quote:Ik ben nieuwsgierig wat de VVD te zeggen heeft over de hypotheekrenteaftrek.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:09 schreef Parabola het volgende:[..]
Helemaal zinloos is zo'n debat idd niet, precies om de redenen die je noemt. Het debat zou echter een stuk interessanter worden wanneer er echt sprake zou zijn van dualisme. Was regeringspartij VVD daar niet zo'n voorstander van?
wow een hele discussie over het aankomende debat nav een nieuwsdump

quote:Oh, dat ben ik absoluut met je eens, alhoewel dat weer als nadeel heeft dat het de besluitsvorming kan vertragen.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:09 schreef Parabola het volgende:
Helemaal zinloos is zo'n debat idd niet, precies om de redenen die je noemt. Het debat zou echter een stuk interessanter worden wanneer er echt sprake zou zijn van dualisme.

quote:Nederland heeft helemaal geen 1 miljoen chronisch zieken en gehandicapten, maar er zitten wél 1 miljoen mensen in de WAO. Dáár gaat het om en dát is asociaal.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:09 schreef SCH het volgende:
Lekker makkelijk raaskallen is dat over de hoofden van chronische zieken en gehandicapten heen.
quote:Dat hoorde ik jou en die mevrouw anders niet zeggen. Het gaat altijd over de mensen die in de WAO zitten. Heel veel van die mensen balen er vreselijk van daarin te zitten en knokken zich de tering om er uit weer te komen, die worden voortdurend in de hoek geplempt van mensen die er misbruik van maken. Er zal ook misbruik van gemaakt worden, zoals van iedere regeling, maar dat is niet de hoofdmoot van de WAO. Het is niet je eigen schuld dat je ziek bent
Op dinsdag 20 mei 2003 13:16 schreef Ernst het volgende:
Nederland heeft helemaal geen 1 miljoen chronisch zieken en gehandicapten, maar er zitten wél 1 miljoen mensen in de WAO. Dáár gaat het om en dát is asociaal.
quote:Terpstra was gisteren voor. Ik neem aan dat de a.s. coalitiepartijen de rijen sluiten en dat dualisme de aankomende jaren ver te zoeken is op het Binnenhof. Jammer.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:14 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik ben nieuwsgierig wat de VVD te zeggen heeft over de hypotheekrenteaftrek.
quote:Dat komt omdat je eens niet verder kijkt dan je neus is en meteen bij elk zinnetje wat over de WAO gaat overgaat in hysterisch gegil.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:20 schreef SCH het volgende:
Dat hoorde ik jou en die mevrouw anders niet zeggen.
quote:Dat is helemaal niet waar! Helemaal niemand zegt dat alle WAO'ers fraudeurs zijn, helemaal niemand zegt dat het grootste deel van de WAO'ers fraudeurs zijn, helemaal niemand zegt dat arbeidsongeschikten geen recht op een uitkeringen zouden hebben... er wordt alleen gezegd dat er veel te veel mensen in de WAO zitten. Het klopt gewoon niet... dat jij daar weer allerlei dingen achter gaat zoeken ligt toch echt aan jou zelf.
Het gaat altijd over de mensen die in de WAO zitten. Heel veel van die mensen balen er vreselijk van daarin te zitten en knokken zich de tering om er uit weer te komen, die worden voortdurend in de hoek geplempt van mensen die er misbruik van maken.
quote:Veel WAO'ers ZIJN niet eens ziek.
Er zal ook misbruik van gemaakt worden, zoals van iedere regeling, maar dat is niet de hoofdmoot van de WAO. Het is niet je eigen schuld dat je ziek bent
quote:Wel beter luisteren naar de mensen van de VVD en het CDA. WAO-ers worden tegenwoordig als fraudeurs neergezet. Dat is het beeld dat die partijen ons op willen dringen. De meeste mensen die in de WAO zitten zijn ziek, daar gaat het om en nergens anders om. Dat moet voorop staan. Die mensen moet je niet naar de bijstand verwijzen.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:27 schreef Ernst het volgende:Dat is helemaal niet waar! Helemaal niemand zegt dat alle WAO'ers fraudeurs zijn, helemaal niemand zegt dat het grootste deel van de WAO'ers fraudeurs zijn, helemaal niemand zegt dat arbeidsongeschikten geen recht op een uitkeringen zouden hebben... er wordt alleen gezegd dat er veel te veel mensen in de WAO zitten. Het klopt gewoon niet... dat jij daar weer allerlei dingen achter gaat zoeken ligt toch echt aan jou zelf.
quote:Ik weet van 3 mensen dat ze in de WAO zitten, en bij alle 3 heb ik stevige twijfels of dat wel klopt. Een loopt met een stok als hij ziet dat anderen kijken en zonder als hij dat niet ziet. Die andere twee klussen 40 uur per week bij, zwart.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:27 schreef Ernst het volgende:Veel WAO'ers ZIJN niet eens ziek.
quote:Daar zeg je het heel goed ja, de meeste. Niet iedereen dus. Mensen die 100% afgekeurd zijn blijven in de WAO, ook de komende jaren.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:30 schreef SCH het volgende:[..]
De meeste mensen die in de WAO zitten zijn ziek, daar gaat het om en nergens anders om. Dat moet voorop staan. Die mensen moet je niet naar de bijstand verwijzen.
quote:Ach kom op, die herkeuringen zijn er niet voor niks. Zieke mensen worden gewoon aan de kant gezet omdat ze geld kosten. Bij dit soort systemen moet je een percentage aan onduidelijkheden en mogelijke fraude incalculeren. Wat er nu gebeurt is louter daar de focus opleggen. Tegenover die paar mensen die jij beticht van fraude kan ik talloze verhalen leggen van mensen die hartstikke ziek zijn maar wiens leven wordt zuur gemaakt door instanties en regels.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:31 schreef freako het volgende:[..]
Daar zeg je het heel goed ja, de meeste. Niet iedereen dus. Mensen die 100% afgekeurd zijn blijven in de WAO, ook de komende jaren.
quote:Ook mensen die 100% afgekeurd zijn kunnen dat faken. Dus wat voor oplossing is het dan?
Daar zeg je het heel goed ja, de meeste. Niet iedereen dus. Mensen die 100% afgekeurd zijn blijven in de WAO, ook de komende jaren.
quote:ziek is nogal een glijdende schaal. Ik ken WAO-ers die door omstandigheden mentaal niet meer in staat zijn hun oude beroep of een beroep van een vergelijkbaar niveau uit te oefenen. Hun vingers zijn nog heel, dus ze kunnen best loempia's vouwen. Persoonlijk classificeer ik die mensen als arbeidsongeschikt, hoewel ze dat strikt genomen niet zijn: ze zijn immers nog geschikt om arbeid te verrichten. Om die mensen het recht op WAO te ontzeggen, noem ik asociaal.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:27 schreef Ernst het volgende:[..]
Veel WAO'ers ZIJN niet eens ziek.
Toch is dit wat het kabinet schijnt te willen. Helaas is het nog erger: arbeidsongeschikt is niet duidelijk gedefnieerd, en we gaan mensen herkeuren. Die mensen zijn nu dus van de interpretatie van de keuringsarts afhankelijk of ze in het vervolg bijstand of WAO krijgen. Ze kunnen alleen maar hopen dat de keuringsarts een beetje sociaal-voelend is en op de dag van de keuring niet met het verkeerde been uit bed gestapt is. Prettig vooruitzicht...
quote:Weet je waarom? Omdat Nederland als 1 van de weinige landen ongevallen/ziekte buiten het werk om wel in de WAO toelaat(logisch dat dit in verhouding hoger is dan andere landen); anders komen die mensen in de Bijstand; dus wat is a-socialer?
Op dinsdag 20 mei 2003 13:16 schreef Ernst het volgende:
[afbeelding]Nederland heeft helemaal geen 1 miljoen chronisch zieken en gehandicapten, maar er zitten wél 1 miljoen mensen in de WAO. Dáár gaat het om en dát is asociaal.
quote:Je vergeet dat mensen die 45% afgekeurd zijn nergens aan de slag komen; dus daarom hebben deze mensen nu ook recht op een deel WAO.
quote:ADHD'ers kunnen volgens mij wel werken hoor, misschien dat je ze wat moet afremmen.
Op dinsdag 20 mei 2003 13:58 schreef Nyrem het volgende:Verder zitten er veel mensen in met ziekten die op het moment niet erkend worden (beginnende), te denken valt aan ME/ADHD.
quote:Daar vergis je je heel erg in.
Op dinsdag 20 mei 2003 14:01 schreef freako het volgende:[..]
ADHD'ers kunnen volgens mij wel werken hoor, misschien dat je ze wat moet afremmen.
.
quote:Gelukkig zegt ie ook nog wat positiefs. En ik ben het met Bos eens.
Bos: akkoord meedogenloos en zonder compassieDEN HAAG - PvdA-leider Bos noemt het regeerakkoord van CDA, VVD en D66 ,,meedogenloos en zonder compassie'' voor mensen die het wat minder breed hebben. Het motto 'meedoen, meer werk, minder regels' is volgens hem ,,een mooie titel voor een slecht boek''.
Dat zei Bos dinsdag in een Tweede-Kamerdebat over het regeerakkoord. Volgens Bos moeten mensen vooral inleveren voor een lager financieel tekort. ,,Daar krijgen we gratis een slechtere economie en banenverlies bij'', sneerde Bos, die vindt dat de informateurs Hoekstra en Korthals Altes de gevolgen van het regeerakkoord te positief afschilderen. ,,Het komende kabinet vraagt heel wat, zonder dat duidelijk is waarom.''
Volgens Bos is er daarom een ,,hoofdpijnenakkoord'' in plaats van een ,,hoofdlijnenakkoord''. Hij is wel positief over de bestuurlijke vernieuwing, het extra geld voor onderwijs en jeugdzorg en het verdwijnen van het taboe op de hypotheekrenteaftrek.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2893-6126-1371915-1373--,00.html
quote:Misschien kun je even aangeven waar we wel over mogen praten
Op dinsdag 20 mei 2003 14:21 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Um, dit gaat over de formatie, niet over de WAO en/of de mensen die erin zitten. Er loopt een WAO-herkeuringen topic in KLB, meen ik.
De WAO is misschien wel het belangrijkste pijnpunt van dit akkoord, dus wordt er hier logischerwijze over gesproken.
quote:
Op dinsdag 20 mei 2003 14:21 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Um, dit gaat over de formatie, niet over de WAO en/of de mensen die erin zitten. Er loopt een WAO-herkeuringen topic in KLB, meen ik.
quote:
Op dinsdag 20 mei 2003 14:04 schreef Nyrem het volgende:(maar laten we hier geen ADHD-topic van maken)
quote:Lijkt mij ook.
Op dinsdag 20 mei 2003 14:23 schreef SCH het volgende:[..]
Misschien kun je even aangeven waar we wel over mogen praten
De WAO is misschien wel het belangrijkste pijnpunt van dit akkoord, dus wordt er hier logischerwijze over gesproken.
quote:Over de formatie. Maar ik bedoel dat je geen discussie hoeft te gaan voeren of mensen al dan niet terecht in de WAO zitten en hoeveel mensen je wel niet kent die de boel belazeren of hoeveel mensen je kent die echt erg ziek zijn. Probeer de discussie over de gevolgen te laten gaan.
Op dinsdag 20 mei 2003 14:23 schreef SCH het volgende:[..]
Misschien kun je even aangeven waar we wel over mogen praten
quote:
Op dinsdag 20 mei 2003 14:32 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Over de formatie. Maar ik bedoel dat je geen discussie hoeft te gaan voeren of mensen al dan niet terecht in de WAO zitten en hoeveel mensen je wel niet kent die de boel belazeren of hoeveel mensen je kent die echt erg ziek zijn. Probeer de discussie over de gevolgen te laten gaan.
Discussies over herkeuringen en misbruik kunnen in Wat is er tegen de WAO herkeuring ??
quote:Het is heel moeilijk om de Edit-knop te vinden?
Op dinsdag 20 mei 2003 14:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nieuwe nieuwsdump ![]()
quote:Een paar dingen concludeer ik hieruit.
Regeerakkoord verhoogt kans op verkeerde beslissingenUTRECHT - Het wordt niet alleen mager maar ook ingewikkeld door het regeerakkoord. Dat constateert dit Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) na bestudering van de maatregelen van het aanstaande kabinet.
Het is moeilijk om een standaard koopkrachtplaatje te maken dat voor een grote groep geldt. Het Nibud denkt dat veel Nederlanders straks door de bomen het bos niet zullen zien en zonder hulp of voorlichting verkeerde beslissingen nemen.
Het Nibud gaat er vanuit dat het akkoord nadelig is voor huishoudens die hun inkomen van de overheid hebben, zoals ambtenaren of mensen met een uitkering. Gezinnen met kinderen worden wat meer gespaard.
Het Centraal Planbureau komt op een gemiddeld effect op de koopkracht van tussen de min driekwart en plus driekwart procent. Maar dat gemiddelde zegt heel weinig, vinden de rekenaars van het Nibud. Het hangt allemaal af in hoeverre men te maken krijgt met de nieuwe besluiten.
De 400 euro eigen risico per gezin voor de ziektekosten is daarvan het beste voorbeeld. ,,Je merkt er niets van als je nooit naar de dokter gaat maar des te meer als iemand in het gezin ziekelijk is. Voor ingrepen in de WAO en de WW geldt hetzelfde. Als het jou aangaat, ben je slecht af'', constateert het Nibud.
Van een huishouden wordt meer eigen initiatief gevraagd. Waar zaken nu collectief worden geregeld en betaald, moet een huishouden straks veel meer zelf regelen. Commerciële marktpartijen kunnen gebruik gaan maken van de ongerustheid en onwetendheid van de consument, waarschuwt het Nibud. Ze kunnen bijvoorbeeld inspringen op de zorgkosten die uit het ziekenfonds gaan.
http://www.leeuwarder-courant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2893-6126-1371494-1373--,00.html
Ten tweede krijgt de commercie meer de touwtjes in handen door alle gaten op te vullen die de regering nalaat te vullen. Extra verzekeringen zijn vaak nodig. In mijn ogen een slechte ontwikkeling.
quote:Mee eens.
Op dinsdag 20 mei 2003 14:41 schreef Sidekick het volgende:Extra verzekeringen zijn vaak nodig. In mijn ogen een slechte ontwikkeling.
Nu betaal ik zo'n 40euro per maand aan premie voor het ziekenfonds.
Dat is dus 12x40 = 480euro per jaar.
Nu lees je dat er steeds meer niet vergoed wordt door het ziekenfonds.
Is het straks niet voordeliger om alles zelf te betalen en geen premie te betalen?
En gewoon een mini-minimale ziekenfondsverzekering te nemen.
quote:Maar wat doe je als je ineenns toch enorme (ziekenhuis)kosten maakt?
Op dinsdag 20 mei 2003 14:47 schreef Nyrem het volgende:[..]
Mee eens.
Ik zat met laatst te bedenken; ben nog student (niet lang meer maar goed).
Onlangs een rekening van 220 euro voor de tandarts (3 afspraken; gebitsreiniging, foto's en polijsten).Nu betaal ik zo'n 40euro per maand aan premie voor het ziekenfonds.
Dat is dus 12x40 = 480euro per jaar.
Nu lees je dat er steeds meer niet vergoed wordt door het ziekenfonds.
Is het straks niet voordeliger om alles zelf te betalen en geen premie te betalen?
En gewoon een mini-minimale ziekenfondsverzekering te nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |