in.
Op woensdag 21 mei 2003 09:09 schreef sombie het volgende:[..]
Ook al is ze lichamelijk niet moe, emotioneel gezien heeft ze heel wat te verwerken. Het is zo'n andere wereld waar ze in terechtkomt op school.
quote:dat heb ik geprobeerd
Op woensdag 21 mei 2003 09:13 schreef nappel het volgende:
Ik zou d'r gaan 'pesten' met het feit dat haar vriendjes nou allemaal leuke dingen aan het doen zijn, terwijl ze zich verveelt..
quote:Ik voel me dus ook geen goede moeder. En heb vooral het gevoel alsof mijn dochter bepaalt wat er gebeurt in huis of zoals nu, school.
Op woensdag 21 mei 2003 09:18 schreef Nuongirl het volgende:
Ik ken het helaas
Dochterlief is ook nog niet zo lang 4 en wil ook vaak niet naar school.
Daarbij slaapt ze ook pas laat ( rond een uur of 10 ) terwijl ze om 7 uur in bed ligt.
Af en toe wordt ik er echt wanhopig van, denk bij mezelf dat ik geen goede moeder ben.
Heb nu met de juf afgesproken dat ze voorlopig alleen `s ochtends naar school gaat en dan kijken hoe dat gaat.
Ze zegt nog steeds dat ze niet naar school wil, maar als we eenmaal bij school zijn vindt ze het toc wel weer leuk.topicstarter succes
Maandag begon ze thuis dat ze niet naar school wilde, maar toen ze haar kleren aan had wilde ze toch wel erg graag naar school. Gisterochtend was ze met geen stok wakker te krijgen. Als een zombie ging ze van bed, naar bed, naar bank om daar verder te slapen. Dus maar thuis gebleven.
quote:Ik kan me voorstellen dat je je er vreemd bij voelt maar het is echt heel gebruikelijk bij kleuters. Natuurlijk kun je er wel even met de juf over praten en zeggen waar jij bang voor bent. Dan kun je samen kijken hoe je het het beste aan kunt pakken. Probeer dat dan niet vlak voor school te doen want gebeurt vaak heel veel in een klas dus dan is er eigenlijk geen tijd. Misschien kun je haar vanmiddag even bellen op school, of anders morgen na school of zo.
Op woensdag 21 mei 2003 09:25 schreef moussy het volgende:[..]
Ik ga gewoon de raad van sombie opvolgen, ook al heb ik er een vreemd gevoel over.
[..]
[Dit bericht is gewijzigd door sombie op 21-05-2003 09:30]
quote:Je hebt vast zelf geen kinderen.
Op woensdag 21 mei 2003 09:21 schreef Jozzy het volgende:
Discussie met een 4 jarige?
Een kinder-discussie is het wellus-nietus spelletje met de nodige waarom's en waarom niet er bij.
Zij moet aan mij uitleggen wáárom ze niet naar school wil, zodat ik weet of er misschien iets gebeurt is op school. Ik kan dan weer een reden verzinnen dat ze wél moet. Een kind van net 4 dwingen werkt ook niet, dat kan ook weer averechts werken.
quote:Ja, precies dat verbaasde mij ook.
Op woensdag 21 mei 2003 09:21 schreef Jozzy het volgende:
Discussie met een 4 jarige?
Ik zie dat om me heen ook wel eens. Als een kind iets wil dan wordt er in een discussie beargumenteerd waarom het z'n zin niet krijgt. Ik kreeg vroeger gewoon "nee" te horen en een ros voor m'n kop als ik door bleef zeuren En ik ben toch ook niet slecht terecht gekomen !
Lijkt me eigenlijk een beetje het geval met René? Voor zover ik haar "ken" lijkt me dit wel een reactie voor haar.
Moeilijk hoor Moussy, ik koos, denk ik, morgen idd voor de optie doorpakken. Ik denk dat je zelf wel aanvoelt of ze je in de maling neemt of niet.
Sterkte
quote:ze is ook al naar de psz geweest en van daar uit is ze meteen begonnen met een volle week kleuterschool, geen oefen-dagen, niks. Ze ging er meteen helemaal voor.... ze heeft trouwens nooit een snipperdag op de peuterschool gehad, daar was het ook nooit janken als ik haar achter moest laten, het was alleen piepen als ze vakantie had
Op woensdag 21 mei 2003 09:41 schreef Fio het volgende:
Is ze ook naar de peuterschool geweest, of is dit echt de eerste keer dat haar moeder haar achterlaat met allemaal vreemde kinderen. (vanuit het oogpunt van je dochter gezien dus)
Morgen gaat ze samen met haar buurjongen naar school, die bij haar in de klas zit, eens kijken of dat beter gaat.
quote:hallo, je heb t het hier over kinderen van 4, die hoeven nog niet te werken. Het is een hele stap van de hele dag bij mamma thuis zijn, naar 8 uur per dag op school zitten bij allemaal vreemden.
Op woensdag 21 mei 2003 08:58 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Tsssk, veel te soft zeg.
Een kind is een kind en hoeft nog niet in de molen van de volwassenen mee te draaien. Je mag m.i. niet evenveel verwachten van een kind als van een volwassene, dus de vergelijking met werk slaat de plank volledig mis.
Ze wilde zelf , om te kijken of dr buurjongen er was. dus ik zei dat ze dan wel moest blijven. Na een hanglip wilde ze dat wel. Dus metene hop jas aan, ondertussen stond ze met glimoogjes te hupsen van plezier. Komen we daar, zakt het lood weer in dr schoenen.... nu mocht ik niet weg.... nou prima toch, dan blijf ik wel, wilde ze ook niet. Dus toen is ze met de juf bij het raam gaan staan om te gaan zwaaien. Ik snel naar buiten, even zwaaien en richting fiets...... staat ze te huilen Nahjah ze werd de vensterbank uit gehaald en het zal wel goed komen, maar ook dit voelt niet prettig
ja, ook bij een vier jarige
quote:* Troel troost Moussy
Op woensdag 21 mei 2003 10:29 schreef moussy het volgende:
en ze zit op school....Ze wilde zelf , om te kijken of dr buurjongen er was. dus ik zei dat ze dan wel moest blijven. Na een hanglip wilde ze dat wel. Dus metene hop jas aan, ondertussen stond ze met glimoogjes te hupsen van plezier. Komen we daar, zakt het lood weer in dr schoenen.... nu mocht ik niet weg.... nou prima toch, dan blijf ik wel, wilde ze ook niet. Dus toen is ze met de juf bij het raam gaan staan om te gaan zwaaien. Ik snel naar buiten, even zwaaien en richting fiets...... staat ze te huilen
Nahjah ze werd de vensterbank uit gehaald en het zal wel goed komen, maar ook dit voelt niet prettig
Natuurlijk voelt dit niet goed, maar bedenk wel dat het uiteindelijk beter voor haar is. Wel erg fijn dat ze toch eigenlijk zelf wel wilde!
quote:Precies,
Op woensdag 21 mei 2003 10:53 schreef firstwollie het volgende:
drie woorden: orde, discipline en tuchtja, ook bij een vier jarige
Orde, Toezicht, Tucht en Discipline !!
Daar ben ik ook groot mee geworden !
quote:Of de drie R's toch Rust, Regelmaat en Reinheid.
Op woensdag 21 mei 2003 10:53 schreef firstwollie het volgende:
drie woorden: orde, discipline en tuchtja, ook bij een vier jarige
Succes met alles, wij mogen dit in oktober gaan beleven
quote:En wij in november.
Op woensdag 21 mei 2003 11:14 schreef Stout het volgende:
Moussy, als je denkt dat ze je beet neemt , gewoon heen sturen hoor
Moe kan ze zowat niet meer zijn.Succes met alles, wij mogen dit in oktober gaan beleven
quote:1 correctie: wie betaalt ervoor? De ouders betalen een schijntje; de rest gaat 'gewoon' via 't rijk zelf, dus de belastingbetalers.
Op woensdag 21 mei 2003 08:55 schreef tom11101973 het volgende:
<snap>
Oh en de juf? Jij betaalt toch om je kind op de kleuterschool te mogen hebben. De juf moet als de sodemieter d'r werk gaan doen! Hoppa!
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat ze niet moet aangeven dat het kind dan maar thuis moet blijven om die reden. We kunnen hier natuurlijk niet bepalen of dat de reden is. Het kan ook zo zijn dat ze al 2 van die kinderen heeft en dat die gewoon teveel tijd kosten om er nog een 3e bij te nemen of zoiets.
quote:ehhmm...
Op woensdag 21 mei 2003 11:03 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Precies,
of nog liever:
Orde, Toezicht, Tucht, Discipline, liefde en begrip !!!
of toch:
Orde, Toezicht, Tucht, Discipline, liefde, begrip en belonen !!!
of toch ...
Nou ja, er zijn veel woorden die nodig zijn om je kind op te voeden (Zal nog leuk worden als die van ons er is
:
tegen
)
quote:Over de opvoeding open je maar zelf een topic als het je allemaal zo dwars zit. Een opvoeding is voor mij even anders dan iemand drillen, als ze dat wil, gaat ze later maar bij de commando's of zo, maar hier in huis hoeft niemand in de houding te schieten.
Op woensdag 21 mei 2003 11:03 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Precies,
Wie of wat de school betaalt maakt me ook niet uit. Ik weet trouwens niet eens wat ik aan schoolgeld moet betalen. En daar gaat het me ook niet om. Ik vond het gewoon vreemd, dat ik wel wilde dat mijn dochter naar school ging en de juf me min of meer naar huis stuurde.
Ik ben net ff langs school gefiets, het zat me toch niet lekker en heb even van een afstand toe staan kijken hoe pittig ze op het schoolplein met de andere kinderen aan het spelen was. Dat is toch véél leuker dan bij je moeder op de bank hangen nu maar hopen dat zij er straks ook zo over denkt
quote:Geen traan, geen gemekker, niks. Ze wilde zo graag naar school dat ze 's avonds nog een keer wilde, dat er dagen waren dat ze al om 7:30 voor de deur stond om naar school te gaan
Op woensdag 21 mei 2003 11:45 schreef Fio het volgende:
Hoe ging het de eerste dagen eigenlijk. Kon je toen wel gewoon weglopen zonder een traan, of ook niet. Ik zou het nl wel raar vinden als ze het ineens moeilijk vind om jou te zien weggaan.
Hoewel ze waarschijnlijk alweer vrolijk aanhet spelen was voor jij het schoolplein af was.
quote:Is ze dan misschien niet uitgeput van de vorige week? Zo te horen was ze dag en nacht bezig met school, dus ik kan me voorstellen dat dat best vermoeiend is voor zo'n jong kind. En als je moe bent, raak je ook sneller van slag van kleine dingen.
Op woensdag 21 mei 2003 11:47 schreef moussy het volgende:[..]
Geen traan, geen gemekker, niks. Ze wilde zo graag naar school dat ze 's avonds nog een keer wilde, dat er dagen waren dat ze al om 7:30 voor de deur stond om naar school te gaan
quote:je zou het haast denken.
Op woensdag 21 mei 2003 11:53 schreef Fio het volgende:[..]
Is ze dan misschien niet uitgeput van de vorige week? Zo te horen was ze dag en nacht bezig met school, dus ik kan me voorstellen dat dat best vermoeiend is voor zo'n jong kind. En als je moe bent, raak je ook sneller van slag van kleine dingen.
Ze staat nu weer met dr jas aan om naar school te gaan, daar is toch ook geen peil op te trekken. Nu is ze weer zwaar beledigd dat de school dicht is
quote:kinderen, t zijn net mannen, daar begrijp ik ook niets van
Op woensdag 21 mei 2003 12:44 schreef moussy het volgende:[..]
je zou het haast denken.
Ze staat nu weer met dr jas aan om naar school te gaan, daar is toch ook geen peil op te trekken. Nu is ze weer zwaar beledigd dat de school dicht is
quote:haha, zal je zien is ze er morgen weer met geen mogelijkheid heen te krijgen.
Op woensdag 21 mei 2003 12:44 schreef moussy het volgende:[..]
je zou het haast denken.
dus niks discipline, tucht en wat voor gebláát nog meer. Mijn kind is dus toch echt bek en bek af van dr school avonturen!! Dan doen we mooi even een school-stapje terug, ze kan en moet nog lang genoeg naar school voor de rest van haar leventje.
quote:Kijk, en daar komt 'begrip en liefde' om de hoek kijken
Op woensdag 21 mei 2003 15:00 schreef moussy het volgende:
Ze slaapt![]()
dus niks discipline, tucht en wat voor gebláát nog meer. Mijn kind is dus toch echt bek en bek af van dr school avonturen!! Dan doen we mooi even een school-stapje terug, ze kan en moet nog lang genoeg naar school voor de rest van haar leventje.
tis misschien een ideen om een discussie met die juf aan te gaan
quote:Wrom, ze had wél gelijk.
Op woensdag 21 mei 2003 15:03 schreef 5chaap2k het volgende:
ik hoop voor de school dat dit maar een invaljuf was..
quote:We hebben al een heel gesprek gehad vanmorgen dat ik het kind op ging halen, dat zit wel goed
tis misschien een ideen om een discussie met die juf aan te gaan
Als je haar thuishoudt terwijl je eigenlijk het idee hebt dat ze je aan het uitproberen is, zou ik er in ieder geval geen leuke dingen dag van maken. Niet samen spelletjes doen, niet naar de speeltuin of de kinderboerderij, niets. Het is gewoon een doordeweekse dag en helaas, dan heb je het druk. Je moet het thuisblijven niet te aantrekkelijk maken. Natuurlijk hoef je haar ook geen straf te geven of zo, maar laat haar maar gewoon zien dat er een heel groot verschil is tussen een doordeweekse dag waarop mensen eigenlijk gewoon werken en de zaterdag, en dat het doordeweeks nou eenmaal niet zo leuk is als in het weekend.
Als je merkt dat ze er gewoon nog niet aan toe is of gewoon te moe is om naar school te gaan is het wat anders, maar dat voel jij als moeder heus wel uitstekend aan. Het komt op mij ook over dat die kleuterjuf gewoon niet goed wist wat ze met de situatie aan moet. Wat je wel eens kunt vragen is hoe ze de rest van de dag is. Als ze de hele dag een zielig hoopje mens is zou het kunnen dat ze er nog niet aan toe is, maar bedenk eens wat je vanmiddag hebt gezien? Een kindje dat leuk en zoals jij zegt, pittig aan het spelen is! Waarschijnlijk is het eerste moment eventjes moeilijk voor haar, maar als ze daar eenmaal doorheen is lukt het prima (weer precies zoals jij dat zelf al inschatte). Ik zal je vertellen hoe dat met mij ging toen ik nog niet aan de peuterspeelzaal toe was: toen zat ik niet alleen de eerste momenten te huilen, maar gewoon de hele tijd, tot mijn moeder me weer kwam ophalen. Daar was ik gewoon echt nog niet aan toe (ben toen ook weer van de psz afgehaald, school ging wel op vierjarige leeftijd), maar jouw dochtertje ziet er later toch gewoon uit alsof ze het naar haar zin heeft én ze wil vanmiddag ook nog eens terug! Dat zou ze echt niet willen als ze het er zo vreselijk vond.
Ze is nog een kind, verwacht nog niet van haar om redelijk te zijn, het is voor haar gewoon allemaal nog nieuw en ze probeert er gewoon haar eigen weg in te vinden. Volgens mij voel jij haar heel goed aan, blijf op haar letten en ga op je eigen gevoel af. Succes.
quote:Precies.....je hebt helemaal gelijk....ze moeten al lang genoeg in het gareel lopen....
Op woensdag 21 mei 2003 15:00 schreef moussy het volgende:
Ze slaapt![]()
quote:prettig zal 't nooit voelen als je kind verdriet heeft, maar sommige dingen zijn noodzakelijk. Het is heel gewoon dat sommige kinderen huilen als ze net pas naar school gaan.
Op woensdag 21 mei 2003 10:29 schreef moussy het volgende:
Ik snel naar buiten, even zwaaien en richting fiets...... staat ze te huilenNahjah ze werd de vensterbank uit gehaald en het zal wel goed komen, maar ook dit voelt niet prettig
Ik denk ook dat 't voor een deel met kijken hoe ver ze kan gaan te maken heeft. En uiteraard zal ze flink moe zijn als ze ineens veel naar school moet, maar dat hoort er allemaal bij, nietwaar?
quote:Ik denk dat het wel zo dubbel is voor kinderen. Aan de ene kant is school heel leuk en spannend, maar aan de andere kant helemaal niet. Er is mooi speelgoed e.d. maar je mag vaak niet zomaar zelf kiezen, moet je aan heel veel regels houden, moet allerlei dingen doen waar je geen zin in hebt en die heel inspannend zijn voor zo'n klein kind. Dus zo raar is Renés reactie niet, lijkt mij.
Op woensdag 21 mei 2003 15:26 schreef Angeles het volgende:
Als ze het echt zo verschrikkelijk vond op school dan vindt ze niet op dezelfde dag school verschrikkelijk en school helemaal het einde.
quote:Ik vind het wel wat ver gaan om dit zo te stellen. Dat is voor ons niet te bepalen. Ik kan me goed voorstellen dat de juf zo reageerde. René is net vier dagen naar school geweest en er gebeuren allemaal spannende dingen thuis, nou, dan blijft ze toch lekker thuis? Niets mis mee. René heeft er ook niets aan als ze daar de hele dag niet lekker in haar vel zit. Dan kun je het beter gewoon de volgende dag weer proberen, lijkt mij.
Het komt op mij ook over dat die kleuterjuf gewoon niet goed wist wat ze met de situatie aan moet.
quote:Dat zou ik dus inderdaad ook doen. Praten met die juf. Die weet gerust wel wat ze doet, en als ze dat niet weet kun je daar ook alleen achterkomen als je met haar praat. Maar ik las dat Moussy dat al gedaan heeft.
Wat je wel eens kunt vragen is hoe ze de rest van de dag is.
quote:Maar nu is ze dus wel bekaf. Ook al vinden kinderen iets leuk, het kan toch te inspannend voor ze zijn. Ik denk dat jij dat ook wel met me eens bent hoor, maar ik merk dat veel mensen het heel erg lijken te vinden dat een kind een dagje thuisblijft 'om niks'. Ik vraag me af waarom. Dat eerste jaar is echt nog om langzaam te wennen en stap voor stap dingen te leren. In zo'n eerste jaar mogen ze ook echt nog weleens lekker weer mee naar huis gaan als ze het niet zien zitten. Zeker als ze nog maar een paar dagen op school zit.
Als ze de hele dag een zielig hoopje mens is zou het kunnen dat ze er nog niet aan toe is, maar bedenk eens wat je vanmiddag hebt gezien? Een kindje dat leuk en zoals jij zegt, pittig aan het spelen is! Waarschijnlijk is het eerste moment eventjes moeilijk voor haar, maar als ze daar eenmaal doorheen is lukt het prima (weer precies zoals jij dat zelf al inschatte).
Als je goed leest zie je ook dat ik meerdere malen heb gezegd dat als ze echt moe is, het een heel ander verhaal is. Het is aan Moussy om dat te bepalen, ik ben er van overtuigd dat zij dat heel goed in kan schatten. Ik denk dat er ook wel momenten zijn waarop René eventjes moet doorbijten. Zo zal het altijd zijn in het begin, in een nieuwe situatie en je kunt ook niet de hele tijd aan alles toegeven. Dat is voor René ook niet overzichtelijk meer. Stel, ze geeft aan dat ze naar school wil, dan ga je naar school, eenmaal daar wil ze niet meer, dan ga je weer naar huis, een paar uurtjes later wil ze weer naar school. Enzovoort. Zij weet nu misschien niet goed wat ze wil omdat het allemaal dubbel is, dan heb je juist aan je moeder de houvast dat zij de situatie beter kan overzien en knopen kan doorhakken, soms zal Moussy het beter vinden om toch die school te proberen, soms om haar toch maar thuis te houden. Het is wel belangrijk dat ze zich in elk geval niet schuldig gaat voelen, bijvoorbeeld als René even huilt, want dat doen alle kinderen in het begin en dat zegt niet dat de situatie reddeloos verloren is voor die dag. Een half uur later kan alles dan wel heel anders zijn.
Overigens vind ik het absoluut niet erg als een kind van vier af en toe nog een dagje thuisblijft om niets, maar je moet wel oppassen dat ze er geen spelletje van maakt. Stel dat thuisblijven altijd betekent dat je iets leuks gaat doen met je moeder, lekker samen naar het park of spelen, dan is al snel thuis een heel stuk aantrekkelijker dan school en is er weinig motivatie meer om naar school te gaan. Dat bedoelde ik ook met dat je er niet iedere keer een feestdag van moet maken als ze thuisblijft. Thuisblijven omdat je moe bent is okee als je nog zo klein bent, maar ze mag wel zien dat een doordeweekse dag toch anders is dan een weekenddag.
quote:Ik had toch al gezegd dat de juf en ik er over gesproken hebben. Om nou dat hele gesprek hier te gaan zetten is voor jullie ook niet boeiend, lijkt mij. Ik vind wel, nu we een middag verder zijn en René net wakker is, dat de juf het in principe goed had ingeschat. René "moest" het alleen van mij toch even proberen. Iedereen kan zo wel aan zijn of haar moeheid toegeven, maar wat voor een kind ben je dan aan het "creeëren". Een kind dat met een kuchje al thuis moet blijven? Een kind dat alleen maar denkt dat ze moe is, maar thuis moet blijven? En op een gegeven moment een kind dat geen zin heeft dat maar thuis moet blijven? Dan is het eind ook zoek.
Op woensdag 21 mei 2003 16:24 schreef Angeles het volgende:
Sombie, ik zeg toch ook dat het op mij zo overkomt? Dat wil nog niet zeggen dat het zo is. Moussy weet denk ik het beste wat er met haar kind aan de hand is en heeft daar meer inzicht in dan de juf, ik vind het jammer dat er eigenlijk bijna niet over is gepraat en dat de juf min of meer bepaalde wat er gebeurde.
quote:Ik weet van René dat hoe moe ze ook is, maar iets toch vreselijk leuk of prettig vindt, ze haar moeheid aan de kant kan zetten. Maar ze kan me ook gigantisch in de malig nemen. Vandaar dat ik een ontzettend dubbel gevoel had vanmorgen. Ze mag van mij ook wel een snipperdag hebben. Maar het kwam zo nep op mj over dat ze moe zou zijn. ze had gister al geslapen tot een uur of 11 en lag er vóór 19 uur al weer in....
Als je goed leest zie je ook dat ik meerdere malen heb gezegd dat als ze echt moe is, het een heel ander verhaal is. Het is aan Moussy om dat te bepalen, ik ben er van overtuigd dat zij dat heel goed in kan schatten. Ik denk dat er ook wel momenten zijn waarop René eventjes moet doorbijten. Zo zal het altijd zijn in het begin, in een nieuwe situatie en je kunt ook niet de hele tijd aan alles toegeven. Dat is voor René ook niet overzichtelijk meer. Stel, ze geeft aan dat ze naar school wil, dan ga je naar school, eenmaal daar wil ze niet meer, dan ga je weer naar huis, een paar uurtjes later wil ze weer naar school. Enzovoort. Zij weet nu misschien niet goed wat ze wil omdat het allemaal dubbel is, dan heb je juist aan je moeder de houvast dat zij de situatie beter kan overzien en knopen kan doorhakken, soms zal Moussy het beter vinden om toch die school te proberen, soms om haar toch maar thuis te houden. Het is wel belangrijk dat ze zich in elk geval niet schuldig gaat voelen, bijvoorbeeld als René even huilt, want dat doen alle kinderen in het begin en dat zegt niet dat de situatie reddeloos verloren is voor die dag. Een half uur later kan alles dan wel heel anders zijn.
quote:Zoals je ook al kon lezen was ik ook helemaal niet van plan om er een feestdag van te gaan maken.
Overigens vind ik het absoluut niet erg als een kind van vier af en toe nog een dagje thuisblijft om niets, maar je moet wel oppassen dat ze er geen spelletje van maakt. Stel dat thuisblijven altijd betekent dat je iets leuks gaat doen met je moeder, lekker samen naar het park of spelen, dan is al snel thuis een heel stuk aantrekkelijker dan school en is er weinig motivatie meer om naar school te gaan. Dat bedoelde ik ook met dat je er niet iedere keer een feestdag van moet maken als ze thuisblijft. Thuisblijven omdat je moe bent is okee als je nog zo klein bent, maar ze mag wel zien dat een doordeweekse dag toch anders is dan een weekenddag.
Ik ben ontzettend blij dat mijn zoontje ( in maart begonnen ) juist ontzettend graag naar school wil.
In de weekenden is hij zelfs beteuterd dat de school dicht zit.
Vanaf dag 1 gaat hij lekker op zijn stoeltje zitten met een grote grijns... begint alvast te wiebelen / zingen.. terwijl mamma nog even met de ander emoeders/ juf kletst.. om vervolgens mam een dikke knuf en kus te geven en
" Tot vanmiddag !! " te roepen.
Nou moet ik wel zeggen dat hij alleen de ochtende gaat tot de zomervakantie.
Hij zit in een zogenaamde " inloopklas " en er is simpelweg gewoon geen juf voor de middag.
En eerlijk is eerlijk.. eind van de middag valt hij vaak compleet gebroken op de grond in slaap.
Dan een reactie op de roepers: " Gewoon dumpen "...
Een kind DUMP je niet...
als je een kind afleverd in de klas.. je botweg gewoon omdraaid en wegloopt.. dan maak je dat ze compleet in paniek raken en erg angstig worden. Ze begrijpen er dan geen bal van.
Als je zoiets door wilt drukken ( wat in mijn ogen ook gezond is ) dan moet je wčl even duidelijk vertellen dat het nu " schooltijd " is... en dat als de school klaar is dat mamma dan weer op het schoolplein zal staan om hem of haar op te halen.. vervolgens een duidelijk
" Tot straks !" een kus en je kan gaan wat mij betreft. Maar laat het nooit na om te vertellen dat je hem niet alleen achterlaat, maar dat je ook weer terug komt.
Moussy, véél succes morgen.
quote:Okee. Ik dacht dat je zei dat je het liever anders had gehad (dat jij haar liever had willen laten blijven) en dat je het idee had dat de juf er volgens jou zo geen energie in wilde steken, maar dat heb ik dan zeker niet goed begrepen.
Op woensdag 21 mei 2003 16:43 schreef moussy het volgende:Ik had toch al gezegd dat de juf en ik er over gesproken hebben. Om nou dat hele gesprek hier te gaan zetten is voor jullie ook niet boeiend, lijkt mij. Ik vind wel, nu we een middag verder zijn en René net wakker is, dat de juf het in principe goed had ingeschat.
quote:Ik weet dat je zei dat het zo op jou overkomt maar ik vond het wat snel om dat te concluderen. Ik ben het zeker met je eens dat een ouder zijn/haar kind het beste kent, maar de juf maakt het kind op school mee, dat is toch anders en heeft ervaring met dat stuk van de ontwikkeling van kinderen. Ik zou dus zeker waarde aan haar mening hechten. Net als jij vind ik dat het wel in samenspraak moet gebeuren (maar daar is 's ochtends niet altijd tijd voor).
Op woensdag 21 mei 2003 16:24 schreef Angeles het volgende:
Sombie, ik zeg toch ook dat het op mij zo overkomt? Dat wil nog niet zeggen dat het zo is. Moussy weet denk ik het beste wat er met haar kind aan de hand is en heeft daar meer inzicht in dan de juf, ik vind het jammer dat er eigenlijk bijna niet over is gepraat en dat de juf min of meer bepaalde wat er gebeurde.
quote:Ja, dat is ook zo. Daarom zei ik ook dat ik dacht dat jij het wat dat betreft volgens mij met me eens bent. Het was eigenlijk eerder een reactie op de andere, nogal harde reacties. Dat heb ik dus niet duidelijk gezegd, sorry.
Als je goed leest zie je ook dat ik meerdere malen heb gezegd dat als ze echt moe is, het een heel ander verhaal is.
quote:Ik ben zeker met je eens dat er duidelijkheid moet zijn voor René en dat je het niet altijd toe kunt staan. In dit geval is ze echter nog maar vier dagen naar school geweest. Dat is een belangrijk punt in deze situatie vind ik. Om consequent te blijven zou je er misschien wel voor kunnen kiezen om haar dan niet meer naar school te laten gaan als ze eenmaal thuis is. Dan weet ze dat die keuze dus ook consequenties heeft.
Ik denk dat er ook wel momenten zijn waarop René eventjes moet doorbijten. Zo zal het altijd zijn in het begin, in een nieuwe situatie en je kunt ook niet de hele tijd aan alles toegeven. Dat is voor René ook niet overzichtelijk meer. Stel, ze geeft aan dat ze naar school wil, dan ga je naar school, eenmaal daar wil ze niet meer, dan ga je weer naar huis, een paar uurtjes later wil ze weer naar school. Enzovoort. Zij weet nu misschien niet goed wat ze wil omdat het allemaal dubbel is, dan heb je juist aan je moeder de houvast dat zij de situatie beter kan overzien en knopen kan doorhakken, soms zal Moussy het beter vinden om toch die school te proberen, soms om haar toch maar thuis te houden.
Je zegt verder dat Moussy dat het beste weet en dat ben ik met je eens. Ik kan me echter voorstellen dat je het als ouder ook weleens niet meer weet. Net als jij zegt hoeft ze zich niet schuldig te voelen als René even huilt maar ook niet als ze een dagje niet wil en je daaraan toegeeft.
Ik probeer trouwens ook niet te zeggen dat alles wat jij zegt nergens op slaat hoor. Met veel dingen met ik het je eens. Ik vind het wel leuk om hierover te praten en te lezen wat jij en anderen vinden. Ik loop nu namelijk stage in een kleutergroep (ik doe de pabo). Ik ben dus echt bezig een mening te vormen over dit soort zaken.
Maar ik heb in mijn laatste stage ook wel eens een kind gehad dat een paar weken lang elke dag zo reageerde, niet naar school wilde en alles bij elkaar huilde, omdat ze gewoon liever thuis wilde blijven. Daar ben ik dan heel makkelijk in, kind op schoot nemen, moeder weg laten gaan en het gaat vanzelf over. Het kind zal er toch een keer doorheen moeten.
Zonder problemen liepen we er heen, eenmaal daar nadat ik haar een kus had gegeven bedacht ze zich dat ze nog even moest jengelen... dus iets van verlatingsangst.... Gelukkig waren er geen tranen , maar wel 2x een duidelijke maham!! Maar ach, ik heb me omgedraaid, gezwaaid en ben nu thuis
dat omdraaien ging gevoelsmatig niet zo makkelijk als dat het er staat
Na een goede discussie met z'n moeder én de juf hebben heeft het kind besoten het schoolbezoek nog maar een paar daagjes uit te stellen.
ik zit dit met belangstelling te volgen omdat ik met hetzelfde zit.
gelukkig gaatie op dit moment maar een dag per week naar school, maar vanaf 11 juni istie t haasje.
echt enthousiast is zoonlief nog niet over school, maar goed, wie weet hoe het volgende week maandag is.
ik zou ook niet weten hoe ik zou moeten handelen als mijn zoon zo zou reageren als rené.
maar ach.... t zal best goed komen!
Heb verder gelukkig geen problemen gehad met niet naar school willen.
Ze hadden er al 1,5 jaar peuterspeelzaal op zitten en vonden dat geweldig, dus de grote school was een machtig iets om daar naartoe te mogen. Ze voelden zich ineens heel groot.
Ze is verschrikkelijk gek op dr buurjongen en hij vindt haar ook wel leuk Hij sleept haar er écht door heen!!
Pittig hoor, ze begon weer wat te mekkeren dat ze mee wilde, maar hij speelde er meteen op in , want hij bleef toch ook. En als we weg zijn, gaan ze allebei hun eigen gang, dus ze kleven niet aan elkaar, anders hebben we weer een nieuw probleem.
Oh en NN, vanaf volgende week ben ik hulpmoeder, iig bij een spelletjesdag en daarna zien we weer verder
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 13:16 schreef moussy het volgende:en ze zit weer op school.
quote:Goezzo!
Ze is verschrikkelijk gek op dr buurjongen en hij vindt haar ook wel leukHij sleept haar er écht door heen!!
Pittig hoor, ze begon weer wat te mekkeren dat ze mee wilde, maar hij speelde er meteen op in , want hij bleef toch ook. En als we weg zijn, gaan ze allebei hun eigen gang, dus ze kleven niet aan elkaar, anders hebben we weer een nieuw probleem.
quote:
Oh en NN, vanaf volgende week ben ik hulpmoeder, iig bij een spelletjesdag en daarna zien we weer verder
Zoveel mogelijk mee proberen te helpen zodat ze ziet dat zelfs mama het leuk vind op school.. het komt goed... echie
quote:Nog even en ze zegt "mamma ga nou weg"
Op donderdag 22 mei 2003 13:16 schreef moussy het volgende:en ze zit weer op school.
Ze is verschrikkelijk gek op dr buurjongen en hij vindt haar ook wel leuk
Hij sleept haar er écht door heen!!
quote:Ze is vandaag vrij.. de juf heeft een studiedag. ze mocht wel naar school, maar dan moest ze weer naar een andere juf en dat heb ik dr maar niet aan gedaan.
Op vrijdag 23 mei 2003 10:25 schreef Catootje het volgende:
Hoe ging het vandaag Mous?
Het is dus inderdaad zoals ik al dacht een (macht)spelletje van René, wat ze dus niet zal winnen.
Als ze haar brood niet op heeft mag ze van mij niet zelf op haar fiets naar school, meteen komen dan de bekende woordjes; ik wil niet!! uit dr mond rollen. Al mopperent lever ik haar dan toch af op school en is er als ik weg ben niks meer aan de hand.
quote:Ahhhhhhhaaaaaa!!! Die René
Op woensdag 28 mei 2003 12:41 schreef moussy het volgende:
Ik vrees dat madammetje gewoon last heeft van een ochtend humeurtje. 'S morgens is het even jammeren en 's middags vliegt ze de klas in alsof haar leven er vanaf hangt. bij de deur kan ik snel een kus krijgen en dan word ik met redelijk grof geweld de klas uit gewerkt.Het is dus inderdaad zoals ik al dacht een (macht)spelletje van René, wat ze dus niet zal winnen.
Als ze haar brood niet op heeft mag ze van mij niet zelf op haar fiets naar school, meteen komen dan de bekende woordjes; ik wil niet!! uit dr mond rollen. Al mopperent lever ik haar dan toch af op school en is er als ik weg ben niks meer aan de hand.
quote:En dat was vandaag
Op donderdag 22 mei 2003 15:49 schreef Fio het volgende:[..]
Nog even en ze zegt "mamma ga nou weg"
quote:haha, die René. Maar goed, beter dat dan andersom
Op donderdag 5 juni 2003 08:40 schreef moussy het volgende:[..]
En dat was vandaag
Ze stond me nog te duwen ook, máháám, zeg nou doei!! Ik stond alleen maar even met de juf te praten
![]()
quote:
Op donderdag 5 juni 2003 08:40 schreef moussy het volgende:[..]
En dat was vandaag
Ze stond me nog te duwen ook, máháám, zeg nou doei!! Ik stond alleen maar even met de juf te praten
![]()
quote:mooi he
Op donderdag 5 juni 2003 10:01 schreef Karin het volgende:
Hahaha die René! Geweldig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |