abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 november 2004 @ 23:23:12 #201
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_23390956
Werken de lenzen ook als je niet slaapt?
Dus als je ze bv een nacht vergeten bent, kun je ze dan gewoon overdag indoen als "gewone" lens? En corrigeren ze dan ook?
  woensdag 17 november 2004 @ 23:37:11 #202
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_23391363
Volgens mij worden je ogen dan in de loop van de dag slechter en krijg je je oorspronkelijke sterkte weer terug.
Als je niet zo'n erge sterkte hebt -1 ofzo, hoef je ze maar om de dag in te doen.
pi_23397697
quote:
Op woensdag 17 november 2004 21:58 schreef perzplektief85 het volgende:
Gegroet...moet zeggen dat ik dit topic zeer interessant vind, omdat ikzelf erg aan het twijfelen ben of ik wel of geen nachtlenzen moet nemen....Vraag me af hoe het de nachtlens-dragers inmiddels vergaat en of iemand misschien ervaring heeft met nieuwe varianten op de nachtlens of contactlens? (afgezonderd van laseren dan)
10x beter dan daglenzen! Echt, ik werk achter een beeldscherm onder de airco en heb nu geen last van droge ogen meer...
's Nachts is het misschien even wennen, hoewel dat meevalt. Ik heb in de badkamer een flesje met druppeltjes, want als ik 's morgens wakker wordt, zijn m'n ogen vrij droog (niet geirriteerd, da's wer anders!!) dus gebruik ik even 2 druppels.
Ik heb er niet mee gedoucht, dus hoe dat gaat, weet ik niet.
Mijn conclusie: echt goed! Zelfs een nacht 'vergeten' (lees: geen zin) is niet zo erg; de volgende dag kan ik het scherm nog prima zien!

Bartje, de lenzen kun je overdags in doen want door de lenzen kan je prima kijken. Echter, niet overdags EN 's nachts, anders krijgen je ogen te weinig zuurstof op den duur en dan beschadigen ze.
Gebruik ze 's nachts, zodat je ogen overdag alle zuurstof krijgen die ze nodig hebben.

Ixnay, ik heb -4 en -4.25 en kan best eens een nachtje overslaan en de volgende dag nog prima beeldschermwerk doen. Inderdaad gaan mijn ogen dan achteruit; 's avonds krijg ik pas wat moeite met de verkeersborden.
pi_23409068
Mijn nieuwe nachtlenzen hebben trouwen twee verschillende kleuren. De Linker is bLauw, de Rechter paaRs, zodat je je niet kunt vergissen. Maar het gekke is dat je niks van die kleuren ziet als je ze inhebt. Ik zie er gewoon normaal door en mijn ogen krijgen er ook geen andere kleur door.
pi_23418590
Rooierooie, dat klopt; is inderdaad bedoeld om je niet te vergissen...
Die 'paarse' lijkt meer rood te zijn, dus een hulpmiddel is: Rood=Rechts. Lijkt me makkelijker dan paaRs
pi_23418702
Ik vind 'em in de verste verte niet rood, hoor.
pi_23418715
lol - 'k heb ook m'n lenzen nog niet in als ik ze in het doosje zie, dus misschien ligt het daar wel aan

Oh ja - ik heb een wit doosje met een blauw/groen dekseltje rechts ... Juist, lekker makkelijk met een blauw/groene lens die links in moet
pi_23501848
Bedankt voor alle reacties, ga zeker eens proberen of nachtlenzen ook voor mij werken....zit zelf ook veel achter computers, heb vaak irriterende ogen en mijn opticien raadde me ook aan harde lenzen te nemen ivm vaatingroei....maar m'n opticien bied helaas geen nachtlenzen aan. Heeft iemand misschien nog een tip voor een goede opticien in Utrecht die dit wel heeft? Ben zelf een beetje huiverig voor de "grote" bedrijven, omdat ik daar nogal slechte ervaring mee heb....
pi_23504472
Ik woon in Utrecht en toen ik met nachtlenzen wilde beginnen was er helemaal geeneen opticien in Utrecht die ze verkocht. Maar dat is dus al wel een jaar geleden, dus misschien dat er inmiddels wel opticiens te vinden zijn. Ik heb toen gewoon naar de producent een mailtje gestuurd (op www.nachtlens.nl) met de vraag of ze mij een lijstje met verkoopadressen wilden mailen. In ieder geval heb ik ze in Nieuwegein gekocht bij opticien Vermaas in het City Plaza winkelcentrum (de tram stopt er voor de deur). Ik betaal daar 365 euro voor de nachtlenzen zelf en de eerste keer betaal je 130 euro opmeetkosten. Dat vond ik aanvankelijk wel duur, er zijn namelijk ook opticiens die daar 70 euro voor vragen (maar ook die er 180 euro voor vragen, dus tja) maar eerlijk is eerlijk, ze hebben ook hartstikke veel tijd in me gestoken en rustten niet totdat ze precies de goede lenzen hadden gevonden voor mijn ogen. In de voorgaande topics heb ik al m'n ervaringen wel beschreven, volgens mij.

[ Bericht 2% gewijzigd door rooierooie op 22-11-2004 23:01:52 ]
pi_23509513
quote:
Op donderdag 18 november 2004 20:07 schreef rooierooie het volgende:
Mijn nieuwe nachtlenzen hebben trouwen twee verschillende kleuren. De Linker is bLauw, de Rechter paaRs, zodat je je niet kunt vergissen. Maar het gekke is dat je niks van die kleuren ziet als je ze inhebt. Ik zie er gewoon normaal door en mijn ogen krijgen er ook geen andere kleur door.
Bij mij is de rechter blauw en de linker paars... uh-oh
pi_23512758
quote:
Op maandag 22 november 2004 22:51 schreef rooierooie het volgende:
Ik woon in Utrecht en toen ik met nachtlenzen wilde beginnen was er helemaal geeneen opticien in Utrecht die ze verkocht. Maar dat is dus al wel een jaar geleden, dus misschien dat er inmiddels wel opticiens te vinden zijn. Ik heb toen gewoon naar de producent een mailtje gestuurd (op www.nachtlens.nl) met de vraag of ze mij een lijstje met verkoopadressen wilden mailen. In ieder geval heb ik ze in Nieuwegein gekocht bij opticien Vermaas in het City Plaza winkelcentrum (de tram stopt er voor de deur). Ik betaal daar 365 euro voor de nachtlenzen zelf en de eerste keer betaal je 130 euro opmeetkosten. Dat vond ik aanvankelijk wel duur, er zijn namelijk ook opticiens die daar 70 euro voor vragen (maar ook die er 180 euro voor vragen, dus tja) maar eerlijk is eerlijk, ze hebben ook hartstikke veel tijd in me gestoken en rustten niet totdat ze precies de goede lenzen hadden gevonden voor mijn ogen. In de voorgaande topics heb ik al m'n ervaringen wel beschreven, volgens mij.
Ik zit bij De Kok opticien en dat bevalt me prima! Lekker rustig en verstand van zaken...
Ik weet niet of ik hier een adres mag geven (policy?) maar anders haalt een modje het maar weer weg:
De Kok Optiek
Amsterdamsestraatweg 319
3551 CJ Utrecht
(030) 244 15 95
pi_23513798
Ok...thanx...Ben vanmiddag bij Lens geweest, zit op oudkerkhof, maar die zeggen dat ze maximaal bij ongeveer -2 nachtlenzen doen, omdat het resultaat anders niet optimaal is. Heb zelf een sterkte van -3.75 aan beide kanten....Daarom een nieuwe vraag: Heeft er iemand nachtlenzen met een sterkte van -3,5 of hoger(lager?iig: nog blinder dan -3,5 ) en in hoeverre werken nachtlenzen/wanneer ga je slechter zien/hoe zit het als je 's avonds( 's nachts) ergens heengaat...
Het zijn misschien veel vragen, maar ik hecht erg veel waarde aan gebruikerservaring en het is toch een dure grap....
pi_23514014
maximaal -2? Ik heb ongeveer -2, en mijn opticien zei dat het tot -3,5 of -4 ofzo wel te doen was.

Misschien is er meer over bekend inmiddels, maar als het maar tot -2 gaat is de doelgroep ineens een heel stuk kleiner!
pi_23515017
Perzplektief, mijn advies is: ga NIET naar die zaak aan het Oude Kerkhof. De lenzen die zij verkopen zijn niet de officiële nachtlenzen waar alle andere mensen het in dit topic over hebben. Zie ook pagina 1 van dit topic, daar heb ik nog geschreven over een telefoongesprek dat ik destijds met iemand van die zaak heb gehad, dat was echt een heel bizar en irritant telefoongesprek. Ik zou als ik jou was dan echt naar die zaak gaan die Bright noemt of anders naar mijn opticien in Nieuwegein.

Verder heb -2 en zie gewoon de hele dag scherp, ook 's avonds laat nog. Ik draag ze iedere nacht, als ik een nacht oversla zie ik de volgende dag wel iets onscherper.

[ Bericht 15% gewijzigd door rooierooie op 23-11-2004 14:01:07 ]
pi_23515368
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 13:02 schreef perzplektief85 het volgende:
Ok...thanx...Ben vanmiddag bij Lens geweest, zit op oudkerkhof, maar die zeggen dat ze maximaal bij ongeveer -2 nachtlenzen doen, omdat het resultaat anders niet optimaal is. Heb zelf een sterkte van -3.75 aan beide kanten....Daarom een nieuwe vraag: Heeft er iemand nachtlenzen met een sterkte van -3,5 of hoger(lager?iig: nog blinder dan -3,5 ) en in hoeverre werken nachtlenzen/wanneer ga je slechter zien/hoe zit het als je 's avonds( 's nachts) ergens heengaat...
Het zijn misschien veel vragen, maar ik hecht erg veel waarde aan gebruikerservaring en het is toch een dure grap....
-2 is echt onzin! Ze gaan allemaal minimaal tot -4 en sommigen hebben ervaring tot -4.5. Ik heb zelf -4.0 en -4.25 en het gaat erg goed.
De eerstvolgende dag gaat prima en de dag erna gaat nog best redelijk, in ieder geval genoeg om achter een 19" monitor op resolutie 1600x1200 te werken.
Dus een nachtje overslaan kan echt wel (bij mij). Het duurde alleen wel twee weken voordat het optimaal was. En gedurende de eerste 2 maanden zijn beide lenzen vervangen omdat ze toch niet goed zaten. (Dat doet Kok trouwens heel goed; niet beide ogen tegelijk, maar gewoon eerst de ene en dan de ander, want de dag na het vervangen van type zag ik met dat oog duidelijk minder)
pi_23517270
Heb je verhaaltje ff gelezen rooierooie.....over je ervaring met Lens...en nu je het zegt; Bij mij begon die vrouw ook een verhaal over de aandacht van de media en de hype eromheen....hmm...
pi_23517714
Natural Vision is gewoon een ander produkt, ik zou er niet aan beginnen als ik jou was, waarom zou je als er ook opticiens in de buurt zijn die wel de echte nachtlenzen verkopen en waar al wat mensen hier goede ervaringen mee hebben?
pi_23522045
Ok, bedankt voor de tip Bright. Ben bij de door jouw genoemde opticien geweest en heb n afspraak gemaakt...ze twijfelde wel of mijn pupillen misschien te groot zijn (hmz) maar daar kom ik na die meting wel achter....hoop zelf wel erg dat ik het sowieso kan gaan proberen, omdat ik van mijn maandlenzen af wil...Ben zelf overigens ook blij dat het een "kleinere" opticien is...die geven je veel meer aandacht en durven tenminste ook de nadelen van alle mogelijkheden te noemen...heb ik bij de "grotere opticiens" nog niet gehad...ik hou jullie wel op de hoogte...
pi_23534472
perzplektief85, dat je pupillen groot zijn, is niet verwonderlijk als het (bijna!) winter is en slecht weer ... 's Zomers zijn ze veel kleiner. Maar inderdaad ben ik gewaarschuwd dat er een halo-effect kan optreden als ik in het donker naar een lichtpuntje kijkt. Ach, dat had ik toch al en ik maak me er niet druk om ... Ook 's winters kun je zo'n halo-effect krijgen, maar of je er last van hebt, is puur je eigen perceptie.
En inderdaad, ze vertellen ook eerlijk de nadelen (voornaamste is inderdaad de halo)
pi_23535624
Ik zag in het begin dubbel. Niet overdreven dat ik twee personen zag in plaats van één ofzo maar ik zag alle lijntjes dubbel. Dus als ik in de Albert Heijn kwam, werd ik helemaal duizelig van de tegeltjes op de vloer. Dat kwam doordat de lenzen bij mij niet helemaal recht op mijn pupil zitten. In het begin was daardoor een deel van mijn pupil wel gecorrigeerd en een klein stukje niet. Je kijkt dan als het ware met één oog door twee pupillen waardoor je dubbel gaat zien. Maar nadat ik mijn lenzen langer droeg, werd de omgeving rondom de lens 'meegetrokken' in de correctie en na een tijdje had ik er geen last meer van. Toen ik vorige maand m'n nieuwe lenzen net had, had ik er ook weer even een heel klein beetje last van, maar dat duurde maar heel kort.
pi_23550185
Bij welke landelijke lenzen/brillen toko kan je eigenlijk nachtlenzen halen???
Ik heb al zitten kijken op hansanders en eyewish maar kon nergens vinden dat je daar nachtlenzen kan halen. Ben wel benieuwd.
pi_23553975
Ik kan niet direct antwoord geven op je vraag, maar wil je wel aanraden dat, als je overweegt nachtlenzen te nemen, je het beste naar een wat kleinere opticien kan gaan....ik las ook ergens dat je er bepaalde meetapparaten voor moet hebben en dat veel grote opticiens dit nog niet hebben...
pi_23559154
rooierooie, ik zag eerst ook dubbel. Maar na een ander type lens (een andere vorm) ging het prima...

Ik heb eerst een proef met die NKL-lenzen gehad, maar die dingen zitten slecht en je gaat er niet lekker van kijken. Vervolgens zei mijn toenmalige opticien dat mijn ogen te zacht waren.
Daar had Kok opticien nog nooit van gehoord en ook bij de fabrikant niet. Kok werkt ook niet met NKL, maar met andere lenzen.

Je kunt ook hier kijken voor wat meer informatie, maar die lenzen die ik heb, staan er niet bij...
  donderdag 25 november 2004 @ 15:07:00 #224
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_23566611
Ik schakel ook over op nachtlenzen in de toekomst. Mijn opticien zei dat ik precies binnen het bereik val, ik heb -3,5 aan beide ogen dus dat zit wel goed. De prijs is alleen nog wat hoog vind ik zelf, maar goed, voor wat hoort wat. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen zodra ik nachtlenzen heb.

Ogen laten laseren zit er hier voorlopig niet in, dat risico durf ik niet te nemen. Dan moet er eerst nog een jaar of 5-10 ervaring zijn met die techniek.

Liever lenzen dan blind door het leven gaan.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_23639937
Sorry dat ik geen zin en tijd heb om 2 hele topics door te spitten op zoek naar antwoord op mijn vragen, maar hopelijk wilt er iemand antwoord geven:

- Hoelang doe je met die lenzen? Gaan ze echt jaren mee of moet je elk jaar een nieuw paar a 300 euro kopen...
- Je kunt pas na een paar dagen echt goed zien, in de tussentijd zie je dus niet goed, maar je bril/lenzen gebruiken werkt dan ook niet lijkt me. Klopt dat? Moet je dus eigenlijk de eerste dagen maar niet autorijden en zo? Of valt dat allemaal wel mee?
- Als je die dingen inhebt, kan je dan ook wat zien? Of moet je 's ochtends op de tast naar de badkamer om ze uit te doen? :p

tnx for the answers
pi_23644412
quote:
Op maandag 29 november 2004 11:52 schreef gewooneenuser het volgende:
Sorry dat ik geen zin en tijd heb om 2 hele topics door te spitten op zoek naar antwoord op mijn vragen, maar hopelijk wilt er iemand antwoord geven:

- Hoelang doe je met die lenzen? Gaan ze echt jaren mee of moet je elk jaar een nieuw paar a 300 euro kopen...
Je hebt een soort van abonnement. voor 30 euro per maand heb je de halfjaarlijkse controle, vloeistoffen en eens in de zoveel tijd een nieuw stel lenzen. Alleen aan het begin betaal je eenmalig de aanpaskosten, zover ik weet. Ik heb ze inmiddels 1,5 jaar en ik heb na een jaar nieuwe lenzen gehad.
quote:
- Je kunt pas na een paar dagen echt goed zien, in de tussentijd zie je dus niet goed, maar je bril/lenzen gebruiken werkt dan ook niet lijkt me. Klopt dat? Moet je dus eigenlijk de eerste dagen maar niet autorijden en zo? Of valt dat allemaal wel mee?
Wat je kunt doen, als je bijvoorbeeld -2 hebt, om dan -1 daglenzen te regelen.. als het effect nog niet volledig is kan je met die lenzen wel een dagje vooruit.
quote:
- Als je die dingen inhebt, kan je dan ook wat zien? Of moet je 's ochtends op de tast naar de badkamer om ze uit te doen? :p
Nee, je kunt er gewoon mee zien Alleen ze zitten niet erg relaxt (harde lenzen), dus 's ochtends doe ik ze zo snel mogelijk uit (zodra mijn ogen het licht in de badkamer kunnen verdragen)
pi_23645542
Ik betaal het bedrag gewoon in één keer. En ze gaan inderdaad maar één jaar mee, dus het zijn wel duurdere lenzen dan gewone lenzen. Ik vroeg me trouwens vantevoren af of het nou echt nodig zou zijn om de lenzen na een jaar te vervangen, maar toen het jaar bijna om was, was ik blij dat ik een nieuw paar kreeg, ik merkte echt dat ze iets minder goed corrigeerden dan in het begin. Met het nieuwe paar was dat meteen weer over.

In het begin moest ik er heel erg aan wennen dat het harde lenzen waren en sloeg ik graag af en toe eens een nachtje over, maar inmiddels heb ik er echt geen last meer van. Als ik bijvoorbeeld in bed nog wat tv wilde kijken, deed ik m'n nachtlenzen het liefst pas op het allerlaatste moment vlak voordat ik ging slapen in, maar nu doe ik ze gewoon meteen als ik naar bed ga al in. Je kunt met die lenzen dus inderdaad gewoon normaal zien, net als met gewone harde lenzen. Het verschil is dat ondertussen je ogen gecorrigeerd worden.

Wat ik trouwens nog steeds niet begrijp en waar m'n opticien ook geen antwoord op had is hoe het kan dat je ook 's ochtends door die lenzen gewoon normaal kunt zien, terwijl je ogen dan al helemaal gecorrigeerd zijn en op 0 staan. Je zou denken dat je dan dus heel wazig door die lenzen zou moeten kijken maar dat is niet zo. Ra ra, hoe kan dat?? Iemand die het weet?

Die paar dagen dat je in de testperiode zit zijn inderdaad wel lastig. Ik heb het in m'n vakantie gedaan en ik rijd geen auto, dus dat scheelt.
pi_23662513
RooieRooie, dat je ogen steeds worden gecorrigeerd, is logisch... Dat je erdoorheen kunt blijven kijken ook.
Je oog heeft correctie nodig, dat wordt door de lens gegeven. Voor je oog is dus de buitenzijde (de 'buitenkant' van de lens) keurig 0. De oogzijde is niet 0 (maar, als het ware tegengesteld aan wat je oog nodig heeft), maar omdat er tussen oog en lens alleen vloeistof zit, breekt dat het licht niet verder.
Het maakt dus ook niet uit of je oog al (deels) is gecorrigeerd, omdat het licht tusen lens en oog niet verder wordt afgebogen.

Snappie? (Beter uitleggen lukt me ook niet)
pi_23662530
Trouwens, ik kreeg standaard al wat daglenzen voor enkele dagen mee; -2 en -1, d8 ik; te beginnen met 1 dag -2 en daarna op -1 overgaan; ik had na afloop zelfs een setje over, omdat ik al scherp genoeg zag.
Bij mijn opti (De Kok, dus) wordt het dus automatisch gegeven (Je kunt even zeggen dat je moet autorijden of zo, mochten ze het vergeten).
pi_23674140
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 08:36 schreef Bright het volgende:
RooieRooie, dat je ogen steeds worden gecorrigeerd, is logisch... Dat je erdoorheen kunt blijven kijken ook.
Je oog heeft correctie nodig, dat wordt door de lens gegeven. Voor je oog is dus de buitenzijde (de 'buitenkant' van de lens) keurig 0. De oogzijde is niet 0 (maar, als het ware tegengesteld aan wat je oog nodig heeft), maar omdat er tussen oog en lens alleen vloeistof zit, breekt dat het licht niet verder.
Het maakt dus ook niet uit of je oog al (deels) is gecorrigeerd, omdat het licht tusen lens en oog niet verder wordt afgebogen.

Snappie? (Beter uitleggen lukt me ook niet)
Sorrie, ik snap er helemaal niks van, haha. Wat bedoel je met buitenzijde en oogzijde?
pi_23687324
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 18:06 schreef rooierooie het volgende:

[..]

Sorrie, ik snap er helemaal niks van, haha. Wat bedoel je met buitenzijde en oogzijde?
'Oogzijde' is de holle kant van de lens die (bijna) tegen het oog aan zit. De 'buitenzijde' is de bolle kant van de lens.
Natuurkunde gehad? Ik neem aan dat je weleens door een aquarium hebt gekeken? Als je schuin kijkt door de voorkant en dan verder door de zijkant, dan merk je dat het licht wordt afgebogen. Maar als het water eruit is, is het afbuigen heel anders. Dat komt doordat het water de voorkant en de zijkant 'verbindt', zodat een soort prismavorm ontstaat. - Zucht, hoe leg ik dit nu weer uit ...

Stel dat je schuin door een ruit kijkt. Het licht wordt dan iets 'verplaatst', omdat het twee keer wordt gebroken (1x aan de kant waat je zelf staat en 1x aan de andere kant). Deze twee keren heffen elkaar precies op, zodat het plaatje alleen iets wordt verplaatst. Als er nog zo'n ruit, maar dan wat schuiner staat, ook dan geldt dat het licht iets wordt verplaatst, maar verder niet verbogen.
Maar, als er water tussen het glas zit, dan wordt het licht vanuit de ruit naar het water en verder vanuit het water naar de ruit niet verbogen. Dus alleen beide buitenkanten verbuigen het licht. Omdat de ruiten niet loodrecht op elkaar staan, is de verbuiging niet corrigerend genoeg om het plaatje iets te verplaatsen, zodat je de verbuiging ziet.
Zo, tot zover de natuurkunde van 10 jaar geleden
pi_23687363
Misschien dat dit iets duidelijker maakt: Het licht komt van rechtsboven en je kijkt linksbeneden.
Eerst het aquarium zonder water:

Daarna met water erin:

Zoals je ziet, 'geleid' het water het licht zonder de breking tussen glas en water. Daarom is het beeld heel anders.
Met een lens wordt hier handig gebruik van gemaakt: het licht breekt niet extra richting oog, maar wel aan de buitenzijde. Dus, hoe erg de lens ook je oog doet afvlakken, het vocht ertussen blijft altijd het licht geleiden zonder breking. De afstand van de buitenzijde van de lens en de achterzijde van het oog blijft ten allen tijde gelijk, ergo, je blijft scherp zien.
QED
pi_23710362
Ik was mijn natuurkundeleraars ergste nachtmerrie, zo iemand die je alles vijf keer moet uitleggen en dan snap ik het nog niet. Maar ik geloof je op je woord, Bright, 't is dus gewoon een kwestie van natuurkunde. Bedankt voor je uitleg, in ieder geval!
pi_23713203
Rooierooie, dat brekingsgedoe is heel gemakkelijk als je het even vertaalt:
Het glas is gras
De lucht is asfalt
Het licht is een karretje dat je moet voortduwen.

Als het karretje vanaf het asfalt schuin tegen en op het gras wordt geduwd, dan wil het al iets naar het gras afbuigen, omdat het wiel aan 1 kant het gras eerder raakt dat het wiel aan de andere kant. Dus je beweegt in een iets andere richting.
Ga je weer van het gras naar het asfalt, dan raakt een wiel het asfalt iets eerder, waardoor dat wiel iets soepeler beweegt, dus je beweegt weer in een iets andere richting.
Als je dit herhaalt, moet je je voorstellen dat je zand strooit op het stuk asfalt tussen 2 grasstroken in. Als het duwen op het zand even moeilijk is als op het gras, merk je niet dat je van het gras overgaat in het zand.
Zo heb ik het altijd goed kunnen onthouden
(Dat was een derde keer; nog 2x te gaan )

[ Bericht 0% gewijzigd door Bright op 02-12-2004 15:14:36 ]
pi_23720807
Hahaha, hier heb je het alleen maar ondoorgrondelijker mee gemaakt. Laten we het er maar op houden dat ik je gewoon geloof.
pi_23728667
Haha....geweldige poging Bright...hier nog een natuurkunde-onkunner(echter wel nederlandse taal verkrachter). Ik heb ook geprobeerd je verhaal te begrijpen, maar denk dat dit maar voor enkelen is weggelegd...Ontopic: Mijn nachtlenzen zijn inmiddels besteld...hoor 1 dezer dagen wanneer ze binnen zijn gekomen
pi_23730992
lol - zal ik nog 2 pogingen doen, dan?
Nah, doe maar niet
En toch!
Nah, echt niet ...
Perzplektief85, suk6 met de lenzen! Is dit de eerste keer dat je harde lenzen draagt? Dan zal je nog even moeten oefenen met het in- en uitzetten (met hulp van de opti, natuurlijk); het is niet zo moeilijk hoor ... Deze lenzen zijn ook iets groter dan 'gewone' harde lenzen.
pi_23732788
Harde lenzen vind ik juist veel makkelijker om in te zetten dan zachte lenzen. Met zachte lenzen moest ik in het begin wel een uur eerder opstaan toen ik ze voor het eerst een maandje uitprobeerde. Daarna een hele poos geen lenzen gedragen, toen toch maar weer eens aan begonnen, maar dan met harde lenzen. En die ploepte ik zo in één keer in m'n ogen.

Houd er in ieder geval wel rekening mee dat harde lenzen in het begin echt niet lekker zitten. Dat duurt wel een paar weken voordat je daaraan gewend bent.
pi_23735772
Hmm ... binnen een week was ik wel aan de lenzen gewend; ze zaten meteen al redelijk en twee dagen later kreeg ik al geen tranende ogen of zo meer, voelde ik ze wel zitten.
Nu voel ik ze alleen als ik weer eens per ongeluk teveel in m'n ogen wrijf.
pi_23830925
Heb vannacht voor het eerst m'n lenzen in gehad...en je voelt ze wel goed zitten idd....maar toen ik eenmaal in slaap was gevallen waren er geen problemen verder....
Mijn sterkte is afgenomen tot -2 en -1,25....(eerst beide -3,75) Hoe lang duurde het bij jullie voordat je op je goede sterkte zat? En neemt de mate waarin je de lenzen voelt nog af? Zat er vanmorgen mee in de bus...en kon m'n ogen moeilijk open houden...
pi_23834246
Ik voel de lenzen sowieso niet als ik m'n ogen dicht heb. En ja, je went echt aan die lenzen hoor, op een gegeven moment voel je ze helemaal niet meer. Je kunt het vergelijken met het dragen van een ring, als je voor het eerst een ring gaat dragen, dan voel je hem de hele tijd om je vinger zitten. Maar na verloop van tijd voel je niks meer van die ring, je schuift hem om en het lijkt alsof hij in het niets verdwijnt, je voelt hem gewoon niet meer, zo werkt het met lenzen ook een beetje. Maar er kan bij harde lenzen zeker wel een maand overheen gaan voordat je aan ze gewend bent. En verder voel je het bij harde lenzen gewoon vrij snel als er een beetje vuil achter zit, ik ben gisteravond nog een keer m'n bed uitgegaan om één lens goed schoon te maken, omdat ik hem blééf voelen. Na het schoonmaken voelde ik hem niet meer.

Ik weet niet meer hoe lang het bij mij duurde voordat ik op de juiste sterkte zat, 2 of 3 nachten volgens mij, maar ik heb maar -2.

[ Bericht 14% gewijzigd door rooierooie op 08-12-2004 16:10:16 ]
pi_23834300
dubbel...

[ Bericht 98% gewijzigd door rooierooie op 08-12-2004 16:10:02 ]
pi_23849071
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:08 schreef perzplektief85 het volgende:
Heb vannacht voor het eerst m'n lenzen in gehad...en je voelt ze wel goed zitten idd....maar toen ik eenmaal in slaap was gevallen waren er geen problemen verder....
Mijn sterkte is afgenomen tot -2 en -1,25....(eerst beide -3,75) Hoe lang duurde het bij jullie voordat je op je goede sterkte zat? En neemt de mate waarin je de lenzen voelt nog af? Zat er vanmorgen mee in de bus...en kon m'n ogen moeilijk open houden...
Prima - en je hoeft verder niet meer met die lenzen in de bus hoor; zodra je wakker wordt kunnen ze uit...
Ik heb altijd een extra flesje inzetvloeistof in de badkamer, zodra ik wakker wordt, gebruik ik die eerst even, dan komen ze weer lekker los te zitten; 5 minuten later doe ik ze pas uit. Zodoende hoef ik niet eerst nog 5 minuten met half-dichte ogen te lopen.
En binnenkort voel je ze nauwelijks meer, hoor!
Ik denk dat ik er een week over heb gedaan om rond 0 te komen, maar na 3 nachten kon ik al prima zien met -0.5 of zo. Alleen heeft het een en ander iets langer geduurd omdat ik nog nieuwe (betere pasvorm) lenzen heb gekregen.
pi_23850394
Ik heb totaal geen last van m'n lenzen 's ochtends. Ik voel ze niet, het is alsof ik geen lenzen in heb zelfs en ik krijg ze heel makkelijk uit.
pi_23851532
Ik had altijd al droge ogen. Daarom kon ik ook geen lenzen meer hebben overdags. Maar ook toen ik gewoon door het leven ging met een bril waren mijn ogen 's ochtends enorm droog. Het heeft dus waarschijnlijk weinig met de nachtlenzen te maken.

Maar na gedruppeld te hebben, is er geen probleem meer - het komt ook weleens voor dat ik weer even moet nadenken, voordat ik wegga, of ik wel werkelijk mijn lenzen heb uitgedaan, omdat ik ze niet voel.
Bedankt voor de aanpassing
pi_23853741
Ik denk dat nachtlenzen op zich schadelijker zijn dan een laserbehandeling. Je gaat je ogen op een manier "misvormen" om toch weer goed te zien. Dag in dag uit. De kans op schade aan je oog door (nacht)lenzen is groter dan een laserbehandeling(blijkt uit onderzoek). Een bril is natuurlijk altijd het minste risico.
Een vriend van mij is opticien en die voert de nachtlenzen absoluut niet!! Te veel risico op beschadiging!
pi_23853986
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:46 schreef ArieDeKnaller het volgende:
[...]De kans op schade aan je oog door (nacht)lenzen is groter dan een laserbehandeling(blijkt uit onderzoek). [...]
Bronverwijzing?
pi_23854186
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:58 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Bronverwijzing?
Pfiieuw, moet ik effe zoeken.Heeft o.a. in een magazine gestaan. Vraag het ook eens aan je oogarts!
pi_23871757
quote:
Op donderdag 9 december 2004 13:46 schreef ArieDeKnaller het volgende:
Ik denk dat nachtlenzen op zich schadelijker zijn dan een laserbehandeling. Je gaat je ogen op een manier "misvormen" om toch weer goed te zien. Dag in dag uit. De kans op schade aan je oog door (nacht)lenzen is groter dan een laserbehandeling(blijkt uit onderzoek). Een bril is natuurlijk altijd het minste risico.
Een vriend van mij is opticien en die voert de nachtlenzen absoluut niet!! Te veel risico op beschadiging!
Ik denk dat je het hier eerder hebt over de eerste generatie nachtlenzen; de huidige lenzen zijn veel beter dan de eerdere versies. Daarnaast is het ongetwijfeld beter dan zachte daglenzen.
Daarnaast: je hebt het niet over gebrek aan zuurstof, terwijl juist dat het grootste probleem met lenzen is.
Ook heb je het over een vervorming? Dat is flauwekul; ons lichaam is deels gevormd omdat het in een bepaalde vorm is geduwd, gekneed, etc. Als je een bril draagt, wordt je gezicht (neus en achter je oren) ook veranderd door de vleugeltjes en de poten van de bril.
Het hoornvlies is enigszins flexibel en dat is expres zo, zodat eventuele problemen (lees: iets in je oog krijgen) beter kunnen worden opgevangen in plaats van dat je oog zou breken. Deze natuurlijke flexibiliteit wordt in dit geval gebruikt om je oog - pak'm beet een halve milimeter te corrigeren.
Ik ben heel benieuwd naar je bron - jammer dat die er niet bij staat, want zonder degelijke bron geloof ik hier niet veel van. De eerste woorden suggereren er al naar dat je geen bron hebt ...
pi_23889675
Heb inmiddels de nachtlenzen 3 dagen gedragen en draag overdag nog wel daglenzen om echt goed scherp te kunnen zien, maar ik merk wel dat ik af en toe dubbel zie en dat vooral lichtbronnen nogal vel zijn. Overdag is dit goed te doen, maar vooral 's avonds is dit nogal heftig. Ik ben in ieder geval wel zeker van een leuke kerst/oud en nieuw op deze manier, maar vroeg me toch af of jullie dit ook hadden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')